Gisteren dus bij bol.com de
Pioneer TS-Q131C besteld. Bol.com zou Bol.com niet zijn als er niet was mis ging met de bezorging. Ik kreeg een niet werkende track en trace code opgestuurd en heb ook niet een mail gehad of ze binnen waren gekomen bij mijn afhaalpunt. Eind van de middag het punt bezocht en ik had mazzel. Er was een pakketje voor mij
Prima verpakt. Twee speakers en tweeters keurig beschermd in een laag piepschuim. In de doos van Pioneer zit een hele gebruiksaanwijzing voor vrijwel alle modellen van Renault. De Twingo, Clio, Scenic en de Megané stonden er allemaal in benoemd. Er staat precies in beschreven hoe je bij de speakers en bij de tweeters komt. Keurig met afbeeldingen etc. Prima dus
Ik heb een Renault Megané 2 uit 2004 met de nog standaard meegeleverde speakers en tweeters. Er zitten tevens twee (nog uitstekend werkende) speakers in beide achterportieren die ik niet vervang aangezien daar (nog) geen reden toe is.
Benodigheden:
- een auto

- Platte schroevendraaier
- Kruiskop schroevendraaier
- Torx 20 schroevendraaier (of bitje)
(in mijn geval - engelengeduld)
Op internet en in de gebruiksaanwijzing staat prima omschreven hoe je bij de speakers en tweeters komt. De beide speakers zitten achter een plastic kap verstopt. Die je gemakkelijk los kan trekken. Advies: begin vanaf de punt van de kap en niet vanaf de scharnier kant

scheelt je trekken.
De beide tweeters zitten onder een plastic kap die je met behulp van de platte schroevendraaier kan verwijderen (voorzichtig omhoog wippen en de tweeter komt tevoorschijn).
In beide deuren trof ik dus twee verrotte speakers aan:
De speakers zitten vast met twee torx 20 schroeven. In de passagierskant zaten ze vrij los en waren ze zo verwijderd. Die van de bestuurderskant zaten muur maar dan ook muur vast

heeft me even wat geduld en kracht gekost (boormachine is stuk gegaan enkele weken terug dus ik had die power niet) maar het is gelukt.
De speaker zelf krijgt zijn signaal van onderstaande stekker. De Pioneer is speciaal gemaakt voor Renault en voor deze aansluiting:
Stekker loshalen is even wringen en je vingers slopen want het zit aardig goed vast geklemd maar nadien kan je de speaker verwisselen. Aangezien het dezelfde aansluiting is is het een kwestie van plug and play. Nadat ik alles had vervangen heb ik eerst het geluid getest voordat ik alles vast heb gemaakt
Voor en na:

Wel duidelijk denk ik waarom ze verwisseld werden
Vastzetten met de bijgeleverde schroeven en klaar.
Beide tweeters ogen nog prima en klinken ook gewoon goed. Maar omdat het een hele set is besloten alles te vervangen (ik was toch bezig)
Deze zaten bij mij in het dashboard. Dus met een schroevendraaier het kapje eraf gehaald, voorzichtig de tweeter uit zijn schulpje gewipt met diezelfde schroevendraaier (voorzichtigheid is geboden). Tweeters verwisselt en teruggeplaatst.
Verschil in beide tweeters:
Alles weer bedekt met bijbehorend kapje en klaar.
Het geluid is zoveel beter, niet normaal
Het oude setje is dan eigenlijk ook rijp voor de kliko