Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GOTD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-11-2019
Sinds een week heb ik een Renault Captur TCe 120 EDC uit 2014 waar ik erg blij mee ben. Er is alleen een klein minpunt wat ik hier ook al vaker in het forum voorbij zie komen. De navigatie (R-Link), hij is niet up-to-date en ziet er ook wel wat ouderwets uit. Als ik dit wil updaten via de officiële website kost mij dat klauwen met geld.

Vandaar mij volgende vraag, heeft iemand ervaring met aftermarket inbouw navigatie systemen? Ik zag dit systeem en dan heb ik gelijk alles wat ik wil hebben. Of is dit iets wat jullie afraden?

• Shiver23
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Dat zou ik zeker afraden. Via eBay zijn wel recente kaarten te vinden voor niet teveel geld. En het systeem zelf kan worden geüpdate dmv de sd-kaart in de pc.

PSN: Shiver23 // Te koop: Slide smart curtains

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:21

Mrjraider

De mannelijke zuster

Yaay, weer een motorsteun stuk. De megammel rammelt en kraakt al een poos bij remmen en gassen. Vandaag maar terug gegaan naar de garage, monteur reed vijf meter mee en zei: "ik weet en hoor genoeg" even op de brug en hij verdenkt de kantelmotorsteun. Dan zijn ze, alle drie?, vervangen binnen één jaar :+

At the end of the line a survivor will be born

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:28

RvL

Get Perpendicular!!

Heeft de Kadjar 1.5dCi uit 2015 een variabele onderhoudsinterval?

De mijne in bij 152.000 voor onderhoud weg geweest, dus ik zou verwachten dat hij bij 182.000 weer begint te zeuren om onderhoud. Wat schetst mijn verbazing? Gisteren, bij 172.000 begint hij al te zeuren.

Voor de zekerheid onderhoudsboekje bekeken en daar staat 182.000 in. Vreemd, ik kan me namelijk niet herinneren dat hij dat ooit zover voor de 30.000km heeft aangegeven.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:32
Vraagje over traction control. Ik heb een Megane uit 2017 en bij het starten zie ik onderstaand symbool even oplichten:

https://ritchie.nl/wp-content/uploads/2019/11/20191119_091752.jpg

Volgens mij staat ESP/Traction control altijd aan, toch?
Mijn Clio uit 2011 had een knopje om traction control uit/aan te zetten.
Bij nat wegdek, en een beetje sportief weg rijden zie ik het symbool niet verschijnen, terwijl dat bij mijn Clio wel zo was.

- NAC Breda -

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 09:14
Hoe vervang ik bij een Twingo type 3 van paar jaar oud een lamp uit de koplamp? Kan ik erbij komen met de beperkte ruimte die er is als motorkap open is?

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Willem30 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:03:
Hoe vervang ik bij een Twingo type 3 van paar jaar oud een lamp uit de koplamp? Kan ik erbij komen met de beperkte ruimte die er is als motorkap open is?
Is dat niet een verplichting geworden bij nieuwe auto modellen vanaf 2008, dat je erbij moet kunnen komen zonder kunstgrepen? Wel prettig, en zeker indien de lampen het regelmatig af laten weten. Ik kan het iig niet zelf, zonder de voorkant eraf te halen.

Een van de redenen waarom we een Renault plus pas hebben, doen ze dat gratis. Al begonnen ze pas tegen te sputteren dat het voor mijn model Modus eigenlijk niet gratis kon zijn, gezien het vele werk. Yep, nu hebben ze het drukker tegenwoordig en dan is de klant toch ietsje minder belangrijk dan tijdens de wat mindere jaren 😏

A smile a day.... [The end is there]

• Willem30
Sommige auto's moet je half monteren voor lampje vervangen. Ik ga zelf wel ff verder zoeken of motorkap er helemaal af kan. Het zit nog ergens vast als je het naar voren schuift.

• Willem30
Lampje wisselen bleek 2 minuten werk. _O-

• caspar M
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 21:30
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de Media NAV in de Renault Clio uit 2015? Ik zou hem willen vervangen voor een R-link (zodat ik die kan modden voor Android Auto) Of heeft er iemand tips / ervaring voor een aftermarket model?

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:32
Ritchie schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:42:
Vraagje over traction control. Ik heb een Megane uit 2017 en bij het starten zie ik onderstaand symbool even oplichten:

[Afbeelding]

Bij nat wegdek, en een beetje sportief weg rijden zie ik het symbool niet verschijnen, terwijl dat bij mijn Clio wel zo was.
Got it, gisteren nog even wat getest, ik zie dat er bij wat langere wielspin een ander lampje gaat branden, en dat de motor idd meer gaat inhouden.

- NAC Breda -

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-01 21:01

Meneer aard

Porsche rulez!

Ritchie schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:42:

[Afbeelding]

Je kunt via DDt4all wel de optie activeren zodat deze ook in het menu te deactiveren is.
Ze hadden net zo goed geen traction control erop kunnen zetten want hij detecteert amper, en moet inderdaad voor langere tijd zijn maar dan is het al te laat.

Ze hadden deze best wat gevoeliger mogen zetten en/of uit te schakelen. Wellicht is dit een compromis (nog niet getest) maar dat je op sneeuw/slippende wielen toch zonder uit te schakelen toch net iets langer door kan.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-01 15:05
hardware-lover schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:41:
[...]

Is dat niet een verplichting geworden bij nieuwe auto modellen vanaf 2008, dat je erbij moet kunnen komen zonder kunstgrepen? Wel prettig, en zeker indien de lampen het regelmatig af laten weten. Ik kan het iig niet zelf, zonder de voorkant eraf te halen.

Een van de redenen waarom we een Renault plus pas hebben, doen ze dat gratis. Al begonnen ze pas tegen te sputteren dat het voor mijn model Modus eigenlijk niet gratis kon zijn, gezien het vele werk. Yep, nu hebben ze het drukker tegenwoordig en dan is de klant toch ietsje minder belangrijk dan tijdens de wat mindere jaren 😏
Dat is de reden dat we hier de lampen (xenon en alle andere die erin zitten) hebben laten meevervangen toen de distributie en waterpomp werden vernieuwd. Dan ligt de voorkant toch al helemaal open, kan je er makkelijk bij :+

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PauseBreak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:05:
[...]
Dat is de reden dat we hier de lampen (xenon en alle andere die erin zitten) hebben laten mee vervangen toen de distributie en waterpomp werden vernieuwd. Dan ligt de voorkant toch al helemaal open, kan je er makkelijk bij :+
Jaaaa, vanzelfsprekend. Maar die ene keer dat het om die reden gebeurd is niet voldoende, gezien de levensduur van een halogeen lamp (in onze en andere Renaults) :+

• PauseBreak
hardware-lover schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:24:
[...]

Jaaaa, vanzelfsprekend. Maar die ene keer dat het om die reden gebeurd is niet voldoende, gezien de levensduur van een halogeen lamp (in onze en andere Renaults) :+
Onze Modus heeft xenonlampen. Dat scheelt een hoop gedoe :Y)

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PauseBreak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:31:
[...]
Onze Modus heeft xenonlampen. Dat scheelt een hoop gedoe :Y)
Klopt. Maar als die vervangen moeten worden dan gebeurt dat niet gratis via de Renault+ pas. Daar hebben ze een uitzondering voor gemaakt.

Lampen vervangen: Controle en vervangen van defecte verlichting aan de buitenzijde van de auto. Xenon, LED en interieurverlichting zijn uitgesloten. Het betreft alleen vervangen van defecte lampen; preventief vervangen is uitgesloten.

Ik ben trouwens even bezig geweest met After Market Xenon, door Renault zelf als update aangeboden. Maar blijkbaar waren daar wat issues mee want ze hebben deze later weer uit het Renault assortiment gehaald. Ik was niet zo te spreken over de standaard licht-output van de Modus.

hardware-lover wijzigde deze reactie 28-11-2019 19:34 (4%)

• PauseBreak
Ik kom alleen bij de dealer als het echt niet anders kan. Anders ga ik naar de universele garage. De dealer kan nog enorm veel leren van zijn klantvriendelijkheid.

Nee, merp!

Dan heb je het over een specifieke "de dealer" neem ik aan? Of gooi je ze allemaal op een grote hoop ;)
Ken er genoeg die wel weten wat klantvriendelijkheid is gelukkig, maar er zitten er ook genoeg bij die een laten we zeggen discutabele werkwijze hebben :P

• PauseBreak
melcon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:34:
Dan heb je het over een specifieke "de dealer" neem ik aan? Of gooi je ze allemaal op een grote hoop ;)
Ken er genoeg die wel weten wat klantvriendelijkheid is gelukkig, maar er zitten er ook genoeg bij die een laten we zeggen discutabele werkwijze hebben :P
Uiteraard, maar moge duidelijk zijn dat ik vanuit Hengelo niet naar zeg, Drachten of de Achterhoek ga rijden om een capabele dealer te vinden.

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PauseBreak schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:55:
Ik kom alleen bij de dealer als het echt niet anders kan. Anders ga ik naar de universele garage. De dealer kan nog enorm veel leren van zijn klantvriendelijkheid.
Ik ben tevreden over degene die hier in Veghel zit, al kun je ook daar merken dat het drukker is geworden. Afspraak maken moet, als voorbeeld, tegenwoordig via een centraal nummer, geldig voor diverse Arend vestigingen. Je kunt het ook online plannen maar dat blijkt dan later vaak weer niet te kunnen (planning loopt in de praktijk hopeloos achter). Wordt men weer gebeld om de online afspraak te veranderen, wat natuurlijk helemaal niet prettig is. Dat werkt zo dus niet.

Ik "mag" de locale vestiging nu weer rechtstreeks bellen voor een afspraak, online plannen gaat dan niet, maar dat liep toch al niet lekker.

Jaarlijkse APK komt er weer aan, en de Modus begint te zeuren over olie verversen (na bijna 2 jaar geleden). Eens kijken of ik de trommel in het dashboard ook nog laat fixen (recirculatieklep laat zich horen).

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

hardware-lover schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:49:
[...]

Ik ben tevreden over degene die hier in Veghel zit, al kun je ook daar merken dat het drukker is geworden. Afspraak maken moet, als voorbeeld, tegenwoordig via een centraal nummer, geldig voor diverse Arend vestigingen. Je kunt het ook online plannen maar dat blijkt dan later vaak weer niet te kunnen (planning loopt in de praktijk hopeloos achter). Wordt men weer gebeld om de online afspraak te veranderen, wat natuurlijk helemaal niet prettig is. Dat werkt zo dus niet.

Ik "mag" de locale vestiging nu weer rechtstreeks bellen voor een afspraak, online plannen gaat dan niet, maar dat liep toch al niet lekker.

Jaarlijkse APK komt er weer aan, en de Modus begint te zeuren over olie verversen (na bijna 2 jaar).
Eens kijken of ik de trommel in het dashboard ook nog laat fixen (recirculatieklep laat zich horen).
Die ervaring heb ik ook met Arend. Plan je online iets in, kan het niet...

Bellen ze er achteraan, geef je aan eigenlijk alleen op woensdag en vrijdag te kunnen. "Donderdag 5 december?" Nee, muts! Ik geef net aan alleen op woensdag en vrijdag te kunnen.

Andere dag zijn ook wel mogelijk, maar dan wordt het moeilijk doen met vervangend vervoer, bij sterke voorkeur dag ervoor bij de dealer neerzetten i.v.m. verkeersdrukte en dergelijke. Dan is op woensdag of vrijdag toch makkelijker...

Hoe dan ook, aankomende woensdag de (voor mij) laatste APK. Leasecontract loopt op z'n einde dus ieder dubbeltje gaat op z'n kant. Maar hopen dat er niets gevonden wordt want dan kan ik 'm waarschijnlijk achter laten....

Nu de dekens nog...

• ALPACINO
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-01 18:19
Heeft iemand ervaring met het installeren en gebruik van een android radio in een Megane 3 met Tomtom? Ik zat aan de volgende radio te denken: https://www.navaudio.nl/m...04SANE3fCZrBoCgXYQAvD_BwE

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online
m0c schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:08:
[...]

Ik heb R-link1 en daar zie ik op dit moment geen belangrijke updates voor staan. Vreemd genoeg loopt de rlinkstore me al tijdenlang een 11.334 aan te bieden terwijl ik sinds medio februari versie 11.344 (met de belangrijke GPS rollover fix) draai. Is 11.334 ouwe troep of een verkeerd genummerde update?

Mijn kaart van Europa is up to date en is volgens mij V1011. Geen idee wat dat betekent; ik heb iig nog recht op een jaar updates.
Ik heb vanmiddag 11.344.3198541-8059 gekregen nadat de TomTom vond dat ik geen GPS signaal had terwijl de status info in de systeem sectie toch keurig locatie en snelheid aangaven. Ik vermoed dat er een foutje in de startup code is geslopen van de rollover fix, want die firmware update had ik al zelf gedaan. Probleem ontstond vorige week bij het starten van de auto 's ochtends.

Volgens deze post is er wel gedoe met versie nummers bij Renault....
https://www.speakev.com/t...e-v11-344-3198541.139034/

biomass wijzigde deze reactie 05-12-2019 19:46 (6%)

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 09:21

Mrjraider

De mannelijke zuster

Een megammel blijft een megammel... een kleine vijf manden terug is mijn auto voor een reparatie en gedoe naar een andere garage geweest. Die gaf mij een offerte van ongeveer de aanschaf kosten van de auto :+ Met datzelfde papiertje enkele afspraken gemaakt bij mijn eigen garage en tevens de klacht neergelegd dat mijn auto ontzettend tikt, bonkt en kraakt bij sturen en dat de andere garage vertelde dat dit waarschijnlijk beide aandrijfassen zijn die versleten dan wel stuk zijn.
Proef rit gemaakt met de monteur van mijn eigen garage en die deelde de mening maar vond beide aandrijfassen vervangen wat zinloos omdat het geluid maar aan een kant wegkomt. Prima.. wel aangegeven dat het mij verstandiger lijkt beide te doen dan is dat klaar... maar nee hoefde niet want bla bla bla.

Van de week werd ik gek van het rijden, kraken met remmen, wegrijden, sturen en gewoon een drempel pakken. Dus weer terug naar de garage en benoemd. Monteur reed mee, en we waren het terrein nog niet af en hij zei dat we terug mochten want hij had het al gehoord :+

Auto op de brug en daar kwam hij er achter dat een kantelmotorsteun was gescheurd (goh alweer?) en dat dit gelukkig voor mij de goedkoopste en snelste was om te vervangen. Afspraak gemaakt een een week later de auto afgeleverd bij de garage. Met ma de stad in geweest en afgesproken eind van de dag weer ophalen.
Word ik gebeld om 15:55 uur: meneer het geluid hebben we nog niet kunnen verhelpen maar we denken de andere aandrijfas dus die hebben we uit elkaar gehaald maar we kunnen je auto niet in elkaar zetten want we hebben niet de goede onderdelen binnen.... :/ en ik moest de dag erna gewoon werken..
Na wat geregel en gestress alles kunnen ondervangen en de dag erna eind van de middag de auto opgehaald.
De diagnose:
- Gescheurd veerpootlager (hadden ze met de apk over het hoofd gezien aldus meneer de monteur);
- Kapotte aandrijfas (had inderdaad eerder vervangen moeten worden aldus meneer de monteur)
- Gescheurde motorsteun (originele diagnose)
Omdat ik dus gelijk had en ze een apk afkeur punt over het hoofd hebben gezien heb ik 50% korting gekregen op de arbeid wat mij zo'n 500 euro bespaard :+
Volgende auto ga ik leasen :(

At the end of the line a survivor will be born

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:02
melcon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:34:
Moet zeggen dat de keten rondom Arnhem (Bochane: heb ervaring met locaties Arnhem en Elst) niet echt positief is bevallen. Heb daarentegen wel ervaring met Doesburg (Kleine & Zn: schijnt de kleinste zelfstandige Renault dealer te zijn?) vooralsnog wel over te spreken. Maar ook dat is ver rijden en ben ook tevreden met de universele garage. Als het niet anders kan dan ga ik wel naar Doesburg.

Memento mori

Bob-B190 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:33:
[...]

Moet zeggen dat de keten rondom Arnhem (heb ervaring met locaties Arnhem en Elst) niet echt positief is bevallen. Heb daarentegen wel ervaring met Doetinchem (schijnt de kleinste zelfstandige Renault dealer te zijn?) daarentegen vooralsnog wel over te spreken. Maar ook dat is ver rijden en ben ook tevreden met de universele garage. Als het niet anders kan dan ga ik wel naar Doetinchem.
Hier in het Noorden is het vooral ter Wolde (klantvriendelijkheid is beneden het vriespunt) helaas, te groot en ben je vooral een nummertje en absoluut geen klant (of je met 50 auto's in 1 keer afnemen als bedrijf dan ben je opeens wel een klant). In Smilde is er dan gelukkig nog Vos waar ik altijd heen ga, is geen dealer maar wel officieel onderhoudspunt (dus mag er ook met de lease auto heen naast de rest).

De leaseauto heb ik via van Kesteren in Kampen laten bestellen, dat is echt _/-\o_ daar wordt je nog als klant is koning behandeld. Wel een uur rijden voor mij maar dat is de moeite meer dan waard.

• m0c
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21-01 19:27
Ik moet morgenochtend toevallig voor een 30k-beurtje (een B-beurt, heet dat geloof ik).

Ruim een maand geleden via de website een afspraak gemaakt bij mijn dealer (Bochane Zeist), maar een paar minuten later werd ik gebeld dat ze op het gekozen tijdstip al vol zaten. Kon pas een maand later... Haal die website dan uit de lucht!

Voor de rest ben ik prima over ze te spreken; ik kom er al ruim 20 jaar en heb in die tijd 3x een (nieuwe) Clio bij ze gekocht. Wat me wel opvalt is dat ze ergerlijk lang doen over simpele beurtjes. Olie verversen en 3 filtertjes vervangen doe ik zelf echt binnen een kwartier. Na morgen doe ik het onderhoud weer gewoon zelf, want dan is hij uit de garantie :)

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-01 12:01
Het cluster display van de Clio 3 van mijn vriendin heeft last van uitvallende verlichting(in zowel koud, als warm weer) en ik dacht dat ik dit mogelijk wel zou kunnen fixen. Nu heb ik wel al kunnen vinden hoe ik het cluster display uit het dashboard kan halen maar nog niets kunnen vinden over wat er mogelijk stuk kan zijn en of het uberhaupt mogelijk is om de verlichting te repareren. Iemand van hier toevallig ervaring mee of iemand die mij kan helpen met een goede link?

Ik vermoed dat het van doen heeft met een connector danwel slecht gesoldeerde verbinding op de print omdat hij het soms wel doet en soms niet. De helderheidsinstelling is het niet, die werkt namelijk gewoon voor het radio display.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

m0c schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:40:
Ik moet morgenochtend toevallig voor een 30k-beurtje (een B-beurt, heet dat geloof ik).

Ruim een maand geleden via de website een afspraak gemaakt bij mijn dealer (Bochane Zeist), maar een paar minuten later werd ik gebeld dat ze op het gekozen tijdstip al vol zaten. Kon pas een maand later... Haal die website dan uit de lucht!

Voor de rest ben ik prima over ze te spreken; ik kom er al ruim 20 jaar en heb in die tijd 3x een (nieuwe) Clio bij ze gekocht. Wat me wel opvalt is dat ze ergerlijk lang doen over simpele beurtjes. Olie verversen en 3 filtertjes vervangen doe ik zelf echt binnen een kwartier. Na morgen doe ik het onderhoud weer gewoon zelf, want dan is hij uit de garantie :)
Ik ga nu voor het eerst, sinds we deze auto hebben, naar een "vreemde" niet Renault garage. De onderhouds-afspraken moeten nu veel te ruim van te voren gemaakt worden, en als er wat vervangen moet worden waarvan het onderdeel niet op voorraad is, dan gaat er weer een behoorlijke tijd overheen. Hoewel ik over Arend Veghel zelf wel tevreden was de voorgaande jaren, is de steeds maar oplopende wachttijd voor een afspraak die me nu naar een andere garage drijft. Bevalt de nieuwe onderhoudsplek, blijf ik daar wel naartoe gaan voor al het onderhoud.

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:11
melcon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:03:
[...]

Hier in het Noorden is het vooral ter Wolde (klantvriendelijkheid is beneden het vriespunt) helaas, te groot en ben je vooral een nummertje en absoluut geen klant (of je met 50 auto's in 1 keer afnemen als bedrijf dan ben je opeens wel een klant). In Smilde is er dan gelukkig nog Vos waar ik altijd heen ga, is geen dealer maar wel officieel onderhoudspunt (dus mag er ook met de lease auto heen naast de rest).

De leaseauto heb ik via van Kesteren in Kampen laten bestellen, dat is echt _/-\o_ daar wordt je nog als klant is koning behandeld. Wel een uur rijden voor mij maar dat is de moeite meer dan waard.
Ik heb hier ook ervaring met ter Wolde (Assen), voorheen Renault Koops. Leaseauto Megane 3.
Toen het nog Koops was vond ik altijd redelijk.
Na het tijdperk Koops nog een enkele keer terug geweest naar ter Wolde en inderdaad hier ook het nummertjes gevoel gekregen.

Met de nieuwe lease Megane naar ABD Drachten gegaan.(deze heeft 'm niet geleverd)
Wat een wereld van verschil vergeleken met ter Wolde, niet normaal.
Hier kom ik nu al een paar jaar en dat bevalt echt goed. Uiterst klantvriendelijk en behulpzaam.
@JvdW Ik ging voorheen inderdaad ook altijd naar Koops, was eigenlijk wel prima, niet perfect maar wel voldoende om tevreden te zijn. Daarna inderdaad ook een keer bij ter Wolde geweest en dat was ronduit teleurstellend. Weliswaar op zaterdag maar de reden was een defect dimlicht terwijl het al begon te schemeren (half 4 in de winter). Er was geen monteur meer en de verkoper kon niets voor mij doen want die wist niet hoe die een lampje moest vervangen 8)7 :? Prima geef dan een lampje mee zet ik hem er zelf wel in (30 seconden werk bij een Clio 4) maar nee dat kon ook niet, moest maandag maar terug komen :+ Uiteraard niet gedaan en bij het pompstation een lampje gehaald en die er in gezet :P

@la_fusion Zijn zeer waarschijnlijk de 1r0 weerstandjes, even soldeer opnieuw laten vloeien met een hele soldeer stift en je zou weer good to go moeten zijn. De meeste zitten in de linkerbovenhoek op de printplaat.

melcon wijzigde deze reactie 06-12-2019 07:32 (13%)

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-01 12:01
melcon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:24:
@la_fusion Zijn zeer waarschijnlijk de 1r0 weerstandjes, even soldeer opnieuw laten vloeien met een hele soldeer stift en je zou weer good to go moeten zijn. De meeste zitten in de linkerbovenhoek op de printplaat.
Oke, heb je toevallig ook iets van een link hoe het cluster display open te maken? Ik vertrouw er wel op dat dat te doen moet zijn maar voor ik hem ga demonteren wil ik graag vooraf zien waar ik aan ga beginnen. Niet dat ik dadelijk het display eruit heb, niet fatsoenlijk open krijg(of clipjes afbreek..) en onverrichte zaken het display weer terug kan gaan monteren. Ook wil ik voorkomen dat er mogelijk iets verkeerd gaat met de tellerstand oid.
@la_fusion Tellerstand hoef je in elk geval niet bang voor te zijn, daar gebeurd niets mee. De precieze wijze van demontage heb ik niet meer helder voor de geest, maar zo als ik het mij herinner wijst het allemaal redelijk zich zelf en zijn het alleen wat schroefjes op de gebruikelijke plekken.

• m0c
melcon schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:40:
@la_fusion ...zo als ik het mij herinner wijst het allemaal redelijk zich zelf en zijn het alleen wat schroefjes op de gebruikelijke plekken.
Ik kan me een filmpje herinneren waarbij met een vork de wijzers eraf getrokken worden omdat de componentenzijde van de print anders niet bereikbaar is. Geen idee of bij het terugplaatsen van de wijzers de ijking in de soep kan lopen...

• m0c
m0c schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:40:
Inmiddels 235 euro armer. Voor een paar liter olie, een oliefilter en een carterplugringetje. Lucht- en interieurfilter zijn niet eens vervangen. "Dat hoeft volgende keer pas".

Wel hebben ze op mijn verzoek een uur lang gepoogd om mijn Rlink-kaarten (Europe) te updaten van V1011 naar V1015. Tevergeefs. Het gekke is dat ik V1015 niet eens aangeboden krijg via de Rlinkstore, terwijl hij al maanden bestaat. Ik heb nog een jaar recht op updates. Naar verluidt is een "update" naar V1015 alleen mogelijk door een nieuw SD-kaartje (met V1015 erop) te plaatsen. Zijn er hier mensen bij wie updaten wél gelukt is?

"Ik zal er een call van maken bij Renault. Updaten van R-link is een ramp; we moeten de klant tegenwoordig altijd om zijn inloggegevens vragen. Als ons iets vervolgens ook niet lukt gaat de klant altijd Renault bellen en dan krijgen wij weer op onze flikker", aldus de monteur.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-01 20:49
m0c schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:13:
[...]

Inmiddels 235 euro armer. Voor een paar liter olie, een oliefilter en een carterplugringetje. Lucht- en interieurfilter zijn niet eens vervangen. "Dat hoeft volgende keer pas".
Die vervang ik altijd zelf, bij de Clio vroegen(!) ze er €45 voor (per filter).

Net even op de Renault site gekeken: ik kan nu alleen kiezen uit economy parts. Zal wel met de leeftijd van de auto te maken hebben. Luchtfilter is €26, interieurfilter is €28. Dat scheelt nogal met de normale prijzen :+

Ah, pollenfilter is wel nog steeds €46.

Batsgeit wijzigde deze reactie 09-12-2019 11:26 (3%)

• m0c
@Batsgeit Ik heb een Clio 4. Een complete set van 3 originele renaultfilters (olie-, lucht- en interieufilter) kost op eBay 36 euro. Ik zoek nu alleen nog naar een goedkoop adresje voor "EVO RN-TECH EL 5W30". Zo stond het op de factuur. Ik neem aan dat hiermee "Elf Evolution RN-tech Elite 5W30" bedoeld wordt. Graag in 5 liter verpakking :)
@m0c Dat zou nog kunnen inderdaad, niet elk deel van de printplaat is direct bereikbaar. Voor je olie:
https://www.deolieconcurr...XR-5W%252d30-5-liter.html
Daar haal ik het meestal ook vandaan.

Het kan inderdaad zijn dat de originele SD kaart te klein is, heb ik ook voorgehad met de mijne. M.b.v. R-Link explorer een grotere SD kaart gemaakt (inc. grotere tomtom 000 bestanden wat de daadwerkelijke "partitie" voor de kaarten is).

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 10:29
Na een tijdje hier meelezen, meld ik me ook maar eens. Sinds een paar maanden(en inmiddels al 8dkm) heb ik een 2006 Grand Scenic 2.0 automaat op LPG. het is mn 1e franse auto, maar hij bevalt erg goed. Al begint er nu het koud word wel echt vanalles te kraken en piepen maar dat schijnt erbij te horen.

Ik wist al wel dat het geen stille auto was van de reviews die ik heb gelezen en tijdens de proefrit heb ik er niet goed op gelet. Echter begin ik me nu toch wel een beetje te irriteren aan het gebrom van de motor, heeft iemand van hier ervaring met de grand scenic?

• m0c
melcon schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:34:
@m0c Dat zou nog kunnen inderdaad, niet elk deel van de printplaat is direct bereikbaar. Voor je olie:
https://www.deolieconcurr...XR-5W%252d30-5-liter.html
Daar haal ik het meestal ook vandaan.

Het kan inderdaad zijn dat de originele SD kaart te klein is, heb ik ook voorgehad met de mijne. M.b.v. R-Link explorer een grotere SD kaart gemaakt (inc. grotere tomtom 000 bestanden wat de daadwerkelijke "partitie" voor de kaarten is).
Ik had zelf ook al bij de olieconcurrent gekeken, maar ik vond daar niet de Elf Evolution die op mijn factuur stond. Ik ben autistisch genoeg om precies die olie te willen hebben :) Op de factuur stond ook nog RN 0710 i.p.v. RN 0700 die bij de Evo SXR van jou vermeld staat. Mede door Google krijg ik de indruk dat "mijn" olie alleen in vaten verkocht wordt.

Verder ben ik zojuist door Renault Nederland gebeld. Ik krijg (via de dealer) een nieuw SD-kaartje met Europa v1015 erop. Het schijnt logistiek allemaal niet zo jofel te lopen bij TomTom. "Kaartupdates die allang verspreid hadden moeten worden staan nog altijd niet online", aldus de Renaultmeneer. Misschien mede een gevolg van de beëindigde samenwerking met Renault?

Een grotere SD-kaart maakt bij updates niets uit, want de grootte van het (virtuele) filesystem wordt bepaald door de TOMTOM.00* bestandjes. Ik rijd rond met een 64GB SD-kaart die ik in 2 partities heb verdeeld. Eentje van 10GB met (een kopie van) de kaarten erop, de rest voor muziek/films. Het originele Renaultkaartje bewaar ik veilig thuis.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik bekijk 'm vannacht wel even in bed (de video bedoel ik) ;)

hardware-lover wijzigde deze reactie 09-12-2019 18:04 (5%)

• PauseBreak
Die mensen hebben dus 4 Avantimes :D Ook een manier om ervoor te zorgen dat je aan onderdelen kunt komen :+

Nee, merp!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

PauseBreak schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 05:39:
Die mensen hebben dus 4 Avantimes :D Ook een manier om ervoor te zorgen dat je aan onderdelen kunt komen :+
Ja en onderhoud in Duitsland omdat daar iemand zit die alleen maar Avantimes doet :D Die vent moet er ook minstens 10 hebben voor spares >:)

Oh en die tomtom vind ik erg netjes opgelost.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

m0c schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:56:
[...]

Ik had zelf ook al bij de olieconcurrent gekeken, maar ik vond daar niet de Elf Evolution die op mijn factuur stond. Ik ben autistisch genoeg om precies die olie te willen hebben :) Op de factuur stond ook nog RN 0710 i.p.v. RN 0700 die bij de Evo SXR van jou vermeld staat. Mede door Google krijg ik de indruk dat "mijn" olie alleen in vaten verkocht wordt.

Verder ben ik zojuist door Renault Nederland gebeld. Ik krijg (via de dealer) een nieuw SD-kaartje met Europa v1015 erop. Het schijnt logistiek allemaal niet zo jofel te lopen bij TomTom. "Kaartupdates die allang verspreid hadden moeten worden staan nog altijd niet online", aldus de Renaultmeneer. Misschien mede een gevolg van de beëindigde samenwerking met Renault?

Een grotere SD-kaart maakt bij updates niets uit, want de grootte van het (virtuele) filesystem wordt bepaald door de TOMTOM.00* bestandjes. Ik rijd rond met een 64GB SD-kaart die ik in 2 partities heb verdeeld. Eentje van 10GB met (een kopie van) de kaarten erop, de rest voor muziek/films. Het originele Renaultkaartje bewaar ik veilig thuis.
Netjes opgelost inderdaad. Die TOMTOM.00* bestandjes kun je met R-Link Explorer vergroten, zodat de update wel slaagt (ik ben er zelf ook tegen aan gelopen en op deze manier opgelost) :)

• m0c
melcon schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:43:
[...]

Netjes opgelost inderdaad. Die TOMTOM.00* bestandjes kun je met R-Link Explorer vergroten, zodat de update wel slaagt (ik ben er zelf ook tegen aan gelopen en op deze manier opgelost) :)
Nieuw kaartje ligt inmiddels klaar bij de stealer dealer. Vanmiddag even halen.

• Luke-san
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09-01 21:18
hardware-lover schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:41:
[...]

Mijn vrouw kreeg van de politie een waarschuwing ivm een defecte lamp in haar Modus van 2007, hier in Belgie gebeurt dat nog wel eens. Ze kreeg een week de tijd om de auto aan te bieden bij het lokaal politiekantoor. Als je dat doet en deze is hersteld wordt de 'boete' kwijtgescholden.
Trouwens hadden ze dit opgemerkt overdag. Zo ijverig zijn sommige politieagenten hier,

Nadat we zelf al een paar keer werden geconfronteerd met defecte H7's en waar we een paar keer in de garage waren om deze te vervangen heeft mijn vrouw ze nu gewoon zelf gewisseld. Handje ertussen en draaien. Moet zeggen dat ik ervan verbaast stond omdat we samen naar de YouTube filmpjes hadden gezien waar mensen de halve voorkant van de auto demonteerden en dan trots melden dat ze de volgende keer er maar een uur over zouden doen.

Nu lesje geleerd van ipv +50% lampen te gebruiken die je elk jaar mag vervangen er Philips long life ingestoken. Op het eerste zicht niet minder licht en hopelijk gaan ze wat langer mee.
Dus moraal van het verhaal, een vrouw met fijne handjes kon de job in 5 minuten tijd. :*)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Luke-san, werken die fijne handjes aan beide koplampzijden van de Modus? Het is niet dat ik een paar grote handen heb, maar er lijkt zo weinig ruimte te zijn. Ik zal er nog eens goed naar kijken, en anders "leen" ik je vrouw wel even :+

• m0c
Ik lees zojuist dat Vodafone op 4 februari a.s. definitief de stekker uit het 3G-netwerk trekt. Tijdens het gehack met ddt4all heb ik ooit ontdekt dat mijn Clio 4 een 3G-verbinding via Vodafone heeft met renault.com

Welke consequenties zou dit kunnen gaan hebben..? In het 3G-modem zit géén simkaart.
Geen probleem, hij gaat gewoon over op 2G net zo als wanneer er geen 3G beschikbaar is (en dat is met Vodafone vaker dan wenselijk het geval in NL maar gebeurd uiteraard ook regelmatig in het buitenland). De minimale hoeveelheid data voor live services kan ook prima over 2G trouwens. Er zit trouwens wel een sim kaart in het systeem, er is een pool op een pools forum die hem vervangen heeft (vanwege de deactivatie van de sim na 2 jaar geen live services). Hij zit wel iets beter verstopt als in de tomtom carminat.

melcon wijzigde deze reactie 11-12-2019 08:30 (6%)

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:04
Dit weekend gaan we op auto jacht. De Megane Estate - benzine - staat op het lijstje om eens goed te bekijken.

