Diesel of gewoon benzine?Andrehj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Toch kan dat wel. Het hangt er maar net vanaf waar je een auto voor gebruikt. Onze familieauto heeft ook een dergelijk profiel. Ik fiets naar mijn werk en mijn vrouw heeft haar eigen auto. De familie-station wordt dus hoofdzakelijk in de weekenden en de vakanties gebruikt, nagenoeg allemaal lange afstanden. Hij staat ook soms wel drie weken stil (in de verwarmde garage).
Auto is van 2011, kilometerstand is nog onder de 170.000 en als ik de kilometers met de caravan (en hoog verbruik) even wegdenk, sta ik bovenaan in de statistieken van Spritmonitor.de, door de zuinige rijstijl en de dus de hoofdzakelijk lange afstanden.
Op benzine. Toen we de auto in 2011 kochten was ook al duidelijk dat we met ons gebruiksprofiel de hogere vaste kosten van diesel nooit terug gingen verdienen.Analamoebe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:41:
Diesel of gewoon benzine?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Diagnose Dan heeft deze week een video online gezet over hoe Smart (= Mercedes) over sustainability denkt:
In de module die de waterpomp bestuurt zit een teller die het aantal draaiuren van die waterpomp bijhoudt. Als die teller zijn maximum bereikt heeft, kun je de waterpomp vervangen, maar niet de teller resetten. Dat kan technisch wel, maar die functionaliteit stelt MB niet beschikbaar... Enige oplossing volgens Mercedes is het vervangen van die besturingsmodule, enkel omdat een tellertje zijn maximum bereikt heeft.
Zie deze video voor het hele verhaal:Lekker bezig Mercedes!
In de module die de waterpomp bestuurt zit een teller die het aantal draaiuren van die waterpomp bijhoudt. Als die teller zijn maximum bereikt heeft, kun je de waterpomp vervangen, maar niet de teller resetten. Dat kan technisch wel, maar die functionaliteit stelt MB niet beschikbaar... Enige oplossing volgens Mercedes is het vervangen van die besturingsmodule, enkel omdat een tellertje zijn maximum bereikt heeft.
Zie deze video voor het hele verhaal:Lekker bezig Mercedes!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor benzine is dat toch vrij normaal? Hier gaat het om een 6-cilinder diesel van 11 jaar oud met "slechts" 200k Autobahnkilometers. Voor een diesel is dat vrij weinig.Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Op benzine. Toen we de auto in 2011 kochten was ook al duidelijk dat we met ons gebruiksprofiel de hogere vaste kosten van diesel nooit terug gingen verdienen.
Ik heb in m'n C-klasse in 28 maanden zo'n 90.000km gereden, dat wil je met een benzine echt niet.
Yup dat is tegenwoordig hoe sommige dingen in de autobranche gaan, zoek eens naar airbag en B0100 storing met name FCA krijg meerdere op weekbasis binnen softwarematig een zetje geven en het scheelt weer een nieuwe airbag ecu van honderden euro's... en nee dit is niet een crash reset. Maar komt veelvoudig voor zodra voltage onder 11 volt komt, of als het voertuig langdurig niet wordt gebruikt (lees campers en seizoen gebruikt).Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:30:
Diagnose Dan heeft deze week een video online gezet over hoe Smart (= Mercedes) over sustainability denkt:
In de module die de waterpomp bestuurt zit een teller die het aantal draaiuren van die waterpomp bijhoudt. Als die teller zijn maximum bereikt heeft, kun je de waterpomp vervangen, maar niet de teller resetten. Dat kan technisch wel, maar die functionaliteit stelt MB niet beschikbaar... Enige oplossing volgens Mercedes is het vervangen van die besturingsmodule, enkel omdat een tellertje zijn maximum bereikt heeft.![]()
![]()
![]()
![]()
Zie deze video voor het hele verhaal:
[YouTube: Smart ForTwo/ForFour EQ Cooling System Warning + Fault Code P0463F1 Coolant Pump Electrical Fault]
Lekker bezig Mercedes!
DTC melding:
- [ B0100:49-8F ] !!! ECU Internal Errors !!!
[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 20-05-2026 23:26 ]
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Sinds deze week is de nieuwe GT 4-Doors aangekondigd in een elektrische variant. De meningen zijn erg negatief en dat is geheel begrijpelijk. Nu is spuien op het internet in reacties erg gemakkelijk, maar ik ben benieuwd wat de meningen hier zijn.
I don't have dreams, I have goals!!
:strip_exif()/f/image/JlFfARe5c9nCWgSvZpHONW5B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PKkMSq2BuZTzPwFubtTvnZr8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, vanavond de CLS van m'n zoon opgehaald en ik ben verliefd 😁
Wat een heerlijke auto.
Morgen krijgt hij even nieuwe vloeistoffen en filters. Ook wordt de versnellingsbak even gereset, dan kan hij mooi wennen aan de rijstijl van m'n zoon.
[ Voor 31% gewijzigd door Analamoebe op 22-05-2026 23:37 ]
Ik heb dat destijds ook gehad, de SBC melding. Dat was nog even spannend, de dealer kon een reset proberen maar de kans was 50/50 dat het zou lukken. In mijn geval ging het goed maar wat een ellende eigenlijk.Hari-Bo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:11:
[...]
Yup dat is tegenwoordig hoe sommige dingen in de autobranche gaan, zoek eens naar airbag en B0100 storing met name FCA krijg meerdere op weekbasis binnen softwarematig een zetje geven en het scheelt weer een nieuwe airbag ecu van honderden euro's... en nee dit is niet een crash reset. Maar komt veelvoudig voor zodra voltage onder 11 volt komt, of als het voertuig langdurig niet wordt gebruikt (lees campers en seizoen gebruikt).
DTC melding:De W211 en SBC pomp heeft ook z'on leuke teller alleen als de controle niet wordt gedaan en enkel SBC reset, dan is het risico een stuk groter dan het Smart euvel.
- [ B0100:49-8F ] !!! ECU Internal Errors !!!
Zoals sommigen van jullie weten rijd ik zelf een W123 als oldtimer naast het plastic geweld, en naslaan van technische informatie was tot voor kort een uitdaging. De officiële WIS-documentatie werd geleverd op cd-rom die uiteraard alleen draait onder Windows XP. Emuleren kan, maar het blijft gedoe.
Daarom heb ik de boel zelf online gezet: alle W123 werkplaatsinformatie is nu gratis en zonder gedoe te raadplegen via de browser op https://mercedesoldtimer.nl volledig in het Nederlands qua menu structuur, en gewoon af te drukken,
Momenteel ben ik ook bezig met de W107, W126 en W124.
Daarom heb ik de boel zelf online gezet: alle W123 werkplaatsinformatie is nu gratis en zonder gedoe te raadplegen via de browser op https://mercedesoldtimer.nl volledig in het Nederlands qua menu structuur, en gewoon af te drukken,
[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 25-05-2026 22:25 ]
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Held!Hari-Bo schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:25:
Zoals sommigen van jullie weten rijd ik zelf een W123 als oldtimer naast het plastic geweld, en naslaan van technische informatie was tot voor kort een uitdaging. De officiële WIS-documentatie werd geleverd op cd-rom die uiteraard alleen draait onder Windows XP. Emuleren kan, maar het blijft gedoe.
Mooie bakAnalamoebe schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een heerlijke auto.
Morgen krijgt hij even nieuwe vloeistoffen en filters. Ook wordt de versnellingsbak even gereset, dan kan hij mooi wennen aan de rijstijl van m'n zoon.
Waarom wordt de versnellingsbak gereset? Ik vraag dit met oprechte interesse.Analamoebe schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een heerlijke auto.
Om zichzelf in te leren over de rijstijl van de nieuwer bestuurder.Pro-prutser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Waarom wordt de versnellingsbak gereset? Ik vraag dit met oprechte interesse.
Goede tip, de auto heeft nu echt 0,0 steenslag, dus zeker de moeite waard daar eens naar te kijken.Tankbuster schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:32:
[...]
Mooie bakKan nog aanraden om een transparente folie aan de voorkant van de auto te doen om te beschermen tegen steenschlag. Heb volgens mij dezeflde kleur (799, Diamant Pearl White oid) en heb al aardig wat steenschlag schade aan de voorkant gehad.
De versnellingsbak past zich dan aan aan je rijstijl, dus de bak resetten na aankoop is zeker aan te raden. Heb ik met de mijne ook gedaan (nou ja, heeft m'n zoon gedaan)Pro-prutser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:24:
[...]
Waarom wordt de versnellingsbak gereset? Ik vraag dit met oprechte interesse.
Sow wist niet eens dat dat kon!Technofreakz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:51:
[...]
Om zichzelf in te leren over de rijstijl van de nieuwer bestuurder.
Enig idee wat dat ongeveer kost?
Dan moet ik dat ook maar eens gaan doen. Rij er nu al bijna twee jaar in. Het is nooit in mij opgekomen, omdat ik het niet wist. Het scheelt dat ik er maar 5K km per jaar mee rijd. Maar toch..Analamoebe schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Goede tip, de auto heeft nu echt 0,0 steenslag, dus zeker de moeite waard daar eens naar te kijken.
[...]
De versnellingsbak past zich dan aan aan je rijstijl, dus de bak resetten na aankoop is zeker aan te raden. Heb ik met de mijne ook gedaan (nou ja, heeft m'n zoon gedaan)
Niks, het is een bepaalde toetsen/sleutel combinatie die je uit moet voeren. Is via Youtube of google volgens mij wel te vinden.Pro-prutser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:58:
[...]
Sow wist niet eens dat dat kon!
Normaal gesproken, niets. Afhankelijk van het model Mercedes kan de reset op een bepaalde wijze tot stand komen. Wat al geschreven is, waarschijnlijk is er op YT of via een zoekmachine daar meer info over te vinden.Pro-prutser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:58:
[...]
Sow wist niet eens dat dat kon!
Testing, one, two ...