Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:08:
[...]
Wel mooi dat het aangepast kan worden!

Bedankt voor de informatie.
Het schijnt te kunnen, evenals een aantal andere timers en schakelingen. Maar ook je motortiming en nieuwe injectoren inleren (daar had ik hem voor). Moest destijds wel gebeuren met een Windows 32bit computer, en op mijn laptop kreeg ik het niet werkend. Unit doorverkocht en bij die ander lukte het wel :?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 19:17
Ik geloof, maar pin me er niet op vast, dat die software alleen nog draaide op XP Pro. Als je dat niet had dan gebeurde er niks. Er is tegenwoordig wel veel uitgebreidere software beschikbaar maar dat is in het grijze gebied dus je zult zelf moeten googlen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:28
adinsx schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:39:
[...]

Verder, de nieuwe kaart hier binnengehaald voor Rlink2 van TomTom. 2017/06 versie staat klaar.
Tot op heden zie ik de update nog niet terug komen op de RLink pagina. Doe ik iets verkeerd?

Ninjaedit: terwijl ik dit verzend bedenk ik me net, er moest onlangs een factory reset uitgevoerd worden op het systeem. Zal hier hierdoor geen connectie meer hebben met de RLink store? Maar goed, dan zou hij nog altijd de oude kaarten in het systeem moeten hebben en zal ik volgens mij nog altijd de melding moeten krijgen...volgens mij

[ Voor 35% gewijzigd door EdjeCageman op 14-04-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 18:41

XanderDrake

Build the future!

Beste heren, hiero een eigenaar van een Clio 3 estate uit 2008. Prima auto, heb hem sinds 2016 en kwam mooi uit de APK vorig jaar.
Maar sinds paar maanden hebben we problemen met de hendels\schakelaars op het stuurkolom. Eerst kregen we het grote licht niet meer langdurig aan, en vervolgens lijkt de ruitenwisser pas na een hele tijd aan te gaan. Dus de hendel omzetten maar geen response. Dat eerste is irritant, het tweede is gevaarlijk bij regen.

Ik heb ergens gehoord dat de Clio 3 hendels nu ongeveer versleten raken. Maar beide kapot is een beeeetje gortig. Is er ergens signaal storing mogelijk?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Iemand enig idee of een wasmachine (zonder doos etc) in een Renault Megane hatchback past uit 2017? :+

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
screenager schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:25:
[...]

1.5 is veel zuiniger en heeft best veel pit voor z'n motor.
Tevens is de 1.5 euro 6 de 2L is euro 5, met de opkomende milieuzones is het verstandig een euro 6 te hebben.

Daarnaast heeft deze lederen bekleding en was de prijs erg gunstig.
De 1.5 dci is in de praktijk ook een stuk zuiniger, mijn vader rijdt een 2.0 Dci (Weliswaar de 180 pk), maar dat is rond de 1 op 14 op korte stukken en de lange stukken houdt het bij de 1 op 16/17 wel op.
Met de 1.5 rij je rustig 1 op 18 zonder rustig aan te doen. Leuk cadeautje in elk geval 8)
DropjesLover schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:11:
Wat zijn de ervaringen hier met de Megane 3 met kilometerstanden van rond de 200k km?
En met dCi's met die kilometers?

Ik werd er door een betrouwbare garagehouder vandaag expliciet voor gewaarschuwd. Zaken als oliepomp, injectoren, elektronica zouden nog steeds typisch Frans er na een paar jaar mee ophouden...

Reden is dat ik interesse heb in een Megane GT op diesel, maar die hebben bij ons budget allemaal rond de 200k km gelopen.
Een van mijn vorige auto's was een 2002 Clio 1.5 dci met 230k km en daar heb ik in een jaar redelijk wat problemen mee gehad. Niet goed genoeg voor een daily drive zegmaar...
Dat je met een 2002 clio 1.5 dci de nodige dingetjes gehad hebt geloof ik wel, die hadden inderdaad wel wat lastige kinderziektes. Neem aan dat je Grand Tour bedoeld als in Estate? Gezien de 1.5 niet als GT is geleverd :P

1.5 Dci's gaan tegenwoordig moeiteloos naar de 4 ton. Vanaf rond 2007 zijn eigenlijk alle kinderziektes er uit (dus goede drijfstanglagers, verstuivers, brandplaatjes, etc.). Enige wat nog wel eens voorkomt, zeker bij hogere km. standen zijn de gloeibougies en de rubber slangetjes om te meten of het roetfilter werkt. Niets echt spannend dus.

Voor wat betreft de Megane 3 zelf, staan niet voor niets als betrouwbaar te boek en zijn buiten de lease om ook veel verkocht met een reden. Gaat eigenlijk weinig mis aan, enige waar je op zou moeten letten zijn verschillen tussen bouwjaren m.b.t. uitrusting en type radio's/navigatie (en niet op wat er wel en niet stuk kan gaan). Uiteraard hebben ze wel wat aandachtspuntjes maar dat is eigenlijk beperkt tot:
- kentekenverlichting die niet werkt (Corrosie stekker/lamp houder omdat er water in komt te staan, 5 minute fix van 15 euro),
- lekkage bij de estate derde remlicht (afdichting vernieuwen)

Meer kan ik zo snel niet verzinnen (zullen vast nog wel wat dingetjes zijn, volgens mij waren er nog een paar bouw maanden waar de kabelboom te dicht langs de schakelpook liep en daardoor door de kabelboom heen sleet). Voor de rest, bluetooth door de bouwjaren heen heeft verschillende resultaten m.b.t. welke telefoons wel/niet werken, dus zoek dat even na als dat een vereiste is of je telefoon mogelijk een probleem geval is i.c.m. de radio.

Zo als ik het zo lees klinkt het een beetje als bangmakerij van de betreffende garagehouder, vooral het benoemen van de oliepomp slaat nergens op (dat was zelfs bij de 1e generatie (die in je 2002 clio zat) 1.5 dci geen probleem punt). Sowieso, oliepomp zit direct achter het oliefilter ongeacht de auto, dus die zuigt altijd ongefilterde olie op. Kan me niet voorstellen dat er auto's bestaan waarbij dit een structureel probleem is (zo lang het filter volgens termijn vervangen wordt). Vraag de garagehouder eens wat die van een recente Mercedes A 180D/B 180d/CLA 180d vind? En dan specifiek de motor ;)
(hint... het is dezelfde motor als in de megane gebruikt wordt, en zo als mercedes zegt, das beste oder nichts ;) ).

@XanderDrake Zijn zeer waarschijnlijk wel de hendels helaas. Bestel gewoon nieuwe (winparts levert ze ook als de dealer de hoofdpijs vraagt) en pak niets van de sloop, anders heb je kans dat je vrij snel hetzelfde hebt.

@miicker hangt van de wasmachine af :+
In een Laguna 3 past het wel (praktijkervaring :P ).
https://www.renault.nl/mo...os/megane/afmetingen.html

H - J = 697 mm

Een voorlader schijnt gemiddeld 850 mm hoog te zijn dus ik ga zeggen dat het niet past :P

[ Voor 6% gewijzigd door melcon op 16-04-2018 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

XanderDrake schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:21:
Beste heren, hiero een eigenaar van een Clio 3 estate uit 2008. Prima auto, heb hem sinds 2016 en kwam mooi uit de APK vorig jaar.
Maar sinds paar maanden hebben we problemen met de hendels\schakelaars op het stuurkolom. Eerst kregen we het grote licht niet meer langdurig aan, en vervolgens lijkt de ruitenwisser pas na een hele tijd aan te gaan. Dus de hendel omzetten maar geen response. Dat eerste is irritant, het tweede is gevaarlijk bij regen.

Ik heb ergens gehoord dat de Clio 3 hendels nu ongeveer versleten raken. Maar beide kapot is een beeeetje gortig. Is er ergens signaal storing mogelijk?
Klinkt als een elektrisch probleem, gaar contact in de rondschakelaar, maar ook een slecht massapunt kan zijn. Electische problemen zijn altijd lastig naar iets specifieks te herleiden :/

@melcon Tsja... kleine dingen zullen altijd wel vaker voorkomen, zaken als gloeibougies zijn gewoon standaard onderhoud natuurlijk. Injectoren zijn in zekere zin ook verslijtartikelen, zeker bij de hoge druk van een common-rail systeem. Elke auto met 2 ton op de klok is gewoon een risico. De motor blijft het meestal wel redelijk doen, het zijn de systemen en electronica er omheen die het begeven. Wiellagers, schokdempers, startmotor, uitlaat, allemaal mogelijk in 1 jaar, en toch niet goedkoop.

Een Mercedes A 180d heeft toch een 1.8l diesel motor? Hoe kan dat dan een Renault 1.5 dci zijn, met Renault afwerking? :P

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16

vhal

ಠ_ಠ

Paar weken terug maar mijn Megammel 3 1.2 115 TCe heeft een 'mijlpaal' gehaald...en hij doet het nog :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y7PHd8Z14evTdeM2N2WF17ht/full.png

Eigenlijk ben ik best tevreden over de auto afgezien dat er in die tijd wel wat ‘dingetjes’ waren. @melcon noemde het al, vocht in de kentekenverlichtinglampjes maar dit was simpel op te lossen door een nieuwe unit van 15€. In het begin was het olieverbruik wel hoog maar na een softwareupdate werd dit verminderd naar een wat gunstiger olieverbruik. Wel vind ik de stoffen bekleding wel van mindere kwaliteit, met name op de bestuurdersstoel zie ik lichte slijtageplekken waar de sensor zit voor de gordel/zitvlak. Daarnaast wil de auto heel soms abrupt schokken bij het wegrijden, alsof de koppeling een rotte plek heeft.

Afgezien van het standaard onderhoud zijn er geen gekke reparaties geweest. Alleen de remblokken voor zijn vervangen.

Wel ben ik aan het kijken naar iets anders, mogelijk wat kleiners daar de fase van 2 jonge kinderen <2jr wel voorbij is en een formaat Clio Estate ook wel handzaam is. Maar ik heb geen trek om in een 3-cilinder te rijden, ik erger mij rot aan die roffel van wat ik heb gehoord uit de Captur van mijn ouders. De Clio heeft dan wel de TCe120 zviw...

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 16-04-2018 09:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DropjesLover schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:21:
[...]

Klinkt als een elektrisch probleem, gaar contact in de rondschakelaar, maar ook een slecht massapunt kan zijn. Electische problemen zijn altijd lastig naar iets specifieks te herleiden :/

@melcon Tsja... kleine dingen zullen altijd wel vaker voorkomen, zaken als gloeibougies zijn gewoon standaard onderhoud natuurlijk. Injectoren zijn in zekere zin ook verslijtartikelen, zeker bij de hoge druk van een common-rail systeem. Elke auto met 2 ton op de klok is gewoon een risico. De motor blijft het meestal wel redelijk doen, het zijn de systemen en electronica er omheen die het begeven. Wiellagers, schokdempers, startmotor, uitlaat, allemaal mogelijk in 1 jaar, en toch niet goedkoop.

Een Mercedes A 180d heeft toch een 1.8l diesel motor? Hoe kan dat dan een Renault 1.5 dci zijn, met Renault afwerking? :P
Op zich wel maar privé heb ik nooit auto's gekocht met minder dan 180k op de klok. Liefste zo rond de 220k met onderhoudshistorie. De meeste afschrijving is dan geweest, mensen doen hem dan weg omdat ze dan veel kosten hebben gehad in de vorm van schokdempers/uitlaat/lagers en dat soort dingetjes inderdaad ;) juist de stand waar op je ze moet kopen omdat je dan weer 2 ton kan zonder dat soort onderhouds zaken. Kan alleen soms wat lastiger zoeken zijn om iets te vinden die er optisch ook nog goed uit ziet.

Dat zou je denken ja :o maar die aanduiding zegt niets meer over de inhoud (net als bij bmw dat ook niet meer het geval is overigens). Een C klasse 180D heeft bijvoorbeeld de 1.6 Dci van Renault :) kijk maar eens op www.autoweek.nl onder specificaties, inhoud heel toevallig 1461 cc en vergelijkbaar vermogen (Mercedes gooit er een eigen mapping op, dus geen 110 pk, maar 109 pk of 114 pk). Je kan hier zien welke mercedessen de 1.5 dci gebruiken:
Wikipedia: Renault K-Type engine

Nog een leuk weetje, de nieuwe 1.3 TCe ga je ook terug vinden in diverse Mercedes modellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
En de grotere benzinemotoren van Mercedes ga je ook tzt terug zien bij Renault en Nissan :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
Ottovw schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:46:
[...]

Hele lange zit. 0,0 communicatie, dit is inmiddels vierde datum die ik heb doorgekregen. Klopt, EDC bedoelde ik.

[...]

Mijn collega en ik hebben dezelfde lange levering. Hij heeft een GT-line meer en kleur zwart, rest zelfde. We hebben geen bericht gekregen dat de motor is omgezet naar 1.3. Zoals ik hierboven al aangaf, we krijgen niet te horen waarom het zo lang duurd. Leasemaatschappij heeft niet de dealer vrij gegeven waar ze de bestelling hebben gedaan.
Inmiddels bericht gehad van de leasemij dat het de week van 18 juni wordt, niks gehoord over een andere motorisering. Wel gaf hij aan dat alle bestelde Meganes bij hen vertraging hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:36
Bartjeh schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:25:
[...]

Inmiddels bericht gehad van de leasemij dat het de week van 18 juni wordt, niks gehoord over een andere motorisering. Wel gaf hij aan dat alle bestelde Meganes bij hen vertraging hebben.
En wanneer besteld? gevonden, 20 januari dus

Afgelopen vrijdag bericht gekregen weer week uitstel. Geven nu aan deze week levering en dan nog max 14 dagen met uitgifte kenteken. Ik heb mijn twijfels...

Overigens ook geen informatie verkregen waarom het zo lang duurd. Ook niet op de hoogte van een andere blok.

[ Voor 13% gewijzigd door Genestealer op 17-04-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
Het lange wachten is bijna voorbij, mijn Megane Estate Signature Exclusiv zou 25 Mei geleverd worden maar kreeg telefoontje dat hij nu al beschikbaar is. Helaas loopt mijn huidige lease contract pas 7 Mei af :| . Nog eventjes dus en na 12 jaar VW Golf Variant een keer iets anders :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Nog even geduld dus :) Je huidige leasecontract heeft 12 jaar gelopen of heb je 3/4 keer een VW Golf Variant geleased? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lekker dan... vorige week vrijdag brak opeens het knopje aan de achterkant van mijn automaatpook af in m’n Megane. Snel mee naar de dealer gereden maar ze hadden geen nieuwe liggen. Schakelen gaat nog wel, maar wcht handig is t niet. Bellen ze net dat de nieuwe binnen is en dat ze over 3 weken (!) pas tijd hebben om hem te installeren :(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikE12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:55
Ik heb een Clio uit 2015 met rlink. Nu is versie 10.0 van de tomtom kaarten al een tijdje beschikbaar, maar deze staat niet tussen mijn updates. Iemand enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
melcon schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:53:
Nog even geduld dus :) Je huidige leasecontract heeft 12 jaar gelopen of heb je 3/4 keer een VW Golf Variant geleased? :P
hahaha nee, 3 keer 4 jaar. Wilde geen nieuwe periode met een wagen die bijna hetzelfde is gebleven. Vandaar de sprong in het diepe naar Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@dstaals Ben benieuwd hoe die gaat bevallen, veel plezier er mee! In elk geval heel iets anders een golf variant ;)

[ Voor 27% gewijzigd door melcon op 18-04-2018 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:25
"Het grote Renault topic" Intrest = Sparked

Sinds een paar weken de trotse eigenaar van mijn eerste eigen auto. Een 230k kilometer oud project waar ik met veel plezier aan begonnen ben. Ik heb een Renault Megane uit 2004 gekocht, met het iconische "eendenkontje" en een hoop te versleutelen. Aan de titel te zien kan ik hier waarschijnlijk terecht voor tips en kennis die ik zelf niet heb. Klopt mijn vermoeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

PauseBreak schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:40:
Ik geloof, maar pin me er niet op vast, dat die software alleen nog draaide op XP Pro. Als je dat niet had dan gebeurde er niks. Er is tegenwoordig wel veel uitgebreidere software beschikbaar maar dat is in het grijze gebied dus je zult zelf moeten googlen.
Klopt, XP pro 32-bit.
Helaas was uitvoeren als XP niet voldoende...

Een oud laptopje ergens ritselen, XP op installeren met een key van internet, software installeren en hopen dat het werkt...

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Tijdje niets gepost hier...

Afbeeldingslocatie: https://www.cliosport.net/attachments/img_6388-jpg.1362562/

Zo staat de Clio RS er nu bij...

Het onderblok laat ik reviseren en de kop doe ik zelf. Onder toeziend oog van een monteur. Wel fascinerend om voor het eerst een motor te demonteren. Ookal kwam ik niet erg ver... Drie kopbouten braken af waardoor ik de kop er niet af kon krijgen en de boel naar een revisiebedrijf moest brengen om de bouten uit te laten boren. :|

Afbeeldingslocatie: https://www.cliosport.net/attachments/img_6465-jpg.1363573/
Best wel leeg zo...

Clio in betere tijden:
Afbeeldingslocatie: https://www.cliosport.net/attachments/19114089_1823553651294422_3452266078760717333_n-jpg.1354755/

[ Voor 11% gewijzigd door hostler op 18-04-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Leuk klusje @hostler. Ga je de boel alleen (laten) reviseren of ga je er ook mee aan de slag qua upgrades?

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Blok zelf blijft los van ARP drijfstangbouten standaard. ITB kit staat op de planning maar een nieuwe (bc-racing) schroefset staat hoger op de lijst.

Aangepaste Brembo klauwen van een Megane 2 rs liggen al klaar en kunnen er op (zodra ik remblokken bestel). Cup draagarmen voor meer as-kanteling idem.

Het gaat mij vooral om het verbeteren van het rijgedrag dan een zoektocht naar PK's.

Een lijstje...: :P

Wielen:
Renault OZ F1 15"
Federal 595RS-R

Onderstel:
H&R Camber bolts (-2,5 graden camber)
FK Highsport schroefset voor + veren achter
Bilstein B8 dempers achter
Whiteline achteras stabilisatiestang
PowerFlex Paars in draagarmen
PowerFlex Paars in stabilisatiestang (buiten + binnen)
1cm spacers tussen achteras en hub
2cm spacers voor (Anders passen de nieuwe Brembo klauwen niet)

Remmen (huidige setup):
Carbone Lorraine RC6 remblokken voor
Brembo remblokken achter
Brembo HC remschijven
HEL staal gevlochten remleidingen
Remkoeling (op plek van mistlampen)

Motor:
PowerFlex Yellow "Dogbone" motorsteun
PowerFlex Yellow Upper engine mount insert
RS 182 inlaat
Fastchip custom mapping
K-Tec Racing 2,5" stealth midden en einddemper
PowerFlex Red uitlaatrubber

Buitenkant:
Achterruitenwisser delete
Skoda Fabia bumperlip

Interieur:
OMP 300mm stuur
L-tec hub spacer
Pioneer Radio

To-do (niet op volgorde):
CUP draagarmen (meer as-kanteling/castor) met PowerFlex Black rubbers (al liggen)
Nieuwe schroefset
Kuipstoelen
Safety devices rollbar (of hele cage)
Sabelt 5-point harnassen
Brembo remklauwen (al liggen)
ITB kit
PowerFlex achteras rubbers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Supermuskusrat klopt ;)

@hostler Die federals zijn fijn, heb ze zelf ook onder de racer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Mooi, dan heb ik meteen mijn eerste vragen;

De interne computer geeft aan "Geen druk in aircosysteem", airco doet het ook niet. Moet ik hier nog geld in steken, of is de airco een verloren zaak?

