Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Een paar dagen geleden heb ik de accu van mijn iPhone 6S vervangen. Dit als het goed is door een origineel exemplaar (zie tweede reactie: het is nog maar de vraag of het een orginele is). Toen ik mijn accu verving kostte het officieel vervangen via Apple nog 89 euro. Dat vond ik het niet (meer) waard waarna ik voor third-party ben gegaan. Dit kostte ongeveer 25 euro.

Zo'n dag na het vervangen kwamen er berichten naar boven dat Apple de 6S bewust vertraagt bij bijvoorbeeld een oude accu. Ook Tweakers heeft hier een berichtje over in elkaar gezet:

nieuws: Apple bevestigt dat update iPhones trager maakt als accu veroudert

Forbes heeft ook nog een uitgebreide uitleg online gezet over het issue en ontkracht daar een aantal argumenten van Apple over het beschermen van de iPhone tegen gedegradeerde accu's:
https://www.forbes.com/si...s11-battery/#f35c56d674be

Wat zo her en der wel de consensus lijkt te zijn is dat het mechanisme feitelijk best slim is. Het is alleen de manier waarop het ingevoerd is en het complete gebrek aan informatie naar de gebruikers. Er zijn dan ook al rechtszaken gestart:
http://bgr.com/2017/12/26...ery-class-action-lawsuit/
http://bgr.com/2017/12/21...on-lawsuit-slower-phones/

Inmiddels heeft Apple aangekondigd dat ze de batterijen tegen een lager tarief zullen vervangen. Dit lijkt echter een beperkte regeling (beperkte tijd). Apple heeft daarbij ook aangegeven niet te zullen stoppen met throttlen:

https://www.extremetech.c...ttling-iphone-performance

Het is dus ook nog maar de vraag of een iPhone met een nieuwe batterij niet na bijvoorbeeld een half jaar of wellicht zelfs eerder weer begint met throttlen. Via Reddit zijn ook reacties te vinden van mensen met een originele vervanging waarbij het throttlen niet weg is.

Momenteel zou mijn persoonlijke advies zijn:
Check je performance op verschillende momenten (zie testen hieronder). Draait je telefoon bij 100% accu al niet op de hoogste snelheid of schakelt hij heel snel terug naar 911 Mhz, wacht dan de start van het Apple-programma af en laat de batterij vervangen in een Apple store. Je kan feitelijk niet meer besparen door een third-party accu te (laten) plaatsen. De vraag zal echter blijven (totdat we iemand hebben die het kan posten) of dit het probleem volledig oplost. Bij accu 3 heb ik in ieder geval in 100% van de gevallen de snelheid weer terug en een andere gebruiker meldt hetzelfde. Aan elke gebruiker de keuze wat hij/zij wil doen.

Wel een kleine waarschuwing: Als je de accu vervangt door een 3rd party accu kan (en zal) Apple toekomstige service weigeren. Het is dan ook niet verstandig dit te doen binnen de garantieperiode.

Tot zover de achtergrond van deze post. Nu verder naar waar het om gaat wat mij betreft:

Met de bovenstaande wetenschap mbt throttling ben ik eens gaan kijken wat mijn iPhone nou doet met een nieuwe accu. Benodigde software:
- CPUDasherX
- Geekbench
- Battery life voor accu statistieken op de telefoon of Coconut via MacBook

In eerste instantie leek alles prima. De CPU draaide op 1848 mhz en de Geekbench scores klopten (2500). In de dagen erna ben ik eens wat vaker de telefoon in de gaten gaan houden en het viel mij op dat hij heel snel op een lagere snelheid gaat draaien met de bijbehorende lagere Geekbench score (deze geef ik hier niet weer overigens, omdat het precies in lijn ligt met de CPU-snelheid. Ik heb het alleen gebruikt ter validatie).

Ik probeer nu uit te vinden:
- Of third party vervangende accu's wel goed zijn
- Wat de logica achter het throttlen is

Momenteel bezig met het updaten van de tabel met wederom een andere accu:
Accu 1: vervangende accu via iPhone accushop. Out of the box 1650 / 1715 mAh
Accu 2: vervangende accu via fixjeiphone (A+ kwaliteit accu). Out of the box 1720 / 1715 mAh
Accu 3: vervangende accu via GSM-Eindhoven. Out of the box 1715 / 1715 mAh

Ik wil bij deze GSM-Eindhoven even bedanken voor het meedenken. Ik ben erheen gereden, de case voorgelegd en ze wilden graag meewerken door hun accu als test te plaatsen. Deze accu deed het meteen dusdanig goed dat ik hem meteen heb meegenomen.

Aangezien we niet weten wat de logica precies is achter het algoritme leek het me daarom handig hier wat ervaringen te posten van gebruikers. Aangezien het nogal wat testwerk is en je continu accu's aan het opladen bent zal ik deze startpost waarschijnlijk nog wel uitbreiden :)

Mijn ervaringen/metingen tot nu toe. Temperaturen zijn indicaties. Mijn slaapkamer is standaard 17 graden. Woonkamer 19 graden. Handwarm is opgewarmd in broekzak. Kachel is even op een radiator gelegd (niet te lang, maar duidelijk warmer dan handwarm).

Case 1: volledig volle accu

Accu 1Accu 2Accu 3
TemperatuurCPU-snelheidCPU-snelheidCPU-snelheid
17 graden911 MHz.911 MHz.1848 MHz.
19 graden1200 of 1512 MHz.911 MHz.1848 MHz.
handwarm1848 MHz.911 MHz.1848 MHz.
kachel1848 MHz.911 MHz.1848 MHz.

Case 2: accu 85% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
17 graden911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
19 graden1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1848 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 3: accu 70% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
19 graden911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 4: accu 55% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
handwarm1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 5: accu 40% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
handwarm911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1200-1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 6: accu 25% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
17 graden600 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Zoals je kan zien in de tabellen lijkt mijn telefoon echt heel snel terug te schakelen naar een lagere snelheid bij de eerste vervangende accu. Wat ook erg opvallend is dat de telefoon kamertemperatuur blijkbaar al te koud vindt. Pas bij even op de verwarming leggen zie je dat de hogere kloksnelheden worden gehaald.

De tweede accu geeft enorm slechte resultaten ondanks dat hij out of the box meer capaciteit heeft en zelfs een iets hoger voltage. Ik begon toen zelfs te twijfelen aan mijn telefoon zelf. Zou er wellicht meer kapot zijn dan alleen de accu ? Ik besloot nog 1 poging te doen. De derde accu van GSM-Eindhoven doet het tot nu toe gelukkig geweldig.

Na nu drie accu's getest te hebben kan ik denk ik een aantal voorlopige conclusies trekken:
- Throttlen is niet puur afhankelijk van overgebleven capaciteit van de accu. Ook volledig nieuwe accu's kunnen de telefoon laten throttlen
- Throttlen lijkt primair niet voltage afhankelijk. Ook de nieuwe accu's geven vol 4,3 volt of iets daaromheen en toch start de telefoon bij de slechtste accu al op 911 Mhz.
- Throttlen lijkt met name te komen doordat de software kijkt naar interne weerstand van de batterij. Afhankelijk van deze interne weerstand gaat ie terugclocken. Helaas is deze voor mij niet te meten.
- Er zijn een hoop matige accu's op de markt waar de iPhone geen genoegen mee neemt. Je zal dus echt moeten weten wat je koopt als je met een third-party accu je prestaties terug wilt krijgen.

Wat zijn jullie metingen ?

Hier wat ervaringen van mensen in dit topic. Ik moet nog even kijken welke ik precies allemaal plaats omdat sommigen helaas maar 1 meetwaarde hebben.

Tsunami heeft met de originele accu en beperkte slijtage al last van een terugklokkende telefoon:
Tsunami in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Ook Banshee heeft met de originele accu al snel last van een terugklokkende telefoon. Met 14% wear en na 1,5 jaar zijn ook deze ervaringen matig te noemen:
Banshee in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Zelfs bij 3% slijtage kan een originele accu al zorgen voor een terugklokkende telefoon. Slijtagepercentage lijkt dus inderdaad niets te zeggen zoals ik al vermoedde:
sderooij in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Deze reactie van dpritipalsingh is wel een mooi voorbeeld van een vergelijkbaar issue waarbij een 3rd party accu hetzelfde gedrag vertoont als mijn 'accu 1'. Ook hier is het probleem opgelost via een batterij van GSM Eindhoven.
dpritipalsingh in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Korvaag wijzigde deze reactie 03-01-2018 23:21 (78%)

UNOX: The worst operating system

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:40
Ik weet niet hoeveel je eraan hebt. Maar case 6 is bij min iphone 7 geen probleem. Aanschafdatum is ongeveer 15 maanden terug., Ik laad de telefoon elke dag op, soms twee keer.

Ik heb 1900 /1950 mAh beschikbaar.

Mijn huiskamer is dan wel 22 graden, en mijn slaapkamer rond de 18 maar daar ligt mijn telefoon nooit.

Ik heb gewoon 2.3x ghz op mijn iphone 7 rond de 30% accu bij geekbench.

Geekbenchscores zijn iets boven gemiddeld voor een iphone 7.

Adlermann wijzigde deze reactie 25-12-2017 10:37 (26%)

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:44

Donstil

Grab them by the 🐈.

quote:
Korvaag schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:10:
Een paar dagen geleden heb ik de accu van mijn iPhone 6S vervangen. Dit als het goed is door een origineel exemplaar.
Bij het vervangen van een accu zijn er drie scenario’s als het aankomt op een orginele accu.

1. Laten vervangen bij Apple: De accu is orgineel.
2. Laten vervangen bij derde: de accu is imitatie en alleen orgineel als hij niet nieuw is
3. Zelf vervangen: de accu is imitatie en alleen orgineel als hij niet nieuw is

Zit je dus in 2. of 3. dan zou ik even kijken wat je nou precies hebt. Apple levert geen accu’s aan derde dus alles wat nieuwe en orgineel verkocht wordt is voor 99,9% zeker imitatie. Al is er voor de wat oudere modellen zoals de 6S inmiddels wel goeie imitatie en hoeft dat dus niet perse een slecht iets te zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Korvaag
quote:
Donstil schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:10:
[...]

Bij het vervangen van een accu zijn er drie scenario’s als het aankomt op een orginele accu.

1. Laten vervangen bij Apple: De accu is orgineel.
2. Laten vervangen bij derde: de accu is imitatie en alleen orgineel als hij niet nieuw is
3. Zelf vervangen: de accu is imitatie en alleen orgineel als hij niet nieuw is

Zit je dus in 2. of 3. dan zou ik even kijken wat je nou precies hebt. Apple levert geen accu’s aan derde dus alles wat nieuwe en orgineel verkocht wordt is voor 99,9% zeker imitatie. Al is er voor de wat oudere modellen zoals de 6S inmiddels wel goeie imitatie en hoeft dat dus niet perse een slecht iets te zijn.
Ik heb een accu gekocht waarbij het Apple logo en nog wat andere Apple gerelateerde meuk waren afgeplakt met stickers. Deze stickers heb ik verwijderd (daarom weet ik ook dat er een Apple-logo op stond :+ ).

Nou zegt een logootje natuurlijk niets, dus het is goed mogelijk dat dit inderdaad geen originele is of een niet volledig nieuwe originele. Feitelijk heb ik met allebei de situaties niet eens zo'n probleem, maar dan moet de accu het wel goed doen en daar heb ik nu m'n twijfels over.

Ik hoop dat er mensen zijn die ook ff wat metingen willen doen zodat ik kan inschatten of ik gewoon alsnog naar de Apple store moet of dat ik nogmaals een poging doe met een andere accu met het risico dat het wederom dezelfde problemen oplevert.

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-10 20:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik zit hier met precies hetzelfde op de 6S plus. Onlangs de batterij laten vervangen (de oude was langzaam minder gaan werken, reguliere slijtage), maar na vervanging heb ik ook direct een update gedaan van IOS 10 naar 11.2. Telefoon blijft haperen zodra de batterij een beetje gebruikt is.. alleen direct na volledig opladen is hij even snel als vroeger. Geekbench scoort erg laag 3’ naarmate de batterij richting de 70-60-50-40 % gaat wordt alles steeds trager. Ongehoord dit.

Schakelen in clockspeed als er wisselende spanning van een batterij afkomt, kan ik me iets bij voorstellen, maar _standaard_ terugklokken kan echt niet bij een telefoon die ik als high end toestel heb gekocht. Dit toetsel draaide een paar weken geleden als een malle (snel) en ik overweeg nu al serieus om over te stappen naar Android. Camera doet er nu regelmatig 5+ seconden (geteld) over bij een snelle switch tussen apps, dat was altijd nagenoeg instant..

En de telefoon heeft een clean install etc gehad via iTunes. Alles is gemeten via diverse apps. :(

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:37:
Ik zit hier met precies hetzelfde op de 6S plus. Onlangs de batterij laten vervangen (de oude was langzaam minder gaan werken, reguliere slijtage), maar na vervanging heb ik ook direct een update gedaan van IOS 10 naar 11.2. Telefoon blijft haperen zodra de batterij een beetje gebruikt is.. alleen direct na volledig opladen is hij even snel als vroeger. Geekbench scoort erg laag 3’ naarmate de batterij richting de 70-60-50-40 % gaat wordt alles steeds trager. Ongehoord dit.

Schakelen in clockspeed als er wisselende spanning van een batterij afkomt, kan ik me iets bij voorstellen, maar _standaard_ terugklokken kan echt niet bij een telefoon die ik als high end toestel heb gekocht. Dit toetsel draaide een paar weken geleden als een malle (snel) en ik overweeg nu al serieus om over te stappen naar Android. Camera doet er nu regelmatig 5+ seconden (geteld) over bij een snelle switch tussen apps, dat was altijd nagenoeg instant..

En de telefoon heeft een clean install etc gehad via iTunes. Alles is gemeten via diverse apps. :(
Heb jij de accu laten vervangen bij de Apple store of ook mogelijk een no-name accu ? Ik probeer namelijk nog steeds duidelijk te krijgen of dit gedrag hierboven normaal is of dat het komt doordat mijn vervangende accu niet lekker is.

En met normaal bedoel ik dan niet dat ik het normaal vind dat het gebeurt, maar normaal alsin: verwacht gedrag gezien het OS.

