Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSebas
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-08-2024
Het lijkt erop dat er androidauto en Apple carplay beschikbaar is voor medianav evolution. Ik krijg het alleen nog niet aan de praat, iemand anders hier misschien wel?

Bron: YouTube: Renault Media Nav Evolution with Android Auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
PauseBreak schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:30:
[...]

Als ik het me goed herinner wordt de R-Link Store via simkaart in de auto aangesproken.
Klopt, werkt hetzelfde als een tom tom met live services. Kan dus zijn dat je Tom Tom moet bellen om de sim kaart te activeren (Renault kan dit niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:13
melcon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:04:
@adinsx
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling) --> slotvanger beter afstellen
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest) --> minimum is goed, kijk je warm of koud?
Life-hammer mist (vergeten denk ik) --> hangt van je dealer af... wordt niet door de fabrikant meegeleverd. je dealer was toch je vader, vast vergeten ;-)
Windgeruis bij voorportier met veel (zij)wind --> niet zo als bij de clio een bekend euvel... raamrubbers controleren zou ik zeggen.
En in Neutral-stand blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is. --> dat is inderdaad software.
Gister is de GT mee geweest met pa naar de huisdealer voor de controlebeurt en wat puntjes om op te lossen. Een kleine update (waar een ander ook wel wat aan kan hebben denk ik).

Motorkap klappert
De motorkap klappert / beweegt behoorlijk op de snelweg bij voorliggers (luchtwerveling), ik vermoed dat de slotvanger wat strakker afgesteld moet worden. De klep is te bewegen als deze dichtzit.

-> Motorkapslot is wat strakker afgesteld. Opgelost dus.

Koelvloeistof op minimum
Waarschijnlijk heeft er een luchtbel in gezeten, het peil staat op of net onder minimum

Is bijgevulg, opgelost

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht.

Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?

Windgeruis bij voorportier
Bij (zij)wind is er veel windgeruis te horen bij de voorportieren, is dit een bekend probleem?

Helaas, geen bekend probleem en ook lastig te simuleren. In de herfst kijken we er weer naar

EDC blijft lang in versnelling hangen
In de Neutral-stand (rij alleen in Neutral en Sport) blijft de EDC soms lang in de 3e of 4e versnelling handen, ook als je iets met het gas speelt. Hier zou nieuwe software voor moeten zijn.

Was al bekend, er is nieuwe software beschikbaar sinds kort wat dit probleem weg moet nemen, en daarnaast de EDC soepeler én sneller laat reageren. En in de praktijk? Zeker merkbaar in Neutral. Je voelt minder een 'schok' bij vooral terugschakelen. In Sport gaat het nog altijd razend snel, dus dat is lastig aan te voelen. Terugschakelen gaat wel soepeler.
In ieder geval blij mee d:)b

Niet vol te tanken
Keer op keer krijg ik niet meer dan 38 tot 39 liter benzine in de brandstoftank (50L), ondanks dat ik hem nagenoeg leeg rij (nog 20 – 30 km actieradius). Na het tanken blijft de tankmeter ook iets onder het 1/1 teken staan in plaats van iets erboven of er op. Is dit een bekend probleem?

En ook hier speelt software een rol. De interpretatie van vlottermeter naar dashboard en dus ook het reservelampje is een aanpassing op. Kortom, ook nieuwe software en zou nu goed moeten zijn. De tank zit nog vol, dus dat wordt pas einde week duidelijk. Wel zag ik met een tankgemiddelde van 1:10,7L/100 dat hij nog 490 km inschat. Dat lijkt hoopgevend. ;)

Suizend / metaalachtig geluid airco
Ik hoor een metaalachtig (twee metalen schijven op elkaar), of suizend geluid. Zowel bij rijden of stilstaan. Ik vermoed uit het aircosysteem want meestal is het weg als ik de airco handmatig uitzet. Ook hier geldt, een bekend probleem in Actis? De airco koelt wel goed.

Helaas, ook niet te simuleren. Ze hebben de auto ruim een half uur laten draaien met de climate op standje vrieskist, maar er werd geen geluid hoorbaar. Ik hoor het dan weer wel als je enige tijd op pad bent. Lastig uit te leggen, maar ik ga het na de zomervakantie maar eens proberen op te nemen.

Al met al, nuttige dingen en nog wat puntjes ter aandacht voor na de zomervakantie. Vanavond haal ik de caravan uit de stalling en mag de GT alvast een stukje wennen aan 1500 kg vooruit trekken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 14:12
adinsx schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:50:
[...]

Life-hammer ontbreekt
Ik kan de life-hammer niet vinden in de auto. Wellicht vergeten? Ik meen dat ik hem zelf zou monteren, maar na aflevering niet meer aan gedacht.

Ligt in de auto (op mijn verzoek nog niet gemonteerd), dus ga even een mooi plekje zoeken. Tips?
Ik weet dat jij veel tijd steekt in het onderhoud en mooi houden van jouw auto, maar voor de lifehammer zou ik gewoon de zijkant nemen van de middenconsole. Dat ding zit er niet voor de sier. Bij mij heeft de dealer dat gedaan, dus hoe en wat kan ik je niet vertellen ;)
Hij zit er ook niet echt in de weg trouwens (volgens mij vrouw dan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Dat is inderdaad wel de standaard plek. Alleen zie ik hem dan met instappen. Althans, de eerste tijd.
Skoda monteert de lifehammer aan de binnenzijde van de instapdorpel. Is ook nog wel een optie. Vanavond maar eens kijken waar ie het makkelijkst past en minst lelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Aan de zijkant van de middenconsole/dorpel vind ik zelf echt een onlogische plek.
Als je op z'n kop in de sloot ligt en je hangt in de gordel, dan kunnen de meeste mensen echt niet overeind komen om naar de lifehammer te grijpen.

De meest veilige en beste plek is naar mijn idee toch echt boven je hoofd aan het plafond. Maarja, dat vinden de meeste mensen er niet uitzien :P

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Het beste is om gewoon de auto niet op de kop in de sloot te parkeren :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Gekkenhuis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:02:
Aan de zijkant van de middenconsole/dorpel vind ik zelf echt een onlogische plek.
Als je op z'n kop in de sloot ligt en je hangt in de gordel, dan kunnen de meeste mensen echt niet overeind komen om naar de lifehammer te grijpen.

De meest veilige en beste plek is naar mijn idee toch echt boven je hoofd aan het plafond. Maarja, dat vinden de meeste mensen er niet uitzien :P
Mocht je dan gaan rollen met je auto, kop je een lifehammer, ook niet ideaal :P

Bij mij ligt ie in het portiervak en daar kan ik bij als de gordel volledig aangespannen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Wel een goede. Even vastsnoeren in de stoel en dan kijken waar je nog bij kan. Vanavond eens uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Knul schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:23:
[...]

Mocht je dan gaan rollen met je auto, kop je een lifehammer, ook niet ideaal :P

Bij mij ligt ie in het portiervak en daar kan ik bij als de gordel volledig aangespannen is.
Ligt hij daar nog als je bent gaan rollen? In het water komt hij dan natuurlijk vanzelf voorbij gedreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
la_fusion schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:42:
[...]

Ligt hij daar nog als je bent gaan rollen? In het water komt hij dan natuurlijk vanzelf voorbij gedreven :+
Kweenie, nog niet geprobeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:14
Omdat een van de achterbanden een bult op de wang heb ik vandaag beide achterbanden laten vervangen. Een afspraak gemaakt met een website dinsdag, voor vandaag. Gisteren een telefoontje gehad en de monteur zou vandaag rond tussen 17.00 en 18.00 hier voor de deur staan. Om 15.00 werd ik gebeld - je raadt het niet 8)7 - de verkeerde maat banden heeft de monteur bij zich, of hij zaterdag om 14.00 mag komen. Omdat ik de auto morgen nodig heb en niet wil rijden met een band die karkasbreuk heeft heb ik gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga.

15 minuten later word ik teruggebeld dat de eigenaar zelf de banden komt brengen rond 18.00 en dat later de monteur de banden komt monteren.

En inderdaad om 18.05 gaat de bel en komt er iemand 2 banden brengen en rond 18.40 de monteur voor de deur. Netjes gemonteerd op straat, wat ook nog eens 60 € scheelde met de garage.

Nu nog even de velg laten maken.

