Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dit voorjaar hadden we hier een jonge kauw die een beetje raar liep en altijd alleen was, erg ongewoon voor zulke groepsdieren. Hij waagde het elke dag om iets dichter bij het huis te komen, want hij had heel goed door dat daar een tonnetje met voer op de veranda stond.

Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:23
VeertienKaVier schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.
Mij is opgevallen dat de meeste vogels een goed geheugen hebben en je bijna een jaar later nog herkennen of komen als je ze "fluit".
Ook die roodborstjes, mussen en koolmeesjes.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:18
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk. Door de grootte, de kleur of het geluid? Of zijn ze te zichtbaar? Ze komen meestal in groepjes maar dat doen mussen ook. Zijn juist enorm slimme, fascinerende vogels vind ik. Hier zijn er meestal eksters, kauwtjes komen hier minder en roeken eigenlijk helemaal niet. En ja ze zijn behendiger met vetbollen dan de gemiddelde merel. Ik vind het wel mooi om ze al die capriolen te zien uithalen. Ze jagen hier ook geen kleine vogels weg hoor ze zijn ze er gewoon nooit op dezelfde tijd. Meestal peuteren ze brokken los en kunnen de kleine vogels er later ook beter bij. Ja ze eten wat meer maar verder?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:33
dcl! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Bekende misvatting, "wij" vinden altijd dat er teveel kauwen, eksters whatever zijn. Dat komt omdat deze dieren in grote groepen leven, dus het is slechts perceptie.
Kijk eens bij Vogelbescherming op de site, over de kauw:
"Vanaf 1990 geen significante veranderingen in aantallen kauwen in Nederland, eerder afnemend dan toenemend".

Wel is het waar dat ze een vetbol in 2 happen weg kunnen werken, ik wil geen reclame maken maar heb hier al meer dan 10 jaar naar grote tevredenheid een speciaal kooitje in gebruik. Het is een grotere kooi met mazen waar mussen, mezen, roodborsten doorheen passen. In het midden zit een kleiner "kooitje", daarin stop je je vetblok, -bol of pindacake, wat je maar wil. Spreeuw en specht kunnen er niet in, maar wel net met hun kop door de maas en dan met puntje van de snavel kleine hapjes nemen, prima.

Kauwtjes hebben hier meermaals groepsgewijs, onderling deskundig mompelend, van alle kanten omheen gedraaid en bekeken, maar nog nooit kunnen kraken :) De specht probeert wel eens fanatiek op het metalen dakje te rammen, maar dat werkt ook niet.

Overigens kan ik erg genieten van de slimheid van kraaiachtigen.
Zelf heb ik deze hangen: https://www.vogelbeschermingshop.nl/london-vetbollenhouder
Houdt de grotere vogels prima weg.

Wel heb ik vandaag na de sneeuwbuien nog even een schaal met zaden neergezet. Al binnen 5 minuten kwam de lokale ekster zijn buik volvreten, dus die is ook weer blij.

Valt mij verder op dat er veel roodborstjes te zien zijn. Wellicht ook dat ze wat makkelijker te zien zijn in het wit van de sneeuw.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk
Eentje is ook niet zo erg, en 5 kauwtjes ook niet. Maar er zit bij ons in het dorp een groep van 100 van die krengen, en die maken kabaal voor 10 hanen tegelijk, op een vergelijkbaar tijdstip. Erg irritant als ze allemaal op je dak zitten.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk.
Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.

Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:18
VeertienKaVier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.

Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!
En wellicht ook de associatie met griezelige dingen/Halloween? Misschien heeft iedereen een kauwvriendje nodig als ambassadeur voor de soort O+ . Soms gooi ik wel eens een brokje naar ze als ik de hond uitlaat. Ja, ze herkennen je echt super goed, ik heb het idee alsof ze roepen naar elkaar "heey daar heb je ze weer"! Vroeger als kind heb ik wel eens een jonge kauw gehad die bij mijn ouders op de zolder was komen vastzitten, toen die weer op krachten was heb ik hem weer losgelaten. Soms zijn ze bijna een soort van huisdier wat niet gevangen zit bij je, omdat ze je vaak weer opzoeken. Ik heb altijd het idee gehad dat die kauw toen nog jaren is komen kijken maar ik herkende hem uiteindelijk niet meer. Eksters zijn ook leuk en wat minder schuw/brutaler in mijn ervaring. Die aten hier samen met de vorige hond de hondenbrokken van het gras af. En die zaten ook tegen het raam aan naar binnen te kijken wanneer ik de hond nou eens brokken zou gaan geven, alsof ze inderdaad konden klokkijken en ik "te laat" was.

Ik heb ooit een groep kauwtjes duikvluchten zien maken naar een kat, die vermoedelijk een jong van ze had gepakt of zo. Nog nooit een kat zo bang zien vluchten voor vogels.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:51
Dit jaar de zonnebloemen laten staan (aangebonden). Daar komen veel vooral kleinere vogels op af. Sierappels zie ik vooral merels.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier staan de kaardenbollen nog, daar hebben eerder ook al vogels het nodige uitgepikt.

Ik moet trouwens maar weer eens een lijst met eenjarigen ga maken die ik dit voorjaar wil zaaien. De goudsbloemen en slaapmutsjes hebben tot november gebloeid, dus die mogen op herhaling.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:24
Heeft iemand hier tips voor het snoeien van een rode paardenkastanje? Idealiter helemaal niet natuurlijk, maar hij hangt flink over bij de 'buren' en zo groot is de tuin niet irt schaduw.

De een zegt in de zomer, dan herstelt de boom het snelste, de ander zegt juist in de winter ivm sapstroom...

En snoei je dan net voor of net na een vertakking?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 21:33
robkrekel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:14:
[...]
Eentje is ook niet zo erg, en 5 kauwtjes ook niet. Maar er zit bij ons in het dorp een groep van 100 van die krengen, en die maken kabaal voor 10 hanen tegelijk, op een vergelijkbaar tijdstip. Erg irritant als ze allemaal op je dak zitten.
Meh, wij hebben af en toe 100'en als niet 1000'en kauwen. Op andere dagen is het 3 hectare aan ganzen en dan is het een groep spreeuwen, lijsters of vinken.

Het is maar waar je kiest last van te hebben.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

SimonBR39 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:30:
Heeft iemand hier tips voor het snoeien van een rode paardenkastanje? Idealiter helemaal niet natuurlijk, maar hij hangt flink over bij de 'buren' en zo groot is de tuin niet irt schaduw.

De een zegt in de zomer, dan herstelt de boom het snelste, de ander zegt juist in de winter ivm sapstroom...

In de zomer herstellen bomen sowieso wel, dus dat gaat altijd wel goed. Winter en voorjaar geven inderdaad risico op bloeden, dus dan liever niet. Het voordeel van wintersnoei is natuurlijk een kale boom, dan zie je beter wat je doet, maar met de nodige foto's genomen in de winter lukt het ook wel als er bladeren aan zitten. Voor of na de vertakking maakt volgens mij niet uit, maar ik laat me graag verbeteren.

Ik heb de esdoorn vaker in de herfst onderhanden genomen, maar de zomer is beter, dus dit jaar wacht ik ook rustig af, tot na het broedseizoen natuurlijk.

• Eisbar
SimonBR39 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:30:

***members only***
Zomer ivm sapstroom toch? Misschien dat vroeg in de winter ook nog kan, maar we zitten al midden januari. Wij hebben een vergelijkbare situatie met een plataan die dicht op het huis staat. Die is professioneel gesnoeid. Om vorm te behouden (ik vind wat je nu hebt staan erg mooi) halen zij er een paar takken er helemaal uit. Dus terug naar een van de drie 'leaders' die je hebt. En eventueel een hele zijtak eraf (dus een Y splitsing wordt gewoon een tak zonder splitsing). Wat ik veel zie en niet mooi vindt is het scheren van de boom, dus van elke tak 1/3 eraf. Dan krijg je een bezem als winterprofiel.

