Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
m0c schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:00:
@evilution Kijk eens met ddt4all in de BCM (body control module). Te benaderen via UCBIC/BFR.
In het configuratiemenu van de "flashers" bevindt zich een parameter TPULSE_CF. Die moet je aanzetten.

E.e.a. is wel afhankelijk van de BCM-versie in je auto. Met een druk op de "vergrootglas"-knop scant ddt4all zelf welke computers er allemaal aanwezig zijn.
Uhm, heb je ook een ELI5/LUAI5B voor ddt4all, BCM en UCBIC/BFR? :+

@pretpik : wat heb je dan laten inbouwen, en wat is dat voor schermprint, en hoe regel ik dat?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:22
evilution schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:07:
[...]

Uhm, heb je ook een ELI5/LUAI5B voor ddt4all, BCM en UCBIC/BFR? :+

@pretpik : wat heb je dan laten inbouwen, en wat is dat voor schermprint, en hoe regel ik dat?
Die schermprint is waar de optie zit om indien het bij jou wel werkt de knipperlicht 3 keer te laten knipperen bij een tik aan de richtingaanwijzer.

Hier een linkje naar een relais wat er te koop is. Ik heb het bij een bedrijfje bij aanschaf van de auto in laten bouwen dus geen idee wat ze er in gebouwd hebben, maar het werkt buiten de indicator op het dashboard zelf. Ik zie dus alleen de actie dat ik m'n richtingaanwijzer heel even 'aantip', maar aan de buitenkant knippert hij wel degelijk 3 keer.

PSN: pretpikkie

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 13-10 08:11
Willem30 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:11:
Vriendin van me heeft een Twingo uit 2014. Het openen van de motorkap gaat via twee plastic klepjes die eraf moeten aan de voorkant en daarna kan de sleutel in het slot om vervolgens met de hendels het te openen.

Nu is het cilinderslot los gekomen uit de plastichouder. Weet iemand hoe die te repareren is ?
Nieuwe slotje voor motorkap plus stuk plastic kostte 213 Euro.... :o

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:55
Schaamteloze kruispost vanuit de HK :)

Zo, een paar mensen wisten het al maar vandaag voor mevrouw PauseBreak een boodschappenauto gekocht. Nu houden wij van gekke dingen dus we hebben gezocht naar iets anders dan anders.

Volle specs:
Renault Modus 1.6 16V Initiale Paris, 2005. Leuke aan de Initiale Paris versie is dat het ding 90kW heeft en dus best wel aardig vooruit komt. Ding heeft rond de 161k km gelopen en heeft alle opties behalve navigatie en een automaat. Er zit dus 16” LM onder, lederen bekleding, stoelverwarming, climatecontrol, cruisecontrol, panoramadak, en beste van alles dat belachelijke klepje dat open kan op de achterklep :D

Wel nog een kleine to-do ondanks dat mijn vrouw het wel prima vindt: nieuw stuur en nieuwe pookknop.

PauseBreak wijzigde deze reactie 24-04-2019 19:35 (5%)

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@PauseBreak, achterklep alla classic mini ;)

Leuke auto zo te zien, lekker compleet, mooi uitgevoerd. Sjiek hoor dat leer.

De 1.6 wil idd nog wel vooruit ja. Ik heb hem 2 weken geleden nog bijna aan zijn max gehad op de Duitse autobaan, maar helaas werd het net wat te druk op de weg om zijn maximale top te bereiken, deze ligt wat hoger dan volgens opgave (in echte km's bedoel ik dan). Mijn zoon in zijn (tamelijk eenvoudige) Clio moest het afleggen in snelheid ;)

A smile a day....

• PauseBreak
Dat vind ik moedig @hardware-lover :D Het ding zou volgens het boekje 190km/u moeten kunnen halen maar dat ga ik niet uitproberen :p

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PauseBreak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:40:
Dat vind ik moedig @hardware-lover :D Het ding zou volgens het boekje 190km/u moeten kunnen halen maar dat ga ik niet uitproberen :p
@PauseBreak, zo moedig ben ik anders niet hoor, en ik houd me normaal gesproken aardig in. De Modus (de onze iig), ligt echter nog prima op de weg, ook met hoge snelheden. Het was daarbij rustig weer, dat hielp ook aardig mee.

Onze bandenmaat zorgt er voor dat er nauwelijks een verschil is in snelheidsmeter aanduiding en werkelijke snelheid (gps verificatie), wij hebben er 195/55R16 opliggen. Voorheen 205/50 maar die vond ik net wat te stug.

Ben benieuwd of je vrouw zich lekker thuis gaat voelen in de auto en of ie op den duur bevalt. Geen toppunt van zuinigheid die 1.6, zeker niet als automaat en bij (vooral) kortere ritjes.

A smile a day....

• PauseBreak
@hardware-lover: ik ben een Vel Satis gewend. Dat is bijna 5m aan lengte op de weg en zo’n 500kg extra gewicht. Ik vond de wegligging van de Modus vooral leuk. Lekker wendbaar. Geen idee hoe het ding op hogere snelheid rijdt, want heb hem niet boven de 100km/u gehad nog.
Het is bewust een handbak trouwens want de automaat is een 4-bak. De handbak is (of kan dat zijn) veel zuiniger. Hoe dan ook is het fors zuiniger dan met een Vel Satis in de stad rijden (1:6,5 is dan zuinig).

Nee, merp!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@PauseBreak, wij zijn dat hogere verbruik met onze (vooral mijn) vorige auto's ook wel gewend, dus we schrikken er niet zo van. Mijn vorige auto's hadden een Amerikaanse v6 onder de kap liggen, dan is het al een kunst als je daar (volbeladen), 1:10 mee kunt rijden over een langere afstand. Het verbruik bij korte afstand heb ik eigenlijk nooit echt bijgehouden.

Mijn vrouw wil alleen maar automaat rijden, dus een handgeschakelde auto komt er hier voorlopig niet meer in. Dus alles wat nog volgt zal een automatische aandrijving moeten hebben, geen alternatief mogelijk.

A smile a day....

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:03
@PauseBreak Leuk zo'n Initiale.
De pook kan je denk ik goedkoop oplossen met een imitatiepook van Aliexpress.
https://www.aliexpress.co...T-Laguna/32963372160.html
Alleen de kleur matcht niet. Misschien even verder zoeken.

Ook voor het stuur hebben ze bij Aliexpress een oplossing: https://www.aliexpress.co...ter-2011/32826085779.html
Maar voor de modus kan ik niet zo snel iets vinden. Is dat nietzelfde stuur als in de Clio?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:10

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

De stuur en pook lijken inderdaad op die van mijn Clio III.

Maar om het stuur zit dus een hoes zo te zien? Waarom zou je je stuur /pook willen vervangen voor wat slijtage? Lijkt me een dure grap.

Is het niet te verven?

• PauseBreak
Er heeft iemand alle leer aan de bovenkant afgepeuterd, dus verven wordt hem niet. Het is iets waar ik me aan stoor dus ik vervang het. Heb van @hardware-lover al een tip gekregen voor een pookknop, dus nu nog een ander stuur. Zal m’n vaste garagist eens vragen of hij niet iets heeft liggen voor een leuk prijsje.

Nee, merp!

• fezzz
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-09 13:31
pretpik schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:06:
Even een vraag voor de DDT4all experts onder ons:

Sinds een paar weken doet m'n airco het niet meer. Mijn vermoeden is te weinig koudemiddel of een defecte magneetkoppeling. Kan ik in DDT4all zien welke van de twee het kan zijn?
Ik had toevallig begin dit jaar een lekke condensor, helaas moeten vervangen.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Lekker dan, net betrokken geweest bij een kop-staart met m'n Megane. Ik reed gewoon op ACC en de auto (en ik) zagen het gebeuren en gingen vol in de remmen, maar door de regen was het spekglad en gleed ik zo met 15/20 km/h achterop een andere auto. Leek in eerste instantie geen schade, maar de radar van m'n ACC is nu defect, hij ziet nu telkens een auto niet meer als ie vlak voor me zit :(

Is het al bijna vrijdag?

