Mmm, dat lijkt me toch enigzins lastig te meten. Als iemand bijvoorbeeld te zwakke knipperlichten heeft en aangereden wordt, noem je dat een technisch mankement? Of als je met bijvoorbeeld een versleten balhoofdlager rondrijdt en daardoor verongelukt, zou dat altijd te achterhalen zijn? En zo zijn er nog wel meer dingen die wellicht moeilijk te bepalen zijn na een crash: een voorvork die olie op je remmen lekt, een versleten ketting die breekt, een vastzittende remcylinder, etc. etc. Er stond vorig jaar hier een link naar iemand een eenzijdig ongeluk, zelfs op de foto kon je toen al zien dat zijn banden compleet door waren.
Volgens dit onderzoek komt grofweg een derde van de ongelukken doordat iemand de controle over zijn motor verliest. Ongetwijfeld speelt snelheid en overmoed daar een belangrijke rol in, maar een klein mankement kan zomaar het verschil maken tussen overeind blijven en onderuit gaan.
Noem me pessimistisch, maar ik ken mensen die hooguit eens per jaar hun bandenspanning controleren en uberhaupt nog nooit naar hun remblokken hebben gekeken. Dan vraag ik me af of echt het grootste deel wel zo slim is, en ook zo grondig.
Volgens dit onderzoek komt grofweg een derde van de ongelukken doordat iemand de controle over zijn motor verliest. Ongetwijfeld speelt snelheid en overmoed daar een belangrijke rol in, maar een klein mankement kan zomaar het verschil maken tussen overeind blijven en onderuit gaan.
Noem me pessimistisch, maar ik ken mensen die hooguit eens per jaar hun bandenspanning controleren en uberhaupt nog nooit naar hun remblokken hebben gekeken. Dan vraag ik me af of echt het grootste deel wel zo slim is, en ook zo grondig.