Richh schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:28:
[...]
1. Ik ben wel heel benieuwd in welke muntjes jij mee investeert.
2. Hoe zie jij wel een waardestijging ontstaan? Blijkbaar is mass adoption een slecht iets?
3. Je zegt dat je wel denkt dat crypto ooit in ons systeem komt. Hoe verloopt volgens jou het proces waarbij er toch mass adoption ontstaat?
Ik denk dat we elkaar inderdaad of niet begrijpen, of het gewoon niet eens zijn. Dat kan ook.
Om dan maar antwoord te geven op je concrete vragen:
1. Ik heb voornamelijk geïnvesteerd in 'muntjes' waar ik de waarde van de toepassing van die munt ook zie.
En ja, ik hoop ook een graantje mee te pikken van de gekte. Ik ga er echter niet vanuit dat elke coin die ik koop de potentie heeft om duizenden euros waard te worden. Bij sommige zal het bij een paar euro blijven steken.
Dus niet in coins die alleen draaien om een idee van een toepassing van blockchain technologie, maar waarbij die toepassing ook een coin logisch maakt.
Daarnaast ben ik ook gekke henkie niet en is een stukje van het portfolio alleen bedoeld om met niets doen geld te krijgen. Zoals de meeste mensen dus.
2. Waardestijging is geen doel op zich van een coin. In je voorbeeld van LTC is het helemaal geen vereiste dat de LTC in waarde stijgt om geaccepteerd te worden. En mass adoption is geen slecht idee. Dat ik heb ik ook nergens beweerd. Ik beweer alleen dat de volatiliteit de adoptie in de weg staat (dus niet de waardestijging an sich).
De waardestijging van de afgelopen tijd is geen mass adoption, maar mass greed. Mensen zien succes en willen daarin delen. Het leek zo makkelijk, koop een paar bitcoin (en altcoins worden ook onder die noemer geschaard) en je bent na een paar maanden binnen. Als je met tulpen kopen hetzelfde had kunnen verdienen hadden mensen die massaal gekocht
Geen enkele serieuze coin heeft enkel als doel om veel waard te worden.
3. De vereiste voor mass adoption? Nogmaals: vertrouwen.
Er is na de crisis een heleboel vetrouwen in de banken en het systeem verdampt. Blockchain kan daarbij een rol spelen. Ofwel door een alternatief te bieden, ofwel door het systeem te dwingen transparanter te worden of zelf blockchain in te zetten.
Een vereiste om als onafhankelijk betaalmiddel te gaan gelden: Snelheid en individuele controle. Dat laatste kan voor een nerd of techneut nu, maar mijn moeder kan op haar internetbankieren prima zien waar haar geld is en wie er afschrijft.. dat lukt haar nog niet met een wallet.
Wat betreft de snelheid: Zolang het niet lukt om een transactie in de blockchain snel te laten verlopen zonder tussenkomst van partijen die als proxy ertussen gaat zitten en de transparantie in de weg zitten, biedt crypto te weinig voordeel om gelijkwaardig of beter te zijn dan het huidige systeem.
Overigens denk ik dat het allervoornaamste voor mass adoption is dat mensen helemaal niet zien of weten dat er blockchain technologie achter zit, maar dat het gewoon goed of zelfs beter werkt. Ze moeten de voordelen zien, niet de technologie.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams