Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Least Inkling schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:56:
@SmurfLink rotondes kunnen leuk zijn (bij gebrek aan haarspelden hier in NL)
maar kunnen ook verraderlijk zijn, rustig met het gas
Bedankt voor de tips guys, dan ga ik iig niet stressen als ik die oefening als enige echt niet kan. Nou moet ik nog aan het 8je beginnen hoor, maar de halve draai oefen ik stiekem al elke keer dat ik m'n remproeven doe (moet daarvoor een lang stuk parkeerplaats af en omdraaien, dus ik probeer zo veel mogelijk smal te gaan met mn voetrem erbij).
[ Voor 20% gewijzigd door SmurfLink op 04-04-2018 15:11 ]
I have stability. The ability to stab.
Ja wacht maar, de eerste keer dat ik dat in de stromende regen deed (en een beetje te lomp) voelde ik mijn achterwiel een halve meter opzij schuiven... bruin momentje tijdens mijn laatste rijlesSmurfLink schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:10:
[...]
Komt goed, ik deed deze met 25 ofzo joh XD ben nog niet zo van de snelheid, hoewel 50 door de stad best prima ging nu. Rotondes toch automatisch ff terugschakelen en dan remt die motor uit zichzelf al best af naar 25... bevalt me eigenlijk wel.. met de auto maak ik d'r een sport van zo min mogelijk die rem aan te tikken, door op tijd terug te schakelen red ik de meeste rotondes wel. Met de motor gaat dat blijkbaar ook erg prima.
[...]
Ik had ook verwacht dat we zouden beginnen op een parkeer/oefenterrein en dat je nadat je alle bochten een keer gedaan hebt pas de weg opgaat, maar ik reed meteen over een (rustig) industrieterrein waarin naast de beheersing van de motor ook nog kijkgedrag en verkeersregels een rol spelen ;-). Het was dus leuk, maar nog een lange weg te gaan!
Tegelijkertijd een beetje opzij leunen en je bent meteen al ingestuurd voor de rotondeDryhte schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:13:
[...]
Ja wacht maar, de eerste keer dat ik dat in de stromende regen deed (en een beetje te lomp) voelde ik mijn achterwiel een halve meter opzij schuiven... bruin momentje tijdens mijn laatste rijles
Mja 't was wel OP de rotonde dat ik terugschakeldeChakotay schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:15:
[...]
Tegelijkertijd een beetje opzij leunen en je bent meteen al ingestuurd voor de rotonde
Scheur in het asfalt van meerdere centimeters breed op de rondweg Breda als je vanaf noord binnen komt rijden, binnenbocht. Nooit gemerkt omdat de scheur in het midden zit en de auto daar in principe niet komt. Was toch even schrikken toen mijn achterwiel even opschoof toen ik van de 'ene' kant naar de andere kant van de scheur 'skipte' terwijl ik schuin de bocht door gingDryhte schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:13:
[...]
Ja wacht maar, de eerste keer dat ik dat in de stromende regen deed (en een beetje te lomp) voelde ik mijn achterwiel een halve meter opzij schuiven... bruin momentje tijdens mijn laatste rijles
Volgens mij heb je geleerd om al klaar te zijn met remmen en terugschakelen voordat je de rotonde oprijdtDryhte schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:17:
[...]
Mja 't was wel OP de rotonde dat ik terugschakeldemet de bedoeling om wat af te remmen.
Klinkt als mijn bochtje anderhalve week terug.HTT-Thalan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:26:
[...]
Scheur in het asfalt van meerdere centimeters breed op de rondweg Breda als je vanaf noord binnen komt rijden, binnenbocht. Nooit gemerkt omdat de scheur in het midden zit en de auto daar in principe niet komt. Was toch even schrikken toen mijn achterwiel even opschoof toen ik van de 'ene' kant naar de andere kant van de scheur 'skipte' terwijl ik schuin de bocht door ging.
https://www.google.nl/map...,16.42z/data=!4m2!4m1!3e0
Daar bleek precies in de rijrichting een lange scheur te zitten. Heerlijk bochtje om met 120 door te zoeven, tot m'n achterwiel er ineens in lockte. Niks aan de hand uiteindelijk, maar was wel schrikken
ach jaInZane schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:33:
[...]
Volgens mij heb je geleerd om al klaar te zijn met remmen en terugschakelen voordat je de rotonde oprijdt
EDIT was dus in december '14 toen ik nog aan het lessen was - intussen zijn we 27Mm verder
[ Voor 31% gewijzigd door Dryhte op 04-04-2018 15:40 ]
Aangezien ik al geslaagd was kon het me geen bal meer schelen ook
Dryhte schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:17:
[...]
Mja 't was wel OP de rotonde dat ik terugschakeldemet de bedoeling om wat af te remmen.
Met de auto wel eens geprobeerd hoor, ff kijken wat er zou gebeuren. Was best grappig.
Verwijderd
Met een motor kun je prima in een bocht remmen en hard ookSmurfLink schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:01:
[...]
Nou vanuit het autorijden heb ik altijd geleerd NOOIT in een bocht af te remmen, dus ik schakelde braaf voor de rotonde terug natuurlijk.
Met de auto wel eens geprobeerd hoor, ff kijken wat er zou gebeuren. Was best grappig.
Mijn eerste les was toch echt puur op het oefenterrein slalommetjes en noodstoppen doen. Mag pas na de avb de weg op. Helaas nog even wachten dus. Op het oefenterrein mochten we ook niet harder als 50 rijden.Groever schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:13:
Ik had ook verwacht dat we zouden beginnen op een parkeer/oefenterrein en dat je nadat je alle bochten een keer gedaan hebt pas de weg opgaat, maar ik reed meteen over een (rustig) industrieterrein waarin naast de beheersing van de motor ook nog kijkgedrag en verkeersregels een rol spelen ;-). Het was dus leuk, maar nog een lange weg te gaan!
Ook langzame slalom geoefend. Ging best goed. Kom alleen soms met het stuur tegen de motor aan, en dan kan ik niet scherper sturen dan dat ik zou willen. Nog een beetje oefenen dus.
