Ik neem bij twijfel of ik het red met de accu van de telefoon een powerbank mee in de tanktas of in de binnenzak. Aangezien mijn telefoon toch niet op het stuurt zit werkt dit goed. Echter als je een tanktas hebt, zou je vast ook wel een kabeltje uit de tas laten komen naar het stuur. Vaste aansluiting voor telefoon laden op de motor vind ik persoonlijk een beetje overkill. maar snap het als je dit fijn vind.Xepos schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:27:
Heerlijk motorweer afgelopen weekend.
Een toertje omgeving Eindhoven/Den Bosch proberen te doen, ging prima totdat de batterij van mijn telefoon het niet meer deed.
Dus ergens in het platteland terecht gekomen en dan gewoon rond gereden totdat ik het op de ouderwetse manier met behulp van de bewegwijzering terug naar de hoofdwegen genavigeerd.
Nu dus een manier vinden om zonder een te grote investering mijn telefoon van stroom te voorzien zodat ik mijn toer kan afmaken.
En heb gewoon een goede houder gehaald die je met een kogel gewricht van staal gewoon helemaal vast kan zetten.
Dan voeding zit direct op de accu met een zekering ertussen (ook meteen voltmeter) en een verlichte schakelaar zodat ik kan zien of de boel aan of uit staat.
Ik wou hem eerst achter het contact maken, maar ik vind wel fijn dat ik mijn telefoon kan laten laden ook als de motor niet op contact staat.
Edit: moet wel zeggen dat ik vaak zonder navigatie rij omdat je dan de leukste wegen vind
Of met de vriendin muntje gooien is ook wel lachen. Links is kop en rechts is munt.
[ Voor 14% gewijzigd door kneusteun op 12-03-2018 16:14 ]
Ennuh ABS is zeker een mooi staaltje techniek. Maar bovenal staat beheersing van je motor en ABS is een hulpmiddel.
Nu wordt het neergezet als een onmisbaar ding en daar ben ik het niet mee eens.
[ Voor 69% gewijzigd door Least Inkling op 12-03-2018 16:16 ]
Droplets of yes and no in an ocean of maybe
Ronddwalen is zeker mooi dat niet. Maar de route die ik had gevonden, heeft een paar leuke elementen zoals een pontje, cafeetje en dat heb ik dus allemaal gemist. Vooral het pontje dat vond ik toch wel leuk om eens mee te maken als zuideling waar je normaal geen pontjes tegenkomt.
@Patrock Ja, een powerbank is ook wel een goede optie. Heb dan ook geen mount voor op het stuur maar ik heb mijn telefoon met behulp van een boterhamzak en paar magneten vastgezet op mijn tank
[ Voor 21% gewijzigd door Xepos op 12-03-2018 16:18 ]
Verwijderd
Ik snap jullie reactie over het aantal pk. Zoals ik al aangaf, heb ik met een aantal motoreigenaren gesproken en zei vertelden me dat zo'n aantal pk wel heel lekker is. En daarnaast is het natuurlijk ook omdat ik gewoon graag lekker gas wil geven. Daarnaast, wat is mijn kennis en ervaring over motoren? Niet veel, daarom ben ik blij dat jullie jullie ervaringen en meningen willen delen!
Ik heb al een aantal motoren gehoord, ik ga daar zeker naar kijken. Mochten jullie nog andere voorstellen hebben, of graag nog iets willen delen over ABS/aantal pk, dan hoor ik dat graag!
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Een motor met veel koppel rijdt ook leuk!Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:20:
Dank voor jullie reacties!
Ik snap jullie reactie over het aantal pk. Zoals ik al aangaf, heb ik met een aantal motoreigenaren gesproken en zei vertelden me dat zo'n aantal pk wel heel lekker is. En daarnaast is het natuurlijk ook omdat ik gewoon graag lekker gas wil geven. Daarnaast, wat is mijn kennis en ervaring over motoren? Niet veel, daarom ben ik blij dat jullie jullie ervaringen en meningen willen delen!
Ik heb al een aantal motoren gehoord, ik ga daar zeker naar kijken. Mochten jullie nog andere voorstellen hebben, of graag nog iets willen delen over ABS/aantal pk, dan hoor ik dat graag!
PK zegt niet veel, alleen max. vermogen bij een bepaald toerental. Dit optimale toerental ligt vaak redelijk hoog in de toeren, dus op hoge snelheid accelereren heb je er profijt van.
Zoals anderen hier ook al zeggen, proefrijden!
Ja, 120pk is lekker, maar voor een beginner compleet overkill. Sowieso als je het rijbewijs hebt kan je de motor besturen, rijden kan je nog lang niet. Tegen de tijd dat je een beetje fatsoenlijk kan rijden ben 20.000km verder. Lekker gas geven zou ik in het begin dan ook maar niet doen. Leer eerst maar eens fatsoenlijk remmen en bochten nemen voordat je lekker gas gaat geven. Zeker met 120pk ga je zo enorm hard vooruit dat je voor lelijke verassingen kan komen te staan.Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:20:
Ik kan uit ervaring spreken en meerderen met mij, dat vanaf 50pk je al meer dan genoeg vermoegen hebt. Met mijn 50pk red ik de 180km/u, ga ik in 6sec naar 100 en houd bijna geen enkele auto mij bij met een stoplicht sprint. Is meer vermogen dus écht nodig? Neen. Is meer vermogen prettig, dat zeer zeker. Dus staar je niet blind op het vermogen en koop gewoon een motor die jij mooi vind en prettig vind rijden. Iedere motor met een vermogen tussen de 40pk en 150pk is snel. En een motor met 150pk die niet boven de 5000rpm uitkomt heeft ook niet meer dan 70pk
Ik rij zelf als eerste motor een GSR600 die na wat kietelwerk 105pk heeft. Dit is voor echt meer dan voldoende, ding rijd 100 in z'n 1, 0-100 onder de 4 sec maar is toch makkelijk te besturen (oftewel, je kan er ook rustig mee rijden).Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:20:
Afgelopen zomer ook een stukje op de GSX-S100 van een vriend gereden, met 160pk. Ik scheet echt 7 kleuren op dat ding. Ja het had veel meer electronica aan boord. Maar man wat reed dat ding onrustig op lage snelheid. Ik had echt heel erg het gevoel dat je kon merken dat zo'n beest gewoon hard hoort te rijden haha
Maargoed, dat zijn mijn 2 cents.
