Wij hebben een bestaande tuin opgeknipt in stukken vernieuwd uiteindelijk. Bij nieuwbouw zou ik toch echt proberen de hardscape in een keer goed te krijgen. Dan kunnen ze er makkelijk bij met groot materieel en dat scheelt zeker in de kosten. Desnoods wat loze leidingen en een kraantje teveel aanleggen. Wellicht beplanting door een ander laten doen dan bestrating. Wel heel verschillende disciplines. Een mooie schuur zou ik niet door een hovenier laten doen maar door een aannemer. Iets eenvoudigs kan natuurlijk wel. Vaak wordt veel te weinig aan de grond gedaan. Echt zonde. Wellicht een proef gat graven op de bouwplaats en een sample laten analyseren alvast. NB er zijn zeker hoveniers met alle disciplines (straatwerk, beplanting, belichting, bewatering en schuur etc) maar daar zou je je dan wel eerst van willen overtuigen.
En het probleem met die hoge kosten is natuurlijk op te lossen door dingen zelf te doen. Dat moet je ook willen, en nog belangrijker, ook kunnen. Daar gaat dan wel tijd en energie in zitten. Wij Tweakers doen het soms beter dan de vakman.
Maar die vakman heeft het al vaker gedaan, en doet het vermoedelijk (omdat hij dat niet in zijn vrije tijd doet, maar gedurende een werkdag) ook veel sneller. Dat is het gemak van het laten doen.
Maar die vakman heeft het al vaker gedaan, en doet het vermoedelijk (omdat hij dat niet in zijn vrije tijd doet, maar gedurende een werkdag) ook veel sneller. Dat is het gemak van het laten doen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Daarover gesproken; zoals velen van jullie weten dat ik stratenmaker ben, speelt ervaring inderdaad een grote rol. Door je ervaring heb je van je fouten geleerd en heb je slimmigheidjes en handigheidjes ontwikkeld. Sterker nog, klussen waar ik eerst 2 dagen voor nodig had, lukt nu in 1 dag. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor stratenmakers.
Dat is natuurlijk niet alleen ervaring en handigheid. Tegenwoordig heb je ook veel machines en/of gereedschap wat alles veel makkelijker maakt. Een hovenier heeft niet al het straat gereedschap en andersom.
Dat is natuurlijk niet alleen ervaring en handigheid. Tegenwoordig heb je ook veel machines en/of gereedschap wat alles veel makkelijker maakt. Een hovenier heeft niet al het straat gereedschap en andersom.
[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 02-12-2025 18:27 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ook door dingen zelf te doen, blijven sommigen kosten hoog. Materialen, bestrating e.d.Tanuki schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:05:
En het probleem met die hoge kosten is natuurlijk op te lossen door dingen zelf te doen.
Maar zelfs iets eenvoudigs als grond afvoeren kost een vermogen. Tussen de € 50 en € 100 per kuub is heel normaal.
Dit klopt helemaal. Ik weet niet hoe het huis van @Imperium opgeleverd gaat worden? Als je over een paar 100m² gemiddeld 30 a 40cm af gaat graven is dat al een enorme kostenpost, machines en vervoer komt er natuurlijk ook nog bij. Maar ja, zeker met nieuwbouw, je kan het maar 1x goed doen. Een jaar of 5 later zie je wie dit goed heeft aangepakt en wie niet. Puur door de basis.Rzaan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:35:
[...]
Ook door dingen zelf te doen, blijven sommigen kosten hoog. Materialen, bestrating e.d.
Maar zelfs iets eenvoudigs als grond afvoeren kost een vermogen. Tussen de € 50 en € 100 per kuub is heel normaal.
Ik wil ook mijn grondwerk aanpakken.
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
50-60 cm zand (geel en grijs)
20cm zwarte grond
Ntb… cm grijze onwijs kleverige klei (pottenbakkersklei ofzo)
Grondwater
Met regen is het altijd nat, als de zomerzon het gras laat verdorren en ik geef water staat het in no-time blank.
Kortom waardeloze opbouw.
Ik wil er moestuin van maken.
Hoe ver moet ik laten afgraven?
Welke grond moet er op? Moeten er nog verschillende lagen verschillende grond terug in?
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Met regen is het altijd nat, als de zomerzon het gras laat verdorren en ik geef water staat het in no-time blank.
Welke grond moet er op? Moeten er nog verschillende lagen verschillende grond terug in?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ga geen hedera planten. Daar ga je spijt van krijgen. Genoeg andere (groenblijvende) klimmers (o.a. Toscaanse Jasmijn) die niet zo woekeren en die je veel minder vaak hoeft te snoeien.Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:
In februari 2026 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik probeer alvast grip te krijgen op de aanleg van onze tuin. Het gaat om een perceel van circa 530 m². Ik heb een schets toegevoegd: dit is een eerste concept van een hovenier waar we mee in gesprek zijn.
Onze must-haves:
• Aan de achterzijde een zwart gaaspaneel met hedera
• Aan de rechterzijde komt al een zwart gaaspaneel met hedera vanuit de bouw
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Mijn eerste gedachte is, heb je wel bodemleven? Misschien is het proberen waard om eerst een wormenmix te kopen en die uit te zetten. Zie openingspost voor meer info.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Wormen graven gangetjes in de grond. Hier kan het water opgevangen en vastgehouden worden. Je kan het proberen voordat je je hele tuin over de kop gooit.
Ik heb een enkel wormpje gezien in een gat van 1m2. Verder wat mierennesten. Veel te weinig dus. Maar aanpakken ga ik sowieso. Mijn vragen in de vorige post zijn dus wel relevant. Iemand tips?pjot1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:12:
[...]
Mijn eerste gedachte is, heb je wel bodemleven? Misschien is het proberen waard om eerst een wormenmix te kopen en die uit te zetten. Zie openingspost voor meer info.
Wormen graven gangetjes in de grond. Hier kan het water opgevangen en vastgehouden worden. Je kan het proberen voordat je je hele tuin over de kop gooit.
Als je het geduld hebt: groenbemesters zaaien, zoals lupine of mosterd, en die hun werk laten doen (kunnen later meteen je compostbak in).Barleone schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:57:
[...]
Ik heb een enkel wormpje gezien in een gat van 1m2. Verder wat mierennesten. Veel te weinig dus. Maar aanpakken ga ik sowieso. Mijn vragen in de vorige post zijn dus wel relevant. Iemand tips?
Eigen compost maken en die de grond in werken.
Dode bladeren en andere plantaardig materiaal niet opruimen, maar door de tuin verspreiden.
Ook hier kan geduld handig zijn. @pjot1 gaf al prima tips voor de basis, die moet je inderdaad eerst op orde hebben. Zeker het groen kan later, zaai desnoods voor komend jaar een eenjarigenmengsel of groenbemesters in en wacht met bomen en heesters sowieso tot het najaar.Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:
Waar ik tegenaan loop:
Ik vind het lastig om nu al te bepalen wat direct moet gebeuren en wat later kan. De hovenier denkt goed mee, maar ik merk dat ik zelf niet goed kan inschatten wat verstandig is qua timing, zeker bij een nieuwbouwtuin.
Op planten kun je besparen door zelf te zaaien, al dan niet met een behulp van een klein kasje, en door rond te kijken in je buurt (bij een nieuwbouwwijk: kijk naar de volwassen tuinen in de oudere delen van je stad/dorp). Wat groeit er goed en wat niet? Dat voorkomt dat je veel geld uitgeeft aan planten die jouw omgeving gewoon niet fijn vinden.
Zaden en stekjes ruilen is ook een prima manier om aan gezonde planten te komen die zich al hebben bewezen (ik ben inmiddels de tel kwijt van het aantal dorpsgenoten dat zaden van mijn stokroos heeft meegenomen).
En heb geduld met wat er spontaan opkomt. Soms waaien er leuke aan of slepen vogels iets mee (zo heb ik mijn drie vlierstruiken nooit geplant, dat heeft een vogel gedaan).
Ik ben juist wel fan van de hedera/klimop (die dient hier momenteel als winterverblijf voor een egel), maar je moet ze inderdaad in toom houden. Maar laat wel wat oud hout zitten, daar bloeien ze op en dat is in het najaar hard nodig als buffet voor vogels en insecten.
En o ja, water: zelfs een minivijver kan je tuin al een enorme biodiverse oppepper geven.
Denk ook even aan tuinverlichting, stopcontacten (kerstverlichting/tuingereedschap enz) , maairobot (oplaadplek, RTK Antenne, verharde rand langs gazon enz.) , irrigatie (elektra, wateraansluiting, leidingwerk), buitenkraan liefst met 19/22mm aanvoer vlak achter watermeter!
Punten die ik ga aanpakken als onze tuin op de schop gaat.
