Leoon. schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:09:
[...]
Of het is, bijna, niet te vergelijken.
Nieuwe asfalt laag op het circuit, nieuwe bandsoorten die zachter zijn geworden, nieuwe regelementen vanuit de FIA, motoren die wellicht meer kunnen, aero wat heeeel goed z'n werk doet.
Dat Hamilton toen in de 1.24 en 1.25 zat zegt echt 0,0. Hoeveel brandstof had hij mee, op welke band type, was nog op het oude asfalt etc etc.
Dat horen we heel vaak 'je kan het niet vergelijken'. Ja - dat kun je dus wel denk ik. Het enige significante verschil (naast de auto's zelf uiteraard) is het nieuwe circuit en voor een kleiner deel de banden.
Wat weten we van Hamilton
- Hij begon de race met een volle tank (duh

)
- Hij reed Soft - Medium - Soft
- Zijn average laptime stint: 1.26.7
- Stint 2: 1.32.2 (gekke data)
- Stint 3: 1.25.0
- In stint 3 haalt hij Vettel in voor de winst, dus hij was flink aan het pushen
Wat weten we van Ricciardo
- Racesim waarbij hij (als ik livetiming goed lees) niet naar binnen is gegaan voor brandstof (alleen banden)
- Dus even veel benzine als Hamilton
- Ricciardo reed de stint die ik noemde net op de medium
- Banden zijn ongeveer 1 compound zachter dit jaar, dus medium 2018 = grosso modo soft 2017
Hamilton's ronde tijden en details
http://en.mclarenf-1.com/...on&dr2=Sebastian%20Vettel
Kortom, veel zaken zijn aardig gelijk. Gelijk genoeg om indicaties op te kunnen baseren.
De grote onbekende is het asfalt. Het zou mij verbazen als het asfalt het gehele verschil verklaart. De RB lijkt, op basis van wat er tot nu toe te zien is aardig snel in ieder geval.