Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Royz
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

Royz

Kleurenblind!!

Mijn ultieme setup zou wel de Sigma 14-24 zijn + een Sony 24mm 1.4 met daarnaast de Tamron 28-75 en een 135mm 1.8. Nog maar even doorsparen :+

Fotografie Vlogs & Drone videos

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb de 14 ook en dat was op 18/21mp redelijk maar nooit een wonder. Net goed genoeg zegmaar. Denk als ik die op de 5Ds gooi het huilen wordt.

Wil je dus een beetje genieten van de A7R dan heb je alleen de 24-70. Weet niet of dat erg is? Ook qua opslag en processing power even rekening mee houden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• TPar
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06-04 23:21
Wat ik tot hiertoe nog niet gehoord he: een adapter. Als je tevreden bent van je lenzen kan je dit toch echt wel eens proberen. Zodra het met 1 van je lenzen goed werkt ben je er al. Ik heb het alleszins zo gedaan en positieve ervaringen.

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 15:18
Ik ben in dubio om enkele lenzen van de hand te doen doordat ik veel reis en de intensiteit van de hobby hierdoor is gewijzigd.

Momenteel maak ik om het licht enigszins licht en compact te houden tijdens de vele vakanties gebruik van 2 lenzen, waaronder een vaste groothoek Zeiss Batis 25mm en een zoomlens Tamron 28-70mm.

De overige lenzen worden tijdens de reizen zo goed als niet/nooit gebruikt.

Mijn lenzen assortiment bestaat op dit moment uit.
- SONY FE 35MM F/1.8 (SEL35F18F)
- SONY FE 55MM F/1.8 ZEISS SONNAR T* (SEL55F18Z.AE)
- SONY FE 85MM F/1.8 (SEL85F18.SYX)
- TAMRON 28-75MM F/2.8 DI III RXD SONY FE
- ZEISS BATIS 25MM F/2.0

Om de set tijdens de reizen nog wat eenvoudiger te houden dacht ik eraan om de 25mm en de 28-75mm om te ruilen voor de SONY FE 24-105MM F/4.0 G OSS. Maar ik ben zo tevreden van de compacte, lichtsterke en optisch goed presterende F/2.8 Tamron zoomlens en de Zeiss F2.0 25mm. Dat ik vrees dat F/4 bij de Sony 24-105 niet voldoende allround inzetbaar zal zijn zijn om beide lichtsterke lenzen voor de reizen te vervangen en deze laatste optisch minder is.

Wat betreft de andere lenzen zou ik graag 1 prime lens willen behouden en dacht hierbij dat de 55mm het meeste allround kan gebruikt worden.
De 85mm is toch al vlug een lens die je niet zo snel binnenshuis kan gebruiken om bv een portretje of wat dan ook te maken.

Graag jullie mening hierover en alvast bedankt voor het meedenken.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Doe het niet. Houdt de Tamron en de 55/1.8 in ieder geval, de batis kan ik niet beoordelen.... Ligt eraan hoe vaak je hem gebruikt ;)

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Ik heb zelf de 24-105 (in inderdaad gekocht als all-round reislens, en qua scherpte ed echt dikke prima op 24MP Sony A7 III), maar als je al de Tamron 28-75mm al hebt lijkt het met niet zo'n zinnige overstap. Je hebt wel wat minder bereik, maar daar staat weer een groter diafragma tegenover. In 95% van de gevallen kan je met beide lenzen prima uit de voeten, en in wat randgevallen heeft soms de Tamron een voordeel en soms de Sony 24-105. Als je de boel licht en compact wil houden hoef je IMO niet perse meer mee te nemen dan alleen die lens. Meerwaarde van een 25mm F/2.0 tov 28mm op F/2.8 lijkt me iig ietswat beperkt.

En inderdaad, als je 1 prime lens wilt houden lijkt me de 55mm F/1.8 een uitstekende keuze.

• tim.w
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 11:13
Universal Creations schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:35:
Tamron 28-75 is optisch beter dan de 24-70 GM, kost veel minder en is een stuk lichter en compacter.
De Tamron 17-28 is niet direct echt een no brainer. De scherpte buiten het aps-c veld is niet om over naar huis te schrijven, ook niet met flink afstoppen. Wel passen er makkelijk filters op.
De Sigma 14-24 f/2.8 DN (speciaal voor spiegelloos ontworpen) is wel ragscherp, zelfs in de hoeken op groot diagragma. Deze is dus net zo wijd en lichtsterk als je Samyang, optisch beter (al weet ik niet hoe de coma eruit ziet), maar kan net zoals je Samyang niet zo makkelijk gebruikt worden met filters.
Ik zie meer mensen in hun reactie de Tamron 28-75 aanhalen. Jullie zouden deze verkiezen boven de Sony 24-70 GM? :)

www.timwijen.com

• Garyu
  • Nu online
tim.w schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:52:
[...]

Ik zie meer mensen in hun reactie de Tamron 28-75 aanhalen. Jullie zouden deze verkiezen boven de Sony 24-70 GM? :)
Prijs en formaat. Als je de 4mm wijd kan missen zou ik altijd voor de Tamron gaan..

• Moris
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 15:18
@Garyu
Ik gebruik de Zeiss Batis 25mm zeer veel en zou geen groothoek als aanvulling op de Tamron 28-75mm kunnen missen, Daar is deze Tamron net niet wijd genoeg voor om als enige allround lens te kunnen inzetten.
Het voordeel van de Zeiss Batis 25mm is dat deze lens dezelfde filtermaat heeft als de Tamron, lichtsterk en compact en bovendien met een hoge IQ zeer weinig vervorming heeft.

Ik denk dat ik de 35mm en de 85mm in de verkoop zet en de 55mm maar lekker ga bijhouden.

@Hielko
Denk dat je gelijk hebt dat ik de Tamron 28-75mm best kan bijhouden, deze lens heeft me tot op heden nog geen enkele keer teleurgesteld. Al had ik graag dat deze net wat wijder had geweest.

• tim.w
Garyu schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:57:
[...]

Prijs en formaat. Als je de 4mm wijd kan missen zou ik altijd voor de Tamron gaan..
Inmiddels ben ik iets verder met het afbakenen van de opties.

Vervanger voor de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Budget optie: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD https://tweakers.net/pric...75mm-f-28-di-iii-rxd.html

Niet budget optie: Sony FE 24-70 mm F2.8 GM https://tweakers.net/pric...y-fe-24-70-mm-f28-gm.html

Vervanger voor de Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Canon EF)

Budget optie: Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Sony-E) https://tweakers.net/pric...f-14mm-f-28-(sony-e).html

Non-budget: Sigma Art 14mm F1.8 DG HSM (Sony E https://tweakers.net/pric...-f18-dg-hsm-(sony-e).html

Het tijdelijk gebruiken van een adapter in combinatie met Canon lenzen sluit ik ook niet uit. Dit is een beetje afhankelijk wat ik voor mijn huidige set kan krijgen. Ik heb de Canon body + lenzen namelijk via grijze import aangeschaft.

www.timwijen.com

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

tim.w schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:57:
[...]

Vervanger voor de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Budget optie: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD https://tweakers.net/pric...75mm-f-28-di-iii-rxd.html

Niet budget optie: Sony FE 24-70 mm F2.8 GM https://tweakers.net/pric...y-fe-24-70-mm-f28-gm.html

Budget optie: Samyang Optics AF 14mm f/2.8 (Sony-E) https://tweakers.net/pric...f-14mm-f-28-(sony-e).html

Non-budget: Sigma Art 14mm F1.8 DG HSM (Sony E https://tweakers.net/pric...-f18-dg-hsm-(sony-e).html

Het tijdelijk gebruiken van een adapter in combinatie met Canon lenzen sluit ik ook niet uit. Dit is een beetje afhankelijk wat ik voor mijn huidige set kan krijgen. Ik heb de Canon body + lenzen namelijk via grijze import aangeschaft.
Ik heb een paar foto's gemaakt met de Sigma 14mm en dat ding is wel een kanon. Zowel op gebied van foto's als op gebied van gewicht. Maakt dat nog iets uit? Voor astro-fotografie is het een geweldig ding natuurlijk met dat diafragma.

Als je je set gaat particulier gaat verkopen dan kan dat wel een paar maanden duren volgens mij. Ik heb mijn Canon set toen ingeruild en de prijs was op zich prima.

Een foto gemaakt met de Sigma 14mm (hij is niet zo soft als hij hier op GoT lijkt) :
https://tweakers.net/ext/f/Mt1UFGiNiMAVfDis11d2Zmgn/full.jpg Royz NL on 500px.com

• Laz
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
tim.w schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:57:
[...]
[...]

Als je niet te veel waarde hecht aan EXIF data en aan autofocus (dat laatste is niet zo heel belangrijk bij zo'n wijde lens), dan zou je de Laowa lenzen kunnen overwegen:
- Laowa 12mm f/2.8 Zero-D
- Laowa 15mm f/2 Zero-D
Afhankelijk van je doel met de wijde lens, zou je zelfs de Laowa 15mm f/4 Wide Angle Macro kunnen overwegen. Deze hele bijzondere lens (Macro en shift) is er niet in E-mount, maar wel in Canon EF mount met adapter. Schijnt alleen minder scherp te zijn dan bovenstaande twee lenzen. (Lees je wel even goed in over de voor- en nadelen van deze lens)

• tim.w
Het gaat waarschijnlijk de volgende set worden

Body Sony A7 III
Lens 1: Sigma 14 1.8 of Sigma 14-24 2.8
Lens 2: Tamron 28-75 2.8
Lens 3: Sony 70-200 2.8

Ik twijfel met name nog heel erg of ik voor de Sigma 14mm moet gaan of de 14-24. Op papier lijkt de 14-24 iets breder inzetbaar maar je levert in op lichtsterkte.

www.timwijen.com

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:34

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

tim.w schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:44:
Het gaat waarschijnlijk de volgende set worden

Body Sony A7 III
Lens 1: Sigma 14 1.8 of Sigma 14-24 2.8
Lens 2: Tamron 28-75 2.8
Lens 3: Sony 70-200 2.8

Ik twijfel met name nog heel erg of ik voor de Sigma 14mm moet gaan of de 14-24. Op papier lijkt de 14-24 iets breder inzetbaar maar je levert in op lichtsterkte.
Lens 3 zou ik wachten op de 75-180 van Tamron, die binnen nu en een paar maanden er echt wel gaat zijn. Denk dat het je ruim 1000 euro bespaard en dat je optisch geen compromis maakt ermee.

Veel Canon spullen te koop

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Nomad schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:50:
[...]

Ik ben oprecht heel benieuwd naar je bevindingen. Online zijn ze op zich positief in reviews, maar ik lees ook dat de 28-75 vrij zwak is op 75mm 2.8. En dat is nog wel makkelijk om even te gebruiken voor een portret juist, dus wel een stuk van de lens die ik zou willen gebruiken.
En hoe bevalt de vrij korte range van de 17-28 en om op 28mm de switch tussen de lenzen te hebben zonder overlap? Ik heb nu een 16-35 / 24-70 combi, best wel fijn om wat overlap te hebben eigenlijk...

Kortom, laat ons in het Sony lenzen topic graag wat meer weten of je ervaringen :). Zelfde geldt voor @WoutF met zijn ervaringen met de 28-75...voelt die ergens in het gebied ook zwak, of is die gewoon kei goed en super happy mee?
(binnen nu een maand ga ik ofwel flink geld uitgeven en echt over naar Sony, ofwel ik blijf nog wat hangen tussen Sony en Canon en dat laatste wordt ik ook niet erg happy van)
Ik weet niet of dit mag, maar ik heb er een video van gemaakt (eenmalig in het Engels, dat wel). Persoonlijk hou ik meer van landschappen, dus ik heb hem vooral daarin gebruikt die ochtend. Er komen in ieder geval 1:1 zooms in LR in voor. Je krijgt in ieder geval een indruk, al is het geen portret helaas.

• mcp1990
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 05-04 17:51
Royz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:12:
[...]

Ik weet niet of dit mag, maar ik heb er een video van gemaakt (eenmalig in het Engels, dat wel). Persoonlijk hou ik meer van landschappen, dus ik heb hem vooral daarin gebruikt die ochtend. Er komen in ieder geval 1:1 zooms in LR in voor. Je krijgt in ieder geval een indruk, al is het geen portret helaas.

[YouTube: Tamron 17-28 the best wide-angle for Sony E-mount? A real life test! [#52]]
Leuk video. Ook een erg mooi lens.

• AngelusHD
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 29-03 12:52
Royz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:12:
[...]

Thanks voor je review, nog even sparen maar dit word wel mijn volgende lens.

• Asterion
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05-04 11:18
Zijn er hier mensen in het bezit van de Tamron 17-28 en/of de 28-75?

Welke voorkeur nemen jullie als je op locatie, binnen zou moeten fotograferen?
Geeft de 17-28 dan niet teveel vervorming dan de 28-75?
Vervorming is niet het punt, het is een kwestie van wat je wil fotograferen en wat je een prettig beeld vindt hebben. Dat is dus gewoon heel persoonlijk. Ik denk voor het fotograferen van mensen dat de meeste fotografen dan kiezen voor een 28-75. Voor architectuur de 17-28. Maar nogmaals, dit is persoonlijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Asterion schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:13:

Vervorming is denk ik alleen een punt als je filmt en niet als je foto's maakt. Al moet ik zeggen dat de 17-28 in de camera al een lensprofiel toepast voor zover ik weet. Dat vertelt Lightroom mij tenminste...

• Asterion
Royz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:58:
[...]

Vervorming is denk ik alleen een punt als je filmt en niet als je foto's maakt. Al moet ik zeggen dat de 17-28 in de camera al een lensprofiel toepast voor zover ik weet. Dat vertelt Lightroom mij tenminste...
Universal Creations schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:34:
Vervorming is niet het punt, het is een kwestie van wat je wil fotograferen en wat je een prettig beeld vindt hebben. Dat is dus gewoon heel persoonlijk. Ik denk voor het fotograferen van mensen dat de meeste fotografen dan kiezen voor een 28-75. Voor architectuur de 17-28. Maar nogmaals, dit is persoonlijk.
Is er ergens een vergelijksite waar ik de beeldhoeken kan terugvinden?
Graag had ik op een afstand van 3-4 meter een persoon volledig in beeld.
Maar als dit mogelijk is met de 28-75, dan ga ik voor die. Die komt er net iets beter uit in testen.

• Superlenco
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 29-12-2019
Is een overstap naar canon r een optie?, zo kan je je objectieven blijven gebruiken zoals je gewend bent

• Hielko
  • Nu online
Asterion schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:07:
[...]

[...]

Is er ergens een vergelijksite waar ik de beeldhoeken kan terugvinden?
Graag had ik op een afstand van 3-4 meter een persoon volledig in beeld.
Maar als dit mogelijk is met de 28-75, dan ga ik voor die. Die komt er net iets beter uit in testen.
Je kan gewoon eens kijken wat de effectieve beeldhoek is van de camera van je telefoon en kijken of je mensen gemakkelijk genoeg in beeld krijgt (ik neem aan van wel!).

• AngelusHD
Asterion schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:13:

Als ik binnen zou fotograferen dan zou ik voor de 17-28 kiezen. Natuurlijk is het afhankelijk wat je gaat fotograferen.

Heb zelf de 28-75 F2.8, een erg mooie lens, scherp, lichtsterk, prima bouw kwaliteit en erg licht voor de lens zoals hij is en presteert.

Punten waar ik aan twijfelde bij aanschaf:
- Heb zelf hiervoor een 16-70 F4 (dus 24-105) gehad en heb de focal range altijd als super fijn ervaren.
- Zoom en focus ring zijn omgedraaid.

De constante F2.8 en het lichte gewicht is voor mij genoeg om bovenstaande punten te nemen zoals ze zijn.

De Tamron 17-28 staat bovenaan op me lijst.

• Asterion
AngelusHD schreef op donderdag 21 november 2019 @ 06:17:
[...]

Als ik binnen zou fotograferen dan zou ik voor de 17-28 kiezen. Natuurlijk is het afhankelijk wat je gaat fotograferen.

Heb zelf de 28-75 F2.8, een erg mooie lens, scherp, lichtsterk, prima bouw kwaliteit en erg licht voor de lens zoals hij is en presteert.

Punten waar ik aan twijfelde bij aanschaf:
- Heb zelf hiervoor een 16-70 F4 (dus 24-105) gehad en heb de focal range altijd als super fijn ervaren.
- Zoom en focus ring zijn omgedraaid.

De constante F2.8 en het lichte gewicht is voor mij genoeg om bovenstaande punten te nemen zoals ze zijn.

De Tamron 17-28 staat bovenaan op me lijst.
Eigenlijk wat allround voor in huis.
Dat kan zowel keuken, slaapkamer als op een hotelkamer zijn.
En dan om bepaalde projecten te kunnen doen maar waarbij ik toch niet heel de andere kant van de kamer moet staan om een persoon volledig op foto te krijgen.

De scherpstelafstand is bij beide gelijk, daarvoor moet ik het niet doen.
De zoomrange is bij de 28-75 natuurlijk wel wat groter.

Heb je enige voorbeelden die je met de 28-75 hebt gemaakt? Dat mag via PB..

Het is een twijfelgeval, misschien moet ik maar eens zoeken om ze beide een dagje te huren.
Bestaan er zo'n winkels in België? In Nederland zijn er alvast genoeg te vinden..

• Hielko
  • Nu online
Als je personen op de foto wilt zetten zou ik zonder twijfel voor de 28-75 gaan. Als je met een (extreme) groothoek mensen op de foto gaat zetten krijg je lelijke vervormingen.

• AngelusHD
Asterion schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:03:
[...]

