Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15
Mmm, dat lijkt me toch enigzins lastig te meten. Als iemand bijvoorbeeld te zwakke knipperlichten heeft en aangereden wordt, noem je dat een technisch mankement? Of als je met bijvoorbeeld een versleten balhoofdlager rondrijdt en daardoor verongelukt, zou dat altijd te achterhalen zijn? En zo zijn er nog wel meer dingen die wellicht moeilijk te bepalen zijn na een crash: een voorvork die olie op je remmen lekt, een versleten ketting die breekt, een vastzittende remcylinder, etc. etc. Er stond vorig jaar hier een link naar iemand een eenzijdig ongeluk, zelfs op de foto kon je toen al zien dat zijn banden compleet door waren.

Volgens dit onderzoek komt grofweg een derde van de ongelukken doordat iemand de controle over zijn motor verliest. Ongetwijfeld speelt snelheid en overmoed daar een belangrijke rol in, maar een klein mankement kan zomaar het verschil maken tussen overeind blijven en onderuit gaan.

Noem me pessimistisch, maar ik ken mensen die hooguit eens per jaar hun bandenspanning controleren en uberhaupt nog nooit naar hun remblokken hebben gekeken. Dan vraag ik me af of echt het grootste deel wel zo slim is, en ook zo grondig.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 7 mei 2018 @ 00:03:
[...]

Nope :)

Volgens mij is het grootste deel wel zo slim om hun fietsen in orde te hebben :) Dit nog los van het feit dat nog geen 2% van de ongelukken komt door technische problemen.
Een fiets kan in orde zijn maar niet door een APK komen. Aftermarket xenon of een aftermarket uitlaat zonder katalysator is genoeg voor afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:06
FragFrog schreef op maandag 7 mei 2018 @ 00:35:
Noem me pessimistisch, maar ik ken mensen die hooguit eens per jaar hun bandenspanning controleren en uberhaupt nog nooit naar hun remblokken hebben gekeken. Dan vraag ik me af of echt het grootste deel wel zo slim is, en ook zo grondig.
Zo ken ik ze ook wel, maar dan eigenlijk vooral m.b.t. de auto. En dat zijn allemaal mensen die netjes eenmaal per jaar een beurt + apk laten doen. Laksheid tussen de beurten door ga je nooit ondervangen met een jaarlijks meetmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Helaas waar, en je zal er niet alles mee afvangen, maar er zijn genoeg onderdelen die ofwel langzaam slijten, ofwel niet direct een ongeluk veroorzaken. Vorige APK voor m'n auto bijvoorbeeld bleek dat een van m'n wiellagers versleten was, had ik zelf nooit gemerkt en ik ben er ook niet door verongelukt, maar als er een kritiek moment komt ben ik wel blij dat het nu vervangen is.

Kennelijk worden hier zelfs motoren afgekeurd omdat het remlicht het niet doet, dan denk ik als je dat al niet eens doorhebt, wat missen mensen dan nog meer? Ik zie ze hier zelfs nog wel eens rijden met versleten banden, dat gaat uiteindelijk een keer fout. Af en toe geforceerd controleren lijkt me dan beter dan helemaal niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door FragFrog op 07-05-2018 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-07 11:30
Gisteren met de KTM ride tour op een Duke 790 gereden. Geen idee hoe de motor rijdt.. je moest namelijk achter een instructeur aan, die echt als een idioot reed. Op een gegeven moment ging het 170+ op 60 wegen, je moest als Rossi rijden om ze bij te houden. Tevens gaf de instructeur het goede voorbeeld door sneakers aan te hebben (géén motorsneakers).

Misschien word ik oud, maar heb maar even een mail richting KTM gestuurd, dat ik er niet van uitga dat dit de bedoeling was.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 15:38
Ze zeggen altijd dat iedere motorrijder een keer valt in zijn leven, nou, ik kan mezelf nu ook toevoegen aan dat lijstje. Gelukkig stelde het niet heel veel voor, het gebeurde in de berm met stapvoets snelheid. Ik wou aan de kant voor een ambulance dus ik wou hem even laten rollen in de berm, niet goed opgepast en over het hoofd gezien dat de berm iets schuin af liep. M'n voorwiel schoof weg en daar gingen we. Het -lijkt- er op dat de enige schade een afgebroken knipperlicht en mijn ego is, verder lijkt alles goed te zijn.

Het was de eerste rit met mijn vriendin achterop (sowieso de eerste keer dat mijn vriendin achterop een motor zat), maar gelukkig was ze er hartstikke nuchter onder en vond ze de rest van de rit schitterend. Ze sprong er dus ook meteen weer achterop toen we weer rechtop stonden. "Ik was altijd bang om te vallen, maar dat valt best mee!" Topwijf O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:13
Thoit schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:04:
Gisteren met de KTM ride tour op een Duke 790 gereden. Geen idee hoe de motor rijdt.. je moest namelijk achter een instructeur aan, die echt als een idioot reed. Op een gegeven moment ging het 170+ op 60 wegen, je moest als Rossi rijden om ze bij te houden. Tevens gaf de instructeur het goede voorbeeld door sneakers aan te hebben (géén motorsneakers).

Misschien word ik oud, maar heb maar even een mail richting KTM gestuurd, dat ik er niet van uitga dat dit de bedoeling was.
Ik rij vaak ook op gewone sneakers als ik ff stukje rij, is toch ook niet verboden?
Maar inderdaad vorig jaar met de 690 was het ook wheelietime en scheuren als een gek, maar dat vond ik geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:48

A13X

Dude

Zo ken ik er ook genoeg die de regels van de APK kennen en daar precies op inspelen om een auto toch goedgekeurd te krijgen. Die kopen bv. op de sloop een setje banden voor weinig, net genoeg profiel om de APK mee door te komen en rijden daar vervolgens tot de volgende APK mee door en herhalen het trucje. Of Petjes die hun verrotte chamfer eens per jaar goed zetten en hun opgetrokken banden omwisselen om door de APK te komen en hem daarna weer terug bouwen.

Daarbij is de APK ook niet heilig, ooit in een schimmig verleden met remschijven van 14mm dik (versleten bij 20mm dik) bij de APK gestaan. Had zelf net daarvoor te horen gekregen dat ze zo dun waren, omdat ik er nieuwe banden op had laten leggen bij de bandenboer. Was zelf in de volle overtuiging dat ze de auto er op zouden afkeuren, maar niet dus, zolang hij door de remproef komt is het dus goed. (had tegen de keurmeester gezegd "jij gaat mij afkeuren...", zelfs nog een steekproef gehad op die auto.)

De technische recherche kan best veel achterhalen. Olie op je remmen zie je terug in je pads. Die ketting is te achterhalen aan de staat van de tandwielen en aan de rest van de ketting. Een vastzittende remcilinder komt niet ineens los na een ongeluk etc.

De zaken waarvoor hij bij auto's ooit is ingevoerd spelen bij een motor gewoon minder of niet. Een frame waar de gaten in vallen is niet meer mee te rijden, een auto met de dwarsbalken voor de helft doorgerot kun je echter nog "prima" mee rijden.

Die idioot met versleten banden houdt je niet tegen, die had hem met minimaal profiel laten keuren en was daarna gewoon door blijven rijden. Kun je beter regelen dat de politie zo nu en dan ergens een fuik opstelt en een uitgebreide (technische) controle doet.

Zelf overigens een nieuwe verkorte kentekenhouder gekocht afgelopen week, de huidige minimalistische oplossing is niet naar mijn zin, laakt kentekenverlichting en een mogelijkheid voor een reflector. De verkoper beweerde origineel Yamaha, maar zag er zo geen Yamaha op staan, wel made in Holland dus het zal wel goed zitten. Maar eens bedenken of ik vanavond zin heb om hem er op te zetten. :)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:50
Oke, ik heb een leuke situatie:

Vanochtend rijd ik via een 60-weg naar het werk toe en er zat een trage oma voor mij die niet harder durfde dan 50 km/u. Zodra we op een recht stuk reden en geen tegenliggers hadden wilde ik er ff voorbij ploepen. Toen ik ernaast reed (ongeveer 70/75 km/u) viel mij pas het zwarte VW busje in de linker berm op. Meteen in de ankers natuurlijk, maar ik denk dat ik sowieso harder dan 60 km/u reed bij het passeren van Oma.

Het busje stond dus in de linkerberm. Het was een twee-baans 60km weg en ik reed op de linker weghelft (tegemoetkomend verkeer). De bus stond met zijn neus mijn kant op, dus lijkt mij dat hij flitst vanuit de achterruit. Stel ik reed te hard, kan zo'n busje mij dan ook als te snel meten als ik op de verkeerde weghelft rijd? Ik rijd op die weg 'achteruit' als het ware, dus zou het apparaat mij misschien verkeerd kunnen meten? O-)

Even mijn pro paint skills gebruikt:
flits

Ohja, en ik kwam er dit weekend achter dat mijn kenetekenplaat veel te schuin staat (iets van 40graden en ja andere plaathouder is onderweg). Misschien dat ik daar een gelukje mee kan hebben dat hij niet leesbaar was? >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Leviathius op 07-05-2018 09:28 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:42
@Leviathius je hebt toch geen kenteken aan de voorkant? Vrolijk naar zwaaien en doorgaan :+ Meestal staat de bus juist achter de flitser, of zit de camera in de voorbumper.

[ Voor 30% gewijzigd door Chakotay op 07-05-2018 09:45 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:24

Frans92

VFR800

Chakotay schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:44:
@Leviathius je hebt toch geen kenteken aan de voorkant? Vrolijk naar zwaaien en doorgaan :+ Meestal staat de bus juist achter de flitser, of zit de camera in de voorbumper.
Tenzij het busje de auto's van voren flitst. Dan kan je wel de sjaak zijn.

Maar goed, daar zal Leviathius uitsluitsel over kunnen geven. In ieder geval over een paar weken :+

[ Voor 12% gewijzigd door Frans92 op 07-05-2018 09:47 ]

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip-5
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07 10:23
Een hele goede morgen, ik hoop dat hier mensen zijn die mij wat advies kunnen geven.

Ik rij momenteel een Yamaha FJR1300A uit 2005, 96k op de teller, leuk ding, maar hij wordt mij te duur in onderhoud. Komt zaterdag een een rekening van +/- 1500 euro aan en eigenlijk mag de koppeling ook wel een keer. Al met al denk ik dat ik maar eens voorzichtig moet gaan kijken naar een andere (waarsch lichtere) fiets.

