Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@PauseBreak ja, zo'n vermoeden had ik inderdaad, beetje een ontmoedigingsbeleid. In ieder geval is de ingebrekestelling-mail al verstuurd (gewoon een nette mail met de feiten), morgen een aangetekende brief er achteraan. Vervolgens de termijn maar afwachten (7 dagen moet voldoende zijn gezien dat ding daar al 4 dagen stond) Mocht dat allemaal niet lukken, dan acht ik mij vrij om rechtsmaatregelen te treffen.

Uiteraard hoop ik dat het allemaal niet zo ver moet komen en dat we onderling uit komen maar ik krijg wel uitslag als men aankomt met een kapstokexcuus als 'productconform'. Zoals je al zei, dan hadden ze dit moeten melden bij de aankoop.

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 05-09-2018 20:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 08:31
@vhal Je kunt dan beter een termijn van 14 dagen aanhouden. Staat ietsjes vriendelijker dan het absolute minimum van 7 dagen. Je staat natuurlijk volledig in je recht maar als je er nog onderling uit wilt komen dan is het misschien handiger om ietsjes coulanter te beginnen :p

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@PauseBreak dat was mijn vrouw en haar beroepsdeformatie. Die heeft er genoeg ervaring mee :+ Aan de andere kant, we zijn wel weken bezig, weliswaar met tussenpozen omdat de dealer 'geen ruimte' had. Maar een oplossing kan ook ontbinden zijn, de auto is tenslotte conform specificaties dus er is toch niks aan de hand...toch? /s Mijn oude auto staat daar nog dus dan geven ze die maar terug ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
@vhal Brommend geluid en schurend geluid bij gas los was het toch? Ik ga er maar even vanuit dat ze bij het bekijken de wielen los gehad hebben en weer netjes aangedraaid (dat het dus geen wielbouten zijn die niet voldoende aangedraaid zijn... ja dit komt voor :+ :P , als het de kant is die zichzelf vast draait lopen ze ook nooit helemaal los ).

Anyway, je symptomen komen overeen met een defect lager, laat ze eens beginnen met het controleren van de wiellagers of vraag een second opinion aan bij een concullega. Dit komt nog wel eens voor, het kan ook een versnellingsbak lager zijn maar die komen eigenlijk nooit voor. Andere optie is homokineet of tussenlager van de lange aandrijfas maar weet niet zeker of de clio deze ook heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, net ff (lease)auto weggebracht voor een 47000 km-beurt (de allereerste beurt iirc, voor deze auto :)). Incl airco-check/onderhoud. Om 16:00 weer ophalen.

Mijn Renault Talisman is nu dus tijdelijk vervangen door een Renault Scenic als leenauto. Moet zeggen dat zo'n Scenic toch wel erg lekker zit hoor, zo hoog en veel overzicht, veel meer dan de Talisman. Qua comfort doen ze ook niks voor elkaar onder. Alleen dat bij de Scenic de versnellingsbak schuin omhoog zit ipv recht (zoals in de meeste auto's, o.a. de Talisman) vind ik persoonlijk wat minder.

Dit is een splinternieuwe Scenic (nog geen 2000 km op de teller) van het huidige model. Had al eens eerder langere tijd (enkele weken) in een Scenic van 2 modellen geleden gereden, en die was toch een stuk minder prettig qua rijden (voelde imho wat zompig en indirect aan qua sturen). Aardig verbetering aangebracht door Renault imho.

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 06-09-2018 08:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@melcon Niet helemaal, wel een brommend geluid + trilling maar het exacte verhaal moet je even terugzoeken. Het schurend geluid lijkt wat anders te zijn, men had het iets over de nokkenasversteller of zo. In ieder geval, na het wegbrengen vanochtend van de leenauto heeft men de afgelopen dagen o.a. contact gehad met Renault NL / Actis, ze hebben proefgereden met een andere Clio met dezelfde motor. Deze vertoonde volgens hen hetzelfde gedrag maar in mindere mate. Men vermoed dat het komt door een disbalans in de aandrijving/vliegwiel die blijkbaar niet te verhelpen is. We kregen nog de correspondentie met Renault NL ter inzage en daarin stond letterlijk 'we weten helaas niet wat de oorzaak is, het is een product eigenschap'

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 06-09-2018 09:03 ]

Strava

• melcon
Het is in elk geval geen product eigenschap lijkt mij... uiteraard is het moeilijk om een geluid aan de hand van een beschrijving te beoordelen maar zo als je het beschrijft hoort het in elk geval niet zo.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Hallo,

Ik heb nu een tijdje een renault clio iv uit 2016.
nu vandaag heeft het hard geregend en is het wegdek een beetje nat.
Als ik door de rotonde ga (ong 20-25km/h) begint de auto te trillen gaat het oranje lampje aan dat die zijn grip verliest en glijdt de auto ook weg. als ik snel de rem indruk kan ik hem nog redden.

Is dit normaal? en wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 15:57
sgouman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:25:

Als ik door de rotonde ga (ong 20-25km/h) begint de auto te trillen gaat het oranje lampje aan dat die zijn grip verliest en glijdt de auto ook weg. als ik snel de rem indruk kan ik hem nog redden.

Is dit normaal? en wat zou dit kunnen zijn?
Ja dat is heel normaal. Je zult zien dat als je de volgende keer gewoon om de rotonde heen gaat er niks aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
HubD1 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:45:
[...]

Ja dat is heel normaal. Je zult zien dat als je de volgende keer gewoon om de rotonde heen gaat er niks aan de hand is.
Ja oke maar als ik door zou rijden zou ik zo tegen ze zijkant aanrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Denk dat het kwartje niet gevallen is 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
sgouman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:09:
[...]

Ja oke maar als ik door zou rijden zou ik zo tegen ze zijkant aanrijden.
Er wordt bedoeld dat je wat minder hard de rotonde rond zou moeten gaan in zo'n geval ;) Daarnaast kun je ook eens kijken hoe het staat met het profiel op je banden. Het effect wat je merkt is namelijk de ABS die ingrijpt om te voorkomen dat je blijft slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
la_fusion schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:05:
[...]

Er wordt bedoeld dat je wat minder hard de rotonde rond zou moeten gaan in zo'n geval ;) Daarnaast kun je ook eens kijken hoe het staat met het profiel op je banden. Het effect wat je merkt is namelijk de ABS die ingrijpt om te voorkomen dat je blijft slippen.
Hi,

Snap ik maar het is niet dat ik met recordsnelheid over de rotonde ga. Maar ongeveer 25. Ik heb met andere clio gereden die dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 15:57
Tja, ik zou bijna zeggen, boek eens een extra rijvaardigheidscursus (of meer voor tweakers: ga racesims spelen). Volgens mij heb je geen idee wat je auto doet en wat je zelf er aan kunt doen.
Als ik het zo inschat was het een rotonde die in combinatie met rubber/diesel en regen extra glad is geworden. Hierdoor heb je waarschijnlijk onderstuur gehad met een knipperend stabiliteitscontrole lampje (onderstuur verergert door verder in te sturen), als je dan in paniek remt komt de abs er ook nog bij (trillend pedaal). Doordat de snelheid laag was lost dat allemaal gelijk op, maar als je zoiets op hogere snelheid doet vererger je je probleem.

Maar dit is allemaal giswerk zonder erbij te zijn geweest. Als je banden goed zijn en normale spanning hebben kan het of erg glad geweest zijn (logisch met regen na warm weer) of je voert de actie's vrij lomp uit. Een rijvaardigheids/slip/drift/circuit dag kan hier al veel in helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
HubD1 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:08:
Tja, ik zou bijna zeggen, boek eens een extra rijvaardigheidscursus (of meer voor tweakers: ga racesims spelen). Volgens mij heb je geen idee wat je auto doet en wat je zelf er aan kunt doen.
Als ik het zo inschat was het een rotonde die in combinatie met rubber/diesel en regen extra glad is geworden. Hierdoor heb je waarschijnlijk onderstuur gehad met een knipperend stabiliteitscontrole lampje (onderstuur verergert door verder in te sturen), als je dan in paniek remt komt de abs er ook nog bij (trillend pedaal). Doordat de snelheid laag was lost dat allemaal gelijk op, maar als je zoiets op hogere snelheid doet vererger je je probleem.

Maar dit is allemaal giswerk zonder erbij te zijn geweest. Als je banden goed zijn en normale spanning hebben kan het of erg glad geweest zijn (logisch met regen na warm weer) of je voert de actie's vrij lomp uit. Een rijvaardigheids/slip/drift/circuit dag kan hier al veel in helpen.
Ik heb hetzelfde stukje met een mercedes gereden zelfde en hogere snelheid. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
sgouman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:16:
[...]

Ik heb hetzelfde stukje met een mercedes gereden zelfde en hogere snelheid. Geen enkel probleem.
Ja, en als ik het met een Subaru WRX STI uit 2018 doe, is het wéér anders ;)
Check je banden + spanning.
Rij er vanmiddag nog een keer, regen op een rotonde is altijd rottig.

Vertrouw je het helemaal niet, ga je naar de dealer toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je weet nooit wat er eerder gereden heeft. Een paar goed gemikte druppels motorolie, benzine of diesel geven extra spannende effecten als het regent. Wees trouwens blij met het gekraak, gepiep en knipperende lampjes, dat heeft je mogelijk voor erger behoed...

En rijvaardigheidscursus zeker doen als je de kans hebt. Leuk en leerzaam. Dan leer je dat je naar buiten moet sturen in dit soort situaties. Hoe verder je voorwielen richting "rechtdoor" staan, hoe meer grip je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Dwazer schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:28:
[...]

Ik ben naar de dealer geweest vanmorgen was het ook nog en het regende niet dus heeft een tijd kunnen drogen.

Die zegt dat het aan de banden kan liggen(kleber 17 inch all season) deze hebben label b volgens hem en die zijn goed. Maar abs of esp kunnen ze niks in vinden.

Banden zijn rondom 2.3 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Parody schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:35:
Je weet nooit wat er eerder gereden heeft. Een paar goed gemikte druppels motorolie, benzine of diesel geven extra spannende effecten als het regent. Wees trouwens blij met het gekraak, gepiep en knipperende lampjes, dat heeft je mogelijk voor erger behoed...

En rijvaardigheidscursus zeker doen als je de kans hebt. Leuk en leerzaam. Dan leer je dat je naar buiten moet sturen in dit soort situaties. Hoe verder je voorwielen richting "rechtdoor" staan, hoe meer grip je hebt.
Ik heb al een cursus gehad. Ik weet ook wel redelijk hoe ik hem moet redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
Dwazer schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:28:
[...]

Precies dit... of een Megane 4 R.S. (die hoekt nog wel wat sneller als een WRX STI).
De ene auto is de andere niet en de omstandigheid is de andere niet.

@sgouman Wat iedereen je hier eigenlijk al een beetje uitgelegd heeft, je reed gewoon te snel voor de omstandigheden waardoor het EPS ingreep en daarna het ABS door uit schrikreactie te gaan remmen. Dat laatste is heel normaal dus niets om je voor te schamen.

Een GT heb je toch? Die heeft een wat scherper onderstel als een normale Clio, dus ook wat minder vergevingsgezind als je te hard gaat. Dat i.c.m. een motor met aardig wat koppel op weinig gewicht kan zeker onder natte/gladde omstandigheden leuke effecten geven ;)

Ik lees dat je met Kleber all seasons rond rijdt, Kleber is een B label van Michelin (vooral voor de duitse markt, vandaar de naam). Dus an sich is dat geen onaardig merk, all seaons hebben alleen wel het probleem onder zomerse omstandigheden is het net niets, onder winterse ook niet, en onder natte ook niet.

Dus als je onder alle (niet winterse) omstandigheden sneller over de rotonde wil dan zou ik zeggen ga eens kijken naar ander rubber (Michelin Primacy b.v., of PS4 indien beschikbaar in 17 inch). Zul je wel voor de winter een set winterbanden moeten regelen indien je veel rijdt / de auto niet kan laten staan onder winterse omstandigheden.

Heb je daar geen zin in dan is het beste advies wat we je kunnen geven om je snelheid aan te passen aan de omstandigheden en de mogelijkheden van je auto onder die omstandigheden, waarbij de beperking uiteraard de all seasons is.

Voor de rest, het eenmalig meegedaan hebben aan een rijvaardigheids training maakt je nog geen Max Verstappen ;) Je hebt hooguit geleerd hoe een auto reageert onder extreme omstandigheden die zelden voorkomen en je hebt een idee hoe je zou moeten reageren.

Als je wil leren hoe je hard met een auto kan rijden (dus niet zo zeer een rijvaardigheidstraining gericht op kritieke situaties maar meer om je rijvaardigheid te verhogen), ga dan eens trackday rijden. Maandag 8 oktober wordt er 1 van uit de Club Renault Sportives georganiseerd gericht op sportieve Renaults (andere merken zijn ook welkom), met als doel het verhogen van je rijvaardigheid. Zie hier voor meer info.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Soms vraag ik mij af, zijn dealers nou zo dom of zijn ze simpelweg onverschillig? Na mijn ingebrekestelling kreeg ik de dag er na een bevestiging dat men “er zo spoedig mogelijk” op terug kwam, echter is dit al vorige week. Helaas heb ik dus niks gehoord en is hun termijn morgen verlopen. Mij best, dan kan de volgnde stap morgenochtend in werking gaan... >:)

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 13-09-2018 21:27 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak
vhal schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:24:
Soms vraag ik mij af, zijn dealers nou zo dom of zijn ze simpelweg onverschillig? Na mijn ingebrekestelling kreeg ik de dag er na een bevestiging dat men “er zo spoedig mogelijk” op terug kwam, echter is dit al vorige week. Helaas heb ik dus niks gehoord en is hun termijn morgen verlopen. Mij best, dan kan de volgnde stap morgenochtend in werking gaan... >:)
Je moet je er van bewust zijn dat de overgrote meerderheid van het personeel van een autodealer, ongeacht welk merk die dealer verkoopt, niet juridisch is geschoold. Autoverkopers komen 9,5/10 keer via de IVA binnen (commerciële opleiding dus) en automonteurs spreekt voor zich (MBO/HBO autotechniek).
De gemiddelde autodealer moet juridische kennis dus inkopen. Dat kan zijn bij, in dit geval, Renault Nederland maar ook bij een toko als DAS of de advocaat om de hoek.

Kortom, gelet op de termijnen die je hebt gebruikt (volledig terecht imo), heb je best kans dat ze die juridische kennis niet op tijd in hebben kunnen kopen. De gemiddelde dealer zal dit soort zaken ook vrij weinig tegenkomen op jaarbasis.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@PauseBreak Maar dan is het geen reden om radiostilte te handhaven. Informeer de klant maar dan niet op een manier van 'we komen er spoedig mogelijk op terug' om vervolgens één week niks meer te laten horen. Ik mag hopen dat men niet iedere dag zo'n brief krijgt maar als ik zo'n brief krijg van een klant, dan zou ik mijn best doen om de zaak in te lezen en contact te houden.
Je weet natuurlijk niet wat er op de achtergrond gebeurd en of men inderdaad juridisch advies in moet winnen. Maar als ik dit kan binnen de gestelde termijn, dan moet een grote dealergroep dat ook kunnen. Het is tenslotte geen B.de.Haas op de hoek. Het is ook vrij typisch voor de autobranche in het algemeen, we houden een ontmoedigingsbeleid, roepen produktconform en de klanten slikken het maar en rijden met een auto die m.i. niet produktconform is. En helaas is dit niet alleen bij Renault het geval, VAG/Pon heeft er ook een handje van o.a. met rekkende kettingen en absurd olieverbruik.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Dat ben ik helemaal met je eens @vhal, maar hier speelt natuurlijk ook nog dat ze afhankelijk zijn van wat ze kunnen en mogen communiceren vanuit Renault Nederland. Er zit dus een vrij aanzienlijke kink in de communicatiekabel (RNL is niet snel met antwoorden namelijk en wel restrictief), en ik ben het ook helemaal met je eens dat dit een probleem is in de hele branche maar zolang teveel mensen zich af laten schepen met "productconformiteit" en "De importeur geeft geen garantie" dan gaat dat nooit veranderen. Dus ik vind het een goede zaak dat je dit doorzet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
In vergelijking met VAG/Pon valt Renault nog wel mee, dat zijn pas echt boefjes. Helaas zelf mogen ervaren (met een lease polo), monteur (Stagiair?) had per ongeluk koelsysteem met olie gevuld na vervanging EGR koeler. Uiteraard koelt dat niet zo goed :+ Laten herstellen, vervolgens kwam er een rekening vanuit de LM waarbij aangegeven werd dat de garage (toevallig ook nog eens de hoofdvestiging...) aangaf dat de klant zelf het koelsysteem met olie gevuld had :o

Dat monde uit in een welles/nietes spelletje helaas, uiteindelijk heeft mijn werkgever het opgelost door de rekening te betalen (kudos voor mijn werkgever), die waren uiteraard ook not amused. LM kon ook niet zo veel betekenen behalve aangeven dat ze dit gewend zijn van VAG/Pon, die begrepen zelf ook wel dat een klant niet z'n complete koelsysteem met olie gaat afvullen en dat het allemaal heel toevallig was na een EGR reparatie (waarbij het complete koelsysteem afgelaten wordt en opnieuw gevuld).

/rant op pon :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Voor mij ook bij voorkeur geen VAG auto, en zeker geen Audi. Ben nog nooit een organisatie tegengekomen die je zo vaak met een kluitje in het riet probeert te sturen:
- "Nee hoor, dat schokken bij wegrijden hoort bij een DSG, maar we hebben de computer gereset". Probleem idd even weg.
- "We hebben de computer gereset, nu moet het probleem weg zijn." Probleem idd even weg.
- "U bent echt de enige met dit probleem. We hebben de computer nogmaals gereset". Probleem idd even weg.
- "Er is een vervangingssetje voor dit probleem, maar dit is pas over twee maanden leverbaar". Maar ik was toch de enige met dit probleem?
- En ook het vervangingssetje mocht niet baten.

Dit was dus een DSG die zo bruusk met de koppeling om ging dat filerijden (zou juist met een automaat fijner moeten zijn) erg vervelend was. Sprong weg bij het wegrijden en van 1 naar 2 ging met een grote klap. Als ik zo in een auto van iemand van jullie rij mag ik nooit meer achter het stuur zitten. :+

Gelukkig mocht ik toen zelf een eigen auto uitzoeken. :) Da's eerst een Ford geweest, nu een Renault. De Ford is 5 jaar lang een probleemloze auto geweest, dus geen idee hoe garages daar reageren op lang lopende problemen. Renault hoop ik niet mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik vind dat juist wel leuk, beetje de discussie met een VAG dealer opzoeken!
Alleen daarom de volgende keer weer VAG :+

Laatste keer kon ik volgens de dealer geen afspraak meer maken, voor een af en toe niet werkende airco. Omdat ze al 4 keer hadden onderzocht en geen flauw idee hadden wat er mis was.

Ik heb de sleutel op zijn bureau neergelegd en aangegeven dat ze een belletje van de leasemij konden verwachten.

Toen vroeg hij: "Wat verwacht je nu van mij?"

Ik hoef hem pas terug met een werkende airco, maar al bestel je een nieuwe auto voor me, het interesseert mij weinig!

"Je kunt hem hier nu niet achterlaten hoor!"

Ik haal hiernaast een huurauto op en wens je veel succes met de reparatie of het bestellen van een nieuwe!

Als je niet klantvriendelijk doet naar mij, kan ik ook een klootzak worden. Vervolgens heeft de wagenparkbeheerder de leasemij gebeld en de leasemij de dealer...

5 werkdagen later kreeg ik het telefoontje dat ze de aircopomp vervangen hadden. Dit was uiteindelijk de oplossing.

Ik vroeg aan hem, waarom vervang je zoiets nu niet bij de tweede of derde afspraak die ik maakte met dit probleem, gewoon uit voorzorg?

Dat mag niet van PON, we mogen alleen vervangen bij foutcodes! Was het antwoord...
Ja maar intussen laat je een klant 7 maanden met een gloednieuwe auto met slechte airco rondrijden. Laat je hem meerdere afspraken maken. Dit heeft ook invloed op mijn houding richting jullie. Dat begreep hij gelukkig wel.

Ik heb nu al zin in een volgende VAG bak :+

Vooral het "al bestel je een nieuwe" voelt wel lekker om te zeggen in zo'n situatie...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Dat is beetje het vervelende van fabrikant(x) > importeur(y) > dealer (z) constructies waarbij z in garantiekwesties het aan y moet vragen waarop deze het (soms) moet neerleggen bij x. Het doet mij denken aan die reclame met de paarse krokodil, de oplossing ligt bij wijze van in het magazijn maar goedkeuring/onderdeel moet 1500km verderop vandaan komen.

Maar pech kan je altijd hebben, met mijn Mégane heb ik ruim 5 jaar probleemloos gereden (n=1). Je weet pas wat je aan je dealer hebt als iets minder goed gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 14-09-2018 15:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 14:46
Zijn er hier mensen met ervaring met chiptuning?

Aanbod gekregen om mijn auto te laten chippen met een chip op maat voor een redelijke prijs. Auto wordt al wat ouder en heeft zo zijn kwaaltjes maar ik ben aan het kijken of het uit kan.

Wordt de auto er echt zuiniger van? Zo ja, hoeveel ongeveer? Op het internet wordt veel geadverteerd met 10% zuiniger rijden maar is dit echt zo? (met 50K km in het jaar is het dan snel terugverdiend namelijk)

Auto gaat er natuurlijk beter en lekkerder van rijden, is dit chiptunen ook schadelijk voor de auto/motor/koppeling?

Afgelopen jaar had ik problemen met de roetfilter. deze hebben ze uiteindelijk wel verholpen. De chiptuner kan deze roetfilter ook uitzetten zodat eventuele toekomstige problemen niet aan de orde zijn. Kom ik hier mee door de APK? Of loop ik dan tegen de lamp dat hij niet door de uitlaatgassen test komt ofzo?

Renault Megane 2, 1.5 dCi met 104pk en ondertussen een goeie 300K op de teller.

[ Voor 7% gewijzigd door Pindakaas op 14-09-2018 19:49 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 17:38
Heeft er iemand hier een R-Link2 systeem (liefst bij voorkeur Megane 2017) en een iPhone X(2017) of een iPhone met iOS12(komt vandaag officieel uit) ?

Ik heb zelf iOS 12 beta op mijn iPhone X en kan in mij Megane niet meer bellen via Bluetooth. Als ik de telefoon opneem schakelt hij wel over naar de carkit maar ik hoor de ander niet en de ander hoort mij niet.
Antwoord van de Dealer: “iPhone X wordt niet gesupport door Renault”... uhh wat? :?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@vhal wel een goede analogie die paarse krokodil, wel even het formuliertje invullen he :+

@Pindakaas Chippen van een turbomotor is altijd interessant, ook bij motoren met meer km's. Hou er wel rekening mee dat je onderdelen in de aandrijflijn meer gaat belasten. Dat wil zeggen, iets wat er mogelijk aan zit te komen komt er nu sneller aan. Zo lang je dezelfde rijstijl aanhoudt zal het verbruik inderdaad iets dalen, 10% is wel echt een maximum (leuk om mee te adverteren), in de praktijk zal het iets minder zijn.

Voor wat betreft een megane 2 1.5 Dci zijn er wel wat zaken om op te letten. De koppeling kan het wel aan, maar gezien de km. stand zou een eventuele vervanging wel eerder plaats kunnen vinden (meestal houden ze het 4 ton uit op deze generatie 1.5 dci). Weet je of de drijfstanglagers al een keer vervangen zijn (meestal bij 2 ton bij de 1.5 dci's van deze bouwjaren)? Zo niet, dan zou ik deze als eerste na laten kijken, zijn relatief gevoelig, vooral als de olieverversingstermijn niet aangehouden is. Vervanging is niet moeilijk en niet heel duur, te lang doorrijden met versleten drijfstanglagers kan dat wel worden (motor revisie).

Auto zal wel aanzienlijk lekkerder rijden na het chippen, vooral het koppel gaat bij de 1.5 dci's lekker omhoog en dat merk je vooral bij normaal rijden. Wat dat betreft zeker een aanrader.

Staat het geregistreerd dat de auto een roetfilter heeft? Zo ja --> visueel controle punt bij de APK, hij hoeft dus niet te werken (mag dus rustig uit staan). Afhankelijk van bouwjaar komt daar nog controle op ODB foutmeldingen bij i.c.m. bepaalde foutmelding / fout lampjes op het dashboard. Dus software matig uitschakelen --> geen probleem. Hardwarematig verwijderen --> geen probleem zo lang je hem maar vervangt door een microdemper die hetzelfde uiterlijk als een roetfilter heeft :P
Roetmeting (indien van toepassing) komt die ook probleemloos doorheen zonder roetfilter dus dat is geen issue.

@TerrorSource iphones,bluetooth en nieuwe ios versies, altijd een gouden combinatie :P ;) In elk geval, dit was met ios 11 in het begin ook het geval, kwam toen vrij snel een software update voor uit. Lijkt me stug dat dat nu niet gaat gebeuren, kan je alleen niet vertellen wanneer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
melcon schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:40:

@TerrorSource iphones,bluetooth en nieuwe ios versies, altijd een gouden combinatie :P ;) In elk geval, dit was met ios 11 in het begin ook het geval, kwam toen vrij snel een software update voor uit. Lijkt me stug dat dat nu niet gaat gebeuren, kan je alleen niet vertellen wanneer ;)
Er stonden meerdere updates klaar in R-Link store. Coyote update, Systeemsoftware update en navigatie update(hoog nodig!). Dit weekend sticky in orde gemaakt en dacht vanochtend "even" te updaten. zou er 35minuten over doen volgens R-Link2. Na 1u10min was die nog niet eens klaar met de checksum controleren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 23:11
Laatst een testrit gemaakt in de Renault Megané Estate.

Alleen mijn vrouw gaf aan, dat ze als bijrijder niet fatsoenlijk zat, meer "ligstand" dan netjes rechtop en minder steun in de benen dan bijv de VW Golf Variant.

Ik moet haar opzich wel gelijk geven.. toch een sportievere/lagere instap, t.o.v. de Golf.

Kan je de bijrijders stoel nog verstellen, volgens mij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
sgouman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:15:
[...]

Hi,

Snap ik maar het is niet dat ik met recordsnelheid over de rotonde ga. Maar ongeveer 25. Ik heb met andere clio gereden die dat niet heeft.
Hoe is het profiel op je banden? A merk of B merk? Banden spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DaYwaLkUr schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:37:
Laatst een testrit gemaakt in de Renault Megané Estate.

Alleen mijn vrouw gaf aan, dat ze als bijrijder niet fatsoenlijk zat, meer "ligstand" dan netjes rechtop en minder steun in de benen dan bijv de VW Golf Variant.

Ik moet haar opzich wel gelijk geven.. toch een sportievere/lagere instap, t.o.v. de Golf.

Kan je de bijrijders stoel nog verstellen, volgens mij niet?
Hangt van de uitvoering af:
--- Life --- Stoel bestuurder en passagier in lengte en hoek verstelbaar. Stoel bestuurder in hoogte.
--- Limited --- Stoel bestuurder en passagier in lengte en hoek verstelbaar. Stoel bestuurder in hoogte.
--- Bose --- Stoel bestuurder en passagier in lengte en hoek verstelbaar. Stoel bestuurder en passagier in hoogte verstelbaar.
--- GT Line --- Stoel bestuurder en passagier in lengte en hoek verstelbaar. Stoel bestuurder en passagier in hoogte verstelbaar. (uiteraard zijn dit de sport stoelen, passagiers stoel kan hierbij niet neer geklapt worden voor extra lengte (b.v. vervoeren van lange balken) in tegenstelling tot de Bose.

Wat er wel en niet op een uitvoering zit van de Megane staat in deze PDF:
https://www.cdn.renault.c.../NL/prijslijst/megane.pdf

De limited is een tijdelijke (actie) uitvoering. Dus wil je extra goed verstelbare voorstoelen dan kijk je naar een Bose of een GT Line. Een life / limited moet je vergelijken met een Trendline (deze heeft geen in hoogte verstelbare voorstoelen volgens vw.nl, ook niet voor de bestuurder). Een comfort line kun je vergelijken met de bose, deze heeft dat idd wel net als de Bose / GT Line. Geen appels met peren vergelijken dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 17-09-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:08

The Wizard

Moderator Mobile
melcon schreef op maandag 17 september 2018 @ 07:40:
@vhal wel een goede analogie die paarse krokodil, wel even het formuliertje invullen he :+

@Pindakaas Chippen van een turbomotor is altijd interessant, ook bij motoren met meer km's. Hou er wel rekening mee dat je onderdelen in de aandrijflijn meer gaat belasten. Dat wil zeggen, iets wat er mogelijk aan zit te komen komt er nu sneller aan. Zo lang je dezelfde rijstijl aanhoudt zal het verbruik inderdaad iets dalen, 10% is wel echt een maximum (leuk om mee te adverteren), in de praktijk zal het iets minder zijn.

Voor wat betreft een megane 2 1.5 Dci zijn er wel wat zaken om op te letten. De koppeling kan het wel aan, maar gezien de km. stand zou een eventuele vervanging wel eerder plaats kunnen vinden (meestal houden ze het 4 ton uit op deze generatie 1.5 dci). Weet je of de drijfstanglagers al een keer vervangen zijn (meestal bij 2 ton bij de 1.5 dci's van deze bouwjaren)? Zo niet, dan zou ik deze als eerste na laten kijken, zijn relatief gevoelig, vooral als de olieverversingstermijn niet aangehouden is. Vervanging is niet moeilijk en niet heel duur, te lang doorrijden met versleten drijfstanglagers kan dat wel worden (motor revisie).

Auto zal wel aanzienlijk lekkerder rijden na het chippen, vooral het koppel gaat bij de 1.5 dci's lekker omhoog en dat merk je vooral bij normaal rijden. Wat dat betreft zeker een aanrader.

Staat het geregistreerd dat de auto een roetfilter heeft? Zo ja --> visueel controle punt bij de APK, hij hoeft dus niet te werken (mag dus rustig uit staan). Afhankelijk van bouwjaar komt daar nog controle op ODB foutmeldingen bij i.c.m. bepaalde foutmelding / fout lampjes op het dashboard. Dus software matig uitschakelen --> geen probleem. Hardwarematig verwijderen --> geen probleem zo lang je hem maar vervangt door een microdemper die hetzelfde uiterlijk als een roetfilter heeft :P
Roetmeting (indien van toepassing) komt die ook probleemloos doorheen zonder roetfilter dus dat is geen issue.

Hoe zit het eigenlijk met de EDC bakken? Deze zijn gelimiteerd op 250 NM, kunnen deze wel wat meer hebben?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
The Wizard schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:54:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de EDC bakken? Deze zijn gelimiteerd op 250 NM, kunnen deze wel wat meer hebben?
Nee, dat is geen goed plan. Wat je wel kunt laten doen bij een fatsoenlijke tuner is de vermogenscurve meer lineair maken, dus het koppel langere tijd gelijk houden. Dat merk je ook wel tijdens het rijden. Voorbij die 250Nm grens van de EDC-bakken gaan is gewoon geen goed idee. Dat merk je ook wel tijdens het rijden, veel meer slip met schakelen/weg rijden en dus eerder problemen gerelateerd aan koppelingslijtage.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
PauseBreak schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:47:
[...]

Nee, dat is geen goed plan. Wat je wel kunt laten doen bij een fatsoenlijke tuner is de vermogenscurve meer lineair maken, dus het koppel langere tijd gelijk houden. Dat merk je ook wel tijdens het rijden. Voorbij die 250Nm grens van de EDC-bakken gaan is gewoon geen goed idee. Dat merk je ook wel tijdens het rijden, veel meer slip met schakelen/weg rijden en dus eerder problemen gerelateerd aan koppelingslijtage.
& @Verwijderd
Opgegeven is inderdaad 250 Nm als grens (voor de DCT6 in o.a. de Clio R.S.), in de praktijk blijkt 380 Nm het maximum te zijn wat de EDC probleemloos aan kan. Daarboven gaat het slippen. De 1.6T heeft verder wel wat ruimte (240-250 pk is niet onmogelijk zonder interne aanpassingen), grootste restrictie op de Clio is de intercooler. Intercooler i.c.m een goede chip ga ja al richting 240 pk / 320 Nm. Belangrijk is wel dat de mapping / chiptuning niet te aggressief is, als het koppel er te snel in komt springt de bak in beveiliging / limp mode. Veel koppel voor de bak is geen probleem, een te snelle koppel opbouw wel. Als je hem laat chippen, laat gelijk ook de EDC software aanpassen, dan schakelt de bak sneller en fijner. In het geval van een Clio R.S. kan er Trophy 220 software in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
melcon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:49:
[...]

& @Verwijderd
Opgegeven is inderdaad 250 Nm als grens (voor de DCT6 in o.a. de Clio R.S.), in de praktijk blijkt 380 Nm het maximum te zijn wat de EDC probleemloos aan kan. Daarboven gaat het slippen. De 1.6T heeft verder wel wat ruimte (240-250 pk is niet onmogelijk zonder interne aanpassingen), grootste restrictie op de Clio is de intercooler. Intercooler i.c.m een goede chip ga ja al richting 240 pk / 320 Nm. Belangrijk is wel dat de mapping / chiptuning niet te aggressief is, als het koppel er te snel in komt springt de bak in beveiliging / limp mode. Veel koppel voor de bak is geen probleem, een te snelle koppel opbouw wel. Als je hem laat chippen, laat gelijk ook de EDC software aanpassen, dan schakelt de bak sneller en fijner. In het geval van een Clio R.S. kan er Trophy 220 software in.
Het gaat bij mij om een 1.5 dci (2017), maar volgens mij is dat dezelfde (DCT6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb met mijn Clio (Bose uitvoering, 2018) een vreemd iets.
Elektrische ramen functioneren na het uitzetten van de motor (middels stop knop) nog tot dat je een van de deuren open doet.

Best logisch en volgens mij hadden mijn VW's dat ook.
Maar om de ramen te laten werken moet echt de motor lopen, enkel "contact aan" door op de startknop te drukken (zonder ontkoppelen) laat de radio/r-link aan gaan maar de ramen doen dan nog niets.

Als ik nu dus ergens stop/parkeer, motor uitzet en er gaat een deur open voordat de ramen dicht zijn moet ik de motor op nieuw starten om de ramen toch dicht te krijgen..

Is dat normaal, of is dit te veranderen door de dealer?
Morgen moet de Clio namelijk terug voor een opstart probleempje met de R-link en een flapper geluid onder de auto.
Kunnen ze dit meteen meenemen indien mogelijk natuurlijk.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:26:
Elektrische ramen functioneren na het uitzetten van de motor (middels stop knop) nog tot dat je een van de deuren open doet.

Maar om de ramen te laten werken moet echt de motor lopen, enkel "contact aan" door op de startknop te drukken (zonder ontkoppelen) laat de radio/r-link aan gaan maar de ramen doen dan nog niets.

Als ik nu dus ergens stop/parkeer, motor uitzet en er gaat een deur open voordat de ramen dicht zijn moet ik de motor op nieuw starten om de ramen toch dicht te krijgen..

Morgen moet de Clio namelijk terug voor een opstart probleempje met de R-link en een flapper geluid onder de auto.
Helaas is dat normaal bij Renault, heel vervelend inderdaad!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Bommes @DennusB "produkteigenschap" of "Verschil in uitvoering", noemt Renault dat :P

In het kader van mijn 'produkteigenschap' nam de verkoper één dag na einde termijn de moeite om mij eens te bellen om de ingebrekestelling te bespreken. Ik kon helaas mijn telefoon niet opnemen maar hij zou mij later terugbellen kreeg ik te lezen in een e-mail. Nou ja, pech voor hem en je bent te laat want vanaf nu loopt de zaak via een advocaat en mag hij (of iemand anders wat mij betreft) daar mee verder communiceren. Sindsdien is het weer stil maar de advocaat geeft ze tot as. vrijdag.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14

RvL

TerrorSource schreef op maandag 17 september 2018 @ 05:33:
Heeft er iemand hier een R-Link2 systeem (liefst bij voorkeur Megane 2017) en een iPhone X(2017) of een iPhone met iOS12(komt vandaag officieel uit) ?

Ik heb zelf iOS 12 beta op mijn iPhone X en kan in mij Megane niet meer bellen via Bluetooth. Als ik de telefoon opneem schakelt hij wel over naar de carkit maar ik hoor de ander niet en de ander hoort mij niet.
Antwoord van de Dealer: “iPhone X wordt niet gesupport door Renault”... uhh wat? :?
Ik heb waarschijnlijk een wat oudere versie van het R-Link2 systeem (software versie 2.2.19, versie zonder Apple CarPlay/Android Auto) en heb gisteren m'n iPhone 8 een update naar iOS12 gegeven: geen centje pijn.

Ik was er ook wel even huiverig voor omdat het na iedere update (zowel Android als iOS) weer een verrassing is of alles nog werkt...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
DennusB schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:44:
[...]

Helaas is dat normaal bij Renault, heel vervelend inderdaad!
Klopt inderdaad, maar was bij onze Peugeot en Alfa Romeo ook zo.

Dus niet alleen Renault eigen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 17:12
Hier een grand scenic 2018.. maar ik kan de ramen bedienen als ik enkel de startknop heb ingedrukt (en de motor niet is gestart)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:26:

Je kan ook twee keer drukken op de knop op de afstandsbediening waarmee je de auto afsluit (ja irritant als je keyless entry & go hebt, heb ik ook op mijn Megane), maar goed, handiger dan terug naar de auto lopen, instappen, motor starten en ramen dicht doen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb een megame 2 uit 2004. Er zit achter de handvaten van de deuren zo’n vierkantje echter ontbreekt een knopje op het handvat van de deur zelf. Betekend dit dat deze auto niet is uitgerust met Keyless? Aangezien keyless gewoon niet werkt en ik altijd met de kaart de auto open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• melcon
The Wizard schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:33:
[...]

Het gaat bij mij om een 1.5 dci (2017), maar volgens mij is dat dezelfde (DCT6).
Is inderdaad dezelfde bak, althans een variant uit dezelfde serie, de overbrengingsverhoudingen zijn uiteraard anders (diesel) maar opbouw, materiaal gebruik etc. is identiek, alleen het aantal tanden op de tandwielen verschilt. Dci 110 is normaal 260 of 270 Nm maar vanwege de EDC op 250 Nm gezet (in de Megane 4), dus bij chippen valt er wat extra te halen. 290-300 Nm na chippen, dan zit je nog een aardig eind van de 380 Nm waar de bak moeilijk begint te doen. Belangrijkste is dat ze echt een hele nette mapping maken met een mooie koppelopbouw, dan gaat het perfect. Met een EDC zou ik altijd een mapping op maat doen en niet een kant en klare, kost weliswaar wat meer maar dan weet je wel een stuk zekerder dat je geen gedoe met de EDC krijgt.

@Bommes Wat iedereen al zegt :P of je de ramen kan sluiten met de kaart hangt af welke computer je hebt voor comfort zaken (dus ook dat werkt niet op elke uitvoering).

@Mrjraider De glaasjes zitten er altijd, ongeacht of je wel of geen keyless hebt. Als je goed kijkt zul je zien dat er geen sensor achter het glaasje zit in jouw geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
melcon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:32:
[...]

@Mrjraider De glaasjes zitten er altijd, ongeacht of je wel of geen keyless hebt. Als je goed kijkt zul je zien dat er geen sensor achter het glaasje zit in jouw geval.
Ah duidelijk bedankt.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan in dit geval. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Dat is wel een voordeel 8)

• Mrjraider
  • Niet online
Ik las in het boekje dat er keyless op zou zitten, ik dus trekken aan de handels, kaart vlakbij alles geprobeerd wat online te vinden is hoe je zo’n systeem zelf kan resetten maar niets hielp. Tot ik een plaatje ging googelen en ontdekte dat ik een knopje op het handvat miste.... :')

• melcon
Mrjraider schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:40:
[...]

Ik las in het boekje dat er keyless op zou zitten, ik dus trekken aan de handels, kaart vlakbij alles geprobeerd wat online te vinden is hoe je zo’n systeem zelf kan resetten maar niets hielp. Tot ik een plaatje ging googelen en ontdekte dat ik een knopje op het handvat miste.... :')
Klopt ja, in het boekje staat alles beschreven voor alle uitvoeringen. Als het goed is staat er ook iets bij in de zin van * afhankelijk van uitvoering :P

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

melcon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:32:
[...]

@Bommes Wat iedereen al zegt :P of je de ramen kan sluiten met de kaart hangt af welke computer je hebt voor comfort zaken (dus ook dat werkt niet op elke uitvoering).
Geen idee, eentje die nogal hapert zeg maar.. ;)
Hij staat nu bij de garage ik heb het er als opmerking bij laten zetten dat ze het moeten bekijken en indien het zo "normaal is" dat ik dat aangepast wil hebben.

Ze lossen het maar op, ik heb nog nooit een auto mee gemaakt die "op contact" de ramen niet liet bedienen.
Om daar de motor voor te moeten starten vind ik echt wel onzin.

Overigens waarvoor hij nu daar staat:
- Rammel/flapper geluid aan de linker onderzijde, was bekend bij de monteur, moest hij wat voor bestellen en modificeren.
- Niet altijd opstarten van de R-link navi/radio, was ook bekend en behoeft een update van de multimedia unit en de radio/navi.
Beide dus garantie werk, echter de leen auto was geen garantie... |:(
Pas bij reparaties waarbij de auto langer dan een dag daar moest blijven kreeg ik onder garantie een leen auto.
WTF is dat nou weer, ik koop toch een nieuwe auto met garantie en heb ook nog eens mobiliteitsgarantie maar die telt enkele op de reparaties en onderdelen maar niet het vervangende vervoer??

Zwaar knudde zeg maar. :(

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• melcon
Rare mobiliteitsgarantie is dat :+

• Parody
  • Niet online
De ene dealer is coulanter met vervangend vervoer dan de ander, dat zeker... Gerommel in de marge als ze de auto toch hebben staan. Volgende keer een proefrit van 2 uur plannen, da's wel gratis. :+

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Ik heb bij mijn Megane IV nu al 2 keer mijn hand opengehaald aan de tankklep tijdens het tanken |:( als dat ding open is steekt er best een flink stuk plastic uit.
De eerste keer was gewoon door onoplettendheid, daarna ben ik er iedere keer op gaan letten bij het tanken, maar afgelopen keer stond ik niet recht voor het tankstation en ging de slang onder een hoek erin, waardoor ik weer mijn hand schaafde. Iemand anders hier ook last van of ben ik nou gewoon zo lomp?

Ander iets dat me opvalt: afgelopen paar dagen als ik de auto wil starten (automaat, dus moet rem + startknop indrukken) zit er al remdruk op de rem voordat ik op start heb geduwd. Dit was eerst nooit zo, normaal kon ik de rem wat verder intrappen en dan op start duwen, maar nu geeft de rem meteen flink wat tegendruk terwijl de auto uitstaat. Is hier iets raars aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flancor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
striner schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:47:
Ik heb bij mijn Megane IV nu al 2 keer mijn hand opengehaald aan de tankklep tijdens het tanken |:( als dat ding open is steekt er best een flink stuk plastic uit.
De eerste keer was gewoon door onoplettendheid, daarna ben ik er iedere keer op gaan letten bij het tanken, maar afgelopen keer stond ik niet recht voor het tankstation en ging de slang onder een hoek erin, waardoor ik weer mijn hand schaafde. Iemand anders hier ook last van of ben ik nou gewoon zo lomp?

Ander iets dat me opvalt: afgelopen paar dagen als ik de auto wil starten (automaat, dus moet rem + startknop indrukken) zit er al remdruk op de rem voordat ik op start heb geduwd. Dit was eerst nooit zo, normaal kon ik de rem wat verder intrappen en dan op start duwen, maar nu geeft de rem meteen flink wat tegendruk terwijl de auto uitstaat. Is hier iets raars aan de hand?
Als de tankklep vergelijkbaar is met de Megane 3 begrijp ik wat je bedoelt. Zelf nu ook 2x meegemaakt. Bij de Megane IV's op mijn werk heb ik hier nog niet op gelet, maar is het nog niet fout gegaan.

Dat met je rem heb ik ook bij mijn Megane (automaat). Is normaal. Als ik bij onze andere auto zonder automaat een paar keer de rem achter elkaar intrap (motor uit) gebeurt hetzelfde. De bekrachtiging is dan gewoon weg. Direct na het starten regelt het systeem dit zelf weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
striner schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:47:

Ik tank 2 tot 3 keer per week en heb dit nog nooit gehad, weet eigenlijk niet eens waar je het over hebt :P.

Klopt, dat heb ik ook, heeft te maken met hoe snel je de motor uitzet. In het begin ben je nog voorzichtiger met je auto, had in het begin ook niet. Nu zet je hem snel neer, in P en deur open/motor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

De Brodit Proclip telefoonhouder zit voor mijn gevoel wat veel naar rechts en vrij laag in de Clio IV. Iemand ervaring met een alternatief dat steviger zit dan een zuignap of ventilatierooster maar wel geschikt is voor montage van de Brodit houder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
JBS schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:31:
De Brodit Proclip telefoonhouder zit voor mijn gevoel wat veel naar rechts en vrij laag in de Clio IV. Iemand ervaring met een alternatief dat steviger zit dan een zuignap of ventilatierooster maar wel geschikt is voor montage van de Brodit houder?
Dat is apart, voorheen hadden ze altijd 1 die tussen de console van de radio en de klokken winkel in kwam te zitten (ideale plek). Zie nu dat ze idd of 1 hebben die op je ventilatie rooster komt of links tegen de a-stijl.... beide waardeloos idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

melcon schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:10:
[...]

Dat is apart, voorheen hadden ze altijd 1 die tussen de console van de radio en de klokken winkel in kwam te zitten (ideale plek). Zie nu dat ze idd of 1 hebben die op je ventilatie rooster komt of links tegen de a-stijl.... beide waardeloos idd.
Klopt. Nu het kouder wordt en de verwarming wel fijn is, kom ik erachter dat het ventilatierooster links nogal een onhandige plek is. Vandaar vermoedelijk de reden van Brodit om 'm helemaal rechts te monteren, zo worden de knoppen voor verwarming/airco niet onbereikbaar.

Iemand een stabiel alternatief in een Clio IV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uhtzqFUylcIsnXGsoQI0i3Wf/full.jpg

Weet iemand hoe dit heet en waar ik dit kan vinden? Er ontbreekt er bij mij 1 en dat is ontzettend vervelend met boodschappen doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Mrjraider hoedeplanktouwtjesdopje? :+ Misschien via de dealer?

Anders zelf een spreidnagel ergens vandaan halen?

Strava

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Mrjraider schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:39:
[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit heet en waar ik dit kan vinden? Er ontbreekt er bij mij 1 en dat is ontzettend vervelend met boodschappen doen :+
Bevestigingsclip hoedenplank, daar kan ik iig wel eea op vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:02
@Mrjraider 14: 8200675047 heb je nodig

Afbeeldingslocatie: https://ci.catcar.info/renault_2017_01/dessins/01024266.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Bedankt heren. Ik ga er van het weekend mee aan de gang. Kan ik meteen kijken waarom de linker voor speaker ermee gekapt is. Ding is net een maandje geleden ingebouwd :(

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:02
Grote kans dat de contactjes gecorrodeerd zijn.
Ik heb ze een beetje opgeschuurd en vertint, op die manier heb ik ook mijn raam weer gefixt.

• Mrjraider
  • Niet online
perslucht schreef op donderdag 27 september 2018 @ 07:42:
Grote kans dat de contactjes gecorrodeerd zijn.
Ik heb ze een beetje opgeschuurd en vertint, op die manier heb ik ook mijn raam weer gefixt.
Stekkertje was los geraakt... even een beetje pielen en van het weekend een stukje tape en het zit weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Wat is het stil hier haha.

Mijn Renault is terug van de garage.
- 12volt aansluiting stuk: was niet stuk binnenzijde is wat vies en roestig. Ik kreeg het niet aan de praat. Even wat pielen en schoongemaakt.
- tik en trillingen voor: trillingen verholpen door opnieuw uit te lijnen en te balanceren. De tikken die ik ervaarde waren loszittende kappen die zitten weer vast
- toeterende remmen: geen oorzaak kunnen vinden. Remmen lopen niet aan. Even afwachten.

Schade: 0 euro :D

[ Voor 3% gewijzigd door Mrjraider op 28-09-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, weinig nieuws te melden blijkbaar., In mijn casus heeft de dealer zich via een rechtsbijstandsverzekeraar SRM gemeld die verzocht om nadere rechtsmaatregelen aan te houden, anderzijds is onze dagvaarding vandaag door de deurwaarder betekend dus die meneer van SRM mag aan de bak als we deze volgende week gaan opsturen naar de rechtbank voor het verdere proces.

[ Voor 24% gewijzigd door vhal op 28-09-2018 20:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Wie kan mij wat meer informatie geven mbt het onderhoud?

Ik heb een Megane IV 1.6 (diesel) 130pk uiit 2016. (Auto wordt in december 2 jaar jong.oud)
Deze heeft in december 2017 onderhoud gehad. bij 24.000km (eerste onderhoudsbeurt A+B)

Hij staat nu op +- 48.000km, dus ergens in november/december moet hij zijn 2e onderhouds beurt.
Want ik rij ongveeer +- 31.000km per jaar.

IK ga soieso onderhoudsbeurt A+B weer doen.

- Moet het lichterfilter de 2e jaar vervangen worden .. en de dieselfilter ook?
- Wat is het verschil tussen "All-in dieselfilter compleet" en "All-in dieselfilter element"?
- Wat is "All-in luchtfilter element"? alleen het luchtfiler?

Hopelijk kan iemand mij helpen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GkPAyG6QFp18o2zoVVtHu1rN/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Mag ik mij hier als ontevreden Renault rijder ook melden :X

11-2017 een Renault Megane Estate geleverd gekregen vanuit Alphabet.
Ga vanmiddag voor bezoek 12 langs de dealer.

2x problemen met R-Link2 display die spontaan uitviel
3x problemen met rechter deur, zat grote kier bij scharnier, na verhelpen was het weer de nauw waardoor metaal over elkaar heen ging
1x dode-hoek sensoren die beweging zien terwijl het er niet is.
?x problemen met Hill Assist. Geeft storing in systeem aan op remklauwen, is vervangen en storing blijft.

Nu vanmiddag opnieuw langs de dealer om de auto uit te laten lezen. Hill Asssist probleem kwam vanochtend bij parkeren weer opnieuw in het scherm. Nu met rode knipperende text op display "zet auto uit" terwijl die al uit stond 8)7

Alphabet doet er ook niks aan onder de noemer "problemen worden toch elke keer verholpen?" |:(

Ook werkt mijn carkit over R-Link2 niet meer sinds dat ik mijn iPhone's heb geupdate naar iOS 12.
R-Link2 firmware zelf ook 2 weken geleden met usb-stick geupdate naar de laatste versie.
Komt geen geluid meer over de R-link2, koppelen gaat wel goed.
Handig. Auto van 31k waar je afhankelijk bent van Renault voor de compatibiliteit van de software van je telefoon.
Zag dat Android 8 ook niet supported was.. handig zeg... :X

[ Voor 19% gewijzigd door makooy op 04-10-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TerrorSource schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:27:

Ook werkt mijn carkit over R-Link2 niet meer sinds dat ik mijn iPhone's heb geupdate naar iOS 12.
R-Link2 firmware zelf ook 2 weken geleden met usb-stick geupdate naar de laatste versie.
Komt geen geluid meer over de R-link2, koppelen gaat wel goed.
Handig. Auto van 31k waar je afhankelijk bent van Renault voor de compatibiliteit van de software van je telefoon.
Zag dat Android 8 ook niet supported was.. handig zeg... :X
Vaag, hier doet ie het met iOS 12 meer dan prima. Ook zonder de laatste update van R-Link! :?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
DennusB schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Vaag, hier doet ie het met iOS 12 meer dan prima. Ook zonder de laatste update van R-Link! :?
Ook met de 12.1 beta toevallig?

Heb eigenlijk al weken problemen met mijn iPhone X met iOS beta's.
iPhone SE heeft het langer volgehouden en werkt nu 2 weken niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Aggressor schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:49:
Wie kan mij wat meer informatie geven mbt het onderhoud?

Ik heb een Megane IV 1.6 (diesel) 130pk uiit 2016. (Auto wordt in december 2 jaar jong.oud)
Deze heeft in december 2017 onderhoud gehad. bij 24.000km (eerste onderhoudsbeurt A+B)

Hij staat nu op +- 48.000km, dus ergens in november/december moet hij zijn 2e onderhouds beurt.
Want ik rij ongveeer +- 31.000km per jaar.

IK ga soieso onderhoudsbeurt A+B weer doen.

- Moet het lichterfilter de 2e jaar vervangen worden .. en de dieselfilter ook?
- Wat is het verschil tussen "All-in dieselfilter compleet" en "All-in dieselfilter element"?
- Wat is "All-in luchtfilter element"? alleen het luchtfiler?

Hopelijk kan iemand mij helpen..

[Afbeelding]
weet iemand dit? of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Aggressor schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

weet iemand dit? of ervaring mee?
Klinkt als een hoop onzin eigenlijk.
Het dieselfilter (of brandstoffilter) is eigenlijk altijd een gesloten plastic doosje met een filter er in, dat is niet los te vervangen.
Het luchtfilter is gewoon een plaat filterstof in een frame. Die zit in een bak die open/dicht klikt. Wat ze er meer willen doen dan het filterelement vervangen is mij een raadsel.

Beiden hoeven zeker niet elk jaar imho, onze lucht en brandstof is erg schoon vergeleken met 2e/3e wereldlanden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
DropjesLover schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Klinkt als een hoop onzin eigenlijk.
Het dieselfilter (of brandstoffilter) is eigenlijk altijd een gesloten plastic doosje met een filter er in, dat is niet los te vervangen.
Het luchtfilter is gewoon een plaat filterstof in een frame. Die zit in een bak die open/dicht klikt. Wat ze er meer willen doen dan het filterelement vervangen is mij een raadsel.

Beiden hoeven zeker niet elk jaar imho, onze lucht en brandstof is erg schoon vergeleken met 2e/3e wereldlanden.
Het 'All in' gedeelte van die stukken is de manier om aan te geven dat de prijs die aangegeven staat, de prijs is voor het filter en het vervangen ervan. Renault heeft de 'all in' prijzen geintroduceerd bij hun onderhoud zodat er een standaard prijs is zonder extra verrassingen.

Luchtfilter zou je zelf kunnen doen met een filter van max 15 euro en is echt vlot zelf te doen. Brandstoffilter lijkt mij niet nodig om te doen. Je kunt voor de grap eens naar de dealer bellen en vragen om advies. Over het algemeen zijn ze er heel erg schappelijk mee is mijn ervaring en doen ze niets wat niet nodig geacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Aggressor Brandstoffilter zou ik op basis van km's doen (elke 60k tot 120k), in principe is het vervangen van het brandstof filter bij een diesel vooral op basis van de hoeveelheid water in het filter en niet zo zeer het vuil. Luchtfilter zou ik wel jaarlijks doen, onze lucht is weliswaar redelijk schoon maar we hebben veel zand. Voor de rest wat Fusion zegt ;-)

@TerrorSource Heb je het al met een niet beta versie geprobeerd? Normale ios 12 werkt gewoon i.c.m R-Link net als Android 8.0 en 9.0, ook zonder firmware update. Voor je overige problemen zul je inderdaad je dealer de kans moeten geven om het op te lossen en zal Alphabet daar in eerste instantie niet zo veel voor je kunnen doen. Als je denkt dat je dealer niet capabel genoeg is (wat heel goed kan), ga dan voor een second opinion bij een concullega (zou dat wel in overleg met Alphabet doen). Garantie gaat via Renault Frankrijk dus het maakt niet uit welke dealer je heen gaat om iets te laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 08:08
xx

[ Voor 99% gewijzigd door Noctonix op 06-08-2020 14:48 ]

Freedom for everyone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Noctonix schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:16:
Aanstaande zaterdag de switch maken an een Ford Fiesta MK7 1.25 Benzine motor uit April 2012 met 130000 op de teller naar een Renault Megane Estate 1.5 DCI Expression uit juni 2012 met 181500 op de teller.

Was al tijdje op zoek naar een station wagen diesel (veel woon/werk verkeer). Ik kijk erg uit naar zaterdag :)
Veel geode kilometers gewenst!
Jammer, slechts een Expression en geen Bose die ook veel te koop staat.
Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? Ik kreeg van "wij kopen auto's" een taxatiewaarde van 5,5k voor de mijne (2012 Bose) in het blok 125k km- 150k km. Natuurlijk hanteren zij lage prijzen en heeft een autoverkoper ook z'n marge nodig, maar toch vond ik het erg weinig voor mijn koopprijs van €10k (en nu 15k km later) :/

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 08:08
XX

[ Voor 100% gewijzigd door Noctonix op 24-08-2020 11:21 ]

Freedom for everyone..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
melcon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:15:
@Aggressor Brandstoffilter zou ik op basis van km's doen (elke 60k tot 120k), in principe is het vervangen van het brandstof filter bij een diesel vooral op basis van de hoeveelheid water in het filter en niet zo zeer het vuil. Luchtfilter zou ik wel jaarlijks doen, onze lucht is weliswaar redelijk schoon maar we hebben veel zand. Voor de rest wat Fusion zegt ;-)

@TerrorSource Heb je het al met een niet beta versie geprobeerd? Normale ios 12 werkt gewoon i.c.m R-Link net als Android 8.0 en 9.0, ook zonder firmware update. Voor je overige problemen zul je inderdaad je dealer de kans moeten geven om het op te lossen en zal Alphabet daar in eerste instantie niet zo veel voor je kunnen doen. Als je denkt dat je dealer niet capabel genoeg is (wat heel goed kan), ga dan voor een second opinion bij een concullega (zou dat wel in overleg met Alphabet doen). Garantie gaat via Renault Frankrijk dus het maakt niet uit welke dealer je heen gaat om iets te laten herstellen.
Dit is de 2de dealer al ;)

Alphabet heeft Renault NL aan de oren getrokken. Moet mijn auto weer bij de dealer inleveren en dan gaat Renault NL technisch afdeling met Renault FR technische afdeling(op afstand) mee kijken met de monteurs.

Bellen met iOS werkt weer spontaan.
Beide iPhone's zijn niet herstart de afgelopen 2-3weken, geen nieuwe updates uitgekomen en heb ik niet opnieuw verbinding gemaakt.
Enige wat er gebeurd is is dat een monteur de auto heeft uitgelezen vanwege bovenstaand probleem :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@TerrorSource Mooi! Hopelijk nu wat vooruitgang, nooit fijn als een auto niet naar behoren werkt (en hoort uiteraard goed opgelost te worden!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Het scheelt dat Alphabet er tussen zit, dan wil Renault NL wel de nodige moeite doen gezien het een grote klant is. Als singlebuyer loop je vrij snel tegen een muur op tenzij je andere (juridische) middelen in gaat zetten...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
vhal schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:29:
Het scheelt dat Alphabet er tussen zit, dan wil Renault NL wel de nodige moeite doen gezien het een grote klant is. Als singlebuyer loop je vrij snel tegen een muur op tenzij je andere (juridische) middelen in gaat zetten...
Als dit mijn prive auto had geweest had ik al eerder een jurist een "ingebrekestelling" laten sturen en dreigen met een rechtzaak.

Alphabet treedt nu pas op, na 12 dealer bezoeken. Omdat ze echt niet anders kunnen denk ik.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

TerrorSource schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:35:
[...]
Als dit mijn prive auto had geweest had ik al eerder een jurist een "ingebrekestelling" laten sturen en dreigen met een rechtzaak.
Ik weet er helaas alles van ja... :+ Maar de tegenpartij heeft uitstel gevraagd bij de rechtbank, grappig detail is dat mijn oude Mégane "opeens" uit de verkoop is gehaald, één dag dat de dagvaarding bezorgd werd :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
melcon schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:15:

In december moet hij dus de 2e beurt hebben .. dan heeft ie ongeveer 54.000 gedraaid.
Zou je dan ook de brandstoffilter laten doen? (want ik ga maar 1x per jaar voor onderhoudsbeurt)
En wat is het verschil tussen "All-in dieselfilter compleet" en "All-in dieselfilter element"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Voor €1,21 hangt mijn hoedenplank weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:23
Aangezien het woon-werkverkeer met de privekilometers richting de 30.000km gaat, gaan we toch maar eens kijken naar een diesel. Heb de hybride optie ook bekeken maar daar is de investering toch behoorlijk hoger.
Daar de 1.5 dci blokken als betrouwbaar worden omschreven, kijk ik naar een Megane Estate vanaf 2013.
Zijn hier mensen met tips waarop te letten bij de aankoop of veelvoorkomende problemen. Posotieve of negatieve ervaringen zijn ook welkom. Dan laat ik in de toekomst weten wat het geworden is 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Wij hebben zelf sinds een paar maanden een megane estate van eind 2013. Fase 3. We hebben met een fase 2 en fase 3 proefgereden. Het kan aan de specifieke auto liggen maar ik vond de fase 3 beter sturen en schakelen. En er zit een Rlink systeem in, wat wat moderner is.
De achterremmen slijten wat snel. Dat is een aandachtspunt. En de airco schijnt nog wel eens lek te gaan dus voor aankoop goed checken of die het goed doet.

Het interieur is wat minder degelijk dan ik gewend was bij onze 2007 Clio. Redelijk snel krassen in het plastic en een versie met (nep)lederen stoelen heeft snel een scheur door in en uitstappen.

Het is geen strepentrekker maar wel een erg fijne cruiser. Lekker ruim, behoorlijk zuinig en over het algemeen redelijk rijk uitgerust. Kijk bijv naar een Bose editie. GT line kan ook als je iets sportievers zoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Shiver23 op 09-10-2018 22:02 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Mrjraider schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:25:
Voor €1,21 hangt mijn hoedenplank weer :+
Dealerprijs of iets universeels? :+
Djeen84 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:06:
Aangezien het woon-werkverkeer met de privekilometers richting de 30.000km gaat, gaan we toch maar eens kijken naar een diesel. Heb de hybride optie ook bekeken maar daar is de investering toch behoorlijk hoger.
Daar de 1.5 dci blokken als betrouwbaar worden omschreven, kijk ik naar een Megane Estate vanaf 2013.
Zijn hier mensen met tips waarop te letten bij de aankoop of veelvoorkomende problemen. Posotieve of negatieve ervaringen zijn ook welkom. Dan laat ik in de toekomst weten wat het geworden is 😊
Kijken voor een Bose-editie, die is erg compleet.
Bij mijn zoektocht kwam ik er veel uit 2012 tegen (phase 2), bij allen waren de remmen rondom rond de 90k km gedaan.

Mijn nadeeltjes...
Het start-stop systeem doet het geregeld niet, terwijl hij gewoon aan de voorwaarden zou moeten voldoen (na 40km snelweg, alles warm, etc).
Bij aanschaf was de wang van de bestuurdersstoel gescheurd, maar dit is eenvoudig en snel te laten maken (door de verkopende garage laten doen).

Vraagje voor hier; wat is jullie ervaring met het Megane 3 climate control systeem?
Als ik hem op 22 graden zet in de ochtend (buitentemp +7) is het best comfortabel, maar als ik aan het eind van de werkdag (buitentemp +16) weer instap en hij staat nog op 22, dan is het gewoonweg koud te noemen. Ik zou bijna zeggen dat het voor de sier is en een ouderwetse draaiknop het beter zou doen :/

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Aggressor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

In december moet hij dus de 2e beurt hebben .. dan heeft ie ongeveer 54.000 gedraaid.
Zou je dan ook de brandstoffilter laten doen? (want ik ga maar 1x per jaar voor onderhoudsbeurt)
En wat is het verschil tussen "All-in dieselfilter compleet" en "All-in dieselfilter element"?
Zou hem lekker vervangen voor dat geld, ik gok - maar dat kan ik nergens uit afleiden op de site - dat "compleet" inhoudt dat de behuizing + filter vervangen wordt en bij "element" alleen het filter vervangen wordt en de behuizing opnieuw gebruikt wordt. De behuizing zal bij 54k nog meer dan uitstekend zijn dus element is voldoende :)

@Shiver23 Het zou kunnen dat je die gescheurd bekleding nog onder garantie kan laten vervangen bij de dealer. Daar zit wel een periode aan vast maar vragen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flancor
Vraagje voor hier; wat is jullie ervaring met het Megane 3 climate control systeem?
Als ik hem op 22 graden zet in de ochtend (buitentemp +7) is het best comfortabel, maar als ik aan het eind van de werkdag (buitentemp +16) weer instap en hij staat nog op 22, dan is het gewoonweg koud te noemen. Ik zou bijna zeggen dat het voor de sier is en een ouderwetse draaiknop het beter zou doen :/
Is bij mij inderdaad ook. Zodra de buitentemperatuursensor ongeveer 4 graden onder de ingestelde binnentemperatuur aangeeft komt er veel koude lucht binnen, alsof de airco iets te enthousiast is. De temperatuur een halve tot anderhalve graad hoger instellen is dan meestal voldoende zonder dat het ineens te warm wordt in de auto.

Ik heb ook een keer een kapotte temperatuursensor gehad, dan slaat het systeem helemaal op hol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:55:
[...]

Dealerprijs of iets universeels? :+
Dealer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Flancor schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Is bij mij inderdaad ook. Zodra de buitentemperatuursensor ongeveer 4 graden onder de ingestelde binnentemperatuur aangeeft komt er veel koude lucht binnen, alsof de airco iets te enthousiast is. De temperatuur een halve tot anderhalve graad hoger instellen is dan meestal voldoende zonder dat het ineens te warm wordt in de auto.

Ik heb ook een keer een kapotte temperatuursensor gehad, dan slaat het systeem helemaal op hol.
Op hol slaan doet het niet, dus dat scheelt.
Het idee is net dat je een temperatuur instelt en dat ie daar op blijft. Ik vraag me wel eens af waar de temperatuursensor zit, omdat het zo wisselt :/
Oeh, nice!

Maar goed, een achterruitenwisser-arm incl wisser-rubber voor een Clio 2 kostte ook maar €35, viel mij ook enorm mee.
Aluminium draad-insert in het plastic op een gegalvaniseerde bout 8)7
Na 15 jaar is het aluminium helemaal galvanisch gecorrodeerd en vergaan tot wit poeder :X

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flancor
DropjesLover schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:31:

Op hol slaan doet het niet, dus dat scheelt.
Het idee is net dat je een temperatuur instelt en dat ie daar op blijft. Ik vraag me wel eens af waar de temperatuursensor zit, omdat het zo wisselt :/
In de linker spiegel. Zit een bobbeltje met gaatjes aan de onderkant waarachter de sensor zit.

En op hol slaan was alleen met de kapotte sensor. De sensor dacht dat de buitentemperatuur rond de 50 graden was ipv 7 graden. Dan krijg je hard blazende airco lucht, en dan weer even warme lucht, en weer airco en weer warme lucht. Airco uitzetten werkte toen gelukkig wel. Alleen de ventilator varieerde dan soms nog wat in snelheid maar het werd wel gewoon warm in de auto.

[ Voor 33% gewijzigd door Flancor op 10-10-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 11:09
Ik ben er niet van onder de indruk. Het blaast koud, warm of soms beide tegelijk (helft van mijn gezicht is warm, de andere helft koud).

Nu ik de auto bijna een jaar heb, vind ik dat met meer functies. Het zit er allemaal op, maar werkt vaak (net) niet. Automatische ruitenwissers is ook al zoiets. Soms begint die met 3 druppels als een malle te wissen, maar als het plenst doet ie nauwelijks iets 8)7

Jammer, want m'n Scenic rijdt wel erg prettig. Ben er nu 3 keer mee naar Zweden gereden en dat ging erg lekker :)

Iets anders, ik las hier laatst iets over een developper mode oid van RLink2. Heeft iemand hier al wat mee geprutst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Mrjraider schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:29:
- toeterende remmen: geen oorzaak kunnen vinden. Remmen lopen niet aan. Even afwachten.
Toevallig ook last van een remmende toeter?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
fnoff schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Nu ik de auto bijna een jaar heb, vind ik dat met meer functies. Het zit er allemaal op, maar werkt vaak (net) niet. Automatische ruitenwissers is ook al zoiets. Soms begint die met 3 druppels als een malle te wissen, maar als het plenst doet ie nauwelijks iets 8)7

Iets anders, ik las hier laatst iets over een developper mode oid van RLink2. Heeft iemand hier al wat mee geprutst?
Laat de voorwissers eens vervangen, in ieder geval degene die over de sensor gaat. Als het daar streept krijg je dit effect.

Kijk eens op het Renault forum, daar staat veel info over de developer mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:23
Ik zie dat de Bose editie het meest luxe is? De limited zit er net onder, verschil met name in de geluidsinstallatie?

Daarnaast de vraag hoe een leek het verschil tussen een Phase 2 en 3 ziet 😊
Pagina: 1 ... 16 ... 56 Laatste