De sleepring in het stuur is versleten, de knoppen van de cruisecontrol doen het daarom niet. Is dit op te lossen?

Ik heb voor als we met vrienden treintje rijden een 27Mhz tranceivertje in de auto. Het lijkt alsof de ontsteking op het signaal stoort (alsof er een brommer naast met staat te pruttelen, gaat harder icm meer toeren) hoe kan ik dit oplossen? Er zit al een Ferriet ring in de voedingskabel van de zender, maar dat heeft niet veel geholpen.

De display geeft standaard aan dat ik de batterij in de kaart moet vervangen. Deze batterij is vervangen door een gloednieuwe, maar de melding blijft. Dealer wil niks proberen of doen tenzij ik heel diep in de buidel tast.

Er zitten keyless entry sensoren achter de handgrepen, net als bij de Espace uit dezelfde tijd (hebben wij ook) maar bij de Megane werken deze niet. Heeft dit temaken met productiegemak, of is er iets stuk?

Het raam linksachter wil niet meer omhoog of omlaag, zowel van de bestuurderscontrols als de controls bij het raam komt er geen beweging in (ook geen motorgeluid oid)

Leest naar boven en denkt "ik heb een wrak gekocht" :P

Alvast bedankt voor de reacties (y)

EDIT: Het gaat om een Megane uit 2004, 1.6 16V, Benzine, met ruim 228.000 op de teller.

[ Voor 2% gewijzigd door Supermuskusrat op 19-04-2018 09:32 . Reden: Verduidelijking Model ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Supermuskusrat
- Airco is nooit een verloren zaak maar het hangt wel wat je er voor over hebt en hoe handig je bent. Geen druk betekent dat deze lek is, laten vullen met kleurmiddel en kijken waar deze lekt. Meestal de condensor, zelf vervangen is aan te raden (kost het minste) en weer af laten vullen dan zou hij weer moeten werken. Pomp is druk beveiligd en gaat niet aan bij te weing (of te veel) druk. Laat hem wel spoelen en vervang preventief het filter/droger element.

- Uiteraard, gewoon sleepring vervangen, bij de dealer te bestellen (niet echt prijzig, iets van 60 euro dacht ik)

- Ontsteking is ontstoord, als je dan alsnog storing krijgt dan heb je mogelijk niet genoeg massa of het transceivertje ergens anders gevoelig voor. Je kan een condensator paralel over de + zetten waarmee je de transceiver voed. Je hebt geen storing op je radio neem ik aan?

- Melding kun je resetten door 5x deuren openen/sluiten terwijl je dichtbij de auto staat (dealer hoort dit ook te weten, alleen sommige dealers zijn hopeloos...).

- Dit is inderdaad productie gemak, zitten geen sensoren achter als je geen keyless hebt.

- Als de andere ramen het wel doen is het mechanisme waarschijnlijk stuk of motor overleden door vocht inwerking. Vervangen door raammechanisme via b.v. een winparts, zijn goedkoper en van betere kwaliteit als wat er origineel in zit.

Daarnaast zou ik ff alle afwaterings kanalen bij langs gaan, onderkant deuren, paravaan, achterklep, zijn bekende punten van een 2004 megane die leuke storingen kunnen veroorzaken als ze niet schoongehouden worden.

Je hebt in elk geval iets gekocht waar je lekker aan kan klussen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Overigens, als je niet zou handig bent kost het vervangen van het aircosysteem ook niet overdreven veel bij een universele garage of Renault specialist. De losse onderdelen zijn niet duur en het is zeker bij een 1.6 vrij goed te doen qua bereikbaarheid, dus je hebt een keer een dag kwijt aan arbeidsloon als je alles laat doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Allright bedankt voor de racties tot zo ver :D

Welk kleurmiddel moet ik hierbij gebruiken? ik neem aan dat dat een speciaal goedje is?

Sleepring ga ik navragen, die wil ik dan laten vervangen.

De radio heeft geen storing. Zou het nog helpen als ik de kabels van de voeding direct naar de accu trek, in plaats van in de 12v Socket?

Deuren openen en sluiten ga ik zo meteen proberen. Ik laat de uitkomst weten

Ramen ga ik ook naar kijken. bij het vervangen van de speakers heb ik de verborgen kant van de voorramen gezien, deze zijn helemaal groen, ik neem dan aan dat dat bij de achterramen ook zo is, en dat vocht hier de oorzaak is. Bedankt voor de tip.

De sensoren voor keyless zitten er wel, maar op internet wisselt het met antwoorden. de een zegt dat dat er niet op zit, en de ander zegt dat het gewoon zou moeten werken. Hoe kan ik controleren of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, en dit vervolgens activeren?

Afwatering is allemaal schoongemaakt. De auto heeft een enorme klap rechtsachter gehad met een enorme deuk als gevolg. Dit bracht weer lekkage met zich mee waardoor ik water onder mijn reservewiel had staan. De deuk hebben we met een dikke verwarmingspijp, veel commitment en redelijk wat plamuur toch vrij netjes weg kunnen krijgen (ik ben een IT student, geen schadeherstelbedrijf :p)

Ik zou graag wat foto,s delen van dit enorme beunproces, helaas staan die op mijn privecomputer. Ben nu op het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 14:23
Wat een verschil met R-Link + Bose set t.o.v. MediaNav en standaard installatie :9~

[ Voor 51% gewijzigd door s1ck op 20-04-2018 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:40
DropjesLover schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:11:
Wat zijn de ervaringen hier met de Megane 3 met kilometerstanden van rond de 200k km?
En met dCi's met die kilometers?

Ik werd er door een betrouwbare garagehouder vandaag expliciet voor gewaarschuwd. Zaken als oliepomp, injectoren, elektronica zouden nog steeds typisch Frans er na een paar jaar mee ophouden...

Reden is dat ik interesse heb in een Megane GT op diesel, maar die hebben bij ons budget allemaal rond de 200k km gelopen.
Een van mijn vorige auto's was een 2002 Clio 1.5 dci met 230k km en daar heb ik in een jaar redelijk wat problemen mee gehad. Niet goed genoeg voor een daily drive zegmaar...
Zelf heb ik met een Megane Station Bose versie 1.5DCi rondgereden en 211.000km erop gezet in ongeveer 5jr en slechts 1x een probleem gehad met een slangetje waardoor alleen rustig rijden nog ging, naar de garage. Verder nooit stil gestaan of vreemde mankementen gehad. Electronica heeft altijd goed gewerkt, geen rammels of kraakjes, niks mis mee dus.
Zoek er een die op de juiste momenten de beurten heeft gehad bij de dealer dan kun je daar volgens mij nog veel plezier aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Supermuskusrat Gewoon vragen bij garage/airco boer, of ze er kleur middel bij in stoppen, meestal is het groen maar an sich maakt de kleur niet uit zolang het maar een opvallende kleur is :-P

Kabels direct naar de accu kan zeker helpen, zorg voor goede kabels en neem en zekering op in de kabel zo dicht mogelijk bij de accu (dan brand je auto niet af als je kortsluiting hebt :+ ).

Als je keyless hebt, zou je de auto op slot moeten kunnen doen met het knopje op de handgreep v/d deur. Ontgrendelen gaat dan d.m.v. je hand in de deurgreep stoppen. Weglopen en op slot gaan zit er niet op bij dit keyless systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
melcon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:58:
@Supermuskusrat
Als je keyless hebt, zou je de auto op slot moeten kunnen doen met het knopje op de handgreep v/d deur. Ontgrendelen gaat dan d.m.v. je hand in de deurgreep stoppen. Weglopen en op slot gaan zit er niet op bij dit keyless systeem.
Helaas zit er geen knopje op de handgreep (overgins heeft onze Espace dat ook niet, daar loop je gewoon bij weg). Ik heb wel dezelfde zwarte sensoren achter de handgrepen zitten.

Kan ik hier nu uit concluderen dat ik dit systeem niet heb / het systeem kapot is of niet is ingeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
Heb je in dat zwarte kapje sensoren zitten of is het een vlak zwart kapje ter afdekking? Een sensor herken je aan de rondjes erin.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
PauseBreak schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:31:
Heb je in dat zwarte kapje sensoren zitten of is het een vlak zwart kapje ter afdekking? Een sensor herken je aan de rondjes erin.
Goeie, zal ik nakijken. Ik weet dat de Espace twee kleine rondjes erin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:02
screenager schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:26:
Ik heb mijzelf een presentje gegeven.

[afbeelding]

Een Laguna uit 2011 met een 1.5 Dieseltje
Die Laguna is Euro4 of 5 maar zeker geen 6.

Hoe rijdt dat met die 1.5? Zelf altijd al met 1 oog ernaar gekeken als vervanger voor onze Focus.
Op papier lijkt hij vlot genoeg

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
Supermuskusrat schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:34:
[...]

Goeie, zal ik nakijken. Ik weet dat de Espace twee kleine rondjes erin heeft.
Nee, helaas niet aanwezig, ik heb dus geen keyless entry, goed om te weten.

Overgins heb ik het ook met de sleutel geprobeerd om de melding weg te krijgen, ook dit is helaas geen succes... De display geeft nog steeds "batterij kaart vervangen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:05
la_fusion schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:10:
Crosspost uit het SJAT:

Aangezien de Megane binnenkort mogelijk eruit gaat(M135i staat bovenaan de shortlist) vandaag even goed gewassen en wat foto's gemaakt hier een enkele daarvan:

[afbeelding]
Aah ga je ons verlaten? :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
@Supermuskusrat Dat bedoelde ik met als er geen sensoren achter zitten heb je geen keyless entry ;) Pausebreak legt het wat duidelijker uit :D Dat die melding blijft is wel raar, heb je er 1 of 2 kaarten bij?

@Aries.Mu Een 1.5 dci van 2011 is altijd euro5, inderdaad geen euro6 maar zeker geen euro4. Als je rustig rijdt voldoet een 1.5 dci in elke auto wel, 90% van het koppel is er al rond 1200 toeren. Dat rijdt heel relaxed, het enige wat je mist is als je wat extras zou willen (een super vlotte inhaalactie b.v.), dat is er niet met 110 pk op 1300 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
melcon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:39:
@Supermuskusrat Dat bedoelde ik met als er geen sensoren achter zitten heb je geen keyless entry ;) Pausebreak legt het wat duidelijker uit :D Dat die melding blijft is wel raar, heb je er 1 of 2 kaarten bij?
Ik heb er 1 kaart bij, die in zich in behoorlijk gebruikte staat verkeert. Ik zou er tzt wel een tweede kaart bij willen hebben, maar dat kost meer dan ik er op dit moment voor over heb.

Toekomstmuziek:
Zijn er mensen met ervaring met een ander luchtfilter op dit type blok? Ik heb gehoord dat hij daarmee iets meer power krijgt, ook onderin het bereik. dit lijkt mij geen extreem dure upgrade en is iets wat ik graag wil overwegen zodra de auto verder in orde is. Mits het een verschil maakt uiteraard.

Het is mij ook aangeraden om te chippen, alleen lees ik op internet dat dat met dit blok, zonder turbo, zo'n klein verschil maakt dat het bedrag niet rechtvaardig is. Klopt dit?

Overgins al enorm bedankt voor de antwoorden op mijn andere vragen, dit helpt een noob als mij al een enorm eind verder met plannen trekken over wat ik verder wil (en kan) met deze auto. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Supermuskusrat
Dat is jammer, dan kun je niet testen/uitsluiten met de 2e kaart. De kaart heeft ook nog een 2e interne batterij (die niet los vervangbaar is, althans je moet er kunstig voor kunnen solderen). Waarschijnlijk komt daar de melding vandaan.

V.w.b. luchtfilters...
Bij sommige motoren wil het wel eens zin hebben om wat te wijzigen aan het inlaat gedeelte (al dat niet in de vorm van een ander luchtfilter i.c.m. aangepast inlaat traject). Begin jaren 90 had je een bepaald type - ik dacht - civic waar de inlaat zo slecht was dat je met een kleine aanpassing (slang/buis naar een koele plek) iets van 10 pk kon winnen, getest en bewezen op de rollenbank!

Renault denkt echter altijd goed na over hun in/uit-laat traject en daar valt dan ook helemaal niets te winnen (zonder verdere motorische aanpassingen), ook niet bij de 1.6 16V (K4M). Vervangings filters zijn alleen interessant vanwege iets makkelijker maar vooral duurzamer onderhoud (schoonmaken en opnieuw inoliën i.p.v. nieuwe kopen en oude weggooien).

Renault heeft wel een variant van de K4M met meer vermogen (130 pk, Twingo R.S. / Clio G.T.), waar daadwerkelijk een opnieuw ontworpen inlaat en uitlaat systeem op zit die geheel anders is. Echter, daar zit ook een andere nokkenas in (met uiteraard een ander profiel), anders werkt het nieuwe in/uitlaat systeem niet. Meer vermogen uit dezelfde inhoud heeft gevolgen voor het "karakter" van de motor, oftewel, wat je bovenin de toeren wint, verlies je onderin de toeren en gaat dus ten koste van driveability. Voor lichte sportief georiënteerde auto's zo als een Twingo R.S. geen probleem. In zwaardere auto's als een Megane is dat niet interessant, je zou dan om een beetje vooruit te komen extreem korte bakverhoudingen moeten toepassen of als bestuurder constant boven de 3000 toeren moeten rijden :P

V.w.b. chiptuning, je krijgt er ongeveer 0 pk bij op een 1.6 16V. Dus daar hoef je het niet voor te doen ;)
Bij een goede chip tuner kun je wel een wat beter oppakkende motor krijgen, vooral als die koud is, vanwege milieuredenen lopen moderne motoren wat beroerd als ze koud zijn. Dit kan volledig weg geprogrammeerd worden. Vaak valt er nog wel iets koppel (max 5 Nm) te winnen in het midden gebied (als je chiptuning doet op een rollenbank, dus geen kant en klare mapping er in flashen zonder rollenbank), en daar kun je wel iets van merken.

Als je het doet voor extra snelheid... leg het geld dan gewoon opzij en ga sparen voor een auto die in de basis al sneller is (b.v. de Megane R.S. standaard 225/230 pk, of de Megane 3 R.S. met 250-275 pk). Uiteraard zou je er een ander blok in kunnen klussen, maar dat moet je alleen doen als je het leuk/interessant vind, het is goedkoper om een in de basis snellere auto te kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

RvL

Aries.Mu schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:45:
[...]

Die Laguna is Euro4 of 5 maar zeker geen 6.

Hoe rijdt dat met die 1.5? Zelf altijd al met 1 oog ernaar gekeken als vervanger voor onze Focus.
Op papier lijkt hij vlot genoeg
Zoals melcon al aangeeft Euro5 inderdaad.

Ik heb zelf geen ervaring met de 1.5dCi in een Laguna, maar wel 2x in een Mégane en op dit moment in een Kadjar. Die laatste is nog eens zo'n 100kg zwaarder dan de Laguna. In de Kadjar heeft de motor wel 20Nm meer koppel en zijn de versnellingsbakverhoudingen wat anders.

Ik zal niet zeggen dat het de Kadjar een strepentrekker maakt, maar hij is ook zeker niet traag. Voor dagelijks verkeer meer dan voldoende. En, als je net als ik graag met de caravan op vakantie gaat, is het ook een goede (caravan)trekker.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:02
melcon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:39:

@Aries.Mu Een 1.5 dci van 2011 is altijd euro5, inderdaad geen euro6 maar zeker geen euro4. Als je rustig rijdt voldoet een 1.5 dci in elke auto wel, 90% van het koppel is er al rond 1200 toeren. Dat rijdt heel relaxed, het enige wat je mist is als je wat extras zou willen (een super vlotte inhaalactie b.v.), dat is er niet met 110 pk op 1300 kilo.
Mijn referentiepunt is een Focus 1.6 TDCI met 90pk op 1400kg (op de weegschaal van het recyclagepark :9 ).
Die doet 0-100 in 12sec en eerlijk gezegd rijdt dat zeer fijn. Karakter van het blok is redelijk sportief afgesteld en we komen overal. Versnellingsbakverhoudingen zijn ook redelijk kort dus eigenlijk vlot genoeg al zou je dat op papier zeker niet zeggen.

Dus ik denk dat die 110pk ook wel voldoet omdat de Laguna niet zo heel zwaar is.
Zou je dat blok laten chippen? Die 1.5DCI is een beer van een blok(je) dus ik denk wel dat hij dat aankan.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Aries.Mu Dan gaat de Laguna met de 1.5 dci je ook wel gelukkig maken :) Ze zijn goed te chippen, maar vooral in de vorm van koppel (+30 Nm) en dat merk je goed, vooral omdat je dan niet meer terug naar de 5 hoeft rond de 100 km/h. Vermogenstoename is minimaal, 120 pk is de max. Restrictie is trouwens de inspuiting (injectors/raildruk). Daarom kan de latere euro6b/c/d diesel (productie start juli 2016 voor de euro6b zo uit mijn hoofd) 10 pk verder, die heeft andere injectors en kan net iets verder. Anyway, het extra koppel is veel fijner als die 10 pk extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Heeft iemand hier zijn R-Link 1 systeem al eens aangepast via de CAN2 bus (ODB2 connector)?

Je kunt op deze manier blijkbaar verschillende zaken makkelijk activeren zoals Mirrorlink, de RS monitor en de climaatsystemen zonder gekke aanpassingen te hoeven doen.

https://www.gps-rlink.com...id-auto-waze-on-r-link-1/

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik heb wel al wat dingen aangepast via DDT, werkt prima. Gewoon oude waarden screenshotten voor je ze veranderd, kun je altijd terug mocht het toch niet werken. (je past alleen de config parameters aan, dus echt iets slopen lukt niet, zo lang je de originele parameters maar onthoud). Mijn R-Link heeft al AA dus daar verder niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

melcon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:56:
Ik heb wel al wat dingen aangepast via DDT, werkt prima. Gewoon oude waarden screenshotten voor je ze veranderd, kun je altijd terug mocht het toch niet werken. (je past alleen de config parameters aan, dus echt iets slopen lukt niet, zo lang je de originele parameters maar onthoud). Mijn R-Link heeft al AA dus daar verder niet naar gekeken.
Heb je daarvoor je ODB2 kabel moeten aanpassen? Zo ja, kunnen we misschien wat afspreken om de kabel een keer te lenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Koenzie schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:00:
[...]

Heb je daarvoor je ODB2 kabel moeten aanpassen? Zo ja, kunnen we misschien wat afspreken om de kabel een keer te lenen ;)
Nee dingen die ik heb aangepast zijn niet gerelateerd aan R-Link (l/km naar km/l en achterlichten altijd aan, ook als alleen DRL aan staat). Als je een beetje googled trouwens (heb ik destijds ook gedaan), kun je ook vinden dat de kabel aanpassing niet altijd nodig is, op een gegeven moment is R-Link op de gewone CAN bus benaderbaar. Kantelpunt daarvoor lijkt 2014 te zijn als je het zo leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

melcon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:12:
[...]

