Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42

OMD

pietr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:39:
Proficiat, goede keus! 😉 En snel geleverd.

Wij hebben ook de hybride versie genomen, met 2 optiepakketten. Pack Bose hebben we niet gekozen, omdat ik overweeg later een set van Focal in te laten bouwen. Van mijn vrouw hoeft dat echter niet, dus dat is nog niet zeker.
Wij hebben wel de Bose genomen. Ik heb een Ford Focus ingeruild met een B&O systeem en dat is helaas niet te evenaren maar daardoor wilde ik wel zo goed mogelijk ook al is het Bose systeem niet fantastisch. Lees wel op diverse forums dat de standaard audio best goed is.

Vroeger deed ik veel met zelf inbouwen en verbouwen van ICE maar daar heb ik geen zin meer in haha.

Ben vooral benieuwd naar het verbruik. Gemiddeld 1 op 20 moet wel lukken :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:43
Het verbruik in de demo waarmee we reden zat nog boven 1 op 20, dus dat moet goed komen.
Ik wil Focal, mijn vrouw vindt de standaard speakers voldoende. Denk dat het bij de standaard speakers blijft, want zoals zo vaak: van uitstel komt afstel. Ik heb wel 3 jaar extra garantie erbij genomen, in totaal 5 jaar dus.

[ Voor 12% gewijzigd door pietr op 04-01-2024 23:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Het gaat de goede kant op met de F4R!

Zuigers schoon, blok gespoeld en gespoten en de kop ligt bij de revisie voor vlakken en nieuwe klepseals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OiXLyzL-3kRmSIYJGJAic5rg2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEhpRUOTPtU24iPLJFaZe39T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Tripwire999 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:31:
Ik volg dit topic al een tijdje op het Clio club forum
Ik heb inmiddels zelf ook een LAN5810WR0 besteld uit polen. Alleen kan ik bijna nergens in de buurt een OBD2 adapter vindein met de PIC18F25K80 chip. Volgens dit topic moet ik de OBD2 adapter aanpassen geen probleem maar eentje met schakelaar vinden is blijkbaar erg moeilijk. Behalve dan Ali express maar dan duurt de levering erg lang. Iemand toevallig een winkel waar je deze kan bestelen?
Is dit nog gelukt?
Ik overweeg ook om een virgin LAN5810WR0 te bestellen maar ben nog alle informatie aan het verzamelen hoe de initiële configuratie nou precies moet. Op het Renault forum kon ik nog geen duidelijke stappen vinden.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
ndonkersloot schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Is dit nog gelukt?
Ik overweeg ook om een virgin LAN5810WR0 te bestellen maar ben nog alle informatie aan het verzamelen hoe de initiële configuratie nou precies moet. Op het Renault forum kon ik nog geen duidelijke stappen vinden.
Zorg voor een echte ELM, dan kom je er wel in en bewaar altijd je eigen initiële configuratie. Dan kun je altijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
@Tripwire999 Leuk dat je mijn topic op meganeclub.nl gebruikt :). Je kan ook bijvoorbeeld een ELM adapter voor Ford kopen. Je moet dan zelf even de draadjes omsolderen naar de Renault pinnetjes.
Bijvoorbeeld deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006061413013.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
perslucht schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:16:
@Tripwire999 Leuk dat je mijn topic op meganeclub.nl gebruikt :). Je kan ook bijvoorbeeld een ELM adapter voor Ford kopen. Je moet dan zelf even de draadjes omsolderen naar de Renault pinnetjes.
Bijvoorbeeld deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006061413013.html
Ik had een andere besteld alleen daar kan je draden niet omsolderen, zal deze bestellen dat zal het makkelijker maken denk ik :) thx! Helemaal geen tijd gehad afgelopen maanden om dit op te pakken trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
ndonkersloot schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Is dit nog gelukt?
Nog niet, ik heb de afgelopen maanden eigenlijk geen tijd gehad om dit op te pakken, heb wel een virgin LAN5810WR0 thuis liggen. Had helaas de verkeerde ELM besteld, nu de goeie via AliExpress besteld die @perslucht aanraadde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9LxKwOI2p0xL8a0J1nkH3kl-F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsC9Yh8A6oTO6jFJ9Fkp2AWW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is dit toch mooi he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
F4R <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wij zijn in de markt voor een 7-zits, en na 10 jaar braaf op de centen letten (een financiële basis opbouwen, huis kopen, etc) zitten we naar wat... leukers... te kijken dan echt budget efficient. Wel 2e hands, want dat scheelt vaak enorm in de kosten. Eis is vooral 7 zits, automaat en Android Auto beschikbaar hebben, en betrouwbaarheid is toch ook wel fijn. Iets waar we in elk geval rustig 5-10 jaar mee doorkunnen zowel kwa leeftijd als kilometers.

De top gegadigden lijken de Grand Scenic (nieuwere 1.3 140pk) aan de verstandige en budget vriendelijkere kant of de Espace (nieuwere 1.8 225pk) aan de iets... nouja... :9~ . Gelet op de verbeterde motorisatie en facelifts/fixes zijn beiden vanaf BJ 2017, maar in de praktijk snel 2018 of 2019 model waar we op uitkomen en km standen van 110-140k op de teller.
Zowel kwa bouwjaar en km's dus relatief makkelijk nog 10 jaar en/of 150k bij te rijden.

Nu was ik vaak Frans-ontwijkend want kwaliteit en betrouwbaarheid zijn niet echt stokpaardjes te noemen. Echter lijkt wat ik teruglees Renault een serieus project te hebben gemaakt juist van deze punten waar de espace in 2015 de eerste levering voor was? Waarin o.a. samenwerkingen met Mercedes en Nissan zijn opgezocht. Vroege bouwjaren blijven notoire beta-testers, maar pak je een latere facelift van een model waar de kinderziektes uit zijn kom je veelbelovende data tegen.

Financieel is het gat tussen de modellen niet zo groot als verwacht, laat het eens 10% zijn over de totale gebruiksduur in mn excelletje. Kwa betrouwbaarheid zie ik bij de ANWB over de Espace geen klachten , en de Scenic eigenlijk alleen probleem met de sleutelkaart. Ook op bijvoorbeeld renault forum zie ik veel over de espace IV/3 en weinig tot niks over de V (ja de diesel, dus nvt), en de scenic lijkt toch hetzelfde dat er op paar specifieke zaken na goede auto's zijn geworden en vooral oude versies zijn waar zaken spelen.

Hebben de kenners hier nog specifieke tips of aandachtspunten bij aanschaf, of een inzicht die de doorslag geeft richting een van deze? Of me toch overtuigen van enorme problemen die ik door de roze bril mis en richting de 3 broers van skoda/seat/vw stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 12:45
pietr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:02:
Vandaag hebben we een handtekening gezet onder de offerte. Als het goed is, krijgen we in april onze Clio Esprit Alpine in de kleur Gris Rafale. Het wachten kan beginnen.
Gaaf! ik heb eind december ook een Clio Esprit Alpine Zwart besteld.
Alles aangevingd alleen de Bose niet. Zit te kijken of het standaard geluid me bevalt zo niet kijke naar aftermarket spul. Vind het zonde om bijtelling te betalen over mn speakers

Levering staat geplant begin februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Xanaroth schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:56:
Wij zijn in de markt voor een 7-zits, en na 10 jaar braaf op de centen letten (een financiële basis opbouwen, huis kopen, etc) zitten we naar wat... leukers... te kijken dan echt budget efficient. Wel 2e hands, want dat scheelt vaak enorm in de kosten. Eis is vooral 7 zits, automaat en Android Auto beschikbaar hebben, en betrouwbaarheid is toch ook wel fijn. Iets waar we in elk geval rustig 5-10 jaar mee doorkunnen zowel kwa leeftijd als kilometers.

De top gegadigden lijken de Grand Scenic (nieuwere 1.3 140pk) aan de verstandige en budget vriendelijkere kant of de Espace (nieuwere 1.8 225pk) aan de iets... nouja... :9~ . Gelet op de verbeterde motorisatie en facelifts/fixes zijn beiden vanaf BJ 2017, maar in de praktijk snel 2018 of 2019 model waar we op uitkomen en km standen van 110-140k op de teller.
Zowel kwa bouwjaar en km's dus relatief makkelijk nog 10 jaar en/of 150k bij te rijden.

Nu was ik vaak Frans-ontwijkend want kwaliteit en betrouwbaarheid zijn niet echt stokpaardjes te noemen. Echter lijkt wat ik teruglees Renault een serieus project te hebben gemaakt juist van deze punten waar de espace in 2015 de eerste levering voor was? Waarin o.a. samenwerkingen met Mercedes en Nissan zijn opgezocht. Vroege bouwjaren blijven notoire beta-testers, maar pak je een latere facelift van een model waar de kinderziektes uit zijn kom je veelbelovende data tegen.

Financieel is het gat tussen de modellen niet zo groot als verwacht, laat het eens 10% zijn over de totale gebruiksduur in mn excelletje. Kwa betrouwbaarheid zie ik bij de ANWB over de Espace geen klachten , en de Scenic eigenlijk alleen probleem met de sleutelkaart. Ook op bijvoorbeeld renault forum zie ik veel over de espace IV/3 en weinig tot niks over de V (ja de diesel, dus nvt), en de scenic lijkt toch hetzelfde dat er op paar specifieke zaken na goede auto's zijn geworden en vooral oude versies zijn waar zaken spelen.

Hebben de kenners hier nog specifieke tips of aandachtspunten bij aanschaf, of een inzicht die de doorslag geeft richting een van deze? Of me toch overtuigen van enorme problemen die ik door de roze bril mis en richting de 3 broers van skoda/seat/vw stuurt.
Je hebt je onderzoek goed gedaan, zijn inderdaad auto's met weinig aandachtspunten in de genoemde motoriseringen. De 1.2 TCe kent wel wat kwaaltjes maar die zijn bij de 1.3 en 1.8 niet van toepassing. Ondanks dat de 1.3 geen straf is zou ik zeker voor de 1.8 gaan als dat binnen je budget ligt. Zeker als 225 is dat een bijzonder fijne aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
syntesia schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Gaaf! ik heb eind december ook een Clio Esprit Alpine Zwart besteld.
Alles aangevingd alleen de Bose niet. Zit te kijken of het standaard geluid me bevalt zo niet kijke naar aftermarket spul. Vind het zonde om bijtelling te betalen over mn speakers

Levering staat geplant begin februari.
Gefeliciteerd, het wachten kan lang duren… :)
Ik wilde eerst voor Focal speakers gaan, want dat merk bevalt me prima. Mijn vrouw wilde dat allemaal niet en zij gaat er voornamelijk in rijden. Een set Bose mocht nog net, dus heb die speakers er toch maar bij genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Vind het meer dat ik alle opties heb genomen en dan de laatste optie “laat liggen”. Bij eventuele verkoop oid kan ik nu toch zeggen full options :)

Je spendeert 32000 euro aan een b segmenter, die 600 euro voor de Bose optie was voor mij daarom ook niet echt een moeilijke keuze. En ik kwam zoals gezegd natuurlijk van een veel betere audio set. Ik ga er hoe dan ook op achteruit maar aftermarket ben ik wel klaar mee en ik probeer de pijn van het achteruit gaan iets te verzachten :)

Vooralsnog levering 14 maart. Hoop dat ze het halen. Wel apart dat het op februari staat de levering. Ik heb het medio december besteld en ik sta later. Komt toch echt uit dezelfde fabriek.

Hij wordt 8 februari gebouwd. 11 februari rolt ie van de band. Rest is verschepingstijd. @syntesia die van jou moet dus al klaar zijn, het is ongeveer 4 weken shipping normaal gesproken. Je kan bij de dealer opvragen of die al op de boot staat.

[ Voor 26% gewijzigd door OMD op 18-01-2024 08:22 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
OMD schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:19:
Vind het meer dat ik alle opties heb genomen en dan de laatste optie “laat liggen”. Bij eventuele verkoop oid kan ik nu toch zeggen full options :)

Je spendeert 32000 euro aan een b segmenter, die 600 euro voor de Bose optie was voor mij daarom ook niet echt een moeilijke keuze. En ik kwam zoals gezegd natuurlijk van een veel betere audio set. Ik ga er hoe dan ook op achteruit maar aftermarket ben ik wel klaar mee en ik probeer de pijn van het achteruit gaan iets te verzachten :)

Vooralsnog levering 14 maart. Hoop dat ze het halen. Wel apart dat het op februari staat de levering. Ik heb het medio december besteld en ik sta later. Komt toch echt uit dezelfde fabriek.

Hij wordt 8 februari gebouwd. 11 februari rolt ie van de band. Rest is verschepingstijd. @syntesia die van jou moet dus al klaar zijn, het is ongeveer 4 weken shipping normaal gesproken. Je kan bij de dealer opvragen of die al op de boot staat.
Had eerst ook alles aangevinkt, en die 600 euro was de dealbreaker ook niet. maar vind het wel zonde om dan bijtelling daarover te moeten betalen. en voor 600 euro kan je denk ik een hele mooie andere set laten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

syntesia schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Had eerst ook alles aangevinkt, en die 600 euro was de dealbreaker ook niet. maar vind het wel zonde om dan bijtelling daarover te moeten betalen. en voor 600 euro kan je denk ik een hele mooie andere set laten inbouwen.
Dat gaat je nog vies tegenvallen :+ 600 euro is vandaag de dag echt helemaal niets meer. Je bent alleen al 300 euro kwijt aan arbeidsloon tegenwoordig. Subwoofer neemt kofferruimte in (de inbouwplek bestaat ook niet als de Bose set niet neemt en hybrid heeft geen ruimte onder de kofferbak) en je komt echt nergens bij omdat nieuwe auto's echt verschrikkelijk zijn dichtgebouwd.

Mee eens dat een andere set beter klinkt maar ik denk echt dat je je vergist in de prijs tegenwoordig.
Heb wel op diverse fora gelezen dat de standaard installatie al een stuk beter is dan de meeste mensen hadden verwacht. Die vonden de upgrade naar Bose absoluut geen euro waard. Ook wel iets om mee te nemen denk ik.

https://carsoundcenter.nl...dio-upgrade-renault-clio/
Alleen een aktieve subwoofer is al 500 euro.

De hele rambam is al gauw tussen de 1000 en 1500 euro en meer richting de 1500.

Hier zelfs 2500 euro
https://www.concept4cars.nl/audio-upgrades/renault/clio
En dan hebben we nog geen Focal lijkt me.

Inbouwen van audio in auto's is mijn werk geweest en hoewel de kwaliteit van de "upgrade" sets bij de meeste auto's bedroevend is (zo ook bij de Clio) zijn er wel auto's die best goed scoren:

Ford -> B&O (play) Had ik dus, echt waanzinnig goed systeem (voor het geld)
Xpeng -> Dynaudio
Audi -> Echte B&O
Volvo -> Dynaudio
Mercedes -> Burmester (denk wel het beste in de auto industrie)

Slechtste

Renault -> Bose (eigenlijk alles van Bose :+ )
Toyota -> JBL
Hyundai -> Inifinty

Disclaimer: beste en slechtste is mijn mening. :+

[ Voor 29% gewijzigd door OMD op 18-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad, ik heb ook die Bose set genomen in mijn Arkana. Die paar euro per maand bijtelling vond ik dat wel waard. Ik ga sowieso niet in een leaseauto achteraf audio laten inbouwen, want er is ook risico op schade/problemen bij het in- of uitbouwen. Wil ook geen discussie met de garage of leasemaatschappij hebben als er een onverklaarbaar probleem is met het mediasysteem of elektronica in de auto dat ze dan naar die achteraf ingebouwde audio gaan wijzen.

En of het Bose-systeem goed is... tja. Ik ben er zelf best tevreden over, maar ben geen audiofiel. Er zit een lekkere bas in en het hoog/midden is wel redelijk. Heb uiteraard wel betere audio gehoord, maar voor in de auto vind ik dit echt prima.

Tip: bij het Bose systeem krijg je de optie in het menu voor surround geluid, wat standaard aan staat, Je zou kunnen experimenteren om dat juist uit te zetten, want dan klinkt het geluid heel anders. Ben er zelf nog niet over uit welke stand ik het mooist vind. Had het eerst uitgezet, maar nu weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
hmm.. naja ga het beleven hoe de de standaard speakers zijn.
Denk niet dat het klinkt als een kartonnen doos toch?

