Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik had vandaag bij het starten de hele kerstboom aan storingslampjes aan. Luid gepiep, meldingen als 'storing stuurbekrachtiging', 'storing versnellingsbak', 'risico op motorschade'. Ook de botsdetectie gaf een foutmelding. De motor dus maar weer afgezet en even logisch nagedacht. De stuurbekrachtiging en versnellingsbak zijn heus niet ineens allebei stuk na twee nachtjes stilstaan terwijl ze het eerder nog prima deden. Wat kan er dan aan de hand zijn?

Precies, de accu. Ik had vandeweek al eens gezien dat het dashboard zwart werd bij het starten, dat gebeurt anders nooit. De auto is bijna 4 jaar oud, dat is ook wel een leeftijd waarop de accu het zou kunnen begeven toch? Zeker met start/stop wat de accu toch behoorlijk belast.

Dus, na een paar minuten toch maar weer gestart, en wat blijkt: niks aan de hand, de lampjes gingen nog even aan en er kwam kort nog een foutmelding, maar daarna ging alles uit. Alleen het lampje voor de botsdetectie bleef branden (oranje), met de melding 'actieve remmen uitgeschakeld'. Na een halfuurtje rijden weer even uitgezet en opnieuw gestart en toen was dat lampje ook uit.

Ik vind het toch wel wat gebruikersonvriendelijk op die manier. Ik begrijp dat alle units rapporteren dat ze een te lage spanning krijgen en daardoor niet goed hun werk kunnen doen, maar waarom krijg ik dan geen melding 'uw accuspanning is te laag'? Waarom moeten al die lampjes meteen aan met luide alarmsignalen? De vorige keer (toen m'n dynamo stuk ging) gebeurde dit ook. Doordat je overspoeld wordt met foutmeldingen weet je helemaal niet welke belangrijk zijn.

Ik heb al een afspraak staan om de auto te laten nakijken omdat de fabrieksgarantie binnenkort afloopt, dus ze mogen ook even naar de accu kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:16
Op kerstavond onderweg naar vrienden om daar lekker te gaan eten. Dus ik draai de A27 op richting Utrecht en voor ik goed en wel 90 aangetikt had begint m'n Laguna te horten en te stoten en kwam de hele kerstboom in beeld met meldingen als 'Controleer regelaar', 'Controleer stuurbekrachtiging', 'Controleer luchtverontreiniging', 'Controleer ABS' en kon ik gelukkig nog net een afrit halen met een parkeerplaats.

Zelf even het een ander gecontroleerd, zodra ik de stekker van de gasklep haalde liep de motor weer gewoon en nadat ik deze weer aansloot begon de motor weer 1500 toeren in noodloop te draaien. Uiteindelijk Renault Route Service gebeld en voor ik goed en wel een bak koffie bij het tankstation gehaald heb stond er een berger voor m'n neus.

Auto afgesleept gelukkig naar een depot vlakbij huis, en konden alsnog met de Toyota IQ van de buren weer op pad.

Die maandag na kerst heeft mijn Renault dealer de auto binnen gekregen en geconstateerd dat de luchtmassameter defect is geraakt. Na een weekje bij de garage te hebben gelogeerd omdat het onderdeelnog niet geleverd was reed de auto weer zoals het hoort. Echter werkte de cruise control nog niet, die hebben ze na een week alsnog snel kunnen maken. Blijkbaar moest deze nog ingeleerd geworden en dat waren ze vergeten.

Nu intussen alweer 200 probleemloze kilometers gemaakt.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 14:38
Ik had een tijdje geleden eens geklaagd over het feit dat, bij gebruik van DAB, ik toch nog verkeersinformatie kreeg terwijl dat uitgeschakeld was in de instellingen. Altijd zeer vervelend dat, als je dan eens goed luid zet omdat er mooi liedje, er een onderbreking is voor (veel te luide) verkeersinformatie.
Eens dagje naar dealer gedaan om te laten updaten naar versie 9 (denk ik, had zelf de update van 6 naar 7 gedaan) van het media systeem. En dat heeft het blijkbaar opgelost. Ik heb ondertussen nog maar een uur of tien gereden maar ik kan me niet voorstellen dat er in die tien uur niets van verkeersinformatie was.

Daarnaast hebben ze ook eens de versnellingsbak afgesteld en rijdt wel een stuk soepeler (vooral bij vertrek in 1ste bij koud weer).
Enigste dat ie heel af en toe doet bij het vertrekken, is dat de koppeling in schokjes werkt. Heb vroeger nog eens gehoord dat dit veroorzaakt wordt door een koppelingsplaat die niet meer 100% vlak is maar kan eigenlijk niets bedenken hoe dat opgelost zou moeten worden.

Voor de rest eigenlijk geen problemen met de Megane GT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 11:46
Zijn er hier op het forum toevallig mensen die het nieuwste type Megane Estate hebben met de Focal 8.1 set?

Ik heb op dit moment nog de 2017 versie van de Megane Estate GT-Line met het uitgebreide audiosysteem van Bose. Geluidstechnisch zeer tevreden, ik knal graag van A naar B(eter).

Nu sta ik op het moment van de keuze voor een nieuwe auto via de zaak en ga ik naar aller waarschijnlijkheid voor de nieuwere Megane Estate, gezien de GT-Line niet meer is, gaat het de RS-Line worden ( 1.3TCe 116kW EDC Aut ).

Maar nu kreeg ik te horen dat de Bose set niet meer verkrijgbaar is maar dat ik tegen meerprijs een "Focal Music Premium 8.1" set kan laten monteren voor net iets meer dan 1k.

Buitenom dat het een smak geld is, is dit in de leaseprijs nog wel te handelen + telt niet voor de bijtelling gezien het een optie achteraf is.

Ik ben benieuwd of er iemand is die deze set heeft en of het de meerprijs waard is.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moxxii
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Sorry als je liever niet getagged wordt in mijn bericht @melcon , maar ik dacht misschien waardeer je de update gezien mijn vorige posts erover en de hulp die je toen geboden hebt.

Deel zoveel in mijn Twingo saga. De auto loopt sinds de laatste keer in de garage een stuk beter, zeker met E5 in de tank. Echter is het nog steeds niet zoals het zou moeten zijn. Gisteren contact gehad met de garage voor het plannen voor een prijsopgave van een kleine beurt. Ik heb toen meteen gevraagd of de carter ontluchting gecontroleerd was tijdens het kleppen stellen en wat de werking zou moeten zijn. Daarnaast ook nog even geïnformeerd hoeveel blow-by uit de olie dop normaal was. Naar mijn idee was het fors te veel namelijk.

Enfin, vanochtend eventjes langsgereden nadat ik gisteren die twee dingetjes zelf nog even gecontroleerd had.
Carter ontluchting werkte normaal en was zoals het hoorde (ondanks dat ik het gek vind hoe het werkt). Toen de vuldop er af gedraaid en je raadt het misschien al. De monteur vond dat er wel erg veel blow-by was dat het normaal gesproken veel minder zou moeten zijn. Daarnaast vroeg ik hem ook nog even de olie aan de peilstok te ruiken, gezien die op mij over kwam als zeer ongezond. Ook daarvan zij hij dat dat echt stonk en niet goed rook voor olie.

Conclusie, hoogstwaarschijnlijk zijn de zuigerveren versleten. Hij stelde nog wel een motor flush voor met dat dat het misschien kon verhelpen, maar dat het absoluut geen garantie was dat het ook maar iets veranderde.

Een nieuwe(/gebruikte) motor of revisie loopt de auto eigenlijk nog te goed voor en loopt ook aardig in de papieren. Advies was wel om er eigenlijk ook niet te lang meer mee door te rijden.

Lang verhaal kort. De zuigerveren zijn waarschijnlijk versleten. De monteur zou, als het zijn eigen auto was, een motor flush voorstellen en bij geen verbetering de auto in de verkoop gooien.

Zelf vind ik die €100 voor een motor flush te veel met de gedachte dat het niks oplevert. Ik ga ze vragen of er misschien een dikkere olie in kan bij de kleine beurt, en dan maar oriënteren op een nieuw vehikel.

Mochten jullie suggesties hebben voor eventuele reparatie of andere auto's (A-segment, rond €3000, zuinig en betrouwbaar) hoor ik dat natuurlijk graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik wil ook even mijn "ellende" delen van onze Modus ;)

Na zo'n 16 jaar was de clip van de elektrische rechterachterraambediening afgebroken. U weet misschien wel, waar het raam zelf in rust, zo'n 4 jaar nadat de linkerzijde het had opgegeven. Ik weet dat het "typische" Renault kwaaltjes zijn, maar ik sta er van te kijken dat dit soort kwaaltjes min of meer eerder km-stand dan leeftijd gerelateerd lijken te zijn. We zitten nu met onze Modus net boven de 90k aan km's and steady as she goes and goes. Kwaliteitje hoor, onze Modus, geen rammeltje of kraakje, alleen wat smerige bekleding, daar mag wel eens wat aan worden gedaan.

Ik heb serieus naar een wat groter model rondgekeken, maar het 2ehandse aanbod is de laatste jaren alleen maar flink duurder geworden. Heb voor de laatste keuring gevraagd om eens goed naar de algehele staat van de auto te kijken en bij twijfel aan te geven wat er eventueel vervangen zou moeten worden in de toekomst of wat er aan gebreken op de loer zou kunnen liggen om een eventueel afscheid te kunnen verantwoorden, maar die zijn er niet. Blijkbaar is mijn (ge)bakje gedoemd om het nog een paar jaar vol te houden onder mijn derrière. Prima zo, dan komen de 2ehands prijzen misschien ook weer eens op een "normaal" niveau terecht.

Dus...., het ziet er nog niet naar uit dat ik dit topic uit het oog verlies de komende tijd :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moxxii
@PhilipsFan Het kan zijn dat de accu inderdaad aan vervanging toe is. 4 jaar vind ik zelf wat kort en naar mijn idee is waarschijnlijker dat de accu een lage lading had. Als je veel korte ritjes maakt, bijvoorbeeld minder dan 20km kan het zijn dat de auto niet genoeg kans heeft om de accu voldoende bij te laden. Zeker korte ritjes in combinatie met lage temperaturen in de wintermaanden kunnen er dan net voor zorgen dat je op het randje zit wat betreft lading om te starten. Het kan zeker geen kwaad om het alsnog na te laten kijken. Het laatste dat je wilt is een weigerende auto op het moment dat je hem nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:19
sweetdude schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:08:
Even een vraagje voor de megane IV estate rijders. wie heeft er al eens een pax kast (kastmaat 2,36) mee vervoert?
Moet er namelijk eentje gaan halen of laten bezorgen van de IKEA binnenkort.
Met de voorstoel neergeklapt is het een gevalletje, net wel/ net niet.
Dat is een gevalletje: past perfect 🤩 weet ik uit ervaring (3past zelfs)

Ow ja standaard gipsplaten kun je ook 10 van meepakken bij de Bouwmaat 😜

[ Voor 11% gewijzigd door Sammy_tukker op 15-01-2022 01:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
Moxxii schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:56:
@PhilipsFan Het kan zijn dat de accu inderdaad aan vervanging toe is. 4 jaar vind ik zelf wat kort en naar mijn idee is waarschijnlijker dat de accu een lage lading had. Als je veel korte ritjes maakt, bijvoorbeeld minder dan 20km kan het zijn dat de auto niet genoeg kans heeft om de accu voldoende bij te laden. Zeker korte ritjes in combinatie met lage temperaturen in de wintermaanden kunnen er dan net voor zorgen dat je op het randje zit wat betreft lading om te starten. Het kan zeker geen kwaad om het alsnog na te laten kijken. Het laatste dat je wilt is een weigerende auto op het moment dat je hem nodig hebt.
Ja, dat zou ook kunnen, maar dan nog. Ik verwacht dan een duidelijke melding. Iets als "Accu bijna leeg, maak een langere rit". Niet dat ie de accu leeg trekt tot het te laat is en vervolgens de hele kerstboom aan gaat. Toen ik laatst even op een parkeerplaats stond om de instellingen te wijzigen, kreeg ik na een paar minuten de melding "Accu zwak, start de motor".