Korvaag wijzigde deze reactie 25-12-2017 11:49 (9%)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

quote:
Korvaag schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:46:
[...]

Heb jij de accu laten vervangen bij de Apple store of ook mogelijk een no-name accu ? Ik probeer namelijk nog steeds duidelijk te krijgen of dit gedrag hierboven normaal is of dat het komt doordat mijn vervangende accu niet lekker is.

En met normaal bedoel ik dan niet dat ik het normaal vind dat het gebeurt, maar normaal alsin: verwacht gedrag gezien het OS.
Ik heb hem hier bij de belwinkel laten vervangen. ‘Origineel’ spul van Apple gebruiken ze, maar aangezien die niet buiten Apple om verkocht kunnen worden, is alles in iedere (web)winkel namaak. Nooit problemen mee gehad.

Mijn batterijduur is normaal (misschien zelfs wat langer), maar je merkt dat er overal vertraging in zit. Net als toen de iPhone 4 naar IOS 7 ging (voor de 7.x optimalisatie voor de i4) en je merkte dat het toestel onderbemeten was. Idem voor de iPad 2 op IOS 9 bijvoorbeeld.

Alles voelt alsof je een flink verpuderd toestel hebt, terwijl je enkele weken geleden een premium ervaring had.

Geekbench4
Met de oude batterij op 75% volgeladen:
Single core: 2537
Multi-core: 4448

Nu met de nieuwe batterij op 75% volgeladen:
Single core: 1052
Multi-core: 1746

iPhone 6S Plus op IOS 11.2

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:05:
[...]

Ik heb hem hier bij de belwinkel laten vervangen. ‘Origineel’ spul van Apple gebruiken ze, maar aangezien die niet buiten Apple om verkocht kunnen worden, is alles in iedere (web)winkel namaak. Nooit problemen mee gehad.

Mijn batterijduur is normaal (misschien zelfs wat langer), maar je merkt dat er overal vertraging in zit. Net als toen de iPhone 4 naar IOS 7 ging (voor de 7.x optimalisatie voor de i4) en je merkte dat het toestel onderbemeten was. Idem voor de iPad 2 op IOS 9 bijvoorbeeld.

Alles voelt alsof je een flink verpuderd toestel hebt, terwijl je enkele weken geleden een premium ervaring had.

Geekbench4
Met de oude batterij op 75% volgeladen:
Single core: 2537
Multi-core: 4448

Nu met de nieuwe batterij op 75% volgeladen:
Single core: 1052
Multi-core: 1746

iPhone 6S Plus op IOS 11.2
Interessant !
We zitten dan helaas nog steeds met incomplete gegevens want jij hebt met je oude batterij nooit de onderclockende IOS-versie gehad. Wat mij wel helpt is dat de scores bij jou ook enorm snel enorm afnemen. De vraag blijft echter: is dit nu 'normaal' voor de 6S of 6S+ of ligt het aan het feit dat de no-name accu's die verkrijgbaar zijn domweg niet aan de specificaties van Apple kunnen voldoen.

Ik ben deze post tegengekomen met een leuke grafiek:
https://www.reddit.com/r/...ormance_with_new_and_old/

Ik heb sterk het vermoeden dat de no-name 'originele' accu's die verkrijgbaar zijn uit het proces zijn gehaald omdat ze niet voldoen aan de kwaliteitsstandaarden. Ik kan dat echter niet hard maken.

Ik heb nu voor overmorgen maar een afspraak gemaakt in de Apple store in Amsterdam en ga ze dit voorleggen. De kans bestaat dat ze hier niets over kunnen / willen zeggen.

Er is ook een kans dat ik voor 90 euro gewoon een nieuwe accu laat monteren als test, al is dat een beetje dure trial/error. Als ik dat inderdaad laat doen zal ik de tabel in de startpost bijwerken met de getallen van de nieuwe accu om zo een vergelijking te kunnen maken.

Ze mogen de reparatie overigens ook nog weigeren omdat de telefoon al is opengeweest. Dat zou helemaal een mooie zijn. Je kan alleen een originele accu halen bij Apple, en die mogen service weigeren. Als ze me voor de vervanging van de accu akkoord laten gaan met het feit dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de interne staat van het ding prima, maar service helemaal weigeren ? Dan zou je dus nooit meer een originele accu kunnen krijgen. We gaan het merken :)

Korvaag wijzigde deze reactie 25-12-2017 12:39 (9%)

• Korvaag
Even een subtiel kickje hoor:
Is er echt verder niemand die geintereseerd is is hoe/waarom de telefoon throttled ?

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 19:24
quote:
Korvaag schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:35:
[...]
Ze mogen de reparatie overigens ook nog weigeren omdat de telefoon al is opengeweest. Dat zou helemaal een mooie zijn. Je kan alleen een originele accu halen bij Apple, en die mogen service weigeren. Als ze me voor de vervanging van de accu akkoord laten gaan met het feit dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de interne staat van het ding prima, maar service helemaal weigeren ? Dan zou je dus nooit meer een originele accu kunnen krijgen. We gaan het merken :)
Het is inderdaad Apple's officiële policy om toestellen die gerepareerd zijn door een derde partij niet te accepteren. Zodra ze je toestel open maken zien ze meteen dat er een batterij in zit die niet origineel is. Toestel gaat dan direct weer dicht en kun je hem ongerepareerd weer ophalen. Je enige optie is dan betalen voor een volledige replacement. Dit kost €351 euro voor een 6s.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone 11 Pro Max Silver 256GB - Apple Watch Series 5 Hermès

• sderooij
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-10 20:31
Wat ik van de apple support heb meegekregen over dit gedoe:

"De manier waarop dit werkt met de nieuwe software is dat een batterij ook op kan raken. Daar anticipeert de software op en zal de performance van de iPhone bijstellen zodat de batterij nog altijd even lang mee gaat."

Dus of het wear is of eventueel temp vd batterij, geen idee...

• Korvaag
quote:
sderooij schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:53:
Wat ik van de apple support heb meegekregen over dit gedoe:

"De manier waarop dit werkt met de nieuwe software is dat een batterij ook op kan raken. Daar anticipeert de software op en zal de performance van de iPhone bijstellen zodat de batterij nog altijd even lang mee gaat."

Dus of het wear is of eventueel temp vd batterij, geen idee...
Dat is inmiddels wel bekend ja, maar mijn telefoon throttled dus ook heel erg met een nieuwe batterij. Dat is het punt waar ik input voor zoek. Via reddit heb ik al wat mensen gevonden die het ook hebben, maar ik probeer er een lijn in te ontdekken.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
quote:
Korvaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:35:
[...]

Dat is inmiddels wel bekend ja, maar mijn telefoon throttled dus ook heel erg met een nieuwe batterij. Dat is het punt waar ik input voor zoek. Via reddit heb ik al wat mensen gevonden die het ook hebben, maar ik probeer er een lijn in te ontdekken.
Dat gaat knap lastig worden als mensen er imitatie accu's in gaan zetten. Al helemaal als dat ook nog eens tig verschillende merken met verschillende capaciteiten (mAh) zijn. Je kan het pas eerlijk en goed meten als iedereen dezelfde accu erin zet, je resultaten zijn waardeloos als het steeds andere accu's zijn tenzij je dat bijhoudt als extra gegeven. (Incl. merk accu en capaciteit.)

Probleem is dat de gemiddelde beltoko zegt dat het origineel Apple is of "certified" of met een mooi verhaaltje zeggen dat hij "vergelijkbaar" of "beter!" is, maar dat overal het algemeen nogal sterk tegenvalt.

WhatsappHack wijzigde deze reactie 27-12-2017 16:43 (16%)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:02

MsG

Forumzwerver

quote:
Korvaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:35:
[...]

Wat me opvalt is dat als de omgevingstemperatuur al heet is de telefoon wèl voluit gaat. Zou het niet zo kunnen zijn dat Apple de telefoon niet onaangenaam warm (in relatie tot de omgevingstemperatuur wil hebben)? Ik heb HTC's gehad die amper aan te raken waren als ik bijv. een zwaar spel er op deed? Het is maar een hypothese op basis van je gepostte waarden hoor, maar kan me best voorstellen gezien Apple vaak ook wel om het comfort denkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• WhatsappHack
  • Niet online
quote:
MsG schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:55:
[...]

Wat me opvalt is dat als de omgevingstemperatuur al heet is de telefoon wèl voluit gaat. Zou het niet zo kunnen zijn dat Apple de telefoon niet onaangenaam warm (in relatie tot de omgevingstemperatuur wil hebben)? Ik heb HTC's gehad die amper aan te raken waren als ik bijv. een zwaar spel er op deed? Het is maar een hypothese op basis van je gepostte waarden hoor, maar kan me best voorstellen gezien Apple vaak ook wel om het comfort denkt.
Hoe kouder de accu is, hoe slechter deze presteert en hoe sneller je bij een versleten accu dus gezeik krijgt dat hij niet voldoende spanning kan leveren of niet snel genoeg. Ook zal de accu sneller leeglopen. Het is dus logisch dat een warme accu wel voldoende kan leveren, maar dat het in koude omstandigheden een steeds groter probleem wordt naarmate de accu ouder wordt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Hoeveel van deze topics worden er nog geopend ?
Het lijkt mij handiger 1 centraal topic te onderhouden hier over.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Korvaag schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:22:
[...]

Ik heb een accu gekocht waarbij het Apple logo en nog wat andere Apple gerelateerde meuk waren afgeplakt met stickers. Deze stickers heb ik verwijderd (daarom weet ik ook dat er een Apple-logo op stond :+ ).

Nou zegt een logootje natuurlijk niets, dus het is goed mogelijk dat dit inderdaad geen originele is of een niet volledig nieuwe originele. Feitelijk heb ik met allebei de situaties niet eens zo'n probleem, maar dan moet de accu het wel goed doen en daar heb ik nu m'n twijfels over.

Ik hoop dat er mensen zijn die ook ff wat metingen willen doen zodat ik kan inschatten of ik gewoon alsnog naar de Apple store moet of dat ik nogmaals een poging doe met een andere accu met het risico dat het wederom dezelfde problemen oplevert.
Je hebt de batterij laten vervangen, maar zelf de stickers verwijdert ?
Heb je zelf de batterij los gekocht en aan kennis laten vervangen, of hoe moet ik dit lezen ?

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:01:
[...]

Je hebt de batterij laten vervangen, maar zelf de stickers verwijdert ?
Heb je zelf de batterij los gekocht en aan kennis laten vervangen, of hoe moet ik dit lezen ?
Ik heb de batterij zelf vervangen... en de stickers verwijderd omdat ik nieuwsgierig was wat er onder de stickers op de accu stond. Apple logootje dus :)
quote:
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:56:
Hoeveel van deze topics worden er nog geopend ?
Het lijkt mij handiger 1 centraal topic te onderhouden hier over.
Exact de reden waarom ik dit topic geopend heb. Er is namelijk nog geen overkoepelend topic voor. Zo her en der verdwaald in IOS11 staat er wat, maar het is niet IOS 11 specifiek. Er staan daarnaast wat losse vragen over specifieke gevallen, maar nog geen centraal iets waar ervaringen verzameld kunnen worden.
quote:
WhatsappHack schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:42:
[...]

Dat gaat knap lastig worden als mensen er imitatie accu's in gaan zetten. Al helemaal als dat ook nog eens tig verschillende merken met verschillende capaciteiten (mAh) zijn. Je kan het pas eerlijk en goed meten als iedereen dezelfde accu erin zet, je resultaten zijn waardeloos als het steeds andere accu's zijn tenzij je dat bijhoudt als extra gegeven. (Incl. merk accu en capaciteit.)
Ik was inderdaad van plan de tabel bij te werken als ik een andere accu probeer (zojuist 1 besteld). Punt is wel dat het per type nog enorm kan verschillen. Waarbij de ene persoon het throttlen weg is bij het monteren van een nieuwe originele Apple accu, is het bij een ander persoon juist pas weg bij het monteren van een no-name ding.
Het vervelende is wel dat je voltages niet echt makkelijk kan opnemen in de tabel. Daarvoor zou je een permanente meter moeten hebben die ook de drops meet bij belasting. Die heb ik helaas niet.

Vandaag bij de Apple store geweest trouwens. Een originele Apple accu kan ik niet meer krijgen. Ze sleutelen niet aan telefoons met een zelfgemonteerde accu, en je kan ook geen accu los meenemen oid. Enige optie was de oude accu terugplaatsen en dan weer die kant op. Dat zou ik theoretisch nog kunnen doen, maar de oude accu heeft wat verwijder-sporen dus de kans zou dan aanwezig zijn dat ze alsnog weigeren de accu te vervangen. Enige optie zou dan zijn wat @MelvinW aangaf. Vervangen van de telefoon.

Wat interessant was: ze hebben de huidige accu doorgemeten en volgens de diagnose was het ding in perfecte conditie, maar toch blijft de telefoon hoofdzakelijk op de 911 a 1200 Mhz. hangen. Wat ik nog niet duidelijk heb is waarom je bv op Reddit leest dat een aantal mensen hier steevast ook last van hebben, ook met nieuwe originele accu's.
quote:
MsG schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:55:
[...]

Ja het zou op zich kunnen. Wat informatie zou geven is als andere gebruikers ook wat meerdere metingen zouden posten. Het internet staat vol met van die losse flodders als: bij 50% accu draait ie op 911 Mhz. Dat is natuurlijk leuk, maar ik ben veel benieuwder naar hoe het afschakelen precies gebeurt en hoe het over de hele lijn eruit ziet.

Ik ben alleen bang dat we moeten wachten totdat een wat grotere site ofzo hier een onderzoek naar gaat beginnen en dan met een gedegen advies komt want het zomaar vervangen van je accu (ook al is het door een originele) blijkt niet per definitie de definitieve oplossing te zijn.

Korvaag wijzigde deze reactie 27-12-2017 18:59 (103%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Korvaag schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:41:
[...]

[...]

Exact de reden waarom ik dit topic geopend heb. Er is namelijk nog geen overkoepelend topic voor. Zo her en der verdwaald in IOS11 staat er wat, maar het is niet IOS 11 specifiek. Er staan daarnaast wat losse vragen over specifieke gevallen, maar nog geen centraal iets waar ervaringen verzameld kunnen worden.

[...]
Daarom had je ook een centraal topic aan kunnen maken.

' iPhone Benchmarks'
verschil gebruikte v nieuwe batterij

Nu is het weer geen gezamenlijk topic, en gaat iemand vandaag of morgen weer een eigen topic openen.
1 topic houd het overzichtelijk en krijgt meer aandacht als nu. :)

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:42:
[...]

Daarom had je ook een centraal topic aan kunnen maken.

' iPhone Benchmarks'
verschil gebruikte v nieuwe batterij

Nu is het weer geen gezamenlijk topic, en gaat iemand vandaag of morgen weer een eigen topic openen.
1 topic houd het overzichtelijk en krijgt meer aandacht als nu. :)
Ik laat het topic wel ff aanpassen met het verzoek de 6S weg te halen. Zit alleen nu op werk, vanavond weg, dus zal morgen even een mod een duw geven met een vriendelijk verzoek :)

• WhatsappHack
  • Niet online
Apple heeft excuses aangeboden voor het ontstane misverstand, en verlaagt per Januari tijdelijk de prijsnvoor accuvervanging naar €29: https://www.apple.com/iphone-battery-and-performance/

Ik vind het een goed verhaal. Apple had ook volkomen gelijk, en deze actie om spotgoedkoop door Apple zelf de accu te laten vervangen is heel netjes imho.

• Korvaag
Ik was blij verrast. Helaas wil Apple zoals al voorspeld hier niet meer sleutelen aan mijn iPhone. Door zelf de accu te vervangen heb ik de mogelijkheid om ooit nog een originele accu te krijgen effectief om zeep geholpen :)

Achja, het is veel te leuk om zelf wat te sleutelen en te klieren :+

Waar ik momenteel minder tevreden over ben is dat ik als test nog een accu heb gehaald bij fixjeiphone (je blijft toch tweaker he) en dat ie met die accu uberhaupt nog niet hoger dan 911 Mhz. is gekomen. Nou heeft deze accu nog 0 laadcycli gehad dus wellicht moet ios nog even inleren. Ik wacht het nog even af voordat ik de andere terugzet :)

Korvaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 12:20 (36%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Korvaag schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:12:

Waar ik momenteel minder tevreden over ben is dat ik als test nog een accu heb gehaald bij fixjeiphone (je blijft toch tweaker he) en dat ie met die accu uberhaupt nog niet hoger dan 911 Mhz. is gekomen. Nou heeft deze accu nog 0 laadcycli gehad dus wellicht moet ios nog even inleren. Ik wacht het nog even af voordat ik de andere terugzet :)
Zou wel bizar zijn als Apple doelbewust toestellen met imitatie accu's gaat downclocken, dan kunnen die reparatiebedrijfjes wel stoppen met accu's verkopen. Beetje hetzelfde idee als dat je een accu van je auto bij de Kwikfit laat vervangen en daarna rijd je met max 25km/h.

• Korvaag
quote:
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:15:
[...]

Zou wel bizar zijn als Apple doelbewust toestellen met imitatie accu's gaat downclocken, dan kunnen die reparatiebedrijfjes wel stoppen met accu's verkopen. Beetje hetzelfde idee als dat je een accu van je auto bij de Kwikfit laat vervangen en daarna rijd je met max 25km/h.
Ik weet ook niet of dat gebeurt, maar ik vind het wel apart dat wat ik er ook aan accu in lijk te hangen, ik niet meer terugkom op de normale prestaties. Het zou fijn zijn als dat throttleproces wat minder aggressief zou worden.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Korvaag schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:17:
[...]

Ik weet ook niet of dat gebeurt, maar ik vind het wel apart dat wat ik er ook aan accu in lijk te hangen, ik niet meer terugkom op de normale prestaties. Het zou fijn zijn als dat throttleproces wat minder aggressief zou worden.
Welke batterij heb je gekocht? Probeer anders eens de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen?

• Korvaag
quote:
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:19:
[...]

Welke batterij heb je gekocht? Probeer anders eens de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen?
Zie start post. Ik heb nu accu 2 erin van fixjeiphone. Fabrieksinstellingen heb ik al gedaan. Per accu heb ik voor de zekerheid een iPhone restore gedaan.

Inmiddels zit op de 600 Mhz. trouwens (ik zal de tabel nog bijwerken als ik een keer de tijd heb om een volledige test te doen vanaf 100% accu). Ik begin er steeds meer naar te neigen dat er iets anders stuk is in m'n telefoon.

Korvaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 13:23 (20%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Plaats je org. batterij terug en meld je aan voor vervanging bij Apple.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Het lijkt me duidelijk dat TS dat niet als doel heeft.. hij probeert de logica achter de throttling, mogelijk in combinatie met 3rd party accu`s te verklaren..

• Tsunami
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Mijn iPhone 6s lijkt rond de 90% lading terug te klokken naar 600 Mhz, daarboven wisselt het tussen 911 en 1200 Mhz. Dit is met de originele batterij uit september 2015 met 85% health en 285 cycles.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Michael Knight schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:54:
Het lijkt me duidelijk dat TS dat niet als doel heeft.. hij probeert de logica achter de throttling, mogelijk in combinatie met 3rd party accu`s te verklaren..
Hij denkt dat het aan zijn telefoon ligt en probeert nogmaals een batterij van 3th party. Als zijn afspraak bij Apple gelukt was had ie kunnen testen met nieuwe org batterij. Nu blijft het gissen. Zo lees ik zijn berichten

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:14:
[...]

Hij denkt dat het aan zijn telefoon ligt en probeert nogmaals een batterij van 3th party. Als zijn afspraak bij Apple gelukt was had ie kunnen testen met nieuwe org batterij. Nu blijft het gissen. Zo lees ik zijn berichten
Exact the other way around. De accu was brak/stuk en nu ik na de tweede accu nog geen normale prestaties heb vermoed ik dat het mogelijk wel eens aan mijn telefoon zou kunnen liggen.

Apple kan niet meer. Als de batterij er duidelijk uitgeweest is servicen ze niet meer. De originele batterij terugplaatsen gaat niet werken. Ik heb aangeboden de telefoon leeg aan te leveren, maar zelfs dat doen ze niet. Beetje bijzonder.
quote:
Tsunami schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:00:
Mijn iPhone 6s lijkt rond de 90% lading terug te klokken naar 600 Mhz, daarboven wisselt het tussen 911 en 1200 Mhz. Dit is met de originele batterij uit september 2015 met 85% health en 285 cycles.
Dat gedrag zie ik nu ook met de tweede accu. Wat bijzonder is, is dat deze qua capaciteit en voltage het beter lijkt te doen dan de eerste accu, maar de CPU-resultaten zijn slechter. Er lijkt geen lijn in te ontdekken :)

Korvaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 22:07 (25%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Korvaag indien de batterij netjes verwijdert is niet. Dan kun je die weer netje terugplaatsen. Ook leeg vervalt het natuurlijk en wil Apple zich nergens aan branden. Logisch

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:12:
@Korvaag indien de batterij netjes verwijdert is niet. Dan kun je die weer netje terugplaatsen. Ook leeg vervalt het natuurlijk en wil Apple zich nergens aan branden. Logisch
Het is helemaal niet logisch. De reden dat ze niet willen sleutelen is veiligheid (althans, dat werd me verteld). Als ik de telefoon leeg aanlever is er niets wat kan ontploffen, ontbranden of wat dan ook. Vervolgens geef ik een reparatieopdracht voor het plaatsen van een nieuwe accu. Ik hoef geen benchmark van de oude. Voor mij niet relevant. De opdracht is: plaats batterij en ik betaal daarvoor.

De batterij is op zich netjes verwijderd, maar omdat 1 plakstrip helaas scheurde kan je wel zien aan de batterij dat hij een keer verwijderd is geweest (er zit nu een lichte plooi in het accu-omhulsel vanwege het voorzichtig lostrekken van de accu). Dat is al voldoende (ook volgens de aanwezige persoon) om de telefoon dan weer ongerepareerd terug te geven.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Zo makkelijk ligt het niet, denk aan aansprakelijkheid als er iets defect is. Een leeg toestel ontvangen, betekend al dat er iemand buite Apple aan heeft gewerkt. Dat risico nemen ze niet en dat is logisch, of het nu in jouw nadeel valt is pech. En heeft te maken met jouw handelen in deze ook qua info naar Apple.

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:25:
Zo makkelijk ligt het niet, denk aan aansprakelijkheid als er iets defect is. Een leeg toestel ontvangen, betekend al dat er iemand buite Apple aan heeft gewerkt. Dat risico nemen ze niet en dat is logisch, of het nu in jouw nadeel valt is pech. En heeft te maken met jouw handelen in deze ook qua info naar Apple.
Maar met het terugplaatsen van de originele accu heeft er nog steeds iemand van buiten Apple aan de telefoon gewerkt. Levert exact hetzelfde risico op.

Ik begrijp trouwens niet zo goed wat je precies allemaal wilt bereiken met je reacties. Ik kan het mis hebben, maar ik vind de toon van je posts erg onprettig. Heel aanvallend alsof ik Apple een loer probeer te draaien jij je daar op de 1 of andere manier aangesproken door voelt terwijl er helemaal geen probleem is. Ik probeer te ontdekken wat de logica is achter het throttlen. Met welke accu's en in welke situaties treedt het op en het is nu jammer dat ik het zelf niet meer kan proberen met een originele accu. Oa daarvoor zoek ik nu input.

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:44
5SE 606 dagen oud.

design capacity 1624
current 1001
full 1489
435 cycles
2016-05-02 manufacturing date

current 911 mhz
max 1850
thermal state nominal

Als je me een DM stuurt met de handelingen dan wil ik ook weleens wat testen met mijn 5SE. Heb de apps ook gekocht..

Edit: Geekbench zegt met de CPU test: 1475 single en 2510 multi-core

dieselb0y wijzigde deze reactie 29-12-2017 22:40 (11%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Korvaag Apple heeft niet alleen met jou te maken als enige die gebruik zou willen maken. Je moet dit ook niet alleen op jezelf betrekken. Verder is het een meningsverschil van jou als gedupeerde en mij als buitenstaander. Maar wij worden het niet eens, en ik hou mij buiten jouw volgende berichten.

• Korvaag
Dat lijkt me een goed idee. Er is namelijk niet echt een gedupeerde. Er is niet echt een meningsverschil (althans, jij hebt er 1 geproduceerd door te vinden dat Apple mij terecht geen nieuwe accu wil leveren terwijl dat helemaal niet mijn plan is/was, slechts een bijkomstigheid omdat ik het graag zou willen testen). Daarom snap ik ook totaal niet wat je wilt bereiken en snap ik ook totaal niet waarom je er zo op doorhamert.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:58
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:41:
@Korvaag Apple heeft niet alleen met jou te maken als enige die gebruik zou willen maken. Je moet dit ook niet alleen op jezelf betrekken. Verder is het een meningsverschil van jou als gedupeerde en mij als buitenstaander. Maar wij worden het niet eens, en ik hou mij buiten jouw volgende berichten.
Zullen we nu ontopic blijven, het gaat tenslotte om Accu’s, throttling en benchmarks.

Ik ben wel erg geintresseerd waar dit naar toe gaat.

@Korvaag stomme suggestie maar zou de temp sensor in je iPhone stuk kunnen zijn en daardoor terug kunnen klokken? Je geeft immers aan dat zodra je toestel warm is hij wel gewoon op de normale snelheid klokt.

PVOutput

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Kleine update: vandaag nogmaals 12.2.1 geinstalleerd en nu haal ik

Single: 1466
Multi: 2510

Bij een accu geladen op 96%

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:03

aex351

I am the one

Eigenlijk wel behoorlijk apart dat een topic al deze moet bestaan. Vanaf de iPhone 1 bestaat al het vermoeden dat Apple na elke update de iPhone trager maakt. Waardoor je geneigd bent over te stappen. Nu koppelen ze deze traagheid aan de 'accu' degradatie. Dat is toch niet acceptabel?

Deze topic alleen al, wat wordt hiermee aangetoond? dat Apple de consumenten misleid? Dat men opzoek is naar argumenten waarom het volkomen normaal is dat je bestaande telefoon ineens velen malen minder presteert na een update? of na een voorgeprogrammeerde tijd?

< dit stukje webruimte is te huur >

• Banshee
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17-10 18:19
Ik meld mij ook even, en is een afsplitsing vanuit het iOS11 topic:

Bij mij is inmiddels het terugclocken van de soc begonnen.
Kwam van 1848mhz af (iphone se)
Bij 50% accu werd het al 1512mhz, en onder de 40% accu al terug op 1200mhz. Dit allemaal zonder low energy functie aan. Zit nu op 22% accu, en de meter tikt de 912mhz aan. Dat is inderdaad gelijk aan de low power functie.
Denk dat het tijd gaat worden voor een accu wissel ( 14%wear level) mijn toestel is nu iets meer dan 1,5 jaar oud en hangt dagelijks aan de lader.
Telefoon van mijn vrouw( ook een se ) heb ik er naast gelegd, en het verschil in snelheid is echt fors. ( 4 maanden oud)
Waardeloos dit hoor.
Snelheid is te meten met dit tooltje:
https://itunes.apple.com/...dasherx/id1168527539?mt=8

Inmiddels weer aan de lader gelegd, en komt de 80% accu weer in zicht, en de snelheid is weer terug op 1848mhz.
Lijkt er dus op dat het downclocken auto gebeurd zodra de accu onder de 80% zakt. Vreemde instelling.
Zodra de accu dus niet meer op 80% zit, begint de snelheid al flink te dalen. Hij loopt dus nog maar een uur of 3 ( in mijn geval dan) op topsnelheid.
Betreft hier nog de originele accu trouwens.
Moet er ook bij vermelden dat de laatste dagen de flitser / led lamp niet werkt, en dan met een batterij melding erbij.
Zodra opgeladen boven 30% is de flitser niet meer greyed-out.
Hoor er hier in mijn vriendenkring steeds meer over klagen, met allemaal dezelfde klachten.
Is dus geen incidenteel geval met die flitser.

Banshee wijzigde deze reactie 30-12-2017 10:54 (15%)

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:17

SuBBaSS

-has Ryzen

quote:
aex351 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 04:15:
Eigenlijk wel behoorlijk apart dat een topic al deze moet bestaan. Vanaf de iPhone 1 bestaat al het vermoeden dat Apple na elke update de iPhone trager maakt. Waardoor je geneigd bent over te stappen. Nu koppelen ze deze traagheid aan de 'accu' degradatie. Dat is toch niet acceptabel?

Deze topic alleen al, wat wordt hiermee aangetoond? dat Apple de consumenten misleid? Dat men opzoek is naar argumenten waarom het volkomen normaal is dat je bestaande telefoon ineens velen malen minder presteert na een update? of na een voorgeprogrammeerde tijd?
Ja voor jou zal er weinig nut in een topic als dit zitten als je blijkbaar nogal een bias hebt.
Dat "gerucht" bijv. dat apple iphones al sinds de 1 trager maakt bij software updates; denk je echt dat daar dan niet eerder (zoals nu) oproer over geweest zou zijn? Of ga je nog een stapje verder en verdenk je apple ervan om processor-snelheden te "spoofen"?

Het IS niet volkomen normaal dat een telefoon vele male minder presteert. Je hoort vooral de klagers (en die schreeuwen vaak ook nog eens hoog van de toren terwijl ze zelf al un-authorized repairs hebben uitgevoerd, standaard backups terugzetten bij een "Clean install" en ook niet zelden onredelijke eisen hebben (zeuren over een slijtageonderdeel dat al 3+ jaar in het toestel zit).

Die 6 is toch uiteindelijk best een ellende-toestel voor apple zou je zeggen.
Eerst al die hele gratis batterij vervangen-actie, nu dit weer...
Valt me overigens op dat je daar weinig/niets van hoort: eigenaren die ca. anderhalf jaar terug wel een gratis vervanging van de batterij hebben gehad maar nu het probleem met throttlen hebben..

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• sderooij
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-10 20:31
Apart geval dan op mijn 'oude' 6, welke slechts 3% slijtage heeft aan de batterij.
Geekbench resultaten:
Single: 1064
Multi: 1801
(Batterij 91% opgeladen)

Batterij is niet koud (kamertemp), en volgens GB is de algemene score voor een 6:
Single: 1545
Multi: 2638

I'm puzzled..

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 02:51:
Kleine update: vandaag nogmaals 12.2.1 geinstalleerd en nu haal ik

Single: 1466
Multi: 2510

Bij een accu geladen op 96%
Dat is erg matig :(

Ik ben vandaag verder wezen testen met nogmaals een andere accu (je blijft toch tweaker). Ik heb nu goede resultaten met accu nummer drie :) Ik zal de tabel bijwerken zodra ik over de hele lijn gegevens heb. Hou de post even in de gaten want ik heb denk ik een goede accu gevonden :)
quote:
Banshee schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:46:
Inmiddels weer aan de lader gelegd, en komt de 80% accu weer in zicht, en de snelheid is weer terug op 1848mhz.
Lijkt er dus op dat het downclocken auto gebeurd zodra de accu onder de 80% zakt. Vreemde instelling.
Met mijn ervaringen tot nu toe lijkt het niet zozeer aan percentage lading te liggen (heb de startpost weer ff aangepast). Ik heb het idee dat de software met name naar interne weerstand van de batterij kijkt. Tussen batterijen zie je namelijk duidelijk verschil in schakelen.
quote:
SuBBaSS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:14:
Valt me overigens op dat je daar weinig/niets van hoort: eigenaren die ca. anderhalf jaar terug wel een gratis vervanging van de batterij hebben gehad maar nu het probleem met throttlen hebben..
Ik heb het vermoeden dat ze een slechte serie accu's hebben gehad en slechts het topje van de ijsberg vervangen hebben en de rest met software hebben 'opgelost'. Als je al in mijn tabel ziet hoe nauw het luistert met dat terugclocken. Zelfs een nieuwe accu is niet altijd voldoende om de software 'fix' ongedaan te maken. De 6S lijkt gewoon te ver op het randje ontworpen.

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:23 (57%)

• Korvaag
quote:
aex351 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 04:15:
Deze topic alleen al, wat wordt hiermee aangetoond?
Wat ik hiermee wil bereiken is duidelijk krijgen hoe de telefoon terugschakelt en met welke accu je de prestaties weer terug op niveau kan krijgen.

De overal geposte 'met een nieuwe accu' is niet per definitie waar. Sterker nog: het kan met een nieuwe accu zelfs slechter worden (zie accu 2).

Als je geen 80 euro wilt betalen voor een nieuwe Apple accu (en dat is nu een beetje onder druk komen te staan omdat ze de prijzen verlagen), wat moet je dan halen om je prestaties weer terug te krijgen.

Momenteel zeg ik: een accu van GSM-Eindhoven :)

Edit: en noem me maar gestoord dat ik er drie nieuwe batterijen voor besteld heb, maar ik vind dit soort dingen gewoon leuk om uit te zoeken :+

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:10 (9%)

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

quote:
Korvaag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:08:
[...]

Edit: en noem me maar gestoord dat ik er drie nieuwe batterijen voor besteld heb, maar ik vind dit soort dingen gewoon leuk om uit te zoeken :+
Gestoord is een heel groot woord maar wat jij precies denkt aan te tonen met 1 toestel (waar je zelf al twijfels bij hebt) en een reeks imitatie-accu's (die je vervolgens wel meeneemt als "oplossing" voor dit probleem)?

1- Je toestel was gewoon niet fris meer (kan me voorstellen dat je de iphones daar niet aan de boom hebt groeien maar je kunt nu je toestel zelf niet eens uitsluiten).
2- Niet-officiële accu's lossen het probleem niet (altijd) op, zijn minder betrouwbaar en geven minder betrouwbare resultaten.

Het is wel leuk om uit te zoeken (en ook wel wat om het te volgen) inderdaad.

Overigens sluit ik me aan bij je vermoeden dat er een serie gare accu's is uitgeleverd door apple.
Dat zullen ze zelf nooit toegeven natuurlijk. Zo kennen we apple ook.

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• Korvaag
quote:
SuBBaSS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:31:
[...]

Gestoord is een heel groot woord maar wat jij precies denkt aan te tonen met 1 toestel (waar je zelf al twijfels bij hebt) en een reeks imitatie-accu's (die je vervolgens wel meeneemt als "oplossing" voor dit probleem)?
En dat is precies waarom ik op zoek ben/was naar meerdere metingen van meerdere mensen. Juist om er een lijn in te kunnen ontdekken omdat n=1 niet zo'n heel breed onderzoek is.
quote:
[...]
2- Niet-officiële accu's lossen het probleem niet (altijd) op, zijn minder betrouwbaar en geven minder betrouwbare resultaten.
Maar officiële accu's dus ook niet altijd. Dat is het suffe. Helaas heb ik dat zelf met mijn telefoon niet meer kunnen testen, maar ook daar staat het internet inmiddels vol mee.

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:35 (29%)

• Tsunami
  • Niet online
quote:
Overigens sluit ik me aan bij je vermoeden dat er een serie gare accu's is uitgeleverd door apple.
Dat zullen ze zelf nooit toegeven natuurlijk. Zo kennen we apple ook.
Apple heeft toegegeven dat een iPhone 6s gemaakt in september of oktober 2015 een gare batterij kan hebben, en deze kan je gratis laten vervangen. Mijn iPhone valt binnen deze reeks. Alleen iOS 10.2.1 heeft dit probleem gemaskeerd, waardoor vele mensen (waaronder ik) geen reden hadden om de batterij te laten vervangen.