En dan om bepaalde projecten te kunnen doen maar waarbij ik toch niet heel de andere kant van de kamer moet staan om een persoon volledig op foto te krijgen.
Portretfotografie word vaak gedaan met een lichtsterke 85mm lens. Wil je meer van de omgeving zien, gaat het om een groepje mensen bij elkaar in een al niet te ruime ruimte dan zal je merken dat de 28mm van de Tamron 28-75 te krap zal zijn en je deze dus niet in hun geheel met de ruimte erbij op de foto krijgt.

De 17-28mm is daar wel toe in staat, het nadeel van een groothoek is dat er vervorming plaats vind. Wanden kunnen hierdoor niet meer recht zijn, dit is wel makkelijk aan te passen in photoshop en geeft als groepsfoto en ruimte foto’s zoals van slaapkamers woonkamers, ect. het mooiste effect. (Makelaars schieten niet voor niets met een groothoeklens om je woonkamer volledig in beeld te krijgen)

Ga je dus van mensen foto’s maken waar je geen restricties heb dan kies je uiteraard voor een minder groothoek objectief om vervorming tegen te gaan.

Kortom, de 28-75 is een allround lens waar de meeste voor kiezen, daarna komt een superzoom of een groothoeklens in beeld.

• Asterion
AngelusHD schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 06:43:
[...]

Portretfotografie word vaak gedaan met een lichtsterke 85mm lens. Wil je meer van de omgeving zien, gaat het om een groepje mensen bij elkaar in een al niet te ruime ruimte dan zal je merken dat de 28mm van de Tamron 28-75 te krap zal zijn en je deze dus niet in hun geheel met de ruimte erbij op de foto krijgt.

De 17-28mm is daar wel toe in staat, het nadeel van een groothoek is dat er vervorming plaats vind. Wanden kunnen hierdoor niet meer recht zijn, dit is wel makkelijk aan te passen in photoshop en geeft als groepsfoto en ruimte foto’s zoals van slaapkamers woonkamers, ect. het mooiste effect. (Makelaars schieten niet voor niets met een groothoeklens om je woonkamer volledig in beeld te krijgen)

Ga je dus van mensen foto’s maken waar je geen restricties heb dan kies je uiteraard voor een minder groothoek objectief om vervorming tegen te gaan.

Kortom, de 28-75 is een allround lens waar de meeste voor kiezen, daarna komt een superzoom of een groothoeklens in beeld.
Bedankt voor je mooie uitleg!
Een 85mm heb ik al in het bezit en dit geeft zeer mooie resultaten.
Echter voor binnen met een beperkte ruimte niet.

Ik ga, denk ik, voor de 28-75 gaan.
Deze komt ook heel goed uit reviews.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Asterion schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:54:
[...]

Bedankt voor je mooie uitleg!
Een 85mm heb ik al in het bezit en dit geeft zeer mooie resultaten.
Echter voor binnen met een beperkte ruimte niet.

Ik ga, denk ik, voor de 28-75 gaan.
Deze komt ook heel goed uit reviews.
Als je weinig haast hebt dan komt Sigma met de 24-70 2.8 naar de E-mount van Sony, maar dat zal Q1 2020 zijn. Optisch niet beter dan de Tamron, wel 4mm wijder met 24mm.
Zelf zou ik in ene 24-70 achtige lens de 4mm aan het wijde eind niet snel willen opgeven, maar dat is geheel persoonlijk uiteraard.

• Asterion
Nomad schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:16:
[...]

Als je weinig haast hebt dan komt Sigma met de 24-70 2.8 naar de E-mount van Sony, maar dat zal Q1 2020 zijn. Optisch niet beter dan de Tamron, wel 4mm wijder met 24mm.
Zelf zou ik in ene 24-70 achtige lens de 4mm aan het wijde eind niet snel willen opgeven, maar dat is geheel persoonlijk uiteraard.
Goeie tip!
Nog maar eventjes wachten dus..

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Asterion schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:19:
[...]

Goeie tip!
Nog maar eventjes wachten dus..
Even snelle google en mogelijk zelfs nog net dit jaar al te koop, valt het wachten nog wat meer mee :)
https://petapixel.com/201...e-price-of-sonys-version/

• Asterion
Nomad schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:36:
[...]

Even snelle google en mogelijk zelfs nog net dit jaar al te koop, valt het wachten nog wat meer mee :)
https://petapixel.com/201...e-price-of-sonys-version/
Sigma kennende zal dit wel een mooie lens worden maar ik wacht nog even de reviews af als hij uit komt.

Edit: Nu al te pre-orderen op een welbekende fotografie site. (Mogen links naar die winkels gegeven worden?)

[Voor 11% gewijzigd door Asterion op 22-11-2019 16:16]

• AngelusHD
Asterion schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:12:
[...]

Sigma kennende zal dit wel een mooie lens worden maar ik wacht nog even de reviews af als hij uit komt.

Edit: Nu al te pre-orderen op een welbekende fotografie site. (Mogen links naar die winkels gegeven worden?)
Hou wel even in de gaten dat de Tamron 420 gram is en de sigma 830 gram is. De bouw kwaliteit van Sigma zal heus wel beter zijn, wat ook een nadeel met zich mee brengt.

Als 24mm genoeg is dan is de Sigma een logische keuze, wil je toch meer groothoek en lichtere lenzen dan is Tamron de juiste keuze met hun 2 zoom lenzen. Sigma heeft ook nog de 14-24 F2.8, zeker een mooie lens.

Ik word in ieder geval erg blij dat we zulke opties hebben binnen de FE mount system.
De Tamron is 550gram. Ik denk dat je het verschil gaat merken in de bouw van de lens. De Tamron is wat meer plastic, maar imho verder wel een toplens. De Sigma gaat meer een lens zijn voor wie eigenlijk de GM overweegt vanwege zijn bouwwaliteit maar hem te duur vindt (en minder goed presteert dan de Tamron).

• AngelusHD
Universal Creations schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:47:
De Tamron is 550gram. Ik denk dat je het verschil gaat merken in de bouw van de lens. De Tamron is wat meer plastic, maar imho verder wel een toplens. De Sigma gaat meer een lens zijn voor wie eigenlijk de GM overweegt vanwege zijn bouwwaliteit maar hem te duur vindt (en minder goed presteert dan de Tamron).
Yes klopt, 550gram, de 17-28 is 420gram.

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:07
Asterion schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:03:
[...]

De scherpstelafstand is bij beide gelijk, daarvoor moet ik het niet doen.
De zoomrange is bij de 28-75 natuurlijk wel wat groter.

Heb je enige voorbeelden die je met de 28-75 hebt gemaakt? Dat mag via PB..

Het is een twijfelgeval, misschien moet ik maar eens zoeken om ze beide een dagje te huren.
Bestaan er zo'n winkels in België? In Nederland zijn er alvast genoeg te vinden..
Ik ben in het bezit van de 28-75mm, en hij bevalt zeer goed, ook binnenshuis.
Er zijn (heel soms) momenten waar ik liever 24mm had gehad, maar eigenlijk zeer zelden. Ik ben er erg blij mee :)

• Asterion
WouterL schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:53:
[...]

Ik ben in het bezit van de 28-75mm, en hij bevalt zeer goed, ook binnenshuis.
Er zijn (heel soms) momenten waar ik liever 24mm had gehad, maar eigenlijk zeer zelden. Ik ben er erg blij mee :)
Bedankt voor je reactie!

Het zal tussen de Tamron 28-75 en de Sigma 24-70 gaan.
Ik ben nu wel tot het besef gekomen dat een extreme groothoek niet nodig is.

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09:10
Ik heb op youtube al talloze filmpjes gezocht maar ik vindt geen uitsluitend antwoord.

Ik vertrek volgend jaar naar New York en zou me de Sony A7 III aanschaffen om daar eindelijk eens kwalitatieve foto's te trekken ipv met de iPhone, nu vindt ik alleen niet welke lens ik moet er bij moet kopen.

Ik zie hier en daar wel knappe foto's die getrokken zijn met Sony FE50 f1,8 of de Tamron 28-75mm f2,8

Mijn vraag is nu welke er juist geschikt is om grote gebouwen en mooie straat foto's te trekken?

• Hielko
  • Nu online
Voor grote gebouwen gebruikt men vaak een (ultra)-groothoeklens, de Sony 50mm is daar niet echt voor geschikt maar ook de Tamron 28-75mm is niet ideaal denk ik. Een 16-35mm oid is qua bereik beter. Maar voor een all-round lens die je (bijna) overal voor kan gebriken is de Tamron wel een uitstekende keus.

Voor straatfotografie hangt het er natuurlijk heel erg van af wat voor plaatjes je wilt schieten. 16-35mm kan ook prima daarvoor, maar er zijn ook mensen die juist een telezoom gebruiken om zo bijv. meer close-ups van mensen te kunnen schieten en dergelijke. Of juist er een beetje tussenin gaan zitten met 50mm.

Om een idee te krijgen, je kan even google'en wat de brandpuntafstand van je iPhone is. Volgens mij heeft bijv. De Iphone X een lens die equivalent is aan 28mm en een lens die equivalent is aan 50mm. Als je dat heel bruikbaar vind zit je met de Tamron goed.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 06-04 21:40
Als allroundlens zou ik de 24-105 f4 aanschaffen. Net wat meer groothoek dan de Tamron en aardig meer tele. Erg goed reisobjectief.

Overigens vraag ik me nog wel af of je überhaupt moet gaan voor fullframe, wat is er mis met een kleinere en lichtere APS-C- of MFT-set? Is fullframe niet een beetje overkill?

[Voor 40% gewijzigd door Kwintessens op 10-12-2019 18:24]

• iLLuSion_xGen
Kwintessens schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:22:
Als allroundlens zou ik de 24-105 f4 aanschaffen. Net wat meer groothoek dan de Tamron en aardig meer tele. Erg goed reisobjectief.

Overigens vraag ik me nog wel af of je überhaupt moet gaan voor fullframe, wat is er mis met een kleinere en lichtere APS-C- of MFT-set? Is fullframe niet een beetje overkill?
Ik heb nu een Sony a58 en wou een 4k camera om ook te filmen. Even wat opgezocht en toen zag ik de a7III en aangezien het gerucht gaat dat ie een fikse prijskorting zou krijgen volgend jaar wou ik me deze aanschaffen

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@iLLuSion_xGen pricewatch: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD is een mooie all round maar vooral lichtsterke lens.

Wil je echter veel wijd schieten, dan zou ik eerder voor de pricewatch: Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD gaan.

Je kan natuurlijk ook de lenzen even huren voordat je ze koopt ;)

Discussie over lenzen kunnen verder beter in Het Sony E-Mount objectieven topic 2018 -2019

[Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 10-12-2019 19:38]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Even wat posts verplaatst, hier passen ze inderdaad beter. :)

@Greatsword volgende keer graag gewoon een TR, dan zien we dat sneller en kunnen meteen verplaatsen. :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:08

sys64738

Press play on tape

iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:33:
[...]

Ik heb nu een Sony a58 en wou een 4k camera om ook te filmen. Even wat opgezocht en toen zag ik de a7III en aangezien het gerucht gaat dat ie een fikse prijskorting zou krijgen volgend jaar wou ik me deze aanschaffen
Das niet echt een antwoord op de vraag natuurlijk. Iets kopen omdat er lekkere korting op zit, lijkt me niet een hele goede reden. De A7 is erg mooie camera maar ik zou serieus eens kijken of je het echt nodig hebt.

De camera is 1 maar het glas is een 2e. De Tamron 28-75 is een hele mooie en goede optie voor straat/walk-around maar kost 8 a 900 euro. En misschien wil je in de stad ook wel de 17-28 erbij (erg mooi voor architectuur) en dan ben je weer 1000 euro armer.

Als je dat geld ervoor over hebt, zou dat erg mooie set zijn. Maar er zijn goedkopere en ook erg goede alternatieven.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• iLLuSion_xGen
sys64738 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:08:
[...]
Das niet echt een antwoord op de vraag natuurlijk. Iets kopen omdat er lekkere korting op zit, lijkt me niet een hele goede reden. De A7 is erg mooie camera maar ik zou serieus eens kijken of je het echt nodig hebt.

De camera is 1 maar het glas is een 2e. De Tamron 28-75 is een hele mooie en goede optie voor straat/walk-around maar kost 8 a 900 euro. En misschien wil je in de stad ook wel de 17-28 erbij (erg mooi voor architectuur) en dan ben je weer 1000 euro armer.

Als je dat geld ervoor over hebt, zou dat erg mooie set zijn. Maar er zijn goedkopere en ook erg goede alternatieven.
Indien ik goedkoper zou gaan, zou ik gewoon mijn Sony a58 houden. Ben al even aant het sparen voor een deftig fototoestel en daarom dat ik wel geld kan uitgeven aan toestel + lens. Van het toestel vind ik enorm veel reviews en voorbeelden maar van de lenzen blijkt dit niet zo simpel om echt een antwoord op mijn vraag te vinden. Ik heb ook niet de 2 lenzen direct nodig. Toestel + goede allround lens is al goed voor te beginnen. Het enige dat telt is dat mijn reizen mooi of zelfs meer dan mooi op foto staan

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

iLLuSion_xGen schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:38:
[...]

Indien ik goedkoper zou gaan, zou ik gewoon mijn Sony a58 houden. Ben al even aant het sparen voor een deftig fototoestel en daarom dat ik wel geld kan uitgeven aan toestel + lens. Van het toestel vind ik enorm veel reviews en voorbeelden maar van de lenzen blijkt dit niet zo simpel om echt een antwoord op mijn vraag te vinden. Ik heb ook niet de 2 lenzen direct nodig. Toestel + goede allround lens is al goed voor te beginnen. Het enige dat telt is dat mijn reizen mooi of zelfs meer dan mooi op foto staan
Ik denk niet dat je het wilt horen, maar zoals boven al benoemd... Voor mooie foto's op reis hoef je niet perse een hele dure camera te hebben. Mijn Sony was kapot en heb daardoor met een Canon Powershot camera, een Olympus M4/3 en een Sony A6000 geschoten en de kwaliteit was echt niet heel slecht. Overigens, je kan geen reviews vinden van beide lenzen? Staan er toch meer dan genoeg op YT?

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@iLLuSion_xGen ik vind de overstap naar A7III een goede keuze.

@Royz De A6000 is inderdaad een uitstekende camera, echter zou ik die eerder aanbevelen aan een beginneling of iemand met een klein budget.

Ik gebruik hem zelf nog naast mijn A7III als backup camera, of voor het scouten, timelapse etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• iLLuSion_xGen
Royz schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:05:
[...]

Ik denk niet dat je het wilt horen, maar zoals boven al benoemd... Voor mooie foto's op reis hoef je niet perse een hele dure camera te hebben. Mijn Sony was kapot en heb daardoor met een Canon Powershot camera, een Olympus M4/3 en een Sony A6000 geschoten en de kwaliteit was echt niet heel slecht. Overigens, je kan geen reviews vinden van beide lenzen? Staan er toch meer dan genoeg op YT?
Ik bedoel reviews met samples eigenlijk. Technische specificaties vind je genoeg maar als ik bijvoorbeeld specifiek zoek op “Sony lens New York” of “Sony lens City” dan krijg ik vooral hits waar ze in filmen en niet waar ze in fotoshooten.

Tevens zeg je hele dure camera, ik heb al vermeld dat ik de A7iii aantrekkelijk vindt en ik hem pas zou kopen als hij zakt in prijs. En dit baseer ik op de geruchten dat de release van de a7iv wel eens voor 2020 kan zijn. Indien de prijs dan zakt zit ik net over de prijs van een high-end smartphone waar ik veel minder kwaliteit van foto’s mee heb. Het gaat me hier niet over een prijs maar over kwaliteit.
Indien de a58 hetzelfde kan wil ik deze gerust uitrusten maar mijn eigenlijke vraag was gewoon welke lens ik zou aanschaffen voor een reis naar New York.

Maar alvast bedankt voor de uitleg en de goede raad. Ik ga ook de a58 eens testen met een deftige lens en eens vergelijken

• Hielko
  • Nu online
Tja, je moet ook niet zoeken naar "Sony lens New York" oid. Dan snap ik ook wel dat je niks nuttigs vind. Maar zoek gewoon naar een specifieke lens + review en er zijn echt zat reviews te vinden van praktisch elke lens, zowel op YouTube als elders.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb zelfs weleens mijn eigen review in dit topic gepost...

• iLLuSion_xGen
Hielko schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:28:
Tja, je moet ook niet zoeken naar "Sony lens New York" oid. Dan snap ik ook wel dat je niks nuttigs vind. Maar zoek gewoon naar een specifieke lens + review en er zijn echt zat reviews te vinden van praktisch elke lens, zowel op YouTube als elders.
Ik heb ook nog City photography enzo gezocht natuurlijk maar zoals ik al eerder zei, merendeel vind je gewoon reviews over videofilmen ipv fotografie.
@Royz straks eens zoeken dan achter jouw review, thanks

• bsmldrs
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 06-04 20:06
iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:20:
Ik heb op youtube al talloze filmpjes gezocht maar ik vindt geen uitsluitend antwoord.

Ik vertrek volgend jaar naar New York en zou me de Sony A7 III aanschaffen om daar eindelijk eens kwalitatieve foto's te trekken ipv met de iPhone, nu vindt ik alleen niet welke lens ik moet er bij moet kopen.

Ik zie hier en daar wel knappe foto's die getrokken zijn met Sony FE50 f1,8 of de Tamron 28-75mm f2,8

Mijn vraag is nu welke er juist geschikt is om grote gebouwen en mooie straat foto's te trekken?
Afgelopen weekend ben ik - beginnende hobbyfotograaf - in Lissabon geweest met mijn A7iii en de Tamron 28-75mm f2.8. Dat is enorm goed bevallen. Wat een lens, echt een aantal mooie plaatjes kunnen schieten. Had toevallig ook de Sony 50mm f1.8 bij me, maar die heb ik er geen moment op gehad. Achteraf jammer, want het zou wel goed zijn geweest voor de ervaring en het vergelijkingsmateriaal. Maar ik had echt nul behoefte om van lens te wisselen. Als je rondwandelt in een stad denk ik dat het prettiger is om een zoomlens te hebben.

Voor stadsfotografie kan ik mij voorstellen dat een 16-35mm oid. handiger is qua bereik. Soms krijg je gebouwen er net niet lekker op met de 28-75. Dat is wat anderen ook aangeven in dit topic. In New York zijn er natuurlijk heel wat wolkenkrabbers dus is een groothoek zeker het overwegen waard.

Als ik je goed begrijp zit je in het zelfde schuitje als wat ik zat: een nieuwe camera, met dus ook een (nieuwe) start met het verzamelen van lenzen. In dat opzicht denk ik dat de 28-75mm f2.8 echt een degelijke start lens is. Een goede all-rounder, ook voor citytrips. Zeker om ook een beetje aan de camera zelf te wennen. Een groothoek (zoom) lens is dan een mooie volgende stap - iets waar ik zelf ook steeds meer aan denk. Alhoewel een telelens natuurlijk ook vet kan zijn. :9~

• KL643
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:05

KL643

reinaroundtheglobe

Of je nu een Sony 24-105 F4 koopt of de Tamron 28-70 F 2.8, beide zijn top! Je moet voor jezelf gaan bepalen wat je belangrijker vindt, groter bereik (wel lekker hoor) of wat lichtsterker wat handig is als je ook in het donker fotografeert. Je kan eventueel ook een goedkopere prime groothoek erbij kopen (naast b.v de Tamron 28-70) b.v de Samyang 18mm 2.8. Zelf heb ik altijd alles me bij als ik b.v. in New York ben. Van 16 t/m 200mm :P New York leent zich namelijk prima voor een telezoom (70-200) Lange rechte straten...ik hou ervan! Oh en wat de camera betreft, uiteindelijk bepaald de persoon er achter of je met mooie foto's thuis komt en niet de camera. Dus je zou ook nog voor een a6300 / a6400 of a6500 kunnen gaan.

reinaroundtheglobe

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:58
Onlangs een Sony A7ii camera gekocht, mooi materiaal :).
Nu een beetje aan het shoppen voor lenzen. Zag dat er vandaag een aantal Samyang objectieven behoorlijk afgeprijsd zijn bij Amazon.de

Bijvoorbeeld:
Samyang 35mm f2,8 voor EUR 189https://tweakers.net/pric...ptics-af-35mm-f28-fe.html
Samyang 35mm f1.4 voor EUR 435 https://tweakers.net/pric...4-as-if-umc-(sony-e).html

Met name de twee lijkt een top deal, de alternatieven (Sony FE 35mm f1.8, of Sigma alternatief) beginnen rond de EUR 630. Daarnaast aantal vergelijkingen op YouTube gezien van 35mm lezen over het algemeen krijgen de Sigma F1.2, Sigma F1.4 en Zeis 35mm F1.4 betere reviews, maar zijn ook allemaal significant duurder.

Iemand die ervaringen kan delen over 35mm lenzen van Samyang icm Sony A7 (ii)?

[Voor 12% gewijzigd door SquareOne op 18-12-2019 23:13]

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Nu online
@SquareOne Zelf heb ik de 35mm f/2.8 in bezit en ook een A7mk2. De lens heb ik toen erbij gekocht ivm formaat en natuurlijk dat de reviews positief zijn. Enige probleem wat ik merk dat bij weinig licht of als de camera contrastdetectie gebruikt het scherpstellen niet altijd snel verloopt. De A7mk2 past als ik het goed heb bij een diafragma kleiner dan f/9 altijd contrastdetectie toe. Verder erg tevreden en de combinatie is mooi compact en relatief licht.

Redelijk recent door @Universal Creations erop attent gemaakt dat de camera bij weinig licht beter scherp stelt als je Liveview uitzet. Dit heb ik nog niet getest met de Samyang.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

SquareOne schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:55:
Onlangs een Sony A7ii camera gekocht, mooi materiaal :).
Nu een beetje aan het shoppen voor lenzen. Zag dat er vandaag een aantal Samyang objectieven behoorlijk afgeprijsd zijn bij Amazon.de

Bijvoorbeeld:
Samyang 35mm f2,8 voor EUR 189https://tweakers.net/pric...ptics-af-35mm-f28-fe.html
Samyang 35mm f1.4 voor EUR 435 https://tweakers.net/pric...4-as-if-umc-(sony-e).html

Met name de twee lijkt een top deal, de alternatieven (Sony FE 35mm f1.8, of Sigma alternatief) beginnen rond de EUR 630. Daarnaast aantal vergelijkingen op YouTube gezien van 35mm lezen over het algemeen krijgen de Sigma F1.2, Sigma F1.4 en Zeis 35mm F1.4 betere reviews, maar zijn ook allemaal significant duurder.

Iemand die ervaringen kan delen over 35mm lenzen van Samyang icm Sony A7 (ii)?
Een ander alternatief zou kunnen zijn de Tamron 35mm 2.8. Die is splinternieuw en misschien het overwegen waard?

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 06-04 10:17
Ik heb een issue met een Samyang 12mm f/2.8 ED AS NCS fisheye. Laatst ontdekte ik dat ik niet meer in het oneindige kan focussen. "Oneindig" ligt opeens een halve meter voor de lens en de minimale focusafstand ligt vlak voor het glas ipv 20cm zoals de schaal aangeeft. De lens is opeens "bijziend" geworden.

De lens is niet gevallen en heeft eerder gewoon naar behoren gewerkt. Front en backelement zitten niet los, niks rammelt.

Iemand hetzelfde probleem ervaren met deze lens? Is dit zelf op te lossen of moet ik het laten repareren?

Weblog | Straling!

• Raphajel
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-01 19:25
Hopelijk kan ik deze vraag hier stellen, een topic openen lijkt me overkill.
Iemand ervaringen met objectieven kopen bij Amazon.de? Ik wilde de Tamron 28-75 halen. Die is bij Amazon.de ruim 120 euro goedkoper (720 ipv 850). Flink verschil. Zijn er addertjes onder het gras of redenen waarom ik de lens beter niet via het internet bij Amazon.de kan bestellen? Of gewoon doen? Vind het toch tricky, omdat het om een groot relatief bedrag gaat.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:54
Ik heb mijn camera (sony A6000) er vandaan gehaald, scheelde ook €150. ging prima.
Ook bestel ik vaker hue en tado via amazon, uit heel Europa. Nog nooit problemen gehad.

Wellicht kan garantie een ding worden, want je moet bij de verkopende partij zijn.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Raphajel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:42:
Hopelijk kan ik deze vraag hier stellen, een topic openen lijkt me overkill.
Iemand ervaringen met objectieven kopen bij Amazon.de? Ik wilde de Tamron 28-75 halen. Die is bij Amazon.de ruim 120 euro goedkoper (720 ipv 850). Flink verschil. Zijn er addertjes onder het gras of redenen waarom ik de lens beter niet via het internet bij Amazon.de kan bestellen? Of gewoon doen? Vind het toch tricky, omdat het om een groot relatief bedrag gaat.
Ik zie geen problemen eerlijk gezegd. En als je het toch lastig vind, doe je het toch met een CC?
robkrekel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:45:
Ik heb mijn camera (sony A6000) er vandaan gehaald, scheelde ook €150. ging prima.
Ook bestel ik vaker hue en tado via amazon, uit heel Europa. Nog nooit problemen gehad.

Wellicht kan garantie een ding worden, want je moet bij de verkopende partij zijn.
Ze bieden 5 jaar Europese garantie en je kunt ook zelf de lens opsturen. Wat ik tot nu toe heb geleerd bij defecte producten is dat die tussenlaag alleen maar voor ruis zorgt, dus ik zou het liefst altijd direct communiceren met de reparatie afdeling.

[Voor 37% gewijzigd door Royz op 03-01-2020 11:49]

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
vooral letten op de verkopende partij. Ze werken bij amazon namelijk ook met partners en daar zit zo nu en dan wel eens iets tussen wat niet OK is. Zeker niet ingaan op vragen om rechtstreeks op rekening te betalen of zo en idd paypal of kredietkaart gebruiken voor verzekering.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:54
Royz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:46:

Ze bieden 5 jaar Europese garantie en je kunt ook zelf de lens opsturen. Wat ik tot nu toe heb geleerd bij defecte producten is dat die tussenlaag alleen maar voor ruis zorgt, dus ik zou het liefst altijd direct communiceren met de reparatie afdeling.
Ja, dan is het geen probleem, maar ik wist niet dat Tamron dit zo deed. Dan zie ik ook geen problemen.

• Garyu
  • Nu online
Ik heb nog nooit problemen gehad met electronica via Amazon, en heb er aardig wat vandaan (onder andere een a6000 en een a7, maar ook een statief, filters, accu's, sd kaartjes, etc). Wel inderdaad even opletten wie de verkopende partij is. Service van Amazon is prima. Toen mijn a6000 na bijna twee jaar niet meer helemaal goed werkte bij een knopje kon ik de camera terugsturen en hebben ze het hele aankoopbedrag teruggestort. Bij lenzen is het vergelijkbaar goed geregeld.

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Als je niet bij Amazon wilt bestellen: de Tamron is ook bij gewone Duitse stenen winkels voor minder te krijgen en die sturen ook op naar Nederland. https://geizhals.de/tamro...ony-e-a036s-a1811091.html
Kamera Express (en Calumet) levert hem in Duitsland ook voor 725 euro terwijl ze in Nederland 849 vragen. Ja, er is BTW-verschil, maar toch...

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Vandaag de 24-70 Sigma 2.8 Dg Dn lens gekocht en meteen uit de winkel mee kunnen nemen. Nergens op voorraad, maar de lokale camerawinkel hier in Groningen had er magisch 1 liggen...ik was volledig verbaasd, maar heb hem ook maar meteen mee genomen!

En de eerste tests gedaan door hem te vergelijken met de Canon 24-70 II, die erg goed bekend staat. En beiden op de A7rIV, dus 60MP. De Canon 24-70, op de MC-11, verliest het merkbaar op 24mm van de Sigma. Vooral richting de hoeken dan, centrum zijn ze beiden erg scherp. En op 70mm heeft de Canon een kleine voorsprong, maar erg minimaal. Dat de nieuwe Sigma het niveau haalt van de 2k kostende 24-70 van Canon ben ik erg blij om, want ik was wel iets bang dat ik hier op in zou leveren. Vooralsnog voelt de bouw erg goed, is de AF lekker vlot en presteert hij dus ook erg netjes.
Oh en CA is bijna niet te vinden, daar was ik ook bewust op aan het testen en dat doet de nieuwe Sigma heel netjes.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

En vandaag de 14-24 opgehaald bij de lokale shop :). Heb nog even getwijfeld tussen de 14-24 en 17-28 van Tamron, maar de extra 3mm aan de wijde kant lijken mijj fijn, de scherpte is echt een stap beter en geen enkele CA te bekennen op de Sigma.
Mooie lens en qua formaat niet eens zo verschrikkelijk groot als ik bang voor was (de Nikon 14-24 is zeker groter)

• WouterL
Op dit moment dik tevreden met de 28-75mm op mijn a7r ii. Gaat er nooit af.

In mei ga ik naar Java Indonesië. Ik wil dan eigenlijk ook, voor mooie landschappen, een iets wijdere lens meenemen. Ik overweeg, kosten in overweging nemende, hiervoor de 18mm Samyang 2.8. Iemand ervaring met dit lensje? Zo ja, hoe bevalt deze je?

• TPar
Binnenkort verkopen we ons huis en we hebben besloten dat zelf te doen en dus moeten we ook zelf foto’s nemen. De camera heb ik al (a7rii) maar de zoektocht naar een lens die geschikt is voor interieurfotografie is toch net iets anders. Voorlopig lijkt de tokina 20mm f2 een topkandidaat. Nog net betaalbaar en met automatische on-camera correctie. Heeft iemand ervaring met deze lens? Of een betrouwbaar alternatief? Ik lees over de Samyang lenzen dat de quality control daar wat hit or miss is en om eerlijk te zijn vind ik on-camera compensatie best handig, dus veel keuze is er daar niet. Ik durf al eens gewoon snel foto’s op de ipad te zetten en daarop bewerken met lightroom om snel wat resultaten te kunnen delen en dan is het wel handig dat ik niet met cameraprofielen aan de slag moet (als die dat uberhaupt al ondersteunt). Het mag gerust manuele focus zijn en 20mm is geen must, maar alleszins een stukje wijder dan de 28mm van mijn huidige lens.
Ik heb ook een canon-adapter dus een EF-lens kan ook (al is er dan geen correctie op de camera).

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Als je een lens koopt voor een zeer korte opdracht, kan je net zo goed huren, dan kan je er meteen ook mee testen en zien welke een beter resultaat geeft.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Phuncz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:56:
Als je een lens koopt voor een zeer korte opdracht, kan je net zo goed huren, dan kan je er meteen ook mee testen en zien welke een beter resultaat geeft.
Dat wilde ik ook voorstellen. En dan is een 14-24 Sigma 2.8 een heerlijke scherpe optie met goed corrigeerbare vervorming (lightroom mobile kan ook lenscorrectie lijkt mij?).

Een tilt-shift lens huren, mocht iemand dat willen opperen, is _geen_ goed idee. Als je daar nog nooit mee gewerkt hebt is dat niet makkelijk beginnen. Ik heb de 17mm T/S gehad en daar zit een beste leercurve op....de theorie snappen is 1 ding, maar het prettig toepassen een tweede.

• TPar
Mee eens. Ik was het origineel ook van plan. Maar wanneer ik de huurprijzen zag en vooral van de waarborgen kreeg ik toch wat het koud zweet. Ik heb dat steeds bij huren (een auto huren is voor mij een ramp, maar ja ik kan er moeilijk altijd 1 kopen als je op reis gaat).

Gezien wat ik nodig had was het kiezen tussen een toplens huren voor 100-200 euro of een degelijke lens kopen voor paar 100 euro meer dan de huurprijs. Het is uiteindelijk dat laatste geworden toen ik op een gloednieuw pareltje stootte: tamron 20mm f2.8. Weather-sealed, AF, in-camera correction en macro 1:2 voor 435 euro. Dan maar direct besteld. Ik kom hier nog wel eens langs met een review eens ik er wat mee gewerkt heb. En ik ben er zeker van dat ik die nog wel veel zal gebruiken voor andere zaken ook.
Phuncz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:56:

• TPar
Ja je komt dat af en toe tegen om een TS lens te gebruiken maar de voorbeelden die ik daarvan zag zagen er toch vaak best vervormd uit. Maar het blijft een intrigerend type lens. Ooit komt er zo eentje bij de collectie :)
Nomad schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:01:
[...]

Dat wilde ik ook voorstellen. En dan is een 14-24 Sigma 2.8 een heerlijke scherpe optie met goed corrigeerbare vervorming (lightroom mobile kan ook lenscorrectie lijkt mij?).

Een tilt-shift lens huren, mocht iemand dat willen opperen, is _geen_ goed idee. Als je daar nog nooit mee gewerkt hebt is dat niet makkelijk beginnen. Ik heb de 17mm T/S gehad en daar zit een beste leercurve op....de theorie snappen is 1 ding, maar het prettig toepassen een tweede.

• Garyu
  • Nu online
TPar schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:39:
Mee eens. Ik was het origineel ook van plan. Maar wanneer ik de huurprijzen zag en vooral van de waarborgen kreeg ik toch wat het koud zweet. Ik heb dat steeds bij huren (een auto huren is voor mij een ramp, maar ja ik kan er moeilijk altijd 1 kopen als je op reis gaat).

Gezien wat ik nodig had was het kiezen tussen een toplens huren voor 100-200 euro of een degelijke lens kopen voor paar 100 euro meer dan de huurprijs. Het is uiteindelijk dat laatste geworden toen ik op een gloednieuw pareltje stootte: tamron 20mm f2.8. Weather-sealed, AF, in-camera correction en macro 1:2 voor 435 euro. Dan maar direct besteld. Ik kom hier nog wel eens langs met een review eens ik er wat mee gewerkt heb. En ik ben er zeker van dat ik die nog wel veel zal gebruiken voor andere zaken ook.

[...]
Mee eens, ik heb precies hetzelfde. En aangezien zo'n lens tweedehands redelijk zijn waarde vasthoudt zou ik ook eerder voor kopen gaan dan voor huren, waar je alsnog veel geld kwijt bent en opeens toch een erg beperkt tijdsbestek hebt om je foto's te maken. Bevalt de lens, kan je hem houden. Bevalt ie niet, is marktplaats je vriend...

• cunodb
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 31-03 21:56
TPar schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:05:
Binnenkort verkopen we ons huis en we hebben besloten dat zelf te doen en dus moeten we ook zelf foto’s nemen. De camera heb ik al (a7rii) maar de zoektocht naar een lens die geschikt is voor interieurfotografie is toch net iets anders. Voorlopig lijkt de tokina 20mm f2 een topkandidaat. Nog net betaalbaar en met automatische on-camera correctie. Heeft iemand ervaring met deze lens? Of een betrouwbaar alternatief? Ik lees over de Samyang lenzen dat de quality control daar wat hit or miss is en om eerlijk te zijn vind ik on-camera compensatie best handig, dus veel keuze is er daar niet. Ik durf al eens gewoon snel foto’s op de ipad te zetten en daarop bewerken met lightroom om snel wat resultaten te kunnen delen en dan is het wel handig dat ik niet met cameraprofielen aan de slag moet (als die dat uberhaupt al ondersteunt). Het mag gerust manuele focus zijn en 20mm is geen must, maar alleszins een stukje wijder dan de 28mm van mijn huidige lens.
Ik heb ook een canon-adapter dus een EF-lens kan ook (al is er dan geen correctie op de camera).
Tamron en Samyang hebben een try-out service. Volgens mij vallen die kosten allemaal wel mee.

