Zijn inderdaad erg betrouwbaar, heb één van de eerste 5 jaar in de lease gehad (1.5 dci) en "opgereden" tot 160k waarna ik hem mocht inleveren. Had hem graag nog 100k door gereden maar ja bij een LM is een auto "op" tussen de 160k en 180kMichael_OsGroot schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:52:
Ik ben sinds kort op zoek naar een auto. Ik heb als leaseauto een tijd lang een Clio IV uit 2014 gehad. Had toen ik 'm kreeg 50k op de teller staan. Ik vond het een erg fijne auto, erg compleet ook met alle opties die ik belangrijk vind: speed limiter, airco, navigatie, muziek/belllen via telefoon. Ik zie ze nu ook staan voor zo'n 7k euro met om en nabij de 90k km op teller. ANWB schrijft dat dit model ook als betrouwbaar te boek staat, hoe is jullie ervaring hiermee? Is een Clio IV met 100k op teller als 2e hands aan te raden?
Dus zeker aan te raden, de benzine varianten moet je alleen even opletten met de ketting, de spanners zijn niet van een constante kwaliteit dus bij een beperkt percentage kunnen er problemen met de ketting zijn (geweest). Controleer of je dat in de historie kan terug vinden. Vervangen is op zich niet spannend maar kost wat uren en kan dus kostbaar zijn, hou daar rekening mee met wat je per maand opzij zet voor onderhoud (of koop hem 6 of 12 maanden garantie en hou er daarna rekening mee).
@aReaRe Het gewicht is niet zo heel relevant voor het uiteindelijke verbruik, de invloed daarvan merk je voornamelijk bij het optrekken maar veel minder bij constante snelheid. Het frontale oppervlak van de caravan en de Cw waarde heeft veel meer invloed, de luchtweerstand neemt immers kwadratisch toe met de snelheid. Een gestroomlijnde caravan met een bescheiden frontaal oppervlak kan dus resulteren in een lager verbruik als een baksteen die 300 kg lichter is