Hi-viz: in veel landen om ons heen (België en Luxemburg bijvoorbeeld) moet je bij pech tóch al een hesje bij je hebben. Dan kan ik het net zo goed aan trekken. Nee, dat is geen extra handeling: dat zit standaard om mijn jas heen. Hoogstens een extra rits, poeh heej...
Voordelen van een los hesje:
- als deze vaal is kan ik deze gewoon vervangen. Met fluo delen in een pak werkt dat toch iets lastiger. En ja, ik heb al 2 hesjes versleten en mijn pak gaat nog steeds gewoon door.
- Als het warm is, zoals vandaag, zet ik de rits van mijn jas een stukje open. Daar vervolgens het hi-viz vestje overheen wel dichtritsen, en mijn normale jas is opeens een doorwaai jas.
- In combinatie met mijn gele helm gaat men op de Nederlandse snelweg toch iets vlugger aan de kant.
- Als ik achteraan rij ben ik zelfs voor de eerste rijder goed herkenbaar. Dubbele koplamp, breedstralers, geel koppie er boven uit. Kan niet missen, we zijn compleet!
We hebben de snelweg tot Winterspelt genomen, en toen de route door Luxemburg gepakt. We zijn allemaal gevorderde rijders. (15.000 km - 35.000 km per jaar, en allen al meerdere jaren hun rijbewijs; zelfs race-ervaring zit er bij. Ik ben nog een van de minder ervaren rijders maar kan probleemloos meekomen)
Het was machtig mooi. Prachtige vergezichten, heerlijke weggetjes.
Ondanks de bak aan ervaring hebben we allemaal toch redelijk afgezien. 250 km bochtjes aan een stuk.

Mooi glooiende weggetjes, afgewisseld met kleine krappe haarspeldjes, en vervolgens weer mooi glooiende weggetjes. Wiltz hebben we volgens mij van 3 kanten gezien.
Laatst hebben we een route van 480 km gereden achter Koblenz; dat was minder vermoeiend dan die 250 km (plus snelweg heen en terug, ik klok toch weer 600 km erbij!) van vandaag.
Dus samengevat: een heerlijke route, maar als je hem helemaal wil rijden let dan goed op de minder ervaren rijders. De grapjas die denkt, 250 km, dat doe ik wel ff, en daarna doe ik route 2 er ook nog wel even achter aan: no way.

Als je daar in het hotel zit maakt dat het wel iets eenvoudiger natuurlijk.
De route door de Vulkan-Eifel zal vast niet lang op zich laten wachten.
De Sena 20S Evo heeft zich ook goed gehouden vandaag. Ok, het kostte even wat moeite om te pairen met een Cardo setje, maar op een gegeven moment had ik door dat ik de knop 12 seconden (!) moest inhouden, het menu in gaan, scrollen naar "universal pairing", en dan nog op de telefoonknop moest drukken. Tja, dat krijg je als je duizend-en-een functies in zo'n apparaatje met 3 knopjes stopt.
De geluidskwaliteit is zeer in orde, het bereik ook, maar voice control werkt alleen voor hele basic commando's. Als de batterij leger raakt werkt de voice control blijkbaar sowieso niet goed meer.
Wel een briljante functie: omgevingsgeluiden versterken. Er zit een microfoontje in de buitenunit, waarschijnlijk om noise-canceling en het automatische volume te regelen. Dit kun je ook aan zetten als je bijvoorbeeld stil staat. Wil je met iemand overleggen naast je kun je hem prima verstaan zonder je helm af te zetten.