SmurfLink schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:46:
[...]
Da's wel een heel vervelend lampje dan.
En @
HTT-Thalan I know, het is overbodige luxe. Maar als ik me daar fijner en veiliger bij voel, dan is dat de moeite waard toch? Qua aanschafkosten is het verschil tussen de 2006-2008 en 2009-2011 ER-6F verder niet enorm, daarnaast vind ik de 2009 versie mooier, dus als ik dan de keuze kan maken dan lijkt het me zonde die paar honderdjes te besparen en dan toch niet helemaal gelukkig te zijn.
Je zult het niet van me aannemen, maar de eerste weken/maanden ben je blij met zo'n beetje alles boven de 300cc op twee wielen

. Eerst ga je opnieuw wennen, misschien nog een paar keer neerleggen, beetje kennis opdoen, rij-ervaring erbij rijden, en shoppen. Dan weet je ook beter waar je tijdens een proefrit op moet letten.
Ik kocht mijn motor al voor ik afreed, en ik was dolgelukkig met mijn keuze (en dat ben ik gelukkig nog). Maar ik was waarschijnlijk net zo happy-de-peppy geweest met een CB500, een BMW1200GS of een XT600. Het is pas daarna dat je voldoende weet over wat er mogelijk is om daar tijdens het koopproces al op te letten.
Die brandstofindicator mis je de eerste paar dagen, en daarna denk je er niet eens meer aan. Ik zou veel meer aandacht besteden aan hoe je het onderhoud aan gaat pakken (als je verwachtte kilometrage daar noodzaak toe bied, hoe simpel dat is, of de delen uberhaupt nog voor een acceptabele prijs te koop zijn (vanwege dat leerleggen) en of de ergonomie past bij de soort (en lengte van de) ritten die je denkt te gaan maken.
Ik zie mensen hier 2000+ euro stuk slaan op het terug restaureren van kuipwerk terwijl een paar beugels van 200 euro een hoop ellende had bespaard. Als het kuipwerk zo veel geld kost zou ik er niet eens aan beginnen, maar die uitspraak is zwaar onder invloed van het feit dat ik de motor nou eenmaal meeneem naar locaties en activiteiten waar neerleggen een zeer aannemelijke gebeurtenis is.
Dat gezegd hebbende, als ik zie hoeveel sommige mensen hier investeren in kennis ten aanzien van de ideale lean angle, spiegeltjekussen en bochtensnelheid zou ik durven zeggen dat je toch ook situaties opzoekt waar de kans op schade weer groter is dan bij 'gewoon' (definieer 'gewoon') rijden.
TLDR; Zorg dat je goed zit, de motor technisch veilig is en je de onderdelen kunt betalen na de initiele aanschaf. Je zult in je nopjes zijn met elke motor, zeker in de eerste weken/maanden. De rest is nu nog niet belangrijk

.