Na 2 weblog posts en ruim 200 reacties heb ik besloten er toch maar een topic voor aan te maken 
De hele korte samenvatting:
Ik had wat tijd over en wilde mezelf testen door te kijken of ik met wat simpel HTML en JavaScript een spelletje kon schrijven. Niets geen fancy graphics, maar een simpele clickergame. Ik heb op mijn werk eigenlijk niets te maken met HTML of JavaScript, dus het ligt een klein beetje buiten mijn kennisgebied zullen we maar zeggen.. Maar goed, de aanhouder wint en uiteindelijk had ik iets wat soort van toonbaar was.. of nouja, toonbaar niet echt, maar werkbaar wel
.
Dat ging ongeveer zo:
In hoofdlijnen zijn het vooral bugfixes aan de hand van alle reacties, er zullen ongetwijfeld nog meer fouten in zitten, maar die hoor ik dan graag verschijnen
. De grote wijzigingen staan hier onder puntsgewijs.
Een naam die niet direct de beste beelden op zal roepen, maar hij was nog beschikbaar en net zoals het spel zou ik de naam niet al te serieus nemen
.
Ik ben benieuwd wat iedereen er van vind en ik zie de bugs wel verschijnen
UPDATES (enkel de gebundelde updates):
08-02:
Als je de drie onderzoeken gedaan hebt kan je gaan prospecten, dit kost aardig wat geld, maar duurt niet al te lang. Als je een type mijn vind dat al beschikbaar is (alleen steenkool op dit moment) kan je de mijn ook daadwerkelijk bouwen.
Mijnen kosten aardig wat energie, maar in het geval van steenkool (en later uranium) kan je de gedelfde resources ook weer gebruiken voor het maken van nog meer energie
. In het geval van steenkool kan je klem komen te zitten als je niet genoeg steenkool meer hebt voor het opwekken van energie kan je bij een te grote afhankelijkheid van steenkool zonder stroom komen te zitten. Om die reden kan je tegen een hoge prijs alsnog handmatig steenkool bijkopen, maar wel maar een beperkte hoeveelheid (max 5% van je steenkoolopslagcapaciteit). Dit zou je alleen doen als je verder echt klem zit.
07-03:
Voor nu doet de backend niet veel meer dan het centraal bijhouden van de voortgang van alle spelers (daar kan ik dan later weer stats van maken). Voor iedere speler wordt automatisch onderwater een online ID aangemaakt. Iedere minuut wordt je voortgang naar de backend gestuurd. In het menu heb je dan nu 3 opties:
Exporteer game ID
Gebruik deze code als je van systeem wil wisselen. Nadat je deze optie gebruikt hebt wordt je huidige sessie gereset, dus zorg dat je die code kopieert!
Exporteer save ID
Deze optie maakt een save voor specifiek dit moment. Je kan deze ID ook met andere uitwisselen, wanneer je een import van deze code doet wordt er een nieuw online ID aangemaakt waar je op verder gaat. Als je dan een fout maakt kan je altijd nog terug naar dit save ID
.
Importeer game / save ID
Spreekt voor zich
Nu dit achter de rug is (het schijven van een php connector en een node.js backend) kan ik weer verder met nieuwe content
. Een reload van de pagina zou de nieuwe functionaliteit moeten activeren.
24-03 Gewijzigde backend, kunststof en salescomputer pasta
Ik heb eerder deze week de backend weer omgegooid, deze is nu een stuk betrouwbaarder voor het opnieuw ophalen van savegames. Ik heb nu ook een beter beeld van hoeveel mensen de game tegelijk aan het spelen zijn
.
Verder in deze update:
Deze update heeft even op zich laten wachten door een bijzonder drukke tijd op het werk en het mooie weer
. De focus ligt op kernenergie en alles wat daarbij komt kijken.