Met een budget van 13-14k komen we uit op veel Zen varianten en niet de beste motoren. Tenminste dat denk ik. Hebben jullie nog tips waar op te letten qua motor variant of optie pakket?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• m0c
melcon schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:30:
Er zit trouwens wel een sim kaart in het systeem, er is een pool op een pools forum die hem vervangen heeft (vanwege de deactivatie van de sim na 2 jaar geen live services). Hij zit wel iets beter verstopt als in de tomtom carminat.
Ah, ok, ik dacht dat het modem simloos was, omdat ik ooit op een Russisch forum deze foto van een Mégane vond, met als onderschrift:

It is clear that there is no SIM card under the lid. The system works pretty stupidly. Connection is a random method to one of three operators in the Russian Federation: Megaphone, Beeline or MTS. When connected to Beeline for some reason can not contact Live servers, you need to wait for the recon.

Ik kan me voorstellen dat Renault voor Nederland andere doosjes in z'n auto's plaatst.
m0c schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:17:
[...]

Ah, ok, ik dacht dat het modem simloos was, omdat ik ooit op een Russisch forum deze foto van een Mégane vond, met als onderschrift:

It is clear that there is no SIM card under the lid. The system works pretty stupidly. Connection is a random method to one of three operators in the Russian Federation: Megaphone, Beeline or MTS. When connected to Beeline for some reason can not contact Live servers, you need to wait for the recon.

Ik kan me voorstellen dat Renault voor Nederland andere doosjes in z'n auto's plaatst.
Megane is anders inderdaad, deze schijnt eSim te hebben.

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online
m0c schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:13:
[...]
Wel hebben ze op mijn verzoek een uur lang gepoogd om mijn Rlink-kaarten (Europe) te updaten van V1011 naar V1015. Tevergeefs. Het gekke is dat ik V1015 niet eens aangeboden krijg via de Rlinkstore, terwijl hij al maanden bestaat. Ik heb nog een jaar recht op updates. Naar verluidt is een "update" naar V1015 alleen mogelijk door een nieuw SD-kaartje (met V1015 erop) te plaatsen. Zijn er hier mensen bij wie updaten wél gelukt is?

"Ik zal er een call van maken bij Renault. Updaten van R-link is een ramp; we moeten de klant tegenwoordig altijd om zijn inloggegevens vragen. Als ons iets vervolgens ook niet lukt gaat de klant altijd Renault bellen en dan krijgen wij weer op onze flikker", aldus de monteur.
Net zelf voor het eerst de R-Link Store bezocht voor mijn Clio. Ik weet dat ik een 8GB SD kaartje heb van Renault, en bij mij wordt V1011 als laatste aangeboden. Ik ben nu blijkbaar 'up-to-date' met 0 updates in het status venster op de website. Ik heb nog 7 maanden recht op updates, maar op deze manier heb je daar weinig aan als Renault/de dealer je niet uit zichzelf een groter kaartje aanbied?

• m0c
@biomass Gewoon naar de dealer stappen, zeggen dat je nog recht hebt op updates en dat je weet dat Europe v1015 bestaat, ook al wordt hij niet via de Rlinkstore aangeboden. Ze gaan dan wellicht zelf eerst nog pogen om 1015 te vinden en/of te downloaden, maar dat zal ze niet lukken. Tomtom loopt maanden achter met het online aanbieden van updates.

Je mag daarom van ze verlangen dat ze je via Renault Nederland een nieuw SD-kaartje met 1015 leveren (tegen inlevering van je oude kaartje). Renault is uiteindelijk wel degene die daarover beslist; niet de dealer.

• Luke-san
hardware-lover schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:58:
@Luke-san, werken die fijne handjes aan beide koplampzijden van de Modus? Het is niet dat ik een paar grote handen heb, maar er lijkt zo weinig ruimte te zijn. Ik zal er nog eens goed naar kijken, en anders "leen" ik je vrouw wel even :+
Yup, beide kanten gedaan. 1 Ding ben ik niet meer zeker van, maar is er geen boutje om de koplampen toch 1 of 2 mm op te heffen zodanig dat je iets beter aan kan? Eerlijk gezegd sta ik er nog steeds van verbaast dat het ging.
Nu volgende week wordt de distributieriem en waterpomp vervangen, maar dat laat ik niet aan haar over ;)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Luke-san schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:31:
[...]
Yup, beide kanten gedaan. 1 Ding ben ik niet meer zeker van, maar is er geen boutje om de koplampen toch 1 of 2 mm op te heffen zodanig dat je iets beter aan kan? Eerlijk gezegd sta ik er nog steeds van verbaast dat het ging. [knip]
Ik mag als gek worden afgevoerd, ik begrijp niet waar jouw vrouw haar fijne handjes heeft ingepropt om de hoofdlampen te kunnen verwisselen? Of heb jij zelf vooraf nog wat losgegooid/verwijderd misschien?

Modus: model 2004-2008, zeker weten?

• Khaelos
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-01 11:36
Dzine schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:33:
Dit weekend gaan we op auto jacht. De Megane Estate - benzine - staat op het lijstje om eens goed te bekijken.

Met een budget van 13-14k komen we uit op veel Zen varianten en niet de beste motoren. Tenminste dat denk ik. Hebben jullie nog tips waar op te letten qua motor variant of optie pakket?
ik ben toevallig al een goede week opzoek naar (in eerste instantie een station) maar nu toch echt een megane.
heb een hele mooie series exclusiv gezien, echter is ie wel aan de dure kant dus we zijn er nog niet helemaal uit :P

* als tip kan ik je geven neem een bose uitvoering, daar zit veel op.
* let op met de GT-line daar zitten speciale *race stoelen* in die moet je echt proberen (mijn vrouw vond ze veelste strak)
* als je stoelverwarming wilt moet je goed zoeken dit hebben er niet zo veel (in combi met volledig leer is het er vaak wel) maar volledig leer zelf dan weer niet 8)7
* verder zijn de volgende opties ook wel handig :
- Easy life Pack -> rondom sensoren en achteruitrijcamera
- Pack Vision Comfort -> Head-up display en LED PURE VISION koplampen

ik hoop dat je hier iets aan hebt

Khaelos wijzigde deze reactie 13-12-2019 01:27 (31%)

• Bob-B190
@Khaelos en @Dzine wat is het budget? Ik heb hele goed ervaring met een bedrijf die ex lease importeert uit België. Indien gewenst pm ik wel even. Heb er zelf een GS gekocht vorige jaar met zo'n beetje elke optie uit het boekje, service en prijs waren erg netjes.

Memento mori

• Khaelos
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-01 11:36
Bob-B190 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:04:
@Khaelos en @Dzine wat is het budget? Ik heb hele goed ervaring met een bedrijf die ex lease importeert uit België. Indien gewenst pm ik wel even. Heb er zelf een GS gekocht vorige jaar met zo'n beetje elke optie uit het boekje, service en prijs waren erg netjes.
zojuist toch nog wat korting kunnen bedingen en een afleverpakket erbij en dus uiteindelijke deze gekocht.

https://www.broekhuis.nl/...exclusive-2018/693964180/

:*) :*) :*)

• Luke-san
hardware-lover schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:04:
[...]

Ik mag als gek worden afgevoerd, ik begrijp niet waar jouw vrouw haar fijne handjes heeft ingepropt om de hoofdlampen te kunnen verwisselen? Of heb jij zelf vooraf nog wat losgegooid/verwijderd misschien?

Modus: model 2004-2008, zeker weten?
Yup, Renault Modus 1.2 16V van mei 2007, dus nog oud model, en zoals eerder gezegd misschien een boutje aan de bovenkant om de licht-unit 1 of 2 mm te kantelen, maar het is ook al op de kop een jaar geleden dat we dit hebben gedaan.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Luke-san schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:54:
[...]
Yup, Renault Modus 1.2 16V van mei 2007, dus nog oud model, en zoals eerder gezegd misschien een boutje aan de bovenkant om de licht-unit 1 of 2 mm te kantelen, maar het is ook al op de kop een jaar geleden dat we dit hebben gedaan.
Ik zou zelfs nog niets opschieten met 1 of 2 cm aan extra ruimte, dus ik krab me achter de oren hoe dat nu bij jullie is gegaan. Ik heb al eerder een YT filmpje gezien dat een bovenplaat verwijderen nét voldoende ruimte zou moeten geven, maar zelfs dan is het nog veel op de tast.

Ik laat het de garage voorlopig nog maar even doen ("gratis" via Plus pas), maar als die teveel gaan zeuren (over het werk wat ze ermee hebben), dan zoek ik nog wel naar andere alternatieven.

• PauseBreak
Ja, als je die koplampen zelf moet gaan doen moet je echt een dag vrij nemen als het je eerste keer is. Het is op zich allemaal niet lastig maar wel veel werk. Daarom heb ik het hier dus bij de Modus tijdens de distributie laten doen.

Wat misschien een oplossing zou kunnen zijn is LED verlichting. Wel een goede set kopen uiteraard, maar dat gaat een stuk langer mee. Lichtbeeld zou geen probleem moeten zijn. Uiteraard eerst even laten afstellen voordat je ermee de weg op gaat :+

Ombouw naar xenon is wat lastiger i.v.m. ballasten en bedrading. De af-fabriek xenon is daarnaast dynamisch qua lichtstraal (breedte) en heeft ingebouwde bochtenverlichting (extra halogeenlamp die aan gaat bij bepaalde snelheden en stuuruitslagen). Daarvoor heb je dus andere koplampunits nodig met een echt ander binnenwerk, andere bedrading en daarna moet je nog even in de boordcomputer de nodige zaken aanzetten en kalibreren. Lijkt mij meer werk dan het waard is.

Nee, merp!

• Bob-B190
PauseBreak schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:47:
Ja, als je die koplampen zelf moet gaan doen moet je echt een dag vrij nemen als het je eerste keer is. Het is op zich allemaal niet lastig maar wel veel werk. Daarom heb ik het hier dus bij de Modus tijdens de distributie laten doen.

Wat misschien een oplossing zou kunnen zijn is LED verlichting. Wel een goede set kopen uiteraard, maar dat gaat een stuk langer mee. Lichtbeeld zou geen probleem moeten zijn. Uiteraard eerst even laten afstellen voordat je ermee de weg op gaat :+

Ombouw naar xenon is wat lastiger i.v.m. ballasten en bedrading. De af-fabriek xenon is daarnaast dynamisch qua lichtstraal (breedte) en heeft ingebouwde bochtenverlichting (extra halogeenlamp die aan gaat bij bepaalde snelheden en stuuruitslagen). Daarvoor heb je dus andere koplampunits nodig met een echt ander binnenwerk, andere bedrading en daarna moet je nog even in de boordcomputer de nodige zaken aanzetten en kalibreren. Lijkt mij meer werk dan het waard is.
extra xenon die aan gaat in de bochten? Bij mijn grand Scenic sturen de units mee, lijkt mij logischer eigenlijk

Memento mori

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@PauseBreak onze Modus is standaard al voorzien van die halogeen bochtenverlichting.

• PauseBreak
Bob-B190 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:34:
[...]
extra xenon die aan gaat in de bochten? Bij mijn grand Scenic sturen de units mee, lijkt mij logischer eigenlijk
Nee, halogeenlampen voor de bochtverlichting. Die lampen zitten op een hoek in de koplampunit. De xenonlampen hebben alleen breedteverandering van de straal (breder als je langzamer rijdt, smaller en dus langwerpiger als je harder rijdt. Opel heeft dat systeem ook).

@hardware-lover in dat geval zou ik eens kijken of je niet ook al projectielampen hebt. Dan in je redelijk simpel er xenon in zetten. Alleen de ballasten en bedrading moet je dan nog even naar (laten) kijken.

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@PauseBreak, nee heeft ie niet, dat weet ik zeker.

• Luke-san
hardware-lover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:12:
[...]

Ik zou zelfs nog niets opschieten met 1 of 2 cm aan extra ruimte, dus ik krab me achter de oren hoe dat nu bij jullie is gegaan. Ik heb al eerder een YT filmpje gezien dat een bovenplaat verwijderen nét voldoende ruimte zou moeten geven, maar zelfs dan is het nog veel op de tast.

Ik laat het de garage voorlopig nog maar even doen ("gratis" via Plus pas), maar als die teveel gaan zeuren (over het werk wat ze ermee hebben), dan zoek ik nog wel naar andere alternatieven.
Ahhh, yup, met het filmpje te zien wordt het duidelijker. Dat rooster eruit halen zal ik ook wel gedaan hebben. Dat is slechts een kwestie van 3 minuten werk. Dezelfde boutmaat, allemaal even lang, en het rooster bestaat uit plastiek en past er maar in 1 richting in. Niks klikken of denken dat je iets breekt, Ikea meubel in elkaar steken is al een paar graadjes moeilijker.

Op het filmpje zie ik ook de bout die ik eruit had gedraaid aan de koplamp-unit. Dan kan je de plastiek eronder een beetje opheffen en de unit een milimeter of 2 naar voren kantelen (echt minimaal maar alle mm's helpen).

Goede raad voor je moest beginnen is om even een foto te nemen van de H7 zoals die in de unit zit en heel goed te kijken hoe die eruit komt.

De voorgestelde reactie's zoals led en xenon zijn in Belgie een no go, want dan geraak je niet door de jaarlijkse keuring.

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Sinds kort heb ik mijn Megane II vervangen voor een Megane III. Een van de eerste aanpassingen die ik heb uitgevoerd is het inbouwen van RLink, ter vervanging van de standaard update list radio met tomtom.

Ik heb hier zoals bij velen ook Android Auto op geactiveerd. Alleen valt bij mij het bovenste gedeelte van het scherm weg. Of beter gezegd, de tijd, temperatuur etc vallen van het scherm.
Is dit een bekend probleem bij Renault? Of ligt het misschien aan de versie van mijn App?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

perslucht schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:48:
Sinds kort heb ik mijn Megane II vervangen voor een Megane III. Een van de eerste aanpassingen die ik heb uitgevoerd is het inbouwen van RLink, ter vervanging van de standaard update list radio met tomtom.

Ik heb hier zoals bij velen ook Android Auto op geactiveerd. Alleen valt bij mij het bovenste gedeelte van het scherm weg. Of beter gezegd, de tijd, temperatuur etc vallen van het scherm.
Is dit een bekend probleem bij Renault? Of ligt het misschien aan de versie van mijn App?

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde, maar ook hier geen oplossing voor gevonden nog.

PSN: Shiver23 // Te koop: Slide smart curtains

• RichardRS6
  • Registratie: december 2019
  • Nu online
Beste mensen, ik rij een Clio 3 van 2011 met 1.5 DCi motor in ECO2 vorm a 85 PK. Ik merk dat de auto niet echt zuinig is. Actieradius gaat in 2 minuten tijd van 620 naar 510 met rustig rijden en rustig optrekken en schakelen bij schakelindcator. Ik doe er niet eens 1 op 13/14 mee..

Wat kan dit zijn? Auto rijdt en schakelt goed verder. Olie is niet dik en zit 5W30 op.
Olie is vervangen, oliefilter, brandstoffilter, 4 gloeibougies en luchtfilter. Ik heb fles Wynss erin gegooid een cleaner, wordt hij wel rustig van en iets zuiniger, maar helpt niet echt, help.. en ik tank gewoon bij ESSO, Shell en BP.

RichardRS6 wijzigde deze reactie 16-12-2019 12:01 (3%)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RichardRS6 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:00:
Beste mensen, ik rij een Clio 3 van 2011 met 1.5 DCi motor in ECO2 vorm a 85 PK. Ik merk dat de auto niet echt zuinig is. Actieradius gaat in 2 minuten tijd van 620 naar 510 met rustig rijden en rustig optrekken en schakelen bij schakelindcator. Ik doe er niet eens 1 op 13/14 mee..

Wat kan dit zijn? Auto rijdt en schakelt goed verder. Olie is niet dik en zit 5W30 op.
Olie is vervangen, oliefilter, brandstoffilter, 4 gloeibougies en luchtfilter. Ik heb fles Wynss erin gegooid een cleaner, wordt hij wel rustig van en iets zuiniger, maar helpt niet echt, help.. en ik tank gewoon bij ESSO, Shell en BP.
Wat zegt een Renault garage over het verbruik van je auto?

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-01 20:49
RichardRS6 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:00:

Dat is wel fors, de minst zuinige op spritmonitor rijdt 1:16.7. Lijkt haast of je auto ergens diesel lekt.

• PauseBreak
Of enorme interne vervuiling, lekkende verstuivers/hogedrukbrandstofpomp, defecte turbo. Zeg het maar. Kan echt van alles zijn. Ik zou om te beginnen eens langs de dealer rijden want je kunt niet met droge ogen beweren dat 1:13-14 normaal is voor een Clio 3 1.5dCi. Dezelfde auto met de 1.2TCe (benzine dus) doet dat al veel beter.

Nee, merp!

• perslucht
  • Nu online
@Shiver23 Altijd al gehad? Ik gebruik het pas een weekje, wellicht dat het bij een oudere versie niet was..(?)

• Worteltjestaart
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18-01 11:14
perslucht schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:48:

[Afbeelding]
Geen oplossing voor je idee - maar wel geïnteresseerd.
Hoe heb je de TomTom uitgeruild voor R-link?

Worteltjestaart wijzigde deze reactie 18-12-2019 09:31 (0%)
Reden: Typo

• perslucht
  • Nu online
@Worteltjestaart Ik heb een een kabelboompje gemaakt die ik op de bestaande connectoren aansluit.
Mijn auto komt uit 2010, Renault gebruikte daar nog andere connectoren voor de radio. Ik zal het later wat extra toelichten.
Gisteren heb ik ook RS Monitor geactiveerd. Hij krijgt alleen nog geen informatie over alle sensoren etc. Ik zal dus ook de BIC module nog moeten wisselen denk ik.

• Worteltjestaart
Ah, uit 2010... dan heb je neem ik aan de "niet-LIVE" TomTom er inzitten, die heeft nl een beduidend andere setup dan mijn TomTom Carminat LIVE 2015.

• perslucht
  • Nu online
@Worteltjestaart Klopt, geen live, vrij basis. Goede reden dus om om te bouwen naar RLink :)
Ik denk dat de Non R Link Megane uit 2015 nog makkelijk is om te bouwen dan die uit 2010. Je zou even in de schema's moeten duiken.

• Worteltjestaart
Heb ik weleens naar gekeken - je kan op verschillende plaatsen een inbouw Android-gebaseerd systeem kopen - maar alleen voor de niet-live versie vanwege verschillen in de kabelboom die je niet op een andere manier kunt opvangen (o.a. snelheidspuls die van achter de klokkenwinkel moet komen als je de Live-versie hebt).

• m0c
perslucht schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:01:
Gisteren heb ik ook RS Monitor geactiveerd. Hij krijgt alleen nog geen informatie over alle sensoren etc. Ik zal dus ook de BIC module nog moeten wisselen denk ik.
Laat me raden: de metertjes van o.a. turbodruk, olie-, koelvloeistof-, en luchtinlaattemperatuur doen het niet?

Doe vooral geen moeite om een andere BIC te vinden... Ik heb ooit de kans gehad om tijdelijk de BICs te swappen van mijn Clio Initiale 120 TCe (met zelf ingeschakelde en half werkende RS Monitor) en een Clio GT Line 120 TCe (met zelf ingeschakelde en volledig werkende RS Monitor). Er was geen enkel verschil waarneembaar. Mijn RS Monitor werkte na de swap nog steeds half en de GT Line werkte prima met mijn BIC. De BICs hadden verschillende partnummers en dus ook verschillende softwareversies:

283466187R V05.10 (Clio GT Line 120 TCe)
283467680R V09.00 (Clio Initiale 120 TCe)

Volgens mensen op het Franse forum cliors-concept.com zit het "probleem" niet in de BIC, maar in de ECU (of ECU's) die verantwoordelijk zijn voor bovengenoemde meetgegevens.

De BIC vertaalt het dataverkeer tussen de "standaard" J-2284 CANbus en de "multimedia" CANbus (lees: R-Link). Omdat de niet afgebeelde sensordata wel degelijk op de CANbus aanwezig is hoopt iedereen met een half werkende RS Monitor dat iemand er ooit in slaagt om het dataverkeer te doorgronden en vervolgens een BIC van zelfgeschreven software te voorzien.

Ik had van die GT Line eigenlijk een scan van de aanwezige ECU's moeten maken, maar dat ben ik vergeten ;(

• perslucht
  • Nu online
m0c schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:10:
[...]

Laat me raden: de metertjes van o.a. turbodruk, olie-, koelvloeistof-, en luchtinlaattemperatuur doen het niet?
Klopt. Ik heb echter wel de BIC die bij mijn RLink scherm en radio hoort. Deze moet ik alleen nog aansluiten.
Jij denkt dat dit niet helpt dus?
Ik heb wel al geprobeerd de scripts in mijn huidige BIC aan te passen naar Script 11 X95RS, maar dat werkt niet.
We gaan er wel uit komen denk ik :) Gisteravond een beetje zitten rondneuzen op dat franse forum. Ik heb nu de slots voor een Megane 3 RS 275 gebruikt. Als ik de metertjes aan de praat krijg ga ik mij eens verdiepen in de configuratie van de slots.

• m0c
perslucht schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:13:
[...]

Klopt. Ik heb echter wel de BIC die bij mijn RLink scherm en radio hoort. Deze moet ik alleen nog aansluiten.
Jij denkt dat dit niet helpt dus?
Ik heb er een hard hoofd in. Iemand op Cliors-concept heeft alle BIC-softwareversies van V5.00 tot V11.00 geprobeerd, zonder succes.
Als ik de metertjes aan de praat krijg ga ik mij eens verdiepen in de configuratie van de slots.
Ik zou het andersom doen. Door je te verdiepen in de slots krijg je de metertjes aan de praat :)
De slots in de BIC schijnen geherprogrammeerd te kunnen worden via ddt2000 en niet met ddt4all of clip. Bovendien zijn niet alle BIC's herprogrammeerbaar.

• RichardRS6
  • Nu online
Batsgeit schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:39:
[...]

Dat is wel fors, de minst zuinige op spritmonitor rijdt 1:16.7. Lijkt haast of je auto ergens diesel lekt.
PauseBreak schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:54:
Of enorme interne vervuiling, lekkende verstuivers/hogedrukbrandstofpomp, defecte turbo. Zeg het maar. Kan echt van alles zijn. Ik zou om te beginnen eens langs de dealer rijden want je kunt niet met droge ogen beweren dat 1:13-14 normaal is voor een Clio 3 1.5dCi. Dezelfde auto met de 1.2TCe (benzine dus) doet dat al veel beter.
hardware-lover schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:34:
[...]

Wat zegt een Renault garage over het verbruik van je auto?
Bedankt mensen, de dealer heeft het uitgelezen en e.e.a. gecheckt, kosteloos! Maar kon niks vinden.
Ik heb de auto weer terug gebracht bij wie ik het ingeruild had en heb daar het zelfde R. Clio 1.5 DCI gehad met een wat jonger bouwjaar en minder km-stand. 100 EUR bij betaald en hij rijdt net zo goed en lijkt wat rapper/feller te reageren gemiddeld verbruik is nu 1 op 26 bijna! Ik ben tevreden!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RichardRS6 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:10:
Bedankt mensen, de dealer heeft het uitgelezen en e.e.a. gecheckt, kosteloos! Maar kon niks vinden.
Ik heb de auto weer terug gebracht bij wie ik het ingeruild had en heb daar het zelfde R. Clio 1.5 DCI gehad met een wat jonger bouwjaar en minder km-stand. 100 EUR bij betaald en hij rijdt net zo goed en lijkt wat rapper/feller te reageren gemiddeld verbruik is nu 1 op 26 bijna! Ik ben tevreden!
Maar €100,- voor die upgrade? Wat is dat voor een garagebedrijf, daar zouden er meer van moeten zijn? :+

• RichardRS6
  • Nu online
hardware-lover schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:52:
[...]

Maar €100,- voor die upgrade? Wat is dat voor een garagebedrijf, daar zouden er meer van moeten zijn? :+
Ik ben (helaas) getrouwd met zijn dochter...

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 05:27
Op de display van mijn captur staat "batterij kaart bijna leeg".

Ik neem aan dat de keycard bijna leeg is. Nou moet de auto toch voor een beurt. Maar ik vraag mij het volgende af. Als hij nou leeg is, kan ik met het sleuteltje nog de deur open maken.
Maar kan je dan wel starten ? En hoe "leeg" is bijna leeg...Eind volgende maand gaat hij pas naar de garage.

Of klik ik er zelf even een nieuwe knoop cel in ? Dat lijkt mij niet zo ingewikkeld :)

ppeterr wijzigde deze reactie 19-12-2019 16:18 (4%)

MENTAL SHUTDOWN

• perslucht
  • Nu online
@ppeterr Dat is heel makkelijk. Ik weet niet hoe de sleutel van de Captur er uit ziet, maar bij de Megane 3 is het vrij simpel. In dit filmpje is het uitgelegd.
YouTube: How to change the Battery in a Renault Remote Central Locking Key Ca...

@m0c Ik ben het topic op cliors-concept.com aan het lezen. Ik word steeds wijzer.
Volgens jou ligt het aan de slots in RS Monitor? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar de adressen voor het toerental, snelheid etc heb ik inmiddels gevonden.

Bedoel je met BIC-slots de scripts? Ik heb in mijn standaard BIC de volgende scripts (niet) zitten. Script 11 is helaas leeg. Maar ik lees ook mensen die melden dat ze script 1 gebruiken, maar dan wellicht een hogere versie..(?)

