Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:52
sgouman schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:32:
[...]

Als ik dimlicht aanzet gaat 1 licht aan in de koplampunit(dimlicht)en de ledstrips blijven aan
Je hebt over led strips onderin de bumper als ik het goed lees? Fase 2 dus? Bij fase 2 is de stads licht functie overgenomen door de DRL onderin de bumper, koplampen zijn ongewijzigd overgenomen v/d fase 1 (wanneer je geen full led hebt) en bevatten dus nog wel de stads lichten lampen maar deze zijn niet aangesloten (en gaan dus ook niet ana :+ :P ). Waarschijnlijk is het makkelijker om de koplamp ongewijzigd te produceren i.v.m. de verplichting om minimaal 10 jaar onderdelen te leveren (voor de fase 1 tot 2022 dus).

@thomas.vantuijl @Nico_GTR Kan je alles vertellen over de Clio 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 10:45
melcon schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Je hebt over led strips onderin de bumper als ik het goed lees? Fase 2 dus? Bij fase 2 is de stads licht functie overgenomen door de DRL onderin de bumper, koplampen zijn ongewijzigd overgenomen v/d fase 1 (wanneer je geen full led hebt) en bevatten dus nog wel de stads lichten lampen maar deze zijn niet aangesloten (en gaan dus ook niet ana :+ :P ). Waarschijnlijk is het makkelijker om de koplamp ongewijzigd te produceren i.v.m. de verplichting om minimaal 10 jaar onderdelen te leveren (voor de fase 1 tot 2022 dus).

@thomas.vantuijl @Nico_GTR Kan je alles vertellen over de Clio 2 ;)
hi,

Mijn auto komt uit 2014 dus dat is nog fase 1. Ik heb een gt uitvoering waardoor de ledstrips onderin de auto zitten.

Ik heb nog 2 andere vraagjes.

Ik heb automatisch inklapbare buitenspiegels maar hoe zorg ik dat als de auto op slot gaat de spiegels ook inklappen? dit gebeurd nu namelijk niet.

En vanaf wanneer is rlink evolution geleverd? ik kan namelijk mijn auto nog ruilen voor een gt uit maart 2016 met meer opties maar zit daar al rlink evolution in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@sgouman Ah kijk aan, GT altijd mooi! Wel het zelfde verhaal in jou geval als bij fase 2 :) Spiegels die automatisch inklappen bij op slot gaan is pas vanaf fase 2, bij fase 1 altijd met het knopje handmatig. Vanaf wanneer de R-Link evolution is geleverd, heb ik geen idee van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
melcon schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:38:
@sgouman Ah kijk aan, GT altijd mooi! Wel het zelfde verhaal in jou geval als bij fase 2 :) Spiegels die automatisch inklappen bij op slot gaan is pas vanaf fase 2, bij fase 1 altijd met het knopje handmatig. Vanaf wanneer de R-Link evolution is geleverd, heb ik geen idee van...
mooie auto dat klopt.
Ik heb er nu 1 uit 2014 maar als ik over een hobbel rijdt dan kraakt heel het frame. ook als ik op de snelweg rijdt lijkt het net alsof ik in een fluitketel zit door het windgeruis rond de ramen.

Gister proefgereden in 1 van 2016 die heeft dit niet meer. Mijn ouders denken dat zeker het kraken komt door het panoramadak.

Wel jammer van die spiegels dat ze niet automatisch inklappen. Onze oude scenic uit 2013 had dat zelfs al.

Ik hoop dat rlink evolution in de auto van 2016 zit dan hoef ik zelf android auto niet meer te activeren.

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 22-05-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
sgouman schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:45:
[...]

mooie auto dat klopt.
Ik heb er nu 1 uit 2014 maar als ik over een hobbel rijdt dan kraakt heel het frame. ook als ik op de snelweg rijdt lijkt het net alsof ik in een fluitketel zit door het windgeruis rond de ramen.

Gister proefgereden in 1 van 2016 die heeft dit niet meer. Mijn ouders denken dat zeker het kraken komt door het panoramadak.

Wel jammer van die spiegels dat ze niet automatisch inklappen. Onze oude scenic uit 2013 had dat zelfs al.

Ik hoop dat rlink evolution in de auto van 2016 zit dan hoef ik zelf android auto niet meer te activeren.
Zo wel bij warm als koud weer of alleen bij koud weer? Wind geruis is een fase 1 dingetje, is wel wat aan te doen (eerste spijltje bij de spiegel, onder dat rubber een tocht strip monteren en het is stukken beter).

V.w.b. die spiegels, dat had Laguna II in 2001 al :P Maar dat soort dingen duurt altijd even voor het naar het lagere segment door sijpelt. Btw, je kan R-Link evolution herkennen aan de aanwezigheid van DAB+, wil niet meteen zeggen dat AA/Mirrorlink standaard aan staat (dat is pas veel later standaard geworden). Je kan het uiteraard wel aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
melcon schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Zo wel bij warm als koud weer of alleen bij koud weer? Wind geruis is een fase 1 dingetje, is wel wat aan te doen (eerste spijltje bij de spiegel, onder dat rubber een tocht strip monteren en het is stukken beter).

V.w.b. die spiegels, dat had Laguna II in 2001 al :P Maar dat soort dingen duurt altijd even voor het naar het lagere segment door sijpelt. Btw, je kan R-Link evolution herkennen aan de aanwezigheid van DAB+, wil niet meteen zeggen dat AA/Mirrorlink standaard aan staat (dat is pas veel later standaard geworden). Je kan het uiteraard wel aanzetten.
Ik heb de auto een paar dagen dus het is alleen maar warm weer geweest. het klinkt overal het geluid in de deuren en bij de kofferbak.
gister heb ik de proefrit gemaakt en stond de auto op FM ik weet dan niet of die beide heeft en de vorige eigenaar misschien niet op dab heeft laten staan.

ik zou voor 4500 euro meer een clio uit 2016 kunnen kopen met 60.000 km minder op de teller en automatisch climate control parkeersensoren achter en achteruitrijcamera achter en deze heeeft dat kraken en suizen niet.

Ik zit er over te twijfelen.

[ Voor 11% gewijzigd door sgouman op 22-05-2018 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Het weekend met de Megane naar Praag geweest, we zaten met z'n vieren in de auto. Op de heenweg in Duitsland de 200 aangetikt (nadat hij echt ruim een halve minuut op 199 stond kwam eindelijk de magische 200 in beeld :D )

Op de terugweg bergafwaarts de 205 gehaald, volgens mij is hij daar op begrensd of zo, want hij ging vrij snel naar 205, maar toen ineens stopte het oplopen en trilde de auto enorm en stokte hij een beetje. Toen maar weer het gas wat los gelaten :+

Het was een leuke rit, maar voor het verbruik was het minder :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:30
melcon schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:06:
@Krysa Ik heb de 90 pk dci gereden, reed prima, veel koppel onderin wat gewoon lekker rijdt. Maar als je wat extra wou... dat is er inderdaad niet en dan moet je inderdaad wat verder in de toeren om wat vermogen te vinden.

Ik rij nu de 110 pk dci en dat is 1 op 1 de motor uit de megane (zelfde motorcode) met dezelfde 6-bak zonder aangepaste verhoudingen. Voor de megane zijn die verhoudingen echt aan de lange kant, in de clio zijn ze perfect (niet te lang, ook niet te kort). Verschillen zijn inderdaad zo als AndRo555 benoemd, alleen de zuigers zijn absoluut niet anders, blok is verder identiek (compressie, boring en slag is bij de 90 en 110 egwoon 15,6:1 & 76,0 80,5). Verschillen zijn, zo als grotendeels benoemd door AndRo555:
- inspuitdruk (andere hd pomp)
- injectors
- intercooler
- turbo

En vooral de VGT turbo maakt het verschil --> VGT houdt in variabele geometrie. Dat wil zeggen, de turbo gedraagt zich laag in de toeren als een kleine turbo (spoelt snel op). Hoger in de toeren verstelt de geometrie en gaat deze zich gedragen als een grote turbo (druk loopt niet terug hoger in de toeren). Powerband van de 110 is dus ook een stuk aangenamer als van de 90, invoegen in een vrachtwagen tempo is er niet meer bij. Voor je idee, op winterbandjes bij 0 graden gaat het al best rap naar de 100:
[afbeelding]

Kwa topsnelheid, hij is al op 191 gps kilometers geweest :9
Nu ik een tijdje in de IP versie rij met 110PK moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben!
Gisteren had ik de mogelijkheid om een paar keer van 0 - 100 te accelereren met de Clio O-)
Ik kom alleen echt niet onder de 13.0s op de een of andere manier. Ik heb het gemeten met Flitsmeister. Waar zou het verschil van bijna 3s in zitten met exact dezelfde auto? Op Youtube zie ik met dit blok zelfs mensen 9,5s halen!

Factoren:

Ondergrond: Asfalt (vlak)
Motor: 10 min warm door rijden
Banden: zomerbanden
Eco stand: Uit

Het is echt niet zo dat ik elke keer 0 naar 100 moet zo snel mogelijk,want ik ben altijd zuinig met andermans spullen :)
Maar mijn Opel Karl trok zelfs sneller op van 0 - 100 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Aggressor schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:36:
Ik ben wel benieuwd wat jullie verbruik is. (Vooral de diesel rijders)

Ik heb een megane 4 1.6 dci 130pk.

De boordcomputer geeft 5.0 aan.
Als ik het zelf uitreken kom ik op 1:19 uit a 1:19.5. (Afstand delen door liters)
En jullie?
Wat is jullie vebruik? Auto/motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-06 08:40
thomas.vantuijl schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:01:
Hallo Medetweakers,

Ik sta op het punt mijn eerste auto te gaan kopen en het wordt waarschijnlijk een Renault Clio 1.4-16V Dynamic Luxe (2004)

Leuk wagentje met 98pk, 5 deuren, airco en nog veel meer:

[afbeelding]

[afbeelding]

nu zat ik alleen met een aantal vragen:

Zijn er DIN inbouwframepjes beschikbaar voor deze auto? ik wil er namelijk wel een mooie geluidsinstallatie in leggen

zijn er bepaalde zwakke punten waar ik op moet letten/naar moet vragen als ik deze auto op ga halen?

Hij heeft 167.000km gelopen en ik wordt de 2e eigenaar. Hij is dealer onderhouden en in goede staat met nieuwe apk.

En zijn er nog kleine dingetjes die ik eraan kan doen om deze wagen een net wat sportievere look te geven?

Ik hoor graag van jullie!
DIN inbouwframe wel, 2 din gaat je niet lukken, maar een goede speakerset en een subje aanleggen gaat vrij makkelijk.

Het klopt wel inderdaad dat de sleuf in het dashboard net iets groter is dan een enkel din, maar er zijn wel aftermarket framepjes die dat mooi opvullen.

De zwakke punten van de motor zelf zijn er niet echt.

Let wel even op zwarte aanslag in de kop, dat kan duiden op een rustige rijstijl van de vorige bestuurder en dit noemen we zwarte sludge, niet heel gezond....

Verder kun je ook aan de staat van de vloeistoffen veel aflezen van de staat van onderhoud, dus draai alles eens open, kijk of de koelvloeistof helder is, remvloeistof mooi lichtgeel van kleur, donkergeel kan nog net maar is dan een voor op het lijstje "binnenkort".

Lekkages en dergelijke....

Elektronisch gezien...

- Let op of allebei de sleutels goed werken (startonderbreker moet eraf gaan)
- Startonderbreker is de meest vervelende storing. Mijn tip, doe de auto open, deur open en ga rustig praten met de verkoper.....na 5 minuten zal die in defensie modus zitten en als je dan zonder problemen kunt starten is het waarschijnlijk wel goed.
- Controleer de werking van alle elektrische systemen.
- Ga tijdens de proefrit eens een aantal keer goed hard op het gaspedaal staan (uiteraard met warme motor in een geschikte versnelling) en trek hem zijn toeren eens door.

Een lekke bougiekabel, connector gasklephuis, connector gaspedaal, bobine, gasklephuis zelf of het gaspedaal zelf kunnen een storing tot gevolg hebben. Is vrij simpel zelf te maken, maar toch leuk als je er nog 100 euro af krijgt.

Verder is het eigenlijk allemaal kleine dingetjes die met leeftijd komen, verroesten van massaverbindingen die meeknipperende remlichten tot gevolg hebben bijvoorbeeld.
Startproblemen door een krukaspositiesensor, Lambda die stuk gaat.

Met de relatief lage kilometerstand let ook op hoe de koppeling en het pedaal zelf aanvoelt. Bij goed gebruik gaat de koppeling eeuwen mee, bij verkeerd gebruik heb je hem voor de 200k op.

Bovengenoemde storing zit ik zelf momenteel ook mee overigens....

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/826/27318038797_c204015dc6_c.jpg

En qua sportiviteit.....verlagen met een Eibach Pro kit (installeer deze wel met nieuwe schokdempers anders is het resultaat qua rijgedrag echt verschrikkelijk....don't ask, tried it already. )

Grootste probleem met de phase 3 vind ik de grille en de grijze omlijsting van de koplampen. Mijn auto heeft de RS grille gemonteerd en omdat het een phase 2 is heeft die de zwarte omlijsting in de koplampen.

Bandenmaat, ik sta op 195/50R15, maar een 195/45R16 (dus een 16 inch velg) staat nog een stukje gaver. Kun je ook mooi mee spelen.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/854/26737471807_c9b3fa4af1_c.jpg

Verschil met standaard. En ja er moet nog een spacer achter....zal binnenkort de axle spacer bestellen van Pure motorsport.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/952/28409336498_b2170fa5f7_c.jpg

Maar succes met keuren, aankoop en tunen. Houd je ons af en toe op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-06 08:40
Aggressor schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:02:
[...]

Wat is jullie vebruik? Auto/motor?
Clio 2 phase 2 1.2 8V benzine met 58 pk en 97 Nm gemiddeld over de afgelopen 56.000 km 1 op 16,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:56
grote_oever schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:23:
Net Tomtom live geupdate bij mijn Megane van 2012. Zag een code op pepper voor éénmalige europa update. Voor 25 euro heel europa. Gezien ik inmiddels al 5 jaar met een oude kaart loop lijkt me dit een goede kans om eens te updaten:

https://nl.pepper.com/kor...dit-weekend-35-euro-68008

Misschien handig voor jullie. Code verloopt morgen.
Hoe heb je de voucher toegepast?
Bij mij wordt deze op de TomTom website wel geaccepteerd, maar niet binnen de r-link store.

Hopelijk heb je een mooie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:03
midget schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:36:
[...]

Hoe heb je de voucher toegepast?
Bij mij wordt deze op de TomTom website wel geaccepteerd, maar niet binnen de r-link store.

Hopelijk heb je een mooie tip!
Ik heb hem gewoon op de website gekocht en vervolgens mij SD-kaart geupdate met Tomtom home. Bij de updates staat de dan net gekocht kaart er tussen die je op de website hebt gekocht. Wil je zeker zijn dat het werkt moet je voor de tijd even SN invoeren na het aanklikken van de kaart. Dus het kopen van de kaart ging volledig los van het op de SD kaart zetten van de kaart. enige wat elkaar koppelt is het account waar je de kaart op koopt.

Zelf ben ik niet bekend met R-link, maar zal ongeveer op dezelfde manier moeten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door grote_oever op 22-05-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
sgouman schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:56:
[...]

Ik heb de auto een paar dagen dus het is alleen maar warm weer geweest. het klinkt overal het geluid in de deuren en bij de kofferbak.
gister heb ik de proefrit gemaakt en stond de auto op FM ik weet dan niet of die beide heeft en de vorige eigenaar misschien niet op dab heeft laten staan.

ik zou voor 4500 euro meer een clio uit 2016 kunnen kopen met 60.000 km minder op de teller en automatisch climate control parkeersensoren achter en achteruitrijcamera achter en deze heeeft dat kraken en suizen niet.

Ik zit er over te twijfelen.
Dat is wat voor jezelf zou moeten uit maken, of je dat 4500 euro waard vind. Zie het in elk geval niet als investering ;)
Krysa schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Nu ik een tijdje in de IP versie rij met 110PK moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben!
Gisteren had ik de mogelijkheid om een paar keer van 0 - 100 te accelereren met de Clio O-)
Ik kom alleen echt niet onder de 13.0s op de een of andere manier. Ik heb het gemeten met Flitsmeister. Waar zou het verschil van bijna 3s in zitten met exact dezelfde auto? Op Youtube zie ik met dit blok zelfs mensen 9,5s halen!

Factoren:

Ondergrond: Asfalt (vlak)
Motor: 10 min warm door rijden
Banden: zomerbanden
Eco stand: Uit

Het is echt niet zo dat ik elke keer 0 naar 100 moet zo snel mogelijk,want ik ben altijd zuinig met andermans spullen :)
Maar mijn Opel Karl trok zelfs sneller op van 0 - 100 |:(
Toevallig gisteren nog een karl het snot voor de ogen gereden van uit de 2e versnelling, had niet door dat die een sprintje wou doen :+ trok hem er zo voorbij van uit de 2 :P Maar eh... eerste vraag, hoeveel km zit ie nu? Het duurde bij mij tot rond 5k kilometers voor die echt goed ingereden was en hij over het hele gebied lekker door trekt (vanaf 1250 tot 4250 toeren).

Het grootste verschil zit denk ik in Flitsmeister, die meet vast d.m.v. GPS? In telefoons zit een 1Hz GPS chip en dat is niet snel genoeg om een betrouwbare 0-100 meting te doen. Dus of een externe GPS regelen met 10Hz chip of een app gebruiken die de accelerometer gebruikt om te meten (dat is al iets betrouwbaarder). In mijn geval leest Torque gewoon de (ongecorrigeerde) snelheid uit van de auto via ODB waarbij de ECU snel genoeg is (refresh rate rond de 100 Hz zelfs) in de Clio 4. Bij oudere ECU's (zeg maar voor 2010) zie je nog wel eens 2-3 Hz refresh rates en heb je er niets aan voor 0-100 meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:30
melcon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:58:

[...]

Toevallig gisteren nog een karl het snot voor de ogen gereden van uit de 2e versnelling, had niet door dat die een sprintje wou doen :+ trok hem er zo voorbij van uit de 2 :P Maar eh... eerste vraag, hoeveel km zit ie nu? Het duurde bij mij tot rond 5k kilometers voor die echt goed ingereden was en hij over het hele gebied lekker door trekt (vanaf 1250 tot 4250 toeren).

Het grootste verschil zit denk ik in Flitsmeister, die meet vast d.m.v. GPS? In telefoons zit een 1Hz GPS chip en dat is niet snel genoeg om een betrouwbare 0-100 meting te doen. Dus of een externe GPS regelen met 10Hz chip of een app gebruiken die de accelerometer gebruikt om te meten (dat is al iets betrouwbaarder). In mijn geval leest Torque gewoon de (ongecorrigeerde) snelheid uit van de auto via ODB waarbij de ECU snel genoeg is (refresh rate rond de 100 Hz zelfs) in de Clio 4. Bij oudere ECU's (zeg maar voor 2010) zie je nog wel eens 2-3 Hz refresh rates en heb je er niets aan voor 0-100 meting.
Ik heb ook echt wel het idee dat het sneller gaat dan mijn oude Karl. Vooral boven de 150 _/-\o_
Ik heb een https://tweakers.net/pric...uch-35-(west-europa).html en misschien zit daar een grotere nauwkeurigheid in en refresh rate. Die heeft sowieso GPS + GLONASS dus zal daarmee misschien nog iets nauwkeuriger zijn.
Daarnaast laat ik mijn vriendin met een stopwatch een keer op de teller kijken, want daar zit zoals jij zegt wel echt een verschil in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 15:58
Ja hoor, afgelopen weekend raam van de bestuurderskant in de deur gevallen (waarschijnlijk toen ik de deur dichtdeed, is het raamwerk gebroken).

Gisteren bij de garage laten vervangen.
Maar zij kregen die elektrische module niet ingeleerd :?

Nu had ik voorheen al wat issues daarmee, dat het raam halverwege ineens stopte en 2cm terug zakte. Een paar keer aan die knop hengsten en dan ging ie wel weer helemaal omhoog (Frans, by design, Renault, I dunno, had het maar even gelaten toen).

Maar bij de garage deed ie helemaal niets meer...

Totdat ze de deurspeaker eruit lieten.
Toen deed ie het wel! :')

Klaarblijkelijk heeft mijn nieuwe deurspeaker (Hertz ESK 130.5) een dusdanig magnetisch veld, dat die module over zijn nek gaat :')

Ga het weekend maar eens kijken om dat te tackelen.
Wellicht met een compensatie magneet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
Krysa schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:03:
[...]

Ik heb ook echt wel het idee dat het sneller gaat dan mijn oude Karl. Vooral boven de 150 _/-\o_
Ik heb een https://tweakers.net/pric...uch-35-(west-europa).html en misschien zit daar een grotere nauwkeurigheid in en refresh rate. Die heeft sowieso GPS + GLONASS dus zal daarmee misschien nog iets nauwkeuriger zijn.
Daarnaast laat ik mijn vriendin met een stopwatch een keer op de teller kijken, want daar zit zoals jij zegt wel echt een verschil in ;)
Een snelle google leert dat daar een STA8088EXG in zit met een refresh rate van 1 hz, dus dat verklaart de afwijking wel aardig. Op de teller kijken 104 aanhouden (dat komt overeen met 100 in het echie), en niet door schakelen voor je op 104 zit ook al geeft de indicator aan van wel. Die schakel actie kost meer tijd dan net even dat laatste stukje doortrekken voor een mooie 0-100 :P
Boven de 150 gaat het ook nog lekker, we zijn in de mei vakantie naar de Bodensee geweest, maar ook op de autobahn kun je redelijk mee doen, bergop in de 6 gaat ook goed bij 8% en dan trekt ie ook nog rustig van 120 naar 150 als het moet en dan zie je toch wat gewicht doet, dat auto's met 150 pk maar net bijblijven omdat ze 1500 / 1600 kg wegen.
Dwazer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:25:
Ja hoor, afgelopen weekend raam van de bestuurderskant in de deur gevallen (waarschijnlijk toen ik de deur dichtdeed, is het raamwerk gebroken).

Gisteren bij de garage laten vervangen.
Maar zij kregen die elektrische module niet ingeleerd :?

Nu had ik voorheen al wat issues daarmee, dat het raam halverwege ineens stopte en 2cm terug zakte. Een paar keer aan die knop hengsten en dan ging ie wel weer helemaal omhoog (Frans, by design, Renault, I dunno, had het maar even gelaten toen).

Maar bij de garage deed ie helemaal niets meer...

Totdat ze de deurspeaker eruit lieten.
Toen deed ie het wel! :')

Klaarblijkelijk heeft mijn nieuwe deurspeaker (Hertz ESK 130.5) een dusdanig magnetisch veld, dat die module over zijn nek gaat :')

Ga het weekend maar eens kijken om dat te tackelen.
Wellicht met een compensatie magneet :)
Beste magneet dan :o _/-\o_ ik zou gewoon een stukje rvs plaat aan de module vast maken (in het pad van het magneetveld uiteraard), daarmee scherm je hem zeker weten af tegen em interferentie. Rvs heeft een hoge permeability en is dus heel effectief in het omleiden van magneetvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:34
KlaasjeNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:58:
[...]
Wat betreft die display zijn er nogal verschillende in omloop. Heb uiteraard wel interesse in je instrumentenpaneel als ik daar wat mee kan. Hieronder ff een foto van het probleem:

[afbeelding]
Mmm, helaas. Jij hebt een paneel met groot display (icm navigatie). Die heb ik niet liggen. Wel eentje met oranje display trouwens. Maar dat paneel werkt prima, dus die ga ik niet uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:29
perslucht schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:29:
[...]

Mmm, helaas. Jij hebt een paneel met groot display (icm navigatie). Die heb ik niet liggen. Wel eentje met oranje display trouwens. Maar dat paneel werkt prima, dus die ga ik niet uit elkaar halen.
Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:23

DropjesLover

Dit dus ->

Heujj, weer een dingetje... Of 2 :/

Mijn Megane 3 Bose herstart bijna elke rit ineens de complete media / navigatie :X
Gisteren ging het zelfs gepaard met een luide *plop* uit de speakers.
Lijkt alsof de software crasht... Herkent iemand dit, en is er een fix voor verkrijgbaar? Of kan ik ergens in de menu's een versienummer achterhalen (en wat is de laatste versie?)?

Puntje 2 is de automatische ruitenwisser functie. Bij een paar druppels gaat ie soms al in de maximale snelheid en iets later bij redelijk wat regen weer redelijk langzaam. Op de 4-standen draaiknop reageert hij nauwelijks, ook in de "klein druppeltje" stand gaat hij soms veel te hard/snel.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09

RvL

Beide punten herken ik.

Heb je de Carminat met TomTom Live services? Deze had ik in mijn laatste Megane uit 2013 ook. Ik weet dat ik met versie 2.2.0.19 van de Carminat ook problemen had met spontane herstarts, soms zelfs zulke harde herstarts dat ik ook alle instellingen kwijt was. Versienummer kun je wel ergens achterhalen, maar ik weet echt niet meer waar...

Er is destijds een update voor geweest. Die had als enige nadeel dat het mediasysteem niet meer onthoud waar je bent gebleven in een geluidsbestand op de stick kan ik me herinneren.

De ruitenwissers zijn inderdaad een klasse apart. Meer dan eens gingen ze bij een paar druppels heen en weer als een rietstengel bij windkracht 12 :).

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 24-05-2018 10:23 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb een clio gt uit 2014 met rlink.

Ongeveer 1x per rit van het geluid via bluetooth een paar seconden weg hoe kan je dit oplossen?

En als ik naar bluetooth ga en dan huidige playlist staan er geen liedjes in ookal zit ik wel geowon in mijn playlist.
Dit werkte eerst overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

RvL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:23:
Beide punten herken ik.

Heb je de Carminat met TomTom Live services? Deze had ik in mijn laatste Megane uit 2013 ook. Ik weet dat ik met versie 2.2.0.19 van de Carminat ook problemen had met spontane herstarts, soms zelfs zulke harde herstarts dat ik ook alle instellingen kwijt was. Versienummer kun je wel ergens achterhalen, maar ik weet echt niet meer waar...

Er is destijds een update voor geweest. Die had als enige nadeel dat het mediasysteem niet meer onthoud waar je bent gebleven in een geluidsbestand op de stick kan ik me herinneren.

De ruitenwissers zijn inderdaad een klasse apart. Meer dan eens gingen ze bij een paar druppels heen en weer als een rietstengel bij windkracht 12 :).
Dat is niet zo'n probleem voor mij, ik gebruik geen stickjes voor muziek.
Die update is van Carminat en dus via TomTom Home te krijgen? In dat geval heb ik al de laatste versie (van 3 weken geleden) :/

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Nee het ging echt om een update van het systeem zelf. Op TomTom Home vind je alleen updates van de navigatie.

Als ik het me goed herinner moest ik er voor naar de dealer...

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Is er trouwens een manier om de ramen automatisch te sluiten? Ik had laatst m'n raam open en was benieuwd of die zou sluiten, maar bij het weglopen gingen de deuren wel op slot maar het raam ging niet dicht. Wat ik zelfs nog irritanter vond is dat ik de auto moest starten voor ik de ramen kon sluiten. Het gaat om een Renault Megane uit 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
miicker schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:04:
Is er trouwens een manier om de ramen automatisch te sluiten? Ik had laatst m'n raam open en was benieuwd of die zou sluiten, maar bij het weglopen gingen de deuren wel op slot maar het raam ging niet dicht. Wat ik zelfs nog irritanter vond is dat ik de auto moest starten voor ik de ramen kon sluiten. Het gaat om een Renault Megane uit 2017.
Bij onze scenic uit 2013 was het zo dat je 2x op het knopje bij het handvat moest drukken. Of de op slot knop 2x indrukken opp de keycard dat weet ik niet helemaal zeker.

Misschien werkt dat bjj de megane ook?

[ Voor 6% gewijzigd door sgouman op 25-05-2018 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
sgouman schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:00:
[...]

Bij onze scenic uit 2013 was het zo dat je 2x op het knopje bij het handvat moest drukken. Of de op slot knop 2x indrukken opp de keycard dat weet ik niet helemaal zeker.

Misschien werkt dat bjj de megane ook?
De Megane heeft geen knop voor keyless entry, dat is een sensor. Ik heb wel geprobeerd de op slot knop ingedrukt te houden, dat deed niets, ik zal het andere nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
miicker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:33:
[...]

De Megane heeft geen knop voor keyless entry, dat is een sensor. Ik heb wel geprobeerd de op slot knop ingedrukt te houden, dat deed niets, ik zal het andere nog eens proberen.
http://gb.e-guide.renault...ne-hatch/ELECTRIC-SUNROOF

Hier staat dat als je 2x op de lock knop drukt zouden de ramen dicht moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

RvL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:20:
Nee het ging echt om een update van het systeem zelf. Op TomTom Home vind je alleen updates van de navigatie.

Als ik het me goed herinner moest ik er voor naar de dealer...
Beetje bummer, die rekent er natuurlijk de hoofdprijs voor :/
Ik heb software versie "Version First_2.1.0.23"

Misschien dan samen laten doen met het vervangen van de distributieriem later dit jaar / begin volgend jaar.
Sowieso dan eens vragen voor een algehele software update, misschien dat ze ook die spastische regensensor wat bijgesteld hebben.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In mijn Clio uit 2015 zit een carkit (MediaNav) waarvan het geluid van de beller erg laag is (zou komen doordat geluid slechts door één speaker gaat) en ikzelf slecht ben te verstaan door de enorme windturbine die hoorbaar is. Lees diverse berichten over een oplossing voor de windturbine waarbij iets van isolatie achter de microfoon geplaatst wordt.

Ik lees echter ook berichten over het vervangen van de microfoon of zelfs het plaatsen van een Parrot.
Hoe zijn de ervaringen hier? Zijn er mensen die zelf hebben geknutseld met significante verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Geluidsisolatie (vlokkenschuim b.v.) achter de microfoon is voldoende om goed verstaanbaar te zijn zonder wind turbine boven de 100, speelt vooral bij de fase 1 (dus idd ook bij 2015 model). Geluid v/d beller is inderdaad standaard laag maar tijdens gesprek gewoon volume omhoog gooien tot acceptabel niveau. Zet het BT volume op je tel. ook op max trouwens anders krijg je geen acceptabel volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
sgouman schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:14:
[...]

http://gb.e-guide.renault...ne-hatch/ELECTRIC-SUNROOF

Hier staat dat als je 2x op de lock knop drukt zouden de ramen dicht moeten gaan.
Binnenkort maar eens proberen als ik er aan denk :)
Vervelende is alleen dat ik de sleutel nooit bij de hand heb, die zit altijd ergens random in mijn tas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BubbaNL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:19
miicker schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Binnenkort maar eens proberen als ik er aan denk :)
Vervelende is alleen dat ik de sleutel nooit bij de hand heb, die zit altijd ergens random in mijn tas :P
Net even geprobeerd, werkt.

Twee keer vlot achter elkaar op slotje drukken en de ramen gaan omhoog.

Top Tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman

Ongeveer 1x per rit van het geluid via bluetooth een paar seconden weg hoe kan je dit oplossen?

En als ik naar bluetooth ga en dan huidige playlist staan er geen liedjes in ookal zit ik wel geowon in mijn playlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

sgouman schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:23:

2x binnen 24u dezelfde vraag stellen / post incl typfouten plaatsen is een beetje not-done...

Valt het geluid op een random moment weg, of bij wisselen tussen nummer, of aan begin van de rit?
Klinkt als een software probleempje, dus die zou je terug kunnen zetten naar fabrieksinstellingen of via de dealer kunnen laten updaten.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
DropjesLover schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:27:
[...]

2x binnen 24u dezelfde vraag stellen / post incl typfouten plaatsen is een beetje not-done...

Valt het geluid op een random moment weg, of bij wisselen tussen nummer, of aan begin van de rit?
Klinkt als een software probleempje, dus die zou je terug kunnen zetten naar fabrieksinstellingen of via de dealer kunnen laten updaten.
op een random moment.
het syteem is geupdate naar de laatste versie. op de vorige versie werkte bluetooth helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Net bij een dealer gehoord dat de Clio GT met de nieuwe WLPT-keuring ca. 6000 euro duurder wordt :X
Maar de automobilist gaat er niet voor opdraaien... (uhuh, wel dus)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-06 23:43
Nog even terug komend op mijn reactie van vorige week; vandaag de proefrit gehad in de Laguna Coupe, echt positief verrast. Stuur heerlijk, voldoende vermogen en mooi interieur. Mocht ik tot koop over gaan moeten ze wel de rammels aanpakken, trillend stuur en het naar rechts trekken aanpakken.

Zodra de parkeersensoren inschakelen is dit niet visueel zichtbaar op het display tussen de tellers. Hoort dit zo?

Nog 2 vragen voor degene met het Carminat DVD V32.2 Bluetooth Bose systeem:

- Hoe krijg ik m'n Siri aan de praat met m'n iPhone X? Na het bellen hangt de auto op. Als ik handmatig bel werkt het wel gek genoeg. Is dit probleem specifiek voor deze auto of echt dit systeem? De telefoon koppelde wel gewoon.

- De joystick in het middenconsole voelde wat 'lam' aan. Dit is m'n eerste ervaring met een Renault dus geen idee of dit zo hoort of dat het versleten is. Wellicht weet iemand dit hier wel.

Deze grijze middelste dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.gps-carminat.com/v3/images/cnc/dispositif/joystick.png

Nog even nadenken of ik het ga doen en wellicht kan ik me in dit topic ook aanmelden :) .

[ Voor 12% gewijzigd door pretpik op 26-05-2018 16:19 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

pretpik schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 15:48:
Nog even terug komend op mijn reactie van vorige week; vandaag de proefrit gehad in de Laguna Coupe, echt positief verrast. Stuur heerlijk, voldoende vermogen en mooi interieur. Mocht ik tot koop over gaan moeten ze wel de rammels aanpakken, trillend stuur en het naar rechts trekken aanpakken.
Trillend stuur en naar een kant trekken klinkt alsof een wiel een optater heeft gehad (stoeprand ofzo), z'n balanceerloodje verloren is en wat scheef is gaan staan. Balanceren en uitlijnen zou dat op moeten lossen. Uitlijnen kost zo'n €70.
Zodra de parkeersensoren inschakelen is dit niet visueel zichtbaar op het display tussen de tellers. Hoort dit zo?
Ja, op mijn Megane en vorige Clio's wordt het eenvoudigweg ingeschakeld bij wanneer je hem in z'n achteruit zet, of voorkant onder bepaalde snelheid. Geen indicatielampje oid.
- De joystick in het middenconsole voelde wat 'lam' aan. Dit is m'n eerste ervaring met een Renault dus geen idee of dit zo hoort of dat het versleten is. Wellicht weet iemand dit hier wel.

Deze grijze middelste dus:

[afbeelding]
Wat bedoel je met lam? Hij reageert niet bijzonder scherp / snel, je moet hem goed indrukken. Iig in mijn Megane.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
DropjesLover schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:30:
[...]
Trillend stuur en naar een kant trekken klinkt alsof een wiel een optater heeft gehad (stoeprand ofzo), z'n balanceerloodje verloren is en wat scheef is gaan staan. Balanceren en uitlijnen zou dat op moeten lossen. Uitlijnen kost zo'n €70.

[...]
Ja, op mijn Megane en vorige Clio's wordt het eenvoudigweg ingeschakeld bij wanneer je hem in z'n achteruit zet, of voorkant onder bepaalde snelheid. Geen indicatielampje oid.

[...]

Wat bedoel je met lam? Hij reageert niet bijzonder scherp / snel, je moet hem goed indrukken. Iig in mijn Megane.
Trillend stuur en naar een kant trekken mag de dealer oplossen mocht ik tot aankoop over gaan, net als de kraakjes.

Wat ik bedoel is dat de joystick niet zo snel terug gaat in de middenpositie als bijv. die van een Xbox 360 controller. Dus ik weet niet of het veertje moe is of dat het zo hoort.

Betreffende die parkeersensoren; in een handleiding op internet staat dat er op het schermpje tussen de tellers een visuele weergave van de parkeersensoren hoort te verschijnen. Natuurlijk kan dat boekje ook van een ander jaartal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door pretpik op 26-05-2018 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

pretpik schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:41:
[...]

Trillend stuur en naar een kant trekken mag de dealer oplossen mocht ik tot aankoop over gaan, net als de kraakjes.
Dat kan je inderdaad gewoon aangeven, dat je die dingen gefixt wil hebben :)
Wat ik bedoel is dat de joystick niet zo snel terug gaat in de middenpositie als bijv. die van een Xbox 360 controller. Dus ik weet niet of het veertje moe is of dat het zo hoort.
Dat hoort inderdaad niet en zou ik ook bij de verkopende partij aangeven...
Betreffende die parkeersensoren; in een handleiding op internet staat dat er op het schermpje tussen de tellers een visuele weergave van de parkeersensoren hoort te verschijnen. Natuurlijk kan dat boekje ook van een ander jaartal zijn.
Vooraan in het boekje hoort het model jaartal te staan...
En definieer visuele weergave, is dat wanneer het systeem ingeschakeld wordt of wanneer de sensoren iets detecteren?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
DropjesLover schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:39:

[...]

Vooraan in het boekje hoort het model jaartal te staan...
En definieer visuele weergave, is dat wanneer het systeem ingeschakeld wordt of wanneer de sensoren iets detecteren?
Dit staat in de handleiding op de Renault website:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kjeTAo/1.jpg

Nu heb ik natuurlijk het boekje niet liggen van de specifieke auto, maar er verscheen dus niets op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Pffff.... heb ik weer. Mijn Renault heeft Xenon verlichting en koplampsproeiers. Nu heeft iemand kennelijk het afdek plaatje van de linker koplampsproeier er af gejat... gisteren bij de dealer geweest. 85 Euro ex. incl spuiten in de juiste kleur... man wat een geld. Een plastic kapje van 4 cm bij 4 cm.....

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:46
Goedendag allen

mijn opa heeft een Renault Captur uit 2016. Destijds nieuw gekocht met het Renault R-link systeem met daarbij TomTom navigatie. Sinds een paar dagen geeft de auto aan dat er geen kaarten aanwezig zijn. In het beginscherm is ook de knop 'navigatie' grijs gemaakt en kan niet meer worden ingedrukt. Volgens m'n opa is dit spontaan ontstaan. Kan het zijn dat de kaarten verlopen waardoor navigatie niet goed meer werkt. Naar mijn weten zit de SD-kaart nog steeds in de auto, de auto geeft iig niet aan dat deze verwijderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

sjaak81 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:06:
Goedendag allen

mijn opa heeft een Renault Captur uit 2016. Destijds nieuw gekocht met het Renault R-link systeem met daarbij TomTom navigatie. Sinds een paar dagen geeft de auto aan dat er geen kaarten aanwezig zijn. In het beginscherm is ook de knop 'navigatie' grijs gemaakt en kan niet meer worden ingedrukt. Volgens m'n opa is dit spontaan ontstaan. Kan het zijn dat de kaarten verlopen waardoor navigatie niet goed meer werkt. Naar mijn weten zit de SD-kaart nog steeds in de auto, de auto geeft iig niet aan dat deze verwijderd is
Auto uit zetten, kaartje er uit halen, contactjes schoon blazen zoals bij een Nintendo, kaartje er weer terug in hielp niet?

TomTom kaarten verlopen niet, hoogstens zijn ze verouderd.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:11
sjaak81 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:06:
Goedendag allen

Druk de SD kaart even aan, zit er waarschijnlijk niet goed in. Hij zit namelijk in een bakje, als je er wat spul in legt kan dat ervoor zorgen dat de SD kaart eruit wordt geklikt. M'n tante had hetzelfde bij haar Captur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 23:21
Sinds vorige week trotse eigenaar van een Megane RS 250 als opvolger van mijn Alfa 147.

Oyster Grey, Cup-chassis, lederen Recaro's, RS Sport Monitor, H&R veren en een Milltek uitlaatsysteem voor de subtiele plofjes in de uitlaat bij gas los. Krijg onderweg de nodige blikken en duimpjes! Heerlijke auto en werkelijk bloedsnel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dkkr4jz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ySFJC5J.jpg

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
melcon schreef op maandag 30 april 2018 @ 07:08:
[...]

Yes, heel makkelijk zelfs, binnenste buiten draaien vanaf de onderkant (die klik je los), dan kun je hem los halen.
Ik weet nu hoe de onderkant erafmoet... de pookhoes inclusief frame.
Maar hoe gaat de pookknop los?

Is het gewoon hard trekken ofso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@pretpik Op zich zit er best wat weerstand in het stickje, hij reageert in elk geval niet zo als een xbox controller. Kan dus best zijn dat wat je beschrijft wel normaal is maar blijft lastig om dat onder woorden te brengen op een forum ;-) Hebben ze niet nog een gewone laguna of een megane staan met hetzelfde stickje? Kun je even vergelijken.

Visuele weergave is inderdaad van de latere bouwjaren, dus bij deze nog niet aanwezig.

Verwacht niet teveel van het carminat dvd systeem, zeker niet dat Siri gaat werken. Het is verder wel een fijn systeem maar niet meer van deze tijd. Laatste kaarten dateren ook van 2012. Voor de rest werkt het prima en het klinkt ook nog best aardig.

In elk geval, het blijven erg mooie auto's die Laguna Coupes, zou leuk zijn als we je binnenkort mogen verwelkomen in dit topic.

@Aggressor Gewoon trekken inderdaad.... en dusdanig hard dat je denkt ik trek de hele boel aan gort :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06 12:38
Tijdens het updaten van de kaarten in mijn Scenic ging iets mis. Nu wil ik de kaarten opnieuw op de USB stick "installeren" maar deze kunnen niet meer in de Rlink2 toolbox worden gedownload. Iemand enig idee hoe ik ze dan krijg?
Het gaat om de laatste Scenic met Rlink2 met AA/AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-
  • Laatst online: 14-05 16:31

cj-

melcon schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:47:
@cj- Op basis van het verhaal kan het inderdaad van alles zijn, is voor ons dus ook gis werk. De foutmelding van je odb-2 adapter lijkt in elk geval verkeerd vertaald (er is geen sprake van een mengsel bij diesel maar van afnemend luchtoverschot na inspuiting). Op basis van je verhaal lijkt het met brandstof druk te maken te hebben. Ik zou naar een diesel specialist gaan (dus geen dealer/universele garage die random onderdelen vervangen zoals brandstof filters die echt niet van het ene op het andere moment verstopt raken...) en verstuivers laten controleren op opbrengst. Meestal gaat het fout op retour (en dat hoeft maar iets te weinig of te veel te zijn en hij gaat in noodloop). In het gunstigste geval is het de druksensor, in het minst gunstige geval is je hd pomp stuk, daartussen in gewoon 1 van je injectors die lekt / of te veel retour heeft.
Nadat ik hem vorige week zaterdag heb opgehaald, heeft hij geen enkele foutmelding meer gegeven.
Wel ben ik van mening dat hij opeens een stuk minder vermogen heeft, nadat ze bij de dealer de injectoren opnieuw hebben geprogrammeerd.
Ik had het idee om hem te laten chippen voor deze problemen, vanwege weinig pit in de lage toeren, maar nu krijg ik het idee dat hij al gechipt was en dat ze hem nu naar fabrieks afstellingen terug hebben gezet. Of ze hebben hem nu bij Renault juist de downtuned, zodat de foutmelding niet meer terug zou komen.
Nu ben ik dus bang om hem te gaan chippen, want wie weet komen de foutmeldingen dan juist wel terug.
Ik wou graag jullie gedachtens er eens over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Ik zou het even 5000 km aanzien, komt er in die tijd niets terug dan kun je er van uit gaan dat het probleem in principe weg is. Wil je daarna serieus iets met chippen doe het dan in combinatie met op de rollenbank zetten. Laat een voor meting doen en kijk of de fabrieks opgave gehaald wordt (zeg maar 100 pk aan de wielen +/- 3 pk. max., ga niet uit van omgerekende pk's maar puur wiel pk's. Een 110 moet rond de 100 aan de wielen halen.). Haalt die z'n fabrieks opgave dan kun je hem laten chippen, zal max + 10 pk zijn maar zeker +30 Nm (en dat is wel heel fijn). Haalt die het niet dan is er nog ergens iets mis. Het kan inderdaad zijn dat originele software terug gezet is maar normaal gesproken is dat niet zo met coderen van injectoren, dan moet dat een bewuste actie geweest zijn (doe je niet zo maar, coderen is zo gebeurd, software herstellen duurt stuk langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj-
  • Laatst online: 14-05 16:31

cj-

Zal ik doen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 18:02

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag al 2 Talismannen gezien waarbij de remlichten niet deden, alleen de 3e remlicht. Is dat een bekend euvel?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
sgouman schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:50:

iemand toevallig nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fezzz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 14:58
@pretpik visuele weergave heb ik ook niet op mijn 2009 model, zal wel van het latere facelift model zijn.

Mijn joystick voelt ook wat “lam”, zelf stoor ik me er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@The Wizard Verkeerde montage trekhaak bedrading veroorzaakt dit.

@sgouman Ik heb het ff niet mee gekregen maar welke telefoon? Indien iPhone, ios 11 veroorzaakt enorm veel problemen met multimedia system in auto's, zo ook met R-Link. Er is wel een update voor R-Link voor dit verhaal, moet door de dealer geïnstalleerd worden (geloof Actis 11158 waar deze onder staat). Deze update lost ook problemen op met android 6.0/6.1 btw, mocht je android hebben, vooral de samsung S6 had ook wat probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
melcon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:09:
@The Wizard Verkeerde montage trekhaak bedrading veroorzaakt dit.

@sgouman Ik heb het ff niet mee gekregen maar welke telefoon? Indien iPhone, ios 11 veroorzaakt enorm veel problemen met multimedia system in auto's, zo ook met R-Link. Er is wel een update voor R-Link voor dit verhaal, moet door de dealer geïnstalleerd worden (geloof Actis 11158 waar deze onder staat). Deze update lost ook problemen op met android 6.0/6.1 btw, mocht je android hebben, vooral de samsung S6 had ook wat probleempjes.
hi,

Ik heb de s8 eerst verbond die wel maar had ik geen geluid. zelf rlink geupdate via de website van renault maar de afspeellijst komt nogsteeds niet tevoorschijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
Vanmorgen de knoop doorgehakt en de auto gekocht *O* . Rammeltjes/kraakjes en de trilling in het stuur plus het naar rechts trekken gaan ze oplossen voor mij, en de auto krijgt onderhoud. Het betreft een Laguna Coupe Initiale met de 3.5 en 4Control. Kan niet wachten :P

Zodra ik de auto heb zal ik foto's posten uiteraard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 14:45
Volgens mij zijn er wel wat Mégane IV rijders hier.

De GT heeft een 50L tank standaard (gewone uitvoeringen 47 L), en al tijden (eerste 10.000 km staan op de klok) krijg ik er maar 35 tot 39 liter in. Ik rij nagenoeg altijd wel tot het lampje brandt.
Natuurlijk, dan is er nog reserve. Mijn III GTline had een 58 liter tank en daar kreeg ik max 50-54 liter in.

Van het weekend op de terugrit van een weekend Texel zou ik volgens de boordcomputer nog 20km actieradius hebben nadat ik al een tijdje met het lampje aan reed. Ik verwachte dus eindelijk eens goed vol te kunnen tanken, maar opnieuw stopte hij bij 38-39 liter. En weer krijg ik er niet meer in. De tankmeter staan dan ook een paar mm voor het 1/1 teken, dus er zou meer in moeten kunnen. Lees, er is ruimte... ;)

Iemand tips? Ideeën? Bekend probleem? (@melcon )
Anders geef ik het mee op het lijstje voor de dealer voor de controlebeurt binnenkort.

Andere kleine puntjes van kritiek:
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling)
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest)
Life-hammer mist (vergeten denk ik)
Windgeruis bij voorportier met veel (zij)wind
En in Neutral-stand blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is.

Verder bevalt ie uitstekend 8)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/64be8460b86ddf037ee21a434eb2ddea/5BA9C3A6/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/33210212_1706976909389001_1128140432367157248_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
adinsx schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:02:

De GT heeft een 50L tank standaard (gewone uitvoeringen 47 L), en al tijden (eerste 10.000 km staan op de klok) krijg ik er maar 35 tot 39 liter in. Ik rij nagenoeg altijd wel tot het lampje brandt.
Natuurlijk, dan is er nog reserve. Mijn III GTline had een 58 liter tank en daar kreeg ik max 50-54 liter in.

Van het weekend op de terugrit van een weekend Texel zou ik volgens de boordcomputer nog 20km actieradius hebben nadat ik al een tijdje met het lampje aan reed. Ik verwachte dus eindelijk eens goed vol te kunnen tanken, maar opnieuw stopte hij bij 38-39 liter. En weer krijg ik er niet meer in. De tankmeter staan dan ook een paar mm voor het 1/1 teken, dus er zou meer in moeten kunnen. Lees, er is ruimte... ;)

Anders geef ik het mee op het lijstje voor de dealer voor de controlebeurt binnenkort.
Hoe tank je hem vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Ehh slang erin, en hendel inhouden... Maar linksom, rechtsom, rechtop, maakt allemaal geen verschil.
Even eruit halen en dan weer erin, ook geen effect. Een tijdje 'klikken' werkt ook niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@adinsx en wat als je de slang er deels uit haalt? In mijn Octavia zou ook 50 liter moeten gaan, maar ik krijg er net 45 in. De laatste 2-3 liter wanneer de slang deels er uit is en dan langzaam vol laten lopen. Anders stopt het ook rond de 42 liter en dan staat de actieradius ook hier op 20km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
Zal ik binnenkort eens proberen. Weinig op pad deze week, dus dan duurt 400 km net even wat langer qua dagen. :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06
pretpik schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:52:
Vanmorgen de knoop doorgehakt en de auto gekocht *O* . Rammeltjes/kraakjes en de trilling in het stuur plus het naar rechts trekken gaan ze oplossen voor mij, en de auto krijgt onderhoud. Het betreft een Laguna Coupe Initiale met de 3.5 en 4Control. Kan niet wachten :P

Gefeliciteerd d:)b Hopelijk wordt de auto naar volle tevredenheid klaargemaakt :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

adinsx schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:02:

Andere kleine puntjes van kritiek:
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling)
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest)
Life-hammer mist (vergeten denk ik)
Windgeruis bij voorportier met veel (zij)wind
En in Neutral-stand blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is.

Verder bevalt ie uitstekend 8)

[afbeelding]
Je zou hem op kunnen krikken en de drain plug in de tank los kunnen draaien, kijken hoeveel er nog in zit.
Daarnaast zit in het leidingsysteem ook wel een halve liter.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon

Leuk man, ga je echt van genieten!! Zeker die 3.5 V6 is een bijzonder fijn blok 8)

@adinsx langer door rijden :+ mijn idee is dat ze de meter wanneer de tank leeg is tegenwoordig erg conservatief afstellen. Bij de clio hetzelfde verhaal, als het lampje aangaat dan gaat er 35 tot 38 liter in terwijl de tank 45 liter is. Heb zelf een keer gewoon doorgereden tot actie radius "---" wordt en daarna nog 100 km verder. Toen ging er 44 liter in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:49
Argh, sinds afgelopen weekend blijft mijn Airbag lampje branden en doet mijn cruise control het niet meer. Misschien dat jullie eens mee kunnen denken? (Renault Megane grand tour II 2008 1.5 dci)

Zaterdag gaat het airbaglampje spontaan aan en doet de cruisecontrol het niet meer. Ik was die dag erg druk dus verder niet naar omgekeken.

Zondag ben ik eens gaan kijken. De sleepring is eerder al vervangen door een ander exemplaar van de sloop (waar het mistlicht niet van werkte dus nogmaals vervangen door een ander exemplaar van de sloop). Ik had dus nog een sleepring liggen waar alleen het mistlicht het niet van doet en waar ik dus zeker van weet dat de airbag het gewoon goed doet.
Zondagmiddag dus de airbag los gehaald, stuur verwijdert en de sleepring vervangen door mijn "oude" exemplaar. Alles weer terug geplaats en de storing was inderdaad weg. Geen airbag lampjes meer en ook de cruisecontrol doet weer normaal. Allemaal in orde dus.

Maandagavond, onderweg van supermarkt naar huis gaan spontaan het airbag lampje weer aan. Ook cruisecontrol werkt weer niet. Omdat de cruisecontrol ook niet werkt verdenk ik toch weer de sleepring, en niet de connector onder de stoel. Gisteren voor de zekerheid de airbag nog weer los gehaald en alle kabeltjes met contactspray ingespoten. Ook de connector onder de stoel ingespoten, maar de storing is er nog steeds.

Iemand van jullie enig idee waar ik moet zoeken? Toch weer de sleepring?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
melcon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Leuk man, ga je echt van genieten!! Zeker die 3.5 V6 is een bijzonder fijn blok 8)

@adinsx langer door rijden :+ mijn idee is dat ze de meter wanneer de tank leeg is tegenwoordig erg conservatief afstellen. Bij de clio hetzelfde verhaal, als het lampje aangaat dan gaat er 35 tot 38 liter in terwijl de tank 45 liter is. Heb zelf een keer gewoon doorgereden tot actie radius "---" wordt en daarna nog 100 km verder. Toen ging er 44 liter in :P
Dat idee begin ik ook te krijgen inderdaad. Wilde alleen de gok niet nemen zondagavond om 23.15 met twee slapende kids en wederhelft in de auto. Zal hem deze week eens wat verder leegsturen. :+

De andere puntjes klinken jou niet bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:59

Martinspire

Awesomeness

melcon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Ik vind het altijd wel een risico om te gaan proberen door te rijden om te zien hoeveel er nou werkelijk in gaat en hoe ver je kunt komen. Ik denk dat mijn radius ook een stuk lager is dan wat ie kan, omdat ik eigenlijk nooit echt heel ver ben gegaan.

Ik heb met mijn Clio eens gehad dat ie geen benzine meer had toen ik hem de volgende dag mee wilde nemen. Bleek ik echt op de laatste dampen te zijn thuis gekomen. Bij mn huidige Megane heb ik eigenlijk ook nog niet lang doorgereden met het lampje aan. Al zou ik best eens willen horen hoe ver men gekomen is :P

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@adinsx
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling) --> slotvanger beter afstellen
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest) --> minimum is goed, kijk je warm of koud?
Life-hammer mist (vergeten denk ik) --> hangt van je dealer af... wordt niet door de fabrikant meegeleverd. je dealer was toch je vader, vast vergeten ;-)
Windgeruis bij voorportier met veel (zij)wind --> niet zo als bij de clio een bekend euvel... raamrubbers controleren zou ik zeggen.
En in Neutral-stand blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is. --> dat is inderdaad software.

@Martinspire je bent gauw te bang :P als je weet wat het verbruik is kun je wel ongeveer nagaan hoe ver je zou moeten kunnen rijden voor die echt leeg is. 1 op 20 met 45 liter tank is 900 km, dus dan zou je zeker 870 km moeten halen voor die echt leeg is. En dan is die 45 liter ook nog zonder vulhals, daar gaat ook minimaal 1 liter in wat dan al 920 km zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adinsx
melcon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:04:
@adinsx
Motorkap klappert / beweegt op de snelweg met voorliggers (luchtwerveling) --> slotvanger beter afstellen
Koelvloeistof staat op minimum (luchtbelletje denk ik geweest) --> minimum is goed, kijk je warm of koud?
Life-hammer mist (vergeten denk ik) --> hangt van je dealer af... wordt niet door de fabrikant meegeleverd. je dealer was toch je vader, vast vergeten ;-)
Windgeruis bij voorportier met veel (zij)wind --> niet zo als bij de clio een bekend euvel... raamrubbers controleren zou ik zeggen.
En in Neutral-stand blijft de EDC soms lang in de 3 of 4 hangen. Eens kijken of daar nieuwe software voor is. --> dat is inderdaad software.
- Slotvanger zit inderdaad beweging op, dus die staat genoteerd.
- Luchtbel vermoed ik inderdaad ook. Warm/lauw staat ie op minimum.
- Life-hammer, klopt vergeten. Ik meen me te herinneren dat de verkoper zei 'zoek jij maar een plek uit', nadat ik de auto zelf afleveringsklaar had gemaakt. Verkoper heeft de matten er in gelegd maar de hamer vergeten. Komt goed.

- Windgeruis, hm ja het komt vooral van óp het portier lijkt het. Rubbers lijken in orde. Moeten ze maar even naar kijken.

- Nieuwe software voor de EDC, altijd goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezzz

Gefeliciteerd!
Hoeveel heeft ie gelopen? rond de 120k moet je bougies en distributieriem laten vervangen, is een kostbare onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
fezzz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:23:
[...]

Gefeliciteerd!
Hoeveel heeft ie gelopen? rond de 120k moet je bougies en distributieriem laten vervangen, is een kostbare onderneming.
Auto heeft krap 113 000 KM gereden. Bougies zijn bij 110 000 vervangen en bij mijn weten heeft deze motor een ketting.

[ Voor 4% gewijzigd door pretpik op 30-05-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezzz
pretpik schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:01:
[...]

Auto heeft krap 113 000 KM gereden. Bougies zijn bij 110 000 vervangen en bij mijn weten heeft deze motor een ketting.
Excuses, ik bedoel de multiriem :)

zie: https://www.autoweek.nl/a...oupe-35-v6-initiale-2009/

[ Voor 14% gewijzigd door fezzz op 30-05-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Multiriem kost je een paar euro. Geen hele kostbare onderneming. Net als de bougies, ook geen bijzonder kostbare aangelegenheid. Nou ja, vergeleken met een Twingo wel natuurlijk, maar het blijft tientjeswerk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Ah, dank voor de tip! Bij mijn weten is deze ook reeds vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezzz
PauseBreak schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Multiriem kost je een paar euro. Geen hele kostbare onderneming. Net als de bougies, ook geen bijzonder kostbare aangelegenheid. Nou ja, vergeleken met een Twingo wel natuurlijk, maar het blijft tientjeswerk.
je komt er wat lastiger bij vergeleken met een twingo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
melcon schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:12:
@Aggressor Gewoon trekken inderdaad.... en dusdanig hard dat je denkt ik trek de hele boel aan gort :+ :P
daar ben ik wel goed in ;)
Maar goed.. dan heb ik nog een vraagje... aan de bovenkant van de pookhoes zit een plastic ring.
Deze zit volgens mij ook vast aan de stand? (met deze zet je hem in de achteruit)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qmgxJ6qKNfNe1rg6sLfwGeGj/medium.png

Hoe moet ik godsnaam dan ooit de pookhoes vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
Die komt gewoon mee, zit om de daadwerkelijke bediening heen geschoven als het ware. Je kan ff dealer vragen / bellen, het zal bij de megane 4 hetzelfde zijn als 3 maar je kan het maar beter zeker weten.

[ Voor 41% gewijzigd door melcon op 30-05-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
melcon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:16:
Die komt gewoon mee, zit om de daadwerkelijke bediening heen geschoven als het ware. Je kan ff dealer vragen / bellen, het zal bij de megane 4 hetzelfde zijn als 3 maar je kan het maar beter zeker weten.
Oke ik kijk eerst wel even als die binnenkomt.
En als ik er niet uit kom, dan maar even naar de dealer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Afkv3YGP25PyFQMsKRvX68eg/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 22:39
Ik sta op het punt om een nieuwe auto te kopen en kijk oa naar Renault Megane rond de 100k km, bouwjaar vanaf 2012. Twee vragen:

1) Iedereen kent de slechte verhalen rondom Renault, vaak bij de garage etc. Vorig jaar bleek uit een onderzoek van een pechhulp organisatie Renault veruit bovenaan te staan. Interessante vraag is natuurlijk: wat is hier nog van waar? Betreft het hier alleen nieuwe auto's? Bepaald bouwjaar? Of ook de oudere auto's die alle elektronica euvels al hebben gehad?

2) wat zijn de bekende euvels / interessante facts bij Megane's rond 100k km waar ik op moet letten? Distributieriem?

Dank alvast voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
kielkiel schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:27:
Ik sta op het punt om een nieuwe auto te kopen en kijk oa naar Renault Megane rond de 100k km, bouwjaar vanaf 2012. Twee vragen:

1) Iedereen kent de slechte verhalen rondom Renault, vaak bij de garage etc. Vorig jaar bleek uit een onderzoek van een pechhulp organisatie Renault veruit bovenaan te staan. Interessante vraag is natuurlijk: wat is hier nog van waar? Betreft het hier alleen nieuwe auto's? Bepaald bouwjaar? Of ook de oudere auto's die alle elektronica euvels al hebben gehad?

2) wat zijn de bekende euvels / interessante facts bij Megane's rond 100k km waar ik op moet letten? Distributieriem?

Dank alvast voor alle reacties!
1) Er is inderdaad een mindere periode geweest, we spreken dan van 2001-2004. Naar aanleiding van die periode hebben ze in 2003 een programma (samenwerking met Nissan intensiveren en kwaliteits procedures daarvan overnemen waren daar onderdeel van) gestart met als doel kwaliteit te verbeteren. In 2004 waren de eerste resultaten hiervan al merkbaar en vanaf 2005 kun je stellen dat het met betrouwbaarheid zeer goed zit (goed terug te zien in de adac pech statistieken die relatief betrouwbaar zijn, behalve dat vag een eigen pech dienst gebruikt en dus vrijwel niet in de adac statistieken voorkomt voor nieuwe auto's --> alleen wanneer de eigen pech dienst capaciteit tekort komt wordt de adac ingeschakeld).
Ook de nieuwe modellen zijn goed op betrouwbaarheidsgebied enige uitzondering daarop is de Talisman die eigenlijk wat teveel kinderziektes kent.

Maar in het kort antwoord op je vraag, voor de megane waar je naar kijkt niets van waar, staan dan ook (terecht) bekend als heel betrouwbare auto's.

2) Uiteraard is een megane 3 niet probleemloos en heeft ook zo z'n dingetjes net als elke auto. In dit topic staan deze wel benoemd, je kan ze vast allemaal vinden met wat zoeken. In het kort:
- penbobines bij de benzine motoren
- gloeistiften bij de 1.5 dci's
- kenteken verlichting achter blijft nog wel eens water in staan met als gevolg corrosie en slecht contact (vervanging is eenvoudig en niet duur).
- distributie is 120k/6j (of 100k/5j hangt een beetje van bouwjaar af maar onderdeel nummers zijn hetzelfde dus je mag 120k/6j aanhouden).
- slangetjes drukverschil meting roetfilter (iets prijziger om te fixen maar wel betaalbaar)
- derde remlicht lekkage komt sporadisch voor met vocht in de kofferbak tot gevolg
- heel enkele keer komt het nog wel eens voor dat de elektromotor van het raam stuk gaat door vochtinwerking (ontwateringsgaten v/d deur goed vrijhouden / schoonhouden).

Dan heb je de ergste dingen wel gehad, voor de rest zit er veel verschil in de gebruikte radio's en wat ze wel/niet kunnen (met/zonder tom tom navigatie, met/zonder bluetooth, met/zonder bluetooth streaming, met/zonder aux-in+usb-in, stuurbediening functies verschillen ook met bouwjaren, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Als aanvulling voor de dCi's: roetfilter druk slangetjes worden bros en geven foutmeldingen waarna ze vervangen moeten worden (rond de 100 euro kosten). Maar niet Renault garages vinden dit niet altijd meteen met veel onnodige vervangingen van onderdelen (en kosten) tot gevolg.

@melcon ik heb volgens mij ook zo'n 3e remlicht met lekkage. Is er een easy solution voor dit (kitten ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@Barrycade Easy fix is inderdaad af kitten (gebruiken ruiten kit, werkt het beste en blijft het langste goed). Ook een easy fix maar stuk duurder als een bus kit is gewoon vervangen :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Max aantal km's voor de distributieriem van een 1.5dCi is toch 150k? Anders is de mijne al 2 auto's lang te laat vervangen ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
@RvLJe hebt gelijk, 160k zelfs vanaf eind 2012, dealers doen hem alleen bij 150k dan valt die samen met de grote beurt (hoef je niet 10k later alweer terug te komen).

[ Voor 4% gewijzigd door melcon op 31-05-2018 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PauseBreak
fezzz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:47:
[...]

je komt er wat lastiger bij vergeleken met een twingo ;)
Dat klopt, daarom ook het tientjeswerk. Sowieso hoeft het onderhouden van een Renault, ook een wat meer exotisch exemplaar, niet overdreven duur te zijn. Zolang je maar naar een goede universele garage of Renaultspecialist gaat. Om je een voorbeeld te geven, mijn distributie+waterpomp+multiriem+alle rollers en spanners e.d. zijn vervangen voor in totaal €350,- (spullen voor internetprijs + 3 uur arbeid). Door een universele garage waar een monteur werkt die vrijwel alleen maar distributies doet. Die kan het bijna blind. Ter vergelijk, de Renault dealer hier gaf als offerte €750,-.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

melcon schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:22:
[...]

1) Er is inderdaad een mindere periode geweest, we spreken dan van 2001-2004. Naar aanleiding van die periode hebben ze in 2003 een programma (samenwerking met Nissan intensiveren en kwaliteits procedures daarvan overnemen waren daar onderdeel van) gestart met als doel kwaliteit te verbeteren. In 2004 waren de eerste resultaten hiervan al merkbaar en vanaf 2005 kun je stellen dat het met betrouwbaarheid zeer goed zit (goed terug te zien in de adac pech statistieken die relatief betrouwbaar zijn, behalve dat vag een eigen pech dienst gebruikt en dus vrijwel niet in de adac statistieken voorkomt voor nieuwe auto's --> alleen wanneer de eigen pech dienst capaciteit tekort komt wordt de adac ingeschakeld).
Ook de nieuwe modellen zijn goed op betrouwbaarheidsgebied enige uitzondering daarop is de Talisman die eigenlijk wat teveel kinderziektes kent.

Maar in het kort antwoord op je vraag, voor de megane waar je naar kijkt niets van waar, staan dan ook (terecht) bekend als heel betrouwbare auto's.

2) Uiteraard is een megane 3 niet probleemloos en heeft ook zo z'n dingetjes net als elke auto. In dit topic staan deze wel benoemd, je kan ze vast allemaal vinden met wat zoeken. In het kort:
- penbobines bij de benzine motoren
- gloeistiften bij de 1.5 dci's
- kenteken verlichting achter blijft nog wel eens water in staan met als gevolg corrosie en slecht contact (vervanging is eenvoudig en niet duur).
- distributie is 120k/6j (of 100k/5j hangt een beetje van bouwjaar af maar onderdeel nummers zijn hetzelfde dus je mag 120k/6j aanhouden).
- slangetjes drukverschil meting roetfilter (iets prijziger om te fixen maar wel betaalbaar)
- derde remlicht lekkage komt sporadisch voor met vocht in de kofferbak tot gevolg
- heel enkele keer komt het nog wel eens voor dat de elektromotor van het raam stuk gaat door vochtinwerking (ontwateringsgaten v/d deur goed vrijhouden / schoonhouden).

Dan heb je de ergste dingen wel gehad, voor de rest zit er veel verschil in de gebruikte radio's en wat ze wel/niet kunnen (met/zonder tom tom navigatie, met/zonder bluetooth, met/zonder bluetooth streaming, met/zonder aux-in+usb-in, stuurbediening functies verschillen ook met bouwjaren, etc.)
Distributie is toch 160k km / 6 jaar?
Gloeistiften zijn doorgaans gewoon verslijtartikelen, niks raars.

Tsja, gewoon kijken naar normaal onderhoud. De paar die ik bekeken had, hadden zo rond de 90k km de remschijven en blokken vervangen. Sommigen geven aan dat de batterij van de sleutelkaart vervangen moet worden, dit kan je super makkelijk zelf doen (standaard CR-2032 batterij).
Aangezien het ex-lease wagens zijn is de onderhoudshistorie prima bekend als je even contact opneemt met de voormalige leasemaatschappij.
De Bose en GT-line zijn veel verkrijgbaar. De Bose heeft wat lekkerdere stoelen vind ik, de GT heeft hoge wangen en moet je smalle heupen voor hebben. Echt racen zal je er toch niet mee doen, maar moet je zelf weten wat lekkerder zit.

Voor de rest, tsja, de normale dingen die je hebt bij een 2e hands wagen. Rammeltjes, rateltjes etc, zijn niet goed. Een aankoopkeuring kost €220 en kan toch een dure miskoop schelen. Kopen met BOVAG garantie kost altijd €500 tot €800 extra (anders krijg je een koopcontract waarin je afziet van de BOVAG-garantie).

Schades moet je ook scherp op zijn, als je als je soms ziet wat ze nog voor 10k willen verkopen :X Een Renault dealer wilde mij een GT verkopen met dikke krassen/veeg op een deur en bumper en vroeg er zonder blikken of blozen €10,5k voor :X :X

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PauseBreak schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:18:
[...]

Dat klopt, daarom ook het tientjeswerk. Sowieso hoeft het onderhouden van een Renault, ook een wat meer exotisch exemplaar, niet overdreven duur te zijn. Zolang je maar naar een goede universele garage of Renaultspecialist gaat. Om je een voorbeeld te geven, mijn distributie+waterpomp+multiriem+alle rollers en spanners e.d. zijn vervangen voor in totaal €350,- (spullen voor internetprijs + 3 uur arbeid). Door een universele garage waar een monteur werkt die vrijwel alleen maar distributies doet. Die kan het bijna blind. Ter vergelijk, de Renault dealer hier gaf als offerte €750,-.
Op de website van Renault kan je de "geen poespas" prijzen voor onderhoud vinden, https://www.renault.nl/onderhoud-service/onderhoud.html
Distributie + multiriemenset is €548 (is wel excl waterpomp wat wel aan te raden is mee te nemen)

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
DropjesLover schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:17:
[...]

Op de website van Renault kan je de "geen poespas" prijzen voor onderhoud vinden, https://www.renault.nl/onderhoud-service/onderhoud.html
Distributie + multiriemenset is €548 (is wel excl waterpomp wat wel aan te raden is mee te nemen)
Precies, en inclusief de waterpomp geven de meeste dealers je een andere offerte. Als je met een wat exclusiever model aan komt rijden heb ik bovendien het idee dat er af en toe direct euro's bovenop worden gegooid :P

Edit: Heb even die link gevolgd. Ik denk dat mijn vermoeden wel juist is. Renault geeft me niet eens de mogelijkheid om de cheap ass onderhoudsopties aan te klikken. Alleen het all-in Renault onderhoud à €486,-. No thank you :+

[ Voor 16% gewijzigd door PauseBreak op 31-05-2018 17:31 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
Hallo Renault-bezitters,

Zojuist de Clio van mijn vader geüpdate, thans dat hoop ik.

Hij had een mailtje gekregen over een update voor de Renault media nav (evolution?). De aangegeven systeemversie is 4.1.0 is dit de meest recente versie? Ik kan op de site van Renault niet direct wat vinden en het systeem/de app geeft niet echt duidelijk aan van hoe en wat je nou doet met dat usb-stickje.

Ik wacht jullie antwoord af!

Edit:
Het gaat om een clio estate dynamique van eind 2014

[ Voor 5% gewijzigd door Cranzai op 31-05-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezzz
PauseBreak schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:18:
[...]

Ik kom er snel genoeg achter, ik tik bijna de 120k aan :'(

Voor onderhoud ga ik naar een lokale universele garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Vandaag voor het eerst de nieuwe Megane RS in het wild gespot. Ik gebruik echt nooit mijn telefoon in het verkeer, echt nooit, maar nu even een uitzondering gemaakt, echt een prachtige wagen:
(klik voor groot plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9CHnALB.jpg
Helaas ligt de focus meer op het dashboard van m'n auto dan de auto voor me :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melcon
@miicker Kan het kenteken niet lezen maar waarschijnlijk de demo/pers auto van Renault NL (die is oranje en 1 van de weinige op kenteken op dit moment, al worden de eerste auto's de komende weken afgeleverd). Hij is inderdaad erg mooi! Heb het genot gehad er al even in te mogen zitten eerder dit jaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:38
Ik heb met mijn Megane 1.5 dci edc SSE estate van dit jaar een foutmelding op mn dash: Controleer luchtverontreiniging. Ik ben nu in Belgie, en van de week pas terug. Weet iemand wat deze melding inhoud? en of het kwaad kan om nog 200km naar huis te rijden en dan een dealer te bezoeken?

[ Voor 17% gewijzigd door L-VIS op 04-06-2018 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
@L-VIS:

Die melding kan slaan op het EGR systeem, roetfilter en/of de gloeibougies. Zonder specifieke foutcodes kan je er niet heel veel mee, dus je zult de auto even moeten laten uitlezen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor mensen die eens willen stoeien met hun R-Link systeem. Ze hebben achterhaald hoe je in de debug modus kan komen : http://www.renaultforum.n...link2-hacking-t27673.html

Lijkt er op of dat wel wat deuren gaat openen!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:11
Heeft iemand een lijstje met alle gangbare lampjes voor de Clio 3? M'n vriendin had laatst een lampje achter stuk, die is dus blijkbaar ook weer exotisch, net als het derde remlicht. Nu wil ik graag een aantal lampjes op voorraad hebben, zodat ze niet weer naar de Renault garage hoeft om een lampje op te halen (waar ze vervolgens 1.5 (!) uur moest wachten om het lampje te wisselen, lekkere service aldaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Knul schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:24:
Heeft iemand een lijstje met alle gangbare lampjes voor de Clio 3? M'n vriendin had laatst een lampje achter stuk, die is dus blijkbaar ook weer exotisch, net als het derde remlicht. Nu wil ik graag een aantal lampjes op voorraad hebben, zodat ze niet weer naar de Renault garage hoeft om een lampje op te halen (waar ze vervolgens 1.5 (!) uur moest wachten om het lampje te wisselen, lekkere service aldaar).
Ze staan sowieso genoemd in het boekje als het goed is, bij de uitleg hoe je ze moet vervangen.
Daarnaast zijn er ook lampen-verkoop websites waar je het kenteken ingeeft en vervolgens alle lampen weergegeven worden.
Er zijn maar een aantal typen lampjes, die wel op veel plekken gebruikt worden. Knipperlicht + rem + achteruitrij kan allemaal de zelfde zijn.

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 11 ... 55 Laatste