Voor woon-werk rijd ik zo'n 22-25k per jaar, en ik rij het hele jaar door (behalve bij sneeuw). Ik zoek dus een andere 2e hands fiets welke dit ook zo'n beetje aan kan en dan als het kan ook wat minder zwaar ivm banden slijtage. Ik heb hiervoor een opgevoerde brommer gehad, Honda SH300, was leuk op de ring van Amsterdam, maar niet echt voor de vele snelweg km's die ik maak nu. Vlak voorat ik de FJR kocht heb ik ook op een Deauville 700 gereden, dit leek op papier de ideale motor voor mij, maar tijdens de proefrit had ik vooral een gevoel van :meh

Ik sta open voor alles, als ik maar een beetje rechtop kan zitten en een klein beetje bescherming/kuip heb. oja, cardan is ook wel lekker :)
budget ligt rond de 5k.

Fear can hold you prisoner, Hope can set you free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Volgens dit onderzoek komt grofweg een derde van de ongelukken doordat iemand de controle over zijn motor verliest.
Interessant stukje.
Leviathius schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:18:
Stel ik reed te hard, kan zo'n busje mij dan ook als te snel meten als ik op de verkeerde weghelft rijd? Ik rijd op die weg 'achteruit' als het ware, dus zou het apparaat mij misschien verkeerd kunnen meten? O-)
Of je kijkt op flitsservice welke fliter het was en welke richting hij op stond. Reken maar dat je geflitst bent als het jou richting op was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
skip-5 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:50:
Een hele goede morgen, ik hoop dat hier mensen zijn die mij wat advies kunnen geven.

Ik rij momenteel een Yamaha FJR1300A uit 2005, 96k op de teller, leuk ding, maar hij wordt mij te duur in onderhoud. Komt zaterdag een een rekening van +/- 1500 euro aan en eigenlijk mag de koppeling ook wel een keer. Al met al denk ik dat ik maar eens voorzichtig moet gaan kijken naar een andere (waarsch lichtere) fiets.

Voor woon-werk rijd ik zo'n 22-25k per jaar, en ik rij het hele jaar door (behalve bij sneeuw). Ik zoek dus een andere 2e hands fiets welke dit ook zo'n beetje aan kan en dan als het kan ook wat minder zwaar ivm banden slijtage. Ik heb hiervoor een opgevoerde brommer gehad, Honda SH300, was leuk op de ring van Amsterdam, maar niet echt voor de vele snelweg km's die ik maak nu. Vlak voorat ik de FJR kocht heb ik ook op een Deauville 700 gereden, dit leek op papier de ideale motor voor mij, maar tijdens de proefrit had ik vooral een gevoel van :meh

Ik sta open voor alles, als ik maar een beetje rechtop kan zitten en een klein beetje bescherming/kuip heb. oja, cardan is ook wel lekker :)
budget ligt rond de 5k.
FZ6'je? Stuk lichter dan je nu hebt, makkelijk voor dat budget te krijgen, zitten koffers op, je blijft bij Yamaha. Alleen wel ketting ipv cardan. Maar je hebt een middenbok, dus smeren van de ketting is appeltje eitje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:33
Raym09 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:07:
[...]

Zo ken ik er ook genoeg die de regels van de APK kennen en daar precies op inspelen om een auto toch goedgekeurd te krijgen. Die kopen bv. op de sloop een setje banden voor weinig, net genoeg profiel om de APK mee door te komen en rijden daar vervolgens tot de volgende APK mee door en herhalen het trucje. Of Petjes die hun verrotte chamfer eens per jaar goed zetten en hun opgetrokken banden omwisselen om door de APK te komen en hem daarna weer terug bouwen.

Daarbij is de APK ook niet heilig, ooit in een schimmig verleden met remschijven van 14mm dik (versleten bij 20mm dik) bij de APK gestaan. Had zelf net daarvoor te horen gekregen dat ze zo dun waren, omdat ik er nieuwe banden op had laten leggen bij de bandenboer. Was zelf in de volle overtuiging dat ze de auto er op zouden afkeuren, maar niet dus, zolang hij door de remproef komt is het dus goed. (had tegen de keurmeester gezegd "jij gaat mij afkeuren...", zelfs nog een steekproef gehad op die auto.)

De technische recherche kan best veel achterhalen. Olie op je remmen zie je terug in je pads. Die ketting is te achterhalen aan de staat van de tandwielen en aan de rest van de ketting. Een vastzittende remcilinder komt niet ineens los na een ongeluk etc.

De zaken waarvoor hij bij auto's ooit is ingevoerd spelen bij een motor gewoon minder of niet. Een frame waar de gaten in vallen is niet meer mee te rijden, een auto met de dwarsbalken voor de helft doorgerot kun je echter nog "prima" mee rijden.

Die idioot met versleten banden houdt je niet tegen, die had hem met minimaal profiel laten keuren en was daarna gewoon door blijven rijden. Kun je beter regelen dat de politie zo nu en dan ergens een fuik opstelt en een uitgebreide (technische) controle doet.
Maar als we het nou eens andersom bekijken:

Een APK keuring kost, indien er niks op te merken valt, ongeveer 20 tot 30 euro. "Motorrijden mag geld kosten" hoor ik vaker, en er worden duizenden euro's stukgeslagen op het perfecte leren pak, nieuwe knippers, repareren van kleine krasjes en andere zaken die APK technisch niet 'nodig' zijn. Dan mag die keuring qua kosten het punt niet zijn.

Vervolgens hoor ik als argument dat 'er altijd idioten zullen zijn die hem met truukjes wel door de APK heen fietsen' en 'echte mafkezen hou je toch'. Mag ik daar dan, for the sake of argument, uit afleiden dat de mensen die dit roepen hun eigen motor prima in orde hebben? In welk geval die APK eigenlijk een formaliteit is?

Wij hebben hem elk jaar (in april) gratis via de club, die APK. Maar als ik er 20 euro voor moest dokken, deed ik het ook wel, want de heren zijn ook uitermate behulpzaam (en je krijgt er nog een DB meting bij ook), en ik vind het altijd fijn te weten of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn motor is technisch in heel goede staat en ik weet dus dat ik erop kan vertrouwen, maar elk jaar weer staat er volk bij die keuring die zelfs verbaasd durven kijken als ze horen dat er nog minder dan anderhalve bar in hun banden resteert: "oh, dus dat moet ik maar eens in de gaten gaan houden dan?".

Lang verhaal kort: Voor de mensen die hun motor toch al netjes onderhouden is er niks aan de hand, mensen die er een potje van maken worden van de weg gehouden en die mensen die koste wat kost dat ding met 'truuks' door de APK weten te krijgen spelen met hun eigen leven, maar die mafkezen had je daarvoor ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
@Chakotay: Het busje stond met zijn neus mijn kant op zeg maar. Dus in mijn prachtige schets staat hij met de neus naar beneden en zit de flitsapparatuur aan de achterkant. Als ik er voorbij rijd, van onder naar boven in mijn plaatje, dan is mijn kentekenplaat prima af te lezen (helaas :9).
@TheBrut3 Hij stond vanochtend nog niet op flitsservice, heb hem zelf aangemeld zojuist, dat wel. Wat ook nog een kleine kans is, is dat het gewoon een random busje was van iemand die daar moest zijn ofzo. Zitten veel boerderijen met polen, misschien was het een bussie, een bussie, een bussie vol met p... :+ Scratch that, hij staat er nu wel op...

Ik reed op mijn teller 65 gok ik uiteindelijk, dus op gps is dat 62? Met correctie is gewoon een nette 59 km/u? :+ Mijn vraag was dus eigenlijk vooral naar de techniek van zo'n radarcontrole. Doet die altijd 2 banen scannen in 2 verschillende rijrichtingen? En wat dus als je op de tegenliggende rijrichting rijd, kun je dan ook geflitst worden? Je rijd weg van de flitsbus, maar wel op de rijbaan waarbij misschien het apparaat staat ingesteld op dat de voertuigen naar de bus toe komen rijden?

[ Voor 30% gewijzigd door Leviathius op 07-05-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

TheBrut3 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:56:
[...]

FZ6'je? Stuk lichter dan je nu hebt, makkelijk voor dat budget te krijgen, zitten koffers op, je blijft bij Yamaha. Alleen wel ketting ipv cardan. Maar je hebt een middenbok, dus smeren van de ketting is appeltje eitje.
FZ8 of FZ1 kan natuurlijk ook nog, die zijn een stuk sterker maar met dezelfde voordelen. Het verbruik zal wat hoger zijn dan van de FZ6 maar zeker niet hoger dan de FJR.

@HTT-Thalan Toevallig had ik dat dan weer net niet toegevoegd, de APK van mijn auto kost op dit moment €12,50 dus daarvoor kan je het ook weer niet laten inderdaad. Enige waar ik zelf nu mee zit is dat bij het motorisch tunen van je motor om hem beter te laten rijden (bijv, fuelcut laten verwijderen uit je ECU) je dan mogelijk ook de sjaak bent en dat zijn dingen waar ik nou net niet op zit te wachten.

[ Voor 29% gewijzigd door A13X op 07-05-2018 10:10 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:01:
[...]

Maar als we het nou eens andersom bekijken:

Een APK keuring kost, indien er niks op te merken valt, ongeveer 20 tot 30 euro. "Motorrijden mag geld kosten" hoor ik vaker, en er worden duizenden euro's stukgeslagen op het perfecte leren pak, nieuwe knippers, repareren van kleine krasjes en andere zaken die APK technisch niet 'nodig' zijn. Dan mag die keuring qua kosten het punt niet zijn.

Vervolgens hoor ik als argument dat 'er altijd idioten zullen zijn die hem met truukjes wel door de APK heen fietsen' en 'echte mafkezen hou je toch'. Mag ik daar dan, for the sake of argument, uit afleiden dat de mensen die dit roepen hun eigen motor prima in orde hebben? In welk geval die APK eigenlijk een formaliteit is?

Wij hebben hem elk jaar (in april) gratis via de club, die APK. Maar als ik er 20 euro voor moest dokken, deed ik het ook wel, want de heren zijn ook uitermate behulpzaam (en je krijgt er nog een DB meting bij ook), en ik vind het altijd fijn te weten of ik iets over het hoofd heb gezien. Mijn motor is technisch in heel goede staat en ik weet dus dat ik erop kan vertrouwen, maar elk jaar weer staat er volk bij die keuring die zelfs verbaasd durven kijken als ze horen dat er nog minder dan anderhalve bar in hun banden resteert: "oh, dus dat moet ik maar eens in de gaten gaan houden dan?".