Vind mijn Audi B&O speakers ook niet geweldig ofzo moet ik zeggen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
syntesia schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:11:

Geen ervaring met de Clio, maar ik had eerst een proefrit gemaakt in een Arkana met standaard audio en dat vond ik ook al prima klinken. Sowieso is de standaard audio in de meeste auto's tegenwoordig best wel okee. Ik had als eerste (nieuwe) leaseauto een Seat Leon uit 2014 en die standaard installatie (6 speakers geloof ik) was goed en kon ook aardig hard. Op hoog volume ging het geluid wel wat vervormen en er ging dan van alles in het interieur meetrillen. Daarna heb ik een Seat Leon uit 2018 gehad met als upgrade een Seat Sound System (extra speakers en subwoofer). Dat klonk wel beter en bij hoog volume ging er ook niks vervormen of meetrillen. En nu met de Arkana heb ik dus Bose geluid, wat een beetje vergelijkbaar is met het systeem uit de Seat Leon. Ook in de Arkana gaat er op hoog volume niks vervormen of meetrillen.

[edit] Ik had dus ook even een proefrit gemaakt in een Dacia Jogger. Daar merkte ik wel dat het geluid echt minder was (er moet ergens op bespaard worden natuurlijk). Dat is wel een van de redenen geweest om die auto niet te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 18-01-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

syntesia schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:11:

Nee zeker niet! Zoals ik zei zijn er echt een hoop mensen die echt super tevreden zijn met de standaard set-up. Ik denk ook niet dat je hiervoor echt bang hoeft te zijn. Renault hebben standaard al een prima installatie.

Weet niet welke Audi je hebt gereden maar B&O Play is wat anders dan de echte B&O.

[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 18-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
OMD schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Nee zeker niet! Zoals ik zei zijn er echt een hoop mensen die echt super tevreden zijn met de standaard set-up. Ik denk ook niet dat je hiervoor echt bang hoeft te zijn. Renault hebben standaard al een prima installatie.

Weet niet welke Audi je hebt gereden maar B&O Play is wat anders dan de echte B&O.
Nee, geloof het ook wel.

Rij zelf ook nog een E-tron daar zit gewoon B&O in geen play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:39
Palomar schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:09:
Inderdaad, ik heb ook die Bose set genomen in mijn Arkana. Die paar euro per maand bijtelling vond ik dat wel waard. Ik ga sowieso niet in een leaseauto achteraf audio laten inbouwen, want er is ook risico op schade/problemen bij het in- of uitbouwen. Wil ook geen discussie met de garage of leasemaatschappij hebben als er een onverklaarbaar probleem is met het mediasysteem of elektronica in de auto dat ze dan naar die achteraf ingebouwde audio gaan wijzen.

En of het Bose-systeem goed is... tja. Ik ben er zelf best tevreden over, maar ben geen audiofiel. Er zit een lekkere bas in en het hoog/midden is wel redelijk. Heb uiteraard wel betere audio gehoord, maar voor in de auto vind ik dit echt prima.

Tip: bij het Bose systeem krijg je de optie in het menu voor surround geluid, wat standaard aan staat, Je zou kunnen experimenteren om dat juist uit te zetten, want dan klinkt het geluid heel anders. Ben er zelf nog niet over uit welke stand ik het mooist vind. Had het eerst uitgezet, maar nu weer aan.
Zo zat ik ook te kijken met het Surround. Gisteren de auto opgehaald de eerste Renault in mijn leven dus ben erg benieuwd!, maar deze optie stond aan. Toch vond ik het eigenlijk beter klinken zonder, althans op het eerste moment. Het enige wat ik heb gemerkt is dat de audio soms harder en zachter gaat, terwijl ik de volumeregeling/snelheidsregeling uit heb staan. Heb je hier ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Haha. Die tractiecontrole is nu wel
makkelijk. Niks gedoseerd gasgeven gewoon gasgeven en de auto doet de rest.

Sneeuw 🥳

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
Wat je ook aftermarket kunt doen is een tussenoplossing: niet een hele set met subwoofer, voor- en eindversterker, maar alleen de speakers in de deuren vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 06:54
Wellicht offtopic, maar wel Renault gerelateerd:

Ik had de laatste maanden last van mijn navigatie (TomTom live) in mijn Grand Scenic III met het weergeven van de A27 als afgesloten. Dit betrof dan 1 rijrichting (geen idee hoe je dat onderscheid kunt zien, maar de rijstroken waar je de afrit Houten tegenkomt als je vanuit het zuiden richting het noorden rijdt). Deze werd weergegeven als een roze/paarse streep en werd dus ook niet gebruikt voor het berekenen van routes. Erg vervelend als je weet dat dit een snellere route is.

Nu ben ik er deze week achter gekomen dat je handmatig kaartcorrecties kan aangeven in de navigatie. Na vele malen proberen is dit eindelijk gelukt en ben ik van deze "afgesloten" weg af.

Nu vraag ik me af hoe dit er ooit in is gekomen. Bij de instellingen staat dat ik enkel correcties wil hebben die door TomTom zijn goedgekeurd, niet die door willekeurige gebruikers zijn gedaan. Blijkbaar heeft TomTom die afsluiting een keer ingevoerd dan? Deze rijstrook is een paar maanden terug inderdaad een paar keer afgesloten geweest in het weekeinde vanwege onderhoud.

Maar goed, blij dat het mij eindelijk gelukt is om het te verwijderen en misschien maar weer eens een kaartupdate aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietr
Ik werd gisteren gebeld door de dealer met de mededeling dat onze Clio volgende week vrijdag al geleverd wordt. Eigenlijk zou ie medio februari gebouwd worden, maar ze hebben een auto kunnen koppelen die eind december al in NL gearriveerd was. Kleur en opties matchen 100% met onze bestelling. Vandaag is het kenteken aangevraagd. Positieve verrassing dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pietr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:45:
Ik werd gisteren gebeld door de dealer met de mededeling dat onze Clio volgende week vrijdag al geleverd wordt. Eigenlijk zou ie medio februari gebouwd worden, maar ze hebben een auto kunnen koppelen die eind december al in NL gearriveerd was. Kleur en opties matchen 100% met onze bestelling. Vandaag is het kenteken aangevraagd. Positieve verrassing dus.
Veel plezier alvast ermee :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mazzelaar, maar veel plezier! :)

Mijn nieuwe Arkana staat nog steeds gepland voor aflevering in de week van 29 februari.

Ik vermoed dat hij inmiddels wel onderweg is op de boot van Zuid-Korea waar ze hem bouwen, naar Nederland, maar heb verder nog niets gehoord van de dealer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

wildhagen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Mazzelaar, maar veel plezier! :)

Mijn nieuwe Arkana staat nog steeds gepland voor aflevering in de week van 29 februari.

Ik vermoed dat hij inmiddels wel onderweg is op de boot van Zuid-Korea waar ze hem bouwen, naar Nederland, maar heb verder nog niets gehoord van de dealer.
Beetje hersteld van die monster crash :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

aReaRe schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Beetje hersteld van die monster crash :?
Ja gelukkig wel, nergens last meer van.

Rijdt nog altijd in mijn voorloopauto, een Toyota Corolla Tourer 1.8 Full Hybrid (inmiddels al 4000 km mee gemaakt), deze rijdt op zich ook best lekker hoor, maar ik wil toch die Arkana met zijn hogere zit :P

Auto is inmiddels ook van eigenaar verwisseld volgens het RDW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzQuTZnkeq_uavfJOFYiT2U8COs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cl12KIWZrXrulaZw2PwKHe61.png?f=user_large

Maar 'geexporteerd' staat op 'Nee', dus ik weet niet wat ze ermee hebben gedaan :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Oeh jaloers. Foto’s als die binnen is!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tripwire999
Nou ik heb inmiddels de ELM adapter van AliExpress binnen om m'n radio te vervangen met een virgin one (dus via DDT4all of Pyren). Ik zit even op deze site te lezen (met Google translate)
https://www.drive2.com/l/468057702971474426/

Maar het lijkt erop alsof mijn pinout op de ELM adapter anders is? Of zie ik het verkeerd? (de 2 rode & 2 zwarte draden gaan naar de schakelaar). Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7-mBtHrzHL-3Zi1Qzy9xUD31JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cP8TDw6SbJRuZvtOx1Dy1EhY.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de website moet ik 6 met 13 omwisselen en 14 met 12 maar op 12 & 13 zitten helemaal geen draden (of moet ik gewoon 6 op 13 zetten en 14 op 12?)

Of is het zoals op deze website beschreven dat ik een Ford adapter gekocht heb 8)7 dan moet ik dus blijkbaar pin 3 & 11 omzetten maar op de website van aliexpress stond niet of het een Ford adapter was...
Ik heb deze adapter gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006061413013.html

EDIT:
Of ik lees gewoon even de omschrijving op Aliexpress, het is een Ford adapter 8)7 dus pin 3 & 11 omsolderen zou de truc moeten zijn, ik heb meer koffie nodig volgens mij :+

[ Voor 19% gewijzigd door Tripwire999 op 21-01-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Meer mensen ervaring met het bestellen van een nieuwe keycard voor de auto?

Wij hebben een Renault Zoë en wachten inmiddels al drie maanden (!) op een nieuwe keycard. We hebben er nl. maar één nadat vrouwlief er één is kwijtgeraakt (die ze waarschijnlijk gaat vinden als ze net de nieuwe heeft gekregen :+ ). Renault doet er echt super gemakkelijk en schouderophalend over, maar als we er nu dus nog één kwijtraken - dat wil je natuurlijk niet - dan kunnen we dus gewoon niets meer met die auto. Echt bizar dat het zo lang duurt (en communicatie laat ook wel wat te wensen over).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
https://www.renault-sleut...lt-sleutelkaart-bijmaken/

Deze jongen is wel betrouwbaar als het dezelfde is waar ik jaren geleden al eens ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Tripwire999 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:35:
Nou ik heb inmiddels de ELM adapter van AliExpress binnen om m'n radio te vervangen met een virgin one (dus via DDT4all of Pyren). Ik zit even op deze site te lezen (met Google translate)
https://www.drive2.com/l/468057702971474426/

Maar het lijkt erop alsof mijn pinout op de ELM adapter anders is? Of zie ik het verkeerd? (de 2 rode & 2 zwarte draden gaan naar de schakelaar). Iemand enig idee?

[Afbeelding]

Volgens de website moet ik 6 met 13 omwisselen en 14 met 12 maar op 12 & 13 zitten helemaal geen draden (of moet ik gewoon 6 op 13 zetten en 14 op 12?)

Of is het zoals op deze website beschreven dat ik een Ford adapter gekocht heb 8)7 dan moet ik dus blijkbaar pin 3 & 11 omzetten maar op de website van aliexpress stond niet of het een Ford adapter was...
Ik heb deze adapter gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006061413013.html

EDIT:
Of ik lees gewoon even de omschrijving op Aliexpress, het is een Ford adapter 8)7 dus pin 3 & 11 omsolderen zou de truc moeten zijn, ik heb meer koffie nodig volgens mij :+
Nou ik heb de kabel om gesoldeerd volgens de beschrijving en Pyren op m'n mac geinstalleerd. Maar krijg helemaal niks in Pyren terug als ik CAN2 probeer te scannen of mijn ECU op CAN2 probeer te scannen :( van t weekend maar ns proberen om DDT4All te gebruiken (of misschien woont er iemand vlakbij Hillegom die kan helpen ^^?). Pyren geeft overigens wel aan dat de USB kabel verbonden is, heb de baudrate 38400 gezet wat ik dacht op aliexpress gelezen te hebben maar niks nakkes nada.

[ Voor 4% gewijzigd door Tripwire999 op 26-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Tripwire999 Heb je al eens op CAN1 gescand? Ik heb even gemist om wat voor auto/radio het gaat, maar de radio zit niet altijd op CAN2 (in mijn Clio 4 fase 2 zat deze op CAN1, dus dan kun je scannen tot je een ons weegt op CAN2 :+ ). Dat is daarnaast een goede test om te controleren of je dongel goed is, als je daar ook geen ECUs vind dan is er wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
melcon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:18:
@Tripwire999 Heb je al eens op CAN1 gescand? Ik heb even gemist om wat voor auto/radio het gaat, maar de radio zit niet altijd op CAN2 (in mijn Clio 4 fase 2 zat deze op CAN1, dus dan kun je scannen tot je een ons weegt op CAN2 :+ ). Dat is daarnaast een goede test om te controleren of je dongel goed is, als je daar ook geen ECUs vind dan is er wat anders aan de hand.
Nee niet geprobeerd omdat eigenlijk alle documentatie over het programmeren van een virgin radio over CAN2 praten. Zal van t weekend is proberen, thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
@Tripwire999 Weet je zeker dat je de CAN2 draadjes op de juiste plek gesoldeerd hebt?
Bij Ford zijn Pin 3 en 11 de CAN2 pinnen. Bij Renault zijn dat 12 en 13
Je moet pin 3 naar 13 verplaatsen, en 11 naar 12. De CAN1 draden zitten uiteraard al goed.

Maar ik ga er van uit dat je dat wel weet, maar misschien een foutje gemaakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietr
OMD schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Oeh jaloers. Foto’s als die binnen is!
Vanmiddag opgehaald. Kleur (Gris Rafale) is in het echt veel mooier dan op foto’s. Er zit een bepaalde glinstering van metaaldeeltjes in die je op foto’s niet ziet.
Buiten in de zon is het vooral licht/fris metallic grijs, in de showroom zag ik er ook een zweem van groen in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBrfTPlw1c3evvrBYnMNaUEoQ_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPB0gIW4YjhlQmyPubimUsu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrKXoLZWI-kuxlAtV-_RRy4iaE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DlMRSSFkZaDCwWikcKeVUc3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

pietr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Vanmiddag opgehaald. Kleur (Gris Rafale) is in het echt veel mooier dan op foto’s. Er zit een bepaalde glinstering van metaaldeeltjes in die je op foto’s niet ziet.
Buiten in de zon is het vooral licht/fris metallic grijs, in de showroom zag ik er ook een zweem van groen in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja die kleur is echt heel mooi. Foto’s doen hem geen justice. Ik zei het al dat de kleur mooier was in het echt :). Onwijs gaaf dat je hem al hebt en ik wens je een hoop zuinige en veilige kilometers.

Hopelijk geef je af en toe een update hoe die bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
perslucht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:15:
@Tripwire999 Weet je zeker dat je de CAN2 draadjes op de juiste plek gesoldeerd hebt?
Bij Ford zijn Pin 3 en 11 de CAN2 pinnen. Bij Renault zijn dat 12 en 13
Je moet pin 3 naar 13 verplaatsen, en 11 naar 12. De CAN1 draden zitten uiteraard al goed.

Maar ik ga er van uit dat je dat wel weet, maar misschien een foutje gemaakt?
Hm ik begin nu te twijfelen of ik de kabel goed gesoldeerd heb 8)7 dit weekend als ik tijd heb maar even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
pietr schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie clio, welke pakketen zitten hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
syntesia schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Mooie clio, welke pakketen zitten hierop?
Dank je.

Alles aangevinkt:

Pack city Premium
LED achterlichten met 2 achteruitrijlichten
Easy Park Assist automatisch inparkeersysteem
Around View Monitor (360 graden camera)

Pack Winter
Elektrisch verwarmbare voorstoelen
Elektrisch verwarmbaar stuurwiel

Pack Premium Sound BOSE
EASY LINK navigatie inclusief Bose met 9,3" touchscreen (i.c.m. 10" TFT cluster)

Verder nog extra: slotbouten, extra dikke velours matten en nummerbord met opgelegde cijfers en letters.

Alleen ruimtebesparend reservewiel niet genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

pietr schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Dank je.

Alles aangevinkt:

Pack city Premium
LED achterlichten met 2 achteruitrijlichten
Easy Park Assist automatisch inparkeersysteem
Around View Monitor (360 graden camera)

Pack Winter
Elektrisch verwarmbare voorstoelen
Elektrisch verwarmbaar stuurwiel

Pack Premium Sound BOSE
EASY LINK navigatie inclusief Bose met 9,3" touchscreen (i.c.m. 10" TFT cluster)

Verder nog extra: slotbouten, extra dikke velours matten en nummerbord met opgelegde cijfers en letters.

