All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Bij mij begint die al vrijdag de 23ste om 0200 !Pierre schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:48:
Is het al 25 maart, kom maar op met het seizoen 2018
StickersProudElm schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:53:
Lijkt wel of op die foto van die Williams de verf aan het opbollen is.. Wordt blijkbaar te heet daar :-)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Woon je in het buitenland? :-pSniffels schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:54:
[...]
Bij mij begint die al vrijdag de 23ste om 0200 !
Edit: Never mind, FP1 tijd

[ Voor 7% gewijzigd door Mathijs14 op 26-02-2018 15:57 ]
Wordt het zo niet lastig om snel een band te wisselen ?
duh.. uiteraard

Hangt er vanaf wat het verschil is in pitstoptijd en hoeveel ze er op de baan mee winnenphoenix1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:55:
red bull lijkt wel heel dicht bij de band te zitten met hun chassis.
Valt wel mee, als ze hem liften zakt het wiel naar beneden waardoor er ruimte ontstaat.phoenix1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:55:
red bull lijkt wel heel dicht bij de band te zitten met hun chassis.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dat is gewoon een wrap die inderdaad onder hitte een beetje loslaat.ProudElm schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:53:
Lijkt wel of op die foto van die Williams de verf aan het opbollen is.. Wordt blijkbaar te heet daar :-)
Wat vooral erg tof is om te zien aan die 2 shots is het niveau van afwerking, althans het verschil daartussen.
Bekijk bijv. de plek waar de achterwielophanging door de body gaat. Bij Williams een gapend gat.
Ook het 'patchwork' op de bodemplaat bij Williams en de manier waarop bij RB de body mooi overvloeit in het uitlaattraject e.d, waarbij echt één geheel ontstaat.
Nu zal Williams nog veel bijschaven en zal dit omwille van gemakkelijk wisselen van onderdelen zo gedaan zijn, maar het laat toch mooi het verschil in budget zien.
Edit: gaat om deze twee foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Plague op 26-02-2018 16:04 ]
Dan draai ik me nog lekker om kan ik je zeggenSniffels schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:54:
[...]
Bij mij begint die al vrijdag de 23ste om 0200 !
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Zou volgens deze theorie de ruimte ertussen juist niet kleiner worden? De band is immers rond.Bastie-88 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:57:
[...]
Valt wel mee, als ze hem liften zakt het wiel naar beneden waardoor er ruimte ontstaat.
Reken maar dat ze dat heel erg goed berekend hebbenmaussert schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:00:
[...]
Zou volgens deze theorie de ruimte ertussen juist niet kleiner worden? De band is immers rond.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
of toch niet...
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2018 16:03 ]
Dat was vanochtend
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
maussert schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:00:
[...]
Zou volgens deze theorie de ruimte ertussen juist niet kleiner worden? De band is immers rond.
Ze staan wel stil, maar in de pitsVerwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:05:
[...]
ghehe las iets dat ze weer stil stonden op de baan, maar niet dus

[ Voor 12% gewijzigd door Timoth op 26-02-2018 16:16 ]
Ik draai nog even het volume wat hoger, en met koffie eens lekker voor alles gaan zitten. Agenda afgeblocked, vrijdag vrij genomen en gaan.Pierre schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:59:
[...]
Dan draai ik me nog lekker om kan ik je zeggen
Aldus Gary Anderson.You’d have to say for the confidence the drivers have the Ferrari, Red Bull and McLaren are standing out. It’s not flowing for the Mercedes so much, but it's still early days.
De Ferrari, RB en McL hebben hun chassis setup al goed voor elkaar op de eerste dag.
Ja daar twijfel ik ook niet aanasing schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:00:
[...]
Reken maar dat ze dat heel erg goed berekend hebben. Dat gaat echt op de mm.
Ja, precies. Dus de band komt dan toch lager te hangen, ofwel op een breder punt tov de bodemplaat.TommyGun schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:05:
[...]
De ophanging zakt als je 'm opkrikt dmv het chassis
Oh, die afstand bedoel jemaussert schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:11:
[...]
Ja daar twijfel ik ook niet aan![]()
[...]
Ja, precies. Dus de band komt dan toch lager te hangen, ofwel op een breder punt tov de bodemplaat.
Zal men wel berekend / een trucje voor ontwikkeld hebben
[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 26-02-2018 16:14 ]
Volgens mij (is eerder langsgekomen in een F1-topic) kantelt de ophanging een beetje naar achteren als ze hem aan dat achterlicht optillen. Normaal gesproken zakt een ophanging inderdaad in, maar dit is natuurlijk geen 'normale' ophanging, want F1maussert schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:11:
[...]
Ja daar twijfel ik ook niet aan![]()
[...]
Ja, precies. Dus de band komt dan toch lager te hangen, ofwel op een breder punt tov de bodemplaat.
Precies, valt ook niet mee om het uit te leggen zonder plaatjesTommyGun schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:13:
[...]
Oh, die afstand bedoel je
Zal men wel berekend / een trucje voor ontwikkeld hebben
Dit dus waarschijnlijkArnevdS schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:15:
[...]
Volgens mij (is eerder langsgekomen in een F1-topic) kantelt de ophanging een beetje naar achteren als ze hem aan dat achterlicht optillen. Normaal gesproken zakt een ophanging inderdaad in, maar dit is natuurlijk geen 'normale' ophanging, want F1

Dat wordt [kuch]downloaden[/kuch]Rivanov schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:45:
Vanavond op Sky F1:
Paddock Uncut: Test 1 Day 1
Mon 26th Feb, 9:00pm (22:00 NL)
Ted's Notebook: Testing D1
Mon 26th Feb, 9:15pm (22:15 NL)
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Basement Bios ---- Exo-S
Vraag en antwoord erover van Brazilië vorig jaar:maussert schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:17:
[...]
Precies, valt ook niet mee om het uit te leggen zonder plaatjes
[...]
Dit dus waarschijnlijk

Zijn die lui de intermediates vergeten? Ik neem aan dat data verzamelen het doel is, ook in de (miezer) regen...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Het is niet zozeer de regen, het is vooral erg koud geworden. Deze temperaturen heb je bijna nooit in daadwerkelijke raceweekends, dus geeft het een stuk minder relevante data.Damian schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:38:
En zo is de middag van de test een behoorlijk anti-climax
Zijn die lui de intermediates vergeten? Ik neem aan dat data verzamelen het doel is, ook in de (miezer) regen...

[ Voor 3% gewijzigd door alesandro_46 op 26-02-2018 16:43 . Reden: (huub huub huub barba) truck vergeten ]
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ik kan het mis hebben, maar als de auto op de jacks gaat dan komt die band alleen maar dichter naar de vloer toe, tenzij het wiel naar achteren beweegt.ArnevdS schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:37:
[...]
Vraag en antwoord erover van Brazilië vorig jaar:
[afbeelding]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Als je deze foto bekijktSnowDude schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:43:
[...]
Ik kan het mis hebben, maar als de auto op de jacks gaat dan komt die band alleen maar dichter naar de vloer toe, tenzij het wiel naar achteren beweegt.
https://pbs.twimg.com/media/DW-AwvNX4AUX92M.jpg
Gezien die ophanging aan de voorkant, lijken de wielen niet 'loodrecht' naar beneden te zakken, maar naar meer naar achteren toe.
Daarbij leken de banden vrij 'zacht', dat als die op de krik gaat, de band iets smaller zal worden.
Als het niet zo passen, zouden ze het wel niet hebben gedaan, dus nu gevalletje 'past net'. Net als bij Williams het leek alsof ze juist er een stukje hadden aangeplakt, nog dichter op de band te krijgen.
Andere kant vraag ik me af als jij even een 'free flight' over een curb pak, of je bodemplaat nog wel blijft zitten
[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 26-02-2018 16:51 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat ben ik met je eens, maar de verklaring van Scarbs dat de band naar beneden zakt als hij op de jacks staat is te simplistisch, en ik ben nerd genoeg om te willen weten hoe dat wel kanjip_86 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:49:
Als het niet kon zouden ze het niet zo gemaakt hebben toch
Verwijderd
Ik dacht dat Honda daar ook een ontwerp op gestoeld hadjip_86 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:49:
Als het niet kon zouden ze het niet zo gemaakt hebben toch
ophangingspunt onder een hoek? het punt zal er wel een beetje uitzien als een "/". Naar mate je langs de slash naar beneden gaat, ga je verder naar links toe (dus wiel verwijdert zich van de vloer van de auto).SnowDude schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:51:
[...]
Dat ben ik met je eens, maar de verklaring van Scarbs dat de band naar beneden zakt als hij op de jacks staat is te simplistisch, en ik ben nerd genoeg om te willen weten hoe dat wel kan
[ Voor 5% gewijzigd door dr.lowtune op 26-02-2018 16:54 ]
De traction rod staat inderdaad omhoog (vanaf bak naar wielhub), dus die zal de hub wel verder naar achteren duwen bij het uitverendr.lowtune schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:54:
[...]
ophangingspunt onder een hoek? het punt zal er wel een beetje uitzien als een "/". Naar mate je langs de slash naar beneden gaat, ga je verder naar links toe (dus wiel verwijdert zich van de vloer van de auto).
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
https://twitter.com/TheBestF1es/status/968153274741350400
@BrendonHartley, impressed with the engine @HondaRacingF1: "It has more power than the engine http://www.thebestf1.es/directo/ last year"
Ferrari heeft het, maar bij Red Bull ziet het er een beetje houtje-touwtje uit.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Dat is de wastegate van de turboJust_I schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:18:
Iemand enig idee waar het extra pijpje bij de uitlaat voor is?
Wastegate inderdaad. Soort van oplossing om het motorgeluid wat beter te laten klinken..Just_I schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:18:
https://www.youtube.com/w...2U1Twr20&feature=youtu.be
Live your life to the Max 1.
Zitten 2 screamer pipes naast de uitlaat.Just_I schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:18:
Die gaan terug tot net voor de turbo zodat je meer geluid van de motor krijgt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als je er zo over nadenkt is het eigenlijk te triest voor woorden... Iets om meer geluid te maken/faken.YakuzA schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:43:
[...]
Zitten 2 screamer pipes naast de uitlaat.
Die gaan terug tot net voor de turbo zodat je meer geluid van de motor krijgt.
Dit heeft er puur mee te maken dat een turbo gewoon heel veel geluid dempt. Als je dan het uitlaat geluid naar buiten laat komen van voor de turbo los je dit op. Vind dit de minst fake oplossing die je hiervoor kunt verzinnen.DoeEensGek schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:47:
[...]
Als je er zo over nadenkt is het eigenlijk te triest voor woorden... Iets om meer geluid te maken/faken.
@Timoth +1 voor de foto's
@ArnevdS +1 voor terug vinden van mijn post met de vraag over de ophanging..
Nb. De Williams en sauber op de baan uitelkaar houden is nog niet makkelijk. Zeker van voren lijken ze sterk op elkaar.
Heeft de 'gary Anderson (niet de darter)' ook een twitter account? Of post hij alleen via motorsport.com etc?
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ja klopt. Dat is een vlinderklep die gassen doorlaat. Hetzelfde gebeurt bij de F1 motoren. Echter werden voor 2016 de gassen terug in de uitlaat geleid. Dat zorgde voor nog een extra dempend effect op het geluid. Daarom is ervoor gekozen om de wastegate een eigen uitlaat langs de hoofd uitlaat te geven.Lensent schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:07:
Heren, een wastegate is dit
https://www.google.nl/sea...Q_AUIESgB&biw=424&bih=626
Mooi zwart is niet lelijk.WhatsappHack schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:45:
Vind die renault wel vet vanaf de zijkant
Mag ik heel voorzichtig concluderen dat;
-Er geen grote problemen zijn bij de teams?
-Dat de RB zeker niet langzaam is?
-Dat Mercedes minder km rijdt dan vorig jaar?
-Honda het redelijk op de rit heeft?
-Dat de Halo een onding blijft!
En dat ik morgen middag wel lekker alles live via de diverse kanalen kan volgen!!!!!!
In hoeverre is dat interessant eigenlijk? Want laten we wel wezen: toen hij erin kwam was de Renault al wat geknepen en de laatste paar races helemaal om onderdelen te sparen. Zonder begrenzingen zijn de meesten wel vlot. Het is de vraag in hoeverre dat ze hem nu al open hebben gezet, maar overall was de TR eind 2017 ook echt niet top meer.
Je laatste zin zegt het correct. Het is gewoon een raar dat het zo moet. Al vindt ik het raar, dit kost toch druk op de turbo?Zahariac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:57:
[...]
Dit heeft er puur mee te maken dat een turbo gewoon heel veel geluid dempt. Als je dan het uitlaat geluid naar buiten laat komen van voor de turbo los je dit op. Vind dit de minst fake oplossing die je hiervoor kunt verzinnen.
Onderstaande maar weer opruimen dan?
Testing, one, two ...
Juist. En een uitlaat vanaf de wastegate heet een screamerpipe en geen wastegate dus.Zahariac schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:34:
[...]
Ja klopt. Dat is een vlinderklep die gassen doorlaat. Hetzelfde gebeurt bij de F1 motoren. Echter werden voor 2016 de gassen terug in de uitlaat geleid. Dat zorgde voor nog een extra dempend effect op het geluid. Daarom is ervoor gekozen om de wastegate een eigen uitlaat langs de hoofd uitlaat te geven.
Anyway, back on topic
Of vragen of @Jasphur deze foto om 23:59.59 nog eens wil posten...hardware-lover schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:53:
[...]
Onderstaande maar weer opruimen dan?
[video]
Maar de Renault motor blijft aankomende tijd enigszins begrensd. Als ik de geruchten mag geloven zit Honda erg dicht in de buurt van het vermogen van de Renault motor.Martinspire schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:47:
[...]
In hoeverre is dat interessant eigenlijk? Want laten we wel wezen: toen hij erin kwam was de Renault al wat geknepen en de laatste paar races helemaal om onderdelen te sparen. Zonder begrenzingen zijn de meesten wel vlot. Het is de vraag in hoeverre dat ze hem nu al open hebben gezet, maar overall was de TR eind 2017 ook echt niet top meer.
Zul je zien dat de Honda motor mid-season de 3e motor wordt kwa vermogen dan mag Renault zich ernstig schamen
En als ik dit lees heb krijg ik nog minder vertrouwen in Renault (en dat was al laag
https://www.motorsport.co...-engine-concerns-1009176/
In de regen zal dat wellicht beter zichtbaar zijn, maar of t in de zon zo bevordelijk is...?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Niet zelf gezien, is een rookielampje. (Rijder zonder licentie)WhatsappHack schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:01:
Valt me nu pas op dat de Force India een groen lampje heeft ipv rood. Is dat bij wijze van een test of gaan ze dit t hele seizoen doen?
In de regen zal dat wellicht beter zichtbaar zijn, maar of t in de zon zo bevordelijk is...?
[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 26-02-2018 20:04 ]
Als een rijder geen licentie heeft moet je groen lampje aan doenWhatsappHack schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:01:
Valt me nu pas op dat de Force India een groen lampje heeft ipv rood. Is dat bij wijze van een test of gaan ze dit t hele seizoen doen?
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air
Het is vrij interessant, omdat Renault zelf al toe heeft gegeven dat de motorspec in Melbourne *hopelijk* even krachtig is als die waar ze mee geëindigd zijn in Abu Dhabi vorig jaar. Die periode waarin ze alles terugschroefden vanwege onderdelen tekort zeg maar.Martinspire schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:47:
[...]
Dus als deze Honda krachtiger is dan de Renault waar Hartley mee heeft gereden zegt dat wel iets.
Ik neem het vooralsnog met een korreltje zout, bij Red Bull hebben ze alle cijfers, als dit echt zo was hadden we er ongetwijfeld meer van gehoord uit de mond van Horner of Marko.
Neemt niet weg dat Honda, bevrijd van het juk van McLaren, een erg grote stap gezet lijkt te hebben. Zou mij niks verbazen als Honda gedurende dit seizoen Renault inhaalt.
Zijn zinnetje loopt dan ook niet helemaal lekker. Je uitlaatgassen zorgen voor een bepaalde draaisnelheid van je turbo, en daarmee voor een bepaalde drukverhoging van je inlaat. Dit is niet ongelimiteerd (omdat je anders je blok opblaast). Om te voorkomen dat die druk oneindig hoog wordt wordt onder andere op een bepaald moment een klep open gezet die een deel van de uitlaatgassen bypasst langs de turbo ipv er doorheen. Die klep is de wastegate. Die wastegate is bij veel standaard autos gewoon op dezelfde downpipe van de uitlaat aangesloten, maar hier zijn de wastegate en uitlaat gescheiden waardoor er een screamerpipe (die ongedempt is) gebruikt wordt om de uitlaatgassen daar weg te leiden. Door deze scheiding heb je ook nog eens een betere performance aangezien je de flow van de gassen die door de turbo gaan niet verandert (turbulentie achter de turbo).DoeEensGek schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:52:
[...]
Je laatste zin zegt het correct. Het is gewoon een raar dat het zo moet. Al vindt ik het raar, dit kost toch druk op de turbo?

Wel mooi dat hij er aan denkt om de wheelnut mee te nemen zodat ze meteen kunnen onderzoeken wat er mis mee was!
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Just_I schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:32:
Even vooor de duidelijkheid, Renault schroeft de motoren pas in Melbourne terug naar de safe setting, in de test dagen dus wel op full potential?
“So don’t look at the laptime in T9 because everything will be massively tuned down for obvious reasons, but T10 [test two] we want to run in a more representative mode.”
https://www.motorsport.co...-early-races-1008639/?s=1“Our target is more or less to start in Melbourne with the same performance level as we finished in Abu Dhabi – which is actually quite a decent performance baseline,” he said.
Allemaal *** dus
Nog een leuk detail: tijdens de kwalificatie staat die wastegate zelfs volledig open (sowieso bij Ferrari en Mercedes iig). De compressor wordt dan voornamelijk aangedreven door de MGU-H ipv de Turbo.mark-k schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:23:
[...]
Zijn zinnetje loopt dan ook niet helemaal lekker. Je uitlaatgassen zorgen voor een bepaalde draaisnelheid van je turbo, en daarmee voor een bepaalde drukverhoging van je inlaat. Dit is niet ongelimiteerd (omdat je anders je blok opblaast). Om te voorkomen dat die druk oneindig hoog wordt wordt onder andere op een bepaald moment een klep open gezet die een deel van de uitlaatgassen bypasst langs de turbo ipv er doorheen. Die klep is de wastegate. Die wastegate is bij veel standaard autos gewoon op dezelfde downpipe van de uitlaat aangesloten, maar hier zijn de wastegate en uitlaat gescheiden waardoor er een screamerpipe (die ongedempt is) gebruikt wordt om de uitlaatgassen daar weg te leiden. Door deze scheiding heb je ook nog eens een betere performance aangezien je de flow van de gassen die door de turbo gaan niet verandert (turbulentie achter de turbo).
Bron of meer info hierover? Lijkt me zo gekP.K. schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:41:
[...]
Nog een leuk detail: tijdens de kwalificatie staat die wastegate zelfs volledig open (sowieso bij Ferrari en Mercedes iig). De compressor wordt dan voornamelijk aangedreven door de MGU-H ipv de Turbo.
I served in a company of heroes.
YouTube: Visor Cam! Onboard with Hulkenberg in the 2018 Renault
dat er een aardappel in die helm past zeg...Humma Kavula schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:04:
Rondje visor cam met de Hulk vandaag:
YouTube: Visor Cam! Onboard with Hulkenberg in the 2018 Renault
heb je eindelijk een visorcam, ziet het er uit alsof iemand vergeten is de lens even schoon te maken.
Het idee vind ik mooi, al wat filmpjes gezien op deze manier bij IndyCar, maar dat zag er toch echt een stuk beter uit
Smiling as the shit comes down...
Volgens mij is de regel dat je binnen 2 cm van de halo wat mag doen. Dus vandaar de kleine vleugeltjes.ScrooLoose schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:15:
Ik dacht dat de Halo niet gebruikt mocht worden voor allerhande aero trucjes maar bij alle auto's zit er wat boven op, zijn ze daar op terug gekomen ?
Kleine vleugels zijn toegestaan. Exact regels weet ik niet precies. Red Bull heeft overigens (nog) geen vleugeltjes op de halo.ScrooLoose schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:15:
Ik dacht dat de Halo niet gebruikt mocht worden voor allerhande aero trucjes maar bij alle auto's zit er wat boven op, zijn ze daar op terug gekomen ?
Er is 2cm speelruimte rondom voor aerodynamisch gewin. Dit om het verlies aan luchtstromen etc van de halo te kunnen compenseren. Sommige teams maken daar gebruik van, sommige niet.ScrooLoose schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:15:
Red Bull bv niet omdat, zo wordt gezegd, zij de rake verhoogd hebben waardoor de grotere nadelen van de halo (verlies aan lucht invoer van de airbox) komen te vervallen (omdat bij RBR door de hogere rake de airbox dus veel hoger als de halo ligt).
[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 27-02-2018 06:36 ]
Ja dat schreef ik ook. Tenminste dat was de bedoeling. Is er niet echt duidelijk uit gekomen.Lensent schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:55:
[...]
Juist. En een uitlaat vanaf de wastegate heet een screamerpipe en geen wastegate dus.
Anyway, back on topic
Kennelijk delen we meer meningen en topics, dus ik kom je weer ondersteunen mattie.mark-k schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:23:
[...]
Zijn zinnetje loopt dan ook niet helemaal lekker. Je uitlaatgassen zorgen voor een bepaalde draaisnelheid van je turbo, en daarmee voor een bepaalde drukverhoging van je inlaat. Dit is niet ongelimiteerd (omdat je anders je blok opblaast). Om te voorkomen dat die druk oneindig hoog wordt wordt onder andere op een bepaald moment een klep open gezet die een deel van de uitlaatgassen bypasst langs de turbo ipv er doorheen. Die klep is de wastegate. Die wastegate is bij veel standaard autos gewoon op dezelfde downpipe van de uitlaat aangesloten, maar hier zijn de wastegate en uitlaat gescheiden waardoor er een screamerpipe (die ongedempt is) gebruikt wordt om de uitlaatgassen daar weg te leiden. Door deze scheiding heb je ook nog eens een betere performance aangezien je de flow van de gassen die door de turbo gaan niet verandert (turbulentie achter de turbo).
Hier een filmpje van de wastegate in kwestie v.w.b. geluid ... op 26 seconden hoor je hem open gaan.
(hopelijk krijg ik de kans volgende week een nieuw filmpje te schieten...

Ik heb er nog 3 op youtube staan, leuk detail, bij Mercedes noch Ferrari heb ik geen enkel moment die dag iets gehoord dat leek op een geopende wastegate. Uitsluitend de Honda en Renault motoren hadden dit kenmerkende geluid.
[ Voor 9% gewijzigd door Turbo-Puppy op 26-02-2018 21:45 ]

Het aantal gereden rondes per team.
Mijn kijk op deze eerste testdag:
- Duidelijke 'winnaars' op het gebied underpromise, overdeliver: Toro Rosso Honda. Respect! Rollen toch even mooi 93 rondes lang het circuit rond zonder problemen. Dat is 432,915km voor de rekenaars onder ons, oftewel bijna 1,5 raceafstand. Ik denk dat ze zich geen betere dag voor hadden kunnen stellen. Dat de snelste ronde 'slechts' 2.2sec van de snelste af lag was een mooie extra.
- Zowel Renault als Red Bull / Renault Tag Heuer maken indruk met het aantal rondes: respectievelijk 99 en 105. Wow! Voor Red Bull is dat bijna 500km, op een paar rondjes na. Ter vergelijking: Mercedes zat op de 1e testdag een jaar geleden op 152 rondes.
- Over Mercedes gesproken: ze vielen me ietwat tegen, zowel qua raceafstand maar ook qua 'feel' van de auto, voor zo ver ik op heb gevangen van de reporters on-site. Kiest Mercedes dit jaar de veilige route van eerst een goeie (rustige) shakedown, en dan snel? De rest van de week + volgende week zal het leren.
- Van Ferrari had ik meer verwacht, vooral qua gereden rondes. Het team dat er zo dichtbij zat in H1 van 2017, maar het toch liet liggen om verschillende redenen: ik heb het idee dat zijn net als Mercedes de tests rustig opbouwen. Neemt niet weg dat Kimi met 80 rondes toch behoorlijk wat data heeft verzameld voor het team.
- Gaan we naar de rechter rij, de bottom half, oftewel het team op plaats 6 met de minst ervaren coureurs: Williams, een echte middenmoter. 76 ronden en zo'n 2.2 sec van de snelste ronde af. Weinig spannends hier: ik denk een rustige start voor Sirotkin, en Stroll meldde dat het best goed ging.
- Plaats 7: Alfa Romeo Sauber. Een titelsponsor, meer geld, nieuwe coureur. Ik denk voor het team toch een redelijk aantal ronden (63). Lijkt erop dat het net als het works team Ferrari rustig aan doet. We gaan zien hoe Leclerc het gaan doen: ik ben heel benieuwd.