Da's wel hinderlijk, inene een andere motor bij het examen. Was er wat mis met je normale lesmotor?Maegrim schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:57:
Langzame slalom ging goed maar de noodstop verpestte ik twee keer door een blokkerende achterrem. Kreeg voor het examen ineens een andere motor mee die enorm snel in de ABS schoot
Aangezien ik al geslaagd was kon het me geen bal meer schelen ook
Haha, klinkt als iets om te proberen met de lesmotor, met z'n valdoppen en beugels, en niet met m'n eigen fiets straks (hoewel ik serieus erover nadenk om iig die valdoppen er ook op te laten zetten, t valt amper op en beschermt de fiets toch).Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:09:
[...]
Met een motor kun je prima in een bocht remmen en hard ookMaar zeg maar niet tegen je rij-instructeur dat ik dat heb gezegd en oefen dat nog maar niet in de praktijk
Mijn eerste les was langzaam beetje door de buurt rijden, bochtjes en snelheid maken, en vervolgens voor AVB oefenterrein.. maar daar rij je heen via de buurtGodoftwente schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:10:
[...]
Mijn eerste les was toch echt puur op het oefenterrein slalommetjes en noodstoppen doen. Mag pas na de avb de weg op. Helaas nog even wachten dus. Op het oefenterrein mochten we ook niet harder als 50 rijden.
Ook langzame slalom geoefend. Ging best goed. Kom alleen soms met het stuur tegen de motor aan, en dan kan ik niet scherper sturen dan dat ik zou willen. Nog een beetje oefenen dus.
Het heeft wel wat, zo'n openbaar oefenterrein.
[ Voor 83% gewijzigd door SmurfLink op 04-04-2018 16:15 ]
Hard remmen in de bocht lijkt me lastig om op een AVB terrein te oefenen. Maar het is altijd de moeite waard om het aan je instructeur te vragen. Denk alleen dat hij het niet wilt, aangezien je juist leert om niet te remmen in de bochten op de motor.SmurfLink schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:11:
[...]
Haha, klinkt als iets om te proberen met de lesmotor, met z'n valdoppen en beugels, en niet met m'n eigen fiets straks (hoewel ik serieus erover nadenk om iig die valdoppen er ook op te laten zetten, t valt amper op en beschermt de fiets toch).
En het niet echt iets is om te leren als je met je AVB bezig bent.
[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 04-04-2018 16:21 ]
Lijkt mij ook wel een voordeel hoor, ik heb nu niet zoveel kunnen oefenen met bochtentechniek en remmen, omdat ik natuurlijk op de weg reed, waar je toch weer een stukje moet rijden voor je bij de volgende bocht bent, en omdat ik ook wel geconcentreerd was op de verkeerssituatie. Op een oefenterrein kun je waarschijnlijk sneller je techniek verbeteren. Maar goed, ik had nu ook maar een half uurtje echt rijden, en dat oefenen komt vast nog welGodoftwente schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:10:
[...]
Mijn eerste les was toch echt puur op het oefenterrein slalommetjes en noodstoppen doen. Mag pas na de avb de weg op. Helaas nog even wachten dus. Op het oefenterrein mochten we ook niet harder als 50 rijden.
Ik bedoelde meer straks als ik m'n AVB heb en voor AVD mag.Panini schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:20:
[...]
Hard remmen in de bocht lijkt me lastig om op een AVB terrein te oefenen. Maar het is altijd de moeite waard om het aan je instructeur te vragen. Denk alleen dat hij het niet wilt, aangezien je juist leert om niet te remmen in de bochten op de motor.
En het niet echt iets is om te leren als je met je AVB bezig bent.
Kun je altijd nog na je AVB/AVD oefenen via bijvoorbeeld Moto Sportivo (http://www.moto-sportivo....rdigheids%20Training.html).Groever schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:23:
[...]
Lijkt mij ook wel een voordeel hoor, ik heb nu niet zoveel kunnen oefenen met bochtentechniek en remmen, omdat ik natuurlijk op de weg reed, waar je toch weer een stukje moet rijden voor je bij de volgende bocht bent, en omdat ik ook wel geconcentreerd was op de verkeerssituatie. Op een oefenterrein kun je waarschijnlijk sneller je techniek verbeteren. Maar goed, ik had nu ook maar een half uurtje echt rijden, en dat oefenen komt vast nog wel. Smaakte wel naar meer! Uiteindelijk wil ik wel naar lessen van twee uur, dat beviel me in de auto ook altijd beter.
Afgelopen zaterdag meegedaan aan deze cursus en erg veel van geleerd! Remmen in de bocht is prima mogelijk weet ik nu, en eenmaal zo geoefend is het in het echt ook niet meer zo spannend...
Verwijderd
Afgelopen donderdag ben ik eigenaar geworden van een Honda Nighthawk cb750sc uit 1985.
www.imgur.com/a/cT1Ti
Een oudje, 2 jaar ouder dan ik ben.
Maar de vorige eigenaren zijn echte liefhebbers geweest. Hij rijdt als een zonnetje.
Wel zal ik binnenkort de voorvorkkeerringen moeten gaan vervangen, maar daar is genoeg over te vinden.
In november 2017 mijn rijbewijs gehaald, en sindsdien spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan! Wat een geweldige wereld gaat er voor mij open!
Voor mij is dat nog steeds de beste beslissing ooit gemaakt, en dat was in 1992Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:55:
...
In november 2017 mijn rijbewijs gehaald, en sindsdien spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan! Wat een geweldige wereld gaat er voor mij open!
Op vrijdagavond in de kroeg besloten, dag erop proefles en 12 lessen verder het papiertje
Welkom!
Droplets of yes and no in an ocean of maybe
Verwijderd
Bij mij ging dat iets anders.Least Inkling schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:59:
[...]
Voor mij is dat nog steeds de beste beslissing ooit gemaakt, en dat was in 1992![]()
Op vrijdagavond in de kroeg besloten, dag erop proefles en 12 lessen verder het papiertje![]()
Welkom!
Een paar maten van mij hadden het rijbewijs al, en die konden maar niet ophouden met praten over motoren, rijden en dat soort praat. Toen heb ik besloten om een proefles te nemen, en sindsdien ben ik verkocht haha.
Saaie mensen toch
Met een SM, crosser of degelijke Adventure knal je toch gewoon dwars over die rotonde jonguh!HTT-Thalan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:53:
[...]
.
Als je de uitwijkoefening eenmaal beheerst zou je elke rotonde met 50km/u moeten kunnen nemen.
Ha, de neef van mijn Hawk!Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:55:
Na lange tijd lurken lezen en info in mij opgenomen te hebben, kan ik ook zeggen dat ik een motoreigenaar ben.
Afgelopen donderdag ben ik eigenaar geworden van een Honda Nighthawk cb750sc uit 1985.
www.imgur.com/a/cT1Ti
Noem je mij nu oud?Een oudje, 2 jaar ouder dan ik ben.
[ Voor 40% gewijzigd door Vrijdag op 04-04-2018 17:36 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Verwijderd
Haha, nee ik noemde mijn motor oud
Ben zelf 30, da's in ieder geval niet meer jong, toch!?
Oh gelukkig maarVerwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:39:
[...]
Ach, mijn motto's: "Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen!" en "Everyone gets older. Growing up is a choice".
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik had afgelopen vrijdag een motorrijvaardigheidstraining vanuit de Transalpclub. De instructrice, die zelf een AT rijdt naast haar werk-Versys, vertelde dat er eerder binnen de offroadrijders van de club wel eens een rotonde rechtdoor werd genomen als het zo uit kwam.Vrijdag schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:32:
[...]
Met een SM, crosser of degelijke Adventure knal je toch gewoon dwars over die rotonde jonguh!
's Ochtends hadden we enkele oefeningen zoals de snelle, langzame en versprongen slalom, precisiestop, noodstop, halve draai, 8'tje en over een obstakel heen rijden. Veel van de oefeningen deden we ook staand nog een keer. Naast mijn XL600V Transalp waren er ook een XL650V en XL700V Transalp en een Africa Twin XR750V RD04 aanwezig. Toch een redelijk groot verschil tussen de 4 cilinder lesmotor en de V-twin van de Alp. Zo deden we het 8-je en de halve draai in de 1 ipv de 2. Op het eind van de ochtend gingen we nog de pionen oprapen, toch wat afvallen zodat ik er de volgende keer wel bij kom.
's Middags gingen we door het Gooi heen en enkele stukken herkende ik van een rit met de Honda Viertakt brommer Vereniging die ik afgelopen zomer heb begeleid. Opdrachten zoals vinger omhoog bij een kenteken met een X en de molens onderweg tellen hoorden er ook bij naast het goed de weg lezen en de positie op de weg.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Moet alleen nog een colletje scoren.
Ik heb maat 44 en ze waren 160 euro, heb volgens mij tot 47 of 48 zien liggenSmurfLink schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:30:
@Uberdude Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel je voor die schoenen hebt betaald?Zien er tof uit namelijk! Ben zelf nog aan het neuzen wat ik leuk vind qua laarzen en die zien er tof uit! (nee, begin er alsjeblieft niet over dat ik bij de vrouwenmodellen moet gaan kijken, heb maat Kano
)
Mag ik vragen welke rijschool?Godoftwente schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:10:
[...]
Aangezien je god of twente bent, was ik wel benieuwd.
SmurfLink schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:30:
@Uberdude Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel je voor die schoenen hebt betaald?Zien er tof uit namelijk! Ben zelf nog aan het neuzen wat ik leuk vind qua laarzen en die zien er tof uit! (nee, begin er alsjeblieft niet over dat ik bij de vrouwenmodellen moet gaan kijken, heb maat Kano
)

* Vrijdag rent heel hard weg
Dat jij dit zelf draagt hoeft niet te betekenen dat @SmurfLink dit ook mooi vindt.
Weinig bescherming bij de enkel. Hakje is wat hoog, lijkt mij niet handig op de motor. En ik weet niet hoe warm lakleer/latex is met flink wat rijwind.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Verwijderd
Ach de meeste motorrijders zijn een stel bejaarden. Ik ben zelf bijna 50Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 17:39:
[...]
Haha, de naam die ik sinds kinds af aan al gebruik voor van alles.kneusteun schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:36:
[...]
Mag ik vragen welke rijschool?
Aangezien je god of twente bent, was ik wel benieuwd.
Ik les bij Brünen in Deurningen. Ben pas net begonnen hoor, try the bike gehad en zaterdag m'n eerste les.
Dinsdag al examen AVB..
Beetje laat maar toch, leer jezelf direct aan om voor een rotonde wel je rem te gebruiken. Niet voor jezelf maar voor het verkeer achter je. Dit is 1 van de dingen die ik in het praktijk heb geleerd. De kans dat achteropkomend verkeer niet opmerkt dat je snelheid vermindert verklein je hiermee.SmurfLink schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:10:
[...]
Komt goed, ik deed deze met 25 ofzo joh XD ben nog niet zo van de snelheid, hoewel 50 door de stad best prima ging nu. Rotondes toch automatisch ff terugschakelen en dan remt die motor uit zichzelf al best af naar 25... bevalt me eigenlijk wel.. met de auto maak ik d'r een sport van zo min mogelijk die rem aan te tikken, door op tijd terug te schakelen red ik de meeste rotondes wel. Met de motor gaat dat blijkbaar ook erg prima.
Klein beetje de achterrem erop zonder echt vaart te verminderen is uberhaupt een goede strategie. Door de gewichtsverplaatsing naar voren is de kans dat je jezelf onderuit remt kleiner als je de remdruk voor niet netjes opbouwt. Vaak minder je snelheid omdat je een gevaarlijk punt nadert zoals een kruispunt of rotonde. Typisch van die plekken waar je nog wel eens hard moet remmen als je iemand niet opmerkt of onverwachts geen voorrang krijgt en een noodstop moet maken. Met deze techniek is de kans dat je jezelf onderuit remt in paniek net dat beetje kleiner. Dit is 1 van de technieken die je ook op het circuit leert waar je voor iedere bocht een noodstop maakt en de remdruk zo snel mogelijk op bouwt.
Verwijderd
Ja, ik zag laatst een item op het nieuws hier over. Gemiddelde leeftijd lag rond de 50 dacht ik. Dit herken ik overigens niet in mijn omgeving.. veel "jonge" rijders.Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:44:
[...]
Ach de meeste motorrijders zijn een stel bejaarden. Ik ben zelf bijna 50
Ach, je bent zo oud als je je voelt toch..
(Of moet ik u zeggen?
Ik was toevallig vanavond naar een informatieavond over VRO's e.d. maar ik moet zeggen dat ik met mijn 39 jaar zeker niet de oudste wasVerwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:44:
[...]
Ach de meeste motorrijders zijn een stel bejaarden. Ik ben zelf bijna 50
Dat verwachte ik alGodoftwente schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:04:
[...]
