Bakkels schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 02:04:
[...]
Ja, 8 jaar holden was prachtig, maar wie doet dat?
De echte eerste adaptors. Chapeau voor hen, en ik gun ze alle winsten. Als jij daar ook één van bent dan feliciteer ik je.
Maar stellen dat 'alleen de laatste twee maanden wat minder waren'? Dan durf ik wel te zeggen dat ook jij er pas ergens vorig jaar bent ingestapt.
Kijk maar eens naar 2013. Als je ergens aan het eind van dat jaar -de eerste hype- had ingekocht, dan heb je dus drie jaar lang moeten holden voordat je überhaupt quitte zou draaien.
Dat is hele andere koek dan twee maandjes in de min. Hulde voor die mensen, maar ik weet zeker dat jij en ik daar niet bij zaten.
Waarom HODL? Er zitten twee kanten aan volgens mij.
De eerste is dat BTC ofwel een groot succes wordt, ofwel faalt, en dus uiteindelijk naar 100k+ gaat (omdat er maar 21 miljoen van die dingen zijn) of naar 0. Ergens 'halverwege' er weer uitstappen is vanuit dit oogpunt een beetje vreemd.
De tweede is dat het gewoon een prima strategie is gebleken, met relatief weinig risico (tov veel daytraden) en prima rendement. Ik ben nu ruim vier jaar bezig met crypto, van alles gedaan, mining, cloudmining, daytraden met en zonder leverage, in en uit allerlei altcoins, goede trades gedaan en slechte, en als ik alles bij elkaar optel en aftrek had ik eigenlijk (bijna) net zo goed gewoon kunnen HODLen al die tijd. Had heel veel gedoe gescheeld, en een hoop kopzorgen.
Uiteindelijk is de vraag dus: geloof je er in of niet? Zo ja: HODL! Zo nee, dan kan je proberen met daytrading wat winst te halen. Maar dat is dan wel heel spannend, omdat je in je achterhoofd altijd vreest dat de bodem er elk moment volledig onderuit kan vallen. Je loopt dan het risico verkeerde beslissingen te nemen (het slachtoffer te worden van 'shaking out the weak hands').
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3