TLDR: niet blind staren op PK's, gewoon lekker wat fietsen uitproberen en diegene kiezen die jou een goed en vertrouwd gevoel geeft (net zoals bij de vrouwen
vooral oefenen in het doorkijken van de bochten, daarna kun je die (overigens niet alle) 120 pk lekker daar gebruiken.
Kan me wel voorstellen dat het advies gegeven wordt. Ik ben zelf begonnen op een 500cc frikandel, om deze na twee maanden van ellende weer in te ruilen voor een 1100cc. Veel te klein, slechte reacties en pijnlijk voor mijn rug en liezen. Tis maar wat je zoekt. Ik ken ook een paar motorrijders die niet van bochten houden (snap je dat??) maar alleen heel erg hard rechtdoor willen. Tsja...
Verschil is er zeker, overdag in de namiddag of op schaduwrijke stukken zie ik de verkeersborden goed oplichten. Dan kun je goed het verschil zien tussen oude en nieuwe verkeersborden, vooral de sticker van 130km/u op de borden bij de landsgrens.Leviathius schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:09:
Zojuist binnen gekomen:
[afbeelding]
Vanavond even erin zetten. Ben heel benieuwd naar het verschil!
Ik heb namelijk precies hetzelfde setje gekocht, een lamp doorverkocht aan een andere Transalp rijder uit Nijmegen aangezien ik aan 1 lamp genoeg heb.
@PilatuS Met 11.200 km ben ik dan net op de helft. Gisteren een rit gereden met de Transalpclub en de tweede helft reed ik met een groep mee met voldoende (zowel on- en offroad) ervaring en het tempo lag iets hoger dan dat ik gewend ben. Dan merk je wel dat je af en toe toch een bochtje in een versnelling lager had kunnen doen. Een keer het tegenovergesteld, versnelling te laag bij het afremmen, ook leuk zo'n achterwiel dat protesteert. Genoeg verbeterpunten maar nooit boven mijn kunnen gereden.
@Raym09 Nu jij aan het rijden bent kan ik niet meer aanhaken.
[ Voor 38% gewijzigd door Grubeater op 12-03-2018 16:53 . Reden: Ik had nog meer te vertellen. :P ]
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Ben nog niet aan het rijden, eerst even eten en kijken wat het weer doet. Aanhaken kan overigens makkelijk, eerst eens even rustig wennen aan de FZ. Ook pas mijn 4e rit na een maand of 4 dus gewoon relaxed even toeren en weer wennen aan alles. Lekker chill, vind het vermogen heerlijk maar hoef het niet allemaal direct uit te testen.Grubeater schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:32:
[...]
@Raym09 Nu jij aan het rijden bent kan ik niet aanhaken.
Awesome
Volgens mijn agenda kunnen we nu ongeveer nog een dik uur rijden met licht.Raym09 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:56:
[...]
Ben nog niet aan het rijden, eerst even eten en kijken wat het weer doet. Aanhaken kan overigens makkelijk, eerst eens even rustig wennen aan de FZ. Ook pas mijn 4e rit na een maand of 4 dus gewoon relaxed even toeren en weer wennen aan alles. Lekker chill, vind het vermogen heerlijk maar hoef het niet allemaal direct uit te testen.
Mijn Alp zit vol met Duitse Euro 98, dus ik kan zo vertrekken.18:36 Zonsondergang
19:09 Einde burgerlijke schemering
Als ik je een tip mag geven: je houdt van naked? Maak eens een proefrit op een:
- Suzuki SV650 - V-twin met lekker koppel. Bestaat in 'allroad' versie als DL650 als je iets meer weerbescherming wil (~65 pk)
- Triumph Street Triple - driecylinder, lekker koppel + erg leuke motor. Bestaat in (iets zwaardere) allroad versie als Tiger 800 (~100pk)
- en maak eens een proefrit op een Honda CB500X of F zodat je weet wat de 'low end' (A2) inhoudt.
Die eerste twee lijnen zijn alvast de motoren die ik zelf momenteel als 'upgrade mogelijkheden' beschouw. Ok de Z900RS is een pareltje maar die koop ik niet.
Eindelijk de eerste post! Sinds november, het moment dat ik begon met lessen, hou ik jullie al stiekem in de gaten
Twee weken geleden ben ik geslaagd voor de AVD en daarom nu een trotse bezitter van een A-rijbewijs. Omdat ik het rijden op een (les)motor nu al mis
Gezien het feit dat ik nog studeer, zal deze voornamelijk gebruikt worden voor plezierritjes en het spontane familie/(bijbaan)werkbezoekje. Ik verwacht hem 3-4x per maand te gaan gebruiken.
Een naked bike trekt me héél erg aan vanwege de beleving tijdens het rijden. Prijs is echt een dingetje (studeren enzo), dus ik heb een budget van €2.000,- ingepland.
Interessante opties lijken mij een:
- Suzuku Bandit 600 óf
- Honda Hornet 600
Deze vind ik allebei esthetisch erg mooi én volgens veel fora zijn ze allebei redelijk betrouwbaar.
Graag hoor ik van jullie tips op het gebied van motorkeuze, of zaken waar ik op moet letten tijdens het kopen van een Bandit/Hornet.
Ben benieuwd!
Je hebt het nooit nodig, tot je het es nodig hebt. Mijn ongeluk van afgelopen donderdag had wellicht net voorkomen kunnen worden met ABS. En wellicht ook niet.Least Inkling schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:58:
Effe afkloppen, maar euh...ik heb na 500k km nog nooit in de ABS gezeten, behalve in een cursus daarvoor.
Dus een must, neuh...heb je het wel, mooi.
