• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:19
Mijn proefles was echt zo anders :o

Achterop bij de instructeur, polder in. Wisselen van zitplek en gaan met die banaan :+

Ownee ik vergeet een stap.
“Weet je hoe je moet schakelen?”
“Ja mijn pa rijdt motor, dus volgens mij komt het goed.”
“Ok dan”

[ Voor 41% gewijzigd door lolgast op 05-04-2018 20:11 ]

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-12 09:15
Hey All,

Vraagje.... heeft er iemand ervaring met het afsluiten van een verzekering voor een motor wanneer je rijbewijs is een keer is ingevorderd. Dit is twee jaar geleden gebeurd na een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom....

Anyway nu heb ik perongeluk vroegtijdig mijn verzekering opgezegd die ik al had lopen... en een andere verzekeraar heeft mij geweigerd vanwege het feit dat mijn rijbewijs ooit is ingenomen.
Weet iemand een verzekeraar die niet al te moeilijk doet wanneer je ooit je rijbewijs bent kwijt geraakt...

• lolgast
Via de KNMV geen problemen mee gehad bij het afsluiten vorig jaar. Maar was inmiddels wel 4 jaar geleden dat ik hem kwijt was geweest

• Droid86
lolgast schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:38:
Via de KNMV geen problemen mee gehad bij het afsluiten vorig jaar. Maar was inmiddels wel 4 jaar geleden dat ik hem kwijt was geweest
Dan zal ik ze moeten bellen denk ik want ik word via de website direct geweigerd.

• lolgast
@Droid86 Nog meer factoren die meespelen? 'Beginnend' bestuurder qua leeftijd? Want ik was inmiddels risicogroep af qua leeftijd en dat scheelt ook natuurlijk.

Als je én een Supersport wilt verzekeren én in de risicogroep valt én je rijbewijs een keer bent kwijtgeweest, dan wordt het lastig. Misschien Univé? Die zijn bij mij als beginnend bestuurder ooit de enige geweest die me wilde hebben.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er is een verzekeraar die alles en iedereen verzekerd. Bijvoorbeeld ook mensen die nog zwaardere dingen gedaan hebben. Alleen qua kosten zit je dan makkelijk op het dubbele of nog veel meer. Ik zou gewoon lekker bij verschillende normale verzekeraars gaan aanmelden en kijken wat er gebeurt.

• Droid86
lolgast schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:44:
@Droid86 Nog meer factoren die meespelen? 'Beginnend' bestuurder qua leeftijd? Want ik was inmiddels risicogroep af qua leeftijd en dat scheelt ook natuurlijk.

Als je én een Supersport wilt verzekeren én in de risicogroep valt én je rijbewijs een keer bent kwijtgeweest, dan wordt het lastig. Misschien Univé? Die zijn bij mij als beginnend bestuurder ooit de enige geweest die me wilde hebben.
Hey
Nee dat is het probleem niet.
Ik heb mijn motorrijbewijs iets van 8 jaar nu en de motor zelf ook al een paar jaar (sinds aug 2014) en geen schades gereden.
Ben daarnaast ook niet superjong ik ben 31....

Het ligt echt aan het feit dat ik mijn rijbewijs ben kwijt geraakt bijna 2 jaar geleden. Had dit netjes gemeld bij een verzekering waar ik mij wou aanmelden en het lijkt er nu op dat ik ben geblacklist.

Ik heb het nu geprobeerd bij Unive.
Fingers crossed. Hij is in iedergeval niet direct geweigerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Droid86 op 05-04-2018 21:05 ]

• lolgast
Hmm oke. Dat wordt bellen dan en hopen op een begripvolle persoon aan de andere kant ;)

Overigens, weet dat deze data tegenwoordig automatisch gedeeld wordt onder de verzekeraars. Betrapt eentje je op liegen, dan heb je echt een probleem ;)

• PilatuS
  • Niet online
Betrapt worden op liegen is wel nog beter dan iemand kapot rijden en niet verzekerd zijn :p

• lolgast
Dat je tegen ze gelogen hebt komen ze al achter voor de polis afgegeven wordt :+ En dan kom je op een lijst waar je écht niet op wilt staan want dan kun je lullen als brugman, maar wordt je echt niet meer geaccepteerd bij de verzekeraars in NL. Met wellicht de uitzondering van de 300% kostende varianten ;)

Mijn schoonbroertje heeft 6 maanden geleden zijn eerste auto willen verzekeren en daarbij de schadevrije jaren op 0 ingevoerd. Niet wetende dat de schade die hij met de auto van zijn ouders op zijn naam stond én niet wetende dat je überhaupt negatieve vrije jaren kon hebben. Dat heeft serieus heel wat brieven, afspraken en overleggen op het kantoor van de verzekeraar gekost om ze ervan te overtuigen dat het onwetendheid was ipv opzet. En gedurende die periode was hij echt bij elke verzekeraar bekend met een *-tje achter zijn naam.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-12 10:15

xos

Je zou Afic in Leeuwarden kunnen proberen. Zij handelen o.a. speciale situaties af zoals circuitverzekeringen of exclusieve auto's die nagenoeg niet te verzekeren zijn bij de bekende partijen. Op hun website staat niks over motoren maar misschien kunnen ze je wel (verder) helpen.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:02
Nu je een keer bent geweigerd moet je volgens mij zelfs twee vragen met ja beantwoorden (rijontzegging & geweigerd). Ik hoop voor je dat Univé (of een andere verzekeraar) je accepteert. :Y

• PilatuS
  • Niet online
Misschien wel handig om even op te zoeken wanneer zoiets verjaard. Als dat 2 jaar is en dat is bijna kan dat handig zijn.

• Mawlana
PilatuS schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:47:
Misschien wel handig om even op te zoeken wanneer zoiets verjaard. Als dat 2 jaar is en dat is bijna kan dat handig zijn.
https://www.unitedconsume...emer/acceptatievragen.jsp
Vraag 5: "Of aan verzekeringnemer, de regelmatige bestuurder of houder van het kentekenbewijs, de afgelopen 5 jaar (voorwaardelijk) de rijbevoegdheid is ontzegd."

Vraag 2: "Of verzekeringnemer of een andere belanghebbende bij deze verzekering, de laatste 8 jaar door een verzekeraar een verzekering is opgezegd en/of geweigerd en/of op beperkende en/of verzwarende voorwaarden is aangeboden."

De termijnen zullen vast niet bij iedere verzekeraar gelijk zijn, maar geeft wel een indicatie denk ik. Een weigering kan je langer last van hebben dan van een rijontzegging. Last als in: aanvraag moet beoordeeld worden, en waarschijnlijk kan je daardoor geen aanspraak maken op voorlopige dekking (bijv. wanneer je een motorvoertuig op zondagmiddag online wil verzekeren).

• PilatuS
  • Niet online
Bij justitie was het dacht ik 2 jaar voor het bepalen van de boete bij herhaling. Vandaar die gedachte. Vind 5 jaar wel lang.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 09:04
conclusie: je maakt een fout, wordt hiervoor bestraft (rijontzegging, flinke boete waarschijnlijk soms zelfs EMG) je hebt dan ook je schuld ingelost en vervolgens wil niemand je meer verzekeren en wordt je nogmaals gestraft?

the world of today 8)7

p.s. GSX-F gaat binnenkort denk ik de verkoop in, als de thundercat in orde blijkt te zijn die ik perongeluk gekocht heb :P

Mocht iemand interesse hebben bij voorbaat stuur me maar een PB gaat om een GSX-F van 98 met +-32k op de teller netjes onderhouden :)

[ Voor 35% gewijzigd door Reloader op 05-04-2018 22:26 ]

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 21:27
RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Inmiddels al 12 jaar mijn rijbewijs maar ik durf eigenlijk nog steeds niet goed te hangen in de bochten, al helemaal niet als het regent of op een nat wegdek. Volgens mij komt dit ook doordat ik bijna altijd te zachte achterbanden heb, waardoor de motor wiebelig aanvoelt... anyway, iemand daar nog tips voor (behalve banden oppompen :))?

Ik heb al wel eens zitten kijken naar die VRO cursussen van de KNMV, is dat wat?
Veel oefenen is al wel gezegd, maar of dat nog veel gaat helpen als het na 12 jaar nog niet lekker gaat is de vraag..
Ik heb zelf toen ik net twee maanden m'n rijbewijs had een circuitdagje in Assen geboekt, 5 rondes van 20 minuten waar je langzaamaan de grenzen op zoekt. Kan alleen maar zeggen dat ik hier absoluut goed aan heb gedaan en dat je in zo'n dag de motor gigantisch goed leert kennen en direct hierna vele malen meer durft.

