Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +6Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:22
En daar is ie dan. Espace V Initiale Paris van februari 2018, TCe 225. Heeft ruim 40k gelopen. Met ACC, dodehoekdetectie, elektrisch schuifdak en 7 zitplaatsen. Hij rijdt lekker comfortabel en de Bose audioinstallatie maakt flink herrie. Nu nog wennen aan rijden in een automaat.

Over de audioinstallatie heb ik een vraag. Kan de radio ook uit? Ik bedoel, niet het hele R-Link systeem, maar alleen de radio. Wat er nu gebeurt: normaal speel ik muziek af via Carplay. Maar soms raakt de verbinding verbroken of vergeet ik bij het wegrijden de telefoon aan te sluiten. Het audiosysteem schakelt dan terug op de radio en dat klinkt behoorlijk hard. Ik wil eigenlijk dat hij helemaal geen geluid maakt, tenzij m'n iPhone is aangesloten. Maar dat lijkt niet te kunnen. Ik kan als geluidsbron alleen de radio, carplay of bluetooth kiezen. De laatste 2 alleen als de telefoon is gekoppeld. Iemand een oplossing?

• fnoff
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:31
Over de audioinstallatie heb ik een vraag. Kan de radio ook uit? Ik bedoel, niet het hele R-Link systeem, maar alleen de radio. Wat er nu gebeurt: normaal speel ik muziek af via Carplay. Maar soms raakt de verbinding verbroken of vergeet ik bij het wegrijden de telefoon aan te sluiten. Het audiosysteem schakelt dan terug op de radio en dat klinkt behoorlijk hard. Ik wil eigenlijk dat hij helemaal geen geluid maakt, tenzij m'n iPhone is aangesloten. Maar dat lijkt niet te kunnen. Ik kan als geluidsbron alleen de radio, carplay of bluetooth kiezen. De laatste 2 alleen als de telefoon is gekoppeld. Iemand een oplossing?
Ik had een Scenic 4 met hetzelfde. Na terugkomst uit het buitenland heb ik de radio op een buitenlandse zender laten staan, die dus geen ontvangst had. Dan blijft het stil 8)7

"The entire food industry depends on the fact that evolution doesn't happen."

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13:57
De mute knop? Volgens mij kan wat je wilt niet automatisch.

Nee, merp!

• PhilipsFan
fnoff schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:13:
[...]

Ik had een Scenic 4 met hetzelfde. Na terugkomst uit het buitenland heb ik de radio op een buitenlandse zender laten staan, die dus geen ontvangst had. Dan blijft het stil 8)7
Ja, zo'n oplossing zat ik ook aan te denken, maar dat moet toch beter kunnen, zou je denken. Bovendien moet ik dan best een eind rijden, want alle noord-Duitse radiozenders zitten hier in hetzelfde dab-blok als de Nederlandse.

Ik heb inmiddels wel een soort van oplossing. Als je een 3,5mm plug in het aux-gat steekt, dan komt er een audiobron bij die je kunt selecteren. Ik heb een losse plug met niks aangesloten, dat werkt. Ik zal straks nog ff kijken hoe de volgorde van de bronnen behandeld wordt, maar met een beetje geluk werkt het zoals ik wil.

• PhilipsFan
PauseBreak schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:19:
De mute knop? Volgens mij kan wat je wilt niet automatisch.
Ja, maar dan moet ik dus telkens als ik de telefoon loskoppel op mute drukken. En als ik muziek wil horen, nog een keer. Dat is niet echt handig.

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Bedenk me net dat ik nog met een ander vraagje zit. Standaard staat alles op DAB+ en als de ontvangst slecht is, schakelt ie zelf over naar FM. Moet zeggen dat het nog redelijk goed werkt want ik heb het maar opgemerkt omdat ik toevallig eens naar het scherm keek en de melding erop kwam.
Maar ik krijg op geen enkele manier de verkeersinformatie uitgeschakeld. Daarbij wordt er overgeschakeld naar een andere zender. Ik heb alles uitgeschakeld zoals TA e.d.
Ik weet niet of het iets te maken heeft met de combinatie DAB/FM maar kan dit op één of andere manier uitgeschakeld worden?

• aReaRe
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
En het genotsknopje geplaatst :+

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:37

DropjesLover

Dit dus ->

Maar eens na 3 jaar eens gekeken voor nieuwe Europa kaarten voor mn Carminat (Megane III).
Downloaden kost €59,95
SDkaartje kost €51,40 (incl verzenden) :?

Mja, prima, want het was al een issue dat de originele 4GB SDkaart eigenlijk net te klein was toen ik de kaarten er 3 jaar geleden op wilde zetten...
Nu is alles overzetten naar een nieuwe, grotere SDkaart ook echt makkelijk. SDkaartje als FAT32 formatteren, auto uit en de SDkaart in je Carminat plaatsen, auto starten en wanneer de melding komt dat ie geen kaarten kan vinden, is de SDkaart aan je auto gekoppeld. Vervolgens kan je met het TomTom Home programma en het knopje update kaarten alles er weer op zetten :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +6Henk 'm!

• damitch300
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 02-06 22:59
Sinds een weekje de eigenaar van een Talisman Estate 1.6tce200 Initiale Paris.
Wat een mooie wagen en rijd ook echt lekker!
Komende vrijdag software update van de Rlink2.
Ben benieuwd of ze gelijk naar 9.0 gaan of stoppen bij 7.0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:23

Convoy

g44p

damitch300 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:25:
Sinds een weekje de eigenaar van een Talisman Estate 1.6tce200 Initiale Paris.
Wat een mooie wagen en rijd ook echt lekker!
Komende vrijdag software update van de Rlink2.
Ben benieuwd of ze gelijk naar 9.0 gaan of stoppen bij 7.0

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Ik rij zelf precies de zelfde op de kleur en >PK's na, heerlijke bolide! >:) Alleen die ECO mode kan echt niet op de 3de foto O-)

Vandaag ook R-LINK 2 naar 9.0.34.616 geupdate zonder problemen incl. AA activatie O-)

Over kleine 2 weken volledige chrome delete en H&R verlagingsset op de agenda :9~

[Voor 15% gewijzigd door Convoy op 04-04-2021 16:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

DropjesLover schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:03:
Maar eens na 3 jaar eens gekeken voor nieuwe Europa kaarten voor mn Carminat (Megane III).
Downloaden kost €59,95
SDkaartje kost €51,40 (incl verzenden) :?

Mja, prima, want het was al een issue dat de originele 4GB SDkaart eigenlijk net te klein was toen ik de kaarten er 3 jaar geleden op wilde zetten...
Nu is alles overzetten naar een nieuwe, grotere SDkaart ook echt makkelijk. SDkaartje als FAT32 formatteren, auto uit en de SDkaart in je Carminat plaatsen, auto starten en wanneer de melding komt dat ie geen kaarten kan vinden, is de SDkaart aan je auto gekoppeld. Vervolgens kan je met het TomTom Home programma en het knopje update kaarten alles er weer op zetten :P
Je kon hem ook bij de dealer halen voor 49,95
Vorig jaar in ieder geval wel, gewoon oud kaartje eruit nieuwe erin en gaan maar weer.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• PhilipsFan
Weet iemand hoe je in de boordcomputer het aantal verbruikte liters kunt opvragen? Ik kan alleen kiezen uit:
  • kilometerstand + dagteller
  • afstand sinds laatste tankbeurt
  • actueel verbruik
  • gemiddeld verbruik sinds laatste tankbeurt
  • actieradius
  • bandenspanning
  • geen bericht in geheugen
Als ik stilsta komt er nog een pagina "AFSTAND TOT ONDERHOUD" bij, maar het is alleen die tekst, de afstand zelf is nergens te zien. Ook op de pagina 'boordcomputer' van de R-Link zijn alleen bovengenoemde gegevens te raaplegen. Mijn vorige Renault gaf ook het aantal verbruikte liters sinds de laatste tankbeurt weer, ik vond dat een erg handige functie.

Overigens heb ik de sportstand uitgezet (staat nu op Comfort) en ik probeer rustig op te trekken (lukt niet altijd met 225pk) en dan haal ik zo'n 1 op 12 met de Espace V. Met af en toe wel even doortrekken, verbazend hoe goed dat lukt. Ik heb regelmatig als ik invoeg, dat anderen ruimte maken door alvast naar links te gaan. Ze rekenen er vast niet op dat een dikke gezinsbak in 7,6s naar 100km/h kan :)

• Worteltjestaart
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:49
Pfoeh, onze Clio III uit 2011 moest voor APK en onderhoudsbeurt naar de garage.
APK gezien geen issues maar toch een flinke bak kosten...

- APK
- Onderhoudsbeurt
- Nieuwe stuurkolomschakelaar verlichting
- Nieuwe accu
- Distributieriem zit er blijkbaar al 5 jaar om, dus op vervangingsinterval
- Kleine lekkage bij de keerring van de linker aandrijfas aan de versnellingsbak
- Koppeling is bijna op.

We konden dus even peinzen of we dit laten doen. Alles bij elkaar komt het toch op iets meer dan €2000.
Erg veel geld voor een auto van 10 jaar oud.
Maar - onderhoudsbeurt, APK en de stuurkolomschakelaar moesten sowieso. De nieuwe accu kan wachten tot de winter maar komt dan onherroepelijk toch. De koppeling is al een paar maanden wat bokkig met af en toe teveel slip, dus geen echte verrassing; de kleine lekkage wordt dan meteen opgelost. Alleen de distributieriem is wel onverwacht, ik dacht dat het interval op 10 jaar stond.

Dus maar besloten om alles uit te voeren, want we willen nog een paar jaar met de auto kunnen doen (het is weliswaar de tweede auto maar echt zonder willen we eigenlijk niet). En hoewel het veel geld is heb je daar ook niets goeds nieuws voor.