Dan dun je de overhang uit zonder een rare asymmetrie in je boom te brengen. Overigens zijn overhangende takken van oudere bomen dacht ik gewoonterecht. Dus je bent niet verplicht weg te halen (iig niet hier in de gemeente), maar is wel zo aardig als je de boom verder niet teveel geweld aan doet.

Ik zou wel nu je cuts markeren met een lintje of verf ofzo. Dan kun je als de boom in blad staat makkelijk terugvinden. En niet teveel in een keer natuurlijk dan reageren veel bomen met waterlot.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Eisbar schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Ik zou wel nu je cuts markeren met een lintje of verf ofzo. Dan kun je als de boom in blad staat makkelijk terugvinden.
Ja, goede tip, hier ook gedaan. Verf is wel slim, een leuk lintje kan door eksters worden meegegapt.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:58

inhico

pw

Voor paardekastanje wordt veelal aanbevolen te snoeien tussen oktober en maart.
Snoeien van bomen gebeurt sowieso veel in die periode. Deels uit praktische overwegingen: dan heeft de hovenier tijd, zitten er geen vogels in te broeden etc. Voor meeste inheemse soorten is dat prima. Paardekastanje is overigens niet inheems. Een paar soorten bomen kunnen gevoelig zijn voor bloeden of voor infecties. En zo zijn er nog wel wat specifieke soorten die speciale aandacht vragen, ook wat betreft snoeitijd. Zo snoeien wij Prunus (kers) en aanverwanten liefst in de zomer op zo warm mogelijke dagen zonder neerslag, teneinde kans op loodglans te verminderen.

...

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:24
Dank voor het meedenken! Mijn eerste reactie zou inderdaad geweest zijn om overal keurig 1/3de af te halen met het idee dat je dan juist niks doet aan de vorm.

We gaan nu eerst markeren en even kijken hoe dat uitpakt. Het is geen ABC-boom, dus snoeien zou moeten kunnen. Nu gaat het volgende week vriezen, dus wachten is wel aanbevolen. Dan misschien even uitproberen wat er gebeurd. Bloed i toch, dan uitstellen.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56

evol

hello world

In onze tuin ligt een grondkabel klaar voor o.a. buitenverlichting op 230 volt.
Nu hebben we 6 (staande) lampen gekocht, 230 volt, die ik daarop zou willen aansluiten.
Om het goed te doen, zou ik dan 6 gietmoffen moeten hebben om ze parallel aan te sluiten? Of kan ik dat anders doen?

Move along people. Nothing to see here.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:22
evol schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:21:
Nu hebben we 6 (staande) lampen gekocht, 230 volt, die ik daarop zou willen aansluiten.
Om het goed te doen, zou ik dan 6 gietmoffen moeten hebben om ze parallel aan te sluiten? Of kan ik dat anders doen?
de kabel in lussen omhoog, lamp in en lamp uit. dan zit je niet met gietmoffen te kloten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Eisbar
evol schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:21:
Wat voor lampen zijn het? Bij tuinverlichting hier kun je de lus in de paal van de lamp omhoog halen en daar de verbinding maken. Dat is wel het mooiste.

Ik heb ook van die prikkertjes waar je of een gietmof of een bovengronds stopcontact nodig hebt. Die giet ik gewoon in, maar dat is veel minder handig mocht je de lamp een keer willen vervangen of een afsplitsing willen toevoegen. Als je uit het zicht bovengronds een doosje kunt plaatsen is dat zeker te overwegen.

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-01 20:00
Wie kan mij opweg helpen?

Vorig jaar heb ik een druif geplant en deze laten groeien tot wat hij nu geworden is. Het allerliefste wil ik hem in de vorm van de afbeelding laten groeien. Hoe kan ik dit het beste doen en welke takken moet ik wegsnoeien? Alle tips zijn welkom :).