Vind het zeker met regen erg fijn, net als een gecombineerd remsysteem. Als ik op de S1000RR de ankers uitgooi heb ik echt veel vertraging en perfect te doseren. Zo wel in de stad al eens een ongeluk voorkomen (ook vrij lage snelheid, maar ik stond met klein stoppie meteen stil).
Anyway, voor de beginnersmotor vragen: zowel @Mister_Obvious als @Verwijderd zouden eens een Yamaha Fazer (types zijn o.a. FZS 600, FZ6, FZ8, FZ1) moeten proberen (maar met 6k heb je een stuk nieuwere dan met 2k). Leuke, pittige motoren, maar ook vriendelijk in omgang, zonder snel te gaan vervelen. Voordelig in onderhoud ook nog es. Eigenlijk wat @Frans92 al zei. Mijn Fazertje heeft me wel verbaasd hoeveel plezier je uit zo'n relatief eenvoudig machientje haalt.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Nice but "can you even corner?". Analoog aan "do you even lift?"
Maargoed, zoveel mensen, zoveel wensen
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik vond het maar niks op een pontje, de hele tijd het idee dat ik ging omvallen (of m'n motor).. Was voor de zekerheid maar afgestapt ookXepos schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:15:
[...]
Ronddwalen is zeker mooi dat niet. Maar de route die ik had gevonden, heeft een paar leuke elementen zoals een pontje, cafeetje en dat heb ik dus allemaal gemist. Vooral het pontje dat vond ik toch wel leuk om eens mee te maken als zuideling waar je normaal geen pontjes tegenkomt.
Ik heb zelf als eerste motor een FZ6 aangeschaft met 96 pk. En echt, dat gaat als een raket. Als ik een beetje gas geef schakel ik ook echt op 7-8k toeren al (van de 14). Op dat moment zit je dus rond 45 pk die je daadwerkelijk gebruikt, en daarmee ben je al sneller dan 99,9% van het andere verkeerVerwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:20:
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Mijn (zeer beperkte) beleving is overigens dat een 500cc geknepen/ontworpen naar A2 limieten een minder 'sportief' rijgedrag heeft dan een (meer) hoogtoerige 300 of 400cc die vrijuit kan gaan en niet geknepen hoeft te worden naar een bepaald vermogen. Zeker als je van plan bent niet (ver) boven legale snelheden uit te komen is dat misschien een optie.Dryhte schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:16:
@Verwijderd
- en maak eens een proefrit op een Honda CB500X of F zodat je weet wat de 'low end' (A2) inhoudt.
De CB500F van @Leviathius reed volwassen, gaf vertrouwen, maar zat ook relatief rechtop en was heel 'distinguised' in zijn rijgedrag (mijn mening!).
In die paar weken dat ik de oude CB500 (1994) gereden heb is hij wel blijven 'hangen' - ik vond en vind het een bijzonder leuke motor om mee te smijten. Ik kan me zomaar indenken dat zoiets, maar dan met van nature een paar PK minder een heel leuk speelkameraadje kan zijn.
- edit -
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=59wjLDU6O4g]
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-03-2018 18:44 ]
Philips techniek, zijn Z ES leds, type Luxeon/Lumiled.Leviathius schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:29:
[...]
Yep, H4 Lumileds 'LUXEON Z ES'. Wat dat dan ook mag betekenen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
Dit heeft denk ik te maken met gescheiden rioolstelsel. Regenwater afgekoppeld van de rest.tdw schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:32:
[...]
Onlangs is in Noordwijk een weg richting de boulevard op de schop gegaan. Daar wisten ze ook totaal niet wat ze wilden:
[afbeelding]
(opklikken voor locatie).
Eerst een putdeksel in het midden, dus dan zou ik in de linker bandensporen gaan rijden, totdat ze daar ook putdeksels neer plempten. Rechts erlangs is wel erg krap langs het fietspad en de bocht komt er ook nog aan.
[afbeelding]
In de bocht heb je gelukkig ook voldoende keuzes om te maken: alsof het opletten op de bocht, het zebrapad en de witte lijnen ontwijken nog niet genoeg was, hebben ze ook hier een niet-te-nemen putdekselcombinatie aangelegdHet zal wel aan mij liggen dat ik daarover val (niet letterlijk), maar soms vraak ik me inderdaad af wat men bezielt.
Aan de andere kant weten gemeentes net zo goed niet hoe weginrichting hoort of werkt als ik het lukraak gebruik van borden af en toe zie om bijvoorbeeld parkeerverboden aan te geven, dus ergens begrijp ik het ook wel, maar man man man man man.
Dat maakt de plaatsing van die putdeksels niet minder onhandig alleenVerwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:13:
[...]
Dit heeft denk ik te maken met gescheiden rioolstelsel. Regenwater afgekoppeld van de rest.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
It's funny. But not ha-ha funny.
* A13X was aardig nat
Awesome
Allereerst een foto van de lichtbundel. Zoals je kunt zien is links wat hoger de rechts. Oftewel ik zal hoogstwaarschijnlijk tegenliggers verblinden...

En dan nu een foto van de lamp zelf waarbij je kunt zien dat van de metalen 'vleugeltjes' de rechter wat schuiner afloopt. Oftewel, de lichtbundel daar wat lager zal uitvallen. Zoals ik hem nu op de foto heb zit hij ook in de koplamp.
Misschien is er nog verschil tussen de twee lampen in je set?
Zelf moest ik ook de lamp een stukje draaien om tegenliggers minder te verblinden.
In sommige koplampen moet je de lamp tov de voet iets verdraaien met de inbus die er langszij inzit.Leviathius schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:49:
Nou zojuist met wat gestoei (vooral uitzoekwerk) mijn koplamp met LED voorzien. Echter had ik nog wel een vraag aan @Joopieboy: Zijn er verschillende versies voor UK en EU? Ik weet namelijk dat koplampen anders afgesteld zijn in landen waar links gereden wordt vergeleken met rechtsrijdende landen. En ik zag dat mijn lichtbundel aan de linkerkant wat hoger uitkwam dan rechts (UK?). Ook viel mij op dat de twee deflectoren op de lamp zelf verschillend waren. Hieronder een foto.
Allereerst een foto van de lichtbundel. Zoals je kunt zien is links wat hoger de rechts. Oftewel ik zal hoogstwaarschijnlijk tegenliggers verblinden...
[afbeelding]
En dan nu een foto van de lamp zelf waarbij je kunt zien dat van de metalen 'vleugeltjes' de rechter wat schuiner afloopt. Oftewel, de lichtbundel daar wat lager zal uitvallen. Zoals ik hem nu op de foto heb zit hij ook in de koplamp.
[afbeelding]
Had de lamp tov de voet al wat gedraaid, maar zal hem nog wat verder draaien morgen.

2ehands overgenomen van een forumlid (TA club). De bak is reeds op reis geweest naar o.a. Tunesie, Marokko, Syrie... en mag mijn motor nu beschermen bij de komende offroad rit in April op de Veluwe
De originele eigenaar gaat zijn TA na 25 jaar en 150.000km nu helemaal opnieuw opbouwen met ultra lichte onderdelen, dus hij doet een hoop spullen weg. Bakje weegt een hoop, gelukkig heb ik net wat extra pekaatjes om dat op te vangen
Heb dezelfde van ebay, kan volgens mij zelfs nog goedkoper. Deze is hier inderdaad al vaker besproken en zeker met de elastieken vertrouw ik hem goed. Heb de oplader nog niet getest. Je maakt hem vast door hem tussen je spiegel te schroeven dus daar zit hij meestal ook best stevig, maar wel iets om rekening mee te houden als je geen/aparte spiegels hebt.Raym09 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:41:
[...]
Ik kwam deze van de week op FB tegen, lijkt me wel wat i.p.v. een ram mount.
X-grip met USB voeding (sorry mobiele site link)
[afbeelding]
Hoe dan ook denk ik dat je niet echt een miskoop kan doen op dit bedrag.
Edit:
Zie dat die van mij iets andere montagesteunen heeft die ik er persoonlijk wat degelijke uit vind zien. Is deze.
[ Voor 10% gewijzigd door erik23 op 12-03-2018 21:12 ]
Verwijderd
ik neem aan dat motor rijden namelijk niet hetzelfde is als een auto en dat er veel meer bij komt kijken. Ben namelijk 23 jaar dus kan ik alleen maar voor een A2 gaan wat ook voldoende zal zijn voor woon werkverkeer waar ik het voor zal gebruiken.
Hi Netoj en welkom! Ik zal proberen kort en bondig antwoord te geven op je vragen.Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:17:
Vraagje, ik ben al enige tijd geinteresseerd om mijn motor rijbewijs te halen alleen zit ik nog met een aantal vragen. Ik heb al een B rijbewijs. Hoe zit het met de lessen is het verstandig om een volle 30 lessen pakket te nemen of voldoen 20 lesjes ook?
ik neem aan dat motor rijden namelijk niet hetzelfde is als een auto en dat er veel meer bij komt kijken. Ben namelijk 23 jaar dus kan ik alleen maar voor een A2 gaan wat ook voldoende zal zijn voor woon werkverkeer waar ik het voor zal gebruiken.
1. Het zal zeker handig zijn voor je verkeersdeelname lessen dat je je B rijbewijs hebt. Ook hoef je niet per se je theorie te halen voordat je aan de verkeersdeelname lessen mag beginnen.
2. 20 lesjes is denk ik voldoende. Zelf had ik precies dezelfde situatie en met 20 lesjes had ik mijn rijbewijs behaald.
Je bent 23, je kunt nu al voor je Acode80 gaan en dan zodra je 24 wordt krijg je gratis (zonder examen) je volledige A. Houdt er dus wel rekening mee dat je eerst 1 jaartje met max 35kw mag rijden en je daarna over kunt stappen (moet niet natuurlijk) naar een vol vermogen motor.
Ik heb al 10 jaar een B rijbewijs en ben nu net begonnen met lessen. Heb flink gewikt om hoeveel lessen ik nodig zou hebben. Maatje van me die z'n rijbewijs heeft had er ruim 40 nodig. Daar schrok ik flink van, had niet gedacht dat het zo veel zou zijn. Maar hier op dit forum varieert het tussen de 10 en 20 lessen, soms uitschieters naar boven maar niet heel veel. Ben zelf na een intake les met de instructeur gaan praten, en die gaf aan dat ik met 20 lessen een goede kans maak het in 1x af te ronden. Ga dus zeker een proefles doen (in mijn geval was 't gratis omdat ik sowieso wou gaan lessen bij die man), de instructeur kan dan zien waar je aanleg voor hebt, en waar 't wat meer tijd gaat kosten.Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:17:
Vraagje, ik ben al enige tijd geinteresseerd om mijn motor rijbewijs te halen alleen zit ik nog met een aantal vragen. Ik heb al een B rijbewijs. Hoe zit het met de lessen is het verstandig om een volle 30 lessen pakket te nemen of voldoen 20 lesjes ook?
Hou er ook rekening mee dat je je theorie opnieuw moet doen voor motor. Die is redelijk vergelijkbaar maar zitten wel motorspecifieke zaken in.
I have stability. The ability to stab.
Verwijderd
Daar heb jij dan weer gelijk in .tdw schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:21:
[...]
Dat maakt de plaatsing van die putdeksels niet minder onhandig alleen
Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar ons rijbewijs gehaald, nadat we al jaren ons B rijbewijs hadden. Was wel in Zweden, andere situatie dus, ik was met ~28 lessen klaar, zei had er uiteindelijk 34 nodig. Hier beginnen ze eerst met een les of tien ~ vijftien op het circuit, daar wordt erg zwaar aan getild op het examen, daarna nog een paar keer het platteland op en de stad in en een maandje door blijven lessen voordat er eindelijk plaats was op het examen (wachttijd hier loopt aan het einde van de zomer al snel op naar een maand of tweeVerwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:17:
Wij kochten lessen trouwens per pakket van tien of vijftien, die we dan samen gebruikten. De rijschool deed daar verder ook niet moeilijk over, dat was meer van "als je teveel lessen koopt krijg je gewoon je geld terug en als je te weinig hebt betaal je bij".
