• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09

KL643

beeldaandemuur

@Nomad
Nadeel van de Sigma's is dat ze altijd zo zwaar zijn. Op dit moment heb ik de 70-200GM en had graag gezien dat Tamron ook met een lichte 70-200 2.8 was gekomen (mag plastic zijn, zolang de kwaliteit maar goed is).

beeldaandemuur

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

KL643 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:37:
@Nomad
Nadeel van de Sigma's is dat ze altijd zo zwaar zijn. Op dit moment heb ik de 70-200GM en had graag gezien dat Tamron ook met een lichte 70-200 2.8 was gekomen (mag plastic zijn, zolang de kwaliteit maar goed is).
Dat is precies wat Tamron gaat doen, een lichte 70-180 2.8 maken, ruim onder de kilo qua gewicht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Nomad schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:40:
[...]

Dat is precies wat Tamron gaat doen, een lichte 70-180 2.8 maken, ruim onder de kilo qua gewicht.
minus 20mm ;) en de rumors neem ik niet al te serieus. Een TC zou wel een pré zijn (gebruik nu de TC 1.4)

beeldaandemuur

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nomad schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:33:
En naar het schijnt is de 70-180 Tamron ook erg goed, misschien wel goed genoeg om met een 2x TC te gebruiken....misschien een heel prima alternatief en breder inzetbaar voor je dan puur een 5.6 achtige telezoom.
Op crop? Kon wel eens tricky worden qua detail, in feite heb je dan al een ingebouwde TC. Dan moet hij echt wel retescherp worden.

Maar het belangrijkste is dan hoe de AF zich gaat houden, die valt soms ook aardig door de mand met TC. Dat is dan wel zonde als je juist voor de vogeltjes wilt gaan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

afhankelijk van je tele wensen....van 70-180 qua bereik heb je natuurlijk een mooiere lens verwacht ik dan wat een 100-400 optisch doet op dat stuk. Dus daar zit alvast wat winst, zeker gezien 2.8.
Hoe die optisch presteert op 180-360, ja dat zal vast wel te lijden hebben van de TC, dus zal net onder een 100-400 optisch liggen. Daar verlies je dus zeker wat.

Als je al weet dat je 300+ mm nodig hebt, dan zou ik geen 70-200 achtige lens met TC aanraden. Maar voor mijn doeleinden bijvoorbeeld is 70-200 90% van de tijd genoeg tele en die ene keer dat ik meer wil, kan een TC een oplossing zijn. Mits het optisch allemaal redelijk blijft. Zelf vind ik compromissen altijd wel lastig, dus hoewel ik zeker weet dat er een 70-200 achtige lens komt voor mij, kan het maar zo zijn dat er ook een 100-400 naast komt, ook al gebruik ik die zelden, voor die laatste zeg 10% procenten winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nomad schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:25:
afhankelijk van je tele wensen....van 70-180 qua bereik heb je natuurlijk een mooiere lens verwacht ik dan wat een 100-400 optisch doet op dat stuk. Dus daar zit alvast wat winst, zeker gezien 2.8.
Hoe die optisch presteert op 180-360, ja dat zal vast wel te lijden hebben van de TC, dus zal net onder een 100-400 optisch liggen. Daar verlies je dus zeker wat.

Als je al weet dat je 300+ mm nodig hebt, dan zou ik geen 70-200 achtige lens met TC aanraden. Maar voor mijn doeleinden bijvoorbeeld is 70-200 90% van de tijd genoeg tele en die ene keer dat ik meer wil, kan een TC een oplossing zijn. Mits het optisch allemaal redelijk blijft. Zelf vind ik compromissen altijd wel lastig, dus hoewel ik zeker weet dat er een 70-200 achtige lens komt voor mij, kan het maar zo zijn dat er ook een 100-400 naast komt, ook al gebruik ik die zelden, voor die laatste zeg 10% procenten winst.
Uiteraard, als je sowieso een 70-200 in je assortiment wilt is een TC geen gekke gedachte. Het is echter geen magisch dingetje zonder keerzijde dus die stip ik wel even aan. Ik zat nog op het spoor waar @rudyman85 mee begon en dan kan AF een serieuze overweging zijn.

Van wat ik mij herinner (want ik heb dezelfde overwegingen gehad) was de Canon 70-200/2.8 met TC prima in staat met de Canon 100-400 te wedijveren. Optisch dan in ieder geval. Je hebt het echter dan wel over een beest van een lens dus je legt de lat voor de 70-180 aardig op hoogte. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb de 70-200 2.8 IS II, kan hem eventueel naar de meet meenemen in april en hem op een Canon TC zetten en eens vergelijken met een 100-400. Ik denk dat je 100-400 wel wint, maar ik laat mij graag verrassen.
Hopelijk heeft er iemand een 2 TC op de meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nomad schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:03:
Ik heb de 70-200 2.8 IS II, kan hem eventueel naar de meet meenemen in april en hem op een Canon TC zetten en eens vergelijken met een 100-400. Ik denk dat je 100-400 wel wint, maar ik laat mij graag verrassen.
Hopelijk heeft er iemand een 2 TC op de meet.
Of die van mij het wint weet ik niet, die heb ik met name gekozen vanwege formaat, optische kwaliteit en ook zeker prijs. Hij kost één van de Canon alternatieven (TC mee gerekend), toch denk/hoop ik dat hij zijn mannetje staat. Zouden we @Wormaap moeten vragen, die heeft daadwerkelijk de Canon waar ik het over had.
Op zich wel leuk als @rudyman85 mee doet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
Gonadan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:50:
[...]

