Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!
@WhatsappHack Daar hoort volgens mij inderdaad een ringetje om aan het einde.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:55
melcon schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:53:
[...]

Voor een dealer is dat een normale prijs maar er zijn genoeg andere mogelijkheden. Revisie of een ruil compressor (dat moet voor de helft kunnen). Andere optie is after-market compressor, dan moet je denken aan ergens tussen de 250-500 euro normaal gezien maar hoe dat bij een 3.5 V6 zit durf ik niet met zekerheid te zeggen (weet niet of daar een gangbare pomp op zit).
Zit vziw dezelfde pomp op als op een Vel Satis. Kan je gewoon online bestellen voor rond de €350,-. Moet er nog wel op geklust worden en dat is wel even een dingetje gezien de locatie en het feit dat het ding natuurlijk wordt aangedreven door de multiriem.
Voor rond de €750 moet het all-in ook wel kunnen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:22
PauseBreak schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:42:
[...]

Zit vziw dezelfde pomp op als op een Vel Satis. Kan je gewoon online bestellen voor rond de €350,-. Moet er nog wel op geklust worden en dat is wel even een dingetje gezien de locatie en het feit dat het ding natuurlijk wordt aangedreven door de multiriem.
Voor rond de €750 moet het all-in ook wel kunnen.
Kijk dit is waardevolle info :) . Andere universele garages zeggen dat ze niet anders kunnen leveren dan origineel volgens hun systemen. Hoe kan ik het beste vergelijken of die aircopomp van zowel de 3.5 V6 Espace/Vel Satis op de Laguna 3 past?

PSN: pretpikkie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 14:03
@pretpik Je kan het VIN van je Laguna invullen op https://partsouq.com/
Je kan dan het juiste nummer van de aircopomp vinden.

Als je een VIN van een willekeurige Vel Satis of Espace invult dan kan je vergelijken. Ik kijk vaak even op schadeautos.nl en kijk bij de foto's of er een foto van het VIN gemaakt is. Die gebruik ik dan.

Overigens dacht ik dat de V6 in de Laguna III een Nissan blok is (VQ35DE) en die in de Vel Satis/Espace een Renault/PSA blok.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
@perslucht In zowel de Laguna III als Vel Satis/Espace zit de VQ35DE van Nissan.
Alternatief voor zoeken op VIN is om op bijv. autodoc te kijken naar de onderdeelnummers voor zowel een Laguna als een Vel Satis of Espace.

Nee, merp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
@PauseBreak Ik zie het ja. Weet ik dat ook weer.
@pretpik Ik heb een paar VIN's voor je gevonden.

Vel Satis
VF1BJ0J0B29374151
VF1BJ0V0B31969942

Espace
VF1JK0FBB32131323

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
perslucht schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:39:
@pretpik Je kan het VIN van je Laguna invullen op https://partsouq.com/
Je kan dan het juiste nummer van de aircopomp vinden.

Als je een VIN van een willekeurige Vel Satis of Espace invult dan kan je vergelijken. Ik kijk vaak even op schadeautos.nl en kijk bij de foto's of er een foto van het VIN gemaakt is. Die gebruik ik dan.

Overigens dacht ik dat de V6 in de Laguna III een Nissan blok is (VQ35DE) en die in de Vel Satis/Espace een Renault/PSA blok.
Ik ben vast hardstikke blind, maar een onderdeelnummer voor een compressor kom ik helaas niet tegen.

pretpik wijzigde deze reactie 03-06-2019 15:48 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
@pretpik Met een willekeurig Laguna III 3.5 V6 VIN krijg ik gewoon het onderdeelnummer te zien hoor.

Het nummer is 92600XHG3X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
perslucht schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:37:
@pretpik Met een willekeurig Laguna III 3.5 V6 VIN krijg ik gewoon het onderdeelnummer te zien hoor.
[Afbeelding]

Het nummer is 92600XHG3X
Top dank je wel! Ik zat blijkbaar met m'n neus te kijken :+ . Het artikelnummer komt van Valeo en niet van Renault zelf. Morgen eens even met de garage overleggen.

pretpik wijzigde deze reactie 03-06-2019 23:17 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
pretpik schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:44:
[...]

Top dank je wel! Ik zat blijkbaar met m'n neus te kijken :+ . Het artikelnummer komt van Valeo en niet van Renault zelf. Morgen eens even met de garage overleggen.
Renault maakt die dingen ook niet zelf. Die worden ingekocht bij OEMs als Valeo/Bosch/Nissens. Uiteraard conform eisen etc van Renault.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
@PauseBreak Klopt inderdaad, echter was ik in de veronderstelling dat Renault zelf ook intern ook hun eigen artikelnummers gebruikt voor alle onderdelen.

Het goede nieuws is dat ik een gebruikte pomp op de kop heb kunnen tikken en dat ze deze de 21e gaan plaatsen, samen met het vervangen van de multiriemset :) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0c
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:46
Hier weer een vraagje van die tweaker die ooit RS Monitor heeft toegevoegd aan de Rlink in zijn Clio Initiale :)

Zijn er hier bezitters van een Clio GT Line met Rlink erin? Om de RS Monitor in mijn Clio Initiale 100% werkend te krijgen wil ik héél erg graag het renaultnummer weten van de zgh. BIC die af-fabriek in de Clio GT gemonteerd is. Deze BIC bevindt zich in de 1U-hoge uitsparing achter het Rlink display. Het is een klein wit kastje met een sticker erop met het renaultnummer en de softwareversie.

Ik kan me voorstellen dat niemand staat te springen om voor een wildvreemde zomaar z'n Rlink-paneel los te gaan trekken, ook al gaat dat heel makkelijk. Het is gelukkig ook mogelijk om het renaultnummer van de BIC op te vragen met ddt4all, via de parameter:

[MIU] BIC/A2/A3 v22 -> RDBI/WDBI -> Vehicle Spare Part Number

De BIC is met ddt4all alleen te benaderen via de multimedia-canbus, dus de OBD2-interface moet daar wel voor aangepast zijn. Diegenen onder jullie die ooit zelf Android Auto support aan Rlink hebben toegevoegd weten precies waar ik het over heb.

@sgouman: Kan jij me helpen..? Die GT in Soest is volgens mij verkocht, dus dat is geen optie meer ;(

m0c wijzigde deze reactie 04-06-2019 17:53 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19:16
m0c schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:32:
Hier weer een vraagje van die tweaker die ooit RS Monitor heeft toegevoegd aan de Rlink in zijn Clio Initiale :)

Zijn er hier bezitters van een Clio GT Line met Rlink erin? Om de RS Monitor in mijn Clio Initiale 100% werkend te krijgen wil ik héél erg graag het renaultnummer weten van de zgh. BIC die af-fabriek in de Clio GT gemonteerd is. Deze BIC bevindt zich in de 1U-hoge uitsparing achter het Rlink display. Het is een klein wit kastje met een sticker erop met het renaultnummer en de softwareversie.

Ik kan me voorstellen dat niemand staat te springen om voor een wildvreemde zomaar z'n Rlink-paneel los te gaan trekken, ook al gaat dat heel makkelijk. Het is gelukkig ook mogelijk om het renaultnummer van de BIC op te vragen met ddt4all, via de parameter:

[MIU] BIC/A2/A3 v22 -> RDBI/WDBI -> Vehicle Spare Part Number

De BIC is met ddt4all alleen te benaderen via de multimedia-canbus, dus de OBD2-interface moet daar wel voor aangepast zijn. Diegenen onder jullie die ooit zelf Android Auto support aan Rlink hebben toegevoegd weten precies waar ik het over heb.