Lang verhaal kort: Voor de mensen die hun motor toch al netjes onderhouden is er niks aan de hand, mensen die er een potje van maken worden van de weg gehouden en die mensen die koste wat kost dat ding met 'truuks' door de APK weten te krijgen spelen met hun eigen leven, maar die mafkezen had je daarvoor ook al.
Eens. De enige motorrijders die ik persoonlijk ken en waarvan ik weet dat ze tegen de motor-apk zijn, zijn mensen die zelf aan hun motor hobbyen en denken dat ze alles prima in orde hebben..
Niets mis mee, maar als je dat toch zeker weet, wat boeit die 20 euro per jaar dan?
Van mij mogen ze daarom ook best een motor-apk invoeren.

Ja, truukjes zal je blijven houden, maar ik heb liever dat mensen truukjes uitvoeren en dus bewust zijn van de zwakheden van hun motor, dan gewoon door blijven rijden met versleten remmen of banden.

M.b.t. flitsers. Voor zover ik weet kunnen die gewoon 2 rijstroken, beide kanten op flitsen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

@skip-5 Erg zonde als je de FJR weg zou doen imho, het is een machine juist zeer geschikt voor dat soort kilometrages. Maar voro 1500 euro? Wat hebben ze in hemels naam gedaan, het hele motor blok gereviseerd?

Aait zijn 2004 FJR over zijn tank, vanmorgen sprong de teller over de 150k km (vanaf 72k kmk eigenaar 3j geleden). En als de motor zich houdt zoals ie zich houdt, gaat ie probleemloos richting de 300k.

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 07-05-2018 10:12 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Leviathius schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:01:
@Chakotay: Het busje stond met zijn neus mijn kant op zeg maar. Dus in mijn prachtige schets staat hij met de neus naar beneden en zit de flitsapparatuur aan de achterkant. Als ik er voorbij rijd, van onder naar boven in mijn plaatje, dan is mijn kentekenplaat prima af te lezen (helaas :9).
@TheBrut3 Hij stond vanochtend nog niet op flitsservice, heb hem zelf aangemeld zojuist, dat wel. Wat ook nog een kleine kans is, is dat het gewoon een random busje was van iemand die daar moest zijn ofzo. Zitten veel boerderijen met polen, misschien was het een bussie, een bussie, een bussie vol met p... :+ Scratch that, hij staat er nu wel op...

Ik reed op mijn teller 65 gok ik uiteindelijk, dus op gps is dat 62? Met correctie is gewoon een nette 59 km/u? :+ Mijn vraag was dus eigenlijk vooral naar de techniek van zo'n radarcontrole. Doet die altijd 2 bannen scannen in 2 verschillende rijrichtingen? En wat dus als je op de tegenliggende rijrichting rijd, kun je dan ook geflitst worden? Je rijd weg van de flitsbus, maar wel op de rijbaan waarbij misschien het apparaat staat ingesteld op dat de voertuigen naar de bus toe komen rijden?
Flitsen proberen ze, zover ik weet, altijd van achter te doen. Maar de techniek er achter weet ik ook niet. Hij pakt wel beide banen, want juist de inhalers heb je te pakken met de flitser.
Ik zie trouwens ook dat flitsservice geen richting aangeeft op de non A/N-wegen. En zolang je na correctie boven de 63km/h zit zal je een bon krijgen, dat is afwachten.
Raym09 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:02:
FZ8 of FZ1 kan natuurlijk ook nog, die zijn een stuk sterker maar met dezelfde voordelen. Het verbruik zal wat hoger zijn maar zeker niet hoger dan de FJR.

@HTT-Thalan Toevallig had ik dat dan weer net niet toegevoegd, de APK van mijn auto kost op dit moment €12,50 dus daarvoor kan je het ook weer niet laten inderdaad. Enige waar ik zelf nu mee zit is dat bij het motorisch tunen van je motor om hem beter te laten rijden (bijv, fuelcut laten verwijderen uit je ECU) je dan mogelijk ook de sjaak bent en dat zijn dingen waar ik nou net niet op zit te wachten.
Ik haalde de FZ6 aan omdat het volgens mij ook om de prijs ging. Dat ding is goedkoper en verbruikt wat minder, met 100pk nog redelijk vlot te noemen.

En ECU aanpassen is geen APK afkeur, ook bij de auto niet. Anders zouden er héél véél diesels (en tegenwoordig ook turbo benzine's) moeten worden afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip-5
Hij ging weg voor een combinatie van beurten, was zelf al wat laat met de 90k beurt, en daarna moest ik achteraan aansluiten. Tevens moest de achterbrug even gecheckt worden en daar moeten nieuwe lagers etc in. Tijdens het verwijderen van de uitlaat brak er ook gelijk een demper af, dus dat moet ook weer gefixt worden :(

Ik ga eens naar die andere gesuggereerde fietsen kijken! Hoe vaak ben je trouwens in de weer met zo'n ketting? Had het idee dat op de fiets van mijn vader (tdm850) de ketting best wel weer snel op spanning gebracht moest worden en die heeft geen middenbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
TheBrut3 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:13:
[...]

Flitsen proberen ze, zover ik weet, altijd van achter te doen. Maar de techniek er achter weet ik ook niet. Hij pakt wel beide banen, want juist de inhalers heb je te pakken met de flitser.
Ik zie trouwens ook dat flitsservice geen richting aangeeft op de non A/N-wegen. En zolang je na correctie boven de 63km/h zit zal je een bon krijgen, dat is afwachten.
Thanks voor de verduidelijking, wordt even afwachten en duimen dus. Best lomp was het wel van mij. Rijd al 14 jaar over die weg en had pas 2x eerder een busje daar zien staan. 1e keer was toen die weg voor het eerst asfalt kreeg en de 2e keer was Beatrix nog koningin en de # nog een 'hekkie' :+. Aghja, van fouten moeten we leren he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Laatst online: 15:06
Gisteren kwam ik onverwacht langs de Mac in Veenendaal waar dus een soort van opvolger van de MegaMeeting aan de gang was. Effe rond gekeken. De sfeer was weer net zoals in de begintijd van deze meeting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

TheBrut3 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:13:
[...]
Ik haalde de FZ6 aan omdat het volgens mij ook om de prijs ging. Dat ding is goedkoper en verbruikt wat minder, met 100pk nog redelijk vlot te noemen.

En ECU aanpassen is geen APK afkeur, ook bij de auto niet. Anders zouden er héél véél diesels (en tegenwoordig ook turbo benzine's) moeten worden afgekeurd.
FZ8 word inderdaad lastig voor 5k maar een FZ1 ga je echt wel vinden voor 5k, sowieso de eerste generatie van 01-05. Ik haalde ze aan omdat ze v.w.b. vermogen wat meer in de buurt van de FJR zitten.

De aanpassing zelf ook niet, maar zo'n fuelcut zit er voor emissie eisen in, kan mij zo voorstellen dat je daarna niet meer door de 4 gas/CO2 test heen komt. Tevens word vaak de Kat verwijderd voor doorstroming, ook dat zal niet helpen voor je uitstoot.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 07-05-2018 10:25 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

FragFrog schreef op maandag 7 mei 2018 @ 00:00:
Heeft Nederland nog steeds geen APK voor motoren trouwens? Moest hier vorige week voor de keuring, enige aanmerking was dat de koplamp net iets te hoog scheen. Erg vriendelijke kerel, wilde me wel helpen om hem even bij te stellen in plaats van'm gelijk af te keuren, maar helaas stond'ie al bijna op het maximum. "Ow, mmm, nou ja zo is het wel in orde". Top :+
Helaas nog niet. Mag wat mij betreft direct worden ingevoerd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

skip-5 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:17:
Ik ga eens naar die andere gesuggereerde fietsen kijken! Hoe vaak ben je trouwens in de weer met zo'n ketting? Had het idee dat op de fiets van mijn vader (tdm850) de ketting best wel weer snel op spanning gebracht moest worden en die heeft geen middenbouw.
Voordat ik met de FJR reed, had ik een FZS 600. Als de ketting op spanning was - en gesmeerd bleef - had je er eigenlijk niet echt omkijken naar. Anders dan dat je hem bij een regenbui of 500-800km even het vet naloopt. Zelf hanteerde ik 3/4 tankbeurten (1000-1600km) voor het opnieuw invetten van de ketting.

De TDM is een twee cilinder en is wat harder op de ketting, maar zorg dat je wat vet bij je hebt.
Niet zo een spuitbus die binnen no-time lees is. Maar ik had zelf een potje Forte ketting vet (rood spul), en een oude kwast.
Heb 2 kettingsets versleten op deze manier, gingen resp 60k en 55k km mee.

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 07-05-2018 10:48 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Raym09 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:07:
Kun je beter regelen dat de politie zo nu en dan ergens een fuik opstelt en een uitgebreide (technische) controle doet.
Je maakt wel een goed punt dat iemand die'm hoe dan ook door de APK wil hebben, dat met minimale inspanning waarschijnlijk wel zal lukken. Waar het denk ik meer nut voor heeft, zijn de mensen die simpelweg niet weten dat er iets mis is met hun motor wat de rijeigenschappen of veiligheid beinvloed. Zoals @HTT-Thalan ookal zo mooi aangaf, er zijn echt hele simpele dingen die mensen niet doorhebben.

Het probleem met dit af laten hangen tot een politie-controle, is dat het veel moeilijker is om onderweg alles na te lopen in een gecontroleerde omgeving (er komt nog best wat apparatuur aan te pas hier), en dat je nooit alle motorrijders ermee pakt. Dan wordt het bonnetjes schrijven omdat je een sticker op je nummerbord hebt, maar missen ze bijvoorbeeld je versleten achterbrugophanging omdat ze je achterwiel niet van de grond krijgen. Dan is het denk ik beter dat een gespecialiseerd bedrijf dit uitvoert op een rustig moment, als je niet onderweg ergens naartoe bent. Bijkomend voordeel: als bijvoorbeeld je uitlaat dan te luid is heb je een maand om het op te lossen, in plaats van dat je direct een boete krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02
Leviathius schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:18:
Thanks voor de verduidelijking, wordt even afwachten en duimen dus. Best lomp was het wel van mij. Rijd al 14 jaar over die weg en had pas 2x eerder een busje daar zien staan. 1e keer was toen die weg voor het eerst asfalt kreeg en de 2e keer was Beatrix nog koningin en de # nog een 'hekkie' :+. Aghja, van fouten moeten we leren he.
Je kan altijd even met je DigiD inloggen op https://www.cjib.nl/ om te kijken, daar staan ze meestal vrij snel op.

Edit: Niet dat ik zoveel boetes heb gereden, sterker nog nog maar 1x. Maar wat ik heb gelezen staat het er vaak binnen 48 uur op.