Waarom zijn auto's zo duur? :o :X

[Voor 5% gewijzigd door Worteltjestaart op 08-04-2021 08:39]

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:09

Bommes

Capo del formaggio

PhilipsFan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 02:30:
Weet iemand hoe je in de boordcomputer het aantal verbruikte liters kunt opvragen? Ik kan alleen kiezen uit:
  • actueel verbruik
  • actieradius
  • bandenspanning
Als ik stilsta komt er nog een pagina "AFSTAND TOT ONDERHOUD" bij, maar het is alleen die tekst, de afstand zelf is nergens te zien. Ook op de pagina 'boordcomputer' van de R-Link zijn alleen bovengenoemde gegevens te raaplegen. Mijn vorige Renault gaf ook het aantal verbruikte liters sinds de laatste tankbeurt weer, ik vond dat een erg handige functie.

Overigens heb ik de sportstand uitgezet (staat nu op Comfort) en ik probeer rustig op te trekken (lukt niet altijd met 225pk) en dan haal ik zo'n 1 op 12 met de Espace V. Met af en toe wel even doortrekken, verbazend hoe goed dat lukt. Ik heb regelmatig als ik invoeg, dat anderen ruimte maken door alvast naar links te gaan. Ze rekenen er vast niet op dat een dikke gezinsbak in 7,6s naar 100km/h kan :)
In dat rijtje zit bij onze Captur wel het aantal verbruikte liters. Ook nog de tijd en temperatuur trouwens, geen bandenspanning die optie zit er bij ons niet op.
Maar hoe dat uit of aan moet, geen idee helaas..
Irritant in dat rijtje is wel dat zodra je cruise control gebruikt de weergave steeds daar naar toe springt. |:(

Overigens begint onze versnellingsbak en dan alleen de 5de versnelling te vervelen.
Met overschakelen van 4 naar 5 beginnen de synchromes ringen hoor en voelbaar te worden.
Niet iets waar ik op zit te wachten met een auto die we nog geen jaar geleden gekocht hebben.
Weleens waar gebruikt en met garantie maar die is natuurlijk voorbij/verlopen :X

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PhilipsFan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 02:30:
  • actueel verbruik
  • actieradius
  • bandenspanning

Je hebt al luxere opties dan in mn Megane III :p

Tom Tom kaartje ontvangen, paar keer een zandloper in beeld en daarna de kaart. Alle opgeslagen dingen (tijd, favorieten, home locatie, ed) weg, dus een reinstall. Geen idee wat er veranderd is :p

Ook carshades gekocht / ontvangen voor de ramen in de achterdeuren.
Blijkbaar heet de Estate / Grand Tour ook wel de "Break" in andere markten, want die set moest ik hebben. Niet de 5-deur.
Setje past perfect :)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• aReaRe
  • Niet online
Iemand die een adres weet waar je een Renault Clio 0,9l (aug. 2018) kan laten chippen voor iets meer vermogen :?

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

aReaRe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:36:
Iemand die een adres weet waar je een Renault Clio 0.9l (aug. 2018) kan laten chippen voor iets meer vermogen :?
Een simpele online zoekopdracht op je sleutelwoorden, geeft al meteen diverse locaties en mogelijkheden?
Heb je daar zelf ook al naar gezocht?

edit:
@aReaRe, waarom niet meteen de vraag zo gesteld dan, is het meteen duidelijk wat je bedoelt

[Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 14-04-2021 08:48]

A smile a day (doesn't keep Corona away) ...

• aReaRe
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:43:
[...]

Een simpele online zoekopdracht op je sleutelwoorden, geeft al meteen diverse locaties en mogelijkheden?
Heb je daar zelf ook al naar gezocht?
Ik wilde alleen weten of er iemand betrouwbare adressen heeft en niet meteen een @Beun de Beunhaas aantreft.

• Henri.
  • Registratie: april 2015
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:43:
[...]

edit:
@aReaRe, waarom niet meteen de vraag zo gesteld dan, is het meteen duidelijk wat je bedoelt
Niet zo goed geslapen?

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Prima d:)b

[Voor 5% gewijzigd door hardware-lover op 14-04-2021 10:47. Reden: toch fijn, die interesse in de medemens vooral van iemand die al nauwelijks reageert ......]

A smile a day (doesn't keep Corona away) ...

• PauseBreak
aReaRe schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:51:
[...]

Ik wilde alleen weten of er iemand betrouwbare adressen heeft en niet meteen een @Beun de Beunhaas aantreft.
Fastchip (y)

Nee, merp!

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 10:12
Ik ben gewoon ff benieuwd met jullie ervaringen over service van Renault garages. Hiervoor was ik vervend Ford rijder, maar dat kwam in de lease niet helemaal goed uit, dus toen voor een Renault Megane gekozen. Ik heb hem standaard bij een dealer letterlijk naast mijn kantoor in onderhoud, want lekker makkelijk, 's ochtends brengen 's avonds weer ophalen. Maar daar was het me al meermaals overkomen dat een onderdeel uit weet ik waar vandaan moet komen en ik dus meermaals terug moest komen. Nu vond ik dat meestal wel prima, want toch naast de deur van kantoor. Vandaag heb ik hem voor de verandering bij een dealer bij mijn woonplaats staan voor gewoon onderhoud (ook al heeft ie nog maar 17k kilometer gereden, maar hij moest ook voor APK) Nu hebben ze daar helemaal problemen met leveringen van onderdelen, waaronder banden, die komen morgen pas..... en een of ander onderdeel moet uit Belgie komen. Was ik nou echt zo verwend bij mijn oude trouwe Ford dealer waar het altijd 's ochtends brengen 's middags afhalen was en weer 20k kilometer rijden zonder problemen of hebben Renaultdealers in het midden van het land hun zaken gewoon niet goed op orde. (lijkt mij toch dat banden wel sneller dan nachtlevering leverbaar zijn en onderdelen niet standaard uit Belgie hoeven te komen?) En dan nog wat anders, ivm corona nu al na 17k kilometer een beurt+APK waar normaal 30k kilometer tussen de beurten zit. Toch was het canvas op mijn achterbanden al zichtbaar: dat vind ik toch best vreemd, want in normale jaren was ik nog 13k kilometer doorgereden, hadden die banden niet gewoon al eerder vervangen moeten worden (vorig jaar bij de beurt?)

Al met al denk ik dat mijn volgende auto gewoon weer een Ford gaat worden.

• PauseBreak
Het is heel afhankelijk van de dealergroep. De ene is echt heel matig, de ander is best goed. Echt heel goed zijn er niet veel.

Nee, merp!

• damitch300
Ik heb nu rlink2 v9.0. Had via de dealer 7.0 gekregen en kon Android Auto activeren.
Met 9.0 is dit weg helaas.
Iemand op een Italiaanse forum zegt dat het met DDT4ALL te activeren is. Heb een wireless odb besteld, ben benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Convoy

Convoy

g44p

damitch300 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:40:
Ik heb nu rlink2 v9.0. Had via de dealer 7.0 gekregen en kon Android Auto activeren.
Met 9.0 is dit weg helaas.
Iemand op een Italiaanse forum zegt dat het met DDT4ALL te activeren is. Heb een wireless odb besteld, ben benieuwd!
Zie hier, ik heb AA gewoon kunnen activeren in R-LINK 2 V9.0.34.616 O-)

p.s. zonder DDT4ALL en gewoon in Android "developers mode".

Convoy in "Het grote Renault topic - Deel 7"

[Voor 5% gewijzigd door Convoy op 18-04-2021 22:02]

• damitch300
Convoy schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:00:
[...]

Zie hier, ik heb AA gewoon kunnen activeren in R-LINK 2 V9.0.34.616 O-)

p.s. zonder DDT4ALL en gewoon in Android "developers mode".

Convoy in "Het grote Renault topic - Deel 7"
Ik heb in developers mode AA projecting geactiveerd. Na reset is dit weg. Als ik het zonder reset doe en terug ga naar home popt het ook niet op. Dus kan het niet starten :(

• Convoy

Convoy

g44p

damitch300 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:07:
[...]

Ik heb in developers mode AA projecting geactiveerd. Na reset is dit weg. Als ik het zonder reset doe en terug ga naar home popt het ook niet op. Dus kan het niet starten :(
Deze volgen om AA in v9 werkend te krijgen ;)

https://www.renaultforum.nl/forum/fwetsels-u38825/

Of:

Start "Android developers mode":

- DiagRW starten in het linker lijstje met de geïnstalleerde apps, in dit lijstje DiagRw opzoeken en dan dubbel klikken.

- Vanaf het DiagRW menu moet je naar GEN2_0 -> AAP gaan en deze op "Enabled" zetten. Vervolgens op "Save" klikken en het systeem rebooten. Android Auto Projection in het startscherm zou dan automatisch groen gevinkt moeten zijn."

Done! O-)

[Voor 51% gewijzigd door Convoy op 18-04-2021 22:37]

Sammy_tukker schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:50:
Ik ben gewoon ff benieuwd met jullie ervaringen over service van Renault garages. Hiervoor was ik vervend Ford rijder, maar dat kwam in de lease niet helemaal goed uit, dus toen voor een Renault Megane gekozen. Ik heb hem standaard bij een dealer letterlijk naast mijn kantoor in onderhoud, want lekker makkelijk, 's ochtends brengen 's avonds weer ophalen. Maar daar was het me al meermaals overkomen dat een onderdeel uit weet ik waar vandaan moet komen en ik dus meermaals terug moest komen. Nu vond ik dat meestal wel prima, want toch naast de deur van kantoor. Vandaag heb ik hem voor de verandering bij een dealer bij mijn woonplaats staan voor gewoon onderhoud (ook al heeft ie nog maar 17k kilometer gereden, maar hij moest ook voor APK) Nu hebben ze daar helemaal problemen met leveringen van onderdelen, waaronder banden, die komen morgen pas..... en een of ander onderdeel moet uit Belgie komen. Was ik nou echt zo verwend bij mijn oude trouwe Ford dealer waar het altijd 's ochtends brengen 's middags afhalen was en weer 20k kilometer rijden zonder problemen of hebben Renaultdealers in het midden van het land hun zaken gewoon niet goed op orde. (lijkt mij toch dat banden wel sneller dan nachtlevering leverbaar zijn en onderdelen niet standaard uit Belgie hoeven te komen?) En dan nog wat anders, ivm corona nu al na 17k kilometer een beurt+APK waar normaal 30k kilometer tussen de beurten zit. Toch was het canvas op mijn achterbanden al zichtbaar: dat vind ik toch best vreemd, want in normale jaren was ik nog 13k kilometer doorgereden, hadden die banden niet gewoon al eerder vervangen moeten worden (vorig jaar bij de beurt?)

Al met al denk ik dat mijn volgende auto gewoon weer een Ford gaat worden.
Ik weet niet precies wat je met het midden van het land bedoeld maar als van Kesteren (Kampen) niet te ver weg is kan die absoluut aanraden. Dat is één van de weinige die wel echt goed zijn, sommige zijn echt matig, andere redelijk tot goed maar over het algemeen is er genoeg ruimte tot verbetering. Je kan beter naar een specialist gaan (lastig met een lease auto natuurlijk) of een voormalige dealer die nu erkend onderhoudspunt is, daar zitten wel hele goede tussen. Veruit de meeste dealers vallen tegenwoordig onder een paar grote paraplus (van Mossel, Munsterhuis, ter Wolde, etc.). En daar staat over het algemeen niet de klant centraal ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• damitch300
Convoy schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:14:
[...]

Deze volgen om AA in v9 werkend te krijgen ;)

https://www.renaultforum.nl/forum/fwetsels-u38825/

Of:

Start "Android developers mode":

- DiagRW starten in het linker lijstje met de geïnstalleerde apps, in dit lijstje DiagRw opzoeken en dan dubbel klikken.

- Vanaf het DiagRW menu moet je naar GEN2_0 -> AAP gaan en deze op "Enabled" zetten. Vervolgens op "Save" klikken en het systeem rebooten. Android Auto Projection in het startscherm zou dan automatisch groen gevinkt moeten zijn."

Done! O-)
Deze work around werkt! Dankje

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Mijn moeder heeft afgelopen weekend met een bijna droge versnellingsbak gereden in haar Twingo II.
Zaterdag avond tijdens haar werk iemand ingehaald en wat extra toeren gemaakt (vermoedelijk een versnelling te laag en dan plankgas :+ ) die avond leek de auto olie te lekken.
Gisteren doorgereden, ruim 60 km mee gereden, vandaag toch maar naar de garage :+
Keerring + aandrijfhoes aandrijfas waren stuk gegaan en gaan lekken :/
250 euro lichter maar goed.

At the end of the line a survivor will be born

• S-RS
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:13
Ik heb een Renault Mégane Estate uit 2014 met af fabriek een vaste trekhaak met 13 polige stekkerdoos. Nu is deze nog niet voorzien van een constante en geschakelde plus, deze wil ik wel graag plaatsen. Ik heb even onder de auto gezocht van welk merk de elektronica is, maar ik kan niets vinden behalve het Renault logo op de stekkerdoos. Is de kabelboom van Renault zelf of van een toeleverancier? Ik wil een setje zoals deze kopen: https://ecs-trekhaakbekab...cs-uitbreidingsset-15-30/

Wie o wie kan mij helpen? Via google werd ik nog niet veel wijzer, behalve dat veel mensen problemen ondervinden met de te laag geplaatste trekhaak :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:37
@S-RS Als het een originele Renault kabelset is dan zijn er twee draden aanwezig voor de constante en geschakelde +. Bij mij waren deze bijvoorbeeld niet aangesloten.

Op deze website kan je de inbouwhandleiding van je kabelset (en andere dingen) vinden.
http://www.tech-accessoir...m/nl/thuis/zoeken/zoeken/

De geschakelde plus kan je aansluiten op de zekeringenkast onder het stuur. Daar is een zekering aanwezig die bedoelt is voor de trekhaak. (Zekering nummer 23, 20A)
Voor de constante plus zal je een draad moeten trekken naar de motorruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S-RS
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:13
Super, dankjewel! In combinatie met de handleiding en wat andere input vanaf het internet moet het goed komen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-06 07:36
Gisteren een shortlease Clio E-Tech Hybrid binnengekregen. Gloednieuw met 15km op de teller (lucky me!)
Nu sukkelt de accu altijd rond de 50% opgeladen. Wanneer hij er boven komt schakelt hij altijd over naar elektrisch om hem weer naar 40-50% te zetten. Weet iemand waarom dit is en of je kunt instellen dat ie gewoon 100% oplaad? Dan kan ik volledig elektrisch het eerste stukje in de stad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
Krysa schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:44:
Gisteren een shortlease Clio E-Tech Hybrid binnengekregen. Gloednieuw met 15km op de teller (lucky me!)
Nu sukkelt de accu altijd rond de 50% opgeladen. Wanneer hij er boven komt schakelt hij altijd over naar elektrisch om hem weer naar 40-50% te zetten. Weet iemand waarom dit is en of je kunt instellen dat ie gewoon 100% oplaad? Dan kan ik volledig elektrisch het eerste stukje in de stad.
Bel je dealer gezien de lage kilometerstand :)

Hint: garantie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:49
aReaRe schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Dat is geen garantie maar iets wat hoort... auto schakelt zelf naar de ideale situatie.
100% op de accu, accu en benzinemotor of enkel benzine motor. En danxook nog benzinemotor richting accu en accu drijft dan de wielen aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-06 07:36
aReaRe schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb de auto maar voor +- 5 weken tot mijn eigen auto geleverd wordt.
Misschien hoort het gewoon hoor, maar zelfs na een flinke rit Rotterdam Tilburg is blijft hij rond 50% :z

Overigens rijdt de auto echt ontzettend fijn. Hiervoor had ik een Clio Initiale Paris met 110pk diesel. Echt totaal twee andere auto's. De souplesse in het schakelen en de overgang elektrisch / motor is echt heel goed gedaan! Heb bijna spijt van mijn aankoop die na deze auto komt >:)

[Voor 28% gewijzigd door Krysa op 01-05-2021 21:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:49
Krysa schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Ik heb de auto maar voor +- 5 weken tot mijn eigen auto geleverd wordt.
Misschien hoort het gewoon hoor, maar zelfs na een flinke rit Rotterdam Tilburg is blijft hij rond 50% :z

Overigens rijdt de auto echt ontzettend fijn. Hiervoor had ik een Clio Initiale Paris met 110pk diesel. Echt totaal twee andere auto's. De souplesse in het schakelen en de overgang elektrisch / motor is echt heel goed gedaan! Heb bijna spijt van mijn aankoop die na deze auto komt >:)
Tijdens de lange rit gebruikt hij ook constant... soms samen met benzine motor. Daarom eindig je niet op 100%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:14
Mijn parkeersensor was bijna continu aan het piepen en er bleek een blaasje te zitten op 1 van de sensors.
Ik heb het blaasje weg gekrabt en nu doet hij het super, maar heb ik een witte plek op de parkeersensor zitten omdat de verf er af is. Kan ik een parkeersensor verfen?

don't mind me

Acties:
  • +2Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Jullie kunnen mij uit de OP halen. Met een beetje pijn in mijn hart heb ik vrijdag afscheid genomen van mijn 3,5 jaar oude Renault Megane. Ik heb hem vroegtijdig ingeleverd (lease) omdat we iets groters nodig hadden i.v.m. onze hond en plannen om met hem op vakantie te gaan.

Ik mag me nu in het Audi topic melden. Ik heb de overstap gemaakt naar een Audi A4 Avant (B9 uit 2017). 1 maandje ouder dan mijn Megane. Meteen mijn eerste echte auto (gekocht dus).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

De Renault Clio Estate moet er hard voor werken maar vlakke weg bij 94km/h is de 5de versnelling bruikbaar. Kort ritje tussen Almere en Lelystad vastgesteld, maar de 4de is beter (draait het motortje +/- 3200 toeren).

100 km/h is haalbaar met de combinatie, blijft stabiel bij inhalen van vrachtwagens en wisselen van rijstrook om daarna de snelheid terug te laten zakken naar +/- 94 km/h.
Bij het nemen van hobbels deint de stationwagon niet na, dus ik wacht even met hulpveren van Mad.

Alle snelheden gemeten met Garmin GPS, snelheidsmeter van de Renault is consequent 4 km/h hoger.

Tot zover de eerste kilometers met de Renault en Caravelair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
@Pindakaas ja dat kan. Je kan ze ventueel zelfs kaal schuren tot het metaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe hybrides van Renault?
De Megane heeft een accu van 9,8kWh en daarmee een full electric bereik van maximaal 51km.
Eigenlijk zou dat in mijn user-case ideaal zijn. Genoeg om geheel elektrisch van/naar werk te rijden, en ook vakanties naar familie in Letland te rijden.
Ik zie helaas niks staan aan trekhaak...

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!
@DropjesLover Maximaal trekgewicht is 750 kg (zowel geremd als ongeremd), dus niet echt zinvol voor een caravan, hooguit voor een banaanhangwagen. Dus als je iets zwaarders erachter wil hangen dan is de E-tech niet interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Nog even een vraagje over rlink.
Ik heb een Megane Bose met rlink.
De eerste keer dat ik er een usb-stick indeed met MP3 duurde het een tijd voordat hij alles had ingelezen zoals de artiest en nummer info maar na een paar dagen werkte het goed.
Ik had er wat nummers bij gezet maar daar kwam geen info van maar speelde ze wel af.
Dus ik gezocht op internet en blijkt dat ie alleen een index opbouwt als je de stick opnieuw formatteert en de MP3 er weer opzet.
Dit heb ik gedaan, netjes geformatteerd met FAT32 en mapjes met nummers erop gezet.
Dus mapje rock en daar de nummers in enzo nog wat mapjes zoals het eerst ook was.
Maar dit is nu al een week geleden en hij geeft eigenlijk alleen de albumhoes weer en geen info verder van een nummer naast hoe die heet.
Als je naar USB gaat en naar map geeft je wel iedere keer aan dat ie bezig is maar dat is alleen de eerste keer als je gestart hebt.
Duurt dit nu echt zo lang ?
Of hoort dit veel sneller te gaan ?
pricewatch: Samsung FIT Plus 32GB Zwart

[Voor 6% gewijzigd door chucky666 op 09-05-2021 13:35]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Klacht al eerder gehad en samen met het totaal niet meer werken van de verlichting de auto daarvoor naar de garage gebracht.
Na lang zoeken hebben ze toen een of andere centrale regeleenheid vervangen (tussen de voorstoelen op de tunnel ergens bij de handrem zat dat ding).
Dat was garantie werk, de brandstofmeter heb ik toen niets meer over gehoord.

Echter wam het toch nog regelmatig terug dat de brandstofmeter heen en weer danste (zoals in het filmpje).
Weer een afspraak gemaakt, april liep de 6 maanden garantie af, dus op/over het randje van die garantie.
Afgelopen vrijdag hadden ze tijd en hebben ze er naar gekeken.
oorzaak volgens de garage: kortsluiting in/ slechte accu.
Deze hebben ze vervangen en het zou opgelost moeten zijn.
Helaas deed de brandstofmeter neit altijd dit dansje dus ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat het opgelost is.

Wel een flink dure accu, ex de btw 180 euro een "start/stop accu" staat op de bon, + 3 kwartier werkplaats tarief en mileuheffing klein materiaal..
Bij elkaar 266 euro in de BTW, prijzig grapje en helaas dus net buiten de garantie.
Alhoewel ik dan wel had gesnapt dat de accu niet onder die garantie had gevallen.
Maarja het probleem was er ook al meteen na aanschaf en heb ik toen ook al gemeld, nou ja het zal wel, als het maar goed blijft nu.
Want naast het dansen van die meter was er dan ook geen weergave meer van de resterende kilometers op de tankinhoud. Dat is toch knap vervelend.

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik kreeg vanmiddag de melding "Actieve remmen uitgeschakeld. Controleer regelaar." samen met een oranje lampje van twee botsende auto's. Ik heb gestopt en gestart, lampje bleef aan. Toen de schakelaar voor adaptive cruise control uitgezet en weer aan, toen was het lampje uit. Sindsdien niet meer gezien (heb nog ongeveer een halfuur gereden).

In de handleiding staat dat de radar vies kan zijn, maar ik was juist daarvoor door de wasstraat geweest. Iemand dit ook wel eens gehad? Toch hopelijk geen voorbode van ellenlange problemen met dure oplossingen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:49

Meneer aard

Porsche rulez!

PhilipsFan schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:11:
Ik kreeg vanmiddag de melding "Actieve remmen uitgeschakeld. Controleer regelaar." samen met een oranje lampje van twee botsende auto's. Ik heb gestopt en gestart, lampje bleef aan. Toen de schakelaar voor adaptive cruise control uitgezet en weer aan, toen was het lampje uit. Sindsdien niet meer gezien (heb nog ongeveer een halfuur gereden).

In de handleiding staat dat de radar vies kan zijn, maar ik was juist daarvoor door de wasstraat geweest. Iemand dit ook wel eens gehad? Toch hopelijk geen voorbode van ellenlange problemen met dure oplossingen...
Hier ook gehad met mijn megane (2018). Hele kerstboom ging af op het dashboard. Bleek bij parkeren dat ik ook geen parkeerrem meer had e.d.
Contact met de garage gehad, nee de sensor moet vuil zijn....Beetje standaard uitspraak.
Uiteindelijk wel naar de garage gereden, waarbij ze de software opnieuw hebben geladen waarna het probleem over ging.

Zelf wel problemen gehad met een vuile radar waarbij de auto zelf vol in de remmen ging op de snelweg, maar heb dat tot op heden niet meer weer kunnen reproduceren. Radar was niet echt vuil maar zaten wel wat grove vliegen lijkjes op, wellicht net op de juiste plek waarna die iets detecteert.

Heb overigens nu wel sinds 1,5 week dat de Rlink2 constant in storing valt, bij het starten van de auto wil de rlink niet opstarten. Echt heel hinderlijk. Ambient verlichting is ook uit, radio idem. Na minuut of 2 is ie wel weer bij de les maar wat het is?
Ook de my sense instellingen lijken ook de kluts kwijt. Telkens start ie op als neutral (als je ergens een sport instelling voor gekozen hebt) maar dan heeft ie een mengeling van je persoonlijke instellingen en neutral..Vrij irritant.

Vind het wel jammer dat er geen updates meer voor komen..Ding staat nog op 7.nogwat maar de instel mogelijkheden zijn beperkt, je kan niks veranderen bijvoorbeeld op je HUD of dat je bijvoorbeeld een andere instelling kunt weergeven op je dashboard.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• PhilipsFan
Nog maar weer eens een vraagje. Ik heb de afgelopen tank vrij rustig gereden. Niet sloom, gewoon zoveel mogelijk de geldende snelheid en vlot doorrijden, maar wel opletten bij het optrekken en goed vooruit kijken om te voorkomen dat je hard moet remmen. Het verbruik van de Espace was 7,8 l/100km volgens de boordcomputer.

Nu heb ik net weer getankt en ik dacht, laat ik de ECO stand eens een tank proberen. Ik gebruikte eerder alleen de COMFORT stand. Ik heb er een stuk mee gereden en het gemiddeld verbruik staat nu op 5,6 l/100km.

Hoe kan dat verschil zo groot zijn? Ik snap dat bij ECO van alles wordt geoptimaliseerd, de airco wordt bijvoorbeeld alleen aangezet als het echt nodig is en de versnellingsbak schakelt wat gunstiger, maar dit verschil is huge! En hij rijdt helemaal niet hopeloos, eigenlijk merkte ik niet zoveel verschil. Meer mensen die dit hebben gemerkt?

• Worteltjestaart
Het verschil is inderdaad wel groot.
Nou heeft mijn Mégane 2015 geen ECO-stand, maar ik merk wel dat er behoorlijk wat verschil kan zitten tussen de ene en de andere tank. Een verschil van zeker 0.5 liter per 100 komt voor.

Ik heb daaruit in ieder geval geleerd dat ik niet op basis van één tankbeurt bepaal of een bepaalde verandering van woonwerkverkeerroute, bandenspanning, weer, oid, zoveel effect heeft. Altijd 3 of 4 tanks middelen.

• aReaRe
  • Niet online
Ik ben al blij dat ik 1 op 8 haal als ik de caravan erachter heb hangen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-06 07:26
Pindakaas schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:34:
Mijn parkeersensor was bijna continu aan het piepen en er bleek een blaasje te zitten op 1 van de sensors.
Ik heb het blaasje weg gekrabt en nu doet hij het super, maar heb ik een witte plek op de parkeersensor zitten omdat de verf er af is. Kan ik een parkeersensor verfen?
Werken ze bij jou wel goed dan?
Bij mijn Talisman piepen ze pas op het moment dat ik mijn gordel al weer uit heb zo ongeveer. Tijdens het parkeren zijn ze veel te laat. Ik kan totaal niet op die dingen vertrouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pindakaas
Ja nu doen ze het perfect.
Ze piepen netjes als ik ergens in de buurt kom met mijn achterbumper. Zodra het een constante pieptoon wordt zit ik ongeveer 10cm er vanaf met mijn trekhaak. Veel beter!

Zit er zo'n grote vertraging op bij jouw dan, wel vreemd. Misschien de sensorwaardes eens (laten) uitlezen?

don't mind me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:20

Bene

list incomprehension

Wellicht kan iemand hier het antwoord zo uit zijn mouw schudden. Ik heb een Megane III Limited uit 2014 en ik wil de audio verbeteren. Ik heb lege tweeter doosjes met de aansluiting er al in. Als ik online zoek kom ik een hoop dode links tegen en combo setjes waarvan de tweeters volgens mij veel te diep zijn. Iemand een tip?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
@Bene Focal IFR 130-4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bene

Bene

list incomprehension

Exact dat. Dank je wel!

Acties:
  • 0Henk 'm!
PhilipsFan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:46:
Nog maar weer eens een vraagje. Ik heb de afgelopen tank vrij rustig gereden. Niet sloom, gewoon zoveel mogelijk de geldende snelheid en vlot doorrijden, maar wel opletten bij het optrekken en goed vooruit kijken om te voorkomen dat je hard moet remmen. Het verbruik van de Espace was 7,8 l/100km volgens de boordcomputer.

Nu heb ik net weer getankt en ik dacht, laat ik de ECO stand eens een tank proberen. Ik gebruikte eerder alleen de COMFORT stand. Ik heb er een stuk mee gereden en het gemiddeld verbruik staat nu op 5,6 l/100km.

Hoe kan dat verschil zo groot zijn? Ik snap dat bij ECO van alles wordt geoptimaliseerd, de airco wordt bijvoorbeeld alleen aangezet als het echt nodig is en de versnellingsbak schakelt wat gunstiger, maar dit verschil is huge! En hij rijdt helemaal niet hopeloos, eigenlijk merkte ik niet zoveel verschil. Meer mensen die dit hebben gemerkt?
Het grootste verschil in de Eco stand is hoe je gaspedaal reageert (de reactie curve is volledig anders). Dat betekent in feitje dat je onder alle omstandigheden minder gas geeft als zonder Eco. Alleen als je hem door het klikje heen trapt (kick down) krijg je 100% acceleratie vraag (vol gas). Het verschil is in de praktijk meestal ergens tussen de 1.5 en 4.0 l/100 km, afhankelijk van je rijstijl. Acceleratie neemt significant af maar als je daarvoor al rustig reed zul je weinig verschil merken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
melcon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Het grootste verschil in de Eco stand is hoe je gaspedaal reageert (de reactie curve is volledig anders). Dat betekent in feitje dat je onder alle omstandigheden minder gas geeft als zonder Eco. Alleen als je hem door het klikje heen trapt (kick down) krijg je 100% acceleratie vraag (vol gas). Het verschil is in de praktijk meestal ergens tussen de 1.5 en 4.0 l/100 km, afhankelijk van je rijstijl. Acceleratie neemt significant af maar als je daarvoor al rustig reed zul je weinig verschil merken.
Klinkt plausibel. Het verschil is inmiddels wel wat kleiner geworden (heb een stuk 130 gereden op de snelweg), maar nog steeds 1,4 liter per 100km. Het ligt denk ik aan mijn rijstijl. Normaal gesproken rij ik vrij rustig, dan maakt het niet zoveel verschil. Maar soms wil je even snel (invoegen oid) en dan gaat het gas er flink op, die situatie maakt inderdaad ook niet zoveel verschil.

Ik ben er wel blij mee dat de auto toch wat zuiniger is dan ik dacht. Ik ga even de tank leegrijden (dat is dus nog ruim 700km te gaan :) ) en dan even kijken. Waarschijnlijk zet ik 'm dan op Perso met alleen de aandrijflijn op ECO, want die airco vind ik toch wel prettig. Inmiddels heb ik de achtergrondkleur wel weer op paars gezet, want dat groene dashboard lijkt echt nergens naar...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Weekendje weg met de Captur en de caravan.

Het geheel hangt naar mijn zin wat te ver achterover. Dat moet ik nog fixen.

Het rijd echter best wel goed.
Onze Captur is de 0,9 TCE variant met "slechts" 90pk.
Echter zo in NL is de 5de versnelling goed bruikbaar (geen 6 bak).
96 km/u op de cruise, bij inhalen van een vrachtwagen gewoon gas er bij en dan zit ik zo op de 110km/u.
Ook spoort het goed, geen geslinger of zo, fijne stabiele combinatie.

Nadeel: geen temperatuur meter.
Dat vond ik in mijn campers altijd wel een fijne indicatie van de status van het motorblok.
Ik heb wel zo een wifi OBD2 dongle, ff een app zoeken om de olie temp uit te lezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08:45
moet je dat wel willen joh.. met een 0,9 liter 3 cilinder een caravan trekken? :?
ik moet er zelfs met mijn 1.2TCE 130pk niet aan denken.. sterker nog.. heuvel op volgepakt voor een vakantie heeft ie het al zwaar 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
Bommes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:20:
Weekendje weg met de Captur en de caravan.

[Afbeelding]

Het geheel hangt naar mijn zin wat te ver achterover. Dat moet ik nog fixen.

[Afbeelding]

Het rijd echter best wel goed.
Onze Captur is de 0,9 TCE variant met "slechts" 90pk.
Echter zo in NL is de 5de versnelling goed bruikbaar (geen 6 bak).
96 km/u op de cruise, bij inhalen van een vrachtwagen gewoon gas er bij en dan zit ik zo op de 110km/u.
Ook spoort het goed, geen geslinger of zo, fijne stabiele combinatie.
Dat is ook mijn ervaring met de Clio Estate met de Carvavelair erachter.

Mooie combinatie, en hij hangt wat achterover.
Nadeel: geen temperatuur meter.
Dat vond ik in mijn campers altijd wel een fijne indicatie van de status van het motorblok.
Ik heb wel zo een wifi OBD2 dongle, ff een app zoeken om de olie temp uit te lezen.
Geen temperatuurmeter is een nadeel, waar haal je zo'n wifi OBD2 dongle :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Khaelos schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:10:
moet je dat wel willen joh.. met een 0,9 liter 3 cilinder een caravan trekken? :?
ik moet er zelfs met mijn 1.2TCE 130pk niet aan denken.. sterker nog.. heuvel op volgepakt voor een vakantie heeft ie het al zwaar 8)7
Zoals ik al schreef is het in NL goed te doen.
Daarbij de opmerking dat onze caravan wel echt lichtgewicht is, witte plaat dus maximaal 750kg.
Neemt niet weg dat het wel flink wat wind vangt.
Even goed rijd het heel redelijk.
Mijn oude campers hadden alle een 2.5 D zonder turbo.
75pk's op bijna 3500kg met de stroomlijn van een zeecontainer op wielen.
Dat was berg op terug naar zijn 3 en volgas met 70km naar boven. Soms wel minder zelfs.
Tot grote ergernis van de vrachtwagenchauffeurs die met meestal 4 of 5 honderd peekaah's onderweg zijn.

Ik had ook liever een sterkere auto gehad, door was echter wat ons budget toeliet dus moeten we het er mee doen.
Ik heb volledig vertrouwen dat we overal komen waar we willen, dan soms maar wat langzamer.
aReaRe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:36:
Mooie combinatie, en hij hangt wat achterover.

Geen temperatuurmeter is een nadeel, waar haal je zo'n wifi OBD2 dongle :?
Inderdaad hangt het achterover, te veel naar mijn zin.
De as is in de loop van de 44 jaar dat het ding is is wel wat doe gezakt.
Ga morgen even bellen naar een specialist voor torsie assen. Kijken of ze weer nieuwe rubbers in kunnen steken.

Ze een dongle heb ik via AliExpress besteld.
Met je laptop kun je erg veel uit lezen met speciale software.
Zelfs best om nog wat aanpassen enzo.
Voor je smartphone heb je diverse gratis apps waarmee je zaken als temperatuur van het koelwater of olie kunt weergeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Zoals ik al schreef is het in NL goed te doen.
Daarbij de opmerking dat onze caravan wel echt lichtgewicht is, witte plaat dus maximaal 750kg.
Neemt niet weg dat het wel flink wat wind vangt.
Even goed rijd het heel redelijk.
Mijn oude campers hadden alle een 2.5 D zonder turbo.
75pk's op bijna 3500kg met de stroomlijn van een zeecontainer op wielen.
Dat was berg op terug naar zijn 3 en volgas met 70km naar boven. Soms wel minder zelfs.
Tot grote ergernis van de vrachtwagenchauffeurs die met meestal 4 of 5 honderd peekaah's onderweg zijn.

Ik had ook liever een sterkere auto gehad, door was echter wat ons budget toeliet dus moeten we het er mee doen.
Ik heb volledig vertrouwen dat we overal komen waar we willen, dan soms maar wat langzamer.
Mijn pa reed vroeger met een Citroën CX Diesel zonder turbo met erachter een Alpenkreuzer. We zijn er mee in Italië gekomen , en Luik uit was ook terug naar 3 en baksteen op het gaspedaal.

Die Capture van jou / mijn Clio komen vast wel boven in de 3e versnelling hoog in de toeren, en uiteraard de airco uit (scheelt wat pk's), en verwarming op standje cremeren :+
Ze een dongle heb ik via AliExpress besteld.
Met je laptop kun je erg veel uit lezen met speciale software.
Zelfs best om nog wat aanpassen enzo.
Voor je smartphone heb je diverse gratis apps waarmee je zaken als temperatuur van het koelwater of olie kunt weergeven.
De eerste keer dat ik op Aliexpress ga kijken, en bestellen :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
aReaRe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:48:
[...]De eerste keer dat ik op Aliexpress ga kijken, en bestellen :>
Nu nog? Zorg dan iig dat je pakje niet uit China verzonden wordt maar uit de EU. Of je moet gokken dat het nog voor 1 juli binnenkomt, of invoerkosten niet erg vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Nu nog? Zorg dan iig dat je pakje niet uit China verzonden wordt maar uit de EU. Of je moet gokken dat het nog voor 1 juli binnenkomt, of invoerkosten niet erg vinden.
Die enige en eerste keer dat ik iets bestel uit China :P
Of ik moet zoiets hier in Europa weten te vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zijn ook voor weinig te vinden op bol.com of zo (zoals die je in de DM aan me vroeg).
Ik heb Torque lite op mijn telefoon staan, beetje vreemde app maar volgens mij kon ik daar wel op zijn minst te temperatuur mee uitlezen.
Maar er zijn er nog vast me die het netter en of beter kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
En deze besteld, eens kijken wat de temperatuur doet onder belasting, volgende week (5 juni) proef kamperen op een camping in Koudum.

https://www.bol.com/nl/p/...-iphone/9200000074612867/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net een mailtje gestuurd naar Dekker motorport gestuurd om te informeren naar de mogelijkheden en kosten om de Captur te chippen.
Het was allemaal goed te doen, echter zit je met de 90 op de tomtom net tussen de 4 en de 5 in. 5 net te weinig kracht en de 4 naar mijn zin te hoog verbruik.
Toeren vallen nog wel mee, iets van 3 a 3,5 duizend toeren per minuut.
Verbruik schiet dan echter omhoog naar 1 op 8 a 1 op 9.
Dat vond ik wat heftig.

Het is dus goed te rijden, voor de 0,9 met de 90 pk valt het zeer zeker niet tegen.
Verschil was dat heen de wind in de rug was, en best flink.
Nu was het wind stil of op zin minst op de kop. Dat scheelt echt aanzienlijk.
Heen de 200km met 1 op 13 gemiddeld gereden, terug 1 op 10 gemiddeld.

Of kan ik beter X duizend bijleggen en een 1.2 TCE Captur automaat gaan zoeken?
Dilemma's... :?
Het liefste zou ik een Kadjar automaat kopen, dat laat het budget echter zeker niet toe.
Dus of nu doorsparen en over 1,5 a 2 jaar opzoek naar een Kadjar.
Of nu onze Captur chippen, of optie 3 inruilen op een sterkere Captur 1,2 maar dan voorlopig zeer zeker geen Kadjar

[Voor 20% gewijzigd door Bommes op 24-05-2021 22:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 14:10
Je zou ook kunnen kijken naar een Captur 1.5 DCi automaat. Ook 90 pk, maar vaak net wat meer koppel en zuiniger dan de benzine varianten.

[Voor 4% gewijzigd door pretpik op 25-05-2021 08:21]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:51:
Net een mailtje gestuurd naar Dekker motorport gestuurd om te informeren naar de mogelijkheden en kosten om de Captur te chippen.
Het was allemaal goed te doen, echter zit je met de 90 op de tomtom net tussen de 4 en de 5 in. 5 net te weinig kracht en de 4 naar mijn zin te hoog verbruik.
Toeren vallen nog wel mee, iets van 3 a 3,5 duizend toeren per minuut.
Verbruik schiet dan echter omhoog naar 1 op 8 a 1 op 9.
Dat vond ik wat heftig.

Het is dus goed te rijden, voor de 0,9 met de 90 pk valt het zeer zeker niet tegen.
Verschil was dat heen de wind in de rug was, en best flink.
Nu was het wind stil of op zin minst op de kop. Dat scheelt echt aanzienlijk.
Heen de 200km met 1 op 13 gemiddeld gereden, terug 1 op 10 gemiddeld.

Of kan ik beter X duizend bijleggen en een 1.2 TCE Captur automaat gaan zoeken?
Dilemma's... :?
Het liefste zou ik een Kadjar automaat kopen, dat laat het budget echter zeker niet toe.
Dus of nu doorsparen en over 1,5 a 2 jaar opzoek naar een Kadjar.
Of nu onze Captur chippen, of optie 3 inruilen op een sterkere Captur 1,2 maar dan voorlopig zeer zeker geen Kadjar
Precies wat ik reeds al had meegemaakt (90km/h in 5 net te weinig kracht, in 4 wel kracht maar tegen de 3500 toeren).
Ik ga eens kijken naar chippen of toch naar die 1,2TCE automaat eens kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khaelos
Ik heb denk een jaartje geleden contact gehad over het chippen van mij megane 4 1.2 TCe.
Toen wisten zij mij te melden dat ze nog geen ervaring hadden met deze motor maar het wel wilden proberen, echter wilde ik geen proefkonijn zijn :+
Ik heb ook zitten denken aan chippen, dat zou hem brengen van 130pk naar 145pk en van 200nm naar 250nm koppel.
Maar is dat het allemaal wel waard?
Toch even 300-500€ afhankelijk waar je het laat doen

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Bommes Het blauwe lampje van de koelvloeistof wat aangeeft dat deze koud is en wat uitgaat als die warm wordt, die wordt rood op het moment dat je richting een temperatuur gaat die te warm dreigt te worden. Deze gaat dus ruim op tijd aan en niet te laat. Het is verstandig om dan binnen 5-10 minuten te stoppen en de motor af te laten koelen en vooral te inspecteren wat er aan de hand is (onder normale omstandigheden - ook bij extreme warmte - komt de temp daar niet in de buurt, ook niet onder volle belasting).

@Khaelos Ik heb alle privé auto's met turbo motor die ik heb c.q. gehad heb altijd gechipt, dat extra koppel is heel fijn en bij hetzelfde rijgedrag neemt het verbruik ook nog af (bij diesel zelfs significant). Het is uiteraard je eigen keuze en niet geheel zonder risico, belasting neemt wel toe op het moment dat je het extra gebruikt. Maar mechanisch is die ruimte er wel bij de meesten motoren/vbak combinaties in het geval van Renault.

[Voor 30% gewijzigd door melcon op 25-05-2021 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:30:
@Bommes Het blauwe lampje van de koelvloeistof wat aangeeft dat deze koud is en wat uitgaat als die warm wordt, die wordt rood op het moment dat je richting een temperatuur gaat die te warm dreigt te worden. Deze gaat dus ruim op tijd aan en niet te laat. Het is verstandig om dan binnen 5-10 minuten te stoppen en de motor af te laten koelen en vooral te inspecteren wat er aan de hand is (onder normale omstandigheden - ook bij extreme warmte - komt de temp daar niet in de buurt, ook niet onder volle belasting).
Bedankt voor deze tip (ik heb hetzelfde motorblokje alleen in een iets andere carrosserie) :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@melcon kijk daar heb ik iets aan, ik dacht het gaat pas aan als het te laat is.
Scheelt ook weer met de telefoon en OBD dongle hannesen.

@Khaelos Ik lees op een clio forum dat ze 0.9 tce in de clio al wel vaker hebben gechipt, staat ook op hun site dacht ik.
In de Captur is het de zelfde motor.
Ik wacht hun reactie even af. Mijn verwachting is inderdaad iets tussen de 300 en de 500 daar voor kwijt te zijn.
En dat maakt de afweging wat lastig, voor dat geld heb ik geen andere auto. Echter heeft onze Captur wel al 135.000km gereden.
Dat vind ik niet veel maar om te gaan chippen misschien wel?
Nogmaals het is goed te doen zo, met dit vermogen en ons erg lichte aanhangertje, in de bergen zal het wel ff aanpoten zijn en gewoon soms de verstandige en rechts gaan hangen in zijn 3 tussen de zware vrachtwagens.

@pretpik Bij mijn vorige werk had ik een Clio 1.5 DCI als zakelijke auto, de 110pk uitvoering (nog net vor de verlaging besteld en geleverd).
Niet een automaat maar 6 hand bak. Erg fijn blokje met flink wat power.
Echter rijden wij privé niet genoeg om een dieseltje te verantwoorden, anders was inderdaad de keuze heel makkelijk.

Nou ja er met mij best veel auto eigenaren met dit soort keuzes zitten.
Opzoek naar iets anders en dus flink afschrijven.
Die paar keer per jaar met de caravan maar voor lief nemen en rustig aan doen
Ding laten chippen en er van uit gaan dat het allemaal heel blijft?
We vinden beide de Captur wel een fijne auto, gewoon simpel no nonsens, rijd best goed en vooral makkelijk voor de vrouw. Voor nu nog ruim genoeg, met ons 2tjes en 1 babytje.

Oh en het ziet er (over smaak valt niet te twisten) gewoon leuk uit in zo een opvallende kleur *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Bommes Het blijft uiteraard jammer dat er niet gewoon een kvs meter (+ olie temp + olie druk) in zit, dan kun je gewoon zien of de temp oploopt of niet. Chippen met hoge km. standen heb je mogelijk het risico dat een al bijna versleten koppeling nog wat sneller verslijt en vervangen moet worden waarbij dat zonder chippen misschien nog 10k of 20k langer geduurd zou hebben. Bij 135k overigens zeer onwaarschijnlijk. Mijn Laguna I die ik ooit gehad heb in een ver verleden heb ik gechipt bij 250k op de klok en door gereden tot 420k op de teller en toen mocht die er uit vanwege lease auto. Onverwoestbare auto was dat, alleen standaard onderhoud aan gedaan, originele koppeling zat er nog in toen die weg ging.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PhilipsFan
Bommes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:43:

Oh en het ziet er (over smaak valt niet te twisten) gewoon leuk uit in zo een opvallende kleur *O*

[Afbeelding]
Ik vind het echt een leuke combinatie, vooral met dat witte dak van de Captur. Nu alleen nog de onderste helft van de caravan rood schilderen en wat zwarte randen rondom de ramen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:18
Tweaker vrienden, ik heb dringend hulp nodig. Voor een nieuw aan te schaffen Renault Megane Estate met weinig levensjaren en KM ben ik op 2 modellen gestuit. Ze zijn beide vergelijkbaar qua specs en prijs ook.
Beide auto's hebben een import verleden. Waarbij de duurste van de 2 zou hebben geleden onder vandalisme waarvoor een nieuwe zijkant nodig was. Ik ga morgen beide auto's bekijken en het contact met beide dealers is prima.. Kortom waar doe ik goed aan?

https://www.janssenkerres...leasetype=&aanschafsoort=
Met teruggave eigen auto en korting komt deze uit op: EUR. 16.800,-

https://www.hansjongerius...etype=&aanschafsoort=koop
Met teruggave eigen auto komt deze uit op: EUR. 17.300,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khaelos
Bommes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:43:
@melcon kijk daar heb ik iets aan, ik dacht het gaat pas aan als het te laat is.
Scheelt ook weer met de telefoon en OBD dongle hannesen.

@Khaelos Ik lees op een clio forum dat ze 0.9 tce in de clio al wel vaker hebben gechipt, staat ook op hun site dacht ik.
In de Captur is het de zelfde motor.
Ik wacht hun reactie even af. Mijn verwachting is inderdaad iets tussen de 300 en de 500 daar voor kwijt te zijn.
En dat maakt de afweging wat lastig, voor dat geld heb ik geen andere auto. Echter heeft onze Captur wel al 135.000km gereden.
Dat vind ik niet veel maar om te gaan chippen misschien wel?
Nogmaals het is goed te doen zo, met dit vermogen en ons erg lichte aanhangertje, in de bergen zal het wel ff aanpoten zijn en gewoon soms de verstandige en rechts gaan hangen in zijn 3 tussen de zware vrachtwagens.

@pretpik Bij mijn vorige werk had ik een Clio 1.5 DCI als zakelijke auto, de 110pk uitvoering (nog net vor de verlaging besteld en geleverd).
Niet een automaat maar 6 hand bak. Erg fijn blokje met flink wat power.
Echter rijden wij privé niet genoeg om een dieseltje te verantwoorden, anders was inderdaad de keuze heel makkelijk.

Nou ja er met mij best veel auto eigenaren met dit soort keuzes zitten.
Opzoek naar iets anders en dus flink afschrijven.
Die paar keer per jaar met de caravan maar voor lief nemen en rustig aan doen
Ding laten chippen en er van uit gaan dat het allemaal heel blijft?
We vinden beide de Captur wel een fijne auto, gewoon simpel no nonsens, rijd best goed en vooral makkelijk voor de vrouw. Voor nu nog ruim genoeg, met ons 2tjes en 1 babytje.

[Afbeelding]

Ja een auto chippen met 135k op de klok is inderdaad riskanter, alles is al een poos op elkaar in gesleten natuurlijk.
Mijn Megane heeft met 35k gelopen en heb hem net 1.5 jaar (hij is uit 2018)
Toch maar weer eens informatie inwinnen :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pindakaas
Ben benieuwd of iemand ook gaat chippen en wat dan de ervaring is.

Zit zelf af en toe ook met een schuin oog te kijken om te chippen(megane 3 1.5dci met 2ton op teller). Vooral het extra koppel is wel lekker denk ik met de caravan er achter.
Hoop alleen dat de turbo of koppeling dan niet te snel kapot gaat. (Aangezien de vorige megane de turbo kapot draaide met de caravan er achter haha)

don't mind me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
Zijn er mensen met ervaring met DDT4all? Ik wil graag dat mijn achterlichten gaan branden als de DRL aan staat, blijkbaar is dat standaard niet het geval. Maar ik vind dat wel veiliger, zeker omdat ik altijd de lichtautomaat gebruik en die best wel laat het dimlicht op doet. Met name op bewolkte regenachtige dagen vind ik het dan veiliger om ook de achterlichten aan te hebben.

Maar ik durf het niet echt aan. Ik heb een VM met DDT4all en een OBD-dongle, maar ik lees dat je het ook makkelijk kunt verprutsen als je niet goed oplet. Als je de verkeerde waarden schrijft dan kan het zelfs zijn dat je lichtmodule niet meer opstart en al je lampen het dus niet meer doen.

Er zijn nog een paar andere instellingen die ik graag zou willen:
  • Klok en buitentemperatuur op het instrumentencluster (vooral die temperatuur, daar hebben ze bij Renault niet over nagedacht. Normaal staat die alleen op het R-Link scherm, maar dat wordt onzichtbaar als je Carplay gebruikt
  • Ik zou het ook heel fijn vinden als het display altijd de actieve versnelling aangaf, bijv D7. Zal wel een autistisch trekje zijn. Ik weet alleen niet of dat uberhaupt mogelijk is.
  • Starten zonder de voet op de rem te hebben. Ik kan de motor best alvast starten terwijl ik nog bezig ben met de gordel etc. en hij staat toch altijd op N of P dus hij rijdt heus niet vanzelf weg.
Van sommige van deze opties weet ik dat ze ingesteld kunnen worden, maar ik wil natuurlijk niet bij de dealer komen janken dat m'n auto het niet meer doet omdat ik eraan geprutst heb. De meeste handleidingen op Youtube etc zijn voor de Megane, dus ik ben benieuwd of iemand het wel eens zelf met een ander model heeft geprobeerd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb met DDT4all lopen kloten met onze Captur en inderdaad de licht module startte niet meer op.
Ik merkte dit pas een paar weken later en mijn kwartje viel niet dat het door mijn acties via DDT4all kwam.
Dus zonder nadenken een afspraak gemaakt bij de garage waar de auto vandaan kwam, want nog garantie.
Die zijn gaan zoeken en hebben inderdaad de lichtmodule vervangen.

Wel heb ik de temperatuur en tijd in het display gekregen en de standaard niet ingeschakelde zuinigheid led onder de klokken aan gezet.

Bij onze Captur werden niet alle CPU's herkend er zitten er meerdere in die je via DDT4all kunt uitlezen.
Worden ze herkend kan er niet veel mis gaan je kunt dan geen verkeerde waarde aanpassen.
In mijn geval werd de dashboard module wel herkend en die kon ik dus gewoon aanpassen.
De lichtmodule niet, te oud type, en ik wilde toch iets wijzigen.
Sindsdien niet meer geprobeerd, zou namelijk best wel kunnen dat deze nieuw geplaatste module wel herkend wordt.
Er is via google best veel over te vinden, er is een of andere spanjaard dacht ik met een Megane die heel veel uitleg filmpjes op youtube heeft.

Wat betreft de tunning, ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vragen via het contact formulier bij Dekker op de site.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:21:

Wat betreft de tunning, ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vragen via het contact formulier bij Dekker op de site.
Ik wacht wel op je antwoord, voorzichtig ben ik al aan het rondkijken naar een Clio Estate 1,2TCE met automaat.
Hopelijk bij dezelfde Renault dealer, staat er een te koop die al langer staat dan mijn huidige auto.
Ietsje ouder, meer opties (twijfel of het DAB heeft) maar wel met trekhaak, A/C en panoramadak, gespoten in de kleur metallic rood :)

• Worteltjestaart
PhilipsFan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:07:
Ik wil graag dat mijn achterlichten gaan branden als de DRL aan staat, blijkbaar is dat standaard niet het geval. Maar ik vind dat wel veiliger, zeker omdat ik altijd de lichtautomaat gebruik en die best wel laat het dimlicht op doet. Met name op bewolkte regenachtige dagen vind ik het dan veiliger om ook de achterlichten aan te hebben.
Kun je dan niet beter standaard altijd je lichten aan laten?
Mijn Mégane staat altijd op dimlicht, gaat toch automatisch uit als je na uitzetten van de motor de deur opent... en weer aan bij starten. Ik gebruik de lichtautomaat om dezelfde reden niet, wmb nutteloze uitvinding.

• PhilipsFan
Bommes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:21:
Ik heb met DDT4all lopen kloten met onze Captur en inderdaad de licht module startte niet meer op.
Ik merkte dit pas een paar weken later en mijn kwartje viel niet dat het door mijn acties via DDT4all kwam.
Dus zonder nadenken een afspraak gemaakt bij de garage waar de auto vandaan kwam, want nog garantie.
Die zijn gaan zoeken en hebben inderdaad de lichtmodule vervangen.

Wel heb ik de temperatuur en tijd in het display gekregen en de standaard niet ingeschakelde zuinigheid led onder de klokken aan gezet.

Bij onze Captur werden niet alle CPU's herkend er zitten er meerdere in die je via DDT4all kunt uitlezen.
Worden ze herkend kan er niet veel mis gaan je kunt dan geen verkeerde waarde aanpassen.
In mijn geval werd de dashboard module wel herkend en die kon ik dus gewoon aanpassen.
De lichtmodule niet, te oud type, en ik wilde toch iets wijzigen.
Sindsdien niet meer geprobeerd, zou namelijk best wel kunnen dat deze nieuw geplaatste module wel herkend wordt.
Er is via google best veel over te vinden, er is een of andere spanjaard dacht ik met een Megane die heel veel uitleg filmpjes op youtube heeft.

Ah, fijn, dus als de module herkend wordt dan gaat het wel goed, als de module niet herkend wordt dan kan het fout gaan, klinkt logisch. Thanks.
Worteltjestaart schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Kun je dan niet beter standaard altijd je lichten aan laten?
Mijn Mégane staat altijd op dimlicht, gaat toch automatisch uit als je na uitzetten van de motor de deur opent... en weer aan bij starten. Ik gebruik de lichtautomaat om dezelfde reden niet, wmb nutteloze uitvinding.
Dat zou misschien ook kunnen, ik heb nog niet geprobeerd of de lichten inderdaad uit gaan als ze aan staan en je de auto verlaat. Maar ik wil liever overdag gewoon de DRL gebruiken, daar is het voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Worteltjestaart
PhilipsFan schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:52:
Dat zou misschien ook kunnen, ik heb nog niet geprobeerd of de lichten inderdaad uit gaan als ze aan staan en je de auto verlaat. Maar ik wil liever overdag gewoon de DRL gebruiken, daar is het voor.
De lichtsensor is er net zo goed om te gebruiken toch? Niet helemaal een consequente benadering ;)

Ik snap die DRL-hype sowieso niet, mede inderdaad vanwege het niet simultaan branden van de achterlichten, maar ook omdat de DRL imho absoluut ongeschikt is voor gebruik in regen, sneeuw of mist maar de gemiddelde bestuurder geen sjoege geeft om zelf de juiste verlichting te kiezen.

Echt, waarom niet gewoon altijd dimlicht?
Verreweg het veiligst en fool-proof.

• PhilipsFan
Worteltjestaart schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:55:
[...]

De lichtsensor is er net zo goed om te gebruiken toch? Niet helemaal een consequente benadering ;)

Ik snap die DRL-hype sowieso niet, mede inderdaad vanwege het niet simultaan branden van de achterlichten, maar ook omdat de DRL imho absoluut ongeschikt is voor gebruik in regen, sneeuw of mist maar de gemiddelde bestuurder geen sjoege geeft om zelf de juiste verlichting te kiezen.

Echt, waarom niet gewoon altijd dimlicht?
Verreweg het veiligst en fool-proof.
Volgens mij is DRL bedacht in een tijd dat de meeste auto's nog halogeenverlichting hadden. Vast een slimmerik geweest die dacht "als we nu alle auto's verplicht voorzien van leds voor overdag, dat bespaart energie en auto's worden toch beter zichtbaar." Dat is ingehaald door de tijd, want tegenwoordig kun je prima felle LED-lampen maken en die als dimlicht gebruiken...

De lichtsensor wordt zeker wel gebruikt bij DRL, namelijk om het dimlicht op te doen als het te donker wordt of als je door een tunnel rijdt. Voor de andere gevallen voldoet DRL prima, behalve dan de achterlichten. Het scheelt wellicht een beetje energie (zal wel absurd weinig zijn, want dimlicht is bij mij inderdaad ook LED) en slijtage op de dimlichten.

Bij regen voldoet DRL prima voor de zichtbaarheid, als de achterlichten zouden meedoen. Bij sneeuw of mist moet je uiteraard weer zelf gaan nadenken en de juiste lamp selecteren.

Ik kwam er trouwens achter dat de verwarming van de achterstoelen (wat ik heb) alleen leverbaar is als pakket in combinatie met voorruitverwarming (heb ik), stuurwielverwarming (check) en koplampsproeiers. Huh? Die heb ik nog nooit gezien, onder de koplampen zitten afdekkapjes. Maar ze moeten er dus wel op zitten. Wat blijkt? Die 'afdekkapjes' komen in z'n geheel omhoog als je de ruit flink sproeit en dan worden ook de koplampen gesproeid. Weer iets nieuws ontdekt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Reactie van Dekker tuning: €500 op maat geschreven tuning op de rollenbank voor onze 0.9 TCE Captur.
Dat vind ik toch wel een flink bedrag.
Waarschijnlijk komt er iets van 15 pk bij en 30 a 40nm.
Blijft het nog wel een 900cc torretje met een handbak.

Weet niet wat we er op terug krijgen bij inruil op een automaat. Er staan er genoeg op MP voor ongeveer 13 a 14k, met NAP en acceptabele kilometerstanden.
Automaat heeft standaard 120pk.
Gok dat we een 6 of 7k bij zullen moeten leggen.
Als het 7k is + inruil van onze Captur.
Daar hebben we oktober vorig jaar nog 8,5 voor betaald.
Dat maakt het wel een erg forse afschrijving.. :X

PHPResource schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:54:
Tweaker vrienden, ik heb dringend hulp nodig. Voor een nieuw aan te schaffen Renault Megane Estate met weinig levensjaren en KM ben ik op 2 modellen gestuit. Ze zijn beide vergelijkbaar qua specs en prijs ook.
Beide auto's hebben een import verleden. Waarbij de duurste van de 2 zou hebben geleden onder vandalisme waarvoor een nieuwe zijkant nodig was. Ik ga morgen beide auto's bekijken en het contact met beide dealers is prima.. Kortom waar doe ik goed aan?

https://www.janssenkerres...leasetype=&aanschafsoort=
Met teruggave eigen auto en korting komt deze uit op: EUR. 16.800,-

https://www.hansjongerius...etype=&aanschafsoort=koop
Met teruggave eigen auto komt deze uit op: EUR. 17.300,-
Ja het maakt elkaar niet veel he, als de zijschade goed hersteld is (niet zichtbaar) dan zou ik kijken bij welke combinatie (auto+bedrijf) je het beste gevoel krijgt.

@PhilipsFan DDT4All werkt in principe goed, maar zou wel altijd een screenshot "voor" maken zodat je altijd alles terug kan instellen zoals het stond, mocht je een foutje maken dan kun je het herstellen. Voor de rest vooral zoeken naar voorbeelden van mensen die het al gedaan hebben dan heb je een stukje begeleiding en dat is altijd handig. Ik heb op de Clio ook de achterlichten op altijd aan gezet, volstrekt idioot dat dit niet de standaard instelling is overigens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:31
Bommes schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:24:
Reactie van Dekker tuning: €500 op maat geschreven tuning op de rollenbank voor onze 0.9 TCE Captur.
Dat vind ik toch wel een flink bedrag.
Waarschijnlijk komt er iets van 15 pk bij en 30 a 40nm.
Blijft het nog wel een 900cc torretje met een handbak.

Weet niet wat we er op terug krijgen bij inruil op een automaat. Er staan er genoeg op MP voor ongeveer 13 a 14k, met NAP en acceptabele kilometerstanden.
Automaat heeft standaard 120pk.
Gok dat we een 6 of 7k bij zullen moeten leggen.
Als het 7k is + inruil van onze Captur.
Daar hebben we oktober vorig jaar nog 8,5 voor betaald.
Dat maakt het wel een erg forse afschrijving.. :X
Kun je dan voor dat geld niet beter die paar keer een auto huren? Is het niet bij een echte verhuurder, waar het lastig kan zijn om een trekhaak te vinden, dan wel bij snapcar of zo. Heb ik in ieder geval prima ervaringen mee. (en geen aandelen in ;) )

"The entire food industry depends on the fact that evolution doesn't happen."

Acties:
  • +2Henk 'm!

• perslucht
@PhilipsFan Met ddt4all heb je geen mogelijkheid de instellingen te backuppen. Dat heeft PyRen dan weer wel, maar dat is weer net wat minder gebruiksvriendelijk in vergelijking met ddt4all.

• Katmi
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:50
Ik ben aan het zien voor een eerste wagen en kwam via een verkoper uit op een Clio 1.4 16v met 98pk uit 2002.
Wagen heeft 140k km en ziet er uiterlijk en vanbinnen nog tip uit voor zijn leeftijd, is een bedrijf als verkoper dus krijgt onderhoud etc voor verkoop en controle op 80 punten, vraagprijs is 1900 Euro.

Nu heb ik voordien eerder naar Fiesta's uit 2005-2008 gekeken en Opel Corsa C's uit 2003-2006 maar die komen recent minder in de omgeving te koop ( toch met minder dan 150k km of zonder deuken :P )
Nu mijn vraag is zijn er wel eens dingetjes met een Clio uit die periode of is het een redelijke veilige aankoop als hij goed onderhouden is ?

Ik verwacht er ook geen 7 jaar meer mee te doen maar ook niet dat ik om de 3 weken voor elke scheet in een garage sta omdat de motor in kwestie bekend staat om alles in de soep te draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
Katmi schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:09:
Ik ben aan het zien voor een eerste wagen en kwam via een verkoper uit op een Clio 1.4 16v met 98pk uit 2002.
Wagen heeft 140k km en ziet er uiterlijk en vanbinnen nog tip uit voor zijn leeftijd, is een bedrijf als verkoper dus krijgt onderhoud etc voor verkoop en controle op 80 punten, vraagprijs is 1900 Euro.

Nu heb ik voordien eerder naar Fiesta's uit 2005-2008 gekeken en Opel Corsa C's uit 2003-2006 maar die komen recent minder in de omgeving te koop ( toch met minder dan 150k km of zonder deuken :P )
Nu mijn vraag is zijn er wel eens dingetjes met een Clio uit die periode of is het een redelijke veilige aankoop als hij goed onderhouden is ?

Ik verwacht er ook geen 7 jaar meer mee te doen maar ook niet dat ik om de 3 weken voor elke scheet in een garage sta omdat de motor in kwestie bekend staat om alles in de soep te draaien.
Volgens mij is dat redelijk veilig. Het motorblok K4J zijn volgens mij geen grote problemen van bekend, mits netjes onderhouden met de voorgeschreven olie. Controleer het onderhoudsboekje goed en let vooral op wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is. Dat moet bij 120k of 5 jaar. Vraag de verkoper naar het olieverbruik. Een beetje verbruik is wel normaal, maar als het meer dan 1 liter per 1000km is, dan zou ik er nog wel even over nadenken. Het geeft niks, maar je blijft bijvullen. Maak een proefrit en let op de airco (koelt hij goed), koppeling (niet slippen), controleer of hij goed remt (niet scheef trekt) en of hij niet haakt bij het schakelen. 140k is niet heel veel, maar het hangt er heel erg vanaf hoe ermee is omgegaan.

Overigens koop je wel een auto van 19 jaar oud. 'Redelijk veilig' betekent niet dat je geen problemen krijgt. Slijtagedelen heb je bij elk model, maar na 19 jaar kan er wel eens wat stuk gaan. Denk aan remschijven, remleidingen, koppeling, katalysator, versnellingsbak, aircocompressor. Houd er rekening mee dat je wat kosten gaat maken de komende tijd en zet daar wat geld voor opzij, dan kun je hier nog best een flink eind mee rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: juli 2011
  • Nu online
Later dit jaar mag ik een leaseauto gaan rijden. De Arkana vind ik erg mooi. Maar óf ik kijk niet goed óf deze heeft geen optie om een panorama dak te installeren. Weet iemand of dit klopt? Ben bij de lokale dealer geweest maar die wisten erg weinig naast dat ze hem deze zomer verwachten.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 11:35

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben sinds kort op zoek naar een auto. Ik heb als leaseauto een tijd lang een Clio IV uit 2014 gehad. Had toen ik 'm kreeg 50k op de teller staan. Ik vond het een erg fijne auto, erg compleet ook met alle opties die ik belangrijk vind: speed limiter, airco, navigatie, muziek/belllen via telefoon. Ik zie ze nu ook staan voor zo'n 7k euro met om en nabij de 90k km op teller. ANWB schrijft dat dit model ook als betrouwbaar te boek staat, hoe is jullie ervaring hiermee? Is een Clio IV met 100k op teller als 2e hands aan te raden?

3.14159265459 | Barbecue, barbecme...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bene

Bene

list incomprehension

Nogmaals bedankt. Ik kwam op Marktplaats een "Focal IFR 165" tegen, met versterkte subwoofer. Dat was wat ingewikkeld, die heb ik laten inbouwen. Super geluid. Hard ook.

Ik moest alle systeem geluidjes zachter zetten en die blijken natuurlijk op verschillende plaatsen te zitten. Ik kreeg mijn kinderen aan het huilen tijdens een stuk traject controle en heb een piep in mijn oren van toen ik achteruit reed en ontdekte dat ook de achteruitrij sensor een eigen volume optie heeft :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 12:10
Bene schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:28:
[...]

Nogmaals bedankt. Ik kwam op Marktplaats een "Focal IFR 165" tegen, met versterkte subwoofer. Dat was wat ingewikkeld, die heb ik laten inbouwen. Super geluid. Hard ook.

Ik moest alle systeem geluidjes zachter zetten en die blijken natuurlijk op verschillende plaatsen te zitten. Ik kreeg mijn kinderen aan het huilen tijdens een stuk traject controle en heb een piep in mijn oren van toen ik achteruit reed en ontdekte dat ook de achteruitrij sensor een eigen volume optie heeft :)
Zou je kunnen laten weten hoe moeilijk of makkelijk dit is en wat het gekost heeft, pm is prima. Ik wil dit ook in mijn Megane doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bene

Bene

list incomprehension

Lightning89 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:43:
[...]

Zou je kunnen laten weten hoe moeilijk of makkelijk dit is en wat het gekost heeft, pm is prima. Ik wil dit ook in mijn Megane doen.
Ik heb een Focal set ("Focal IFR 165-4.1") voor 250 euro op Marktplaats gevonden, die was nog nieuw. Ik kwam niet uit de handleiding, die verteld niets over hoe je de deuren uit elkaar haalt bijvoorbeeld. De inbouw was 300 euro bij de lokale beunhaas, dat was duur, maar hij vertelde dat Focal wil dat je de versterker op de 12v aansluiting aan prikt en dat de kabelboom daar naartoe uit té dun draad bestond voor het amperage dat er overheen zou gaan. Dus die is vervangen.

Ik had wat keuzes met de subwoofer, die hebben we uiteindelijk een kwartslag gedraaid onder de passagiersstoel gezet.

Dit was een megane limited (2014). Ik heb jaren de bose variant gereden, met de subwoofer onder de voeten van de passagiersstoel, die vond ik best okay. Dit klinkt beter, maar niet 550 euro beter.

[Voor 14% gewijzigd door Bene op 04-06-2021 19:20]

• perslucht
@Bene Goede keuze om voor die hele set te gaan. Paste die 165 versie wel?
Ik heb ook de ibus 2.1 subwoofer ingebouwd. Ook aparte kabel aangelegd voor de voeding. Heb alleen het probleem dat de sub/versterker plopt als de geschakelde + uit gaat. Heb jij dat niet?

Ik heb trouwens JBL speakers gebruikt.

• PauseBreak
perslucht schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:42:
@PhilipsFan Met ddt4all heb je geen mogelijkheid de instellingen te backuppen. Dat heeft PyRen dan weer wel, maar dat is weer net wat minder gebruiksvriendelijk in vergelijking met ddt4all.
PyRen heeft wel als voordeel dat je er minder snel zaken echt kapot mee maakt. Het is iets toegankelijker en vergevingsgezinder dan ddt4all.

Nee, merp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online
Hoe krijg je een Renault Clio 0,9l 90 pk op een verbruik van 1:6 :+ :*) :X

Hang er een caravan achter, het motortje moet zwaar presteren en zelfs het nemen van de Ketelbrug moest ik terug naar 3 :*)
Dit op een afstand van heen en terug van 155 km.

Caravan weegt net geen 950kg (weegbrug).

Afijn, ik ga morgen opzoek naar een Clio 1,2 Estate automaat ( hi @Bommes :w ) :+

[Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 06-06-2021 17:52]

Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True