Ervaringen verlengen via Mobiel.nl en Belsimpel.nl
Opmerking: dit is hoe het op dit moment werkt zover ik kan achterhalen. Mocht Simyo of een retailer hun proces aanpassen, dan kan dat uiteraard veranderen.
Officiële verlengmethode volgens Simyo
Je kunt op de volgende wijze verlengen via derde partijen:
Stap 1. Ga naar de website.
Stap 2. Ga naar Telefoon + Abonnement > Simyo
Stap 3. Kies links voor Mijn eigen 06-nummer behouden of verlengen. Hier voer je je huidige 06-nummer in en kies je voor Simyo als provider. Let op! Het is belangrijk dat je hier aangeeft dat je nu een Simyo Prepaid hebt, ook als je een abonnement hebt. Anders kan het nummerbehoud niet aangevraagd worden*.
Stap 4. Kies de telefoon die bij jou past.
Stap 5. Kies je bundels.
Stap 6. Klik op bestel nu, kies je bezorgwijze en ga naar de volgende stap.
Stap 7. Kies je overstapdatum en vul je gegevens in.
Stap 8. Controleer je gegevens en voltooi je bestelling.
Stap 9. Stuur, als je het abonnement binnen hebt, een mail naar nummerbehoud@simyo.nl met je huidige 06-nummer, je huidige klantnummer en je ordernummer bij Belsimpel of mobiel.nl. Dan regelt onze afdeling nummerbehoud dat je nummer wordt overgezet naar je nieuwe abonnement.
*Dit klopt niet en lees daarom verder

Ervaring met Belsimpel.nl
Belsimpel biedt inderdaad de optie om te verlengen, maar alleen als je in de wizard kiest voor Simyo Prepaid, precies zoals Simyo zelf voorschrijft.
Mijn situatie:
- Huidig 2‑jarig abonnement, binnen 4 maanden van einde contract
- Bestelling geplaatst via Belsimpel
- Gekozen voor “prepaid” + nummerbehoud, ondanks dat ik een abonnement heb
Resultaat:
De verlenging is geaccepteerd en gaat automatisch in zodra mijn huidige contract afloopt.
Conclusie: via Belsimpel is verlengen mogelijk, mits je de prepaid‑route volgt.
Zover lijkt ook de welkomstbonus gehonoreerd te worden maar eerst zien dan geloven.
Ervaring met Mobiel.nl
Mobiel.nl biedt geen mogelijkheid om een Simyo‑abonnement te verlengen, ongeacht of je kiest voor “abonnement” of “prepaid”.
Mijn situatie:
- Huidig maandelijks opzegbaar abonnement.
- Geen mogelijkheid tot verlening bij mobiel.nl
Om toch van de welkomstaanbieding gebruik te maken:
- Nieuw Simyo‑abonnement besteld via Mobiel.nl
- Nieuw nummer gekregen
- Daarna nummerbehoud aanvragen bij Simyo (oude nummer → nieuwe contract)
Voorlopig resultaat:
Nieuw abonnement is geaccepteerd door mobiel.nl en afgehandeld
Nieuw nummer verkregen van Simyo
Met betrekking tot de vervolgstap porteren:
Zoals verwacht gaf de WhatsApp‑helpdesk van Simyo aan dat dit niet mogelijk zou zijn.
Reactie van Simyo WhatsApp (letterlijk citaat)
"Ik begrijp dat dit verwarrend is! Als je bij Mobiel.nl een nieuw Simyo abonnement hebt besteld en je wilt je bestaande Simyo nummer behouden (dus van Simyo naar Simyo), dan geldt er een speciaal proces:
Je kunt alleen nummerbehoud van Simyo naar Simyo aanvragen als je bij het bestellen kiest voor “Prepaid” en “Mijn eigen 06-nummer behouden of verlengen”.
Na ontvangst van je nieuwe abonnement stuur je een mail naar nummerbehoud@simyo.nl met je huidige 06-nummer, klantnummer en het ordernummer van Mobiel.nl.
Alleen op deze manier kan het nummerbehoud van je oude Simyo nummer naar je nieuwe Simyo abonnement via Mobiel.nl geregeld worden.
Heb je bij Mobiel.nl een nieuw nummer gekozen en niet voor nummerbehoud via “Prepaid”, dan is het niet mogelijk om achteraf je oude nummer te porteren naar het nieuwe abonnement."
Simyo’s beperking botst met ACM‑richtlijnen
Waarom dit niet klopt (
ACM‑regelgeving)
De ACM is hier heel duidelijk over:
- Nummerbehoud is altijd toegestaan
- Ook binnen dezelfde provider
- Ook als het contract nog loopt
- Ook als je bij de bestelling een nieuw nummer hebt gekozen
- Ook als je via een derde partij bestelt
Simyo’s interne proces klopt dus niet met de wettelijke regels.
Ik heb daarom alsnog een formeel verzoek ingediend bij
nummerbehoud@simyo.nl.
De WhatsApp‑support gaf aan dat verdere communicatie via die afdeling zal verlopen.
Ik wacht de reactie af en zal deze hier later delen.
Een interessante test die ik opzettelijk ben aangegaan omdat ik toch van de welkomstbonus gebruik wil maken (scheelt behoorlijk) en dit gewoon ook ACM proof is. Dat Simyo hier anders over denkt is niet mijn zaak en in dit geval houd ik ze graag aan de regels.