Ik zit momenteel te kijken naar een motorverzekering voor mijn aankomende motor, aangezien ik deze maand verwacht mijn rijbewijs te halen). Ik zie prijzen van een paar tientjes tot 150+ per maand. Loopt dit echt zo uiteen bij verzekeraars? Bij mijn auto verzekering lag het allemaal redelijk op 1 lijn.
Hoi NL-RaVeR,
Ik zie dat je al veel goede antwoorden op je vraag hebt gekregen van andere forumleden. Misschien kan ik er nog iets aan toevoegen of verder verduidelijken.
Elke verzekeringsmaatschappij maakt haar eigen risicoanalyse. Ze gebruiken hier verschillende premiefactoren voor. Zo wordt over het algemeen gekeken naar het merk en type van de motor, bouwjaar, het vermogen, de cataloguswaarde, je leeftijd en je postcode. Door je schadevrije jaren kan de premie lager uitvallen. Of hoger als je veel schades hebt gereden natuurlijk.
De kosten die een verzekeringsmaatschappij maakt hebben ook invloed op de premie. Die kosten hebben te maken met de service die ze verlenen, met de schadeafhandeling en de polisvoorwaarden. De aanschafwaarderegeling is een voorwaarde die niet overal gelijk is. De ene maatschappij heeft deze regeling alleen het 1e verzekeringsjaar, anderen 3 of zelfs 5 jaar. Overigens betekent deze aanschafwaarderegeling dat je het aanschafbedrag terugkrijgt als de motor (of auto) total loss is door een verzekerde gebeurtenis.
Ik zag dat de 2e objectregeling ook werd genoemd door Maegrim. De meeste maatschappijen kennen deze regeling. Je krijgt dan bij een 2e (of 3e) object dezelfde No-claim korting als bij het 1e object. Als ze allebei bij dezelfde maatschappij verzekerd zijn uiteraard. Dus heb je ergens een auto verzekerd dan kan je motor daar misschien ook dezelfde korting krijgen. Hier zitten wel wat haken en ogen aan. Je kunt namelijk niet altijd gebruik maken van deze regeling. Misschien kun je eens navragen of jij hiervoor in aanmerking komt.
Het is ook altijd handig om op zoek te gaan naar reviews over verschillende maatschappijen. Ervaringen van anderen kunnen je helpen bij het maken van een keuze. Je zal zo veel te weten komen over de service en over de schadeafhandeling van verzekeringsmaatschappijen.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. Succes met je rijexamen!
Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer