Binnenkort beginnen de temperaturen als het goed is weer langzaamaan te stijgen en zal het ook tijd worden her en der wat bij te gaan snoeien.
Nu zoek ik een goede heggenschaar voor onze drie heggen. We hebben zo'n 50 meter laurierhaag (rotundifolia), zo'n 25 meter hazelaar en een beperkt stukje olijfwilg (om het terras heen).
Ik weet dat met name de hazelaar echt hout heeft wat stevig is en de laurierhaag kan ook vrij dikke takken hebben. Overigens is het zolang het kan qua uitdijen mijn bedoeling om de laurierhaag puur bovenop in te korten, zijkanten niet ivm in het blad snijden. Daar zal ik bij takken die teveel uitsteken handmatig eea wegsnoeien.
Omdat ik al divers Makita LXT spul heb zit ik naar een accuheggenschaar te kijken en ik gok dat met name de maximale takdikte belangrijk gaat zijn. Wat is in dat geval een goede keuze? Alle hagen zijn nu 2-3 jaar oud, al zijn ze aardig volwassen, de laurierhaag steekt al ruim boven de 2m uit en de hazelaar heeft stevige dikke takken.
Als ik naar
deze DUH601Z voor €320 kijk en deze
DUH506Z voor €185 dan is die eerste bijna 2x zo duur.
De takdikte is resp. 23,5mm en 20mm, niet eens een groot verschil op het oog, maar ik wil voorkomen dat ik vast ga lopen bij de snoei of dat het allemaal nét niet lekker werkt. Is het dan sowieso nodig om voor het duurdere model te gaan of is de goedkopere ook meer dan prima? Ik heb overigens 4 accu's dus accuduur is niet van belang.