dvl-2 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:38:
[...]
Klopt - alleen is haar CV nu al 'verpest' en erger - haar behaalde certificaten verlopen. Ze begint dus weer helemaal onderaan en hebben ook al gekeken wet het pakweg dan zou kosten, circa €500 netto voor 20u werk. 20u pw genereerd pakweg €900 bruto = 700 netto.
Oftwel, het loont nog steeds niet om te gaan werken.
Ik hoor mensen in mijn directe omgeving dit vaak zeggen en vraag me dan altijd af of dat werkelijk zo is. Kun je aangeven hoe je berekening precies tot stand komt? Ik ben erg benieuwd.
Je geeft ten eerste aan dat je vrouw bij 20 uur werken €900 brutoloon verwacht. Dat is een uurloon van circa €10,38 (€900/(52/12)). Als je vrouw in het verleden al diverse certificaten heeft behaald, vermoed ik dat ze niet zó dicht tegen het minimumloon aan zit, of wel?
Stel, je vrouw verdient inderdaad een tientje per uur en ze gaat weer 2 dagen à 9 uur werken dan is haar brutoloon circa €780; netto
€698.
Jullie drie kinderen moeten dan weer 2 dagen naar de dagopvang à €2136. En nu hangt de eigen bijdrage af van jouw loon. Rekenen we met een modaalloon van €35.000 p/jaar dan is jullie verzamelinkomen grofweg €45.000. Vul die gegevens in bij een
willekeurige rekentool van een dagopvang en dan zie je dat dat jullie €223 netto per maand kost. Trek dat van het loon van je vrouw af, dan houden jullie dus
€475 netto over aan die twee extra dagen die je vrouw weer gaat werken.
Is jullie verzamelinkomen een stuk hoger, stel €70.000 p/jaar, dan kost het je €416 netto en houden jullie ook nog
€282 netto over.
In beide gevallen vind ik niet dat je kunt stellen dat het "nog steeds niet loont om te werken". Vind jij van wel?
Tel daar trouwens nog even de infkomensafhankelijke combinatiekorting bij op die al bij een jaarloon van €10.000 (van jouw parttimewerkende vrouw) al circa €1400 euro per jaar en dus
€116 p/maand oplevert.
Zie ik iets over het hoofd? Ik ben erg benieuwd naar je reactie.