[ Voor 10% gewijzigd door MrXen0 op 07-05-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
FragFrog schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:53:
Dan wordt het bonnetjes schrijven omdat je een sticker op je nummerbord hebt, maar missen ze bijvoorbeeld je versleten achterbrugophanging omdat ze je achterwiel niet van de grond krijgen.
Dit dus.
Dan krijgen we hier weer zeik posts/topics dat mensen met auto's en motoren een half uur moesten wachten omdat de auto werd gecontroleerd en dat ze boetes krijgen voor "onzinnige dingen".

Overigens zijn er natuurlijk ook modificaties die op de motor zitten om de motor beter te laten rijden, meer controle en grip of zorgen dat de motor en rijder beter worden opgemerkt in het verkeer. Deze zijn niet origineel, hebben mogelijk geen e-keur maar voegen wel wat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
MrXen0 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:30:
[...]

Je kan altijd even met je DigiD inloggen op https://www.cjib.nl/ om te kijken, daar staan ze meestal vrij snel op.

Edit: Niet dat ik zoveel boetes heb gereden, sterker nog nog maar 1x. Maar wat ik heb gelezen staat het er vaak binnen 48 uur op.
Staat nu nog niets op. Zou ook wel erg snel zijn. Vanavond nog maar een keer controleren dan. Thanks voor de tip in ieder geval (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:08
Zo gisteravond uiteindelijk thuis gekomen na een rit van 7 uur, in totaal dit weekend 13 uur aan rijtijd. Was een goede oefening / voorbereiding op de aankomende motorvakantie naar Engeland voor 2 weken. Dit weekend was eerste keer dat we een meerdaagse motorrit deden. Goed om alles uit te testen wat betreft communicatie, navigatie, bepakking en rijtijden.

Overigens.. ik haat wielrenners. Bij Valkenburg meerdere keren gehad dat een hele peleton de rotonde opknalt (gewoon op de weg, niet eens op het fietspad) terwijl jij er al op rijd. Het boeit ze echt helemaal niets dat ze zichzelf bijna doodrijden.

@Highviz
Zo lang je een schoon, niet te oud vest of jas hebt werkt het best aardig. Maar je moet er dus wel rekening mee houden dat de werking ervan totaal teniet wordt gedaan als die te vuil of te oud wordt. Ik heb in mijn topkoffer altijd de Macna Vision vest die op mijn Macna jas past. Als het donker wordt doe ik hem op mijn jas maar overdag eigenlijk nooit.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip-5
_Apache_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Voordat ik met de FJR reed, had ik een FZS 600. Als de ketting op spanning was - en gesmeerd bleef - had je er eigenlijk niet echt omkijken naar. Anders dan dat je hem bij een regenbui of 500-800km even het vet naloopt. Zelf hanteerde ik 3/4 tankbeurten (1000-1600km) voor het opnieuw invetten van de ketting.

De TDM is een twee cilinder en is wat harder op de ketting, maar zorg dat je wat vet bij je hebt.
Niet zo een spuitbus die binnen no-time lees is. Maar ik had zelf een potje Forte ketting vet (rood spul), en een oude kwast.
Heb 2 kettingsets versleten op deze manier, gingen resp 60k en 55k km mee.
O dat is nog wel te overzien, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:02
Opzich is er niks mis met zo een APK voor motoren. Maar ik zie het ook al totaal de verkeerde kant op gaan namelijk. Veel van ons hebben namelijk wel wat aanpassingen aan de motor: knippers, stuur, verhoogd/verlaagd, verlichting, zijspiegels, uitlaat en ga zo nog maar door.

Stel je voor dat je elke keer bij de APK staat en hierop afgekeurd zou worden. Kan je elke keer je gehele fiets ombouwen voordat je naar de APK gaat. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:03
Panini schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:36:
Opzich is er niks mis met zo een APK voor motoren. Maar ik zie het ook al totaal de verkeerde kant op gaan namelijk. Veel van ons hebben namelijk wel wat aanpassingen aan de motor: knippers, stuur, verhoogd/verlaagd, verlichting, zijspiegels, uitlaat en ga zo nog maar door.

Stel je voor dat je elke keer bij de APK staat en hierop afgekeurd zou worden. Kan je elke keer je gehele fiets ombouwen voordat je naar de APK gaat. :/
Waarom zou dat allemaal voor afkeur zorgen? Veel auto's zijn ook verhoogd of verlaagd, hebben andere verlichting (wel goede kleur uiteraard), andere uitlaat etc., die komen ook allemaal door de APK.
De APK is niet zoals de TÜV in Duitsland die ook controleert of alles wel een E-keur heeft en goedgekeurd is voor die specifieke motor/auto..

[ Voor 8% gewijzigd door Tankiej op 07-05-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Tankiej schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Waarom zou dat allemaal voor afkeur zorgen? Veel auto's zijn ook verhoogd of verlaagd, hebben andere verlichting (wel goede kleur uiteraard), andere uitlaat etc., die komen ook allemaal door de APK.
De APK is niet zoals de TÜV in Duitsland die ook controleert of alles wel een E-keur heeft en goedgekeurd is voor die specifieke motor..
Dacht dat zoiets juist de bedoeling was voor de APK voor motoren. Dat is dan ook mijn enige opmerking erbij. Zolang zoiets niet ingevoerd zou worden dan is een APK voor motoren geen slecht idee.
[...]
Waar het denk ik meer nut voor heeft, zijn de mensen die simpelweg niet weten dat er iets mis is met hun motor wat de rijeigenschappen of veiligheid beinvloed. Zoals @HTT-Thalan ookal zo mooi aangaf, er zijn echt hele simpele dingen die mensen niet doorhebben.
Wat ik moeilijk vind om te begrijpen. Vooral als je je realiseert hoe belangrijk het is dat je motor in een goede staat is.

Maar ik kan mij dan ook herinneren dat mijn instructeur mij deze dingen bij heeft gebracht tijdens het lessen. Hij liet mij zien hoe ik de remmen kan controleren, waar ik moet letten qua rijgedrag, hoe je banden controleert etc. Legde daarnaast ook nog eens haarfijn het belang ervan uit. Hoop dat meer van jullie dit bekend voor komt?

Daarnaast staat het toch ook allemaal in je theorieboeken. Maar jammer genoeg is dat na het behalen van het examen bij veel mensen weer uit het hoofd gevlogen. :+

[ Voor 43% gewijzigd door Panini op 07-05-2018 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 15:30
steveman schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:59:
Gisteravond nog even wezen rijden, laagstaande zon, route tussen bossen door... En wat kom je tegen? Motorrijnerds met zwarte kleding zonder licht aan.

Als je niet gezien wil worden zijn dat stappen 0 en 1... :F

(altijd)Dimlicht aan en gaan!

/airbox51
Hier in BE is dat altijd verplicht dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Vanavond even onderzoek doen naar de Packtalk Bold van Scala. ex-collega wilt er een kopen en mij staat het ook al een tijdje op de planning om er eens naar te kijken.

Iemand ervaring mee toevallig?

Ben vooral benieuwd hoe het koppelen met eventuele andere merken gaat. En of dat überhaupt mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

[...]
Je maakt wel een goed punt dat iemand die'm hoe dan ook door de APK wil hebben
Jij ook hoor, er zijn gewoon voor en tegens te verzinnen, het ligt er vooral aan waar de grens gaat worden getrokken. Ben zeker niet anti APK, maar wat @Panini zegt het ligt er wel aan hoever we dan doorslaan.

Dat het ook echt op veiligheid en (verborgen) slijtage is gericht, en niet op het onmogelijk maken van het aanpassen van je motor naar jouw smaak. Dat bv. een uitlaat met E-keur en homologatie voor jouw motor gewoon is toegestaan of dat je binnen X-marge van je typegoedkeuring moet blijven.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tankiej schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:38:
[...]

De APK is niet zoals de TÜV in Duitsland die ook controleert of alles wel een E-keur heeft en goedgekeurd is voor die specifieke motor/auto..
Verhoogd of verlaagd; er wordt wel degelijk gekeken of er geen speling is en of alles nog vrij kan bewegen. Zo niet -> afkeur.
Andere verlichting; zodra er inderdaad sprake is van een afwijkende kleur of van méér verlichting dan toegestaan -> afkeur. Andere knipperlichten heb ik nog nooit op een auto gezien (wel andere fabrikant, maar geen andere vormen of kleuren).
Uitlaat -> te veel kabaal -> afkeur.

E-keur is in nederland in veel gevallen helemaal niet verplicht, maar desondanks staan ze voor auto's op heel veel onderdelen wel gewoon er op - vaak omdat die onderdelen over heel Europa (kunnen) worden verkocht. Dat er bij APK niet gekeken wordt naar het logootje is dan niet zo interessant; onderdelen zonder e-keur worden wel op andere punten afgekeurd.
En dat gaat bij motoren ook precies zo werken: zaken wordt afgekeurd niet omdat ze een logootje missen, maar omdat ze onveilig zijn, teveel kabaal maken, niet zichtbaar zijn, niet deugdelijk vast zitten en/of niet toegestaan zijn. En dus krijg je nog steeds dat er veel spullen vlak voor de APK worden verwijderd/verwisseld en 3 dagen later weer 'netjes' teruggeschroefd worden...
Raym09 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Jij ook hoor, er zijn gewoon voor en tegens te verzinnen, het ligt er vooral aan waar de grens gaat worden getrokken. Ben zeker niet anti APK, maar wat @Panini zegt het ligt er wel aan hoever we dan doorslaan.

Dat het ook echt op veiligheid en (verborgen) slijtage is gericht, en niet op het onmogelijk maken van het aanpassen van je motor naar jouw smaak. Dat bv. een uitlaat met E-keur en homologatie voor jouw motor gewoon is toegestaan of dat je binnen X-marge van je typegoedkeuring moet blijven.
De regel is dat een uitlaat niet teveel kabaal mag maken. Of die een E-keur heeft, doet er niet toe. Maar tegelijkertijd wéét je dat áls 'ie een E-keur heeft, hij niet teveel kabaal maakt (tenminste, als 'ie niet lekt of als de dempingswol is verbrand oid). De hele discussie rondom wel of geen E-keur is daarmee onnodig. Een E-keur is niet strenger dan APK eisen, eerder andersom.

[ Voor 23% gewijzigd door Icephase op 07-05-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:57:
[...]

E-keur is in nederland in veel gevallen helemaal niet verplicht, maar desondanks staan ze voor auto's op heel veel onderdelen wel gewoon er op - vaak omdat die onderdelen over heel Europa (kunnen) worden verkocht. Dat er bij APK niet gekeken wordt naar het logootje is dan niet zo interessant; onderdelen zonder e-keur worden wel op andere punten afgekeurd.
En dat gaat bij motoren ook precies zo werken: zaken wordt afgekeurd niet omdat ze een logootje missen, maar omdat ze onveilig zijn, teveel kabaal maken, niet zichtbaar zijn, niet deugdelijk vast zitten en/of niet toegestaan zijn. En dus krijg je nog steeds dat er veel spullen vlak voor de APK worden verwijderd/verwisseld en 3 dagen later weer 'netjes' teruggeschroefd worden...
Klopt, maar denk dat het gros aan rijders hier niet de moeite in wil steken. Denk dat je een bulk aan probleem fietsen weg neemt.

[ Voor 17% gewijzigd door aidanl op 07-05-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

aidanl schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:00:
[...]

Klopt, maar denk dat het gros aan rijders hier niet de moeite in wil steken. Denk dat je een bulk aan probleem fietsen weg neemt.
Dat ligt eraan wat je definieert als 'probleemfietsen'. Qua veiligheid; ja dan heb je denk ik gelijk. Maar ik denk wel dat dat maar een hele kleine groep is.

De andere groep 'probleemfietsen' zijn volgens mij de 'posers', met dikke bleeeeeerpijpen, minieme knipperlichtjes en aftermarket Xenon zonder goede afstelling. Die zie ik echt wel hun uitlaatjes verwisselen hoor voor 1 dag. En volgens mij is die groep vele malen groter, als ik zo eens op een willekeurige zondagmiddag de dijken langs kijk van wat daar rijdt...

APK is er uiteraard voor de veiligheid van het voertuig zelf - maar daarvan hebben de MAG en KNMV al aangetoond richting de politiek dat dat nauwelijks een issue is bij motorrijdend Nederland- en voor de bescherming voor anderen (milieu en omstanders). Met name dat laatste is bij die 2e groep het probleem. Ik ben ook geen voorstander van APK (want ik vind dat je dat met betere handhaving moet oplossen) maar laten we niet doen alsof we heiliger dan de paus zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:08:
[...]

Dat ligt eraan wat je definieert als 'probleemfietsen'. Qua veiligheid; ja dan heb je denk ik gelijk. Maar ik denk wel dat dat maar een hele kleine groep is.

De andere groep 'probleemfietsen' zijn volgens mij de 'posers', met dikke bleeeeeerpijpen, minieme knipperlichtjes en aftermarket Xenon zonder goede afstelling. Die zie ik echt wel hun uitlaatjes verwisselen hoor voor 1 dag. En volgens mij is die groep vele malen groter, als ik zo eens op een willekeurige zondagmiddag de dijken langs kijk van wat daar rijdt...

APK is er uiteraard voor de veiligheid van het voertuig zelf - maar daarvan hebben de MAG en KNMV al aangetoond richting de politiek dat dat nauwelijks een issue is bij motorrijdend Nederland- en voor de bescherming voor anderen (milieu en omstanders). Met name dat laatste is bij die 2e groep het probleem. Ik ben ook geen voorstander van APK (want ik vind dat je dat met betere handhaving moet oplossen) maar laten we niet doen alsof we heiliger dan de paus zijn...
Met andere woorden, bij de APK voor motoren zou het een goed idee zijn om het gebruikte uitlaatsysteem ook vast te leggen? Want dan kun je makkelijk (als agent zijnde) aanwijzen dat het rapport (dat je bij moet hebben als je het voertuig bestuurt) een ander uitlaatsysteem toont dan nu gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
APK is vooral ook tegenstand vanuit de dealers.
Waarom? denk er maar eens over na hoeveel drukte dat gaat leveren bij toch al veel te drukke zaken. en de uren bij APK mogen ze echt niet 1 op 1 doorrekenen want dan wordt een APK veel te duur.
Maar het beste argument van dealer vond ik wel de aanschaf van alle nodige apparatuur voor metingen etc.
Dus ook vanuit de dealers is er heftige tegenstand om een APK in te voeren.

Dan nog even een andere opmerking voor onder andere @HTT-Thalan het is APK of AP keuring, want Algemeen Periodieke Keuring keuring klinkt zo raar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:17:
[...]

Met andere woorden, bij de APK voor motoren zou het een goed idee zijn om het gebruikte uitlaatsysteem ook vast te leggen? Want dan kun je makkelijk (als agent zijnde) aanwijzen dat het rapport (dat je bij moet hebben als je het voertuig bestuurt) een ander uitlaatsysteem toont dan nu gemonteerd.
Nee, gewoon geluidsmeting. De regels, de controlemethodes etc. bestaat allemaal al. Waarom moet dat per se anders? Ik zeg alleen dat de handhaving hierop verbetert moet worden als je het probleem écht wilt bestrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini

De regel is dat een uitlaat niet teveel kabaal mag maken. Of die een E-keur heeft, doet er niet toe.
Gelijk het lastige, dat verschilt per type motor. Sommige motoren zitten bij met goedkeuring op 104db (Akra op een RSV4). Wat echt hard is kan ik je vertellen. Net zoals de goedgekeurde uitlaten van Harley's.

Nooit zo goed begrepen waarom dat nou verschilt per motor.

[ Voor 7% gewijzigd door Panini op 07-05-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:17:
[...]

Maar in hoevere slaat dit dan door? Stel je zet een ander uitlaat onder je motor, zou je hem dan opnieuw moeten laten keuren i.v.m. toename vermogen / geluid etc en dit bij de RDW dus in de gegevens laten aanpassen? Denk dat dit teveel geld en tijd zou kosten van de RDW en bij voorbaat dus al afgeschoten wordt.
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:08:
[...]

Tja als ik in mijn omgeving kijk naar motoren van vrienden en kenissen zitten er al genoeg motoren tussen waar ik mijn leven niet op zou wagen uit veiligheid. Zij blijven nu door rijden tot het punt dat het een keer fout gaat. Risico hierbij is dat niet alleen zij ernstig gewond raken, maar ook toevallige voorbijgangers.

Door de APK zou een bulk van dit soort motoren al afvallen, maar ik ben het met je eens dat er een grote groep overblijft die door truukjes hier doorheen zouden komen. Daar zou inderdaad extra handhaving voor nodig zijn maar dat zal moeilijk door Den Haag heen komen wat betreft kosten.

APK is voor mij een extra bevestiging dat alles veilig / in orde is. Ik check dit zelf maar bevestiging kan geen kwaad. Die denkwijze geld voor mij persoonlijk nu ook bij mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Panini schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:26:
[...]

Gelijk het lastige, dat verschilt per type motor. Sommige motoren zitten bij met goedkeuring op 104db (Akra op een RSV4). Wat echt hard is kan ik je vertellen. Net zoals de goedgekeurde uitlaten van Harley's.

Nooit zo goed begrepen waarom dat nou verschilt per motor.
Klopt, maar je kunt meten en vergelijken met de typegoedkeuring toch? Waarom het verschilt heeft vaak te maken met 'oude' regeltjes die sommige fabrikanten een 'voordeeltje' geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Klopt, maar je kunt meten en vergelijken met de typegoedkeuring toch? Waarom het verschilt heeft vaak te maken met 'oude' regeltjes die sommige fabrikanten een 'voordeeltje' geven...
Gaat ook niet of je het wel of niet kan meten en vergelijken. Wilde alleen aantonen dat 'teveel kabaal maken' dus een relatief iets is ;).

Zou mooi zijn als ze dan voor de APK een bepaalde norm vast kunnen stellen qua max toegestane db. Maar het lastige ervan is dat de APK een Europees iets moest worden en dit brengt een hoop verschillende partijen en belangen met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kneusteun schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:17:
Inderdaad ik heb diverse dealers door de jaren heen gesproken en zij zien APK allemaal niet zitten. Naast de reden die jij aanhaalde zijn ze bang dat ook de motor verkopen heel hard zullen dalen. Voor de meeste mensen is de motor toch een beetje een hobby ding wat al genoeg geld kost als daar nog eens jaarlijkse APK kosten bij komen zou dat wel eens de geldemmer druppel kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Ik heb gisteravond een Cyclops 360° camera in mijn handen geduwd gekregen van mijn pa om eens uit te vinden hoe het werkt, hij kreeg hem bij zijn Can-Am. Ik ben benieuwd watvoor beelden eruit komen, heeft iemand toevallig ervaring met zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:20:
Nee, gewoon geluidsmeting. De regels, de controlemethodes etc. bestaat allemaal al. Waarom moet dat per se anders? Ik zeg alleen dat de handhaving hierop verbetert moet worden als je het probleem écht wilt bestrijden...
Dat is waar. Er zijn veel te weinig agenten/controles voor heel veel zaken, meer regel bouwen gaat dat niet helpen, anders dan bestaande controles meer handvaten geven. Nu moeten ze de meting zelf doen om tot de conclusie te komen of het al dan niet in orde is, een mini-keuring an sich dus. Als je gewoon bij de APK (@kneusteun :*) laat vastleggen welke DB waarde hij doet en met welk type en merk uitlaat dat is gebeurt, kan de politie de helft van de geluidsmetingen achterwege laten omdat ze dan in ieder geval weten dat het wel snor zal zitten. Zit er ineens een compleet ander merk uitlaat op, _en_ ze vinden hem aardig luid, kunnen ze hem alsnog controleren.
aidanl schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:27:
Maar in hoevere slaat dit dan door? Stel je zet een ander uitlaat onder je motor, zou je hem dan opnieuw moeten laten keuren i.v.m. toename vermogen / geluid etc en dit bij de RDW dus in de gegevens laten aanpassen? Denk dat dit teveel geld en tijd zou kosten van de RDW en bij voorbaat dus al afgeschoten wordt.
Of je het moet willen weet ik niet, maar bij onze zuiderburen is dit heel gewoon. Zelfs een set andere velgen moet typegoedgekeurd worden door hun versie van de RDW.

In mijn beleving geeft dit wel meer mogelijkheden. In plaats van gedonder met een e-keur of niet (in mijn geval is een originele uitlaat niet eens meer (nieuw) te koop) kun je gewoon aantonen dat die zelfgerolde stalen pijp of huzar of wat je er ook onder hebt hangen heeft voldaan bij de keuring, en dat is in feite het enige dat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:03
[...]