VRO cursus heb ik geen ervaring mee, heb het idee dat het vrij veel theorie nog is en meerdere onderdelen in een dag gepropt. Zo'n dag in Assen (wel wat duurder volgens mij) kan je langzaam zelf de grenzen opzoeken wat comfortabel is en is met super begeleiding (zelf via CRT gedaan in minder ervaren groep). En daarnaast is zo'n circuitdag sowieso de leukste dag van het jaar naast dat het dus leerzaam is :o

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:12

Secsytime

Automagisch

Reloader schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:25:
conclusie: je maakt een fout, wordt hiervoor bestraft (rijontzegging, flinke boete waarschijnlijk soms zelfs EMG) je hebt dan ook je schuld ingelost en vervolgens wil niemand je meer verzekeren en wordt je nogmaals gestraft?

the world of today 8)7

p.s. GSX-F gaat binnenkort denk ik de verkoop in, als de thundercat in orde blijkt te zijn die ik perongeluk gekocht heb :P

Mocht iemand interesse hebben bij voorbaat stuur me maar een PB gaat om een GSX-F van 98 met +-32k op de teller netjes onderhouden :)
Tsja, dat hoort gewoon bij risico inschatten.. leuk is anders, maarja.. dan moet je maar normaal rijden. Je rijbewijs wordt niet zomaar ingevorderd.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, wat ik vandaag toch zag bij de lokale motorzaak...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Xo9ICDfcBXxTOvfadRnzTQk/medium.jpg

Oh wacht, dat is mijne :+
16 jaar oude bandjes laten vervangen voor Bridgestone Battlax T31's.
Ik weet dat ik even rustig aan moet doen, maar god wat voelt een setje verse banden lekker :) Kantelt zo fijn de bocht in :)

Photo courtesy of @Destruction

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 05-04-2018 22:51 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mawlana
PilatuS schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:24:
Bij justitie was het dacht ik 2 jaar voor het bepalen van de boete bij herhaling. Vandaar die gedachte. Vind 5 jaar wel lang.
Dat je die vraag met ja moet beantwoorden betekent niet per definitie dat je wordt geweigerd (muv bepaalde verzekeraars die geen risico's willen), maar dat je aanvraag door een mens beoordeeld moet worden. De toelichting is dan belangrijk..

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Gistermiddag de motor weggebracht. Vanmiddag ff de motor van een maat van me een kleine onderhoudsbeurt gegeven, toen ik voor die motor spullen ging kopen waren ze er toevallig net aan begonnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RAU11BJ2e6kyCiVVeXFQuPaO/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cIHHuDceYxS6HMxVWcxq5Ku3/full.jpg

Krap een uurtje later stond-ie weer klaar (men twijfelde aan de remmerij achter en heeft die nog even bekeken, vandaar), maat van me de auto terug laten rijden en zelf weer opgestapt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aSMMhaqHrBBdITTNiQSbn1h4/full.jpg

Had er al ruim een half jaar niet meer op gereden (in oktober door m'n rug gegaan, ik kon op dat moment niet lopen of zitten, laat staan motorrijden...), dus dat was natuurlijk een mooi moment :)

Over ~2 weken de voorvork uit elkaar trekken, progressieve veren erin, nieuwe keerringen en verse vorkolie. Dan meteen de remblokken achter vervangen en daar ook ff een stalen slangetje op gooien, hoef ik daar in principe voorlopig niet meer aan te zitten :) Het (rijdende) project stond ff stil, maar ik kan de komende tijd gelukkig heel wat dingen op de todo list doorstrepen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 05-04-2018 23:07 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• PilatuS
  • Niet online
sylvesterrr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:50:
[...]

Dat je die vraag met ja moet beantwoorden betekent niet per definitie dat je wordt geweigerd (muv bepaalde verzekeraars die geen risico's willen), maar dat je aanvraag door een mens beoordeeld moet worden. De toelichting is dan belangrijk..
Er zijn er dus wel een aantal die gelijk al bij aanmelden op de site de aanvraag weigeren.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:57
McKaamos schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:50:
Naja, wat ik vandaag toch zag bij de lokale motorzaak...
[afbeelding]

Oh wacht, dat is mijne :+
16 jaar oude bandjes laten vervangen voor Bridgestone Battlax T31's.
Ik weet dat ik even rustig aan moet doen, maar god wat voelt een setje verse banden lekker :) Kantelt zo fijn de bocht in :)

Photo courtesy of @Destruction
Ik zou toch wel rustig aan doen als ik jou was. 2 week geleden ben ik met nieuwe banden weggegleden in een bocht -O-

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 14:52
Mijn bestelling is geannuleerd. De nieuwe Honda NC750X in 35 kW-versie komt niet naar België omtrent wetgeving. Andere Europese landen zullen wel de 35 kW-versie mogen verwachten.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-12 16:49
LordKnox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:
Iemand hier een tip? Ik heb nu een Schuberth E1 helm waar ik graag een bluetooth headset wil laten inbouwen. Ik wil niet gelijk naar de grote merken gaan (Shoei;s eigen headset of Sena) vanwege de kosten. Ik wil eerst eens testen of dit comfortabel werkt en of ik het een meerwaarde vind. Ik zal de headset met name gebruiken voor navigatie door te geven en eventueel voor telefoongesprekken. Ik heb al wat rond gekeken op de China-sitesm maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.

Iemand die een goedkope set heeft gekocht en daar tevreden over is? Idealiter iemand met een Schuberth-helm?
Ik heb een goedkoop China setje (Freecom) wat soms doet wat die moet doen :P Sinds ik een TomTom rider heb, kan ik vaak niet meer de intercom functie gebruiken. Ook duurt het erg lang voor je met elkaar kunt praten. Als je namelijk op het intercom knopje drukt duurt het enkele seconden voor er verbinding is gemaakt met de andere headset.

Er zit ook een radio functie op, maar ook die lijkt "geblokkeerd" te worden door de TomTom.

Wil je het setje puur en alleen voor de navigatie gebruiken en bijv. muziek, dan doet die netjes wat die moet doen.

Al met al kost het natuurlijk ook maar een fractie van bijv. een Sena. Maar mocht ik een nieuw setje kopen dan koop ik wel een Sena oid. Het werkt namelijk soms goed, maar soms heeft die er ook echt geen zin in, en dat is natuurlijk net op dat ene moment als je zoiets niet kan gebruiken.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

gebruikershaes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:43:
[...]

Ik zou toch wel rustig aan doen als ik jou was. 2 week geleden ben ik met nieuwe banden weggegleden in een bocht -O-
Das knap naadje :/ Zelf heel gebleven hoop ik? en niet al te gekke schade aan de motor?

Ik doe zeker nog rustig aan, het voelt alleen wel verleidelijk :)
VeterisVulpes schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:12:
Mijn bestelling is geannuleerd. De nieuwe Honda NC750X in 35 kW-versie komt niet naar België omtrent wetgeving. Andere Europese landen zullen wel de 35 kW-versie mogen verwachten.
Da's knap zuur...
Geen idee hoe de regelgeving daar precies zit, maar is een vol vermogen versie geen optie voor je?

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 06-04-2018 07:54 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
McKaamos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:53:
[...]

Das knap naadje :/ Zelf heel gebleven hoop ik? en niet al te gekke schade aan de motor?

[...]

Da's knap zuur...
Dat, maar waarom hebben wij hier geen verslag inclusief foto's van gezien? :+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:55:
[...]

tss, ramptoerist :+

• HTT-Thalan
  • Nu online
Niet zo schijnheilig, de dag dat ik het asfalt omhels verwachten jullie ook allemaal een youtube link met videoverslag waar de stukken vanaf vliegen :P.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:07:
[...]

Niet zo schijnheilig, de dag dat ik het asfalt omhels verwachten jullie ook allemaal een youtube link met videoverslag waar de stukken vanaf vliegen :P.
Ja, maar als jij onderuit gaat, verwachten we ook dat je er een enorm spektakel van maakt, met Michael Bay explosies enzo :+
2 uur lange bioscoop productie over een schuivertje waar je normaliter maximaal 30 seconden videomateriaal van hebt :P

• HTT-Thalan
  • Nu online
McKaamos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:19:
[...]

Ja, maar als jij onderuit gaat, verwachten we ook dat je er een enorm spektakel van maakt, met Michael Bay explosies enzo :+
2 uur lange bioscoop productie over een schuivertje waar je normaliter maximaal 30 seconden videomateriaal van hebt :P
Moest gelijk hieraan denken _O- .

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
VeterisVulpes schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:12:
Da's knap zuur.. watvoor wetgeving is dat precies? Zou je die motor uit een ander land kunnen importeren (cq uit NL?), of mag dat ook niet?

I have stability. The ability to stab.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:26

Bergie

Lekker belangrijk...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Maph1e.jpg

Herkenbaar :+

Yamaha MT-09

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:52

A13X

Dude

Nou hier eindigt de week ook met een gemengd gevoel....gisteravond de Powercommander ingebouwd en daarna wezen rijden. Dat heeft voor mijn gevoel echt een verschil gemaakt, vooral het middengebied trekt vlotter en soepeler als dat het voorheen deed. Tank lijkt wel wat vlotter leeg te gaan, maar dat kan ook met de rechterhand te maken hebben gehad :P

Helaas kwam ik er bij het inbouwen achter dat (zeer waarschijnlijk) mijn lieftallige dochter van 4 haar neiging om op vanalles te tekenen met vanalles ook op mijn tank heeft losgelaten ;( ....met als gevolg een lading krassen op de zijkant van de tank }:| Wanneer het precies gebeurd is geen idee, maar dat is de enige verklaring die ik voor die krassen kan bedenken. Van het weekend is ze bij mij dus eens kijken wat ze er van zegt en haar maar op het hart drukken dat dit niet mag. In het vervolg de berging beter dicht en de motor maar afgedekt houden, maar dat lukte met het klussen van de laatste weken niet altijd.

Ik wilde nog grippads aan de zijkant van de tank, dus hopelijk kan ik ze nog weg polijsten en verdwijnen ze daarna onder de pads.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PoXwHJEl.jpg

Awesome

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:33
Ook wel enigszins herkenbaar.

Daarom: niet ouwehoeren en gas erop :+
Genoeg stops door de dag heen op motortripjes dat je even een bakkie/biertje/frisje kan doen en praten.

[ Voor 6% gewijzigd door Panini op 06-04-2018 09:00 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-12 19:06

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Raym09 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:58:
Nou hier eindigt de week ook met een gemengd gevoel....gisteravond de Powercommander ingebouwd en daarna wezen rijden. Dat heeft voor mijn gevoel echt een verschil gemaakt, vooral het middengebied trekt vlotter en soepeler als dat het voorheen deed. Tank lijkt wel wat vlotter leeg te gaan, maar dat kan ook met de rechterhand te maken hebben gehad :P
Ja die ervaring heb ik ook, maar dat komt ook omdat bij mijn Suzuki hij de timing retarder uitschakelt.

Trouwens nog een pro tip, enkel de firmware updaten als je de powercommander aan een batterij hebt hangen. Anders brick je hem.

Ik rijdt nog met een firmware die wat foutcodes geeft als je hem een paar keer in de rev limiter rijdt.

Op mijn circuitmotor heb ik een Bazziz-FI dat is helemaal prettig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ghostrider op 06-04-2018 09:06 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

gebruikershaes schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:43:
[...]

Weggegleden of onderuit gegaan? Mijn gixxer had met de nieuwe achterband en 'gewoon' afschuinen ook even een stapje gezet, maar met de moderne banden heb je niet meer spectakel dan dat.

@Raym09 das knap zuur. :X Mocht je hulp nodig hebben, ik heb een polijstmachine en spullen hiervoor...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
Joopieboy schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:07:
[...]

Weggegleden of onderuit gegaan? Mijn gixxer had met de nieuwe achterband en 'gewoon' afschuinen ook even een stapje gezet, maar met de moderne banden heb je niet meer spectakel dan dat.

@Raym09 das knap zuur. :X Mocht je hulp nodig hebben, ik heb een polijstmachine en spullen hiervoor...
Mwah ik herinner nog een keer dat ik vergeten was dat ik net een nieuwe achterband op de TA had zitten. Was toch een mooie powerslide door de bocht. Die zag ik ff niet aankomen. Dus ik zou er toch even rekening mee houden als er nieuw rubber op zit. 8)

• Thoit
Panini schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:59:
[...]

Ook wel enigszins herkenbaar.

Daarom: niet ouwehoeren en gas erop :+
Genoeg stops door de dag heen op motortripjes dat je even een bakkie/biertje/frisje kan doen en praten.
Juist voor het aangeven dat je even iets wil drinken of tanken ofzo is een headset handig.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Raym09 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:58:
Als je een PC monteert moet je hem nog wel even laten afstellen op de bank he ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:52

A13X

Dude

Ghostrider schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:06:
Trouwens nog een pro tip, enkel de firmware updaten als je de powercommander aan een batterij hebt hangen. Anders brick je hem.
Het is een PC3 usb met een 9volt aansluiting erbij, aan de laptop bleek er al de laatste firmware op te staan en ook de accelerator pump feature was al geactiveerd. Ga nog een beetje spelen met de maps die ik heb, vanuit het FZ forum is een heel pakketje samengesteld met meerdere (5-6) maps voor elke stage. Ik kan dus nog andere maps voor dezelfde setup proberen, kijken hoe die rijden en het verbruik beïnvloeden.

@Tylen Deze maps zijn al aardig getest in combinatie met de bijbehorende setup, maar als alle aanpassingen gedaan zijn gaat hij zeker nog afgesteld worden.

@Joopieboy Thx mate, zal binnenkort wel eens even wat van me laten weten.

Awesome

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:13
Met Michelin heb ik nog nooit een wegglijdertje gehad door nieuwe banden. Troep op de weg, teerstrepen, lomp terugschakelen... Ja, dat wel. :P

Gisteravond nog een ritje met GF achterop gemaakt. Ze kreeg na een krap half uurtje last van kramp in haar rug. Of dat had iets met de intensieve sportsessie van die dag te maken, of ze zit verkeerd/te verkrampt. Waarschijnlijk een combinatie van beide.
Vandaag gaan we samen op pad, maar daarom dus wel nog maar even met de auto. :/

De achterschokbreker mag ik nog wel wat harder instellen, dus dat wordt dan op de hardste stand. Fijn dat met die aftermarket schokbreker zonder documentatie ik dus geen idee heb hoeveel kliks dat zijn. Gelukkig zit er een schaalverdeling op.
Ook heb ik van die dingetjes besteld om de veervoorspanning voor in te kunnen stellen zonder steeksleutel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Thoit
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:22:
Met Michelin heb ik nog nooit een wegglijdertje gehad door nieuwe banden. Troep op de weg, teerstrepen, lomp terugschakelen... Ja, dat wel. :P

Gisteravond nog een ritje met GF achterop gemaakt. Ze kreeg na een krap half uurtje last van kramp in haar rug. Of dat had iets met de intensieve sportsessie van die dag te maken, of ze zit verkeerd/te verkrampt. Waarschijnlijk een combinatie van beide.
Vandaag gaan we samen op pad, maar daarom dus wel nog maar even met de auto. :/

De achterschokbreker mag ik nog wel wat harder instellen, dus dat wordt dan op de hardste stand. Fijn dat met die aftermarket schokbreker zonder documentatie ik dus geen idee heb hoeveel kliks dat zijn. Gelukkig zit er een schaalverdeling op.
Ook heb ik van die dingetjes besteld om de veervoorspanning voor in te kunnen stellen zonder steeksleutel.
Heeft m'n GF ook last van.. Achterop zit je natuurlijk ook direct boven het wiel waardoor je de klap direct door krijgt. Denk dat ik haar een nierband ga halen, wellicht dat dat helpt.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:34
@DrivinUCrazy om de hardste stand heb je toch geen handleiding nodig? Na een tijdje kun je er niet verder aan draaien, zomaar kans dat dat de hardste stand is. Enige andere optie is de zachtste stand :+ Als je het aantal klikt dat je draait onthoud/opschrijft kun je nog terug naar de originele instelling ook.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:21

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

SmurfLink schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:36:
[...]

Da's knap zuur.. watvoor wetgeving is dat precies? Zou je die motor uit een ander land kunnen importeren (cq uit NL?), of mag dat ook niet?
@VeterisVulpes kan dan beter in Duitsland kijken, BPM scheelt fors wat extra geld. Ik ben benieuwd wat voor regelgeving België heeft dat de Honda niet wordt toe gelaten.

@Raym09 Op de foto ziet het er oppervlakkig uit. Ik heb goede hoop voor je.

@DrivinUCrazy Misschien dat een niergordel extra steun geeft? +1 met @Thoit dus.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Reloader
@Thoit @LordKnox

Thoit: bedoel je een T-Com? die heb ik ben er best tevreden mee, wij hebben er allemaal een in ons toerclubje.

Fact: een Sena is beter
Fact: een Sena is 5x zo duur

Conclusie: ben ik tevreden --> zeer zeker. Vorig jaar goed getest in luxemburg, werkt prima ook de accuduur is erg acceptabel, heb wel op dagtochten een powerbank bij zodat ie even half uurtje kan bij laden!

• Thoit
Reloader schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:06:
@Thoit @LordKnox

Thoit: bedoel je een T-Com? die heb ik ben er best tevreden mee, wij hebben er allemaal een in ons toerclubje.

Fact: een Sena is beter
Fact: een Sena is 5x zo duur

Conclusie: ben ik tevreden --> zeer zeker. Vorig jaar goed getest in luxemburg, werkt prima ook de accuduur is erg acceptabel, heb wel op dagtochten een powerbank bij zodat ie even half uurtje kan bij laden!
Yes die heb ik. Bij mij ligt er maar net aan wat je gekoppeld hebt. Volgens mij is de volgorde van de apparaten waarin je ze koppelt erg van belang.

In verhouding is het ook een prima setje, maar hierna komt er voor mij toch een Sena setje :)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 17:13
Chakotay schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:25:
@DrivinUCrazy om de hardste stand heb je toch geen handleiding nodig? Na een tijdje kun je er niet verder aan draaien, zomaar kans dat dat de hardste stand is. Enige andere optie is de zachtste stand :+ Als je het aantal klikt dat je draait onthoud/opschrijft kun je nog terug naar de originele instelling ook.
Joh. :o

Nee, ik had een beperkt aantal klikjes volgens de handleiding. Ik braaf die klikjes gedraaid... Met als gevolg dat ik pas een kwart van de schaalverdeling had gehad. Toen stond ik wel heel even raar te kijken. Dus de achtershock ziet er origineel uit, maar is wel degelijk aangepast. Dat ze voor zijn aangepast wist ik al eerder.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Panini
Thoit schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:17:
[...]

Juist voor het aangeven dat je even iets wil drinken of tanken ofzo is een headset handig.
Klopt, maar wel een dure aanschaf. Setje van 2 Sena's is al snel 400 euro.
Wij doen het vaak met gebaren. Dit zorgt soms wel voor mooie taferelen.

Laatste rijder die vol gas naar voren stuift en gebaren maakt voor tanken/drinken/roken :+

• lolgast
Ik heb sinds vorig jaar een dual-setje van de Sena 10s met mijn vrouw. Mijn ouders hebben ook Sena en mijn schoonvader tegenwoordig ook. Is toch handig hoor. Niet noodzakelijk, maar handig. Als je het stoplicht niet haalt even roepen dat ze door kunnen rijden omdat je ze wel weer inhaalt. Of als er weer zo'n verdomt klote vliegje in mijn oog is gevlogen op de dijk, hoef je ook niet eerst tussen de fietsers door naar voren te rijden. Gewoon ff roepen :) Als er hier een van stuk gaat geef ik dezelfde dag meteen €200 uit voor een nieuwe.

• Thoit
lolgast schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:35:
Ik heb sinds vorig jaar een dual-setje van de Sena 10s met mijn vrouw. Mijn ouders hebben ook Sena en mijn schoonvader tegenwoordig ook. Is toch handig hoor. Niet noodzakelijk, maar handig. Als je het stoplicht niet haalt even roepen dat ze door kunnen rijden omdat je ze wel weer inhaalt. Of als er weer zo'n verdomt klote vliegje in mijn oog is gevlogen op de dijk, hoef je ook niet eerst tussen de fietsers door naar voren te rijden. Gewoon ff roepen :) Als er hier een van stuk gaat geef ik dezelfde dag meteen €200 uit voor een nieuwe.
Hoe snel werkt de koppeling tussen de intercom bij een Sena? Duurt dit ook enkele seconden?

• Reloader
mijn vriendin en haar pa hebben Sena, wij hebben allemaal T-com (Vrienden clubje) ... wat koop je dan bij waarschijnlijk een t-com voor de vriendin

• lolgast
@Thoit Welke koppeling? Een initiële setup of het moment dat je weer wilt praten?

In geval van weer praten: Na het drukken op de knop moet je wel ff wachten ja. Of dat echt in seconden is uit te drukken durf ik niet te zeggen. Ik stoor me niet aan de tijdsduur in ieder geval. Maar dat lijkt me logisch, want anders zou de verbinding open blijven staan en slechts op mute gaan. Dan gaat de batterij vrij hard leeg.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:34
Zijn die Sena's eigenlijk ook een beetje makkelijk in te bouwen? Ik heb heel kort zo'n cheapo Lidl-setje gehad, maar de oorstukken kreeg ik erg lastig op de goede plek in mijn helm, en ze bleven ook voor geen meter zitten.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• lolgast
Ik was met beide helmen samen in 45 minuten klaar. Inclusief gekloot van mijn kant omdat ik de vulling van de rechterkant in de linkerkant van mijn helm wilde frotten. Duurde even voor ik dat doorhad :+ . Sena's hebben wel serieus hoge speakertjes. Twee keer zo hoog als die van Scala die ik hiervoor had.

• Thoit
lolgast schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:41:
@Thoit Welke koppeling? Een initiële setup of het moment dat je weer wilt praten?

In geval van weer praten: Na het drukken op de knop moet je wel ff wachten ja. Of dat echt in seconden is uit te drukken durf ik niet te zeggen. Ik stoor me niet aan de tijdsduur in ieder geval. Maar dat lijkt me logisch, want anders zou de verbinding open blijven staan en slechts op mute gaan. Dan gaat de batterij vrij hard leeg.
Het moment dat je met elkaar wil praten. Bij het T-Com setje wat ik nu heb duurt het enkele seconden, vaak te lang om nog even snel iets te zeggen tegen elkaar.

• gebruikershaes
[...]

HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:55:
[...]

Joopieboy schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:07:
[...]

Hehe, was te lui om foto's te plaatsen. Dus bij deze. Rustig onderuit gegaan in de aller eerste bocht bij mijn huis. Terwijl ik in de bocht zat gaf ik gas en mijn achterwiel spinde weg. Schade valt heel erg mee gelukkig. En ik had niks behalve een blauwe plek en een pijnlijke ego.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aU12qRy.jpg

Toevallig door een vriend van een vriend gemaakt :) .

En hieronder de schade.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UhUl18X.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Tt7uXb.jpg

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:23

Vrijdag

De Zwarte

gebruikershaes schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:15:
[...]

[...]

[...]

Hehe, was te lui om foto's te plaatsen. Dus bij deze. Rustig onderuit gegaan in de aller eerste bocht bij mijn huis. Terwijl ik in de bocht zat gaf ik gas en mijn achterwiel spinde weg. Schade valt heel erg mee gelukkig. En ik had niks behalve een blauwe plek en een pijnlijke ego.

[afbeelding]

En hieronder de schade.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat valt gelukkig nog mee. Maar het blijft köt ;(

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-12 21:38
Om even mee te gaan in het gesprek over intercommetjes e.d.
Zelf heb ik na veel zoeken gekozen voor de BT-S2, hier gelijk 2 stuks van besteld omdat we destijds (een jaar geleden) op motorvakantie gingen naar luxemburg.

Mijn eigen ervaringen hiermee zijn eigenlijk best behoorlijk voor de prijs. (volgens mij heb ik ongeveer 40 euro per setje betaald)

Oke het geluid zal het misschien niet halen bij een echte Sena of iets in die richting maar voor met zn tweeën (of drieën) praten tijdens het rijden deden ze het prima, ook in Duitsland met snelheden rond de 200km/h.

Verder gebruikte ik hem heel veel tijdens WW verkeer op de snelweg om naar wat radio te luisten, aangezien ze ingebouwde FM hebben is dit best te doen.

Enige wat mij niet was gelukt is het geluid van de navigatie over bluetooth tegelijk met het praten met een ander. Volgens de handleiding was dit te doen alleen is het mij persoonlijk nog niet gelukt.
Al met al een prima setje voor de prijs.. En zolang ik geen grotere ritten ga doen zie ik mezelf ook niet upgraden naar een Sena.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Nu dit plaatje toch het onderwerp communicatie aansnijdt...

Iemand nog tips voor een setje dat tot een man of 8 kan, niet al te duur is maar bij voorkeur wel een redelijk bereik heeft? We hebben nu een groepje van 5 motorrijders (waar ik en @McKaamos er 2 van zijn), het is dan opzich wel makkelijk als je onderweg ff iets kunt doorgeven/overleggen. De voorkeur voor het bereik zit hem in het feit dat in ieder geval 1 van de 5 het gas van z'n Ducati graag wat verder mag open draaien, en de rest daar (iets) minder zin in heeft. Handig als je die jongen dan kunt vragen of-ie ergens wacht oid :)

Ik heb al prijzen gehoord van 300 euro per unit voor een systeem dat tot 10 units gaat, ik weet even niet meer wat voor merk dat precies is. Ik had eigenlijk een iets goedkoper alternatief in gedachten, maar daar heb ik dan weer geen concreet beeld van, ik dacht al even aan iets als een walkie talkie met handsfree bediening ofzo (vergelijkbaar met die rijles dingen, maar dat beide kunnen praten), maar geen idee of zoiets er is :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan
  • Nu online
gebruikershaes schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:15:

[afbeelding]

En hieronder de schade.
[afbeelding]
[afbeelding]
Is je vriend boer van beroep? Want die foto is duidelijk met een aardappel gemaakt :P.

Wel fijn dat de schade beperkt is gebleven, zo'n pedaaltje is goed terug te buigen of te vervangen, en het is vast leerzaam geweest :Y.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Paar grappige memes. Nujs, niet allemaal maar sommigen zijn wel leuk. En omdat het vrijdag is 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Destruction schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:26:
[...]

Nu dit plaatje toch het onderwerp communicatie aansnijdt...

Iemand nog tips voor een setje dat tot een man of 8 kan, niet al te duur is maar bij voorkeur wel een redelijk bereik heeft? We hebben nu een groepje van 5 motorrijders (waar ik en @McKaamos er 2 van zijn), het is dan opzich wel makkelijk als je onderweg ff iets kunt doorgeven/overleggen. De voorkeur voor het bereik zit hem in het feit dat in ieder geval 1 van de 5 het gas van z'n Ducati graag wat verder mag open draaien, en de rest daar (iets) minder zin in heeft. Handig als je die jongen dan kunt vragen of-ie ergens wacht oid :)

Ik heb al prijzen gehoord van 300 euro per unit voor een systeem dat tot 10 units gaat, ik weet even niet meer wat voor merk dat precies is. Ik had eigenlijk een iets goedkoper alternatief in gedachten, maar daar heb ik dan weer geen concreet beeld van, ik dacht al even aan iets als een walkie talkie met handsfree bediening ofzo (vergelijkbaar met die rijles dingen, maar dat beide kunnen praten), maar geen idee of zoiets er is :+
Walkietalkies c.q. draagbare MC27's, zijn zeker een optie. Er zijn helm speaker/mic/button setjes voor.
Maja, die krengen kunnen ook best prijzig zijn.
Wel een voordeel dat je bijna ongelimiteerd bent in aantal mensen, nadeel is dat iedereen in princiepe gewoon mee kan luisteren als ze een MC27 hebben. (truckers b.v., of mensen die een spelletje vossen aan het spelen zijn).
Niet zo heel spannend als je ff iemand in z'n oor wil tetteren dattie eens wat rustiger aan moet doen, tho :+

Mijn voorkeur heeft t iig niet. Navigatie kunnen aankoppelen via Bluetooth zou ik best prettig vinden, b.v.

• Tylen

Tylen

Mijn vrouw stuurde vanmorgen een forto van een witte Honda CB650F...... Ik denk dat het weer gaat jeuken bij der ;) Ze heeft al 5 jaar niet meer gereden ofzo. :9

[ Voor 16% gewijzigd door Tylen op 06-04-2018 14:05 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Tylen schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:05:
Mijn vrouw stuurde vanmorgen een forto van een witte Honda CB650F...... Ik denk dat het weer gaat jeuken bij der ;) Ze heeft al 5 jaar niet meer gereden ofzo. :9
:X must not say... :X

:+

• gebruikershaes
Afbeeldingslocatie: https://www.canesten.nl/static/media/images/content/Packshots%20behandel%20pagina/canesten-gyno-zachte-capsule.jpg

:+ :>

• gebruikershaes
HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:28:
[...]

Is je vriend boer van beroep? Want die foto is duidelijk met een aardappel gemaakt :P.

Wel fijn dat de schade beperkt is gebleven, zo'n pedaaltje is goed terug te buigen of te vervangen, en het is vast leerzaam geweest :Y.
Geen idee, wellicht is die zelf een aardappel :D. Maar idd, ik weet nu hoe glad nieuwe banden zijn.

• Tylen

Tylen

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-12 13:00
Panini schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:27:
[...]

Klopt, maar wel een dure aanschaf. Setje van 2 Sena's is al snel 400 euro.
Wij doen het vaak met gebaren. Dit zorgt soms wel voor mooi taferelen.

Laatste rijder die vol gas naar voren stuift en gebaren maakt voor tanken/drinken/roken :+
Ook een tijd gedaan. resultaat was alleen dat als het op een gegeven moment onduidelijk was wat er bedoeld werd dit aangegeven werd met een zwaai van een enkele vinger :D

Ik heb op de motorbeurs de 20S duo set gehaald voor mij en de GF. Ben er erg blij mee, soms ook als ik alleen rijd gooi ik de radio aan of een playlist op mijn telefoon.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Panini
aidanl schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:04:
[...]

Ook een tijd gedaan. resultaat was alleen dat als het op een gegeven moment onduidelijk was wat er bedoeld werd dit aangegeven werd met een zwaai van een enkele vinger :D

Ik heb op de motorbeurs de 20S duo set gehaald voor mij en de GF. Ben er erg blij mee, soms ook als ik alleen rijd gooi ik de radio aan of een playlist op mijn telefoon.
Ja dan schiet het niet op :+

Lijkt me nog zelfs het grootste voordeel :D. Vooral tijdens lange ritten richting een motorweekendje is dat echt welkom. Na 4-5 uur op de motor en enkel snelweg verveel je je echt kapot.

• wilco1985
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2020
aidanl schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:04:

Toch kan dat een veelzeggend gebaar zijn :+

Wat een verschil met het weer. Vanmorgen vertrokken met vorst, nu zit je te zweten in je pak.

Ik mag eerst dit weekend beginnen het vervangen van de remhendel van de fiets vrouwlief. Die kon hem weer eens niet overeind houden :+
Gelukkig geen echte schade alleen een bijzondere bocht in de remhendel

[ Voor 33% gewijzigd door wilco1985 op 06-04-2018 16:19 ]

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-12 13:00
Panini schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:15:
[...]

Ja dan schiet het niet op :+

Lijkt me nog zelfs het grootste voordeel :D. Vooral tijdens lange ritten richting een motorweekendje is dat echt welkom. Na 4-5 uur op de motor en enkel snelweg verveel je je echt kapot.
Je kan met Sena prima radio aanzetten en tegelijkertijd lekker ouwehoeren + navigatie aanhoren! :D

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 09:08
Sena heeft ook iets goedkopere versies. Ik heb zelf de SMH5-FM (145 euro) van mijn vriendin cadeau gekregen in oktober. Erg prettig apparaat en heerlijk om radio te kunnen luisten tijdens mijn dagelijkse WW-route. Nu ze haar eigen helm heeft gekocht heb ik haar hetzelfde setje cadeau gedaan en direct geinstalleerd. Mijn Shark heeft kuiltjes voor de speakers, maar zelfs in haar JHC zonder kuiltjes zitten de speakertjes goed.

Qua batterijduur houden ze 't ongeveer 10 uur uit (1 week WW), en van de mensen die mij bellen krijg ik te horen dat ze tot 80 km/h helemaal niet door hebben dat ik op de motor zit, dus ook de microfoon bevalt goed.
aidanl schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:22:
[...]

Je kan met Sena prima radio aanzetten en tegelijkertijd lekker ouwehoeren + navigatie aanhoren! :D
Ik krijg het niet voor elkaar om de navigatie van mijn telefoon door de FM-functie van de Sena heen te horen. Ik heb Sena gemailed en kreeg vlot een antwoord terug dat als de telefoon meldingen als 'call' doorstuurt ik 'm zou moeten horen. Ik heb verschillende apps geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om de audio-output van de telefoon goed te krijgen.
.. Maarja, ik heb ook een app die de Bixby-knop zou moeten aanpassen, en ook dat werkt niet :X

• Maegrim
  • Laatst online: 24-10 15:58
daredha schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:33:
[...]

Ik krijg het niet voor elkaar om de navigatie van mijn telefoon door de FM-functie van de Sena heen te horen. Ik heb Sena gemailed en kreeg vlot een antwoord terug dat als de telefoon meldingen als 'call' doorstuurt ik 'm zou moeten horen. Ik heb verschillende apps geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om de audio-output van de telefoon goed te krijgen.
.. Maarja, ik heb ook een app die de Bixby-knop zou moeten aanpassen, en ook dat werkt niet :X
Heb je de Sena al eens aan de pc gehangen? Via die device manager van ze kan je instellingen veranderen en de firmware updaten

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
daredha schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:33:
Sena heeft ook iets goedkopere versies. Ik heb zelf de SMH5-FM (145 euro) van mijn vriendin cadeau gekregen in oktober. Erg prettig apparaat en heerlijk om radio te kunnen luisten tijdens mijn dagelijkse WW-route. Nu ze haar eigen helm heeft gekocht heb ik haar hetzelfde setje cadeau gedaan en direct geinstalleerd. Mijn Shark heeft kuiltjes voor de speakers, maar zelfs in haar JHC zonder kuiltjes zitten de speakertjes goed.

Qua batterijduur houden ze 't ongeveer 10 uur uit (1 week WW), en van de mensen die mij bellen krijg ik te horen dat ze tot 80 km/h helemaal niet door hebben dat ik op de motor zit, dus ook de microfoon bevalt goed.

[...]

In android zou je dit makkelijk aan moeten kunnen passen bij het reeds gepairde device alleen "CALL AUDIO" AAN te zetten en "MEDIA AUDIO" (A2DP) UIT

• PilatuS
  • Niet online
Vandaag de motor klaar gaan maken om morgen de eerste rit na 6 maanden te kunnen gaan rijden. Het ging helaas allemaal niet zoals gedacht.

Had een tijdje terug een mooie doorzichtige koppelingsdeksel met druk plaat gekocht. Die wou ik er vandaag dus even opzetten. Het achterwiel op een blok hout gezet zodat de motor schuiner staat, er zou dan geen of weinig olie uit moeten komen. Er kwam toch iets van 100ml uit, maar opzich is dat niet zo erg.

Heb ik de koppelingsdeksel er af en ligt er een plas olie onder de motor. Kijk ik naar de druk plaat van de koppeling, damn, die heeft 6 punten en de plaat die ik heb heeft er 3 :( Dat gaat dus never nooit passen. Denk dan maar monteren zonder die druk plaat. In het filmpje waar ze lieten zien hoe de montage ging zou je de oude o-ring moeten kunnen hergebruiken. Even geprobeerd die uit de oude deksel te krijgen, maar dat snel opgegeven. Mogelijk krijg ik het er wel uit, maar netjes in 1 deel en dat ie te hergebruiken is dacht ik dat die kans wel erg klein was. Dus de oude deksel er maar weer opgezet en olie bijgevult zodat ik morgen in ieder geval kan rijden. Weinig zin om die o-ring te slopen en pas ergens volgende week een nieuwe te krijgen zodat ik de komende dagen niet kan rijden.

Verder nog een schetsplaat gekocht omdat ze het bij LSL rearsets blijkbaar niet nodig vonden om er aan de rechterkant 1tje te doen terwijl er links wel netjes 1tje zit. Hierdoor is het rubber wat om de achterlichtkabel zit al aardig kapot en mooi is het ook niet. Had een plaatje van een ander merk gekocht maar wel voor dezelfde motor. Blijkt mijn rempomp ietjes dikker te zijn waardoor die ook niet ging passen. Wat dingen geprobeerd en met wat opvullen moest het wel lukken. Alleen door het opvullen waren de schroeven natuurlijk weer niet lang genoeg. Had wel schroeven liggen maar die waren iets te dun. Aangezien de complete rempomp met die schroeven op de juiste plek gehouden word ga ik daar niet mee prutsen. Naar de ijzerhandel om schroeven te halen en toen was het binnen 15 minuten voor elkaar met wat ringen en extra moertjes.

Dik 3 uur bezig geweest en wat is het resultaat ? Een schetsplaatje op de motor wat 10 minuten werk zou moeten zijn _O-

Die gasten van Evotech maar even een mailtje geschreven omdat overal op internet staat dat de koppelingsdeksel en druk plaat op een RC8 zou moeten werken. Nou hoop ik ergens anders een mooie 6 punts druk plaat te vinden waardoor het er toch nog een beetje mooi uit gaat zien. Alleen de deksel ziet er niet geweldig uit met de standaard druk plaat. Als ik het had geweten had ik het sowieso niet gekocht. Opzich is die doorzichtige deksel wel erg mooi, maar zonder mooie druk plaat er achter is het net niet zegmaar. Heb al wel een mooie drukplaat gezien maar dan moet er ook gelijk een slipperclutch van 1000 euro bij :P Ga nog wel even zoeken of ik ergens een losse plaat kan vinden.

Morgen gelukkig wel lekker rijden, maar wat een gezeik weer :P Starten ging wel weer gewoon in 1x met Euro95 van een half jaar oud :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

McKaamos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:03:
[...]

Walkietalkies c.q. draagbare MC27's, zijn zeker een optie. Er zijn helm speaker/mic/button setjes voor.
Maja, die krengen kunnen ook best prijzig zijn.
Wel een voordeel dat je bijna ongelimiteerd bent in aantal mensen, nadeel is dat iedereen in princiepe gewoon mee kan luisteren als ze een MC27 hebben. (truckers b.v., of mensen die een spelletje vossen aan het spelen zijn).
Niet zo heel spannend als je ff iemand in z'n oor wil tetteren dattie eens wat rustiger aan moet doen, tho :+

Mijn voorkeur heeft t iig niet. Navigatie kunnen aankoppelen via Bluetooth zou ik best prettig vinden, b.v.
Ff mezelf quoten, net even tijd gehad om even naar walkietalkies met motor-kit te kijken.
@Destruction ff taggen.
Setje van 4 Motorola T60's (vergunningvrij, 8km bereik) voor ongeveer 200 euro: https://www.onedirect.co....osed-face-helm-microfoons
Best betaalbaar opzich. Afhankelijk van de pakketgrootte (ze zijn er ook in 2stuks-sets en 6stuks) blijft t altijd tussen de 50 en 60 euro per stuk. Best OK als het puur voor communicatie is.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nederlandhc schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:25:
Om even mee te gaan in het gesprek over intercommetjes e.d.
Zelf heb ik na veel zoeken gekozen voor de BT-S2, hier gelijk 2 stuks van besteld omdat we destijds (een jaar geleden) op motorvakantie gingen naar luxemburg.

Mijn eigen ervaringen hiermee zijn eigenlijk best behoorlijk voor de prijs. (volgens mij heb ik ongeveer 40 euro per setje betaald)

Oke het geluid zal het misschien niet halen bij een echte Sena of iets in die richting maar voor met zn tweeën (of drieën) praten tijdens het rijden deden ze het prima, ook in Duitsland met snelheden rond de 200km/h.

Verder gebruikte ik hem heel veel tijdens WW verkeer op de snelweg om naar wat radio te luisten, aangezien ze ingebouwde FM hebben is dit best te doen.

Enige wat mij niet was gelukt is het geluid van de navigatie over bluetooth tegelijk met het praten met een ander. Volgens de handleiding was dit te doen alleen is het mij persoonlijk nog niet gelukt.
Al met al een prima setje voor de prijs.. En zolang ik geen grotere ritten ga doen zie ik mezelf ook niet upgraden naar een Sena.
Heb zelf ook de BT-S2, maar de kwaliteit hangt wel heel erg af van omstandigheden. Weet niet of je een kuip hebt en wat voor helm.. Ik heb een naked en een HJC IS-17 (super luidruchtige helm), hierdoor heeft die boven de 100 km/u geen zin meer. Je hoort namelijk echt niks :+

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-12 21:38
Secsytime schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:28:
[...]

Heb zelf ook de BT-S2, maar de kwaliteit hangt wel heel erg af van omstandigheden. Weet niet of je een kuip hebt en wat voor helm.. Ik heb een naked en een HJC IS-17 (super luidruchtige helm), hierdoor heeft die boven de 100 km/u geen zin meer. Je hoort namelijk echt niks :+
Oh ik heb wel een VFR dus met een klein ruitje, zelf ook een IS-17, was wel even zoeken naar een goede plek voor die speakers (heb m denk ik wel 8x veranderd) en dat heeft een hoop verschil gemaakt. Verder durf ik het zo ook niet te zeggen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nederlandhc schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:40:
[...]

Oh ik heb wel een VFR dus met een klein ruitje, zelf ook een IS-17, was wel even zoeken naar een goede plek voor die speakers (heb m denk ik wel 8x veranderd) en dat heeft een hoop verschil gemaakt. Verder durf ik het zo ook niet te zeggen.
Misschien moet ik dat ook nog even proberen. Ben alleen ook al het rare oplaadkabeltje kwijt xD, dus binnenkort maar vervangen denk ik.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zeg jongens (en dames :P), koelvloeistof. Zit daar nou nog veel verschil in of is een litertje bij de Action allemaal net zo goed? Lijkt me toch net wel ff ander spul dan olie of remvloeistof enzo.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Osiris schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:12:
Zeg jongens (en dames :P), koelvloeistof. Zit daar nou nog veel verschil in of is een litertje bij de Action allemaal net zo goed? Lijkt me toch net wel ff ander spul dan olie of remvloeistof enzo.
Er zit wel degelijk verschil tussen de diverse merken en soorten!! Niet voor niets dat er ook verschillende kleuren zijn (welke je ook niet altijd mag /moet gaan mengen).

Hier inmiddels de brommer ook weer binnen staan mét wat extra verlichting 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZLt4Nzo8eUGxasATeZbi0OUN/medium.jpg

Aan de achterkant hebben de richtingaanwijzers nu ook een rode LED strip onder de oranje knippers ...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:50
Neuh, koelvloeistof is koelvloeistof. Zolang de kleuren maar mengbaar zijn en het geschikt is voor aluminium blokken.

• PilatuS
  • Niet online
Ben een beetje aan het rondkijken wat ik nou met die koppelingsdeksel ga doen. Heb wel wat druk platen gevonden, maar die zijn allemaal voor slipperclutches waarbij ik denk dat het zonder de hele koppelingsbak erbij te kopen niet gaat werken. Zo'n complete set zit op minimaal 700 euro en dat heb ik er echt niet voor over.

Dit vind ik niet echt mooi en zo zou het worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.ktmforums.com/forums/attachments/rc8-rc8r/71105d1514440749-clear-clutch-cover-can-i-do-24312948_1596372803786875_3679795959659625790_n_fotor.jpg

Alleen nu zit ik te kijken en heb een idee wat ik wel mooi zou vinden. Er zitten 6 ringen onder de schroeven die de veren op de plek houden. Als deze zwart zouden zijn vind ik het mooi genoeg om het zo te houden. Alleen uitzoeken wat nou precies de afmetingen van die dingen zijn blijkt lastig.

Ga ik naar onderdelen kijken kom ik hier uit: https://www.trevorpopemot...uct_info&products_id=7173

Als ik dan hier naar kijk zou dat een hele mooie oplossing zijn: https://motowheels.com/i-...tch-spring-retainers.html

Die zwarte dingen zijn voor Ducati's bedoelt, maar zo op het oog lijken ze mij gelijk zijn. Ze zijn voor zowel droge als natte koppelingen dus dat mag geen probleem zijn. Ik kan ze bestellen en met een digitale schuifmaat nameten. Alleen ze kopen en dat ze dan niet gelijk zijn is ook weer zoiets. Iemand enig idee hoe ik kan uitzoeken welke zouden passen ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:35:
[...]

Er zit wel degelijk verschil tussen de diverse merken en soorten!! Niet voor niets dat er ook verschillende kleuren zijn (welke je ook niet altijd mag /moet gaan mengen).
Nee, OK, dát klopt. Voor alu-blokken, voor niet-alu-blokken, dat soort grappen.

Maar buiten dat.. Volgens mij zitten er niet zoveel additieven in koelvloeistof zodat er ook daadwerkelijk heeeel erg veel verschil tussen de merken zit?

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 14:52
[...]
Da's knap zuur...
Geen idee hoe de regelgeving daar precies zit, maar is een vol vermogen versie geen optie voor je?
Inderdaad knap zuur, ik keek er al enorm naar uit om ritjes te gaan maken. De vol vermogen versie is trouwens 42 kW, niet zoveel verschil, maar dan moet ik mijn A-rijbewijs gaan halen helaas (heb een A2).
SmurfLink schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:36:
[...]
Geen idee, zowel de officiële dealer als Honda Benelux zijn er redelijk vaag over... Mijns inziens kan ik mij geen regeltje bedenken die mij zou kunnen tegenhouden om dit model dan inderdaad vanuit het buitenland te importeren en dan in te schrijven...
Grubeater schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:27:
[...]
@VeterisVulpes kan dan beter in Duitsland kijken, BPM scheelt fors wat extra geld. Ik ben benieuwd wat voor regelgeving België heeft dat de Honda niet wordt toe gelaten.
Dit is het enige dat ik van Honda Benelux vernomen heb:
Beste <naam>,

Helaas geen positief nieuws voor jou. In België heeft de overheid ervoor gekozen om de mogelijkheid van vermogen aanpassen, niet toe te staan. In andere landen, waaronder bijvoorbeeld Nederland, komt die goedkeuring -onder strikte voorwaarden- er wel. Vandaar de verwarring.

Hartelijke groet,
Honda Benelux.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

• Mawlana
Lees ik nou goed dat er mensen zijn die op de snelweg met snelheden ver boven de maximumsnelheid nog gewoon kunnen communiceren? Bij 130kmph heb ik al zoveel last van windgeruis dat ik m'n muziek nauwelijks kan horen. :P

Schubert c3 basic met Sena 20s.. Wat doe ik fout? :D

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
een witte Honda CB650F......
Heb ik! :+

Trouwens, A2 afslag Culemborg staat nogal eens helemaal vast tijdens de spits. Waar zouden jullie, en niet onbelangrijk, waar mág een motorrijder de stilstaande of zeer langzaamrijdende auto's passeren? Of mag een motorrijder hier helemaal niet passeren? Of is er een soort van gedoogbeleid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9eYjyGWMEg0JgrSiiQWdJENV/full.jpg

A en B bewust naast de gladde belijning gezet. ;)

Lekker!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

sylvesterrr schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:27:
Lees ik nou goed dat er mensen zijn die op de snelweg met snelheden ver boven de maximumsnelheid nog gewoon kunnen communiceren? Bij 130kmph heb ik al zoveel last van windgeruis dat ik m'n muziek nauwelijks kan horen. :P

Fairing?
Napsju schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:32:
[...]

Trouwens, A2 afslag Culemborg staat nogal eens helemaal vast tijdens de spits. Waar zouden jullie, en niet onbelangrijk, waar mág een motorrijder de stilstaande of zeer langzaamrijdende auto's passeren? Of mag een motorrijder hier helemaal niet passeren? Of is er een soort van gedoogbeleid?

[afbeelding]

Volgens mij mag je hier niet passeren.. je doorbreekt immers een lijn. Net zoals dat je niet over de redresseerstrook mag rijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/guU4XnJ.jpg

Officieel mag het hier ook niet, wat ik dan doe is kijken waar het niet gevaarlijk is.. en dan doe ik het gewoon :+ En rij ik dus bijv. over geel gemarkeerd stuk.

[ Voor 54% gewijzigd door Secsytime op 06-04-2018 21:39 ]

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Napsju schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:32:
[...]

[afbeelding]

Mag niet, is maar één rijbaan/strook/wegdeel/whateverjehetwilnoemen :P

• HTT-Thalan
  • Nu online
Vrijdag schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:37:
[...]

Mag niet, is maar één rijbaan/strook/wegdeel/whateverjehetwilnoemen :P
Maar de hele redenering achter het mogen file filteren is dat er niet in de wet beschreven is dat er slechts 1 voertuig tegelijkertijd van een rijbaan gebruik zou mogen maken. Datzelfde principe zou hier dan toch ook op gaan mits je niet buiten de belijning komt?

• PilatuS
  • Niet online
Op beide plaatjes mag het niet. Of een agent het ook erg vind als je het op een normale manier doet is een ander verhaal. Ik denk zelf dat de vluchtstrook niet gewaardeerd gaat worden, maar misschien op een lage snelheid bij de juiste agent wel. Dat de verkeerde agent je ook op een lage snelheid een boete gaat geven zou mij niets verbazen en heel onterecht zou ik het ook niet vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 06-04-2018 21:48 ]

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Er is een verschil tussen een rijBAAN en een rijSTROOK. Geloof het of niet, het zit in je theorie.

Een snelweg heeft 2 rijbanen. Een linker en een rechter. 1 rijbaan kan meerdere rijstrook hebben. Zoals bijvoorbeeld de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Die heeft 5 rijstroken.

Een motor mag in Nederland alleen filteren als er meerdere rijSTROKEN bestaan en dan alleen tussen de 2 meest linker rijstroken. De genoemde foto's zijn rijbanen met enkele rijstrook. Daar kan/mag je officiaal dus niet filteren onder het gedoogdbeleid.

Haalt niet weg dat ik soms stiekem ook een stukje busbaan meeneem omdat het veiliger is en ik te lui ben om te wachten :P

Je hebt trouwens ook gecombineerde rijbanen. Dan heb je 1 rijbaan voor beide richtingen. Dat zie je veel op het platteland.

[ Voor 8% gewijzigd door w4rguy op 06-04-2018 22:10 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

wimmel_1 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:35:
[...]

Hier inmiddels de brommer ook weer binnen staan mét wat extra verlichting 8)

[afbeelding]

Aan de achterkant hebben de richtingaanwijzers nu ook een rode LED strip onder de oranje knippers ...
Of je moet een schuimbad willen of andere gekkigheid, altijd grappig. 8)

En ziet er netjes uit chef!

• PilatuS
  • Niet online
Net trouwens maar 6 van die dingen voor de koppeling besteld. Na nog meer zoeken kan ik niet vinden of ze gaan passen. Op het oog lijken ze hetzelfde, dus we gaan het zien.

Heb sowieso deze besteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.newtechautomotive.com/image/cache/data/A/AF311B_1-500x500.jpg

Daar zou de koppeling zo'n 20% lichter van moeten worden en aangezien dat ding belachelijk zwaar is wou ik die al een tijdje. Bij dezelfde zaak hadden ze die 6 ringen die in de koppeling moeten liggen dus dat scheelt sowieso de verzendkosten. Als ze binnen komen ga ik ze opmeten. Passen ze is dat mooi, anders jammer. Als ze niet passen weet ik nog niet of ik die deksel ga plaatsen.

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 09:08
sylvesterrr schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:27:

Heb je wel oordopjes in? Ik gebruik de alpine race-dopjes (tot mijn motorbeurs-maat gemaakte eindelijk eens geleverd worden) en hoor tot de max van wat ik durf te rijden (+-160 in DL) gewoon mijn muziek van mijn Sena. Bellen rond de 130 is wel wat... schreeuwerig.

Anders: verkeerd / te kort / afwezig windscherm?
Of anders: toch je helm die luidruchtig is?
Maegrim schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:58:
[...]

Heb je de Sena al eens aan de pc gehangen? Via die device manager van ze kan je instellingen veranderen en de firmware updaten
Jup, direct toen ik 'm kocht om de radio-preset in te stellen :*) laatst ook die van de vriendin gedaan, meteen firmware-versie gecontroleerd en was nog 't zelfde
SniperGuy schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:45:
[...]

In android zou je dit makkelijk aan moeten kunnen passen bij het reeds gepairde device alleen "CALL AUDIO" AAN te zetten en "MEDIA AUDIO" (A2DP) UIT
Net nog even geprobeerd, maar dat helpt niet. Een app zal niet uit zichzelf haar audio-channel veranderen. Waze begon dan ook vrolijk door de telefoon-speaker te praten.
Ik heb een app of twee geprobeerd waarmee je klaarblijkelijk audio-channels kon forceren voor apps/notificaties, maar mijn telefoon negeert dat soort spul gewoon.

Genoeg daar over, ik zal d'r wel een keer een apart topic over maken.

• HTT-Thalan
  • Nu online
PilatuS schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 22:12:
Net trouwens maar 6 van die dingen voor de koppeling besteld. Na nog meer zoeken kan ik niet vinden of ze gaan passen. Op het oog lijken ze hetzelfde, dus we gaan het zien.

Heb sowieso deze besteld:

[afbeelding]

Daar zou de koppeling zo'n 20% lichter van moeten worden en aangezien dat ding belachelijk zwaar is wou ik die al een tijdje. Bij dezelfde zaak hadden ze die 6 ringen die in de koppeling moeten liggen dus dat scheelt sowieso de verzendkosten. Als ze binnen komen ga ik ze opmeten. Passen ze is dat mooi, anders jammer. Als ze niet passen weet ik nog niet of ik die deksel ga plaatsen.
Rij even een dagje op mijn motor met mijn koppeling en je klaagt nooit meer over de jouwe ;).

• PilatuS
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 08:13:
[...]

Rij even een dagje op mijn motor met mijn koppeling en je klaagt nooit meer over de jouwe ;).
Want die van jou is onhandig ? Of denk je dat die van jou zwaarder is ? Dat laatste betwijfel ik namelijk :P

Die van mij is zo zwaar ik snel kramp krijg bij een stoplicht. Als ik niet vooraan sta gaat ie altijd in de neutraal, maar als je tussen de auto's vooraan gaat staan is dat niet zo handig als je snel weg wil zijn. Af en toe trek ik met de arm er aan om niet met de hand te moeten knijpen omdat het anders pijn gaat doen.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 07-04-2018 11:10 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Gezien de staat en leeftijd van zijn motor vermoed ik eerder speling op de hendel, een mechanisme wat niet meer soepel is en een verotte kabel. :P Zelfs met al die dingen is de koppeling van menig SS aardig zwaar, filerijden is een uitdaging... Naar mijn idee was de RC8 nog een flink pakkie zwaarder dan mijn gixxer. :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Joopieboy schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 22:09:
[...]

Of je moet een schuimbad willen of andere gekkigheid, altijd grappig. 8)

En ziet er netjes uit chef!
Mwoh, zo'n vaart loopt het niet met het mengen van koelvloeistoffen hoor.
Groen (G10) en Blauw (G11) kan je klakkeloos met elkaar mengen.
Rood/roze (G12, G12+) mag je niet mengen met Blauw en Groen, want dan krijg je op termijn gel-vorming. Maar dat gebeurt pas als het warm wordt. In koude toestand gebeurt er bar weinig.
G12 en G12+ mag je wel weer met elkaar mengen.

Upgraden van G10 of G11 naar G12/G12+ is opzich ook geen issue. Zolang het maar compatible is met de materialen waarvan de motor en het koelsysteem is gemaakt.
En natuurlijk even goed uitspoelen met schoon water voordat je de nieuwe koelvloeistof er in kiept.

Er zitten namelijk wel voordelen aan G12/G12+. Sowieso is dat 'longlife', want het gaat twee maal zo lang mee als G10/G11.
Plus dat het betere corrosiebestendigheid bied en er zitten betere additieven in die afdichtingen soepel houden zodat ze langer goed blijven.
Het is helemaal geen slecht idee om bij de volgende wissel de extra moeite te nemen om te upgraden.

Edit: Dat alles gezegd hebbende betreft mengen: het is natuurlijk wel handig om gewoon 1 kleur te blijven gebruiken. Dan kan je beter zien of de koelvloeistof vervuild raakt en dus bepalen of er misschien is mis is of dat de koelvloeistof gewoon z'n levensduur heeft bereikt.

Groene (G10) koelvloeistof heeft net uit de fles nog een beetje een neongeel tintje er in zitten. Die verdwijnt na verloopt van tijd.
Blauwe (G11) koelvloeistof wordt een paar tinten donkerder na verloop van tijd.
Rode/roze (G12) verliest na verloop van tijd ook z'n neon-tint, net zoals Groen.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 07-04-2018 11:57 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mee op Motortocht? Zie: GoT Motortocht