Nee dingen die ik heb aangepast zijn niet gerelateerd aan R-Link (l/km naar km/l en achterlichten altijd aan, ook als alleen DRL aan staat). Als je een beetje googled trouwens (heb ik destijds ook gedaan), kun je ook vinden dat de kabel aanpassing niet altijd nodig is, op een gegeven moment is R-Link op de gewone CAN bus benaderbaar. Kantelpunt daarvoor lijkt 2014 te zijn als je het zo leest.
Hmm, kan dat niet vinden op Google, maar mijn auto is van eind 2015, dus ik ga het wel even testen. Zal het hier wel terugkoppelen als het lukt, want het zijn wel gave opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39
Hoi dames en heren van het Renault leven! Momenteel rijd ik in een 2013 Mégane station (PG-759-G) alleen merk ik dat ik a) te weinig rij voor een diesel (ongeveer 15K per jaar) en b) een kleinere auto wil.

Nou ben ik aan het kijken naar een Clio van een jaar of 10 (zoiets als deze). Ik heb wat teruggelezen in het topic (maar niet alle 15 pagina's), zijn er nog bijzonderheden voor deze Clio's of is het een kwestie van, als het prettig rijdt en goed klinkt (motorisch) kan je er geen buil aan vallen?

De Mégane bevalt overigens prima, is alleen wat duur in wegenbelasting en verzekering voor hoeveel we hem gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ElPaco op 20-04-2018 11:36 ]

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@ElPaco Derde generatie clio 3 heeft niet zo heel veel dingetjes, gaan eigenlijk best wel goed dus kun je je niet al teveel aan vallen. Wij hebben er toevallig 1 vorig jaar gekocht, wel een exemplaartje met iets meer km's op de teller (228k bij aanschaf, bouwjaar 2006).
Wat we er tot nu toe mee gehad hebben is eigenlijk niets bijzonders:
- penbobine stuk (ze gaan vroeg of laat allemaal van benzine motoren in deze periode, ook van andere automerken). Bij vervanging neem Beru, deze blijven wel heel. Wij hebben ze alle 4 vervangen omdat winparts een 50% actie had op dat moment (4 pen bobines voor 100 €).
- gelijk de bougies mee vervangen als we toch bezig zijn (2€ p/s)
- kofferbak ging open bij ontgrendelen middels cv, bekende kwaal en betekent dat het knopje om het elektrische slot aan te sturen stuk is. Beetje onderzoek bevestigde dit (scheurtje in het rubber van het knopje --> vocht inwerking en daardoor koperplaatjes intern versneld versleten waardoor sluiting --> zelfde effect als knop indrukken maar dan permanent). Onderdeel kost 32 € en kun je zelf eenvoudig vervangen.
- schijven + blokken achter waren +/-4 weken geleden versleten maar dat is te verwachten bij 236k kilometers en is normaal onderhoud. Daarbij handremkabel vervangen (bescherming was poreus en ging zwaar, kan die door vast gaan zitten en dat wil je niet) en de klauw was niet al te fris dus deze ook gewoon vervangen voor nieuw. Beiden niet direct normaal onderhoud maar komt wel vaker voor.
- olie + oliefilter ververst bij dezelfde km. stand, ook normaal onderhoud.

Afgelopen vrijdag voor de apk geweest, goedgekeurd zonder aandachtspunten. Dus dat is de persoonlijke ervaring van ons, we gebruiken hem niet voor de echt lange afstand (daar is de clio 4 voor), maar hij rijdt toch zeker 10-15k per jaar.

Maar in het algemeen, aandachtspunten Clio 3 zijn:
- penbobines (alleen benzine uiteraard)
- remmerij achter indien schijven bij hogere km. standen (Auto is eigenlijk te licht voor schijven)
- verstopping paravaan --> deze moet je elk jaar controleren en afvoer kanalen vrij maken doe je dit niet dan blijft er water staan. Meestal gaat dan de ruitenwisser motor als eerste stuk.
- speling op stuurkogels / fusee kogels komt wel eens voor, geen duur onderhoud maar wel vervelend
- vervangen van lampjes voorzijde moet je micro handen voor hebben (optie 1) of de voorbumper demonteren (optie 2). Voorbumper demonteren is 5 minuten werk dus ook weer niet zo spannend maar wel een dingetje... eenvoudig een lampje vervangen is er niet bij.
- pompje ruitenwisser vloeistof overlijd wel eens maar is simpel te vervangen en niet duur.

Dan heb je het wel gehad, ze rijden beter als de 1e generatie clio 4 trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
In aanvulling op wat @melcon zegt.
Even goed kijken naar de staat van vering, demping en de staat van de voorophanging. Met de drempels in Nederland heeft dat extra te lijden. Veren, ook achteraan, willen nog wel eens breken aan begin of einde van de veer, dus kijk daar even goed naar.
Verder natuurlijk alle opties even controleren en controleer ook of de voorruit is vervangen en zo ja, of dat door de juiste ruit is geweest. Goedkope ruiten geven problemen met de regen- en lichtsensor (ruitenwissers gaan dan ineens aan bij slagschaduw, verlichting kan soms raar doen daardoor).

[ Voor 3% gewijzigd door PauseBreak op 20-04-2018 11:54 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 18:39
Dank jullie wel! Met deze kennis durf ik het wel aan om eens te kijken bij een paar exemplaren. Zijn ook dingen die ik zelf nog wel kan controleren.

Paravaan controller ik sowieso regelmatig, ook bij de huidige auto en degene die ik ervoor had (2004 Mégane). Nogmaals bedankt!

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Normaliter gebruiken we de airco in onze Clio IV uit 2014 niet heel erg vaak, maar helaas lijkt hij er mee opgehouden te zijn. Met dit weer niet echt de beste timing :P Ik heb zelf al wat dingetjes getest maar het lijkt er op dat de "verbinding" tussen de knop en het aircosysteem zelf niet meer werkt. Wanneer ik bijvoorbeeld de auto met de airco uit voor het stoplicht zet in vrij, zet het stop/start systeem de motor uit. Wanneer ik de airco aan zet zou de motor ook aan moeten slaan, maar dat is niet zo. Verder hoor je ook niets aanslaan wanneer je de airco aan zet bij draaiende motor en gaat ook het toerental niet omhoog. Tot slot klopt het boekje voor geen meter en is de zekeringkast compleet anders in de werkelijkheid. Volgens het boekje zou de airconditioning op dezelfde zekering zitten als de binnenverlichting maar die werkt prima.

Is dit een bekend probleem? Wat zou het kunnen zijn? Afspraak bij de garage voor diagnose is overigens al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Heb je het systeem in de tussentijd ooit bij laten vullen? Want als het te leeg is dan wordt het hele aircosysteem uitgezet om schade te voorkomen. Dat zou mijn eerste gedachte zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Sinds we hem hebben (Januari 2016) in ieder geval niet. Zou goed kunnen dat dat het is inderdaad, weet niet hoelang zo'n vulling normaal "voldoende" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Zou dat geen foutmelding geven? Mijn Megane uit 2012 en Clio uit 2011 hebben nog nooit een bijvulling gehad. Dus bijvullen lijkt me niet een standaard actie.

Een andere vraag: de zitting van de mijn Megane Bose 2012 bestaat uit gedeeltelijk leer. Alleen dat leer is op de bestuurders kant gaan brokkelen. Is al een keer gerepareerd, maar is dus weer terug. En het begint te irriteren.

Weten jullie een adresje waar je dit kan kopen? sloop bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:23
hmm tips ...
ongeveer 5 maanden geleden heb ik een Megane gt-line gekocht. grijs.

Nu zit ik op internet te kijken en staat er ook een mooie Megane gt-line op.
Dan moet er ongeveer 1500 euro bij ...

Mijne komt uit september 2016 en heeft 32k gelopen,
De zwarte komt uit juni 2016 en heeft 27k gelopen

+ Bose installatie. (heeft mijn huidge niet)
+ achteruit rij camera (heeft mijn huidige ook niet)
+ 18 inch Magny Cours velgen. (mijne heeft 17 inch)
+ Alcantara bekleding. (ik heb nu stof)
+ Stoelverwarming (heeft mijn huidige ook niet)
+ Head up display (heeft mijn huidige ook niet)
+ Dode hoek detector (heeft mijn huidige ook niet)
+ Inparkeren (heeft mijn huidige ook niet)

Ook staat er bij stoelen met Massage functie.. maar heeft de gt-line dat wel?
ik dacht alleen bose

enz

wat zouden jullie doen?
Achteraf vind ik het wel jammer dat ik geen bose installatie heb en achteruit rij camera

[ Voor 5% gewijzigd door Aggressor op 20-04-2018 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zou niet eens twijfelen. :p Zijn toch geen minpunten behalve 1500 euro bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Nee klopt, twijfel ... ;) moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
J0YR1D3R schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:11:
Sinds we hem hebben (Januari 2016) in ieder geval niet. Zou goed kunnen dat dat het is inderdaad, weet niet hoelang zo'n vulling normaal "voldoende" is.
Technisch gesproken verdient het de aanbeveling om het systeem 1x per jaar na te laten kijken en zo nodig te laten bijvullen. Vrijwel niemand doet dit want de achteruitgang van aircosystemen gaat heel erg geleidelijk waardoor de meeste mensen het niet eens merken. Het is ook geen onderdeel van standaardonderhoud trouwens, dat helpt ook niet mee.
Hoe dan ook verliezen alle aircosystemen altijd een klein beetje koudemiddel. Daar ontkom je helaas niet aan, dus bijvullen zal na verloop van tijd noodzakelijk zijn. Zover ik weet krijg je geen foutmelding te zien wanneer het koudemiddel een te laag peil heeft gekregen, maar controle ervan kost je niet veel.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
Ja zoals het er nu naar uit ziet wel.. of ik moet ergens voor 30k een Megane 4 RS op de kop kunnen tikken :+

Aangezien de inruilwaarde van de Megane niet zo spannend is ga ik hem een dezer dagen te koop zetten. Auto doet het nog prima maar wil gewoon een hatchback met 5 deuren, recent (2012 >) en groter dan een Clio. Daarnaast is het vermogen ook niet onbelangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
PauseBreak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:42:
[...]

Technisch gesproken verdient het de aanbeveling om het systeem 1x per jaar na te laten kijken en zo nodig te laten bijvullen. Vrijwel niemand doet dit want de achteruitgang van aircosystemen gaat heel erg geleidelijk waardoor de meeste mensen het niet eens merken. Het is ook geen onderdeel van standaardonderhoud trouwens, dat helpt ook niet mee.
Hoe dan ook verliezen alle aircosystemen altijd een klein beetje koudemiddel. Daar ontkom je helaas niet aan, dus bijvullen zal na verloop van tijd noodzakelijk zijn. Zover ik weet krijg je geen foutmelding te zien wanneer het koudemiddel een te laag peil heeft gekregen, maar controle ervan kost je niet veel.
@J0YR1D3R Dit inderdaad, airco is beveiligd op druk --> druk te laag schakelt de airco niet in. Kan door natuurlijk verloop komen, een airco verliest altijd een beetje koudemiddel. Echter gezien de leeftijd van de auto zou er meer aan de hand kunnen zijn (in 4 jaar zou er nog voldoende in moeten zitten dat deze nog z'n werk doet).

@Aggressor Lijkt me duidelijk toch, mits je er 1500 voor over hebt maar dan je er wel flink op vooruit kwa opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:55

Martinspire

Awesomeness

Aggressor schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:33:
hmm tips ...

ik dacht alleen bose

enz

wat zouden jullie doen?
Achteraf vind ik het wel jammer dat ik geen bose installatie heb en achteruit rij camera
Dat klinkt alsof iemand alle mogelijke opties aangevinkt heeft, wat jij blijkbaar niet hebt gedaan. Zeker wel die 1500 euro waard, lijkt me namelijk voor doorverkoop dat wel opbrengen.

Massagefunctie zit niet in de sport-stoelen van de GT nee, maar van wat ik bij mijn proefrit merkte mis je er weinig aan (of je moet echt vaak last van je rug hebben)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
melcon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:41:
[...]

@J0YR1D3R Dit inderdaad, airco is beveiligd op druk --> druk te laag schakelt de airco niet in. Kan door natuurlijk verloop komen, een airco verliest altijd een beetje koudemiddel. Echter gezien de leeftijd van de auto zou er meer aan de hand kunnen zijn (in 4 jaar zou er nog voldoende in moeten zitten dat deze nog z'n werk doet).
Moet het nog even afwachten, blijkbaar hebben alle dealers het ontzettend druk. Voor mijn leaseauto (Octavia) moest ik ook 2,5 week wachten, voor de Clio nu dus ook weer bijna 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Laatst online: 30-06 13:13
Aggressor schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:33:
hmm tips ...

ik dacht alleen bose

enz

wat zouden jullie doen?
Doen! Van alles wat je opnoemt heb ik ook op de GT op alcantara na. Reden: het slijt snel en ik vind het te warm.
Bose is lekker
Achteruitrijcamera ideaal. Inparkeren krijg je daarbij (easy pakket)
Head up display is echt prettig vind ik
Stoelverwarming had ik op de III en wilde ik zeker niet meer missen dus ja, heb ik.
En de 18" Magny Cours blijf ik lekkere wielen vinden.

Wat is de kleur overigens?

Edit: Ah zwart. Vind ik jammer omdat de sportieve lijnen dan verdwijnen, echter staat het wel luxe. Dus ja, doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door adinsx op 20-04-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 18:21
Kan iemand met een Megane IV aangeven; is het nu wel mogelijk om tijdens een telefoongesprek de microfoon te dempen? In de III kon dat niet. Minder handig in conference calls :) want dan moet ik de telefoon weer pakken om daar te dempen/muten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
adinsx schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:05:
[...]

Doen! Van alles wat je opnoemt heb ik ook op de GT op alcantara na. Reden: het slijt snel en ik vind het te warm.
Bose is lekker
Achteruitrijcamera ideaal. Inparkeren krijg je daarbij (easy pakket)
Head up display is echt prettig vind ik
Stoelverwarming had ik op de III en wilde ik zeker niet meer missen dus ja, heb ik.
En de 18" Magny Cours blijf ik lekkere wielen vinden.

Wat is de kleur overigens?

Edit: Ah zwart. Vind ik jammer omdat de sportieve lijnen dan verdwijnen, echter staat het wel luxe. Dus ja, doen ;)
De opties zijn leuk
IK ben er zonet geweest.....
Zaten wat kleine krasjes op, bij een dorpel zag je wat wits bij krasjes. (was al diep)

En de auto zat vol met swirls 8)7

Dit is de laatste keer dat ik een zwarte auto ga kijken.

Dus ik heb het niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

* DropjesLover meldt zich
Komende zaterdag een zilvergrijze Megane Estate Bose ophalen *O*
2012, 118k km op de klok. Wang bestuurdersstoel zit een scheur door de leren toplaag en de gordel is smerig, dat wordt gerepareerd/schoongemaakt. Nieuwe beurt er bij en hopelijk lekker kilometers maken :)
Recente reparaties, ERG slangetje (dacht ik) en nieuwe remschijven + -blokken, is normaal zag ik.

Opties:
Keyless entry, panoramadak + privacy glass achter, trekhaak en achteruitrij-camera geen idee eigenlijk wat ie nog meer allemaal heeft :')

Het wordt even zoeken met dat navigatie/media-systeem. Ik hoef niet de hele tijd de kaart te zien, maar het lijkt dat je alleen radio-settings even te zien krijgt als je ook daadwerkelijk aan de radio zit. Je ziet alleen navigatie-functies als je aan het pookje/knoppen tussen de stoelen zit :/

Maar we gaan er wel achter komen allemaal :)

Nog zaken die ik binnenkort kan verwachten?
Na 6 jaar / 160k km moet de distributieriem wel, maar verder?

De 110 cdi is geen snelheidsmonster, maar er zijn chip-opties schijnt. Heeft iemand daar ervaring mee?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Je kunt de kaartfunctionaliteit uitzetten ;) Afhankelijk van of je ook TomTom traffic aanschaft krijg je natuurlijk ook verkeersinformatie te zien. Het systeem is alles behalve modern maar werkt nog altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Barrycade schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:19:
Zou dat geen foutmelding geven? Mijn Megane uit 2012 en Clio uit 2011 hebben nog nooit een bijvulling gehad. Dus bijvullen lijkt me niet een standaard actie.

Een andere vraag: de zitting van de mijn Megane Bose 2012 bestaat uit gedeeltelijk leer. Alleen dat leer is op de bestuurders kant gaan brokkelen. Is al een keer gerepareerd, maar is dus weer terug. En het begint te irriteren.

Weten jullie een adresje waar je dit kan kopen? sloop bv?
"mijn" Megane wordt gerepareerd door de garage door een kerel die langs komt en er een nieuw stuk "leer" in zet is mij verteld/beloofd. Schijnt een standaard klusje te zijn.
la_fusion schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:07:
Je kunt de kaartfunctionaliteit uitzetten ;) Afhankelijk van of je ook TomTom traffic aanschaft krijg je natuurlijk ook verkeersinformatie te zien. Het systeem is alles behalve modern maar werkt nog altijd goed.
Hmmm, dat moeten we nog ff uitzoeken. Verkeersinformatie kan wel handig zijn, moet ik ook even kijken hoe je dat activeert/aanschaft/wat het kost. Heeft de auto dan een eigen simkaart waar hij gegevens op ontvangt, of is dat via een radiosignaal?
€99 voor 3 jaar, an sich is dat niet heel duur. Maar zitten daar ook kaart-updates bij? Lijkt me niet...

[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 23-04-2018 13:14 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DropjesLover schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:08:
[...]

Hmmm, dat moeten we nog ff uitzoeken. Verkeersinformatie kan wel handig zijn, moet ik ook even kijken hoe je dat activeert/aanschaft/wat het kost. Heeft de auto dan een eigen simkaart waar hij gegevens op ontvangt, of is dat via een radiosignaal?
Qua kosten durf ik niets te zeggen doordat ik zelf door mijn werk een extra testaccount heb waarmee ik alles binnen krijg maar het is inderdaad een ingebouwde simkaart waarmee het verkeer wordt opgehaald. Dit werkt in heel Europa op hetzelfde abonnement. Enige wat je even moet controleren of je dus het juiste apparaat hebt wat de verkeersinformatie mogelijk maakt. Indien je niet kiest voor TomTom traffic kun je inderdaad aangeven dat je de informatie via het radiosignaal krijgt. Nadeel hiervan is dat het een verversingsinterval heeft van zo'n 15 minuten en stukken minder precies is qua locatie en vertraging.

TomTom traffic zal bijv heel duidelijk aangeven dat het slechts een stukje file is van zo'n 3-4 minuten, terwijl je verkeersinformatie via de radio mogelijk aangeeft dat het zo'n 10 minuten is op het gehele stuk tussen 2 afritten in. Hoeft geen probleem te zijn en de TomTom traffic is ook niet heilig(die loopt immers ook altijd iets achter de feiten aan) maar TomTom traffic is merkbaar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

la_fusion schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:16:
[...]

Qua kosten durf ik niets te zeggen doordat ik zelf door mijn werk een extra testaccount heb waarmee ik alles binnen krijg maar het is inderdaad een ingebouwde simkaart waarmee het verkeer wordt opgehaald. Dit werkt in heel Europa op hetzelfde abonnement. Enige wat je even moet controleren of je dus het juiste apparaat hebt wat de verkeersinformatie mogelijk maakt. Indien je niet kiest voor TomTom traffic kun je inderdaad aangeven dat je de informatie via het radiosignaal krijgt. Nadeel hiervan is dat het een verversingsinterval heeft van zo'n 15 minuten en stukken minder precies is qua locatie en vertraging.

TomTom traffic zal bijv heel duidelijk aangeven dat het slechts een stukje file is van zo'n 3-4 minuten, terwijl je verkeersinformatie via de radio mogelijk aangeeft dat het zo'n 10 minuten is op het gehele stuk tussen 2 afritten in. Hoeft geen probleem te zijn en de TomTom traffic is ook niet heilig(die loopt immers ook altijd iets achter de feiten aan) maar TomTom traffic is merkbaar beter.
Zo te zien kan je de hele software updaten en ook tomtom live / traffic activeren als je de SD-kaart uit de auto pakt en in een computer/laptop steekt. Daar zal vast ergens een schermpje voorbij komen met de kosten...

Mja, binnenkort dan eens proberen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

DropjesLover schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:19:
[...]

Zo te zien kan je de hele software updaten en ook tomtom live / traffic activeren als je de SD-kaart uit de auto pakt en in een computer/laptop steekt. Daar zal vast ergens een schermpje voorbij komen met de kosten...

Mja, binnenkort dan eens proberen.
Als de live-functies x jaar niet gebruikt zijn, dan is die SIM ws geblokkeerd door TT. Althans, dat zag ik ergens op tweakers voorbij komen. Overigens zou ik gewoon lekker Waze gebruiken, doet hetzelfde, is 'gratis' en nog meer :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 23-04-2018 14:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

vhal schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:32:
[...]

Als de live-functies x jaar niet gebruikt zijn, dan is die SIM ws geblokkeerd door TT. Althans, dat zag ik ergens op tweakers voorbij komen. Overigens zou ik gewoon lekker Waze gebruiken, doet hetzelfde, is 'gratis' en nog meer :+
Maar dan moet je je telefoon ergens bevestigen en kan je het niet via de knoppen in de auto bedienen :/

Liever gewoon een auto die up-to-date is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

DropjesLover schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:37:
[...]

Maar dan moet je je telefoon ergens bevestigen en kan je het niet via de knoppen in de auto bedienen :/

Liever gewoon een auto die up-to-date is.
Troost je, dat moet je sowieso. Beetje afhankelijk hoe oud je Megane III is maar ik dacht vanaf 2011/2012 moet bepaalde zaken met de hand bedienen en werken sommige functionaliteiten niet. Hard/zacht werkt wel evenals het wisselen van radiostation maar voor de carkit en/of opzoeken van telefoonnummers moet ik echt met de hand doen dmv het priegelknopje op de radio. En de navigatie gaat met de 'harde tepel' in de middelconsole :+ Maar ik heb alleen ervaring met de Carminat, misschien dat de Bose anders is.

Wat betreft de houder, een Brodit smartclip + Samsung universele telefoonhouder werkt goed genoeg. Hij zit dan goed binnen handbereik (middelste ventilatorrooster) en niet in het zicht.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
DropjesLover schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:08:
[...]

"mijn" Megane wordt gerepareerd door de garage door een kerel die langs komt en er een nieuw stuk "leer" in zet is mij verteld/beloofd. Schijnt een standaard klusje te zijn.
Is dat niet gewoon een hoes? Volgens mij wel namelijk. Bij mij trouwens ook al eens gefixed, denk dat het een kwaaltje is bij halfleder op dat model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
vhal schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:02:
[...]

Troost je, dat moet je sowieso. Beetje afhankelijk hoe oud je Megane III is maar ik dacht vanaf 2011/2012 moet bepaalde zaken met de hand bedienen en werken sommige functionaliteiten niet. Hard/zacht werkt wel evenals het wisselen van radiostation maar voor de carkit en/of opzoeken van telefoonnummers moet ik echt met de hand doen dmv het priegelknopje op de radio. En de navigatie gaat met de 'harde tepel' in de middelconsole :+ Maar ik heb alleen ervaring met de Carminat, misschien dat de Bose anders is.

Wat betreft de houder, een Brodit smartclip + Samsung universele telefoonhouder werkt goed genoeg. Hij zit dan goed binnen handbereik (middelste ventilatorrooster) en niet in het zicht.
Alle functionaliteit is te bedienen met of de knoppen aan de stuurhendels danwel de joystick bij de handrem. Daar heb je niet de knoppen van de radio voor nodig. Stemgestuurd zou het allemaal nog makkelijker kunnen maar het werkt allemaal naar mijn idee prima.

Wat je zegt over de SIM kaart klopt inderdaad maar ook een geblokkeerde SIM kaart kan eventueel nog gedeblokkeerd worden bij TomTom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
la_fusion schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:42:
[...]

Alle functionaliteit is te bedienen met of de knoppen aan de stuurhendels danwel de joystick bij de handrem. Daar heb je niet de knoppen van de radio voor nodig. Stemgestuurd zou het allemaal nog makkelijker kunnen maar het werkt allemaal naar mijn idee prima.

Wat je zegt over de SIM kaart klopt inderdaad maar ook een geblokkeerde SIM kaart kan eventueel nog gedeblokkeerd worden bij TomTom.
Dan ben ik wel benieuwd hoe. Rijd nu bijna vijf jaar in het 2013 model, maar een telefoonnummer opzoeken om te bellen moet ik echt via de knopjes op de radio doen :( Of ik ben er nog niet achter hoe het anders moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bartjeh schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:39:
[...]

Is dat niet gewoon een hoes? Volgens mij wel namelijk. Bij mij trouwens ook al eens gefixed, denk dat het een kwaaltje is bij halfleder op dat model
Zit wel vast aan de rest van de bekleding...

Precies zo'n zelfde scheur heb ik ook gezien (door de verkoper van mijn auto) bij Mercedes.

Jammer :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bartjeh schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:45:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd hoe. Rijd nu bijna vijf jaar in het 2013 model, maar een telefoonnummer opzoeken om te bellen moet ik echt via de knopjes op de radio doen :( Of ik ben er nog niet achter hoe het anders moet.
Ik kan zo 1-2-3 niet de juiste pagina's uit de handleiding vinden maar als je de joystick voor de radio bediening op de knop rechts bovenop klikt ga je naar het telefoon menu. Vanuit daar kun je met de andere knoppen gaan bellen naar mensen uit je adresboek dan wel gemiste/laatst gekozen nummers. Ik zou namelijk niet weten hoe je het anders zou moeten doen. Als je dat mij zou kunnen vertellen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

la_fusion schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:29:
[...]

Ik kan zo 1-2-3 niet de juiste pagina's uit de handleiding vinden maar als je de joystick voor de radio bediening op de knop rechts bovenop klikt ga je naar het telefoon menu. Vanuit daar kun je met de andere knoppen gaan bellen naar mensen uit je adresboek dan wel gemiste/laatst gekozen nummers. Ik zou namelijk niet weten hoe je het anders zou moeten doen. Als je dat mij zou kunnen vertellen... :P
En dat hebben ze helaas gewijzigd in de latere Meganes III zonder RLink maar met Carminat :-( Ik moet nu echt fysiek op het telefoonknopje drukken op de radio en met het scrollwieltje gaan pielen om een nummer te selecteren. De unit op het stuur doet er niks mee. Een telefoonnummer opzoeken met de joystick bij de handrem? Not going to happen...

Wat gelukkig wel werkt met het scrollwieltje achtr het stuur is het skippen van nummers in Spotify (via BT)

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 23-04-2018 20:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Bartjeh schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:39:
[...]

Klopt, de bekleding zit gewoon "los" om de stoel met daaronder de vulling. Als je de stoel uit bouwt kun je het zo los halen (meestal zit het met haakjes) en nieuwe bekleding plaatsen. Deze is ook gewoon te bestellen bij de dealer. Bij laguna zat er een OTS op btw, dus als je het meldt werd het kosteloos vervangen door een nieuwe. Bij de megane weet ik niet of er een OTS voor was maar die zal nu niet meer geldig zijn. Reparatie is altijd goedkoper als je het laat doen. Als je het zelf kan vervanging ook interessant zijn, je hebt dan ook de herziene bekleding die minder snel slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
vhal schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:25:
[...]

En dat hebben ze helaas gewijzigd in de latere Meganes III zonder RLink maar met Carminat :-( Ik moet nu echt fysiek op het telefoonknopje drukken op de radio en met het scrollwieltje gaan pielen om een nummer te selecteren. De unit op het stuur doet er niks mee. Een telefoonnummer opzoeken met de joystick bij de handrem? Not going to happen...

Wat gelukkig wel werkt met het scrollwieltje achtr het stuur is het skippen van nummers in Spotify (via BT)
Dat idee had ik ook ja. Het is wel te overleven, maar handig is het niet.
melcon schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:55:
[...]

Klopt, de bekleding zit gewoon "los" om de stoel met daaronder de vulling. Als je de stoel uit bouwt kun je het zo los halen (meestal zit het met haakjes) en nieuwe bekleding plaatsen. Deze is ook gewoon te bestellen bij de dealer. Bij laguna zat er een OTS op btw, dus als je het meldt werd het kosteloos vervangen door een nieuwe. Bij de megane weet ik niet of er een OTS voor was maar die zal nu niet meer geldig zijn. Reparatie is altijd goedkoper als je het laat doen. Als je het zelf kan vervanging ook interessant zijn, je hebt dan ook de herziene bekleding die minder snel slijt.
Ja precies, dat vermoeden had ik al. De kant waar namelijk geen schade zat, leek het net alsof die niet helemaal "netjes" zat na de reparatie.

Wat is een OTS trouwens? Ik kom met googlen niet verder dan Ondertoezicht stelling :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Bartjeh OTS is een terugroepactie, elk "dingetje" krijgt een OTS nummer. B.v. OTS 0C90 zijn de remslangen voorzijde van eerste bouwjaar clio 4, waar een heel klein percentage van onjuist gemonteerd was en mogelijk in contact kon komen met de band. Maar ook voor de krakende stabirubbers van de clio 4 was een OTS, hier werdt je alleen niet voor teruggeroepen, alleen vervangen indien de klant het melde (geen impact op veiligheid, alleen een storend geluid onder bepaalde omstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:13

WouterG

Dit is geen ondertitel

la_fusion schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:42:
[...]

Was dat maar waar, ik heb de live services aangeschaft maar kreeg ze niet geactiveerd door de geblokkeerde SIM. Volgens de TomTom klantenservice was hier niets meer aan te doen en heb mijn geld terug gestort gekregen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
WouterG schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:45:
[...]

Was dat maar waar, ik heb de live services aangeschaft maar kreeg ze niet geactiveerd door de geblokkeerde SIM. Volgens de TomTom klantenservice was hier niets meer aan te doen en heb mijn geld terug gestort gekregen. :(
Klantenservice kan hem voor je activeren, je moet alleen wel de juiste pipo alleen de lijn krijgen (heb wel eens mensen geholpen hiermee maar vaak moet je paar keer bellen voor je iemand aan de lijn krijgt die het snapt / zin heeft).

Op de site staat:
Carminat TomTom LIVE-systemen beschikken over een ingebouwde SIM-kaart die verbinding maakt met de TomTom-servers voor toegang tot LIVE Services. De SIM-kaart wordt automatisch uitgeschakeld na 3 jaar zonder gebruik. Dit betekent dat het systeem geen verbinding meer kan maken met LIVE Services als er de afgelopen 3 jaar geen actief abonnement is geweest. Alle andere functies blijven normaal werken.

Als je LIVE Services hebt aangeschaft voor je Carminat LIVE-systeem en gelooft dat het bovenstaande probleem op jou van toepassing is, of als je wilt controleren of je SIM-kaart is gedeactiveerd, neem dan contact op met de klantenservice .
Ik vond dit trouwens nog:
YouTube: Carminat tomtom live Sergei3DL

Deze kerel heeft achteraf een sim kaart slot toegevoegd en geactiveerd met live services...

[ Voor 8% gewijzigd door melcon op 25-04-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Nu durf ik niet direct te zeggen in hoeverre dit voor de Renault klantenservice ook daadwerkelijk te doen is maar technisch gezien kan dit aan TomTom kant wel gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Ottovw schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:59:
[...]

En wanneer besteld? gevonden, 20 januari dus

Afgelopen vrijdag bericht gekregen weer week uitstel. Geven nu aan deze week levering en dan nog max 14 dagen met uitgifte kenteken. Ik heb mijn twijfels...

Overigens ook geen informatie verkregen waarom het zo lang duurd. Ook niet op de hoogte van een andere blok.
Het is zover, morgen wordt eindelijk mijn Megane Estate EDC 1.2 tce geleverd. Dus geen 1.3 blok.

September 2017 besteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een probleem met mijn Renault Megane 2012, waarbij ik de volgende fout krijg "controleer inspuitsysteem". Auto gaat dan gelijk ook beetje in paniek mode, want hij is niet meer vooruit te branden op dat moment. Nu heb ik ooit z'n bluetooth ding vanuit china gehaald en heb de auto uitgelezen. Hier komt een fout uit met de code P1453.

Na een zoektocht kwam ik uit dat het een slangetje moet zijn die achter de turbo zit. En dat deze best lastig te vervangen is. Maar op geen enkel fora lees ik waar dit slangetje te vinden is. Misschien komt het omdat die mensen meer weten van auto's, want ik ben van de persoon "Gooi je ruitsproeivloestof nu in remvloeistof?" en weet totaal niks van het motor. Ken iemand dit? En kan me een beetje richting geven waar ik dat slangetje kan vinden. Waar ik het slangetje verwacht zitten namelijk 101 andere slangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h6o3J34.jpg

[edit]

pfff, laat maar. Na 1 uur zoeken slangetjes eindelijk gevonden. Geen idee hoe mensen daar bij kunnen komen. Wordt ritje naar garage morgen :(

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 25-04-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
la_fusion schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:15:
Nu durf ik niet direct te zeggen in hoeverre dit voor de Renault klantenservice ook daadwerkelijk te doen is maar technisch gezien kan dit aan TomTom kant wel gedaan worden.
Stond op de TomTom site, dus idd TomTom klantenservice, Renault zal dat vast niet kunnen inderdaad.

@grote_oever dat is slangetje is enigzins lastig te bereiken ja, als je hem een paar keer vervangen hebt dan lukt het zonder heel veel los te halen omdat je weet wat je doet. Eerste keer gaat het je niet lukken en mag je van alles los halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
Ottovw schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:16:
[...]

Het is zover, morgen wordt eindelijk mijn Megane Estate EDC 1.2 tce geleverd. Dus geen 1.3 blok.

September 2017 besteld....
Fijn dat die eindelijk komt. Maar man, man, man... September besteld en nu pas binnen, daar is meer mis gegaan dan alleen wat vertraging bij de fabriek lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Bartjeh schreef op donderdag 26 april 2018 @ 07:41:
[...]

Fijn dat die eindelijk komt. Maar man, man, man... September besteld en nu pas binnen, daar is meer mis gegaan dan alleen wat vertraging bij de fabriek lijkt me?
Vertel mij wat. Helaas weet ik niet welke dealer dit is geweest en verteld de lease maatschappij ook niet wat de reden is geweest van deze enorme vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
Ottovw schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:50:
[...]

Vertel mij wat. Helaas weet ik niet welke dealer dit is geweest en verteld de lease maatschappij ook niet wat de reden is geweest van deze enorme vertraging.
Gelukkig plaatst de leverende dealer wel een kentekenplaathouder waar het op staat. Maar de vraag is natuurlijk of het de schuld van de dealer is. In ieder geval veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Bartjeh schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:56:
[...]

Gelukkig plaatst de leverende dealer wel een kentekenplaathouder waar het op staat. Maar de vraag is natuurlijk of het de schuld van de dealer is. In ieder geval veel plezier ermee!
Dat is nog de vraag, mijn voorloopauto heeft een kentekenplaathouder van mijn leasemaatschappij. Zal mij niets verbazen als dit ook is gedaan bij mijn nieuwe auto. Ach, ik heb hem straks. Ga er geen tijd meer in besteden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Laatst online: 08:56
Ottovw schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:50:
[...]

Ik had er een in december 2017 besteld. Vorige week doodleuk een mailtje van het leasebedrijf dat de gehele productie is gecancelled en dat ik maar iets nieuws moet uitzoeken. 8)7
Kan ik weer opnieuw beginnen met wachten..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Gremen schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:43:
[...]

Ik had er een in december 2017 besteld. Vorige week doodleuk een mailtje van het leasebedrijf dat de gehele productie is gecancelled en dat ik maar iets nieuws moet uitzoeken. 8)7
Kan ik weer opnieuw beginnen met wachten..... :'(
Nee joh...wat zuur zeg! Om welke reden dan?

Het wachten is t waard geweest voor mij. Wat een heerlijke wagen. De 1.2 benzine in combinatie met EDC is goed gelukt. Cosmos blue wat een mooie kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
grote_oever schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:36:
pfff, laat maar. Na 1 uur zoeken slangetjes eindelijk gevonden. Geen idee hoe mensen daar bij kunnen komen. Wordt ritje naar garage morgen :(
Tijdje terug zelfde gehad. Bijna op vakantiebestemming op snelweg in een keer zelfde melding en niet voruit te branden.

Bleek slangetje gescheurd te zijn. Is een bekend probleem volgens garage waar het gemaakt is.

Slangetje was € 7,00 en de rekening bijna €170,00....

Zijn 2,5 uur bezig geweest :(

Was een fijn begin van de vakantie. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Iemand die mij op weg kan helpen om de achterlichten ook aan te krijgen zodra dagrijverlichting aan gaat? Ik heb alle spul ervoor; EML327, DDT4all en juiste database. Het betreft een megane 4. Als ik via DDT4all hier heen ga zie ik zoveel letters en tekens zonder enige duidelijkheid. Sommige zijn wel duidelijk, zoals 'navgiation' etc. Iemand die weet waar ik heen moet voor de buiten verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
Ottovw schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:49:
Iemand die mij op weg kan helpen om de achterlichten ook aan te krijgen zodra dagrijverlichting aan gaat? Ik heb alle spul ervoor; EML327, DDT4all en juiste database. Het betreft een megane 4. Als ik via DDT4all hier heen ga zie ik zoveel letters en tekens zonder enige duidelijkheid. Sommige zijn wel duidelijk, zoals 'navgiation' etc. Iemand die weet waar ik heen moet voor de buiten verlichting?
Bij de Megane 4 branden de achterlichten al bij gebruik van DRL.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ottovw schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:09:
[...]

Nee joh...wat zuur zeg! Om welke reden dan?

Het wachten is t waard geweest voor mij. Wat een heerlijke wagen. De 1.2 benzine in combinatie met EDC is goed gelukt. Cosmos blue wat een mooie kleur.
De reden zal zijn dat de motor niet meer wordt geproduceerd. Alle 1.2 modellen gaan in principe over naar de 1.3, tenzij de koper (de leasemaatschappij in dit geval dus) dat niet wil.

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 8 ... 56 Laatste