Verhoogd of verlaagd; er wordt wel degelijk gekeken of er geen speling is en of alles nog vrij kan bewegen. Zo niet -> afkeur.
Andere verlichting; zodra er inderdaad sprake is van een afwijkende kleur of van méér verlichting dan toegestaan -> afkeur. Andere knipperlichten heb ik nog nooit op een auto gezien (wel andere fabrikant, maar geen andere vormen of kleuren).
Uitlaat -> te veel kabaal -> afkeur.

[...]

De regel is dat een uitlaat niet teveel kabaal mag maken. Of die een E-keur heeft, doet er niet toe. Maar tegelijkertijd wéét je dat áls 'ie een E-keur heeft, hij niet teveel kabaal maakt (tenminste, als 'ie niet lekt of als de dempingswol is verbrand oid). De hele discussie rondom wel of geen E-keur is daarmee onnodig. Een E-keur is niet strenger dan APK eisen, eerder andersom.
Dat is precies wat ik bedoel; dingen gaan niet opeens afgekeurd worden omdat ze niet origineel zijn op die motor. Zolang ze aan de eisen voldoen, is het gewoon prima. Net zoals nu ook bij auto's het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

[...]
Dat zeg ik toch :P E-keur waarbij het al goed is, of geen E-keur en je moet binnen een x aantal db van je typegoedkeuring blijven.

Voor wat betreft dat ombouwen, genoeg die de originele demper er even terug opzetten als ze naar de TT in Assen gaan vanwege de geluidscontroles.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:41:
[...]

Dat is waar. Er zijn veel te weinig agenten/controles voor heel veel zaken, meer regel bouwen gaat dat niet helpen, anders dan bestaande controles meer handvaten geven. Nu moeten ze de meting zelf doen om tot de conclusie te komen of het al dan niet in orde is, een mini-keuring an sich dus. Als je gewoon bij de APK (@kneusteun :*) laat vastleggen welke DB waarde hij doet en met welk type en merk uitlaat dat is gebeurt, kan de politie de helft van de geluidsmetingen achterwege laten omdat ze dan in ieder geval weten dat het wel snor zal zitten. Zit er ineens een compleet ander merk uitlaat op, _en_ ze vinden hem aardig luid, kunnen ze hem alsnog controleren.

[knip]
Nee, want de APK is een momentopname. Die uitlaat kan een week later lek raken en teveel geluid produceren. Daar mag je dan niet tot aan de volgende APK mee rond blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ja anders van die TüV taferelen waarbij je een keuring nodig hebt als je ander rubber op je fiets wil dan dat er op het kenteken staat...
Sprak keer met een chopper bouwer uit Duitsland en die was bakken geld kwijt aan de TüV omdat hij dan op een project fiets weer iets wijzigde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Ik bedenk me net: Bij auto's wordt tijdens de apk ook niet gecheckt of de uitlaat wel binnen de grenzen valt qua geluidsproductie..
Als we het simpel willen houden, trekken we de motor-apk zo gelijk mogelijk aan die voor een auto.
Ik betwijfel wel of het gevolgen heeft voor de verkoop van motoren.. In de buurlanden (Duitsland sowieso) is een motor apk al heel gewoon, dat gaat daar ook goed, waarom zou het hier anders gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Leviathius schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:18:
Oke, ik heb een leuke situatie:

Vanochtend rijd ik via een 60-weg naar het werk toe en er zat een trage oma voor mij die niet harder durfde dan 50 km/u. Zodra we op een recht stuk reden en geen tegenliggers hadden wilde ik er ff voorbij ploepen. Toen ik ernaast reed (ongeveer 70/75 km/u) viel mij pas het zwarte VW busje in de linker berm op. Meteen in de ankers natuurlijk, maar ik denk dat ik sowieso harder dan 60 km/u reed bij het passeren van Oma.

Het busje stond dus in de linkerberm. Het was een twee-baans 60km weg en ik reed op de linker weghelft (tegemoetkomend verkeer). De bus stond met zijn neus mijn kant op, dus lijkt mij dat hij flitst vanuit de achterruit. Stel ik reed te hard, kan zo'n busje mij dan ook als te snel meten als ik op de verkeerde weghelft rijd? Ik rijd op die weg 'achteruit' als het ware, dus zou het apparaat mij misschien verkeerd kunnen meten? O-)

Even mijn pro paint skills gebruikt:
[afbeelding]

Ohja, en ik kwam er dit weekend achter dat mijn kenetekenplaat veel te schuin staat (iets van 40graden en ja andere plaathouder is onderweg). Misschien dat ik daar een gelukje mee kan hebben dat hij niet leesbaar was? >:)
Busjes flitsen voor zover ik weet altijd door de achterruit, of hebben apparatuur op een los statief mee. Ik ben bang dat je de Sjaak bent :-(

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:30

steveman

Comfortabel ten onder

Maegrim schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:34:
VRO bochten gedaan in lelystad, geweldig _/-\o_

[afbeelding]
Factuur binnen, even voldoen en ik ga het 1 juli doen :)

Mooi nog even met de striple daar rondrijden voor het dicht gaat.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Van het weekend even een stukje Drenthe gedaan. Wat een heerlijke paadjes heb je daar.
En je komt er bijna niemand tegen :)

Op de een of andere manier vraag je jezelf in dit land altijd af of je niet illegaal bezig bent als je op een onverharde weg rijdt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EpGbT766EZC7pZVOdE04pgiK/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iJjuOv1sYSjpXCf55K9RznTX/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XZEYmw1RHUwLhd9WcbxcMikl/medium.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door wilco1985 op 07-05-2018 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:26

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ik moest zo nodig gaan tanken in Duitsland gisteren, bij thuiskomst stond er nog 130 km op de teller.
Wel even deze stand mee gepikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vf2pioecF8GLB1TPl6q763m1/medium.jpg

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Grubeater schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:13:
Ik moest zo nodig gaan tanken in Duitsland gisteren, bij thuiskomst stond er nog 130 km op de teller.

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/bWm6asinJ10/hqdefault.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
FragFrog schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:26:
Op mijn '97 Virago kon ik het licht nog gewoon handmatig in/uitschakelen. Die had op een gegeven moment onderweg ook een maf probleem waarbij de zekering doorbrandde als de koplamp aan stond, dus dat kwam goed van pas. Koplamp uit, knipperlichten ed werkten nog wel, naar benzinestation gereden en een nieuwe lamp erin gedaan, toen was het opgelost. Nog steeds mijn meest bizarre euvel ooit :+
Heb ik ook gehad met de KTM. Elke keer zekering kapot met verlichting aan. Had de kabeltjes al nagelopen maar bleek uiteindelijk het gloeidraadje wat doorgebranden was, tegen een ijzertje in het lampje aan te komen. Hierdoor ontstond de kortsluiting. Na een nieuw lampje geplaatst te hebben was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 14:30
Aschtra schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:52:
Vanavond even onderzoek doen naar de Packtalk Bold van Scala. ex-collega wilt er een kopen en mij staat het ook al een tijdje op de planning om er eens naar te kijken.

Iemand ervaring mee toevallig?

Ben vooral benieuwd hoe het koppelen met eventuele andere merken gaat. En of dat überhaupt mogelijk is.
Heb zelf de Cardo Scala Rider Packtalk. Geen idee of de Bold een extra uitvoering of iets is, kan er zo ook niks concreets over vinden. Ben in ieder geval zeer tevreden met de set. Kraakhelder geluid, standaard boxjes zijn van goede kwaliteit. Heb tot nog toe als max met 11 man gereden in een groep, waarbij iedereen duidelijk te verstaan was, met grote gaten in de groepen (200+ meter) via DMC. Via Bluetooth is je max bereik naar je maatje wel een meter of 100, dan begint het te ruisen.

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
DragonSlayer666 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:32:
[...]

Heb zelf de Cardo Scala Rider Packtalk. Geen idee of de Bold een extra uitvoering of iets is, kan er zo ook niks concreets over vinden. Ben in ieder geval zeer tevreden met de set. Kraakhelder geluid, standaard boxjes zijn van goede kwaliteit. Heb tot nog toe als max met 11 man gereden in een groep, waarbij iedereen duidelijk te verstaan was, met grote gaten in de groepen (200+ meter) via DMC. Via Bluetooth is je max bereik naar je maatje wel een meter of 100, dan begint het te ruisen.
Volgens mij een nieuwer model wat ik begreep van een collega. Ziet er iig goed uit tot nu toe.
Thanks voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
kneusteun schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:48:
Straks doen we ook allemaal zo'n oranje vlaggetje achterop :)

[...]
Dat lijkt mij nou echt helemaal prachtig! :p Zo'n grote groep motorrijders, allemaal met vlaggetjes.
Grubeater schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:13:

[afbeelding]
Weer eens een andere betekenis van een achtje draaien! :9

[ Voor 54% gewijzigd door SmurfLink op 07-05-2018 15:15 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
SmurfLink schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Dat lijkt mij nou echt helemaal prachtig! :p Zo'n grote groep motorrijders, allemaal met vlaggetjes.
Als ik dan vervolgens weer gewoon de natoer in mag en niet elke weg wordt afgesloten voor verkeer dan wil ik wel akkoord geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:17
kneusteun schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:17:
APK is vooral ook tegenstand vanuit de dealers.
Waarom? denk er maar eens over na hoeveel drukte dat gaat leveren bij toch al veel te drukke zaken. en de uren bij APK mogen ze echt niet 1 op 1 doorrekenen want dan wordt een APK veel te duur.
Maar het beste argument van dealer vond ik wel de aanschaf van alle nodige apparatuur voor metingen etc.

Dan nog even een andere opmerking voor onder andere @HTT-Thalan het is APK of AP keuring, want Algemeen Periodieke Keuring keuring klinkt zo raar ;)
Daarom is de oproep voor invoeren van de APK vooral gedaan door de DEKRA welke in Duitsland de (onafhankelijke) TUV doet. Zet je meteen alle dealers buitenspel..... DEKRA is overigens gewoon een commerciële partij.

Feit blijft dat er ontzettend weinig ongevallen te wijten zijn aan technisch falen motorfiets. Dat plus bovenstaande maakt dat het onzinnig is (zeker gezien de kleine afstanden die ermee gereden worden) om APK in te voeren. Zou de kosten onevenredig verhogen voor motorrijders.

Heb niet de illusie dat APK je veiligheid geeft. Heb zelf meegemaakt dat een auto goedgekeurd was met een set remschijven vol met haarscheuren. De eerste beste noodstop had geresulteerd in..... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:11
wilco1985 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:06:
Van het weekend even een stukje Drenthe gedaan. Wat een heerlijke paadjes heb je daar.
En je komt er bijna niemand tegen :)

Op de een of andere manier vraag je jezelf in dit land altijd af of je niet illegaal bezig bent als je op een onverharde weg rijdt :+

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
GPX/Tracklog? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielK71
  • Laatst online: 02-07 14:47
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt op een Honda Transalp 650 van bouwjaar 2001. Het was inmiddels wel een jaar of 16 a 17 geleden dat ik voor het laatst motor had gereden.

