RocketKoen schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:37:
[...]
Is een transfer orbit niet inclusief de dv die je nodig hebt om weer af te remmen om in Mars orbit te raken?
Want als Mars nu wel toevallig op je juiste plek had gestaan, dan waren ze er vol in gecrasht, of ze hadden een slingshot gekregen het zonnestelsel uit.
Hmm, ik weet niet. C3 is een term voor de
karakteristieke energie van een trajectory (ten opzichte van Aarde, in dit geval). Volgens mij zit daar normaalgesproken geen delta-V voor orbital-insertion oid bij in. Het is gewoon de energie van een bepaalde trajectory (waarbij C3=0 als een ruimtevaartuig bijvoorbeeld precies Earth-escape kan halen, C3<0 als het in een baan om Aarde zit, en C3>0 als het op een Earth-escape trajectory zit)
MAVEN, a Mars-bound spacecraft, was launched into a trajectory with a characteristic energy of 12.2 km^2/sec^2 with respect to the Earth.[1] When simplified to a two-body problem, this would mean the MAVEN escaped Earth on a hyperbolic trajectory slowly decreasing its speed towards sqrt(12.2)km/s = 3.5 km/s. But since the Sun's gravitational field is much stronger than Earth's, the two-body solution is insufficient. The characteristic energy with respect to Sun was negative, and MAVEN - instead of heading to infinity - entered an elliptical orbit around the Sun. But the maximum velocity on the new orbit could be approximated to 33.5 km/s by assuming that it reached practical "infinity" at 3.5 km/s and that such Earth-bound "infinity" also moves with Earth's orbital velocity of about 30 km/s.
Nu ik wat verder zoek kom ik ook wel C3 ~12km^2/s^2 voor Mars transfer voor een optimaal launch window. Ik denk dat we daar ons antwoord hebben. Een C3 van 12km^2/s^2 is ongeveer het minimale voor Mars transfer. De Tesla
zit exact op een orbit met dezelfde karakteristieke energie als een Mars transfer! Waarom de Aphelion van deze orbit iets hoger zit weet ik dus niet, misschien omdat de inclinatie anders is?
Edit: En de final C3 is ook 12.0017km^2/s^2, wat echt wel een enorm rond getal is. Het doet me twijfelen of het dus ook echt een burn was tot de brandstof op was, of dat het zo geplanned is.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 08-02-2018 21:34
]