Ik bedoel, van je telefoon kun je op de % nauwkeurig zien hoe vol de accu zit, bij sommige modellen kun je zelfs de gezondheid/slijtage van de accu aflezen. Auto's zitten zo vol met allerlei handigheidjes (for chrissake, ik kan op 'n dashboard zien hoeveel SECONDEN ik afstand hou t.o.v. m'n voorligger!), was het nu te moeilijk om een fatsoenlijke meter voor de accu te maken? Moeten we nog steeds (net als 20 jaar geleden) wachten tot systemen storingen gaan melden voordat we op het idee komen om bij een garage de accu te laten controleren?

En klaar met de rant. Want verder is het een erg fijne auto. Vandaag ook weer een stukje gereden, het is elke keer weer een feestje. Koud? Stoelverwarming aan. Saai? Lekker muziekje op, kinkt zeer goed op de Bose audioinstallatie. Snel iemand inhalen? Lukt prima met 225pk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24
Sammy_tukker schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 01:40:
[...]

Dat is een gevalletje: past perfect 🤩 weet ik uit ervaring (3past zelfs)

Ow ja standaard gipsplaten kun je ook 10 van meepakken bij de Bouwmaat 😜
Mooi, dat is de reden waarom ik überhaupt een stationwagen als vervoer heb. Voor deze specifieke situatie heb ik zelfs getwijfeld over de talisman.

Ik vind het daarom ook echt zonde dat er steeds minder modellen komen. Ook Renault gaat ervan af stappen helaas. Een Scenic of Espace zijn mooie auto's, maar als vrijgezel dan toch net een maat te groot (eigenlijk te hoog en daardoor meer een familiebusjes gevoel).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07 08:33
@HammieDuDe Focal is een uitstekende upgade, in mijn beleving beter dan Bose zelfs. Maar geluid blijft subjectief en heel persoonlijk, mooiste zou zijn als ze een auto hebben staan met Focal dat je zelf even kan luisteren.

@Moxxii Nee hoor geen probleem, wordt inderdaad gewaardeerd. Jammer van de (waarschijnlijke) conclusie. Wel het juiste advies, de flush zou je nog kunnen proberen. Naast versleten zuigerveren zou het ook nog koolstofopbouw op de zuigers/veren kunnen zijn of een vastzittende zuigerveer (ook door koolstof opbouw). Met een flush heb je nog een reële kans om dit te verhelpen.

@sweetdude Ik vind het ook heel vreemd dat de station een uitstervend ras is, het is gewoon ideaal, je hebt aanzienlijk meer kofferuimte als een suv uit hetzelfde segment en daarboven op ook nog eens een veel gunstigere cw waarde / luchtweerstand. Het hele suv gebeuren snap ik sowieso niet, de looks van een terrein auto maar op een beetje modderige parkeerplaats staan ze al vast door het ontbreken van 4wd, een luchtweerstand die alles teniet doet wat we bereikt hebben met het zuiniger maken van brandstof motoren. In het geval van een bev snap ik het sowieso niet waarbij de focus op bereik zo belangrijk is dat we toch veelal aan een carrosserie vorm gaan die als belangrijkste eigenschap een belachelijk hoge luchtweerstand heeft :+ Tot zover mijn rant :P

In ander nieuws, onze Laguna GT is voorzien van een setje Eibach Pro veren 8)
Eerst even keuren door de chef werkplaats :*)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXuwbuR7KsKeudy_P-oQ6dQMDom5BjoFkuldsa6L45sYRlrFUz6GU7-n1U8Kcj0GYQfQA3AgArEn3rLZJB_ELuref-ALQ_Fe4LNIpUfAPjjEsr18Lro_yOL_M-FYjTkAa1KWObA61DX4ZflveeX3FURbQ=w1250-h937-no

Daarna al het oude eronder uit en het nieuwe eronder:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLW_czQks1_eIFeVprEIn8yft-zQNOVKHwi68qJfJtB7zLEViDrCZkb9wCfo83JYWK0Bod3xzP2i8rM0GKGEvUf_MnfB9BSQ9KVZQ2xmvOJOnbsjFOayEeQj7E5DGsIkkOURVNqg0dAut6VTllj7qMT-Dg=w703-h937-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXKDJS9xNu8IK0kF8E2qY2B4xqT8VNPHjBMBnj4HhlFVTSotsaoHsug-hFlcng7NqniHnY6Fwdq4Z1FNEO4aMtjUs8prSPwOCdcqUlF63F3t6kKtlH2ONpwrlfhVc9BEi9qoBFWG8rKE5cEO2nsJLUALQ=w703-h937-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVsbhE9SoTWl9ADbfInNfrPEHTJKKS2YXHYSpYJonxyDEuDQ3lvnIPZvT9g2H9PWBCvmdJ01MuUab-qBrMTsIRqxtgxv1l-9WcS8mPGGlzUQIyDDrk76dJSLr-dtrX2TWX4Z7hCstZ-O0EqS8JVABN4Ug=w703-h937-no

De voornaamst reden voor de nieuwe veren:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXxCZIeFp7-Vz136-xIi_qBES0JC4jjT4A3JiVs4Af6PZviFWIOdlZyLC5Ewv7_UV9epoj-PG2Y3zS-25KiYFXFD2ThKth8i7xwB6DJ1VKKqysY3Q4k8k_SNPaefyVMOF4phEN_XirIvcQrcMoYmc0afg=w703-h937-no

Het eindresultaat (30 mm lager als origineel) O-)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLWLMciGFbVJxLHbAl3e1e2cR7J03zCG9751FBaGymFf_ngga0PfcK3NF_2nn1DXsQj5dxJ7NAWA1t5ZqzFaJpnZvsrPV68N7z9dnqNcBl8rdlzZYIRyj32J7vFTmDjD0GvxmLTlJwg_nkIEYk1U2hyZvg=w1250-h937-no

Daarnaast gaan we de Laguna GT 2.0 Dci van mijn ouders overnemen, sinds ze een Zoe hebben rijden ze bij lange na niet meer genoeg kilometers voor een diesel. Ze hebben dus een Laguna GT benzine (2 jaar jonger als wat ze nu hebben) gekocht, uiteraard in dezelfde kleur. De nieuwe op de voorgrond.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVQKWWTmS-DBN_dYJ2rsn6jpgzzlzWH_NvyLHS6r3Hx-tjGEteTOEbuHVHa3YpeliLUxvxocIngwtywQscRMITOEF1Id14EapLCYDAVr1WZS9Vvlf9Vp37dEOs4ToQbO4_w1um50tuXNgcZyphL_ZxF5Q=w1250-h937-no

In mei ga ik afscheid nemen van de Clio (einde lease termijn) en vanaf dan hebben we 2 maal een Laguna GT op de oprit staan. Mijn werkgever werkt met een mobiliteitsbudget, dus die laat ik vanaf dan gewoon uitkeren, de km. vergoed komt daar netto uit en de rest bruto. In combinatie met geen bijtelling meer kan dat prima uit (we gaan er netto zelfs op vooruit zelfs als we rekening houden met reservering opvolger / afschrijving).

Meeste kilometers zullen we uiteraard afleggen in de diesel, maar Elvira moet 1 keer de week a 2 weken naar Bilthoven voor haar werk en dan is een goede reisauto wel fijn. Voor nu staat die nog even veilig (geschorst) bij mijn ouders wachtend tot die weer mag doen waar die voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 16:22
Dat zijn twee goede upgrades melcon d:)b

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Gisteren een ritje gemaakt in een vrij volle Megane IV 1.3 TCe first edition (of iets in die trant). Fijn blokje, was alleen niet zo te spreken over de DCT automaat. Soepel wegrijden vraagt toch flink wat gewenning, terwijl deze variant al een stuk beter (schijnt) te zijn dan de automaat van voor de facelift. Wel een mooi interieur, goed om te zien dat er fysieke knoppen zijn voor de klimaatbediening. Multimedia werkt prima.

Vielen me wel een paar dingen op:

1. Het knopje voor de stuurverwarming zit op een rare plek, waar vroegâh de aan/uit schakelaar voor de CC zat (Clio 3).
2. De lane-assist werkt behoorlijk matig. Pas als er echt duidelijke lijnen zijn ziet de auto ze. Bij een V40 uit 2013 werkte het een stuk beter.
3. De massagefunctie van de stoel deed het precies een seconde en stopte er daarna gelijk mee, waarbij de lendensteun zich ook gelijk terug trok. Bijzonder.
4. Ruimte achterin is niet overdadig, ik kan met m'n 1.93 niet achter mezelf zitten. Kofferbak is daarentegen lekker groot en er is een flinke bak ruimte onder de vloer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 21:50

Wallie

Herr

7 Januari deze mogen ontvangen als nieuwe auto van mijn werk: een Talisman Business Intens 140pk handbak, wat een heerlijke auto! _/-\o_ Nou ja, geen eerlijk vergelijk met de vorige, een Dacia Lodgy, maar dan nog, hij zoeft over het asfalt. Schijnt een van de laatste te zijn die in Nederland afgeleverd is.

En als bonus waarvan ik niet wist dat het er op zou zitten... een massagestoel voor de bestuurder :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQUT9lW3wIgeNapwqkKEtmJYclw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nImEM8zZGi6pKshwk2yfzlda.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4rci6dYGWVk_35ZtuHx_BUFjdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT8MqUHDhphf0wRBlv2qbTKK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Wallie op 17-01-2022 14:59 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-07 18:51
Wallie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:58:
7 Januari deze mogen ontvangen als nieuwe auto van mijn werk: een Talisman Business Intens 140pk handbak, wat een heerlijke auto! _/-\o_ Nou ja, geen eerlijk vergelijk met de vorige, een Dacia Lodgy, maar dan nog, hij zoeft over het asfalt. Schijnt een van de laatste te zijn die in Nederland afgeleverd is.

En als bonus waarvan ik niet wist dat het er op zou zitten... een massagestoel voor de bestuurder :*)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan je al dat blauw binnenin ook uitzetten? Ik zou er hoorndol van worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 21:50

Wallie

Herr

Trichoglossus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Man, je kan er alle kleuren van de regenboog van maken ;) Mijn stiefdochter van 13 heeft paars als voorkeur. En het kan zelfs ook nog uit... of minder intens (slider van 0 tot 100%).

[ Voor 35% gewijzigd door Wallie op 17-01-2022 15:57 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Trichoglossus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:48:
[...]

voordeel is dan wel weer dat bumperklevers voor je, eerder aan de kant gaan met dat blauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
@melcon Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik moet doen als het de zuigerveren zijn. Voor nu hebben we een kleine beurt afgesproken en gaan ze een cylinder leakdown test doen om te zien waar de de gassen blijven en hoe erg de situatie is.
Ook heb ik gevraagd of ze een dikkere olie kunnen gebruiken, wat hopelijk de blowby vermindert. Ze zouden nog navragen of dit kon en dat zou ik nog van ze horen.
Bij een engine flush heb ik een beetje mijn bedenkingen, de garage kon ook niet garanderen dat het erger zou worden na de flush, gezien je dan de vervuiling bij de ringen weghaalt die nu juist de blowby wat vermindert.
Ik vond het echt een lastige beslissing, vooral omdat je niet weet wat de gevolgen gaan zijn van zo'n flush.

Verder ben ik nu aan het oriënteren op dus een andere auto, maar ik houd ook zeker de optie open om eventueel voor een motorrevisie of vervangende motor te gaan mocht dit relatief voordelig uitpakken. Echter wil ik dan wel dat ze eerst de hele auto nalopen, dat er niet nog verborgen lijken de kast uit komen nadat ik voor reparatie zou gaan.
Anders is de Clio 3 misschien wel een leuke vervanger. Net iets ruimer en comfortabeler. Vooral iets wat mijn vriendin met haar 1.90 als passagier wel kan waarderen (die zit nu bijna met haar knieën tegen het dashboard aan in de Twingo, mits de Clio voorin ook ruimer is...).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-07 12:11
Ik heb een half jaar geleden een nieuw speeltje gekocht en meteen maar even uitgelaten in Duitsland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hi9aIDcRjboTRVgWW7PAapVwik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VYHf8luGoYIKiuIeRgX1HHcG.jpg?f=user_large

Na ruim 10000 kilometer gereden te hebben vind ik het echt een briljante auto! Zowel voor dagelijks vervoer als voor wat licht circuit werk is hij enorm goed in te zetten. In het verleden heb ik een paar jaar in een Clio RS (197) gereden die op de snelweg echt minder comfortabel was wegens het hoge toerental.

Wensenlijstje:
  • Onderhoud (reeds uitgevoerd door Veban)
  • Sportkat late plaatsen (reeds uitgevoerd door Veban)
  • Maxton spoiler lip (ligt voor montage te wachten op beter weer
  • Nieuwe banden rondom, de huidige hebben hun beste tijd gehad
  • Mogelijk een Focal speakerset, de standaard set komt net wat te kort
  • Ter controle nog even langs een tuner om te zien wat de invloed van mijn wijzigingen zijn op de tune van de vorige eigenaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Duskwither Fantastische auto inderdaad 8)

@Moxxii Ja blijft een beetje gokken natuurlijk, een andere auto is dat uiteraard ook. Clio 3 zijn wel hele goede auto's en daar kun je met 1.90 zeker goed vertoeven op de passagiersstoel. Ik zou wel kijken naar een 1.2/1.4 16V of de 1.6 16V. De 1.2 Tce rijdt goed maar als je er 1 treft met een ketting probleem kan het een duur verhaal worden (niet dat de kans nou weer zo groot is maar het komt helaas wel voor). De gewone 16V motoren zitten uitstekend in elkaar, hebben geen ketting en kennen ook geen grote problemen. Je zal waarschijnlijk wel een keer een penbobine moeten vervangen maar dat is te overzien.

[ Voor 87% gewijzigd door melcon op 18-01-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moxxii
@melcon Pen bobines zijn niet zo'n probleem. Dat is zelf wel redelijk makkelijk vast te stellen en te vervangen. Scheelt al weer een hoop kosten ook, als je het niet via de garage hoeft te doen.

Grappig dat zulke wisselende geluiden hoor van verschillende mensen met relatief veel kennis van zaken.
De een zegt dat het super motoren zijn en erg betrouwbaar. Ze hebben het dan over de 1.2 TCe 100 die de Clio 3 geleverd is. Geloof dat die D4Ft heet, en dat latere 1.2 turbo's, genaamd H5Ft de problemen hebben en dat die ook met een ketting aangedreven worden.

Hebben ze de D4F met turbo ook omgezet naar kettingen dan? Ik lees namelijk dat de D4Ft alleen in de Twingo 2 2007-2014
Clio 3 2007-2012
Modus 2007-2012
Wind 2010-2013 is geleverd en dat. het in de basis gewoon de D4F is met wat versterkte onderdelen en een turbo er op geschroefd.

De 1.2 TCe vanaf 2012 in Renaults ligt, op de Twingo na, zou een blok zijn dat samen met Nissan is ontwikkeld en onder anderen bekend is als 0.9 TCe, 1.0, 1.2 TCe, 1.3 TCe, 1.4 TCe en 1.6 TCe. De Renault H-serie of Nissan HR serie dus. Deze hebben allemaal kettingen en zouden dus last kunnen hebben van oprekkende kettingen.

Geen idee of deze info klopt, dit is ook maar wat ik van fora en Wikipedia lees. Over de problemen die ik zie, hebben ze het over de 1.2 TCe. Geen distinctie tussen of het de D4Ft of de H5Ft zou zijn of andere H-serie motor. Daarnaast zie ik dit vooral bij Meganes en ik zie niet zozeer de Clio 3 genoemd worden.

Niet dat ik je de les probeer te lezen of zo. Zou het juist fijn vinden om er duidelijkheid over te hebben! :) _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 16:22
@Moxxii Je hebt gelijk, de 1.2TCe 100, dus de D4Ft, kent weinig problemen. De problemen waarover je leest - en waar ook in Frankrijk rechtszaken tegen Renault over lopen - betreffen de H5Ft motor.

De H5Ft-motor heeft een kettingrevisieset die je er wel op wilt hebben, maar als je kijkt naar een Clio III is dit geen overweging (want ander blok). Overigens is er binnen de variaties van de H5Ft ook wel een vrij groot verschil in de betrouwbaarheid. De 0.9, 1.0, 1.3 en 1.6TCe kennen (vrijwel) geen problemen en de 1.2 en 1.4TCe varianten kennen wel zo hun problemen (voornamelijk interne vervuiling en kettingrek/kettingspannerproblemen).

Maar om het samen te vatten voor een Clio III:
- Let op de staat van het onderstel, met name de achtervering is kwetsbaar voor breuken op het einde van de veer.
- Penbobines willen wel eens problemen geven.
- Gelet op de leeftijd die inmiddels speelt: let goed op de werking van de elektronica. Vooral ook de werking van de keyless (indien aanwezig) goed uittesten.
- Indien aanwezig: panoramadak wil wel eens lekkage geven, 99% van de tijd komt dat door geblokkeerde afwateringskanalen.

Verder is een Clio III een enorm betrouwbare auto, maar zoals alle min of meer huidige Renaults, wel gevoelig voor goed onderhoud. Met name het tijdig verversen van vloeistoffen en de verschillende riemen is echt heel belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 18-01-2022 11:52 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
@PauseBreak Goed om te horen! Dankjewel voor de info :)
Penbobines en vering zijn niet echt grote problemen in mijn ogen, mits goed te vervangen en niet zeer kostbaar.
Elektronica is inderdaad ook een dingetje. Ik weet dat Renault daar gevoelig kan zijn, sleutels of cards ineens niet meer herkennen en soms wat andere kleine elektronica dingetjes, maar welke auto heeft dat tegenwoordig niet?
Panoramadak inderdaad is gelukkig ook een standaard item als je een auto daarmee koopt. Altijd afvoerkanalen checken en controleren op oude of recente lekkage i.v.m. roest, schimmel, kortsluiting of corrosie.

Kijken of het onderhoud goed is gebeurd dus en daarna netjes jaarlijks of iedere 10.000/15.000km onderhoud.

Hier kan ik wat mee. Eens kijken of er leuke Clio's te koop staan. Ik neem aan dat ook hoge kmstanden voor de D4Ft geen probleem zijn, ondanks dat er een turbo aan hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Moxxii Pausebreak heeft het bij het juiste eind, ik was abuis ;-). De D4Ft kun je in elk geval rustig kiezen, die kent geen opvallende bijzonderheden. Turbo's kunnen zeker ook gewoon een hoge km. stand halen, als die geen rare geluiden maakt tijdens de proefrit kun je er redelijkerwijs van uitgaan dat het goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Dan even kort mijn €0,02: ik mijn echtgenote heeft een Clio-III uit 2011 met de 1.2 TCe-100 (dus dat zou dan de D4Ft zijn).

Nu ruim 10 jaar oud, heeft bijna 175.000 km gereden en vrijwel probleemloos.
Recent wat kleine issues gehad met de gaspedaalsensor vanwege een wat grote luchtvochtigheid in de auto (hij rijdt nu vooral kleine stukjes dus wordt niet echt door en door warm), maar buiten dat, betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
Even een niet zo heel veel zeggende update:
Garage kon het werk niet helemaal afkrijgen vandaag. Morgenochtend gaan ze het afronden en kan ik de auto ophalen en krijg ik de resultaten.
Ze waren op een cylinder begonnen met de lektest, maar daarna besloten ze om toch eerst nog maar een compressie meting te doen. Geen idee waarom, dat hoor ik morgen. Een ding is zeker, dat geeft mij geen goed gevoel. Lekt er zoveel weg dat ze geen goede cylinder lektest kunnen doen dat ze eerst nog compressie willen controleren of zo?
Niet dat ik op de zaken vooruit wil lopen hoor, maar naar mijn idee kan dat niet goed zijn. Ik zal morgen een update posten zodra ik meer weet en tijd heb.

Dank voor jullie aanbevelingen en info over de 1.2 TCe 100. Daar ga ik zeker naar zoeken als ik op een Clio uit ga komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Moxxii schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:56:
Even een niet zo heel veel zeggende update:
Garage kon het werk niet helemaal afkrijgen vandaag. Morgenochtend gaan ze het afronden en kan ik de auto ophalen en krijg ik de resultaten.
Ze waren op een cylinder begonnen met de lektest, maar daarna besloten ze om toch eerst nog maar een compressie meting te doen. Geen idee waarom, dat hoor ik morgen. Een ding is zeker, dat geeft mij geen goed gevoel. Lekt er zoveel weg dat ze geen goede cylinder lektest kunnen doen dat ze eerst nog compressie willen controleren of zo?
Niet dat ik op de zaken vooruit wil lopen hoor, maar naar mijn idee kan dat niet goed zijn. Ik zal morgen een update posten zodra ik meer weet en tijd heb.

Dank voor jullie aanbevelingen en info over de 1.2 TCe 100. Daar ga ik zeker naar zoeken als ik op een Clio uit ga komen.
Ik heb 12 jaar met een clio III, 1.6 16v gereden. Stond bijna 2 ton op de teller. Geen noemenswaardige problemen gehad. Nokkenasversteller ging in het begin kapot, olie verwisselen om de 30.000km is te lang voor die motoren. Sinds het om de 15.000km gebeurde nooit meer een probleem gehad.

En wat kleinigheden zoals de pen bobines vervangen. Condensor lek door steenslag. Uitermate betrouwbare auto gebleken. Nu een clio 4 aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moxxii
Update over de Twingo:
Net de auto opgehaald. Ergens wel goed nieuws. De druk uit de vuldop komt niet van de cylinders af. In zoverre, ze waren eerst begonnen met een lektest op 1 cylinder maar zijn daarna meteen op een compressie test overgegaan want de cylinder sloot heel goed af. Compressie test kwam uit op 3 cylinders rond de 11 bar en een cylinder zat een stuk hoger, namelijk op 11,25 bar. Ook de carterventilatie hebben ze nog een keer nagekeken. Was allemaal super.
En nu dan? Garage heeft ook geen idee waar het aan kan liggen.
Kanttekening is dat de testen zijn gedaan na de kleine beurt, waarin ze 5w40 hebben bijgevuld ipv de standaard 5w30 op mijn verzoek.

Er lijkt dus niks aan te mankeren, maar op magische wijze beamen de garage en ik dat de auto slechter loopt dan gemiddeld en dat er meer druk uit de vuldop komt dan normaal.
Niet te verklaren. Voor nu eerst nog maar eens duiken in wat het kan zijn ipv naar een nieuwe auto kijken, scheelt weer een hoop centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:16
Dat is goed nieuws! Wellicht kun je een andere garage overwegen, blijkbaar komt deze garage er niet uit.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Druk op de vuldop maar niet uit de cilinders zelf?
Eerste wat mij dan te binnen schiet is een lekke koppakking... niet leuk maar zeker geen reden om de auto af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
@Worteltjestaart Zou je een lekke koppakking niet in je compressiemeting terug moeten zien? Daarnaast vertelde de monteur dat je dan ook altijd koelwater en olie met elkaar gemengd zou hebben. Ik weet dat de kanalen los van elkaar zitten, maar als de koppakking zou falen, dan was het zo dat er toch echt koelwater bij zou komen. Geen idee of dit specifiek bij deze motor en pakking zo is hoor. Ik kan zo zelf ook niet echt er achter komen hoe je vast kunt stellen dat het tussen alleen een oliekanaal en de cylinder is, buiten compressieverlies en een visuele inspectie door de kop te demonteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom. C
  • Laatst online: 15:24
Duskwither schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:17:
Ik heb een half jaar geleden een nieuw speeltje gekocht en meteen maar even uitgelaten in Duitsland:

[Afbeelding]

Na ruim 10000 kilometer gereden te hebben vind ik het echt een briljante auto! Zowel voor dagelijks vervoer als voor wat licht circuit werk is hij enorm goed in te zetten. In het verleden heb ik een paar jaar in een Clio RS (197) gereden die op de snelweg echt minder comfortabel was wegens het hoge toerental.

Wensenlijstje:
  • Onderhoud (reeds uitgevoerd door Veban)
  • Sportkat late plaatsen (reeds uitgevoerd door Veban)
  • Maxton spoiler lip (ligt voor montage te wachten op beter weer
  • Nieuwe banden rondom, de huidige hebben hun beste tijd gehad
  • Mogelijk een Focal speakerset, de standaard set komt net wat te kort
  • Ter controle nog even langs een tuner om te zien wat de invloed van mijn wijzigingen zijn op de tune van de vorige eigenaar
Gaaf! Hier ook zeer tevreden eigenaar van een Megane 3 RS.
Ik zou op je lijstje ook zeker even de bout van versnellingsbaksteun zetten. Deze kan breken bij wat zwaarder gebruik zoals op de Nordschleife. Geen enorme ingreep en geeft veel peace of mind.

Zie ook dit topic.

https://rsmegane.com/thre...box-mount-solution.11318/

Ik heb de onderdelennummers nog wel ergens, mocht je die en andere info nodig hebben dan kun je altijd even een DM sturen.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Moxxii schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:47:
@Worteltjestaart Zou je een lekke koppakking niet in je compressiemeting terug moeten zien?
Niet per se, denk ik (maar ben geen automonteur :))
Daarnaast vertelde de monteur dat je dan ook altijd koelwater en olie met elkaar gemengd zou hebben.
Dat hoeft naar mijn mening niet, want het ligt eraan waar de koppakking kapot is. Is er een verbinding tussen een cilinderboring en een oliekanaal, dan hoef je mijns inziens niet per se vermenging van olie en kvs te zien.
Wel zou ik dan een hoger olieverbruik verwachten.

Ik begrijp dat de carterventilatie is uitgesloten als defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
Worteltjestaart schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Niet per se, denk ik (maar ben geen automonteur :))
Nee, oke. Je kunt 3 verschillende externe lekken hebben en 4 verschillende interne.
Alleen geen van standaard tekenen zijn van toepassing.
Koelvloeistof blijft op pijl en helder, geen sludge vorming buiten het minimale op de vuldop, geen verbrandingsgassen in het koelwater en geen koelwater in de uitlaatgassen, geen tot nauwelijks olieverbruik.
Dan houd je nog over: tussen de cylinders en van de cylinder naar buiten. In die twee gevallen zou je dat met compressie tests moeten kunnen vinden lijkt me.

Het blijft me echt een raadsel

En ja, ze hebben gisteren de carterventilatie nog een keer getest en dat was ook in orde. Buiten het vage niet goed lopen en de druk uit de vuldop, die overigens te veel is maar niet extreem, lijkt het in orde.
Enige kanttekening misschien is dat er eigenlijk geen druk uit de carter komt, maar wel via het inlaat vacuum een licht vacuum trekt. Dit zou volgens behoren zijn ondanks de rare constructie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Laatst online: 19-07 12:11
Tom. C schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Gaaf! Hier ook zeer tevreden eigenaar van een Megane 3 RS.
Ik zou op je lijstje ook zeker even de bout van versnellingsbaksteun zetten. Deze kan breken bij wat zwaarder gebruik zoals op de Nordschleife. Geen enorme ingreep en geeft veel peace of mind.

Zie ook dit topic.

https://rsmegane.com/thre...box-mount-solution.11318/

Ik heb de onderdelennummers nog wel ergens, mocht je die en andere info nodig hebben dan kun je altijd even een DM sturen.
Thanks, goeie tip! In het lijstje van mods (door vorige eigenaar) zie ik een VibraTechnics motorsteun. Ik vermoed dat daarbij ook de bout vervangen is, maar dat laat ik voor de zekerheid nog even controleren.

Lijstje huidige mods:
* KW Variant 3 schroefset
* Forge intercooler
* Forge dumpvalve
* VibraTechnics motorsteun
* BMC air filter
* AEM air-fuel ratio meter
* Downpipe
* Motor software op maat aangepast naar 320Pk en 460Nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom. C
  • Laatst online: 15:24
Duskwither schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Thanks, goeie tip! In het lijstje van mods (door vorige eigenaar) zie ik een VibraTechnics motorsteun. Ik vermoed dat daarbij ook de bout vervangen is, maar dat laat ik voor de zekerheid nog even controleren.

Lijstje huidige mods:
* KW Variant 3 schroefset
* Forge intercooler
* Forge dumpvalve
* VibraTechnics motorsteun
* BMC air filter
* AEM air-fuel ratio meter
* Downpipe
* Motor software op maat aangepast naar 320Pk en 460Nm
Volgens mij is dat een andere steun. Het gaat om de baksteun onder de accu. Ik heb de gemodificeerde baksteun van een RS275 erin gezet samen met een dikkere M12 bout. Dit laatste is geen Renault modificatie maar wel een aanrader.

Verder een mooi lijstje met mods! 320pk op de standaard turbo is indrukwekkend. Dat zal wel aardig van zijn plek komen. :) Hoe bevalt de KW V3 set? Ik heb ook V3 en erg blij mee.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Een hele rare vraag misschien maar zien jullie de Android auto launcher op het scherm in de auto?
Als ik mijn telefoon aansluit, zie ik alleen de Google Maps navigatie kaart vol in beeld. Ik zie geen launcher of icoontjes van andere apps zoals bijvoorbeeld Flitsmeister.
Op mijn telefoon heb ik deze, maar ook andere wel aan staan om te tonen in de launcher.

Het gaat hierbij om een 10"scherm in een Renault Mégane 4 (ik denk dat dit R-link2 is) auto is van 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 09:14
Wallie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:58:

Klopt. De facelift Talisman is een van de kortste modellenreeks ooit. En de passagier heeft als goef is ook massage stand. Is ook te bedienen vanaf de bestuurderskant >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 09:14
Er is iemand in Duitsland die met wrap materiaal de nieuwe logos heeft gecreert.

Ik vroeg mij af hoe hij dit precies gedaan heeft. Hij geeft niet veel prijs namelijk.
En is er wellicht iemand hier die zoiets kan namaken?

Zou het een geprinte sticker zijn op maat en dan afgesneden bij monteren?

Tevens zit ik te zoeken naar nieuwe 19" zomervelgjes. Mijn Initiale Paris velgen hebben steenslag schade op de diamond cut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN17xpB_ytpCvkh6KvULqcq6n8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQ3KHG4PK7Ydf6sGCU93ldFy.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kkWQd6J4s4gssvjFMORFyWH1OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0oEpsauz43bbC8dGpQSQUNQ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFmJSgiS115RxvE8y858FTUEqY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3RlnSz2qWJ9ozKeKyw3KKEi6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vPbiIOb5IDBv7BT3iIBZIp99Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8I3CRzqE6djJsN9LXW7XX1d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
Hey iedereen!

Mijn vriendin en ik hebben sinds september vorig jaar een Clio Estate. Wij zijn hier ontzettend blij mee. Alleen zouden we nu een tweetal dingen willen gaan aanpassen!

1. We willen graag een Android radio (9/10 inch) in de auto gaan zetten, maar wij willen hiervoor wel een model met fastboot (sommige modellen duren eeuwen om op te starten als de auto aan gaat…).
Welk model wordt er aangeraden (met of zonder CarPlay, hiervoor heb ik eventueel een adapter) voor niet al te veel geld?

2. Ik zou de logo’s zwart willen hebben. Zijn die van Ali kwalitatief een beetje in orde? :)

3. Welke achteruitrijcamera adviseren jullie?

Ben benieuwd naar de antwoorden!

[ Voor 8% gewijzigd door Vanitas1996 op 28-01-2022 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
@Vanitas1996 Ik zou je aanraden om geen Android radio te nemen, 9 van de 10 keer draait dat op eeuwenoude processoren met weinig werkgeheugen en is vaak extreem buggy. Koop een radio van Pioneer/Sony/Alpine/Kenwood/etc met AA en CarPlay, dat werkt gewoon en start snel op.

Qua achteruitrijcamera zou je kunnen kijken naar het aanbod van de bovengenoemde merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Vanitas1996 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:35:
Hey iedereen!

Mijn vriendin en ik hebben sinds september vorig jaar een Clio Estate. Wij zijn hier ontzettend blij mee. Alleen zouden we nu een tweetal dingen willen gaan aanpassen!

1. We willen graag een Android radio (9/10 inch) in de auto gaan zetten, maar wij willen hiervoor wel een model met fastboot (sommige modellen duren eeuwen om op te starten als de auto aan gaat…).
Welk model wordt er aangeraden (met of zonder CarPlay, hiervoor heb ik eventueel een adapter) voor niet al te veel geld?

2. Ik zou de logo’s zwart willen hebben. Zijn die van Ali kwalitatief een beetje in orde? :)

3. Welke achteruitrijcamera adviseren jullie?

Ben benieuwd naar de antwoorden!
Wat @Knul zegt! Pioneer heeft een plug and play model voor de Clio 4:
https://www.pioneer-car.eu/be/nl/products/sph-evo62dab-clio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Dank je wel @melcon , ik was de link kwijt :)

De Clio estate (mei 2017) ga ik ermee met deze radio uitrusten, en eerst naar de Profile voor een stel hulpveren achter voor de caravan.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Japie.G

Colour Classic

Ik heb een leuke 2020 captur gezien die me wel aanstond. Echter toen ging ik op internet kijken en kom ik bakken aan software ellende tegen. En tevens airco pomp ellende. Wat ik echter niet kan vinden is de huidige status daarvan. Zijn die problemen er nog steeds? Of zijn daar duurzame oplossingen voor gevonden.. iemand hier die het weet?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
Knul schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:46:
@Vanitas1996 Ik zou je aanraden om geen Android radio te nemen, 9 van de 10 keer draait dat op eeuwenoude processoren met weinig werkgeheugen en is vaak extreem buggy. Koop een radio van Pioneer/Sony/Alpine/Kenwood/etc met AA en CarPlay, dat werkt gewoon en start snel op.

Qua achteruitrijcamera zou je kunnen kijken naar het aanbod van de bovengenoemde merken.
Zijn al die radio’s in te bouwen in de Clio als je een algemene 2 DIN pasvorm hebt? Of moet je een specifieke pasvorm hebben?

De Pioneer kan ik het goedkoopst vinden voor 499,-, weet niet of het “goedkoper” kan :p? Zit wel alles bij voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Vanitas1996 Dacht dat zelfs de Fascia/DIN frame erbij zit bij Pioneer, d.w.z. geen universele 2DIN frame nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:22
Japie.G schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:08:
Zijn die problemen er nog steeds? Of zijn daar duurzame oplossingen voor gevonden.. iemand hier die het weet?
Wij hebben een nieuwe Captur van begin 2021. We hebben wel wat kleine software issues gehad zoals een dagteller die zichzelf reset (2x) en het Easylink systeem dat niet reageert op input (ook 2x). Daarnaast een kapotte 12V micro-hybrid batterij die vervangen is onder garantie. Toen hebben ze ook de software geupdate. Verder is het een fijne auto met veel technische snufjes aan boord die ik zo weer zou kopen. En gelukkig met een 4 cylinder motor ipv. zo’n 3 cylinder naaimachine. Waar krijg je dat nog in deze klasse?
Met de aircopomp hebben we geen problemen gehad. De airco werkt vanaf dag 1 goed. Ik heb elders wel gelezen dat dit een issue was en dat er de nodige vervangen zijn onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
melcon schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:13:
@Vanitas1996 Dacht dat zelfs de Fascia/DIN frame erbij zit bij Pioneer, d.w.z. geen universele 2DIN frame nodig.
Ja, dat klopt, maar volgens mij heeft alleen Ppioneer een fascia voor de Clio. Zou handig zijn als ik (voor niet al te veel geld) alleen de fascia zou kunnen vinden, dan kan ik denk ik gewoon elke 2 din radio erin zetten (mits ik de kabels heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Vanitas1996 Dat klopt, vermoedelijk is de Pioneer fascia wel los leverbaar via een dealer, op internet zie ik zo 1,2,3 niet los. Op Ali/Amazon en dat soort sites staan ook wel 2 DIN fascias voor de Clio, geen idee wat de kwaliteit is (waarschijnlijk sub optimaal :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Japie.G

Colour Classic

biobak schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Wij hebben een nieuwe Captur van begin 2021. We hebben wel wat kleine software issues gehad zoals een dagteller die zichzelf reset (2x) en het Easylink systeem dat niet reageert op input (ook 2x). Daarnaast een kapotte 12V micro-hybrid batterij die vervangen is onder garantie. Toen hebben ze ook de software geupdate. Verder is het een fijne auto met veel technische snufjes aan boord die ik zo weer zou kopen. En gelukkig met een 4 cylinder motor ipv. zo’n 3 cylinder naaimachine. Waar krijg je dat nog in deze klasse?
Met de aircopomp hebben we geen problemen gehad. De airco werkt vanaf dag 1 goed. Ik heb elders wel gelezen dat dit een issue was en dat er de nodige vervangen zijn onder garantie.
Geen problemen meer na de update?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:22
Japie.G schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:18:
[...]

Geen problemen meer na de update?
Nee, tot op heden niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
Toch maar even weer een updateje de deur uit doen over mijn 2012 Twingo.

Inmiddels een tank 98 leeggereden en nu maar weer volgegooid met 95 E5 (want het is allemaal niet meer te betalen). Je merkt echt direct het verschil van brandstof.
De auto loopt stationair een stuk beroerder en ook tijdens het rijden hort en stoot de auto veel meer. Stationair lijkt de auto soms weer af te willen slaan. Dat wil zeggen: stationair zakt dan naar 550rpm en de auto gaat dan flink staan schudden. Na een seconde of 5 corrigeert de computer dat dan en loopt het stationair weer wat beter. Sowieso schommelt het stationair meer dan het deed.
Vooral als ik van de snelweg of een 80 weg tot stilstand kom voor een stoplicht heeft de motor last van die dip.
Verder gaat het afremmen op de motor ook niet soepel. Soms stoot de auto heen en weer met het dan uit laten rollen, je ziet dan ook de versnellingspook flink heen en weer gaan. Iets wat overigens in het algemeen nu weer een stuk heftiger is geworden. Je voelt dit ook in de rest van de auto terug komen en dan met name onder lichte/medium load rond de 2000rpm.
Dit zegt mij dat de auto gedurende de tijd dat de boel stuitert flink in de steuenen ramt alsof die los probeert te breken. Die steunen zijn overigens nog goed, maar het voelt dan alsof je in een 2 cylinder brommobiel onderweg bent. De auto geeft geen storingen of wat dan ook en vindt dat het prima binnen de waarden valt hoe de motor loopt.

Ik ben echt ten einde raad. Zal er maar mee door moeten rijden totdat er een storingslampje gaat branden en er iets aanwijsbaar is. Maar het lijkt me niet normaal dat ik op z'n minst 98 moet tanken om de auto acceptabel te laten lopen. Laat staan 103 o.i.d. te moeten tanken om de motor goed te laten lopen bij een Franse auto die al jaar en dag op E10 zou moeten kunnen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Moxxii Dat klinkt vrij waardeloos, 98 tanken zou in elk geval niet nodig moeten zijn. Als je die dip merkt tijdens het afremmen en dan even vol gas geeft (indien mogelijk), reageert de motor dan direct zonder twijfelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moxxii
@melcon bij het afremmen op de motor pakt hij het meestal goed op als ik gas geef. Hoog in de toeren is ie wel redelijk bij de les dus. Af en toe aarzelt die heel even, doordat de computer de boel eerst lijkt te moeten stabiliseren. Plus als je van vol gas naar geen gas gaat en andersom kan je een harde dreun/ruk door. Alsof de motor gigantisch kantelt door lastwissel. Er zit dan geen echt soepele overgang tussen.

Stationair is een heel ander verhaal. Vaker dan niet verslikt de motor zich op het moment dat ik weg wil rijden. Hij valt dan echt op zijn gezicht, slaat soms bijna af, maar als de auto dan eenmaal rolt pakt ie het ook wel weer op. Het is echt even het punt waarop je dus van stilstand naar rollen over gaat wat blijkbaar door het slechte stationair lopen maakt dat de motor zich verslikt voor een halve seconde.
Dat slechte stationair voelt trouwens echt alsof cylinders wisselend wel of niet meelopen. Ook wisselend zachtere steuntjes met een harde er tussen naar soms soepel. De ene dag is dit heftiger dan de andere.

De dip in stationair toerental is echter te vergelijken met in de 5 vol gas geven op 1000rpm. Je voelt dat de motor heel hard moet werken om te blijven draaien. Als dat dan weer gecorrigeerd is, loopt de motor zoals "normaal" en hierboven beschreven.

Dit zelfde gevoel krijg ik ook met achteruit rijden. Dan stuitert de boel ook flink als ik in beweging kom en rustig naar achter probeer te rijden. Het gebeurt dan ook wel eens dat de auto dan afslaat. Dit gaat dan heel makkelijk. Iets meer gas geven en je bent de koppeling aan het roken zonder dat je er beter van in beweging komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 23:20

freddyathlon

McLaren Mercedes

Ik heb een Kadjar uit 2019. Iets meer dan 84.000 km gereden.
Vandaag is de koppeling van de EDC automaat vervangen omdat deze trilde bij accelereren.

Nu heb ik een goede 100km gereden. Ik sta net stil en hoor geluiden als tss…tss tss…tss.
Luister maar in onderstaand filmpje. Opgenomen met telefoon uit het raam tijdens stilstand met draaiende motor.

Ook bij stilstaan voel ik auto wat lichjes schudden, alsof er te weinig toeren worden gedraaid. Wijzer zit net iets onder de 1000 toeren bij stationair.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Is dus na het vervangen van de koppeling waarneembaar ineens.

Misschien een riem die je hoort die wat slipt door olie ofzo? Verdwijnt dit op termijn weer?
Heeft het iets te maken met ‘inrijden’ van de nieuwe koppeling?

Filmpje hier te zien/horen;

https://youtube.com/shorts/s_oiQ19OfwU?feature=share

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
Moxxii schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:56:
De auto is nagekeken en ze hebben inderdaad geconstateerd dat de accu slecht is. Deze is inmiddels vervangen, dus hopelijk blijft het probleem voorlopig weg. Ik reken erop dat deze nieuwe accu ook weer ongeveer 4 jaar meegaat, dat is qua kosten nog wel te overzien.

Wat iets minder is, is dat ook de koppeling vervangen wordt van de 7EDC300 automaat. Dit omdat ik heb aangegeven dat hij soms wat schokt bij het wegrijden. Ze hebben dit uitgebreid onderzocht en in overleg met Renault Nederland is besloten om onder garantie de koppeling te vervangen. Mooi dat het onder garantie gebeurt, maar niet zo mooi dat zo'n koppeling blijkbaar maar een levensduur van 60k heeft? Moet ik dan na de volgende 60k weer een nieuwe koppeling?
freddyathlon schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:40:
Vandaag is de koppeling van de EDC automaat vervangen omdat deze trilde bij accelereren.
[...]
Volgens mij hebben wij dezelfde automaatbak. Ik zal na het vervangen van de koppeling ook eens goed luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Moxxii schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:04:
Toch maar even weer een updateje de deur uit doen over mijn 2012 Twingo.

Inmiddels een tank 98 leeggereden en nu maar weer volgegooid met 95 E5 (want het is allemaal niet meer te betalen). Je merkt echt direct het verschil van brandstof.
De auto loopt stationair een stuk beroerder en ook tijdens het rijden hort en stoot de auto veel meer. Stationair lijkt de auto soms weer af te willen slaan. Dat wil zeggen: stationair zakt dan naar 550rpm en de auto gaat dan flink staan schudden. Na een seconde of 5 corrigeert de computer dat dan en loopt het stationair weer wat beter. Sowieso schommelt het stationair meer dan het deed.
Vooral als ik van de snelweg of een 80 weg tot stilstand kom voor een stoplicht heeft de motor last van die dip.
Verder gaat het afremmen op de motor ook niet soepel. Soms stoot de auto heen en weer met het dan uit laten rollen, je ziet dan ook de versnellingspook flink heen en weer gaan. Iets wat overigens in het algemeen nu weer een stuk heftiger is geworden. Je voelt dit ook in de rest van de auto terug komen en dan met name onder lichte/medium load rond de 2000rpm.
Dit zegt mij dat de auto gedurende de tijd dat de boel stuitert flink in de steuenen ramt alsof die los probeert te breken. Die steunen zijn overigens nog goed, maar het voelt dan alsof je in een 2 cylinder brommobiel onderweg bent. De auto geeft geen storingen of wat dan ook en vindt dat het prima binnen de waarden valt hoe de motor loopt.

Ik ben echt ten einde raad. Zal er maar mee door moeten rijden totdat er een storingslampje gaat branden en er iets aanwijsbaar is. Maar het lijkt me niet normaal dat ik op z'n minst 98 moet tanken om de auto acceptabel te laten lopen. Laat staan 103 o.i.d. te moeten tanken om de motor goed te laten lopen bij een Franse auto die al jaar en dag op E10 zou moeten kunnen lopen.
In mijn vorige auto een Peugeot 307 cc met 2.0 heb ik altijd 98 getanked om dezelfde reden. Het prijsverschil met 95 is wel te overzien aangezien ik er ook meer KM uithaalde. Scheelde al snel zo'n 50 km op een tank. Daarbij liep de motor rustiger en op vals plat naar beneden als je net tussen de 3e/4de versnelling zit om 50 kph te doen schokte het niet meer zoals het op 95 wel deed.
Daarbij scheelde het ook nog of ik bij de Total ging vullen of niet. Total was nog eens 20 KM extra uit de tank.

Bij mijn Megane moet ik het nog eens goed testen en een Elf station zien te vinden in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Nu online
freddyathlon schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:40:

Nu heb ik een goede 100km gereden. Ik sta net stil en hoor geluiden als tss…tss tss…tss.
Luister maar in onderstaand filmpje. Opgenomen met telefoon uit het raam tijdens stilstand met draaiende motor.
[...]
Ik heb de auto vandaag weer teruggekregen met een nieuwe koppeling, ik heb er ongeveer 20km mee gereden, maar ik hoor dit geluid niet. Ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden. Hij schokt nu niet meer bij het wegrijden.

Maar goeiedag, dat bedrag word je echt niet vrolijk van. Er stond bijna 2000 euro op de factuur, exclusief btw. Ik vroeg of ik nu over 60k weer aan de beurt ben. Dan heb ik niet meer het geluk dat het onder garantie valt. Volgens de garage is dat niet het geval, deze koppelingen zijn inmiddels gemodificeerd. Ik hoop maar dat dat waar is, anders wordt dat dolle pret over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@PhilipsFan Klopt, ze zijn wel gewijzigd in de loop der tijd, dus als je een nieuwe krijgt dan krijg je de gewijzigde versie. Overigens, alles aan die EDC's is duur, dus altijd met garantie kopen. Tik je binnen de garantie probleemloos 60k weg dan kun je ervanuit gaan dat die verder wel heel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

PhilipsFan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 03:43:
[...]

Ik heb de auto vandaag weer teruggekregen met een nieuwe koppeling, ik heb er ongeveer 20km mee gereden, maar ik hoor dit geluid niet. Ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden. Hij schokt nu niet meer bij het wegrijden.

Maar goeiedag, dat bedrag word je echt niet vrolijk van. Er stond bijna 2000 euro op de factuur, exclusief btw. Ik vroeg of ik nu over 60k weer aan de beurt ben. Dan heb ik niet meer het geluk dat het onder garantie valt. Volgens de garage is dat niet het geval, deze koppelingen zijn inmiddels gemodificeerd. Ik hoop maar dat dat waar is, anders wordt dat dolle pret over een paar jaar.
Inderdaad. Zaten behoorlijk wat kinderziektes in denk ik.

Mijn Kadjar staat nog altijd bij de dealer omdat ze niet kunnen vinden waar het geluid nu precies vandaan komt. Ik blijf lekker in de leen-Captur rijden tot die tijd.
Ik vrees dat ze uiteindelijk bellen met het nieuws dat er een geheel nieuwe bak onder moet.
Ik rij in elk geval geen meter in de Kadjar, straks rij ik de hele bak in puin onderweg.

Ik denk dat ze bij mij bij het vervangen van de koppeling iets niet goed hebben geplaatst, of scheef. We wachten af :)

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

freddyathlon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Inderdaad. Zaten behoorlijk wat kinderziektes in denk ik.

Mijn Kadjar staat nog altijd bij de dealer omdat ze niet kunnen vinden waar het geluid nu precies vandaan komt. Ik blijf lekker in de leen-Captur rijden tot die tijd.
Ik vrees dat ze uiteindelijk bellen met het nieuws dat er een geheel nieuwe bak onder moet.
Ik rij in elk geval geen meter in de Kadjar, straks rij ik de hele bak in puin onderweg.

Ik denk dat ze bij mij bij het vervangen van de koppeling iets niet goed hebben geplaatst, of scheef. We wachten af :)
Update;

De dealer belde mij vanmiddag, de auto kan ik morgen weer ophalen.
Het geluid blijkt te worden veroorzaakt door iets wat langs het vliegwiel schaaft en dus aanloopt. Dit is verholpen en het geluid is weg.

Zal mij benieuwen na ophalen morgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Onze 2014 Captur staat op de nominatie om vervangen te worden, want te klein met 2 volwassenen, 1 kind, kinderwagen en zooi.
Daarbij heeft mijn vrouw het vertrouwen in het ding wel opgezegd.
Dat is vooral voor haar en gevoel want heel veel is niet mis mee.
Alhoewel sinds een paar weken er iets enorm kraakt bij in en uit veren hij drempels en zo. Stabilisator stang of draagarm rubbers denk ik.
Nog geen tijd gehad om er serieus naar te kijken.