Verbazingwekkend hoe makkelijk het opstappen en wegrijden weer gaat. Het was best een beetje spannend als ik eerlijk ben. :)

Nu even de financiën regelen en ook een nieuw pak, helm, laarzen en handschoenen aanschaffen. Woon gelukkig in Nijmegen en ben al wezen kijken bij Termaat. Twijfel een beetje tussen een Revit Ignition (half leer en polyester) en een 'stoffen' pak. In het stoffen pak kon ik me makkelijkere bewegen (soepeler) maar weet nog van vroeger dat het op de snelweg ook wat meer klappert. Dat vond ik van mijn oude leren pak (race achtige overall) een stuk prettiger.

Ik verwacht er voornamelijk woon/werk verkeer mee te gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
kneusteun schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:07:
[...]

Ik rij vaak ook op gewone sneakers als ik ff stukje rij, is toch ook niet verboden?
Maar inderdaad vorig jaar met de 690 was het ook wheelietime en scheuren als een gek, maar dat vond ik geen probleem.
Het is niet verboden, maar je dient wel een voorbeeld te zijn naar mijn mening.

Trouwens zojuist contact gehad met KTM hierover en (zoals gedacht) zijn de mensen die voorrijden van de dealer. De dealer is er ook direct op aangesproken _/-\o_

Overweeg nu trouwens wel een vervanger voor de Diversion. De Diversion rijdt echt heerlijk, alleen de remmen zijn gewoon gedateerd. Wat natuurlijk ook wel logisch is van een motor uit '99.

Wil graag gaan kijken voor een FJR >:)

[ Voor 33% gewijzigd door Thoit op 07-05-2018 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Ik ben van het type we gaan rijden en zien wel waar we uitkomen :+
Dus op wat plaatsnaam borden na heb ik geen idee waar ik geweest ben

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Zo, halverwege mijn Zeelandtour. Ook wel bekend als Vrijdag-heeft-geen-idee-wat-hij-aan-het-doen-is-rit :+

Heb me gebaseerd op de route van @R0y. en via Vlissingen nu bij de vuurtoren van Westkapelle Laag aanbeland. Straks langs de westkust weer omhoog en dan weer via de N57 weer terug.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-07 18:39
Vrijdag schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:19:
Zo, halverwege mijn Zeelandtour. Ook wel bekend als Vrijdag-heeft-geen-idee-wat-hij-aan-het-doen-is-rit :+

Heb me gebaseerd op de route van @R0y. en via Vlissingen nu bij de vuurtoren van Westkapelle Laag aanbeland. Straks langs de westkust weer omhoog en dan weer via de N57 weer terug.
Gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Je maakt wel foto's toch? :p

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

meakerkhofs schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:11:
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt op een Honda Transalp 650 van bouwjaar 2001. Het was inmiddels wel een jaar of 16 a 17 geleden dat ik voor het laatst motor had gereden.

Verbazingwekkend hoe makkelijk het opstappen en wegrijden weer gaat. Het was best een beetje spannend als ik eerlijk ben. :)

Nu even de financiën regelen en ook een nieuw pak, helm, laarzen en handschoenen aanschaffen. Woon gelukkig in Nijmegen en ben al wezen kijken bij Termaat. Twijfel een beetje tussen een Revit Ignition (half leer en polyester) en een 'stoffen' pak. In het stoffen pak kon ik me makkelijkere bewegen (soepeler) maar weet nog van vroeger dat het op de snelweg ook wat meer klappert. Dat vond ik van mijn oude leren pak (race achtige overall) een stuk prettiger.

Ik verwacht er voornamelijk woon/werk verkeer mee te gaan rijden.
+1 voor de ignition, ik en een aantal anderen hebben hem al. Heerlijke jas met een super pasvorm, al ga je er denk geen woon werk in de winter mee willen doen. Dan word hij of wat klein i.v.m. een goede pasvorm in de zomer of wat fris vermoed ik.

Overigens meerdere tweakers uit die omgeving, inclusief mij.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Thoit schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:14:
[...]

Het is niet verboden, maar je dient wel een voorbeeld te zijn naar mijn mening.

Trouwens zojuist contact gehad met KTM hierover en (zoals gedacht) zijn de mensen die voorrijden van de dealer. De dealer is er ook direct op aangesproken _/-\o_

Overweeg nu trouwens wel een vervanger voor de Diversion. De Diversion rijdt echt heerlijk, alleen de remmen zijn gewoon gedateerd. Wat natuurlijk ook wel logisch is van een motor uit '99.

Klopt het is wel een voorbeeld functie, maar dan kan iemand anders weer zeggen dat ie geen hi-viz aan had.
Ben wel gedeeltelijk met je eens hoor, maar ik ben beetje moe van die atgatt meuk (de reden dat ik van MF weg ben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
@meakerkhofs hou er wel rekening mee dat leer na een tijdje dragen (en dan vooral wat regenritjes / een keertje onder de douche ermee) een stuk soepeler word dan hoe het uit de winkel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
SmurfLink schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:43:
[...]

[...]

Weer eens een andere betekenis van een achtje draaien! :9
Dan wil ik ook kralen op de spaken van de velg :>

Zorg dat je niet te laat weer terug rijd. Gisteren een heeeele lange file richting Spijkernisse door alle dagjesmensen omdat de brug naar de A15 dicht was.

[ Voor 44% gewijzigd door aidanl op 07-05-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Laatst online: 02-07 14:47
Raym09 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:24:
[...]

+1 voor de ignition, ik en een aantal anderen hebben hem al. Heerlijke jas met een super pasvorm, al ga je er denk geen woon werk in de winter mee willen doen. Dan word hij of wat klein i.v.m. een goede pasvorm in de zomer of wat fris vermoed ik.

Overigens meerdere tweakers uit die omgeving, inclusief mij.
Het woon/werk verkeer zal denk ik voornamelijk in de periode maart tot oktober/november gaan plaatsvinden.

De motor die ik op het oog heb heeft voor haar leeftijd erg weinig Km gereden (nog geen 13K). Vorig jaar heeft de motor een onderhoudsbeurt gehad en zijn er voor zover ik het kon zien nieuwe banden gemonteerd (rubberen 'haartjes' zaten er nog op).

Ik heb op de website van de Transalp Club al een waslijst aan controlepunten gevonden. De motor ziet eruit alsof ze net uit de fabriek is gerold. Op de rechter handvat kap en carter deksel zitten een paar krasjes. Volgens mij is de motor ooit omgevallen. Geen andere zichtbare schade.

Zijn er bij deze kilometer stand nog andere zaken waar ik op zou moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Laatst online: 15:06
Thoit schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:14:
[...]
Ik ben daar ook naar aan het kijken. Leuke motor die groot oogt maar niet eens heel zwaar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld een PanEuropean die eigenlijk beter in mijn budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

meakerkhofs schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:52:
[...]
Het woon/werk verkeer zal denk ik voornamelijk in de periode maart tot oktober/november gaan plaatsvinden.
Zolang je geen al te grote koukleum bent gaat dat wel goed, anders een dun fleece vest eronder aantrekken.

Gaat er iemand nog naar de Suzuki Angels & Heroes tour? Aanstaande 12mei is hij bij Hoegee, wat bij mij om de hoek zit. Denk dat ik mij inschrijf voor een ritje met een GSR-1000 of 750.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:30

steveman

Comfortabel ten onder

Dacht dat angels HD-tractors reden :? :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010

Rick-Jan

always connected

@Raym09 ik heb wel interesse, maar wat een vage beschrijving zeg. Kan je nu proefrijden of wat houdt het in?

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:26

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

meakerkhofs schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:52:
[...]

De motor die ik op het oog heb heeft voor haar leeftijd erg weinig Km gereden (nog geen 13K). Vorig jaar heeft de motor een onderhoudsbeurt gehad en zijn er voor zover ik het kon zien nieuwe banden gemonteerd (rubberen 'haartjes' zaten er nog op).

Ik heb op de website van de Transalp Club al een waslijst aan controlepunten gevonden. De motor ziet eruit alsof ze net uit de fabriek is gerold. Op de rechter handvat kap en carter deksel zitten een paar krasjes. Volgens mij is de motor ooit omgevallen. Geen andere zichtbare schade.

Zijn er bij deze kilometer stand nog andere zaken waar ik op zou moeten letten?
Die rubberen 'haartjes' hoeven niets te zeggen. Ze zaten bij mijn Transalp er nog op, maar de band was uit 2001 en dus hoogbejaard. In het onderstaande voorbeeld is de band uit week 38 van 2011, de eerste twee cijfers van de DOT code geven de week en de laatste twee cijfers het jaar van productie. Ouder dan 5 jaar zou ik snel vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://reifen66.com/images/mc_tires_dot_number.jpg

Kijk ook naar de ketting en de tandwielen, zijn de tandwielen in de vorm van haaientanden dan moeten er een nieuwe kettingset (€130 + arbeid) op:
Afbeeldingslocatie: https://www.canyonchasers.net/shop/generic/_img/chain/04.jpg

Als je de ketting te ver van het achtertandwiel kan halen is het ook tijd voor een nieuwe kettingset:
Afbeeldingslocatie: https://allmoto.ie/wp/wp-content/uploads/2013/06/motorcycle-chain-wear.png
Kijk gelijk of de ketting niet te strak staat, Alpjes hebben meer speling nodig door de langere veerweg. Anders kan de uitgaande as op het blok (die met het kleine tandwiel) beschadigd raken.

Als de motor een middenbok heeft kun je kijken of het stuur soepel gaat en geen dode punten heeft, anders is het balhoofdlager beschadigd (€40 + arbeid).

Kijk ook of je de wielen ten opzichte van de as kunt bewegen, dan zijn de lagers stuk (€10-20 per lager).

Bekijk de velgen op oxidatieplekken, nieuw setje velgen is niet goedkoop (vanaf €350 per wiel).
Afbeeldingslocatie: https://www.motoravonturist.nl/wp-content/uploads/2013/11/howto_transalp_11.jpg
Handige website

Voor de rest kun je nog kijken met een multimeter of de accu en spanningsmeter nog in goede conditie zijn.