Haha, de naam die ik sinds kinds af aan al gebruik voor van alles.
Ik les bij Brünen in Deurningen. Ben pas net begonnen hoor, try the bike gehad en zaterdag m'n eerste les.
Dinsdag al examen AVB..
Ja zo deed ik er vorige lente één, was met mijn 38j minstens 10j jonger dan de volgende en 35j jonger dan de oudste van de hoop...InZane schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:10:
[...]
Ik was toevallig vanavond naar een informatieavond over VRO's e.d. maar ik moet zeggen dat ik met mijn 39 jaar zeker niet de oudste was
Remmen in de bocht of remmend de bocht in?Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:09:
[...]
Met een motor kun je prima in een bocht remmen en hard ookMaar zeg maar niet tegen je rij-instructeur dat ik dat heb gezegd en oefen dat nog maar niet in de praktijk
Achterrem pak ik in de bocht er nog wel eens bij. De voorrem hou ik nog wel eens vast terwijl ik de bocht inzet (trailbreaking) .
De voorrem in de bocht erbij pakken ben ik toch wat voorzichtiger mee, eerst een stuk rechtop voor ik die erbij pak.
Awesome

Afgelopen weekend ook maar weer eens de motor gepoetst. Nu het mooie weer er aan komt. (ook al moet die van mij eerst voor de grote beurt + nieuwe bandjes
Hoe poetsen jullie de fiets eigenlijk? Ik had zo'n pakketje gekregen (Muc off bike cleaner) voor m'n verjaardag, maar dat is nu op. Ik ben sowieso wel benieuwd hoe jullie het doen. Met name vette onderdelen. Ik heb ook wat fietsjes voorbij zien komen met blinkende chrome onderdelen.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 05-04-2018 07:38 ]
Goede tip. Ik rem vaak af op de motor voor een rotonde maar hier had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.xos schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:24:
[...]
Beetje laat maar toch, leer jezelf direct aan om voor een rotonde wel je rem te gebruiken. Niet voor jezelf maar voor het verkeer achter je. Dit is 1 van de dingen die ik in het praktijk heb geleerd. De kans dat achteropkomend verkeer niet opmerkt dat je snelheid vermindert verklein je hiermee.
Klein beetje de achterrem erop zonder echt vaart te verminderen is uberhaupt een goede strategie. Door de gewichtsverplaatsing naar voren is de kans dat je jezelf onderuit remt kleiner als je de remdruk voor niet netjes opbouwt. Vaak minder je snelheid omdat je een gevaarlijk punt nadert zoals een kruispunt of rotonde. Typisch van die plekken waar je nog wel eens hard moet remmen als je iemand niet opmerkt of onverwachts geen voorrang krijgt en een noodstop moet maken. Met deze techniek is de kans dat je jezelf onderuit remt in paniek net dat beetje kleiner. Dit is 1 van de technieken die je ook op het circuit leert waar je voor iedere bocht een noodstop maakt en de remdruk zo snel mogelijk op bouwt.
[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 05-04-2018 08:34 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Wauw dat is goed schappelijk! Dan ga ik zeker naar dat model kijken wanneer ik kan. Heb zelf ook 43/44 dus dat komt dan helemaal goed. Bedankt!Uberdude schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:36:
[...]
Ik heb maat 44 en ze waren 160 euro, heb volgens mij tot 47 of 48 zien liggen
https://www.motorkledings...ystar-shoes-8021506934875
Gevonden! Oeh, ze zijn er met een rood streepje. Sowieso die dan, dan ga ik sneller!
[ Voor 24% gewijzigd door SmurfLink op 05-04-2018 09:13 ]
SmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:02:
[...]
Wauw dat is goed schappelijk! Dan ga ik zeker naar dat model kijken wanneer ik kan. Heb zelf ook 43/44 dus dat komt dan helemaal goed. Bedankt!
Gevonden! Oeh, ze zijn er met een rood streepje. Sowieso die dan, dan ga ik sneller!
Je weet toch dat matzwart het snelste is van allemaal!
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
* Chakotay rijdt al jaren dikke tweecylinders, achterrem licht aantikken zodat het remlicht aangaat doe ik zelfs standaard als ik zonder remmen het gas flink dichtdraai. Door de flinke motorrem van zo'n blok remt dat al harder af dan de gemiddelde automobilist doet, wel handig om even het lampje aan te laten gaan dus.
Mooie tas! Waar komtie vandaan? Zoek ook nog iets, en die lijkt me wel wat :-)Ktenolix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:31:
Begin deze week een rugtas gekocht, was in de aanbieding voor een tientje.Dan kan ik zoiets niet laten schieten.
[afbeelding]
Ik moet nog gaan poetsen, maar voor de vettige dingen zou ik met Dasty of plain old remmenreiniger aan de slag gaan.Afgelopen weekend ook maar weer eens de motor gepoetst. Nu het mooie weer er aan komt. (ook al moet die van mij eerst voor de grote beurt + nieuwe bandjes).
Hoe poetsen jullie de fiets eigenlijk? Ik had zo'n pakketje gekregen (Muc off bike cleaner) voor m'n verjaardag, maar dat is nu op. Ik ben sowieso wel benieuwd hoe jullie het doen. Met name vette onderdelen. Ik heb ook wat fietsjes voorbij zien komen met blinkende chrome onderdelen.
Voor de rest kan je volgens mij gewoon met hetzelfde spul werken als je voor een auto gebruikt. Das iig wel wat ik ga doen zodra ik aan t poetsen sla. Gewoon auto chrome of rvs polish gebruiken voor verchroomde delen.
Ik heb al wel eens zitten kijken naar die VRO cursussen van de KNMV, is dat wat?
Erg goede tip, dit ga ik zeker onthouden, bedankt!xos schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:24:
[...]
Beetje laat maar toch, leer jezelf direct aan om voor een rotonde wel je rem te gebruiken. Niet voor jezelf maar voor het verkeer achter je. Dit is 1 van de dingen die ik in het praktijk heb geleerd. De kans dat achteropkomend verkeer niet opmerkt dat je snelheid vermindert verklein je hiermee.
Nee, ik heb Niek als instructeur.kneusteun schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:28:
[...]
Dat verwachte ik alAls je les krijgt van Goos dan veel plezier! Echt een topgozer. Succes
Goos neemt wel mijn AVB examen af dinsdag!
Hoe lang zijn jouw lessen als je na 2 lessen al je AVB doet??Godoftwente schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:00:
[...]
Nee, ik heb Niek als instructeur.
Als je Dasty gebruikt, goed naspoelen met water. Er zit namelijk een zuur in wat e.a.a. kan aantasten. Ben hier dus voorzichtig mee!McKaamos schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:34:
[...]
Mooie tas! Waar komtie vandaan? Zoek ook nog iets, en die lijkt me wel wat :-)
[...]
Ik moet nog gaan poetsen, maar voor de vettige dingen zou ik met Dasty of plain old remmenreiniger aan de slag gaan.
Voor de rest kan je volgens mij gewoon met hetzelfde spul werken als je voor een auto gebruikt. Das iig wel wat ik ga doen zodra ik aan t poetsen sla. Gewoon auto chrome of rvs polish gebruiken voor verchroomde delen.
Belangrijkste is om veel te rijden. Neem inderdaad eens een training, dan zal je zien dat je motor veel meer kan dan je zelf denkt. Heb vorig jaar een supermoto training gedaan. Daar reden we met een slick achterband in de regen en dat ging prima. Dat was ook even een schakelaar omzetten, maar sinds toen weet ik dat je meer in de regen kan dan je zelf denkt.RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Inmiddels al 12 jaar mijn rijbewijs maar ik durf eigenlijk nog steeds niet goed te hangen in de bochten, al helemaal niet als het regent of op een nat wegdek. Volgens mij komt dit ook doordat ik bijna altijd te zachte achterbanden heb, waardoor de motor wiebelig aanvoelt... anyway, iemand daar nog tips voor (behalve banden oppompen)?
Ik heb al wel eens zitten kijken naar die VRO cursussen van de KNMV, is dat wat?
Behalve ervoor zorgen dat je banden en motor in orde zijn zodat je daar op durft te vertrouwen:RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Inmiddels al 12 jaar mijn rijbewijs maar ik durf eigenlijk nog steeds niet goed te hangen in de bochten, al helemaal niet als het regent of op een nat wegdek. Volgens mij komt dit ook doordat ik bijna altijd te zachte achterbanden heb, waardoor de motor wiebelig aanvoelt... anyway, iemand daar nog tips voor (behalve banden oppompen)?
- Focus meer op techniek dan snelheid, begrijp hoe je de motor moet sturen, waar je moet kijken en je lichaamspositie moet zijn en ga daarop oefenen.
- Doe dat op een bekende route, dan kun je vaste bochten herhalen waardoor je meer op de techniek kan concentreren i.p.v. dat je ook nog eens nieuw bent in het gebied.
- Herhalen, herhalen en nog eens herhalen, je zult gaan merken dat het vertrouwen in de motor groeit en je de techniek steeds beter beheerst. Je ziet vanzelf dat het tempo waarbij je je op je gemak voelt steeds iets hoger komt te liggen.
Dat kun je inderdaad met een VRO of bochten training doen, dan doe je een dag lang deze dingen op een afgesloten terrein met begeleiding.
[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 05-04-2018 10:26 ]
Awesome
Fijne tas, maar de rits is een zwak punt. Gelukkig is XLmoto wel vriendelijk qua customer service.Ktenolix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:31:
Begin deze week een rugtas gekocht, was in de aanbieding voor een tientje.Dan kan ik zoiets niet laten schieten.
[afbeelding]
Afgelopen weekend ook maar weer eens de motor gepoetst. Nu het mooie weer er aan komt. (ook al moet die van mij eerst voor de grote beurt + nieuwe bandjes).
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Veel oefenen, goed doorkijken in de bocht en niet twee meter voor de neusRvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Maar er zijn genoeg cursussen te vinden. http://moveonmotortrainingen.nl/eifeltraining/
is aan te bevelen: persoonlijke aandacht max 4 deelnemers, goede instructeur.
(geen aandelen)
2 lessen dagdelenSmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:15:
[...]
Hoe lang zijn jouw lessen als je na 2 lessen al je AVB doet??
Per dagdeel ong. 4 uur. En dan maar eens een poging voor het examen.
Bij de try the bike schatte hij me in op 2 dagdelen, dus dan zou het goed moeten gaan.
Ik compenseer mijn (geringe?) lessen wel met theorie.
Morgen ga ik voor de 3e keer een poging wagen bij het CBR
[ Voor 13% gewijzigd door Godoftwente op 05-04-2018 10:32 ]
Verwijderd
Probeer als je een bocht neemt dan bij elke bocht net te doen of je je spiegel aan de binnenbocht probeert te kussen. Deze techniek heet "kissing the mirror" en je zal zien dat bochten dan veel makkelijker gaan. In een plaatje ziet het er ongeveer zo uit:RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Ah, vandaar! Dat is behoorlijk intensief zeg! Ik heb lessen van een uur per week, dat gaat een stukkie trager. Nou moet ik zeggen dat ik het zelf ook wel prettig vind, ivm kramp aan de vingers na de trage slalom is het wel fijn om ff rust te hebben.Godoftwente schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:30:
[...]
2 lessen dagdelen
Per dagdeel ong. 4 uur. En dan maar eens een poging voor het examen.
Bij de try the bike schatte hij me in op 2 dagdelen, dus dan zou het goed moeten gaan.
Ik compenseer mijn (geringe?) lessen wel met theorie.
Morgen ga ik voor de 3e keer een poging wagen bij het CBR
Succes nog met je theorie! Die had ik gelukkig wel direct, blij dat ik ervanaf ben! En je AVB uiteraard.
Dat ben je ook niet verplicht hoor, als je het gevoel hebt dat je in de bocht valt kan je ook eens denken aan andere banden, soms wil dat wel eens de oplossing zijn, oppompen ook trouwens.RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Je bent jong en je wilt wat.SmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:39:
[...]
Ah, vandaar! Dat is behoorlijk intensief zeg! Ik heb lessen van een uur per week, dat gaat een stukkie trager. Nou moet ik zeggen dat ik het zelf ook wel prettig vind, ivm kramp aan de vingers na de trage slalom is het wel fijn om ff rust te hebben.
Succes nog met je theorie! Die had ik gelukkig wel direct, blij dat ik ervanaf ben! En je AVB uiteraard.
Maar volgens mij is dit gebruikelijk hiero, Zo werd(t?) het voor me ingepland.