Evengoed vervanger moet dus groter, wat mij betreft bij voorkeur weer een Renault.
We willen eigenlijk ook wel een hoge instap dus dan kom ik bij een kadjar, Scenic of Espace terecht.
Die laatste vind ik zelf te groot en in ons budget te oud.
Bij de Scenic kom ik met dat budget net bij de laatste versie uit, na bouwjaar 2016 dus.
De benzine is dan de 1.2 tce maar dat lees een hoor ik wat slechte verhalen over.
We hebben nu de 0.9 tce in onze Captur en dat is werkelijk niets mis mee.

Heeft iemand wat gerichte kennis van de eventuele problemen van die 1.2 in de Scenic?
Of is eentje met een goede onderhoudshistorie er bij gewoon wel als betrouwbaar te bestempelen?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Bommes, veer gebroken wellicht?

Het nieuwe model Captur is wat groter dan het eerste model, maar niet groot genoeg begrijp ik (of te duur)?
Scenic vanaf 2016 is erg mooi (vind ik), nog wel erg prijzig, maar welke 2ehands auto is dat niet op dit moment? Kadjar is misschien wat gunstiger om aan te kopen, lijkt minder populair te zijn, zeker indien vergeleken met zijn Nissan tegenhanger.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Kadjar is zeker ook een optie.
Die is zelfs wat lichter dan een Scenic.
1281kg tegenover 14xxkg dacht ik.
Scheelt weer wat wegenbelasting.

Kadjar is wel iets minder groot, althans de kofferbak.
Captur: 377dm3
Kadjar: 472dm3
Scenic: 502dm3

Maar het is zeker een goede optie.
Budget is 15k althans mis er een beetje redelijke inruil terug komt voor de Captur.
Ik kijk nu op MP tot max €15.500

Vind de Scenic er trouwens wel toffer uitzien, ten opzichte van de kadjar.
Net wat moderner, mooier interieur ook.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Bommes schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 07:57:
Kadjar is zeker ook een optie.
Die is zelfs wat lichter dan een Scenic.
1281kg tegenover 14xxkg dacht ik.
Scheelt weer wat wegenbelasting.

Kadjar is wel iets minder groot, althans de kofferbak.
Captur: 377dm3
Kadjar: 472dm3
Scenic: 502dm3

Maar het is zeker een goede optie.
Budget is 15k althans mis er een beetje redelijke inruil terug komt voor de Captur.
Ik kijk nu op MP tot max €15.500

Vind de Scenic er trouwens wel toffer uitzien, ten opzichte van de kadjar.
Net wat moderner, mooier interieur ook.
Mijn ouders hebben een Kadjar, maar bekijk het e.e.a. qua kofferruimte goed bij een proefrit. Neem desnoods de kinderwagen mee. De inhoud is 1 ding maar de vormgeving is minstens zo belangrijk.
Vele liters kofferruimte staat niet gelijk aan veel bergruimte voor alles. Bij de Kadjar staat de rugleuning van de bank wat achterover waardoor je effectief weinig ruimte hebt in de hoogte. (net als bij zoveel SUV's/MPV's, etc.,...)
Het is wel meer dan in de captur, maar toch iets om rekening mee te houden.

Waarom neem je geen Clio estate of Mégane estate mee in overweging? Ik begrijp het voordeel namelijk niet van hoge instap. Hetzelfde als "het overzicht" bij een hogere zit. Je zit toch in verkeer tegen andere hoge auto's op te kijken waardoor dat weg valt.
voordeel van een normale auto is juist de betere wegligging in de bochten en verbruik door de lagere luchtweerstand.

[ Voor 4% gewijzigd door sweetdude op 27-02-2022 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Bommes schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:08:
Onze 2014 Captur staat op de nominatie om vervangen te worden, want te klein met 2 volwassenen, 1 kind, kinderwagen en zooi.
Daarbij heeft mijn vrouw het vertrouwen in het ding wel opgezegd.
Dat is vooral voor haar en gevoel want heel veel is niet mis mee.
Alhoewel sinds een paar weken er iets enorm kraakt bij in en uit veren hij drempels en zo. Stabilisator stang of draagarm rubbers denk ik.
Nog geen tijd gehad om er serieus naar te kijken.

Evengoed vervanger moet dus groter, wat mij betreft bij voorkeur weer een Renault.
We willen eigenlijk ook wel een hoge instap dus dan kom ik bij een kadjar, Scenic of Espace terecht.
Die laatste vind ik zelf te groot en in ons budget te oud.
Bij de Scenic kom ik met dat budget net bij de laatste versie uit, na bouwjaar 2016 dus.
De benzine is dan de 1.2 tce maar dat lees een hoor ik wat slechte verhalen over.
We hebben nu de 0.9 tce in onze Captur en dat is werkelijk niets mis mee.

Heeft iemand wat gerichte kennis van de eventuele problemen van die 1.2 in de Scenic?
Of is eentje met een goede onderhoudshistorie er bij gewoon wel als betrouwbaar te bestempelen?
Met de 1.2 TCe zit je inderdaad met die ketting (de rest erom heen is prima) die nog wel eens wil rekken en slechte kwaliteit spanners. Niet om je gelijk angst aan te praten, het is niet z'n drama als bij de TSI's maar het komt zeker vaker voor dan nodig. Als je voor een 1.2 TCe gaat zorg dan dat je minimaal een jaar garantie hebt en laat de ketting elke beurt grondig controleren.

De scenic is tot 2015/2016 ook nog geleverd met de 2.0 16V (M4R, Nissan motor) die echt probleemloos is. Enige nadeel is dat je dan automatisch vast zit aan een automaat (kan ook een voordeel zijn natuurlijk afhankelijk van wat je prettig vind :P ) en je iets inlevert op bouwjaar. Voordeel is dat de meeste 2.0 16V uitvoeringen afgeladen zijn met opties incl. elektrische verstelbare stoelen en dat soort ongein. Als je je budget iets verruimt kun je ook nog wel een 2.0 16v vinden van 2015/2016 denk ik, voor rond de 16/17k.

Kadjar heeft wat sweetdude al aangeeft niet de meest handige kofferbakruimte en is eigenlijk een quashqai (ik hoop dat ik het goed spel :+ ) met een Renault logo. Rijdt best aardig maar als je de opbergruimte van een Scenic zoekt dan zou ik de Kadjar gewoon overslaan, dat heeft die namelijk gewoon niet. Megane Estate heeft ook aardig wat ruimte, Clio Estate is gewoon een B segmenter, zeker een ruime kofferbak maar ik rij hem zelf en zou hem echt niet aanraden als een Scenic oid ook een optie is binnen het budget dan heb je gewoon vele malen meer ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Hallo allemaal hier :9
Ik ben een onbekende in dit topic maar misschien straks niet meer omdat ik een Renault Megane wil gaan rijden. Dit vanwege een overstap van een leaseauto naar een prive-auto.
Ik ben bekend met een Megane 3 diesel omdat ik er eerder een gehad heb in de lease en dat beviel erg goed. Dus ik wilde nu gaan kijken naar een bezine-variant.

Daar ben ik onbekend mee en zoek wat advies bij.
Mijn wensen en eisen:
  • Renault Megane
  • Budget €10.000
  • Brandstof: Benzine
  • KM's te rijden per jaar: weinig 10.000 - 20.000
  • Model: station
Verdere eisen:
  1. cruise control
  2. automaat, maar dat kan denk ik niet voor dit budget
  3. climate control
  4. CD-speler of USB, Bluetooth
Met dit budget kom ik denk ik uit op een goede Megane 3. De nieuwere 4 is net iets te duur met een nog een redelijke KM-stand (als in: niet boven de 200.000 KM's).
Klopt dit een beetje met jullie beeld?

Dan ben ik verder in dit topic nog tegengekomen dat ik de 1.2 TCe-benzinemotor zou moeten mijden.
Maar ik zie juist veel Megane's met deze motor te koop staan op internet.
Zijn ze allemaal slecht of moet je een bepaald bouwjaar/typenummer motor mijden?

Verder nog andere aankoopadviezen die ik ter harte zou moeten nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

sweetdude schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Mijn ouders hebben een Kadjar, maar bekijk het e.e.a. qua kofferruimte goed bij een proefrit. Neem desnoods de kinderwagen mee. De inhoud is 1 ding maar de vormgeving is minstens zo belangrijk.
Vele liters kofferruimte staat niet gelijk aan veel bergruimte voor alles. Bij de Kadjar staat de rugleuning van de bank wat achterover waardoor je effectief weinig ruimte hebt in de hoogte. (net als bij zoveel SUV's/MPV's, etc.,...)
Het is wel meer dan in de captur, maar toch iets om rekening mee te houden.
Thanks, inderdaad hoe meer ik naar de Kadjar zoek en foto's kijk denk ik dat het inderdaad niet echt heel veel to9evoegd wat betreft ruimte.
Wel binnen, om te zitten maar niet in de kofferbak.
Valt dus af.
Waarom neem je geen Clio estate of Mégane estate mee in overweging? Ik begrijp het voordeel namelijk niet van hoge instap. Hetzelfde als "het overzicht" bij een hogere zit. Je zit toch in verkeer tegen andere hoge auto's op te kijken waardoor dat weg valt.
voordeel van een normale auto is juist de betere wegligging in de bochten en verbruik door de lagere luchtweerstand.
Clio estate heb ik eentje gehad in de lease, dat is misschien wel wat ruimer dan de Captur in de kofferbak maar wat betreft zitten absoluut niet.
Die zit dus niet het zoek venster.
Megane Estate vind ik wel tof, zeker model serie 4.
2 jaar terug eentje mee gehad op vakantie, hele fijne auto vond ik dat.
Dat was wel al een 1.3 dacht ik. Bose uitvoering, mooi interieur, luxe, en veel ruimte.
Reed ook heel goed vond ik, alhoewel met de caravan er achter wel heel bonkerig.
Wat mij betreft wel degelijk een optie maar mijn vrouw wil perse een hoge instap, en ik vind dat eigenlijk ook wel prettig.
Zeker met een kleintje achterin zetten en er uit halen.
Wegligging van de Captur is niet heel veel anders dan die van de Clio, zelfs misschien wel nog net iets stugger. Kan er goed mee sturen/rijden, ben geen racer dus nog betere wegligging hoeft van mij niet.
Verbruik voordeel, ja dat is wel een dingetje maar verschil lijkt me niet echt heel groot met 10 tot 15 duizend km's per jaar.
melcon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Met de 1.2 TCe zit je inderdaad met die ketting (de rest erom heen is prima) die nog wel eens wil rekken en slechte kwaliteit spanners. Niet om je gelijk angst aan te praten, het is niet z'n drama als bij de TSI's maar het komt zeker vaker voor dan nodig. Als je voor een 1.2 TCe gaat zorg dan dat je minimaal een jaar garantie hebt en laat de ketting elke beurt grondig controleren.

De scenic is tot 2015/2016 ook nog geleverd met de 2.0 16V (M4R, Nissan motor) die echt probleemloos is. Enige nadeel is dat je dan automatisch vast zit aan een automaat (kan ook een voordeel zijn natuurlijk afhankelijk van wat je prettig vind :P ) en je iets inlevert op bouwjaar. Voordeel is dat de meeste 2.0 16V uitvoeringen afgeladen zijn met opties incl. elektrische verstelbare stoelen en dat soort ongein. Als je je budget iets verruimt kun je ook nog wel een 2.0 16v vinden van 2015/2016 denk ik, voor rond de 16/17k.

Kadjar heeft wat sweetdude al aangeeft niet de meest handige kofferbakruimte en is eigenlijk een quashqai (ik hoop dat ik het goed spel :+ ) met een Renault logo. Rijdt best aardig maar als je de opbergruimte van een Scenic zoekt dan zou ik de Kadjar gewoon overslaan, dat heeft die namelijk gewoon niet. Megane Estate heeft ook aardig wat ruimte, Clio Estate is gewoon een B segmenter, zeker een ruime kofferbak maar ik rij hem zelf en zou hem echt niet aanraden als een Scenic oid ook een optie is binnen het budget dan heb je gewoon vele malen meer ruimte.
Thanks man, duidelijke uitleg, ketting in de gaten houden.
Garantie heeft sowieso voorkeur, is een vereiste.
De 2.0 is dacht ik alleen in de Scenic geleverd in de model serie voor de 2016/17 update.
Die vind ik dan weer echt te oudbollig.
Scheelt wel flink in de aanschaf dat dan weer wel.
Ook in het verbruik, in de praktijk lopen die niet heel veel zuiniger dan 1 op 10 en dat vind ik tegenwoordig toch echt te gortig.

