Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Wij hebben 3 weken geleden ook hals overkop een Megane IV 1.3TCe 140pk Bose uit 2019 in het zwart met 114k op de klok gekocht. De Megane III 1.5 dCi GT-line uit 2014 met 255k op de klok gaf weer een storing, dit was al de 3e keer in de vakantie. Op zich kan de auto daar weinig aan doen en past het bij de leeftijd/kilometerstand. Maar aangezien de condensor ook al lek was, waren we er even helemaal klaar mee. De vakantie met 5 dagen uitgesteld en gelijk meegenomen naar Noorwegen/Zweden. Inmiddels 3.200km onderweg.
Ik ben echt zwaar onder de indruk van de souplesse van het motorblokje. We trekken een Knaus 500 van 1500-1550kg achter ons aan, dat gaat ontzettend soepel. Dat had ik niet durven hopen van zo’n klein benzine torretje.
:strip_exif()/f/image/EaOizxKfbsL5FGe8i8PWxmnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeeer content met dit karretje! 🥳
Leuk setje, helaas door privé omstandigheden mijn caravan Caravelair 390 van 1040kg met de trekker niet echt kunnen testen behalve korte ritjes tussen stalling en dealer.S-RS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:38:
Netjes aReaRe, zo kun je weer even vooruit 👍🏻
Wij hebben 3 weken geleden ook hals overkop een Megane IV 1.3TCe 140pk Bose uit 2019 in het zwart met 114k op de klok gekocht. De Megane III 1.5 dCi GT-line uit 2014 met 255k op de klok gaf weer een storing, dit was al de 3e keer in de vakantie. Op zich kan de auto daar weinig aan doen en past het bij de leeftijd/kilometerstand. Maar aangezien de condensor ook al lek was, waren we er even helemaal klaar mee. De vakantie met 5 dagen uitgesteld en gelijk meegenomen naar Noorwegen/Zweden. Inmiddels 3.200km onderweg.
Ik ben echt zwaar onder de indruk van de souplesse van het motorblokje. We trekken een Knaus 500 van 1500-1550kg achter ons aan, dat gaat ontzettend soepel. Dat had ik niet durven hopen van zo’n klein benzine torretje.
[Afbeelding]
Zeeer content met dit karretje! 🥳
Verschil is dat jij een handbak hebt, ik heb de automaat.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik las het op CF, niet leuk. Sterkte met de situatie 👍🏻aReaRe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:34:
[...]
Leuk setje, helaas door privé omstandigheden mijn caravan Caravelair 390 van 1040kg met de trekker niet echt kunnen testen behalve korte ritjes tussen stalling en dealer.
Wat betreft de automaat, die had ik ook liever gehad. Echter bewust voor een handbak gekozen, met zo’n zware caravan en veel vakanties naar de bergen vond ik het risico op dure reparaties te groot. We hebben de caravan in september pas 2 jaar, maar in die tijd al ruim 15.000km gesleurd. Dus de boel krijgt regelmatig op z’n kop.
Ik heb dezelfde als jij, dus met automaat. Vraagje: heeft die van jou ook dat ie bokt bij het wegrijden in 1, vooral bij koude motor, net of je in een te hoge versnelling vertrekt (automaat kiest natuurlijk zelf de 1) ?aReaRe schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:34:
[...]
Groet, Aad
Bij koude motor moet ik inderdaad voorzichtig gas geven, die had de Clio automaat ook (zijn voorganger).athvdk schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:32:
[...]
Ik heb dezelfde als jij, dus met automaat. Vraagje: heeft die van jou ook dat ie bokt bij het wegrijden in 1, vooral bij koude motor, net of je in een te hoge versnelling vertrekt (automaat kiest natuurlijk zelf de 1) ?
Groet, Aad
Inmiddels aan gewend maar ik moet zeggen dat de VW Caddy (auto van het werk) 1.9TDI DSG met koude motor subtieler schakelt
:strip_exif()/f/image/HksmIJXu2m6ZOop86DgSCz3R.jpg?f=fotoalbum_large)
Clio Estate Night and day TCe 90 handgeschakeld uit 2014 met 131k op de teller. Deze zag ik staan bij de Renault dealer om de hoek, heb geen moment getwijfeld en direct m'n Seat Ibiza uit 2009 (zonder isofix) ingeleverd. Deze Clio wordt voornamelijk onze tweede auto naast de VW Golf variant uit 2015.
Intussen wel wat lopen pielen met de ODB2 lezer, maar ik moet nog even een verlenger tussen zetten zodat ik bij het R-link systeem kom. Er waren in elk geval geen foutcodes te lezen, waren gereset als ze er waren.
Voor de rest fijne auto tot nu toe, lekker ruimte achterin wat van pas gaat komen na de jaarwisseling als junior no2 mag komen.
Eén minpunt, van linkerraam komt best wat fluitend gesuis, daar moet ik nog even mee terug waarschijnlijk wat met rubber/afdichting voor wind.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Welke versie?ReVision. schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:37:
Zojuist bericht gekregen dat ik mijn nieuwe Clio op 6 september kan ophalen bij de dealer
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
TCe 90 Techno in Iron Blue met een aantal extra opties. Niet super spannend maar wel mijn eerste gloednieuwe auto en eerste Renault
hoi
Ik heb inderdaad op Renault fora veel van die dingen gezien waarbij ze dat spijltje aftapeten om de oorzaak definitief te achterhalen.melcon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:36:
@Quad Dat geruis is een bekend issue, komt van het kleine spijltje van het kleine ruitje. Zijn diverse oplossingen voor (tot nieuwe / fase 2 rubbers aan toe) maar de meest eenvoudige is spijltje loshalen en er een tochtstrip op plakken en daarna het spijltje weer terug klikken. Dan is het permanent opgelost.
Ik zal daar eens naar kijken, ik vind het wel tricky om het spijltje los te halen, vooral als de auto 'nieuw' is.
Maar ook daar zijn filmpjes van te vinden, dat komt wel goed! Bedankt voor de tip, ga ik daar eerst mee aan de gang.
⏩ PVOutput☀️
Ik rijd sinds april in de hybride Apline. Hele fijne auto en weet zeker dat je er een hoop plezier aan gaat beleven. We even showen als je hem hebt natuurlijkReVision. schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:40:
[...]
TCe 90 Techno in Iron Blue met een aantal extra opties. Niet super spannend maar wel mijn eerste gloednieuwe auto en eerste Renault
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Zo goed zitten ze niet in elkaar.Quad schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
Ik heb inderdaad op Renault fora veel van die dingen gezien waarbij ze dat spijltje aftapeten om de oorzaak definitief te achterhalen.
Ik zal daar eens naar kijken, ik vind het wel tricky om het spijltje los te halen, vooral als de auto 'nieuw' is.
Maar ook daar zijn filmpjes van te vinden, dat komt wel goed! Bedankt voor de tip, ga ik daar eerst mee aan de gang.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ach vast beter dan de Seat Ibiza uit 2009. Het rijgeluid is al wel stukken minder, motorisch ook (van 1.4 naar 0.9). In alle opzichten voelt dit als een enorme vooruitgang. De stoelen van de Golf zitten lekkerder dan de Clio, maar op zijn beurt zit dit al tig keer beter dan de Ibiza.
⏩ PVOutput☀️
Het is een prima auto daar niet van. Golf en Clio is natuurlijk een andere klasse dus dan moet je de Golf vergelijken met de Megane.Quad schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:25:
[...]
Ach vast beter dan de Seat Ibiza uit 2009. Het rijgeluid is al wel stukken minder, motorisch ook (van 1.4 naar 0.9). In alle opzichten voelt dit als een enorme vooruitgang. De stoelen van de Golf zitten lekkerder dan de Clio, maar op zijn beurt zit dit al tig keer beter dan de Ibiza.
Maar goed ik rijd al zeker 400.000 km Renault, er is nooit wat afgevallen en het komt altijd los met sleutelen.
Veel veilige kilometers ermeeQuad schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:18:
Sinds anderhalve week hebben we weer een Clio terug in onze familie.
Voor de rest fijne auto tot nu toe, lekker ruimte achterin wat van pas gaat komen na de jaarwisseling als junior no2 mag komen.

⏩ PVOutput☀️
Noodgedwongen dus op zoek gegaan naar een vervangende auto. We hebben 7,5 jaar met de Laguna 3 van december 2008 gereden, en dat was een genot. de 2.0 Nissan-motor loopt fantastisch, het is een enorm comfortabele auto en de kofferbak is perfect voor vakanties, waar we de auto ook op uitgekozen hebben.
Vorig jaar was de airco uitgevallen, en aangezien mijn beste vriend Renault Cotech (dan heb je als Renault-monteur alle opleidingen gedaan) is, heb ik op een zaterdag in april met hem de aircopomp vervangen. Nou ja, hij sleutelde en ik stond er dom bij te kijken. Mooi, zo konden we weer even verder met de Laguna, op naar de 20 jaar.
Maar helaas: tijdens deze zomervakantie stopte de airco er weer mee. En het kon natuurlijk de pomp niet zijn, misschien was de condenser wel lek. Tijdens de terugrit naar Nederland werd de herrie uit het vooronder echter wel heel verontrustend, maar we moesten door omstandigheden (geannuleerde laatste week, aankomend sterfgeval) wel haast maken naar huis. Dus doorgetrapt en gehoopt dat het allemaal zou volhouden, maar bij Arnhem (in 2 dagen al 1.200 km verder) gaf de Laguna de geest. STOP-melding in het dashboard, en dat de accu niet meer laadde. Maatje gebeld: check je multiriem.
:strip_exif()/f/image/zIu2qQKlTUUVnZi4j15jJut4.jpg?f=fotoalbum_large)
Eh... ja. Ik denk dat ik zie waarom de dynamo niet draait.
Wat is er gebeurd? De vervangende aircopomp, april 2013 nieuw aangeschaft, is vastgelopen, waardoor de poelie stil kwam te staan. Daar heeft de multiriem een kilometer of 1.000 langs geschuurd, tot 'ie de geest gaf. De multiriem moet bij 120.000 km vervangen worden, de auto heeft zo'n 212.000 km gelopen, dus een best wel oude multiriem heeft het nog best heel lang volgehouden. Maar uiteindelijk krijg ik natuurlijk alles naar de klote, dus hierboven het resultaat. De diagnose van de dealer was:
-Aircopomp
-Multiriem
-Dynamo
-Waterpomp
-Servicebeurt
-Aircosysteem doorspoelen
Bij elkaar dik €3.200,-. En dan wordt het airocsysteem alleen doorgespoeld, waarbij er zomaar metaaldeeltjes uit de kapotte pomp kunnen blijven zwerven. Dan is het ook aftellen. Daarbij werd de koppeling ook duidelijk minder, voor de 250.000 moest die ook vervangen worden. Dus toen maar de keuze gemaakt om een andere auto te gaan zoeken. Dure grap, tegenwoordig. Die Laguna van 2008 hebben we in 2017 voor .€8.000,- gekocht. Daar koop je nu niet veel voor.
We hebben proefgereden met een Talisman en Mégane van 2018, waarbij de Talisman echt geweldig reed, maar de Mégane 75.000 km minder op de teller had. En ondanks een maatje kleiner toch groot genoeg is voor het gezin, zo te zien. Dus dan maar de verstandige keuze gemaakt, maar wat is zo'n Talisman gaaf zeg.
Slecht idee... Hoe laat?
Moet zeggen dat het een heerlijke reis-auto is. Comfortabeler dan de vorige Mégane (hoewel die wel meer trekkracht had), en qua comfort vergelijkbaar met de Talisman daarvoor (maar die had juist weer minder trekkracht).
Ding heeft voor de meeste scenario's power genoeg, en het hybride deel functioneert goed. Wel merk je dat als de hybride batterij bijna leeg is, het benzine-motortje toch wel erg licht bemeten is. Mijn camping lag op een heuvel met enkele steile hellingen, met stukken van 11-12 procent stijgingspercentage.
Dat trok hij niet helemaal op de batterij, op het laatst moest het benzine-motortje het allemaal in zijn eentje doen, en dan gaat hij toch wel brullen en gillen als een gek. Vroeg me af of ik de zuigers door de motorkap omhoog zou zien opstijgen, maar nee, gelukkig niet....
Verbruik is ook niet tegen gevallen, heb die 1400 km kunnen afleggen met slechts 2 keer onderweg tanken (beide kanten op).
Hij is nu alleen wel zo stoffig dat de "Blue Zanzibar"-kleur nu meer op 'Very Dirty Grey" lijkt.... morgen maar eens door de wasstraat trekken denk ik.
Goede keus geweest. In maart/april 2025 (weet nog niet precies) mag hij me weer naar Spanje brengen (dan in 3 dagen).
Virussen? Scan ze hier!
Heb de benzine motor sowieso een bijzonder verhaal gevonden bij Renault.wildhagen schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:18:
Zo, vanmiddag teruggekomen uit Italië met mijn Arkana Full Hybrid. Mijn eerste écht lange afstandsrit. Heb in 2 weken tijd 5300 km gemaakt, ik vertrok met net geen 3000 km op de teller, en nu staat er net geen 8300 km op de teller. Dat is 2x 1400 km voor de reis (overnachtiing in Duitsland, Freiburg), en de rest aan lokale uitstapjes.
Moet zeggen dat het een heerlijke reis-auto is. Comfortabeler dan de vorige Mégane (hoewel die wel meer trekkracht had), en qua comfort vergelijkbaar met de Talisman daarvoor (maar die had juist weer minder trekkracht).
Ding heeft voor de meeste scenario's power genoeg, en het hybride deel functioneert goed. Wel merk je dat als de hybride batterij bijna leeg is, het benzine-motortje toch wel erg licht bemeten is. Mijn camping lag op een heuvel met enkele steile hellingen, met stukken van 11-12 procent stijgingspercentage.
Dat trok hij niet helemaal op de batterij, op het laatst moest het benzine-motortje het allemaal in zijn eentje doen, en dan gaat hij toch wel brullen en gillen als een gek. Vroeg me af of ik de zuigers door de motorkap omhoog zou zien opstijgen, maar nee, gelukkig niet....
Verbruik is ook niet tegen gevallen, heb die 1400 km kunnen afleggen met slechts 2 keer onderweg tanken (beide kanten op).
Hij is nu alleen wel zo stoffig dat de "Blue Zanzibar"-kleur nu meer op 'Very Dirty Grey" lijkt.... morgen maar eens door de wasstraat trekken denk ik.
Goede keus geweest. In maart/april 2025 (weet nog niet precies) mag hij me weer naar Spanje brengen (dan in 3 dagen).
Onze Clio weegt bijna 200 kilo minder en er gaat minder benzine in (dus ook gewicht). Daardoor is de auto vanuit stilstand een klein bommetje maar ik vind het maar vreemd dat de grotere en veel zwaardere modellen hetzelfde vermogen hebben.
Vind persoonlijk dat ook alleen bij de Clio de hybride echt de beste motor is. Qua verbruik zit ik nu op zo een 4.0l /100km. Als het straks kouder wordt zal dat we gaan stijgen naar 5.0/100km. Dat is trouwens aan de pomp, boordcomputer geeft meestal ietsjes lager aan.
Fijn dat de auto is bevallen, zo een vakantie is een goede test
[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 01-09-2024 18:41 ]
Mijn verbruik volgens de boordcomputer was 5.5 liter / 100 km.OMD schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:35:
[...]
Vind persoonlijk dat ook alleen bij de Clio de hybride echt de beste motor is. Qua verbruik zit ik nu op zo een 4.0l /100km. Als het straks kouder wordt zal dat we gaan stijgen naar 5.0/100km. Dat is trouwens aan de pomp, boordcomputer geeft meestal ietsjes lager aan.
Het electrische verbruik was 3.6 kWh / 100 km (of was het per km? Geen idee meer, en nu te moe om te gaan kijken ..).
Geen idee of dat een beetje normaal is.
Virussen? Scan ze hier!
Elektrisch zit bij mij eigenlijk altijd wel boven de 8 kWh. Gewicht is echt een dingetje voor de elektromotor, merk het al met 3 mensen in de auto (wat overigens best goed gaat ondanks het kleine formaat van de Clio)wildhagen schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:52:
[...]
Mijn verbruik volgens de boordcomputer was 5.5 liter / 100 km.
Het electrische verbruik was 3.6 kWh / 100 km (of was het per km? Geen idee meer, en nu te moe om te gaan kijken ..).
Geen idee of dat een beetje normaal is.
Nee, de Laguna was echt ruimer, zeker voor de bestuurder. Ik zit in de Mégane met mijn knie tegen een vrij irritante rand van de middenconsole, waar ik in de Laguna veel ruimer zat. Geen punt, betekent dat ik iets anders moet gaan zitten.melcon schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:37:
@GSX-MAN Dat is balen zeg, wel mooie upgrade z'n Megane 4 en kwa binnenruimte waarschijnlijk ruimer als de Laguna.
Maar de Mégane is wel voldoende ruim voor het gezin, anders was ik toch door blijven zoeken naar een Talisman met een acceptabele kilometerstand. Gisteren met een kofferbak vol sportspullen weg geweest, dat paste ongeveer vergelijkbaar met de Laguna. Dus al met al inderdaad een fijne upgrade, met evenveel vermogen, maar nu uit een kleinere motor met turbo en automaat. En dat gaat als de spreekwoordelijke brandweer.
Slecht idee... Hoe laat?
Ah interessant, ik ben van een Laguna 3 naar een Megane 3 gegaan, maar die is op vlakke ruimer van binnen (achterbank meer beenruimte, kofferbak is breder en +/- 5 cm dieper), dat had ik niet verwacht.GSX-MAN schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:55:
[...]
Nee, de Laguna was echt ruimer, zeker voor de bestuurder. Ik zit in de Mégane met mijn knie tegen een vrij irritante rand van de middenconsole, waar ik in de Laguna veel ruimer zat. Geen punt, betekent dat ik iets anders moet gaan zitten.
Maar de Mégane is wel voldoende ruim voor het gezin, anders was ik toch door blijven zoeken naar een Talisman met een acceptabele kilometerstand. Gisteren met een kofferbak vol sportspullen weg geweest, dat paste ongeveer vergelijkbaar met de Laguna. Dus al met al inderdaad een fijne upgrade, met evenveel vermogen, maar nu uit een kleinere motor met turbo en automaat. En dat gaat als de spreekwoordelijke brandweer.
Dus ik had verwacht dat een Megane 4 ook ruimer zou zijn, in elk geval ruimer dan een Megane 3.
Een 1.3 TCe dus? Ja die lopen zeker heel mooi! In elk geval heel veel fijne kilometers met de Megane
Nou ja, ik heb het niet nagemeten. De kofferbak was gisteren in elk geval groot genoeg voor heel veel spullen. En ik heb voor de proefrit mijn twee puberzonen meegenomen en achterin geparkeerd, die waren ook positief over de ruimte.melcon schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:56:
[...]
Ah interessant, ik ben van een Laguna 3 naar een Megane 3 gegaan, maar die is op vlakke ruimer van binnen (achterbank meer beenruimte, kofferbak is breder en +/- 5 cm dieper), dat had ik niet verwacht.
Dus ik had verwacht dat een Megane 4 ook ruimer zou zijn, in elk geval ruimer dan een Megane 3.
Een 1.3 TCe dus? Ja die lopen zeker heel mooi! In elk geval heel veel fijne kilometers met de Megane
Verder stuurde het allemaal wat dynamischer dan de Laguna, toen we een dijkweg pakten. Met die Laguna kon ik lezen en schrijven, en echt wel hard door bochten, maar dit is nog weer wat makkelijker. Alleen even afwachten of de automaat zich inleert op mijn rijstijl, hij weet nu nog niet altijd wat ik wil als ik het gas intrap.
Slecht idee... Hoe laat?
Daarom Ben ik van plan een Captur uit 2017 te gaan bekijken.
En dan wel deze editie Captur 1.2 TCE 120 Edition One.
Zij er bekende zaken waar ik op moet letten? Km stand is ~97.000.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
:strip_exif()/f/image/j9RHDXbZOTiUbn6SFq9FYnPU.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de zon erop is het best een mooie kleur
Iemand nog tips voor @Rubman? Ik kreeg in mijn aankooptraject op het hart gedrukt de 1.2 TCe te vermijden, maar is daar voortschrijdend inzicht over?
Mijn moeder heeft ook een Captur, maar volgens mij de 0.9. Niet bloedsnel, maar ik kom er met een heel gezin erin wel met het verkeer mee. Vind de zitruimte ook heel acceptabel, maar kan niet met de kofferbak uit de voeten. En de stoelen zijn ook niet heel luxe voor de langere afstand.
Slecht idee... Hoe laat?
Keek vooral naar de 1.2 omdat we gelijke of wat meer umpf wilden dan de Clio Diesel die we hebben.
Er staan genoeg 0.9 ook dus die kunnen we zeker bekijken, echter is de Edition One wel heel compleet uitgerust en heeft die de voorkeur (ook omdat de prijzen elkaar niet heel veel ontlopen). Als echter blijkt dat de motor met deze stand elk moment kan ontploffen is het wat onverstandig.
Is de aandrijving eigenlijk distributieriem of ketting met deze motor?
[ Voor 32% gewijzigd door Rubman op 03-09-2024 12:59 ]
Ik begreep ketting, maar een onderbemeten ketting. Lijkt een goed idee, want minder weerstand en brandstofverbruik, maar als dat vervolgens bovengemiddeld snel rekt ben je verder van huis.Rubman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:55:
Heb je hem nu alweer in de berm geparkeerd
Keek vooral naar de 1.2 omdat we gelijke of wat meer umpf wilden dan de Clio Diesel die we hebben.
Er staan genoeg 0.9 ook dus die kunnen we zeker bekijken, echter is de Edition One wel heel compleet uitgerust en heeft die de voorkeur (ook omdat de prijzen elkaar niet heel veel ontlopen). Als echter blijkt dat de motor met deze stand elk moment kan ontploffen is het wat onverstandig.
Slecht idee... Hoe laat?
Ketting, maar ook die zal je een keer moeten gaan vervangen.Rubman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:55:
Heb je hem nu alweer in de berm geparkeerd
Verder niet gek veel mis met de motor, beetje gevoelig voor onderhoud. Anders is het best een redelijk blok. De 1.3 heeft ook niet s'werelds beste ketting overigens. Maar goed....
Meer oempf dan een anderhalve diesel is wel lastig. Mijn Twingo was even snel als een RS met enkel een chipje.
Als je de optie hebt zou ik nog even doorsparen voor een Captur 2 met een 1.3. Dat is echt zoveeeeel meer auto.
Bij Mercedes hebben ze er weinig gezeik aan. En alles in perspectief: het is in elk geval geen 1.2 PureTech.Nico_GTR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:27:
[...]
De 1.3 heeft ook niet s'werelds beste ketting overigens. Maar goed....
[ Voor 12% gewijzigd door GSX-MAN op 03-09-2024 13:39 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Doorsparen is helaas niet 123 een optie gezien de Clio echt wel kaduuk is (of in ieder geval niet betrouwbaar meer) en de auto verder gewoon wel nodig is voor woon-werk-school-kids verkeer.Nico_GTR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:27:
[...]
Ketting, maar ook die zal je een keer moeten gaan vervangen.
Verder niet gek veel mis met de motor, beetje gevoelig voor onderhoud. Anders is het best een redelijk blok. De 1.3 heeft ook niet s'werelds beste ketting overigens. Maar goed....
Meer oempf dan een anderhalve diesel is wel lastig. Mijn Twingo was even snel als een RS met enkel een chipje.
Als je de optie hebt zou ik nog even doorsparen voor een Captur 2 met een 1.3. Dat is echt zoveeeeel meer auto.
Daarnaast zie ik ook verdacht weinig nieuwere Captur 2 te koop staan binnen redelijk budget (kan iets opgerekt worden) laat staan met 1.3
https://www.autodeal.nl/o...laats&utm_medium=referral
Ze staat ook wel voor net boven de 10k te koop, maar dan heb je bijna 200k op de teller.
Slecht idee... Hoe laat?
Wat is er mis met een PureTech?GSX-MAN schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:36:
[...]
Bij Mercedes hebben ze er weinig gezeik aan. En alles in perspectief: het is in elk geval geen 1.2 PureTech.
https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknownRubman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:53:
[...]
Doorsparen is helaas niet 123 een optie gezien de Clio echt wel kaduuk is (of in ieder geval niet betrouwbaar meer) en de auto verder gewoon wel nodig is voor woon-werk-school-kids verkeer.
Daarnaast zie ik ook verdacht weinig nieuwere Captur 2 te koop staan binnen redelijk budget (kan iets opgerekt worden) laat staan met 1.3
1 liter is ook een mooi blokje.
Die Capture rijdt door hoge zit wat anders, zeker wennen, maar als je die 1.3 even aan het werk zet gaat het als een raket. Op vakantie onderweg naar Oostenrijk paar keer flink op zijn staart getrapt op de Autobahn is was daar zeker sneller dan de dCi.
De diesel was wel erg sloom te rijden. Die 1,3 vindt het niet zo leuk onderin de toeren te hobbelen in een hoge versnelling. Dan gaat ie bokken. Hij wil zelf 50 in zijn 4 volgens de schakel indicator, maar dan gaat ie bokken, zeker met een koude motor.
[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 03-09-2024 14:48 ]
Ja leuke auto, maar dan wel ff duurder, meer KM's (een 40K) en minder opties.Nico_GTR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:34:
[...]
Wat is er mis met een PureTech?Ik heb er een in onderhoud, vind het ansich wel meevallen....maar je bent er af en toe wel een dag mee bezig dat is het nadeel.
[...]
https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown
1 liter is ook een mooi blokje.
Is dat een nieuwere motor en facelift waard?
Met andere woorden, moet ik hiervoor de 1.2 links laten liggen om problemen te voorkomen?