Of die van mij het wint weet ik niet, die heb ik met name gekozen vanwege formaat, optische kwaliteit en ook zeker prijs. Hij kost één van de Canon alternatieven (TC mee gerekend), toch denk/hoop ik dat hij zijn mannetje staat. Zouden we @Wormaap moeten vragen, die heeft daadwerkelijk de Canon waar ik het over had.
Op zich wel leuk als @rudyman85 mee doet. :P
De 100-400 neem ik sowieso wel mee. Ik twijfel over de 70-200, maar die zal vast wel iemand meenemen.
Dat verhaal over de 70-200 2.8 IS II op een 2xTC t.o.v. de 100-400 ging overigens wel over de oude 100-400. De nieuwe is voor zover ik weet een stukje scherper.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Een 70-200 f/2.8 met 2.0x tc vs een 100-400 is geen serieuze vergelijking:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Zelfs de oude 100-400 van Canon maakt gehakt van de combi.
Het kan best dat de Tamron 70-180 nog iets scherper gaat zijn dan de bestaande 70-200's, maar ik verwacht geen wonderen met een 2.0x tc. Die 2.0x tc's zijn bedoeld voor de supertelelenzen à la 400/2.8, 500/4, 600/4.

Wat betreft ervaringen met de Sigma 100-400 met MC-11 qua AF: initiele focus (AF-S noem ik het maar) is matig, maar als het onderwerp gelockt is, kan die prima blijven volgen. Heb het redelijk uitgebreid getest langs de Nordschleife en heel weinig missers.

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 20-02-2020 20:08 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Niemand enthousiast over de Sony 20mm 1.8? https://briansmith.com/lens-review-sony-fe-20mm-f1-8-g/

beeldaandemuur

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
Bij Dpreview wel in ieder geval. Ik ook wel als je ziet wat een G lens voor prestaties mee krijgt. Echter verwacht ik niet dat ik deze voorlopig/ooit aanschaf. Bij Dpreview schrijven dat de lens genoeg oplossend vermogen heeft voor de A7rIV. Een camera met die resolutie heb ik niet nodig. Zodoende kan ik waarschijnlijk af met een goedkoper alternatief, maar je weet nooit. ;)

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Na ja, het lijkt mij wel een goede lens (al neem ik de marketing reviews in het begin niet al te serieus) maar ik laat hem voorlopig even links liggen. Heb al genoeg lens arsenaal waarmee ik uit de voeten kan.

beeldaandemuur

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik ben wel benieuwd, ik gebruik al een tijd de Sigma 24mm f/1.4 voor mijn A7III maar vind deze af en toe wel wat zwaar worden.. De 20mm lijkt me een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:50
Ligt het nu aan mij of is die 24-105mm sony scherp geprijsd bij de MM voor 950? pricewatch: Sony FE 24-105mm f/4 G OSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
WouterL schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:45:
Ligt het nu aan mij of is die 24-105mm sony scherp geprijsd bij de MM voor 950? pricewatch: Sony FE 24-105mm f/4 G OSS
Ligt niet aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
en weg. Volgens mij waren er maar twee. Rare afprijzing ook, gebeurt niet vaak dat MM de goedkoopste is.

[ Voor 24% gewijzigd door WouterL op 02-03-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nu ook bij Art en Craft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Een weinig actief forum maar ik ga het toch proberen. Iemand ervaring met de Samyang 35mm 1.4 of de Samyang 45mm 1.8? Ik zit te twijfelen tussen beiden om in gebruik te nemen naast mijn 24-105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

WouterL schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:17:
Een weinig actief forum maar ik ga het toch proberen. Iemand ervaring met de Samyang 35mm 1.4 of de Samyang 45mm 1.8? Ik zit te twijfelen tussen beiden om in gebruik te nemen naast mijn 24-105
Die twee beiden niet, wel de 85 1.4 AF. Die laatste is optisch echt heel netjes, maar is qua AF minder betrouwbaar dan je zou hopen. Het is acceptabel, maar ik denk niet dat ik de lens over 2 jaar nog heb. Tegelijk komen er steeds updates voor zowel lens als camera body, dus heb ik ook goede hoop dat het 'probleem' actief aangepakt wordt en misschien wel geheel opgelost.

Als ik dat door trek naar de lenzen die jij noemt, dan is het bang for the buck een goede keuze, maar weet dat het niet concessieloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@WouterL Hangt ook erg af waarvoor je ze wilt gebruiken. Als je professioneel bent net als @Nomad dan stel je andere eisen. Zelf ben ik als hobbiest in het bezit van de 35mm f/2.8 en de 12mm f/2.8 fish eye van Samyang en ik ben daar tevreden mee. Maar ik kan me voorstellen dat een pro de 35 snel weg doet, omdat dat AF in slechtere licht omstandigheden soms zoekende is. Ik ben erg blij met de scherpte en wat je krijgt voor de prijs en accepteer de mindere punten. Daar leer je ook weer omheen werken.

Kijk en lees reviews en ga ze ergens proberen zou ik zeggen. En vraag naar ervaringen zoals hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
MRIdev schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:21:
@WouterL Hangt ook erg af waarvoor je ze wilt gebruiken. Als je professioneel bent net als @Nomad dan stel je andere eisen. Zelf ben ik als hobbiest in het bezit van de 35mm f/2.8 en de 12mm f/2.8 fish eye van Samyang en ik ben daar tevreden mee. Maar ik kan me voorstellen dat een pro de 35 snel weg doet, omdat dat AF in slechtere licht omstandigheden soms zoekende is. Ik ben erg blij met de scherpte en wat je krijgt voor de prijs en accepteer de mindere punten. Daar leer je ook weer omheen werken.

Kijk en lees reviews en ga ze ergens proberen zou ik zeggen. En vraag naar ervaringen zoals hier. ;)
Ik ben zeker geen “pro” maar een enthousiasteling, zelf momenteel in het bezit van een 24-105mm in combinatie met een a7r ii. Wil graag iets lichtsterks ernaast bij slecht licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@WouterL Zelf ook de 24-105, erg fijne lens. Een lichtsterke prime is altijd aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
MRIdev schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:21:

Je hoeft geen professional te zijn om hoge eisen te stellen, een niet-professional kan dat net zo goed.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Xfile Dat klopt. Het was meer als voorbeeld bedoelt, over het algemeen stellen dat professionele fotografen andere en hogere eisen aan hun apparatuur. @WouterL heeft een A7RII en ik een A7II. Dan zou ik zeker ook kijken naar het oplossend vermogen van de lens, ivm de verschillende resoluties.

Mijn post ging er over dat je je eisen en wensen goed voor ogen moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Xfile schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:58:
Je hoeft geen professional te zijn om hoge eisen te stellen, een niet-professional kan dat net zo goed.
Zeer zeker waar, maar het is wel een aspect om in het achterhoofd te houden. Als een pro bijvoorbeeld de AF niet helemaal lekker vind kan dat zijn omdat de AF daadwerkelijk niet helemaal lekker werkt, maar ook omdat hij de allerbeste AF die normaal verkrijgbaar is gewend is.
Dan is het wel zaak om jezelf af te vragen waar je eigen lat ligt, ook al ben je enthousiaste hobbyist. Volledig mee gaan in de wens naar perfectie en GAS is ook weer zo'n dure hobby. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Op dit moment de 45mm 1.8 in huis, en ben echt positief verrast: rag scherp op 1.8! Geen enkele beperking voor mijn a7r ii. Duidelijk scherper dan mijn 24-105mm (al hoewel dat geen complete verrassing was), mooie karaktervolle bokeh en zeer mooie 'vintage' achtige kleuren en prima AF performance.

Enige minpuntje tot nu toe is de onzekere AF bij erg slechte lichtomstandigheden, maar daar heeft mijn a7r ii met sony lens ook last van.

Een aardige review van de lens:

https://dustinabbott.net/...g-af-45mm-f1-8-fe-review/

[ Voor 33% gewijzigd door WouterL op 16-03-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Als ik me goed herriner is dat mijn A7II bij slechte lichtomstandigheden en/of f/9 of hoger overschakelt op contrast AF. Ik kan het verschil eens proberen bij goed licht en wat verschillende f stops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Gonadan schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Zeer zeker waar, maar het is wel een aspect om in het achterhoofd te houden. Als een pro bijvoorbeeld de AF niet helemaal lekker vind kan dat zijn omdat de AF daadwerkelijk niet helemaal lekker werkt, maar ook omdat hij de allerbeste AF die normaal verkrijgbaar is gewend is.
Dan is het wel zaak om jezelf af te vragen waar je eigen lat ligt, ook al ben je enthousiaste hobbyist. Volledig mee gaan in de wens naar perfectie en GAS is ook weer zo'n dure hobby. :P
Sorry maar GAS? wablief? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

[b]WouterL in "Het Sony E-Mount objectieven topic 2020"WouterL

Enige minpuntje tot nu toe is de onzekere AF bij erg slechte lichtomstandigheden, maar daar heeft mijn a7r ii met sony lens ook last van.
Nou staat de A7rII nou ook niet echt bekend als "AF beest" Dat is beter geworden op de A7rIII (nog beter op de A7III)
WouterL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Sorry maar GAS? wablief? :+
gear acquisition syndrome

[ Voor 19% gewijzigd door KL643 op 16-03-2020 12:57 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
WouterL schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:17:
Heb de Samyang 35mm 1.4. Voldoende scherp, vind de autofocus wel traag in donkere omstandigheden.
Probleem is dat de alternatieven significant duurder zijn en daardoor niet echt een alternatief zijn.

Recent is de 35mm f1.8 van Sony uit gekomen, ik overweeg de Samyang te vervangen voor de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
SquareOne schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Heb de Samyang 35mm 1.4. Voldoende scherp, vind de autofocus wel traag in donkere omstandigheden.
Probleem is dat de alternatieven significant duurder zijn en daardoor niet echt een alternatief zijn.

Recent is de 35mm f1.8 van Sony uit gekomen, ik overweeg de Samyang te vervangen voor de Sony.
De Samyang 45mm 1.8 is minstens net zo vlot met AF als de 24-105mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Gonadan schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Een "Pro" wil denk ik vooral degelijk apparatuur dat lang mee kan. Dan kom een "Pro" vaak in het hogere segment terecht.
Ik zelf heb de kunstacademie richting schilderen/tekenen/grafiek gedaan. Schilderen is voor mij de hoofdmoot, fotografie is voor mij als tekenen, een oefening in kleur, vorm en lijnen. Ik heb wel ervaren dat een goede camera en objectief het leven makkelijker maakt, daarom fotografeer ik hoofdzakelijk met een D850 en objectieven met een vaste brandpuntafstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SquareOne schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:24:

Denk je dat het een eigenschap van de Samyang is of heeft je camera gewoon wat meer moeite met mindere lichtomstandigheden?
Sony focust op het diafragma wat je wilt gebruiken, niet wijd open toch?
Xfile schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:15:
Een "Pro" wil denk ik vooral degelijk apparatuur dat lang mee kan. Dan kom een "Pro" vaak in het hogere segment terecht.
Ik zelf heb de kunstacademie richting schilderen/tekenen/grafiek gedaan. Schilderen is voor mij de hoofdmoot, fotografie is voor mij als tekenen, een oefening in kleur, vorm en lijnen. Ik heb wel ervaren dat een goede camera en objectief het leven makkelijker maakt, daarom fotografeer ik hoofdzakelijk met een D850 en objectieven met een vaste brandpuntafstand.
Dat speelt zeker mee, maar ook aspecten zoals AF-snelheid, accuratesse en scherpte zijn zaken waar een pro vaak hoge eisen aan stelt. Dat betekent natuurlijk geenszins dat professionele apparatuur alleen maar door pro's gebruikt kan worden, iedereen die het gevoel heeft dat nodig te hebben of het gewoon leuk vindt moet dat gewoon lekker doen.

