Tijdens wedstrijden ja, tijdens test-sessies is het nog maar veel recenter dat heli's uberhaupt aanwezig zijn.Spookelo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:59:
Die Nederlandse skiër die vorige week (?) omkwam in Oostenrijk kon niet van de berg gehaald worden met een helikopter vanwege de mist.
De regel in de F1 dat de helikopter moet kunnen vliegen naar het ziekenhuis is omdat er ooit een coureur is overleden doordat hij niet op tijd in het ziekenhuis kon zijn omdat de helikopter niet kon landen. Dus het is zeker geen onzin dat er niet gereden wordt.
Volgens mij is dat één van de overwinningen van de GPDA dat test-sessie aan dezelfde strenge eisen moeten voldoen als een wedstrijd.
Ook alleen maar goed hoor; tijdens test sessies zijn er dan wel geen gevechten op de baan maar er wordt wel met experimenteel spul gereden wat ook nare ongelukken tot gevolg kan hebben.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
(Om vervolgens nog 2 uur binnen te staan want die lunchafspraken waren al ingepland...)
Lekker met z'n allen naar de uitvaart van Max kijken, hoort erbij toch?

De natuurlijke doorstroming van coureurs in die periode was niet inherent aan het racen, maar aan grove nalatigheid, snap niet dat mensen daar 'charme' in zien.
Niet dat ik de eerdere reaktie goedpraat maar er is wel een kleine waarheid.Grimmie187 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:53:
[...]
Het stoort jou dat de kans klein is om een lijk te zien?! Sorry maar dit heeft helemaal niets met nuance te maken, dan spoor je gewoon niet..
Walgelijke reactie!
Vroegah was autoracen voor helden / heren en werd er met (vaak) ondermaats materiaal gereden en was het niet ondenkbaar dat iemand in een race (F1 of anderszins) om het leven kwam. Door de aantrekkende TV-markt, kon je dus ook op je bank thuis zitten en zien dat iemand een enorme klapper maakte waarna de auto in de fik vloog en binnen 30 seconden uitbrandde.
Persoonlijk vind ik (mening dus) dat F1 te klinisch is geworden. Zelfs de lol van wel/niet tanken en het gepiel met de brandstofslang is weg. Auto's liggen als een blok op de weg en met nog eens 10cm rubber om de velgen, is de grip bizar hoog geworden.
Zeker, een sport is een sport en daar horen over het algemeen geen spectaculaire beelden van dode personen bij maar er lijkt een groter risico te zijn om dagelijks in de file te staan met je leasebak dan dat je met 350km/h over Monza scheurt in een F1-wagen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Tuurlijk heb je hier wel gelijk in maar dat kan ik niet eens tussen de regels door lezen in de originele reactie..MAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:06:
[...]
Niet dat ik de eerdere reaktie goedpraat maar er is wel een kleine waarheid.
Vroegah was autoracen voor helden / heren en werd er met (vaak) ondermaats materiaal gereden en was het niet ondenkbaar dat iemand in een race (F1 of anderszins) om het leven kwam. Door de aantrekkende TV-markt, kon je dus ook op je bank thuis zitten en zien dat iemand een enorme klapper maakte waarna de auto in de fik vloog en binnen 30 seconden uitbrandde.
Persoonlijk vind ik (mening dus) dat F1 te klinisch is geworden. Zelfs de lol van wel/niet tanken en het gepiel met de brandstofslang is weg. Auto's liggen als een blok op de weg en met nog eens 10cm rubber om de velgen, is de grip bizar hoog geworden.
Zeker, een sport is een sport en daar horen over het algemeen geen spectaculaire beelden van dode personen bij maar er lijkt een groter risico te zijn om dagelijks in de file te staan met je leasebak dan dat je met 350km/h over Monza scheurt in een F1-wagen.
Back on topic: zou testen ondanks het groene licht nog wel nut hebben vandaag?
Absoluut mee eens. De gevaarzetting hoort er gewoon bij, anders ga ik wel darts kijken.MAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:06:
[...]
Niet dat ik de eerdere reaktie goedpraat maar er is wel een kleine waarheid.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
[ Voor 8% gewijzigd door powah33 op 28-02-2018 12:12 ]
https://f1manager.info/ranking/4605
Er zit natuurlijk ook iets heel basaals achter, risico betekent dat er wat te verliezen valt, maar ook dat het slagen/winnen iets betekent, de adrenaline kick is er ook omdat je lichaam reageert op risicoMAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:06:
[...]