Omdat foto's meer dan 1000 woorden zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://7vqi1g.am.files.1drv.com/y4mDxgKCyhVIlDt0ERbza0S2JxH48fNcDh3l8Kp1P8UHJSAkbjGHUStDUKPJXMzfrrMtWPMc4hlRyYJwgu5oO9ZDG31USKx4axACumXT4reR5iVent7bFdu8V_O0uYDctU6S_K2VEYe0CgGSLtGQnpnFsb1YrPwtMSgdRjFXtGWvhotsJiF-XS3ZHMotIXYB24LZ6J9c2eLW7B0CEErd-KmMw?width=495&height=660&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://7pqi1g.am.files.1drv.com/y4mbjL1JpqD3ECXZ3HsnIvlCFcObRbMmm7KhDSGMjANA_mU0TeIFzWLIx1YfZrUAodWvpjhdoWsBA_jUM8zYzzZDXG6oFqZPJmQkQDo626OV_omY98Hh6KjbGA5uCw8nZC-IJd8kd5L0w3i_BZDIM8KQzU5yxckAdPV0r-UW0OhD6zBercJyYoATw2knKFC3_vBtHJvjGol0pa8na2JQTO7SA?width=660&height=495&cropmode=none

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zeer fijne banden, heb ze ook onder mijn Laguna. Gaat als een speer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
daandegoeiste schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:37:
Zeer fijne banden, heb ze ook onder mijn Laguna. Gaat als een speer :)
Ik heb ze ook op aanraden van een Instagrammer, wilde eerste Kleber Dynaxer HP3 zoals de dealer vóór gemonteerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:17
Van Kleber wordt niemand vrolijk. Doen niet wat de naam suggereert helaas. Die Michelins zijn gelukkig wel goede banden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Zijn inderdaad top banden, de opvolger is nog beter (PS4) maar je kan hier geweldig hard mee hoeken. Prima service uiteindelijk nog, dat de eigenaar de bandjes even komt brengen.

@PauseBreak Kleber is het B label van Michelin en wordt gewoon in de Michelin fabriek geproduceerd. Ze hebben uiteraard niet de high performance varianten (PSS/PS4/Primacy) maar voor de rest zijn het prima banden op het niveau Energy. Athlon monteerd ze b.v. standaard op hun leasers als de af-fabriek gemonteerde banden versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja dat weet ik. Verandert mijn mening over Kleber niet. Zeker in natte omstandigheden ben je meer aan het glijden dan rijden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
melcon schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:20:
Zijn inderdaad top banden, de opvolger is nog beter (PS4) maar je kan hier geweldig hard mee hoeken. Prima service uiteindelijk nog, dat de eigenaar de bandjes even komt brengen.
Ik dacht juist gelezen te hebben dat de PS4 een trede lager is dan de PSS? De PS4S zou wel de opvolger zijn van de PSS maar is er niet in de maat 225/45/18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
pretpik schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:05:
[...]

Ik dacht juist gelezen te hebben dat de PS4 een trede lager is dan de PSS? De PS4S zou wel de opvolger zijn van de PSS maar is er niet in de maat 225/45/18.
Je hebt gelijk, inmiddels is dat zo! De PS4 was de opvolger van de PSS maar omdat dit onduidelijk was hebben ze de PS4 hernoemd naar PS4s en ondertussen ook nog een opvolger van de PS3 geintroduceerd onder de naam PS4 :P Om het duidelijk te houden :+ De PS4s is er inderdaad alleen nog vanaf 19 inch dus was sowieso geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Je verwacht het niet :F :F Gewoon pech of slordigheid?

Afbeeldingslocatie: https://8vqi1g.am.files.1drv.com/y4m2fZiDfZRTf4AoVOQy8kHMnOAASh_fAlg-O1ruBsiSt2O699W02PavLx4D7FxNzS0HarS7MuBMwc0izqVY_6M6h5io86IevUkDnaHrF0qRmLSCKi15mLvFR80gbyKC4SOg7a_ObXAUpRZNxoGnNCOmvhsGxcylVMg_Lz_1K-TegXw8iAcdDi8V97WUxY6kMgk7jBNIfgEMYBWJ18VD_yIQg?width=495&height=660&cropmode=none

[ Voor 8% gewijzigd door pretpik op 22-06-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Slordig. Die dingen moeten bij de Laguna iedere keer dat je nieuwe banden erop zet opnieuw worden ingeleerd.

Toevoeging: het heeft verder geen gevolgen trouwens. Ik rij al een paar maanden met die melding in mijn scherm omdat de sensoren in de zomerset het niet doen.

[ Voor 42% gewijzigd door PauseBreak op 22-06-2018 15:51 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
PauseBreak schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:49:
Slordig. Die dingen moeten bij de Laguna iedere keer dat je nieuwe banden erop zet opnieuw worden ingeleerd.
Door de dealer? Het gaat het een half uur rijden goed, komt het 2-3 min in beeld en verdwijnt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
pretpik schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Door de dealer? Het gaat het een half uur rijden goed, komt het 2-3 min in beeld en verdwijnt het weer.
Dealer of universele garage als die de juiste hardware hebben (vaak wel want die sensoren zijn niet Renault specifiek). Kost zo rond de 5 minuten per band maximaal.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
PauseBreak schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:52:
[...]

Dealer of universele garage als die de juiste hardware hebben (vaak wel want die sensoren zijn niet Renault specifiek). Kost zo rond de 5 minuten per band maximaal.
Mooi, dan mogen ze daarvoor terug komen.

EDIT: Even advies ingewonnen bij een Renault expert en die zegt dat of het aluminium ventiel gescheurd is, of de sensor los is gegaan van de velg. Te ruig mee om gegaan dus.

[ Voor 21% gewijzigd door pretpik op 22-06-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

Ik zag dat de 1.2TCe voor de Clio IV min of meer uit de configurator verdwenen is, ws wordt deze opgevolgt door de nieuwe 1.3 TCe? Nou was ik wat boekjes aan het vergelijken en het blijkt dat de 1.2 TCe 115 (H5F) die nu in mijn Megane3 zit dus ook gebruikt werd voor de Clio IV, Captur en Megane IV. Nou vond ik op meganeforum een niet al te bemoedigend topic over stotterende Meganes met die motor (waaronder een post @adinsx ) maar ik ben benieuwd bij wie in topic dit speelt.

Tijdens mijn proefrit met de TCe 120 in de Clio IV merkte ik er weinig van maar wat er niet is kan nog komen :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 23-06-2018 20:44 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
Omdat ik soms te pas en te onpas kraakjes hoor gisteren over waar 2 plastic delen elkaar raken ingevet met kogellagervet. Ook de middemarmsteun uit elkaar gehaald en de middentunnel. Kreeg alleen de automaatpook er niet af. Tot nog toe als je er op drukt kraak het plastic ook niet meer.

Iemand trouwens een idee wat de witte balk onder de radio is? Op de foto is het lastig te zien.

Afbeeldingslocatie: https://8fqi1g.am.files.1drv.com/y4mq6TixkWd7hNYRQhsAbDm7INMq4GFhmYPOVi7jFdhJz1qmURv5LVTB5H0EJDTg-4SpIlr1bUlmyicOjB-BeYSGyEwsDQ-SLtayh9--lTgLcdmeInV3tr08ivi9CG6lhhvGP7DHVBSfYGrfkK2-hSwVu9AcCaxdXAeYFT08Kp3cdvjOxUJ2xou7fCRjHp3rZorrZTLBrNEGFjQjjS5GHDh1w?width=495&height=660&cropmode=none

[ Voor 7% gewijzigd door pretpik op 24-06-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Kraakjes zijn ronduit irritant! Ik kan de balk op de foto niet direct zien maar waarschijnlijk is het de balk waar het gehele dashboard op gemonteerd zit (hij loopt horizontaal?).

@vhal Zou me er niet druk om maken, als je gaat zoeken kun je altijd wat vinden uiteraard. Over het algemeen genomen ga je echt weinig problemen ondervinden met die motor. Die 1.3 TCe ga je absoluut terug vinden in de clio, waarschijnlijk zo rond september (iets met WLTP :P de voornaamste reden dat deze motor bestaat).

[ Voor 47% gewijzigd door melcon op 25-06-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
melcon schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:27:
Kraakjes zijn ronduit irritant! Ik kan de balk op de foto niet direct zien maar waarschijnlijk is het de balk waar het gehele dashboard op gemonteerd zit (hij loopt horizontaal?).
Gevonden, het is de antenneversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ah dat is heel wat anders :+ :P

[ Voor 13% gewijzigd door melcon op 26-06-2018 07:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Inmiddels is de Megane 3 sinds gisteren de deur uit en rijden wij rond met de Clio IV Estate TCe120 (phase2). We leveren iets in qua ruimte, vooral de achterbank is wat krapjes maar vooralsnog zitten daar alleen 2 kinderen in van 2 en 4. De kofferbak is wat minder diep en smaller maar onder de afdekplaat heb je nog een centimeter a 15-20 ruimte over.

Qua rijeigenschappen – voor zover ik daar wat zinnigs over kan zeggen na 50KM – heeft de Clio een behoorlijk direct stuurgedrag, tegen het lichte aan maar wel met voldoende gevoel. De Megane stuurde wat zwaarder. Wel is de Clio wat rumoeriger op de weg maar dat kan wellicht te maken hebben dat het ding nu nog op 16”eco-banden staat van Michelin. T.z.t wil ik deze set velgen gaan gebruiken voor winterbanden en voor de zomerset een 17”inch op de kop tikken maar dit is even voor latere zorg. Wel vond ik de Clio wat nerveus op hogere snelheden (lees: > 135km/h), de achterkant wordt dan zoekerig/nerveus. Het onderstel van de Clio lijkt ook wat stugger te zijn dan de Megane wat meer een ‘frans’ gevoel had qua comfort.

