Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• G_Dragon
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:52

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

@melcon @PauseBreak

EDIT:

Ik heb even een topic geopend op het Clioclub forum om te vragen naar de ervaringen met deze Pioneer Radio

[Voor 40% gewijzigd door G_Dragon op 06-08-2021 10:47]

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Gisteren wilde de rlink tomtom geen GPS meer vinden.
Ook niet na opnieuw opstarten en door het kaartje er een paar keer opnieuw in te doen.
Rlink op internet gaf aan dat er een nieuw bestand was dus die gedownload en op USB stick gezet, ik zag dat dit dezelfde versie was als er al opstond.
Toch geprobeerd en bij ging toch updaten ?
Nu staat er dezelfde versie op als er opstond maar het werkt wel weer.
Maar gelijk even een kaartje met 10.65 besteld op internet voor 45 , dus dan zijn we weer enigszins bij volgende week want had 10.45 nog.
Zag wel dat 10.70 ook uit was maar die was alleen via de flink store en nog niet los te krijgen.
Aangezien ik geen cc heb of wil moet het maar zo.

[Voor 11% gewijzigd door chucky666 op 07-08-2021 10:51]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• G_Dragon

G_Dragon

Hij is binnen :*)

" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• aReaRe
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Mooi rood is niet lelijk :+ Metallic , ik kan het niet zo goed zien :?

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen (mei 2017) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• G_Dragon

G_Dragon

aReaRe schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Mooi rood is niet lelijk :+ Metallic , ik kan het niet zo goed zien :?
Nee het is parelmoer rood :), het is ook lastig om te zien.

Weet iemand trouwens hoe ik dat knopje om de voice te gebruiken werkend krijg met met Android telefoon?
Krijg elke keer op me Medianav te zien dat hij niet ondersteund wordt...

[Voor 25% gewijzigd door G_Dragon op 18-08-2021 08:47]

• aReaRe
  • Niet online
G_Dragon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Weet iemand trouwens hoe ik dat knopje om de voice te gebruiken werkend krijg met met Android telefoon?
Doet het bij mij ook niet.

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen (mei 2017) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• dmstr
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-09 20:17
Hier toch een klein gedoetje met de 2019 Megane... Iemand toevallig eenzelfde ervaring of oplossing?
dmstr schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:07:
Hier dus hetzelfde verhaal, Megane 4 Grandtour uit 2019:
Twee weken geleden bijgevuld, want koelde amper/niet. Er was een lekkage te zien op de (bijvul)ventielen?
Vervangen en bijgevuld (zat nog maar 10 gram in) onder coulance van 80 procent (begon de dealer zelf al over, dan krijg ik toch de kriebels dat ze dit vaker hebben...).

Inmiddels in Oostenrijk en van de goed koelende airco, naar een slecht koelende airco, zijn we nu bij de praktisch niet werkende airco beland.

Zojuist de dealer gesproken en hij mag volgende week woensdag op visite, want eerder ben ik nog niet thuis.

Ik ben benieuwd... Het lijkt me stug dat hij op twee plekken tegelijk lekt, dus over de kosten van vorige keer moeten we 't nog even gaan hebben.
@dmstr Gewoon laten afpersen dan kunnen ze zien waar die lekt, moge duidelijk zijn dat dat hier aan de hand is.

• dmstr
melcon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:29:
@dmstr Gewoon laten afpersen dan kunnen ze zien waar die lekt, moge duidelijk zijn dat dat hier aan de hand is.
Ja, dat gaat ook (weer) gebeuren. En eens kijken wat ze met de oude rekening gaan doen.

• daveytje
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
G_Dragon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Bij medianav evolution 1 enkel voor Apple dacht ik..

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:34
Iemand enig idee hoe groot de roetfilter van een renault megane 3 1.5 dci is?

Vandaag op het meest ongelukkige moment stil komen te staan langs de snelweg. 'Risico op motorschade' gaf het dashboard aan.

Uiteindelijk onderstaande codes gevonden en gereset en ik kon weer door gelukkig. PyClip geeft aan dat er 42g in het roetfilter zit, is dit veel?

Iemand ervaringen met roetfilter reinigen?

don't mind me

• Aapmansz
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09-09 18:20
G_Dragon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:45:
@melcon @PauseBreak

[YouTube: Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO x Renault Clio IV - Timelapse installation]

EDIT:

Ik heb even een topic geopend op het Clioclub forum om te vragen naar de ervaringen met deze Pioneer Radio
Goed om te zien dat Pioneer prima vervangingsmateriaal maakt.
Wel jammer dat deze geen draadloze Android Auto ondersteund.

Ben nog steeds zeer tevreden over het R-Link systeem.
Heb het alleen nooit voor elkaar gekregen om Flitsmeister meldingen door te laten komen (start wel automatisch bij het zien van de R-Link BT verbinding).
Was ook niet echt noodzaak omdat TomTom dezelfde meldingen ook had.
Maar dat is verleden tijd sinds het aflopen van het Live Traffic abonnement.
Heb deze ook niet meer verlengd, veel te duur en slechte support van Renault op kaartupdates (loopt hopeloos achter).

Prik nu dus mijn telefoon in en gebruik TomTom Go op Android Auto. FM meldingen komen ook prima door, beter 2x een waarschuwing dan 1 gemist :+

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:23

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben een Captur 0.9 TCE en vertrekken vrijdag op vakantie met de caravan.
Dus ik dacht laat ik de banden spanning eens opzoeken.
Is deze "slechts" 2.3 bar voor en 2,1 bar achter.

Voor een redelijk moderne auto vind ik dit wat weinig?
Of is dit toch normaal?

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• dmstr
Bommes schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:27:

Of is dit toch normaal?
Dit is volgens mij vergelijkbaar met mijn Megane (2019) ;)

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Of is dit toch normaal?
Vrij laag, maar staat wel vaak zo genoemd in de boekjes. Ik zit meestal zelf een stukje hoger. Is zuiniger en als je grip prima is, is er weinig slechts aan.

inb4 flamewars dat ik het fout heb :P

* Hooglander1 zou dat op 2.5 rondom zetten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:09

Of is dit toch normaal?
Als je het boekje leest (kan ook digitaal) dan zie je dat Renault hierop een uitzondering maakt:
Bijzonderheid vol belaste auto (maximaal toegelaten totale massa) en met een aanhangwagen: er geldt een maximale snelheid van 100 km/uur en de bandenspanning moet worden verhoogd met 0,2 bar.
Dus in jouw geval kom je uit op voor 2,5 bar en achter 2,3 bar.

Nee, merp!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@PauseBreak boekje heb ik er volgens mij niet bij digitaal ook niet naar gezocht .. :o

Ga ze achter en voor op 2.3 bar zetten.
Caravan weegt maar 750kg en we zitten met met 2 volwassenen en een baby van 6 maanden in de auto.
Wat spulletjes voor onderweg in de auto, koelbox, kinderwagen en dat was het dan.

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• PauseBreak
Bommes schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:35:
@PauseBreak boekje heb ik er volgens mij niet bij digitaal ook niet naar gezocht .. :o

Ga ze achter en voor op 2.3 bar zetten.
Caravan weegt maar 750kg en we zitten met met 2 volwassenen en een baby van 6 maanden in de auto.
Wat spulletjes voor onderweg in de auto, koelbox, kinderwagen en dat was het dan.
Ik zou gewoon het advies aanhouden zoals Renault dat geeft. Een Captur TCe90 kan je niet belachelijk veel spullen in laden, je zit eerder dan je denkt aan de mtm.
Het zal je overigens opvallen dat Renault specifiek al een aanhanger benoemt. Die wegen in de regel niet heel veel.

Nee, merp!

• dmstr
Vandaag m'n Megane terug van de dealer: condenser stuk aan de achterzijde.
80 procent coulance vanuit Renault NL en dealer.

Dus het wordt weer lekker koel in de auto.

Alleen de condenser staat op de factuur als 477 euro ex BTW. Vind ik nogal een hoog bedrag?
Zeker omdat alles op Winparts of vergelijkbare sites/eBay op maximaal 250 euro uitkomen... Iemand toevallig toegang tot Dialogys? Daar staan volgens mij ook de prijzen in...

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
dmstr schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:21:
Vandaag m'n Megane terug van de dealer: condenser stuk aan de achterzijde.
80 procent coulance vanuit Renault NL en dealer.

Dus het wordt weer lekker koel in de auto.

Alleen de condenser staat op de factuur als 477 euro ex BTW. Vind ik nogal een hoog bedrag?
Zeker omdat alles op Winparts of vergelijkbare sites/eBay op maximaal 250 euro uitkomen... Iemand toevallig toegang tot Dialogys? Daar staan volgens mij ook de prijzen in...
Ik kan morgen wel even kijken als je mij een berichtje stuurt vanaf 8:30 ter herinnering.
@dmstr Condensors bij de dealer kosten inderdaad de hoofdprijs. Destijds zelf de condensor van de Clio 3 die we toen hadden vervangen, condensor koste 999,- ex. btw., ex. uren via Renault erkend werkplaats waar we altijd komen. Via internet voor 200,- incl. btw op de kop getikt. Moet ik er wel bij vermelden dat het op de Clio 3 een combikoeler is (radiator+condensor ineen). Uiteraard wel laten afpersen en vullen bij Renault maar die kosten waren te overzien. Was overigens ook het advies van de werkplaats waar we altijd komen, als je het zelf kan vervangen gewoon doen dan vullen wij hem wel :) (dat zul je bij een dealer niet horen :P )

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
@dmstr Helaas klopt het wel. Zie foto.

• dmstr
Pff, nou, niet normaal. Maar vooruit. Ik ben netjes en goed geholpen (coulance op een lek in de condensen in een auto net ouder dan twee jaar). :)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Pindakaas schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:04:
Iemand enig idee hoe groot de roetfilter van een renault megane 3 1.5 dci is?

Vandaag op het meest ongelukkige moment stil komen te staan langs de snelweg. 'Risico op motorschade' gaf het dashboard aan.

Uiteindelijk onderstaande codes gevonden en gereset en ik kon weer door gelukkig. PyClip geeft aan dat er 42g in het roetfilter zit, is dit veel?

Iemand ervaringen met roetfilter reinigen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat als de (brosse) slangen van de roetfilter nog niet vervangen zijn je binnenkort een afspraakje kan maken bij de garage om ze te laten vervangen. Dat is namelijk (naast EPG klep die daarna meestal wel een keertje komt) de grote verdachte als je kerstboom aangaat op je dash bij een 1.5dCi

• Pindakaas
Dank, ga ik binnenkort maar even regelen dan.

Is dat te zien of ze al eens vervangen zijn? Ik lees her en der dat de oude slangen rood van kleur zijn en de vervangers een zwarte kleur hebben?

Ik hebben even gekeken maar kon die slangen niet zo snel vinden eigenlijk.. (en daarom ben ik geen automonteur geworden :9 )

don't mind me

• Oekol
  • Laatst online: 21-09 22:53

Oekol

waka waka hey hey

wuzzy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:48:
Later dit jaar mag ik een leaseauto gaan rijden. De Arkana vind ik erg mooi. Maar óf ik kijk niet goed óf deze heeft geen optie om een panorama dak te installeren. Weet iemand of dit klopt? Ben bij de lokale dealer geweest maar die wisten erg weinig naast dat ze hem deze zomer verwachten.
Geen idee of je nog op zoek bent maar hij de RS versie kan ik dat er sowieso bij klikken.

https://directlease.nl/le...tech-hybrid-145-r-s-line/

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• wuzzy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:54
Oekol schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Geen idee of je nog op zoek bent maar hij de RS versie kan ik dat er sowieso bij klikken.

https://directlease.nl/le...tech-hybrid-145-r-s-line/
Inmiddels is ie wel beschikbaar inderdaad. Bij Intens kan ie er ook bij. Dealer vertelde me dat alleen tweede fase met pano dak geleverd werd. Inmiddels ook al een ritje in gemaakt en het is niet mijn auto helaas.

• Oekol
  • Laatst online: 21-09 22:53

Oekol

waka waka hey hey

wuzzy schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Inmiddels is ie wel beschikbaar inderdaad. Bij Intens kan ie er ook bij. Dealer vertelde me dat alleen tweede fase met pano dak geleverd werd. Inmiddels ook al een ritje in gemaakt en het is niet mijn auto helaas.
Vertel waarom niet? Ik heb 'm nog op m'n longlist gezet. Voorjaar volgend jaar nieuwe auto.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• wuzzy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:54
Oekol schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Vertel waarom niet? Ik heb 'm nog op m'n longlist gezet. Voorjaar volgend jaar nieuwe auto.
Ik vind het een mooie auto maar hij is eigenlijk veel te groot voor wat ik nodig heb en rijdt ook zo. Vond het interieur van de proefrit auto (RS-line) spuuglelijk met dat neppe glimmen carbon maar dat heeft de intens beter op orde geloof ik. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Ford Puma ST-Line X. Is wat compacter en rijdt totaal niet als een hoge auto maar juist speels, interieur mooier en heel goed te betalen zelfs met alle opties erbij. Als ik diezelfde opties bij Arkana aanklikte dan werd het best prijzig.

• AP3X
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Onlangs in de vakantie had ik wat tijd over (met dank aan het prachtige "zomerse" weer :-\) en heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn Rlink 1 system onder handen genomen.
Eerste stap was het activeren van RS Monitor (v2) middels de welbekende CLIP. Aangezien de auto een Megane 3 RS betreft werkte eigenlijk alles meteen vlekkeloos (alhoewel ik nu nog scheel kijk van het handmatig overtikken van de Slot 1 en Slot 2 codes :-p). Daarna nog wat lopen spelen met een aangepaste OBD stekker en DDT4ALL voor de activatie van Android Auto en enkele andere functies.

Ik ben er toen achtergekomen dat het scherm voor het aanpassen van de gevoeligheid van de stuurbekrachtiging en het gaspedaal niet zichtbaar waren (dacht ik). Het klopte inderdaad dat deze in de initiele Slot1 code niet actief was, maar ook na het aanpassen van de code (wat gelukkig eenvoudig kan middels DDT4ALL) kon ik deze nergens vinden.
Na een week zoeken ben ik erachter gekomen dat deze instelling versopt zit achter het "+" menu en dus niet tussen de andere RS Monitor schemen.

Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een soort van handleiding/user manual voor het gebruik van de RS monitor en alle functies. Maar deze lijkt niet te bestaan of ik ben enorm slecht in zoeken ;-)
Weet iemand toevallig of een dergelijke handleiding bestaat? Het lijkt geen onderdeel te zijn van het Rlink 1 manual, dus ik zou verwachten dat er een apart manual is voor de RS Monitor functionaliteit.

Daarnaast lukte het mij niet om de juiste ECU optie in DDT4ALL te vinden voor het uitzetten van de start/stop functie. Om een of andere reden komt mijn DDT4ALL ECU overzicht niet overeen met de handleidingen op het internet. Voor de RS monitor slots en het activeren van Android Auto moest ik ook a flink zoeken in DDT4ALL.
Zou het kunnen dat dit ligt aan de verschillende DDT4ALL databases die over het internet zweven?
Er zit inderdaad verschil in de databases die rondzwerven, in principe zijn de ecu namen uiteraard hetzelfde maar per versie kunnen de schermen er iets anders uit zien. Waardoor zaken niet helemaal op dezelfde plek staan als je verwacht. Maar zolang je weet welke ecu je moet hebben dan moet je het daar ook kunnen vinden.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Onze Renault flink laten werken het afgelopen weekend.
Vrijdagochtend de caravan aan de haak gehangen en vertrokken naar het zuiden.

Eindbestemming was Toscane, Italië.

Eerste overnachting in Frankrijk, we reizen met ons dochtertje van 6 maanden dus de stops zijn wat frequenter en vooral langer dan ik gewoon ben.
Ook vertrokken we erg laat, reden de F1 file in bij Spa... dus kwamen we niet veel verder van 360 km op de eerste dag.

Ochtend van vertrek, oliepeil nog in orde.. (y)

2de dag net aan Italië via de Gotthardtunnel in gekomen.

Overnacht ergens in Como.
3de dag nog 400km gereden en aangekomen in Toscane.

De Captur heeft het met zijn 0.9 TCE motortje uitstekend gedaan.
De caravan weegt niet veel gelukkig, 750kg max, witte plaat.
Maar ik vond het echt niets tegen vallen.
Hele steile klimmen op de snelweg moest ik soms terug naar zijn 3 (van de 5). Ding loopt dan nog ruim 95 km/u op de klok dus bleef ik de vrachtwagens makkelijk voor.

Geen olie verbruik en over de hele rit gemiddeld 9,2L op 100km.
Netjes dus.
Rijd ook super stabiel, kogeldruk goed hoog gehouden. Dus op de slinger snelweg van Parma naar La Spezia was het zelfs nog leuk sturen ook nog met de caravan er achter.
Wel valt het afremmen op de motor echt tegen, dat is altijd een ding met die nieuwerwetse muesli motortjes maar met een kar er achter valt dat extra op.

Ook leuk, nu hier in Toscane rond boenderen door de heuvels. Zo zonder de caravan er achter voelt het ding ineens mega snel.
:+
Voelt hé jongens voelt.. niet dat jullie dadelijk denken dat ik dit een vet snelle sport Renault vind. >:)

[Voor 4% gewijzigd door Bommes op 31-08-2021 22:07]

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21-09 19:31
Inmiddels maar gezwicht voor een andere clio. Een 1.2 gevonden. Rijdt trouwens beter/feller dan mijn oude 1.6.

Hoop andere auto's bekeken. Nissan pulsar stond ook hoog op favorietenlijstje, maar daar zit mogelijk hetzelfde 1.2 probleemblok in, die zeer veel ellende veroorzaakte in de Qashqai modellen. Mij te link. Motorblok in de soep bij 40k zit ik niet op te wachten.
chucky666 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:49:
Maar gelijk even een kaartje met 10.65 besteld op internet voor 45 , dus dan zijn we weer enigszins bij volgende week want had 10.45 nog.
Waar bestel je zoiets? Ik kan via R-link alleen betalen met creditcard vrees ik (die ik niet heb).
Of even langs de dealer rijden voor een nieuw kaartje?

