Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• freddyathlon
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 00:01

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

freddyathlon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:32:
[...]

...

Ook heb ik een monteur nog eens laten meerijden voor het kraakje bij optrekken en gas loslaten.
Auto op de brug gezet maar niets raars te zien. Alles ziet er prima uit.
De monteur wist bijna zeker dat het kraakje uit de automatische versnellingsbak komt (EDC). Dit vanwege de eigenlijke samenvoeging van 2 bakken tot 1. Omdat er nu zoveel onderdeeltjes inzitten, willen deze nog weleens rammelen/kraken tegen elkaar. Wist niet dat dit een bijgeluid kon produceren, maar schijnt toch zo te zijn. Niks om zorgen over te maken dus, volgens de monteur.

Mocht het kraakje toch erger worden, dan terugkomen maar.
Afgelopen woensdag nog eens een andere monteur laten meerijden, ik denk namelijk niet dat het kraakje bij optrekken en gas loslaten bij langzaam rijden uit de bak komt.

Hoorbaar bij langzaam rijden, radio en airco uit. Dan is de Kadjar onwijs stil. Bij rustig accelereren en pedaal loslaten, dus wanneer er beweging in de auto zit, is er rechtsvoor een kraakje te horen. Ook bij strakke bochten naar rechts is het soms hoorbaar.

Deze monteur weet het echt zeker; het komt wel uit de buurt van de bak, maar is waarschijnlijk torderen hiervan.

Volgens de monteur kan dit geen kwaad en kan dit wachten tot de eerste beurt.

Komt dat vaker voor? Een bak of motor die tordeert en kan dit werkelijk geen kwaad?

iPhone 8 Space Grey  iPhone SE 32GB Space Grey  Macbook Pro Retina 2015 13" ○ Canon EOS 80D ○ Renault Kadjar 2019 Black Edition

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
AnthonyR schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:10:
[...]

R-Link2 is iets heel anders dan MediaNav natuurlijk.
MediaNav is Android Auto ook te activeren voor zover ik weet.

Is het al bijna vrijdag?

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:47
Iemand enig idee? Ik heb sinds een aantal dagen op mijn Tomtom rechtsboven aan geen groen bolletje meer staan. Ipv daarvan lijkt hij de hele tijd informatie te willen downloaden (bewegend pijltje boven de auto). Ik zit al op internet te kijken, maar ik zou niet weten wat dat icoontje precies doet.

Ik zag wel dat er een noodzakelijk update moet gebeuren van Carminat Tomtom, maar als ik nummer van mijn auto invul dan krijg ik melding dat alles up-to-date is. Volgens mij heeft dit niks met de R-link te maken. (megane 2012)

Voor de rest werkt GPS prima en krijg ik geen foutmeldingen. Ik heb vaker dat icoontje gezien, maar dan was het 10 meter rijden en dan had hij weer "bereik". Nu reed ik meerdere dagen half overijssel door, maar geen enkel "groen lampje".

grote_oever wijzigde deze reactie 05-04-2019 22:42 (4%)

• BubbaNL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Als ik me niet vergis is dat een indicatie dat tomtom de tomtom live server probeert te bereiken.
Wellicht was die down, of is je abonnement verlopen?

• grote_oever
BubbaNL schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 07:59:
Als ik me niet vergis is dat een indicatie dat tomtom de tomtom live server probeert te bereiken.
Wellicht was die down, of is je abonnement verlopen?
Ik heb nooit een abonnement gehad (2de handsauto), dus vermoed dat dit probleem niet is. Volgens mij blijft hij ook downloaden zonder abonnement. Kan ook weinig informatie vinden over storingen vermoed dat het specifiek voor Renault moet zijn. Ik zal eens contact opnemen met onze garage. Misschien dat hun idee hebben.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:45

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

grote_oever schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:40:
Iemand enig idee? Ik heb sinds een aantal dagen op mijn Tomtom rechtsboven aan geen groen bolletje meer staan. Ipv daarvan lijkt hij de hele tijd informatie te willen downloaden (bewegend pijltje boven de auto). Ik zit al op internet te kijken, maar ik zou niet weten wat dat icoontje precies doet.

Ik zag wel dat er een noodzakelijk update moet gebeuren van Carminat Tomtom, maar als ik nummer van mijn auto invul dan krijg ik melding dat alles up-to-date is. Volgens mij heeft dit niks met de R-link te maken. (megane 2012)

Voor de rest werkt GPS prima en krijg ik geen foutmeldingen. Ik heb vaker dat icoontje gezien, maar dan was het 10 meter rijden en dan had hij weer "bereik". Nu reed ik meerdere dagen half overijssel door, maar geen enkel "groen lampje".

[Afbeelding]
Dat is je RDS file informatie die aan het vernieuwen is.

Ik heb dit na een laatste update ook een keer gehad, vond ie geen RDS signaal meer.

Ik heb een nieuwe SD kaart geïnstalleerd omdat mijn oude kaart file fouten gaf bij het lezen op de pc. Nieuwe installatie op de nieuwe SD kaart verhielp dit en nu werkt de RDS update ook weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 26-04 15:35
Ik ben van plan om de Renault megane 4 hatchback te kopen. Ik heb gelezen dat je minimaal R-link 2 nodig hebt om Android Auto te kunnen gebruiken. Hoe kun je zien of een auto de vereiste R-link 2 heeft?

Ik kan bijvoorbeeld aan deze auto dit net zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:55
ALPACINO schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:34:
Ik ben van plan om de Renault megane 4 hatchback te kopen. Ik heb gelezen dat je minimaal R-link 2 nodig hebt om Android Auto te kunnen gebruiken. Hoe kun je zien of een auto de vereiste R-link 2 heeft?

Ik kan bijvoorbeeld aan deze auto dit net zien.
Ik heb een Rlink (1) en ook gewoon android auto. Dus bij deze zou het apart zijn als het niet zou werken.

Ik moet mij zelf wel even corrigeren @ALPACINO Ik ga er eigenlijk vanuit dat r-link 2 nieuwer is
dan wat in mijn auto zit. Maar dat is blijkbaar niet het geval. Ik heb dus een 2018 captur, met
een "oude", of in ieder geval andere versie dan in deze 2016 megane.

ppeterr wijzigde deze reactie 07-04-2019 15:44 (17%)

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ALPACINO
  • Laatst online: 26-04 15:35
ppeterr schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:39:
[...]

Ik heb een Rlink (1) en ook gewoon android auto. Dus bij deze zou het apart zijn als het niet zou werken.
Ik neem aan dat je dit d.m.v. deze hack hebt geactiveerd? Hoe zit het dan met niet onvoldoende stroomlevering door R-link waardoor je telefoon tijdens het gebruik van Android Auto ontlaadt?

Edit; @ppeterr ah ok ik snap het.

Om van zeker te zijn dat AA werkt moet ik dan een Megane uit 2018 of jonger hebben?

ALPACINO wijzigde deze reactie 07-04-2019 15:47 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppeterr
ALPACINO schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:45:
[...]

Ik neem aan dat je dit d.m.v. deze hack hebt geactiveerd? Hoe zit het dan met niet onvoldoende stroomlevering door R-link waardoor je telefoon tijdens het gebruik van Android Auto ontlaadt?
Nee, het werkte gewoon out of the box. Dus ik maak ergens een denk fout.
Een 2018 captur heeft dus rlink 1 met android auto enabled standaard.

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-05 20:18

AnthonyR

XO: MiachiRS | Forza 3/4/5/6/7

Mensen, wees alert, de invoering van Android Auto en Apple Carplay heeft te maken met de productieweek / jaar. Voor R-Link1, R-Link2 en MediaNav is dit niet gelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:07
Mijnes komt uit sept 2016.... deze heeft ook geen carplay?
Of kan ik hem updaten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:33
Je kunt proberen het te activeren met ddt4all maar als de hardware fysiek afwezig is, is het de vraag of je dat moet willen.

Nee, merp!

• ppeterr
Ik vind android auto niet zo heel fantastisch. Ja het doet een aantal dingen
die je misschien mist aan de rlink. Maar doet dat net op een manier waar het
in de beleving te kort schiet.

Het is dat het systeem zo mooi in de auto zit verwerkt, ook qua software en bediening e.d.
En ik geen flauw idee heb of je dat netjes aan de praat krijgt met een after market apparaat.

Anders wist ik het wel....

MENTAL SHUTDOWN

vhal schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:27:
[...]

Denk dat het voornamelijk een kwestie is van 'we kunnen het wel maar we hebben er geen zin in, zoek het lekker uit". Tenzij het hardwarelimitaties zijn maar dat moet je eigenlijk Renault (en andere autofabrikanten) kwalijk nemen dat ze hun hardware niet futureproof hebben gemaakt (want die ene chip was wellicht 0,01€ goedkoper dan die andere die dat wel kon).

Eigenlijk heeft Tesla het beter voor elkaar met updates/upgrades al is de V1 unit in hun Model S wel redelijk belegen
Tesla is dan ook:
- Een tech bedrijf wat auto's maakt
- Ze maken en ontwikkelen de ICE zelf
- De gemiddelde Tesla kost daar bovenop ook nog eens minimaal 2 keer zo veel en in de meeste gevallen 3 keer zo veel

Laten we geen kromme vergelijkingen gaan maken. De ICE in een twingo/clio/megane/captur/etc wordt gewoon ingekocht bij bedrijf x die de ontwikkeling doet. Met R-Link 1 is dat b.v. LG, met Carminat was dat Tom Tom en daarvoor was het Blaupunkt, philips, etc. Traditionele auto fabrikanten hebben geen know how / expertise om zulke systemen zelf te ontwikkelen (en hebben daar ook geen behoefte aan).

Bedrijf x heeft uiteraard geen zin om tijd/moeite te steken in units die ze al verkocht hebben en waarvan ze het geld al binnen hebben.

Uiteraard is het vervelend als jouw auto net geen carplay/AA heeft en een auto van 1 week later wel. En dat je voor AA even bezig moet met DDT4All om het aan de praat te krijgen (voor Carplay is echt andere hardware vereist). Maar dat is hoe het werkt, kun je daar niet mee leven koop dan vooral een Tesla :P :>

melcon wijzigde deze reactie 08-04-2019 07:57 (4%)

• ppeterr
Ik heb sinds zaterdag dat op mijn rlink de tijd als -:- word
Weergegeven. En de mogelijkheid om in te stellen is niet klikbaar.

Erg raar

MENTAL SHUTDOWN

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-05 20:18

AnthonyR

XO: MiachiRS | Forza 3/4/5/6/7

GPS update gedaan die recent is gecommuniceerd?

• ppeterr
AnthonyR schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:00:
GPS update gedaan die recent is gecommuniceerd?
Ja die heb ik gedaan

Vermoed dat juist die update dit veroorzaakt heeft.

ppeterr wijzigde deze reactie 08-04-2019 09:10 (13%)

MENTAL SHUTDOWN

• Whisky
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:37

[Afbeelding]
Dit is TomTom Carminat (pre R-link), ik heb hetzelfde symbool ook gehad, volgens mij nog steeds. Zal vanavond even checken voor ik terug rijd!

Freedom for everyone..

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

freddyathlon schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:06:
[...]

Afgelopen woensdag nog eens een andere monteur laten meerijden, ik denk namelijk niet dat het kraakje bij optrekken en gas loslaten bij langzaam rijden uit de bak komt.

Hoorbaar bij langzaam rijden, radio en airco uit. Dan is de Kadjar onwijs stil. Bij rustig accelereren en pedaal loslaten, dus wanneer er beweging in de auto zit, is er rechtsvoor een kraakje te horen. Ook bij strakke bochten naar rechts is het soms hoorbaar.

Deze monteur weet het echt zeker; het komt wel uit de buurt van de bak, maar is waarschijnlijk torderen hiervan.

Volgens de monteur kan dit geen kwaad en kan dit wachten tot de eerste beurt.

Komt dat vaker voor? Een bak of motor die tordeert en kan dit werkelijk geen kwaad?
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het torderen in mijn geval dan zou 'werken'?
Is dit schadelijk, nu of op lange(re) termijn?

Dat de bak/motor tordeert kan, maar ik neem aan dat het dan binnen marges valt waardoor het niet schadelijk is maar alleen hinderlijk door een kraakje wat veroorzaakt wordt?

iPhone 8 Space Grey  iPhone SE 32GB Space Grey  Macbook Pro Retina 2015 13" ○ Canon EOS 80D ○ Renault Kadjar 2019 Black Edition

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:39

Meneer aard

Porsche rulez!

freddyathlon schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:48:
[...]

Kan iemand mij eens uitleggen hoe het torderen in mijn geval dan zou 'werken'?
Is dit schadelijk, nu of op lange(re) termijn?

Dat de bak/motor tordeert kan, maar ik neem aan dat het dan binnen marges valt waardoor het niet schadelijk is maar alleen hinderlijk door een kraakje wat veroorzaakt wordt?
Zou dit met de constructie van de motorophanging kunnen zijn? Bij mijn megane (2018) valt mij op dat deze erg bokt bij gas los. Ook kan ik een "kraakje" oproepen als ik af rem op de motor, komt beduidend linksvoor (bij je koppeling pedaal) naar voren.

Lijkt me puur op het moment dat de motor extra kantelt door verschillende belastingen.
Komen geen rare geluiden uit aandrijflijn cq koppeling.

Ander vraagje;
Onlangs mijn kaart geupdate naar de laatste versie (volgens renault is dit oktober 2018, alleen de file geeft Q4 2017 aan....). Nadien ook nog de recente R-link2 software geinstalleerd.
Gisteren naar duitsland geweeest, viel me op dat de TomTom traffic niet geladen was en TMC was verschenen. Ook in Nederland bleef dit, en blijft de real time file informatie uit. Wel via TMC maar dat is in verhouding met die service marginaal.

Vanochtend na een koude start was er wel weer tomtom traffic, terwijl die vanmiddag weer op TMC stond. Alle menu`s doorlopen (ook stilstaand), maar de service lijkt verbonden en geeft aan dat deze beschikbaar is.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

Meneer aard schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:36:
[...]

Zou dit met de constructie van de motorophanging kunnen zijn? Bij mijn megane (2018) valt mij op dat deze erg bokt bij gas los. Ook kan ik een "kraakje" oproepen als ik af rem op de motor, komt beduidend linksvoor (bij je koppeling pedaal) naar voren.

Lijkt me puur op het moment dat de motor extra kantelt door verschillende belastingen.
Komen geen rare geluiden uit aandrijflijn cq koppeling.
Dat zou kunnen... Ik heb een automaatbak en hoor het aan de rechterkant (onder dashboardkastje). Het is duidelijk dat het niet uit de auto komt in elk geval.

Als ik rustig rij, tot 30km/u, hoor ik het kraakje als ik gas geef of het pedaal loslaat. Dus inderdaad bij kantelen (naar achteren hellen en naar voren van de auto).

Maar dit is niet 'schadelijk' en kun je dus zonder enig probleem mee rijden begrijp ik?
Torderen klinkt namelijk best spannend ;).

• PauseBreak
@Meneer aard ook de TomTom software-update doorgevoerd? Er is iets gedaan met satellieten waardoor je die software ook moet updaten.

Nee, merp!

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

PauseBreak schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:58:
@Meneer aard ook de TomTom software-update doorgevoerd? Er is iets gedaan met satellieten waardoor je die software ook moet updaten.
Nee dat niet, ik mag toch verwachten dat wanneer ik die R-link2 toolbox gebruik dat alles wordt meegenomen?
Er stond wel een tomtom aanvulling klaar, maar dat was 2 weken terug dat ik de kaart heb geupdate.

Vorige week de update van R-link2.
Ben dat op de site ook niet tegengekomen. Heb je toevallig een pagina waar ik hier meer info over kan vinden.

Edit: Net nog even lopen klooien, zag in de FAQ op de renault site dat je diverse stappen kon doorlopen (die ik onbewust al had gedaan). Daarnet pakte ie meteen tomtom trafic, voor de gein data delen uitgezet en weer aan kijken of dat verschil maakt.
De updates die ik voor tomtom/ carmimat tegenkom is voor de oudere generatie.
freddyathlon schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:51:
[...]

Dat zou kunnen... Ik heb een automaatbak en hoor het aan de rechterkant (onder dashboardkastje). Het is duidelijk dat het niet uit de auto komt in elk geval.

Als ik rustig rij, tot 30km/u, hoor ik het kraakje als ik gas geef of het pedaal loslaat. Dus inderdaad bij kantelen (naar achteren hellen en naar voren van de auto).

Maar dit is niet 'schadelijk' en kun je dus zonder enig probleem mee rijden begrijp ik?
Torderen klinkt namelijk best spannend ;).
Normale torsie van de motor heb je altijd wel, je zou verwachten naarmate de temperatuur stijgt dat het minder moet zijn. Met de koudere temperaturen heb ik het zelf niet gehoord maar nu het warmer wordt hoor ik het ook.

Je zou nog even een break-torque test kunnen doen, kijken of je het geluid kan reproduceren. Wellicht dat de rechter motorsteun dit geluid veroorzaakt. (voet op de rem en beetje gas geven zodat de motor kantelt). Iemand laten luisteren, laat die persoon wel aan de zijkant luisteren ipv voorkant mocht je onverhoopt van de rem schieten!

Durf even niet te zeggen of jou type blok uitgerust is met een ketting of riem..Maar kan ook wel een mogelijkheid zijn als de riem niet goed op spanning is, dan klappert de riem tegen de plastic afdekplaat aan. Maar dat zou je moeten kunnen reproduceren als de auto uit de versnelling is en enkel gas geeft en los laat (dan is het meeste hoorbaar).

Meneer aard wijzigde deze reactie 08-04-2019 19:16 (60%)

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

Meneer aard schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:04:
[...]

[...]

Normale torsie van de motor heb je altijd wel, je zou verwachten naarmate de temperatuur stijgt dat het minder moet zijn. Met de koudere temperaturen heb ik het zelf niet gehoord maar nu het warmer wordt hoor ik het ook.

Je zou nog even een break-torque test kunnen doen, kijken of je het geluid kan reproduceren. Wellicht dat de rechter motorsteun dit geluid veroorzaakt. (voet op de rem en beetje gas geven zodat de motor kantelt). Iemand laten luisteren, laat die persoon wel aan de zijkant luisteren ipv voorkant mocht je onverhoopt van de rem schieten!

Durf even niet te zeggen of jou type blok uitgerust is met een ketting of riem..Maar kan ook wel een mogelijkheid zijn als de riem niet goed op spanning is, dan klappert de riem tegen de plastic afdekplaat aan. Maar dat zou je moeten kunnen reproduceren als de auto uit de versnelling is en enkel gas geeft en los laat (dan is het meeste hoorbaar).
Na een koude start hoor ik ook niks. Het kraakje begint pas na een aantal kilometer wanneer alles warm geworden is.
Nu met dit al wat warmere weer buiten is het wel sneller hoorbaar.

Bij stilstaan heb ik weleens gas gegeven, maar dan hoor ik niks. Is dus puur bij het naar achter en voren bewegen van de auto, of bij strakke bochten...

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:25

psy

Kennis is macht

Verbazingwekkend.

Zo'n poeha om die april 2019 bug, maar bij mij werkt de Carminat TomTom nog gewoon als vanouds. En ik heb nog niks ge-update.

nieuws: Oude gps-systemen kunnen vanaf volgende maand verkeerde informatie we...

• Tommiiee
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:59

[Afbeelding]
Ik heb dit probleem ook. Het is me vandaag pas opgevallen, dus ik weet niet sinds wanneer het speelt.

Ik heb wel even mijn VIN nummer door die update check gehaald, maar blijkbaar heeft mijn auto geen update nodig.

• grote_oever
Tommiiee schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:33:
[...]

Ik heb dit probleem ook. Het is me vandaag pas opgevallen, dus ik weet niet sinds wanneer het speelt.

Ik heb wel even mijn VIN nummer door die update check gehaald, maar blijkbaar heeft mijn auto geen update nodig.
Ahh gelukkig.. hopen dat het dan een storing is. Kan me namelijk kapot ergeren aan een icoontje die anders is dan anders :) Had het nummer ook online ingevuld en zag ook inderdaad dat alles up-to-date was. Denk dat ik even bel naar Renault, want ben ik nog niet aan toegekomen.
freddyathlon schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:06:
[...]

Na een koude start hoor ik ook niks. Het kraakje begint pas na een aantal kilometer wanneer alles warm geworden is.
Nu met dit al wat warmere weer buiten is het wel sneller hoorbaar.

Bij stilstaan heb ik weleens gas gegeven, maar dan hoor ik niks. Is dus puur bij het naar achter en voren bewegen van de auto, of bij strakke bochten...
Alle soorten metaal hebben een bepaalde mate van elasticiteit en zijn dus ook onderhevig aan torderen. Dat is geen probleem maar dat betekent bijvoorbeeld dat een motor eerst kantelt voor dat de auto in beweging komt. Om deze kanteling op te vangen hangt de gehele aandrijflijn in rubbers.

Dit is voor het grootste deel voor comfort (scheelt een hoop geschok ;-) ) en deels om de aandrijflijn te ontlasten. Onder bepaalde omstandigheden kunnen er inderdaad wel geluiden ontstaan. Het kantel/dempings rubber zit in de buurt van de uitlaat en de turbo en zal dus opwarmen. Rubber wordt stijver naarmate het warmer wordt en kan dus inderdaad mogelijk gaan kraken.

In de racerij gebruiken ze veelal stalen motorsteunen, die kraken uiteraard niet maar dan heb je enorm veel resonantie (de gehele carrosserie resoneert mee met de motor) :P

Zou me er in elk geval niet druk om maken, er is wel speciaal vet waarmee ze de rubbers kunnen invetten. Dan zal het geluid afwezig zijn, het zal dan wel op termijn terugkomen als het vet uitdroogt.

• Tommiiee
grote_oever schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:41:
[...]

Ahh gelukkig.. hopen dat het dan een storing is. Kan me namelijk kapot ergeren aan een icoontje die anders is dan anders :) Had het nummer ook online ingevuld en zag ook inderdaad dat alles up-to-date was. Denk dat ik even bel naar Renault, want ben ik nog niet aan toegekomen.
Ik ben gisteren toch even aan het kloten geweest met TomTom Carminat en heb gewoon de updates geinstalleerd die hij kon vinden. Ik weet niet of het toeval is, maar ik krijg nu wel weer een groen bolletje.

• ppeterr
Lekker dan, omdat ik geen optie meer had op de tijd in te stellen op de rlink na de update.
Dacht ik net ik reset hem naar fabriek. Staat mooi in bootloop, met geluid van radio
nog aan. En lijkt niet eens uit te gaan bij uitstappen.....wat nu weer....

[edit] quick fix van renault garage in heemskerk.

De bootloop is verholpen door de accu pool er af te halen, toen bleek dus dat de
update niet de juiste was. Ik had .52 en had moeten zijn .56.
Wat wel raar is omdat .52 aangeboden is via de website met de belangrijke update melding.

Anywayz, het werkt weer, en het klokje ook!

Het schijnt ondertussen zelfs een terugroep aktie te zijn hiervoor. En hij heeft de afgelopen
dagen al meerdere wagens gehad met een bootloop dus...

ppeterr wijzigde deze reactie 09-04-2019 09:22 (49%)

MENTAL SHUTDOWN

• Big M.
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-05 12:58
Gents, Ik ben tegen het onderstaande probleem aangelopen, maar in dit forum niets kunnen vinden, maar op het Renault forum wel 2 lieden met hetzelfde probleem (maar geen oplossing), dus ik denk: ik deel het hier even.

Ik heb sinds vorige week een Kadjar (2016) met het R Link 2 systeem en ik heb een Nokia 6.1. Telefoon kan ik met Bluetooth koppelen aan de R Link2 en kan telefoontjes ontvangen en handsfree beantwoorden en muziek van de telefoon beluisteren etc. Ik kan echter geen oproepen zelf maken middels het touchscreen of de knoppen op de satelliet. Systeem meldt: Telefoon heeft geen signaal en er brand een rood telefoonicoontje, terwijl het groen moet zijn. Op de telefoon kan ik wel een oproep starten en die verder handsfree voeren.

Ik dacht eerst: heb ik weer, net een nieuwe auto en nu al weer panne. Maar de telefoon van vrouwlief doet het wel gewoon (oude Huawei P7) en toen pas vond ik de post op het Renault forum (https://www.renaultforum....-android-auto-t28919.html)
Het ligt dus aan de Nokia 6.1 i.c.m. Android Pie.

Toevallig iemand hier met de zelfde combi, waarbij het wel aan de praat is? Zo ja, dan lees ik het graag.

No bigger M. than Big M.

• grote_oever
Tommiiee schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:24:
[...]

Ik ben gisteren toch even aan het kloten geweest met TomTom Carminat en heb gewoon de updates geinstalleerd die hij kon vinden. Ik weet niet of het toeval is, maar ik krijg nu wel weer een groen bolletje.
Ik zie inderdaad dat ik wat updates heb. Ga ik ook even proberen. Laat het weten of het gelukt is.

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:50
grote_oever schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:06:
[...]

Ik zie inderdaad dat ik wat updates heb. Ga ik ook even proberen. Laat het weten of het gelukt is.
Dat bolletje geeft de huidige status van Live Traffic weer(wel/geen verbinding, proberen verbinding te maken). Durf de exacte betekenis niet meer te zeggen van de kleuren groen en blauw. Het icoontje met het pijltje betekend dat hij verbinding aan het proberen te maken is. Dit kun je ergens in het menu ook checken door naar het huidige status scherm te gaan.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:46

Mrjraider

De mannelijke zuster

Zo.....wie zei ook alweer dat ik met de auto vaker bij de garage sta dan er in rijd? Januari was de rechter aandrijf as aan de beurt en zojuist is links waarschijnlijk (Heb sinds enkele weken al een rammel voor in de auto) gesneuveld. Ik moet naar Rotterdam. Beste man raadde dat af want de boel zou in de soep lopen. Beste man zette de auto op de brug collega ging zitten,starten en laten opkomen vanaf 1 en de auto trilde nog net niet van de brug..
Iemand die een priester kent die mij van deze autopech vloek kan helpen?

At the end of the line a survivor will be born

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Even ter info; Zojuist gebeld met renault klantenservice voor mijn aanhoudende problemen met tomtom live services i.c.m. rlink 2.

Daarbij vertelde de dame in kwestie dat er een terugroep actie open staat voor de bose versterker.
Kan het op de rdw site niet vinden, geen idee wat er mis mee is maar doe er je voordeel mee! :)

• ppeterr
Meneer aard schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:11:
Even ter info; Zojuist gebeld met renault klantenservice voor mijn aanhoudende problemen met tomtom live services i.c.m. rlink 2.

Daarbij vertelde de dame in kwestie dat er een terugroep actie open staat voor de bose versterker.
Kan het op de rdw site niet vinden, geen idee wat er mis mee is maar doe er je voordeel mee! :)
ppeterr in "Het grote Renault topic - Deel 7"

De update veroorzaakt bootloops - dat is wat er mis mee is :)

Dus wees er zeker van dat je naar .56 update, dat is wat de garage ook deed dus.

ppeterr wijzigde deze reactie 09-04-2019 17:18 (6%)

MENTAL SHUTDOWN

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

ppeterr schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:17:
[...]

ppeterr in "Het grote Renault topic - Deel 7"

De update veroorzaakt bootloops - dat is wat er mis mee is :)

Dus wees er zeker van dat je naar .56 update, dat is wat de garage ook deed dus.
Ik heb geen last van bootloops. Betreft de rlink2 niet de rlink1 he ;).
Die heeft versie .16 meende ik. Volgens mij is die dataverbinding van tomtom uit de lucht of iets dergelijks. Bij geen verbinding schakelt ie in mijn ogen terug naar TMC, ondanks dat er wel degelijk een connectie is.

• ppeterr
Meneer aard schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:21:
[...]

Ik heb geen last van bootloops. Betreft de rlink2 niet de rlink1 he ;).
Die heeft versie .16 meende ik. Volgens mij is die dataverbinding van tomtom uit de lucht of iets dergelijks. Bij geen verbinding schakelt ie in mijn ogen terug naar TMC, ondanks dat er wel degelijk een connectie is.
Aha ja dat is waar, ik heb hier de evolution...wat een gedoe ook :'( O-) 8)

MENTAL SHUTDOWN

• grote_oever
Tommiiee schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:24:
[...]

Bolletje is bij mij ook weer groen. Ik vermoed dat er wel een update nodig was, want nu staat onder aan in beeld dat TomTom live gedeactiveerd is. En dat heb ik nooit gezien.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Mrjraider schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:25:
Zo.....wie zei ook alweer dat ik met de auto vaker bij de garage sta dan er in rijd? Januari was de rechter aandrijf as aan de beurt en zojuist is links waarschijnlijk (Heb sinds enkele weken al een rammel voor in de auto) gesneuveld. Ik moet naar Rotterdam. Beste man raadde dat af want de boel zou in de soep lopen. Beste man zette de auto op de brug collega ging zitten,starten en laten opkomen vanaf 1 en de auto trilde nog net niet van de brug..
Iemand die een priester kent die mij van deze autopech vloek kan helpen?
Zo auto weer terug er was een motor steun bout ding geknapt waardoor de boel scheef/los hing aan een kant.

• Tommiiee
grote_oever schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:21:
[...]

Bolletje is bij mij ook weer groen. Ik vermoed dat er wel een update nodig was, want nu staat onder aan in beeld dat TomTom live gedeactiveerd is. En dat heb ik nooit gezien.
Inderdaad, dat viel mij ook op. Fijn dat 't weer werkt :)
Mrjraider schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:36:
[...]

Zo auto weer terug er was een motor steun bout ding geknapt waardoor de boel scheef/los hing aan een kant.
Dat geeft ook wel trillingen :+

Ik heb je priester gevonden trouwens :o

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

melcon schreef op woensdag 10 april 2019 @ 07:49:
[...]

Dat geeft ook wel trillingen :+

Ik heb je priester gevonden trouwens :o
[Afbeelding]
Mwah trillingen viel wel mee, het klonk alsof ik met een bak schroeven aan het rijden was.. De beste man zette de auto op de brug, collega ging zitten, starten en vanaf de 1 voorzichtig laten opkomen. Auto trilde als een malloot. Zegt die monteur heel droog: en dat voel je niet als je rijd? Nee? Maar u heeft zelf net ook een stukje gereden en ook niets gevoeld dan wel gezegd :+ daar had ie dan weer geen antwoord op.
Auto gemaakt en kreeg om 17:30 de sleutelkaart weer mee :*)

• doobieters
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:33
Hebben meer Clio rijders een soort fluitend geluid tijdens het optrekken? Ik hoor het eigenlijk alleen bij de eerste versnelling vanaf de 2000 toeren. Bij de tweede versnelling overstemd de brom van de motor het geluid.. is dit de turbo?

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
@doobieters bij mijn Clio estate tce 75 hoor ik wel een soort fluitend geluid bij het optrekken maar voor mij is dat heel duidelijk het geluid van een turbo. Het klinkt in ieder geval niet vreemd voor mij.

• Josefien
  • Laatst online: 00:35
Josefien schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 01:51:
[...]

Inmiddels een maand en zo'n 3700km verder. Het probleem is niet meer voorgekomen na het laten vervangen v/d BDP-sensor. Zeer goed mogelijk dat de sensor dan toch defect was. Wel raar... hij was maar 1,5 jaar oud en was er al eentje met een blauwe stekker... die zouden toch zelden stuk gaan :?
En ja hoor... het probleem lijkt weer terug... :/

Met nieuwe BDP-sensor heeft 'ie het 2 maanden/7500km prima gedaan. Toen sloeg hij een keer 2 dagen achter elkaar niet zo vlot aan als normaal... extra seconde of zo... niet meteen zorgelijk, maar ik vreesde al :/

Daarna volgde 2 weken waarbij hij (heel toevallig) alleen op de zondagen niet goed aansloeg (10 secondes of langer door moeten starten).

En nu meermaals per week 10 secondes of langer moeten doorstarten. En dan gaat 'ie op een gegeven moment pruttelen maar moet ik blijven doorstarten tot hij echt op gang is (=stationair toerental draait), anders blijft 'ie niet lopen. Gaspedaal bedienen tijdens starten heeft geen effect. Geforceerd starten op gas ook niet (dus probleem met benzinetoevoer haast uitgesloten).

Het gebeurt op willekeurige dagen. En tot nu toe uitsluitend bij de eerste start v/d dag. Als 'ie eenmaal gestart is kan je 'm direct uitzetten en weer starten zonder problemen. Geen foutcodes. Rijden doet 'ie prima.

Versleten bougies lijken me niet waarschijnlijk, ze zitten er net 20.000km in en als ze niet goed zijn lijkt het me dat ze op meer momenten problemen moeten geven. Penbobines zijn even oud.

Wat nog wel het meest vervelende is: het probleem doet zich nooit voor bij de garage. Destijds niet, nu ook niet :( Maandag staat 'ie weer ingeboekt bij de garage om daar 2-3 dagen te staan... ik weet waarschijnlijk al wat ik bij het ophalen te horen krijg :(

• vverbeke
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-05 14:32
Big M. schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:59:
Ik heb sinds vorige week een Kadjar (2016) met het R Link 2 systeem en ik heb een Nokia 6.1. Telefoon kan ik met Bluetooth koppelen aan de R Link2 en kan telefoontjes ontvangen en handsfree beantwoorden en muziek van de telefoon beluisteren etc. Ik kan echter geen oproepen zelf maken middels het touchscreen of de knoppen op de satelliet. Systeem meldt: Telefoon heeft geen signaal en er brand een rood telefoonicoontje, terwijl het groen moet zijn. Op de telefoon kan ik wel een oproep starten en die verder handsfree voeren.
Ik heb exact hetzelfde probleem met een Nokia 7 plus in combinatie met R Link 2 in mijn Mégane. Heb het overigens ook voor op de Nissan Leaf van het werk, mijn vorige Scénic gaf ook regelmatig een "geen signaal" icoontje maar ik kon wel nog bellen. Ik heb het al eens gemeld bij Nokia, kreeg toen heel snel het antwoord dat het probleem gekend is en "bij de volgende update" opgelost zou zijn. Intussen zijn we twee updates verder en is het nog niet opgelost, Nokia reageert er niet meer op :-(

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:23
Rij nu een Clio Estate uit 2011. Vanochtend een proefrit gemaakt in een Megane uit 2017. Da's toch wel een wereld van verschil. Die Megane rijdt echt veel soepler, en is zo veel stiller.
Voor ik het wist zat ik op de 150.. dat heb je in die Clio toch wel vrij rap door. Nu de knoop doorhakken.

- NAC Breda -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ritchie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:11:
Rij nu een Clio Estate uit 2011. Vanochtend een proefrit gemaakt in een Megane uit 2017. Da's toch wel een wereld van verschil. Die Megane rijdt echt veel soepler, en is zo veel stiller.
Voor ik het wist zat ik op de 150.. dat heb je in die Clio toch wel vrij rap door. Nu de knoop doorhakken.
Ik ben net gisteren van een megane naar een clio estate gegaan ;) Blij mee. De estate rijdt wel wat zenuwachtiger. Maar 150 rijdt ik gelukkig toch nooit 8)
en de estate is niet totall loss, groot pluspunt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:52

DropjesLover

Terug van weggeweest

Ritchie schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:11:
Die eerdere Clio is bekend om veel windgeruis, bij latere facelifts zijn er dikkere raamrubbers ingezet.
En natuurlijk, de Megane is ook zeker een hogere klasse dan de Clio ;)
Ik heb 2x een Clio in de shortlease gehad en heb een 2012 Megane gekocht, die was al een stuk stiller :)

^dat dus

• doobieters
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:33
Admiral Freebee schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:55:
@doobieters bij mijn Clio estate tce 75 hoor ik wel een soort fluitend geluid bij het optrekken maar voor mij is dat heel duidelijk het geluid van een turbo. Het klinkt in ieder geval niet vreemd voor mij.
Bedankt, dat zal het wel zijn dan!

• atfora
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:43
Heeft iemand misschien al iets via de verwarmingsbuizen vernomen over mogelijkheid van carplay full screen op rlink1/2?

Gr, megane bose rijder

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je kan merken dat het weer erg goed gaat met Renault Nederland.

Een werkplaats afspraak maken gaat tegenwoordig via een centrale en niet meer rechtstreeks met de garage zelf. Op zich niet zo'n heel groot probleem, maar om een H7 lampje te laten vervangen,wat ik zelf niet kan omdat de voorkant eraf moet (wie heeft dat zo ooit bedacht daar), moet er ook een afspraak worden ingepland. Door drukte kan men de werkplaats in Veghel niet bereiken en zal ik worden teruggebeld voor het maken van een afspraak, binnen 24 uur 8)7.

Iets wat ik in het verleden meteen dezelfde dag nog kon laten doen (lampen vervangen kon altijd tussendoor i.v.m. veiligheid), kan nu dus niet "even" afgesproken worden. Lekker als je 's avonds in het donker de weg nog op moet.

Edit: voor wie niet weet waarom het bij deze auto niet "even snel" tussendoor kan.

hardware-lover wijzigde deze reactie 15-04-2019 13:30 (15%)

A smile a day....

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

hardware-lover schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:27:
Je kan merken dat het weer erg goed gaat met Renault Nederland.

Een werkplaats afspraak maken gaat tegenwoordig via een centrale en niet meer rechtstreeks met de garage zelf. Op zich niet zo'n heel groot probleem, maar om een H7 lampje te laten vervangen,wat ik zelf niet kan omdat de voorkant eraf moet (wie heeft dat zo ooit bedacht daar), moet er ook een afspraak worden ingepland. Door drukte kan men de werkplaats in Veghel niet bereiken en zal ik worden teruggebeld voor het maken van een afspraak, binnen 24 uur 8)7.

Iets wat ik in het verleden meteen dezelfde dag nog kon laten doen (lampen vervangen kon altijd tussendoor i.v.m. veiligheid), kan nu dus niet "even" afgesproken worden. Lekker als je 's avonds in het donker de weg nog op moet.

Edit: voor wie niet weet waarom het bij deze auto niet "even snel" tussendoor kan.
[YouTube: Renault Modus, How do you change a headlight bulb!? In 2.25 minutes]
Ik weet niet welke Renault-dealer je bezoekt, maar die van mij kan ik gewoon bellen en een afspraak bij maken.

En anders een Bosch garage een idee als je haast hebt?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

freddyathlon schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:21:
[...]
Ik weet niet welke Renault-dealer je bezoekt, maar die van mij kan ik gewoon bellen en een afspraak bij maken.

En anders een Bosch garage een idee als je haast hebt?
@freddyathlon, Arend Veghel laat je via "hun" al veel langer bestaande lokale nummer vanzelf verbinden met de centrale dienst. Misschien gaat het alleen op de voor de Arend groep?

V.w.b. de haast, ik vind niet dat ik werkelijk haastig over kom? Het kon "vroeger" eigenlijk altijd dezelfde dag nog gedaan worden, nu moet ik het terugbel-telefoontje nog krijgen om een afspraak te kunnen maken?

Aangezien er meer werk inzit om een lamp te vervangen dan bij een auto waarbij je dit goed zelf kunt doen, gaat het voor Modus eigenaren altijd extra geld kosten, en al helemaal als je bij een garage aanklopt die er totaal geen ervaring mee heeft (schat ik zo in).

Als Modus eigenaar, met zo'n eigenzinnige vervang oplossing (vanaf model 2008 is het vervangen versimpeld), ben je natuurlijk in het bezit van een Renault+ pas << lees >> lampen vervangen is dan gratis.

A smile a day....

• PauseBreak
@hardware-lover Hoe bevalt de Modus? Welke motor en uitrustingsniveau? Wij zijn aan het gluren voor zo’n gek gebakje als tweede auto namelijk.

Nee, merp!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@PauseBreak, als vervanger van een Twingo eigenlijk meer dan goed. We hebben dit exemplaar inmiddels alweer bijna 5 jaar. Behoudens de bekende kwaaltjes (bijv. penbobines die het bij ± 40.000km af laten weten), en nog wat andere kleine zaakjes, hebben wij er een prima auto aan (gehad tot nu toe). Wat problemen met de automaat, maar een spoelbeurt heeft dat jaren geleden helemaal opgelost.

Zo spannend als een pakje boter, dat zonder twijfel, maar de tijd van "oogstrelende" modellen heb ik achter mij gelaten, hoewel ik toch ook naar andere auto's blijf kijken. Puur in geval van.....
Onze Modus heeft echter nog maar 75.000km op de teller maar gezien zijn leeftijd wil ik hem binnenkort toch laten controleren op zijn algehele staat (rubbers, onderzijde, noem maar op).

We hebben een 1.6 in automaat, Initiale uitvoering dacht ik. Alles zit er eigenlijk wel op, behalve schuif/kanteldak. Ik ben nogal op goed uitgerust ingesteld, vooral ACC vind ik tamelijk belangrijk. De verschuif- en instelbare achterbank (2/3 persoons), is ontzettend handig, de hogere zit prettig. Het ding rijdt gewoon meer dan prima, maar als ik een week in een Scénic doorgebracht zou hebben dan zou het rijden misschien wel een beetje tegen kunnen vallen, of misschien ook niet, geen idee. Onze Modus is geen rammelbak, geen piepje of kraakje, dat scheelt natuurlijk.

Als 2e auto zou ie zeker prima kunnen voldoen, dat was het hier in eerste instantie ook.

A smile a day....

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14:30
Vriendin van me heeft een Twingo uit 2014. Het openen van de motorkap gaat via twee plastic klepjes die eraf moeten aan de voorkant en daarna kan de sleutel in het slot om vervolgens met de hendels het te openen.

Nu is het cilinderslot los gekomen uit de plastichouder. Weet iemand hoe die te repareren is ?

• Stephan11117
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:06
Vorig jaar aangeschafte Renault Megane uit 2012 vandaag voor het eerst voor APK en een beurt. Distributieriem moest sowieso vervangen naast nog wat kleine punten. Dat kost €850.

Resultaten van de check:
- Remblokken en schijven achter moeten vervangen: €529
- Kentekenverlichting en unit moeten vervangen: €139

- Remvloeistof is vervuild: €59
- Ruitenwisser achter niet goed: €19
- Spijker in band: €24
- ERG klep staat vast: €347
- Binnen 10.000 km remmen en schijven voor vervangen: €419

Alles bij elkaar €2400 :-( Realistische kosten?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Stephan11117, is dit bij een Renault dealer? Wat heeft de auto aan km's achter zijn kiezen?

A smile a day....

• Stephan11117
hardware-lover schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:49:
@Stephan11117, is dit bij een Renault dealer? Wat heeft de auto aan km's achter zijn kiezen?
Ja bij dealer. Kilometerstand is plusminus 190000

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:18
Stephan11117 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:12:
Vorig jaar aangeschafte Renault Megane uit 2012 vandaag voor het eerst voor APK en een beurt. Distributieriem moest sowieso vervangen naast nog wat kleine punten. Dat kost €850.
Ik heb vorig jaar ook distributieriem laten vervangen en dat was €548,00 all in (Distributie en multiriem).
Wat zijn de kleine punten nog? Anders is het een beetje duur.

EGR is een bekend probleem bij de Megane 3. Die is bij mij gelukkig onder garantie vervangen.

Remschijven vind ik een beetje aan de dure kant. Kan helaas factuur niet vinden dus kan niet vergelijken. ;)

Is altijd zuur als je dergelijke kosten hebt.

• Shiver23
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Hoe merk je dat de EGR vast zit?

PSN: Shiver23 //

• Stephan11117
Shiver23 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:11:
Dat merk je aan je verbruik

• PauseBreak
Shiver23 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:11:
- Hoger verbruik, vaak gekoppeld aan minder vermogen.
- Onregelmatig stationair lopen.
- Slecht aanslaan van de motor.
- Stotteren of haperen tijdens het rijden.

Soms ook het motormanagementlampje en met name onder vollast (vol gas) een enorme roetwolk achter je auto.

Nee, merp!

@Stephan11117 Bij een dealer wel een realistische prijs, gezien de km. stand zijn blokken/schijven rondom wel aannemelijk.

- Distributie incl. multiriem + span en looprollen moet ook voor rond de 500/600 kunnen, zo als HighFive al aan geeft :)

- Remblokken en schijven achter moeten vervangen: €529
--> Achterschijven zitten lagers in, deze zijn wat duurder. Voor een dealer prijs wel normaal maar voor je beeldvorming: Brembo's zijn in de after market 80 euro per stuk, dus 160 euro totaal. Vervangen kost +/- een half uur werk maar laten we het afronden op een uur. Bij de specialist of universeel zit je dan op 80 euro per uur, is 240 euro + 20 euro voor een remblok set. Alles bij elkaar moet het onder de 300 euro makkelijk kunnen. Je ziet dat de dealer erg prijzig kan zijn.

- Kentekenverlichting en unit moeten vervangen: €139
--> Is inderdaad een Megane kwaaltje van deze bouwjaren (2012/2013). Prijs is normaal, aftermarket ook niet te krijgen. De nieuwe unit is wel goed waterdicht en zou je de rest van het auto leven niet meer hoeven te vervangen. Laat ze wel de afdichting van de achterruitenwisserarm controleren, hier wil ook nog wel eens vocht naar binnen komen en dan gaat je mooie nieuwe kenteken verlichting unit weer binnen een paar jaar stuk.

- Remvloeistof is vervuild: €59
--> Neem aan verouderd / teveel vocht, gezien leeftijd / km stand is dat wel realistisch. 1 liter remvloeistof kost 15 euro + een half uur werk zit je op zeg 55 euro, dus normale prijs en niet duurder dan een specialist/universeel.

- Ruitenwisser achter niet goed: €19
--> gemiddelde levensduur van een ruitenwisser is een jaar, achter blijven ze vaak wel wat langer zitten maar goed € 19 waar hebben we het over ;) :P

- Spijker in band: €24
--> Ja dat gebeurt wel eens :+ plakken/prop schieten voor €24 is gemiddelde prijs en niet zeker niet te duur.

- ERG klep staat vast: €347
--> EGR klep kost minimaal 200 € en het is een uur werk om te vervangen, dus zeker veel geld maar niet heel duur. Schoonmaken kan uiteraard maar biedt geen garantie dat hij blijft werken en zullen ze bij een dealer dus nooit doen/proberen.

- Binnen 10.000 km remmen en schijven voor vervangen: €419
--> Ook hier, brembo set blokken 35 € + 2 x brembo schijven a 45 € kom je op 125 €. Half uurtje werk a € 40 is 165 €.

Wat je merkt aan vast zittende EGR hangt er vanaf op welk punt deze vast zit. Als die gesloten vast zit merk je het vooral aan het verbruik (het duurt langer voor de motor op bedrijfstemperatuur is). Als die open vast zit de overige punten die Pausebreak aangeeft :)

Conclusie, vooral op het gebied van de remmerij vraagt de dealer de hoofdprijs! Gezien de leeftijd en km. stand van de auto zou ik eens gaan kijken of je een goede specialist in de buurt kan vinden waarbij je je auto goed kan laten onderhouden voor niet-dealer prijzen ;)

• JaMaaT
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:03
PauseBreak schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:14:
[...]

- Hoger verbruik, vaak gekoppeld aan minder vermogen.
- Onregelmatig stationair lopen.
- Slecht aanslaan van de motor.
- Stotteren of haperen tijdens het rijden.

Soms ook het motormanagementlampje en met name onder vollast (vol gas) een enorme roetwolk achter je auto.
Vraagje hierover, bij koud weer loopt die van mij ook wel eens onrustig maar dat verwijt ik aan het koude weer. Ik rij gemiddeld 1 op 20 maar ik rij altijd heel zuinig op een 80 weg (70km per dag) dus super zuinig vind ik het ook niet.

Wel bemerkte ik laatst bij een keer vol optrekken bij het inhalen van een trekker dat de auto wat hoger in de toeren bij de 3e versnelling trilt. Net alsof je over een hobbelweg rijdt. Iemand een idee?

• Shiver23
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Onze Megane (2014 dci) loopt wat onrustig/inhoudend als je rond 1500 tpm meer gas geeft.

PSN: Shiver23 //

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-05 22:32
Even een vraag voor de DDT4all experts onder ons:

Sinds een paar weken doet m'n airco het niet meer. Mijn vermoeden is te weinig koudemiddel of een defecte magneetkoppeling. Kan ik in DDT4all zien welke van de twee het kan zijn?

PSN: pretpikkie

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• perslucht
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:01
@pretpik Geen idee waar je dat in DDT4All kan vinden. Dat is bij elk model weer anders denk ik.
Voor de druk kan je eens proberen het ventiel op de aircoleiding in te drukken. Als hij echt leeg is zou er geen gas uit moeten komen, als hij nog druk heeft wel. Maar hoeveel druk dat weet je dan niet.

Uitlezen met Clip zou een optie zijn, maar ik neem aan dat je die niet hebt. Ook daar is een alternatief voor, een russische ontwikkelaar heeft een stukje software in Python geschreven die gebruikt maakt van de Clip database (PyRen).
Ik heb op meganeclub.nl een handleiding geschreven over hoe je het moet installeren en gebruiken. Tot nu toe zijn er geloof ik maar weinig mensen die het aandurven er mee te prutsen. Wellicht dat er hier op tweakers.net wat meer mensen zijn die het aandurven.
Ik vind het in ieder geval ideaal. Zeker omdat je het ook vanaf Android kan gebruiken.

Toevallig heb ik een zelfde probleem met mijn airco. Ik moet nog eens bekijken hoe ik kan testen of de magneetkoppeling nog werkt. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de stekker verrot is ofzo.
@perslucht Mooie beschrijving, ik heb je post gepinned! Zeer interessant, vooral ook het generen van PIDS voor Torque :)

• PauseBreak
Magneetkoppeling hoor je als die werkt. Buiten de auto hoor je een duidelijke klik. Dus even iemand cheffen die op het airco knopje kan drukken een paar keer zodat je dat kunt controleren.
Kan je meteen controleren of er nog voldoende druk in het systeem zit. Je zou in principe binnen een minuut al ijskoude lucht moeten voelen als de ventilatie maximaal staat.

Dit weet ik omdat helaas bij mijn Vel Satis de compressor niet meer goed was :p

@JaMaaT Dat trillen, zit dat er meer in of echt alleen onder vol last in die versnelling?

PauseBreak wijzigde deze reactie 18-04-2019 15:30 (9%)

Nee, merp!

• pretpik
PauseBreak schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:28:
Magneetkoppeling hoor je als die werkt. Buiten de auto hoor je een duidelijke klik. Dus even iemand cheffen die op het airco knopje kan drukken een paar keer zodat je dat kunt controleren.
Kan je meteen controleren of er nog voldoende druk in het systeem zit. Je zou in principe binnen een minuut al ijskoude lucht moeten voelen als de ventilatie maximaal staat.

Dit weet ik omdat helaas bij mijn Vel Satis de compressor niet meer goed was :p

@JaMaaT Dat trillen, zit dat er meer in of echt alleen onder vol last in die versnelling?
Klikje hoor je niet, toerental verhoogt ook niet bij inschakelen van de airco.

• PauseBreak
pretpik schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:03:
[...]

Klikje hoor je niet, toerental verhoogt ook niet bij inschakelen van de airco.
Het kunnen twee dingen zijn.

Het kan een beveiliging zijn die ervoor zorgt dat het systeem niet inschakelt door gebrek aan koudemiddel. Oplossing: Gewoon vullen en zien of het werkt. Vaak heb je geluk en is er al jaren niet meer bijgevuld (moet eigenlijk jaarlijks maar doet niemand) en slaat de airco niet aan vanwege de beveiliging.

Als dat niet werkt, dan even een lek- en druktest laten doen bij een aircospecialist. Hoeft je niet de hoofdprijs te kosten ook. En vergeet niet, als je airco-compressor defect is geraakt dan is er een reële kans dat de condensor en/of droger ook defect zijn. Dus die vervang je bij voorkeur ook, en je laat het systeem ook even doorspoelen zodat er niet van alles achterblijft in het systeem dat schadelijk is voor je compressor.

Nee, merp!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Gisteren deed in mijn Mégane 2 de airco niks. Nu heeft die sinds aanschaf ook geen airco beurt gehad (komt deze zomer) maar vanmiddag deed ie het ineens wel. Bij inschakelen was ook een echte "klik" (eerder een kloenk) te horen :+

• pretpik
PauseBreak schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:37:
[...]

Het kunnen twee dingen zijn.

Het kan een beveiliging zijn die ervoor zorgt dat het systeem niet inschakelt door gebrek aan koudemiddel. Oplossing: Gewoon vullen en zien of het werkt. Vaak heb je geluk en is er al jaren niet meer bijgevuld (moet eigenlijk jaarlijks maar doet niemand) en slaat de airco niet aan vanwege de beveiliging.

Als dat niet werkt, dan even een lek- en druktest laten doen bij een aircospecialist. Hoeft je niet de hoofdprijs te kosten ook. En vergeet niet, als je airco-compressor defect is geraakt dan is er een reële kans dat de condensor en/of droger ook defect zijn. Dus die vervang je bij voorkeur ook, en je laat het systeem ook even doorspoelen zodat er niet van alles achterblijft in het systeem dat schadelijk is voor je compressor.
Opnieuw afvullen stond al gepland voor bij het onderhoud eind mei :-) . Gekke was wel vanmiddag toen ik de airco ingeschakeld had er een fan heel hard begon te blazen onder de motorkap. Toen ik de A/C weer uitzette ging de fan ook gelijk weer uit. Hopelijk blijft het bij opnieuw afvullen.

• JaMaaT
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:03
PauseBreak schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:28:

Echt alleen onder vol last in de 3e versnelling en dan bij het optrekken in de hoge toeren.

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:07
Afgelopen zaterdag heb ik een Renault Mégane Bose gekocht.
Verwachte leverdatum is week 25.
Ik moet dus nog even geduld hebben.
Ik vind het altijd leuk om dit soort forums te volgen dus ik heb mij maar even aangemeld.

Wie van jullie heeft een Mégane Bose en wat is jullie ervaring met deze auto?

• perslucht
@melcon Thnx. Nou hopen dat men het een beetje gaat gebruiken.
Wellicht dat ik hier nog eens een handleiding plaats.
@perslucht Ik ga er sowieso even naar kijken, DDT wel al een aantal malen gebruikt en daar zitten ook wel wat diagnose pagina's in maar om het op de "clip" manier te doen is natuurlijk wat handiger :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
JaMaaT schreef op donderdag 18 april 2019 @ 20:04:
[...]

Echt alleen onder vol last in de 3e versnelling en dan bij het optrekken in de hoge toeren.
Het vervelende is dat dit van alles kan zijn. Ik zou om te beginnen eens een paar keer Shell V-Power (diesel) tanken. Daar zitten meer reinigingsadditieven in.

Nee, merp!

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Iemand een suggestie voor een voorziening om bij een Laguna 3 (2008) te zorgen dat bij aantikken van de richtingaanwijzer deze drie keer knippert?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• m0c
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:35
@evilution Kijk eens met ddt4all in de BCM (body control module). Te benaderen via UCBIC/BFR.
In het configuratiemenu van de "flashers" bevindt zich een parameter TPULSE_CF. Die moet je aanzetten.

E.e.a. is wel afhankelijk van de BCM-versie in je auto. Met een druk op de "vergrootglas"-knop scant ddt4all zelf welke computers er allemaal aanwezig zijn.

• pretpik
Crosspost uit het grote auto detailing topic
pretpik schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:06:
Gisteren 9 uur bezig geweest om m'n Laguna op te poetsen wat voor een eerste keer best gelukt is volgens mij.

Eerst gewassen:

[Afbeelding]

Swirls zijn goed te zien:

[Afbeelding]

Na het kleien werd het tijd om de auto in te tapen was nog langer duurder dan ik dacht!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na m'n eerste polijstervaring:

[Afbeelding]

Foto zonder swirls:

[Afbeelding]

Na het polijsten volgde er nog en polish en wax sessie en was hij eindelijk klaar:

[Afbeelding]

Ik ben best content over het resultaat, dit smaakt naar meer :) .
@evilution Bij mijn Laguna 2009 is het niet mogelijk, simpelweg omdat de computer er geen ondersteuning voor heeft. Ik heb het achteraf in laten bouwen.

pretpik wijzigde deze reactie 22-04-2019 20:18 (6%)

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Iemand ervaring met de "anti-schimmel" truukjes van een aircoboer? Zodra ik de airco aan zet ruik ik de eerste 5 tot 10 minuten een vieze muffe lucht (ik ga de luchtfilter en interieurfilter nog vervangen) ik ruik deze lucht ook als de airco uit staat en de blazer gewoon koud en standje katrina. Wat mij doet bedenken dat er een filter vies is en/of de condensor nogal vies/beschimmeld is.
Megane 2 uit 04 btw.

• PauseBreak
Mrjraider schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:38:
Iemand ervaring met de "anti-schimmel" truukjes van een aircoboer? Zodra ik de airco aan zet ruik ik de eerste 5 tot 10 minuten een vieze muffe lucht (ik ga de luchtfilter en interieurfilter nog vervangen) ik ruik deze lucht ook als de airco uit staat en de blazer gewoon koud en standje katrina. Wat mij doet bedenken dat er een filter vies is en/of de condensor nogal vies/beschimmeld is.
Megane 2 uit 04 btw.
Werkt tijdelijk. Betere oplossing is om je hele systeem te laten flushen en eventueel je droger te vervangen.
En natuurlijk ervoor zorgen dat je airco ook de tijd heeft om te drogen, dus 10 minuten voor aankomst de boel uitzetten en op korte ritten liever helemaal niet gebruiken.

Nee, merp!

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

PauseBreak schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:47:
[...]

Werkt tijdelijk. Betere oplossing is om je hele systeem te laten flushen en eventueel je droger te vervangen.
En natuurlijk ervoor zorgen dat je airco ook de tijd heeft om te drogen, dus 10 minuten voor aankomst de boel uitzetten en op korte ritten liever helemaal niet gebruiken.
Droger.......... ik zie dan zo'n ding wat je bovenop de wasmachine zet voor me :+ Ben al even gaan Googlen, is het geld ook niet zo te zien...

Sowieso komt een deel van de klachten uit het filter weg want ik ruik soms zelf muffe zooi als de heater aan staat. Voor zover ik weet gaat er lucht langs het filter... dus ook daar zal de nodige bagger in zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PauseBreak
Ja interieurfilters zijn zaken waar mensen op denken te kunnen besparen. Terwijl zelfs de actieve filters helemaal niet duur zijn. Als je je longen lief hebt dan is het aan te raden om zo rond de 10k km’s je interieurfilter te vervangen. Kan je zelf want zit op een fatsoenlijk te bereiken plek (dashboardkastje).

Nee, merp!

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:37:
[...]

Uiteindelijk is het toch vulling die blijkbaar te weinig/leeg was. Vanmorgen is hij opnieuw gevuld en gecontroleerd op lekkages onder druk maar er was geen lek te vinden. Verder is er een goedje in gegaan voor het geval dat hij wel lekt om te zien waar dat het geval is. Vind het nog steeds erg snel na 4 jaar overigens, maar goed. Verliest hij meer wanneer je de airconditioning minder vaak gebruikt?
Precies 1 jaar geleden stopte de airco er mee, maar toen ik hem zaterdag aan zette met het warme weer kreeg hij het helaas weer niet koud :( Er komt enkel lauwige buitenlucht naar binnen. Er slaat wel iets aan onder de kap dus de pomp lijkt wel aan te slaan. Vol zou hij nog moeten zijn lijkt mij, want in 1 jaar en na een succesvolle test zou er geen lekkage moeten zijn. Binnenkort maar weer een afspraak maken, maar vind het wel ronduit irritant dat het ding niet gewoon blijft werken.

Website

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:16

RvL

Get Perpendicular!!

Is juist zo weinig gebruik maken van een airco niet funest voor zo'n systeem? Ik begrijp hieruit dat de airco sinds die tijd (of in ieder geval sinds het kouder is geworden) niet meer heeft aan gestaan?

Mij is altijd verteld dat je daardoor juist een grotere kans hebt op een lek systeem, maar correct me if I'm wrong :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

RvL schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:22:
Is juist zo weinig gebruik maken van een airco niet funest voor zo'n systeem? Ik begrijp hieruit dat de airco sinds die tijd (of in ieder geval sinds het kouder is geworden) niet meer heeft aan gestaan?

Mij is altijd verteld dat je daardoor juist een grotere kans hebt op een lek systeem, maar correct me if I'm wrong :)
Ik heb mijn Mégane nog geen jaar in bezit maar de airco ook niet heel vaak of heel lang aan gehad. In de winter sowieso alleen met regen zodat de ramen schoon blijven en in de zomer alleen als ik langer dan 15 minuten moet rijden. Soms tussendoor even en dan rijd ik een wat groter stuk. Maar het ding staat gerust zo maanden uit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:14
Mrjraider schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:42:
[...]

Ik heb mijn Mégane nog geen jaar in bezit maar de airco ook niet heel vaak of heel lang aan gehad. In de winter sowieso alleen met regen zodat de ramen schoon blijven en in de zomer alleen als ik langer dan 15 minuten moet rijden. Soms tussendoor even en dan rijd ik een wat groter stuk. Maar het ding staat gerust zo maanden uit.
Dat is dus funest voor je aircosysteem. Het best laat je de airco altijd aanstaan. Altijd comfortabele, droge lucht en het systeem blijft dan goed in conditie. Het koudemiddel heeft namelijk een smerende werking voor de compressor. Bovendien kunnen pakkingen gaan verdrogen bij weinig gebruik met lekkages tot gevolg.

De brandstofbesparing die je denkt te behalen door de airco zo min mogelijk te gebruiken, ben je vervolgens kwijt aan reparaties. Gewoon lekker gebruiken en in ieder geval 1 a 2 x per maand minimaal 15 minuten.

• Mrjraider

Mrjraider

De mannelijke zuster

Steven.w schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:04:
[...]

Dat is dus funest voor je aircosysteem. Het best laat je de airco altijd aanstaan. Altijd comfortabele, droge lucht en het systeem blijft dan goed in conditie. Het koudemiddel heeft namelijk een smerende werking voor de compressor. Bovendien kunnen pakkingen gaan verdrogen bij weinig gebruik met lekkages tot gevolg.

De brandstofbesparing die je denkt te behalen door de airco zo min mogelijk te gebruiken, ben je vervolgens kwijt aan reparaties. Gewoon lekker gebruiken en in ieder geval 1 a 2 x per maand minimaal 15 minuten.
Verbruik kan me werkelijk niks boeien, toch allemaal km vergoeding en als ik ineens extra moet tanken dan tel ik er x km bij op.. wat het punt is; ik werk in de thuiszorg dus start, enkele km soms slechts enkele honderden meters rijden en dan stop.. daar zit het hem eerder in. Maar gewoon A/C lampje aan laten is al "voldoende"?

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
RvL schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:22:

Heeft daarna nog wel aangestaan maar niet heel vaak. Sowieso is er afgelopen jaar niet veel met die auto gereden (4500km) en is het beter om die korte stukken met ramen open te rijden. Ik heb in mijn eerste 3 leaseauto's ook regelmatig voor langere tijd de airco niet aan gehad en dat is nooit een probleem geweest. Dat dat nu in 1 jaar alweer een probleem is vind ik ereder iets zeggen over de auto dan over mijn airco-gebruik-gedrag :)

Website

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Steven.w schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:04:
[...]

Wij laten ons ACC systeem het al jaren zelf maar uitzoeken, en deze schakelt, indien nodig, de airco wel in of uit. In bij hogere en lagere temperaturen, uit bij milde buiten-temperaturen (> 4° < 18°). Dit gaat nu, zonder extra onderhoud, al minimaal bijna 5 jaar goed (geen idee of de vorige eigenaar er iets aan heeft laten doen in die voorgaande jaren). Wel wordt de handel wel eens overruled bij een bevroren/aangeslagen voorruit, en daarbij springt de airco dan ook actief aan. Dus wisselend wel/niet in gebruik heeft ons nooit problemen gegeven bij deze auto. Airco koelt/ontwasemd nog meer dan prima mag ik daarbij opmerken.

A smile a day....

• DennusB
  • Niet online
Hmmm, stabilisatorstang in m'n Megane van 2017 kapot. Dat is snel (staat nog geen ton op de teller). Over 2 weken gaan ze het fixen! Hopen dat ie het nog zolang volhoud... haha

Is het al bijna vrijdag?

• perslucht
@DennusB De stabilisatorstang? Die gaat niet zomaar kapot hoor. Misschien bedoel je de koppelstangen of de rubbers waar de stabilisatorstang in vast zit?

• DennusB
  • Niet online
perslucht schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:23:
@DennusB De stabilisatorstang? Die gaat niet zomaar kapot hoor. Misschien bedoel je de koppelstangen of de rubbers waar de stabilisatorstang in vast zit?
De monteur had het over een soort kogel-koppelingen in plastic die nu kapot zijn?

Is het al bijna vrijdag?

• perslucht
Dat zijn de koppelstangen ;)
Het is wel een onderdeel wat aardig van te verduren heeft, gelukkig ook peanuts om te vervangen. Maar ja onder een ton, wel snel ja.
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True