Toevoeging: vorige jaar heb ik van draad 4 etages gemaakt waar ik de ranken graag langs wil leiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdGSTvq_-ZUUVqIHuLfyCMLVbGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VC6YFImYoXi4oIt6Lm0iKKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc-Idmgesb4ykgEDt3NMgE05FZ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/243kCozk95pZmdgFNwRTtjT1.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door roybr op 24-01-2026 12:20 ]

• Eisbar
Naar stap twee gaan lijkt me geen gek idee, dan ben je sneller bij je doel. Dus een centrale leader de rest weg. Mijn ervaring van te snel een grotere vorm willen laten staan is dat het geheel een slap frame wordt. Je kunt ook nog een keer alles weghalen zoals op je plaatje in jaar 1, maar het lijkt erop dat er al een stevige stomp staat.

Zou niet lang meer wachten. Vitis bloed als een malle

• roybr
Eisbar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:56:
Naar stap twee gaan lijkt me geen gek idee, dan ben je sneller bij je doel. Dus een centrale leader de rest weg. Mijn ervaring van te snel een grotere vorm willen laten staan is dat het geheel een slap frame wordt. Je kunt ook nog een keer alles weghalen zoals op je plaatje in jaar 1, maar het lijkt erop dat er al een stevige stomp staat.

Zou niet lang meer wachten. Vitis bloed als een malle
Bedankt voor de hulp! Ik ga morgen aan de slag met stap 2 als uitgangspunt!

• No Hands
roybr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Bedankt voor de hulp! Ik ga morgen aan de slag met stap 2 als uitgangspunt!
Niet snoeien als het vriest/gaat vriezen he

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:28
Wie kan mij op weg helpen met het maken van een groene afscheiding?
Ik heb 300cm palen een meter in de grond gezet, dus nog 2 meter boven de grond. Tusssenrukmte is 30-50cm.

Het idee is om er planten voor en tussen te zetten of omhoog te laten groeten zodat het dicht wordt..
Waar,de kan ik eens mee beginnen?
Ik zoek planten die goed de hoogte in gaan en redelijk dicht groeien.
Het staat tot halverwege de middag in de zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAWfKz36qfq3ltjkkxfY26xUNnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csPv2zKAN255N1NUWYJsYhw2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AvlgZuhmKbOhemokESYu2wECKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zqZSJuU1Pho2Fz2FTb0kyDI.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik links van de palen nog een meter op te vullen tot de schuttingpaal. Ik zat daar na te denken over een klimplant maar eigenlijk wil ik het een beetje oplossen met natuurlijk materiaal. Dus laten klimmen tegen betonijzer of iets van kunststof zie ik niet echt zitten.

Ideeen of tips?

• Teijgetje
Wil je bloemen?
Of alleen groen?

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:28
Beide mag. Kan mooi door elkaar. Als het maar een beetje de hoogte in groeit en dicht wordt.

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
badkuip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:43:
Wie kan mij op weg helpen met het maken van een groene afscheiding?
Ik heb 300cm palen een meter in de grond gezet, dus nog 2 meter boven de grond. Tusssenrukmte is 30-50cm.

Het idee is om er planten voor en tussen te zetten of omhoog te laten groeten zodat het dicht wordt..
Waar,de kan ik eens mee beginnen?
Ik zoek planten die goed de hoogte in gaan en redelijk dicht groeien.
Het staat tot halverwege de middag in de zon.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook heb ik links van de palen nog een meter op te vullen tot de schuttingpaal. Ik zat daar na te denken over een klimplant maar eigenlijk wil ik het een beetje oplossen met natuurlijk materiaal. Dus laten klimmen tegen betonijzer of iets van kunststof zie ik niet echt zitten.