• PauseBreak
Dealer heeft altijd wel de updates, maar vraagt ook wel de absolute hoofdprijs.

Nee, merp!

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Trichoglossus schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:52:
Inmiddels maar gezwicht voor een andere clio. Een 1.2 gevonden. Rijdt trouwens beter/feller dan mijn oude 1.6.

Hoop andere auto's bekeken. Nissan pulsar stond ook hoog op favorietenlijstje, maar daar zit mogelijk hetzelfde 1.2 probleemblok in, die zeer veel ellende veroorzaakte in de Qashqai modellen. Mij te link. Motorblok in de soep bij 40k zit ik niet op te wachten.

[...]

Waar bestel je zoiets? Ik kan via R-link alleen betalen met creditcard vrees ik (die ik niet heb).
Of even langs de dealer rijden voor een nieuw kaartje?
Heb hem gewoon op marktplaats besteld.
Heb ook geen cc dus toen maar zo gedaan.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Trichoglossus
PauseBreak schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:00:
Dealer heeft altijd wel de updates, maar vraagt ook wel de absolute hoofdprijs.
Zoiets?
https://www.renaultwebwin...-versie-2021/#description

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

The little engine that could (y)

De Captur is echt top. Dat rare kleine 3 pittertje rijd nog steeds heerlijk met de caravan.
Als er vermogen nodig is een paar keer terug schakelen, gas er op en gaan.
Aantal klimmen gisteren terug vanuit Italië terug naar zijn 3 gemoeten.
Snelheid dan op 90km/u vast op de cruise en laat maar gaan.
Normale gang is 100km/u op de klok in de 5 of 4 afhankelijk van helling of vlak.

Geen olie verbruik tot nu toe. Benzine verbruik blijft op 9 liter per 100km staan op de totale rit tot nu, met en zonder caravan.

Even een snelle pitstop langs de weg om onze dochter wat borstvoeding te geven.

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:50
@Trichoglossus Er zijn ook zat mensen die die kaartjes op marktplaats aanbieden.
https://www.marktplaats.nl/q/tomtom+kaarten+r+link/
Of zelf een kaartje namaken, maar hoe dat in zijn werk gaan lees je op andere forums ;)

• motogp
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 19:07
@Trichoglossus
Nieuwste kaartje bij de dealer kost voor heel europa gewoon 49.95 dus valt best mee vind ik.
259208547R, de meeste hebben hem wel liggen en anders de volgende dag in huis.

• Trichoglossus
Inmiddels via marktplaats een nieuwe kaart gescoord. Kunnen we voorlopig weer mee vooruit.

Nu nog even spelen met dat R Link. Wel even wennen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik kwam er in Duitsland ook achter dat ik enkel de Benelux en Zwitserland heb geïnstalleerd op mijn Renault Media-Nav.
Vooral nadat we de Captur gekocht hadden heb ik na wat zoek werk zelf ergens een update gevonden en deze geïnstalleerd.
Blijft wat ouder werd dat media-nav maar in NL welke het goed en snel.

De hele rit tot nu toe gewoon Googlemaps gebruikt, bevalt eigenlijk erg goed.
Zeker de file informatie en alternatieve routes. Die worden erg snel opgepakt.
Data verbruik heb ik eigenlijk geen idee van, maar ik red het nog met mijn 6Gig bundeltje.

@Bommes Waze werkt ook goed i.c.m. Android Auto, vooral de extra informatie (gevaarlijke voorwerpen op de weg, auto op de vluchtstrook, super accurate file info).

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:01
Bommes schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:18:
Ik kwam er in Duitsland ook achter dat ik enkel de Benelux en Zwitserland heb geïnstalleerd op mijn Renault Media-Nav.
Vooral nadat we de Captur gekocht hadden heb ik na wat zoek werk zelf ergens een update gevonden en deze geïnstalleerd.
Blijft wat ouder werd dat media-nav maar in NL welke het goed en snel.

De hele rit tot nu toe gewoon Googlemaps gebruikt, bevalt eigenlijk erg goed.
Zeker de file informatie en alternatieve routes. Die worden erg snel opgepakt.
Data verbruik heb ik eigenlijk geen idee van, maar ik red het nog met mijn 6Gig bundeltje.
Google maps is naar mijn ervaring ook het meest up to date en accuraat qua fileinformatie.
Voor vakanties kun je er voor kiezen om de kaarten vooraf te downloaden, dat scheelt weer wat data.

Waze is ook een goede optie. Waze is ook van Google geloof ik

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

melcon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:58:
@Bommes Waze werkt ook goed i.c.m. Android Auto, vooral de extra informatie (gevaarlijke voorwerpen op de weg, auto op de vluchtstrook, super accurate file info).
Mijn media-nav heeft nog geen Android auto functie helaas.
Googlemaps dus gewoon op de telefoon in een houdertje op het dashboard.

@Bommes Ah dat is jammer! Maar via de houder werkt ook prima :)

• Trichoglossus
In de clio 3 kon ik de zitting van de achterbank in 2 delen totaal verwijderen.
De clio 4 heeft 1 lange zitting, kan dat ding er niet uit?

En mogelijk nog op zoek naar een armsteun. Aan de stoel zelf bevestigen kan niet bij die sportstoelen geloof ik.
Trichoglossus schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:17:
In de clio 3 kon ik de zitting van de achterbank in 2 delen totaal verwijderen.
De clio 4 heeft 1 lange zitting, kan dat ding er niet uit?

En mogelijk nog op zoek naar een armsteun. Aan de stoel zelf bevestigen kan niet bij die sportstoelen geloof ik.
De zitting kun je gewoon aan de voorkant omhoog trekken, dan is die er uit.

