Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18:03

Mrjraider

De mannelijke zuster

melcon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:56:

@Mrjraider Kan ook het knopje zijn, als het rubber gescheurd / stuk is staat er waarschijnlijk vocht in dan doet deze ook niets meer. Dat is overigens een 5 minute fix.
Dat is dan openen, drogen en dicht? Ik heb twee linker handen als het aankomt op auto's :+
Zal eens kijken hoe dat rubber eruit ziet...

Het rubber zelf is nog compleet heel. Zoals het eruit ziet. Maar goed kan alsnog natuurlijk door droogte scheurtjes.

[Voor 12% gewijzigd door Mrjraider op 15-01-2021 09:46]

At the end of the line a survivor will be born

• Martijn1990
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06 16:25

Ja het heeft zin, zo lang je het extra koppel/vermogen niet gaat gebruiken. Wat uiteraard verleidelijk is om wel te doen en dan zal het verbruik nagenoeg gelijk blijven of zelfs iets stijgen. Je hebt ook de mogelijkheid tot eco tuning, meestal is dat het aanpassen van de gaspedaal mapping zodat je minder gas geeft (20% pedaal = 10% gas b.v.). Dat uiteraard wel in combinatie met vermogens tuning.

@Martijn1990 Wat gebeurt als je een andere deur probeert op het moment dat die niet ontgrendeld?
Bedankt voor je reactie! Chippen blijft op de (lange termijn) wishlist :D En wat de deur betreft, volgens mij doet hij het dan ook niet. Zal ook eens de andere sleutel proberen.
Mrjraider schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Dat is dan openen, drogen en dicht? Ik heb twee linker handen als het aankomt op auto's :+
Zal eens kijken hoe dat rubber eruit ziet...

Het rubber zelf is nog compleet heel. Zoals het eruit ziet. Maar goed kan alsnog natuurlijk door droogte scheurtjes.
Nieuw knopje bestellen, oude knopje er uit wippen, stekker er af, stekker op het nieuwe knopje, nieuwe knopje terugduwen. Maar als het rubber nog heel is heb je kans dat het inderdaad niet het knopje is maar vaak is het rubber gescheurd aan de achterkant, precies tussen de rand en de bolling en kun je dat heel lastig zien / voelen.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

melcon schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Nieuw knopje bestellen, oude knopje er uit wippen, stekker er af, stekker op het nieuwe knopje, nieuwe knopje terugduwen. Maar als het rubber nog heel is heb je kans dat het inderdaad niet het knopje is maar vaak is het rubber gescheurd aan de achterkant, precies tussen de rand en de bolling en kun je dat heel lastig zien / voelen.
Nu hoor ik de kofferbak sowieso niet klikken als ik de auto op slot doe of van het slot haal. Kan me niet heugen dat ie dat ooit gedaan heeft zeg maar... probleem is wel ontstaan nadat deze door de wasstraat is geweest dus vocht kan best :+

Zal eens googlen naar een knopje..

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11:50
Bedankt @melcon :) Het is een 2011 s204, foto’s hier. (HK)

Nee, merp!

@PauseBreak Klinkt goed, ik heb geen HK toegang dus kan de fotos niet zien.

• PauseBreak
melcon schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:47:
@PauseBreak Klinkt goed, ik heb geen HK toegang dus kan de fotos niet zien.
Ah, ik dm je de linkjes wel even dan :)

Nee, merp!

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:32

Bommes

Capo del formaggio

Met onze Captur (2012 0.9 tce versie) kreeg ik het verbruik niet heel veel beter dan 1 op 14
Is mijn vriendin vorige week er een dagje mee weg geweest, Eindhoven naar Zoetemeer en weer terug.
Staat ineens het gemiddelde verbruik op 1 op 17.. :X

Het kan dus wel. :P
Zal wel aan mijn rechter voet liggen gok ik zo.

Hier meer Renault rijders met een (vorige serie) Captur?
Het is eigenlijk een opgehoogde Clio, die ik zakelijk eentje heb gehad(2018 versie).
De Clio vond ik een stuk meer lawaai maken binnen, onze Captur is een stuk stiller.
Natuurlijk nu benzine vs een Clio diesel maar los van het motor geluid is het rij geluid ook een stuk minder in de Captur.
Dat bevalt me wel beter.
Nadeel is wel dat de Captur zo mogelijk nog stugger geveerd is dan de Clio was (Bose uitvoering met 18 inch)
Zeker met drempels moeten we echt rustig aan doen.
Daarom de vraag zijn er meer Captur rijders die die ervaring hebben?

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:21
[...]

Ja het heeft zin, zo lang je het extra koppel/vermogen niet gaat gebruiken. Wat uiteraard verleidelijk is om wel te doen en dan zal het verbruik nagenoeg gelijk blijven of zelfs iets stijgen. Je hebt ook de mogelijkheid tot eco tuning, meestal is dat het aanpassen van de gaspedaal mapping zodat je minder gas geeft (20% pedaal = 10% gas b.v.). Dat uiteraard wel in combinatie met vermogens tuning.
Is er een reden dat je het extra vermogen niet mag gebruiken. Dacht dat het ongeveer een 10% extra was dat je kon winnen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de motor en bak daar zo van afziet. Zolang je geen launch control gebruikt (weet niet of dat op de Megane GT zit).
Of bedoel je dat je zuiniger rijdt als je het vermogen niet gebruikt? Het leek me beetje een open deur intrappen om te zeggen dat je extra gaat verbruiken als je extra pk's aanspreekt :+

Ikzelf moet niet erg zien op het verbruik. Ik doe ongeveer een 3000km op een jaar. Op dat litertje meer of minder gaat het nu ook niet komen. Dat komt door het thuiswerk maar zelfs zonder thuiswerk woon ik op 7min te voet van mijn werk dus auto brengt grootste deel van de tijd op de oprit voor.
Dus zou wel gaan voor performance upgrade maar dan om wel te gebruiken.

Er zijn enkele mensen die een Peugeot 308 of een Skoda voorstellen maar in het (voor mij betaalbare) segment van snelle breaks is een Megane naar mijn gevoel het mooist qua looks maar ook het meest volledige qua uitrusting. Ik zou eigenlijk niet veel kunnen bedenken dat er niet op zit.
Kenhas schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Is er een reden dat je het extra vermogen niet mag gebruiken. Dacht dat het ongeveer een 10% extra was dat je kon winnen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de motor en bak daar zo van afziet. Zolang je geen launch control gebruikt (weet niet of dat op de Megane GT zit).
Of bedoel je dat je zuiniger rijdt als je het vermogen niet gebruikt? Het leek me beetje een open deur intrappen om te zeggen dat je extra gaat verbruiken als je extra pk's aanspreekt :+

Ikzelf moet niet erg zien op het verbruik. Ik doe ongeveer een 3000km op een jaar. Op dat litertje meer of minder gaat het nu ook niet komen. Dat komt door het thuiswerk maar zelfs zonder thuiswerk woon ik op 7min te voet van mijn werk dus auto brengt grootste deel van de tijd op de oprit voor.
Dus zou wel gaan voor performance upgrade maar dan om wel te gebruiken.

Er zijn enkele mensen die een Peugeot 308 of een Skoda voorstellen maar in het (voor mij betaalbare) segment van snelle breaks is een Megane naar mijn gevoel het mooist qua looks maar ook het meest volledige qua uitrusting. Ik zou eigenlijk niet veel kunnen bedenken dat er niet op zit.
Het open deur antwoord doelde ik op ;) Met de Mégane heb je inderdaad vrijwel alle vinkjes voor een scherpe prijs 8)

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:59

Ik zou beginnen met het nalopen van alle massa punten, gezien je koplamp niet werkt en je af en toe de laadstroom melding hebt verwacht ik dat er ergens een massa punt niet goed is, waarschijnlijk in de buurt van de dynamo/rechter koplamp. Defecte spanningsregelaar verwacht ik niet, is niet 100% uit te sluiten maar als ze defect zijn dan zijn ze normaal gesproken altijd 100% defect en gaan ze het niet opeens weer doen (uitzonderingen daar gelaten).

Je hebt het over een ODB app, dan heb je neem ik aan ook een reader? Zo ja, welke? Als dat een ELM327 of vergelijkbare is dan kun je ook Pyren op een laptop zetten en daarmee alle computers uitlezen (de ali app zal alleen de ecu uitlezen + wat standaard odb waarden als spanning) en heb je met wat geluk een opgeslagen storing die je in de juiste richting wijst. Op het moment dat je met Pyren uitleest is het slim om alle opgeslagen storingen eerst te wissen, er kunnen ook oude storingen opgeslagen zijn die niet meer relevant zijn. Op het moment dat je de melding krijgt opnieuw uitlezen en dan weet je waarschijnlijk waar je moet zoeken.

Voor je koplamp zou ik gewoon gaan meten met een multimeter en de kabelboom terug volgen tot het moment dat je wel spanning meet, dan weet je waar het fout gaat. Betekent wel dat je de kabelboom even moet uitpakken en opnieuw moet inpakken (Zorg dus dat je de juiste tape daarvoor hebt voor je begint).
Ik heb mn auto toch maar naar de garage gebracht, met het slechte weer van nu heb ik echt geen zin om op de oprit te gaan sleutelen. Ik laat m gelijk voorkeuren en beslis dan of het nog nut heeft om er geld aan te besteden.

Ik heb inderdaad een ELM327, maar kende Pyren nog niet. Daar ga ik me even in verdiepen!

• Khaelos
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:10
Hoi allemaal,

Na lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt om kleinere velgen op mijn Mégane te monteren, van 235/35/19 naar 225/45/17.
Het meest wegende argument is comfort, looks zijn leuk maar als je letterlijk alles voelt continu da's is het op een gegeven moment niet leuk meer zeg maar.

Gekozen voor Mégane 3 Bose editie velgen omdat die deels zwart zijn en ik dit wel een mooie combinatie vind met de witte auto.

Wat vinden jullie er van?

https://postimg.cc/njGgsCcF

Groetjes

[Voor 3% gewijzigd door Khaelos op 23-01-2021 19:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:55
Mrjraider schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:54:
[...]

Nu hoor ik de kofferbak sowieso niet klikken als ik de auto op slot doe of van het slot haal. Kan me niet heugen dat ie dat ooit gedaan heeft zeg maar... probleem is wel ontstaan nadat deze door de wasstraat is geweest dus vocht kan best :+

Zal eens googlen naar een knopje..
Wellicht mosterd na de maaltijd maar.. hoor je wel het slot in de achterklep open/dicht gaan als je de knop indrukt? Bij de Clio 3 van mijn vriendin ging de klep ook niet altijd open en moest je of de knop lang ingedrukt houden of hard duwen of een paar keer snel achter elkaar. Als de klep eenmaal open was, hoorde je hem duidelijk openen/sluiten en je hoorde ook echt dat de knop voor actie zorgde. In dit geval was het de stekker bij de schakelaar die wat corrossie had. Er zijn verscheidene filmpjes online te vinden hoe je de schakelaar uit de kofferklep krijgt maar dat is al vanzelfsprekender als je weet hoe hij eruit ziet:

In dit specifieke filmpje zie je de binnenkant:

Niet heel spannend om eens te openen en om te zien wat er aan de hand is.

• Woutersteg
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 09-03 22:46
Hallo, long time viewer hier. Maar ik had vanavond een discussie met m’n vriendin over de Clio Estate die wij vorig jaar gekocht hebben. Ik zeg dat we een auto met verborgen gebreken gekocht hebben. Aangezien we om de 2 a 3 maanden naar de garage moeten gaan om onze banden opnieuw op spanning te krijgen na melding op het dashboard.

Maar laatst viel mij iets heel raars op tijdens het schoonmaken van de auto. Ik ging met de stofzuiger onder het stuur liggen en zag het volgende

Dit lijkt mij niet helemaal ok?! De stuur(as)kolom is volledig zichtbaar en verder lijkt dit niet helemaal zoals het hoord. Ik heb tijdens de koop niet met m’n hoofd op de mat gelegen maar tijdens het stofzuigen dus wel, en schrok hier nog al van. Is er iemand die kan bevestigen dat dit niet normaal is voor een Renault Clio Estate 2015...

Alvast bedankt!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

la_fusion schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Wellicht mosterd na de maaltijd maar.. hoor je wel het slot in de achterklep open/dicht gaan als je de knop indrukt? Bij de Clio 3 van mijn vriendin ging de klep ook niet altijd open en moest je of de knop lang ingedrukt houden of hard duwen of een paar keer snel achter elkaar. Als de klep eenmaal open was, hoorde je hem duidelijk openen/sluiten en je hoorde ook echt dat de knop voor actie zorgde. In dit geval was het de stekker bij de schakelaar die wat corrossie had. Er zijn verscheidene filmpjes online te vinden hoe je de schakelaar uit de kofferklep krijgt maar dat is al vanzelfsprekender als je weet hoe hij eruit ziet:

[YouTube: Tailgate won't open? - RENAULT Laguna 3 - How to fix tailgate latch]

In dit specifieke filmpje zie je de binnenkant:

[YouTube: Tailgate switch button repair - Renault]

Niet heel spannend om eens te openen en om te zien wat er aan de hand is.
Ah bedankt :)
Nog niet naar gekeken. Zal eerst over de achterbank de kofferbak in moeten kruipen om dat ding te openen :+
Als ik die filmpjes zo zie valt het inderdaad mee.

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:02
melcon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:52:
[...]

Heb je het frontje al binnen? Ben zeer benieuwd hoe je het gemaakt hebt en wat het eind resultaat is. Dat is het enige wat mij nog tegenhoud om er één te bestellen.
Wellicht overbodig maar vond deze radio gisteravond.

Geen idee hoe de aansluitingen zijn, maar het lijkt fysiek te passen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:32

Bommes

Capo del formaggio

Woutersteg schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:02:
Hallo, long time viewer hier. Maar ik had vanavond een discussie met m’n vriendin over de Clio Estate die wij vorig jaar gekocht hebben. Ik zeg dat we een auto met verborgen gebreken gekocht hebben. Aangezien we om de 2 a 3 maanden naar de garage moeten gaan om onze banden opnieuw op spanning te krijgen na melding op het dashboard.

Maar laatst viel mij iets heel raars op tijdens het schoonmaken van de auto. Ik ging met de stofzuiger onder het stuur liggen en zag het volgende

[Afbeelding]

Dit lijkt mij niet helemaal ok?! De stuur(as)kolom is volledig zichtbaar en verder lijkt dit niet helemaal zoals het hoord. Ik heb tijdens de koop niet met m’n hoofd op de mat gelegen maar tijdens het stofzuigen dus wel, en schrok hier nog al van. Is er iemand die kan bevestigen dat dit niet normaal is voor een Renault Clio Estate 2015...

Alvast bedankt!
Ik zie niets uitzonderlijks.
Nou heb ik geen Clio dus heb ik geen specifieke kennis van hoe dat er uit hoort te zien maar wat ik op jou foto zie ziet er gewoon normaal uit voor een auto.
Ik weet niet wat je bedoeld met "verder lijkt dit niet helemaal normaal"?
Een stuurkolom zo zichtbaar is vrij normaal in ieder geval.

[Voor 4% gewijzigd door Bommes op 28-01-2021 11:02]

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

@Khaelos Looking good!

@Woutersteg Dat de stuurkolom zichtbaar is als je op de grond gaat liggen is volkomen normaal, er zijn maar heel erg weinig auto's waarbij alles wat niet zichtbaar is afgewerkt is (en dan praat je ook over een iets ander prijs segment). Ik volg even niet waarom je om de 2/3 maanden naar de garage gaat om je banden op te pompen? Dat kun je ook bij een willekeurig tankstation zelf doen of bedoel je dat de auto aan geeft dat de banden spanning laag is? Dat gaat in het geval van de Clio via het ABS systeem, als je die melding om de 2/3 maanden krijgt dan heb je waarschijnlijk 1 band die heel langzaam leeg loopt. Het systeem kalibreren kun je overigens ook zelf, geen garage voor nodig (B.v. als de melding komt of als je de banden opgepompt hebt).

Stap 1. Contact aan - Druk kort en meerdere keren op één van de knoppen voor de boordcomputer (rechter stengel) om de functie ''BANDEN SET TPW'' op het display te selecteren; - Druk lang (ruim 3 seconden) op één van de knoppen van de boordcomputer om het resetten te starten. Wanneer de boodschap ''SET TPW GESTART'' ongeveer 5 seconden verschijnt, is het verzoek om de referentiewaarde voor de bandenspanning opnieuw in te stellen verwerkt.
Stap 2. Ga enkele minuten rijden, het systeem kalibreert nu de juiste waarden voor het systeem.

@pretpik Die ziet er ook netjes uit, Latitude is gebouwd op het Laguna platform dus zou moeten passen en weinig verschil in moeten zitten. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om iets te bestellen en ermee bezig te gaan maar ben er wel over uit dat ik voor de Pioneer ga i.p.v. een Chinees merk, heb er uiteindelijk denk ik toch te weinig vertrouwen in dat het goed werkt en goed blijft werken.

[Voor 12% gewijzigd door melcon op 28-01-2021 13:21]

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:32
@melcon Wat heb je nu dan? Ouderwetse TomTom navigatie?
@perslucht Cabasse cd navigatie (cddb oid), dus kwa geluid ruim voldoende, kwa navigatie hopeloos verouderd 😅 dat doen we dus op de telefoon in een houder.

• perslucht
@melcon Dat is intussen wel wat ouderwets ja. Haha. Misschien is RLink een optie zoals ik ook heb gedaan :)? Heb ook al een rus gezien die RLink 2 had ingebouwd, maar Rlink 1 is makkelijker :)
@perslucht Ja vind ik ook nog steeds een optie, zeker gezien AA dan ook mogelijk is. Kijk af en toe ff op MP maar wordt niet vaak aangeboden. Er is ook een pool die dat gedaan heeft en dan inclusief klokken winkel van de phase 3, heeft ook wel wat maar gaat mij te ver kwa aanpassingen die je dan moet doen. Stukkie kabelboom aanpassen voor R-link is prima.

[Voor 43% gewijzigd door melcon op 29-01-2021 08:24]

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:59
Bouke-p schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb mn auto toch maar naar de garage gebracht, met het slechte weer van nu heb ik echt geen zin om op de oprit te gaan sleutelen. Ik laat m gelijk voorkeuren en beslis dan of het nog nut heeft om er geld aan te besteden.

Ik heb inderdaad een ELM327, maar kende Pyren nog niet. Daar ga ik me even in verdiepen!
Vandaag bericht gehad van de dealer(ik had aangegeven niet veel haast te hebben) en de dynamo blijkt stuk te zijn. Ik heb m gelijk laten (voor)keuren en komende week word hij gerepareerd en word gelijk de distibutie vervangen.

Ik heb echt van alles rekeningen bij de auto, vanaf 0km maar nergens is iets te vinden over de dstributie :X Ik ben benieuwd of dit nu echt nog de originele set is(na bijna 300k).

Ik was huiverig toen ik deze auto kocht, maar hij bevalt me echt op alle fronten beter dan de BMW 316 E46 die ik hiervoor had.

• PainkillA
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 21:17
heeft hier iemand de nieuwe clio hybrid? En zo ja wat is het werkelijke verbruik? Fabrieksopgave is nooit haalbaar en auto reviewers rijden per definitie nooit zuinig.
@Bouke-p Zou maar zo kunnen, in klokje rond zat een Espace waarvan de distributie ook een heel "klein beetje" over datum was :+ Dus het is niet ondenkbaar, uiteraard wel ver over de advies termijn heen :P

@PainkillA Denk dat die nog iets te nieuw is, zelfs op spritmonitor staan er maar 3:
https://www.spritmonitor....021&gearing=2&powerunit=2

Allemaal wel bijna 1 op 20 kwa verbruik dus dat beloofd al iets.

• PauseBreak
PainkillA schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:46:
heeft hier iemand de nieuwe clio hybrid? En zo ja wat is het werkelijke verbruik? Fabrieksopgave is nooit haalbaar en auto reviewers rijden per definitie nooit zuinig.
@Batsgeit heeft erin gereden met de demodag. Reed volgens mij vrij gemakkelijk 1:20ish. Mijn moeder heeft hem nu voor de deur staan als leenauto. Die rijdt er 1:19,5 mee (80% snelweg/20% stad).

Nee, merp!

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:12
Klopt, met een rondje Utrecht - Amsterdam over de A2 en binnendoor terug haalde ik vrij gemakkelijk 1:20. Vond de aandrijflijn verder niet echt verfijnd moet ik zeggen, vervelende brom van de motor bij constant 50km/h.

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Zeg, kan je bij een Captur ook de anti-slip uitzetten. Wat een drama vandaag. Bij het minste geringste lijkt er iets in te grijpen en rijd de auto niet verder. Het is een automaat, maar kan het dus ook met de hand doen. Als ik hem dan in zijn 2 zet, gaat hij bij een klein beetje gas weer terug naar zijn 1 - en gaat gelijk dat anti slip lampje branden.

Het enige wat werkt, is in drive zetten - voet van de rem en dan laten rollen. Achteruit werkt ook gewoon, maar dat staat wat gek op de snelweg 8)
Maar goed, wat een gedoe met die automaat.

[Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 08-02-2021 16:16]

MENTAL REBOOT

• empy
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:59

empy

Rijdt rondjes

ppeterr schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:15:
Zeg, kan je bij een Captur ook de anti-slip uitzetten. Wat een drama vandaag. Bij het minste geringste lijkt er iets in te grijpen en rijd de auto niet verder. Het is een automaat, maar kan het dus ook met de hand doen. Als ik hem dan in zijn 2 zet, gaat hij bij een klein beetje gas weer terug naar zijn 1 - en gaat gelijk dat anti slip lampje branden.

Het enige wat werkt, is in drive zetten - voet van de rem en dan laten rollen. Achteruit werkt ook gewoon, maar dat staat wat gek op de snelweg 8)
Gewoon de traction controle uitzetten? Knopje zit links achter je stuur op het dashboard volgens mij

sys specs

• ppeterr
  • Nu online
empy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Gewoon de traction controle uitzetten? Knopje zit links achter je stuur op het dashboard volgens mij
[Afbeelding]
Ow echt O-) Hoe simpel.....ik heb vanmorgen vroeg om 5u nog zitten googlen achter het stuur :F

Dat ga ik morgen maar eens uit proberen dan :) thanks

MENTAL REBOOT

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ppeterr schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:15:

Beter gaat het met zo'n ouwe automaat. De onze heeft ook een winterstand [sneeuwvlok symbool] en die doet zijn werk wel goed. Rijdt in een hogere versnelling weg en schakelt later op, remt ook meer op de motor af met die stand. Nu zullen onze Michelin Crossclimate's ook een positieve bijdrage daarin hebben verwacht ik, maar zo is het best wel te doen, hoewel nog steeds niet prettig rijden met die bult sneeuw die wij hier hebben mogen ontvangen.

A smile a day (doesn't keep Corona away) ...

• ppeterr
  • Nu online
hardware-lover schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:02:
[...]

Beter gaat het met zo'n ouwe automaat. De onze heeft ook een winterstand [sneeuwvlok symbool] en die doet zijn werk wel goed. Rijdt in een hogere versnelling weg en schakelt later op, remt ook meer op de motor af met die stand. Nu zullen onze Michelin Crossclimate's ook een positieve bijdrage daarin hebben verwacht ik, maar zo is het best wel te doen, hoewel nog steeds niet prettig rijden met die bult sneeuw die wij hier hebben mogen ontvangen.
Ik vermoed dat als ik dat knopje in druk waar ik tractie control mee uitzet, ik mij vooral een beetje minder dom voel :P Heb zeker 30min stil gestaan op eigenlijk niet heel veel sneeuw. Maar goed het was vroeg, en donker.

Het is een vrij nieuwe auto, hier voor had ik een polo diesel. Die ploegde overal doorheen.

MENTAL REBOOT

• Westland1940
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 16:23
Nieuwe Renault rijder hier. Sinds een paar weken de eigenaar van een Clio IV dCi 90, tevens mijn 1e auto ooit :) Erg blij mee. Ziet er goed uit, rijdt lekker, kan vlot doorrijden, rijdt zuinig. Heb er laatst velgen onder gedaan van de Clio GT line, staat toch wat strakker dan die saaie winterbanden met wieldoppen.

Moet wel zeggen, qua comfort wel iets achteruit gegaan sinds de bandenwissel.

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:57

DropjesLover

Dit dus ->

Batsgeit schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:21:
Klopt, met een rondje Utrecht - Amsterdam over de A2 en binnendoor terug haalde ik vrij gemakkelijk 1:20. Vond de aandrijflijn verder niet echt verfijnd moet ik zeggen, vervelende brom van de motor bij constant 50km/h.
Met de Clio diesel haalde ik met twee vingers in mn neus 1:22, en met de benzine variant 1:18. Niet echt bijzonder veel verschil dan...

Afgelopen zondag de auto (Megane III 1.5dCi 110) gestart en daarna sneeuw/ijsvrij gaan maken.
Hij startte redelijk snel, nauwelijks voorgloeien, en gewoon redelijk starten. Maar na een 20 seconden begon hij behoorlijk te rommelen en sputteren :?
Even een halve minuut gas bijgeven tot ~2000 rpm en hij liep soepel, en een paar keer ging het toerental omhoog terwijl ik mijn voet echt in dezelfde positie hield.
Daarna weggereden en hem boven de 1500rpm gehouden ook om wat sneller op te warmen met voldoende olie rondpompen, dat ging soepel. Stationair het bochtje om in de wijk leverde wederom gesputter op.

Ik zou bijna zeggen iets in de brandstof(leiding), de hoge druk brandstofpomp of een injector die bij koude temperatuur niet echt lekker loopt?

[Voor 23% gewijzigd door DropjesLover op 09-02-2021 16:42]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ppeterr
  • Nu online
Even terug komend op traction control uitzetten van een Captur.

Ik heb toch echt die mogelijkheid niet :/

Dus het is officieel, mijn auto houd van warm weer :)

MENTAL REBOOT

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Ik heb vandaag ontdekt dat er inderdaad water in de knop van mijn kofferbak zit :+
Ik drukte voor de gein, want het heeft flink gevroren, de knop in en ik drukte een laag ijs door.. weten we dat ook weer.
Zodra het wat beter weer is ga ik er mee aan de slag :)

• sweetdude
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-06 11:46
DropjesLover schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Met de Clio diesel haalde ik met twee vingers in mn neus 1:22, en met de benzine variant 1:18. Niet echt bijzonder veel verschil dan...

Afgelopen zondag de auto (Megane III 1.5dCi 110) gestart en daarna sneeuw/ijsvrij gaan maken.
Hij startte redelijk snel, nauwelijks voorgloeien, en gewoon redelijk starten. Maar na een 20 seconden begon hij behoorlijk te rommelen en sputteren :?
Even een halve minuut gas bijgeven tot ~2000 rpm en hij liep soepel, en een paar keer ging het toerental omhoog terwijl ik mijn voet echt in dezelfde positie hield.
Daarna weggereden en hem boven de 1500rpm gehouden ook om wat sneller op te warmen met voldoende olie rondpompen, dat ging soepel. Stationair het bochtje om in de wijk leverde wederom gesputter op.

Ik zou bijna zeggen iets in de brandstof(leiding), de hoge druk brandstofpomp of een injector die bij koude temperatuur niet echt lekker loopt?
Heb je winterdiesel in de tank?
Heb zelf ook ooit eens vreemde ervaringen gehad en dat bleek aan de zomerdiesel te liggen die ik nog bij de pomp had gekregen. Hij viel bij mij bijvoorbeeld gewoon uit onder het rijden ook met 120kph en gas bij geven. Kon hem wel rijdend opnieuw starten via de contact sleutel, maar het is wel een bijzondere ervaring 8)7

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

sweetdude schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Heb je winterdiesel in de tank?
Heb zelf ook ooit eens vreemde ervaringen gehad en dat bleek aan de zomerdiesel te liggen die ik nog bij de pomp had gekregen. Hij viel bij mij bijvoorbeeld gewoon uit onder het rijden ook met 120kph en gas bij geven. Kon hem wel rijdend opnieuw starten via de contact sleutel, maar het is wel een bijzondere ervaring 8)7
Ik heb afgelopen maanden ongeveer een tank per maand verbruikt, en rij doorgaans totdat het tanklampje aan gaat.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• sweetdude
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-06 11:46
DropjesLover schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Ik heb afgelopen maanden ongeveer een tank per maand verbruikt, en rij doorgaans totdat het tanklampje aan gaat.
Dat wil niet veel zeggen, ik tankte toen wekelijks, maar het vaste benzine station had, destijds eind november, nog geen winterdiesel en er was net als nu plots een kou front. Kan me voorstellen dat door het vele thuiswerken de ondergrondse tanks bij de stations ook minder vaak worden bijgevuld.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

sweetdude schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Dat wil niet veel zeggen, ik tankte toen wekelijks, maar het vaste benzine station had, destijds eind november, nog geen winterdiesel en er was net als nu plots een kou front. Kan me voorstellen dat door het vele thuiswerken de ondergrondse tanks bij de stations ook minder vaak worden bijgevuld.
Tsja, ik heb nog nooit ergens zien staan dat ze expliciet winterdiesel verkopen, dusja... Als consument flikker je wat in de tank en komt wel goed, toch? :p

Even mee door rijden dus en kijken of het bij warmer weer ook is.

BThGvNeOA

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Binnen de auto rook het gisteren en vanmorgen naar smeulend plastic. In ieder geval iets wat leek te branden.
Na wat speurwerk en trial en error ben ik erachter gekomen dat de ruitenwissermotors aanliepen (wissers zaten vastgevroren aan het raam ondanks een sneeuwdeken) en schijnbaar stond de schakelaar nog op de sensor stand met als gevolg dat die dingen heen en weer wilden :+
Ze doen het nog en de stank is intussen ook uit de auto maar dat was even een rare ontdekking... :p

• S-RS
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 11:55
[...]

Hier had ik afgelopen zondag een vergelijkbare ervaring, gaat in mijn geval ook om een Megane III 1.5dCi 110 uit 2014 met 155k op de klok.

Hij startte na het voorgloeien(ca 2 seconden) gelijk, maar liep direct wat onregelmatig. Toen ik de auto sneeuwvrij ging maken begon hij steeds onregelmatiger te lopen en zakte in tot ca 500 toeren stationair. Toen ik gas bij gaf om het blok even wat toeren te laten maken viel die helemaal uit. Van starten tot uitvallen duurde circa 2 minuten. Daarna heb ik hem herstart en ben ik gelijk weg gereden en heb hem daarbij even boven de 1500 toeren gehouden, na 300-400 meter niets meer aan de hand.

Ik heb 's avonds even gegoogeld en kom wel wat vergelijkbare ervaringen tegen met dit blok in de winter. Een eenduidige oorzaak kon ik niet vinden in de vluchtigheid, maar dacht dat het vaak werd gerelateerd aan de brandstof of belletjes in de leidingen. Ik was sowieso al van plan om de komende 3 tanks even BP Ultimate te tanken om de boel een beetje te reinigen, baat het niet dan schaad het niet.

Overigens in de dagen daarna geen problemen meer ervaren, bewust een aantal keren getest met een ijskoud blok. Ik maak me niet gelijk zorgen en zie wel hoe het zich ontwikkeld, het blokje loopt verder perfect zonder vreemde bij geluiden of inhouden ect.

• Shiver23
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik stond gisteren ook pingelend en stotterend op de hoek van de straat. (1.5 dCi 110) Toen de motor wat warmer was reed hij prima. Ook de accu is denk ik aan vervanging toe want daar gaf hij een melding over.
(Iemand nog tips voor een goede accu voor een Megane Estate 3 - 2013?)

PSN: Shiver23

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Mijn Mégane Estate III 1.5 dCi is niet door de APK gekomen met als reden: defect in het gloeisysteem. Er was ook een achterlichtje kapot en de klem van een van de aandrijfashoezen was los.

Volgende week donderdag weer naar de garage om eea op te laten lossen. Ze wisten nog niet wát er mis was met het gloeisysteem. Auto start altijd, ook met deze kou, en loopt altijd prima stationair. Dus ik ben benieuwd wat het kan zijn.

De klem van die aandrijfashoes mogen zij zelf onder garantie fixen want de beide assen zijn vorig jaar nog vervangen.

If it aint fixed, it's broken.

• AP3X
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Helaas wordt de huidige auto wat te klein (nouja, eigenlijk wordt het gezin te groot :+ ), dus ik ben nu in de markt voor een Renault Megane 3 RS.
Jaren geleden al eens proef gereden en toen al overtuigd, maar geen deal rond kunnen maken.

Gelukkig genoeg aanbod en er staan een aantal mooie exemplaren bij.. van Red Bull editie tot de latere facelift modellen.

Deze lijkt me wel interessant om eens verder in te verdiepen:

Iemand bekend met deze auto? Of wellicht is deze auto van iemand die hier rondloopt?
Ik vind wel een listing van deze auto op Renault-tuning.com, maar volgens mij is dat forum half dood en het is me nog niet gelukt te achterhalen van wie de auto is geweest.

• PauseBreak
@MartijnGizmo heeft een Mégane 3 RS gehad als ik het me goed herinner.

Nee, merp!

• Sayko
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Sayko

Knowledge Is Power

Beste Renault rijders,

Zijn er tweakers onderons die het Carminat systeem hebben vervangen voor een Android systeem?

• MartijnGizmo
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11-06 13:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PauseBreak schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:24:
@MartijnGizmo heeft een Mégane 3 RS gehad als ik het me goed herinner.
Klopt, erg fijn en vrijwel probleemloos apparaat! 8)

• perslucht
@AP3X Bij de Renault dealer kan je vaak de onderhoudshistorie opvragen (mits bij Renault onderhouden). Op zoek naar de eigenaar zal een beetje lastig worden ben ik bang :(
Renault-tuning.com is weinig levendig inderdaad. Bij veel forums is de activiteit vooral naar Facebook verplaatst (helaas).
@Sayko In wat voor model?
Ik heb het kort gehad in mijn Megane II. Vond het niet geweldig. In mijn Megane III heb ik R-Link achteraf ingebouwd, bevalt mij prima ivm Android Auto.

• Sayko
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Sayko

Knowledge Is Power

@perslucht het gaat om een Megane lll gt line uit 2012 met Carminat Live. Voor het eerst in mijn auto geschiedenis heeft de HU het begeven, scherm doet het nog. Ik krijg met de nieuwe unit canbus niet aan de praat Er moeten kabels worden doorgelust. Daar ben ik mee bezig. Heb de nodige schema's.

[Voor 29% gewijzigd door Sayko op 16-02-2021 09:55]

ppeterr schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:00:
Even terug komend op traction control uitzetten van een Captur.

Ik heb toch echt die mogelijkheid niet :/

Dus het is officieel, mijn auto houd van warm weer :)
Dat knopje zit inderdaad niet op de Captur (en Clio for that matter). Wel een minpunt wat mij betreft, mocht je echt niet weg kunnen komen omdat de tractie controle in de weg zit kun je in z'n situatie het beste de zekering van de ABS er uit trekken. Dan heb je uiteraard geen tractie controle/abs/esp meer maar kun je wel fatsoenlijk wegkomen. Ik moet zeggen dat ik er bij de Clio geen last van heb gehad, tractie controle laat daar veel wielspin toe (ik ben door 30 cm sneeuw gekomen 8) ). Uiteraard wel op winterbanden en ik heb een hand bak, dus geen automaat dus daar zal het verschil in de programmering van de tractie controle inzitten. En uiteraard het voordeel dat de auto niet zelf kan bepalen in welke versnelling je zit :+
S-RS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:52:
[...]

Hier had ik afgelopen zondag een vergelijkbare ervaring, gaat in mijn geval ook om een Megane III 1.5dCi 110 uit 2014 met 155k op de klok.

Hij startte na het voorgloeien(ca 2 seconden) gelijk, maar liep direct wat onregelmatig. Toen ik de auto sneeuwvrij ging maken begon hij steeds onregelmatiger te lopen en zakte in tot ca 500 toeren stationair. Toen ik gas bij gaf om het blok even wat toeren te laten maken viel die helemaal uit. Van starten tot uitvallen duurde circa 2 minuten. Daarna heb ik hem herstart en ben ik gelijk weg gereden en heb hem daarbij even boven de 1500 toeren gehouden, na 300-400 meter niets meer aan de hand.

Ik heb 's avonds even gegoogeld en kom wel wat vergelijkbare ervaringen tegen met dit blok in de winter. Een eenduidige oorzaak kon ik niet vinden in de vluchtigheid, maar dacht dat het vaak werd gerelateerd aan de brandstof of belletjes in de leidingen. Ik was sowieso al van plan om de komende 3 tanks even BP Ultimate te tanken om de boel een beetje te reinigen, baat het niet dan schaad het niet.

Overigens in de dagen daarna geen problemen meer ervaren, bewust een aantal keren getest met een ijskoud blok. Ik maak me niet gelijk zorgen en zie wel hoe het zich ontwikkeld, het blokje loopt verder perfect zonder vreemde bij geluiden of inhouden ect.
Meestal komt dit inderdaad door zomer diesel omdat het tankstation te laat op winterdiesel is overgegaan. Als je stukje gaat rijden met voldoende belasting (+1500 toeren is daar een goede methode voor) dan warmt de diesel in de tank met behulp van de retour wel op en gaat het vanzelf weg.
AP3X schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:12:
Helaas wordt de huidige auto wat te klein (nouja, eigenlijk wordt het gezin te groot :+ ), dus ik ben nu in de markt voor een Renault Megane 3 RS.
Jaren geleden al eens proef gereden en toen al overtuigd, maar geen deal rond kunnen maken.

Gelukkig genoeg aanbod en er staan een aantal mooie exemplaren bij.. van Red Bull editie tot de latere facelift modellen.

Deze lijkt me wel interessant om eens verder in te verdiepen:

[Afbeelding]

Iemand bekend met deze auto? Of wellicht is deze auto van iemand die hier rondloopt?
Ik vind wel een listing van deze auto op Renault-tuning.com, maar volgens mij is dat forum half dood en het is me nog niet gelukt te achterhalen van wie de auto is geweest.
Geweldige auto om voor in de markt te zijn ;) Wat Martijn al aangeeft in principe betrouwbare en vrijwel probleemloze auto's. Belangrijkste aandachtspunten:
- Op de 2.0T zit sinds de megane 3 een nokkenasversteller. Deze is bij voorkeur samen vervangen met de distributieriem, als deze stuk gaat klinkt de auto als een diesel. Controleer dit in de historie. Is die niet vervangen en nog wel stil hou er dan rekening mee dat je mogelijk voortijdig de distributie in de toekomst moet vervangen of het dek af met garantie als je de auto koopt. Er kan overigens geen vervolg schade door ontstaan als deze stuk is, je hebt dan alleen geen variabele klep timing meer en het maakt een vervelend geluid.
- knopje vergrendeling kofferbak controleren op beschadiging (ze scheuren nog wel eens en dan krijg je vocht in het knopje waardoor de kofferbak open kan gaan zonder dat je er op drukt)
- Perfohub/pivot indepedant --> de voorwielophanging maakt gebruikt van speciale fusees waardoor je praktisch geen torque steer hebt. Deze fusees zijn anders dan de fusees van de reguliere modellen, dat houdt in dat b.v. speling op de fusee kogels door de dealer verholpen wordt door het vervangen van het gehele fusee. De kogels zijn bij de specialist los vervangbaar wat uiteraard een aanzienlijk minder kostbare operatie is. Controleer dus of ze spelingvrij zijn.
- uitvoeringen met sper diff (standaard op cup) hebben de voorkeur, deze sturen/rijden nog beter.
- 18 inch heeft de voorkeur als je nog wat comfort wil over houden, 19 inch wordt erg hard.

Afhankelijk van hoeveel je zelf van sleutelen houdt is een auto met sluitende onderhoudshistorie natuurlijk aan te raden. Voor de rest gewoon de standaard dingen controleren (in dit topic zijn de lijstjes wel te vinden).

• AP3X
  • Niet online
@melcon Thanks! Lijstje ga ik zeker meenemen. Cup chassis gaat het sowieso worden. Ben benieuwd!

• PainkillA
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 21:17
[...]

Volgens mij worden ook veel tests met die nieuwe clio hybrid met gloednieuwe autos met minder dan 5 of 10K op de teller gedaan die echt wel een stuk minder zuinig rijden dan een variant met 20K of meer op de teller. En de rijstijl moet je ook aanpassen bij een hybride om het maximale eruit te halen (vooral veel regenereren)

Daarnaast is de zuinigheid niet het enige voordeel. Comfort door stilte, veel koppel snel beschikbaar en soepel rijden door de automaat tellen ook mee met de voordelen van de hybrid versie

• perslucht
@melcon Zo gevoelig zijn die nokkenasverstellers van de F4R toch niet? Dat ze bij de K4M wel eens stuk gaan dat weet ik uit ervaring :9
@AP3X Ik heb de advertenties even bekeken. Mooie auto! Bijzondere kleurencombinatie in het interieur, daar zou menig megane van opknappen :) . Het viel mij op dat RS monitor niet geactiveerd is. Wellicht leuk om te weten dat je dat kan activeren door een waarde in de eeprom aan te passen.
Heb het zelf ook gedaan bij mijn Megane 3 GT.
@perslucht Komt bij de F4R vrijwel net zo vaak voor, alleen vrijwel alle K4M's hebben er 1, bij de F4R alleen de atmosferische en de latere turbo modellen. Oorzaak is uiteraard hetzelfde, een versteller van b.v. 10 (1 keer overgeslagen) of zelfs 15 (2 keer overgeslagen) jaar oud die nog nooit vervangen is, ja die gaat een keer lawaai maken :)

• AP3X
  • Niet online
@perslucht tnx! Ik was al een beetje aan het inlezen en kwam ook al het een en ander tegen over ddt4all. Heb nog geen heel duidelijke guide gevonden.. maar misschien eerst maar eens afwachten hoe de auto gaat bevallen. Dat je het een en ander kunt aanpassen is positief, ik houd wel van een beetje knutselen. Mooiste zou zijn om op het r link systeem airplay aan de gang te krijgen (android auto schijnt eenvoudig te zijn maar ik ben net geswitched naar een iphone). Naviplus lijkt hier iets voor te hebben. Toevallig iemand ervaring hiermee op een r link systeem?

• perslucht
@AP3X Airplay? Bedoel je misschien Carplay? Dat kan je vergeten met RLink 1. Rlink 2 ondersteunt dat wel, maar dat is niet geleverd in de Megane 3.

Ik zie idd dat Naviplus iets heeft voor Rlink 1, wel pittige prijs 8)7 Maar geen idee wat ze dan precies doen, waarschijnlijk een of ander kastje er tussen hangen.
YouTube: Renault Megane (2013-2017) R-Link Apple CarPlay test fit

Voor het configureren van RS monitor heb je iets meer nodig dan alleen ddt4all. De waarde in de eeprom is namelijk alleen te wijzigen door de eeprom te lezen, aan te passen en terug te schrijven. De rest van de waardes kan je wel aanpassen met ddt4all, onder anderen het activeren van Android Auto (vanaf software versie 11.343).

Mocht je van knutselen houden, er zijn wat Russen die RLink 2 in een Laguna en Espace IV hebben gebouwd. Schijnt niet heel eenvoudig te zijn, maar het kan dus blijkbaar wel.
Ik heb het vermoeden dat ze het display van een Kadjar gebruikt hebben.
https://www.drive2.ru/l/573206198958956607/

• PauseBreak
melcon schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:00:
@perslucht Komt bij de F4R vrijwel net zo vaak voor, alleen vrijwel alle K4M's hebben er 1, bij de F4R alleen de atmosferische en de latere turbo modellen. Oorzaak is uiteraard hetzelfde, een versteller van b.v. 10 (1 keer overgeslagen) of zelfs 15 (2 keer overgeslagen) jaar oud die nog nooit vervangen is, ja die gaat een keer lawaai maken :)
Mja, als je het meeneemt met de distributie dan zijn het de kosten ook niet. Kan je er daarna weer tegenaan. Vel Satis is met ongeveer 3 ton de deur uitgegaan en dit was geen probleem :+

Nee, merp!

• aReaRe
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Corona meh

* aReaRe meld zich in het Renault topic sinds de aanschaf van een Renault Clio Estate 0.9 TCe Zen Tce 90pk *O*
Bouwjaar augustus 2018, 57K op de teller.

[q]

Met vier seizoenen bandjes *O*

[Voor 30% gewijzigd door aReaRe op 16-02-2021 22:18]

Renault Clio Estate 0.9 TCe 90pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Auto is weer door de APK. Gerepareerd:

- 4 gloeibougies vervangen
- Ashoesklem (onder garantie want de aandrijfas is onlangs vervangen
- achterlicht RA

De Mégane lijkt wat soepeler te lopen en ook de start gaat sneller en beter.

If it aint fixed, it's broken.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:53
aReaRe schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:14:
* aReaRe meld zich in het Renault topic sinds de aanschaf van een Renault Clio Estate 0.9 TCe Zen Tce 90pk *O*
Jammer dat Renault geen Clio station meer maakt... in NL zie je ze best vaak.

[Voor 3% gewijzigd door Khil op 24-02-2021 17:31]

zit je nou naar me te loeren?

• Khil
PainkillA schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:46:
Spritmonitor meldt 5,3~6,1 op 100 km: klikkie
Op autoweek kom ik vergelijkbare cijfers tegen: klikkieklik

Dit is winterverbruik met nieuwe auto’s, het zal nog wel wat dalen.
Wel grappig dat de auto zelfs bij 100 km/u volledig elektrisch kan rijden.

[Voor 4% gewijzigd door Khil op 24-02-2021 19:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:47
Even een mosterd-na-de-maaltijd tip voor de mensen met een Renault Zoë, productie voor september 2020: Er is een s/w update (de dealers kennen deze niet eens) die ervoor zorgt dat je wél kan klimatiseren op afstand, i.p.v. dat je alleen maar steeds 2 kleine cirkeltjes op je voorruit krijgt en de auto niet warm wordt of ontdooit.
Onze Zoë van augustus 2020 had die update dus nog niet, en is een bekend probleem in alle modellen.
Ik heb de dealer laten zien op Youtube dat de update er was, ze hebben Renault NL gebeld en verhip - er is een update! Ze bedankten me. Blijkbaar gebruikt niemand de klimatiseringsfunctie met een Zoë, want het is geen incidentele bug maar een structurele - het werkt echt niet zonder de update.
Het was dus heerlijk ontdooien laatst, en SNEL. Wow, die warmtepomp is bizar. Bij -5 in 3 minuten de auto ijsvrij en warm. Je hoort het wel goed buiten trouwens :)

• da_Mastah
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:42:
Even een mosterd-na-de-maaltijd tip voor de mensen met een Renault Zoë, productie voor september 2020: Er is een s/w update (de dealers kennen deze niet eens) die ervoor zorgt dat je wél kan klimatiseren op afstand, i.p.v. dat je alleen maar steeds 2 kleine cirkeltjes op je voorruit krijgt en de auto niet warm wordt of ontdooit.
Onze Zoë van augustus 2020 had die update dus nog niet, en is een bekend probleem in alle modellen.
Ik heb de dealer laten zien op Youtube dat de update er was, ze hebben Renault NL gebeld en verhip - er is een update! Ze bedankten me. Blijkbaar gebruikt niemand de klimatiseringsfunctie met een Zoë, want het is geen incidentele bug maar een structurele - het werkt echt niet zonder de update.
Het was dus heerlijk ontdooien laatst, en SNEL. Wow, die warmtepomp is bizar. Bij -5 in 3 minuten de auto ijsvrij en warm. Je hoort het wel goed buiten trouwens :)
Welk deel van het systeem krijgt de update? En heb je wellicht een linkje naar de youtube video?

• Soeski
da_Mastah schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:47:
[...]

Welk deel van het systeem krijgt de update? En heb je wellicht een linkje naar de youtube video?
Dat was handig geweest om meteen toe te voegen inderdaad: YouTube: Renault ZOE ZE50 Pre-Conditioning Fixed

De update duurt 2 uur en bevat nog meer systemen, maar ik weet niet welke eerlijk gezegd.

• Westland1940
Iemand enig idee waar je van die chrome strips kan kopen voor de Clio 4? Ik zag er 1 op Amazon.nl voor zo'n 35 euro, alleen vertrouw ik de seller niet... weinig tot geen recenties + verder geen informatie over dat bedrijf op het internet.

• PauseBreak
Sowieso bij de dealer.

Nee, merp!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:45
Dit weekend ook even bezig geweest met de auto.
Hele tijd geleden al een partij ontdreuningsmatten gekocht van een mede-tweaker.
2 weken geleden een nieuwe (originele fabrieks) radio er in gezet die wel Bluetooth heeft. Ook met dank aan @perslucht deze werkend gekregen.

Afgelopen 2 zondagen geprobeerd alles in te bouwen. Eerst de deuren maar open gemaakt. aan de passagierskant moest ook nog de deurvanger vervangen worden dus dat eerst maar gedaan.

Vervolgens wilde ik nieuwe speakerringen er in popnagelen maar mijn popnageltang brak af... Dan eerst maar de tweeters installeren. Er zaten al wel gaten voor in het dashboard, maar nog geen bedrading.

De ontdreuningsmatjes plakken:

Daarna nog wat draadjes solderen en het klinkt al een stuk beter!
Nu merk ik dat de versterker het niet helemaal leuk vind. Dus nu gaan we op zoek naar een losse versterker en wellicht een (kleine) subwoofer. En nog een speakerset voor de achterdeuren uiteraard.

don't mind me

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:21
De Clio RS is sedert zaterdag vervangen door een Mégane break GT MY18. Moet zeggen dat ik wel aangenaam verrast ben. Rijdt vlot, zeer vlot. Denk dat de mégane in een rechte lijn niet moet onderdoen voor de clio. Maar is niet gemeten of zo. Gewoon beetje letten op de snelheidsmeter. Natuurlijk zijn de kleine boerebaantjes duidelijk in het voordeel van de RS maar ja, een mens moet compromissen maken. Wegligging/wendbaarheid vs kofferruimte.

De mégane is wel stil, zeer stil. Maar ben van plan de kleine middendemper te vermijden zoals bij de clio. Maakt het geluid toch iets aangenamer maar omdat de einddemper er op blijft, zal de toename in volume beperkt zijn.
Mis ook wel de plofjes uit de uitlaat ;)
Maar ja, een mens kan niet alles willen. Hoewel ik wel weet dat die er in te programmeren zijn. Zou nog tof zijn dat, in gewone modus, alles normaal rijdt en dan de plofjes als ie in RS mode staat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

De kofferbak klep van mijn Megane II gaat weer open. Nee niks aan gedaan, nog niet naar gekeken....
Ineens deed ie het weer, wat dus betekend dat de knop defect is en er geen problemen met de bedrading is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soeski
Kenhas schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:24:
De Clio RS is sedert zaterdag vervangen door een Mégane break GT MY18. Moet zeggen dat ik wel aangenaam verrast ben. Rijdt vlot, zeer vlot. Denk dat de mégane in een rechte lijn niet moet onderdoen voor de clio. Maar is niet gemeten of zo. Gewoon beetje letten op de snelheidsmeter. Natuurlijk zijn de kleine boerebaantjes duidelijk in het voordeel van de RS maar ja, een mens moet compromissen maken. Wegligging/wendbaarheid vs kofferruimte.

De mégane is wel stil, zeer stil. Maar ben van plan de kleine middendemper te vermijden zoals bij de clio. Maakt het geluid toch iets aangenamer maar omdat de einddemper er op blijft, zal de toename in volume beperkt zijn.
Mis ook wel de plofjes uit de uitlaat ;)
Maar ja, een mens kan niet alles willen. Hoewel ik wel weet dat die er in te programmeren zijn. Zou nog tof zijn dat, in gewone modus, alles normaal rijdt en dan de plofjes als ie in RS mode staat
Kun je nagaan als je een Clio IV RS Monaco inruilt voor een Zoë R135... als je dan plofjes hoort dan is er iets NIET goed :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
@Kenhas Gefeliciteerd. Ik neem aan een Megane IV?
Ik heb bij mijn Megane III GT ook de middendemper vervangen voor een rechte pijp. Was goed te doen. Ik heb daarvoor een pijp met tromp, klem en pijpverbinders (2 stuks voor het geval ik de demper weer terugplaats) besteld uit Duitsland. De pijp heb ik door gesneden met een pijpsnijder van HBM

Die plofjes zijn er inderdaad in te programmeren. Een tijdje geleden heb ik wat zitten prutsen in WinOls, maar nog niet de moed gehad het op mijn ecu te flashen 8)7

Acties:
  • +4Henk 'm!
Afgelopen dinsdag mij even gewaagd aan koplamp herstel. Bij vorige auto's altijd gewoon nieuwe koplampen gekocht als ze begonnen te verweren c.q. verweerd waren bij aanschaf. In het geval de Laguna is dat een wat prijzige aangelegenheid met 360 euro per stuk (!). Voor mij dus de eerste keer en moet zeggen dat zeker de eerste fases wel even spannend zijn maar het uiteindelijke resultaat is zeer bevredigend 8)

• perslucht
@melcon Ziet er weer netjes uit! Heb je er ook weer een UV werende laag op gespoten?
@perslucht Wel over nagedacht, niet gedaan, flinke laag colinite 476s paste wax er op en ga ik kijken hoe het zich houdt. Ik heb er een zo dun mogelijke laag afgehaald, het was vooral de bovenkant die flink beschadigd/verweerd was maar de rest er om heen was nog helder. Ik vermoed iets van vogelpoep o.i.d.

• Khil
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:42:
Even een mosterd-na-de-maaltijd tip voor de mensen met een Renault Zoë, productie voor september 2020: Er is een s/w update (de dealers kennen deze niet eens)
Wel wonderlijk dat Renault deze update niet actief verspreidt... zal eens naar vragen.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Corona meh

En gisteren één analoge parkeersensor aan de achterkant van de Renault Clio besteld, plaatsing op 22 maart.
13 polig en mag 1200kg trekken :+

Daarnaast een set stoelhoezen besteld omdat ik soms door mijn werkzaamheden een smerige werkbroek heb, en ik wil het interieur netjes houden.

Renault Clio Estate 0.9 TCe 90pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
Weet 1 van jullie of je op de Renault Zoe (r90) ook een dakkoffer kwijt kan? Kon er zo snel op google niks over vinden. Willen deze zomer gaan kamperen en hebben dus wat extra bergruimte nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:55
Afgelopen weekend weer eens een 'leuk' klusje in de Clio 3 van mijn vriendin gedaan. Het raam in de bestuurdersdeur wilde niet meer naar boven en/of onder. Dit nadat ze wel al een paar keer had gehad dat het raam in stappen naar beneden/boven ging..

Goed gaat je raam dus in stappen naar boven/beneden.. laat je raam dan volledig naar boven gaan, druk de knop om je ramen te sluiten zo'n 3 seconden in en daarna is je raam weer gekalibreerd en gaat hij gewoon weer in 1x naar boven/beneden.

Of dat het komt doordat mijn vriendin dit naast zich neer had gelegd of door wat anders.. afgelopen week stopte het raam dus volledig met bewegen op aansturen van de knop. Gevolg was dat ik het deurpaneel eraf kon halen. 1x Torx achter de deurhendel, 2x Torx achter de deurgreep, 2x Torx onderaan het deurpaneel, de nodige klemmetjes EN! 2x Torx achter de speaker die achter het speakerafdekkapje zit!?!?!?!

Goed toen ik die laatste 2 Torx schroeven had gevonden ging het paneel er gelukkig redelijk makkelijk vanaf en was de stekker naar het hefmechanisme losmaken en weer vastzetten voldoende gelukkig. Schijnt wel dat die stekkers wat willen vergaan over tijd waardoor ze niet zo goed contact meer maken maar als je weet hoe je er moet komen is het wel makkelijk zelf te doen zonder een dure reparatie bij de garage te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
chevsticks schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:26:
Weet 1 van jullie of je op de Renault Zoe (r90) ook een dakkoffer kwijt kan? Kon er zo snel op google niks over vinden. Willen deze zomer gaan kamperen en hebben dus wat extra bergruimte nodig.
Officiële daklast van een Zoe is 0 kg, dat wil uiteraard niet zeggen dat de maximale daklast daadwerkelijk 0 kg is. De auto is niet gekeurd voor het dragen van een dak last (wat zeker in het geval van een elektrische auto gigantische impact op het bereik heeft, nog sterker dan het rijden van 120 i.p.v. 100). Een italiaans bedrijf levert een dakdrager set voor de Zoe, LP47 geheten --> https://www.viveonisv.top...t_info&products_id=246079. Die kan je ongetwijfeld prima gebruiken maar hou in je achterhoofd dat het officieel dus niet zou mogen.

• chevsticks
  • Nu online
Ja, dat van het bereik was ik al wel tegen gekomen in de verschillende elektrische auto topics hier. Opzich niet zo'n probleem, de camping zit op zo'n 140km rijden, die afstand hoop ik nog wel te halen met een dakkoffer. En zo niet dan laden we wat bij onderweg.
Zal eens contact opnemen met de leasemaatschappij of het überhaupt mag, die hebben er vast ook wat over te zeggen. Zo ja, dan zal ik bovenstaand ding eens bestellen. Dank!

• Westland1940
Vraagje, ik heb een Clio IV 2014 met schade voorbumper, deze ga ik vroeg of laat vervangen. Past een facelift bumper, die van 2016 tot 2019, of de bumper van de GT line, ook op een Clio IV pre-face lift?

Ik zit zo te kijken, en één van de dingen waarom het (waarschijnlijk) niet kan zijn de led lampen, die zitten op andere plekken, maar zo kwam ik bijvoorbeeld ook deze tegen waar de led lampen niet in de bumper zitten verwerkt https://www.onderdelenlij...ertuig-renault-clio-2018/
@Westland1940 GT Line heeft geen mistlampen, dus vandaar dat je geen lampen ziet in de bumper. De dagrij led verlichting zit daarbij in de koplamp verwerkt. Makkelijkste is dus inderdaad om een bumper te pakken van een GT line of als je per se mistlampen wil een intens (is dagrij verlichting in de koplampen + mistlampen in de bumper). De instap modellen hebben halogeen met dag rij verlichting in de bumper verwerkt en dat zal wat meer aanpas werken vergen, vooral kwa bedrading en uiteraard het laten vervallen van je huidige drl tussen de koplampen.

Ik verwacht overigens dat het wel past, gezien de lijnen op alle plaatsen hetzelfde lopen en de koplamp vorm ook niet veranderd is. Ik weet niet of het al eerder gedaan is, gezien de fase 2 nu z'n 4 jaar oud is verwacht ik overigens van wel.

• Westland1940
@melcon Mooi dat ie waarschijnlijk wel past, maar Ik zie dat het toch wat ingewikkelder is dan gedacht. Ik heb een Clio IV zonder de mistlampen in de bumper, maar dat terzijde. (zoals hieronder)

En deze GT-Line (na de 2016 facelift) zou ik dan op mijn Clio 2014 kunnen doen, deze heeft geen led op de bumper.

Maar hoe zit het nou met de led verlichting op mijn huidige Clio, zijn die ook onderdeel van mijn huidige voorbumper, of zitten die ergens anders op gemonteerd?

Deze zou ik moeten kopen als ik hem origineel wil houden, maar als ik het goed zie, zie ik geen led verlichting op dit stuk bumper.

En stel ik koop een van deze hieronder, dan zit ik met die 'gaten' waar de led of mistlampen horen.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:39
melcon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:40:
@perslucht Wel over nagedacht, niet gedaan, flinke laag colinite 476s paste wax er op en ga ik kijken hoe het zich houdt. Ik heb er een zo dun mogelijke laag afgehaald, het was vooral de bovenkant die flink beschadigd/verweerd was maar de rest er om heen was nog helder. Ik vermoed iets van vogelpoep o.i.d.
Dan is het binnen het jaar weer verweerd. Het uv werende laagje wat er nu op zat heb je eraf gepolijst.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:45

Touchdomex

Meisje!

melcon schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Officiële daklast van een Zoe is 0 kg, dat wil uiteraard niet zeggen dat de maximale daklast daadwerkelijk 0 kg is. De auto is niet gekeurd voor het dragen van een dak last (wat zeker in het geval van een elektrische auto gigantische impact op het bereik heeft, nog sterker dan het rijden van 120 i.p.v. 100). Een italiaans bedrijf levert een dakdrager set voor de Zoe, LP47 geheten --> https://www.viveonisv.top...t_info&products_id=246079. Die kan je ongetwijfeld prima gebruiken maar hou in je achterhoofd dat het officieel dus niet zou mogen.
Zie hier de gemeente en andere overheidsinstellingen wel rijden met grote camera's en zwaailampjes op het dak van Zoe's.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

@Westland1940 Ik vermoed dat de gril gewoon los van de bumper kan, dus die zou je kunnen overzetten als dat zo is. Om het zeker te weten zou je de voorbumper van je huidige auto er even af kunnen halen en nader bekijken hoe e.e.a. vast zit.

@Vinzz Ik laat het je weten over een jaar ;-)

@Touchdomex Van de fabrikant mag het niet, wettelijk houdt niets je uiteraard tegen om wat je maar wil op je dak te schoeven, zolang het deugdelijk bevestigd is zal je er geen problemen mee krijgen. Op het moment dat er een defect ontstaat aan de dakconstructie zal Renault uiteraard zeggen dat het niet onder garantie valt.

• Vinzz
@melcon waarom niet nu gelijk goed doen
@Vinzz Zie het als eigenwijs of als een experiment :) Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat uv absoluut een factor is maar daar staat tegenover dat je veel tegenstrijdige verhalen leest waarbij er bij de één binnen 1 maand alles weer dof is en de ander na 5 jaar nog nergens last van heeft. Ik vermoed dus dat er verschil is in productie wijze waarbij er dus koplampen zijn die voorzien zijn van een coating en koplampen die van een materiaal gemaakt zijn wat van zichzelf UV bestendig is.

Gezien je Laguna's van dit type vrijwel nooit ziet met doffe koplampen denk ik dat dat hier ook van toepassing is. Zoals ze beschadigd waren leek het ook op vogelpoep schade (meer dan de helft van de koplampen waren nog perfect helder) en niet zozeer verwering/uv schade. Voor mij de enige manier om die theorie te bevestigen is om te kijken wat er gebeurd.

• Vinzz
melcon schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:22:
@Vinzz Zie het als eigenwijs of als een experiment :) Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat uv absoluut een factor is maar daar staat tegenover dat je veel tegenstrijdige verhalen leest waarbij er bij de één binnen 1 maand alles weer dof is en de ander na 5 jaar nog nergens last van heeft. Ik vermoed dus dat er verschil is in productie wijze waarbij er dus koplampen zijn die voorzien zijn van een coating en koplampen die van een materiaal gemaakt zijn wat van zichzelf UV bestendig is.

Gezien je Laguna's van dit type vrijwel nooit ziet met doffe koplampen denk ik dat dat hier ook van toepassing is. Zoals ze beschadigd waren leek het ook op vogelpoep schade (meer dan de helft van de koplampen waren nog perfect helder) en niet zozeer verwering/uv schade. Voor mij de enige manier om die theorie te bevestigen is om te kijken wat er gebeurd.
I get it :) Waar heb je het mee gepolijst?
@Vinzz Setje van autoglym, dus het volledige stappen plan (1000, 1500 droog, 2000, 3000 nat en daarna polijst middel voor koplampen).

• flyboarder
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-06 21:09
Ik heb een Clio uit 2019 en heb een probleem met de radio. Ik luister altijd naar DAB+ en dat werkte altijd prima. Maar sinds een tijdje gaat de radio na het aanzetten standaard naar FM en moet ik hem handmatig naar DAB+ zetten. Dit gebeurt elke keer als de radio uit is geweest.

Iemand enig idee waardoor dit komt en hoe het op te lossen is? Kan het zijn dat er bij de eerste beurt (Jan 2021) een update aan de infotainment gedaan is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Corona meh

aReaRe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:08:
En gisteren één analoge parkeersensor aan de achterkant van de Renault Clio besteld, plaatsing op 22 maart.
13 polig en mag 1200kg trekken :+

Daarnaast een set stoelhoezen besteld omdat ik soms door mijn werkzaamheden een smerige werkbroek heb, en ik wil het interieur netjes houden.

[Afbeelding]
Die stoelhoezen zijn het niet geworden en terug gestuurd. Nu 2 monteurs hoezen in de auto liggen (skai) voor die keren dat ik een smerige werkbroek aan heb.

Morgen gaat de Clio naar de trekhakenboer zodat hij de volgende kan trekken.

Caravelair Antares Titanium 390 :)

• chevsticks
  • Nu online
Touchdomex schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:04:
[...]

Zie hier de gemeente en andere overheidsinstellingen wel rijden met grote camera's en zwaailampjes op het dak van Zoe's.
Kwam laatst in Den Haag ook een Zoe met een dakkoffer tegen, dus het kan kennelijk wel. De vraag is alleen of er geen schade aan het dak ontstaat naar verloop van tijd.
Overigens heb ik van de leasemaatschappij wel toestemming gekregen, maar de schade die eventueel zou ontstaan moet natuurlijk wel betaald worden (eigen risico in ieder geval). Heb even een mailtje naar de Renault dealer gestuurd of zij nog advies hebben hieromtrent, maar nog niks terug gehoord.

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:57
.

[Voor 99% gewijzigd door Ambianz op 23-03-2021 20:32]

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik ga mij hier binnenkort melden met een andere Renault Espace. Hij wordt nu onder garantie gerepareerd nadat ik er op dag 1 mee kwam stil te staan...

Ondertussen maak ik even schaamteloos reclame voor mijn eigen advertentie. Betreft een Bluetooth-interface voor wat oudere Renault modellen, waarmee je je iPhone via het stuurwiel kunt bedienen en waarmee je handsfree kunt bellen als je auto dat niet zelf ondersteunt.

• chevsticks
  • Nu online
chevsticks schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Kwam laatst in Den Haag ook een Zoe met een dakkoffer tegen, dus het kan kennelijk wel. De vraag is alleen of er geen schade aan het dak ontstaat naar verloop van tijd.
Overigens heb ik van de leasemaatschappij wel toestemming gekregen, maar de schade die eventueel zou ontstaan moet natuurlijk wel betaald worden (eigen risico in ieder geval). Heb even een mailtje naar de Renault dealer gestuurd of zij nog advies hebben hieromtrent, maar nog niks terug gehoord.
De dealer heeft geen officiële oplossing. Heb hem nog even de dakrails die hierboven gepost werden laten zien, die zouden volgens hem prima moeten werken maar wel kans op lakschade geven.
Leasebedrijf is in principe akkoord, maar de eventuele schade zou dan voor mijn rekening zijn.

Heb het risico maar niet genomen en voor de heen en terug rit een 2e auto geregeld ;(

• hfolkers
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 29-03 14:31
pretpik schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:56:
Ik ga hem er uit halen, te veel crashes de laatste tijd. Als het interieur is opgewarmd van de auto is er geen enkel probleem. Zodra de temperatuur onder de 12 graden zakt krijgt de radio crashes. Hoe kouder, hoe meer crashes. Vanmorgen startte hij zelfs helemaal niet op 8)7 . Als ik de gelegenheid heb bouw ik m'n oude radio maar weer in. Het is jammer maar helaas.
Hé pretpik, ik lees hier (en op het Bulgaarse forum) al van alles na, ik ben nu bezig met het inbouwen, maar ik loop vast op de connectie met de can-bus.
Kun je toevallig uitleggen wat jij aan de bekabeling gedaan hebt om het werkend te krijgen?
Alvast bedankt.
Pagina: 1 ... 37 38 39 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True