En wat dat betreft is F1 tegenwoordig inderdaad nogal klinisch, coureurs gaan met 200+ kmh zijdelings de bandenstapel in en stappen uit, even wuiven met het handje en klaar, beetje gechargeerd, maar kwa spanning is het af en toe ver te zoeken, zeker ook omdat inderdaad tanken tot het verleden behoort, en "close" gevechten al een tijd niet meer voorkomt. Het is veel rondjes rijden, weinig actie.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Verder met @MAX3400 eens dat de sport te klinisch geworden is. Het rauwe compromisloze is eraf en dat mis ik...
Met deze mening ben ik dus volledig mee eens. De grove verwoording in mijn reactie was om de discussie los te weken. Waar ik dus in geslaagd ben.MAX3400 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:06:
[...]
....
Persoonlijk vind ik (mening dus) dat F1 te klinisch is geworden.....
Walgelijk verwoord, maar met alle politieke correctheid in de meeste posts, mag het wel eens wat grover. (Waar ik misschien alleen in sta, maar het is een forum dus ...)
Hoedan ook, het licht is op groen, back to testing.
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Wikipedia: Internet trollSoggney schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:19:
De grove verwoording in mijn reactie was om de discussie los te weken. Waar ik dus in geslaagd ben.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Met een dergelijk veto systeem krijg je er nauwelijks dingen door natuurlijk.
Voer dan een 2/3 regel in o.i.d., want op deze manier...
Dit geeft iedereen een gelijke stem en is het meest eerlijke systeem.albino71 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:28:
Kansloze testdag dit natuurlijk en erg jammer dat één team een verschuiving blijkbaar kan tegenhouden.
Bij een 2/3 systeem krijg je de wil van Ferrari en Mercedes. Beide teams leveren namelijk aan een aantal andere teams motoren waardoor zij druk kunnen zetten en hun wil kunnen doordrijven. Dan is het dus de rijkste / grootste bepaald.
In de huidige vorm heeft ook een uitdager met eigen motor een stem.
Och. Geeft misschien een spannende race de 25ste hahaalbino71 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:28:
Kansloze testdag dit natuurlijk en erg jammer dat één team een verschuiving blijkbaar kan tegenhouden.
Williams kan er toch niks aan doen dat ze dan een filmdag geboekt hebben staan? Die hebben daar toch net zoveel recht op als de andere teams?albino71 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:28:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb nog nergens gezien dat Williams dit blokkeert. Claire Williams heeft aangegeven dat zij niet blocken ook al staat die dag gepland.Leoon. schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:31:
[...]
Williams kan er toch niks aan doen dat ze dan een filmdag geboekt hebben staan? Die hebben daar toch net zoveel recht op als de andere teams?
Met welke motor rijdt Williams ook alweer? Is deze call dan ook van Merc ipv Williams?MuddyMagical schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:31:
[...]
Dit geeft iedereen een gelijke stem en is het meest eerlijke systeem.
Bij een 2/3 systeem krijg je de wil van Ferrari en Mercedes. Beide teams leveren namelijk aan een aantal andere teams motoren waardoor zij druk kunnen zetten en hun wil kunnen doordrijven. Dan is het dus de rijkste / grootste bepaald.
In de huidige vorm heeft ook een uitdager met eigen motor een stem.
Ze heeft inderdaad ook gezegd dat ze het niet blokkeren. Maar met een filmdag die dag kunnen ze ook gewoon niet rijden. Das beetje het probleem volgens mijMuddyMagical schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:32:
[...]
Ik heb nog nergens gezien dat Williams dit blokkeert. Claire Williams heeft aangegeven dat zij niet blocken ook al staat die dag gepland.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
https://www.f1today.net/n...ona-zeer-onwaarschijnlijk
En waarom geen Paul Ricard dit jaar?
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Carlos Sainz sr. is een tijd aan het zetten die jr. straks mag proberen te verbeteren?