Slecht idee... Hoe laat?
Je moet niks. Maar ik zou er wel heel even mee gaan rijden voor het gevoel. Ik vind nogmaals dat Renault echt een enorme stap heeft gezet in het interieur tussen Clio 4 en 5 en Captur 1 en 2. Tel daarbij op dat de 1.0 en de 1.3 iets beter zijn bij op. Ze zijn echt enorm efficiënt ook! De 1.3 die mijn schoonouders hadden reed 6 liter per 100 km gemiddeld. Vond ik heel erg goed. Ik heb ook al eens een 1.0 met handbak mee gehad. Van Deurne naar München en terug. Ik weet niet direct meer hoeveel die gebruikte. Maar het was echt een prima combi.Rubman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:50:
[...]
Ja leuke auto, maar dan wel ff duurder, meer KM's (een 40K) en minder opties.
Is dat een nieuwere motor en facelift waard?
Met andere woorden, moet ik hiervoor de 1.2 links laten liggen om problemen te voorkomen?
Dus ja ik vind een Captur 1 leuk. Maar persoonlijk vind ik een Captur 2 het waard.
Gaan morgen proefrijden, en er wordt ook nog een 0.9 semi klaar gezet, die is wat jonger 2018 vs 2017, minder KM's (72K vs 97K).Nico_GTR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:11:
[...]
Je moet niks. Maar ik zou er wel heel even mee gaan rijden voor het gevoel. Ik vind nogmaals dat Renault echt een enorme stap heeft gezet in het interieur tussen Clio 4 en 5 en Captur 1 en 2. Tel daarbij op dat de 1.0 en de 1.3 iets beter zijn bij op. Ze zijn echt enorm efficiënt ook! De 1.3 die mijn schoonouders hadden reed 6 liter per 100 km gemiddeld. Vond ik heel erg goed. Ik heb ook al eens een 1.0 met handbak mee gehad. Van Deurne naar München en terug. Ik weet niet direct meer hoeveel die gebruikte. Maar het was echt een prima combi.
Dus ja ik vind een Captur 1 leuk. Maar persoonlijk vind ik een Captur 2 het waard.
Plus we gaan daar ook even een rondje lopen wat er nog meer staat en tot de mogelijkheden behoort.
Misschien wilt mijn vrouw toch wel de Zoë proberen, lekker klein, electrisch (al weten we niet of dat handig is dat we er dan 2 hebben zonder thuis laad mogelijkheden maar enkel openbare paal om de hoek)
Thx voor alle info in ieder geval we hebben weer wat nadenk voer
Tot voor kort dus de Laguna 3 2.0 16V gereden. Die combineert het brandstofverbruik van een Italiaanse sportwagen met het temperament van een saaie gezinsbak. Echt, die zoop nog harder dan Engelsen op vakantie. Dus ik ben heel benieuwd naar de Mégane.Nico_GTR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:11:
[...]
Je moet niks. Maar ik zou er wel heel even mee gaan rijden voor het gevoel. Ik vind nogmaals dat Renault echt een enorme stap heeft gezet in het interieur tussen Clio 4 en 5 en Captur 1 en 2. Tel daarbij op dat de 1.0 en de 1.3 iets beter zijn bij op. Ze zijn echt enorm efficiënt ook! De 1.3 die mijn schoonouders hadden reed 6 liter per 100 km gemiddeld. Vond ik heel erg goed. Ik heb ook al eens een 1.0 met handbak mee gehad. Van Deurne naar München en terug. Ik weet niet direct meer hoeveel die gebruikte. Maar het was echt een prima combi.
Slecht idee... Hoe laat?
Hoe bevalt je Megane?GSX-MAN schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:43:
Nog een plaatje voor de sfeer:
[Afbeelding]
Met de zon erop is het best een mooie kleur![]()
Iemand nog tips voor @Rubman? Ik kreeg in mijn aankooptraject op het hart gedrukt de 1.2 TCe te vermijden, maar is daar voortschrijdend inzicht over?
Mijn moeder heeft ook een Captur, maar volgens mij de 0.9. Niet bloedsnel, maar ik kom er met een heel gezin erin wel met het verkeer mee. Vind de zitruimte ook heel acceptabel, maar kan niet met de kofferbak uit de voeten. En de stoelen zijn ook niet heel luxe voor de langere afstand.
Ik heb een dci gehad 5 jaar lang 200k. An sich ruime auto maar qua trekkracht hield het echt niet over.
Vond persoonlijk de auto ook te straf geveerd voor de koets, deed regelmatig een stapje opzij. Zeker met de Primacy 3 banden af fabriek.
Met de primacy 4 banden was het echt weer een leuke auto geworden om te rijden, wel verraderlijk met bepaalde bochten gecombineerd met nat wegdek en of hobbels.
Ook interieus mooi, geen kraakje gemerkt de gehele looptijd. Wel de bestuurdersstoel tussentijds onder garantie vervangen ivm scheur in de wang! (aan de binennzijde nog wel).
Rijdt nu een (stellantis) Opel Grandland..an sich ook aardig maar geen wonder auto. Wel gelukkig een 1.6 hybrid met ketting..Maar wat een kwaliteit

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Tot nu toe bevalt het goed, maar ik heb 'm vrijdagmorgen opgehaald en er nog maar een paar keer in gereden. Bij de proefrit op de dijk kreeg ik 'm wel in onderstuur, maar toen was ik serieus aan het gummen. En het bleef goed corrigeerbaar. Liggen nu een paar Continental all seasons onder, ik ben van zowel Continental als all season niet echt gecharmeerd. Maar goed, we rijden ze wel op.Meneer aard schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:56:
[...]
Hoe bevalt je Megane?
Ik heb een dci gehad 5 jaar lang 200k. An sich ruime auto maar qua trekkracht hield het echt niet over.
Vond persoonlijk de auto ook te straf geveerd voor de koets, deed regelmatig een stapje opzij. Zeker met de Primacy 3 banden af fabriek.
Met de primacy 4 banden was het echt weer een leuke auto geworden om te rijden, wel verraderlijk met bepaalde bochten gecombineerd met nat wegdek en of hobbels.
Ook interieus mooi, geen kraakje gemerkt de gehele looptijd. Wel de bestuurdersstoel tussentijds onder garantie vervangen ivm scheur in de wang! (aan de binennzijde nog wel).
Rijdt nu een (stellantis) Opel Grandland..an sich ook aardig maar geen wonder auto. Wel gelukkig een 1.6 hybrid met ketting..Maar wat een kwaliteit
Hij is een stukje stugger geveerd dan de Laguna, maar niet onoverkomelijk.
Slecht idee... Hoe laat?
Check trouwens even forum van GPS forum oid (klim bij mij ff in de DM), want daar staat wat info over updaten van o.a. maps.GSX-MAN schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:07:
[...]
Tot nu toe bevalt het goed, maar ik heb 'm vrijdagmorgen opgehaald en er nog maar een paar keer in gereden. Bij de proefrit op de dijk kreeg ik 'm wel in onderstuur, maar toen was ik serieus aan het gummen. En het bleef goed corrigeerbaar. Liggen nu een paar Continental all seasons onder, ik ben van zowel Continental als all season niet echt gecharmeerd. Maar goed, we rijden ze wel op.
Hij is een stukje stugger geveerd dan de Laguna, maar niet onoverkomelijk.
Moet zeggen dat ik één situatie ben tegengekomen dat ik blij was dat ik vol op het gas bleef staan anders was ie serieus om gegaan in een bocht, was een uitvoegstrook + bocht, goed aangesneden maar toch had de kont de neiging om te gaan uitbreken. Als ik mn gas had los gelaten was ie gaan kwispelen en boem. Wellicht dat de assistent had ingegrepen maar die TCA was ook met een franse slag gemaakt...
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Ik heb Android Auto in mijn middendisplay draaien, da's al een hele verandering.Meneer aard schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:13:
[...]
Check trouwens even forum van GPS forum oid (klim bij mij ff in de DM), want daar staat wat info over updaten van o.a. maps.
Moet zeggen dat ik één situatie ben tegengekomen dat ik blij was dat ik vol op het gas bleef staan anders was ie serieus om gegaan in een bocht, was een uitvoegstrook + bocht, goed aangesneden maar toch had de kont de neiging om te gaan uitbreken. Als ik mn gas had los gelaten was ie gaan kwispelen en boem. Wellicht dat de assistent had ingegrepen maar die TCA was ook met een franse slag gemaakt...
Slecht idee... Hoe laat?
Wel eens een renault 25 V6 turbo gereden vroeger? Die reed ook vrolijk 1:5 tot 1:8 bij beetje sportieve rijstijlGSX-MAN schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:44:
[...]
Tot voor kort dus de Laguna 3 2.0 16V gereden. Die combineert het brandstofverbruik van een Italiaanse sportwagen met het temperament van een saaie gezinsbak. Echt, die zoop nog harder dan Engelsen op vakantie. Dus ik ben heel benieuwd naar de Mégane.
Ik rij trouwens alweer een aantal jaar met mijn clio 4 1.2 tce zonder problemen.
Alleen verwissel ik de olie om de 15.000km ipv de voorgeschreven 30.000. Bij de vorige clio grote problemen mee gehad, interval is te lang gaf een renaultmonteur aan.
Nee, zag wel een hele gave Safrane biturbo bij een dealer in Vianen staan. Begreep dat de eigenaar er een Twingo naast had voor één week per maand, om het brandstofverbruik te compenseren.Trichoglossus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:10:
[...]
Wel eens een renault 25 V6 turbo gereden vroeger? Die reed ook vrolijk 1:5 tot 1:8 bij beetje sportieve rijstijl
Edit: leukste en enige biturbo waarmee ik gereden heb was deze.
:strip_exif()/f/image/GqbDv9IwlrYBxbVWPb6NX9Ch.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door GSX-MAN op 03-09-2024 22:26 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Naja ik heb een Megane RS175, een Clio RS169 (of 172 ph.1) en een Kangoo met een oude K4M 1.6..GSX-MAN schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:44:
[...]
Tot voor kort dus de Laguna 3 2.0 16V gereden. Die combineert het brandstofverbruik van een Italiaanse sportwagen met het temperament van een saaie gezinsbak. Echt, die zoop nog harder dan Engelsen op vakantie. Dus ik ben heel benieuwd naar de Mégane.
Die Clio is eigenlijk het meest indrukwekkend met een dikke 2.0 16V en mijn rijstijl is dat gewoon een keurige 7,2 liter per 100 km.
Slecht idee... Hoe laat?
[ Voor 8% gewijzigd door melcon op 04-09-2024 14:11 ]
https://www.autotrack.nl/...una-benzine-2010-56036490
4control, 170 pk, automaat, behoorlijk veel opties, maar ook een hoge kilometerstand en gruwelijk veel geld voor een 14 jaar oude wagen.

[ Voor 23% gewijzigd door GSX-MAN op 04-09-2024 14:47 ]
Slecht idee... Hoe laat?

Slecht idee... Hoe laat?
De voorste hadden allebei de 2.0 Dci 180, helaas rijden we allebei niet meer genoeg kilometers om de MRB te verantwoorden maar wat een ontzettend fijne auto's zijn/waren het. Die van mijn vader is een 2.0T 205, dus af en toe kan ik nog Laguna rijden als ik wil
[ Voor 3% gewijzigd door melcon op 04-09-2024 15:37 ]
Dat is dezelfde motor die in de Espace IV is gelepeld. Het is een motor uit de Nissan fabriek die voor vele doeleinden is toegepast (oa Nissan 350Z). Een betrouwbaar ding overigens maar idd Andre Hazes verbleekt er bij.GSX-MAN schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:07:
Mijn droom was de Laguna 3 Estate met 3.5 V6, maar dan heb je het over een drankgebruik waar André Hazes jaloers op zou zijn geweest.
Fijn, iets wat wel betrouwbaar is aan de Espace. Verder is het een auto waarmee je een innige band met je dealer ontwikkelt.zuma schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:41:
[...]
Dat is dezelfde motor die in de Espace IV is gelepeld. Het is een motor uit de Nissan fabriek die voor vele doeleinden is toegepast (oa Nissan 350Z). Een betrouwbaar ding overigens maar idd Andre Hazes verbleekt er bij.
Slecht idee... Hoe laat?
Nog geen last van moet ik zeggen. Die band was erger met mijn grand scenic. Daar was altijd wel wat mis mee (elektronica en de motor). Voor ons is het echt een vakantie/weekend auto. Voor de dagelijkse zaken of solo pak ik altijd de afgeragde Alto. Die rijdt op lucht.GSX-MAN schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:49:
[...]
Fijn, iets wat wel betrouwbaar is aan de Espace. Verder is het een auto waarmee je een innige band met je dealer ontwikkelt.
Vanaf volgende week donderdag is dit de vervanger van de Clio met kapotte versnellingsbak, althans verdenking van cilinder waardoor hij soms absoluut niet meer wilt schakelen.