@sgouman: Kan jij me helpen..?
Hi,

Ik heb geen GT met rs monitor dus dat heb je waarschijnlijk nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0c
sgouman schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:53:
[...]

Hi,

RS Monitor was extra leuk geweest, maar ook als je die niet hebt ben nog steeds geinteresseerd in het nummer van je BIC. Ik vermoed namelijk dat in alle GT's dezelfde BIC zit. Kon je met jouw OBD2-interface nou wel of niet bij je multimedia-canbus komen? Had je Android Auto niet ooit laten doen?

Voor jou wellicht ook interessant om die RS Monitor aan te zetten, maar dat is dus wel wat bewerkelijker dan een parameter wijzigen met ddt4all. Het is wel erg mooi speelgoed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
m0c schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:01:
[...]

RS Monitor was extra leuk geweest, maar ook als je die niet hebt ben nog steeds geinteresseerd in het nummer van je BIC. Ik vermoed namelijk dat in alle GT's dezelfde BIC zit. Kon je met jouw OBD2-interface nou wel of niet bij je multimedia-canbus komen? Had je Android Auto niet ooit laten doen?

Voor jou wellicht ook interessant om die RS Monitor aan te zetten, maar dat is dus wel wat bewerkelijker dan een parameter wijzigen met ddt4all. Het is wel erg mooi speelgoed.
Hi,

Ik heb mijn auto verkocht en is voor mij niet meer interressant om de RS monitor te activeren.
Ik zie mezelf ook niet het hele dashboard eraf halen(zeker niet nu de auto verkocht is. Ik wacht nog op de nieuwe auto dus heb de GT nog wel in bezit)

Ik kon inderdaad niet bij de multimedia canbus komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
pretpik schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:13:
@PauseBreak Klopt inderdaad, echter was ik in de veronderstelling dat Renault zelf ook intern ook hun eigen artikelnummers gebruikt voor alle onderdelen.
Die veronderstelling is ook juist :) (meestal beginnend met 72 00 of 82 00).

Acties:
  • +2Henk 'm!
Afgelopen zondag "even" de condensor - deze was lek - en de thermostaat vervangen van de Clio.
Het is een gecombineerde koeler dus de koelradiateur is ook gelijk een vers exemplaar.
Thermostaat vervangen omdat deze wat olie zweette langs de pakking, die is nu ook weer mooi dicht / lek vrij.

Oude thermostaat, pakking niet in optimale conditie ;)

Halve voorkant moet er voor weg maar je kan dan wel overal goed bij :D

De oude combikoeler, koelradiateur bleek ook een minuscuul lekje in te zitten omdat iemand een bout had laten vallen in de ventilator behuizing. Die was dus mooi door de ventilator in de radiateur geslagen.

Nieuwe combikoeler, ventilator uiteraard even over gezet.

Ook nog even wat gaas gemaakt in de voorbumper tegen steenslag zo als bij de Twingo II veel gedaan wordt.
Nu alleen het systeem nog even laten vullen en dan hebben we weer een werkende airco.

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:34
Vandaag ben ik de trotse bezitter van de Renault Megane Bose.
Fantastische auto.
Ik heb een vraag over de kaarten die op de R-link 2 staan.
De kaarten zijn van juni 2017.
Is dit de meeste recente kaart?

Het r-link 2 systeem moest ik ook zelf updaten maar ik kan geen recentere kaarten vinden.

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:21
goldvinger schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:15:
Fantastische auto.

Het r-link 2 systeem moest ik ook zelf updaten maar ik kan geen recentere kaarten vinden.
Deze week zijn de nieuwe kaarten online gekomen, 2018.6. Via de R-link store kan je zien of je ze al kan downloaden.

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• goldvinger
RobKJ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Deze week zijn de nieuwe kaarten online gekomen, 2018.6. Via de R-link store kan je zien of je ze al kan downloaden.
Ah, oke.
Bij mij stond hij er nog niet tussen.
Ik zal het in de gaten houden.
Bedankt voor de info.

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-10 15:30

The Wizard

Moderator Mobile
goldvinger schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:15:
Fantastische auto.

Welk bouwjaar/maand is je auto? De eersten hadden maar 1 jaar gratis kaart updates, daarna is het 3 jaar geworden (vanaf begin 2017 meen ik).

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:46

AnthonyR

XO: MiachiRS | Forza 3/4/5/6/7

2018.06 zijn de laatste kaarten. Uiteraard moet de R-Link2 wel de meest recente versie hebben.

Nederlandse auto’s met registratie na 1 januari 2017 hebben recht op 36 maanden map updates.

AnthonyR wijzigde deze reactie 13-06-2019 20:27 (34%)

• goldvinger
The Wizard schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Welk bouwjaar/maand is je auto? De eersten hadden maar 1 jaar gratis kaart updates, daarna is het 3 jaar geworden (vanaf begin 2017 meen ik).
Deze auto is van 2019.
Dus ben ik verzekerd van 3 jaar updates.

Zijn jullie bekend met coyote?
Schijnt een soort flitsservice te zijn.
De app is geactiveerd op het systeem.
Maar start deze app op de achtergrond op of moet je deze steeds activeren.

Aan de andere kant heb je tomtom live service.
Dus dan lijkt coyote mij een beetje overbodig.

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:21
Voor file-informatie heb ik gewoon Flitsmeister. Deze is verbonden via Apple Carplay, en gebruik de standaard navigatie van R-Link. Als er iets gaande is, flitser of file, wordt het bericht uitgesproken over de speakers :)

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• goldvinger
RobKJ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:19:
Voor file-informatie heb ik gewoon Flitsmeister. Deze is verbonden via Apple Carplay, en gebruik de standaard navigatie van R-Link. Als er iets gaande is, flitser of file, wordt het bericht uitgesproken over de speakers :)
Als je toch navigeert via de R-Link, dan kan je Flismeister ook over de Bluetooth laten gaan.
Dan hoef jij je telefoon niet aan te sluiten via Apple Carplay en kan jij je telefoon gewoon in je zak laten zitten.
Zodra jou telefoon de Bluetooth van de R-Link ziet, schakelt hij automatisch Flitsmeister in en komen de waarschuwingen over de speakers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
goldvinger schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:37:
[...]

Deze auto is van 2019.
Dus ben ik verzekerd van 3 jaar updates.

Zijn jullie bekend met coyote?
Schijnt een soort flitsservice te zijn.
De app is geactiveerd op het systeem.
Maar start deze app op de achtergrond op of moet je deze steeds activeren.

Aan de andere kant heb je tomtom live service.
Dus dan lijkt coyote mij een beetje overbodig.
De mobiele flitsers komen niet binnen via de live services. Ik vond het een gedrocht van een app, dat coyote. Flitsmeister is veel fijner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0c
sgouman schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:53:
[...]

Hi,

Sinds gisteren ben ik veel wijzer geworden. Ik heb gisteren tijdens een meeting bij iemand met een Clio GT uit 2015 de RS Monitor ingeschakeld en alles blijkt bij hem te werken. Turbodruk, olie- en koelwatertemperatuur, koppel, throttle mapping, alles. Ik mocht zijn BIC even lenen om te kijken of daarmee mijn eigen RS Monitor ook volledig zou werken, maar dat was helaas niet het geval. Vervolgens nog even mijn eigen BIC in zijn GT gestopt en alles deed het nog. Conclusie: het zit 'm niet in de BIC. Hieronder een filmpje van zijn RS Monitor in actie. Ben jaloers!

YouTube: RS MONITOR activated in Renault Clio Gt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
Leuke speurtocht wel :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
m0c schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Sinds gisteren ben ik veel wijzer geworden. Ik heb gisteren tijdens een meeting bij iemand met een Clio GT uit 2015 de RS Monitor ingeschakeld en alles blijkt bij hem te werken. Turbodruk, olie- en koelwatertemperatuur, koppel, throttle mapping, alles. Ik mocht zijn BIC even lenen om te kijken of daarmee mijn eigen RS Monitor ook volledig zou werken, maar dat was helaas niet het geval. Vervolgens nog even mijn eigen BIC in zijn GT gestopt en alles deed het nog. Conclusie: het zit 'm niet in de BIC. Hieronder een filmpje van zijn RS Monitor in actie. Ben jaloers!

YouTube: RS MONITOR activated in Renault Clio Gt
Ziet er leuk uit. Jammer dat het bij jou niet werkt. Waarschijnlijk dus tovh sendoren die je mist.

• m0c
Iemand in een Frans forum merkte op dat de gegevens die ontbreken misschien door de EDC-computer worden geproduceerd. Ik heb een handbak en de GT die ik gedaan heb was wel een automaat.

Toch lijken mij zaken als turbodruk, inlaat-, olie- en koelvloeistoftemperatuur niets te maken te hebben met de EDC en ik kan me ook niet voorstellen dat ik daar de sensoren niet voor heb.
The Wizard schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:07:
[...]

De mobiele flitsers komen niet binnen via de live services. Ik vond het een gedrocht van een app, dat coyote. Flitsmeister is veel fijner.
Die komen wel degelijk binnen via live services (https://www.tomtom.com/nl...s-services/live-services/ --> Ontvang tijdige waarschuwingen voor vaste en mobiele flitsers.). Kan ik overigens uit ervaring bevestigen, weliswaar niet 99,9% zo als flitsmeister maar de meeste mobiele flitsers geeft die wel netjes aan.
Die hele coyote app heb ik nooit begrepen wat daar nou de toegevoegde waarde van is, het lijkt een soort betaalde flitsnav / flitsmeister te zijn.

@m0c Die gegevens komen inderdaad niet uit de EDC, het is andersom, de EDC heeft die gegevens nodig. Waarschijnlijk worden die dus niet op de CANBUS gezet bij een handbak, wellicht als je de ECU verteld dat er een EDC aanwezig is dat ze dan wel gedeeld worden? Maar dat is nogal een experiment, geen idee wat dat verder voor gevolgen heeft :P

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
melcon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Die komen wel degelijk binnen via live services (https://www.tomtom.com/nl...s-services/live-services/ --> Ontvang tijdige waarschuwingen voor vaste en mobiele flitsers.). Kan ik overigens uit ervaring bevestigen, weliswaar niet 99,9% zo als flitsmeister maar de meeste mobiele flitsers geeft die wel netjes aan.
Die hele coyote app heb ik nooit begrepen wat daar nou de toegevoegde waarde van is, het lijkt een soort betaalde flitsnav / flitsmeister te zijn.
Ja, dat klopt, maar ik bedoel de TomTom live services van de RLink :P. Daar worden ze niet mee gestuurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0c
@melcon Klinkt aannemelijk. Ik weet alleen niet of de auto het nog wel goed doet als ik 'm wijs maak dat er een EDC in zit. Er zal dan wel een bepaalde dialoog verwacht worden tussen de EDC en de rest van de auto. Als ik in een moedige bui ben zal ik het 'ns proberen :)

De EDC-computer (TCU) zit helemaal geïntegreerd in het aluminium van de bak zelf, dus het is niet een los doosje dat ergens weg te stoppen is zoals de BIC. Anders had ik kunnen proberen om 'm toe te voegen. Bovendien kost hij zelfs tweedehands iets van € 600 :(

YouTube: VF2 Flasher - Renault GETRAG DC4 TCU (Gearbox)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tripax
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:06
melcon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:31:
Afgelopen zondag "even" de condensor - deze was lek - en de thermostaat vervangen van de Clio.
Het is een gecombineerde koeler dus de koelradiateur is ook gelijk een vers exemplaar.
Thermostaat vervangen omdat deze wat olie zweette langs de pakking, die is nu ook weer mooi dicht / lek vrij.
Heh wat toevallig. Dit klusje heb ik vorige week ook gedaan bij mijn Clio. Alleen de condensor dan, niet de thermostaat.
Bij de dealer zou het 950 euro kosten. Nu was ik voor 150 euro klaar voor een nieuwe condensor+droger.
Hij is vandaag binnen om bij te vullen, hopelijk is alles dicht :)

Daarnaast heb ik ook de fuse box onder de motorkap vervangen. Deze was defect (dimlichten deden het niet). Die heb ik voor 90 euro op de kop kunnen tikken, bij de dealer 800 :/

Totaal toch bijna 1500 euro bespaard!

tripax wijzigde deze reactie 17-06-2019 10:18 (13%)

-

melcon wijzigde deze reactie 17-06-2019 10:19 (99%)
Reden: dubbel

tripax schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Heh wat toevallig. Dit klusje heb ik vorige week ook gedaan bij mijn Clio. Alleen de condensor dan, niet de thermostaat.
Bij de dealer zou het 950 euro kosten. Nu was ik voor 150 euro klaar voor een nieuwe condensor+droger.
Hij is vandaag binnen om bij te vullen, hopelijk is alles dicht :)
Klopt, opgave bij ons was ook een fraai bedrag (850). Wij waren 160 kwijt voor het geheel (Autodoc, Denso wat er origineeel ook in zit) maar inderdaad wel compleet incl. droger. Die van ons wordt woensdag weer gevuld en vanaf dan weer lekker koele lucht met dit weer, niet gek met deze warme dagen ;)
The Wizard schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:59:
[...]

Ja, dat klopt, maar ik bedoel de TomTom live services van de RLink :P. Daar worden ze niet mee gestuurd.
Zeker wel althans in het geval van R-Link in de Clio worden zowel mobiel als vaste flitsers aangegeven (ook in Duitsland trouwens!).

melcon wijzigde deze reactie 17-06-2019 10:19 (20%)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
melcon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:19:

Zeker wel althans in het geval van R-Link in de Clio worden zowel mobiel als vaste flitsers aangegeven (ook in Duitsland trouwens!).
Oh, dat zou kunnen, in ieder geval niet op de R Link 2 systemen in de Megane/Talisman. Vaste palen staan daar wel in (ingebakken in de kaart, dus altijd verouderde info).

@The Wizard Inderdaad ja, zie nu ook dat Tom Tom Live op R-Link 2 geen mobiele flitsers meer door geeft en dat Coyote daar nu voor bedoeld is blijkbaar. Volkomen flauwekul natuurlijk omdat het op R-Link 1 en Carminat Tom Tom wel gewoon kan en werkt(!).

• PauseBreak
Gebruik je toch Waze via CarPlay/AA? Werkt sowieso beter dan de verouderde software die Renault gebruikt.

Nee, merp!