• TPar
cunodb schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Tamron en Samyang hebben een try-out service. Volgens mij vallen die kosten allemaal wel mee.
Dat wist ik niet, handig om weten.
Het is uiteindelijk de Tamron 20mm f2.0 geworden. Is nog geen maand uit. Vandaag de foto’s van ons huis genomen. Ik ben enorm onder de indruk van haar prestaties. Enkel is de autofocus opvallend traag. Voor de rest een pareltje.

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Gelukkig is een huis vrij statisch dus ik voorzie geen problemen :+

reinaroundtheglobe

• WouterL
TPar schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:22:
[...]

Dat wist ik niet, handig om weten.
Het is uiteindelijk de Tamron 20mm f2.0 geworden. Is nog geen maand uit. Vandaag de foto’s van ons huis genomen. Ik ben enorm onder de indruk van haar prestaties. Enkel is de autofocus opvallend traag. Voor de rest een pareltje.
Volgens mij bedoel je de 2.8.

Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen de tamron 20mm f/2.8 of de Samyang 18mm f/2.8.
Op dit moment denk ik dat de meeste reviewers wat lovender zijn over de samyang.

Twijfels twijfels

• TPar
Klopt, 2.8. Ik las dat Samyang een nogal variërende bouwkwaliteit heeft en dat schrikte me toch wat af.
WouterL schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Volgens mij bedoel je de 2.8.

Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen de tamron 20mm f/2.8 of de Samyang 18mm f/2.8.
Op dit moment denk ik dat de meeste reviewers wat lovender zijn over de samyang.

Twijfels twijfels

• WouterL
De Samyang 18mm f/2.8 is besteld :) Ik ben benieuwd.

• rudyman85
  • Registratie: augustus 2002
Ik zit echt met een dubio of de huidige camera houden of upgraden. Momenteel een Sony A6000 + Sigma 16mm F1.4 en 18-105mm F/4. Ik fotografeer landschappen (af en toe astro) voor de hobby en maak foto's van gezin en familie. Ik merk dat bij fotografie je altijd meer wilt (dat is het irritante aan deze hobby:)). Zo is onlangs de Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS verschenen (iemand ervaring mee?). Voorkeur gaat naar meer lichtsterkte en een 'vaste' diafragma zoals mijn bovenstaande lenzen, dus bij twijfel deze lens van mijn wenslijst afgehaald.

Daarna verder gekeken, wil ik de Sony A6000 houden? Hij is inmiddels al wat jaartjes oud.. Wil ik meer kunnen zoomen, dan zou ik toch voor full frame moeten gaan (ik blijf bij Sony). Wil ik eigenlijk wel meer zoomen,is 105mm op aps-c niet voldoende voor familie kiekjes? ja, eigenlijk wel. Hoe gaan jullie om die nieuwe lens prikkels (luxe problemen)?:)

Wil ik voor de Sony a6400 gaan gezien die technisch verbeterd is in meerdere opzichten? Heb bij voorkeur de A6400 gekozen (betere omgang met ruis, snelle AF en eye AF etc) Ibis en dikkere batterij is voor mij geen must. Budget speelt uiteraard, kwaliteit verbetering ook. Upgraden of toch niet?

[Voor 5% gewijzigd door rudyman85 op 19-02-2020 15:18]

• Kwintessens
rudyman85 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:05:
Ik zit echt met een dubio of de huidige camera houden of upgraden. Momenteel een Sony A6000 + Sigma 16mm F1.4 en 18-105mm F/4. Ik fotografeer landschappen (af en toe astro) voor de hobby en maak foto's van gezin en familie. Ik merk dat bij fotografie je altijd meer wilt (dat is het irritante aan deze hobby:)). Zo is onlangs de Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS verschenen (iemand ervaring mee?). Voorkeur gaat naar meer lichtsterkte en een 'vaste' diafragma zoals mijn bovenstaande lenzen, dus bij twijfel deze lens van mijn wenslijst afgehaald.

Daarna verder gekeken, wil ik de Sony A6000 houden? Hij is inmiddels al wat jaartjes oud.. Wil ik meer kunnen zoomen, dan zou ik toch voor full frame moeten gaan (ik blijf bij Sony). Wil ik eigenlijk wel meer zoomen,is 105mm op aps-c niet voldoende voor familie kiekjes? ja, eigenlijk wel. Hoe gaan jullie om die nieuwe lens prikkels (luxe problemen)?:)

Wil ik voor de Sony a6400 gaan gezien die technisch verbeterd is in meerdere opzichten? Heb bij voorkeur de A6400 gekozen (betere omgang met ruis, snelle AF en eye AF etc) Ibis en dikkere batterij is voor mij geen must. Budget speelt uiteraard, kwaliteit verbetering ook. Upgraden of toch niet?
Ik lees in je post alleen maar de behoefte om iets nieuws aan te schaffen. 😊 Kun je uitleggen wat je mist aan je huidige set?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@rudyman85 dat noemen ze GAS en daar heeft elke fotograaf periodiek in meer of mindere mate last van. :P

Je wens tot continu diafragma is geen vreemde, velen stellen dat op prijs. Bij een telelens is dat echter veel zeldzamer, zeker als hij een ruim bereik heeft. Weet je zeker dat je dat echt nodig hebt? Want het beperkt je mogelijkheden nogal.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Garyu
  • Nu online
Ook is een switch naar full frame onlogisch als je meer tele wilt hebben. Dat kun je met APSC veel makkelijker bereiken, en je hebt niet het probleem van een loodzware lens.

• rudyman85
Kwintessens schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:47:
[...]

Ik lees in je post alleen maar de behoefte om iets nieuws aan te schaffen. 😊 Kun je uitleggen wat je mist aan je huidige set?
Eigenlijk wat hier boven beschreven wordt, een degelijke zoomlens plus een recentere body. Welke lens zou je aanraden? Mag wel minstens 350mm bereik hebben.
Garyu schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:11:
Ook is een switch naar full frame onlogisch als je meer tele wilt hebben. Dat kun je met APSC veel makkelijker bereiken, en je hebt niet het probleem van een loodzware lens.
Zeker een goed punt; gewicht. En dan met behoud van eigen lenzen.

@Gonadan GAS? >:) Ik twijfel of ik een vaste diafragma nodig heb, qua belichting handig. Heb geen ervaring m.b.t verschillende. Jij?

[Voor 42% gewijzigd door rudyman85 op 19-02-2020 21:57]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Voor een telelens maakt dat gewicht meestal niet zoveel meer uit. Vaak worden ze zelfs gewoon voor fullframe gemaakt en gebruiken ook APS-C schieters ze.
Ik ken ze echter niet zonder verloop in diafragma. Ondanks dat ik zelf geen Sony schiet heb ik ook gewoon een 100-400 fullframe lens met oplopend diafragmagetal. Dat ervaar ik niet als storend voor dat gebruik. Ik schiet overigens ook met APS-C.

• Kwintessens
rudyman85 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Eigenlijk wat hier boven beschreven wordt, een degelijke zoomlens plus een recentere body. Welke lens zou je aanraden? Mag wel minstens 350mm bereik hebben.
Minstens 350mm? Dan hou je niet veel keuze over. Enige logische keuze lijkt me dan de 70-350mm. Maar waarom heb je dat nodig?

Qua body de 6600. Beste APS-C-body van Sony. Maar ook hier: waarom? Wat mis je aan je huidige camera?
[...]
Zeker een goed punt; gewicht. En dan met behoud van eigen lenzen.

@Gonadan GAS? >:) Ik twijfel of ik een vaste diafragma nodig heb, qua belichting handig. Heb geen ervaring m.b.t verschillende. Jij?
Iets over GAS: ik heb daar ook veel last van. En als ik er dan over nadenk, heeft het er altijd mee te maken dat ik te weinig fotografeer. In plaats van een trip te plannen of er gewoon op uit te gaan met de camera, ga ik dan online lopen kijken naar mooi nieuw spul. Je vult er een gat mee, dat niet valt te vullen. Beste is: vroeg eruit camera mee, natuur in en foto's schieten. ;-)
200-600mm heeft een bijna constant diafragma. Scheelt maat 1/3 stop. Tof bereik voor vogelfotografie of wildlife in het algemeen.

• Kwintessens
Universal Creations schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:12:
200-600mm heeft een bijna constant diafragma. Scheelt maat 1/3 stop. Tof bereik voor vogelfotografie of wildlife in het algemeen.
Beetje dure remedie tegen een portie GAS. ;)

• rudyman85
@Kwintessens Wel herkenbaar inderdaad, Youtube video's maken je lekker, dit topic :) "Wat is er nog meer te verkrijgen, en waar is het 't goedkoopst?". Verschil A6000/6400 wat vooral mij intresseerd zijn focuspunten en het sneller focussen. Heb kinderen (bewegen) en merk dat ondanks de A6000 (Continues-AF) focuspunten heeft, het gezicht vaker onscherp is dan scherp. En dat is goed verbeterd sinds de A6500/A6300.