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:30

The Wizard

Moderator Mobile
DennusB schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:59:
Lekker dan, net betrokken geweest bij een kop-staart met m'n Megane. Ik reed gewoon op ACC en de auto (en ik) zagen het gebeuren en gingen vol in de remmen, maar door de regen was het spekglad en gleed ik zo met 15/20 km/h achterop een andere auto. Leek in eerste instantie geen schade, maar de radar van m'n ACC is nu defect, hij ziet nu telkens een auto niet meer als ie vlak voor me zit :(
Das balen. Staat ook in het boekje, bij een tik op de sensor moet deze altijd uitgelijnd worden, dus met een beetje geluk is het alleen dit.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• pretpik
Gisteren even de druk getest van m'n airco. Die staat netjes op 5 bar dus lek is hij niet. Mijn vermoeden is de magneetkoppeling. Als ik er een tik op geef met de hamer is er een kans dat die alsnog inschakelt?

pretpik wijzigde deze reactie 27-04-2019 11:08 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m0c
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:46
Je kunt sowieso ook zien of de aircokoppeling werkt; het middelste deel hoort dan rond te draaien. Het buitenste deel wordt permanent aangedreven door de multiriem en draait dus altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19:14

Grudgie

PSN: Grudgie7

Vanaf Dinsdag ben ik ook familie lid van de Renault. Heb een mooie Renault Clio gekocht.

Nu ben ik alleen nog opzoek naar een goeie telefoon houder voor in de Clio. Iemand van jullie suggesties? :)

LG OLED B6V - Denon AVR-X3300W - Dali Zensor 7 - Dali Zensor 3 - Dali Zensor Vokal - Nvidia Shield

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:28

Rivanov

Apple freak

Grudgie schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:01:
Vanaf Dinsdag ben ik ook familie lid van de Renault. Heb een mooie Renault Clio gekocht.

[Afbeelding]

Nu ben ik alleen nog opzoek naar een goeie telefoon houder voor in de Clio. Iemand van jullie suggesties? :)
Brodit heeft altijd mooie oplossingen.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

J0YR1D3R schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:12:
[...]

Heeft daarna nog wel aangestaan maar niet heel vaak. Sowieso is er afgelopen jaar niet veel met die auto gereden (4500km) en is het beter om die korte stukken met ramen open te rijden. Ik heb in mijn eerste 3 leaseauto's ook regelmatig voor langere tijd de airco niet aan gehad en dat is nooit een probleem geweest. Dat dat nu in 1 jaar alweer een probleem is vind ik ereder iets zeggen over de auto dan over mijn airco-gebruik-gedrag :)
Airco wel of niet aan maakt inderdaad niet zo heel veel uit, ze gaan vaak lek op de condensor (steenslag) of compressor (te weinig smering). Beide zaken heb je weinig invloed op. Daarnaast wil de magneet koppeling nog wel eens vast slaan, met wat geluk krijg je die wel los met een goede tik op de compressor. Het airco systeem wordt ingekocht, dus of een airco stuk is of niet zegt niets over de auto an sich. Enige is dat sommige auto's wat gevoeliger zijn voor steenslag op de condensor als andere. Bij de Twingo 2 komt het wel vaker voor, oplossing daar is een extra rooster in het onderste gat v/d bumper zodat de kans op steenslag significant afneemt.
DennusB schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:24:
[...]

De monteur had het over een soort kogel-koppelingen in plastic die nu kapot zijn?
Dat is de reactie stang van de stabilisator stang naar de veerpoot.
Deze dingen:

Super eenvoudig om te vervangen en kunnen wel wat hebben, maar eenmaal een goeie klap waarbij het rubber scheurt zorgt wel voor versnelde slijtage omdat er dan vuil bij kan komen. Het rubber wordt gevoeliger voor scheuren na lange hete zomers, stuk gaan kan dan nog best heel lang op zich laten wachten maar het komt zeker vaker voor.

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-10 10:45
Iemand hier toevallig een idee wat onderstaande foutcodes kan veroorzaken?

DF098 - Geheugen - Circuit opname element brandstoftemperatuur - Zeer korte onderbreking
DF1005 - Actief - Lijn Diag 1 Bediening koelvloeistofverwarming - Onsamenhangend signaal

Andere symptomen:
- Auto geeft smiddags vaak de foutmelding "inspuiting controleren" na ongeveer 40 minuten rijden. S'ochtends geen foutmeldingen. Auto rijd er ook niet minder om, alleen de foutmelding.

- Auto verliest langzaam koelvloeistof. Is 1 maand geleden tijdens de beurt al gevonden. Garage heeft het systeem onder druk gezet maar geen drukverlies. Nieuwe dop er op gezet en dit heeft wel geholpen maar nog steeds verdwijnt er vloeistof. (1 maand geleden tot max gevuld en nu staat hij op min. ca. 4000km verder)

Gaat om een Renault Megane 2, 1.5dCi K9K.

don't mind me

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dufornee
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11-10 15:57
Goedemorgen! Ik ben nieuw hier op het Renault forum, maar wel al jaren Renault-fanaat. Na als allereerste auto een Clio 2 RS gereden te hebben die helemaal circuitklaar was gemaakt, kwam daar een paar jaar later een Clio 4 RS bij, die inmiddels bijna een jaar geleden helaas gestolen werd. Sindsdien geen Renault meer gereden, maar daar komt verandering in.

Vanavond ga ik weer een Clio ophalen, ditmaal als tweede auto, en wel de allereerste auto die ik ooit gekocht had. De man die hem destijds van me verkocht is erop uitgekeken en dus neem ik hem weer terug over. Het betreft dus een Clio 2 RS, voorzien van rolkooi, kuipstoelen en de hele rataplan.

Zijn hier nog andere gasten die circuitdagen rijden met hun Clio? 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Pindakaas Die eerste is een keer voorgekomen en opgeslagen maar is niet actief, wissen en kijken of die terugkomt. De tweede is verkeerd geïnterpreteerd door je software, gezien dat over de gloeibougies gaat en niet over koelvloeistof verwarming. Dus 1 of meerdere gloeibougies kapot, je kan ze meten op weerstand om te achterhalen welke v/d 4 stuk is. (deze geeft ook de melding inspuiting controleren).

Koelvloeistof lekkage is lastig op te sporen, zeker als het zo weinig is (in zulke kleine hoeveelheden verdampt het voor je kan zien waar het vandaan komt). Slangen inspecteren bij de aansluitingen, ontluchtingsventielen (voor zo ver aanwezig, volgens mij is er 1 aanwezig) en verdere verdachten zijn waterpomp en kachel radiateur. Die laatste had je overigens wel allang geroken. Doorrijden tot je kan achterhalen waar het vandaan komt, dus regelmatig even checken of je sporen van koelvloeistof ziet. Als de hoeveelheid groot genoeg wordt zie je vanzelf "bloemkolen" op de plek van de lekkage.

@Dufornee Mooie auto! Fase 1, zijn echt heerlijke auto's om in te rijden, heb in een ver verleden ook 1 gehad. Ik rij wel op het circuit maar niet in een Clio :)

• Pindakaas
melcon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:35:
@Pindakaas Die eerste is een keer voorgekomen en opgeslagen maar is niet actief, wissen en kijken of die terugkomt. De tweede is verkeerd geïnterpreteerd door je software, gezien dat over de gloeibougies gaat en niet over koelvloeistof verwarming. Dus 1 of meerdere gloeibougies kapot, je kan ze meten op weerstand om te achterhalen welke v/d 4 stuk is. (deze geeft ook de melding inspuiting controleren).

Koelvloeistof lekkage is lastig op te sporen, zeker als het zo weinig is (in zulke kleine hoeveelheden verdampt het voor je kan zien waar het vandaan komt). Slangen inspecteren bij de aansluitingen, ontluchtingsventielen (voor zo ver aanwezig, volgens mij is er 1 aanwezig) en verdere verdachten zijn waterpomp en kachel radiateur. Die laatste had je overigens wel allang geroken. Doorrijden tot je kan achterhalen waar het vandaan komt, dus regelmatig even checken of je sporen van koelvloeistof ziet. Als de hoeveelheid groot genoeg wordt zie je vanzelf "bloemkolen" op de plek van de lekkage.
Bedankt voor je reactie!

Ik twijfel wel nog steeds.
- Er zaten meerdere foutcodes in de auto. Bij de garage alles laten wissen en volgende dag terug gekomen met actieve storing op display. Toen kwamen bovenstaande foutcodes er uit.
- De melding "inspuiting controleren" krijg ik consequent elke dag als ik terug rij uit werk. Na ong. 35 minuten, elke dag. Je kan er bijna de klok op gelijk zetten. S'ochtends op de heenweg geen foutmeldingen. Dat is vreemd gedrag voor een gloeibougie toch?

Is er een database waar ik zelf de correcte foutmelding bij de DF code kan zoeken? op internet verschillende de meldingen nogal als ik ga zoeken. :9

don't mind me

@Pindakaas Hij is met universele uitlees apparatuur uitgelezen? (Althans daar lijken de foutcodes op te wijzen). Ik snap overigens dat je twijfelt, het gedrag lijkt inderdaad niet direct aan te sluiten bij een defecte gloeibougie (dan krijg je melding binnen 5 minuten na weg rijden over het algemeen). De fabrikant van de uitlees apparatuur zal vast een database hebben met de foutmelding maar eigenlijk zou die uitgelezen moeten worden met de clip om zeker te weten wat de foutmelding inhoud.

De melding inspuiting controleren zegt niet zo veel maar daar was je zelf ook al achter ;)
Je kan uiteraard de gloeibougie (laten) testen of ze goed zijn:
- weerstand meten (te hoge weerstand is defect, te lage uiteraard ook)
- met een amperetang meten hoeveel ampere er doorheen gaat
- de meest eenvoudige methode is met een draad rechtstreeks vanaf de + op de accu de gloeibougie aantikken en kijken of die vonkt. Vonkt die niet dan is die stuk.

Dat is eenvoudig te testen en mochten ze allemaal goed zijn dan heb je dat in elk geval uitgesloten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:10

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Pindakaas schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik twijfel wel nog steeds.
- Er zaten meerdere foutcodes in de auto. Bij de garage alles laten wissen en volgende dag terug gekomen met actieve storing op display. Toen kwamen bovenstaande foutcodes er uit.
- De melding "inspuiting controleren" krijg ik consequent elke dag als ik terug rij uit werk. Na ong. 35 minuten, elke dag. Je kan er bijna de klok op gelijk zetten. S'ochtends op de heenweg geen foutmeldingen. Dat is vreemd gedrag voor een gloeibougie toch?

Is er een database waar ik zelf de correcte foutmelding bij de DF code kan zoeken? op internet verschillende de meldingen nogal als ik ga zoeken. :9
Je auto staat thuis buiten en op je werk binnen waarschijnlijk?

Ik weet niet of je auto al een roetfilter heeft maar klinkt als wat veel voorkomt bij de Mégane 3 dCi's; drukslangetjes bros dus je filter wil regenereren maar door drukverlies via de slangen krijg je foutmeldingen.

Had ik dus ook; smorgens was hij nog te koud dus geen regeneratie. Smiddags terug wel warm en kerstboom aan op dashboard.

Gloei bougie is merkbaar bij een koude start "traktor".

• Pindakaas
@melcon @Barrycade

Bedankt voor jullie input. Wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_

Mijn megane staat zowel thuis als op werk buiten. Hij heeft wel een roetfilter, die is 2 weken terug door de garage gereinigd. Die drukslang was ik helemaal vergeten. Vorig jaar is die wel gecontroleerd tijdens de beurt en toen was er nog niets aan de hand.
Ik ga in ieder geval even de gloeibougies (laten) testen en drukslangen laten controleren.

Ik denk dat er een grote kans is dat het die slangen zijn nu ik er over nadenk. Voordat de roetfilter gereinigd werd krijg ik de foutmelding ong. 1x per week. Gelijk de auto herstart had geen effect. 15min. later de auto herstarten en de melding was weer weg.

Na het reinigen krijg ik de foutmelding ongeveer elke 40 min. bij een lange rit. Als ik gelijk de auto herstart is de melding weg. Ik vermoed dat hij eerder nog wel regenereerde maar wel een foutmelding veroorzaakte. Nu wil hij helemaal niet meer regenereren en probeert hij het elke 40 min opnieuw :?

Bedankt voor het meedenken, ik ga hiermee even naar de garage. Zodra ik meer weet laat ik het weten

don't mind me

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Pindakaas Regeneratie gebeurd pas als de motor goed warm is, dat zal over het algemeen op een lange rit zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen waarin die ook zal proberen te regenereren als de juiste omstandigheden niet voorkomen. Weet je nog of 1 van de 2 slangetjes rood waren? De rode is meestal de schuldige namelijk en wordt normaal gesproken vervangen door een gemodificeerde die zwart is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 19:16
Wij hebben nu als leenauto in spanje een grand scenoc met 1000km op de teller. Rijdt goed alleen ik heb 1 vraagje.

Als we de cruisecontrol instellen op bv 100 en we gaan berafwaarts laat die de motor niet zakken in toeren of iets en gaan we alleen maar harder richting de 110-115 kmph. Is hier iets aan te doen?

Onze eigen auto heeft dit namelijk helemaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
@sgouman als het een handgeschakelde auto is en er kan door het gas te lossen niet trager gereden worden dan zal de snelheid enkel toenemen door de helling. Je zal dan moeten terugschakelen. De auto kan dat immers niet voor jou doen. Dat lijkt me standaard gedrag bij handgeschakelde auto's. Mijn Skoda gaf wel een waarschuwing als dit gebeurde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
@sgouman Mijn Renault doet dat ook. Handgeschakeld, op de CC en een helling zal de snelheid altijd stijgen als gas los laten geen zin meer heeft. Dashboard begint bij mij ook te piepen over de snelheidsoverschrijding tov de cruise control.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
Admiral Freebee schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:13:
@sgouman als het een handgeschakelde auto is en er kan door het gas te lossen niet trager gereden worden dan zal de snelheid enkel toenemen door de helling. Je zal dan moeten terugschakelen. De auto kan dat immers niet voor jou doen. Dat lijkt me standaard gedrag bij handgeschakelde auto's. Mijn Skoda gaf wel een waarschuwing als dit gebeurde.
Het is een automaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
CurtPoindexter schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:30:
@sgouman Mijn Renault doet dat ook. Handgeschakeld, op de CC en een helling zal de snelheid altijd stijgen als gas los laten geen zin meer heeft. Dashboard begint bij mij ook te piepen over de snelheidsoverschrijding tov de cruise control.
Het is een automaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Check. Dan weet ik niet zeker of-ie terug zal schakelen. Ik weet wel dat auto's op de CC niet remmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
CurtPoindexter schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:38:
[...]

Check. Dan weet ik niet zeker of-ie terug zal schakelen. Ik weet wel dat auto's op de CC niet remmen.
Dan ligt het aan renault. Mercedes dort dit namelijk wel. Jammer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
CurtPoindexter schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:38:
[...]

Auto's met ACC gaan wel remmen, de meeste andere merken met CC heb ik iid nog nooit gezien dat ze gaan remmen bij een te hoge snelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
sgouman schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:54:
[...]

Dan ligt het aan renault. Mercedes dort dit namelijk wel. Jammer
Renault ook. Mijn Vel Satis schakelt ook terug als de cc dat nodig vindt op afdalingen. Zit wel een beperking op, bijv bij Luik zal je zelf in moeten grijpen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!
@sgouman Het hangt inderdaad af van wat het systeem kan, een normale cruise control heeft alleen de mogelijkheid om gas los te laten. Als de motor niet sterk genoeg af remt zal de snelheid inderdaad toenemen. In combinatie met een automaat kan het nog zijn dat er teruggeschakeld wordt indien het CC systeem daarvoor de mogelijkheid heeft. Dat zie je vooral bij auto's met een traditionele automaat (deze remmen veel minder op de motor).

Een ACC systeem heeft de mogelijkheid om te remmen om afstand te houden maar gebruikt dat ook om de snelheid terug te nemen.

Kort gezegd, alles wat iedereen hierboven zegt met de kant tekening dat je niet kan zeggen dat merk x dit wel doet en merk y niet. Er zijn namelijk ook Mercedessen waarbij de snelheid gewoon toeneemt (kan ik je uit ervaring vertellen). Het hangt dus af van het gebruikte (A)CC systeem en welke mogelijkheden deze heeft om het voertuig af te remmen. Een CC systeem wat ook kan remmen heeft een heel ander certificerings traject als 1 die dat niet kan en daar zit dus ook een verschil in kosten. Dat je z'n systeem niet op een scenic aantreft maar op een (recent) model van Mercedes wel is dan ook verklaarbaar / logisch :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:28
ppeterr schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:48:
Wel een zuipschuitje zeg mijn captur 1.2/118pk EDC.

Ding rijd 1op10.6. Misschien eens mijn rijstijl aanpassen. Of die eco mode proberen.
Even terugkomend op wat ik zelf eerder tikte.

De auto rijd nu ondertussen 6.7/100 of wel, rond de 1 op 15. Ik rijd wel iets meer
gemengd snelweg en stads verkeer. Maar wat mij is opgevallen, dat het lijkt
of de verbetering is ontstaan nadat de garage de bootloop van de rlink heeft
verholpen door de accu polen los te halen.

En er wellicht een reset is geweest van het motor management ?

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11-10 15:27
Heb na de proefrit van een paar weken terug de knoop doorgehakt, en rij nu sinds 2 weken in mijn Megane TCe 130 Limited

- NAC Breda -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:34
Wow, mooie auto.
Ik moet nog ff wachten op mijn Megane Bose. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
@ppeterr Zou niets uit moeten maken, het motor management is wel adaptief maar als je rijstijl hetzelfde is zal het verbruik ook hetzelfde blijven. Het verschil zal hem zitten in dat je iets meer gemengd snelweg/stad rijdt. Neem aan dat je inmiddels de 10k voorbij bent? Dan is je motor ook volledig ingereden en dat heeft ook een positieve invloed op het verbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
Minder stadsverkeer is eigenlijk altijd beter voor je verbruik.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:28
Oke, daarbij komt ook dat ik nu wel gewend ben aan het rijden met de automaat.
Dat maakt een berg verschil met hoe je het gaspedaal indrukt.
In mijn vorige auto, een vw polo diesel (natuurlijk heel andere rijeigenschappen), als
je daar je gas loslaat zakt de snelheid behoorlijk vlot, bij deze automaat gaat het veel
geleidelijker. Dus stuk gewenning, iets minder stadsverkeer, 10k op de teller.

Ben nu wel tevreden met het verbruik. 1op10 vond ik niet acceptabel, 1op15 zeker wel.

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • 0Henk 'm!
1 op 15 is inderdaad heel erg netjes voor een 120 pk benzine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:14:
[...]

Airco wel of niet aan maakt inderdaad niet zo heel veel uit, ze gaan vaak lek op de condensor (steenslag) of compressor (te weinig smering). Beide zaken heb je weinig invloed op. Daarnaast wil de magneet koppeling nog wel eens vast slaan, met wat geluk krijg je die wel los met een goede tik op de compressor. Het airco systeem wordt ingekocht, dus of een airco stuk is of niet zegt niets over de auto an sich. Enige is dat sommige auto's wat gevoeliger zijn voor steenslag op de condensor als andere. Bij de Twingo 2 komt het wel vaker voor, oplossing daar is een extra rooster in het onderste gat v/d bumper zodat de kans op steenslag significant afneemt.
Vanmorgen heeft hij een tijdje bij de garage gestaan en de conclusie is inderdaad dat de condensor stuk/lek is. Ik blijf het nog steeds snel vinden, maar het is niet anders. Krijg vanmiddag nog te horen wat het kost want ze moeten het onderdeel bestellen dus direct monteren was niet mogelijk.

Website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11-10 15:27
Misschien een stomme vraag, wat is precies die temperatuur die wordt aangeven in de display? Hij staat bij mij constant op 20 graden. Maakt niet uit hoe ik ea. instel, hij blijft op 20 staan. Waarbij het bij mijn Clio de ingestelde temperatuur was.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is idd je ingestelde temperatuur, kan je die niet aanpassen? Das vreemd...

• sgouman
Nieuwe prijzen van de clio zijn bekend.

Vanaf 17290 euro.

Heel de optielijdt bekeken maar geen lane follow assist en ook geen adaptieve cruise control volgens mij.

Dat zou wel een gemiste kans zijn

• PauseBreak
sgouman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:38:

Vanaf 17290 euro.

Heel de optielijdt bekeken maar geen lane follow assist en ook geen adaptieve cruise control volgens mij.

Vanuit de prijslijst:
Belangrijkste standaarduitrusting nieuwe Clio

LIFE

Techniek en veiligheid
Active Emergency Braking System met voetgangers- en fietserdetectie
Lane Departure Warning met Lane Keep Assist
Safe Distance Warning
Traffic Sign Recognition
Zit er dus al standaard op vanaf de instapper. Actieve cruise control inderdaad nergens te bekennen. Wellicht komt dat nog met de facelift :p

Nee, merp!

• sgouman
PauseBreak schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:04:
[...]

Vanuit de prijslijst:

[...]

Zit er dus al standaard op vanaf de instapper. Actieve cruise control inderdaad nergens te bekennen. Wellicht komt dat nog met de facelift :p
Lane keep assist is volgens mij wat anders dan lane following assist. Bij lane keep assist krijg je alleen een melding als je buitrn je lijn gaat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
Ik moet eerlijk bekennen dat dat onderscheid me niks uitmaakt want dergelijke systemen zet ik direct uit. Onafhankelijk van het merk auto dat je rijdt werkt het altijd dramatisch, zeker in werkzaamheden.

Nee, merp!

• sgouman
PauseBreak schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:50:
Ik moet eerlijk bekennen dat dat onderscheid me niks uitmaakt want dergelijke systemen zet ik direct uit. Onafhankelijk van het merk auto dat je rijdt werkt het altijd dramatisch, zeker in werkzaamheden.
Dat valt echt mee. Verschillende merkrn gereden met lane follow assist samen met adaptive cruisr control en werkt tot nu toe gewoon goed. Af en toe een paar foutjes maar bijna niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
sgouman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:52:
[...]

Dat valt echt mee. Verschillende merkrn gereden met lane follow assist samen met adaptive cruisr control en werkt tot nu toe gewoon goed. Af en toe een paar foutjes maar bijna niet.
Laten we het houden op verschillende referentiekaders. Ik vind die systemen ongeacht de auto waarin ze zitten waardeloos. Zal vast ook een stuk persoonlijke voorkeur/eisen aan... in zitten.

Nee, merp!

• sgouman
PauseBreak schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:58:
[...]

Laten we het houden op verschillende referentiekaders. Ik vind die systemen ongeacht de auto waarin ze zitten waardeloos. Zal vast ook een stuk persoonlijke voorkeur/eisen aan... in zitten.
Dat kan inderdaad.

Toch blijf ik het een gemiste kans vinden als je nu een auto uitbrengt en de concurrentie hrt allemaal wel heeft.

• creapYYY
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02-10 17:14
Volgens mij standaard wel LED toch? Of ook enkel alleen LED dag verlichting?

• sgouman
creapYYY schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:33:
Volgens mij standaard wel LED toch? Of ook enkel alleen LED dag verlichting?
Wel standaard led. Ook dimlicht.