Stored script. 0version 3
Stored script. 1version 16script 1 X91 or X95 or X43 or X38
Stored script. 10No script in this softwarescript 10 no t... Wakeup by CAN
Stored script. 11No script in this softwarescript 11 x95RS
Stored script. 12No script in this softwarescript 12 x85RS or x44RS
Stored script. 13No script in this softwarescript 13 L38VE
Stored script. 14No script in this software
Stored script. 15No script in this software
Stored script. 2version 13script 2 P32M
Stored script. 3version 11script 3 J84
Stored script. 4version 4script 4 J81
Stored script. 5version 13script 5 X83
Stored script. 6version 11script 6 X61 or X62
Stored script. 7version 4script 7 reserved
Stored script. 8version 4script 8 X85
Stored script. 9No script in this softwarescript 9 X44

• m0c
@perslucht Ik bedoel inderdaad de scripts. Ik dacht dat ze slots werden genoemd, net als de twee "RS configuration slots" in RLink.

Bij mij (en bij andere Clio 4 bezitters) staat "stored script" nr. 14 geselecteerd. Het daarin aanwezige versienummer verschilt per BIC. Vreemd genoeg is dat 'script' in jouw BIC dus leeg.

Succes met studeren; als je het voor elkaar krijgt heb je de wereldprimeur :) Zelfs op drive2.ru (dat een verzamelplaats van hackers is) is het nog niemand gelukt. Daar kijken ze met een schuin oog naar de vorderingen op Cliors-concept.

Heb je dit project weleens gezien? Ik heb die Rus ooit in het Engels om meer info gevraagd, maar hij reageert helaas niet.

• perslucht
  • Nu online
Bij mij (en bij andere Clio 4 bezitters) staat "stored script" nr. 14 geselecteerd. Het daarin aanwezige versienummer verschilt per BIC. Vreemd genoeg is dat 'script' in jouw BIC dus leeg.
@m0c Ik heb even mijn andere BIC bestudeerd (die uit dezelfde auto komt als mijn R Link systeem). Die heeft wel een script 14. Dat maakte echter geen verschil.

Ik ben er ook zojuist achter gekomen dat het knopje Hard Reset indrukken bij de BIC niet zo'n goed idee is 8)7 Eens kijken of ik hem weer aan de praat krijg met Clip. Anders heb ik de oude BIC nog.
Succes met studeren; als je het voor elkaar krijgt heb je de wereldprimeur :)
Thanks. Maar als ik het goed begrijpt is het dus niet echt duidelijk onder welke omstandigheden RS Monitor wél werkt en wanneer niet? Het heeft in ieder geval niet direct met de BIC en de slots te maken...?
Heb je dit project weleens gezien? Ik heb die Rus ooit in het Engels om meer info gevraagd, maar hij reageert helaas niet.
Uiteraard heb ik die gezien. Ik gebruik drive2.ru om inspiratie op te doen :9

• m0c
perslucht schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:12:
[...]

Ik ben er ook zojuist achter gekomen dat het knopje Hard Reset indrukken bij de BIC niet zo'n goed idee is 8)7 Eens kijken of ik hem weer aan de praat krijg met Clip. Anders heb ik de oude BIC nog.
Door die harde reset heeft je BIC geen (of een verkeerd) script geselecteerd. Github (ddt4all) zegt hierover:

The problem is that most of the times a wrong script is loaded. For my Clio the script needs to be on 14. So the bic is sleeping and not awaking by the can. The way to solve this is to awake it. Then all Canhs ecus will be found. Just connect pin 2 (empty in connector) on the bic with 12v. I used pin 3. That’s 12v. Leave the connection between pin 2 and 12v until you reprogrammed the script to the correct version. After that you can (or must) remove/disconnect pin 2.
Maar als ik het goed begrijpt is het dus niet echt duidelijk onder welke omstandigheden RS Monitor wél werkt en wanneer niet? Het heeft in ieder geval niet direct met de BIC en de slots te maken...?
De slots/scripts horen bij verschillende autotypes. In een BIC is kennelijk ruimte voor 16 afzonderlijke scripts. Ik heb ooit begrepen dat x98 bij de Clio hoort en x95 bij de Megane. In mijn BIC zijn dat resp. script 14 en script 1.

• Orphu
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18-01 10:43
Beste allen,

Ik ben in de markt om binnenkort een clio III aan te schaffen, ga er morgen twee testrijden, een 1.6 uit 2007 en een 1.2 uit 2009.

Ik begreep dat vanaf een 1.4 je een megane motorblok hebt, en deze praktisch onverwoestbaar zijn. Zelf zou ik daarom ook liever geen 1.2 kopen maar wil even ervaren hoe die rijdt.

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf of de testrit van een clio III?

• Pelle
  • Laatst online: 09:03

Pelle

jellejanvanveelen.nl

Ik heb een Megane III Grandtour (1.5 DCI uit 2012), en sinds vanochtend is dit aan de hand:

Het kwam wel eens vaker voor dat het scherm zwart bleef, maar dat was altijd na een herstart weer verholpen. Dit niet. Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Zekering? Losse connector ergens? Zo ja, welke / waar vind ik die?

~ Site nodig? Zicht! ~ Strava ~ Jelle-Jan van Veelen ~

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Je afbeelding doet het niet: forbidden

Het is dus wat lastig om te zien wat er aan de hand is ;)

Nu de dekens nog...

• Pelle
  • Laatst online: 09:03

Pelle

jellejanvanveelen.nl

Zo dan :)

http://jellejanvanveelen.nl/got/megane-3-carminat.jpg

~ Site nodig? Zicht! ~ Strava ~ Jelle-Jan van Veelen ~

• RvL

RvL

Get Perpendicular!!

Heb je al eens geprobeerd om de aan/uit knop van de radio een seconde of 10 ingedrukt te houden? Daarmee heb ik dit soort problemen wel eens verholpen?

Misschien een (nieuw) apparaat verbonden via USB of Bluetooth? Kan me nog wel herinneren dat de radio in mijn Megane een keer helemaal over de emmer is gegaan door de nieuwe telefoon van m’n vrouw. Enige oplossing daarvoor was de accu pool los halen, even wachten, en weer aansluiten

Nu de dekens nog...

• m0c
@perslucht Btw, ik neem aan dat je weet hoe je een specifiek script in je BIC kunt selecteren? In ddt4all is dit te doen via:

[MIU] BIC/A2/A3 v22 -> RDBI/WDBI -> Configuration -> Vehicle environment

Althans, dit geldt voor mijn Clio 4 ph2 uit 2017. Bij een andere auto zit die parameter wellicht ergens anders ;)

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-01 12:54
Hallo allemaal,

Ik ben een trotse eigenaar van een Mégane 4 uit 2019.
Op deze auto zit ook dode hoek controle op.
Dit werkt best fijn echter als het hard regent of als er veel water op de weg ligt, knippert af en toe het oranje lampje in de buiten spiegel terwijl er geen auto naast mij zit.
Dus hij detecteert het water wat langs mij sensoren loopt.

Hebben jullie hier ook last van?
En is hier wat aan te doen behalve het systeem uit te schakelen?

• Bob-B190
goldvinger schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:43:
Hallo allemaal,

Dit werkt best fijn echter als het hard regent of als er veel water op de weg ligt, knippert af en toe het oranje lampje in de buiten spiegel terwijl er geen auto naast mij zit.

Alleen met droog weer rijden.

Memento mori

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 05:27
goldvinger schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:43:
Hallo allemaal,

Ja ik bemerk dat ook, stevige regen en sneeuw doen de spiegels knipperen. Ik heb begrepen dat het een normaal effect is. Dit omdat de sensoren natuurlijk behoorlijk gevoellig zijn.

De nabij sensoren rondom reageren bij mij ook op water. Dus als het goed regent dan heb ik het eerste half uur dat de parkeer sensoren spontaan zo af en toe piepen.

MENTAL SHUTDOWN

• perslucht
  • Nu online
@m0c Bedankt. Ik weet hoe dat werkt ja.
Ik denk dat ik mijn 2e bic heb gebricked. Het lukt mij op geen enkele manier het ding weer aan de praat te krijgen. Clip krijgt geen verbding, DDT4All ook niet. Pin 2 en 3 worden gewoon netjes voorzien van prik, daar zal het niet aan liggen.
Nou ja, misschien dat ik het nog eens weet te fixen. De originele bic werkt in ieder geval nog :)
(Misschien lukt het mij op een of andere manier om een dump van mijn werkende bic er op te zetten met PyRen)

Geen enkele optie van RS monitor werkt dus. Nou schijnt dat weer niet aan de bic te liggen, maar wat dan wel... 8)7
Ondertussen wel wat verder met de slots. Ik weet inmiddels van heel wat adressen wat de functie is, maar nog lang niet van allemaal.
Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True