Ideeen of tips?
Op basis van je vraag kan je nog alle kanten op. Denk aan Hulst, Schijnhulst, Kornoelje, Glansmispel, Laurierkers, Vuurdoorn of Sneeuwbal als je een heester zoekt. Hedera en Wingerd zijn klimmers die geen steun nodig hebben, dus die bij de palen ook wel omhoog komen. Ik denk dat het handig is om wat rond te neuzen op websites van verkopers en dan te kijken naar filters als grondsoort, water, bloei en wel/niet wintergroen. Handige sites zijn bijvoorbeeld esveld.nl, appeltern.nl en directplant.nl.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34
roybr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:19:
Vorig jaar heb ik een druif geplant en deze laten groeien tot wat hij nu geworden is. Het allerliefste wil ik hem in de vorm van de afbeelding laten groeien. Hoe kan ik dit het beste doen en welke takken moet ik wegsnoeien? Alle tips zijn welkom :).
Toevoeging: vorige jaar heb ik van draad 4 etages gemaakt waar ik de ranken graag langs wil leiden.
Probeer niet te snel naar je doel te gaan. Je hebt dikke opgaande takken nodig om de sapstroom in de toekomst te kunnen garanderen. Bovendien staat de struik pas een jaar, het wortelstelsel moet zich nog verder kunnen ontwikkelen.
Vanuit de grond splitst de stam zich in tweeën. Daar dan ook 2 opgaande ranken naar boven leiden en voor dit jaar op ongeveer een meter boven de grond terugsnoeien. Al de andere dit jaar uitgelopen takjes wegsnoeien. Komende zomer weer een topscheut omhoog laten groeien aan elk van de 2 opgaande ranken en de nieuwe zijscheuten opzij leiden. Het jaar erop de zijscheuten op twee knopen terug snoeien en de topscheuten terug snoeien op 50 cm vanaf het punt dat je dit jaar terug hebt gesnoeid.
De jaren erop iemand laten snoeien die een hekel aan jou heeft, die haalt waarschijnlijk precies genoeg weg.....

[ Voor 18% gewijzigd door Yaksa op 24-01-2026 22:17 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• roybr
Yaksa schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Probeer niet te snel naar je doel te gaan. Je hebt dikke opgaande takken nodig om de sapstroom in de toekomst te kunnen garanderen. Bovendien staat de struik pas een jaar, het wortelstelsel moet zich nog verder kunnen ontwikkelen.
Vanuit de grond splitst de stam zich in tweeën. Daar dan ook 2 opgaande ranken naar boven leiden en voor dit jaar op ongeveer een meter boven de grond terugsnoeien. Al de andere dit jaar uitgelopen takjes wegsnoeien. Komende zomer weer een topscheut omhoog laten groeien aan elk van de 2 opgaande ranken en de nieuwe zijscheuten opzij leiden. Het jaar erop de zijscheuten op twee knopen terug snoeien en de topscheuten terug snoeien op 50 cm vanaf het punt dat je dit jaar terug hebt gesnoeid.
De jaren erop iemand laten snoeien die een hekel aan jou heeft, die haalt waarschijnlijk precies genoeg weg.....
Bedankt voor het advies. Met name de laatste regel haha!

Als ik het goed begrijp houd ik dan een v vorm over met twee opgaande takken van 100cm?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34
roybr schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:13:
[...]Bedankt voor het advies. Met name de laatste regel haha!
Als ik het goed begrijp houd ik dan een v vorm over met twee opgaande takken van 100cm?
Voor aankomend jaar wel ja. daarna kun je gaan vormgeven/leiden.
Is ook een beetje afhankelijk van wat de struik zelf doet.
Niet te snel te groot willen, dat komt pas na een 5-tal jaren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Binnenkort beginnen de temperaturen als het goed is weer langzaamaan te stijgen en zal het ook tijd worden her en der wat bij te gaan snoeien.

Nu zoek ik een goede heggenschaar voor onze drie heggen. We hebben zo'n 50 meter laurierhaag (rotundifolia), zo'n 25 meter hazelaar en een beperkt stukje olijfwilg (om het terras heen).

Ik weet dat met name de hazelaar echt hout heeft wat stevig is en de laurierhaag kan ook vrij dikke takken hebben. Overigens is het zolang het kan qua uitdijen mijn bedoeling om de laurierhaag puur bovenop in te korten, zijkanten niet ivm in het blad snijden. Daar zal ik bij takken die teveel uitsteken handmatig eea wegsnoeien.

Omdat ik al divers Makita LXT spul heb zit ik naar een accuheggenschaar te kijken en ik gok dat met name de maximale takdikte belangrijk gaat zijn. Wat is in dat geval een goede keuze? Alle hagen zijn nu 2-3 jaar oud, al zijn ze aardig volwassen, de laurierhaag steekt al ruim boven de 2m uit en de hazelaar heeft stevige dikke takken.

Als ik naar deze DUH601Z voor €320 kijk en deze DUH506Z voor €185 dan is die eerste bijna 2x zo duur.

De takdikte is resp. 23,5mm en 20mm, niet eens een groot verschil op het oog, maar ik wil voorkomen dat ik vast ga lopen bij de snoei of dat het allemaal nét niet lekker werkt. Is het dan sowieso nodig om voor het duurdere model te gaan of is de goedkopere ook meer dan prima? Ik heb overigens 4 accu's dus accuduur is niet van belang.

• Teijgetje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:23:

Nu zoek ik een goede heggenschaar voor onze drie heggen. We hebben zo'n 50 meter laurierhaag (rotundifolia), zo'n 25 meter hazelaar en een beperkt stukje olijfwilg (om het terras heen).
Ik zou meer richting stokheggeschaar denken met zoveel heg.
Scheelt je bij de laurier waarschijnlijk ook met een trapje slepen/wiebelen.

Bv Deze of Deze als je binnen Makita wil blijven en zeker wil zijn dat het alles aankan.
Soms wil je na een paar jaar een stuk terugsnoeien omdat de heg stiekem toch breder of hoger is geworden dan je wou, dan is het fijn als je dat ook gewoon kan doen.

(trouwens, de duurdere die je linkte geeft als ik het open 10 mm takdikte aan, en zou ik sowieso niet kopen)

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2026 19:13 ]

• No Hands
Ik heb die tweede goedkope, daar snoei ik bijna alles mee. Meidoorn hagen, liguster hagen, laurier, veldesdoorn, etc. Als je een haag snoeit is dat meestal jaarlijks, takken worden in een jaar niet zo snel meer dan 20mm dik.
Naast deze heggenschaar heb ik een takkenschaar met lange handvatten, daar kun je wat dikker materiaal mee weg snoeien. Als je eens wat idper de haag in snoeien wil.
Een hazelaar als heg ken ik niet, ik ken hazelars alleen als lange dikke staken die omhoog groeien die je zo nu en dan met de kettingzaag bij de grond afzaagt.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Ik zou meer richting stokheggeschaar denken met zoveel heg.
Scheelt je bij de laurier waarschijnlijk ook met een trapje slepen/wiebelen.

Bv Deze of Deze als je binnen Makita wil blijven en zeker wil zijn dat het alles aankan.
Soms wil je na een paar jaar een stuk terugsnoeien omdat de heg stiekem toch breder of hoger is geworden dan je wou, dan is het fijn als je dat ook gewoon kan doen.

(trouwens, de duurdere die je linkte geeft als ik het open 10 mm takdikte aan, en zou ik sowieso niet kopen)
Thanks! Dat van die stokheggenschaar had ik nog niet bij stilgestaan en zou zeker een fijne zijn om op 180-200cm hoogte te werken. Heeft dit ook een voordeel voor het werken met de zijkanten van de laurier en hazelaar? Of met name zodat je zeg maar net als met de swiffer "om een hoekje" kan werken en zo al lopend de bovenkant kan trimmen?

En zijn deze puur vanwege die verlenging zoveel duurder? Vind ze best aan de prijs namelijk.

Ja die 10 mm takdikte klopte bij dat model niet, ik dacht ook: huh hoe kan dat, duurder en slechter? Bij Makita staan de maten die ik aangaf, dus 23,5mm voor de duurdere.

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:00:
Ik heb die tweede goedkope, daar snoei ik bijna alles mee. Meidoorn hagen, liguster hagen, laurier, veldesdoorn, etc. Als je een haag snoeit is dat meestal jaarlijks, takken worden in een jaar niet zo snel meer dan 20mm dik.
Naast deze heggenschaar heb ik een takkenschaar met lange handvatten, daar kun je wat dikker materiaal mee weg snoeien. Als je eens wat idper de haag in snoeien wil.
Een hazelaar als heg ken ik niet, ik ken hazelars alleen als lange dikke staken die omhoog groeien die je zo nu en dan met de kettingzaag bij de grond afzaagt.
Klinkt goed! En gezien het enorme prijsverschil met de hierboven aanbevolen stokheggeschaar, is die goedkope voor een laurier op 180-200cm hoogte ook nog te doen? Ik moet wel 6,5 meter achter de kapschuur langs waar ik niet makkelijk iets neer kan zetten om op hoogte te werken en 2 perkjes van een paar meter waar ik prima doorheen kan stappen maar lastig een trapje neer kan zetten.

Gezien het prijsverschil en jouw goede ervaringen neig ik ook heel sterk naar de goedkopere nu.

Ik weet dat op eigen hoofdhoogte werken nooit het prettigste is, maar de buren hebben ook een aardige haag en die zijn volgens mij elk jaar binnen een uurtje wel klaar. Vorig jaar nog met de hand gedaan en dat werkte ook, maar dat heeft me wel een zondagmiddag gekost zullen we maar zeggen. :P

Overigens zo'n takkeschaar die je benoemt heb ik ook, zo eentje. Dat werkt inderdaad ook echt geweldig voor de echt dikke takken, maar te traag voor een hele haag. :)

• No Hands
MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:27:
[...]

Klinkt goed! En gezien het enorme prijsverschil met de hierboven aanbevolen stokheggeschaar, is die goedkope voor een laurier op 180-200cm hoogte ook nog te doen? Ik moet wel 6,5 meter achter de kapschuur langs waar ik niet makkelijk iets neer kan zetten om op hoogte te werken en 2 perkjes van een paar meter waar ik prima doorheen kan stappen maar lastig een trapje neer kan zetten.

Gezien het prijsverschil en jouw goede ervaringen neig ik ook heel sterk naar de goedkopere nu.

Ik weet dat op eigen hoofdhoogte werken nooit het prettigste is, maar de buren hebben ook een aardige haag en die zijn volgens mij elk jaar binnen een uurtje wel klaar. Vorig jaar nog met de hand gedaan en dat werkte ook, maar dat heeft me wel een zondagmiddag gekost zullen we maar zeggen. :P

Overigens zo'n takkeschaar die je benoemt heb ik ook, zo eentje. Dat werkt inderdaad ook echt geweldig voor de echt dikke takken, maar te traag voor een hele haag. :)
Ik weet niet hoe jouw laurierhaag is maar bij ons zijn de takken op 1.80 niet dikker dan de takken op 60cm. eerder andersom. aar als je met regelmaat snoeit zijn er geen dikke takken waar je heggenschaar doorheen moet.
Die takkenschaar is inderdaad niet voor een hele heg maar als er eens wat diks wegmoet die ik dat daarmee, daar hoeft je geen zwaardere heggenschaar voor te kopen.
Boven je hoofd is met elke heggenschaar waardeloos, dan zal je of een stokmachine moeten kopen of een plekje voorzien waar je handig je trappetje kan zetten of je haag zo dicht laten groeien dat de trap er tegenaan kan.

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Voor een hele heg is met de hand niet te doen, maar ik wil nog voor het broedseizoen twee laurierkersen (geen laurier dus, de laurierkers kan keihard hout hebben) weghalen die allebei zijn aangetast door een zwam. Een prima workout met mijn twee zagen van Silky, de Pocketboy en de Zübat.

Een stokzaag van dat merk staat op de verlanglijst. Vorig jaar een goedkopere uitvoering van Talens Tools gekocht, maar die valt me erg tegen. Alles naar zijn geld, waarschijnlijk.
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste