Trichoglossus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:45:
Ik zit langzamerhand te denken om mijn clio 1.6 uit 2007 eens te gaan vervangen door een clio station vanaf ca 2017. Of een megane hatchback, aangezien de megane station te groot is voor mijn doel.
De kofferbak van mijn huidige clio is wat krap, aangezien er incidenteel een rolstoel van mijn ouders mee moet. En na 200.000km is het wel eens tijd voor wat anders.
De megane vind ik qua uiterlijk zeker net zo mooi als de clio. Wel zwaarder, duurder, en zal mogelijk wat minder zuinig zijn.
Zijn er nog zaken waar ik moet op moeten letten bij een megane?
Het is wat afhankelijk van de brandstofkeuze. De 1.5dCi en 1.6dCi hebben wat winterse startproblemen gekend. Daar zijn modificaties voor uitgevoerd, dus controleer of dat is gebeurd. Verder is het vacuumsysteem van de 1.5dCi wat gevoelig voor vervuiling. Als dat zo is, dan merk je dat door verminderde prestaties - de turbo heeft dan moeite om op toeren te komen en te blijven.
De eerste serie van de 1.6dCi heeft ook vrij veel problemen gekend - scheurende koppen, lekke koppakkingen, zuigerveren die scheuren. Koop dus óf een vroege die al eens is vervangen of spaar door voor een nieuwere (als je de 1.6dCi al kunt vinden in NL want niet veel geleverd hier).
De 1.2TCe (turbobenzine) heeft een distributieketting. Deze kan oprekken, hier zijn bijzonder veel gevallen van bekend, en het is helaas niet het enige probleem. Deze motor is niet voor niets vervroegd uit productie gehaald - in Frankrijk lopen er rechtszaken tegen Renault over compensatie hiervoor. Absoluut vermijden zou mijn advies zijn. Spaar door voor de 1.3TCe (TCe140) of 1.6TCe (TCe205). Die zijn eigenlijk voor zover nu bekend probleemloos.
Verder veelvoorkomende dingen:
- het panoramadak kan gaan piepen en kraken. Daar valt niet heel veel aan te doen.
- de achterklep is soms niet goed gesteld door de dealer. Dit merk je door windgeruis op snelwegtempo. Oplossing is de achterklep opnieuw laten stellen zodat ie aansluit zoals bedacht.
- de achteras kan soms kraak/piepgeluiden in het interieur door laten dringen. Oplossing is om er een soort schuim in te laten spuiten (bekende modificatie, veel auto's zullen dit al hebben)
- R-Link .... Het is niet het snelste systeem, dus kijk of je ermee kunt leven of niet. Vanaf de facelift is dit sterk verbeterd, maar bekijk het altijd goed. Sowieso zijn er veel subversies van R-Link geleverd - sommige hebben wel ondersteuning voor apple carplay/android auto, sommige niet. Bekijk dat dus goed voordat je het ding koopt.
- Veren achter zijn relatief zwak. Als je vaak iets erachter hebt hangen is het handig om steunveren te laten monteren of de veren te laten vervangen door een set van bijv. Koni.
- Diezelfde veren willen wel eens scheuren op de achteras. Dit is iets dat sowieso bovenmatig vaak terugkomt bij alle recente Renaults, dus controleer dat zeker.
- De uitlijning wil ook wel eens gaan afwijken. Hierdoor krijg je gecupte banden en/of ongelijke slijtage van je banden. Het verdient aanbeveling om bij iedere bandenwissel ook je auto uit te laten lijnen. Voor een Mégane IV is dat echt geen overbodige luxe.
Tot slot iets dat te maken heeft met de manier waarop de auto's worden gebouwd. De bumpers worden namelijk gespoten op een aparte productielijn. Hierdoor treedt kleurverschil op. Bij sommige kleuren zie je dit vrijwel niet (zie de Rouge Flammé of de metallic blauwe kleuren), en bij sommige kleuren zie je het van een kilometer afstand (zoals de parelmoer witte kleur). Kijk dus voor jezelf of je het ziet en indien je het ziet, of je ermee kunt leven.
Oplossen kan uiteraard wel - dan laat je deze delen opnieuw spuiten met uitneveling over de carrosseriedelen. Het kleurverschil is dan iets minder en valt ook minder sterk op. Als je het echt allemaal hetzelfde wilt hebben moet je de hele auto opnieuw laten spuiten.
[
Voor 3% gewijzigd door
PauseBreak op 31-07-2021 13:53
]