De hele korte samenvatting:
Ik had wat tijd over en wilde mezelf testen door te kijken of ik met wat simpel HTML en JavaScript een spelletje kon schrijven. Niets geen fancy graphics, maar een simpele clickergame. Ik heb op mijn werk eigenlijk niets te maken met HTML of JavaScript, dus het ligt een klein beetje buiten mijn kennisgebied zullen we maar zeggen.. Maar goed, de aanhouder wint en uiteindelijk had ik iets wat soort van toonbaar was.. of nouja, toonbaar niet echt, maar werkbaar wel

Dat ging ongeveer zo:
120 reacties verder kwamen we aan bij de volgende versie:Ik doe in mijn dagelijkse werk zo goed als niets (meer) met programmeren of scripting. Toen ik daar alsnog weer mee in aanraking kwam leek het me leuk om eens te kijken hoe ver ik zou komen als ik een clicker spelletje zou willen schrijven..
Met eigenlijk 0 javascript kennis en een klein beetje oude html ervaring ben ik aan de slag gegaan en heb ik wat uurtjes gespendeerd om mijn weg te vinden in javascript en om iets in elkaar te zetten wat ook nog een klein beetje begrijpelijk is..
Het resultaat is een browser spelletje dat uit niet veel meer bestaat dan wat knoppen, tekstblokken en wat tellers.
Voor iemand uit dit vakgebied zal het ongetwijfeld rommel zijn (zeker voor de grafisch ontwerpers en interface experts), maar ik ben toch nog best wel trots op hoe ver ik gekomen ben zonder al te veel voorkennis
Als je het wil proberen vind je het spelletje hier:
https://clickfarm.nl
Het doel: Zo veel mogelijk automatiseren en geld verdienen
Opmerkingen:Ik heb geen idee of ik er nog veel tijd in ga steken, maar feedback is altijd welkom
- Het spel gaat niet verder dan de pastafabriek
- Het is niet geschikt voor gebruik op een telefoon (het werkt wel, maar erg onoverzichtelijk)
- Er zitten ongetwijfeld een aantal foutjes in..
- Zoals: als de olie op is stoppen je energiecentrales, pomp dan even met de hand wat olie op om ze weer te starten
Dat was ongeveer een week geleden.. We zijn weer 100 reacties verder en ik heb weer wat vrije tijd gespendeerd aan het schrijven van een update.Allereerst mijn excuses voor alle verloren vrije tijd![]()
Ik ben enorm verrast door alle positieve reacties die jullie hebben achter gelaten, ik had niet verwacht dat er 125 reacties zouden komen op een klein spelletje dat ik in mijn vrije tijd eigenlijk om de uitdaging van het scripten geschreven heb.
Veel van de feedback heb ik zo goed als direct in het spel kunnen verwerken, zeker alle hulp rondom het probleem met de windmolencontrollers was erg behulpzaam. Bovendien hebben jullie mij er van overtuigd om nog even wat meer tijd in het spel te steken en wat uitbereidingen te maken. Ik heb inmiddels ook nog wel wat ideeën opgedaan voor wat vervolglevels.
Naar de interface wordt nog gekeken, en gezien die ook zeker wel wat verduidelijking behoeft zal dat niet in een paar dagen veranderd zijn. Wel heb ik een aantal zaken in de vorige update aangepast (zoals ook al aangegeven in de comments op de vorige post):Dat was dus de update van vorige week donderdag.