:strip_exif()/f/image/1o30GV7wEV4M6jVVV97spKM0.jpg?f=fotoalbum_large)
Captur 1.2 Edition One uit 2017
Lederen bekleding, stoelverwarming, trekhaak, Bose edition, en nog een zooi extra's en R-link (hoe wat welke moet ik nog even uitzoeken) zag wel Android auto in het menu, maar mijn vrouw die er 90% van de tijd in zal rijden heeft een iPhone dus geen idee of CarPlay kan. En hoe we de R-Link kunnen voorzien van de nieuwste software.
Nu is hier de kettingspanner een ding bij deze motoren, maar die is recent vervangen dus kans op nieuw euvel is flink kleiner imho.
Ja... stond ik dus zaterdagmorgen weer voor bij de dealer, omdat ze dat niet gedaan hadden. Ik was er vrijdagavond mee aan het prutsen, wilde wat apps aan de praat krijgen (worden overigens niet meer ondersteund, begreep ik later), dus na wat zoeken online vond ik een toolbox om 'm met USB te updaten. Ik ckecken, moest ik 8gb aan updates downloaden.Quad schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:42:
@Rubman R-link up to date brengen hoort Bij aflevering door Renault dealer. Inclusief de kaarten bijwerken, voorzover dat kan.
Je zou bij €900,- afleverkosten toch verwachten...
Slecht idee... Hoe laat?
Slecht idee... Hoe laat?
Ja dat gebeurd ook wel, maar er ook veel mogelijk door "derden" zegmaar met verbeterde functionaliteit ten opzichte van origineel.Quad schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:42:
@Rubman R-link up to date brengen hoort Bij aflevering door Renault dealer. Inclusief de kaarten bijwerken, voorzover dat kan.
Hij krijgt sowieso de nieuwste kaarten en update mee.
Merk wel dat in de comfort / sport stand de Mégane alerter reageert, ook als de cruisecontrol aan staat bij beklimmen van een brug over de A6 en de automaat terug schakelt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ank01QaASYrKUnzo7GAH6Dzj.jpg?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door aReaRe op 21-09-2024 20:31 ]
Binnenkant her en der hondenharen.
Koplampen worden wat dof.
De lekkere nieuwe geur is eruit.
Een garage laat een auto altijd volledig reinigen en oppoetsen incl krasjes etc. Heeft iemand ervaring met dat soort bedrijven? Ik vind ze op internet variërend van 100 tot 1500 euro.
Maar aangezien we besloten hebben hem nog minstens een aantal jaar te blijven rijden wil ik hem eigenlijk een keer een grote beurt geven. Weer dat nieuwe gevoel.
Alles gepolijst en gestoomd en schoon en krasjes weg etc.
Is dan een schadeherstel bedrijf wat ik zoek. Of zoek ik een ander soort bedrijf? Of moet ik langs schade herstel en eeen schoonmaakbedrijf en is dit niet in 1 pakket te vangen?
De kaarten van de ingebouwde TomTom update ik zelf wel met usb sticky. Dat moet mij nog wel lukken.
Dan heeft hij weer wat aandacht gehad.
Hoop dat de vraag duidelijk omschreven is, vraag anders vooral verduidelijking.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Je moet zoeken op een auto poetsbedrijf, bel anders de dealer voor een adresjeDennis1812 schreef op zondag 22 september 2024 @ 02:43:
Mijn Megane rijd ik inmiddels 5 jaar. Diverse krassen en een enkele buts.
Een garage laat een auto altijd volledig reinigen en oppoetsen incl krasjes etc. Heeft iemand ervaring met dat soort bedrijven? Ik vind ze op internet variërend van 100 tot 1500 euro.
Maar aangezien we besloten hebben hem nog minstens een aantal jaar te blijven rijden wil ik hem eigenlijk een keer een grote beurt geven. Weer dat nieuwe gevoel.
Is dan een schadeherstel bedrijf wat ik zoek. Of zoek ik een ander soort bedrijf? Of moet ik langs schade herstel en eeen schoonmaakbedrijf en is dit niet in 1 pakket te vangen?
De kaarten van de ingebouwde TomTom update ik zelf wel met usb sticky. Dat moet mij nog wel lukken.
En lekker zelf doen??Dennis1812 schreef op zondag 22 september 2024 @ 02:43:
Mijn Megane rijd ik inmiddels 5 jaar. Diverse krassen en een enkele buts.
Ik kan ook wel helpen voor een bijdrage in de spaarpot van mijn Porsche.
Even terugkomend hierop: Ik heb de dealer gesproken, ze nemen het mee als auto daar even staat voor uitlijnen. Was bekend dingetje en wordt zonder moeite opgepakt.melcon schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:36:
@Quad Dat geruis is een bekend issue, komt van het kleine spijltje van het kleine ruitje. Zijn diverse oplossingen voor (tot nieuwe / fase 2 rubbers aan toe) maar de meest eenvoudige is spijltje loshalen en er een tochtstrip op plakken en daarna het spijltje weer terug klikken. Dan is het permanent opgelost.
⏩ PVOutput☀️
Netjes van de Renault dealer, iets wat ik ook nooit had verwacht van een PON dealerQuad schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:13:
[...]
Even terugkomend hierop: Ik heb de dealer gesproken, ze nemen het mee als auto daar even staat voor uitlijnen. Was bekend dingetje en wordt zonder moeite opgepakt.

Eerst maar wachten of het lukt. Maar deze Renaultdealer heb ik wel hoog zitten, mijn ouders gaan er al jaar en dag naartoe. Hun vorige auto is afgelopen jaar na een jaar gedoe zonder moeite voor aanschafprijs terug genomen en hebben ze een andere auto daar ervoor teruggekocht.aReaRe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:51:
[...]
Netjes van de Renault dealer, iets wat ik ook nooit had verwacht van een PON dealer
⏩ PVOutput☀️
Dat gevoel heb ik ook met mijn Renault Bochane dealer hier in Lelystad, destijds bij aanschaf een volwaardig reservewiel met gereedschap uit onderhandeld voor €90. Binnen 14 dagen na aflevering 16inch band met stalen velg + gereedschap (trekoog, krik en kruissleutel), alleen de de plastic reserve binnenwiel pakking waarin je het vast zet duurde even)Quad schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:02:
[...]
Eerst maar wachten of het lukt. Maar deze Renault dealer heb ik wel hoog zitten, mijn ouders gaan er al jaar en dag naartoe. Hun vorige auto is afgelopen jaar na een jaar gedoe zonder moeite voor aanschafprijs terug genomen en hebben ze een andere auto daar ervoor teruggekocht.
