Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:36

Yucko

One clown to rule them all !

@rscheper

Ctrl-toets-F5 ;)

Zie ook deze thread

[ Voor 80% gewijzigd door Yucko op 19-07-2020 18:21 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Clumsy Smurf schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:53:
@Donstil Heb je op alle aparaten dan geen internet meer of maar op een van je aparaten?
En bekijk je blocklist even.
Wat hier boven staat. Het was geen DNS idd, alle apparaten hebben dit dan op dat moment. Zowel bedraad als draadloos.

De AirPort configuratie tool geeft het internet dan ook als Oranje aan.
Webgnome schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:47:
Heb zelf geen bridge mode aan staan maar wel een pihole icm ziggo en hier geen problemen. Dus het lijkt mij dan iets interns te zijn. Hoe heb je pihole draaien? In een docker of gewoon normaal geinstalleerd? Kun je wel naar de url van pihole browsen of doet die ook niks?

Heb je het over alle devices?
Ja standalone Raspberry Pi die alleen (al heel lang) PiHole doet.

Ik heb geen webinterface staan op de pihole dus dat kan ik helaas niet proberen.

Edit: Heel vreemd dit. Alles werkt ineens weer, wat een ommetje buiten al niet kan doen 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door Donstil op 19-07-2020 18:02 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

TheCeet schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:56:
[...]

Wat ik nog extra heb:
- Deze blocklist nog toevoegen -> https://www.reddit.com/comments/dwxgld
- DNS-Over-HTTPS -> https://docs.pi-hole.net/guides/dns-over-https/
- WireGuard VPN (tunnel met enkel DNS queries). Dus op mijn 4G heb ik ook geen ads, tracking etc.
Install via PIvpn -> https://www.pivpn.io/
WireGuard setup gevolgd (vanaf part 4): https://www.reddit.com/r/...eguard_on_a_raspberry_pi/
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-wireguard/
Ik heb dit nu gevolgd en wireguard werkt. Via 4g kan ik nu verbinden met mijn domoticz server echter internet werkt niet.

Gebruik ik cloudflare dan werkt het wel.

Pihole draait gewoon en tijdens setup heb ik aangegeven dat hij PIhole als dns server moet gebruiken.
Iemand enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door icecreamfarmer op 19-07-2020 18:15 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
Op donderdag pihole v5.1.1 opnieuw geinstalleerd
Na de wekelijkse update van de adlists (wordt door cron automatisch gestart), zie ik in /var/log/pihole_updateGravity.log een foutmelding:
/usr/local/bin/pihole: line 129: service: command not found
Ik heb een halve dag besteed aan het zoeken van een oorzaak en een oplossing, lees hier, maar de moderators / developers vinden die fout niet (kunnen ze niet repliceren).
Nu wil ik graag weten of andere gebruikers die foutmelding ook hebben (in het log).
Als dat zo is, graag melden in het topic, alleen wanneer meerder users dit aanmelden, word er verder onderzoek gedaan.

Met dank voor de eventuele reacties (in het topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:28
Qua statistieken heb je gelijk, evenals het weer zichtbaar zijn van de adlists. Ik zie nog geen entry's in de whitelist, maar het is al een verbetering. Bedankt.

Edit: na een verwijdering van de bestanden in Edge werkt alles weer. Dit was ook al een probleem toen ik van 4 naar 5 ging, stom dat ik dat niet geprobeerd heb. Wel bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door rscheper op 19-07-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vraagje voor @jpgview:
Ik had op de FP of in dit topic een poos terug een script gevonden dat volgens mij de CNAME blocking direct wegschrijft in de sqlite database. Deze heb ik toen eenmalig gedraaid, maar intussen krijg ik weer Youtube advertenties (die waren na het draaien van het script in elk geval wel weg), ik vermoed dat ik dat script dus vaker moet gaan draaien en lichtelijk moet aanpassen, zodat het ook met Pi-Hole in Docker werkt. Nu heb ik zowel op de FP als op het forum gezocht, maar ik kom dat script niet meer tegen helaas. Hopelijk weet je welk script ik bedoel en kun je hem even voor me linken zodat ik het script voor mij kan aanpassen? :) Ik zou je zeer erkentelijk zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
@CH4OS hier? Gaat over YouTube add blocking, maar dat script schrijft niet naar sqlite3, flat file...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jpgview schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:04:
@CH4OS hier? Gaat over YouTube add blocking, maar dat script schrijft niet naar sqlite3, flat file...
Ik ben er zeker van dat het script een SQL-statement uitvoerde richting sqlite3 (iets met insert into or ignore oid wat ik mij iig herinner, maar is vrij basaal). Ik bedacht mij vanmorgen dat ik het gedraaid heb vanaf de Pi, wellicht kan ik eea vanuit de history op de Pi terughalen. Ik kijk vanavond even, als ik iets vind, laat ik het weten!

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:21

beerns

it is I, Leclerc

jpgview schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:22:
Na de wekelijkse update van de adlists (wordt door cron automatisch gestart), zie ik in /var/log/pihole_updateGravity.log een foutmelding:

[...]

Ik heb een halve dag besteed aan het zoeken van een oorzaak en een oplossing, lees hier, maar de moderators / developers vinden die fout niet (kunnen ze niet repliceren).
Nu wil ik graag weten of andere gebruikers die foutmelding ook hebben (in het log).
Als dat zo is, graag melden in het topic, alleen wanneer meerder users dit aanmelden, word er verder onderzoek gedaan.

Jep. ook hier. Precies dezelfde melding

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:06

sphere

Debian abuser

Webgnome schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:47:
Heb zelf geen bridge mode aan staan maar wel een pihole icm ziggo en hier geen problemen. Dus het lijkt mij dan iets interns te zijn. Hoe heb je pihole draaien? In een docker of gewoon normaal geinstalleerd? Kun je wel naar de url van pihole browsen of doet die ook niks?

Heb je het over alle devices?
Wat is jouw setup dan? Stel je handmatig DNS in oid? En hoe werkt youtube ad blocking?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
beerns schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:23:
[...]
Jep. ook hier. Precies dezelfde melding
Volgens mij wordt daardoor pihole-FTL niet op de hoogte gebracht van de nieuwe / gewijzigde gravity entries (entries in de adlists), en word dus de data van vorige week gebruikt (geen updates meer). Natuurlijk zal sudo pihole-FTL stop && sudo service piholeFTL start dit oplossen, maar dat moet je dan wekelijks doen (zondag ochtend), dit kan niet de bedoeling zijn.

Mag ik je vragen dit ook te melden in het topic, waar dit al besproken word, kwestie van de developers duidelijk te maken dat dit géén aleenstaand geval is?

Met dank

Als oplossing heb ik een tijdelijke fix getest, één commando, maar dit zou eigenlijk overbodig moeten zijn:
# symbolic link for service
# https://discourse.pi-hole...e-updategravity-log/35862
sudo ln -s /usr/sbin/service /usr/local/bin/service
dit werkt op Raspberry Pi OS (previously called Raspbian) en gaat er vanuit dat de service binary te vinden is in /usr/sbin

om de locatie van de service binary op jouw systeem te vinden, het volgende commando:
which service
Nadat je de symbolic link hebt aangemaakt (eerste commando) zal de nieuwe locatie worden aangegeven (/usr/local/bin/service)

[ Voor 17% gewijzigd door jpgview op 20-07-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34

Nope, geen meldingen in de logfile.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
pi@pihole201:~ $ cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 10 (buster)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="10"
VERSION="10 (buster)"
VERSION_CODENAME=buster
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
HOME_URL="http://www.raspbian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianForums"
BUG_REPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianBugs"

pi@pihole201:~ $ uname -a
Linux pihole201 4.19.118-v7l+ #1311 SMP Mon Apr 27 14:26:42 BST 2020 armv7l GNU/Linux

pi@pihole201:~ $ cat /var/log/pihole_updateGravity.log
  [i] Neutrino emissions detected...
  [✓] Pulling blocklist source list into range

[✓] Preparing new gravity database

==============================================

[✓] Storing downloaded domains in new gravity database
  [✓] Building tree
  [✓] Swapping databases
  [i] Number of gravity domains: 3585234 (1302690 unique domains)
  [i] Number of exact blacklisted domains: 0
  [i] Number of regex blacklist filters: 17
  [i] Number of exact whitelisted domains: 890
  [i] Number of regex whitelist filters: 4
  [✓] Cleaning up stray matter

[✓] DNS service is running
  [✓] Pi-hole blocking is Enabled

Ook nog even in syslog gekeken
code:
1
2
3
4
5
6
7
Jul 19 03:05:01 pihole201 CRON[8330]: (root) CMD (   PATH="$PATH:/usr/local/bin/" pihole updateGravity >/var/log/pihole_updateGravity.log || cat /var/log/pihole_updateGravity.log)

pi@pihole201:/var/log $ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/local/games:/usr/games
pi@pihole201:/var/log $ sudo -i
root@pihole201:~ # echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin

Nog even niet gekeken wat $PATH is in een cronjob, moet steeds even snel tussen andere werkzaamheden door kijken.

Edit:
Voor $PATH kom ik dan op "/usr/bin:/bin" zonder "/usr/local/bin" dus daar maak ik even een denk of typefoutje maar in ieder geval staat "/usr/sbin" er niet bij.

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 20-07-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier nog mensen die 'connectivitycheck.gstatic.com' op hun blacklist hebben geplaatst?
Maar kan het ook kwaad? Iedere seconde komen er 2 requests bij 8)7

Dit lijkt gewoon een soort ping te zijn voor internet connectie (tussen mijn Sonos met Google assistant dan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
'connectivitycheck.gstatic.com' word onder andere gebruikt door Chromecast (in mijn omgeving). Als je die blocked, geeft de Chromecast aan dat je géén internet verbinding hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EngSzFBjet8sJ_iF6nVf-hPZAlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yYkPoADjwP4qUTMYP2D3869S.png?f=fotoalbum_large

Er zijn in het verleden verschillende pogingen gedaan om dit te omzeilen, toch te blocken, mits lokaal alternatief, maar dat lukt alleen als het device een http request doet naar het domain, zodra het device de https methode gebruikt, faalt dit, wegens géén certificaat.
ninjazx9r98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Voor $PATH kom ik dan op "/usr/bin:/bin" zonder "/usr/local/bin" dus daar maak ik even een denk of typefoutje maar in ieder geval staat "/usr/sbin" er niet bij.
Je maakt geen denkfout, volgens wat ik gelezen heb, hier, heeft cron een hardcoded path in de binary, ik heb het ook getest, het klopt, lees hier.

[ Voor 24% gewijzigd door jpgview op 20-07-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

jpgview schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Mag ik je vragen dit ook te melden in het topic, waar dit al besproken word, kwestie van de developers duidelijk te maken dat dit géén aleenstaand geval is?

Met dank
heb het eea aangemeld zojuist op jouw verzoek. Heb een relatief versie installatie, namelijk 3 weken geleden met een nieuwe rasp pi 4b. Dus alles latest branch en verse setup. Draai unbound en PIVPN op hetzelfde ding. Gebruik de grote blacklist hier van de mede-tweaker (naam ff kwijt).
Ik doe voor nu maar ff een service PiHole-FTL stop en start met het handje. Dat lukt me

Had gezien dat unbound ook niet helemaal vlekkeloos gaat; de root.key wordt na een reboot niet ge-update
Na een handmatige unbound-anchor -v -a /var/lib/unbound/root.key lukt het wel.

Jul 18 13:30:45 raspberrypi package-helper[1031]: success: the anchor is ok

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:58

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:41:
Zijn er hier nog mensen die 'connectivitycheck.gstatic.com' op hun blacklist hebben geplaatst?
Maar kan het ook kwaad? Iedere seconde komen er 2 requests bij 8)7

Dit lijkt gewoon een soort ping te zijn voor internet connectie (tussen mijn Sonos met Google assistant dan)
Ik zou het ook niet blokkeren, zoals @jpgview ook aangeeft.
Vrijwel elk android device in mijn netwerk roept dit aan, mijn telefoons, Nvidia Shield, mijn TVs, chromecast etc.
Zodra je die blockt gaan al die devices dat opnieuw proberen wat voor een hoop requests zorgt op je netwerk, daar wordt je ook niet blij van.
Daarbij wordt mijn Shield zowat onbruikbaar, want je krijgt de melding dat er geen internet verbinding is en je kan effectief niks meer.

Denk dat dit soort blocks je meer kwaad dan goed doen. Ik vermoed ook dat het intern niet veel meer doet dan de verbinding checken als een soort ping, ik heb niet het idee dat daar veel metadata als telemetrie wordt meegestuurd. Ik vind daar in elk geval online weinig info over, het lijken pings te zijn die alleen een HTTP 204 status terug verwachten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Dan zou je in theorie toch ook een auto responder kunnen maken in je lokale netwerk die dat afhandeld? Dan weet je zeker dat er geen data naar google gaat. Als je al daar bang voor bent waarom dan een android ??

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
jpgview schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Je maakt geen denkfout, volgens wat ik gelezen heb, hier, heeft cron een hardcoded path in de binary, ik heb het ook getest, het klopt, lees hier.
Ik had het even quick and dirty getest met een extra regel in de pihole crontab.
code:
1
41 11   * * *   root    PATH="$PATH:/usr/local/bin/" echo "$PATH" > /var/tmp/PATH

Ik had verwacht dat "/usr/local/bin" erbij zou komen vanwege "PATH=" maar lees net dat je dat helemaal niet kan gebruiken op deze manier terwijl dat wel gedaan wordt in de pihole entry. Ik heb dus sowieso totaal andere output dan verwacht.
Mogelijk zou iets als onderstaande wel werken:
code:
1
2
PATH=/bin:/usr/bin:/my/path/bin
5 3 * * * command_that_requires_my_path

Bron: https://unix.stackexchang...set-crontab-path-variable

Zit net ook nog even wat te lezen op discourse en het lijkt er op dat er deels langs elkaar heen gepraat wordt. Bij jou wordt de service herstart om welke reden dan ook terwijl yubiuser het heeft over een reload van DNS. Voor de reload wordt gebruik gemaakt van kill of killall maar bij jou wordt het service commando gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
pi@pihole201:/var/spool/cron $ which kill
/bin/kill
pi@pihole201:/var/spool/cron $ which killall
/usr/bin/killall
pi@pihole201:/var/spool/cron $ which service
/usr/sbin/service

Zowel kill als killall staan in $PATH voor cron, service staat daar echter niet in.

[ Voor 44% gewijzigd door ninjazx9r98 op 20-07-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
ninjazx9r98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:53:
[...]
Zit net ook nog even wat te lezen op discourse en het lijkt er op dat er deels langs elkaar heen gepraat wordt. Bij jou wordt de service herstart om welke reden dan ook terwijl yubiuser het heeft over een reload van DNS.
Dat is helaas, waar ik al jaren mee moet omgaan, ik ken zelfs users, die overgeschakeld zijn naar adguard home, omwille van de negatieve houding van sommige (niet allemaal) developers en moderators. Heel vermoeiend soms, daarom is het zo belangrijk dat meerdere users dit aanmelden, maakt het veel moeilijker om te negeren.
ninjazx9r98 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:53:
[...]
code:
1
2
PATH=/bin:/usr/bin:/my/path/bin
5 3 * * * command_that_requires_my_path

Bron: https://unix.stackexchang...set-crontab-path-variable
Iets gelijkaardig had ik ook gevonden, lees hier, nadeel is dat je dat moet toevoegen aan de cron job, die word bij elke pihole -up of pihole -r overschreven, dus elke keer opnieuw aanpassen…

edit
Ik heb een deel van jouw bevindingen overgenomen op discourse (topic), kan je helaas niet bij naam vermelden, geen idee of je daar ook een account hebt. Toch bedankt voor de nuttige info.
/edit

[ Voor 10% gewijzigd door jpgview op 20-07-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Webgnome schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:23:
Dan zou je in theorie toch ook een auto responder kunnen maken in je lokale netwerk die dat afhandeld?
Hierom :
jpgview schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:57:
'connectivitycheck.gstatic.com' word onder andere gebruikt door Chromecast (in mijn omgeving). Als je die blocked, geeft de Chromecast aan dat je géén internet verbinding hebt.

[Afbeelding]

Er zijn in het verleden verschillende pogingen gedaan om dit te omzeilen, toch te blocken, mits lokaal alternatief, maar dat lukt alleen als het device een http request doet naar het domain, zodra het device de https methode gebruikt, faalt dit, wegens géén certificaat.
;)
Dan weet je zeker dat er geen data naar google gaat. Als je al daar bang voor bent waarom dan een android ??
Omdat lekker cheap en zo... :)

Het is niet echt alsof je veel keuze hebt, want het blijven de twee kwaden genaamd Apple en Google op dit moment... helaas! :/
icecreamfarmer schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:57:
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-wireguard/
Ik heb dit nu gevolgd en wireguard werkt. Via 4g kan ik nu verbinden met mijn domoticz server echter internet werkt niet.

Gebruik ik cloudflare dan werkt het wel.
Dus je hebt geen DNS Resolving :?
Pihole draait gewoon en tijdens setup heb ik aangegeven dat hij Pi-Hole als dns server moet gebruiken.
Iemand enig idee?
Heb je ook aangegeven dat Pi-Hole actief moet zijn op de Wireguard interface :?

