Sorry, dat was wat verwarrend. In principe hoeven ze de inkomen uit de fees niet eens te gebruiken. Ze hoeven immers zelf ook geen USDT te kopen. Dat zullen ze wel gedaan hebben overigens, om een hot wallet aan te kunnen leggen zodat ze aan USDT withdrawals kunnen voldoen (die hot wallet bestaat volgens Bitfinex zelf momenteel uit 41.638.927,94 USDT, zoals je kunt aflezen op de USDT withdrawal pagina)Bomin schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:14:
Die miljoenen die ze aan fees verdienen zijn in crypto lijkt mij, zetten ze dit elke dag om in fiat tbv Tether?
Mijn punt was alleen, ze zitten op behoorlijk wat geld van hunzelf (zowel in crypto als in USD, daar heb je helemaal gelijk in), en daarnaast beheren ze ook nog eens de assets van hun klanten. In principe kunnen de USD's van hun klanten direct gebruikt worden om Tether op te nemen. In de praktijk zullen ze dat niet per withdrawal doen, maar worden withdrawals uit hun hot wallet gedaan. Voor elke USDT die opgenomen wordt, hebben ze een dollar die niet meer aan een klant verbonden is. Raakt de USDT hot wallet leeg, dan gaat er een berg USD naar Tether en komt er een berg USDT weer terug.
Het gaat niet om het concept, het gaat om due dilligence van de auditors. Ze moeten de gehele boekhouding doornemen. Alleen even naar de bankrekening kijken (wat ze overigens in september hebben gedaan) is natuurlijk niet voldoende, want dan kun je nog niet garanderen dat al dat geld ook daadwerkelijk bedoeld is voor de dekking van USDT. Ze hadden het net zo goed even kunnen lenen van iemand.Hoe verdient Tether zelf geld? Waarom moet een audit zo lang duren als het concept zo simpel zou zijn als dat 1 USDT door 1 USD gebackt wordt?
Helemaal mee eens. Het is ook niet de eerste keer dat ik op deze discussie reageer, en ook ik zeg met enige regelmaat dat je voorzichtig moet zijn. Maar ik meen wel wat te moeten zeggen van al dat geschreeuw dat het een scam is, dat het ongedekt is, etc.Allemaal vragen die ongetwijfeld beantwoord zullen worden, dat kan zowel de positieve als negatieve kant op gaan, maar ik ben zelf geneigd om het met voorzichtigheid te benaderen ook.
Maar het feit dat het imho prima te verklaren is dat ze dat geld gewoon hebben, en het feit dat de auditor - een onafhankelijke Amerikaanse partij die een imago in de crypto wereld probeert op te bouwen - zelf claimt dat Bitfinex een klant van ze is, stemt me gematigd positief over het hele debakel.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 20-01-2018 16:35 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.