Punten die ik ga aanpakken als onze tuin op de schop gaat.
in 25cm grond kan prima groente groeien. de meeste groenten wortelen niet zo diep omdat ze eenjarig zijn.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Je zal wel eerst je gras moeten afgraven of onderploegen. Normaal is ploegen niet zo tof voor je bodemleven maar dat is er toch niet. Dan kun je gaan moestuinieren hoe je wilt, je kunt een vrachtwagen champost laten aanrukken als je snel resultaat wil. Bodemleven komt vanzelf wel als je grond aantrekkelijk is door de aanwezigheid van voedsel/compost.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hoeveel m2 moestuin wil je aanplanten? Alles afgraven lijkt mij gepasseerd station nu er al zwarte grond is opgebracht. 15cm is wel erg weinig, ook voor een groententuin. Er is genoeg dat dieper wortelt. Als je 10cm opbrengt in organisch materiaal (humus) en dan alles 2 spade diep omspit, dan is je bovenlaag voor de groenten een stuk vooruit en houdt die bij droogte langer water vast. Ik zou je gras gewoon meespitten. Voor afwatering wellicht gaten kunnen boren in de kleilaag (uitproberen op een natte dag), maar een verhoogd bed voor je groenten doet ook al veel, dan kun je ook veel doen met je grond meteen (opbrengen ipv afgraven). Dat kan met hout maar je kunt ook gewoon wat geultjes maken zodat je planten niet te lang onder water staan bij langdurige regen.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Wanneer jij in totaal 85 cm grond hebt die waterdoorlatend zou moeten zijn (zand en zwarte grond) en toch last hebt dat de boel blank komt te staan dan klopt er iets niet. Iets zegt me dat er hele slechte zwarte grond op jouw perceel ligt, in de zin van een mengsel van klei met wat zwarte turf en veen zonder enig bodemleven er in. Er zijn nogal wat grondhandelaren die zogenaamde zwarte grond verkopen wat helemaal geen zwarte grond is. Echte zwarte grond (Chernozem) is op dit moment ook bijna niet meer te koop, mede door de oorlog in Oekraïne.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Je kunt proberen om de grond beter te maken door er met een machinale cultivator / kop eg flink wat biologische compost tot een diepte van 25 doorheen te werken. Dan mix je (deels) de zandlaag met de zwarte grond en de compost. Dat zou ertoe moeten leiden dat het geheel wat meer waterdoorlatend wordt.
Oh, en die grijze klei is waarschijnlijk komklei, afgezet door de rivieren (of de zee) toen de boel nog niet bedijkt was. Dat spul maakt inderdaad vaak door inklinking een laag in de grond die niet permeabel is waardoor het water niet weg kan. Zo'n laag is lastig te verwijderen, je weet ook niet hoe dik deze is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hier inmiddels de achtertuin aangelegd en zo goed als af, toch 2 punten die ik ook jullie eens wil voorleggen:
1) Op de veranda blijft op het hele dak circo 1-2 cm water staan. Dit aangekaart, maar zij geven aan dat is normaal bij een zij-uitvoerregenpijp, kan geen kwaad, is bij al onze overkappingen zo etc. een beetje water kan ik begrijpen, dat zie ik op vele daken, maar nooit een heel dak vol met 1 cm overal...
2) Er ligt wat kunstgras (5x2,5 meter) en na aanleg zei ik, goh moet er geen 'kunstgras'zand op? Deden ze ook nooit. (wij waren dit gewend bij vorige aanleg tuin en op internet lijkt het ook redelijk de norm?)
Ik ben geneigd om wel gewoon kunstgraszand erop te gaan strooien, of is het inderdaad niet perse noodzakelijk?
Wat zeggen jullie van deze punten?
1) Op de veranda blijft op het hele dak circo 1-2 cm water staan. Dit aangekaart, maar zij geven aan dat is normaal bij een zij-uitvoerregenpijp, kan geen kwaad, is bij al onze overkappingen zo etc. een beetje water kan ik begrijpen, dat zie ik op vele daken, maar nooit een heel dak vol met 1 cm overal...
2) Er ligt wat kunstgras (5x2,5 meter) en na aanleg zei ik, goh moet er geen 'kunstgras'zand op? Deden ze ook nooit. (wij waren dit gewend bij vorige aanleg tuin en op internet lijkt het ook redelijk de norm?)
Ik ben geneigd om wel gewoon kunstgraszand erop te gaan strooien, of is het inderdaad niet perse noodzakelijk?
Float like a butterfly, sting like a bee.
@Barleone
Ik denk dat @Yaksa hier de beste en goedkoopste oplossing voor je heeft.
@Martinusz
Punt 1 kan ik je niet mee helpen. Punt 2 wel, je gooit er zand overheen (gebruik zelf zilverzand voor dit) om ervoor te zorgen dat de haren van het gras mooi overeind blijven staan. Dus als het plat ligt zou je zeker wat erover heen kunnen gooien en met een bezem verspreiden/invegen.
Ik denk dat @Yaksa hier de beste en goedkoopste oplossing voor je heeft.
@Martinusz
Punt 1 kan ik je niet mee helpen. Punt 2 wel, je gooit er zand overheen (gebruik zelf zilverzand voor dit) om ervoor te zorgen dat de haren van het gras mooi overeind blijven staan. Dus als het plat ligt zou je zeker wat erover heen kunnen gooien en met een bezem verspreiden/invegen.
Mijn Strelizia heb ik in de zomermaanden buiten gezet voor het mooie weer en om een beetje ruimte in huis te sparen voor de verkoop van het huis.
Vorige maand heb ik hem binnengehaald, hij staat in een grote waterdichte pot.... Juist, compleet verzopen. Wortelrot en alles...
Ik heb hem maar naar binnen gehaald, zoveel mogelijk vertroeteld en nu in de vulcanstrat gezet. De wortels zagen er nog best ok uit, hetgeen wat slecht was verwijderd. Hopen dat het nog wat wordt.
Het is een grote pot en heb hem helemaal gevuld met vulcanstrat. Op internet schrijven ze overal over een inzethoes en watermeter maar de kluit is nogal groot.? En wat is de toegevoegde waarde van vulcanstrat in onderstaande situatie? Het is een waterdichte inzethoes, waarom moet daar vulcanstrat onder?
Iemand ervaring met deze materie?
Vorige maand heb ik hem binnengehaald, hij staat in een grote waterdichte pot.... Juist, compleet verzopen. Wortelrot en alles...
Ik heb hem maar naar binnen gehaald, zoveel mogelijk vertroeteld en nu in de vulcanstrat gezet. De wortels zagen er nog best ok uit, hetgeen wat slecht was verwijderd. Hopen dat het nog wat wordt.
Het is een grote pot en heb hem helemaal gevuld met vulcanstrat. Op internet schrijven ze overal over een inzethoes en watermeter maar de kluit is nogal groot.? En wat is de toegevoegde waarde van vulcanstrat in onderstaande situatie? Het is een waterdichte inzethoes, waarom moet daar vulcanstrat onder?
Reg 1/ is er wel voldoende afschot verder? Gewoon even meten met laser of water pas. Kan zijn dat er een richteltje water staat bij de afloop, maar niet je hele dak onder water. Als er veel bladeren op komen die dan in dat water een soort laag gaan vormen en die kun je er dan af gaan scheppen als het opdroogt in de zomer. Als het goed afloopt waait het gros van de bladeren na weekje droog weer gewoon van het dak af. Voor wat het waard is: twee verandas hier en die lopen netjes af met wel een klein beetje water rond de afvoer (soort verdikking van de bitumen laag waar de pijp onder zit). Aanbouw buren staat hele jaar geheel onder paar cm water en heeft dus die bladerkoek.Martinusz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:22:
Hier inmiddels de achtertuin aangelegd en zo goed als af, toch 2 punten die ik ook jullie eens wil voorleggen:
Reg 2/ ligt aan soort kg dacht ik. Wij hebben een water speelveldje en daar komt geen zand op (ik sproei ook geen water verder, dat geeft alleen maar mos)
het toverwoord bij 1 is afschot, dat doen ze dus kennelijk nooit. Je dakbedekking zal vast EPDM zijn, dat kan er wel tegen maar in mijn beleving hoort water niet op een dak maar in een sloot. Dus ik zou er niet blij van worden. Heel de zomer is dat na elke regenbui een muggenkolonie broedplaats.Martinusz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:22:
Ik zou het zonder afschot niet accepteren. Dat is gewoon onkunde. Veel werk om te herstellen helaas, maar dat is dan maar zo.No Hands schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:51:
[...]
het toverwoord bij 1 is afschot, dat doen ze dus kennelijk nooit. Je dakbedekking zal vast EPDM zijn, dat kan er wel tegen maar in mijn beleving hoort water niet op een dak maar in een sloot. Dus ik zou er niet blij van worden. Heel de zomer is dat na elke regenbui een muggenkolonie broedplaats.
Die Pon (vulcastrat) houdt water vast en geeft het geleidelijk af. Dit voorkomt wortelrot (zolang je de pot niet vult tot aan de randDjeen84 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:08:
Bedankt, wanneer weet ik dan wanneer ik water moet geven en hoeveel? Zonder inzethoes is de watermeter niet bruikbaar.
Je zal zien dat die steentjes heel licht worden van kleur als ze droog staan, als ze vochtig zijn zijn ze meer gelig.. Na een paar keer herken je het wel.Djeen84 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:30:
Bedankt, wanneer weet ik dan wanneer ik water moet geven en hoeveel? Zonder inzethoes is de watermeter niet bruikbaar.
Ik moet een tuinmuur maken van plm 80cm hoog.. volsteens. Wat gooi ik daaronder aan fundering?
15cm beton met een net? Iets breder/2x zo breed als de muur?
Met wat? Gewoon met metselstenen? Of stapelblokken? Zelf gebruik ik vaak 60x40 tegels. Deze moet je natuurlijk wel in een goed zandbed leggen.Frantic schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:38:
Ik moet een tuinmuur maken van plm 80cm hoog.. volsteens. Wat gooi ik daaronder aan fundering?
Gemetselde waaltjes idd, volsteens. Wellicht met hier en daar nog een stenen ‘beertje’ met al dan niet een geïntegreerde (pakker)brievenbus.. maar daar zijn. We nog niet helemaal over uit.pjot1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:38:
[...]
Met wat? Gewoon met metselstenen? Of stapelblokken? Zelf gebruik ik vaak 60x40 tegels. Deze moet je natuurlijk wel in een goed zandbed leggen.
Zie om ons heen overal betonnen funderingen gestort worden. Is op klei uiteraard.
40x60 tegels kan je beter gebruiken voor grotere elementen zoals stapelblokken bijvoorbeeld. In jouw geval kan je inderdaad beter een fundering storten. Zekers als je met beertjes en een brievenbus aan de slag gaat.Frantic schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:23:
[...]
Gemetselde waaltjes idd, volsteens. Wellicht met hier en daar nog een stenen ‘beertje’ met al dan niet een geïntegreerde (pakker)brievenbus.. maar daar zijn. We nog niet helemaal over uit.
Zie om ons heen overal betonnen funderingen gestort worden. Is op klei uiteraard.
Zeker 30cm zou ik als minimum beschouwen. 40cm breed komt eerder in de buurt. Heb je aan iedere kant 15cm over.
[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 07-12-2025 12:41 ]
Ik heb hier samen met de buren een hedera haag, al meer dan 10 jaar. Heel mooi, regelmatig zie ik er vogeltjes invliegen en bij mij komen er ook veel vlinders uit. Snap die angst niet en zo vaak snoei ik nou ook weer niet.Yaksa schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:37:
[...]
Ga geen hedera planten. Daar ga je spijt van krijgen. Genoeg andere (groenblijvende) klimmers (o.a. Toscaanse Jasmijn) die niet zo woekeren en die je veel minder vaak hoeft te snoeien.
We spreken elkaar over 10 jaar nog 's........Ingelogd schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:06:
[...]Ik heb hier samen met de buren een hedera haag, al meer dan 10 jaar. Heel mooi, regelmatig zie ik er vogeltjes invliegen en bij mij komen er ook veel vlinders uit. Snap die angst niet en zo vaak snoei ik nou ook weer niet.
Maar mogelijk heb je een soort die niet zo hard groeit en kleiner blijft.
Of de haag staat op een plek / grondsoort die voor hedera niet optimaal is waardoor de plant sowieso niet hard groeit.
Ja met die 15cm weerszijden moet ik ff puzzelen, want dat zou dan op de gemeente grond komen. Daar komt de stoep 😂pjot1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:38:
[...]
40x60 tegels kan je beter gebruiken voor grotere elementen zoals stapelblokken bijvoorbeeld. In jouw geval kan je inderdaad beter een fundering storten. Zekers als je met beertjes en een brievenbus aan de slag gaat.
Zeker 30cm zou ik als minimum beschouwen. 40cm breed komt eerder in de buurt. Heb je aan iedere kant 15cm over.
Hier staan de hedera heggen al meer dan 30 jaar. Nog steeds geen last van. Gewoon 2 a 3x per jaar snoeien is al voldoende.Yaksa schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
We spreken elkaar over 10 jaar nog 's........![]()
Maar mogelijk heb je een soort die niet zo hard groeit en kleiner blijft.
Of de haag staat op een plek / grondsoort die voor hedera niet optimaal is waardoor de plant sowieso niet hard groeit.
Dat kan, maar niet iedereen heeft tijd over om 3 keer per jaar een dag uit te trekken om de haag te snoeien en de rommel op te ruimen. Dan is het soms makkelijker om een soort te kiezen (zoals Toscaanse Jasmijn) die je bijna niet hoeft te snoeien. En het verschilt ook hoe je tuiniert, wanneer je alles strak knipt en harkt dan zal hedera niet de kans krijgen om de tuin in te kruipen. Heb je minder tijd en moeite te besteden dan doet hedera dat wel en neemt op den duur de hele tuin over.Milo85 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:52:
[...]Hier staan de hedera heggen al meer dan 30 jaar. Nog steeds geen last van. Gewoon 2 a 3x per jaar snoeien is al voldoende.
Alles heeft onderhoud nodigYaksa schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
[...]
Dat kan, maar niet iedereen heeft tijd over om 3 keer per jaar een dag uit te trekken om de haag te snoeien en de rommel op te ruimen. Dan is het soms makkelijker om een soort te kiezen (zoals Toscaanse Jasmijn) die je bijna niet hoeft te snoeien. En het verschilt ook hoe je tuiniert, wanneer je alles strak knipt en harkt dan zal hedera niet de kans krijgen om de tuin in te kruipen. Heb je minder tijd en moeite te besteden dan doet hedera dat wel en neemt op den duur de hele tuin over.
Hier is de klimop ook deels bodembedekker, al bijna 40 jaar, sinds ruim voor mijn tijd. Zit ie ergens in de weg, dan even de schaar erin. Voordeel: ze overleven vrijwel alles. Nadeel: een merel dacht ooit dat de haag een prima plek was voor een nest, 50 cm van de grond. Dat is zelfs voor een bejaarde kat een makkie.Milo85 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:52:
[...]
Hier staan de hedera heggen al meer dan 30 jaar. Nog steeds geen last van. Gewoon 2 a 3x per jaar snoeien is al voldoende.
De tuin gaat nu echt in winterslaap, ik laat de bladeren liggen als deken voor de planten. Tot mijn verbazing bloeit de watervergeet-me-niet weer, geen idee of dat normaal is.
Eerder onderstaande ook in het nieuwbouwtopic gevraagd, maar wellicht is hier meer kennis aanwezig 
Grondwerk en afgraven. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Situatie: nieuwbouw in de polder op de plek waar een snelweg lag, dus ik vermoed zware kleigrond. Doel: tuin met terras en klinkers, maar vooral weelderige borders en een aantal (lei)bomen.
De grondwerkbedrijven bieden 15 a 20cm afgraven aan op te vullen met zand en aantrillen. Dit is alleen juist voor het terras toch?
Voor de borders zou er meer afgegraven moeten worden begrijp ik (40 cm?). En voor de bomen lees ik tot 1 meter. Op te vullen met zwarte grond. Correct?
Is het gebruikelijk om verschillende dieptes en soorten zand/aarde aan te houden? Dat lijkt niet het geval te zijn.
Mijn dank is groot!
Situatie: nieuwbouw in de polder op de plek waar een snelweg lag, dus ik vermoed zware kleigrond. Doel: tuin met terras en klinkers, maar vooral weelderige borders en een aantal (lei)bomen.
De grondwerkbedrijven bieden 15 a 20cm afgraven aan op te vullen met zand en aantrillen. Dit is alleen juist voor het terras toch?
Voor de borders zou er meer afgegraven moeten worden begrijp ik (40 cm?). En voor de bomen lees ik tot 1 meter. Op te vullen met zwarte grond. Correct?
Is het gebruikelijk om verschillende dieptes en soorten zand/aarde aan te houden? Dat lijkt niet het geval te zijn.
Mijn dank is groot!
Je zal dus zeker last hebben van een storende laag. (Kom ik weer met mn filmpje) pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"Steunkous schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:48:
Eerder onderstaande ook in het nieuwbouwtopic gevraagd, maar wellicht is hier meer kennis aanwezig
Mijn dank is groot!
Feit is dat je deze sowieso moet doorbreken. De verschillende hoogtes qua uitgraven is bedoelt voor de eerste jaren. Zo slaan planten/bomen gemakkelijker en en eerder aan. Doordat de je de storende laag hebt doorbroken kunnen planten en bomen vanuit daar beter wortelen in de vaste grond. Door de verse grond voor de eerste jaren en het doorbreken van de storende laag krijg je vanzelf ook bodemleven en een gezonde tuin.
15 a 20 cm cm zand is prima voor een terras, niet voor een oprit. Daar is steenkorrel en wegendoek voor nodig. En dient daardoor ook dieper afgegraven te worden.
Dus ja, het is gebruikelijk om op verschillende dieptes af te graven. Daarom moet je ook eerst een plan hebben , anders kan je het nooit goed doen. Basis kost misschien veel maar is wel het belangrijkste. Dit zie je pas na jaren terug.
Als er een snelweg lag is er dan niet een metersdik talud van zand blijven liggen? Zou gewoon met een handgrondboor zo diep mogelijk een gat maken. Heb je zo gedaan en dan weet je waar je mee te maken hebt.Steunkous schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:48:
Mijn dank is groot!
Goed verhaal van tuinmanieren. Hele tuin is hier 30-50cm opgebrachte zwarte grond en daaronder meters zand. Kraan laten komen is niet echt meer een optie in een tuin op leeftijd, dus ik denk dat ik in het vervolg veel diepere plantgaten ga maken en die terugvullen met een mengsel van zand / zwarte grond / organisch materiaal en wat betoniet erbij. Overigens veel grote bomen in de tuin. Omwaaien is niet het probleem, maar wel droogte. Grondwater is erg diep op duin.pjot1 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:07:
[...]
Je zal dus zeker last hebben van een storende laag. (Kom ik weer met mn filmpje) pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Feit is dat je deze sowieso moet doorbreken. De verschillende hoogtes qua uitgraven is bedoelt voor de eerste jaren. Zo slaan planten/bomen gemakkelijker en en eerder aan. Doordat de je de storende laag hebt doorbroken kunnen planten en bomen vanuit daar beter wortelen in de vaste grond. Door de verse grond voor de eerste jaren en het doorbreken van de storende laag krijg je vanzelf ook bodemleven en een gezonde tuin.
15 a 20 cm cm zand is prima voor een terras, niet voor een oprit. Daar is steenkorrel en wegendoek voor nodig. En dient daardoor ook dieper afgegraven te worden.
Dus ja, het is gebruikelijk om op verschillende dieptes af te graven. Daarom moet je ook eerst een plan hebben , anders kan je het nooit goed doen. Basis kost misschien veel maar is wel het belangrijkste. Dit zie je pas na jaren terug.
[ Voor 3% gewijzigd door Eisbar op 10-12-2025 18:42 ]
Hou er rekening mee dat er bedrijven zijn die zogenaamde 'zwarte grond' goedkoop aanbieden.Steunkous schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:48:
Echte zwarte grond (ja, die mooie losse vruchtbare grond) komt bijna uitsluitend uit Oekraïne.
Wat soms aangeboden wordt als zwarte grond is een zand (met een beetje klei) mengsel, aangevuld met een beetje houtcompost, turf, veen en soms zelfs kolenstof om de boel mooi donker te krijgen. Dit soort spul lijkt heel mooi, maar er zitten nauwelijks voedingsstoffen in en het organisch gehalte is vaak heel laag.
Wanneer je dus veel nodig hebt, ga dan eerst bij het bedrijf waar je het besteld kijken wat je krijgt.
Het is namelijk nogal lastig om, wanneer de vrachtwagen 30 kuub van dat spul op je oprit heeft gekieperd, aan te geven dat dat niet is wat je had verwacht........
@Yaksa
Maar hoe weet je als leek nu het verschil? Ik zou het niet weten..
Ik wil het wel graag leren!
[ Voor 18% gewijzigd door Barleone op 10-12-2025 21:00 ]
Ik geloof niet dat het lonend kan zijn om vanuit de Oekraïne zwarte grond te laten komen. Ga eens met een boer in de buurt praten, die weten alles van grond en wat er mee te maken heeft. Die kan je tips geven waar je wel of niet moet zijn voor informatie. Je hebt teelaarde nodig als je slechte grond hebt, of deze zodanig aanvullen met organisch stof, een groenbemester op zaaien voor structuurverbetering.Yaksa schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:08:
[...]
Hou er rekening mee dat er bedrijven zijn die zogenaamde 'zwarte grond' goedkoop aanbieden.
Echte zwarte grond (ja, die mooie losse vruchtbare grond) komt bijna uitsluitend uit Oekraïne.
Wat soms aangeboden wordt als zwarte grond is een zand (met een beetje klei) mengsel, aangevuld met een beetje houtcompost, turf, veen en soms zelfs kolenstof om de boel mooi donker te krijgen. Dit soort spul lijkt heel mooi, maar er zitten nauwelijks voedingsstoffen in en het organisch gehalte is vaak heel laag.
Wanneer je dus veel nodig hebt, ga dan eerst bij het bedrijf waar je het besteld kijken wat je krijgt.
Het is namelijk nogal lastig om, wanneer de vrachtwagen 30 kuub van dat spul op je oprit heeft gekieperd, aan te geven dat dat niet is wat je had verwacht........
Hier vindt je wat info over echte zwarte grond. In het verleden kon je dit nog (laten) importeren uit o.a. Oekraïne en Bulgarije, je zal echt in de bio-hoek moeten gaan zoeken of er nog een firma is die dit kan leveren.Barleone schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:59:
@Yaksa
Hoe is het nu met jouw natuurlijke paradijs?VeertienKaVier schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Geen advies, maar heel erg benieuwd naar hoe het wordt, dus hou dit topic op de hoogte!
Hier sinds afgelopen september een klein natuurlijk vijvertje, eens kijken hoe het de (opeens best wel strenge) vorst doorkomt. Ik was aangenaam verrast dat een paar libellen na een paar weken al een kijkje kwamen nemen en dat vogels het lage gedeelte al meteen als hun bad hadden geclaimd. (Overdag een egel zien drinken was bijzonder, maar geen goed teken voor het beestje zelf, die hebben we dan ook later dood onder de takkenril gevonden).
Hoop dat je mij nog niet vergeten bent, hier nog een beloofde update.
Planten doen het fantastisch, zeker het riet waarvan ik hoop dat ze het water nog beter gaan zuiveren.
:strip_exif()/f/image/C9WDcHNUhKNdgNllMSZ2ET8z.jpg?f=fotoalbum_large)
Op magische wijze zijn er naast de goudwindes wat andere vissen ontstaan uit de klei
Misschien de lepelaar, reiger of eend die wat eitjes aan het pootje had.
:strip_exif()/f/image/yEpZmkARudH0tFIDenrhwF0S.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen beeld van de ringslang, mijn doel is die ook vast te leggen maar die zit er in.
Drollen van de wolf waren er wel:
:strip_exif()/f/image/T1lSKEwf8NcW4HcLLFBkeLGj.jpg?f=fotoalbum_large)
Singing in the rain dochter helemaal happy
Ik zeg ook niet dat het nu per sé helemaal uit de Oekraïne moet komen. Het kan best zijn dat er een Nederlandse of Duitse firma is die die grond jaren geleden al ergens heeft opgeslagen en een aantal kuub wil leveren. Wat zeker niet lonend is is om de 'verkeerde' goedkope zwarte grond te laten storten en er na twee jaar achter te komen dat er niks wil groeien. Het is ook wat @pjot1 zegt, je dient bij een nieuwe tuin ervoor te zorgen dat de basis goed is, anders blijf je jarenlang aan het proberen om de grond te verbeteren. Dan kun je beter wat langer doorzoeken en leren herkennen welke grond goed is en vervolgens die bestellen.Linux gebruiker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:26:[...]Ik geloof niet dat het lonend kan zijn om vanuit de Oekraïne zwarte grond te laten komen. Ga eens met een boer in de buurt praten, die weten alles van grond en wat er mee te maken heeft. Die kan je tips geven waar je wel of niet moet zijn voor informatie. Je hebt teelaarde nodig als je slechte grond hebt, of deze zodanig aanvullen met organisch stof, een groenbemester op zaaien voor structuurverbetering.
Ik wil verder geen ja nee of welles nietes discussie aanzwengelen, maar vind het nogal wat dat er grond uit Oekraine zou komen (al dan niet in het heden). Hoe zie je dat kostentechnisch voor je?Yaksa schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:24:
[...]
Ik zeg ook niet dat het nu per sé helemaal uit de Oekraïne moet komen. Het kan best zijn dat er een Nederlandse of Duitse firma is die die grond jaren geleden al ergens heeft opgeslagen en een aantal kuub wil leveren. Wat zeker niet lonend is is om de 'verkeerde' goedkope zwarte grond te laten storten en er na twee jaar achter te komen dat er niks wil groeien. Het is ook wat @pjot1 zegt, je dient bij een nieuwe tuin ervoor te zorgen dat de basis goed is, anders blijf je jarenlang aan het proberen om de grond te verbeteren. Dan kun je beter wat langer doorzoeken en leren herkennen welke grond goed is en vervolgens die bestellen.