- Plaats 8: Haas. Met 55 rondes door Grosjean + wat missers her en der misschien niet de perfecte dag: maar waarschijnlijk wel genoeg data verzameld om nuttig te zijn.
- Plaats 9: McLaren. Door een losse wielmoer veel kostbare tijd verloren, maar desondanks meldde de teambaas dat het team relaxed bleef, en men was blij dat er toch nog een redelijk aantal ronden gereden was. De wielmoer en het herstellen van de wagen heeft ze ettelijke uren gekost, dus ik denk dat ze vrij makkelijk de top-5 gehaald zouden hebben qua aantal ronden vandaag.
- Plaats 10: Force India. Onverwacht weinig rondes, 22 slechts. Ricciardo heeft er ~ 5 keer zo veel gereden. Desondanks is het team goed te spreken over de auto tot zo ver.
Ik sluit af met de (again imho) plaat van de dag: niet de wielmoer van Alonso, maar de start van de test om 09:00:
Brendon Hartley in de Toro Rosso Honda die als eerste de baan op gaat, terwijl Eric Boullier van McLaren toekijkt:

In de F1 is het nogal een complex systeem, maar eigenlijk is het vrij logisch.Vuvuzela schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:49:
[...]
Bron of meer info hierover? Lijkt me zo gek
Een turbo bestaat uit een turbine (aangedreven door uitlaatgassen) die een compressor aandrijft.
De turbine zorgt niet voor meer vermogen, integendeel, dat is alleen maar een extra onderdeel waar de uitlaatgassen doorheen moeten en zorgt voor weerstand. De prestatiewinst van het geheel komt door de compressor.
Tijdens bepaalde engine modes, staat de wastegate volledig open om de uitlaatgassen zo snel mogelijk af te voeren, dan heb je geen weerstand van de turbine. Om toch de compressor draaiende te houden wordt volledig geleund op de MGU-H. De MGU-H is in feite gewoon een elektromotor die op dezelfde as zit als de turbine en de compressor.
Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen dat het tegenwoordig zo'n 'ding' is dat coureurs tijdens de kwalificatie alle elektrische systemen moeten opladen. Tijdens de race is dit niet te doen omdat het enorm veel energie vraagt.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Mooie verzamelplaat van alle auto's van de voorkant vandaag op 't circuit.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
My precioussssspilskes schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:26:
[afbeelding]
Wel mooi dat hij er aan denkt om de wheelnut mee te nemen zodat ze meteen kunnen onderzoeken wat er mis mee was!
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Waarom zou je dat willen? Als je de turbine uitschakelt dan verlies je toch hitte naar de MGU-H en die wordt dan bijgestaan door de MGU-K om alsnog 100k~120k rpm op de compressor te houden. Dus dan verlies je de hitte en een deel van het vermogen van de MGU-K.P.K. schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:46:
[...]
In de F1 is het nogal een complex systeem, maar eigenlijk is het vrij logisch.
Een turbo bestaat uit een turbine (aangedreven door uitlaatgassen) die een compressor aandrijft.
De turbine zorgt niet voor meer vermogen, integendeel, dat is alleen maar een extra onderdeel waar de uitlaatgassen doorheen moeten en zorgt voor weerstand. De prestatiewinst van het geheel komt door de compressor.
Tijdens bepaalde engine modes, staat de wastegate volledig open om de uitlaatgassen zo snel mogelijk af te voeren, dan heb je geen weerstand van de turbine. Om toch de compressor draaiende te houden wordt volledig geleund op de MGU-H. De MGU-H is in feite gewoon een elektromotor die op dezelfde as zit als de turbine en de compressor.
Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen dat het tegenwoordig zo'n 'ding' is dat coureurs tijdens de kwalificatie alle elektrische systemen moeten opladen. Tijdens de race is dit niet te doen omdat het enorm veel energie vraagt.
Lijkt mij dat de weerstand van de turbine toch minder zwaar mee telt dan het verlies je elektrisch vermogen.
Dit topic is gesloten.
Live-blogs:
https://nl.motorsport.com.../barcelona-f1-test-dag-8/
https://www.autosport.com...f1-test-two-day-four-2018
https://www.f1today.net/n...-van-de-tweede-wintertest