• S-RS
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-09 19:14
Zaterdag teruggereden vanuit de Vogezen naar huis, het laatste vakantie tripje dit jaar. Dat maakt een totaal van net iets meer dan 10.500km vakantie kilometers sinds 16 juli, 2x Frankrijk en 1x Italië.

De Mégane heeft het perfect gedaan, geen slag verkeerd geslagen en geen druppel olie verbruikt. Vooraf was ik nog wat huiverige over de zitpositie, met name over de vrij korte zittingen. Echter ik heb geen een keer last gehad van mijn benen of rug :)

Zaterdag de caravan van mijn ouders mee terug genomen naar huis(heen gereden met de auto van mijn vader, vriendin kwam later met de mijne), dat ging boven verwachting goed. In NL al een testritje gemaakt, maar met volledige belading is het toch even afwachten in de heuvels en het soms slechte wegdek in het buitenland. Maar met dank aan de versterkte veren en verhoogde trekhaak is de combinatie ontzettend stabiel. In Frankrijk en België glooit het nog een beetje, dan zette ik hem voornamelijk in z'n 4 en houdt hij de 110 netjes vast. Op de vlakkere delen tokkelt hij rustig in z'n 5 de kilometers weg.

Volgens mij heb ik @Bommes z'n combiniatie ook gespot, op de parkeerplaats tussen de vrachtwagens. Net over de grens in Limburg, het eerste tankstation langs de A2 richting Maastricht. De caravan en de kleur van de Captur zijn een erg leuke combi zeg _/-\o_

Dit weekend de Mégane maar eens vertroetelen door hem lekker schoon te maken van binnen en buiten, en het blokje weer te voorzien van versie olie (iedere 15k).

Deze week ook nieuwe banden bestellen, mijn voorkeur gaat nu uit naar Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 205/50 R17. Tot nu toe heb ik bij iedere auto een setje winterbanden gekocht, maar ik ben het gewissel wel een beetje "zat". Volgens mij past een 4-Seasen band goed bij mijn gebruik en een auto als deze.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

S-RS schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:52:
Volgens mij heb ik @Bommes z'n combiniatie ook gespot, op de parkeerplaats tussen de vrachtwagens. Net over de grens in Limburg, het eerste tankstation langs de A2 richting Maastricht. De caravan en de kleur van de Captur zijn een erg leuke combi zeg _/-\o_
tjee je hebt een scherp oog _/-\o_
Dat klopt daar stonden wij afgelopen zaterdag in de namiddag.
Even een korte pauze om ons dochtertje te fles te geven.

Captur heeft het ook op de terug weg super gedaan.
Helaas is onze caravan wel aangetikt door een of andere slaaphaas met zijn caravan op een parkeerplaats in Luxemburg.

Op die foto had ik hem al na de "aanrijding" een halve meter opzij terug achteruit in het vak gezet.
Dat op zich leverde al verbaasde blikken op bij de omstander caravan rijders.
Zijn combinatie en die van ons stonden dus (doordat hij niet goed had gekeken en te kort had ingestuurd) strak tegen elkaar.
Ik was ff naar de wc en toen ik terug kam was mijn vrouw een beetje overstuur en die mensen ook.
Dus tja, RUSTAGH .. :P
Ik start onze auto, rijd recht naar voren en steek in 11 keer de hele combi een halve meter naar rechts terug achteruit het vak in.
Terwijl ik uitstap zie ik dus andere caravaners kijken en 1tje ook zeggen zo van: eehhm respect dat je zo makkelijk maneuvreert met die combi.
Dat is toch niet meer dan normaal dat je weet wat en hoe en je gewoon achteruit kunt inparkeren met je aanhanger combinatie

Nou ja blijkbaar dus niet anders had die grijze duif dus niet met zijn hobby tegen onze caravan aan geparkeerd.
Schadeformulieren ingevuld en weer door.
Wat krassen op de zijkant en op 1 raam, vandaag eens bellen met de verzekering en een schadeofferte laten maken.

Maar goed Renault topic geen caravan topic :P
Zo een Captur met de 0.9 TCE is dus best te hebben met een lichte caravan er achter.

Vandaag maar ff de stoelbekleding er uit ritsen en in de was gooien, 2 weekjes bijna elke dag in dat ding gezeten. Het is best een zooitje geworden. >:)

• S-RS
Oeii, die schade is minder! Helaas rijden er behoorlijk wat prutsers tussen, waarbij fatsoenlijk achteruit rijden geen vanzelfsprekendheid is. En het is ontzettend makkelijk. Toen ik nog geen BE rijbewijs had las ik op internet de tip dat je bij recht achteruit rijden richting de spiegel moet sturen waar de aanhanger/caravan naar buiten komt. Dus zie je de aanhanger in de rechterspiegel naar buiten komen, dan ook naar rechts sturen. Als je dat met beleid doet rij je zo een kilometer achteruit, helaas zie je de meeste mensen ontzettend klungelen.

Bereid je voor op lange wachttijden bij de schadehersteller, ze hebben het hier in de regio ontzettend druk omdat veel mensen weer op pad zijn.

Om het on-topic te houden. Naast de nieuwe banden ga ik een dezer dagen ook een afsprak inplannen om de auto te laten chippen. De 1.5dci is op de tussen acceleraties op de snelweg vrij loom, dus dat wil ik graag wat verminderen. Snel wordt hij natuurlijk nooit, maar een van mijn vorige eco diesels (Punto 1.3 Multijet) is er qua souplesse enorm van opgeknapt. Met de Punto destijds bij Squadra Tuning geweest, dat is voor Fiat/Alfa vergelijkbaar met een clubje als Dekker Motorsport. Deze keer zoek ik het iets dichter bij huis en ga ik voor OBD-Tuning in Sint Jansklooster. Geen Renault specialist, maar voor een huis tuin en keuken blokje lijkt mij dit prima. Ben benieuwd tzt :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@S-RS is jou Megane de versie met de 110pk 1.5dci? Die met de variable turbo?
Ik heb bij mijn vorige werk en 2018 Clio estate gehad met dat blokje.
Duidelijk door de milieu wetgeving compleet verrot verkeerd om getuned.
Desondanks reed het best lekker maar je merkte duidelijk de dip bij het "controle" toerental.