@PauseBreak Dat is persoonlijk ;) Kwa navigatie heb ik liever gewoon Tom Tom, daarnaast heb ik meestal flitsmeister aan staan (of FlitsNAV maar dat zijn dezelfde meldingen als Waze).

• PauseBreak
De routebegeleiding is persoonlijk ja, maar updatesnelheid en algoritmes en mogelijkheden tot zelf routes definiëren zijn dat niet. Waze is veel beter up to date en heeft een grote userbase met live data sharing.
Als ik kijk naar Waze en TomTom Live in mijn ma’s Clio dan maakt het niet veel uit maar dat komt doordat die TT netjes up to date is qua kaarten. Dat geldt niet voor de RL1/2 systemen.

Nee, merp!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:13
Wat is een normale prijs bij een garage voor een nieuwe accu voor een Megane 3? Ik kreeg een belletje van de garage dat de accu vervangen moet worden op korte termijn. Is al 7 jaar oud dus kan inderdaad wel. Maar er werd een prijs van €350,00 genoemd. 8)7

Dit lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Accu moet wel geschikt zijn voor start/stop. Maar dat kan toch geen €350,00 kosten?

• goldvinger
melcon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:22:
@The Wizard Inderdaad ja, zie nu ook dat Tom Tom Live op R-Link 2 geen mobiele flitsers meer door geeft.
Weet jij dat wel zeker?
Ik rij sinds afgelopen donderdag Megane, en daar staat bij meldingen gewoon mobiele flitsers.
Bij mij stond deze echter op "off" ingesteld.
Deze heb ik dus op "on" gezet.

Ik ben nog geen mobiele flitser tegen gekomen dus ik weer niet of dit echt werkt.
Maar de optie zit er wel in.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Highfive95 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:08:
Wat is een normale prijs bij een garage voor een nieuwe accu voor een Megane 3? Ik kreeg een belletje van de garage dat de accu vervangen moet worden op korte termijn. Is al 7 jaar oud dus kan inderdaad wel. Maar er werd een prijs van €350,00 genoemd. 8)7

Dit lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Accu moet wel geschikt zijn voor start/stop. Maar dat kan toch geen €350,00 kosten?
Ik moest ook slikken toen ze mij de prijs voor een nieuwe accu doorgaven (al was dat zowat de helft van bovenstaand bedrag). Toen ik ze meedeelde dat ik online voor een alternatief ging kijken werd mij prompt (goede klant, je kent dat wel), een flinke korting aangeboden.

Dus..., zoek er even de specificaties bij en duik op internet voor wat een nette prijs is voor het type accu, en als dat erg veel scheelt, breng dat gewoon ter sprake?

A smile a day....

goldvinger schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:43:
[...]

Weet jij dat wel zeker?
Ik rij sinds afgelopen donderdag Megane, en daar staat bij meldingen gewoon mobiele flitsers.

Ik ben nog geen mobiele flitser tegen gekomen dus ik weer niet of dit echt werkt.
Nee dat weet ik niet zeker ;) dat is op basis van wat @The Wizard aan geeft en wat in de online handleiding staat. + dit topic: https://www.renaultforum....n-met-rlink-2-t26452.html

melcon wijzigde deze reactie 18-06-2019 07:52 (7%)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
goldvinger schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:43:
[...]

Weet jij dat wel zeker?

Flitspalen wel, maar mobiele zeker niet. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien in die 120.000 km die ik nu heb gereden in de Megane :P. Ik denk dat er een actieve filter in zit om coyote aan te smeren, dat is immers een betaalde app.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:06

Ik kreeg een prijsopgave van €280 voor de accu van een Clio 3 zonder start/stop. Zijn blijkbaar normale dealertarieven.

Heb er zelf voor €65 een nieuwe Varta in gezet :) Vergeet niet de radiocode op te vragen als je besluit het zelf te doen!

• FastFred
  • Laatst online: 21:59
Heb een Clio mee als leenauto, MY2018. Op sommige wegen (waar pas nieuw asfalt neergelegd is) maken de banden enorm veel geluid, alsof er iets los hangt onder de auto en over de grond schraapt, alsof er een wiellager aan loopt, zoiets. Zodra de weg over gaat op een ander soort asfalt is het geluid direct weg.

En toen ik gisteren bij de garage wegreed en vanmorgen instapte om naar m'n werk te gaan bleef de scherm helderheid op de nachtstand (50%) staan, dan zie je dus niks overdag.

Dagstand staat op 100%
Nachtstand staat op 50%
Automatisch dag/nachts stand stond ook aangevinkt

Heb dat vinkje weg gehaald en ff de nachtstand ook op 100% gezet en daarna weer terug gezet en nu gaat het goed :?

Verder moet ik zeggen dat het erg prettig rijd, comfortabele stoelen, comfortabel geveerd maar je kunt 'm toch stevig door een bocht jagen, alleen drempels is drama. Mijn Citroën C4 VTS (met sportonderstel) gaat beter om met drempels. Ben geen fan van het dashboard al al dat goedkope plastic met pianolak zwart overal en hoewel ik vel tegen touchscreens in auto's ben werkt deze erg goed en leid hij niet veel af, knoppen op het scherm zijn lekker groot.

Mis alleen nog een cancel knop voor de cruise control, of ik kijk er overheen.

FastFred wijzigde deze reactie 18-06-2019 12:55 (29%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• HoaHong
  • Laatst online: 11-10 16:09

Je kan eventueel als er een Euromaster bij je in de buurt zit daar kijken.
Een bosch accu ben je 310 incl arbeid kwijt en huismerk 120 incl arbeid.

• Highfive95
HoaHong schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Je kan eventueel als er een Euromaster bij je in de buurt zit daar kijken.
Een bosch accu ben je 310 incl arbeid kwijt en huismerk 120 incl arbeid.
Accu vervangen kan ik wel zelf. Dat is niet zo'n probleem. Voor "normale" prijs had ik het de garage laten doen. Maar nu kijk ik wel even op internet en zet dat ding er zelf wel even in.

• sgouman
FastFred schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:51:
Heb een Clio mee als leenauto, MY2018. Op sommige wegen (waar pas nieuw asfalt neergelegd is) maken de banden enorm veel geluid, alsof er iets los hangt onder de auto en over de grond schraapt, alsof er een wiellager aan loopt, zoiets. Zodra de weg over gaat op een ander soort asfalt is het geluid direct weg.

En toen ik gisteren bij de garage wegreed en vanmorgen instapte om naar m'n werk te gaan bleef de scherm helderheid op de nachtstand (50%) staan, dan zie je dus niks overdag.

Dagstand staat op 100%
Nachtstand staat op 50%

Heb dat vinkje weg gehaald en ff de nachtstand ook op 100% gezet en daarna weer terug gezet en nu gaat het goed :?

Verder moet ik zeggen dat het erg prettig rijd, comfortabele stoelen, comfortabel geveerd maar je kunt 'm toch stevig door een bocht jagen, alleen drempels is drama. Mijn Citroën C4 VTS (met sportonderstel) gaat beter om met drempels. Ben geen fan van het dashboard al al dat goedkope plastic met pianolak zwart overal en hoewel ik vel tegen touchscreens in auto's ben werkt deze erg goed en leid hij niet veel af, knoppen op het scherm zijn lekker groot.

Mis alleen nog een cancel knop voor de cruise control, of ik kijk er overheen.
Cancel knop voor de cruise control is de O op het stuur. (Zit onder de R knop)

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Mijn ervaringen met mijn Clio Estate IV na de eerste 1000km:
  • De TCe motor met 75pk is sterk genoeg om vlot mee te komen met het verkeer
  • Het koppelpedaal en gaspedaal voelen nogal nerveus aan in de lagere versnellingen
  • De vering is relatief hard voor een Franse auto maar niet per se oncomfortabel
  • De radio-ontvangst wordt minder bij het aansluiten van een smartphone op de R&Go USB poort, zowel DAB als FM
  • Het ontbreken van een muteknop voor de bluetooth connectie is irritant.
  • De zetels zijn niet zo heel comfortabel. Ik ontbreek wat steun vanonder aan de rug.
  • Er is weinig plaats voor de passagier achter mij (ik ben 1m84)
  • De koffer is behoorlijk ruim.
  • De telefoonbediening zit op een vreemde plek. Je kan de knoppen niet zien omdat het stuur ervoor zit.
  • Het is vervelend dat je drie handelingen moet uitvoeren om de ontwaseming goed in te stellen.
  • De airco is niet erg krachtig.
Het lijkt alsof ik behoorlijk negatief ben maar eigenlijk is het een fijne auto voor wat hij gekost heeft. Onze primaire auto is een Mercedes B-klasse en die is uiteraard ruimer (vooral breder!) en heeft een aantal extra handigheden.

• sgouman
Admiral Freebee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:30:
Mijn ervaringen met mijn Clio Estate IV na de eerste 1000km:
  • De TCe motor met 75pk is sterk genoeg om vlot mee te komen met het verkeer
  • Het koppelpedaal en gaspedaal voelen nogal nerveus aan in de lagere versnellingen
  • De vering is relatief hard voor een Franse auto maar niet per se oncomfortabel
  • De radio-ontvangst wordt minder bij het aansluiten van een smartphone op de R&Go USB poort, zowel DAB als FM
  • Het ontbreken van een muteknop voor de bluetooth connectie is irritant.
  • De zetels zijn niet zo heel comfortabel. Ik ontbreek wat steun vanonder aan de rug.
  • Er is weinig plaats voor de passagier achter mij (ik ben 1m84)
  • De koffer is behoorlijk ruim.
  • De telefoonbediening zit op een vreemde plek. Je kan de knoppen niet zien omdat het stuur ervoor zit.
  • Het is vervelend dat je drie handelingen moet uitvoeren om de ontwaseming goed in te stellen.
  • De airco is niet erg krachtig.
Het lijkt alsof ik behoorlijk negatief ben maar eigenlijk is het een fijne auto voor wat hij gekost heeft. Onze primaire auto is een Mercedes B-klasse en die is uiteraard ruimer (vooral breder!) en heeft een aantal extra handigheden.
Geluid kan je muten als je tegelijk de volume omhoog en naar beneden die achter het sturen indrukt.

Hoezo 3 handelingen voor ontwasemen. Je drukt toch gewoon op 1 toets om zowel je vooruit als achteruit te ontwasemen.

Airco doet het bij mij prima. Te goed zelfs. Hij staat bij mij om 22 graden en het is nogsteeds koud. (wij hebben ook een B-klasse en hier staat de temperatuur op 19)

• FastFred
sgouman schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Cancel knop voor de cruise control is de O op het stuur. (Zit onder de R knop)
O :P

Ik dacht dat alleen de linker knoppen voor de cruisecontrol waren, dat de rechter knoppen voor boordcomputer o.i.d. waren, had die nog niet geprobeerd

• Admiral Freebee
  • Niet online
@sgouman dat muten ga ik eens proberen!

Jij hebt wellicht automatische airco? Ik moet handmatig de temperatuur op z'n warmst zetten, de blazer harder zetten en de juiste luchtkanalen openen. En dan eigenlijk nog de spiegel en achterruitverwarming aanzetten.

• sgouman
FastFred schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:46:
[...]

O :P

Ik dacht dat alleen de linker knoppen voor de cruisecontrol waren, dat de rechter knoppen voor boordcomputer o.i.d. waren, had die nog niet geprobeerd
O gaat de cruise uit en met de R gaat hij terug naar zijn vorige ingestelde snelheid.Mits je niet de koppeling indrukt want dan gaat de hele cruise control er weer af.

sgouman wijzigde deze reactie 18-06-2019 14:49 (10%)

• sgouman
Admiral Freebee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:46:
@sgouman dat muten ga ik eens proberen!

Jij hebt wellicht automatische airco? Ik moet handmatig de temperatuur op z'n warmst zetten, de blazer harder zetten en de juiste luchtkanalen openen. En dan eigenlijk nog de spiegel en achterruitverwarming aanzetten.
Oh ja ik heb automatisch ja. Dan ligt het inderdaad daaraan.

Muten van bluetooth bedoel je denk ik wel muziek mee? Muten van telefoongesprekken als je tussendoor even iets tegen je passagier wilt zeggen gaat geloof ik niet. Als je wel je muziek wilt muten werkt de manier uit mijn vorige post.

• Admiral Freebee
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Oh ja ik heb automatisch ja. Dan ligt het inderdaad daaraan.

Muten van bluetooth bedoel je denk ik wel muziek mee? Muten van telefoongesprekken als je tussendoor even iets tegen je passagier wilt zeggen gaat geloof ik niet. Als je wel je muziek wilt muten werkt de manier uit mijn vorige post.
Ik bedoel weldegelijk het muten van je microfoon. Ik zet soms een conference call verder in de auto en dan is het wel handig dat je via het stuur kan muten en unmuten.

• sgouman
Admiral Freebee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Ik bedoel weldegelijk het muten van je microfoon. Ik zet soms een conference call verder in de auto en dan is het wel handig dat je via het stuur kan muten en unmuten.
Oh, Ik durf dan niet te zeggen of het werkt. Je zou het dan nogsteeds kunnen proberne.
@Admiral Freebee Tce 75? Belgische uitvoering o.i.d.? Die hebben inderdaad een kleiner airco systeem als de Tce 90 en Dci 90.

• FastFred
FastFred schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:51:

Dagstand staat op 100%
Nachtstand staat op 50%

Zo zeg, dat is een ontwerpfout van jewelste.

Zet je de verlichting van de auto handmatig aan, dan denkt de auto "ach het zal wel donker zijn, laat ik de nachtstand van het display activeren" en dan zie je dus geen kloot meer op dat scherm.

Zet je de verlichting op automatisch, dan gaat dus de verlichting van de auto uit, maar schakelt het display naar dagstand.

Aangezien ik altijd met verlichting aan rijd (sterker nog, in bijvoorbeeld Zweden ben je verplicht ook overdag dimlicht te voeren), moet je dus het vinkje weghalen bij 'automatisch dag/nacht stand' met als gevolg dat als het donker wordt, je eerst door 4 menu's moet om de helderheid terug te draaien.

In plaats van dat ze de schermhelderheid nu gekoppeld hadden aan de lichtsensor, of in de donkere maanden vanaf 18:00 en in de zomermaanden vanaf 22:00 naar nachtstand of iets dergelijks.

Zouden er daarom zoveel mafklappers in Renaults rijden die bij slecht zicht of in het stikdonker met enkel dagrijverlichting rijden?

FastFred wijzigde deze reactie 18-06-2019 20:38 (7%)

• Admiral Freebee
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:15:
@Admiral Freebee Tce 75? Belgische uitvoering o.i.d.? Die hebben inderdaad een kleiner airco systeem als de Tce 90 en Dci 90.
Ja het is een Belgische auto. Geen idee dat daar ook een verschil op zou zitten. In ieder geval is het met dit weer de ventilatie op max en liefst met recirculatie om het enigszins koel te houden. In de winter merk je ook dat de ruiten snel beslaan tenzij je de ventilatie hoog zet.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:15

vhal

ಠ_ಠ

@FastFred ws zit het probleem hem ook in het gegeven dat die LEDs van de Clio best fel zijn waardoor men denkt dat ze hun lichten al aan hebben. Hetzelfde zie ik regelmatig gebeuren met de huidige Twingo.

Wat anders, blijkbaar is mijn oude Clio-IV-met-gebrek eind mei weer verkocht gezien hij op 3-0 staat bij de RDW. Ik wens de nieuwe eigenaar veel sterkte toe :+

Mijn auto heeft een gebrek, wat nu?

Admiral Freebee schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:49:
[...]

Ja het is een Belgische auto. Geen idee dat daar ook een verschil op zou zitten. In ieder geval is het met dit weer de ventilatie op max en liefst met recirculatie om het enigszins koel te houden. In de winter merk je ook dat de ruiten snel beslaan tenzij je de ventilatie hoog zet.
Puur het AC systeem, kachel ventilator is wel gelijk. AC Compressor neemt een deel v/h vermogen, gemiddeld is dat 7-8 pk waarbij grote systemen zelfs over de 10 pk gaan. Op de Tce 75 zit een iets kleinere compressor als de 90 pk varianten, bij de 90 blijft er met airco aan meer over als de 75 zonder dus logische stap om dat te doen. Ruiten zouden op zich niet snel mogen beslaan, althans in het geval van climate control geheel geen last van maar dat is niet direct vergelijkbaar met een handmatig bediend systeem.

• Whisky
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11-10 16:06
Ik zag op youtube een Renault megane 3 met R-link systeem dat android auto draait. De mijne uit 2012 heeft nog het oudere Carminat systeem met TomTom.
Nu gebruik ik iedere dag Waze op m'n telefoon.. kan ik mijn carminat op een of andere manier upgraden? of moet er dan een ander systeem in voor R-Link?
Zo ja. Kan dit uberhaupt van een andere Megane overgeprikt worden op de mijne?

Freedom for everyone..

• m0c
Whisky schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:11:
kan ik mijn carminat op een of andere manier upgraden? of moet er dan een ander systeem in voor R-Link?
Zo ja. Kan dit uberhaupt van een andere Megane overgeprikt worden op de mijne?
Ombouw is zo goed als onmogelijk, vergeet het maar. Of je moet bereid zijn om je auto compleet uit elkaar te halen en heel veel benodigdheden aan te schaffen. Verder moet je uitgebreid met de Clip in de weer. Zie deze link en je begrijpt wat ik bedoel :)
Precies wat m0c zegt, weet waar je aan begint ;-)

• pretpik
Even een update omtrent de airco, hij doet het weer O+ . Ergens in België heb ik een gebruikte pomp gevonden, die is er in gezet. Tegelijkertijd ook de multiriem+spanner vervangen.

• m0c
melcon schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:56:
Precies wat m0c zegt, weet waar je aan begint ;-)
What the heck... Het valt me in die foto's ineens op dat die omgebouwde Megane een handbak heeft en toch een compleet functionele RS Monitor heeft! Tenzij de laatste foto niet zijn auto is. De tekst is immers niet in het Russisch en op de ombouwfoto's erboven wel.

Eens kijken of ik die Rus in het Engels kan benaderen, want het zou zomaar kunnen zijn dat hij de oplossing weet voor mijn handgeschakelde Clio met half-werkende RS Monitor. In de tussentijd heb ik voldoende durf verzameld om mijn Rlink op EDC in te gaan stellen. Volgens een Italiaan in een Frans forum kan daarbij niets misgaan, want R-link is een "eindpunt" van de canbus en geen cruciaal "doorgeefluik" zoals bijv. de MIU/BIC. Klinkt best aannemelijk :-)
@m0c Wie niet waagt wie niet wint 8)

• PSV-EHV
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 08-10 02:54
Ik ben aan het overwegen om een tweedehands Clio te kopen (serie 2013 tot heden). Heeft iemand tips/ervaringen met het kopen van een Clio occasion? Of tips voor opties die zeker aan te raden zijn?

Samsung Galaxy S10+ | Google Home Mini | PS4 | Surface GO | FIFA | FM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
PSV-EHV schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:23:
Ik ben aan het overwegen om een tweedehands Clio te kopen (serie 2013 tot heden). Heeft iemand tips/ervaringen met het kopen van een Clio occasion? Of tips voor opties die zeker aan te raden zijn?
Een Clio IV is ontzettend betrouwbaar, dus naast dat je natuurlijk zelf even een goede proefrit moet doen en alles moet uitproberen, zijn er maar een paar puntjes die extra aandacht vragen:

- Als de Clio als stadsauto is gebruikt (lage km-stand, relatief oudere auto is meestal een goede indicatie) dan even goed de achterste schokdempers en veren inspecteren.
- Raamrubbers op vroege modellen. Merk je aan een heel typisch geluid in de cabine bij >120km/u (dus ga de snelweg op!). Fix is andere raamrubbers monteren, werd gedaan als klanten bleven klagen.
- Er is een recall geweest voor de accusensor en de ruitenwissers voor auto's gebouwd tussen 1 november 2012 en 31 juli 2015. Je kunt op ovi.rdw.nl het kenteken inkloppen en controleren of er nog terugroepacties open staan voor die auto.

Verder zou ik je aanraden om altijd een Clio met R-Link of R-Link 2 (afhankelijk van bouwjaar en dus je budget) te kopen. MediaNav is acceptabel maar vergeleken met R-Link(2) echt behelpen. Afgezien daarvan zou ik het niet weten. De meeste Clio's zijn ex-lease en zitten standaard al erg goed in de opties. Goed controleren of alles werkt is het devies.

Nee, merp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0c
PSV-EHV schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:23:
Bij hobbels en drempels kunnen er rubbers van de voorwielophanging irritant kraken, vooral bij koud weer. Bij de phase 1 waren het met name de rubbers van de stabi-bar, bij mijn phase 2 (bj. 2017) waren het de bumpstops van de schokbrekers die tegen de binnenkant van de stofhoezen aanschuurden. Invetten van de bumpstops heeft goed geholpen, maar het gekraak kan volgens de dealer weer terugkomen.

R-link2 (fabrikant LG) is op de Clio 4 niet leverbaar, alleen R-link1 van fabrikant Tomtom. Of Medianav, maar daar schijn je volgens velen niet blij van te worden.

m0c wijzigde deze reactie 25-06-2019 15:54 (10%)

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:51

Mrjraider

De mannelijke zuster

Een vraag aan de experts of in ieder geval mensen die meer verstand hebben van auto's dan ik. Mijn mams rijd in een Renault Twingo 1.2 uit 2010 en die heeft sinds kort enkele gebreken (4 juli staat de afspraak bij de garage maar mams maakt zich zorgen omdat ze de auto nodig heeft voor haar werk; thuiszorg).
De auto houd in en hapert, uit de uitlaat hoor je echte "plop plop plop" geluidjes zodra dit gebeurt en ook het motorstoringslampje gaat kort branden (knippert en gaat samen met de sleutel weer uit). Mijn ervaring/gevoel zegt dat het probleem in de bougie/kabels ligt puur vanwege het haperen en inhouden (dit deed mijn Golf IV uit 1998 ook) maar ik ben geen expert.
Een ander gebrek is de uitlaat; die is lek (ergens) en word bij de apk gemaakt in augustus dus ook daar kan een "oorzaak" in zitten.
Iemand die mijn mams in de goede richting kan duwen?