Alleen ruimtebesparend reservewiel niet genomen.
Dacht dat je de Bose pack niet had genomen?

Hoe rijdt ie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietr
Haha, ja klopt. wilde eerst een Focal set, maar toch voor gemak gekozen. Hij Rijdt prima. Zet ‘m het liefst in de sportstand, dan reageert ie sneller op gas geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 16:15
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe auto en de Megane IV estate is een mooie kans hebber. Liefst met Bose uitvoering.
Diesel en benzine, met 17-19k p/j maakt dat qua kosten op jaarbasis niet zo heel veel uit.

Diesel rijdt wel lekkerder en de 1.5DCI is een betrouwbaar blok lees ik, 1 op 18 is goed haalbaar volgens spiritmonitor. in het geval van benzine 1.2TCE mijden, 1.3TCE schijnt wel goed te zijn? Gemiddeld verbruik zo'n 1 op 15-16? Hoe zijn de verbruikservaringen hier?

Zijn er zaken en kwaaltjes waar ik echt op moet letten bij de aanschaf? Wat ik al heb gevonden:
- Krakende achtervering en as
- Niet goed werkend kachelsysteem

[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 31-01-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulefy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-07 20:52
Hallo mede tweakers en renault bezitters. Vandaag kreeg de vrouw een melding in de auto samen met motor lampje "check anti polution system" dus even bij garage langs geweest. Die geeft aan dat de adblue niet warm genoeg word en dat dit een probleem kan geven in koude winters.

Hij is nu aan het uitzoeken of het een onderdeel is wat hij kan vervangen of dat het een nieuwe brandsof tank word ofzo. Ik ben een ongelofelijke leek op auto's en de vraag of is mensen dit eerder hebben gehad.

Renault megane uit 2019 diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ad-Blue bestaat voor ongeveer 2/3 uit water en bevriest bij een temperatuur van -11 graden. Het systeem is uiteraard voorzien van een verwarmingselement om het te ontdooien indien nodig, afhankelijk van hoe lang dat duurt kan dat onder extreme omstandigheden (lees -20 of kouder als het ontdooien wat langer duurt) tot een foutmelding. Ik neem aan dat het bij jou en je vrouw vandaag ook niet ook maar in de buurt van -11 was, dus kunnen we stellen dat het niets met eventuele kou te maken heeft. Echt heel koud is het de afgelopen maand ook niet geweest dus het zal geen gevolg zijn van eventueel een restje Ad-Blue wat nog gekristalliseerd is tijdens een echt koude periode (normaal gesproken wordt het ook weer vloeibaar na opwarming).

Hebben ze de auto uitgelezen, wat was de foutcode? De Ad-Blue tank zit los van de brandstof tank, dus de gehele brandstof zullen ze in elk geval niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
De laatste tijd gaat bij mijn Espace V soms het oranje 'noodstopbekrachtiging' lampje branden. Het is een symbool van een auto die achterop een andere auto botst. De melding op het scherm is 'Actieve remmen uitgeschakeld'. Dit gebeurt vlak na het starten of als ik net ben weggereden. Als ik tijdens het rijden de knop voor de cruisecontrol bedien (de regelaar aan- of uit zet of in een andere stand) dan gaat het lampje uit en blijft het gedurende de hele rit uit. Ik heb uiteraard de bumper waar de radar achter zit gecontroleerd, deze is niet beschadigd of vies.

Aangezien het lampje ook uit blijft na opnieuw starten na een lange rit, en het de laatste weken vrij koud is geweest, vermoed ik dat het te maken heeft met de accuspanning. Na een lange rit zit de accu vol, bij korte ritjes niet en dan treedt het probleem op. Klinkt dit aannemelijk? Of mag ik alvast geld gaan opzij zetten voor een nieuwe radar? De radar werkt prima als het lampje uit is, op de adaptive cruise control wordt netjes afstand gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Xanaroth schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:56:

Ik rijd in een 2018 Espace V Initiale Paris en dat is werkelijk een fijne auto. Ik heb er wel wat dingen mee gehad, maar die zijn onder garantie opgelost bij de Renault dealer. Let bij een proefrit op schokken bij het wegrijden en schakelen van 1 naar 2, ze doen dit allemaal een klein beetje maar bij die van mij was het heel erg. De koppeling bleek defect en is onder garantie vervangen. Verder wilde een van de buitenspiegels niet elektrisch in- en uitklappen, dit is ook onder garantie vervangen.

Verder is een bekend probleem bij dit model de koppelreactiestangen, die slijten snel. Rijden met een versleten stang kan geen kwaad, maar maakt een irritant geluid. Vervangen van beide stangen kostte me ongeveer 200 euro en ze hebben me beloofd dat dit betere versies waren. Verder was de accu na 4 jaar versleten, die werd niet onder garantie vervangen.

Ik heb heel lang in het vorige model Espace IV gereden (ook een fijne auto) en was gewend aan hoge jaarlijkse rekeningen bij het onderhoud en de APK, omdat er telkens wel weer iets duurs kapot was. Bij deze valt me dat totnutoe erg mee. Het onderhoud is niet zo heel duur. Maar het blijft een grote zware auto, dus je gaat wat meer geld kwijt zijn dan gemiddeld aan banden en remblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
PhilipsFan schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:52:
De laatste tijd gaat bij mijn Espace V soms het oranje 'noodstopbekrachtiging' lampje branden. Het is een symbool van een auto die achterop een andere auto botst. De melding op het scherm is 'Actieve remmen uitgeschakeld'. Dit gebeurt vlak na het starten of als ik net ben weggereden. Als ik tijdens het rijden de knop voor de cruisecontrol bedien (de regelaar aan- of uit zet of in een andere stand) dan gaat het lampje uit en blijft het gedurende de hele rit uit. Ik heb uiteraard de bumper waar de radar achter zit gecontroleerd, deze is niet beschadigd of vies.

Aangezien het lampje ook uit blijft na opnieuw starten na een lange rit, en het de laatste weken vrij koud is geweest, vermoed ik dat het te maken heeft met de accuspanning. Na een lange rit zit de accu vol, bij korte ritjes niet en dan treedt het probleem op. Klinkt dit aannemelijk? Of mag ik alvast geld gaan opzij zetten voor een nieuwe radar? De radar werkt prima als het lampje uit is, op de adaptive cruise control wordt netjes afstand gehouden.
Lage accuspanning kan wel als reden hebben dat bepaalde computers niet helemaal lekker opstarten.

De oranje waarschuwing is niet perse een kapot onderdeel. Het kan ook vocht zijn of interne vervuiling waarbij de sensor zelf detecteert dat het niet klopt en de warning triggert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Terrz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:30:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe auto en de Megane IV estate is een mooie kans hebber. Liefst met Bose uitvoering.
Diesel en benzine, met 17-19k p/j maakt dat qua kosten op jaarbasis niet zo heel veel uit.

Diesel rijdt wel lekkerder en de 1.5DCI is een betrouwbaar blok lees ik, 1 op 18 is goed haalbaar volgens spiritmonitor. in het geval van benzine 1.2TCE mijden, 1.3TCE schijnt wel goed te zijn? Gemiddeld verbruik zo'n 1 op 15-16? Hoe zijn de verbruikservaringen hier?

Zijn er zaken en kwaaltjes waar ik echt op moet letten bij de aanschaf? Wat ik al heb gevonden:
- Krakende achtervering en as
- Niet goed werkend kachelsysteem
Laat je auto maar zien aangezien je hem al aangeschaft hebt :+

Ik meende al een Bose uitvoering te herkennen :)
Ik heb zelf de Mégane Estate Bose van oktober 2019 met de 1,3TCE motor, met een EDC bak gekocht vorig jaar juni met een kleine 65K op de teller, nu richting de 82K. Heerlijke auto, prima trekker en de automaat is top (y)
17 inch lichtmetaal, zwart metallic en sportonderstel.
Hier het span *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD5ERTDUt9PVQQIwKBaQ7Pkcyqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ank01QaASYrKUnzo7GAH6Dzj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulefy
melcon schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:02:
Ad-Blue bestaat voor ongeveer 2/3 uit water en bevriest bij een temperatuur van -11 graden. Het systeem is uiteraard voorzien van een verwarmingselement om het te ontdooien indien nodig, afhankelijk van hoe lang dat duurt kan dat onder extreme omstandigheden (lees -20 of kouder als het ontdooien wat langer duurt) tot een foutmelding. Ik neem aan dat het bij jou en je vrouw vandaag ook niet ook maar in de buurt van -11 was, dus kunnen we stellen dat het niets met eventuele kou te maken heeft. Echt heel koud is het de afgelopen maand ook niet geweest dus het zal geen gevolg zijn van eventueel een restje Ad-Blue wat nog gekristalliseerd is tijdens een echt koude periode (normaal gesproken wordt het ook weer vloeibaar na opwarming).