Doet de Renault dealer dit, of moet ik zoeken naar een specialistmelcon schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:06:
@aReaRe met 90k kan het geen kwaad maar is wat aan de vroege kant. De EDC kan overigens gewoon ververst worden (flushen zoals bij een klassieke automaat is niet van toepassing). Zou het ergens rond de 120k-150k overwegen.
Er zijn dealers die dit doen maar zeker niet allemaal, zou een specialist zoeken in de buurt 😊aReaRe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:58:
[...]
Doet de Renault dealer dit, of moet ik zoeken naar een specialist
Weet jij een Renault specialist in de buurt van Lelystad die dat doet. Gezien mijn kilometers per jaar zal ik de 100K volgend jaar ergens aantikkenmelcon schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:43:
[...]
Er zijn dealers die dit doen maar zeker niet allemaal, zou een specialist zoeken in de buurt 😊
Iets of wat late reactie.Nico_GTR schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:57:
[...]
En lekker zelf doen??
Ik kan ook wel helpen voor een bijdrage in de spaarpot van mijn Porsche.
Maar deels een optie. Ik heb een stomer en blazers. Dus vanbinnen kom ik een heel eind. Echter ben ik fysiek fors beperkt door diverse aandoeningen en gaat mij dat vervolgens minimaal 3 dagen hersteltijd kosten waarin ik boven mijn maximale pijnstillers ga komen.
En ik weet logischerwijs jouw expertise niet. Maar doffe koplampen, kleine krasjes. Dat soort zaken aan de buitenkant (polijsten denk ik?) heb ik geen materiaal voor en totaal geen kennis en kunde van. Dat maak ik alleen maar erger in plaats van mooier ben ik bang.
Er stond in Veghel bij de carwash altijd een tentje die dat deed voor prima bedragen maar sinds de carwash is overgenomen is die man helaas ook weg.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dan zou ik van Kesteren in Kampen pakken, dat is prima te doen vanuit Lelystad.aReaRe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:20:
[...]
Weet jij een Renault specialist in de buurt van Lelystad die dat doet. Gezien mijn kilometers per jaar zal ik de 100K volgend jaar ergens aantikken
Dank voor de tip, ik ga denk ik eerst mijn eigen Renault dealer Bochane benaderen waar ik nu een zakelijke relatie mee heb.melcon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:35:
[...]
Dan zou ik van Kesteren in Kampen pakken, dat is prima te doen vanuit Lelystad.
![]() | ![]() |
Functioneel te gebruiken doordat het te verschuiven is en gelijk extra vakjes en opbergruimte erbij.
⏩ PVOutput☀️
We zijn nog steeds erg tevreden over onze captur maar nu de winter eraan komt is verwarmd stuurwiel wel erg fijn. Onze hoofdauto BMW X1 heeft dit en had er zo een paar honderd euro voor over als ik dat op de captur ook kan retrofitten.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Captur 1 weet ik niet maar voor een Captur 2 heb je meer dan een paar honderd euro voor nodig om dat oem te doen.Mr Pingu schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:11:
Weet iemand of er voor de Captur I en/of Clio IV ooit een stuur met Stuurverwarming is uitgebracht?
We zijn nog steeds erg tevreden over onze captur maar nu de winter eraan komt is verwarmd stuurwiel wel erg fijn. Onze hoofdauto BMW X1 heeft dit en had er zo een paar honderd euro voor over als ik dat op de captur ook kan retrofitten.
Daar heb ik vrij weinig aan, aangezien ik geen captur 2 hebNico_GTR schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:37:
[...]
Captur 1 weet ik niet maar voor een Captur 2 heb je meer dan een paar honderd euro voor nodig om dat oem te doen.
Is er ergens een database waar je kan cross-referencen welke onderdeelnummers in welke modellen allemaal gebruikt worden?
En betreft qua kosten, wat loopt er precies zo in de papieren? Stuurtjes zag ik zo snel voor ergens tussen de 100 en 200 op E-bay staan, knop is ook wel te 2e hands te vinden voor 60 euro inc verzenden.
Kabels en connectors krimp ik evt zelf. Moet dan alleen nog uitzoeken welke kabels getrokken moeten worden en of eventueel de stuurkolom met de hendels vervangen moet worden. Dit laatste namelijk op meeste duitse auto's het geval, maar goede technische informatie vinden voor franse auto's is een ramp IMO. Of ik kijk op de verkeerde plekken.
In het slechtste geval kom ik dan uit op 500 euro, dacht ik. In het beste geval zelfs onder de 200
---
Ik zag bijvoorbeeld dit stuur voor de kaleos, maar gaat dat op een captur I passen?
https://www.ebay.co.uk/itm/402572077328
En had ook deze gevonden; Heater switch 2016 Talisman
https://rrr.lt/en/search?q=251937097R&exact=1
Over het algemeen houden fabrikanten ervan om dingen te hergebruiken dus zou me niets verbazen als de signalen van verschillende knoppen relatief gelijk blijven.
Het is een bijna 500 euro klus (hoewel ik het waarschijnlijk bij KwikFit laat doen voor de helft) maar het blijft redelijk veel geld voor iets dat misschien niet nodig is.
5 jaar of 135k km.
Dus advies is om bij de volgende beurt deze te laten vervangen.
⏩ PVOutput☀️
Dealer heeft het opgepakt en opgelost. Beide kanten hebben ze het aangepakt en zal het nagenoeg weg moeten zijn.aReaRe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:51:
[...]
Netjes van de Renault dealer, iets wat ik ook nooit had verwacht van een PON dealer
⏩ PVOutput☀️
Dus net zoals de Clio hiervoor op zoek gegaan naar MAD hulpveren.
Alleen de de vorige keer heeft de Renault garage die geplaatst onder de Clio en dat was prijzig als ik lees dat het een uurtje werk is.
Dus zelf op zoek gegaan, maatje van mij is automonteur / taxi chauffeur en heeft een werkplaats met brug.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h2i0dbSFEtkqgEXCfDxVMJmB.jpg?f=user_large)
@melcon Het betreft een Mégane Grand Tourer van (datum NL toelating 18-09-2019, kenteken G-808-GK) ), is de onderstaande link op Winparts MAD hulpveren de goede?
https://www.winparts.nl/o...et/p473214.html#levertijd
[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 26-10-2024 17:16 ]
Ik heb wat verder gezocht op de MAD website en volgens mij moet ik de volgende hebben: HV-140478melcon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:53:
@aReaRe Die in de link zijn voor een Megane 3, je hebt ze nodig voor een Megane 4. Ik weet niet of ze er zijn voor een Megane 4, die staan er niet om bekend om in te zakken zoals de 3...