Bericht geeft voldoende weer dat het politiek is om niet een dag er achter te doen. Tevens de roep om eens de zon op te zoeken volgend jaar, dan wil Williams waarschijnlijk welGrimmie187 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:40:
Is niet helemaal duidelijk waarom inderdaad, naast Williams zijn er nog meer teams met filmdagen en/of andere bezwaren:
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit kwam in de live blog voorbij.Grimmie187 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:40:
Is niet helemaal duidelijk waarom inderdaad, naast Williams zijn er nog meer teams met filmdagen en/of andere bezwaren:
"FILMDAGEN VERHINDEREN EXTRA TESTDAG
Het lijkt onmogelijk om de puzzel zo te leggen dat deze testdag later deze voorbereiding in te halen. Deze week is een extra dag niet mogelijk vanwege filmdagen van Williams en Ferrari op respectievelijk vrijdag en zaterdag. McLaren zou nu een mail rondgestuurd hebben naar de overige teams om volgende week zaterdag een dag aan de tweede wintertest te plakken, maar dat gaat ook niet gebeuren. Het Circuit de Catalunya is dan opnieuw gereserveerd voor een filmdag, al doet men in Barcelona geheimzinnig over welk team daar verantwoordelijk voor is. "Dat is vertrouwelijke informatie", laat een woordvoerster van de baan aan F1Today.net weten."
Williams/Ferrari en FI .. de enigste vraag die overblijft...wie filmt er volgende week zaterdag?
Mag een team trouwens meerdere filmdagen inlassen? of zit daar een max aan?
Volgens mij zit daar geen max aan. Ze mogen alleen niet meer dan 100 km rijden.powah33 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:51:
[...]
Mag een team trouwens meerdere filmdagen inlassen? of zit daar een max aan?
psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"
Aah precies dat was het addertje. thxJackal131 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:52:
[...]
Volgens mij zit daar geen max aan. Ze mogen alleen niet meer dan 100 km rijden.
Even de reglementen erbij pakken leert:Jackal131 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:52:
[...]
Volgens mij zit daar geen max aan. Ze mogen alleen niet meer dan 100 km rijden.
https://www.formula1.com/...1/rules-regs/Testing.htmlPromotional events (of which each team is allowed two per season up to a maximum distance of 100km each) and demonstration events (of which each team is allowed two per season - plus any organised by F1's commercial rights holder - up to a maximum distance of 15km using demonstration tyres) do not count towards this tally.
https://twitter.com/SmilexTech/status/968774428162129920 Ferrari schijnt de boosdoener te zijn. (voor de verandering)Leoon. schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:31:
[...]
Williams kan er toch niks aan doen dat ze dan een filmdag geboekt hebben staan? Die hebben daar toch net zoveel recht op als de andere teams?
En waar zie je dat? Ik heb al wat random posts door de Google vertaler gehaald, maar ik zie nergens dat Ferrari de boosdoener zou zijn, wel Williams.CFC-Mathijs schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:58:
[...]
https://twitter.com/SmilexTech/status/968774428162129920 Ferrari schijnt de boosdoener te zijn. (voor de verandering)
Moeten die lui geen testdata hebben voor regensetup oid?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Williams en Ferrari hebben hun filmdag op vrijdag en zaterdag.LopendeVogel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:03:
[...]
En waar zie je dat? Ik heb al wat random posts door de Google vertaler gehaald, maar ik zie nergens dat Ferrari de boosdoener zou zijn, wel Williams.
En het niet makkelijker maken voor de concurrentie zit toch wel een beetje in de DNA van de F1.
Als jij in je eentje nog ff 100KM extra kan testen in goeie weersomstandigheden, ben je gek als je daar geen gebruik van maakt.
Zullen wij het over even voor gaan doen dan want dit schiet zo niet op neeJasphur schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:07:
Ik snap er niks van. Niemand die even op regenbanden een oefenrondje gaat maken??
Ik heb voorwiel aandrijving, jij?
https://twitter.com/McLarenF1/status/968818932953092096
[ Voor 37% gewijzigd door MuddyMagical op 28-02-2018 13:10 ]
Neuh, vorig jaar is er toch ook bijna niet getest met natte omstandigheden.Damian schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:05:
En welke relevante data kunnen ze nu verzamelen? Hoe de aero en motor reageert bij een temperatuur van 2 graden? (volgens de F1today liveblog)
ik ook, met 4 zgn winterbandenLopendeVogel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:09:
[...]
Zullen wij het over voor gaan doen dan want dit schiet zo niet op nee![]()
Ik heb supersoft (zomerbanden), dus we kunnen al 2 bandsoorten testen..
Alonso was ons voorLopendeVogel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:13:
[...]
Ik heb supersoft (zomerbanden), dus we kunnen al 2 bandsoorten testen..

Ik had al zo'n vermoeden dat hij op dit forum zat
Als ik achteruit tegen jouw aanrijdt hebben we 4 wiel aandrijvingLopendeVogel schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:09:
[...]
Zullen wij het over voor gaan doen dan want dit schiet zo niet op nee![]()
never argue with a moderator, he will shut your account down.
stream van, niet veel
Thanks!
McLaren 2 minutes later: "@autosportlive It’s cold. And wet. 😉 "
Beter dan zitten staren naar Ibood shit...ppeterr schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:23:
Daar gaat mijn dag weer, krijg niks uit mijn vingers zo haha
Tja ik schrik altijd van die gong als ik wegdut....heb nog 7.50 te vergooien daar.Speedster schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Beter dan zitten staren naar Ibood shit...
Volgens mij is het probleem nu niet regen maar ijs.Damian schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:05:
Weer een anticlimax

Ze kunnen hun lange lijst met checks niet uitvoeren als ze geen bepaalde snelheid halen. Ze proberen constante rondjes te rijden om zaken te testen en dat kan zo niet. Verder riskeren ze dat de auto crashed en dan verliezen ze al helemaal veel data of tijd op de baan.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb het even gevisualiseerd. Zoals je zegt zie je dat rond 1980 het een stuk veiliger is geworden.vectormatic schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:59:
[...]
Wikipedia: List of Formula One fatalities
Sinds 1994 zijn er maar 2 F1 gerelateerde doden geweest, Bianchi en Di Silvestro, maar vanaf 52 tot en met 82 zijn er slechts 7 jaar slachtoffervrij geweest, tegenover 24 jaar met doden, waarvan 15 jaar met 2 of meer, en zelfs pieken van 4 doden per jaar. Dan hebben we het nog niet eens over ernstige ongelukken gehad die maar net "goed" afliepen, zoals Lauda in 76
Risico en dood hoort bij de autosport, maar de mate waarin we (zowel publiek als coureurs) dat risico accepteren is wel vrij drastisch verandered in de jaren 80 en 90

Dit is inclusief wedstrijden buiten Formula One World Championship. Hierdoor zijn een aantal doden meegenomen uit testritten of wedstrijden met bijvoorbeeld klassieke auto's.
Edit: Zonder testritten of klassieke auto's. Er zitten nog een paar Grand Prixs in die er niet inhoren, maar dat is handwerk. Beeld blijft redelijk hetzelfde.
Op verzoek van @TheBrut3:

[ Voor 10% gewijzigd door Tk55 op 28-02-2018 14:05 ]

En een paar uit de oude doos.

Ok, so technically there's no snow in this one - but it is former F1 racer Luca Badoer driving a Ferrari during the opening ceremony for the 2006 Winter Olympic Games in Turin.

[ Voor 74% gewijzigd door Jasphur op 28-02-2018 13:46 ]

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone X -- DJI Mavic Air
Maar daardoor geeft het wel een vertekend beeld. In principe is de afgelopen 20 jaar 'maar' 1 F1 dode gevallen aan de kant van coureurs. Dat was nog een freakongeluk ook.Tk55 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:36:
Dit is inclusief wedstrijden buiten Formula One World Championship. Hierdoor zijn een aantal doden meegenomen uit testritten of wedstrijden met bijvoorbeeld klassieke auto's.
https://www.autosport.com...na-f1-test-day-three-2018Testing is all about trying things and yesterday Red Bull experimented with what we call the vertical turning vane, which picks up the turbulent wake off the back of the front tyre. It’s obviously not getting the results expected, so Red Bull took it on and off and then today experimented with it off again.
It lets us see more detail on the leading edge of the sidepod and how the bargeboards pull airflow out from underneath the front of the chassis and onto this leading edge section.
Red Bull’s sidepod concept is quite different from others in that it’s the minimum possible size needed to house the cooling requirements within it - it really is a limpet style. The turbulent airflow coming off the rear of the tyre will affect it differently than on other cars, so this is could be why Red Bull is doing some experiments in this area.
-Gary Anderson
En Riciardo rijd weer zonder die flaps aan de zijkant. Ik denk dat daar de "magie" van de RB14 zit. In de spray zou je dan kunnen ontdekken wat die doen qua Aero.Damian schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:38:
Riciardo heeft ook een install lap gedaan...
Foto's staan op F1today bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat de aero afdeling van een ander team de airflows daadwerkelijk moet zien om te weten wat ze doen zodra die een paar goede foto’s of tenders hebben.Zahariac schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:00:
[...]
En Riciardo rijd weer zonder die flaps aan de zijkant. Ik denk dat daar de "magie" van de RB14 zit. In de spray zou je dan kunnen ontdekken wat die doen qua Aero.
Foto's staan op F1today bijvoorbeeld.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Oh dat wilden ze dus verbergen.
Maar als ze het werkende krijgen dan is het briljant. De dirty air van de voorwielen omzetten in nog meer downforce zodat ze nog later kunnen remmen, meer snelheid vasthouden in bochten en sneller optrekken na een bocht.

Wedstrijden met klassieke auto's vind ik ook een vertekend beeld geven, maar testritten worden "gewoon" gereden met recente auto's die voldoen aan de veiligheidsregels. Daarom vind ik dat De Vilotta ook meegerekend moet worden als een slachtoffer, waarmee het aantal op 2 komt in de afgelopen 20 jaar.TheBrut3 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:48:
[...]
Maar daardoor geeft het wel een vertekend beeld. In principe is de afgelopen 20 jaar 'maar' 1 F1 dode gevallen aan de kant van coureurs. Dat was nog een freakongeluk ook.
Beiden overigens in de categorie freakongeluk, maar dat terzijde.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Alleen had het ongeluk van De Vilotta niets met de veiligheidsregels van F1 te maken.XyritZz schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:26:
[...]
Wedstrijden met klassieke auto's vind ik ook een vertekend beeld geven, maar testritten worden "gewoon" gereden met recente auto's die voldoen aan de veiligheidsregels. Daarom vind ik dat De Vilotta ook meegerekend moet worden als een slachtoffer, waarmee het aantal op 2 komt in de afgelopen 20 jaar.
Beiden overigens in de categorie freakongeluk, maar dat terzijde.
edit: en Grosjean is ook om 15:00 aan de beurt @ F1 Facebook page: https://www.facebook.com/Formula1/videos/990973747726274/
[ Voor 28% gewijzigd door Remy op 28-02-2018 14:36 ]
Hoe lees jij dat in dit stukje?DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:20:
[...]
Oh dat wilden ze dus verbergen.![]()
Maar als ze het werkende krijgen dan is het briljant. De dirty air van de voorwielen omzetten in nog meer downforce zodat ze nog later kunnen remmen, meer snelheid vasthouden in bochten en sneller optrekken na een bocht.
Neen, dat had de Halo niet. Zo een zware impact zoals je daar had zou niet gestopt zijn geweest door de Halo, die zou alsnog in 2 gekliefd zijn. Mogelijks wel voor een lichte deflectie gezorgd hebben. Net zoals deze ook niet zou geholpen hebben bij Bianchiroda_djavulen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:33:
@Robertdj Jawel toch? Ze reed tegen een achterklep van een vrachtwagen aan, een Halo had hier wel bescherming geboden.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Er staan geen vrachtwagens met open laadkleppen op en langs het circuit terwijl daar F1-wagens overheen razen.roda_djavulen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:33:
@Robertdj Jawel toch? Ze reed tegen een achterklep van een vrachtwagen aan, een Halo had hier wel bescherming geboden.
Dus wat mij betreft telt deze niet mee voor het aantal F1-doden van de afgelopen 20 jaar. Maar dat is toch een eindeloze discussie
Dat en het?DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:20:
[...]
Oh dat wilden ze dus verbergen.![]()
Zo'n zware impact?Blokker_1999 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:39:
[...]
Neen, dat had de Halo niet. Zo een zware impact zoals je daar had zou niet gestopt zijn geweest door de Halo, die zou alsnog in 2 gekliefd zijn. Mogelijks wel voor een lichte deflectie gezorgd hebben. Net zoals deze ook niet zou geholpen hebben bij Bianchi
De anti-stall van een F1 auto heeft niet zoveel kracht.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Sowieso kan je het niet echt meetellen want ze heeft dat ongeluk overleeft maar is een paar jaar later overleden mogelijk wel door complicaties van haar verwondingingen.AzzKickah schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:40:
[...]
Dus wat mij betreft telt deze niet mee voor het aantal F1-doden van de afgelopen 20 jaar. Maar dat is toch een eindeloze discussie
Mja, dan kan je Bianchi ook makkelijk niet meetellenADDG schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:46:
[...]
Sowieso kan je het niet echt meetellen want ze heeft dat ongeluk overleeft maar is een paar jaar later overleden mogelijk wel door complicaties van haar verwondingingen.
Ik ben het er overigens wel mee eens dat de villota niet veel zegt over de veiligheidsregels in de F1, want je ziet tijdens een race nooit vrachtwagens in de pit, laat staan met open klep, maar het is wel degelijk een F1 gerelateerd ongeval.
Bescherming tegen iets wat eigenlijk niet bestaat. Alsof je een parachute verplicht stelt omdat Max tijdens z'n filmdag op de piste een ravijn in kon rijden.roda_djavulen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:33:
edit: Een open laatklep is natuurlijk wat rigoureuzer dan een takelwagen.
[ Voor 8% gewijzigd door Robertdj op 28-02-2018 14:50 ]
Wel een verschil tussen die twee want Bianchi is nooit meer bij kennis geweest na zijn ongeluk en de Villota heeft nog wel een paar jaar normaal kunnen functioneren.vectormatic schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:48:
[...]
Mja, dan kan je Bianchi ook makkelijk niet meetellen
Zoals ze zeggen gaat het hier om onderdelen die de luchtstroom van de wielen moet "opschonen". Alle auto's van vorig seizoen, en ogenschijnlijk alle behalve de RB14 dit seizoen duwen de lucht van de voorwielen gewoon weg van de auto. Dat doen ze omdat deze luchtstromen, de downforce generatie van de vloer verslechteren. Daar komt de meerderheid van de totale downforce ook vandaan, en die wil je niet verstoren.
RBR lijkt met de RB14 een poging te wagen om die luchtstroom om te zetten van turbulente lucht naar luchtwervelingen die ze naar de achtervleugel willen sturen. Dat zou beduidend meer downforce op moeten leveren. Ze lijken te experimenteren met twee aparte bronnen van luchtwervelingen die samen een gigantische hoeveelheid downforce moeten creëren. Zo willen ze hun gebrek aan vermogen compenseren. Afgelopen seizoen zagen we Max en Ricciardo al hun auto naast een andere zetten voor een bocht, later remmen en er doodleuk voorbij gaan zonder dat je kan verdedigen. Dat lijken ze nu tot een extreme te willen trekken. Vervolgens willen ze ook hogere snelheden dan die dan ook aanhouden in de bochten. Dat kan je namelijk doen als je maar genoeg downforce hebt.
Zie ook:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xjsUwFHQbWo]
Wat is zwaar?
Volgens onderstaand plaatje, moet de halo bij frontale impact 46 tot 83 kN kunnen afvoeren/handhaven. Dat is, omgerekend in kilo's, 4700 tot 8500kg. De auto weegt tegenwoordig bijna 750kg dus een klap van maximaal 12g (8500 / 750 dus) gedurende 2ms kan maar opgevangen worden.

Hieronder Alonso preventief naar de ziekenboeg bij 25g op Abu Dhabi 2013.

Ongenuanceerd gezegd (en ja, misschien moet dit in het algemene topic); de halo is dus absoluuuut niet bedoeld om de rijder te beschermen als hijzelf + auto een hele verkeerde kant op gaat. De halo moet de rijder beschermen tegen rondvliegende brokstukken zoals losse wielen (die grofweg 25kg wegen incl. velg).
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Als ik F1today moet geloven gaat het niet per se om meer downforce. Ik begrijp ook niet helemaal waar jij aparte bronnen van luchtwervelingen ziet die ineens veel meer downforce kunnen creëren. (plaatje?) Het lijkt erop dat RBR, omdát ze andere sidepods hebben, ze ook andere zogenaamde 'turning vanes' nodig hebben. Dat zijn die verticale platen aan de zijkant, naast de sidepods. Een kwestie van 'noodzaak' lijkt me dus. Ze testen dus verschillende vormen ervan.DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:55:
[...]
Zoals ze zeggen gaat het hier om onderdelen die de luchtstroom van de wielen moet "opschonen". Alle auto's van vorig seizoen, en ogenschijnlijk alle behalve de RB14 dit seizoen duwen de lucht van de voorwielen gewoon weg van de auto. Dat doen ze omdat deze luchtstromen, de downforce generatie van de vloer verslechteren. Daar komt de meerderheid van de totale downforce ook vandaan, en die wil je niet verstoren.
RBR lijkt met de RB14 een poging te wagen om die luchtstroom om te zetten van turbulente lucht naar luchtwervelingen die ze naar de achtervleugel willen sturen. Dat zou beduidend meer downforce op moeten leveren. Ze lijken te experimenteren met twee aparte bronnen van luchtwervelingen die samen een gigantische hoeveelheid downforce moeten creëren. Zo willen ze hun gebrek aan vermogen compenseren. Afgelopen seizoen zagen we de RB13's al hun auto naast een andere zetten voor een bocht, later remmen en er doodleuk voorbij gaan zonder dat je kan verdedigen. Dat lijken ze nu tot een extreme te willen trekken. Vervolgens willen ze ook hogere snelheden dan die dan ook aanhouden in de bochten. Dat kan je namelijk doen als je maar genoeg downforce hebt.
Zie ook:
[video]
Daarnaast was RBR onder het remmen altijd al wel goed en RIC helemaal, en met een meer dan gemiddelde downforce kan je inderdaad anderen uitremmen.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
ArnevdS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:01:
[...]
Als ik F1today moet geloven gaat het niet per se om meer downforce. Ik begrijp ook niet helemaal waar jij aparte bronnen van luchtwervelingen ziet die ineens veel meer downforce kunnen creëren. (plaatje?) Het lijkt erop dat RBR, omdát ze andere sidepods hebben, ze ook andere zogenaamde 'turning vanes' nodig hebben. Dat zijn die verticale platen aan de zijkant, naast de sidepods. Een kwestie van 'noodzaak' lijkt me dus. Ze testen dus verschillende vormen ervan.
Daarnaast was RBR onder het remmen altijd al wel goed en RIC helemaal, en met een meer dan gemiddelde downforce kan je inderdaad anderen uitremmen.
Lijkt me heel duidelijk waar ik het vandaan haal.Testing is all about trying things and yesterday Red Bull experimented with what we call the vertical turning vane, which picks up the turbulent wake off the back of the front tyre. It’s obviously not getting the results expected, so Red Bull took it on and off and then today experimented with it off again.
Kan me herinneren dat de coureurs tussen de halo en de auto door passen als het moet.Chakotay schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:02:
Wat was ookalweer het idee als een wagen met halo ondersteboven terecht komt? Eerst weer rechtzetten en dan pas de coureur eruit pulken?
Bron: https://www.autosport.com...out-f1-halo-device-bustedWhen the chassis was tipped upside down, the halo kept the front of the chassis higher off the ground than it would normally be and Mellor had no trouble getting himself out. Drivers have been shown a video of that test.
[ Voor 33% gewijzigd door Jero_B op 28-02-2018 15:09 ]
Ik bedoel: die heeft iedereen. Waarom is dat voor RBR een nieuwe bron?DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:04:
[...]
[...]
Lijkt me heel duidelijk waar ik het vandaan haal.
Het is geen nieuwe bron maar RBR is wellicht wel de eerste die er gebruik van wil maken ipv de turbulente lucht zijwaarts af te voerenArnevdS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:05:
[...]
Ik bedoel: die heeft iedereen. Waarom is dat voor RBR een nieuwe bron?
Therefore I must know what I am doing. Maybe.
Omdat voor zover ik weet niemand dit doet. Ik ben het ook nooit tegen gekomen.ArnevdS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:05:
[...]
Ik bedoel: die heeft iedereen. Waarom is dat voor RBR een nieuwe bron?
Dit topic is gesloten.
Live-blogs:
https://nl.motorsport.com.../barcelona-f1-test-dag-8/
https://www.autosport.com...f1-test-two-day-four-2018
https://www.f1today.net/n...-van-de-tweede-wintertest