At the end of the line a survivor will be born

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:39
Kapotte bobine? Je kan er de katalysator mee slopen als hij op 3 cilinders loopt, want dan gaat er veel onverbrande benzine door de katalysator.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Mrjraider Gegarandeerd een kapotte penbobine, wat dmstr zegt z.s.m. laten vervangen dan gaat je katalysator wat langer mee, of in dit geval die van je moeder ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

De klachten werden vandaag dusdanig dat ze direct naar de garage is gegaan. De Twingo lag 10 tellen aan de stekker en inderdaad een kapotte penbobine. Als het goed is kan ze morgen de Twingo weer halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-10 10:41
Vandaag mijn Renault Megane Estate 2018 Bose edition bij de Dealer gehad.
Stoel kraakte --> andere bouten erin en kraak is weg

Tevens is de auto weggebracht vanwege een GRRRR geluid bij de versnellingsbak.
Op het moment dat je een constante snelheid rijd, bijvoorbeeld 50 km/h dan hoor je langzaam GRRRRGRRRR links voor weg-komen. Het is heel zacht, maar het is er wel. Door de koppeling in te trappen wordt het geluid iets anders. Het lijkt ook een beetje op rij-wind, maar het is daadwerkelijk de bak.

Als je vervolgens terwijl je 50 rijd de koppeling in trapt, gas geeft tot bijvoorbeeld 4000 toeren en dan de koppeling weer laat opkomen dan is het GRRRR geluid een stuk harder. Dit geluid heb ik laten horen bij de dealer en schijnbaar hebben alle megane's van dit type dat geluid. Volgens renault en de dealer staat deze bak er om bekend om "bij" geluidjes te maken.

Meer mensen die dit ervaren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:33

Meneer aard

Porsche rulez!

Een dergelijk "schrapend" geluid vanuit de bak hoor ik onder terugschakelen. Heeft ie vanaf 0 KM af gedaan. Vindt het wel vrij opmerkelijk. Motorsteunen vindt ik ook al vrij snel "los" . Maar dat kan aan mij liggen.

Vandaag overigens de auto kapot, geen handrem meer, geen adaptieve regelaar, wel afstands bepaling etc.
Staat nu bij de garage..
Auto trok scheef wanneer je weg reed, vermoedt plakkende handrem..

Wel snel na 38k en 6 maanden??

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

Na al 5000km oranje lampjes van de check injection en check anti pollution op mn Megane 3 (2012 dci) heb ik vandaag de egr klep en accu vervangen.
Beide waren zo'n €150, en prima zelf te doen (5 goed bereikbare boutjes).

De accu er ff uit pakken zou ook de ecu codes moeten resetten.

Helaas komen de zelfde errors weer op. Misschien morgen na 2x45km naar/van werk dat een roetfilter regeneratie gedaan wordt, dat dan wat los komt. Anders maar naar de Renault dealer er mee :/
Misschien toch de vacuum slangen, maar daarvoor moet de parafan (of hoe dat ding heet) onder de voorruit los enzo.

Ik hoop toch niet dat het het roetfilter en/of de gasklep oid is...
Gloeistiften zijn al vervangen.
Auto rijdt verder normaal, met normaal vermogen enzo. Maar niet toen ik de bergen in reed tot 1500m hoogte, daar had hij erg veel moeite mee :/

edit
De start-stop werkt weer consitent lijkt het, ook de speed limiter viel de eerste kilometers niet uit.
Wel blijft de anti-pollution waarschuwing staan :/

DropjesLover wijzigde deze reactie 03-07-2019 09:56 (24%)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

@NL_Scratch De TL4 bak maakt inderdaad wat bijgeluiden, ze zijn wel normaal voor deze bak en geen teken dat ze stuk gaan. Het is overigens een bak gemaakt en ontwikkeld door Nissan waarbij Nissan bakken wel vaker bekend staan om wat bijgeluidjes.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Vrijdag vier nieuwe all seasons onder de Mégane. Ik heb bandenmaat 205/50 R17. Had ik nu 205/50 R16 was ik dik 120 euro goedkoper uit. Bandenboer vertelde al dat ik een dure maat heb :/ beetje jammer.
Volgende maand voor apk.

Ik wilde ze eigenlijk met de apk meenemen maar er zit 0 profiel op mijn achterbanden en aan de DOT code zijn ze intussen 5 jaar oud :')

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:55
sgouman schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:07:
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Als ik de verlengkabel met de kabels omgesoldeerd ertussen doe en dan scan in ddt4all gebeurd er niks.

Als ik naar mfd 4.6 ga staat er rechts no data.

Als ik android auto etc op present maar als ik op write ecu config doe staat er niks achter elm response.

En hard reset in ddt4all doet ook niks.

Als ik met obd doctor kijk zonder de verlengkabel kan die wel alles uitlezen
Ik heb hetzelfde, ELM response is leeg na schrijven. Ook 'Hard Reset' werkt niet. Wat heb je gedaan om dit op te lossen? Ik gebruik een ELM327 KW902 Bluetooth dongle op Ubuntu, voor een Renault Zoe.

• m0c
Er zijn veel Chinese namaak-ELM's in omloop en van de buitenkant is dat niet te zien. Er moet specifiek een PIC 18F25K80 controller in zitten, anders werkt ddt4all niet.

• Arnout
m0c schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:10:
Er zijn veel Chinese namaak-ELM's in omloop en van de buitenkant is dat niet te zien. Er moet specifiek een PIC 18F25K80 controller in zitten, anders werkt ddt4all niet.
Had ik even moeten zeggen maar ik heb de wat duurdere konnwei gekocht. Ddt4all werkt ook, behalve op het schrijven na. Ik heb nog even verder gekeken en zag de 'achterlichten bij dagrijverlichting' optie staan, dit is wél gelukt om aan te zetten.

Arnout wijzigde deze reactie 04-07-2019 20:01 (8%)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Nope, alle errors zijn er nog steeds :(
Een €300 weggegooid, maar wel 2 onderdelen uitgesloten.
Volgende verdachte volgens enkele fora en youtube, de exhaust pressure sensor (nieuw €50 - €80), maar daar is alleen een nieuwe versie van met een driehoek 3-pin stekker ipv de rechte lijn 3-pin die mijn auto heeft :/
Anders kan het nog de EGR klep zijn die op de EGR koeler zit. Die kost ook €150, maar zit een stuk meer ingebouwd.
Of het is gewoon een lek vacuumslangetje, maar dat moet ook echt door de garage / dealer gedaan worden omdat ze op onmogelijke plekken achterop de motor zitten...

Ideeën of tips iemand?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Highfive95
Slangetje naar druksensor kun je denk ik uitsluiten. Ik heb dit gehad en kreeg melding controleer inspuiting. Daarna motor in noodloop en niet meer vooruit te branden.

Was overigens heel erg leuk van de vakantie. Op zondag vertrekken en dan meteen problemen. :X

Duurde ook 2,5 uur voordat slangetje van €7,- vervangen was. Uurloon was een stukje hoger. :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Highfive95 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:08:
Slangetje naar druksensor kun je denk ik uitsluiten. Ik heb dit gehad en kreeg melding controleer inspuiting. Daarna motor in noodloop en niet meer vooruit te branden.

Was overigens heel erg leuk van de vakantie. Op zondag vertrekken en dan meteen problemen. :X

Duurde ook 2,5 uur voordat slangetje van €7,- vervangen was. Uurloon was een stukje hoger. :(
2,5 uur? Wtf?
dat slangetje zit bovenop het blok en vast met 3 clipjes. Dat kan in 10 minuten :X

Maar als dat slangetje lekt heb je een te lage druk. Als de sensor stuk is heb je een chronisch hoog signaal, maar hij rijdt nog wel.

DropjesLover wijzigde deze reactie 05-07-2019 06:40 (10%)

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!
Arnout schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Ik heb hetzelfde, ELM response is leeg na schrijven. Ook 'Hard Reset' werkt niet. Wat heb je gedaan om dit op te lossen? Ik gebruik een ELM327 KW902 Bluetooth dongle op Ubuntu, voor een Renault Zoe.
Welk bouwjaar is de Zoe? Latere bouwjaren van in elk geval de Clio hoef je de pinout niet om te wisselen om R-Link te benaderen en is de R-Link direct benaderbaar op de gewone canbus i.p.v. de multimedia bus. Bij mijn Clio uit november 2017 kan ik R-Link gewoon direct aanpassen dus ervaring uit 1e hand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arnout
melcon schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:33:
[...]

Welk bouwjaar is de Zoe? Latere bouwjaren van in elk geval de Clio hoef je de pinout niet om te wisselen om R-Link te benaderen en is de R-Link direct benaderbaar op de gewone canbus i.p.v. de multimedia bus. Bij mijn Clio uit november 2017 kan ik R-Link gewoon direct aanpassen dus ervaring uit 1e hand.
juni 2016. Maar ik kan de waardes wel uitlezen, alleen het aanpassen en reset van de r-link lukt niet. Ik ga nog proberen de CAN timeout op 1000 te zetten (nu 0; auto).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Highfive95
DropjesLover schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 06:39:
[...]

2,5 uur? Wtf?
dat slangetje zit bovenop het blok en vast met 3 clipjes. Dat kan in 10 minuten :X

Maar als dat slangetje lekt heb je een te lage druk. Als de sensor stuk is heb je een chronisch hoog signaal, maar hij rijdt nog wel.
Dat is een ander slangetje dan. Deze zat aan de achterzijde onderin de motor. Ik heb er niet veel verstand van maar de halve motor moest uit elkaar. Zou de factuur op moeten zoeken wat dat dan precies was.

Schijnt veel voorkomend probleem te zijn. Internet staat er vol mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Highfive95 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:45:
[...]

Dat is een ander slangetje dan. Deze zat aan de achterzijde onderin de motor. Ik heb er niet veel verstand van maar de halve motor moest uit elkaar. Zou de factuur op moeten zoeken wat dat dan precies was.

Schijnt veel voorkomend probleem te zijn. Internet staat er vol mee.
Oh dan is het inderdaad een van de vacuum slangetjes achterop ja. Dan is die 2,5u logisch.
Heb je dat laten doen bij de Renault dealer of bij een andere (vak)garage?
Je moet wel redelijk weten welke je allemaal moet vervangen.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
@DropjesLover
Waren bijna op bestemming tijdens vakantie en toen begonnen de problemen. Renault garage was dichtbij dus daar laten vervangen.

Waren twee slangetjes waarvan 1 gescheurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arnout
[...]

Hmmm, je opmerking over de gewone canbus en de multimedia bus zetten me aan het denken... ik denk dat ik een deel van de instructie overgeslagen heb: ik heb de bluetooth dongle rechtstreeks in de auto gestoken, maar omdat het een andere bus is moet ik wel die pin modificatie doen... :X
Bedankt, ik denk dat dit het is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0c
[...]

Bij mijn Clio uit november 2017 kan ik R-Link gewoon direct aanpassen dus ervaring uit 1e hand.
Bij mijn Clio uit november 2017 heb ik voor het benaderen van R-Link en de MIU/BIC toch echt (nog) die pinnetjes 12 en 13 nodig :)

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:44
Vraagje hier. Mijn moeder rijdt sinds kort met een Clio III. Scherm wat in het midden boven op het dashboard zit doet het niet. Geeft alleen een paar streepjes waar de tijd hoort te staan. Zit wel een aftermarket radio in. Iemand een idee?

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

• m0c
Scherm doet het in principe alleen in combinatie met de originele radio. Je kunt kijken of er adapters bestaan voor een Clio III in combinatie met haar specifieke aftermarket radio. Zoek eens bij Connects2.com, dat is de bekendste fabrikant van dat soort dingen.

• Batsgeit
  • Laatst online: 22:06
Vorige week ging ik met de Clio 3 (1.4 16V) van m'n vriendin tanken. Na het tanken wou hij niet meer starten. Startmotor ging wel rond, maar hij sloeg niet aan. Pas na meerdere keren doorstarten kwam hij tot leven. De volgende dag was er niets aan de hand, afgelopen vrijdag deed hij helemaal niets meer. Even wat research gedaan, kans is groot dat het de BDP sensor is. ANWB kwam erbij en toen startte hij uiteraard in 1x :+ De beste man gaf al wel aan dat het 99% zeker de sensor is.

Afgelopen maandag de auto maar naar de Renault garage gebracht. Opnieuw ging het starten zeer matig, maar uiteindelijk pakte hij en kon ik op weg. Daar afgeleverd met de vraag of ze de sensor willen vervangen. Vervolgens word ik gebeld: 'uw bdp sensor is stuk (joh!), kost €300 om te vervangen, moet je nu efkes je auto op komen halen en een nieuwe afspraak maken. Eh ja. Ik breng dat ding daar omdat hij niet wil starten, maar je vraagt me vervolgens om hem weer op te halen en later terug te brengen? ...

Afgezien daarvan is het bedrag echt absurd hoog, op internet lees ik bedragen van rond de 170 euro met een enkele uitschieter richting de 250. Heb echter geen zin om te gaan aanklooien met een niet startende auto, dus daar maar laten repareren. Het is wel de allerlaatste keer dat ik naar de betreffende garage ga, wat een service :X

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:44
m0c schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:26:
Scherm doet het in principe alleen in combinatie met de originele radio. Je kunt kijken of er adapters bestaan voor een Clio III in combinatie met haar specifieke aftermarket radio. Zoek eens bij Connects2.com, dat is de bekendste fabrikant van dat soort dingen.
Dat dacht ik helaas al. Op die site hebben ze alleen maar voor nieuwe clio's. Die van me moeder is van 2005. Zou mooi zijn als we het originele scherm enigzins aan de praat kunnen krijgen. Alleen lastig zoeken naar zo'n kabel.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

• m0c
Misschien een idee om de OEM radio er weer in te zetten? Is vast wel ergens online of bij een demontagebedrijf te scoren. Overigens zijn er tweakers die het (I2C-)protocol t.b.v. het display hebben weten te reverse engineeren, waardoor ze custom teksten af kunnen beelden. Ik denk niet dat je moeder daar iets aan gaat hebben :)

YouTube: Renault Tuner List Custom Text

m0c wijzigde deze reactie 10-07-2019 15:39 (55%)

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True