Een half jaartje nadat ik die auto kreeg ben ik vertrokken bij dat bedrijf anders had ik het ding echt wel laten tunen.

Ik heb ook bij de Captur nog even gedacht om het ding te laten tunen.
Maar denk dat er het voorlopig maar zo laten
Het ding heeft zich positief bewezen zo net de caravan.
En we willen een graag een automaat, dat krijg ik er niet "bij getuned". Daar moeten we echt een andere auto voor hebben.
Als dat weer een Captur wordt dan is dat meteen de 120pk 4 cilinder benzine volgens mij.
Maar een maatje groter een Cadjar lijkt me dan ook wel wat.

[Voor 38% gewijzigd door Bommes op 13-09-2021 20:56]

• S-RS
@Bommes Het is inderdaad de 1.5dci met 110pk, maar of die een variabele turbo heeft durf ik niet te zeggen? Hij is van 2014 en het is nog een euro 5 blok, ik dacht dat ze in 2015 zijn overgestapt naar het euro 6 blok? Misschien zegt dat iets haha. We gaan zien wat de chiptuning gaat brengen, ik verwacht geen wonderen maar een net wat soepeler blok :)

Een goede automaat is erg fijn, zeker i.c.m. wat extra vermogen. De Kadjar vind ik ook een erg mooie auto, in Italië erg veel zien rijden. Achter die auto zal je door het hogere vermogen, gewicht en grootte vermoed ik nog minder van de caravan gaan merken, die zal een stuk minder wind gaan vangen. Maar zoals je eerder al eens hebt geschreven, moet er dan wel een sloot geld achteraan als je de overstap wil maken.
@S-RS Dat is inderdaad de versie met VGT, de euro 5 is wat beperkter in vermogens winst (daar heeft de euro 6 wat meer ruimte). Maar na chippen neemt het koppel wel serieus toe en daardoor rijdt die aanzienlijk lekkerder (je hoeft niet meer terug naar de 5 als je flink wil accelereren op de snelweg).

• S-RS
@melcon Bedankt voor de info, top! Weer wat geleerd. Nu moet je op de snelweg inderdaad al gauw terug naar de 5e versnelling als je soepel mee wil komen.

• aReaRe
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:53:
En we willen een graag een automaat, dat krijg ik er niet "bij getuned". Daar moeten we echt een andere auto voor hebben.
Als dat weer een Captur wordt dan is dat meteen de 120pk 4 cilinder benzine volgens mij.
Voordat het hier teveel over de caravans gepraat wordt, de Clio Estate heeft zich hier met 120pk en automaat bewezen als een carvantrekker.
Ik twijfel nog om hulpveren te plaatsen omdat ik met een kogeldruk rij van 70kg ( 60kg is max voor de Estate).

De Pioneer SPH-EVO62DAB-CLIO laat ik voor wat het is, dat geld kan ik beter gebruiken voor hulpveren dan wel 4 seizoenenbanden.
Ik denk aan de Michelin 4 seizoenenbanden, ieder geval beter dan de Continental ECO bandjes,

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:03

Meneer aard

Porsche rulez!

S-RS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:01:
@Bommes Het is inderdaad de 1.5dci met 110pk, maar of die een variabele turbo heeft durf ik niet te zeggen? Hij is van 2014 en het is nog een euro 5 blok, ik dacht dat ze in 2015 zijn overgestapt naar het euro 6 blok? Misschien zegt dat iets haha. We gaan zien wat de chiptuning gaat brengen, ik verwacht geen wonderen maar een net wat soepeler blok :)

Een goede automaat is erg fijn, zeker i.c.m. wat extra vermogen. De Kadjar vind ik ook een erg mooie auto, in Italië erg veel zien rijden. Achter die auto zal je door het hogere vermogen, gewicht en grootte vermoed ik nog minder van de caravan gaan merken, die zal een stuk minder wind gaan vangen. Maar zoals je eerder al eens hebt geschreven, moet er dan wel een sloot geld achteraan als je de overstap wil maken.
Hoe zwaar is die caravan als ik vragen mag?
Volgend jaar hebben we de planning om weer een caravan aan te schaffen, rijd met een 2018 euro 6 megane IV 1.5 diesel. Maar ik vind deze auto echt slap in de 5 en 6 qua trekkracht.
Nu mag die volgend jaar september eruit, en zit ik in een overgangsperiode. Zit nog in dubio..Gewenste caravan zal tussen de 1300 en 1500 kg max liggen.

Met alle rekenformules zou het kunnen, ook qua trekgewicht maar vind de auto niet dermate veel over hebben voor een caravan.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• aReaRe
  • Niet online
Meneer aard schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:51:
[...]

Volgend jaar hebben we de planning om weer een caravan aan te schaffen, rijd met een 2018 euro 6 megane IV 1.5 diesel. Maar ik vind deze auto echt slap in de 5 en 6 qua trekkracht.
Nu mag die volgend jaar september eruit, en zit ik in een overgangsperiode. Zit nog in dubio..Gewenste caravan zal tussen de 1300 en 1500 kg max liggen.

Met alle rekenformules zou het kunnen, ook qua trekgewicht maar vind de auto niet dermate veel over hebben voor een caravan.
Caravelair Antares Titanium 390 heeft als leeggewicht iets van 900kg en mag maximaal 1200kg beladen zijn.
Met wat ik in de caravan heb liggen (voortent, stoelen en een tafel) weegt hij ongeveer 960kg.
Dat ligt lekker achter de Clio Estate 120pk EDC, stabiel bij inhalen van vrachtwagens bij 100 km/h waarna ik terug zak naar 90 km/h en het verbruik is dan ongeveer 1 op 9.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

@aReaRe Is dat op relatief vlak terrein of ben je er ook de bergen mee in geweest? Vind de versnellingbak ratio`s nogal vreemd bij de diesel, logisch wel voor het gunstige verbruik maar niet om te trekken. Verwacht dat je niet veel in de 6 kunt rijden, eerder standaard in de 5 waardoor je ook snel naar de 4 terug moet en eventueel de 3.

Volgende auto wordt sowieso een PHEV waarschijnlijk..met een ongeblazen motor erbij. Die downsize motoren zijn leuk..maar niet met een caravan erachter.
Heb die 1.3 gereden in de Megane, 163pk leuk maar bovenin is het ook ruk. Ook de 120 pk en de 140pk was bovenin dramatisch.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Pindakaas
@Meneer aard Ik heb een megane 3 1.5dci 110pk (euro 5) en ben 2 weken geleden met de caravan naar Italië gereden. De 6 heb ik helemaal niet gebruikt. Meeste stukken in de 5 inderdaad en soms terug naar de 4.
In de bergen een kleine file gehad en dat vond de koppeling niet erg fijn, maar verder weinig problemen gehad.

don't mind me

@Meneer aard Zowel de 5 en 6 is bij de Megané een overdrive (d.w.z. ratio korter dan 1, de 6 is zelfs 0,64 op 1, de 5e is 0,76 op 1). Zeker de 6 is niet bedoeld om te gebruiken bij hoge belasting en weinig snelheid. Met een caravan gebruik je dus de 5e bij vlakke weg en de 4e bij hellingen. De 4e is praktisch 1 op 1 (0,98 op 1). Bij erg steile hellingen inderdaad naar de 3. Dat de auto weinig trekkracht heeft in de 5e en de 6e klopt dan ook , het wordt nog gemaskeerd door de hoeveelheid koppel bij lage toerentallen maar zowel de 5 als de 6 zijn erg lange versnellingen.

Hou er rekening mee dat niet alle PHEV's veel mogen trekken (https://caravantrekker.nl/berekening/alle_hybride_auto.php sorteren op trekgewicht). Bedenk daarnaast ook dat bij een PHEV het verbruik in verhouding gigantisch toeneemt met een caravan i.c.m. de lange afstand. Het hybride deel wordt dan - wanneer de accu leeg is - voornamelijk extra gewicht waardoor het verbruik enorm toeneemt.

De 1.3 TCe levert bij 5500 toeren het maximum vermogen, dat is niet bepaald dood bovenin. Hij heeft wel een brede powerband c.q. vlakke curve, de motor levert over het hele toerengebied een vergelijkbaar koppel/vermogen dus in die zin zou je het wel zo kunnen ervaren dat er bovenin niet veel meer gebeurd als onderin. Maar bij hetzelfde koppel bij meer toeren wordt er wel degelijk meer arbeid verricht. Daarnaast zijn de verhoudingen van de EDC bak wat gunstiger, 90 in 7 is nog steeds 2100 toeren (bij 2000 toeren is al 90% van het koppel beschikbaar).

• S-RS
Meneer aard schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:51:
[...]

Op kenteken maximaal 1500kg, maar zal in de praktijk helaas +/-1600kg doen. De versterkte veren hebben een enorm aandeel in de stabiliteit, origineel is de boel enorm slap (geen idee hoe dat bij de Megane 4 is).

Vooraf had ik ook twijfels bij het vermogen. Maar het klinkt gek, zonder caravan heb ik wel behoefte aan meer vermogen en met caravan had ik dat niet. De praktijk sluit volledig aan bij de theoretische uitleg van @melcon. De 6 kun je niet gebruiken, dat heb ik niet eens geprobeerd want die is echt veel te lang. In z'n 5 houdt hij de cruise op 110 netjes vast, maar dan kan het maar fractioneel stijgen anders zakt hij terug in snelheid. In België en Frankrijk meer in z'n 4 gereden, dan is het blokje echt wel sterk en kan hij ook prima de heuvels op. Op deze heuvel heb ik het even getest :Mhttps://www.google.nl/map...qgDKZw!2e0!7i16384!8i8192. Geen idee wat dit stijgingspercentage is, maar dit loopt redelijk omhoog. De hele helling in z'n 3 vol gas ging hij 101 op de digitale teller. De motor temperatuur bleef netjes op 90 graden staan.

Kortom, in z'n 4e of eventueel 3e versnelling komt het blokje prima tot leven in tegenstelling tot je dagelijkse ritjes op de snelweg.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

melcon schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:43:
@Meneer aard Zowel de 5 en 6 is bij de Megané een overdrive (d.w.z. ratio korter dan 1, de 6 is zelfs 0,64 op 1, de 5e is 0,76 op 1). Zeker de 6 is niet bedoeld om te gebruiken bij hoge belasting en weinig snelheid. Met een caravan gebruik je dus de 5e bij vlakke weg en de 4e bij hellingen. De 4e is praktisch 1 op 1 (0,98 op 1). Bij erg steile hellingen inderdaad naar de 3. Dat de auto weinig trekkracht heeft in de 5e en de 6e klopt dan ook , het wordt nog gemaskeerd door de hoeveelheid koppel bij lage toerentallen maar zowel de 5 als de 6 zijn erg lange versnellingen.

Hou er rekening mee dat niet alle PHEV's veel mogen trekken (https://caravantrekker.nl/berekening/alle_hybride_auto.php sorteren op trekgewicht). Bedenk daarnaast ook dat bij een PHEV het verbruik in verhouding gigantisch toeneemt met een caravan i.c.m. de lange afstand. Het hybride deel wordt dan - wanneer de accu leeg is - voornamelijk extra gewicht waardoor het verbruik enorm toeneemt.

De 1.3 TCe levert bij 5500 toeren het maximum vermogen, dat is niet bepaald dood bovenin. Hij heeft wel een brede powerband c.q. vlakke curve, de motor levert over het hele toerengebied een vergelijkbaar koppel/vermogen dus in die zin zou je het wel zo kunnen ervaren dat er bovenin niet veel meer gebeurd als onderin. Maar bij hetzelfde koppel bij meer toeren wordt er wel degelijk meer arbeid verricht. Daarnaast zijn de verhoudingen van de EDC bak wat gunstiger, 90 in 7 is nog steeds 2100 toeren (bij 2000 toeren is al 90% van het koppel beschikbaar).
Klopt, bedankt voor je uitleg. De 6 vind ik al bij solo al snel een irritante versnelling. Vooral rond de 100 km/h. Je voelt de motor echt op een kantelpunt zitten. Wanneer je invoegt op de snelweg met nog een lauwe motor, gebruik ik nooit de 6. Puur om de motor beter te later opwarmen.