Hebben ze de auto uitgelezen, wat was de foutcode? De Ad-Blue tank zit los van de brandstof tank, dus de gehele brandstof zullen ze in elk geval niet vervangen.
De garage geeft aan dat de foutmelding te maken heeft met het verwarmings element ergens in het adblue systeem. Ze geven aan dat er meerdere verwarmings elementen zijn waar er mogelijk 1 storing heeft of kapot is. De storing is gereset maar kwam direct weer terug. De error code weet ik niet.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 16:15
aReaRe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:55:
[...]

Laat je auto maar zien aangezien je hem al aangeschaft hebt :+

Ik meende al een Bose uitvoering te herkennen :)
Ik heb zelf de Mégane Estate Bose van oktober 2019 met de 1,3TCE motor, met een EDC bak gekocht vorig jaar juni met een kleine 65K op de teller, nu richting de 82K. Heerlijke auto, prima trekker en de automaat is top (y)
17 inch lichtmetaal, zwart metallic en sportonderstel.
Hier het span *O*

[Afbeelding]
Haha ja klopt! Bij ons ook een zwarte met Bose pakket er op. Wij zijn nog voor 1.5DCI gegaan icm handbak. Heb een beetje automaten trauma opgelopen door de vorige wagen. Die van ons staat op 120K, maar goed is ook een diesel.

Mooie combinatie! Zal een dezer dagen even wat mooie kiekjes schieten :)

Sportonderstel was toch alleen bij de GT versie? Volgens mij had je alleen GT-line voor de gewone megane, maar dat was nog steeds hetzelfde onderstel. Of heb je er een setje eibach dempers en veren onder gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@bulefy dat kunnen ze wel achterhalen, welk verwarmingselement er geen zin in heeft.

@Terrz Klopt, sportonderstel was inderdaad alleen bij de Megane3 GT Line, bij de 4 is GT Line alleen mooie stoelen en sportieve aankleding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Terrz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Haha ja klopt! Bij ons ook een zwarte met Bose pakket er op. Wij zijn nog voor 1.5DCI gegaan icm handbak. Heb een beetje automaten trauma opgelopen door de vorige wagen. Die van ons staat op 120K, maar goed is ook een diesel.

Mooie combinatie! Zal een dezer dagen even wat mooie kiekjes schieten :)

Sportonderstel was toch alleen bij de GT versie? Volgens mij had je alleen GT-line voor de gewone megane, maar dat was nog steeds hetzelfde onderstel. Of heb je er een setje eibach dempers en veren onder gezet?
Dat zal de vorige eigenaar misschien gedaan hebben, ik herken niet het weke rijgedrag van de gemiddelde Fransoos :P
De vorige Clio Estate heb ik wel laten voorzien van een setje hulpveren vanwege het rijgedrag met de caravan, wat met de hulpveren behoorlijk verbeterd werd.

De Mégane Estate zoals ik heb nu heb is stevig geveerd (niet onplezierig of niergordel verplicht), ook als de hut erachter hangt. Ik heb er ook 17 inch lichtmetaal met 4 seizoen banden erom heen, dat maakt het ook wat stugger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulefy
melcon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:23:
@bulefy dat kunnen ze wel achterhalen, welk verwarmingselement er geen zin in heeft.

@Terrz Klopt, sportonderstel was inderdaad alleen bij de Megane3 GT Line, bij de 4 is GT Line alleen mooie stoelen en sportieve aankleding.
Ik hoop het zit bij een lokaale vakgarage. Er is wel een Renault garage in de buurt maar weet niet of het uitmaakt.

• pelidee
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
pelidee schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:24:
Hier een Renault Austral besteld als nieuwe leasewagen.

Merk/model/type: Renault Austral hybrid 200 techno 5d
Kleur carrosserie: Gris Schiste metaallak metallic
Bekleding soort/Kleur: Bekleding TEP/stof 'Aneto' antraciet kunstleer/stof zwart

Extra opties:
- Adaptive cruise control
- Metaallak
- Two-tone kleurstelling gris schiste / noir étoilé
- Pack solid

Voor het eerst de overstap naar een Renault na eerder Kia, Opel, Toyota. Aandrijflijn is anders dan de Toyota, maar viel me niet tegen.

Verwachte levering is nu week 9. Eind Februari.
Volgende week donderdag geleverd. Valt niet tegen qua levertijd.

Zijn er nog leuke accessoires waarvan jullie zeggen, kan een mooie toevoeging zijn? De sleutelkaart 'map' voor aan een sleutelbos heb ik al op het lijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
bulefy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik hoop het zit bij een lokaale vakgarage. Er is wel een Renault garage in de buurt maar weet niet of het uitmaakt.
Ja die komen er ook wel uit, universele uitlees apparatuur is iets beperkter maar voor dit soort dingen meer dan toereikend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Pfrt, ik hoor net dat de levering van mijn Arkana, die gepland stond voor donderdag 29 februari, is uitgesteld naar 26 april :(

Betekent dat ik nog met mijn tijdelijke Toyota op vakantie ga richting Spanje (ik vertrek 6 april, en kom 23 april terug in Nederland). Geen straf hoor, hij rijdt prima, maar had graag in mijn nieuwe Arkana naar Spanje gereden :P

[ Voor 47% gewijzigd door wildhagen op 19-02-2024 17:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

wildhagen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:42:
Pfrt, ik hoor net dat de levering van mijn Arkana, die gepland stond voor donderdag 29 februari, is uitgesteld naar 26 april :(
Ouch, dat is niet leuk. Tegenwoordig wel echt meer regel dan uitzondering in autoland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Betekent dat ik nog met mijn tijdelijke Toyota op vakantie ga richting Spanje (ik vertrek 6 april, en kom 23 april terug in Nederland). Geen straf hoor, hij rijdt prima, maar had graag in mijn nieuwe Arkana naar Spanje gereden :P
Kan je voorkomen door een tweedehands Renault aan te schaffen met de kop er af :+

#FWP :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik was net blij dat de kop er weer op zat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S8n8u0tmcNoCMli9Uhc9LzlAs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmpVYAQ8sGSQ8vSJVU8B1iyv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
OMD schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:45:
[...]

Ouch, dat is niet leuk. Tegenwoordig wel echt meer regel dan uitzondering in autoland.
Inderdaad, die van mij was destijds ook een paar maanden vertraagd, echter werd dat wel wat eerder gecommuniceerd... Een week voor de afgesproken datum nog bericht krijgen dat het twee maanden langer gaat duren is wel erg zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Nog geen bericht hier over de nieuwe Renault 5? Ik vind het een prachtige auto. Ben benieuwd naar de prijsspecificaties. Er wordt gesproken over een vanafprijs van 25k, maar dat zal natuurlijk gaan over het instapmodel met minder bereik (300km) en minder laadsnelheid. Als dat nou was voor het model met 400km bereik zou dat echt een gamechanger zijn.

Paar minpunten die ik zie in de kennismakingsvideos:
- laadsnelheid (15-80% in 30min is niet slecht, maar net matig voor vakanties)
- van 22Kw naar 11Kw 3-fase laden, t.b.v. V2L
- 18 inch wielen (why)
- Reno avatar (zou die uit kunnen, in ieder geval visueel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoBX4sjSFOGE77klCooYp7L0Yfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BWt9GSDzOMJYkXFN6ExOlKaj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Prachtige auto inderdaad, 18 inch wielen zijn vrij logisch, dat is gunstig voor het verbruik (de voorlaatste Scenic, niet de E-Tech stond b.v. op 20 inch om dezelfde reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
melcon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
Prachtige auto inderdaad, 18 inch wielen zijn vrij logisch, dat is gunstig voor het verbruik (de voorlaatste Scenic, niet de E-Tech stond b.v. op 20 inch om dezelfde reden).
Oh, mijn aanname bij zo'n kleine auto is dat 18 inch juist het verbruik onnodig verhoogt. Hoe zit dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

melcon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing van dit. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.

Grotere velg gaat 99,99% gepaard met een bredere/grotere band = meer rolweerstand en is dus ongunstig voor het verbruik. Daarnaast gaat het veergedrag en algemene comfort naar beneden als je grotere wielen neemt.

Zover ik weet is de enige reden voor grote wielen de hype van grote wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@DennisCle In principe klopt jouw aanname als je op een bestaande auto grotere velgen zou plaatsen, dus zeg van 16 naar 18 inch, je kiest de bandenmaat meestal wel zo dat de omtrek gelijk blijft maar 1 of 2 maten groter betekent ook - in de meeste gevallen - 1 of 2 maten bredere banden wat inderdaad leidt tot een hogere rolweerstand.

In het geval van bijvoorbeeld de Scenic zijn de velgen weliswaar 20 inch, de banden zijn 205 breed i.p.v. 245 of 255 wat gebruikelijker is bij 20 inch velgen. Uitgangspunt is uiteraard dat er bij de ontwikkeling rekening mee gehouden is.

In het geval van deze 5 zullen de banden vermoedelijk dus ook 195 of 205 breed zijn en geen 225 of 235. Daarnaast is bij het bepalen van de eindoverbrenging rekening gehouden met de totale omtrek van velg+band.

@OMD Dat je er nog nooit van gehoord hebt betekent niet dat het niet bestaat ;-). Een after market of optioneel grotere velg kan inderdaad zeker tot meer verbruik leiden, zeker als de banden ook nog breder zijn en meer rolweerstand opleveren. Vaak zijn grotere velgen ook zwaarder waardoor de roterende massa ook een negatieve invloed heeft. Tijdens de acceleratie fase kost een groter wiel iets meer moeite om in beweging te krijgen, eenmaal in beweging kost het juist minder moeite om deze in beweging te houden (elke omwenteling leg je een grotere afstand af).

De grote wielen hype is twee ledig, grote wielen hebben een positief effect op het verbruik mits de auto er af-fabriek voor ontwikkeld is (eindoverbrenging, juiste bandenmaat, lichte velgen) en reden nummer twee is een afgeleide van veiligheid. Door alle toegevoegde systemen en de hoeveelheid extra en sterker staal zijn auto's aanzienlijk zwaarder geworden waardoor er grotere remmen nodig zijn die niet meer in 13/14/15 inch passen.

Je kan het ook uitstekend zelf ondervinden, ga maar eens in zacht zand fietsen met een 26 inch MTB en daarna met een 29 inch MTB.

[ Voor 3% gewijzigd door melcon op 28-02-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
melcon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:47:
@DennisCle In principe klopt jouw aanname als je op een bestaande auto grotere velgen zou plaatsen, dus zeg van 16 naar 18 inch, je kiest de bandenmaat meestal wel zo dat de omtrek gelijk blijft maar 1 of 2 maten groter betekent ook - in de meeste gevallen - 1 of 2 maten bredere banden wat inderdaad leidt tot een hogere rolweerstand.

In het geval van bijvoorbeeld de Scenic zijn de velgen weliswaar 20 inch, de banden zijn 205 breed i.p.v. 245 of 255 wat gebruikelijker is bij 20 inch velgen. Uitgangspunt is uiteraard dat er bij de ontwikkeling rekening mee gehouden is.

In het geval van deze 5 zullen de banden vermoedelijk dus ook 195 of 205 breed zijn en geen 225 of 235. Daarnaast is bij het bepalen van de eindoverbrenging rekening gehouden met de totale omtrek van velg+band.
In het Autoweek filmpje reppen ze over 195/55 banden om de 18inch velgen, maar hij noemt dat 'best fors' terwijl hij een 'plat bandje' had verwacht. Klonk in mijn oren dus als een nodeloos groot wiel. Ik heb er zelf te weinig verstand van om te bepalen of 195 groot is op 18 inch, maar hij noemde het dus wel zo.

Laten we ervan uitgaan dan maar dat ze hebben gekozen voor een ideale mix en in de productie de rolweerstand bij optrekken versus cruisen op de snelweg goed hebben afgestemd op de auto en niet voor de hype hebben gekozen inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door DennisCle op 28-02-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DennisCle schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:00:
[...]

In het Autoweek filmpje reppen ze over 195/55 banden om de 18inch velgen, maar hij noemt dat 'best fors' terwijl hij een 'plat bandje' had verwacht. Klonk in mijn oren dus als een nodeloos groot wiel. Ik heb er zelf te weinig verstand van om te bepalen of 195 groot is op 18 inch, maar hij noemde het dus wel zo.

Laten we ervan uitgaan dan maar dat ze hebben gekozen voor een ideale mix en in de productie de rolweerstand bij optrekken versus cruisen op de snelweg goed hebben afgestemd op de auto en niet voor de hype hebben gekozen inderdaad.
Een relatief hoge wang inderdaad en geen platte wang zoals op een sportieve auto(dat is waar hij op doelt met fors,). Een gebruikelijke maat (225/45/18) heeft een wang die wat lager/platter is als 195/55/18. De hoogte is een percentage van de breedte. Dus voor de 1e variant is dat 101,25 mm en voor de R5 variant is dat 107,25 mm, niet heel veel verschil maar Autoweek mag graag overdrijven :P .

De breedte van de band is - zoals verwacht - juist erg smal (225 of 235 is "normaal" op 18 inch, deze 18 inch velg zal dus ook relatief smal zijn (7 of 7.5J i.p.v. 9J of breder). 195 is een normale breedte voor 15 inch. Op 16 inch kom je deze breedte ook wel tegen op - om het bij Renault te houden - b.v. de Clio en Captur maar dan ook met een hogere wang, 195/55 dus i.p.v. 205/50 wat gebruikelijk is/was op 16 inch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik vermoed dat die banden er ook best smal uitzien van voren/achteren. Net als bij de BMW i3 (al zijn die nog smaller). Dus ja, van de zijkant lijkt het dik, van de voor/achterkant niet ;) (daarom zijn er alleen foto's van de zijkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
De i3 is inderdaad ook een goed voorbeeld van hetzelfde concept, geloof dat die zelfs op 19 inch staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ik heb 225/40R18 onder de Megane 2RS bijvoorbeeld.

Wel leuke auto die nieuwe 5, echt een Renault goed uitgedacht en heel mooi design.

Wat betreft het geen bericht geplaatst. Ach ja hier komen alleen mensen zeuren over wel of geen bose op een Clio en een idioot met oude troep die telkens laat zien hoe mooi dat wel niet is.

Autoliefhebberij is overleden.

[ Voor 45% gewijzigd door Nico_GTR op 28-02-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Ik ga morgen naar een 2e hands Zoe kijken (R135 uit 2019) en was benieuwd of dit (te) veel roest is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvnHv-BLpCGLjnFg0HxalU6nn3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGhQFOhLjkDsRp719KV9yyU2.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een punt van aandacht? Dit is de enige close-up foto van een wiel, dus het lijkt wel alsof ze iets willen aangeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Basekid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:11:
Ik ga morgen naar een 2e hands Zoe kijken (R135 uit 2019) en was benieuwd of dit (te) veel roest is?

[Afbeelding]

Is dit een punt van aandacht? Dit is de enige close-up foto van een wiel, dus het lijkt wel alsof ze iets willen aangeven...
Denk dat je er niks van kan zeggen zonder de achterkant ook te zien. Als de achterkant ook zo eruit ziet is het voor de apk prima. Laat wel zien dat er idd nooit echt hard mee is geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
Basekid schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:11:

[Afbeelding]

Ik zit zelf ook een beetje naar een Zoe te kijken, weet jij of er een goede manier is de accu staat te controleren? Of ga jij voor een huuraccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Tweak_ers schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Ik zit zelf ook een beetje naar een Zoe te kijken, weet jij of er een goede manier is de accu staat te controleren? Of ga jij voor een huuraccu?
Zover mogelijk leegrijden en dan een keer aan de laadpaal leggen met een kWh meter ertussen.
Daar zit nog wat laadverlies bij maar geeft in principe het beste beeld van de restcapaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Tweak_ers schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Ik heb een koopaccu en je kan met de app CanZE en een OBD meter de SoH uitlezen:
https://canze.fisch.lu/hardware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-09 13:49
Kan iemand hier mij vertellen hoe ik er achter kan komen vanaf welk jaar/uitvoering de clio estate Apple Carplay heeft?