- Definitief windmolencontrollers gerepareerd
- Bedragen worden nu overal als bedragen weergegeven
- Andere aantallen zijn van punten en komma's voorzien
- Windmolencontrollers kunnen nu verkocht worden
- Pasta kan nu verkocht worden!
- Pasta is wel een level doorgeschoven naar lvl 7
- Als je windmolencontrollers gebruikt kan je de niet geautomatiseerde windmolens nu ook goed gebruiken
- De opbrengst van de windmolens wordt per seconde opgeboekt en niet meer volledig aan het einde
- Energiecentrales zijn goedkoper
- Een aantal opmaak dingen en meldingen als je iets wil doen wat niet kan
- En vast wat dingen die ik vergeten ben
Daarna heb ik nog wat tijd gestoken in de update die ik later vanavond online zal zetten. Je bestaande progress blijft bestaan, maar door wat level wijzigingen kan het zijn dat je eerst een level verder moet komen voordat je alles weer ziet. Verder heb ik de vorige keer al de energiecentrale prijs aangepast, echter, als je er daar al een hoop van hebt zal de volgende nog steeds erg duur zijn, de curve is alleen wat minder stijl nu.. Dat merk je vooral als je opnieuw begint.
De wijzigingen in de update van vanavond:Het gat tussen level 6 en 7 is misschien net te groot waardoor de overbrugging even duurt.. Verder ben ik de balans van de kippenboerderij nog wel wat aan het afstellen op de testomgeving, dus mogelijk veranderd daar nog wel wat de komende dagen.
- Windmolen controllers pakken niet alle stroom in 1x, maar in 1 tikken van 10%
- Bloem uit de geautomatiseerde windmolens wordt in 10 tikken van 10% geleverd en dus niet meer in 1x
- Graan is onveranderd gebleven en wordt in 1 bulk geleverd wanneer de oogst klaar is.
- Het recept voor pasta is veranderd, voor 1 doos heb je nu 100kg bloem en 1000 eieren nodig.
- Gezien die eieren ergens vandaan moeten komen kan je een kippenboerderij bouwen
- Een kippenboerderij kan 1000 kippen huisvesten en 100.000 eieren bewaren
- Je kan extra eieropslag bouwen
- Kippen hebben graan nodig.. Zonder graan gaan ze dood.. baaad gamer..
- Een boerderij kan een veilige voorraad van 1000kg voer opslaan (graan)
- Als graan van het veld gehaald wordt zal eerst de voorraad bij de kippenboerderijen aangevuld worden
- Mocht je boerderij toch te weinig graan hebben voor het voeden van de kippen kijken we eerst even of er nog wat in de graansilo te halen is..
- De pastafabriek is een level doorgeschoven (lvl 7)
- De kippenboerderij krijg je op lvl 6
Ik heb ook vast nog wel wat vergeten te vermelden, maar in hoofdlijnen zijn dit de wijzigingen.
Verder ben ik nog op zoek naar een naam voor het spel, als je suggesties hebt kan je met het beste even een dm sturen.Zodra ik een naam heb zal ik een forumpost aanmaken!
En tot slot, nogmaals bedankt voor alle reacties, en ik zie de bug reports en vragen hier onder wel weer verschijnen
Owja, mocht je geen idee hebben waar dit over gaat.. https://clickfarm.nl
In hoofdlijnen zijn het vooral bugfixes aan de hand van alle reacties, er zullen ongetwijfeld nog meer fouten in zitten, maar die hoor ik dan graag verschijnen

