Een momentsleutel om een ketting te spannen? Heb je die moer gezien waarmee je achteras vast zit? Die draai je echt niet stuk met je rateltje. Gewoon draaien tot 'ie goed vast zit. Het is geen aluminium m4 boutje! Het juiste moment opzoeken kost meer tijd dan die hele ketting spannen
(ik gebruik voor heel veel dingen een momentsleutel, maar voor een achteras moer?)
Maargoed als je ECHT helemaal geen gevoel hebt, een lompe boer bent en met voet op de ratel wilt gaan stampen om die moer nog NET even wat vaster aan te trekken.. Ja, dan moet je toch maar een momentsleutel gebruiken.
Overigens lijkt het mij ook wel verstandig om een keer olie te vervangen. Laatste keer was bij aankoop. Zou ik dan direct het filter meenemen? Welke olie is goed voor de motor? (leek-alert)
Altijd het filter vervangen als je olie ververst. Welke olie is goed? Het soort dat in je instructie boekjes staat! Zal wel 10W40 half-syntheet zijn. En het merk naar eigen voorkeur of wat de lokale motorzaak toevallig heeft staan.
Let wel op dat je er olie in gooit die voor motorfietsen is gemaakt en niet voor auto's. Dit omdat de koppeling (die bij de meeste motoren, in tegenstelling tot auto's, ook in de olie draait) anders gaat doorslippen.
Oh en over momentsleutel en vastdraaien gesproken: Het nieuwe filter gewoon
met de hand stevig vastdraaien. Dus niet zo'n filtersleutel erop zetten en flink AANDRAAIEN!!!! want dan krijg je hem nooit meer los

Die filtersleutel is om hem LOS te draaien, niet om hem weer vast te zetten. Oh, en de olie-aftapplug ook niet STRAK vastdraaien, want dan draai je het schroefdraad in het carter dol. Dus als je al ergens een momentsleutel op wilt zetten, doe dan de olie-aftapplug!
Oh en als laatste: Aftapplug en nieuw filter monteren voordat je er nieuwe olie in flikkert!
Ja, de meeste van ons ervaren sleutelaars hebben bovenstaande fouten gemaakt en ja we konden er toen niet om lachen!
[
Voor 44% gewijzigd door
FragDaddy op 14-03-2018 08:57
]