Nee, in het contract staat alleen dat je een Bitcoin moet krijgt of moet leveren op een bepaalde datum (als er inderdaad gesetteld zou worden in Bitcoin ipv cash settlement). In het contract staat geen prijs. De winst of verlies die je hebt bij future handel is gelijk aan het verschil in prijs van de future waarop je hem koopt of verkoopt.GrazendeKoe schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:02:
[...]
Aha een expert, das handig!
Ja het heeft zeker wat geholpen. Het verhaal van open interest is weer helemaal nieuwe materie voor mij, maar dat neem ik even voor lief.
Ik begrijp nu wel dat als iemand een short positie inneemt op $15k en de koers stijgt naar $18k hij eieren voor zijn geld kan kiezen. Dat zal hij natuurlijk doen als ie denkt dat Bitcoin nog verder door stijgt. Reden kan zijn omdat er een bepaalde resistance verbroken is. Een ander koopt dan zijn short positie dus voor $18k? En dan heb ik daar nog weer een vraag over, want hier gaat het mis in mijn hersenpan...
Er staat toch in het contract dat degene met de short positie Bitcoin moet leveren tegen $15k? (Ik weet dat settlement in cash is, maar even om de eenvoud er in te houden) Of wijzigt dat gegeven dat er geleverd moet worden tegen $15k zodra de future verhandeld wordt? Anders koopt de koper van de short positie eerst een contract voor $18k. Daalt de koers van Bitcoin naar $17k op settlement, moet hij nu dus in theorie een Bitcoin kopen op de markt voor $17k en deze verkopen voor $15k aan de long (tegenpartij). Dan lijkt he me dat je absurd veel geld verliest.
Ik heb het idee dat ik er dichtbij zit dit te begrijpen, maar dat ik net even iets mis.
[...]
Ik ken het vak jargon niet helemaal, maar als ik het me goed herinner uit mijn studie 'schrijf' je een future.
En terzijde: opties koop of schrijf je, futures koop en verkoop je