• PauseBreak
sgouman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:17:
[...]

Dat kan inderdaad.

Toch blijf ik het een gemiste kans vinden als je nu een auto uitbrengt en de concurrentie hrt allemaal wel heeft.
Ben ik het mee eens. Aan de andere kant werkt het huidige acc-systeem dat Renault gebruikt nou ook niet echt bijzonder prettig (afstand houden/snelheden/gas bij/remmen, het is het net niet allemaal) dus ik zou het als koper niet missen. Hopelijk gaan ze over naar het systeem zoals VW dat gebruikt voor hun duurdere acc-systemen (die tot 200+), dat systeem werkt erg prettig. Systeem van Mercedes werkt overigens ook erg prettig maar ik verwacht niet dat Renault dat gaat gebruiken :p

Nee, merp!

• sgouman
PauseBreak schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:07:
[...]

Ben ik het mee eens. Aan de andere kant werkt het huidige acc-systeem dat Renault gebruikt nou ook niet echt bijzonder prettig (afstand houden/snelheden/gas bij/remmen, het is het net niet allemaal) dus ik zou het als koper niet missen. Hopelijk gaan ze over naar het systeem zoals VW dat gebruikt voor hun duurdere acc-systemen (die tot 200+), dat systeem werkt erg prettig. Systeem van Mercedes werkt overigens ook erg prettig maar ik verwacht niet dat Renault dat gaat gebruiken :p
Oke. Bij renault zou ik niet weten hoe het werkt maar bij renault is het meeste net niet inderdaad.

• creapYYY
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02-10 17:14
sgouman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Wel standaard led. Ook dimlicht.
Thanks! Rij nu ook met LED, volgende auto moet het ook minimaal hebben want eenmaal met gereden wil je niet meer zonder :D

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:33

Meneer aard

Porsche rulez!

PauseBreak schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:07:
[...]

Moet zeggen, vorige week de auto naar de dealer gebracht voor het bijvullen van de ad-blue (ga niet lopen kloten met jerrycans en niemand kan mij vertellen of er een magneet ring in de vulhals zit voor gebruik van een pistool), daarnaast hebben ze de computer geupdate.

Wat voorheen echt aan/uit was met remmen op de ACC is dat nu gedoseerd. Ik vond het dermate hinderlijk dat ik minder op de ACC dan voorheen met de CC. Nu is het wel weer prettig, je voelt dat er gelijkmatiger wordt geremd en dat de remdruk afgebouwd wordt voor meer souplesse.

Wel maf dat de nieuwste clio lane keep assist heeft en de megane niet. Heb nog de ijdele hoop dat er nog een update komt bij de lane departure warning dat de functie keep assist erbij komt..Zal wel niet.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• sgouman
creapYYY schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:24:
[...]

Thanks! Rij nu ook met LED, volgende auto moet het ook minimaal hebben want eenmaal met gereden wil je niet meer zonder :D
Achterlichten zijn geloof ik ook standaard led. Ook heeft de nieuwe clio geloof standaard grootlicht assistent. Dat werkt wel herl fijn moet ik zeggen(ander merk auto dat wel)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Meneer aard schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:33:
[...]

Moet zeggen, vorige week de auto naar de dealer gebracht voor het bijvullen van de ad-blue (ga niet lopen kloten met jerrycans en niemand kan mij vertellen of er een magneet ring in de vulhals zit voor gebruik van een pistool), daarnaast hebben ze de computer geupdate.

Wat voorheen echt aan/uit was met remmen op de ACC is dat nu gedoseerd. Ik vond het dermate hinderlijk dat ik minder op de ACC dan voorheen met de CC. Nu is het wel weer prettig, je voelt dat er gelijkmatiger wordt geremd en dat de remdruk afgebouwd wordt voor meer souplesse.

Wel maf dat de nieuwste clio lane keep assist heeft en de megane niet. Heb nog de ijdele hoop dat er nog een update komt bij de lane departure warning dat de functie keep assist erbij komt..Zal wel niet.
Adblue? Welk blokje heeft dat nodig dan?

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:33

Meneer aard

Porsche rulez!

Diesel blokjes..Anders wordt euro6 niet gehaald.
Verbruik valt me mee 25k op 10 liter. Kon nog 2400 km maar das krap aan 1,5 week.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• sgouman
Na lang zoeken gaat lane following assist en adaptieve cruise control er toch komen.

Alleeen eind 2019....

Acties:
  • 0Henk 'm!
@The Wizard Wat Meneer aard aangeeft, de nieuws DCI's hebben dit nodig (Blue DCI 115, Blue DCI 130/160 en Blue DCI 200).
sgouman schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:38:

Vanaf 17290 euro.

De Clio V is level 2 autonoom, dat houdt in lane keeping assist, lane centering, adaptive cruise control en traffic jam assist op de EDC varianten.

YouTube: 2020 Renault Clio 5 – driver assistance systems

Alle flauwekul zit er op en aan inclusief snelheid herkenning en een waarschuwing als je te snel rijdt.

melcon wijzigde deze reactie 17-05-2019 07:54 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
melcon schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 07:50:
@The Wizard Wat Meneer aard aangeeft, de nieuws DCI's hebben dit nodig (Blue DCI 115, Blue DCI 130/160 en Blue DCI 200).

[...]

De Clio V is level 2 autonoom, dat houdt in lane keeping assist, lane centering, adaptive cruise control en traffic jam assist op de EDC varianten.

YouTube: 2020 Renault Clio 5 – driver assistance systems

Alle flauwekul zit er op en aan inclusief snelheid herkenning en een waarschuwing als je te snel rijdt.
Volgens de optielijst bij dr introductie toch echt niet.

Als je hier kijkt https://www.renault.nl/mo...trusting-accessoires.html en dan het kopje easy drive. Is het pas eind 2019 leverbaar

Acties:
  • 0Henk 'm!
sgouman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Volgens de optielijst bij dr introductie toch echt niet.

Als je hier kijkt https://www.renault.nl/mo...trusting-accessoires.html en dan het kopje easy drive. Is het pas eind 2019 leverbaar
Ja dat hou je altijd, bij de Clio 4 heeft het ook een poos geduurd voor de GT Line leverbaar was, daar zat je ook eerst vast aan expression/dynamique.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
melcon schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:53:
[...]

Ja dat hou je altijd, bij de Clio 4 heeft het ook een poos geduurd voor de GT Line leverbaar was, daar zat je ook eerst vast aan expression/dynamique.
Dat is een hele nieuwe lijn. Ik vind het raar dat het 7 maanden langer duurt om adaptieve cruise control als optie aan te bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
sgouman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Dat is een hele nieuwe lijn. Ik vind het raar dat het 7 maanden langer duurt om adaptieve cruise control als optie aan te bieden.
Adaptieve cruise control is geen simpele plug & play op een auto. Daar zit veel werk achter om het gehomologeerd en betrouwbaar te krijgen.

Nee, merp!

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Weet iemand een Renault-dealer in de wijde regio Rotterdam die de software v/d automaatbak wil updaten tegen een normaal tarief?

Van mijn Renault Mégane 1.6 16v bj.2002 zijn bij een universeel garage de druksolenoids v/d automaatbak (DP0 bak) vervangen. Hoewel de garage zegt dat een update niet nodig is, is mijn ervaring met een andere auto met dezelfde techniek wat anders.

Jaren geleden liet ik het updaten doen bij Renault AHZ Den Haag, €50, kon je op wachten. Maar nu willen ze het niet meer onder het mom van "je hebt de reparatie niet bij ons gedaan, we willen de verantwoordelijkheid niet dragen als de automaat-computer stuk gaat tijdens het updaten" :/

Renault-dealer in Berkel en Rodenrijs kon het wel, maar konden geen prijsopgaaf doen ("afhankelijk van hoe lang we bezig zijn, uurtarief €80+") èn ik moet de auto de hele dag laten staan. Aangezien ik 'm alleen op een middag kan brengen moet ik 'm tot volgende middag laten staan en werd een vervangende auto á 31 p/d ook voor 2 dagen aangeslagen :/ Ben ik dus niet in mee gegaan...

Waar kan ik de update wèl laten programmeren voor een normale prijs en "klaar terwijl ik wacht"?
Josefien schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 00:21:
[...]

En ja hoor... het probleem lijkt weer terug... :/

Met nieuwe BDP-sensor heeft 'ie het 2 maanden/7500km prima gedaan. Toen sloeg hij een keer 2 dagen achter elkaar niet zo vlot aan als normaal... extra seconde of zo... niet meteen zorgelijk, maar ik vreesde al :/

Daarna volgde 2 weken waarbij hij (heel toevallig) alleen op de zondagen niet goed aansloeg (10 secondes of langer door moeten starten).

En nu meermaals per week 10 secondes of langer moeten doorstarten. En dan gaat 'ie op een gegeven moment pruttelen maar moet ik blijven doorstarten tot hij echt op gang is (=stationair toerental draait), anders blijft 'ie niet lopen. Gaspedaal bedienen tijdens starten heeft geen effect. Geforceerd starten op gas ook niet (dus probleem met benzinetoevoer haast uitgesloten).

Het gebeurt op willekeurige dagen. En tot nu toe uitsluitend bij de eerste start v/d dag. Als 'ie eenmaal gestart is kan je 'm direct uitzetten en weer starten zonder problemen. Geen foutcodes. Rijden doet 'ie prima.

Versleten bougies lijken me niet waarschijnlijk, ze zitten er net 20.000km in en als ze niet goed zijn lijkt het me dat ze op meer momenten problemen moeten geven. Penbobines zijn even oud.

Wat nog wel het meest vervelende is: het probleem doet zich nooit voor bij de garage. Destijds niet, nu ook niet :( Maandag staat 'ie weer ingeboekt bij de garage om daar 2-3 dagen te staan... ik weet waarschijnlijk al wat ik bij het ophalen te horen krijg :(
En het lijkt erop dat de BDP-sensor wéér stuk was... sinds 2 dagen weer een nieuwe erin laten zetten en hij rijdt tot nu toe prima, lijkt het.

Maar, waarom werd de sensor na 7500km/2 maanden al slecht en werd 'ie na 15000km praktisch onbetrouwbaar? :? Ik kan toch niet voor de 2e keer een pech-sensor te pakken hebben gekregen? :? De vorige ging ook maar 1,5 jaar mee :/

Bij 15000km/4 maanden met deze sensor werd 'ie zo slecht dat hij vaak zelfs slecht startte na een uurtje stilstaan. Plus hij sloeg op sommige dagen constant af of ging stotteren bij parkeren/wegrijden/rijden op lage snelheid, was niet meer betrouwbaar te rijden behalve op de snelweg. Bij starten zonder aanslaan was er geen toerental met uitlezen met Torque, maar daar deed de garage in eerste instantie niks mee, want het deed zich niet voor bij de garage.

Op een gegeven moment heb ik met Torque het toerental vastgelegd tijdens het langzaam rijden <30km/u toen hij ging stotteren/afslaan. Bleek het toerentalsignaal af en toe voor een fractie v/e seconde weg te vallen :o Met een verversingsfreq. van 0,5 sec. waren lang niet alle onderbrekingen vast te leggen, dus zo'n onderbreking duurde korter dan een halve seconde.

Na deze te hebben laten zien bij de garage kreeg ik uit coulance een nieuwe BDP-sensor om te proberen. Nu 2 dagen later lijkt hij vooralsnog goed te rijden. Of dat zo blijft is even afwachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flancor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12-10 12:47
Josefien schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 00:34:
Weet iemand een Renault-dealer in de wijde regio Rotterdam die de software v/d automaatbak wil updaten tegen een normaal tarief?
Ik ben van de Renault dealer overgestapt op https://autobedrijfweerheim.nl/ op de rand tussen Delft en Rijswijk. Je zou daar eens kunnen informeren. Zij zijn een universele garage maar doen erg veel Renault, Nissan, Dacia. Word er altijd vriendelijk geholpen en persoonlijker dan bij de dealer.

Voor mijn automaat (EDC) gaven ze aan dit te kunnen doen maar bleek later toch niet nodig te zijn omdat de automaat toch zelf weer goed inleerde (schakelde een tijdje erg slecht in zijn eerste versnelling).

Weet niet of je ook meganeclub.nl hebt gekeken. Anders is daar misschien nog iemand in de buurt die je kan helpen of naar een garage kan verwijzen.

Flancor wijzigde deze reactie 18-05-2019 10:14 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perslucht
Josefien schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 00:34:
Ik heb een Clip liggen, hiermee kan ik ook updates doen.
Zelf heb ik het gebruikt om de injectie ECU en de radio van nieuwe software te voorzien. Maar dat was wel bij wat moderner spul dan een Megane 1. Ik weet dus ook niet zeker of dat daar ook zo makkelijk gaat.
Ik woon niet in de buurt van Rotterdam, anders had je even langs kunnen komen om te kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!
sgouman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:56:
[...]

Exact wat Pausebreak aan geeft, dat heeft te maken met homologatie. Daar boven op wordt de auto overigens ook pas aan het eind van het jaar voor het eerst geleverd (als het mee zit).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• m0c
Eens even checken of hier echte hardcore tweakers aanwezig zijn :)

Ik heb een maand geleden op mijn Clio Initiale van november 2017 (een 120 TCe met handbak) de RS Monitor weten te enablen, door in de R-link displaymodule de EEPROM te herprogrammeren. Normaal gesproken is/was RS Monitor alleen als dure optie beschikbaar op de RS, de RS Trophy en de GT Line, maar hij blijkt onzichtbaar al aanwezig te zijn in alle Rlink1-systemen. Zelfs in de diesels.

Mijn RS Monitor functioneert, d.w.z. alle schermen zijn oproepbaar, maar diverse meetgegevens en sensordata worden (nog) niet afgebeeld. Gegevens die wél weergegeven worden zijn bijv. de stuurhoeksensor, axiale en laterale versnelling, remdruk, en de positie van het gaspedaal. Niet-werkend zijn bijv. de olie- en koelvloeistoftemperatuur, turbodruk, koppel en het aantal pk's.

Ik heb begrepen dat een specifieke computer, de zgh. MIU/BIC, voor de vertaling zorgdraagt tussen het dataverkeer op de "gewone" CANbus en de aparte multimedia CANbus van het Rlink-systeem. In die BIC zit een 16-tal slots waarin af-fabriek een aantal "vertaalscripts" geplaatst is. Afhankelijk van het type auto is één van die vertaalscripts geselecteerd. Het te gebruiken script is te selecteren met ddt4all; bij de Clio 4 is dit script nummer 14.

Wie kan mij vertellen of (en zo ja, hoe) ik de niet-werkende opties in RS Monitor alsnog werkend kan krijgen? Je zou in eerste instantie denken dat het ligt aan het feit dat ik geen RS heb, maar de RS Monitor is óók leverbaar op de GT en daar hangt exact hetzelfde blok in als bij mij. Bovendien lijkt het me sterk dat de niet-werkende meetgegevens en/of sensoren niet aanwezig zijn in mijn auto. Vandaar dat ik vermoed dat het puur een softwarekwestie is.

Kan de Clip hier wellicht iets in betekenen..? Ik heb alleen de beschikking over ddt4all en mijn ervaring is dat daar meer mee mogelijk is dan met de Clip. Mijn dealer, die op de hoogte is van mijn gehack en het van harte toejuicht, heeft ook aangegeven dat hun Clip weinig kan. Ze kunnen niet veel meer dan een vaste set aan standaard parameters in de auto "schieten". Deze set krijgen ze aangeleverd door Renault en het door de dealer aan- of uitzetten van individuele opties is in de Clip eenvoudigweg geblokkeerd. Ergens wel begrijpelijk, om een wildgroei aan opties en parameters te voorkomen.

Zit er in de RS een andere BIC dan bij mij? En hoe zit het met de GT? Wordt een BIC voorgeprogrammeerd geleverd? Kan ik mijn volkomen nutteloze Eco-knop veranderen in een RS Drive knop, zoals op de GT?

Allemaal vragen... Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WunderBoy94
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-08 11:50
Weet iemand toevallig of een Renault Clio IV (2018) kan worden voorzien van Android Auto ondersteuning op een MediaNav Evolution systeem? Dank alvast!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perslucht
@m0c Ik kan dat gehack ook wel waarderen. Zelf ook al een hoop geprutst aan mijn Megane II.

Je zou PyRen uit mijn post uit December eens een kans kunnen geven
perslucht in "Het grote Renault topic - Deel 7"

Dit is geschreven in Python en gebruikt de Clip database. Veel opties uit Clip zijn hierin ook aanwezig. Ik denk dat het zeker de moeite waard is het eens te proberen.

Heprogrammeren is echter niet mogelijk, daar heb je wel een Clip voor nodig. Mogelijk dat je die BIC moet voorzien van nieuwe software?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Flancor schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:06:
[...]

Ik ben van de Renault dealer overgestapt op https://autobedrijfweerheim.nl/ op de rand tussen Delft en Rijswijk. Je zou daar eens kunnen informeren. Zij zijn een universele garage maar doen erg veel Renault, Nissan, Dacia. Word er altijd vriendelijk geholpen en persoonlijker dan bij de dealer.

Voor mijn automaat (EDC) gaven ze aan dit te kunnen doen maar bleek later toch niet nodig te zijn omdat de automaat toch zelf weer goed inleerde (schakelde een tijdje erg slecht in zijn eerste versnelling).

Weet niet of je ook meganeclub.nl hebt gekeken. Anders is daar misschien nog iemand in de buurt die je kan helpen of naar een garage kan verwijzen.
Ik zal morgen die garage eens bellen om te horen wat ze hierin kunnen betekenen :)
perslucht schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:07:
[...]

Ik heb een Clip liggen, hiermee kan ik ook updates doen.
Zelf heb ik het gebruikt om de injectie ECU en de radio van nieuwe software te voorzien. Maar dat was wel bij wat moderner spul dan een Megane 1. Ik weet dus ook niet zeker of dat daar ook zo makkelijk gaat.
Ik woon niet in de buurt van Rotterdam, anders had je even langs kunnen komen om te kijken wat er mogelijk is.
Ik heb ook geen idee. En ook, wat is de kans dat de automaat-regelunit "gebrickt" kan raken als het mislukt?

In het verleden heb ik een kloon CLIP gehad, er zat wel een functie voor het herprogrammeren v/d automaat in (optie Reprogramming), maar werkte niet door een communicatiefout. Kan ook geweest zijn dat het een slechte kloon was :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m0c
perslucht schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:59:

Je zou PyRen uit mijn post uit December eens een kans kunnen geven
perslucht in "Het grote Renault topic - Deel 7"

Dit is geschreven in Python en gebruikt de Clip database. Veel opties uit Clip zijn hierin ook aanwezig. Ik denk dat het zeker de moeite waard is het eens te proberen.

Heprogrammeren is echter niet mogelijk, daar heb je wel een Clip voor nodig. Mogelijk dat je die BIC moet voorzien van nieuwe software?
Ik ken PyRen van de voornamelijk Russische forums (drive2.ru en zo), maar ik kan niet goed inschatten wat voor mij de meerwaarde van PyRen is t.o.v. ddt4all. En inderdaad, ik vraag me dus af wat ik aan die BIC moet doen en of er in een RS en in een GT een andere BIC zit dan bij mij.

Er zijn Dacia bezitters die op de sloop een BIC uit een Clio 4 halen en deze op hun OBD2-poort aansluiten (lees: op beide canbussen tegelijk, dus als "vertaalcomputer"). Op die manier wordt in hun multimediasysteem het Eco2 ritrapport-scherm ontsloten. Ik ben er dus vrij zeker van dat ik de oplossing ook in de BIC moet zoeken, maar waar..? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perslucht
Josefien schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:48:
Ik heb ook geen idee. En ook, wat is de kans dat de automaat-regelunit "gebrickt" kan raken als het mislukt?
Die kans is er natuurlijk altijd. Maar lijkt mij niet groot. Ik begrijp dat jij ook niet vies bent van een beetje prutsen aan software in je auto als ik je LPG verhalen zo lees :P Dat is ook niet zonder risico lijkt mij.

@m0c
m0c schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 02:11:

Er zijn Dacia bezitters die op de sloop een BIC uit een Clio 4 halen en deze op hun OBD2-poort aansluiten (lees: op beide canbussen tegelijk, dus als "vertaalcomputer"). Op die manier wordt in hun multimediasysteem het Eco2 ritrapport-scherm ontsloten. Ik ben er dus vrij zeker van dat ik de oplossing ook in de BIC moet zoeken, maar waar..? :?
Dat klinkt als een leuk experiment. In Nederland is het aanbod vaak maar matig ja, maar over de grens is het een stuk beter. Met name in Polen is heel veel te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens op allegro.pl of olx.pl
Daar heb ik ook het een en ander vandaan. Vaak verzenden ze ook naar Nederland als je het vraagt. Dan passen ze de verzendkosten aan en dan kan je vervolgens betalen via allegro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hoe zijn de ervaringen hier met R-Link 2 met Android Auto? Kan het R-Link systeem Android Auto een beetje vloeiend weergeven en bedienen?

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
DennusB schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:45:
Hoe zijn de ervaringen hier met R-Link 2 met Android Auto? Kan het R-Link systeem Android Auto een beetje vloeiend weergeven en bedienen?
Ik heb android auto gebruikt in de gehuurde grand scenic op vakantie.
Android auto werkt heel erg soepel in Rlink 2.

Enige nadeel is dat het niet over het volledige scherm getrokken wordt maar er bovenin en onderin nog een deel van rlink blijft staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Ik heb android auto gebruikt in de gehuurde grand scenic op vakantie.
Android auto werkt heel erg soepel in Rlink 2.

Enige nadeel is dat het niet over het volledige scherm getrokken wordt maar er bovenin en onderin nog een deel van rlink blijft staan.
Goed om te horen, mag ik vragen met welke telefoon je het toen hebt gebruikt?

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sgouman
DennusB schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Goed om te horen, mag ik vragen met welke telefoon je het toen hebt gebruikt?
Samsung Galaxy S8 en een S8+:

zo ziet het er dan uit.
Aan de ene kant wel handig want je kan nog bij de airco bediening die in het touchscreen zit. Maar het ziet er wel minder mooi uit dan als het hele scherm android auto is.

sgouman wijzigde deze reactie 21-05-2019 14:21 (41%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:20

RvL

Get Perpendicular!!

Hmmm, zou er een vloek op m'n Renault rusten die alleen van kracht is bij 150.000km?

Bij m'n eerste Mégane (2011) had ik problemen met de 150dkm beurt, geen idee meer wat.
De tweede Mégane (2013) kreeg rond 150.000 eerst problemen met de turbodruksensor en niet veel later (waarschijnlijk) met het vliegwiel waardoor de hele auto begon te schudden bij accelereren. Die auto heb ik toen vroegtijdig in moeten leveren

En nu zit ik met de Kadjar (2015) voor de 150dkm beurt bij de dealer en krijg ik te horen dat er een flinke koelvloeistoflekkage is bij het thermostaathuis en dat men er waarschijnlijk nog maar net op tijd bij was. Er zat in ieder geval geen druppel KVS meer in het expansievat.

Cursed I tell you!!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• m0c
Thermostaathuis wil inderdaad nog weleens scheuren. Gebeurde bij mijn vorige auto (een Clio 2 uit 2003) al na 60dkm.

m0c wijzigde deze reactie 22-05-2019 17:19 (4%)

• goldvinger
Ik zou mijn Renault Mégane Bose in week 25 krijgen.
Nu kreeg ik net te horen dat dit november gaat worden.
Pff.

Nu deden ze mij het volgende voorstel.
Ze hadden in een andere vestiging exact het zelfde model en kleur staan.
Echter deze heeft een groter scherm.
Deze auto willen ze aan mij leveren.
Deze auto is nieuw, staat 30km op de teller en heeft nog geen kenteken.

Ik heb bedenktijd gevraagd.
Ik twijfel of zo'n grote scherm lekker werkt
En zijn er addertjes onder het gras?

Wat zijn jullie ervaringen met het grote scherm?
En wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Ik vind de opgeschoven levertijd buiten proporties en ga er bijna wat achter zoeken.

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:46

AnthonyR

XO: MiachiRS | Forza 3/4/5/6/7

De levertijd heeft te maken met EVAP. Persoonlijk vind ik het grotere scherm stuk fijner en mooier. Maar dat is ieder voor zich.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• goldvinger
AnthonyR schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:01:
De levertijd heeft te maken met EVAP. Persoonlijk vind ik het grotere scherm stuk fijner en mooier. Maar dat is ieder voor zich.
Zo'n scherm ziet er inderdaad wel stijlvol uit.
Echter ik lees op forums dat gebruikers liever knoppen hebben dan alles bedienen via touchscreen.
Ik denk dat het wel een mooie deal is.

Afgelopen vrijdag kreeg ik te horen dat de bestelde auto waarschijnlijk eerder zou komen.
Er werd mij gevraagd of dat voor mij een probleem was.
Ik gaf aan dat dit voor mij geen probleem was.

Nu kreeg ik te horen dat de levering waarschijnlijk in november is.
Ik gaf aan dat nogal vreemd te vinden.
Omdat deze dealer ook veel levert aan leasemaatschappijen, heb ik sterk het gevoel dat mijn bestelde auto naar een leasemaatschappij gaat.
Ik heb dat ook op de man af gevraagd.
Daar werd echter ontkennend op gereageerd.
Ik ga er maar uit dat ze de waarheid spreken.
De auto wordt nu uit Tiel gehaald en ik kan de auto in week 24 ophalen.
Met een groot scherm.
Scheelt toch weer een paar 100 euro.
Hopelijk vind ik het ook fijn werken. 😁

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:15
heeft iemand van jullie de nieuwe megane Clio 2019 model?
En de benzine uitvoering met 17 inch velgen? 3 cilinder
De 0.9 90pk

Wat is jullie ervaring met deze auto?

Zit er in de bose uitvoering ook echt een sub?
En wat is het verbruik met deze auto?
En hoevaak moet deze auto onderhoud hebben?

Als ik bv 110 op de snelweg rij wat zal het verbruik dan ongeveer zijn?

En wat vinden jullie van deze uitvoering? https://www.munsterhuis.n..._xt-955-r/benzine/390105/

Aggressor wijzigde deze reactie 27-05-2019 17:10 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
Had jij niet net een Mégane gekocht?

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aggressor
PauseBreak schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:07:
Had jij niet net een Mégane gekocht?
Nee dat is ook al bijna 2 jaar geleden.
En ik ga iets minder km rijden per jaar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
Aggressor schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:10:
[...]

Nee dat is ook al bijna 2 jaar geleden.
En ik ga iets minder km rijden per jaar
Ik zou eerst eens doorrekenen of het überhaupt iets uitmaakt als je de vrij forse afschrijving meeneemt. Een Mégane III dCi is niet heel veel meer waard. Er staan simpelweg teveel te koop.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aggressor
Het is een Mégane 4 wat ik heb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
Aggressor schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:16:
Het is een Mégane 4 wat ik heb
Dan zou ik het helemaal doorrekenen want je afschrijving ligt dan ongunstiger gezien de leeftijd van de auto.

Nee, merp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pretpik
pretpik schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:03:
[...]

Klikje hoor je niet, toerental verhoogt ook niet bij inschakelen van de airco.
Waar ik bang voor was is waarheid, zojuist een belletje gehad van de garage dat de compressor defect is. Zonder arbeid gaat dit geintje al 1100€ kosten :'( . Ze zijn aan het kijken naar een gebruikte compressor, die zal iets goedkoper worden dan. Is dit een 'reële' prijs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:37
Aggressor schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:50:
heeft iemand van jullie de nieuwe megane Clio 2019 model?
En de benzine uitvoering met 17 inch velgen? 3 cilinder
De 0.9 90pk

Wat is jullie ervaring met deze auto?

Zit er in de bose uitvoering ook echt een sub?
En wat is het verbruik met deze auto?
En hoevaak moet deze auto onderhoud hebben?

Als ik bv 110 op de snelweg rij wat zal het verbruik dan ongeveer zijn?

En wat vinden jullie van deze uitvoering? https://www.munsterhuis.n..._xt-955-r/benzine/390105/
Fuel Consumption WLTP
Low 7.6
Medium 5.6
High 5.2
Extra High 6.4

Rond de 6.4l/100km moet je wel rekenen op de snelweg, aan 110 misschien net iets minder (~6)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik heb nog een Renault Megane Coupé, vanmiddag lanceerde opeens de knop van de achterklep zichzelf eruit. :P Maar het rare is dat er zowel op de knop als in de behuizing helemaal niets eruitziet alsof het afgebroken is. Toch als ik hem er gewoon terug inschuif (priegelwerkje) lijkt ie niet te willen blijven zitten.
Weet iemand hoe je dat kreng er goed terug in moet proppen/of je daar iets speciaals voor moet doen?

Ik wilde net een afbeelding zoeken om het model/de knop te laten zien, tot mijn hilariteit is de eerste de beste foto die ik vind van dit type een foto van een auto met blijkbaar exact hetzelfde probleem, want daar ontbreekt ie ook. :+
http://autodemontagekampen.nl/1040-thickbox_default/renault-megane-coupe-16-16v.jpg

Kan natuurlijk ook gewoon versleten zijn en dus einde verhaal, maar vind 't een beetje vaag omdat alles er prima uitziet. o0 Die auto is sowieso langzaamaan aan vervanging toe, moet sowieso een nieuwe auto hebben voor de regels ingaan m.b.t. irritante begrenzers. Weet niet of het weer Renault wordt, gok eerder op Audi of Tesla - maar afijn, dat is weer een ander verhaal. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
pretpik schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:28:
[...]

Waar ik bang voor was is waarheid, zojuist een belletje gehad van de garage dat de compressor defect is. Zonder arbeid gaat dit geintje al 1100€ kosten :'( . Ze zijn aan het kijken naar een gebruikte compressor, die zal iets goedkoper worden dan. Is dit een 'reële' prijs?
Voor een dealer is dat een normale prijs maar er zijn genoeg andere mogelijkheden. Revisie of een ruil compressor (dat moet voor de helft kunnen). Andere optie is after-market compressor, dan moet je denken aan ergens tussen de 250-500 euro normaal gezien maar hoe dat bij een 3.5 V6 zit durf ik niet met zekerheid te zeggen (weet niet of daar een gangbare pomp op zit).

@WhatsappHack Klipjes afgebroken dan wel lam, dus dat wordt een nieuwe of een goeie van de sloop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@melcon Wat voor klipjes bedoel je precies? :) Die aan de onder/bovenkant? Die zien er nog goed uit dat is ‘t rare.

Ik heb er nog eens naar gekeken. Er zit een lange pen op naast de veer, die drukt denk ik werkelijk de achterklep open. Daar zit een uitsparing in, ik dénk dat daar een borgclip op hoort te zitten. Die is eraf. Als dat het probleem is dan wordt t een simpele kwestie van zo’n clip kopen of als die er niet zijn of een achterlijke prijs hebben: die holle cilinder opvullen en er dan een schroef doorheen raggen vanaf de achterkant. Denk ik. Maar moet nog ff kijken hoe het er van binnen uitziet :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True