Wat je ook kan doen : Bridge Wireguard met je lokale netwerk en dan heb je meteen de DNS die je lokale netwerk ook heeft :)
rinkel schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:11:
Bij mij werkte DNS ineens niet meer. In eerste instantie geen internet meer, maar al snel bleek dit DNS te zijn. Vervolgens in Pihole een std dns-server opgegeven: 1.1.1.1 en alles werkte weer. Dus dat moest Unbound zijn.
Nieuwe pull van Unbound gedaan en Pihole meteen maar een update gegeven en alles werkte weer.
Vermeld effe je Docker Container bronnen erbij : Wel zo handig! :)
rscheper schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:32:
Ik heb de Pihole een update gegeven naar 5.1.1, maar nu zijn er wat problemen ontstaan.. De adlists lijken het nog wel te doen, ik heb echter geen percentage meer zichtbaar op het dashboard en de whitelist, blacklists en de adlists zijn leeg als ik er op klik. Echter, hij laat wel keurig zien hoeveel domains er op de blocklist staan. Domeinen uit de query log whitelisten heeft echter ook geen effect, ze blijven geblokkeerd. Iemand een idee of ik iets makkelijks kan proberen? Heb de RPi uiteraard al een reboot gegeven.
TIP : ALTIJD je Cache dumpen als je met een WebGUI aan het prutsen bent! :)

Of gewoon een browser erbij installeren die dat automatisch doet op het moment dat je hem afsluit en die altijd gebruiken! :Y)

[ Voor 46% gewijzigd door nero355 op 20-07-2020 15:53 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:58

Klippy

Still Game

Webgnome schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:23:
Dan zou je in theorie toch ook een auto responder kunnen maken in je lokale netwerk die dat afhandeld? Dan weet je zeker dat er geen data naar google gaat. Als je al daar bang voor bent waarom dan een android ??
Volgens mij zou dat ook best kunnen, ik heb het nooit getest, maar zou met elke webserver mogelijk moeten zijn denk ik als je ze een redirect geeft en een 204 response laat geven.

Kwam oa dit en dit tegen bijvoorbeeld.

Maar ik zie het punt niet om dit te faken, je data komt toch wel bij Google en die connectivitycheck faken zal zoals gezegd meer kwaad dan goed doen.
Lijkt me wel prima voor je device om te zien of het online is of niet. Met je eigen proxy kan je offline zijn terwijl je devices denken dat je online bent, daar schiet je ook weinig mee op :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

nero355 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Hierom :

[...]

;)

[...]

Omdat lekker cheap en zo... :)

Het is niet echt alsof je veel keuze hebt, want het blijven de twee kwaden genaamd Apple en Google op dit moment... helaas! :/

[...]

Dus je hebt geen DNS Resolving :?
Dat denk ik idd. Als ik een herinstall doe en Cloudflare selecteer werkt het wel.
[...]

Heb je ook aangegeven dat Pi-Hole actief moet zijn op de Wireguard interface :?
Alle bronnen en interfaces staan open in de settings van PiHole. Moet ik nog iets meer doen?
Wat je ook kan doen : Bridge Wireguard met je lokale netwerk en dan heb je meteen de DNS die je lokale netwerk ook heeft :)
Hoe doe ik dat? Dat is waarschijnlijk makkelijker.
[...]

[...]

TIP : ALTIJD je Cache dumpen als je met een WebGUI aan het prutsen bent! :)

Of gewoon een browser erbij installeren die dat automatisch doet op het moment dat je hem afsluit en die altijd gebruiken! :Y)

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
icecreamfarmer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:42:
Alle bronnen en interfaces staan open in de settings van PiHole. Moet ik nog iets meer doen?
Ik geloof dat je iets van wg0 of zo van Wireguard hebt nu op je Pi :?

Ken het gekke ding nog niet echt dus zoek effe uit wat zijn tun0 is zoals bij OpenVPN en voeg die toe aan je Pi-Hole config, zoals ik hier VLAN interfaces toevoegd : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Hoe doe ik dat? Dat is waarschijnlijk makkelijker.
Daarvoor moet je effe de Wireguard manual erbij pakken en je config op de juiste manier aanpassen.
Misschien kan het tijdens de installatie van PiVPN ?!

Geen ervaring mee, sorry :)

Ik heb ooit lang geleden PiVPN geinstalleerd en een hoop handmatig aangepast na de installatie dus ik weet echt niet meer wat er nou wel of niet kon precies :$ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jpgview schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:04:
Goed dat Linux een historie bijhoudt, ik heb het script gevonden. Het was dit script; https://raw.githubusercon...emanual/master/NextDNS.sh
Zo te zien doet het ook niets tegen de YouTube ads, maar blokkeert het wel andere zaken op basis van CNAME.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2020 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
CH4OS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:09:
[...]
ik heb het script gevonden.
lijkt verdacht veel op het script uit mijn pihole manual (sectie 15, deep cname inspection). Je kan trouwens alle scripts uit de manual op GitHub vinden.

@beerns @ninjazx9r98
Het probleem met de weekly gravity update, hier besproken op het forum, hier op het pihole forum heeft een, door een pihole developer aangereikte oplossing, lees hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jpgview schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:57:
lijkt verdacht veel op het script uit mijn pihole manual (sectie 15, deep cname inspection). Je kan trouwens alle scripts uit de manual op GitHub vinden.
Kan maar zo dat ik het ooit eens uit de manual heb geplukt. Is er een vergelijkbaar script beschikbaar voor YouTube ads? :) Dan draai ik namelijk liever zoiets, ik heb zelf Pi-Hole in Docker draaien (officiële image); zou ik de scripts installeren in het (Docker) image, dan zijn de wijzigingen na een herstart van het image verdwenen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

CH4OS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:15:
[...]
Kan maar zo dat ik het ooit eens uit de manual heb geplukt. Is er een vergelijkbaar script beschikbaar voor YouTube ads? :) Dan draai ik namelijk liever zoiets, ik heb zelf Pi-Hole in Docker draaien (officiële image); zou ik de scripts installeren in het (Docker) image, dan zijn de wijzigingen na een herstart van het image verdwenen. ;)
`VOLUME` mounts mappen en dan heb je dat probleem niet meer.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Snake schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:20:
`VOLUME` mounts mappen en dan heb je dat probleem niet meer.
Voor de configbestanden en dergelijken heb ik dat al (anders wordt de configuratie niet opgeslagen). En ik heb geen idee of Pi-Hole ermee overweg kan als ik van buiten af de files bij werk en dan via een CLI commando de DNS services van Pi-Hole elke keer moet herstarten.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
CH4OS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:15:
[...]
Is er een vergelijkbaar script beschikbaar voor YouTube ads?
geen vergelijkbaar script voor YouTube. Het hele YouTube script, zoals het hier een tijd geleden op het forum werd besproken, werkt volgens mij niet op lange termijn. Het zal, naar alle waarschijnlijkheid, een tijdje goed gaan, na verloop van tijd begin je domains met echte content te blokeren. Dan moet je ofwel opnieuw beginnen (lege lijst), ofwel beginnen whitelisten. Zelf gebruik ik gewoon ublock origin, en heb zelden last van YouTube ads.

[ Voor 39% gewijzigd door jpgview op 20-07-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jpgview schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:31:
geen vergelijkbaar script voor YouTube. Het hele YouTube script, zoals het hier een tijd geleden op het forum werd besproken, werkt volgens mij niet op lange termijn. Het zal, naar alle waarschijnlijkheid, een tijdje goed gaan, na verloop van tijd begin je domains met echte content te blokeren. Dan moet je ofwel opnieuw beginnen (lege lijst), ofwel beginnen whitelisten. Zelf gebruik ik gewoon ublock origin, en heb zelden last van YouTube ads.
Op de desktop heb ik er weinig last van, daar gebruik ik ook uBlock Origin inderdaad. Alleen op mijn andere devices (telefoon, tablet en Shield TV Pro, allen Android-based, overigens) komen de reclames er door. ;)

Als ik zelf een Pi-Hole image zou brouwen, zou ik dergelijke scripts er in kunnen doen uiteraard. :) Maar dan moet ik een image gaan bijhouden, wat mij (voor het moment) teveel tijd kost.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 20-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
nero355 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Ok:
pihole/pihole:latest (klik)
mvance/unbound-rpi:latest (klik)
8)

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 20-07-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djaronbenjamin
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-04-2021
Ik heb sinds vandaag PiHole op mijn Synology Nas draaien in docker. Echter gaat mijn internetsnelheid hier ver van achteruit. Normaal heb ik rond de 250mpbs up en down. Met PiHole draaiend schommelt het tussen de 60 en 100. Ik heb mijn nas als dns server ingesteld in mijn router. (192.168.1.3) en in PiHole de dns van cloudflare gebruikt. De PiHole werkt wel, advertenties verdwijnen! Iemand een idee? Doe ik wat verkeerd? Bedankt voor het meedenken alvast! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

djaronbenjamin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:14:
Ik heb sinds vandaag PiHole op mijn Synology Nas draaien in docker. Echter gaat mijn internetsnelheid hier ver van achteruit. Normaal heb ik rond de 250mpbs up en down. Met PiHole draaiend schommelt het tussen de 60 en 100. Ik heb mijn nas als dns server ingesteld in mijn router. (192.168.1.3) en in PiHole de dns van cloudflare gebruikt. De PiHole werkt wel, advertenties verdwijnen! Iemand een idee? Doe ik wat verkeerd? Bedankt voor het meedenken alvast! _/-\o_
Zoals je het beschrijft, zou er eigenlijk geen reden mogen zijn voor de snelheidsachteruitgang. Hoe heb je de snelheid gemeten? Wat je nog zou kunnen proberen, is een andere DNS gebruiken (eventueel zelfs Unbound).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djaronbenjamin
Bedankt voor je bericht. Ik heb zowel cloudflare als google geprobeerd. Gemeten via Speedtest.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djaronbenjamin
Freee!! schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:27:
[...]