Als je toch een keer bij Termaat bent, ik woon om de hoek. 8)
De dichtstbijzijnde Stammtisch van Transalpclub is meestal in Duiven op de eerste donderdag van de maand, veel kennis en contacten voor onderhoud en onderdelen. Als je een keer mee wilt geef je maar een gil.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Rick-Jan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:41:
@Raym09 ik heb wel interesse, maar wat een vage beschrijving zeg. Kan je nu proefrijden of wat houdt het in?
Zoals ik het lees een tourtochtje waarbij je ook met demo modellen mag rijden als je dat aangeeft. Beetje wazig want je kunt ook met je eigen motor meedoen :?

Daarbij waarschijnlijk op de locatie nog wat standjes denk.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:46
kneusteun schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:27:
[...]

Klopt het is wel een voorbeeld functie, maar dan kan iemand anders weer zeggen dat ie geen hi-viz aan had.
Ben wel gedeeltelijk met je eens hoor, maar ik ben beetje moe van die atgatt meuk (de reden dat ik van MF weg ben)
Mij vermoeid het ook wel een beetje.
Ik heb denk ik ondertussen duizenden kilometers in zuid Europa in de zomers gereden waarbij mijn gear bestond en korte broek en T-shirt.
We hebben allemaal vroeger zo op onze scootertjes gezeten, zo hard mogelijk. Toen vind niemand van die mensen het nodig om elkaar op de kleding aan te spreken..

Om dan toch het goede voorbeeld te geven:
Knip foto op zijn kop
31graden volledige gear aan... 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 07-05-2018 18:34 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:09
Om de kosten enigszins te drukken heb ik besloten om aankomende zomer tijdens m'n roadtrip (voornamelijk) op de camping te overnachten. Hotelletjes gebruik ik namelijk toch alleen maar als slaapplaats, zonde om zoveel geld daaraan uit te geven (ga uit van gemiddeld 5 tientjes per nacht gedurende 4 weken).

Het dwingt mij daarnaast ook om minder spullen mee te nemen. ;)

Binnenkort maar eens kijken of ik alles kwijt kan in mijn Kriega US30+20, of dat ik toch nog een US20 erbij moet kopen. :)

#outofmycomfortzone

Wat was je startpunt?

[ Voor 29% gewijzigd door Mawlana op 07-05-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-07 16:37

Op zijn minst een fototje maken op de dijk langs het water hè! Ben benieuwd wat je van de route vond. Zitten veel leuke bochtjes in vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-07 23:34
Mijn inziens eigen verantwoording, zowel of je altijd al je gear draagt als de technische staat van je machine. Ik zit niet te wachten op betuttelende regeltjes. (Ik draag altijd alles behalve soms geen broek, en mijn machine is in keurige staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Woask schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:03:
Mijn inziens eigen verantwoording, zowel of je altijd al je gear draagt als de technische staat van je machine. Ik zit niet te wachten op betuttelende regeltjes. (Ik draag altijd alles behalve soms geen broek, en mijn machine is in keurige staat)
Wat vind jij van mensen die hun auto door de apk krijgen door tijdelijk reservewielen te monteren, remleidingen te spuiten zodat je de roest niet ziet of andere dergelijke praktijken bezigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:21:
[...]

Wat vind jij van mensen die hun auto door de apk krijgen door tijdelijk reservewielen te monteren, remleidingen te spuiten zodat je de roest niet ziet of andere dergelijke praktijken bezigen?
Hij heeft het over APK bij motoren. Dat ligt denk ik toch heel anders dan bij auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
PilatuS schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:29:
[...]

Hij heeft het over APK bij motoren. Dat ligt denk ik toch heel anders dan bij auto's.
Ik zie het verschil niet tussen iemand die door falende remmen of banden met zijn auto of met zijn varadero over een zebrapad met overstekende mensen schiet, of een botsing/ongeluk veroorzaakt op de snelweg door een klapband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:32:
[...]

Ik zie het verschil niet tussen iemand die door falende remmen of banden met zijn auto of met zijn varadero over een zebrapad met overstekende mensen schiet, of een botsing/ongeluk veroorzaakt op de snelweg door een klapband.
Het verschil zit hem in het feit dat de meeste mensen hun motor veel beter in orde hebben dan mensen hun auto's. De meeste motorrijders snappen wel dat de kans op overlijden aardig aanwezig is als je met een stuk schroot rond rijd. Bij auto's boeit mensen de staat een stuk minder. Zoveel motoren die onveilig zijn rijden er niet rond. Van alle ongelukken is ook minder dan 2% de oorzaak een technisch defect. Zonder auto APK zou er veel meer zooi rondrijden omdat er veel mensen zijn die het weinig boeit wat de staat is en bij motoren is dat toch echt anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:32:
[...]

twee jaar terug was er een hele mooie rit met volgens mij 2000+ motoren naar Brussel om tegen APK te protesteren.
Dan ga je nu toch in je eentje om voor een APK op de motorfiets te pleiten? ;)

Sorry, maar waarom zou je zo graag een APK op de motor hebben? Je zegt zelf al dat er gefraudeerd wordt bij het leven bij de auto's, dus waarom zou het de rotte appels eruit halen bij de motoren? en wil je dan iedereen opzadelen met kosten en shit omdat jij "denkt"dat het iets uit gaat halen?

De ongelukken door onderhoud zitten op iets boven de 1%.
De ongelukken door bestuurders onder de 30 jaar zal daar ver bovenliggen, ik stem er dan ook voor om iedereen onder de 30 op 125cc te laten rijden, dan hebben we nog meer effect!!!! en verplicht vieze lelijke gele hesjes en onderboeken.

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
kneusteun schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:38:
vieze lelijke gele hesjes en onderboeken.
Zou wel een mooi gezicht zijn. Enkel met een geel hesje en gele onderbroek op de motor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
Het gaat mij niet om wel of geen apk voor motoren, het gaat mij om de drogredenering dat het motoren minder vaak mis zou gaan. Er zijn wellicht nog wel veel meer factoren van invloed, misschien heb je onder de motorrijders minder hardrijders, misschien rapporteren ze eenzijdige ongelukken minder vaak, ik vind niet dat je op basis van die factor alleen kunt beweren dat de apk niet nodig zou zijn of onvoldoende effect zou hebben.

Argumenten als 'betuttelend' of 'er rijden ook genoeg foutief goedgekeurde auto's rond' zijn allemaal niet relevant. Zolang het argument ook aangehaald kan worden om de apk voor auto's teniet te doen (en dat zie ik hier niemand bepleiten) heeft het waarde als contra apk argument.

De APK voor auto's is hier een stuk strenger dan in amerika, Aldus deze site (betrouwbaarheid niet gecheckt, maar het is de eerste relevante hit die ik vond):

https://www.kraftlaw.com/...lving-automotive-defects/

is teruggerekend van hun getallen een technisch defect in 2,2% van de gevallen de oorzaak van een auto-ongeluk in de US. Dat is niet zo gek ver verwijderd van de <1% (bron?) die jij noemt voor motoren. En daar _hebben_ ze niet eens een APK, en we weten allemaal dat de rij-opleidingen er minder streng zijn en de auto's technisch vaak nogal wat mankementen (mogen) hebben.

Aanhalen dat het percentage laag genoeg is lijkt te zeggen dat het aantal ongelukken wat hierdoor veroorzaakt is, laag genoeg is. En dat is het principiele punt waarop ik het hiermee niet eens ben, nul zou de utopische maatstaf moeten zijn. En een paar extra APK keuringen (die toch al door commerciele bedrijven uitgevoerd worden, en dus geen extra inspanning voor de overheid of RDW hoeven vormen) zouden dus eenvoudig en tegen minimale inzet (van de mensen die hun motor naar eigen zeggen toch al in orde hebben) het aantal ongelukken nog wat verder terug te dringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Je rijdt nog niet zo lang dacht ik dus ik snap dat je deze hele discussie hebt gemist, maar 2 jaar terug is er dus druk bekeken door de EU of ze het konden verantwoorden om dergelijke maatregel op te leggen.

De conclusie was dat dit niet te verantwoorden was en dus heeft men afgezien. (na aandringen motorrijders,dealers en pechhulp instanties)

Kortom knappe jongen als jij nu in je eentje een argument kan maken dat het dus wel moet :)

Plus je haalt je hele argumenten steeds zelf onderuit door te zeggen dat er bij auto's ook genoeg truckjes zijn om er onderuit te komen.. dus het heeft geen zin om het dan ook in te voeren bij motoren omdat dus die rotte appels het dan ook gewoon manipuleren.

Ik vind de EU al kut genoeg door vanaf 2017/18 (pin me niet vast op jaartal) verplicht te stellen dat een ABS niet uitgezet kan worden.....

Edit: in 2022 kunnen ze geloof ik opnieuw bekijken of er toch een APK komt voor caravans en motoren.

[ Voor 5% gewijzigd door kneusteun op 07-05-2018 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Panini schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:45:
[...]

Zou wel een mooi gezicht zijn. Enkel met een geel hesje en gele onderbroek op de motor. :+
Wel een mankini dan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
kneusteun schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:55:
Plus je haalt je hele argumenten steeds zelf onderuit door te zeggen dat er bij auto's ook genoeg truckjes zijn om er onderuit te komen.. dus het heeft geen zin om het dan ook in te voeren bij motoren omdat dus die rotte appels het dan ook gewoon manipuleren.
Erkennen dat er mensen zijn die het systeem bedriegen is toch geen invalidatie van het systeem zelf? De uitvoering, soit, maar niet de regels zelf. Onder die noemer kun je APK voor auto's ook wel afschaffen.

Zou dit bij motoren ook gaan gebeuren? Zeker en vast, maar er zal nog steeds een grotere groep mensen zijn die het niet doen (als ik even afga op de hoeveelheid mensen die in diverse motorgroepen al om hulp vragen bij het op spanning zetten van hun banden).

Nogmaals, ik voel de behoefte niet om hier actief voor te gaan pleiten - voor mij verandert er niks (ik heb nog twee andere voertuigen die wel jaarlijks gekeuren moeten worden en mijn motor onderhou ik zelf) maar als mensen zeggen dat hiet sowieso geen zin zou hebben ben ik het daar mee oneens.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Hobby tijd...

De officiële korte kentenplaathouder van yamaha gemonteerd. De oude oplossing was erg netjes en creatief met een paar hoekijzertjes maar dit is steviger en met verlichting. Nu nog een reflector bestellen en andere knippers, bij het testen in de volle zon zijn die dingen niet zichtbaar :X

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uNVvrNl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5xqnOhv.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BmwqG0N.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ar22OwJ.jpg

Awesome

Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mee op Motortocht? Zie: GoT Motortocht