De Tce120 motor is wel een fijn ding in de Clio, stil wanneer het moet maar de motor wil absoluut vooruit wanneer het echt moet. Misschien iets te veel want het nodigt wel continue uit om even snel door te trekken. :P Naar mijn gevoel rijdt de Clio vlotter dan ik gewend was van de Megane. Wel ga ik eens kijken wat deze motor doet op 98-octaan benzine daar ik her en der heb gelezen dat de meeste motoren wat fijner lopen. Niet dat deze rot loopt maar testen kan geen kwaad.

Als de laatste de kleur, Rouge Intens; vooral in het zonnetje valt deze op. Het hangt ergens tussen dieprood en oranje in. De ‘rondingen’ komen dan mooi naar voren door deze kleur, iets wat je ook goed ziet met de andere rode variant Rouge Flamme en de blauwe kleur.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:09

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Hoi allen,

Ik heb mijn nieuwe Renault Mégane in ontvangst mogen nemen gisterenavond :)
Uiteraard wat fotootjes gemaakt :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al met al ziet er zo op het eerste gezicht hartstikke mooi uit 8)
Nu hopen op fijne en veilige KM's :)
Nog even een korte samenvatting van welke uitvoering het is, het betreft een Renault Mégane dCi 110 EDC Série Signature Exclusiv in de kleur Blue Cosmos, met als optie het Schuifkanteldak.
Als accessoires heb ik deze hele 'nuttige' zaken erbij:

- Haaienvin
- Drempelverlichtin
- Slotbouten
- Bagageruimtebak omkeerbaar
- Dakdragers
- Brandblusser

Ben benieuwd hoe die gaat bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:18:
Hoi allen,

***members only***

Nog even een korte samenvatting van welke uitvoering het is, het betreft een Renault Mégane dCi 110 EDC Série Signature Exclusiv in de kleur Blue Cosmos, met als optie het Schuifkanteldak.

- Haaienvin
- Drempelverlichtin
- Slotbouten
- Dakdragers
- Brandblusser

Nice. De kleur staat em goed :) (heb ik ook :9 ). Ik heb alleen dat witte stickertje niet op m'n portier, hoort die erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:09

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Bartjeh schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:22:
[...]

Nice. De kleur staat em goed :) (heb ik ook :9 ). Ik heb alleen dat witte stickertje niet op m'n portier, hoort die erop?
Yep volgens de dealer hoort die bij de aflevering erop geplakt te worden maar schijnt dat vrijwel altijd vergeten te worden ofzo. Misschien dat @adinsx of @melcon hier meer over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Mooie auto, goede kleurstelling ook :). Veel veilige kilometers gewenst!

[ Voor 32% gewijzigd door pretpik op 29-06-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
Bartjeh schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:22:
[...]

ik heb die sticker ook niet, niet een heel groot gemis maar toch. Mooie kleur !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:21
dstaals schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:16:
[...]

ik heb die sticker ook niet, niet een heel groot gemis maar toch. Mooie kleur !
Hier hetzelfde, ook geen stickers. Maar zoals gezegd, geen gemis. Heerlijke complete auto. Ik heb de estate in blanc nacre en heb de vin in kleur mee laten spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:23:
[...]

Yep volgens de dealer hoort die bij de aflevering erop geplakt te worden maar schijnt dat vrijwel altijd vergeten te worden ofzo. Misschien dat @adinsx of @melcon hier meer over weet.
Mooie wagen hoor!! Stickertje zou goed kunnen, dat is altijd bij landspecifieke uitvoeringen waarbij de sticker door de dealer geplakt dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 14:12
Hoi allen,

***members only***

- Haaienvin
- Drempelverlichtin
- Slotbouten
- Dakdragers
- Brandblusser

Ah nice. Heb dezelfde kleurstelling en motor/bak combinatie, maar dan in estate uitvoering. Heerlijke reisauto.
De cruisecontrol is nog steeds in stapjes van 2. Maar met ACC is dat geen groot gemis voor mij. En de sfeerverlichting vind ik juist wat toevoegen aan het binnenste 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
Hoi allen,

***members only***

- Haaienvin
- Drempelverlichtin
- Slotbouten
- Dakdragers
- Brandblusser

Heb je nou koplamp verstelling daar links zitten? Op LED lampen? :?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week na lang wachten mijn Megane Estate Bose 1.2Tce EDC mogen ontvangen. Jammer genoeg geen 1.3 geworden.

Ik zie een aantal nieuwe ontwikkelingen in de versies die ik volgens mij nog niet eerder heb gezien:
- Zoals hierboven ook al opviel: koplampverstelling op de LED koplampen?
- Koplampsproeiers? Deze heb ik nog niet gezien op de Megane 4, of ik heb ze ergens gemist.

Merk dat de EDC automaat nog wat in moet leren, maar wat rijd dat toch fijn... Wegrijden is wel even wennen. Je merkt dat hij snel in de toeren schiet als je een beetje vlot wil wegrijden. Voor de eerste periode probeer ik hoge toerentallen toch te voorkomen. Is toch een beetje inhouden met een nieuwe auto 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@Priyantha Bleeker mooie wagen. Ik heb zelf een Serie Signature Exlcusiv, zonder dat stickertje (gelukkig ;) ). Heb hem sinds 1 december en de eerste 20K kilometers heb ik er op zitten. Hij bevalt heerlijk! Ik heb zelf de blue berlin uitvoering, zie:
miicker in "Het grote Renault topic - Deel 6"

Verder was ik nog aan het twijfelen over de haaienvinantenne, die had ik er gratis op kunnen hebben, maar vond het toen niet heel mooi, achteraf wel een beetje spijt van. Ik wilde de portierverlichting ook, maar dat werd me heel erg afgeraden door de dealer, die vertelde namelijk dat die batterijen bijna iedere maand leeg zijn, dus ben benieuwd naar jouw ervaring :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:14

DropjesLover

Dit dus ->

Zo'n sharkfin wil in ook wel op mn Megane 3. Ook omdat er iets niet helemaal lekker zit, soms kraken meerdere zenders enorm, een dag later op het zelfde traject niet meer.
Iemand die toevallig weet wat ik moet hebben en of het inbouwen zelf kan? De hele hemel er uit pakken is nogal een gedoe :/

Anders puntje wat me afgelopen week opviel... Met warme (1.5 diesel) motor van stilstand even lekker doortrekken tot 130km/u met in z'n 3 en 4 lekker tot 4000rpm, even alles doorblazen bij knooppunt Hooipolder, leidde tot... Nouja, gestotter? Alsof de snelheidsbegrenzer net in wil grijpen (bijv ingesteld op 50 km/u maar je bent net bij 47km/u), maar er toch doorheen trekt. Geen vloeiende acceleratie. Iemand een idee? EGR klep ofzo?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BubbaNL
  • Laatst online: 18:21
The Wizard schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:08:
[...]

Heb je nou koplamp verstelling daar links zitten? Op LED lampen? :?
Ik heb ook zo'n wieltje, automatisch verstelbare verlichting is wat ik begreep niet meer verplicht bij LED. Dus zit er niet meer op. Kon het ook niet als optie krijgen. Jammer want vond het erg fijn met Xenon op de 3. Even als de sproeiers trouwens :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
BubbaNL schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:36:
[...]

Ik heb ook zo'n wieltje, automatisch verstelbare verlichting is wat ik begreep niet meer verplicht bij LED. Dus zit er niet meer op. Kon het ook niet als optie krijgen. Jammer want vond het erg fijn met Xenon op de 3. Even als de sproeiers trouwens :'(
Sproeiers zijn idd niet meer verplicht. Ben nu wel een keer blij met mijn 1,5 jaar oude Megane 4, daar gaan de LEDjes nog automagisch op en neer :P
DropjesLover schreef op zondag 1 juli 2018 @ 01:15:
Zo'n sharkfin wil in ook wel op mn Megane 3. Ook omdat er iets niet helemaal lekker zit, soms kraken meerdere zenders enorm, een dag later op het zelfde traject niet meer.
Iemand die toevallig weet wat ik moet hebben en of het inbouwen zelf kan? De hele hemel er uit pakken is nogal een gedoe :/

Anders puntje wat me afgelopen week opviel... Met warme (1.5 diesel) motor van stilstand even lekker doortrekken tot 130km/u met in z'n 3 en 4 lekker tot 4000rpm, even alles doorblazen bij knooppunt Hooipolder, leidde tot... Nouja, gestotter? Alsof de snelheidsbegrenzer net in wil grijpen (bijv ingesteld op 50 km/u maar je bent net bij 47km/u), maar er toch doorheen trekt. Geen vloeiende acceleratie. Iemand een idee? EGR klep ofzo?
Een diesel heeft toch geen (toeren) begrenzer? Ik dacht dat de brandstofpomp altijd de beperkende factor was...

[ Voor 48% gewijzigd door The Wizard op 01-07-2018 12:10 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Hij bedoelt de begrenzer die je zelf in kunt stellen als ik het goed lees. De andere functie van het knopje cruisecontrol dus.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

The Wizard schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Een diesel heeft toch geen (toeren) begrenzer? Ik dacht dat de brandstofpomp altijd de beperkende factor was...
Dat zou nog eens niet zo'n gek idee zijn, dat er iets hapert in de brandstoftoevoer...
Maar ik doelde inderdaad op wat @PauseBreak zegt.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Mijn probleem dat Bluetooth en elke radiozender stopt voor de filemelding en daarna weer verder gaat terwijl filemeldingen uitstaan ligt inmiddels bij renault nl.

Weet iemand hoelang het ongeveer duurt vooordat zij antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
The Wizard schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Sproeiers zijn idd niet meer verplicht. Ben nu wel een keer blij met mijn 1,5 jaar oude Megane 4, daar gaan de LEDjes nog automagisch op en neer :P

[...]

Diesels waarbij de inspuiting mechanisch verloopt (lijnpomp, meestal bediend door een extra nokkenas) hebben een mechanische toeren begrenzing. Deze begrenzing zit in een regelaar die ook het stationair toerental regelt (het gaspedaal is dus niet direct verbonden met de regelschuif).

Elektronisch aangestuurde diesels (magnetisch gestuurde injectoren, piezo injectoren, de magnetische werden ook gebruikt bij de pomp verstuivers) hebben uiteraard gewoon een toerenbegrenzer in de ecu net als bij een benzine motor.

Maar het klopt inderdaad dat diesel ook een natuurkundige beperking heeft kwa toerental (en daar doel je denk ik ook op). Diesel verbrand namelijk aanzienlijk langzamer als benzine, dus bij hogere toerentallen opent de uitlaatklep voor de verbranding klaar is. Enigszins afhankelijk van de motor en dan vooral de grote en vorm van de verbrandingskamer maar ruwweg ligt dit punt rond de 5000 toeren. Je krijgt dan uiteraard wel vlammen uit de uitlaat 8) maar vermogen voegt het dan niet meer toe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empy
  • Laatst online: 10:53

empy

Rijdt rondjes

DropjesLover schreef op zondag 1 juli 2018 @ 01:15:

Dat heb ik ook eens bij de dealer neergelegd (Megane 3, 1.5 dCi). Zij gaven toen aan dat door het warme weer de airco-pomp/koppeling dit kon veroorzaken. Dat hij inderdaad ineens inhoudt en weer doorgaat. Hij doet dit ook enkel bij warm weer.

Wat ik zelf vervelender vind is dat de mijne tegenwoordig bij starten telkens vraagt of ik de rem+start in wilt drukken en niet meer automagisch start bij indrukken koppeling+startknop. Lijkt dat er ergens een sensor ;w is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
sgouman schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:21:
Mijn probleem dat Bluetooth en elke radiozender stopt voor de filemelding en daarna weer verder gaat terwijl filemeldingen uitstaan ligt inmiddels bij renault nl.

Weet iemand hoelang het ongeveer duurt vooordat zij antwoorden
Geen idee, maar op welk model is dit? Hiervoor had ik een megane3 en daar zat het volgens mijn in het menu waar je alleen vanuit stilstand bij kon (knopje op rechterpook achter stuur). De instellingen in de tomtom veranderde er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op maandag 2 juli 2018 @ 07:52:
[...]

Diesels waarbij de inspuiting mechanisch verloopt (lijnpomp, meestal bediend door een extra nokkenas) hebben een mechanische toeren begrenzing. Deze begrenzing zit in een regelaar die ook het stationair toerental regelt (het gaspedaal is dus niet direct verbonden met de regelschuif).

Elektronisch aangestuurde diesels (magnetisch gestuurde injectoren, piezo injectoren, de magnetische werden ook gebruikt bij de pomp verstuivers) hebben uiteraard gewoon een toerenbegrenzer in de ecu net als bij een benzine motor.

Maar het klopt inderdaad dat diesel ook een natuurkundige beperking heeft kwa toerental (en daar doel je denk ik ook op). Diesel verbrand namelijk aanzienlijk langzamer als benzine, dus bij hogere toerentallen opent de uitlaatklep voor de verbranding klaar is. Enigszins afhankelijk van de motor en dan vooral de grote en vorm van de verbrandingskamer maar ruwweg ligt dit punt rond de 5000 toeren. Je krijgt dan uiteraard wel vlammen uit de uitlaat 8) maar vermogen voegt het dan niet meer toe :P
Weer wat geleerd, ik wist niet dat dat de reden is dat een diesel nooit meer toeren draaien :P
empy schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Dat heb ik ook eens bij de dealer neergelegd (Megane 3, 1.5 dCi). Zij gaven toen aan dat door het warme weer de airco-pomp/koppeling dit kon veroorzaken. Dat hij inderdaad ineens inhoudt en weer doorgaat. Hij doet dit ook enkel bij warm weer.
Hmmm, vreemd, dat zou er op duiden dat de aircopomp toch niet regelmatig loopt. Die wordt verbonden met de motor met een magneetkoppeling en kan eigenlijk niet meer of minder toeren draaien. Wat wel kan is dat het koelmiddel laag staat, dat de zuigkant van de compressor meer/minder volume voor z'n kiezen krijgt.

Maar het blijft vreemd, ook omdat het alleen bij 3000+ toeren is in z'n 3 en 4, en in z'n 2 merk je er niks van.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Bartjeh schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:05:
[...]

Geen idee, maar op welk model is dit? Hiervoor had ik een megane3 en daar zat het volgens mijn in het menu waar je alleen vanuit stilstand bij kon (knopje op rechterpook achter stuur). De instellingen in de tomtom veranderde er niks aan.
Clio 4 met rlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik was een beetje aan het spelen met de DAB+ ontvanger in de Medianav software, echter had ik een zender geselecteerd die blijkbaar geen bereik had. Sindsdien staat het ding vast en komt er geen geluid uit. Van zender wisselen lukt ook niet, op de één of andere manier blijft hij op die zender staan die ik had geselecteerd. Het enige wat ik niet heb geprobeerd is om de motor uit te zetten, kaart uit de slede te halen, er weer in te stoppen en de motor te starten. Ik ga er maar even vanuit dat dit wel helpt.

Gelukkig hebben we de FM nog :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
DropjesLover schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:41:
[...]

Weer wat geleerd, ik wist niet dat dat de reden is dat een diesel nooit meer toeren draaien :P

[...]

Hmmm, vreemd, dat zou er op duiden dat de aircopomp toch niet regelmatig loopt. Die wordt verbonden met de motor met een magneetkoppeling en kan eigenlijk niet meer of minder toeren draaien. Wat wel kan is dat het koelmiddel laag staat, dat de zuigkant van de compressor meer/minder volume voor z'n kiezen krijgt.

Maar het blijft vreemd, ook omdat het alleen bij 3000+ toeren is in z'n 3 en 4, en in z'n 2 merk je er niks van.
Het klopt inderdaad dat aircopomp in/uit geschakeld wordt afhankelijk van toerental en vermogensbehoefte (wanneer je veel vermogen vraagt om te acceleren zal de aircopomp tijdelijk uitgeschakeld worden). Dit is uiteraard merkbaar, zeker wanneer de pomp veel vermogen vraagt om te koelen (in warme omstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:25
@melcon Hoort 'ie dit ook te doen bij een Megane II? Bij mij gebeurt dat namelijk niet heb ik de indruk, met airco aan is hij namelijk niet vooruit te trappen op sommige momenten.
Het systeem is recentelijk opnieuw gevuld, dus er zou voldoende in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
Vandaag iets raars met m'n nieuwe megane. Start stop schakelt netjes de auto uit bij het stoplicht, alleen toen ik m'n rem weer loslaat starte die niet meer. Moest de auto terug in neutraal zetten, auto starten -> wegrijden. Had het vorige week ook al een keer. Iemand die dit probleem herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

perslucht schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:39:
@melcon Hoort 'ie dit ook te doen bij een Megane II? Bij mij gebeurt dat namelijk niet heb ik de indruk, met airco aan is hij namelijk niet vooruit te trappen op sommige momenten.
Het systeem is recentelijk opnieuw gevuld, dus er zou voldoende in moeten zitten.
Normaliter betekent airco aan = magneetkoppeling bekrachtigd = motor en compressor gekoppeld.
Het zou kunnen dat bij de Megane 3 hier een "slimmigheid" is ingebouwd dat bij hoge vermogensvraag (snelle accelleratie) de magneetkoppeling kort ontkoppelt. Wanneer dat maar voor een halve seconde gebeurd krijg je dus gestotter in je versnelling.

Plausibel en geruststellend dat het zo hoort, maar ik zou het zelf anders afgesteld hebben :P

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@perslucht In principe wel, bij de Megane II is het wel eenvoudiger in de zin dat je echt vollast moet draaien voor de ECU het signaal naar de magneetkoppeling onderbreekt. Bij de megane 3 en later wordt er echt vanuit vermogensvraag gerekend (met zelfs daarbij ook gaspedaal stand en hoe snel het gaspedaal is ingedrukt meegenomen).

@Bartjeh Er wordt niet aan 1 van de voorwaarden voldaan voor herstarten, en dat kan in principe van alles zijn. Bij volgende beurt even laten uitlezen, storing wordt wel opgeslagen. Als het erger wordt even tussendoor langs gaan.

@DropjesLover Die "slimmigheid" zit al in veel auto's vanaf mid jaren 90 ongeveer. Weliswaar eenvoudiger (vollast = airco uit, i.p.v. rekenen naar vermogensvraag) maar desalniettemin aanwezig. Als je de schemas bekijkt zie je ook dat het airco signaal via de inspuitcomputer loopt en niet rechtstreek naar de airco pomp. De inspuit computer is de laatste in de reeks en bepaald dus uiteindelijk of de airco wel of niet ingeschakeld wordt. Het kort ontkoppelen is inderdaad wel goed merkbaar, een aircopomp met variabele opbrengst zou minder merkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
melcon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:18:
@Bartjeh Er wordt niet aan 1 van de voorwaarden voldaan voor herstarten, en dat kan in principe van alles zijn. Bij volgende beurt even laten uitlezen, storing wordt wel opgeslagen. Als het erger wordt even tussendoor langs gaan.
Lekker dan. Ik dacht dat dit vooral andersom werkte, dus niet stoppen als er niet aan 1 van de voorwaarden was voldaan. Zal het nog even aankijken, anders zet ik het wel uit. Fijn dat het benzine spaart, maar nogal suf als je weg wil rijden en dan erachter komt dat die niks gaat doen, met wel een hele rij auto's achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Bartjeh Uiteraard geldt het ook voor stoppen, het is inderdaad nogal suf als je weg wil rijden en hij gaat niet weer aan. Ik gebruik het overigens geheel niet, het verkort de levensduur van de turbo omdat je oliedruk wegvalt als de motor stopt (daarom werkt start / stop niet onder bepaalde omstandigheden, hoge of lage temperatuur, onder die omstandigheden kan het zelfs smering behoevende zaken snel slopen). Nu heb ik een handbak dus moet ik hem in de vrij zetten en koppeling laten opkomen, ik gok dat jij een EDC hebt en remmen voldoende is ;-) in dat geval inderdaad lekker uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
melcon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:56:
@Bartjeh Uiteraard geldt het ook voor stoppen, het is inderdaad nogal suf als je weg wil rijden en hij gaat niet weer aan. Ik gebruik het overigens geheel niet, het verkort de levensduur van de turbo omdat je oliedruk wegvalt als de motor stopt (daarom werkt start / stop niet onder bepaalde omstandigheden, hoge of lage temperatuur, onder die omstandigheden kan het zelfs smering behoevende zaken snel slopen). Nu heb ik een handbak dus moet ik hem in de vrij zetten en koppeling laten opkomen, ik gok dat jij een EDC hebt en remmen voldoende is ;-) in dat geval inderdaad lekker uit zetten.
Heb inderdaad een EDC en dan is het opzich prima (wel iets vertraging bij starten uiteraard). De vorige megane was een handbak en daar heb ik het ook maar twee of drie keer gebruikt. Zette de auto eigenlijk nooit in z'n vrij, als ik daar lang genoeg voor stil sta kan ik em net zo goed uitzetten. Los van het feit dat de paar keer dat ik het bij die probeerde werkte het vaker niet dan wel; te warm, te koud, stoelverwarming aan, achterruit verwarming aan, accu niet op perfecte spannig, geen idee.

Maar misschien inderdaad een idee, om het maar uit te zetten als het ook verhoogde slijtage veroorzaakt. Het mag dan een leaseauto zijn, ben er toch zuinig op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ja vanuit technisch perspectief is er geen enkele reden voor start-stop, de brandstof besparing in de praktijk is ook te verwaarlozen. Puur iets wat alleen bedacht is voor de NEDC test en daarvoor geoptimaliseerd is. Voordeel is uiteraard wel wanneer je het niet gebruikt dat je een start motor hebt die gegarandeerd tot het einde der tijden blijft werken :P :+

[ Voor 25% gewijzigd door melcon op 03-07-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 11:09
melcon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:30:
Ja vanuit technisch perspectief is er geen enkele reden voor start-stop, de brandstof besparing in de praktijk is ook te verwaarlozen. Puur iets wat alleen bedacht is voor de NEDC test en daarvoor geoptimaliseerd is. Voordeel is uiteraard wel wanneer je het niet gebruikt dat je een start motor hebt die gegarandeerd tot het einde der tijden blijft werken :P :+
Ik meen mij te herinneren (jaren geleden gehoord) dat het gunstiger is om de motor af te zetten als je langer dan een halve minuut stil staat. Zo gebruik ik het met handbak ook, alleen als ik langer stil sta. Is dit achterhaald, of klopt het gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
fnoff schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:23:
[...]

Ik meen mij te herinneren (jaren geleden gehoord) dat het gunstiger is om de motor af te zetten als je langer dan een halve minuut stil staat. Zo gebruik ik het met handbak ook, alleen als ik langer stil sta. Is dit achterhaald, of klopt het gewoon niet?
Klopt, in principe bespaar je als je langer dan +/- 30 seconden stil staat (korter kost het meer energie dan dat het oplevert om weer te starten). Echter als je weet wat je per uur verbruikt, dan snap je dat de besparing echt nergens op slaat. Een 1.5 dci doet 0,7 liter per uur stationair, voor benzine en wat grotere diesels kun 1 liter per uur aanhouden. Dus als je een uur stil staat heb je een liter bespaard :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:58
Ik rijd sinds twee weken in een nieuwe Mégane Estate GT-Line. Hiervoor een Clio 4 Estate, dus een fijne upgrade op alle vlakken. :)

Renault Megane Estate GT-Line

Opties:
  • Pack Cruising
  • Easy Life Pack
  • Renault R-Link 2 + Bose® premium audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Sinds twee weken hebben wij ook een nieuwe Renault Clio Intens en zijn er heel erg tevreden over :) Maar soms zijn er nog wat vreemde dingetjes.

- MediaNav / R-Link gaat niet aan en is (tijdens het rijden) niet meer aan te zetten. De veiligheidssystemen werken nog wel). De enige oplossing is de motor stoppen en weer starten. Dit is nu ongeveer 3x gebeurt, geen ramp maar wel vervelend.
- De sensoren lijken laat in te schakelen of te melden. Soms gaan ze pas aan als je al op 'oranje' afstand bent. Het is natuurlijk een hulpmiddel en zelf inschatten hoort er gewoon bij en gaat ook prima, maar het is wel opvallend!

Hebben meer mensen deze problemen of een oplossing / workaround voor vooral het MediaNav / R-Link probleem? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZHCKVlQn7c0BcTGMbp7DGxeD/full.jpg

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

vhal schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:53:
DAB+ geneuzel

Het enige wat ik niet heb geprobeerd is om de motor uit te zetten, kaart uit de slede te halen, er weer in te stoppen en de motor te starten. Ik ga er maar even vanuit dat dit wel helpt.
Nou ja, dat werkte dus ook niet echter kreeg ik de melding Service Nt beschikbaar bij de DAB- ontvanger. In ieder geval had ik als last resort nog een softwareupdate liggen voor de Medianav. Er stond versie 8.x.x op maar deze heb ik gisteren geupdated naar versie 9.x.x. Sindsdien werkt de DAB-ontvanger weer :+
ReCreator schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:03:
Sinds twee weken hebben wij ook een nieuwe Renault Clio Intens en zijn er heel erg tevreden over :) Maar soms zijn er nog wat vreemde dingetjes.

- MediaNav / R-Link gaat niet aan en is (tijdens het rijden) niet meer aan te zetten. De veiligheidssystemen werken nog wel). De enige oplossing is de motor stoppen en weer starten. Dit is nu ongeveer 3x gebeurt, geen ramp maar wel vervelend.
- De sensoren lijken laat in te schakelen of te melden. Soms gaan ze pas aan als je al op 'oranje' afstand bent. Het is natuurlijk een hulpmiddel en zelf inschatten hoort er gewoon bij en gaat ook prima, maar het is wel opvallend!

Hebben meer mensen deze problemen of een oplossing / workaround voor vooral het MediaNav / R-Link probleem? :)

[afbeelding]
Bij de Clio is het toch óf Medianav óf R-Link? Ik heb het nog niet gezien dat mijn Medianav niet aan wilde. Wat betreft de sensoren, ik heb alleen de optische toon en geen camera. Ik vind het geluidje van de parkeersensoren ten eerste erg zacht en ten tweede komt het piepje ergens vanuit de kofferruimte vandaan (ik heb een Estate). De sensoren in de vorige auto (megane 3) waren een stuk harder. Ik begreep van @melcon dat je het geluidsniveau van de sensoren wél in R-Link in kan stellen maar niet in de Medianav software. Hiervoor heb je de 'Clip' nodig zo ver ik weet (dus eigenlijk de dealer)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

vhal schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:50:

Bij de Clio is het toch óf Medianav óf R-Link? Ik heb het nog niet gezien dat mijn Medianav niet aan wilde. Wat betreft de sensoren, ik heb alleen de optische toon en geen camera. Ik vind het geluidje van de parkeersensoren ten eerste erg zacht en ten tweede komt het piepje ergens vanuit de kofferruimte vandaan (ik heb een Estate). De sensoren in de vorige auto (megane 3) waren een stuk harder. Ik begreep van @melcon dat je het geluidsniveau van de sensoren wél in R-Link in kan stellen maar niet in de Medianav software. Hiervoor heb je de 'Clip' nodig zo ver ik weet (dus eigenlijk de dealer)
Ah, ik dacht dat R-Link een soort extra plugin was op MediaNav, maar dan heb ik een RLink systeem :)
Wel vreemd dat deze dan soms niet start en niet meer aan te krijgen is. Misschien een update nodig bij de dealer, bij de volgende controle maar even vragen.
Het volume van de sensoren kan ik wel wijzigen inderdaad en het geluid komt uit de speakers. Ze reageren alleen soms wat traag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@vhal Klopt, parkeer sensoren gaan alleen bij R-Link over de speakers.

@ReCreator Dat is inderdaad vreemd, 5 keer home drukken geef je het systeem een "cold boot", dat zou ik als eerste proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

melcon schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:11:
@vhal Klopt, parkeer sensoren gaan alleen bij R-Link over de speakers.

@ReCreator Dat is inderdaad vreemd, 5 keer home drukken geef je het systeem een "cold boot", dat zou ik als eerste proberen.
Ah super bedankt voor de tip! Ga ik zeker proberen de volgende keer! :)

Ik had al geprobeerd de powerknop lang ingedrukt en dat soort standaard dingen wat je als eerste probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 17:05
Wij zijn sinds eind 2015 eigenaar van de een Clio 1.2 16v uit 2002. Rijd nog als een zonnetje buiten wat rare elektrische storingen. ( raam die niet open gaat en na een paar seconden weer wel, zelfde geld voor knipper ligt en wissers ) Dit gebeurd voornamelijk als stroom er net opstaat of bij veel tegelijk gebruik.

Nu zijn we stiekem aan het kijken naar een andere auto, valt ons oog vaak op de Clio Estate ( bouwjaar 2009/2013 )

Wat zijn de ervaringen met deze Auto? Daarnaast is de TCe een aanrader?

We willen in de toekomst met een vouwwagen op vakantie en de auto moet dan wel wat kunnen trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 04-07-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
ReCreator schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:35:
[...]

Ah super bedankt voor de tip! Ga ik zeker proberen de volgende keer! :)

Ik had al geprobeerd de powerknop lang ingedrukt en dat soort standaard dingen wat je als eerste probeert.
Sounds familiar :P maar het blijkt dus 5 keer home te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@melcon ow ja, kan je de TS userlist wijzigen? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9s1OGn67IK677gVdsWHEYmzK/full.jpg

Model: Clio IV Estate Limited
Motor: 1.2TCe 120PK /205 Nm
Bouwjaar: 12/2016

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Beste Tweakers, ik heb een Renault Twingo van augustus vorig jaar (nieuw). Prima auto, alleen ervaar ik zelf wat problemen met de airco. De auto wordt, zeker met de temperaturen van de afgelopen weken, niet goed gekoeld. Sterker: als ik een ritje van een half uur gemaakt heb, is het totaal niet fris/koud in de auto.

Tijdens het rijden voel ik ook dat er niet constant koude lucht uit de ventilatoren komt. Ik voel een klein schokje in het rijden en dan komt er ongeveer tien seconden warme lucht uit de ventilatoren. Daarna komt er weer een schokje en dan komt er weer koude lucht uit. Het lijkt dus alsof de airco uitvalt en weer aanspringt.

De auto heeft al twee keer voor deze problemen bij de garage gestaan, maar zij ontdekken niks en hebben laatst mijn aircovloeistof bijgevuld. Ook dit heeft in mijn ogen niks geholpen. Ik ben benieuwd of meer mensen met een Twingo dit ervaren en of het bij jullie wél koel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@dannyvdb1997 Bijvullen van de vloeistof heeft geen zin bij een auto van nog geen jaar oud, dat is niet het probleem. Het probleem is dat je garage z'n best niet doet, een probleem als dit zou heel simpel te diagnosticeren moeten zijn bij deze temperaturen. Gewoon uitlezen tijdens het rijden en kijken of de aircocompressor wel/niet inschakelt en waarom wel/niet. Eerste controle is uiteraard of je voldoende druk hebt in het systeem (extern te controleren middels de vulmachine), is dit het geval dan kunnen ze verder kijken. Kunnen een aantal dingen zijn maar gezien wat je beschrijft is waarschijnlijk de druk sensor niet goed of de stekker/bekabeling daar van (het systeem is op druk beveiligd, bij te lage druk wordt het uitgeschakeld en is de druk weer goed dan wordt het weer ingeschakeld). Gezien die wel inschakelt (op basis van je omschrijving) is de magneet koppeling van de compressor en de aansturing daarvan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb nogsteeds het probleem dat bluetooth stopt voor verkeersmeldingen ookal staan die uit. Dan krijg ik na een paar minuten volume verkeersmeldingen. En speelt dr muziek weer verder.

Volgens renault nederland kan je dit niet uitzetten en hoort dit erbij. Dat denk ik dus niet aangezien mijn vorige auto ook met rlink het niet had.

Heel vervelend als elk half uur je bluetooth stopt en je paar minuten zit te wachten.laatste updates zijn al geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

melcon schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:34:
[...]

Sounds familiar :P maar het blijkt dus 5 keer home te zijn :)
Vandaag weer dit probleem gehad, en 5x op de home knop gedrukt. De R-Link start inderdaad opnieuw op! Echter wilt hij na het starten voor geen mogelijkheid aan gaan zonder de auto zelf opnieuw gestart te hebben.
Echt een vreemd euvel, bij de eerste controle na 3 maanden wel even aangeven, of misschien eerder zelfs even bellen of langs de dealer... :)

Het opnieuw starten werkt dus wel goed! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Goed.

Ik miste toch wel het gemak van een trekhaak.
Dus gisteren een trekhaak set gehaald (Bosal 040-861) en kabelboom.
Zojuist even willen monteren maar helaas....

Er ontbreken gaten in de koker waar de beugels op komen.
Dit lijkt mij niet normaal?? Of mis ik iets?

Links en rechts zit er 1 gat achter een sticker, gat is echter ook te klein voor de toe te passen bouten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Kan toch niet zo zijn dat ik zelf de gaten in de kokers moet boren |:( :?
Was bij de vorige Megane en de Focus daarvoor niet nodig in ieder geval.

Ik heb een Megane IV Estate 1.5 DCI ECO 2017
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/67edZnj.png

Ding zou 1700kg geremd mogen trekken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QJqbm85.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BsllhUW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AipuNLy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eaJnkoW.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 07-07-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 18:25
JvdW schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:37:
Goed.

Ik miste toch wel het gemak van een trekhaak.
Dus gisteren een trekhaak set gehaald (Bosal 040-861) en kabelboom.
Zojuist even willen monteren maar helaas....

Er ontbreken gaten in de koker waar de beugels op komen.
Dit lijkt mij niet normaal?? Of mis ik iets?

Links en rechts zit er 1 gat achter een sticker, gat is echter ook te klein voor de toe te passen bouten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Kan toch niet zo zijn dat ik zelf de gaten in de kokers moet boren |:( :?
Was bij de vorige Megane en de Focus daarvoor niet nodig in ieder geval.

Ik heb een Megane IV Estate 1.5 DCI ECO 2017
[afbeelding]

Ding zou 1700kg geremd mogen trekken.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb geen ervaring met het zelf monteren van een trekhaak, maar wel een bijzondere ervaring met een trekhaak die door de dealer gemonteerd is. Ik heb namelijk precies dezelfde auto die begin dit jaar afgeleverd is. Onlangs heb ik een karretje met zand gehaald en toen hoorde ik vreemde geluiden. Thuis gekomen heb ik de boel gecontroleerd en toen bleek de trekhaak los te zitten! Natuurlijk gelijk de leverancier gebeld en die hebben het toen opgelost. Wat ik ervan begrepen heb is dat ze de coating tussen trekhaak en chassis niet verwijderd hadden waardoor deze er bij belasting af sleet en er speling ontstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 00:44
Ik heb het topic even doorzocht op dab+ problemen maar niets concreet gevonden.

Renault Mégane 4 bose, sinds Rlink2 updates van 2018 heb ik de indruk dat dab+ ontvangst veel slechter is, ik mis nu al een heel aantal zenders ('geen signaal'). Mijn locatie is dezelfde als in 2017 toen ik probleemloos een hele reeks zenders wel kon beluisteren.

'Lijst bijwerken' doet hij vlotjes (lijkt me) maar biedt geen verbetering/verandering. :?

[ Voor 13% gewijzigd door anessie op 09-07-2018 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
ReCreator schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:13:
[...]

Vandaag weer dit probleem gehad, en 5x op de home knop gedrukt. De R-Link start inderdaad opnieuw op! Echter wilt hij na het starten voor geen mogelijkheid aan gaan zonder de auto zelf opnieuw gestart te hebben.
Echt een vreemd euvel, bij de eerste controle na 3 maanden wel even aangeven, of misschien eerder zelfs even bellen of langs de dealer... :)

Het opnieuw starten werkt dus wel goed! :P
In elk geval iets wat goed werkt :+ :P Klinkt mij in elk geval iets als wat door de dealer opgelost zou moeten worden want hij werkt niet zo als het hoort. Ik heb 1 keer gehad dat het ding vast liep wat ook nog mijn eigen schuld was (per ongeluk SD kaart verwijderd terwijl die aan stond), toen die 5x home via Google gevonden. Iets wat ik door de dealer zou laten oplossen.

@Verwijderd @adinsx heeft zelf ook z'n trekhaak er onder gemeubeld, die kan je vast meer vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
anessie schreef op maandag 9 juli 2018 @ 01:52:
Ik heb het topic even doorzocht op dab+ problemen maar niets concreet gevonden.

Renault Mégane 4 bose, sinds Rlink2 updates van 2018 heb ik de indruk dat dab+ ontvangst veel slechter is, ik mis nu al een heel aantal zenders ('geen signaal'). Mijn locatie is dezelfde als in 2017 toen ik probleemloos een hele reeks zenders wel kon beluisteren.

'Lijst bijwerken' doet hij vlotjes (lijkt me) maar biedt geen verbetering/verandering. :?
Heb je al geprobeerd om RLink2 handmatig even te resetten (5x home)? Dat is het eerste dat ik zou proberen en daarna zou ik vrolijk de klacht neerleggen bij de dealer als het niet is verbeterd. Ik lees wel op meer fora dat DAB+ ontvangst matig is bij de RLink2 systemen trouwens, dus je bent niet alleen. Op het autoweek forum komt het ook voorbij.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
Volgende dingetje wat niet helemaal lekker lijkt op m'n Megane, de lichtsensor. Ondanks dat het de afgelopen tijd prachtig weer is, heb ik regelmatig dat de lichtsensor besluit dat het te donker is en deze dus vrolijk alle verlichting aanlaat. Op zich geen probleem, behalve dat die ook het binnenlicht(dashbord en Rlink) dimt. Nou weet ik dat ik daar van alles aan kan wijzigen, maar het zou me prettiger lijken dat die lichtsensor naar behoren werkt. Dit leek veel beter op m'n vorige Megane. Vies is die niet, dat heb ik gecontroleerd ;)

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
melcon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 07:46:
[...]

In elk geval iets wat goed werkt :+ :P Klinkt mij in elk geval iets als wat door de dealer opgelost zou moeten worden want hij werkt niet zo als het hoort. Ik heb 1 keer gehad dat het ding vast liep wat ook nog mijn eigen schuld was (per ongeluk SD kaart verwijderd terwijl die aan stond), toen die 5x home via Google gevonden. Iets wat ik door de dealer zou laten oplossen.

@Verwijderd @adinsx heeft zelf ook z'n trekhaak er onder gemeubeld, die kan je vast meer vertellen :)
Ik ben wel benieuwd of het bij @Verwijderd en @adinsx wel goed was :)
Vandaag even langs de garage gereden.
Volgens de monteur is er ooit een schrijven van geweest vanaf Renault.
Er zou een periode zijn geweest waar ze de gaten 'vergeten' zijn, zowel bij Renault als de Dacia |:(

Oplossing: zelf gaten boren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Nu online
melcon schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:49:
@dannyvdb1997 Bijvullen van de vloeistof heeft geen zin bij een auto van nog geen jaar oud, dat is niet het probleem. Het probleem is dat je garage z'n best niet doet, een probleem als dit zou heel simpel te diagnosticeren moeten zijn bij deze temperaturen. Gewoon uitlezen tijdens het rijden en kijken of de aircocompressor wel/niet inschakelt en waarom wel/niet. Eerste controle is uiteraard of je voldoende druk hebt in het systeem (extern te controleren middels de vulmachine), is dit het geval dan kunnen ze verder kijken. Kunnen een aantal dingen zijn maar gezien wat je beschrijft is waarschijnlijk de druk sensor niet goed of de stekker/bekabeling daar van (het systeem is op druk beveiligd, bij te lage druk wordt het uitgeschakeld en is de druk weer goed dan wordt het weer ingeschakeld). Gezien die wel inschakelt (op basis van je omschrijving) is de magneet koppeling van de compressor en de aansturing daarvan wel goed.
Tnx voor je reactie. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij een andere vestiging van de garage. Heb ze haarfijn uitgelegd wat ik voel aan de auto. Ook zij gaven via de mail aan dat het wellicht iets met de druk te maken kon hebben. Zij gaan hem aanstaande vrijdag uitgebreid controleren én ermee rijden. Iets wat er bij die andere garage niet gedaan is. Hopelijk wordt het dan opgelost. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een nieuwe Twingo bij dit soort temperaturen niet koud wordt van binnen, toch geen hele grote auto... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@JvdW Zelf gaten boren is geen ramp, is natuurlijk niet heel anders als dat het in de fabriek gebeurt. Goed uitmeten, met een centerpunt beginpunt slaan en daarna uitboren. Zinkspray er over en afwerken met bodem coating. Spannender dan het klinkt ;)

@dannyvdb1997 De airco van de Twingo hoort zelfs zeer goed te werken, heeft geen last van warmte van een motor die de werking van de condensor negatief beïnvloed. Standje vrieskist zou geen probleem moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Klein vraagje, ik heb één of andere vage brom in de auto (Clio IV TCe120) als de motor tussen de 3000 en 2750 toeren loopt. Dit is onafhankelijk van de snelheid, je kan het beste simuleren om even de toeren boven de 3000 te laten lopen en dan het gaspedaal los te laten zodat de toeren langzaam teruglopen. Je hoort dan een brom die dus verdwijnt rond de 2750 toeren. Ook lijkt er een lichte trilling aanwezig te zijn. Daarnaast merk ik dat de versnellingspook wat beweegt bij het geven van een dot gas maar wellicht is dit inherent aan de aandrijving.

Wiellagers lijkt mij niet de oorzaak, dan zou dit gebrom bij een vaste snelheid zijn. Ergens verdenk ik een motorsteun of een hitteschild die rammelt.

@dannyvdb1997 Mijn vrouw rijdt ook een Twingo en die keren dat ik mee reed had ik niet bepaald het idee dat de airco niet goed functioneerde. Sterker nog, het ding koelt beter dan haar vorige auto (Ford Fiesta). Wel had hij even nodig om de gehele auto op temperatuur te krijgen maar dat is niet zo gek met de huidige temperaturen.

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 10-07-2018 08:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Nu online
vhal schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:06:

@dannyvdb1997 Mijn vrouw rijdt ook een Twingo en die keren dat ik mee reed had ik niet bepaald het idee dat de airco niet goed functioneerde. Sterker nog, het ding koelt beter dan haar vorige auto (Ford Fiesta). Wel had hij even nodig om de gehele auto op temperatuur te krijgen maar dat is niet zo gek met de huidige temperaturen.
Bizar. Bij mij in de auto is het vaak warmer dan dat het buiten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@vhal geluidjes zijn altijd bijzonder lastig... verdwijnt het geluid als je de koppeling intrapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

melcon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:24:
@vhal geluidjes zijn altijd bijzonder lastig... verdwijnt het geluid als je de koppeling intrapt?
Ja, het geluid verdwijnt wel als ik de koppeling indruk maar dat is niet zo vreemd omdat het toerental dan omlaag gaat (er vanuit gaande dat ik niet tegelijk gas geef want dan zou hij weer omhoog vliegen). Het lijkt een resonantie/brom te zijn in een specifiek toerengebied. Je merkt het ook als je bijvoorbeeld ~128km/h rijdt in de 6e versnelling, dan loopt hij net onder de 3000 toeren.

Anders laat ik de dealer er maar naar kijken, er zit toch nog garantie op.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
melcon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:41:
@JvdW Zelf gaten boren is geen ramp, is natuurlijk niet heel anders als dat het in de fabriek gebeurt. Goed uitmeten, met een centerpunt beginpunt slaan en daarna uitboren. Zinkspray er over en afwerken met bodem coating. Spannender dan het klinkt ;)
Klopt.
Maar wel veel meer werk omdat je er slecht bij kan met een boormachine...
Je hebt al een behoorlijk lange en vrij dikke staalboor nodig dan.
Dan red je het niet meer in de 1,5 uur die in het boekje staat :+

Het enige wat je kan uitmeten is dat ze op gelijke hoogte komen, de afstand boven naar beneden/voor naar achter is allemaal een beetje op het oog....er is geen referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 20:54
sgouman schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:56:
Ik heb nogsteeds het probleem dat bluetooth stopt voor verkeersmeldingen ookal staan die uit. Dan krijg ik na een paar minuten volume verkeersmeldingen. En speelt dr muziek weer verder.

Volgens renault nederland kan je dit niet uitzetten en hoort dit erbij. Dat denk ik dus niet aangezien mijn vorige auto ook met rlink het niet had.

Heel vervelend als elk half uur je bluetooth stopt en je paar minuten zit te wachten.laatste updates zijn al geinstalleerd
Heb dit probleem ook. Bij digitale radio ook een minuut, tot soms enkele minuten stil. Dan de melding "volume verkeersmeldingen" en springt de radio op een onbekende zender DR5 of iets dergelijks. Irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Is het normaal dat je de kachelklep hoort bewegen die onder het hanfschoenenvakje zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nee, dat is niet normaal.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb trouwens een raar probleem met de temperatuurregeling van een Scenic IV. Voordat ik thuis kom zet ik (volgens het boekje) op tijd de airco uit, zodat de condensor kan drogen en ik niet ineens de klap van het vochtigheids- en temperatuurverschil krijg als ik de deur open doe. Apart is dat de auto dan vervolgens besluit om aan de bestuurderskant hete lucht te gaan blazen. 8)7
De passagierskant krijgt wel gewoon de temperatuur van de buitenlucht. Als ik aan de bestuurderskant de temperatuur op "Lo" zet, gaat de fan harder blazen en wordt er wel buitenlucht temperatuur naar binnen geblazen. Zet ik 'm op 16,5 (minimum temperatuur boven "Lo"), dan is het weer hete lucht.
Is hier een software update voor oid? Lijkt me niet dat dit normaal gedrag is voor een climate control...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_Wet
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-01 09:36
Hallo,

Sinds enkele dagen hebben we ook een Renault Megane Estate uit 2009. Tijdens de proefrit viel me al op dat de interface van de Tomtom Carminat en het besturingssysteem nogal verouderd is. De garage gaf aan dat er geen updates meer voor zijn of komen.

Nu zoek ik dus een manier om toch het entertainmentsysteem en navigatie een beetje mooi te krijgen. Ik had op aliexpress én de renault site al gekeken, om bijvoorbeeld de Carminat te vervangen voor de r-link. Heeft iemand daar ervaring mee?

Het liefst wil ik zoiets als dit, maar zoals je kunt zien zou deze niet passen (staat in de foto's eronder).
https://nl.aliexpress.com...BEgLZavD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ter info; ik heb 2 foto's van onze auto toegevoegd, zodat jullie zeker weten om welk interieur het gaat..
https://postimg.cc/gallery/105aijf5e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flancor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Martin_Wet schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:28:
Hallo,

Sinds enkele dagen hebben we ook een Renault Megane Estate uit 2009. Tijdens de proefrit viel me al op dat de interface van de Tomtom Carminat en het besturingssysteem nogal verouderd is. De garage gaf aan dat er geen updates meer voor zijn of komen.

Nu zoek ik dus een manier om toch het entertainmentsysteem en navigatie een beetje mooi te krijgen. Ik had op aliexpress én de renault site al gekeken, om bijvoorbeeld de Carminat te vervangen voor de r-link. Heeft iemand daar ervaring mee?

Het liefst wil ik zoiets als dit, maar zoals je kunt zien zou deze niet passen (staat in de foto's eronder).
https://nl.aliexpress.com...BEgLZavD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ter info; ik heb 2 foto's van onze auto toegevoegd, zodat jullie zeker weten om welk interieur het gaat..
https://postimg.cc/gallery/105aijf5e/
Hier ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Ik ben een hoop van dit soort units tegengekomen, waarvan sommigen misschien wel in te bouwen zijn (staat niet bij dat het niet zo is). Dit is wel mits je de juiste verloopstekkers hebt. Tot nu toe heeft de hoeveelheid werk (YouTube videotjes) + de kans dat je een niet passende unit koopt mij ervan weerhouden dit te proberen. Verder wordt vaak aangegeven dat alleen de stuurbediening over wordt genomen. De bediening op de middentunnel voor de navigatie wordt dus niet overgenomen. Dit vind ik juist prettig werken. Ook wordt de ingebouwde microfoon niet meer gebruikt voor het bellen. De nieuwe microfoon zit in de radio en blijkt vaak wat minder goed te werken.

Waarschijnlijk ga ik dus mijn TomTom kaarten maar updaten met een nieuw abo voor een paar jaar (3 jaar 75 euro met 4 updates per jaar zag ik laatst), al heeft Google Maps eigenlijk wel mijn voorkeur.

Op het forum van meganeclub gaan ook wat discussies over dit soort radio's en zijn ook mensen die het ombouwen gedaan hebben. Maar dus zonder gebruik van de bediening in het midden. Dus je doet dan alles via je nieuwe touchscreen.

Mocht je een system vinden waar alles goed mee om te bouwen is of een bedrijf in NL die dit doet (voor de Carminat, momenteel kom ik alleen bedrijven tegen die het bij niet Carminat versies uitvoeren), dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_Wet
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-01 09:36
Flancor schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Hier ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Ik ben een hoop van dit soort units tegengekomen, waarvan sommigen misschien wel in te bouwen zijn (staat niet bij dat het niet zo is). Dit is wel mits je de juiste verloopstekkers hebt. Tot nu toe heeft de hoeveelheid werk (YouTube videotjes) + de kans dat je een niet passende unit koopt mij ervan weerhouden dit te proberen. Verder wordt vaak aangegeven dat alleen de stuurbediening over wordt genomen. De bediening op de middentunnel voor de navigatie wordt dus niet overgenomen. Dit vind ik juist prettig werken. Ook wordt de ingebouwde microfoon niet meer gebruikt voor het bellen. De nieuwe microfoon zit in de radio en blijkt vaak wat minder goed te werken.

Waarschijnlijk ga ik dus mijn TomTom kaarten maar updaten met een nieuw abo voor een paar jaar (3 jaar 75 euro met 4 updates per jaar zag ik laatst), al heeft Google Maps eigenlijk wel mijn voorkeur.

Op het forum van meganeclub gaan ook wat discussies over dit soort radio's en zijn ook mensen die het ombouwen gedaan hebben. Maar dus zonder gebruik van de bediening in het midden. Dus je doet dan alles via je nieuwe touchscreen.

Mocht je een system vinden waar alles goed mee om te bouwen is of een bedrijf in NL die dit doet (voor de Carminat, momenteel kom ik alleen bedrijven tegen die het bij niet Carminat versies uitvoeren), dan hoor ik het graag.
Hey,

Ja, dat stuk over de middenconsole las ik ook. Inmiddels heeft de dealer gereageerd, en zij gaan het iig niet doen. Ook de R-link gaan ze niet in deze megane zetten, iets met een kabelboom die verschillend zou zijn. Zij wilden het iig niet aan en hadden het nog niet eerder gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flancor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Bij Caraudioexpert verkopen ze een systeem die dus niet de Carminat kan vervangen, maar deze kun je daar ook in laten bouwen. Mogelijk kunnen ze ook aan andere versies komen (staan momenteel niet op de website). Via de Chinese websites kom je wel versies tegen en ook allerlei kabelbomen. Maar dan kom je als je dashboard open ligt erachter dat je de verkeerde kabel hebt. Zie ik ook niet zo zitten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Met een carminat kan je toch wel gewoon updaten naar de meest recente kaarten?
Geen probleem bij mijn Megane van 2012 iig.
€60 voor 1x update, de 4/jaar update was fors duurder...

Hier een vraagje. Mijn 1.5 dci maakt steeds meer een... Diesel pruttel geluid. Niet alleen bij optrekken maar ook gewoon stabiel op de cruise control / limiter bij 56km/u bijv.
Paar maanden geleden was dat niet / veel minder. Ik merk geen verschil in vermogen.

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 13 ... 56 Laatste