Per vrachtwagen? Dat gaat hem niet worden. Beetje duur.
Per boot? Geen idee wat dat kost, maar lijkt me ook onbegonnen werk als ik kijk wat zand van de noordzee af al kost per kuub. En die zandzuiger hoeft geen duizenden kilometers af te leggen.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ziet er goed uit! Dat riet zal zeker zijn werk gaan doen. En ik dacht niet meteen aan een wolf bij dieren die door een vijver worden aangelokt...AndyJNL schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:58:
[...]
Hoe is het nu met jouw natuurlijke paradijs?
Hoop dat je mij nog niet vergeten bent, hier nog een beloofde update.
Hier had ik een erg goed eerste jaar met ongelooflijk veel libellen en waterjuffers (dat was meteen te merken: geen muggen). Ik heb gezien dat ze ook eitjes hebben afgezet, dus hopelijk staat de nieuwe generatie volgend jaar klaar. De vorig jaar spontaan verschenen poelslakken werken nog steeds ijverig mee om het water schoon te houden. Helaas geen beelden van de egels die eruit drinken: dit jaar vier verschillende langs zien kuieren op de wildcamera.
Het is wel een relatief droog jaar geweest: ik had verwacht dat via de vijver een deel van overtollig regenwater zou afvloeien, maar nee, het peil stond af en toe juist erg laag.
Er is al veel te winnen door in elk geval de slechtere opties uit te sluiten en kritisch naar te kijken. Bij ons was door een hovenier een toplaag met veel klei en best veel steentjes (van puin) gebruikt. Ik had daar toen geen aandacht voor en heeft jaren gekost om te herstellen (dubbel doorspitten en mengen met zand, veel humus toevoegen). Voor ophogen van een ander deel is door een zwarte grond leverancier 10 cuub losgestort. Dit was wel schoon, maar had veel teveel zand en is hydrofoob geworden na 3 jaar. Ik ben nu met betoniet bezig om dat te verbeteren. Als ik het over zou doen dan zou ik van lokale partij kopen, naar exacte samenstelling en herkomst vragen en idealiter voor levering even een sample laten analyseren (bij welkoop of beter nog in een lab).robkrekel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:22:
[...]
Ik wil verder geen ja nee of welles nietes discussie aanzwengelen, maar vind het nogal wat dat er grond uit Oekraine zou komen (al dan niet in het heden). Hoe zie je dat kostentechnisch voor je?
Per boot? Geen idee wat dat kost, maar lijkt me ook onbegonnen werk als ik kijk wat zand van de noordzee af al kost per kuub. En die zandzuiger hoeft geen duizenden kilometers af te leggen.
Dat je, als je grond aan laat rukken, kritisch kijkt snap ik. Ik geloof gewoon nauwelijks dat er grond uit verweggistan naar Nederland komt/kwam om hier een tuintje op te hogen. Dat is prijstechnisch onhaalbaar m.i.Eisbar schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:49:
[...]
Er is al veel te winnen door in elk geval de slechtere opties uit te sluiten en kritisch naar te kijken. Bij ons was door een hovenier een toplaag met veel klei en best veel steentjes (van puin) gebruikt. Ik had daar toen geen aandacht voor en heeft jaren gekost om te herstellen (dubbel doorspitten en mengen met zand, veel humus toevoegen). Voor ophogen van een ander deel is door een zwarte grond leverancier 10 cuub losgestort. Dit was wel schoon, maar had veel teveel zand en is hydrofoob geworden na 3 jaar. Ik ben nu met betoniet bezig om dat te verbeteren. Als ik het over zou doen dan zou ik van lokale partij kopen, naar exacte samenstelling en herkomst vragen en idealiter voor levering even een sample laten analyseren (bij welkoop of beter nog in een lab).
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Toen ik nog in Aalsmeer werkte zag je daar altijd van die grote vrachtwagens rijden met grond.Linux gebruiker schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:26:
[...]
Ik geloof niet dat het lonend kan zijn om vanuit de Oekraïne zwarte grond te laten komen. Ga eens met een boer in de buurt praten, die weten alles van grond en wat er mee te maken heeft. Die kan je tips geven waar je wel of niet moet zijn voor informatie. Je hebt teelaarde nodig als je slechte grond hebt, of deze zodanig aanvullen met organisch stof, een groenbemester op zaaien voor structuurverbetering.
Ik dacht Eveleens. Anders moet je die gewoon eens bellen.
In Den Haag zit een bedrijf dat heet zwartegrond.com
Kostentechnisch kan het ook uit om je oprit te bedekken met split uit Noorwegen, en dat komt ook per big/bag of vrachtwagen.robkrekel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:22:[...]Ik wil verder geen ja nee of welles nietes discussie aanzwengelen, maar vind het nogal wat dat er grond uit Oekraine zou komen (al dan niet in het heden). Hoe zie je dat kostentechnisch voor je?
En je tuin ophogen met zand van de Noordzee kan voordelig zijn, en voor een verzamelaar van verschillende soorten helmgras of duindoorn misschien zelfs aan te bevelen, maar heel veel andere planten zullen het er slecht op doen
Een paar kuub split (€300/m3!) vergelijken met het ophogen van een hele tuin/vervangen van huidige grond. Dat scheelt nogal een paar kuub. Maar goed, welles nietes.Yaksa schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:45:
[...]
Kostentechnisch kan het ook uit om je oprit te bedekken met split uit Noorwegen, en dat komt ook per big/bag of vrachtwagen.
En je tuin ophogen met zand van de Noordzee kan voordelig zijn, en voor een verzamelaar van verschillende soorten helmgras of duindoorn misschien zelfs aan te bevelen, maar heel veel andere planten zullen het er slecht op doen
En dat zand was een voorbeeld, dat is al aan de prijs met een klein stukje varen, laat staan als het een heeeeeel end moet.
Heeft er hier al ooit iemand met een Moasure gewerkt?
Het is een apparaat dat je langs bijvoorbeeld de randen van je gazon leidt, waardoor deze lijnen omgezet worden in een tekening.
Op die manier kun je omtrek of oppervlakte meten.

Het is een apparaat dat je langs bijvoorbeeld de randen van je gazon leidt, waardoor deze lijnen omgezet worden in een tekening.
Op die manier kun je omtrek of oppervlakte meten.

Onze vijver was volledig dichtgegroeid, daarom vorige week laten uitdiepen. Na 3 dagen graven en 5 containers afvoeren is dit het resultaat:
:strip_exif()/f/image/FK5uMkOgg0sGb6vRF217VXmK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R0r9LkBP036MEVWK8QLXM1I2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Q7GV2bE5Uw0DakFbjsK2C4z.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's van hoe het was:
:strip_exif()/f/image/XFRFCXwcRiUuK7P27fzs8RcM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQQB8WhqDMsQtroq7WCItbsA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie nog tips, rand is ingezaaid met gras, even kijken of dat wat wordt. Tips voor natuurlijke ontwikkeling en hoe ik kikkers aantrek.
12 jaar geleden zat het vol met kikkers inclusief de heerlijke concerten in de tijd van het jaar. Ik heb toen de fout gemaakt om wt karpers te adopteren welke alle kikkerdril opaten en dus geen kikker concerten meer.
:strip_exif()/f/image/FK5uMkOgg0sGb6vRF217VXmK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R0r9LkBP036MEVWK8QLXM1I2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Q7GV2bE5Uw0DakFbjsK2C4z.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's van hoe het was:
:strip_exif()/f/image/XFRFCXwcRiUuK7P27fzs8RcM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQQB8WhqDMsQtroq7WCItbsA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie nog tips, rand is ingezaaid met gras, even kijken of dat wat wordt. Tips voor natuurlijke ontwikkeling en hoe ik kikkers aantrek.
12 jaar geleden zat het vol met kikkers inclusief de heerlijke concerten in de tijd van het jaar. Ik heb toen de fout gemaakt om wt karpers te adopteren welke alle kikkerdril opaten en dus geen kikker concerten meer.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Brabants landschap stimuleert dat particulieren poelen zelf aanleggen en daarom hebben ze daar informatie online over gezet. Ik denk dat je met deze link al een aantal vragen beantwoord krijgt:borgdaville schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:43:
Onze vijver was volledig dichtgegroeid, daarom vorige week laten uitdiepen. Na 3 dagen graven en 5 containers afvoeren is dit het resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foto's van hoe het was:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.brabantslands...andschapselementen/poelen
Vakkundige hulp, op die eerste foto! Dat gaat ongetwijfeld heel mooi worden.borgdaville schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:43:
Een groot deel van het leven komt vanzelf, zeker in een natuurvijver zonder vissen. Ik blijf me erover verbazen: opeens heb je poelslakken en schaatsenrijders en waterkevers, als uit het niets. Ik zie libellen vaak op een hoge plek vlak bij het water zitten (hier was de twee meter hoge steunstok van de zonnebloem favoriet), blijkbaar jaagt dat beter?
Amfibiën vinden plekjes om te kunnen zonnen altijd fijn, dus wat platte stenen langs de rand doen het altijd goed. Of een hoopje stenen om onder te kunnen overwinteren, hier de plek om een salamander tegen te komen.
Ik heb goede ervaringen met Biovijver voor waterplanten, mocht je zelf willen planten.
Leuk, ik zag de libellen ook steeds op bamboestokken zitten deze zomer. Geen water te bekennen, dus aangenaam verrast!
Voordat ik een vijver had, kwamen ze hier af en toe ook al langs; vooral de bruine heidelibel. Sinds er water is, komen ook de waterjuffers erbij. De lantaarntjes stonden (hingen? vlogen?) bijna in de rij om eieren te leggen.
Wij hebben rondom onze vijver palen gezet waar we een schaduwdoek in hartje zomer aan hangen. Onze vijver ligt anders vol in de zon en wordt een soort kookpot. Het ijsvogeltje ( ik had er nog nooit een levend gezien) gebruikt die nu ook. Dus die kun je ook zetten als je wat meer biodiversiteit wilt
@Varkentje405 zou je een foto willen plaatsen van hoe jij dat doek geplaatst hebt? En hoe groot is dat doek?
Ik heb ook een vijver die vrijwel de hele dag vol in de zon ligt en heb wel eens gedacht om daar ook iets van schaduwdoek te plaatsen. Maar de vijver is breed (en organisch van vorm) en het kan winderig zijn… Dus zal niet heel makkelijk zijn denk ik om zoiets te plaatsen zonder dat het gaat wapperen of kapot waait vrees ik.
Helpt het goed tegen alg?
Ik heb ook een vijver die vrijwel de hele dag vol in de zon ligt en heb wel eens gedacht om daar ook iets van schaduwdoek te plaatsen. Maar de vijver is breed (en organisch van vorm) en het kan winderig zijn… Dus zal niet heel makkelijk zijn denk ik om zoiets te plaatsen zonder dat het gaat wapperen of kapot waait vrees ik.
Helpt het goed tegen alg?
Ik wil wel foto’s plaatsen maar dat gaat pas woensdag lukken. Morgen en overmorgen vertrek ik in het donker en kom ik ook thuis in het donker. Ons schaduw doek is 3,5 bij 3,5 meter. Hij hangt met elastiek ( zeg maar snelbinders) in de metalen beugels. Aan de ene kant hangen ze aan de stenen schutting, aan de kant op 2 houten palen. Ik zal ook die set op de foto zetten.
Helpt tegen alg? Ja en nee. Door minder zon groeien de planten minder hard en gaat de ga en kh langer mee. Maar in de zomer moet ik echt elke 2 weken de waterhardheid controleren en aanvullen. De vijver gaat nu zijn derde jaar in. Dus ik hoop dat komende zomer de waterlelie nog wat groter wordt en meer schaduw ‘ maakt’ .
Ik heb de eerste zomer de hardheid niet goed bij gehouden, en toen name de algen echt alles in één maand over. Dus een schaduw is heel fijn maar je moet de hardheid blijven checken.
Helpt tegen alg? Ja en nee. Door minder zon groeien de planten minder hard en gaat de ga en kh langer mee. Maar in de zomer moet ik echt elke 2 weken de waterhardheid controleren en aanvullen. De vijver gaat nu zijn derde jaar in. Dus ik hoop dat komende zomer de waterlelie nog wat groter wordt en meer schaduw ‘ maakt’ .
Ik heb de eerste zomer de hardheid niet goed bij gehouden, en toen name de algen echt alles in één maand over. Dus een schaduw is heel fijn maar je moet de hardheid blijven checken.
Thanks, leuk te zien dat er zo'n korte duidelijke info is. Het lijkt dat ik het best goed heb gedaan, alleen het afgraven in de verkeerde periode gedaan waarin als ik dit mag geloven alle amfibien zijn afgegraven omdat deze in het slip aan het overwinteren moeten zijn geweest.Mad_Manic schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:28:
[...]
Brabants landschap stimuleert dat particulieren poelen zelf aanleggen en daarom hebben ze daar informatie online over gezet. Ik denk dat je met deze link al een aantal vragen beantwoord krijgt:
https://www.brabantslands...andschapselementen/poelen
In een straal van 500 m zijn nog een aantal andere poelen, vijvers en meertjes dus hopelijk komen ze dan weer snel terug.
@borgdaville
Zelf wat dril zoeken en verplaatsen met de kinderen, als educatief momentje.
Daarna komen ze in paartijd vanzelf weer terug naar hun eigen vijver dacht ik.
[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 16-12-2025 19:18 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat had ik zelf al bedacht, maar heel eerlijk ik heb hier in de afgelopen 10 jaar.nooit echt dril Gezien. Ik weet vroeger op school dat mensen het vonden, maar geen idee waar en hoe ik het kan vinden.Teijgetje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:15:
@borgdaville
Die kikkers e.d. komen heel snel weer terug, zeker als de vijver op korte afstand van een sloot of ander water ligt.
Hier hadden we binnen enkele dagen nadat de vijver aangelegd was kikkers in de vijver (sloot op een kleine 100 meter afstand). Salamanders etc idem.
Hier hadden we binnen enkele dagen nadat de vijver aangelegd was kikkers in de vijver (sloot op een kleine 100 meter afstand). Salamanders etc idem.
Bedoel je de slip (borgdaville schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:12:
[...]
omdat deze in het slip aan het overwinteren moeten zijn geweest.
borgdaville schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
[...]
Dat had ik zelf al bedacht, maar heel eerlijk ik heb hier in de afgelopen 10 jaar.nooit echt dril Gezien. Ik weet vroeger op school dat mensen het vonden, maar geen idee waar en hoe ik het kan vinden.
:strip_exif()/f/image/wx8pJ2ymCk8Q397ggkRf5KyL.jpg?f=fotoalbum_large)
In het ondiepe gedeelte van onze vijver hebben we in het voorjaar altijd dril, maar dat wordt bijna allemaal door vanalles en nog wat opgegeten. Toch is het iedere jaar weer raak, en kom ik zo door het jaar heen wel regelmatig een kikker tegen.
Zelfs een keer een enorme pad in onze huiskamer toen we de tuindeuren al een paar dagen open gehad hadden.
Vijver ligt er zeker al 25 jaar in, echter door de vorige eigenaar net voor de verkoop leeg gepompt en leeg geschept, nieuwe planten en water er in en, ik dacht 4 goudvissen.
Dat is nu net geen 4 jaar terug, eigenlijk is toen de vijver dus "gereset". Maar het is dus gewoon vanzelf weer goed gekomen.
:strip_exif()/f/image/BxAZs6GMa4tuS8HtAIUOG4hi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom met het geringe schoonmaken dat ik doe vanalles levends tegen in de vijver, soort van salamander/vis dingen met pootjes, van de 4 goudvissen kom ik er nog 3 tegen, maar ook compleet diner grijze vissen die ik weet niet in heb gezet. Kikkers, slakjes, veel insecten.
Heb er 1 pomp/filter ding in, die ik steeds vergeet schoon te maken. Dus is het nu niet meer dan een pompje dat een klein waterstraaltje uit een nep kikker spuit.
Ik schep in de herfst de bladeren er uit van de rondom staande bomen. En in de zomer trek ik met mijn handen regelmatig wat van die groene planten zooi (hoornblad) er uit omdat die langzaam heel de vijver vol groeit.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Misschien hoort het niet in dit topic thuis, laat het mij dan gerust weten!
Wij kopen met regelmaat potjes verse basilicum en andere kruiden van de supermarkt. Deze gaan altijd dood. Nu kwam ik een interessant setje tegen waarbij je binnen (op het aanrecht) een bakje plaatst waar je kruiden in kunt kweken met een lampje erboven. Nu was ik benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft op Tweakers. Ik ben benieuwd of dit goed werkt en wat interessante merken zijn om te bekijken. Een intergratie met Home Assistant is natuurlijk helemaal leuk meegenomen. Al is het enkel het in- en uitschakelen van de lamp op gezette tijden.
Wij kopen met regelmaat potjes verse basilicum en andere kruiden van de supermarkt. Deze gaan altijd dood. Nu kwam ik een interessant setje tegen waarbij je binnen (op het aanrecht) een bakje plaatst waar je kruiden in kunt kweken met een lampje erboven. Nu was ik benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft op Tweakers. Ik ben benieuwd of dit goed werkt en wat interessante merken zijn om te bekijken. Een intergratie met Home Assistant is natuurlijk helemaal leuk meegenomen. Al is het enkel het in- en uitschakelen van de lamp op gezette tijden.
Ik denk dat je meer kans maakt bij het kruiden- en moestuintopic.Hoogheid schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:48:
[Afbeelding]
Die gaan dood omdat er te weinig plek is in het potje. Als je de plant verpot in meerdere kleine potjes gaat het prima. Wat dieper in de grond en meer ruimte doet wonderen.Hoogheid schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:48:
[Afbeelding]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Bedankt voor de reacties! Ik heb deze vraag inmiddels gepost in het kruiden- en moestuintopic!
Precies dit! Inmiddels heb ik 95% succes met deze methode, die voor mij praktisch is (kan voor ieder anders zijn):Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:19:
[...]
Die gaan dood omdat er te weinig plek is in het potje. Als je de plant verpot in meerdere kleine potjes gaat het prima. Wat dieper in de grond en meer ruimte doet wonderen.
Potje gekocht van basilicum, koriander oid, dan knip ik bij thuiskomst meteen ca 2/3 of 3/4 van alle stengels af: mooi blad, meteen gebruiken of (deels) invriezen.
Van het nu makkelijk te hanteren overblijfsel, breek ik alles in stukken en verpot die in plukjes bij elkaar, echter verdeeld over 3-5 potten, alle plantjes krijgen dus 3-5x zoveel ruimte als hiervoor. Goede potgrond/compost erbij, beetje aangieten (niet te nat!), met rust laten en binnen 2-3 weken groeit alles weer prachtig uit.
En dat lukt ook midden in de winter, op het aanrecht, met een paar ledlampjes erboven?dcl! schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:30:
[...]Precies dit! Inmiddels heb ik 95% succes met deze methode, die voor mij praktisch is (kan voor ieder anders zijn):
Potje gekocht van basilicum, koriander oid, dan knip ik bij thuiskomst meteen ca 2/3 of 3/4 van alle stengels af: mooi blad, meteen gebruiken of (deels) invriezen.
Van het nu makkelijk te hanteren overblijfsel, breek ik alles in stukken en verpot die in plukjes bij elkaar, echter verdeeld over 3-5 potten, alle plantjes krijgen dus 3-5x zoveel ruimte als hiervoor. Goede potgrond/compost erbij, beetje aangieten (niet te nat!), met rust laten en binnen 2-3 weken groeit alles weer prachtig uit.
Want daarmee startte de vraag.
Bij mij groeit nu de peterselie (ja het gaat wel trager) weer aan, zonder ledlampjes, gewoon in de vensterbank van de keuken, bij ramen op oosten en zuiden.Yaksa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:44:
[...]
En dat lukt ook midden in de winter, op het aanrecht, met een paar ledlampjes erboven?
Basilicum zou ik 's winters niet proberen nee, maar koriander kan lukken. Dille werkt ook jaarrond meestal wel, maar kan je makkelijk zaaien ook, da's goedkoper denk ik.
Midden in de winter in de keuken lukt dat prima. Ik gebruik alleen geen lampen. Maar met lamp zal vast ook kunnen en misschien iets sneller?Yaksa schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:44:
[...]
En dat lukt ook midden in de winter, op het aanrecht, met een paar ledlampjes erboven?
Hier staan ze op de vensterbank. Daaronder hangt de radiator. Dus lekker warm plekje met veel zonlicht. Maar soms blijft het gewoon op de aanrecht..
Heb gisteren toch maar wat vliesdoek om mijn olfijboom en net aangekochte en geplante lagerstroemia Indica gedaan. Had deze gisteren op rol gekocht bij de Hornbach. Zijn beide wel bestendig tegen matige vorst maar niet > -10 graden.
Anderen ook maatregelen genomen of geloven jullie het wel?
Anderen ook maatregelen genomen of geloven jullie het wel?
Iedereen ook aan voedsel en water voor de vogels gedacht?
Die hebben het erg moeilijk nu.
[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2026 15:58 ]
alle vogels uit de buurt zitten onze sierappeltjes boom leeg te eten en de rozenbottels uit de struiken te plukken. er hangt nog zat hier gelukkig. drinken kunnen ze bij de kippen, daar staat water wat ik ijsvrij houTeijgetje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:58:
De vetbollen worden druk bezocht en ook de meelwormen gaan schoon op. Ik neem aan dat de egel nu wel slaapt, maar ook die heeft zijn (haar? niet goed te zien) buikje goed rond kunnen eten.Teijgetje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:58:
Hier is het niet meer te doen om vogels bij te voeren. Vorig jaar zag ik op een gegeven moment gewoon overdag bruine ratten aan de pinda dispenser hangen. Dat terwijl ik er al extra moeite in gestoken had om het zo onbereikbaar mogelijk op te hangen, die beesten kunnen echt overal bij. Of je hebt ze in de tuin omdat de vogels knoeien en er vanalles op de grond ligt. Op heel veel plaatsen is er overlast van ratten en hier dus ook blijkbaar. Als je hier wat ophangt ben je vooral ratten aan het voeren helaas. Vond vorig jaar al dat de pinda's wel erg snel op gingen en later wist ik dus waarom. Ik wou dat er een oplossing voor was maar ik zou niet weten wat. Ik heb de ze nu al een hele tijd niet meer gezien en wil dat graag zo houden.
Hier is vanuit de gemeente een brief gekomen met het zeer dringende verzoek om ook de vogels niet meer te voeren in de wijk. Dit vanwege grote rattenoverlast.
Vooralsnog alleen aan de overkant van de straat en onze kant nog geen ratten en of overlast waargenomen. Maar ik hang maar geen vetbollen etc meer op. Geen zin in gezeik.
In de achtertuin uit het zicht voer ik een beetje. Maar je voelt je bijna crimineel.
Vooralsnog alleen aan de overkant van de straat en onze kant nog geen ratten en of overlast waargenomen. Maar ik hang maar geen vetbollen etc meer op. Geen zin in gezeik.
In de achtertuin uit het zicht voer ik een beetje. Maar je voelt je bijna crimineel.
Pff, genoeg roofvogels hier. In ik meen Springwatch wel eens een mooi home filmpje geweest van een nachtcamera op de vogelvoerplaats: vanuit de haag kwam de kop van een rat te voorschijn, die naar het vogelvoer wilde.. pats weg door een uil
Meeste rattenoverlast ontstaat door teveel brood smijterij naar eenden op oevers, én weggesmeten etenswaren.
Ik heb het voer hier goed aan van die hoge palen hangen, nog nooit een muis of rat bij gezien. Weleens een enkele muis op de grond, geen probleem, torenvalkje was hier laatst ook weer in de tuin, die lust ze wel. En nee ik woon niet landelijk, gewoon in een woonwijk, wel redelijk groene buurt gelukkig. Overigens wemelt het ook van de katten hier 's nachts, dus die dunnen de muizenpopulatie ook wel uit.
Meeste rattenoverlast ontstaat door teveel brood smijterij naar eenden op oevers, én weggesmeten etenswaren.
Ik heb het voer hier goed aan van die hoge palen hangen, nog nooit een muis of rat bij gezien. Weleens een enkele muis op de grond, geen probleem, torenvalkje was hier laatst ook weer in de tuin, die lust ze wel. En nee ik woon niet landelijk, gewoon in een woonwijk, wel redelijk groene buurt gelukkig. Overigens wemelt het ook van de katten hier 's nachts, dus die dunnen de muizenpopulatie ook wel uit.
Vroeger gooide ik nog wel een kapjes van oud brood buiten voor egels/vogels. Tegenwoordig gaan die ook maar in de GFT bak.
Het is echt drama blijkbaar aan de overkant.
Het is echt drama blijkbaar aan de overkant.
Hier komen de vogels niet meer. Ik zie ze af en toe nog wel, maar er wordt amper van de vetbollen en de pindakaas gegeten. De vuurdoorns zijn al leeggegeten door een dikke merel.
Water is overigens bevroren, dat is nog wel een puntje. Ga ik naar kijken.
Is het een idee om het voer in de nacht naar binnen te halen, zodat het niet bevriest?
Water is overigens bevroren, dat is nog wel een puntje. Ga ik naar kijken.
Is het een idee om het voer in de nacht naar binnen te halen, zodat het niet bevriest?
Ik zorg voor vers drinkwater voor de vogels, elke dag.
En er is een voersilo waar universeel strooivoer in zit.
En een bakje met hetzelfde voer staat dicht bij huis (gaat elke avond naar binnen), voor de wat grotere vogels die niet uit de voersilo kunnen eten. Nu merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes, huismussen, houtduiven, tortelduiven, lijsters en roodborstjes in mijn tuintje.
En er is een voersilo waar universeel strooivoer in zit.
En een bakje met hetzelfde voer staat dicht bij huis (gaat elke avond naar binnen), voor de wat grotere vogels die niet uit de voersilo kunnen eten. Nu merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes, huismussen, houtduiven, tortelduiven, lijsters en roodborstjes in mijn tuintje.
Nu er sneeuw ligt, is bevroren water echt geen probleem, let maar op, de vogels eten (drinken) nu sneeuw. Bij kale vorst, snij ik altijd een appel doormidden, aan satéprikker en in de grond. Dat is vocht en glucose tegelijk.
Grondvoer strooien we altijd in de ochtend, dan is het einde van de dag op, silo's laat ik gewoon hangen. Ben je toch bang voor nachtelijke bezoekers, dan kan je ook even de voerplaats einde dag even met stoffer en blik leegmaken.
Bij dit weer is het bij ons erg druk met allerlei soorten vogels, dus in de ochtend leg ik op verschillende plekken een beetje strooivoer, onder een haag/struik of andere luwe plek met geen/weinig sneeuw. Zo verspillen ze ook weinig energie met gekibbel, je ziet overal driftig pikkende en zoekende vogeltjes.
Grondvoer strooien we altijd in de ochtend, dan is het einde van de dag op, silo's laat ik gewoon hangen. Ben je toch bang voor nachtelijke bezoekers, dan kan je ook even de voerplaats einde dag even met stoffer en blik leegmaken.
Bij dit weer is het bij ons erg druk met allerlei soorten vogels, dus in de ochtend leg ik op verschillende plekken een beetje strooivoer, onder een haag/struik of andere luwe plek met geen/weinig sneeuw. Zo verspillen ze ook weinig energie met gekibbel, je ziet overal driftig pikkende en zoekende vogeltjes.
Zie nog zat besjes in de struiken hangen hier. Winter is nog maar net begonnen he.Teijgetje schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:58:
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ja, het was goed nieuws toen buurvrouw meldde dat we nu ook een uil hebben. Ik weet dat ratten hier ook zitten, want ja, waar bosmuizen en spitsmuizen wonen is het voor die beestjes ook goed toeven, maar met 7 buurkatten die dag en nacht patrouilleren, de vaste buurtsperwer, de nodige marters en nu dus een uil hebben we zo'n beetje alles wat je aan bestrijding kunt doen.dcl! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:49:
Pff, genoeg roofvogels hier. In ik meen Springwatch wel eens een mooi home filmpje geweest van een nachtcamera op de vogelvoerplaats: vanuit de haag kwam de kop van een rat te voorschijn, die naar het vogelvoer wilde.. pats weg door een uil
En ik heb liever dat ze aan vogel- of egelvoer zitten dan naar binnen komen. Een deel van onze afkeer is natuurlijk ook aangeleerd; de witte variant is immers gewoon een huisdier en dus niet eng.
Jammer dat die kauwen/roeken zo dominant zijn en alle vetbollen en strooigoed wegpikken. We hebben echt een overschot van die beesten hier. Jammer dat er minder varieiteit qua vogelsoorten is.
Bekende misvatting, "wij" vinden altijd dat er teveel kauwen, eksters whatever zijn. Dat komt omdat deze dieren in grote groepen leven, dus het is slechts perceptie.Mad_Manic schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:33:
Jammer dat die kauwen/roeken zo dominant zijn en alle vetbollen en strooigoed wegpikken. We hebben echt een overschot van die beesten hier. Jammer dat er minder varieiteit qua vogelsoorten is.
Kijk eens bij Vogelbescherming op de site, over de kauw:
"Vanaf 1990 geen significante veranderingen in aantallen kauwen in Nederland, eerder afnemend dan toenemend".
Wel is het waar dat ze een vetbol in 2 happen weg kunnen werken, ik wil geen reclame maken maar heb hier al meer dan 10 jaar naar grote tevredenheid een speciaal kooitje in gebruik. Het is een grotere kooi met mazen waar mussen, mezen, roodborsten doorheen passen. In het midden zit een kleiner "kooitje", daarin stop je je vetblok, -bol of pindacake, wat je maar wil. Spreeuw en specht kunnen er niet in, maar wel net met hun kop door de maas en dan met puntje van de snavel kleine hapjes nemen, prima.
Kauwtjes hebben hier meermaals groepsgewijs, onderling deskundig mompelend, van alle kanten omheen gedraaid en bekeken, maar nog nooit kunnen kraken
Overigens kan ik erg genieten van de slimheid van kraaiachtigen.
[ Voor 8% gewijzigd door dcl! op 07-01-2026 16:03 ]
Dit voorjaar hadden we hier een jonge kauw die een beetje raar liep en altijd alleen was, erg ongewoon voor zulke groepsdieren. Hij waagde het elke dag om iets dichter bij het huis te komen, want hij had heel goed door dat daar een tonnetje met voer op de veranda stond.
Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.
Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.
Mij is opgevallen dat de meeste vogels een goed geheugen hebben en je bijna een jaar later nog herkennen of komen als je ze "fluit".VeertienKaVier schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
Ook die roodborstjes, mussen en koolmeesjes.
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk. Door de grootte, de kleur of het geluid? Of zijn ze te zichtbaar? Ze komen meestal in groepjes maar dat doen mussen ook. Zijn juist enorm slimme, fascinerende vogels vind ik. Hier zijn er meestal eksters, kauwtjes komen hier minder en roeken eigenlijk helemaal niet. En ja ze zijn behendiger met vetbollen dan de gemiddelde merel. Ik vind het wel mooi om ze al die capriolen te zien uithalen. Ze jagen hier ook geen kleine vogels weg hoor ze zijn ze er gewoon nooit op dezelfde tijd. Meestal peuteren ze brokken los en kunnen de kleine vogels er later ook beter bij. Ja ze eten wat meer maar verder?
Zelf heb ik deze hangen: https://www.vogelbeschermingshop.nl/london-vetbollenhouderdcl! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:37:
[...]
Bekende misvatting, "wij" vinden altijd dat er teveel kauwen, eksters whatever zijn. Dat komt omdat deze dieren in grote groepen leven, dus het is slechts perceptie.
Kijk eens bij Vogelbescherming op de site, over de kauw:
"Vanaf 1990 geen significante veranderingen in aantallen kauwen in Nederland, eerder afnemend dan toenemend".
Wel is het waar dat ze een vetbol in 2 happen weg kunnen werken, ik wil geen reclame maken maar heb hier al meer dan 10 jaar naar grote tevredenheid een speciaal kooitje in gebruik. Het is een grotere kooi met mazen waar mussen, mezen, roodborsten doorheen passen. In het midden zit een kleiner "kooitje", daarin stop je je vetblok, -bol of pindacake, wat je maar wil. Spreeuw en specht kunnen er niet in, maar wel net met hun kop door de maas en dan met puntje van de snavel kleine hapjes nemen, prima.
Kauwtjes hebben hier meermaals groepsgewijs, onderling deskundig mompelend, van alle kanten omheen gedraaid en bekeken, maar nog nooit kunnen krakenDe specht probeert wel eens fanatiek op het metalen dakje te rammen, maar dat werkt ook niet.
Overigens kan ik erg genieten van de slimheid van kraaiachtigen.
Houdt de grotere vogels prima weg.
Wel heb ik vandaag na de sneeuwbuien nog even een schaal met zaden neergezet. Al binnen 5 minuten kwam de lokale ekster zijn buik volvreten, dus die is ook weer blij.
Valt mij verder op dat er veel roodborstjes te zien zijn. Wellicht ook dat ze wat makkelijker te zien zijn in het wit van de sneeuw.
Eentje is ook niet zo erg, en 5 kauwtjes ook niet. Maar er zit bij ons in het dorp een groep van 100 van die krengen, en die maken kabaal voor 10 hanen tegelijk, op een vergelijkbaar tijdstip. Erg irritant als ze allemaal op je dak zitten.CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk
Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk.
Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!
En wellicht ook de associatie met griezelige dingen/Halloween? Misschien heeft iedereen een kauwvriendje nodig als ambassadeur voor de soortVeertienKaVier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:21:
[...]
Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.
Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!
Ik heb ooit een groep kauwtjes duikvluchten zien maken naar een kat, die vermoedelijk een jong van ze had gepakt of zo. Nog nooit een kat zo bang zien vluchten voor vogels.
Dit jaar de zonnebloemen laten staan (aangebonden). Daar komen veel vooral kleinere vogels op af. Sierappels zie ik vooral merels.
Hier staan de kaardenbollen nog, daar hebben eerder ook al vogels het nodige uitgepikt.
Ik moet trouwens maar weer eens een lijst met eenjarigen ga maken die ik dit voorjaar wil zaaien. De goudsbloemen en slaapmutsjes hebben tot november gebloeid, dus die mogen op herhaling.
Ik moet trouwens maar weer eens een lijst met eenjarigen ga maken die ik dit voorjaar wil zaaien. De goudsbloemen en slaapmutsjes hebben tot november gebloeid, dus die mogen op herhaling.