Bedankt, gaat goed komen. Dit keer wel geleerd
Zie dat je uit Arnhem komt. Ik ben net toevallig gisteravond naar een informatieavond van Frits Groeneveld geweeest in Apeldoorn. Heb zelf al vaker lessen/trainingen van Frits gehad en ik heb er heel veel aan gehad.RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:
Meer info: http://www.motorclinics.nl en http://www.premiummotors.nl/Contact/Motortraining.aspx
Heb geen aandelen
Gewoon bij een wasbox, wel een van de betere.. met zon zachte borstel aan de zeepspuit, krijg je bijna alles mee schoon.Ktenolix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:31:
[afbeelding]
Afgelopen weekend ook maar weer eens de motor gepoetst. Nu het mooie weer er aan komt. (ook al moet die van mij eerst voor de grote beurt + nieuwe bandjes).
Dan heeft de snelweg politie in omgeving Rotterdam en Den Haag de memo niet ontvangen, die rijden er nog steeds met hun stations en onopvallende skoda'sHTT-Thalan schreef op woensdag 4 april 2018 @ 05:53:
[...]
Nou, dan beantwoord ik mijn eigen vraag maar ff:
https://www.rtlnieuws.nl/...ntrole-op-verkeershufters
Ging blijkbaar alleen over de snelweg politie.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Wat betreft motor wassen, ik twijfelde om het in de wasbox te doen, misschien niet eens zo'n gek idee. Gewoon spulletjes mee in m'n nieuwe tas en gaan met die banaan.
Schoonmaken motor: S100 reiniger! Snel schoon, goed schoen en veilig schoon. En 1 x maand in het zonnetje met sop aan de gang
Hangen in de bochten: Ik zag al veel goede adviezen. Ik heb ook een aantal offroad cursussen gedaan. Na elke cursusdag was ik weer verbaasd over de grip die asfalt heeft in vergelijking met los zand, modder of grind. Zelfs tijdens slagregens!!!!
Zachte achterband: Koop een meter (circa 15 euro) en een serieuze handpomp (circa 35 euro). Dan kan je rustig thuis je banden controleren en zonodig oppompen. Dat is prettiger en handiger dan zwetend in je pak bij een druk benzinestation met een slecht werkende pomp.
Als je motorschoenen zoekt die nog enigszins lijken op normale sneakers, dan kan ik je de Alpinestars Jethro aanraden.SmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:02:
[...]
Wauw dat is goed schappelijk! Dan ga ik zeker naar dat model kijken wanneer ik kan. Heb zelf ook 43/44 dus dat komt dan helemaal goed. Bedankt!
https://www.motorkledingc...stars-jethro-drystar.html
Ja klopt, maar die actie komt echt minstens 10x per jaar voorbij volgens mij, dus dat komt wel goedKtenolix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:48:
@Leviathius @McKaamos Ik zag wel dat die actie inmiddels verlopen is. Ipv een tientje betaal je nu twee tientjes voor die rugzak.Nog 60% korting.
tcx-x-square-plus Deze heb ik en zijn budget technisch iets interessanterSmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:02:
[...]
Awesome
Die zien er ook wel prima uit! Zolang het veilig is en enigszins comfortabel vind ik het wel prima. Hoef niet van die keiharde racelaarzen. Stiekem vind ik het wel leuk dat die anderen toch een kleurtje erin hebben. Motorspullen zijn van zichzelf al zoveel zwart.sylvesterrr schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:47:
[...]
Als je motorschoenen zoekt die nog enigszins lijken op normale sneakers, dan kan ik je de Alpinestars Jethro aanraden.
https://www.motorkledingc...stars-jethro-drystar.html
Hoe zitten deze schoenen qua comfort? Daar moet ik natuurlijk ook naar gaan kijken. Ik zet ze in ieder geval op het 'te passen' lijstje.
Wauw die zijn zeker qua prijs interessant. Hoe zit het verder qua kwaliteit, dit merk zegt me verder niks. Ik neem aan dat het in de motorwereld niet anders is dan dat je voor de bekende merken meer betaalt, maar zegt het in dit geval ook wat over de kwaliteit of kan die van goedkope merken ook prima zijn?Raym09 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:53:
[...]
tcx-x-square-plus Deze heb ik en zijn budget technisch iets interessanter
[ Voor 26% gewijzigd door SmurfLink op 05-04-2018 12:28 ]
Omdat je juist minder grip hebt op zand vind ik het daar veel leuker om echt te spelen. Blijft een heerlijk gevoel om "driftend" door de bocht te gaan met de crosserrobertnld schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:46:
Even een korte reactie op de voorgaande onderwerpen zonder alles te citeren,
Schoonmaken motor: S100 reiniger! Snel schoon, goed schoen en veilig schoon. En 1 x maand in het zonnetje met sop aan de gang
Hangen in de bochten: Ik zag al veel goede adviezen. Ik heb ook een aantal offroad cursussen gedaan. Na elke cursusdag was ik weer verbaasd over de grip die asfalt heeft in vergelijking met los zand, modder of grind. Zelfs tijdens slagregens!!!!
Zachte achterband: Koop een meter (circa 15 euro) en een serieuze handpomp (circa 35 euro). Dan kan je rustig thuis je banden controleren en zonodig oppompen. Dat is prettiger en handiger dan zwetend in je pak bij een druk benzinestation met een slecht werkende pomp.
TCX is een bekende speler als het gaat om schoeisel, zo word de TCX Infinity bij onder andere de motorpolitie gedragen. Ik heb daar zelf ook een setje van en dat zijn heerlijke laarzen, hetzij wat lomp op een naked. Die zijn na 7 jaar en denk ergens tussen de 30-40dkm in weer en wind nog in goede staat.SmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:26:
[...]
Wauw die zijn zeker qua prijs interessant. Hoe zit het verder qua kwaliteit, dit merk zegt me verder niks. Ik neem aan dat het in de motorwereld niet anders is dan dat je voor de bekende merken meer betaalt, maar zegt het in dit geval ook wat over de kwaliteit of kan die van goedkope merken ook prima zijn?
De Square plus heb ik nog niet heel zo lang maar tot nu toe zitten ze goed en is de kwaliteit zo te zien ook hoog. Daarbij zijn ze flink afgeprijsd omdat er een vervangend model voor dit jaar is
Verwacht echter niet dat ze waterdicht zullen zijn aangezien er een zacht briesje doorheen komt.
Awesome
Ze lopen goed, en rijden ook goed.SmurfLink schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:26:
[...]
Die zien er ook wel prima uit! Zolang het veilig is en enigszins comfortabel vind ik het wel prima. Hoef niet van die keiharde racelaarzen. Stiekem vind ik het wel leuk dat die anderen toch een kleurtje erin hebben. Motorspullen zijn van zichzelf al zoveel zwart.Nou ben ik al supergelukkig met m'n smurfenjas, maar als ik daar nog een paar schoenen bij kan halen met ergens een kleurtje in het zwart zou dat best mooi zijn.
Hoe zitten deze schoenen qua comfort? Daar moet ik natuurlijk ook naar gaan kijken. Ik zet ze in ieder geval op het 'te passen' lijstje.
Qua loopcomfort vind ik deze zelfs iets beter dan de andere Alpinestars die ik hier voorbij zag komen. Deze lopen meer als stevige sneakers dan als ingekorte laarzen.
Deze schoenen zijn bij de neus en enkel uiteraard extra verstevigd. Je scheenbeen wordt echter niet beschermd, in tegenstelling tot motorlaarzen die een deel van je scheenbeen beschermen...
Kan makkelijk toch? ik had binnen 8 lesuren (40min per les) mijn A in de pocket dacht ik.Godoftwente schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:00:
[...]
Nee, ik heb Niek als instructeur.
Spanningsregelaar van de Triumph was overleden. Tja, dan laad de accu niet op he..
Goed om te horen dat ze niet alleen bij Honda's kapot gaandarkkingll schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:00:
Zo, ik kan zaterdag ook weer motor rijden.![]()
Spanningsregelaar van de Triumph was overleden. Tja, dan laad de accu niet op he..
Schijnbaar zijn de standaard regelaars niet gebouwd op meer dan 15000km, als ik Triumphrats mag geloven..
Gebruik hier maar 2 dingen. Een sopje voor de vliegen en alle kappen. Lampenolie voor de vette dingen als de velg. Tot nu toe nog nooit iets anders nodig gehad.Ktenolix schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:31:
Hoe zit het met de vering ? Stel je achterveer is lek en is nu een fietspomp geworden dan kan de motor heel onstabiel aanvoelen. Er zijn genoeg motoren met zulke slechte of defecte vering dat ik er ook niet plat mee zou durven gaan.RvdH schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:55:

In een oude Motoplus heb ik wel een testje gelezen van motorschoenen. Ging dus om de meer modieuze dingen. Zal eens kijken of ik dat blad nog kan vinden, kan ik het inscannen.418O2 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:42:
Heeft iemand wel eens een goede test van motorschoenen gezien? Sneakers lijken me wel tof, maar ze lijken me niet echt veilig. Een goede laars beschermd je enkel een stuk beter lijkt me.
/edit: Gevonden, straks op mijn werk even inscannen
[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 05-04-2018 14:29 ]
Volgens mij moet ik dan buigen voor joukneusteun schreef op donderdag 5 april 2018 @ 12:55:
[...]
Kan makkelijk toch? ik had binnen 8 lesuren (40min per les) mijn A in de pocket dacht ik.
Ik denk dat ik na 2x AVB dagdelen ook nog eens 2x een dagdeel Rijles krijg op de weg.
Zeg maar zo'n 16 uur totaal.
Zolang ik maar ruim voor de zomer klaar ben. Heb ik nog even de tijd om kleding en een motor uit te zoeken.
Iemand die een goedkope set heeft gekocht en daar tevreden over is? Idealiter iemand met een Schuberth-helm?
Zelf heb ik een Cardo Scala Rider Q3 setje (oud ondertussen) en die bevalt zeer goed. Kan er tot 4 rijders tegelijk mee 'bellen' tijdens het rijden. Ik kan mijn telefoon opnemen, muziek/radio luisteren en navigatie instructies ontvangen. Volgens mij is mijn setje vergelijkbaar met de Cardo Freecom 2 of 4. Het zijn prima setjes om mee te beginnen en best betaalbaar vind ik.
Ik heb op het motor-forum ook ervaringen gelezen van mensen met een China-setje en die zijn nogal wisselend. Soms erg positief en dan weer negatief. Dus wil je die gok wagen, kun je het doen, maar ik zou iets meer investeren in een goed setje die je later ook gewoon kunt overzetten naar je volgende helm natuurlijk.
Is niet helemaal eerlijk omdat ik vanaf mijn 10e al op schakelbrommer bezig was en op mijn 12 op de trekker zat en al vrij vlot auto reed etc.Godoftwente schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:50:
[...]
Volgens mij moet ik dan buigen voor jou![]()
Ik denk dat ik na 2x AVB dagdelen ook nog eens 2x een dagdeel Rijles krijg op de weg.
Zeg maar zo'n 16 uur totaal.
Zolang ik maar ruim voor de zomer klaar ben. Heb ik nog even de tijd om kleding en een motor uit te zoeken.
Ben laatst begonnen met mijn B en bij de eerste les kreeg ik al te horen dat ik snel even mijn theorie moest halen en dat ik dan na 3 lesjes wel voor praktijk zou kunnen.
Maar zoals gezegd komt gewoon puur omdat het besturen en aansturen van de auto geen issue is, ik moet meer werken aan het kijken en mijn handen aan het stuur houden.
Ik heb toevallig gisteren m'n oude intercom setje vervangen voor een Cardo Packtalk vanwege de te grote vaste groep personen waarmee ik ik meestal rijd.LordKnox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:
Iemand hier een tip? Ik heb nu een Schuberth E1 helm waar ik graag een bluetooth headset wil laten inbouwen. Ik wil niet gelijk naar de grote merken gaan (Shoei;s eigen headset of Sena) vanwege de kosten. Ik wil eerst eens testen of dit comfortabel werkt en of ik het een meerwaarde vind. Ik zal de headset met name gebruiken voor navigatie door te geven en eventueel voor telefoongesprekken. Ik heb al wat rond gekeken op de China-sitesm maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Iemand die een goedkope set heeft gekocht en daar tevreden over is? Idealiter iemand met een Schuberth-helm?
De oude is een Interphone F5MC die op zoch prima beviel zolang je maar geen radio wil luisteren, want dat ding ontvangt totaal niets.
Je mag me een pb sturen bij interesse.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Aan ervaring met andere voertuigen zou het niet moeten kunnen liggen.kneusteun schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:54:
[...]
Is niet helemaal eerlijk omdat ik vanaf mijn 10e al op schakelbrommer bezig was en op mijn 12 op de trekker zat en al vrij vlot auto reed etc.
Ben laatst begonnen met mijn B en bij de eerste les kreeg ik al te horen dat ik snel even mijn theorie moest halen en dat ik dan na 3 lesjes wel voor praktijk zou kunnen.
Maar zoals gezegd komt gewoon puur omdat het besturen en aansturen van de auto geen issue is, ik moet meer werken aan het kijken en mijn handen aan het stuur houden.
Heb vanaf m'n 16e ook flink wat kilometers gemaakt met de scooter, en inmiddels ook al 5 jaar m'n B rijbewijs.
5 jaar lang gewacht op m'n motor rijbewijs.. iets met Europese wetgevingen en vermogens afhankelijke rijbewijs
Besturen van de auto kan iedereen
Heb soms wel de discussie gevoerd wat lastiger is:
1. Zonder enig ervaring beginnen aan autorijles
2. Met ervaring, Waarbij je sommige handelingen juist af moet leren.
[ Voor 5% gewijzigd door Godoftwente op 05-04-2018 16:08 ]
Tsja wat is tevreden, ik heb er eentje van de Aldi en die doet dingen goed en minder goed.LordKnox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:
- Het geluid is hard genoeg om tot 100km/h verstaanbaar te zijn maar zachtjes om echt te kunnen luisteren bij 120-130 km/h (al rij ik wel een naked en heb een vrij lawaaierige helm)
- Telefoneren ging wel ok tot max 80 (op de vrij stille hornet overigens), daarboven was ik niet meer te verstaan. Al heb ik de oproepfunctie nu ontkoppeld op de telefoon, de microfoon lijkt het al niet meer te doen. Laatst hoorde de andere kant namelijk niks toen die mij een paar keer belde.
- Accu gaat redelijk lang mee
- ander nummer of volume veranderen gebeurd met een draaiknop, die komt bij mij nog wel eens tegen mijn jas aan bij het draaien van het hoofd. Dan heb je dus het volgende nummer of begint de huidige opnieuw, nogal irritant als je veel rotondes, afslagen en/of druk verkeer hebt (veel om je heen kijkt).
- Bij montage op mijn helm (Scorpion Exo -500 Air) kreeg ik de klem er niet fatsoenlijk op en brak hij doormidden. Uiteindelijk het ding er maar met dubbelzijdige tape op geplakt.
Ik schrijf dit ding in de aankomende tijd af en ga tegen die tijd eens rondkijken voor een aanbieding van een Sena o.g. setje. Ik ben ook aan een nieuwe helm toe dus misschien combineer ik dat wel en koop ik een van de helmen die Sena laatst heeft geïntroduceerd.
Awesome
Ja het afleren van dat soort dingen is lastiger.Godoftwente schreef op donderdag 5 april 2018 @ 16:06:
[...]
Aan ervaring met andere voertuigen zou het niet moeten kunnen liggen.
Heb vanaf m'n 16e ook flink wat kilometers gemaakt met de scooter, en inmiddels ook al 5 jaar m'n B rijbewijs.
edit:
5 jaar lang gewacht op m'n motor rijbewijs.. iets met Europese wetgevingen en vermogens afhankelijke rijbewijs
Besturen van de auto kan iedereenhet gaat juist om het leren kijken en gevoel in het voertuig krijgen.
Heb soms wel de discussie gevoerd wat lastiger is:
1. Zonder enig ervaring beginnen aan autorijles
2. Met ervaring, Waarbij je sommige handelingen juist af moet leren.
Maar had het met de instructeur ook nog wel over en lang niet iedereen kan een auto besturen.... en daarmee bedoel ik instappen en wegrijden zonder issues. Blijkbaar zijn er hordes met mensen die geen idee hebben hoe dat moet.
Hij was ook verbaasd dat ik instapte de gordel omdeed alles afstelde en vroeg waar hij heen wou terwijl ik wegreed.
En scooter rijden doet ook niet veel voor je motor natuurlijk, schakelt immer doet al wel iets meer..
Maar ook met motor moest ik veel afleren zoals terugschakelen zonder koppeling en het te hard door de bocht gaan.
Uiteindelijk heeft bijna niemand in onze familie (allemaal A) meer dan 14 lessen nodig gehad om het te halen. Schrik ook soms van mensen die zeggen 25+ lessen te hebben gehad.
Overigens snap ik zeker dat wanneer je al eerder ervaring op hebt kunnen doen op eigen terein met trekkers of schakkelbrommers e.d. of zelfs wanneer je bijv. al aan motorcross deed je minder lessen nodig hebt als iemand die alleen nog maar gebruik gemaakt heeft van een trapfiets.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Nu alleen nog het thuisfront overtuigen
Afhankelijk van de wind en de kuip: op de snelweg niet te gebruiken, tot ong 90 km/u best aardig.
Bij rustig toeren wel OK, maar niet meer dan dat. Een aantal jaren gebruikt dus heeft zijn geld wel opgebracht.
Inmiddels over naar een Sena, dat is echt wel ander spul. Ik kan nu op snelweg een telefoontje aannemen, de andere kant hoort nauwelijks dat ik op de motor zit. Geluid kan ook hard genoeg. Een muziekje is nu een stuk prettiger.
LordKnox schreef op donderdag 5 april 2018 @ 15:14:
TheRookie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:31:
Zo, proefles achter de rug, dat smaakt naar meer
"Hoi schat, ik ga motorrijden".Nu alleen nog het thuisfront overtuigen![]()
Klaar
Ook die noodstop gedaan? Dat gaf mij al veel meer vertrouwen in de motor dan ik had.TheRookie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:31:
Zo, proefles achter de rug, dat smaakt naar meer![]()
Nu alleen nog het thuisfront overtuigen![]()
Binnen een paar meter stilstaan als je met 50 km/h beide remmen inknijpt. (overigens wel met abs)
Begonnen met in z’n 1 zonder gas bij wat rondjes te rijden, daarna wat bochten, opschakelen naar 2, wegrijden uit stilstand, ruime slalom en korte stukjes naar 3 doorschakelen gedaan.
Was ook een relatief klein parkeerterrein.
Dit topic is gesloten.
![]()
Mee op Motortocht? Zie: GoT Motortocht