Mijn vriendin heeft vorig jaar een erg nette Triumph Speed Four gekocht voor ongeveer dat bedrag. Je moet er een beetje van houden, sommige mensen vinden hem erg mooi, zelf zou ik eerder voor een FZ6-N of een MT-07 gaan. Maargoed, ik rij nu op een Yamaha, kan moeilijk al m'n accesoires wegdoen als ik een nieuwe motor koopMister_Obvious schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:40:
Een naked bike trekt me héél erg aan vanwege de beleving tijdens het rijden. Prijs is echt een dingetje (studeren enzo), dus ik heb een budget van €2.000,- ingepland.
Stiekem vind ik de Honda CMX500 ook een ongelovelijk mooie motor, maar die is nog niet goedkoop tweedehands te vinden. Qua vermogen zou ik wellicht ook wel iets meer willen, m'n XV535 is vlot zat in normaal verkeer en op bochtige landweggetjes, maar als je af en toe op de snelweg zit heb je op een gegeven moment niet zoveel meer over. Ding is ookal 21 jaar oud, dus wellicht dat er een paar paarden ontsnapt zijn ondertussen...
[ Voor 11% gewijzigd door FragFrog op 13-03-2018 00:28 ]
@Verwijderd Door het een keer zakken voor het AVB examen heb ik er 30 lessen over gedaan, ik heb hierdoor 5 lessen extra genomen. Kijk even of de rijlesschool die je op het oog hebt geld terug geeft als minder lessen nodig hebt. Goede instructeurs kunnen na een proefles je een indicatie geven hoeveel lessen je nodig hebt. Zorg dat je genoeg geld hebt voor 30 lessen, heb je het rijbewijs eerder dan heb je meer benzine/motorgeld over.
Vanavond toch niet met @Raym09 gereden en dus wel lekker droog gebleven
[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 13-03-2018 06:35 ]
Twee weken geleden maar eens gekeken of mijn Bandit nog lekker wou starten, zonder aan de druppellader gezeten te hebben (moet ik nog steeds halen), maar dat ging zonder problemen.
Na controle van de banden kon ik geen bobbels of gekke dingen vinden.. Misschien dan toch het slechte wegdek? Ketting had iets van 50mm speling, volgens mij moet dat tussen de 20-30mm zitten voor mijn motor.. Dus die wilde ik gaan aanspannen, maar dat heb ik nog nooit eerder gedaan. Volgens de handleiding heb ik een momentsleutel nodig om het achterwiel tot een bepaald aantal Nm (100Nm volgens mij) vast te draaien. Kan dat ook zonder zo'n momentsleutel? Ik heb dat niet.
Anders zou ik em naar de garage moeten brengen, maar ik ben bang voor de kosten.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Verwijderd
Met momentsleutel is de officiele manier maar een achteras vastzetten, kan echter prima zonder momentsleutel. Je draait dat ding liefst met een dop of ringsleutel los en dan merk je vanzelf wel hoe vast die zit. Draai hem met zo'n zelfde sleutel weer vast en als je twijfelt of de as vast genoeg zit kan je altijd nog merkstrepen plaatsen.Ktenolix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:40:
Na controle van de banden kon ik geen bobbels of gekke dingen vinden.. Misschien dan toch het slechte wegdek? Ketting had iets van 50mm speling, volgens mij moet dat tussen de 20-30mm zitten voor mijn motor.. Dus die wilde ik gaan aanspannen, maar dat heb ik nog nooit eerder gedaan. Volgens de handleiding heb ik een momentsleutel nodig om het achterwiel tot een bepaald aantal Nm (100Nm volgens mij) vast te draaien. Kan dat ook zonder zo'n momentsleutel? Ik heb dat niet.
Eerlijk? Ik zet hem ook altijd vast zonder momentsleutel. Gewoon zorgen dat 'ie lekker strak zit (ik geef mijn sleutel meestal een goede duw na met mijn voetKtenolix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:40:
[...]
It's funny. But not ha-ha funny.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ik hoorde ook dat het weer even zou gaan vriezen. Er wordt ook weer wat natte sneeuw gemeld voor komend weekend. Ik was net blij dat de pekel aan het wegspoelen was.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Jep .. ik heb ook echt zitten vloeken. Gister afspraak gemaakt om de motor van een vriendin uit Roosendaal naar Leiden te halen. Dat wordt haar eerste rit sinds ze de motor heeft gekocht dus willen we niet onder al te lastige omstandigheden gaan doen. Ik ben bang dat we het maar weer een weekje uitstellen met dit wispelturige weer ...DrivinUCrazy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:54:
Ik hoorde ook dat het weer even zou gaan vriezen. Er wordt ook weer wat natte sneeuw gemeld voor komend weekend. Ik was net blij dat de pekel aan het wegspoelen was.
All-Round nerd | iRacing Profiel
Indien het past in mijn agenda haak ik ook graag aanGrubeater schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 00:42:
Vanavond toch niet met @Raym09 gereden en dus wel lekker droog gebleven. Wel geappd en wat ideeën over een Tweakerritje in en om Arnhem/Nijmegen/Oss te gaan doen. Laat maar horen of je daar interesse in hebt.
Vespa is nog niet naar de spuiter dus ik kan nog kiezen waarmee
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Voor mij is dit wel een hele grote misschien (in de regel heb ik mijn agenda redelijk vol zitten), maar ik ben wel benieuwd.Grubeater schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 00:42:
Vanavond toch niet met @Raym09 gereden en dus wel lekker droog gebleven. Wel geappd en wat ideeën over een Tweakerritje in en om Arnhem/Nijmegen/Oss te gaan doen. Laat maar horen of je daar interesse in hebt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
~ James May
@Grubeater Misschien even leven blazen in het Tweakers mega moto meet topic?
Awesome
Ah nee hè, dat worden weer tonnen zout volgende week. Was net zo mooi op weg om alles weg te spoelenDrivinUCrazy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:54:
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Kettingspannen moet de kop niet kosten. Maar, momentsleutel is niet nodig: 100Nm is gewoon goed stevig vastsjorrenKtenolix schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:40:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat het na deze week weer koud gaat worden enzo.. Ik dacht juist dat het de goede kant op ging.![]()
Twee weken geleden maar eens gekeken of mijn Bandit nog lekker wou starten, zonder aan de druppellader gezeten te hebben (moet ik nog steeds halen), maar dat ging zonder problemen.Het was dat weekend mooi weer, dus heb gelijk maar even een ritje gemaakt. Ik merkte toen wel dat de ketting niet heel strak meer stond en ik dacht een bobbel te voelen in de band tijdens het rijden.
Anders zou ik em naar de garage moeten brengen, maar ik ben bang voor de kosten.Eerste keer dat ik hem dan wegbreng sinds aankoop (2 jaar geleden).
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Voor het achterwiel gebruik ik hem zelf overigens ook wel, heb het ding toch liggen, en dan weet ik iig zeker dat het de volgende keer ook weer los gaan zonder dat de slagmoersleutel erbij hoeft te komen kijken
Doe maar! Er zijn genoeg mensen uit regio Arnhem/Nijmegen die denk ik mee willen rijdenRaym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:05:
Nondeju, dat zijn er al meer dan ik dacht dit word leuk!
Vooral van belang dat je alle boutjes even vast draait in verband met kromtrekken van delen.Chakotay schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:41:
Een momentsleutel is vooral belangrijk bij boutjes die met een laag moment vastmoeten, voornamelijk als je aan het blok gaat klooien. Geeft zo'n gedoe als het te vast gaat en afbreekt dan.
Voor het achterwiel gebruik ik hem zelf overigens ook wel, heb het ding toch liggen, en dan weet ik iig zeker dat het de volgende keer ook weer los gaan zonder dat de slagmoersleutel erbij hoeft te komen kijken
Als je zonder moment sleutel toch wilt weten hoe vast je achteras zet dan kan je een streepje trekken en tellen hoeveel slag je los draait. Kom je aardig in de buurt.
Dit topic dus.Raym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:05:
Nondeju, dat zijn er al meer dan ik dacht dit word leuk!
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Met grote bouten ook hoor, als je die over moment trekt dan wens ik je veel plezier met de boel loskrijgen na zoveel kilometers.Chakotay schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:41:
Een momentsleutel is vooral belangrijk bij boutjes die met een laag moment vastmoeten, voornamelijk als je aan het blok gaat klooien. Geeft zo'n gedoe als het te vast gaat en afbreekt dan.
Aardig dood topique ...
Maar afhankelijk van datum heb ik ook wel interesse. Al is het wel een pleureseind voor mij om te komen
Momentsleutels kosten wat, zeker goede, maar zijn naar mijn mening echt wel de investering waard.
Omdat het juist voor die dingen gebruikt word, vorig jaar is dat topic ook even tot leven gewekt om de Tweakers Eifel rit te plannen zonder hier de boel vol te spammenw4rguy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:16:
[...]
Aardig dood topique ...
Maar afhankelijk van datum heb ik ook wel interesse. Al is het wel een pleureseind voor mij om te komen(/me woont bij de kust)
Van mij mag iedereen die wilt komen, het idee kwam uit de wens van een aantal tweakers die hier uit de buurt komen om samen eens een ritje te doen. Daar zal m.i. dan ook de nadruk liggen v.w.b. locatie en route, maar iedereen staat vrij om hier naartoe te komen en mee te rijden.
* A13X bedenkt zich net dat hij geen reflector achter heeft, toch maar eens regelen voor ik Duitsland in ga.
Awesome
Heb ik ook niet. En geen kentekenplaatverlichting. Geen problemen mee gehad. Maar eerlijk is eerlijk, officieel is het niet goed nee.Raym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:24:
[...]
* w4rguy bedenkt zich net dat hij geen reflector achter heeft, toch maar eens regelen voor ik Duitsland in ga.
(vorige eigenaar heeft de hele tail gewoon afgezaagd. Letterlijk...)
In de directe omgeving van Kleve en in Nederland verwacht ik geen problemen, echter in de Eifel willen ze daar graag moeilijk over doen. Hé @wimmel_1w4rguy schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:26:
[...]
Heb ik ook niet. En geen kentekenplaatverlichting. Geen problemen mee gehad. Maar eerlijk is eerlijk, officieel is het niet goed nee.
(vorige eigenaar heeft de hele tail gewoon afgezaagd. Letterlijk...)
Awesome
Dat is zeker storend inderdaad... Vorig jaar bij de wissel van winter- naar zomerbanden aan de auto kreeg ik een paar bouten bijna niet meer los. Gelukkig heb ik nu een cheapo accu-slagmoersleutel voor dat soort geintjes, het ding kan net op 1 acculading 20 bouten losdraaiendarkkingll schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:17:
Inderdaad, het kan soms een flinke uitdaging zijn.. Zeker als de dealer de velgbouten te strak heeft aangedraaid en je ergens in the middle of nowhere met een lekke band staat..![]()
Momentsleutels kosten wat, zeker goede, maar zijn naar mijn mening echt wel de investering waard.
In Arnhem is de wachttijd voor de theorie ook een maand kan ik (helaas) uit ervaring vertellen.Grubeater schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 00:42:
@FragFrog Met de wachttijd in Nederland moet je ook maar geluk hebben. Tussen mijn eerste en tweede AVB zat 6 weken. Vooral in de zomermaanden, na de middelbare school examens, loopt de wachttijd op.
Ik had gisteren een 3de poging voor mijn theorie en verd%$#me weer 1 fout te veel
Ik heb gewoon die reflector achterop mijn kentekenplaat geschroefd. Geen idee of dat officieel is toegestaan maar ach, is beter dan niks. Kentekenplaatverlichting moet ik er nog op knutselen. Denk een ledlampje met een verloopje oid. Rij vaak 's nachts en hoewel het ding blijkbaar wel is goedgekeurd loop ik liever het risico van een boete niet.Raym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:24:
[...]
* Vrijdag bedenkt zich net dat hij geen reflector achter heeft, toch maar eens regelen voor ik Duitsland in ga.
Het belangrijkste zeg je zelf al. Probeer niet te denken wat je daadwerkelijk op de motor te doen, en ga ook niet logisch nadenken. Denk vooral "wat wil het CBR hier horen".NL-RaVeR schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:35:
[...]
In Arnhem is de wachttijd voor de theorie ook een maand kan ik (helaas) uit ervaring vertellen.
Ik had gisteren een 3de poging voor mijn theorie en verd%$#me weer 1 fout te veel![]()
. Baal er verschrikkelijk van, maar eigenlijk nog meer dat ik pas 12 april weer opnieuw kan proberen. Merk dat ik de vragen veel te veel vanuit het perspectief van een motorrijder ipv CBR beantwoord (hoe krom dat ook klinkt) en daardoor een situatie net iets anders interpreteer. Alle oefen examens gaan elke keer prima (9/10 gaan goed) en dan elke keer voor het egie verkloot ik het weer
. Voor de volgende keer laat ik me eerst maar is overhoren door familie. Iemand anders nog tips voor de theorie?
Ach ik wil het wel gewoon netjes en strak hebben, daarbij kost zoiets de wereld nou ook weer niet.Vrijdag schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:37:
[...]
Ik heb gewoon die reflector achterop mijn kentekenplaat geschroefd. Geen idee of dat officieel is toegestaan maar ach, is beter dan niks. Kentekenplaatverlichting moet ik er nog op knutselen. Denk een ledlampje met een verloopje oid. Rij vaak 's nachts en hoewel het ding blijkbaar wel is goedgekeurd loop ik liever het risico van een boete niet.
Awesome
https://www.polo-motorrad...eschraubt-mit-halter.htmlRaym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:56:
[...]
Ach ik wil het wel gewoon netjes en strak hebben, daarbij kost zoiets de wereld nou ook weer niet.
[afbeelding]
nice .. tientje. Ik ga er eens naar kijken ...
Da's een mooie inderdaad. Ik had alleen geen houder waar ik zoiets op kon schroeven dus dacht "fuck it, dan maar zo"Raym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:56:
[...]
Ach ik wil het wel gewoon netjes en strak hebben, daarbij kost zoiets de wereld nou ook weer niet.
[afbeelding]
Vooral in Duitsland en dan in de populaire gebieden zoals de Eifel, vooral als ze je eigenlijk op je herrie pijp willen pakken maar dat niet kan omdat hij legaal is. Dan willen ze schijnbaar nog wel eens gaan zoeken en je een print geven voor die reflector.Chakotay schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:07:
Ik heb jarenlang zonder losse reflector en noemenswaardige kentekenplaatverlichting rondgereden, ook op plekken met veel controles. Nooit issues mee gehad, of überhaupt een opmerking bij een staandehouding. Zijn ze daar strenger op geworden recentelijk?
Awesome
Op overheid.nl ben ik gestopt met zoeken...
Heb zelf de site van Rijles.nl gebruikt. Motorexamens staan er nog niet op maar de autotheorie is toch grotendeels hetzelfde, voor gevaarherkenning, voorrangssituaties en borden en dergelijke. Deze site heeft een belachelijk grote hoeveelheid aan kleine oefenexamens, en je kan ook gewoon gratis 50 vragen laten samenvoegen uit random categorieën. Daarnaast had ik een boekje voor de motorspecifieke vragen. Maand lang geblokt, in 1x geslaagd.NL-RaVeR schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:35:
[...]
In Arnhem is de wachttijd voor de theorie ook een maand kan ik (helaas) uit ervaring vertellen.
Ik had gisteren een 3de poging voor mijn theorie en verd%$#me weer 1 fout te veel![]()
. Baal er verschrikkelijk van, maar eigenlijk nog meer dat ik pas 12 april weer opnieuw kan proberen. Merk dat ik de vragen veel te veel vanuit het perspectief van een motorrijder ipv CBR beantwoord (hoe krom dat ook klinkt) en daardoor een situatie net iets anders interpreteer. Alle oefen examens gaan elke keer prima (9/10 gaan goed) en dan elke keer voor het egie verkloot ik het weer
. Voor de volgende keer laat ik me eerst maar is overhoren door familie. Iemand anders nog tips voor de theorie?
Denk aan wat het CBR wil horen, niet wat logisch en normaal is. Daar ben ik alsnog de mist mee in gegaan. Vraag was: Welke weggebruiker kunt u hier aantreffen? Met een foto van een 60km weg buiten de bebouwde kom. Antwoord A: Voetgangers, B: Fietsers, C: Beiden.
Welke idioot van een voetganger komt er buiten bebouwde kom op een 60km weg? Nee, die verwacht ik er zeker niet aan te treffen. En toch was het juiste antwoord C. CBR logica, want het 'kan', dus moet je er rekening mee houden.
Ik rij elke dag woon-werk via 60km zones. Ik kom best veel van die idioten tegenSmurfLink schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:12:
[...]
....
Welke idioot van een voetganger komt er buiten bebouwde kom op een 60km weg? ....
Eentje zwaait zelfs elke dag..
Maar goed, het is vooral wat de CBR wilt horen/lezen.. Dus de theorie, niet de common sense.
[ Voor 19% gewijzigd door darkkingll op 13-03-2018 11:25 ]
Geluk gehad dan, al had ik wel altijd gewoon een demper met ekeur e.d.Raym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:10:
[...]
Vooral in Duitsland en dan in de populaire gebieden zoals de Eifel, vooral als ze je eigenlijk op je herrie pijp willen pakken maar dat niet kan omdat hij legaal is. Dan willen ze schijnbaar nog wel eens gaan zoeken en je een print geven voor die reflector.
Bij mij zit het geloof ik ingebouwd in het achterlicht, scheelt ook weerChakotay schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:26:
[...]
Geluk gehad dan, al had ik wel altijd gewoon een demper met ekeur e.d.
In het buitengebied vrij normaal hoor dat er op een 60 weg gefietst en gewandeld wordt. Ik zie niet in wat hier zo vreemd aan is?SmurfLink schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:12:
[...]
Denk aan wat het CBR wil horen, niet wat logisch en normaal is. Daar ben ik alsnog de mist mee in gegaan. Vraag was: Welke weggebruiker kunt u hier aantreffen? Met een foto van een 60km weg buiten de bebouwde kom. Antwoord A: Voetgangers, B: Fietsers, C: Beiden.
Welke idioot van een voetganger komt er buiten bebouwde kom op een 60km weg? Nee, die verwacht ik er zeker niet aan te treffen. En toch was het juiste antwoord C. CBR logica, want het 'kan', dus moet je er rekening mee houden.
Hier ook tegenwoordig, mijn vorige 2 motoren hadden beide een versjonnied achterlichtBioflap schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:27:
[...]
Bij mij zit het geloof ik ingebouwd in het achterlicht, scheelt ook weer
60 zones zijn niet alleen maar die tussenwegen die van 80 naar 60 zijn gegaan omdat er genoeg mensen over klaagden.SmurfLink schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:12:
60 zones zijn ook wandelgebieden BBK, wegen door populaire bossen, strand... ik vind het absoluut niet raar daar voetgangers aan te treffen. En er is toch niks leukers dan gas geven? Des te mooi dat je even in moet houden dus
Least Inkling schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:24:
[...]
Ik rij elke dag woon-werk via 60km zones. Ik kom best veel van die idioten tegen![]()
Eentje zwaait zelfs elke dag..
oke I stand correcteddarkkingll schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:24:
@SmurfLink In de provincie Groningen kom ik echt wel regelmatig voetgangers op 60(of zelfs 80 wegen, ingericht als 60 wegen) km/h wegen. Vooral op de stukken waar het Pieterpad langs loopt.
Maar goed, het is vooral wat de CBR wilt horen/lezen.. Dus de theorie, niet de common sense.
Ik woon zelf ook in de randstad (Rotterdam) en ik kwam laatst heel veel wandelaars tegen op een 60-weg.SmurfLink schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:20:
[...]
[...]
oke I stand correctedNou in de randstad is dat best een vreemd iets, heb ze nog nooit gezien hier.
Denk maar aan de Lekdijk, wegen rondom kleine gehuchtjes in de polders tussen Rotterdam en Utrecht.
Moest hier zelf ook heel hard over nadenken waar ik in vredesnaam nou wandelaars zou tegenkomen... Had ook even geen idee
XBL: DonFrans
Ja vaak krijg je zo een soort uitgebreide apk, die helaas wel vaak betaald moet worden. Vaak de eenvoudigere dingen zoals een ingekeurde uitlaat of in een erger geval een milieudelict, maar soms ook kleine dingen zoals een reflector idd.Raym09 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:10:
[...]
Vooral in Duitsland en dan in de populaire gebieden zoals de Eifel, vooral als ze je eigenlijk op je herrie pijp willen pakken maar dat niet kan omdat hij legaal is. Dan willen ze schijnbaar nog wel eens gaan zoeken en je een print geven voor die reflector.
Ik heb eigenlijk altijd nog mazzel gehad!
Het is denk ik ook een kwestie van hoe je rijdt. Doe je rustig aan en geen rare dingen (kneedowns, wheelies/stoppies, extra kabaal maken) dan zijn ze denk ik veel minder snel geneigd je aan de kant te zetten. Of je hebt gewoon al die tijd mazzel gehad natuurlijkChakotay schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:26:
[...]
Geluk gehad dan, al had ik wel altijd gewoon een demper met ekeur e.d.
Least Inkling schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:10:
Zo'n reflectie-plaatje is volgens mij in de wet geregeld in NL, wat ik zo lees op diverse fora met antwoorden van pliesie-mensen
Op overheid.nl ben ik gestopt met zoeken...
Wettekst
- Motorfietsen moeten voorzien zijn van:
- één groot licht;
- één dimlicht;
- twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
- één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
- één achterlicht;
- één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
- achterkentekenplaatverlichting;
- één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
- Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.
[ Voor 7% gewijzigd door SlideR NL op 13-03-2018 13:58 ]
Dan moet ik toch opzoek naar iets van een reflector vrees ik voor bij mijn verkorte kentekenplaathouder..
klikLeviathius schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:00:
@SlideR NL Je achterlicht telt zeker niet als retroreflector?![]()
Dan moet ik toch opzoek naar iets van een reflector vrees ik voor bij mijn verkorte kentekenplaathouder..
Awesome
Ligt eraan. Als het een paar simpele bolletjes zijn niet. Sommige motoren hebben echter iets als dit:Leviathius schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:00:
@SlideR NL Je achterlicht telt zeker niet als retroreflector?![]()

Met een reflector ingebouwd in de achterlichtunit, dan telt het wel. (voorbeeld is van een K1 GSX-R)

Dus niet echt de mogelijkheid om eronder iets vast te schroeven aan de houder lijkt me. Maaaaaar, heb de motor nog niet thuis staan (duurt lang!
Als het voor die ene keer is zou ik een reflector pakken en die met dubbelzijdig tape vastmaken.Leviathius schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:21:
@Raym09 Mijn houder ziet er volgens mij zo uit:
[afbeelding]
Dus niet echt de mogelijkheid om eronder iets vast te schroeven aan de houder lijkt me. Maaaaaar, heb de motor nog niet thuis staan (duurt lang!), dus tot die tijd weet ik nog niets zeker.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Er is vast wel iets te knutselen inderdaad. En desnoods met tape iets tijdelijks maken inderdaad zoals PilatuS zegt. Thanks heren
Kan ook..
Dit topic is gesloten.
![]()
Mee op Motortocht? Zie: GoT Motortocht