Vanwege gebrekkige kennis van auto’s ging ik ervan uit dat dit in recente auto’s (jonger dan 2018) wel standaard is maar op Autoscout staat de optie Carplay maar zelden in het lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Voor R-Link geld vanaf halverwege 2017 (met 2018 zit je dan goed). Als er een MediaNav systeem in zit dan alleen op de evolution versie vanaf ergens in 2019 geleverd. Meest eenvoudige methode is testen tijdens de proefrit om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusnl
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo,

Ik heb een vraag ik heb een renault master nu maakte die een Zoemend en brommend geluid.
Wiellager is links voor vervangen 2 nieuwe banden er onder. Uitgelijnd gebalanceerd etc.
Nu is het gebrom weg maaar het zoemen niet dat begin bij de 70km ongeveer en als je ook maar een mini beetje naar links stuurt weg geluid ( het is aan de linkerkant heel erg hoorbaar recht niet)
Kunnen jullie helpen net ideeën wat het kan zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Martinusnl Geluiden zijn altijd heel lastig te achterhalen, iets wat van links voor lijkt te komen kan net zo goed van achteren of van rechts voor komen. Andere wiellagers zijn al gecontroleerd? Als je bij 70 een andere versnelling kiest is het geluid dan weg? Heeft het intrappen van de koppeling invloed op het geluid (indien handgeschakeld)? Blijft het geluid als je gas los laat?

Het kan ook nog het tussenlager zijn van de rechter aandrijfas, deze zit niet zo zeer uiterst rechts maar meer richting het midden. Andere optie is dat je banden licht gecupt zijn, dat kun je voelen door met je hand over de band te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusnl
@melcon
De garage heeft vandaag weer gereden en vermoeden dat de nieuwe lager niet goed is ( productie fout of niet er goed in gezet wie zal het zeggen)
Het komt heel duidelijk van links en als je naar links stuurt is het geluid helemaal weg. Bij recht door en recht maakt ie herrie.
Banden zijn 4 dagen oud en die zijn goed.
En intrappen van de koppeling heeft geen invloed.
De garage gaat er ( onder garantie) een nieuwe inzetten om te kijken het dan weg is. Voor dat ie em gaat vervangen gaat ie eerst nog op de brug luisteren of het echt de lager is.

En hij heeft bijde voor lagers grondig nagekeken en achter een wat ( sneller check) omdat het probleem heel duidelijk de linker voor lager was is die vervangen

We gaan het allemaal mee maken ik hoop dat dit het was 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusnl
Kan een slechte lager in de aandrijf as ook geluid maken of niet maken tijdens sturen? Als in als je een bepaalde kant op stuurt dat het dan weg is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Ja dat kan natuurlijk ook :o :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:00
De nieuwe Renault Captur is zojuist onthuld. Het ziet er erg mooi uit en de prijs lijkt ook gunstig te zijn. De verwachting is dat het basismodel onder de €25.000 zal kosten. Ik zou deze veel eerder kiezen dan de nieuwe Citroen E-3 of de Renault 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Te hoog. Helaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

Na een paar maandjes wachten hebben we hem gelukkig vandaag eindelijk op kunnen halen. Zonder auto was toch een beetje lastig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw-iMr4zWbCruy75UM8dnqmBVT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgFGW66m2FrqI6hA3hDcSb5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico_GTR
De RS rijd weer! En hoe!! 187 pk geen idee wat voor winst dat is want een before was onmogelijk vanwege het drijfstanglager. Maar ik ben er super tevreden mee.

Uiteraard aanwezig op de jaarlijkse seizoensopening van/voor en door alle Renaultadepten van Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLhT7Fo1jCNAxmMzYo8w7o02QMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMDFV26OIOKUDIPm2Wbgg6Yd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NesF0HiTkmTX60LFFzRYTQYLoL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taLINdNN3O7otjc7TndQ0sk3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ik werd vanmiddag door een collega geattendeerd dat de Xenon koplamp links stuk is, moet ik gelijk de rechter vervangen en is dit zelf te vervangen of langs de garage :?
Auto is de Renault Mégane.

Ik heb alleen ervaring met vervangen van halogeen koplampjes. :)

Iets met klop klepel, ik bel de dealer morgen wel :P

[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 11-04-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

En dankzij mijn Renault Privilege kaart zijn beide halogeen lampjes gedimd groot licht voor vanochtend "gratis" vervangen *O*

Gelijk ook maar een afspraak ingepland voor de 90K beurt eind mei (volgend jaar eind mei verloopt de APK).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Zo, die nieuwe Renault Rafale ziet er op de site wel gaaf uit. En volgens mij al te bestellen, benieuwd of ik hem ook al ergens kan proefrijden. Vanmiddag eens bellen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hop, en weer een dikke maand verder uitgesteld, nu staat hij gepland voor aflevering op 31 mei.

Schiet niet echt op zo :(

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@wildhagen jammer dat het uitgesteld is maar wel een goed vooruitzicht. Wanneer heb je deze besteld?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SirLenncelot schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:31:
@wildhagen jammer dat het uitgesteld is maar wel een goed vooruitzicht. Wanneer heb je deze besteld?
True, en gelukkig heb ik die Toyota nog dus ik ben niet onthand ofzo.

Bestelling is definitief gemaakt op 9 november 2023

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrdmarco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Sinds 2 weken trotse eigenaar van de nieuwe Arkana. Heb alleen iets raars met de keyless entry. Als ik wegloop van de auto gaan de deuren netjes vanzelf op slot. Loop ik direct terug gaan de deuren ook weer netjes open. Echter als ik na een uur ofzo weer terugloop dan gaan de deuren niet automatisch open en moet ze open doen met de keycard knoppen. Als ik de auto vanachter benader na dat uur en de kofferbak wil openen gaat dat wel maar pas nadat ik knop op de kofferbak 1 maal ingedrukt heb. Iemand bekend met dit rare fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
wrdmarco schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:58:
Sinds 2 weken trotse eigenaar van de nieuwe Arkana. Heb alleen iets raars met de keyless entry. Als ik wegloop van de auto gaan de deuren netjes vanzelf op slot. Loop ik direct terug gaan de deuren ook weer netjes open. Echter als ik na een uur ofzo weer terugloop dan gaan de deuren niet automatisch open en moet ze open doen met de keycard knoppen. Als ik de auto vanachter benader na dat uur en de kofferbak wil openen gaat dat wel maar pas nadat ik knop op de kofferbak 1 maal ingedrukt heb. Iemand bekend met dit rare fenomeen?
Kan helaas voor je alleen zeggen dat die van mij dit niet heeft ;) ben ook nergens een instelling tegengekomen die dit gedrag in werking zou kunnen stellen (je kunt in het menu wel instellen dat ie helemaal niet automatisch ontgrendelt bij naderen, maar niet pas na een uur oid). Zou er dus even mee langs de dealer gaan.

Je hebt je sleutelkaart verder niet in een speciaal hoesje dat radiogolven tegenhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrdmarco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Palomar schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:32:
[...]

Kan helaas voor je alleen zeggen dat die van mij dit niet heeft ;) ben ook nergens een instelling tegengekomen die dit gedrag in werking zou kunnen stellen (je kunt in het menu wel instellen dat ie helemaal niet automatisch ontgrendelt bij naderen, maar niet pas na een uur oid). Zou er dus even mee langs de dealer gaan.

Je hebt je sleutelkaart verder niet in een speciaal hoesje dat radiogolven tegenhoudt?
Wel in een hoesje maar dan zou hij het helemaal niet doen. Ik heb de instellingen inderdaad bekeken en heb ook de optie niet gevonden. Ga vandaag de dealer maar even bellen. Ook zonder hoesje getest en dan werkt het ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door wrdmarco op 25-04-2024 07:24 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 56 Laatste