Zoals je het beschrijft, zou er eigenlijk geen reden mogen zijn voor de snelheidsachteruitgang. Hoe heb je de snelheid gemeten? Wat je nog zou kunnen proberen, is een andere DNS gebruiken (eventueel zelfs Unbound).
Bedankt voor je bericht. Ik heb zowel Cloudflare als google gebruikt. Ik heb gemeten met Speedtest.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

djaronbenjamin schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:14:
Ga naar fast.com en test. Met en zonder Pi-Hole mag niets uitmaken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:27
@djaronbenjamin Misschien een stomme vraag, maar hoe ziet je network usage eruit in je Syno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

@jpgview korte vraag. Ik zie die oplossing inderdaad staan; maar is het een kwestie van dat commando met sudo rechten uitvoeren? Even ter verificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:45

Church of Noise

Drive it like you stole it

[...]

Jawel, heb dit ook en heb in het topic geantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

Church of Noise schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:11:
[...]

Jawel, heb dit ook en heb in het topic geantwoord.
Ik zag het. Volg mij heb jij een vergelijkbare vraag als ik: hoe voer je de fix uit

[edit] heb t gevonden. JPGView geeft het netjes aan in t ticket bij pi-hole.net.
/etc/cron.d/pihole en daar de regels veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door beerns op 21-07-2020 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
beerns schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:13:
Ik zag het. Volg mij heb jij een vergelijkbare vraag als ik: hoe voer je de fix uit
@Church of Noise @beerns

gelukkig is nu DL6ER betrokken bij het probleem en toont er intresse voor. Dit is de aangewezen persoon voor het oplossen van problemen. Na twee dagen zoeken, en het gevecht op het forum om het probleem acknowledged te krijgen, heb ik er eindelijk goede hoop in dat het ooit wel opgelost zal geraken.

Voor de andere lezers, hier heb ik aangegeven wat je moet doen om de oplossing, voorgesteld door een developer, te implementeren. Let wel pihole -up of pihole -r (en voor testers pihole checkout, als de core ook geupdate wordt) verwijderen die aanpassing, je moet ze dan opnieuw implementeren, dit zolang todat een definitieve oplossing in pihole v5.x beschikbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

de fiks werkt niet bij mij. Fout komt net zo hard terug.
Had de symlink zoals jij eerst als suggestie aan gaf eerst verwijderd en daarna de fiks toegepast.
Reboot uitgevoerd, PiHole -g uitgevoerd (check gedaan hoe /etc/cron.d/pihole er uit ziet, fiks staat er in) en mn logfile geeft nog immer:
[i] Cleaning up stray matter...^M^[[K [✓] Cleaning up stray matter
[✗] /usr/local/bin/pihole: line 129: service: command not found

[✓] DNS service is running
[✓] Pi-hole blocking is Enabled

[edit] Foutje bedankt. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk JPGView. De datum is afgelopen zondag van t log.

[ Voor 9% gewijzigd door beerns op 21-07-2020 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
het log bestand word alleen geupdate wanneer het script uitgevoerd word met cron.
kijk naar de tijd van het bestand:
ls -l /var/log/pihole_updateGravity.log
Het probleem zal worden opgelost in pihole v5.1.2, code hier, zoals aangegeven door developer DL6ER

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8Dz5vOIKoj-5jj8Eu0-8ewNml4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4bWMSa1jiabJTlRLVlAPSqL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door jpgview op 21-07-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-07 23:27
Ik heb al een tijdje pi-hole draaien op mijn server, en mijn pc was de enige die hier gebruikt van maakte door het ip in te stellen op de pc zelf,

nu aangezien dat het goed werkt wil ik alle apparaten van pi-hole gebruik laten maken,
ik heb pi-hole ip in mijn ORBI router als DNS ingesteld,
maar nu zie ik enkel in mijn pi-hole 1 IP.
Ik zou graag alle ip's met host naam zien, ik weet dat je hiervoor dhcp via je pi-hole kan laten gaan.
Maar dan ben ik bang dat mijn port forward en vaste ip's enz niet meer werken

is er hier een andere manier voor zonder dhcp op mijn modem uit te zetten ?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
TomGear schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:00:
Lees een mogelijke oplossing in mijn manual, sectie 9 (Adding a local LAN list)

Ik gebruik zelf deze oplossing, en geef de voorkeur aan die oplossing boven de pihole oplossing (local dns records), omdat de oplossing full hosts file compatibility heeft.

Het is wel aan te raden om dan in je router entries aan te maken, gebaseerd op MAC address, zodat je met zekerheid steeds hetzefde IP krijgt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ziet er goed uit nu, als ik de laatste berichten op Discourse zie!
Zitten die laatste veranderingen nu in de Dev versie? Want toen ik die vanochtend updatete, was er een update voor het Web deel :)
jpgview schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:50:
[...]

@Church of Noise @beerns

gelukkig is nu DL6ER betrokken bij het probleem en toont er intresse voor. Dit is de aangewezen persoon voor het oplossen van problemen. Na twee dagen zoeken, en het gevecht op het forum om het probleem acknowledged te krijgen, heb ik er eindelijk goede hoop in dat het ooit wel opgelost zal geraken.

Voor de andere lezers, hier heb ik aangegeven wat je moet doen om de oplossing, voorgesteld door een developer, te implementeren. Let wel pihole -up of pihole -r (en voor testers pihole checkout, als de core ook geupdate wordt) verwijderen die aanpassing, je moet ze dan opnieuw implementeren, dit zolang todat een definitieve oplossing in pihole v5.x beschikbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
Church of Noise schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:36:
Zitten die laatste veranderingen nu in de Dev versie? Want toen ik die vanochtend updatete, was er een update voor het Web deel :)
Er zijn drie repositories voor pihole op GitHub:
- core (daar zitten de nieuwe bestanden in), je vind die terug in /etc/.pihole, die locale copy wordt door de installer gebruikt voor pihole -up of pihole -r
- web, wordt rechstreeks gecloned in /var/www/html
- FTL, bevat de code voor de fork van dnsmasq, die pihole gebruikt, alleen de binary wordt op je system gezet

dus, nee, de web update vanochtend heeft die nieuwe bestanden niet toegevoegd.

zelf draai ik nooit dev, omdat je re meestal geen idee van hebt, wat er nu wel en niet in zit. Ik beperk mij tot het gebruik van speciefieke branches, die een specifiek problem oplossen, waar ik ook hinder van ondervind, meestal op verzoek van DL6ER, om een en ander te testen.

Voor dit specifieke geval, heb ik de 4 gewijzigde files uit de repository geplukt en op mijn system gezet, lijkt goed te werken. Let op! Als je dat ook wil doen, altijd eerst de bestaande versie dupliceren (WinSCP of iets dergelijks) daarna de bestanden vervangen. contoleer steeds permissions, owner en group als je dit doet, anders loopt het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
jpgview schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Lees een mogelijke oplossing in mijn manual, sectie 9 (Adding a local LAN list)

Ik gebruik zelf deze oplossing, en geef de voorkeur aan die oplossing boven de pihole oplossing (local dns records), omdat de oplossing full hosts file compatibility heeft.

Het is wel aan te raden om dan in je router entries aan te maken, gebaseerd op MAC address, zodat je met zekerheid steeds hetzefde IP krijgt aangeboden.
Ja maar nu komt alles van 1 op 192.168.0.1
Zou eerst moeten fixen dat ik het ip van elk apparaat krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Heeft iemand recente ervaring met een fritzbox 4040, Ziggo en pihole? Werkt dat naar behoren? Ik wil in ons bescheiden thuis netwerkje graag overal pihole standaard als DNS hebben. Op laptops kan ik nog de netwerk instellingen aanpassen maar heb geen zin om dat op alle devices te moeten doen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Webgnome Zorg/controleer dat je DHCP-server een specifieke DNS-server mee kan geven. Het maakt niet uit waar die DHCP-server draait, het zou zelfs de Pi-hole kunnen zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:02

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Webgnome schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:35:
Heeft iemand recente ervaring met een fritzbox 4040, Ziggo en pihole? Werkt dat naar behoren? Ik wil in ons bescheiden thuis netwerkje graag overal pihole standaard als DNS hebben. Op laptops kan ik nog de netwerk instellingen aanpassen maar heb geen zin om dat op alle devices te moeten doen.
Ik heb dit zonder problemen draaien :)

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

heeten12 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Prima oplossing, je kan het nog een tikkeltje stroomlijnen door al het DNS verkeer behalve dat richting de pihole te redirecten naar je pihole. Dan scheelt het wachten voordat ze terugvallen op jouw pi-holes
Iemand enig idee of en hoe je dit in een Fritzbox 7950 kunt configureren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
TomGear schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:00:
nu aangezien dat het goed werkt wil ik alle apparaten van pi-hole gebruik laten maken,
ik heb pi-hole ip in mijn ORBI router als DNS ingesteld,
maar nu zie ik enkel in mijn pi-hole 1 IP.
Ik zou graag alle ip's met host naam zien, ik weet dat je hiervoor dhcp via je pi-hole kan laten gaan.
Maar dan ben ik bang dat mijn port forward en vaste ip's enz niet meer werken

Je hebt de boel aan de verkeerde kant ingesteld : WAN i.p.v. LAN :)

En de namen van je Clients kan je op twee manieren doen :
- Pi-Hole de DHCP Server dus in dit geval je Router laten raadplegen.
- Je DHCP Server altijd dezelfde IP's aan je Clients laten uitdelen op basis van MAC adres en daarvoor dan "DNS Records" op je Pi-Hole aanmaken.

Kijk maar wat je beter of makkelijker vindt :)
Dj-sannieboy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:12:
Iemand enig idee of en hoe je dit in een Fritzbox 7950 kunt configureren? :)
De zeer beperkte WebGUI van die dingen kennende : Waarschijnlijk niet! :/
Webgnome schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:35:
TIP : Elke keer dat je jezelf afvraagt of iets zou werken moet je eens jezelf afvragen waarom het NIET zou werken ?!

Vaak kom je er dan achter dat er niks engs aan is en het allemaal wel goed komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
@nero355 je hebt gelijk. Ik heb echter niet zo'n zin om een apparaat in huis te halen om er vervolgens achter te komen dat het toch niet werkt. DAn kan ik beter de moeite besparen door eerst hier te vragen. Maar ik begrijp dus uit een aantal antwoorden en mijn zoektoch dat het gewoon moet werken. Dan gaan we dat maar is uitproberen binnenkort

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
@Webgnome Hier een Fritz!Box 3490 i.s.m. PiHole zonder problemen.

Model: FRITZ!Box 3490
FRITZ!OS: 07.12

Hoop dat dit je gerust stelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
nero355 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:25:

Je hebt de boel aan de verkeerde kant ingesteld : WAN i.p.v. LAN :)

En de namen van je Clients kan je op twee manieren doen :
- Pi-Hole de DHCP Server dus in dit geval je Router laten raadplegen.
- Je DHCP Server altijd dezelfde IP's aan je Clients laten uitdelen op basis van MAC adres en daarvoor dan "DNS Records" op je Pi-Hole aanmaken.

Kijk maar wat je beter of makkelijker vindt :)
in mijn lan kan ik niets van dns instellen ?

http://prntscr.com/tmk2s3

enkel bij internet instellingen kan ik dit,

http://prntscr.com/tmk3ii

alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

TomGear schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:29:
[...]

in mijn lan kan ik niets van dns instellen ?

http://prntscr.com/tmk2s3

enkel bij internet instellingen kan ik dit,

http://prntscr.com/tmk3ii

alvast bedankt voor de hulp _/-\o_
Dat lijkt erop dat het inderdaad niet kan. Is er nog een "geavanceerde" instellingenpagina?
Anders handmatig op ieder device het adres van je pihole als DNS instellen.. Dan is het handiger om je Pihole als DHCP server in te stellen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerns

beerns

it is I, Leclerc

zoek en gij zult vinden

Het is dus volg mij (zonder dat ik zo'n setup heb) wel mogelijk. Het is momenteel inderdaad zo dat je aan de foutieve kant (WAN kant) een lokale dns hebt ingesteld. Dat kan wel; als je Unbound als lokale dns gaat installeren op je Raspberry pi. Dan kun je naar je PIhole verwijzen en je PI hole gebruikt dan Unbound als DNS server en deze gebruikt de ROOT hints vervolgens weer. Dan moet je wel de sec. en tert dns server leeg maken. Momenteel heb je dus een situatie dat het ene netwerkapparaat de 1e dns server gebruikt een ander de 2e etc, het is nl niet zo dat je eerst 1 gebruikt dan 2 gebruikt etc. Het is een beetje willekeur.
Tenzij je router ook je modem is, dan zou ik de WAN DNS adressen vanuit de provider lekker laten bepalen.

Wat je nu hebt gecreëerd is een situatie dat je router al het dns verkeer doorstuurt naar je PI Hole en dan zal inderdaad al je verkeer vanaf 1 ip adres gaan komen. Dus wil je in je advanced settings bij DHCP mee gaan geven dat je je PI hole als dns server wilt gaan gebruiken. Dan zul je zien dat elk werkstation netjes terug te vinden is in Pi hole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Hij zal effe een screenshot daarvan moeten maken, want dat document heeft het nog steeds over Internet Settings terwijl ze inderdaad over Advanced Settings praten :?
Het is dus volg mij (zonder dat ik zo'n setup heb) wel mogelijk. Het is momenteel inderdaad zo dat je aan de foutieve kant (WAN kant) een lokale dns hebt ingesteld. Dat kan wel; als je Unbound als lokale dns gaat installeren op je Raspberry pi. Dan kun je naar je PIhole verwijzen en je PI hole gebruikt dan Unbound als DNS server en deze gebruikt de ROOT hints vervolgens weer.
Dat heeft allemaal niks met de WAN kant te maken, tenzij je iets anders bedoelt :?
Dan moet je wel de sec. en tert dns server leeg maken. Momenteel heb je dus een situatie dat het ene netwerkapparaat de 1e dns server gebruikt een ander de 2e etc, het is nl niet zo dat je eerst 1 gebruikt dan 2 gebruikt etc. Het is een beetje willekeur.
Dat klopt wel, maar je kan juist beter WEL alle velden met het IP van Pi-Hole vullen, want :
- Er zijn routers die de boel gewoon klakkeloos aanvullen met de servers aan de WAN kant!
- Sommige telefoons en tablets gebruiken anders stiekem een bepaalde ingebouwde/vooraf ingestelde DNS Server IP en omzeilen dus je Pi-Hole -O-
Tenzij je router ook je modem is, dan zou ik de WAN DNS adressen vanuit de provider lekker laten bepalen.
Opzich geen gek idee voor de WAN kant, want sommige routers flippen helemaal als de WAN DNS Server zich aan de LAN kant bevindt :F
Wat je nu hebt gecreëerd is een situatie dat je router al het dns verkeer doorstuurt naar je PI Hole en dan zal inderdaad al je verkeer vanaf 1 ip adres gaan komen. Dus wil je in je advanced settings bij DHCP mee gaan geven dat je je PI hole als dns server wilt gaan gebruiken. Dan zul je zien dat elk werkstation netjes terug te vinden is in Pi hole
Laten we dat inderdaad hopen voor hem! :)

Kortom : @TomGear maak eens wat nieuwe screenshots van dat Geavanceerde Instellingen gedeelte! :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
nero355 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Hij zal effe een screenshot daarvan moeten maken, want dat document heeft het nog steeds over Internet Settings terwijl ze inderdaad over Advanced Settings praten :?

[...]

Dat heeft allemaal niks met de WAN kant te maken, tenzij je iets anders bedoelt :?

[...]

Dat klopt wel, maar je kan juist beter WEL alle velden met het IP van Pi-Hole vullen, want :
- Er zijn routers die de boel gewoon klakkeloos aanvullen met de servers aan de WAN kant!
- Sommige telefoons en tablets gebruiken anders stiekem een bepaalde ingebouwde/vooraf ingestelde DNS Server IP en omzeilen dus je Pi-Hole -O-

[...]

Opzich geen gek idee voor de WAN kant, want sommige routers flippen helemaal als de WAN DNS Server zich aan de LAN kant bevindt :F

[...]

Laten we dat inderdaad hopen voor hem! :)

Kortom : @TomGear maak eens wat nieuwe screenshots van dat Geavanceerde Instellingen gedeelte! :D :P
JanPedaal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Dat lijkt erop dat het inderdaad niet kan. Is er nog een "geavanceerde" instellingenpagina?
Anders handmatig op ieder device het adres van je pihole als DNS instellen.. Dan is het handiger om je Pihole als DHCP server in te stellen.
Bedankt allemaal voor de hulp,
maar bij geavanceerde heb ik niets over DNS
http://prntscr.com/tms0ao

mijn modem heeft ook router, en daar kan ik ook dns aanpassen, maar dan blijft het probleem het zelfde aangezien modem-router naar mijn router gaat die alles doet de orbi dus :/

het instellen per apparaat werkt indd gewoon ook, maar is jammer dat ik het zo moet doen he :'(

alvast weer bedankt voor alle hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@TomGear Zou je liever de afbeeldingen gewoon in het forum willen embedden of plakken in plaats van op een pagina vol advertenties? ;)

De DNS-instellingen staan vaak bij de DHCP-server. Sommige routers ondersteunen dat echter niet. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om de DHCP-server helemaal uit te schakelen om deze vervolgens op de Pi-Hole in te schakelen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:18:
@TomGear Zou je liever de afbeeldingen gewoon in het forum willen embedden of plakken in plaats van op een pagina vol advertenties? ;)

De DNS-instellingen staan vaak bij de DHCP-server. Sommige routers ondersteunen dat echter niet. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om de DHCP-server helemaal uit te schakelen om deze vervolgens op de Pi-Hole in te schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-hnWjGH3x4DnaRByegvpqhMgS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqf6SCZTWO9njnBZOCUj0gGT.png?f=fotoalbum_large

helaas geen opties bij dhcp, en zoals ervoor gezegd ben ik bang als ik dhcp door mijn pi-hole
port forwarding enz niet meer goed gaat werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TomGear schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:22:
[...]

helaas geen opties bij dhcp, en zoals ervoor gezegd ben ik bang als ik dhcp door mijn pi-hole
port forwarding enz niet meer goed gaat werken ?
Nee, dat heeft niks met elkaar te maken! :)

DHCP geeft de clients de volgende gegevens:
- Een IP-adres in de vastgestelde range (192.168.0.3 t/m 192.168.0.254, in jouw geval).
- Het IP-adres van de default gateway (192.168.0.1 bij jou)
- Een of meer DNS-servers.

Dit alles kan ook door de Pi-Hole (of elke andere DHCP-server) afgegeven worden. De Pi-hole zal dan als DNS-server zichzelf meegeven. De gateway en de range kunnen hetzelfde blijven.

Wat wel kan is dat alle apparaten een keer een ander IP-adres krijgen dan dat ze nu van de router gekregen hebben. Om dat te voorkomen zou je 'DHCP Reservations' in de Pi-hole kunnen instellen voor de apparaten die een vast IP-adres moeten hebben.

En voor de volledigheid: Port forwarding blijft gewoon, zoals nu, op de router te configureren. Door de Pi-Hole gaat verder geen extra verkeer: Enkel DNS en DHCP-verzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 22-07-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomGear
Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:33:
[...]

Nee, dat heeft niks met elkaar te maken! :)

DHCP geeft de clients de volgende gegevens:
- Een IP-adres in de vastgestelde range (192.168.0.3 t/m 192.168.0.254, in jouw geval).
- Het IP-adres van de default gateway (192.168.0.1 bij jou)
- Een of meer DNS-servers.

Dit alles kan ook door de Pi-Hole (of elke andere DHCP-server) afgegeven worden. De Pi-hole zal dan als DNS-server zichzelf meegeven. De gateway en de range kunnen hetzelfde blijven.

Wat wel kan is dat alle apparaten een keer een ander IP-adres krijgen dan dat ze nu van de router gekregen hebben. Om dat te voorkomen zou je 'DHCP Reservations' in de Pi-hole kunnen instellen voor de apparaten die een vast IP-adres moeten hebben.

En voor de volledigheid: Port forwarding blijft gewoon, zoals nu, op de router te configureren. Door de Pi-Hole gaat verder geen extra verkeer: Enkel DNS en DHCP-verzoeken.
Bedankt!
ik ga het dan zo even proberen,
maar ik neem aan dat als de pi-hole uitvalt dan heb ik geen ip-adres meer op mijn apparaten ? ( klinkt normaal maar toch even vragen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TomGear schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Bedankt!
ik ga het dan zo even proberen,
maar ik neem aan dat als de pi-hole uitvalt dan heb ik geen ip-adres meer op mijn apparaten ? ( klinkt normaal maar toch even vragen )
Klopt, de Pi-hole is dan een essentieel apparaat in je netwerk. Maar dat was ie als DNS-server toch al. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:46:
[...]
Klopt, de Pi-hole is dan een essentieel apparaat in je netwerk.
Net als de modem/router als die DHCP doet.
Maar dat was ie als DNS-server toch al. :)
Niet als je meer dan één Pi-Hole hebt draaien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:56:
[...]

Net als de modem/router als die DHCP doet.

[...]

Niet als je meer dan één Pi-Hole hebt draaien.
Joh, doe je voorzichtig met die open deuren? Die moeten nog langer mee, hè! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Joh, doe je voorzichtig met die open deuren? Die moeten nog langer mee, hè! :+
Dat is nu net de lol van het intrappen van open deure, ze beschadigen niet en ik doe mijn voet ook geen pijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:27
Sinds vandaag heb ik m’n raspberry onder het stof gehaald en gaan proberen een pi hole te maken.
Ik heb de stappen doorlopen van https://www.aboutprivacy....ker-voor-heel-je-netwerk/
Maar ik loop tegen het volgende aan.
Mijn internet klapt er om de paar minuten steeds voor minuut of paar seconden uit.

Zijn er nog dingen die ingesteld moeten worden die niet besproken zijn in bovenstaande link?
Ik heb de connectbox staan. En ik merk trouwens geen verschil of ik dhcp aan of uit heb staan. Op beide manieren blokt ie wel van alles.
Wat is de beste instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Mack80 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:38:
Sinds vandaag heb ik m’n raspberry onder het stof gehaald en gaan proberen een pi hole te maken.
Ik heb de stappen doorlopen van https://www.aboutprivacy....ker-voor-heel-je-netwerk/
Maar ik loop tegen het volgende aan.
Mijn internet klapt er om de paar minuten steeds voor minuut of paar seconden uit.
Vreemd probleem.
Zijn er nog dingen die ingesteld moeten worden die niet besproken zijn in bovenstaande link?
Ik mis niets.
Ik heb de connectbox staan. En ik merk trouwens geen verschil of ik dhcp aan of uit heb staan. Op beide manieren blokt ie wel van alles.
Wat is de beste instelling?
DHCP moet op één plaats in je netwerk aanstaan, niet meer maar zeker ook niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
@Freee!!

In m’n connectbox heb ik dhcp uitgezet. Voor de zekerheid daarna even opnieuw opgestart.
In pi hole deze instelling gebruikt
Dhcp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynaizl_JBC5OjYCVDuOTMv5w41U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNSt8FVCsAW4Y6fpyTzdHwMf.png?f=fotoalbum_large
Maar dan aangevinkt

Dat zou toch goed moeten zijn?

Excuus als de foto beetje groot doorkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Mack80 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:01:
@Freee!!

In m’n connectbox heb ik dhcp uitgezet. Voor de zekerheid daarna even opnieuw opgestart.
In pi hole deze instelling gebruikt
Dhcp
[Afbeelding]
Maar dan aangevinkt

Dat zou toch goed moeten zijn?

Excuus als de foto beetje groot doorkomt
Zou goed moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Voeding wel goed van de Pi @Mack80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@Mack80 Toen ik voor 't eerst Pi-Hole wilde opzetten, had ik ook een vreemd probleem. Toen suggereerde iemand dat het mogelijk aan de SD-kaart lag. Even een nieuwe gekocht en nu draait het probleemloos...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

jpgview schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Er zijn drie repositories voor pihole op GitHub:
- core (daar zitten de nieuwe bestanden in), je vind die terug in /etc/.pihole, die locale copy wordt door de installer gebruikt voor pihole -up of pihole -r
- web, wordt rechstreeks gecloned in /var/www/html
- FTL, bevat de code voor de fork van dnsmasq, die pihole gebruikt, alleen de binary wordt op je system gezet

dus, nee, de web update vanochtend heeft die nieuwe bestanden niet toegevoegd.

zelf draai ik nooit dev, omdat je re meestal geen idee van hebt, wat er nu wel en niet in zit. Ik beperk mij tot het gebruik van speciefieke branches, die een specifiek problem oplossen, waar ik ook hinder van ondervind, meestal op verzoek van DL6ER, om een en ander te testen.

Voor dit specifieke geval, heb ik de 4 gewijzigde files uit de repository geplukt en op mijn system gezet, lijkt goed te werken. Let op! Als je dat ook wil doen, altijd eerst de bestaande versie dupliceren (WinSCP of iets dergelijks) daarna de bestanden vervangen. contoleer steeds permissions, owner en group als je dit doet, anders loopt het fout.
Net even op Github gekeken en zag dat je suggesties in de release/v5.1.2 branch zijn opgenomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 14:27
Freee!! schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Omdat die lijst door een Tweaker wordt bijgehouden en die zich aan de regels van het forum en de site houdt :? Als je T.net zonder advertenties wilt zien, moet je maar een abo nemen.
Haha, goed bedacht maar niet de reden :)

Óf tweakers serveert voortaan ads van hun eigen domain, óf het domain wat er verantwoordelijk voor is, is elders nodig voor fatsoenlijk functioneren van websites.

De standaard lijsten van Pi-hole zijn dan ook te strict voor bijvoorbeeld google shopping, of pricewatch shop-links. Mijn doel is dat soort dingen gewoon werkend te houden.

Ik zie DNS based blocking (Pi-hole / Adguard Home) dan ook als handig, maar zeker geen vervanging voor een browser add-on blocker (uBlock Origin / Adguard AdBlocker).

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Pazo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:10:
Leuk al die scripts mbt blocken youtube reclames, maar ik heb gewoon mn eigen blocklist draaien met nu een dikke 550+ regels in staan (aanvulling op deze post van heel lang geleden in dit topic) en ben vrijwel youtube-reclame loos :) Af en toe schiet er nog wel eens eentje door / is er een nieuwe, en die voeg ik dan toe. Ik heb die lijst op mijn eigen nextcloud server staan, dus kan die via Pi-hole inladen. Voor de geïnteresseerden, dit is mijn huidige lijst:

***members only***

Er komt de laatste tijd vrijwel niets meer bij, dus ik denk dat ik de meeste heb afgevangen. Is dat niet makkelijker?
Met jou lijst krijg ik ze ook nog door, doet ie het bij jou wel nog?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mack80
Voor een ieder die antwoord gaf op mijn vraag. Thanx.
Was het inmiddels even zat. Raspberry weer stroomloos. Connectbox terug naar de juiste instellingen en probleem NIET verholpen.
Ik merk aan de HomeKit camera’s en m’n homey dat het netwerk steeds even weg is. Ga dit probleem dan ook verder zoeken in de connectbox/ziggo.
(Gaat raspberry weer aansluiten, want best de voordelen ingezien😀)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:06

sphere

Debian abuser

Ik heb thuis continu problemen met WiFi, op Android en w10, uitroepteken bij de verbinding. Moet ik weer flightmode aan/uit.

Op de telefoon dagelijks, laptop bijna dagelijks. Die connectbox is gewoon ruk.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
sjhgvr schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:02:
De standaard lijsten van Pi-hole zijn dan ook te strict voor bijvoorbeeld google shopping, of pricewatch shop-links. Mijn doel is dat soort dingen gewoon werkend te houden.
Dan is het mooi dat ik jouw lijst niet gebruik, want wat mij betreft mag al die tracking shitzooi z.s.m. doodgaan! }) :Y) 8)
Ik zie DNS based blocking (Pi-hole / Adguard Home) dan ook als handig, maar zeker geen vervanging voor een browser add-on blocker (uBlock Origin / Adguard AdBlocker).
Ik dus wel en hopelijk blijft dat ook zo nog zo lang mogelijk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
nero355 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:39:
[...]

Dan is het mooi dat ik jouw lijst niet gebruik, want wat mij betreft mag al die tracking shitzooi z.s.m. doodgaan! }) :Y) 8)
Je kunt m ook gewoon combineren met de standaard lijsten.
Ik dus wel en hopelijk blijft dat ook zo nog zo lang mogelijk! :9
Dus jij ziet DNS based blocking als vervanger voor een browser add-on adblocker? Dan blokkeer je dus ook geen ads/trackers op hetzelfde domein als de content;

jefavorietewebsite.nl/ads/
jefavorietewebsite.nl/tracker/

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
sjhgvr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:15:
Dus jij ziet DNS based blocking als vervanger voor een browser add-on adblocker? Dan blokkeer je dus ook geen ads/trackers op hetzelfde domein als de content;

Dat is inderdaad een probleem, maar gelukkig dump ik heel mijn cache als ik de browser afsluit dus het probleem is daardoor gelijk een stuk minder, echter zit ik wel steeds meer eraan te denken om mijn browser te gaan "vervuilen" met allerlei extra add-ons, omdat het internet steeds ranziger aan het worden is wat dat soort dingen betreft -O- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
@nero355
Toch wel apart te zien dat je karmakoning bent in Adblock (Plus) maar het zelf niet gebruikt.

Als ze je willen tracken kunnen ze dat toch wel; https://amiunique.org/

oisd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
sjhgvr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:24:
@nero355
Toch wel apart te zien dat je karmakoning bent in Adblock (Plus) maar het zelf niet gebruikt.
Tja, ik heb daar ook niet om gevraagd en heel eerlijk gezegd kan het me ook weinig boeien ;)
Als ze je willen tracken kunnen ze dat toch wel; https://amiunique.org/
Als dat alles was...

Het probleem is veel erger/groter dan wat variabelen die je browser helaas doorgeeft aan websites :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
nero355 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:27:
Tja, ik heb daar ook niet om gevraagd en heel eerlijk gezegd kan het me ook weinig boeien ;)
:+ 8)
Als dat alles was...

Het probleem is veel erger/groter dan wat variabelen die je browser helaas doorgeeft aan websites :/
Ik bedoelde hiermee aan te geven dat het legen van cookies/cache na het sluiten van de browser geen (of weinig) invloed heeft op tracking.

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
sjhgvr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:32:
Ik bedoelde hiermee aan te geven dat het legen van cookies/cache na het sluiten van de browser geen (of weinig) invloed heeft op tracking.
Je kan er wel het een en ander mee voorkomen, maar tegenwoordig heb je dus ook dit soort ellende : https://www.newsweek.com/...-dont-have-account-888699

En dat is IMHO een groter probleem! :/

Zo heb ik onlangs de footer van GoT uitgeschakeld, omdat daar ook Facebook/Twitter/Instagram/weet ik het wat wel niet allemaal icoontjes staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjhgvr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:15:
Dan blokkeer je dus ook geen ads/trackers op hetzelfde domein als de content;

Misschien tijd voor een web proxy in je netwerk die doet aan HTML filtering.
Kan het filter voeden met regex expressies waar al het domain en andere tracking expressies in zitten.
eg:

code:
1
^je\.favorietewebsite\.nl.*\/tracker\/.*$

Maar zal vast al bestaan ... of niet ?

;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjhgvr
Als je iemand echt wilt tracken, waarom zou je dat dan doen door iets "tracker" te noemen?
Ja ik weet het ... ik gaf zelf het voorbeeld, haha :)

Maar ik ben niet de persoon om hierover met jullie in discussie te gaan, want persoonlijk ligt ik niet wakker van al dat ge-track. Ze trekken me maar :P

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
allen,

Ik had PiHole al een tijdje in een single netwerk draaien met veel plezier (op een Ubuntu 1804).
Inmiddels heb ik mijn gehele netwerk geupgrade met Ubiquity hardware, en mijn PiHole opnieuw ingericht.
Deze draait nu op een ubuntu 2004. Tijdens de installatie heb ik alle vlans opgegeven en een fixed ip-adres gegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
xxxxx@pihole:/etc/netplan# cat 00-installer-config.yaml
# This is the network config written by 'subiquity'
network:
  ethernets:
    ens160:
      addresses:
      - 192.168.1.250/24
      gateway4: 192.168.1.1
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.1.1
  version: 2
  vlans:
    ens160.2:
      addresses:
      - 192.168.2.250/24
      id: 2
      link: ens160
      nameservers: {}
    ens160.4:
      addresses:
      - 192.168.4.250/24
      id: 4
    ens160.5:
      addresses:
      - 192.168.5.250/24
      id: 5

de vraag is nu, moet ik al mijn VLAN het juist 192.168.x.250 adres als DNS server opgeven?
Of kan heb ik de installatie verkeerd uitgevoerd, en kan dit veel makkelijker op ubuntu 2004?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23
MAdD schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:54:
de vraag is nu, moet ik al mijn VLAN het juist 192.168.x.250 adres als DNS server opgeven?
Of kan heb ik de installatie verkeerd uitgevoerd, en kan dit veel makkelijker op ubuntu 2004?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Wat ben jij moeilijk aan het doen :9 !

1 interface in 1 VLAN is voldoende. Daarna moet het apparaat wat je over al die VLANs heen zet snappen dat hij UPD poort 53 door moet laten en hij moet kunnen routeren tussen de netwerken.

Mijn pihole zit ook op Ubuntu 20.04, en zit in mijn interne VLAN. Dan is er nog een VLAN voor gasten (wifi) en de firewall waarop dat VLAN uit komt weet wat hij het dat verkeer aan moet zodat ook gasten gebruik maken van de pihole. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MAdD schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:54:
allen,

Ik had PiHole al een tijdje in een single netwerk draaien met veel plezier (op een Ubuntu 1804).
Inmiddels heb ik mijn gehele netwerk geupgrade met Ubiquity hardware, en mijn PiHole opnieuw ingericht.
Deze draait nu op een ubuntu 2004. Tijdens de installatie heb ik alle vlans opgegeven en een fixed ip-adres gegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
network:
  ethernets:
    ens160:
      addresses:
      - 192.168.1.250/24
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.1.1
  vlans:
    ens160.2:
      addresses:
      - 192.168.2.250/24
    ens160.4:
      addresses:
      - 192.168.4.250/24
    ens160.5:
      addresses:
      - 192.168.5.250/24

Mijn zeer korte NetPlan YAML avontuur heeft me denk ik net genoeg ervaring opgeleverd om te kunnen zeggen dat het waarschijnlijk wel goed zit met wat je hebt gedaan! d:)b

Dubbelcheck het zelf ook effe door het met mijn korte HowTo te vergelijken : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" ;)
asing schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:31:
Wat ben jij moeilijk aan het doen :9 !
IMHO is die juist heel goed bezig! :P
1 interface in 1 VLAN is voldoende. Daarna moet het apparaat wat je over al die VLANs heen zet snappen dat hij UPD poort 53 door moet laten en hij moet kunnen routeren tussen de netwerken.

