Ik heb het spel eergistermiddag weer eens opgestart. Omdat de klassieke versie geen koppeling heeft met de server zijn de prijzen (bijna) altijd hetzelfde. Nu na 2 dagen stop ik ermee

maar om je een idee te geven:
TL;DR
Kijk verder dan kippen en pasta maar je hebt gelijk: Er is een "soort van" einde aan het spel en dat is wanneer jij geen lol meer haalt uit verder uitbreiden. Voor mij deze keer na 2 dagen, ooit na ik meen 120 dagen waar ik elke keer biljoenen bleef investeren...
LR
Het spel starten doe je om zo snel mogelijk olie te kunnen gaan pompen want olie is de basis voor kunststof. In de eerste fase is kunststof het produkt dat "het meeste" oplevert. Ik ken zo even niet de vrijschakelingen uit m'n hoofd maar zodra je kunt: Ga de graagveredeling opstarten en draai die "zo vaak als mogelijk". Meer graan = meer kippen en dus meer pasta. Voor elke doos pasta heb je 47,50kg graan nodig verdeeld als 37,50kg voor de kippen en 10kg voor de doos pasta. Elke doos pasta heeft 250 kippen nodig.....
Uitgaande van de totale graanopbrengst kun je kippen en vermalen naar bloem voor pasta verdelen. Maar: meteen met pasta beginnen levert weinig op, kost energie en gaat ten koste van je beschikbare budget. Dus wel graanveredeling en zsm budget opbouwen dmv bloem en olie maar nog geen pasta gaan maken.
Overigens: Pastafabrieken automatiseren is duur want de medewerkers zijn lui en drukken niet zo vaak op de knop. "zelf" regelen kan op fabrieken besparen want je kunt elke 5 seconden drukken
Kunststof is waar je echte startkapitaal vandaan komt maar dan moet je wel flink olie pompen. Probleem: vanaf zo'n beetje 70-100 simpele pompen worden de pompen "te duur". Beter is dus om een clicker te gebruiken en op "topsnelheid" olie te pompen en te verkopen. Dan zit je al snel op het niveau dat je kunststof kunt maken. Doe dat zelf en niet automatisch want die pastamedewerkers klikken maar 1x per 15 seconden. Als je het zelf 1x per seconde doet heb je een factor 15 minder fabrieken nodig
O ja, breid ondertussen je energieopslag uit tot 10-100.000 eenheden. Laat zo min mogelijk energie verloren gaan maar de kunst is om opbrengst en verbruik in balans te brengen. De statistieken die het spel geeft zijn niet compleet, je zult het zelf op t gevoel moeten doen of moeten uitrekenen (dat kan, ik ben m'n spreadsheet kwijt maar het kan....). Uitrekenen heeft als voordeel dat je in de keten kunt uitrekenen welke investering meer of minder geld oplevert en wat (prijs+energie) de terugverdientijd wordt. Reken alles terug naar "per tik"....
De opbrengst van de kunststof stop je vervolgens in de 3 niveaus van mijn onderzoek en zsm in prospecting voor mijnen. Ik probeer meestal als eerste een steenkoolmijn te vinden en te openen want dan kan ik ook een steenkoolcentrale opstarten (meer energie per tik dan die oliedingen). Ga door met prospecten. Open extra steenkoolcentrales als je meer energie nodig hebt maar niet meer dan 3 tot je staal kun maken, ondertussen verkoop je steenkooloverschot en van de opbrengst koop en start zsm een ijzermijn. Verkoop je ijzer. Spaar door tot je een hoogoven kunt openen.
Koop een hoogoven en begin met staal maken (en verkopen). Staal is waar je je geld mee verdient om uit te breiden. Ondertussen heb je je graanopbrengst per veld flink verhoogd en kun je pasta gaan maken. Met die pasta kun je een uraniummijn openen. Bouw je energie uit met meer steenkoolmijnen en steenkoolcentrales. Maar, vanaf een stuk of 10-20 worden die al vrij duur - je hebt alleen nog geen keus want je hebt geld nodig uit staan maken (ijzermijnen en steenkool verhouding 10:1) Ofwel 1 steenkoolmijn op 10 ijzermijnen + steenkoolmijnen voor energie.
Uranium mijnen: Na de uraniummijn komt de spijtstavenfabriek gevolgd door de kerncentrale en de reactoren. Die 3 zijn "prijzig", je wilt dus zsm veel staal maken en verkopen want: geld. 1 kernreactor heeft 1 uraniummijn nodig die constant draait. 1 stavenfabriek kan 10 reactoren voorzien. Bij minder valt de boel stil. Ik heb dus altijd (minimaal) 1 mijn en 1 fabriek meer dan dat ik reactoren heb. Vergeet niet om kernafval te verkopen, als je dat vergeet wordt dat "prijzig" (aantal * geld per tik dat het niet verkocht is).
Zorg voor voldoende opslag op onderdelen zodat je niet zonder grondstofeen komt.
De kern blijft: Je energie balans bewaren en opbouwen. Opbouwen kan (financieel) alleen via kernenergie en daar heb je geld (=staal) en pasta (is velden, kippen, molens, graan, bloem en energie) voor nodig. Dan kun je heel snel een flink kapitaal opbouwen MAAR je komt op een punt waarbij de kosten van "meer" een (te) lange terugverdien tijd krijgen. Dan is de lol er inderdaad een beetje af. Zo zit ik na 2 dagen op grofweg 110.000.000.000.000,- aan geld. Maar de kosten van een volgend
veld = € 374.623.656.938,07
code:
1
2
3
4
| steenkoolcentrale = € 8.391.631.545,18
steenkoolmijn = € 2.473.558.282,74
ijzerertsmijn = € 349.563.840.232,88
uraniummijn = € 64.184.001.537,34 |
Met staal maken en een beetje kunststof verdien ik iets minder dan € 2.000.000.000 per tik. Elke extra ijzermijn levert aan het einde 1.000kg staal op ofwel € 2.250.000 per tik. Als ik alleen de kosten van die mijn neem (en niet de kosten voor de energie via graan, pasta, uranium, etc) dan kost het me 155.361 tikken (bijna 2 dagen) voordat de mijn aan "het totaal" gaat bijdragen. De grootste uitdaging blijft om de energie in balans te houden: niet teveel, niet te weinig. Idem voor de pasta: Een gezonde voorraad die niet opraakt maar ook niet "teveel" groeit.