Mijn punt is dan ook dat je je goed moet realiseren dat elk oordeel of advies vanuit een bepaalde achtergrond komt en dat je die achtergrond mee moet nemen in hoeverre dat op jou van toepassing is.
Uiteindelijk bepaal je zelf waar je eisen en wensen liggen, dat is vaak nog het lastigste om echt goed in perspectief te krijgen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Gonadan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Denk je dat het een eigenschap van de Samyang is of heeft je camera gewoon wat meer moeite met mindere lichtomstandigheden?
Sony focust op het diafragma wat je wilt gebruiken, niet wijd open toch?

[...]

Dat speelt zeker mee, maar ook aspecten zoals AF-snelheid, accuratesse en scherpte zijn zaken waar een pro vaak hoge eisen aan stelt. Dat betekent natuurlijk geenszins dat professionele apparatuur alleen maar door pro's gebruikt kan worden, iedereen die het gevoel heeft dat nodig te hebben of het gewoon leuk vindt moet dat gewoon lekker doen.

Mijn punt is dan ook dat je je goed moet realiseren dat elk oordeel of advies vanuit een bepaalde achtergrond komt en dat je die achtergrond mee moet nemen in hoeverre dat op jou van toepassing is.
Uiteindelijk bepaal je zelf waar je eisen en wensen liggen, dat is vaak nog het lastigste om echt goed in perspectief te krijgen. :)
De Samyang presteert op alle vlakken optisch gezien hartstikke voldoende. Toch erger ik me aan één ding. Eigenlijk een bizar ding, want het zal voor velen een voordeel zijn, maar ik vind het ding te klein en te plasticy. Ik houd eigenlijk wel van wat gewicht. Doet de lens premium aanvoelen. :+ wellicht toch kijken naar de sigma art 50mm 1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WouterL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:01:
De Samyang presteert op alle vlakken optisch gezien hartstikke voldoende. Toch erger ik me aan één ding. Eigenlijk een bizar ding, want het zal voor velen een voordeel zijn, maar ik vind het ding te klein en te plasticy. Ik houd eigenlijk wel van wat gewicht. Doet de lens premium aanvoelen. :+ wellicht toch kijken naar de sigma art 50mm 1.4.
Haha dat gevoel ken ik wel, maar da's ook een gevaarlijk glijdende schaal. Ik was lange tijd hartstikke tevreden met m'n kitlens, maar sinds ik ook wat ander spul heb voelt hij ineens als een simpel ding. Terwijl er natuurlijk niets aan die lens veranderd is. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Gonadan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:16:
[...]

Haha dat gevoel ken ik wel, maar da's ook een gevaarlijk glijdende schaal. Ik was lange tijd hartstikke tevreden met m'n kitlens, maar sinds ik ook wat ander spul heb voelt hij ineens als een simpel ding. Terwijl er natuurlijk niets aan die lens veranderd is. :D
De sigma ook maar in huis gehaald voor een vergelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

WouterL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:15:
[...]

Waarom geen Sony 55mm 1.8 dan?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Royz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Waarom geen Sony 55mm 1.8 dan?
Omdat de sigma over het algemeen beter uit de verf komt kijkende naar de reviews. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. De Sony is zelfs iets duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door WouterL op 18-03-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

WouterL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:15:
[...]

En? Hij zit iets strakker in elkaar (letterlijk) maar ik vind die ook wat plasticy. Niet dat ze snel stuk kunnen hoor, volgens mij kunnen ze aardig wat hebben.

Wil je stevig stevig (Zeiss, Leica, Voigtländer) dan is het vaak alweer van "het is te zwaar" ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ventieldopje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:33:
[...]

En? Hij zit iets strakker in elkaar (letterlijk) maar ik vind die ook wat plasticy. Niet dat ze snel stuk kunnen hoor, volgens mij kunnen ze aardig wat hebben.

Wil je stevig stevig (Zeiss, Leica, Voigtländer) dan is het vaak alweer van "het is te zwaar" ;)
De 24-105mm is ook plasticy maar voelt niet zoals de 45mm als een dinkytoy.
De sigma komt vandaag binnen. Indien mensen interesse hebben kan ik mijn ervaringen wel delen.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 19-03-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Gonadan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:17:

[...]

Ik schreef dat een "Pro" qua apparatuur in het hogere segment terecht komt.
Vrijwel altijd gaat apparatuur in het hogere segment samen met hoge kwaliteit, zoals AF-snelheid, accuratesse en scherpte. Daar betaalt hij/zij dan ook voor.
Dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Xfile schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:51:
[...]

Ik schreef dat een "Pro" qua apparatuur in het hogere segment terecht komt.
Vrijwel altijd gaat apparatuur in het hogere segment samen met hoge kwaliteit, zoals AF-snelheid, accuratesse en scherpte. Daar betaalt hij/zij dan ook voor.

[...]

Dat lijkt me logisch.
Ik geniet zelf meer van het meeste bang voor buck. Daar geniet ik van :) zo zal er bij mij nooit een Zeiss 1.4 50mm komen. Maar de sigma 50mm 1.4 valt wel in het bereik. Optisch gezien komt de sigma, als ik reviews mag geloven, een heel eind qua prestaties. Het is alleen nogal een gevaarte voor een prime.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
WouterL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:08:
[...]

Ik geniet zelf meer van het meeste bang voor buck. Daar geniet ik van :) zo zal er bij mij nooit een Zeiss 1.4 50mm komen. Maar de sigma 50mm 1.4 valt wel in het bereik. Optisch gezien komt de sigma, als ik reviews mag geloven, een heel eind qua prestaties. Het is alleen nogal een gevaarte voor een prime.
Je moet je niet blindstaren op specificaties. Ga fotograferen en geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Xfile schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:44:
[...]

Je moet je niet blindstaren op specificaties. Ga fotograferen en geniet ervan.
Dat is natuurlijk voor velen deel van het plezier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
WouterL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Dat is natuurlijk voor velen deel van het plezier ;)
Het zou voor iedereen moeten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Xfile schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:34:
[...]

Het zou voor iedereen moeten gelden.
Uiteindelijk ben ik zelf het meest tevreden met de tamron 28-75 wat ik nog steeds een heerlijke lens vind, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
WouterL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Uiteindelijk ben ik zelf het meest tevreden met de tamron 28-75 wat ik nog steeds een heerlijke lens vind, :)
Mooi objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
De spec's van de nieuwe Tamron via SAR. Ik denk dat de meeste mensen een wat lagere prijs gehoopt/verwacht hadden, €1499 is niet mis.

https://www.sonyalpharumo...ce-in-europe-is-149900-e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MRIdev schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:01:
De spec's van de nieuwe Tamron via SAR. Ik denk dat de meeste mensen een wat lagere prijs gehoopt/verwacht hadden, €1499 is niet mis.

https://www.sonyalpharumo...ce-in-europe-is-149900-e/
De eerste store online gaat echt niet prijs concurrerend zijn, die wilde de early birds afvangen met maximale winst...ik wacht eve totdat bedrijven als Amazon hem te koop hebben ...ik verwacht dan maximaal een 1350 prijs en misschien wel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Nomad ik denk, nergens echt op gebaseerd ;), dat veel mensen meer een prijs tussen de €1100 en €1200 hadden verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MRIdev schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:10:
@Nomad ik denk, nergens echt op gebaseerd ;), dat veel mensen meer een prijs tussen de €1100 en €1200 hadden verwacht.
Die was online ook wel meerdere keren genoemd en dat komt wel ergens vandaan. En ik vermoed dat hij ook wel daarheen zal zakken, maar niet het eerste jaar meteen. Zeker nu met Corona is veel schaars, dus er is voorlopig weinig concurrentie...dat is voor Tamron goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Meestal zitten ze op of iets boven het prijsniveau van de Sony F4 variant. Dus ik had hier inderdaad een lagere prijs verwacht. 1500 is natuurlijk stukken goedkoper dan Sony voor haar 2.8 durft te vragen maar nog steeds best veel geld voor amateurs.

Denk (net als Martijn) dat hij uiteindelijk wel op 1300 a 1250 uit gaat komen, en dan wordt het interessant.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Als je ziet dat de net nieuwe primes van Tamron nu al een korting hebben, wacht ik wel lekker tot ze +- 1200e zijn. En anders spaar ik door voor een 100-400 (ik weet dat dat een ander doel heeft :P )

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Als amateur ben ik erg blij met merken als Tamron, Sigma en Samyang toch ook wel. Meer keuze, schappelijke prijzen en toch best wel kwaliteit voor wat je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
WouterL schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Deze zou ik ook nog willen aanschaffen maar ik twijfel zelf tussen deze en de Sony 24mm 1,4. Iets wijder voor scenery.

Weet er iemand uit ervaring of de Sony echt zoveel scherper is? En ik bedoel niet op de randen maar op het focus punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hangt er natuurlijk vanaf waar dat je je focuspunt legt ;)
Maar goed, op gelijke diafragma's is de 24/1.4 scherper: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens die vergelijking zou ik de 24/1.4 ook op 1.4 nog scherper noemen dan de 28-75/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

MRIdev schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:12:
Als amateur ben ik erg blij met merken als Tamron, Sigma en Samyang toch ook wel. Meer keuze, schappelijke prijzen en toch best wel kwaliteit voor wat je betaalt.
Ik heb serieus gewacht met het kopen van mjin Sony tot Tamron met de 28-75mm kwam. Heel mooi systeem met redelijk betaalbare bodies maar die originele Sony lenzen maken het onbetaalbaar.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:55:
Volgens die vergelijking zou ik de 24/1.4 ook op 1.4 nog scherper noemen dan de 28-75/2.8.
Centrumscherpte van de 28-75 is wel iets hoger en het contrast. Helaas ook wat meer CA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
iLLuSion_xGen schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:02:
[...]

Deze zou ik ook nog willen aanschaffen maar ik twijfel zelf tussen deze en de Sony 24mm 1,4. Iets wijder voor scenery.

Weet er iemand uit ervaring of de Sony echt zoveel scherper is? En ik bedoel niet op de randen maar op het focus punt
Tja, het zijn natuurlijk compleet andere lenzen. De tamron is een all round zoom lens, en de Sony een lichtsterke wide zoom. Het is maar wat je zoekt. Niet echt een vergelijk wat mij betreft.

Op Amazon de tamron aangeschaft voor 710 en voor dat geld is gelijke kwaliteit simpelweg onvindbaar. Heleboel waar voor je geld. Ik vind de 28-75 tov de 24-105 zowel scherper als fijner in rendering.

[ Voor 15% gewijzigd door WouterL op 05-04-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

WouterL schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:14:
[...]

Tja, het zijn natuurlijk compleet andere lenzen. De tamron is een all round zoom lens, en de Sony een lichtsterke wide zoom. Het is maar wat je zoekt. Niet echt een vergelijk wat mij betreft.

Op Amazon de tamron aangeschaft voor 710 en voor dat geld is gelijke kwaliteit simpelweg onvindbaar. Heleboel waar voor je geld. Ik vind de 28-75 tov de 24-105 zowel scherper als fijner in rendering.
Ik vind het wel een beetje plastic fantastic, maar de beeldkwaliteit is inderdaad top (28-75 that is).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Garyu schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:18:
[...]

Ik vind het wel een beetje plastic fantastic, maar de beeldkwaliteit is inderdaad top (28-75 that is).
Het voelt dan wel als deugdelijk plastic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
WouterL schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:14:
[...]

Ik had het meer op de scherpte waar ik benieuwd naar ben, ben maar een hobby fotograaf en ik vroeg me af of het scherpteverschil echt zoveel beter is op de Sony 24mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
iLLuSion_xGen schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:46:
[...]

Ik had het meer op de scherpte waar ik benieuwd naar ben, ben maar een hobby fotograaf en ik vroeg me af of het scherpteverschil echt zoveel beter is op de Sony 24mm
Ik heb de afgelopen tijd veel lenzen geprobeerd, ook die bekend staan als legendarisch qua scherpte (sigma art 50mm 1.4) en kan vertellen dat de Tamron niet teleurstelt ;) ook ik ben de hobby fotograaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
De 24mm f/1.4 koop je omdat je f/1.4 nodig hebt, niet omdat je nu echt in de praktijk veel meer scherpte gaat zien dan bij de Tamron 28-75. Als je graag astrofotografie doet, of het leuk vindt om met kleinere scherptediepte te spelen met een groothoeklens, dan koop je een 24mm f/1.4 (of iets vergelijkbaars).
Ben je op zoek naar een goede scherpe f/2.8 allround zoomlens, dan is de Tamron 28-75mm f/2.8 RXD een lichte, zeer betaalbare en optisch heel goede lens. Wil je wat betere bouwkwaliteit, maar niet de hoofdprijs betalen en nog steeds optisch een hele goed lens hebben: Sigma DN 24-70mm f/2.8 Art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
sys64738 schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:58:
[...]

Ik heb serieus gewacht met het kopen van mjin Sony tot Tamron met de 28-75mm kwam. Heel mooi systeem met redelijk betaalbare bodies maar die originele Sony lenzen maken het onbetaalbaar.
Als ik me goed herriner was ik net te vroeg met mijn overstap van a- naar e-mount en waren er zelfs nog geen geruchten, anders had zo goed als zeker de Tamron 28-75 erop gezeten. Nu zit ik met de 24-105 F4 van Sony opgescheept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik heb mijn Sony 24-70/4.0 nu een maand geleden of zo ingewisseld voor de Tamron 28-75. Die Sony ligt hier nog op de plank, maar heeft sindsdien niet meer op mijn camera gezeten. Helaas vanwege alle Corona-perikelen ook nog geen tijd gehad om er veel mee te doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:10
Nieuwe e-mount Lensen aankondigingen op 20 April a.s.?
https://www.sonyalpharumo...-press-event-on-april-20/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En de nieuwe 70-180 heeft de eerste online reviews ook en ze klinken erg positief. Licht in de handen, compact in de tas, maar daarnaast dus ook nog erg scherp en erg snelle focus. Alleen wat minder contrast dan de Sony eigen 70-200 wat ik zo snel...dat laatste is merkbaar, maar een acceptabel compromis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Vaak zijn de eerste reviews positief en daarna zullen er altijd wat dingen tegen het licht komen die toch niet helemaal perfect zijn. Maar goed, over het algemeen komen de lenzen van Tamron er wel goed vanaf (voor de Sony E-mount). Uiteindelijk krijg je waarvoor je betaald...

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
KL643 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:41:
Vaak zijn de eerste reviews positief en daarna zullen er altijd wat dingen tegen het licht komen die toch niet helemaal perfect zijn. Maar goed, over het algemeen komen de lenzen van Tamron er wel goed vanaf (voor de Sony E-mount). Uiteindelijk krijg je waarvoor je betaald...
Dat laatste is iets waarvan maar al te vaak het tegendeel is bewezen. Dure apparaten die hun meerwaarde niet waard zijn, of goedkopere die zonder problemen de dure alternatieven pareren.
Hoe het werkelijk is, moet zich vaak op langere termijn bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Universal Creations schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:54:
[...]

Dat laatste is iets waarvan maar al te vaak het tegendeel is bewezen. Dure apparaten die hun meerwaarde niet waard zijn, of goedkopere die zonder problemen de dure alternatieven pareren.
Hoe het werkelijk is, moet zich vaak op langere termijn bewijzen.
We gaan het zien....maar wat ik vaak zie is dat mensen voor een "prikkie" een lens willen die gelijkwaardig of liever beter presteert dan het Sony / Zeiss objectief.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tsja, maar als ik bijvoorbeeld de Tamron 28-75mm f/2.8 vergelijk met de Zeiss 24-70mm f/4, dan zie ik geen enkel voordeel in de Zeiss. Pakken we dan de Sigma 24-70mm f/2.8 DN, dan zie ik geen voordeel in de Sony GM. Maar goed, ieder heeft zo zijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Universal Creations schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:34:
Tsja, maar als ik bijvoorbeeld de Tamron 28-75mm f/2.8 vergelijk met de Zeiss 24-70mm f/4, dan zie ik geen enkel voordeel in de Zeiss. Pakken we dan de Sigma 24-70mm f/2.8 DN, dan zie ik geen voordeel in de Sony GM. Maar goed, ieder heeft zo zijn wensen.
Ja, daar noem je dan ook een lens die zijn geld echt niet waard was 8)7

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@KL643 Daar waren de reviews ook wel na. Al heb ik toentertijd niet naar de datums gekeken om je theorie nu te kunnen ondersteunen.
In al het review gebeuren zit denk ik ook psychologie in, nieuwe spullen waar je op zit te wachten beoordeel je al snel beter. Druk lijkt me ook mee te tellen. De eerste reviews zullen het meeste gelezen worden met de desbetreffende reclameinkomsten. Daarmee suggereer ik niet dat die eerste reviews niet eerlijk zijn. Maar druk en de psychologie tellen onbewust mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Zou de 28-70 nu ook ge-update worden met die motor van de nieuwe tamron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

iLLuSion_xGen schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:28:
Zou de 28-70 nu ook ge-update worden met die motor van de nieuwe tamron?
nee, niet op korte termijn. Maar de 28-75 focust helemaal niet zo traag verder, dus die noodzaak zie ik ook niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 22:05
Een nieuwe aanwinst. De Samyang 135 2.0; Waarom deze lens? In mijn geval ook een stukje nostalgie. Mijn eerste verwisselbare lens op mijn Olympus OM-10 was een Panagor 135 2.8. Naast het 50mm standaard olympus objectief. Daarnaast waren sommige reviews zeer lovend over de optische kwaliteiten van deze lens. Deze zou een Zeiss naar de kroon kunnen steken.