- Om te voorkomen dat je eigenlijk alleen maar graan hoeft te maken voor het "winnen" van het spel is graan na lvl 3 aanzienlijk minder waard
- Bloem is daarintegen aardig wat meer waard vanaf level 3
- Je kan vanaf level 7 een salescomputer kopen om automatisch olie en bloem te verkopen
- Kippen en pasta hebben nog steeds geen goed doel, maar daar wordt aan gewerkt
- Vanaf level 8 kan je beginnen aan de onderzoeken voor mijnbouw
- Vanaf de volgende grote update komt mijnbouw daadwerkelijk beschikbaar
- Ik heb een naam voor het spel gevonden!
Een naam die niet direct de beste beelden op zal roepen, maar hij was nog beschikbaar en net zoals het spel zou ik de naam niet al te serieus nemen

Ik ben benieuwd wat iedereen er van vind en ik zie de bugs wel verschijnen

UPDATES (enkel de gebundelde updates):
08-02:
- Pasta fabrieken uit de piek energie verbruik weergave gehaald
- Probleem met farmrobots en het niet automatisch weghalen van de handmatige "bewerk velden" knop als je ieder 10e veld koopt is opgelost.
- Graan onderzoek levert nu met iedere ronde minder rendement op
- Graan onderzoek heeft levels gekregen, die zijn nu ook zichtbaar (klopt alleen voor nieuwe spelers of na een reset)
- Je kan nu veilig refreshen tijdens de research van veredeling van graan (voortgang wordt bewaard)
- Olieprijs kan nu daadwerkelijk 20 euro worden
- De sales computers verkopen nu nog maar 1x per 5 seconden, vlak voor de prijs veranderd, dit verkleint de kans op problemen met olie (nog niet volledig uitgesloten helaas)
- Dat de salescomputer de bloem voor 1000* teveel verkoopt zou niet meer voor moeten kunnen komen
- Exporteren voortgang via menu mogelijk gemaakt
- Olieproductie en energie productie netter gemaakt (er wordt geen olie gepompt als de voorraad al vol is, energieverbruik is nauwkeuriger)
- Weergave van graan onderzoek is iets verduidelijkt
- Kans op stilvallen oliepompen door gebrek aan olie voor het maken van de benodigde energie is kleiner
- Negatieve olievoorraad is nu echt niet meer mogelijk
- Diverse kleine code aanpassingen
- Volgorde laden graan en kippen aangepast om het incidenteel vermoorden van kippen te voorkomen
- Betere verwerking graan voor kippenboerderijen
- Meer graanvooraad op kippenboerderijen
- Voorraadbalk eieren toegevoegd in kippenboerderij blok
- Mining research robuster gemaakt (heeft wel nog issue's)
- Paypal donatie mogelijkheid toegevoegd (naast bunq, ideal enz.)
- Savegame export ook mobile ready en duidelijker gemaakt
- Savegame import toegevoegd aan het menu (nu ook gemakkelijk cross-device)
- Wat overbodige code opgeruimd
- Kleine fix voor de windmolencontrollers
- Nog meer mining research fixes
- Berekening maken pasta aangepast
- Het spel kan nu gepauzeerd worden (via game opties)
- Graan en bloem silo's zijn nu goedkoper
- Olietanks worden steeds duurder
- Verhouding tussen de verschillende levels (drempels voor volgend level) is aangepast
- Onderzoek mijnbouw gefixt
- Prospecting beschikbaar gesteld
- Steenkoolmijnen mogelijk gemaakt
- Steenkool energiecentrale mogelijk gemaakt
- Om te voorkomen dat je vast komt te zitten kan je steenkool ook kopen
- Ijzer, Koper, Uranium, Goud en Diamant zijn nog niet beschikbaar
- Indeling van interface is iets aangepast
- Eieren worden nu in een balk bj de kippenboerderij weergegeven
- Als je niet genoeg energie hebt voor het maken van pasta krijg je nu de juiste melding
- Zaken die per 5 ticks en zaken die per 1 tick gaan werken nu in 1 loop, dit voorkomt wat kleine foutjes / rariteiten
- Voor nu is de steenkool prijs nog fixed op 5k per ton
- Steenkool kan nog wel wat beter verwerkt worden in de interface maar dat pak ik nog op
- En talloze kleine fixes
Als je de drie onderzoeken gedaan hebt kan je gaan prospecten, dit kost aardig wat geld, maar duurt niet al te lang. Als je een type mijn vind dat al beschikbaar is (alleen steenkool op dit moment) kan je de mijn ook daadwerkelijk bouwen.
Mijnen kosten aardig wat energie, maar in het geval van steenkool (en later uranium) kan je de gedelfde resources ook weer gebruiken voor het maken van nog meer energie

07-03:
- Kleine stapjes gezet naar het online opslaan van je voortgang
- IJzermijnen actief gemaakt
- IJzererts als resource beschikbaar en verkoopbaar gemaakt
- Staalproductie (hoogovens) gemaakt
- Staal als resource beschikbaar en verkoopbaar gemaakt
- Werking steenkool verbeterd
- Steenkool aanzienlijk goedkoper gemaakt (50 euro per ton)
- Onder game-opties vind je nu een mogelijkheid om een verkoopmenu te openen om snel alle prijzen van je resources te zien en ze gemakkelijk te kunnen verkopen
- Alle alerts zijn vervangen door overlay popups
- Deze overlays komen niet naar voren bij automatische productie
- Steenkool en IJzererts worden niet meer automatisch verkocht bij overproductie.. De productie wordt simpelweg verlaagd.
- Je kan mensen in dienst nemen die pasta voor je maken
deze mensen hoeven hier alleen maar pasta voor terug (en eenmalig een miljoen)
- De laatste 5 verkopen zijn nu zichtbaar in het stats overzicht
- Talloze kleine aanpassingen in de code om het een en ander te optimaliseren
- Verder overgestapt op een centrale timer / loop (nog niet helemaal af)
- Eerste stappen gezet om resource prijzen helemaal centraal (op de server) te bepalen, als dat lukt kan ik kijken of het verkopen van resources impact kan hebben op de prijzen bij andere spelers
- Prijzen ijzer en steenkoolmijnen zijn aangepast
Voor nu doet de backend niet veel meer dan het centraal bijhouden van de voortgang van alle spelers (daar kan ik dan later weer stats van maken). Voor iedere speler wordt automatisch onderwater een online ID aangemaakt. Iedere minuut wordt je voortgang naar de backend gestuurd. In het menu heb je dan nu 3 opties:
Exporteer game ID
Gebruik deze code als je van systeem wil wisselen. Nadat je deze optie gebruikt hebt wordt je huidige sessie gereset, dus zorg dat je die code kopieert!
Exporteer save ID
Deze optie maakt een save voor specifiek dit moment. Je kan deze ID ook met andere uitwisselen, wanneer je een import van deze code doet wordt er een nieuw online ID aangemaakt waar je op verder gaat. Als je dan een fout maakt kan je altijd nog terug naar dit save ID

Importeer game / save ID
Spreekt voor zich

Nu dit achter de rug is (het schijven van een php connector en een node.js backend) kan ik weer verder met nieuwe content

24-03 Gewijzigde backend, kunststof en salescomputer pasta
Ik heb eerder deze week de backend weer omgegooid, deze is nu een stuk betrouwbaarder voor het opnieuw ophalen van savegames. Ik heb nu ook een beter beeld van hoeveel mensen de game tegelijk aan het spelen zijn

Verder in deze update:
- Je kan nu een salescomputer gebruiken voor het automatisch verkopen van pasta
- Er is een resource bij gekomen, kunststof
- Je kan kunststof maken van olie
- Kunststoffabrieken zijn te automatiseren met medewerkers die pasta eten
- Wat kleine fixes
Deze update heeft even op zich laten wachten door een bijzonder drukke tijd op het werk en het mooie weer

- optimalisatie savegames
- level 10 en 11
- Grotere olietanks mogelijk gemaakt
- V2 oliepompen toegevoegd
- Bestaande oliepompen upgraden
- Automatisch verkopen pasta
- Uranium mijnen geactiveerd
- splijtstofstavenproductie toegevoegd
- Kerncentrale toegevoegd
- Kernreactoren toegevoegd
- Kernafval toegevoegd
- Verkopen mijnen mogelijk gemaakt (daar waar dat niet al was)
- Meer zaken verkoopbaar gemaakt
- Voorbereiding centrale registratie verkopen resources
[Voor 62% gewijzigd door Neo_TGP op 09-05-2018 21:36. Reden: updates]