Een mooie vergelijking (6000 vs 64000) de techniek gaat 6 jaar verder en daarom zou ik wel een upgrade wagen: https://mirrorlesscompari...view/sony-a6000-vs-a6400/

Waarom een zoomlens, simpel; ik had ooit eens gezegd als ik met pensioen ga wil ik vogels fotograferen, waarom nu niet?;) plus het krijgt voor landschapfoto's weer een andere dimensie. Maar of ik het echt echt nodig heb? Ik weet iig nu dat het dan de 70-350MM zou zijn als het een aps-c lens zou moeten zijn, lees ook wel eens dat men full frame lenzen op de APS-c camera vestigd en dat het qua scherpte nog best goed uit de verf komt. Heeft iemand daar ervaring mee, @Gonadan, hoe is de scherpte van die lens op jou APSC camera?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@rudyman85 telelenzen zijn meestal scherp zat voor een crop body, zeker als je het hebt over begin twintig MP. Bij mij is hij dan ook hartstikke scherp.
Die combinatie wordt juist vaak gekozen vanwege het extra bereik dat crop dan geeft. Daarnaast worden de verschillen qua constructie zo klein dat het vaak minder zin heeft om als fabrikant ook nog APS-C telelenzen te gaan maken met significant bereik.

Wat ik met name heb moeten leren is het belang van sluitertijd op tele en zeker als je ook nog wilt croppen. Dat heb ik danig onderschat en daarmee was veel niet scherp.
Onderhand schiet ik vaak op 1/2000 of 1/2500 om de vogels mooi scherp te krijgen. Ook bij kinderen zet ik hem veel korter dan ik initieel zou verwachten.
Wellicht speelt dit bij jou ook nog een rol?

Qua camera snap ik je wel. Het is net de periode waarin ze een hoop mooie nieuwe features bedacht hebben. Eye-AF en veel meer punten voor AF-C is bijvoorbeeld ook iets wat mij erg handig lijkt voor m'n beweeglijke dochter, maar een touchscreen gebruik ik nu al erg vaak.

Het is dus niet dat ik je niet snap hoor, we proberen alleen een realistisch klankbord te zijn. Met fotoapparatuur is je bankrekening leeg voordat je er erg in hebt. :P

• rudyman85
@Gonadan bedankt! Dit is voor mij leerzaam. Heb besloten eerst voor de body (vanwege de juist handige nieuwe features) te gaan en daarna de zoomlens. die Sigma (Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary met Sony E adapter) die jij hebt is zo gek nog niet lees ik op reviews ;)

bedankt voor de input

[Voor 12% gewijzigd door rudyman85 op 20-02-2020 09:30]

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

rudyman85 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:27:
@Gonadan bedankt! Dit is voor mij leerzaam. Heb besloten eerst voor de body (om de bovenstaande redenen) te gaan en daarna de zoomlens. die Sigma (Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary met Sony E adapter) die jij hebt is zo gek nog niet lees ik op reviews ;)

bedankt voor de input
De body upgrade zal je wel gaan merken, mooie keuze en ga je zeker plezier van hebben.
De 100-400 met MC-11 adapter is een optie, zal denk ik ook vrij goed werken. Maar perfect zeker niet, er gaat toch niets boven native ontworpen voor een platform (ik gebruik nu zelf de MC-11 adapter op Sony met gedeeltelijk Canon lenzen). Maar ik verwacht dit jaar ook wel van ofwel Tamron ofwel Sigma een 100-400 voor Sony zelf.....dit jaar gaan een hoop lenzen voor de E-mount er komen, het zou mij niet verbazen als er wat third-party tele-lenzen bij komen.

En naar het schijnt is de 70-180 Tamron ook erg goed, misschien wel goed genoeg om met een 2x TC te gebruiken....misschien een heel prima alternatief en breder inzetbaar voor je dan puur een 5.6 achtige telezoom.

• rudyman85
Nomad schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:33:
[...]

De body upgrade zal je wel gaan merken, mooie keuze en ga je zeker plezier van hebben.
De 100-400 met MC-11 adapter is een optie, zal denk ik ook vrij goed werken. Maar perfect zeker niet, er gaat toch niets boven native ontworpen voor een platform (ik gebruik nu zelf de MC-11 adapter op Sony met gedeeltelijk Canon lenzen). Maar ik verwacht dit jaar ook wel van ofwel Tamron ofwel Sigma een 100-400 voor Sony zelf.....dit jaar gaan een hoop lenzen voor de E-mount er komen, het zou mij niet verbazen als er wat third-party tele-lenzen bij komen.

En naar het schijnt is de 70-180 Tamron ook erg goed, misschien wel goed genoeg om met een 2x TC te gebruiken....misschien een heel prima alternatief en breder inzetbaar voor je dan puur een 5.6 achtige telezoom.
Een reden om wellicht dit jaar af te wachten voor een nieuwere lens dat de MC-11 adapter niet nodig zal zijn.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
rudyman85 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:27:
@Gonadan bedankt! Dit is voor mij leerzaam. Heb besloten eerst voor de body (vanwege de juist handige nieuwe features) te gaan en daarna de zoomlens. die Sigma (Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary met Sony E adapter) die jij hebt is zo gek nog niet lees ik op reviews ;)
Dat zal ik zeker niet gaan ontkennen, maar wat @Nomad zegt is wel waar. Lenzen die specifiek voor een systeem ontworpen zijn werken vaak nog net wat beter. Zo is de Sony 100-400 net wat vlotter met AF, maar kost je dan wel drie keer zoveel. ;)

Het pad wat jij nu schetst lijkt mij verstandig. Pak een nieuwe body en raak daar aan gewend, dat is al genieten.
Lees je daarnaast erg goed in wat combinaties (camera, lens, adapter) doen en welke firmware versies men heeft gebruikt. Daar zitten heel grote verschillen in. Sigma heeft bijvoorbeeld een dock voor updaten en instellingen aanpassen, dat kan al een wereld van verschil geven en lang niet elke reviewer gebruikt hem of weet dat überhaupt.

Je kunt natuurlijk ook aansluiten bij de meet in april, lopen vast genoeg mensen rond met spullen die je wel eens zou willen proberen. ;)

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:52:
[...]

Je kunt natuurlijk ook aansluiten bij de meet in april, lopen vast genoeg mensen rond met spullen die je wel eens zou willen proberen. ;)
Dat lijkt mij sowieso een goede optie. Ik wil zelfs even de sigma 100-400 proberen op mijn sony ter test :D

• rudyman85
Gonadan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:52:
[...]

Dat zal ik zeker niet gaan ontkennen, maar wat @Nomad zegt is wel waar. Lenzen die specifiek voor een systeem ontworpen zijn werken vaak nog net wat beter. Zo is de Sony 100-400 net wat vlotter met AF, maar kost je dan wel drie keer zoveel. ;)

Het pad wat jij nu schetst lijkt mij verstandig. Pak een nieuwe body en raak daar aan gewend, dat is al genieten.
Lees je daarnaast erg goed in wat combinaties (camera, lens, adapter) doen en welke firmware versies men heeft gebruikt. Daar zitten heel grote verschillen in. Sigma heeft bijvoorbeeld een dock voor updaten en instellingen aanpassen, dat kan al een wereld van verschil geven en lang niet elke reviewer gebruikt hem of weet dat überhaupt.
Precies, meest logische stap. En dan later een mooie zoomlens. Vooral stukje verschil firmware en updaten er van vind ik interessant om ook mee te nemen, thanks. Als ik later in het jaar voor een zoomlens ga, doe ik hier een update :).

[Voor 4% gewijzigd door rudyman85 op 20-02-2020 10:35]

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

Nomad schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:33:
[...]

Denk je dat dit gaat werken met de TC van Sony of moet Tamron dan met een TC komen?

reinaroundtheglobe

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

@KL643 ik durf het niet te zeggen :).
Op Canon/Nikon passen third party ook wisselend wel/niet bij elkaar, dus het zal even afwachten zijn.

• KL643

KL643

reinaroundtheglobe

@Nomad Eerst maar eens kijken of die 70-180 van Tamron uberhaubt goed is...

reinaroundtheglobe

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

KL643 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:55:
@Nomad Eerst maar eens kijken of die 70-180 van Tamron uberhaubt goed is...
buy the news, sell the hype
Als de rumors goed zijn, wat kan er dan mogelijk mis gaan:
https://www.sonyalpharumo...he-sony-70-200mm-gm-lens/

Maar gelukkig komt Sigma ook met een 70-200 elk moment, dus we hebben een goed alternatief. En wat Sigma de laatste tijd maakt is consistent best wel goed, dus ik verwacht geen zwakke 70-200 van ze.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True