Manual focus. Niet zo geschikt voor bewegende onderwerpen. Na even wennen vind ik deze manier van scherpstellen ook wel weer pluspunten hebben. Ik weet niet of dit topic het goede is voor een paar testplaatjes.

F8; 100iso; 1/250; A7iii body.

Onze vriend pauw wilde niet echt stilzitten. Kennelijk kom je met 135 mm nog iets te dichtbij :) De tweede foto is een één op één crop uit het origineel. Persoonlijk ben ik wel onder de indruk. Maar ik heb nog geen goed vergelijkings-materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtB9cj1t0rQvlB2MPYkyYa0hsP8=/f/image/MjEnA4AL1YyRlxOgM8SHqNDS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AObO7uQsCR3-DcXJfWGxtJB66c=/f/image/mNVsL9g4VGRBx6tRkGIOCf6X.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 00:28
Tijdje gelden heb ik de Tamron 20mm f2.8 gekocht om foto's te nemen van ons huis voor verkoop (voor een A7RII). Toplens daarvoor.

Maar vandaag toch ook een andere kant van deze lens gezien: het macro-gedeelte. En ik moet zeggen dat ik enorm verrast ben. Nooit gedacht dat een breedhoeklens hiervoor geschikt zou zijn. Afstand tot de lens soms minder dan 10cm.

twee 100% crops
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56d581zC2-J0jAzkkGAIMKb3Y-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e10lPJJ3iMvaEIfOMwtOa0zX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU2Ag2gjL8Y4W7sy5LSChRpfLyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHJd6KSVZJvTXOykn6Dn5O4m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
OttiglioM schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:18:
Een nieuwe aanwinst. De Samyang 135 2.0; Waarom deze lens? In mijn geval ook een stukje nostalgie. Mijn eerste verwisselbare lens op mijn Olympus OM-10 was een Panagor 135 2.8. Naast het 50mm standaard olympus objectief. Daarnaast waren sommige reviews zeer lovend over de optische kwaliteiten van deze lens. Deze zou een Zeiss naar de kroon kunnen steken.
Wow dat is inderdaad wel een toplens zo te zien _/-\o_ . Hoe zit het met de bouwkwaliteit? Voelt alles wat stevig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 22:05
TPar schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:54:
Maar vandaag toch ook een andere kant van deze lens gezien: het macro-gedeelte.
Vooral de pluizebol foto vind ik indrukwekkend. Mooie gedetailleerd centrum en nog een aangename scherptediepte. In de bloesem zit ook wel scherpte maar slechts in een flinterdun veld. Het zal wel persoonlijk zijn maar dat vind ik een manco in vele macrofoto's. Daarom hoop ik nog eens op in-camera focus stack mogelijkheid op een volgende A7....

Omtrent bouwkwaliteit moet je mij niets vragen. De zonnekap zit een tikje wiebelig maar de rest voelt wel stevig aan. Haha. Verder vind ik het mooie lens om te zien. Een rode band als van een topchampagne en prachtige ouderwetse schaalverdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
OttiglioM schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:55:
[...]
In de bloesem zit ook wel scherpte maar slechts in een flinterdun veld. Het zal wel persoonlijk zijn maar dat vind ik een manco in vele macrofoto's. Daarom hoop ik nog eens op in-camera focus stack mogelijkheid op een volgende A7....

Omtrent bouwkwaliteit moet je mij niets vragen. De zonnekap zit een tikje wiebelig maar de rest voelt wel stevig aan. Haha. Verder vind ik het mooie lens om te zien. Een rode band als van een topchampagne en prachtige ouderwetse schaalverdelingen.
Ik denk dat het probleem van de scherpte bij de bloesem voornamelijk enkele centimeters achter de camera stond, nog wat gebrek aan ervaring met de lens en wat te kleine f-waarden gekozen. Al kan je geen wonderen verwachten op hogere waarden als het onderwerp maar paar centimeter van het glas zit.

Met schaalverdelingen, handig. Op de tamron hebbje de scherpstelring en niets van markeringen of indicatie. Extreem minimalistisch eigenlijk. Mooi, maar niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
TPar schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:28:
[...]

Ik denk dat het probleem van de scherpte bij de bloesem voornamelijk enkele centimeters achter de camera stond, nog wat gebrek aan ervaring met de lens en wat te kleine f-waarden gekozen. Al kan je geen wonderen verwachten op hogere waarden als het onderwerp maar paar centimeter van het glas zit.