Ben me er van bewust met een PHEV i.c.m. caravan. Maar hoofdzakelijk loopt dat wel los. Dat die dingen aardig zuipen is logisch, maar daar kijk ik even niet naar. Heb nu op mijn netvlies een 330e of een (F)outlander Phev in mijn gedachten.

Die 1.3 hield niet echt van toeren maken boven in voor mijn gevoel. Je hield al bewust het toeren wat lager maar ben ook niet zo kapot van thermische belastingen met wat kleinere blokken.

@S-RS ; De IV is te stug af geveerd voor het onderstel. Heb nu er primacy 4 eronder dat scheelt een stuk t.o.v. de 3. Maar de auto is heel nerveus in bochten, vooral bij oneffenheden.
Achterkant is tamelijk slap. Hulpveren verwacht ik ook nodig te hebben inderdaad.

[Voor 5% gewijzigd door Meneer aard op 18-09-2021 08:39]

@Meneer aard Lekker voor de 330e gaan, dat rijdt echt fantastisch en zeer goede stoelen (mits de sportstoelen aangevinkt zijn uiteraard maar dat is altijd bij bmw). Die 6 is echt een uitstoot versnelling wat dat betreft. In mijn Clio (ook de 110 pk maar de euro 6 van 2017) trekt die al flink bij 90 in de 6 maar de verhoudingen zijn dan ook stukker beter dan in de Megane en daarboven op de is de Clio flink lichter. Bij de Clio is de 90 pk de eco uitvoering met een ontiegelijk lange 5. Goede bakv erhoudingen maken echt enorm veel uit wat dat betreft. Voor het verbruik is z'n lange 5 en 6 uiteraard wel zeer gunstig.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

@melcon Dat is mij bekend. Mijn ex 330d had ook sport stoelen wat echt prima zit. De stoelen van de megane zijn ook niet verkeerd, maar je mist soms net even een extra steun richting je knieën.

Tijdje geleden had ik een 2018 megane IV diesel mee als leen auto zonder adblue. Die trok voor mijn gevoel beter ondanks dat alle versnellingen een tikkeltje langer waren. Scheelde meen ik rond de 300 rpm. Niet veel maar viel wel op.

• sweetdude
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:49
Mijn ouders hebben een Kadjar uit 2019 gekocht. Een geweldige auto voor hun met 1 onhebbelijkheidje blijkbaar. De navigatiestem werkt niet, wat natuurlijk onhandig is. Zo te zien aan het scherm lijkt het een r-link2 systeem te zijn met het kleine scherm.
Ik heb ondertussen al veel instellingen nagelopen zoals het volume en welke meldingen hij zou moeten weergeven echter tot op heden zonder succes. Heeft iemand van jullie een idee?

De auto is met de kop eraf bij de dealer gekocht en lijkt een Italiaanse import te zijn, het Italiaans handboek lag er namelijk nog in.
@sweetdude Welke SD kaart zit er in? Origineel Renault?

[Voor 34% gewijzigd door melcon op 21-09-2021 08:34]

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:01
sweetdude schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:02:
Mijn ouders hebben een Kadjar uit 2019 gekocht. Een geweldige auto voor hun met 1 onhebbelijkheidje blijkbaar. De navigatiestem werkt niet, wat natuurlijk onhandig is. Zo te zien aan het scherm lijkt het een r-link2 systeem te zijn met het kleine scherm.
Ik heb ondertussen al veel instellingen nagelopen zoals het volume en welke meldingen hij zou moeten weergeven echter tot op heden zonder succes. Heeft iemand van jullie een idee?

De auto is met de kop eraf bij de dealer gekocht en lijkt een Italiaanse import te zijn, het Italiaans handboek lag er namelijk nog in.
Buiten dat de standaard navi gewoon moet werken zouden ze als het goed is wel gebruik moeten kunnen maken van CarPlay of Android Auto.

• sweetdude
melcon schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:33:
@sweetdude Welke SD kaart zit er in? Origineel Renault?
Geen idee eigenlijk, ik ga er wel van uit. Ik zou niet eens weten waar de SD kaart zit. :D

Ik dacht dat het eventueel met een update verholpen kon worden, maar als ik het chassisnummer invoer geeft hij aan dat er geen update beschikbaar is.
yorroy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:01:
[...]

Buiten dat de standaard navi gewoon moet werken zouden ze als het goed is wel gebruik moeten kunnen maken van CarPlay of Android Auto.
Klopt dat is een alternatief, maar pa met 75 jaar is nu ook weer niet zo heel handig met zijn telefoon.
Buiten dat een navigatiestem gewoon zou moeten werken. Het is ook geen hals zaak, maar toch wel handig als ze eens iets verder gaan dan hun boodschappen rondje en familie.

• PauseBreak
sweetdude schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:02:

Recente aankoop? Dan terug naar de dealer. Mogen zij het oplossen. Ik vermoed dat dit fout is gegaan met het omzetten van Italiaans naar Nederlands.

Hou er trouwens rekening mee dat in Italië kilometerstanden met een vork worden bijgehouden.

Nee, merp!

@sweetdude Never mind, de Kadjar heeft geen SD kaart zie ik. Ik vermoed dat ze de taalinstellingen hebben aangepast naar Nederlands maar dat er geen Nederlandse stemmen op het systeem staan (alleen Italiaans). Het beste is inderdaad wat Pausebreak zegt even terug gaan en het laten oplossen.

• sweetdude
De aankoop is niet recent, maar ongeveer een jaar geleden, maar we zullen het bij de volgende onderhoudsbeurt even vragen. Die zit er alweer aan te komen.

Ik dacht zelf dat het een of andere onlogische setting was, maar het gebrek aan de Nederlandse stem klinkt logisch en had ik zelf nog niet aan gedacht. Bedankt voor alle feedback iedereen!
Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee