thomas.vantuijl schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:01:
Hallo Medetweakers,
Ik sta op het punt mijn eerste auto te gaan kopen en het wordt waarschijnlijk een Renault Clio 1.4-16V Dynamic Luxe (2004)
Leuk wagentje met 98pk, 5 deuren, airco en nog veel meer:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
nu zat ik alleen met een aantal vragen:
Zijn er DIN inbouwframepjes beschikbaar voor deze auto? ik wil er namelijk wel een mooie geluidsinstallatie in leggen
zijn er bepaalde zwakke punten waar ik op moet letten/naar moet vragen als ik deze auto op ga halen?
Hij heeft 167.000km gelopen en ik wordt de 2e eigenaar. Hij is dealer onderhouden en in goede staat met nieuwe apk.
En zijn er nog kleine dingetjes die ik eraan kan doen om deze wagen een net wat sportievere look te geven?
Ik hoor graag van jullie!
DIN inbouwframe wel, 2 din gaat je niet lukken, maar een goede speakerset en een subje aanleggen gaat vrij makkelijk.
Het klopt wel inderdaad dat de sleuf in het dashboard net iets groter is dan een enkel din, maar er zijn wel aftermarket framepjes die dat mooi opvullen.
De zwakke punten van de motor zelf zijn er niet echt.
Let wel even op zwarte aanslag in de kop, dat kan duiden op een rustige rijstijl van de vorige bestuurder en dit noemen we zwarte sludge, niet heel gezond....
Verder kun je ook aan de staat van de vloeistoffen veel aflezen van de staat van onderhoud, dus draai alles eens open, kijk of de koelvloeistof helder is, remvloeistof mooi lichtgeel van kleur, donkergeel kan nog net maar is dan een voor op het lijstje "binnenkort".
Lekkages en dergelijke....
Elektronisch gezien...
- Let op of allebei de sleutels goed werken (startonderbreker moet eraf gaan)
- Startonderbreker is de meest vervelende storing. Mijn tip, doe de auto open, deur open en ga rustig praten met de verkoper.....na 5 minuten zal die in defensie modus zitten en als je dan zonder problemen kunt starten is het waarschijnlijk wel goed.
- Controleer de werking van alle elektrische systemen.
- Ga tijdens de proefrit eens een aantal keer goed hard op het gaspedaal staan (uiteraard met warme motor in een geschikte versnelling) en trek hem zijn toeren eens door.
Een lekke bougiekabel, connector gasklephuis, connector gaspedaal, bobine, gasklephuis zelf of het gaspedaal zelf kunnen een storing tot gevolg hebben. Is vrij simpel zelf te maken, maar toch leuk als je er nog 100 euro af krijgt.
Verder is het eigenlijk allemaal kleine dingetjes die met leeftijd komen, verroesten van massaverbindingen die meeknipperende remlichten tot gevolg hebben bijvoorbeeld.
Startproblemen door een krukaspositiesensor, Lambda die stuk gaat.
Met de relatief lage kilometerstand let ook op hoe de koppeling en het pedaal zelf aanvoelt. Bij goed gebruik gaat de koppeling eeuwen mee, bij verkeerd gebruik heb je hem voor de 200k op.
Bovengenoemde storing zit ik zelf momenteel ook mee overigens....
En qua sportiviteit.....verlagen met een Eibach Pro kit (installeer deze wel met nieuwe schokdempers anders is het resultaat qua rijgedrag echt verschrikkelijk....don't ask, tried it already. )
Grootste probleem met de phase 3 vind ik de grille en de grijze omlijsting van de koplampen. Mijn auto heeft de RS grille gemonteerd en omdat het een phase 2 is heeft die de zwarte omlijsting in de koplampen.
Bandenmaat, ik sta op 195/50R15, maar een 195/45R16 (dus een 16 inch velg) staat nog een stukje gaver. Kun je ook mooi mee spelen.
Verschil met standaard. En ja er moet nog een spacer achter....zal binnenkort de axle spacer bestellen van Pure motorsport.
Maar succes met keuren, aankoop en tunen. Houd je ons af en toe op de hoogte?