Met schaalverdelingen, handig. Op de tamron hebbje de scherpstelring en niets van markeringen of indicatie. Extreem minimalistisch eigenlijk. Mooi, maar niet zo handig.
Je kunt nog zo flink diafragmeren bij een macro foto, maar zoals je zegt gaat dat echt geen wonderen verrichten. Ingebouwde focus stacking zou zeker voor macro foto’s fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een niche lens in een niche waarvan ik niet wist dat hij bestond ofzo :P.
Maar goed, op Crop snap ik deze lens wel, op FF niet zo...daar vind ik het vlees noch vis...en heb ik liever 85mm of 50mm. Op crop heb je een 105 achtige lens, dat is nog wel leuk spelen voor portretten. Maar het is een FF lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is exact hetzelfde als 50mm op aps-c (behalve Canon) en je weet dat dat een hele populaire combinatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Keuze is altijd prettig! Soms moet je gaten in de markt creëren om goed voor de dag te komen. ;)

Zo heeft Venus Optics ook niche in niche in niche lenzen met die macro probe en de 15mm macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:01:
Het is exact hetzelfde als 50mm op aps-c (behalve Canon) en je weet dat dat een hele populaire combinatie is.
Dat heeft wel meer redenen. 50mm is vanouds op FF populair geworden, daarom zijn er heel heel veel 50mm's, het is ook nog eens een relatief simpel design om als lens te maken, daardoor niet perse erg duur en dat maakt hem de meest betaalbare optie om met een kleine dof te spelen voor veel mensen.

Het is niet perse dat al die kopers perse nu 50mm wilden, ze wilden een 1.8 lens die betaalbaar was in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik vind 85 (en zeker 105) meestal te lang voor FF, maar 50mm soms weer te kort. Ik denk dat 75mm een prima middenweg is dan, zeker als ie niet te duur is. For now blijf ik bij mijn 55/1.8 in ieder geval :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik vind die custom switch wel nice bedacht eigenlijk! Nog niet eerder gezien, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sinds wanneer moet je eigenlijk kiezen tussen 50 en 85 voor een portret? Het gaat toch om het bereik waarbinnen een gezicht nog enigszins flatteus wordt afgebeeld? (qua perspectief, dus eigenlijk afstand, maar dat terzijde)
Ik vind het op zich wel lollig als ze een beetje afwijken. Veel fabrikanten ronden juist af naar de bekende getallen terwijl dat vaak ook niet helemaal klopt. Maar 10mm is natuurlijk wel wat ruim om helemaal af te ronden. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Vraagje : kan je z.g. backfocus oplossen met micro adjustments op je A7r camera?

Antwoord op mijn vraag : Nee dat kan niet :) Tenminste, niet met een E-mount lens

Vraagje 2 : Kan een Sony Mirrorless camera een backfocus probleem hebben met een bepaalde Sony E-mount lens?

[ Voor 55% gewijzigd door KL643 op 20-04-2020 19:50 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In theorie kan alles, maar doet Sony niet altijd nog een beetje CDAF om het af te maken? Want dan zou dat niet mogen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:19
Volgens mij zou het inderdaad niet mogelijk moeten zijn, is niet eens de CDAF voor nodig. Want de fase detectie pixels zitten ook op de sensor, en als die "in focus" zijn dan moet het plaatje kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hielko schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:02:
Volgens mij zou het inderdaad niet mogelijk moeten zijn, is niet eens de CDAF voor nodig. Want de fase detectie pixels zitten ook op de sensor, en als die "in focus" zijn dan moet het plaatje kloppen.
PDAF werkt via een algoritme en zet de focus in één keer op zijn plek. Klopt die berekening het helemaal met de praktijk dan kan het alnog zijn dat hij er net naast zit, ook al zit de detectie op de sensor.
CDAF zoekt echt tot hij het optimale punt heeft, dat kan nog steeds een verschil maken.
Bij zowel lens als body van hetzelfde merk zou ik hier normaal gesproken geen problemen mee verwachten, maar het kan theoretisch gezien wel. Zeker als er iets mis is.

Het voordeel van spiegelloos is wel dat je geen afwijking meer kunt hebben van de AF-unit ten opzichte van de beeldsensor zoals op een DSLR.

@KL643 vanwaar eigenlijk je vraag? Heb je misfocus en vermoed je dat het hier aan ligt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Gonadan schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:14:
[...]

PDAF werkt via een algoritme en zet de focus in één keer op zijn plek. Klopt die berekening het helemaal met de praktijk dan kan het alnog zijn dat hij er net naast zit, ook al zit de detectie op de sensor.
CDAF zoekt echt tot hij het optimale punt heeft, dat kan nog steeds een verschil maken.
Bij zowel lens als body van hetzelfde merk zou ik hier normaal gesproken geen problemen mee verwachten, maar het kan theoretisch gezien wel. Zeker als er iets mis is.

Het voordeel van spiegelloos is wel dat je geen afwijking meer kunt hebben van de AF-unit ten opzichte van de beeldsensor zoals op een DSLR.

@KL643 vanwaar eigenlijk je vraag? Heb je misfocus en vermoed je dat het hier aan ligt?
Nee, ik had nergens last van. Heb een lens verkocht (Sony 70-200GM) en nu claimt de koper dat de lens een back focus "probleem" heeft....vandaar mijn vraag hier. Zelf heb ik hier niets van gemerkt en na wat pluizen op het web heb ik hier ook mijn vraagtekens bij.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

KL643 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:31:
Nee, ik had nergens last van. Heb een lens verkocht (Sony 70-200GM) en nu claimt de koper dat de lens een back focus "probleem" heeft....vandaar mijn vraag hier. Zelf heb ik hier niets van gemerkt en na wat pluizen op het web heb ik hier ook mijn vraagtekens bij.
Ah zo, lijkt mij ook sterk. Waar baseert hij het op?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Nomad schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:58:
[...]

Een niche lens in een niche waarvan ik niet wist dat hij bestond ofzo :P.
Maar goed, op Crop snap ik deze lens wel, op FF niet zo...daar vind ik het vlees noch vis...en heb ik liever 85mm of 50mm. Op crop heb je een 105 achtige lens, dat is nog wel leuk spelen voor portretten. Maar het is een FF lens.
Leica maakt al jaren een 75mm lens. Het is een mooie combinatie met een 35mm lens. Ligt net even wat verder dan een 50mm lens maar niet te lang/ beperkt als een 90mm.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 70-200 GM heeft idd vaker focusproblemen, dus wat daar fout gaat, is mij ook een raadsel.

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste