Awesomo4k schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:25:
Mijn referentie is een Fiat punto twinair met 85 pk
Net ook met de lokale dealer gesproken en die gaf al aan dat er een nieuwe productie komt. Wat verwachten ze dan te veranderen? Want mijn 0.9 Fiat zou ook 3.6/100 moeten halen maar als die moet presteren is het eerder 10/100.... Gaan ze dan met WLTP in gedachten lichtere motoren produceren met grote turbo's of wat gaat de generale tendens zijn?
Meer volume, dus in het algemeen gesproken: grotere motoren met variabele geometrie turbo's (hebben veel motoren nu ook al) en andere bakverhoudingen. WLTP test realistischer, met fors meer snelwegtempo erin, dus heb je meer slagvolume nodig om goed erop te kunnen scoren.
Voor wat betreft het verschil tussen de 1.5dCi en 1.6dCi:
De 1.5dCi is een eigen motorfamilie. De 1.6dCi is afgeleid van de briljante 2.0dCi. Heeft daar ook de goede dingen van meegekregen (kleppen/cilinderkoppen) en is voorzien van een ketting. De 1.5dCi is er voornamelijk voor de oude NEDC cyclus gekomen en heeft een distributieriem.
Dit gezegd hebbende is de huidige iteratie van de 1.5dCi een fijne motor die zeker voldoet voor een Mégane. Verwacht geen strepentrekker maar het gaat snel zat allemaal. Zowel de 1.5 als 1.6dCi zijn lijn-4 motoren (4 cilinders in lijn).
Zelf zou ik gaan voor de 1.6dCi als je het toch kunt betalen. Het lijkt een klein beetje meer, maar de koppelkromme is voor de 1.6dCi gewoon heel erg indrukwekkend en dat maakt het net even dat beetje fijner om mee te rijden wat mij betreft.
Verdere tips/dingen om naar uit te kijken: Kijk of je kunt leven met de actieve cruisecontrol als je die wilt hebben. Het systeem heeft beperkte werking (50-140km/u) en buiten dat gebied moet je het volledig zelf doen. Je hebt dan dus ook geen "gewone" cruisecontrolfunctie.
Daarnaast even R-Link2 goed de tijd voor nemen. Probeer ook apple carplay/android auto uit en kijk of je met de implementatie kunt leven. Ik weet niet of je de ingebouwde navigatie wilt gebruiken of niet, maar zo ja, uiteraard even uitproberen.
DAB+: Er zijn meldingen dat het systeem zoals geïmplementeerd in de huidige R-Link2 capabele auto's niet echt top werkt. Relatief fors aantal mensen die problemen hebben met de ontvangst, niet of slecht onthouden van de dab+ zenders (bijv: vergeten van zenders als er overgeschakeld wordt naar FM en andersom) en matige geluidskwaliteit. Ligt natuurlijk deels aan dab+ zelf (nog niet overal uitgerold dus beperkte dekking) en deels aan de gebruikte hardware.
Verder is het zoals met iedere auto. Even kijken naar zithouding (en kijk ook even of je beter zit in een Bose of GT Line) en of het rijden bevalt. 4Control kan wat vreemd zijn als je er niet aan gewend bent, maar het went snel.
Disclaimer: Ik rij zelf in een Vel Satis, bovenstaande dingen zijn afkomstig van dealerbezoeken, testritjes, ervaringen met andere Renault modellen en het internet.