Mijn pihole zit ook op Ubuntu 20.04, en zit in mijn interne VLAN. Dan is er nog een VLAN voor gasten (wifi) en de firewall waarop dat VLAN uit komt weet wat hij het dat verkeer aan moet zodat ook gasten gebruik maken van de pihole. :)
Dat kan ook, maar IMHO is dit veel netter! :Y)

Wel daarnaast effe voor de zekerheid :
- OpenSSHd alleen op je Management VLAN IP binden.
- LigHTTPd van Pi-Hole ook.
- Ervoor zorgen dat OpenSSHd pas opstart NADAT het netwerk up is!
Op mijn Raspberry Pi onder RaspBian Stretch was die namelijk af en toe de kluts kwijt 8)7

Werkt alweer bijna twee jaar of zo helemaal PERFECT hier! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

stuffer schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:09:
[...]

Met jou lijst krijg ik ze ook nog door, doet ie het bij jou wel nog?
Ik denk, zoals ik al eens eerder aan gegeven heb, het te maken heeft met welke soort video's je kijkt, aangezien de reclame daar op aangepast wordt. Mijn lijst is opgebouwd naar aanleiding van kijken van kinderfilmpjes zoals Zandkasteel aan zee, Bing, Buurman & Buurman, Bob de bouwer, Helden van de stad, Woezel & Pip, Nijntje en dat soort dingen. Daar krijg ik bijna geen reclame meer bij. Wellicht dat als je andere content kijkt, dat het er wel doorheen komt.

Maar zoals vaker gezegd, het blijft een kat en muis spel en ik denk niet dat er ooit en oplossing komt dat we de reclames helemaal kunnen blokkeren.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
Ik ben de volgende website tegengekomen en ze blijken ook hun data assets te publiceren op Github. Wie weet handig voor het opstellen van een nieuwe lijst met trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ok, ik ben van dev 5.0 naar 5.1.1 gegaan. Eindelijk werkt de initial install ook probleemloos.
Zitten nog wel wat schoonheidsfoutjes in, maar die zijn niet code oranje/rood oid.
(waaronder een foutmelding op de Local DNS Records pagina)
Inmiddels heb ik maar een eigen config-file gemaakt in /etc/dnsmasq.d/ zodat ik wat makkelijker en sneller dns-records kan invoegen omdat ik met 2 piholes werk.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 26-07-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
nero355 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:08:
[...]

Mijn zeer korte NetPlan YAML avontuur heeft me denk ik net genoeg ervaring opgeleverd om te kunnen zeggen dat het waarschijnlijk wel goed zit met wat je hebt gedaan! d:)b

Dubbelcheck het zelf ook effe door het met mijn korte HowTo te vergelijken : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" ;)
ik heb het nu ook werkend (op naar de volgende klus... machine omzeep geholpen.. dus opnieuw opbouwen)

Wat heb ik gedaan....
Zoals eerder aangegeven heb ik tijdens de installatie van ubuntu op de NIC (server draait in ESX) alle VLANS meegegeven. En op ESX een VLAN aangemaakt met port 4095 (all vlans)

hierdoor ziet mijn netplan er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
network:
  ethernets:
    ens160:
      addresses:
      - 192.168.1.250/24
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.1.1
  vlans:
    ens160.2:
      addresses:
      - 192.168.2.250/24
      gateway4: 192.168.2.1
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.2.1
    ens160.3:
      addresses:
      - 192.168.3.250/24
      gateway4: 192.168.3.1
      id: 3
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.3.1
    ens160.4:
      addresses:
      - 192.168.4.250/24
      gateway4: 192.168.4.1
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.4.1
    ens160.5:
      addresses:
      - 192.168.5.250/24
      gateway4: 192.168.5.1
      nameservers:
        addresses:
        - 192.168.5.1

in PiHole heb ik "Listen on all interfaces" aangezet.
Daarnaast in mijn VLAN config alle DNS laten verwijzen naar 192.168.x.250 (waar x het juiste vlan is)
Op deze manier heb ik nu op al mijn vlans pihole zonder ingewikkelde zaken (firewalls etc)

MAdD

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:07

RnB

Pazo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:10:
Leuk al die scripts mbt blocken youtube reclames, maar ik heb gewoon mn eigen blocklist draaien met nu een dikke 550+ regels in staan (aanvulling op deze post van heel lang geleden in dit topic) en ben vrijwel youtube-reclame loos :) Af en toe schiet er nog wel eens eentje door / is er een nieuwe, en die voeg ik dan toe. Ik heb die lijst op mijn eigen nextcloud server staan, dus kan die via Pi-hole inladen. Voor de geïnteresseerden, dit is mijn huidige lijst:

***members only***

Er komt de laatste tijd vrijwel niets meer bij, dus ik denk dat ik de meeste heb afgevangen. Is dat niet makkelijker?
Ik kijk al een tijdje mee in dit topic, ondanks dat ik zelf geen pi-hole heb.

Omdat ik ook last ondervind van de YouTube ads, heb ik jouw lijst in mijn FortiGate toegevoegd en een block rule erop gezet. Helaas wordt dan ook de hele video geblokkeerd en niet alleen de ads.

Ik weet dat Pi-Hole geen firewall is, maar een middle man die DNS requests monitort en naargelang de configuratie, bepaalde requests doorlaat of blokkeert. Maar krijg je dan niet hetzelfde effect als hoe ik het nu op mijn FortiGate hebt ingesteld?

Apple TV doet een DNS request voor 1 van de url's op de blocklist --> Pi-Hole dropt de DNS request en Apple TV krijgt dus geen ip adres terug, die blijft wachten op antwoord?
Apple TV doet een DNS request voor 1 van de url's op de blocklist --> Apple TV krijgt een ip adres terug, maar de FortiGate dropt de sessie naar dat ip adres, Apple TV blijft wachten op antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

RnB schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Omdat ik ook last ondervind van de YouTube ads, heb ik jouw lijst in mijn FortiGate toegevoegd en een block rule erop gezet. Helaas wordt dan ook de hele video geblokkeerd en niet alleen de ads.

Ik weet dat Pi-Hole geen firewall is, maar een middle man die DNS requests monitort en naargelang de configuratie, bepaalde requests doorlaat of blokkeert. Maar krijg je dan niet hetzelfde effect als hoe ik het nu op mijn FortiGate hebt ingesteld?

Apple TV doet een DNS request voor 1 van de url's op de blocklist --> Pi-Hole dropt de DNS request en Apple TV krijgt dus geen ip adres terug, die blijft wachten op antwoord?
Apple TV doet een DNS request voor 1 van de url's op de blocklist --> Apple TV krijgt een ip adres terug, maar de FortiGate dropt de sessie naar dat ip adres, Apple TV blijft wachten op antwoord?
Ik heb een blokkade van Ads op Youtube niet goed werkend en videos laden niet. Dus die filtering weer uitgezet. Precies volgens jouw omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RnB schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Los van pihole hangt dergelijk gedrag bij netwerken af van twee zaken: de wijze van blokkeren en hoe de software om gaat met de reactie.
Blokkeren kan je doen door hard te weigeren, dus dan weet de client het meteen. Of gewoon door niet te reageren, dan wacht de client tot een timeout.
De client kan er bij hard weigeren voor kiezen om wel gewoon de rest van de functionaliteit te laten werken, maar omdat YouTube hun AppleTV app waarschijnlijk gewoon zelf bouwt kan ik mij voorstellen dat ze daar niet zoveel zin in hebben. Dan krijg je dus wat jij beschrijft.
In het geval van wachten op een timeout moet je hopen dat de ontwikkelaar van de app heeft gezorgd dat hij niet te lang blijft wachten op dergelijke zaken want dan hangt je app gewoon een tijdje te laden. Dat is nogal irritant. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jpgview schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:05:
Er is een interessante wending aangaande youtube ads. Je kan er alles over lezen in dit discourse topic.
Je kan het script hier downloaden.

*knip*
Ik heb dit in mei gebookmarkt maar ben er nog niet aan toe gekomen. Werkt dit nog steeds goed? Met andere woorden: is het de moeite waard om hier een uurtje in te steken om het te implementeren?
Pagina: 1 ... 36 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.