We hebben er al effectief eentje op het oog, Senic uit 2016, 62.000km gereden, helaas wel import.
Betaalde BPM lijkt wel in orde: kans op schade auto is dan wel al kleiner
Moet de auto nog gaan bekijken, en bespreken wat we aan inruil op onze Captur kunnen krijgen.
Overigens lijkt bijna alles wat er aangeboden wordt wel import, hoeft niet erg te zijn maar het valt me wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

melcon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Moet ik mij zorgen maken als ik volgens de RDW / Finnik de volgende motorcode heb H5F G4 :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:24:
[...]

Overigens lijkt bijna alles wat er aangeboden wordt wel import, hoeft niet erg te zijn maar het valt me wel op.
Dat viel mij ook op met zoeken naar andere Renault Megane / Talisman, maar tweedehands import uit buitenland kan minder inruilwaarde geven bij volgende aankoop omdat RDW geen logische verklaring kan geven over de kilometerstand, reden registratie.

Voor mij een reden om af te haken, auto rijden is hedendaags duur genoeg :X |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 21:11
badkuip schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:09:
Ik ben een onbekende in dit topic maar misschien straks niet meer omdat ik een Renault Megane wil gaan rijden. Dit vanwege een overstap van een leaseauto naar een prive-auto.
Ik ben bekend met een Megane 3 diesel omdat ik er eerder een gehad heb in de lease en dat beviel erg goed. Dus ik wilde nu gaan kijken naar een bezine-variant.

Mijn wensen en eisen:
  • Renault Megane
  • Budget €10.000
Verdere eisen:
  1. cruise control
  3. climate control
Met dit budget kom ik denk ik uit op een goede Megane 3. De nieuwere 4 is net iets te duur met een nog een redelijke KM-stand (als in: niet boven de 200.000 KM's).

Dan ben ik verder in dit topic nog tegengekomen dat ik de 1.2 TCe-benzinemotor zou moeten mijden.
Zijn ze allemaal slecht of moet je een bepaald bouwjaar/typenummer motor mijden?

Volgens mij hebben de Megane's na 2011 (misschien 2010) bluetooth audio. Die daarvoor enkel BT voor telefoongesprekken. Ik heb echter zelf een Bluetooth adapter op de Aux gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Bommes Je ziet inderdaad veel import, reden hiervoor is uiteraard dat de occasion markt explosief gestegen is en de nieuw verkoop ook al weer jaren dramatisch. Nieuwe auto's zijn redelijk onbetaalbaar, zeker als de bank niet mee "betaald" (30-40k voor een middenklasser...modaal inkomen is +/- 36k bruto , stel twee verdieners en gezamenlijk 80k bruto... wie gaat meer dan de helft van zijn bruto inkomen aan een auto besteden?). Zolang de bpm inderdaad een beetje klopt is er verder niets mis met import, zeker niet uit Duitsland waar de auto's over het algemeen een stuk luxer uitgerust zijn als hier.

@aReaRe De H5F is inderdaad de 1.2 TCe met distributie ketting. Je hoeft je echt geen zorgen te maken, de kans dat je het overkomt is gering (z'n 1-3% van dit type motoren krijgt problemen, dus in principe minimaal maar wel teveel, het zou hooguit 0,1-0,2% moeten zijn). Het is wel verstandig om strikt de olie interval aan te houden en laat de ketting ook altijd even inspecteren bij elke beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
badkuip schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:09:

Mijn wensen en eisen:
  • Renault Megane
  • Budget €10.000
Verdere eisen:
  1. cruise control
  3. climate control

De Megane 3 is inderdaad een fijne en betrouwbare auto, met de radio's moet je inderdaad goed opletten, zit veel verschil in door de jaren heen en soms wel audio streaming over bluetooth en dan weer niet, niet alleen afhankelijk van bouwjaar maar ook uitvoering. Beste tip in dat gebied is om het gewoon even te testen tijden de proefrit dan weet je het zeker. Mooiste is om één te vinden met de Carminat Tom Tom, dan heb je gewoon alles (eventueel aangevuld met Bose pakket) en de kaarten zijn nog steeds te updaten.

Als ik zo even snel op gaspedaal kijk (https://www.gaspedaal.nl/...=8000&pmax=10000&srt=df-a) is het aanbod met automaat inderdaad beperkt. De 1.2 TCe kent inderdaad wat meer problemen dan zou moeten, wil niet zeggen dat het je over komt (de kans is zelfs gering) maar ze zijn niet 100% bullet proof zoals de 2.0. Met 10-20k kilometers per jaar zou ik lekker op zoek gaan naar de 2.0, zowel de 140pk (M4R, Nissan motor met ketting) als de 180/190 pk (F4R, 2.0 Turbo Renault motor met riem) zijn probleemloze motoren. Met de motor met riem moet je wel rekening houden met +/- 800 euro 1 keer in de 6 jaar / 120k kilometer voor vervanging distributieriem+multiriem+waterpomp en alles wat erbij hoort.

Uiteraard heeft de Megane 3 wel zijn specifieke dingetjes, b.v. de knop van de kofferbak sluiting slijt na verloop van tijd waardoor het rubber scheurt en er vocht in kan komen. Deze dus even goed bekijken of deze er nog goed uit ziet of dat er scheurtjes in zitten. Vocht in de kenteken verlichting komt ook wel eens voor, het derde remlicht moet dan vervangen worden (daar het lekt het naar binnen). Elektrische ramen zou ik ook goed controleren op vloeiende en geruisloze werking. Dat zijn in mijn ogen de belangrijkste aandachtspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Nu online
Lightning89 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Volgens mij hebben de Megane's na 2011 (misschien 2010) bluetooth audio. Die daarvoor enkel BT voor telefoongesprekken. Ik heb echter zelf een Bluetooth adapter op de Aux gezet.
Thanks, ik zal erop letten.
melcon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:25:
@aReaRe De H5F is inderdaad de 1.2 TCe met distributie ketting. Je hoeft je echt geen zorgen te maken, de kans dat je het overkomt is gering (z'n 1-3% van dit type motoren krijgt problemen, dus in principe minimaal maar wel teveel, het zou hooguit 0,1-0,2% moeten zijn). Het is wel verstandig om strikt de olie interval aan te houden en laat de ketting ook altijd even inspecteren bij elke beurt.
De H5F is dus enige echte 1.2 TCe met deze problemen?
melcon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:44:
[...]

De Megane 3 is inderdaad een fijne en betrouwbare auto, met de radio's moet je inderdaad goed opletten, zit veel verschil in door de jaren heen en soms wel audio streaming over bluetooth en dan weer niet, niet alleen afhankelijk van bouwjaar maar ook uitvoering. Beste tip in dat gebied is om het gewoon even te testen tijden de proefrit dan weet je het zeker. Mooiste is om één te vinden met de Carminat Tom Tom, dan heb je gewoon alles (eventueel aangevuld met Bose pakket) en de kaarten zijn nog steeds te updaten.
ik had in de leasebak inderdaad een Carminat. Dat was echt een superfijn ding. Vooral de fysieke knoppen voor de bediening (tussen de voorstoelen) waren harstikke handig, beter zelfs dan het touchscreen in mijn huidige leasebak. Fijn te horen dat de kaarten nog steeds geupdate kunnen worden.
Als ik zo even snel op gaspedaal kijk (https://www.gaspedaal.nl/...=8000&pmax=10000&srt=df-a) is het aanbod met automaat inderdaad beperkt. De 1.2 TCe kent inderdaad wat meer problemen dan zou moeten, wil niet zeggen dat het je over komt (de kans is zelfs gering) maar ze zijn niet 100% bullet proof zoals de 2.0. Met 10-20k kilometers per jaar zou ik lekker op zoek gaan naar de 2.0, zowel de 140pk (M4R, Nissan motor met ketting) als de 180/190 pk (F4R, 2.0 Turbo Renault motor met riem) zijn probleemloze motoren. Met de motor met riem moet je wel rekening houden met +/- 800 euro 1 keer in de 6 jaar / 120k kilometer voor vervanging distributieriem+multiriem+waterpomp en alles wat erbij hoort.
Wat is jou bekend over de automaatbak van Renault? Is dat een beetje een betrouwbaar ding of hebben ze kuren? Even los van de discussie of ie fijn is of niet (ik rijd nu met een CVT-automaat, alle Volkswagen fanboys schieten wit weg maar vergeten altijd hoeveel gezeik Volkswagen heeft met bepaalde DSG-bakken)
Uiteraard heeft de Megane 3 wel zijn specifieke dingetjes, b.v. de knop van de kofferbak sluiting slijt na verloop van tijd waardoor het rubber scheurt en er vocht in kan komen. Deze dus even goed bekijken of deze er nog goed uit ziet of dat er scheurtjes in zitten. Vocht in de kenteken verlichting komt ook wel eens voor, het derde remlicht moet dan vervangen worden (daar het lekt het naar binnen). Elektrische ramen zou ik ook goed controleren op vloeiende en geruisloze werking. Dat zijn in mijn ogen de belangrijkste aandachtspunten.
Ik zal erop letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
@badkuip De automaatbak is van Nissan en in het geval van de 2.0 zelfs een CVT, zijn geen veel voorkomende problemen van bekend, ook niet zoveel geleverd maar voor zover mij bekend gewoon een goede automaatbak zonder problemen. Naast de H5F is er ook nog de 1.4 TCe, ook bij deze komen wel eens ketting problemen voor en wat bovengemiddeld olieverbruik maar die motor is niet zoveel geleverd en zul je niet zo snel vinden/tegen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

melcon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:25:
import, zeker niet uit Duitsland waar de auto's over het algemeen een stuk luxer uitgerust zijn als hier.

Afgaan op de interval van de boordcomputer / Renault onderhoud stikker of gewoon om het jaar een kleine beurt en het jaar erop grote beurt :?

#ex lease rijder, eerste eigen auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@aReaRe De interval van de boordcomputer en dan liever iets te vroeg dan iets te laat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Met wat verder zoeken, specifiek op een Scenic met de opties aangevinkt die we willen hebben.
Bose uitvoering of hoger/luxer, trekhaak, 130pk uitvoering.
Heb ik er eentje gevonden bij een Renault dealer met vestigingen in de buurt, waaronder 1tje bij ons het dorp.
Origineel Nederlands geleverd, met 6 maanden garantie, ongeveer 130.000km gelopen,1 eigenaar..

De andere optie was bij een handelaar, import auto, iets van 65.000km op de klok (geen NAP dus) mee neem prijs (geen garantie dus) die 1000 euro lager was dan bij de dealer. Trekhaak ontbrak op die ook nog.
Wel een toffe kleur, knal oranje, zwart dak.
Maar die gaat dus sowieso afvallen.

Vanmiddag of morgen maar eens langs de dealer rijden, kijken of ze bereid zijn om de betreffende Scenic vanuit een andere vestiging hier naar toe te halen.

Wel een klap geld weer, de enorme onrust ten oosten van ons doet me wel twijfelen of we nu wel een andere auto moeten gaan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Net langs de dealer gereden.
Onze Captur meegenomen en inruil daarvan besproken.
Krijgen 2000 euro minder terug op de Captur dan we er 1.5 jaar terug voor betaald hebben.
In die tijd hebben we de Captur 1 keer een onderhoudsbeurt gegeven a 350 euro, nieuwe (erg dure) start stop accu. En hebben we er 17.000km mee gereden.

Al met al valt me dat niet tegen, ja afschrijving is altijd balen zeker in omdat we de auto pas kort hebben.
Maar het ding moet dit jaar een grote beurt hebben, voortrein kraakt (rubbers draagarmen?) moet uitgelijnd worden, benzine meter moet gekalibreerd worden.
En dan is het nog een auto die net niet ruim genoeg is.

Denk dat we die Scenic maar eens in het echt gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@Bommes Succes! Ben benieuwd, afschrijving over die 1.5 jaar valt mij eigenlijk heel erg mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 10:57
Morgen kijken voor een nieuwe Zoe. Vorige week een occasion proef gereden maar, we gaan toch liever voor nieuw.

Ooit een Twingo gehad, toen een tijdje een Model 3 (in de VS) en, nu terug in NL en op zoek naar een leuke kleinere auto die wat handiger door de stad navigeert maar toch ook wat verder kan (hebben familie wonen op 150 km round trip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Leuk, 150 km lukt uitstekend met de nieuwe Zoe, m'n ouders hebben een R135 en die halen zelfs onder winterse omstandigheden (lees onder het vriespunt) ruim 250-300 km. Kwa snelheid is het uiteraard geen model 3 :+ , de afwerking is uiteraard wel vele malen beter.

[ Voor 21% gewijzigd door melcon op 04-03-2022 10:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Nog wel goed koud, maar met het zonnetje kun je toch al wel lekker open rijden. Ondanks dat het niet de meest praktische auto is, hebben we toch wel lol van die Renault Wind
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCuw5FtUODV0hUIzZTcSeQ3oHds=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qbXpaeAk9NOfxlqJuoEmFc0W.gif?f=fotoalbum_large

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
melcon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:46:
Leuk, 150 km lukt uitstekend met de nieuwe Zoe, m'n ouders hebben een R135 en die halen zelfs onder winterse omstandigheden (lees onder het vriespunt) ruim 250-300 km. Kwa snelheid is het uiteraard geen model 3 :+ , de afwerking is uiteraard wel vele malen beter.
We hebben de R135 een paar keer 'geleend' via MyWheels en kwamen terug met 45/50% beide keren bij ons thuis, dus ja gaat makkelijk lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Bommes schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:28:
Net langs de dealer gereden.
Onze Captur meegenomen en inruil daarvan besproken.
Krijgen 2000 euro minder terug op de Captur dan we er 1.5 jaar terug voor betaald hebben.
In die tijd hebben we de Captur 1 keer een onderhoudsbeurt gegeven a 350 euro, nieuwe (erg dure) start stop accu. En hebben we er 17.000km mee gereden.

Al met al valt me dat niet tegen, ja afschrijving is altijd balen zeker in omdat we de auto pas kort hebben.
Maar het ding moet dit jaar een grote beurt hebben, voortrein kraakt (rubbers draagarmen?) moet uitgelijnd worden, benzine meter moet gekalibreerd worden.
En dan is het nog een auto die net niet ruim genoeg is.

Denk dat we die Scenic maar eens in het echt gaan bekijken.
Afschrijven is nooit leuk maar dit valt reuze mee. Hoge instap is vooral leuk voor ouderen, zeker nu in jullie "kinderwagenfase" zou ik zweren bij een stationwagen, maar goed, het is jullie keuze _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@ago ik ben met mijn 45 ook al een oudere het.. ;)
Althans als ik mijn knieën soms hoor en voel protesten ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:55:
Ouderdom komt met gebreken :P

#bouwjaar1966 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Nu online
Bommes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:55:
@ago ik ben met mijn 45 ook al een oudere het.. ;)
Aldus iemand die op een guzzi rijdt en zijn botten door elkaar laat rammelen bij off roaden 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

We hebben de dealer verzocht de betreffende Scenic hier naar toe te halen.
Staat bij een andere vestiging en moet naar hier getransporteerd worden.
Als de proefrit en de auto verder is zoals geadverteerd en beloofd hebben we hem in principe gekocht.

[ Voor 48% gewijzigd door Bommes op 12-03-2022 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
Bommes schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:18:
Wel een klap geld weer, de enorme onrust ten oosten van ons doet me wel twijfelen of we nu wel een andere auto moeten gaan kopen.
Ach...als die gek in Moskou op de rode knop drukt, dan heb je nog wel mooi in je nieuwe auto kunnen rijden :o
Je kan natuurlijk ook voor minder wat anders kopen. Maar als je het budget ervoor hebt, waarom niet.

Voordat ik de deze clio kocht, ook nog even in een Captur gezeten. We vonden dat wel een ouwe l*llenbak. Met 50 wil ik daar nog niet in rijden. Misschien als ik 65 ben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@Trichoglossus als je in de Captur zit dan vind ik het knap dat je het ten opzichte van een Clio een oudelullen bak vind.
Ze zijn namelijk bijna identiek van binnen.
Het rijd ook bijna gelijk aan de Clio (ik heb een jaartje een 2018 Clio Estate gehad van de zaak).

Maar het imago is inderdaad wel erg bejaarde bak.
Ons is het ding wel bevallen de afgelopen 1,5 jaar.
Maar dus eigenlijk net te klein voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bommes schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:07:
@Trichoglossus als je in de Captur zit dan vind ik het knap dat je het ten opzichte van een Clio een oudelullen bak vind.
Ze zijn namelijk bijna identiek van binnen.
Het rijd ook bijna gelijk aan de Clio (ik heb een jaartje een 2018 Clio Estate gehad van de zaak).

Maar het imago is inderdaad wel erg bejaarde bak.
Ons is het ding wel bevallen de afgelopen 1,5 jaar.
Maar dus eigenlijk net te klein voor ons.
Het imago is eigenlijk helemaal niet als zijnde een "bejaarden" auto, het was zowat het eerste Crossover model wat op de markt kwam en was een doorslaand succes, jarenlang, onder ouderen en minder ouderen ;)

Nu is vrijwel alles Crossover wat de klok slaat en andere modellen moeten het loodje leggen, Nederland heeft schijnbaar alleen maar bejaarden op de weg zitten :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ex87
En.. Gekocht! Wachttijd 2-3 weken. Kan niet wachten haha, hebben wel een beetje alles er op en er aan genomen qua extra's maar idee is ook voor 10 jaar.

Kwam uit op 34k, en dan nog 3350 terug van de overheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
hardware-lover schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Het imago is eigenlijk helemaal niet als zijnde een "bejaarden" auto, het was zowat het eerste Crossover model wat op de markt kwam en was een doorslaand succes, jarenlang, onder ouderen en minder ouderen ;)

Nu is vrijwel alles Crossover wat de klok slaat en andere modellen moeten het loodje leggen, Nederland heeft schijnbaar alleen maar bejaarden op de weg zitten :)
Goed bekeken is een Captur kwa afmetingen, binnenruimte en rijeigenschappen gewoon hetzelfde als een 1e type Scenic :+ Oké hij staat iets hoger op de poten en iets minder slap geveerd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fnoff
  • Laatst online: 08:49
Bommes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:04:
We hebben de dealer verzocht de betreffende Scenic hier naar toe te halen.
Staat in Heerlen en moet naar Nuenen getransporteerd worden.
Als de proefrit en de auto verder is zoals geadverteerd en beloofd hebben we hem in principe gekocht

Helaas heeft de dealer meteen de advertentie van hun site gehaald en ben ik vergeten foto's op te slaan.
In de Google cache staat nog 1 foto.

[Afbeelding]

2017 Scenic 130pk Bose, Panorama dak, verwarmbare/massage stoelen, trekhaak, Full led verlichting en ik dacht park assist.
Ik had hem in honing geel, met wit leren bekleding. De 110pk diesel. Wat kleine ergernisjes (radio die elke keer aan gaat als je de auto start bijv.), maar over het algemeen erg mooie en fijne auto. Full led was echt fijn, groot licht geeft zo'n bak licht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@fnoff in mijn Captur gaat die radio ook altijd aan, vind ik niet zo bezwaarlijk.
Mijn Clio (2018) had ook full led, heerlijk inderdaad, Super toen ik nog elke dag 3 kwartier binnen door moest rijden naar mijn werk.

Gisteren nog even bij een andere wezen kijken bij een handelaar in de buurt.
Import auto, ook een Scenic. Die oranje waar ik eerder over schreef.
61.000km gelopen volgens de teller.
Linker zijde duidelijk over gespoten, nevel op zwarte kappen en aan de binnen zijde van de achter deur was te zien dat deze vervormd was geweest.
Beide velgen aan de linker kant was het aluminium kleurige (zwart aluminium velgen) geschuurd met een schuurmachine?? Duidelijk van die schuurkrassen er in van een excenter machine.
Rechterzijde van de auto had bij nadere inspectie ook sporen van overspuiten.
Rubbers zat een nevel over heen.
Er lag ook nog 1 ?? achterband los in de kofferbak, een nieuwe winterband??
Hoezo maar eentje en waarom??
Wist de verkoper ook niet.

Duidelijk een schadebak dus, en alhoewel ik meer terug kreeg op onze Cpatur ben ik er niet mee verder gegaan.
Verkoper ook duidelijk verteld wat ik allemaal zag aan de auto en dat ik het dus voor geen meter vertrouwde.

Ga nu maar weer even de dealer hier in het dorp bellen. Ben benieuwd of ze beloofde Scenic al hier heen hebben gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 08-03-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:36
Ik ben opzoek naar een paar veertjes voor de kofferbakmat in mijn megane 3.

Op de foto hieronder aan de rechterkant zitten twee flappen. Als de bank neergeklapt wordt horen deze het gat tussen de kofferruimte en de stoelen te overbruggen. Het lijkt alsof hier 2 veertjes missen die ervoor zorgen dat ze netjes op hun plek blijven, enig idee of dit los verkrijgbaar is of wat het onderdelennummer hiervan is?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.onderdelenlijn.nl/parts/100278/11691402/large/b688c07b-f6d2-48b9-9fb1-87d733f5ad2e.jpg

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:02
Begin nu wel zeer gefrustreerd te worden met de service van Renault....
Dit zou eens best de eerste en laaste Renault kunnen worden in dit tempo.

In Januari een Q90 gekocht, en direct bij dealer geconstateerd dat de digital services niet werkte, en eenmaal thuis ook ontdekt dat de auto niet geregistreerd kan worden: "Deze registratiedatum is niet bekend in onze database. Vul alsjeblieft de correcte registratiedatum in."

Nu al 3x bij de garage geweest en 2x de klantenservice gebeld en werkt nog steeds niet.... Nu wel een koppelcode gekregen, maar die geeft ook een error.

Klantenservice zou me steeds terugbellen maar dat doen ze al 2 maanden niet. Morgen voor de 4e keer maar eens de garage bellen...

/rant

[ Voor 5% gewijzigd door Basekid op 10-03-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag de proefrit in de Scenic gehad.
Erg nette auto, 1 heel klein deukje/putje in de rechter achterdeur en een paar krasjes op de bovenkant van de achter bumper door spullen in en uitladen waarschijnlijk.

Rijden ging goed, erg stil van binnen, fijne stoelen, enz.
Wel een storing met de climatcontrol. Ik vond het erg warm in de auto terwijl het op 20° stond ingesteld.
Net voordat we terug bij de garage waren begon er ineens hele warme lucht naar binnen te blazen :X :|

Andere puntjes: uitlijning niet in orde (stuur schreef) onderhoud nodig (lampje aan) matten set versleten.
Mijn vrouw vond de koppeling zwaar gaan maar dat was zo niets mis mee naar mijn idee. Gewoon zwaarder om in te trappen dan bij de Captur.

Na de rit even die zaken door gesproken en daarna over de prijs begonnen.
Daar was de verkoper niet zo blij mee >:)
Want ja we hadden toch een prijs afgesproken voordat ze de auto hier heen hadden gehaald?
Uiteindelijk wilde of kon de man die we spraken er nu niet over beslissen want zijn collega waarmee ik eerder had gesproken was er niet. Die gaat ons morgen bellen.

Maar hij was duidelijk niet happy dat ik op de prijs terug kwam.
Nou ja dat krijg je als je iemand een week laat wachten, dan gaat hij na denken over de prijs en zich beter informeren.

Onze Captur is veel meer waard in de handel dan dat hun er voor terug geven.
En vergelijkbare Scenics met de zelfde prijs hebben allemaal minder kilometers gelopen. Als in de helft minder :o
We hoeven er niet veel vanaf te hebben, 500 er af en het is voor ons okay.

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 12-03-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bommes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:50:
Na de rit even die zaken door gesproken en daarna over de prijs begonnen.
Daar was de verkoper niet zo blij mee >:)
Want ja we hadden toch een prijs afgesproken voordat ze de auto hier heen hadden gehaald?
Ja, want ze hadden zeker ook jouw van te voren geïnformeerd over de climate control, de putjes, krassen en de matten?
Zolang je onderhandeld over de prijs vanuit de afgesproken prijs omdat deze wagen wat dingetjes heeft is het fair game.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 43 ... 55 Laatste