Daarom is het wel interessant om meerdere ervaringen te hebben, zeker nu mensen met een SE of 7 (vanaf iOS 11.2) zonder gare batterij hetzelfde merken. Dat geeft namelijk aan dat de CPU al wordt teruggeklokt voordat je aan de beloofde 500 laadcycli zit.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Tsunami schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:13:
[...]

Apple heeft toegegeven dat een iPhone 6s gemaakt in september of oktober 2015 een gare batterij kan hebben, en deze kan je gratis laten vervangen. Mijn iPhone valt binnen deze reeks. Alleen iOS 10.2.1 heeft dit probleem gemaskeerd, waardoor vele mensen (waaronder ik) geen reden hadden om de batterij te laten vervangen.

Daarom is het wel interessant om meerdere ervaringen te hebben, zeker nu mensen met een SE of 7 (vanaf iOS 11.2) zonder gare batterij hetzelfde merken. Dat geeft namelijk aan dat de CPU al wordt teruggeklokt voordat je aan de beloofde 500 laadcycli zit.
Maar dan moet je testen met org. batterij, die je nu voor €29,- kunt laten vervangen, en geen van Bazaar of Ali of dergelijks. en ook de batterij kalibreren na vervangen.

* Ik ben wel benieuwd wie net zijn batterij heeft laten vervangen bij Apple, en nog steeds dit euvel ervaart.
(ook bij org. toestel zonder eerdere reparatie van derden)

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

quote:
[...]

Rechtuit toegegeven en Apple? Dapper!
Dat alleen al dat hele vervangingsprogramma opgetuigd werd zegt wel genoeg natuurlijk (soort van schuldbekentenis).
Overigens was ik in de veronderstelling dat het juist bij de introductie van 10.2 ineens de kop op stak met veel calls van 6(s) gebruikers die na een update ineens meemaakten dat hun telefoon spontaan uitviel (bij bijv. nog 20% of hogere resterende capaciteit).
Goed, daar kan ik ook mis mee zitten, mea culpa dan. Is (ook) een andere discussie.

Vind het zelf ook wel interessant om te zien hoe dit zich ontwikkelt en een mooi initiatief.

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:33:
[...]

Maar dan moet je testen met org. batterij, die je nu voor €29,- kunt laten vervangen, en geen van Bazaar of Ali of dergelijks. en ook de batterij kalibreren na vervangen.

* Ik ben wel benieuwd wie net zijn batterij heeft laten vervangen bij Apple, en nog steeds dit euvel ervaart.
Hoezo moet dat ? Van wie moet dat ? Het is je eigen telefoon en je mag volledig zelf weten wat je met het ding doet. Ik ben het nogmaals met je eens dat een test met een originele batterij meerwaarde zou geven aan deze test maar dat gaat helaas niet meer, maar het was voor mij een hele simpele (originele) casus:
- Of vervangen voor 89 euro wat ik de 6S niet meer waard vond
- Of vervangen voor ongeveer 25 euro wat ik er nog wel in wilde steken1

Zoals ik al wat eerder heb aangegeven is dit verhaal nu een beetje om zeep geholpen doordat Apple de batterijen ineens goedkoper heeft gemaakt, maar dat waren ze nog niet toen ik dit hele feest begon. Zou je nu moeten vervangen: ga naar Apple want het scheelt je nauwelijks geld meer.

Overigens wil ik daarbij nog wel even vermelden dat Apple tegen mij zei, dat als de originele batterij door hun test zou komen, ze geen nieuwe batterij wilden plaatsen, ook al zou je dat perse willen. Saillant detail daarbij is dat mijn eerste vervangende accu gewoon door hun testen heen kwam, maar de telefoon wel deed throttlen. Als dat met de originele accu was gebeurd had ik ook zonder resultaat weer buiten gestaan met een throttlende telefoon.

Wat andere mensen kunnen leren uit deze testen is dat je, als je een third party batterij kiest, je een goede moet kiezen en vanuit deze test weet je nu in ieder geval waar je een goede kunt halen.

1 En het klopt dat ik nu in totaal ook al 70 euro kwijt ben aan batterijen, maar dat was een beetje vervolgschade omdat mijn interesse werd gewerkt door het hele throttle-verhaal wat pas na de vervanging van accu 1 naar boven kwam op internet

Daarnaast kwamen de vervangende accu's niet van Bazaar of Ali. Het zijn nette shops geweest zoals ook in de startpost vermeld. Ik wil je nogmaals vriendelijk vragen je negativiteit voor je te houden. Het voegt he-le-maal niets toe aan het topic en zorgt bij mij in ieder geval voor een hoop irritatie

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 15:36 (20%)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

quote:
[...]

Maar dan moet je testen met org. batterij, die je nu voor €29,- kunt laten vervangen,
Tot voor enkele dagen terug was dit niet mogelijk.
quote:
[...]

en geen van Bazaar of Ali of dergelijks. en ook de batterij kalibreren na vervangen.
TS geeft duidelijk zijn winkel aan in een van de laatste posts..
quote:
[...]

Dat is zeker interessant, aangezien diverse accu`s bij reguliere winkels niet het gewenste effect hebben: een herstel naar oorspronkelijke prestaties bij dverse users.

• Tsunami
  • Niet online
quote:
[...]

De CPU wordt juist teruggeklokt bij een verouderde batterij, dus wat voor nut heeft het om dit te testen met een nieuwe batterij?

Overigens is die €29 pas vanaf eind januari geldig, en toen TS de batterij verving was nog niet bekend dat Apple de prijs zou verlagen.
quote:
SuBBaSS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:55:
Overigens was ik in de veronderstelling dat het juist bij de introductie van 10.2 ineens de kop op stak met veel calls van 6(s) gebruikers die na een update ineens meemaakten dat hun telefoon spontaan uitviel (bij bijv. nog 20% of hogere resterende capaciteit).
Goed, daar kan ik ook mis mee zitten, mea culpa dan. Is (ook) een andere discussie.
Men had er voor 10.2 al last van, 10.2 had juist extra diagnostics om het probleem te vinden, waarna 10.2.1 het "oploste". Maar ik heb er zelf inderdaad alleen in 10.2 last van gehad, dus wellicht dat die diagnostics het juist erger maakte.

• Korvaag
quote:
Tsunami schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:28:
[...]

De CPU wordt juist teruggeklokt bij een verouderde batterij, dus wat voor nut heeft het om dit te testen met een nieuwe batterij?
Dat is absoluut interessant omdat Reddit ook vol staat met reacties van mensen die de accu hebben laten vervangen door Apple en nog steeds op 911 Mhz. draaien ipv 1,85 Ghz.

Ik kan het helaas niet meer meenemen in de test :(

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Tsunami schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:28:
[...]

Overigens is die €29 pas vanaf eind januari geldig, en toen TS de batterij verving was nog niet bekend dat Apple de prijs zou verlagen.

[...]

Men had er voor 10.2 al last van, 10.2 had juist extra diagnostics om het probleem te vinden, waarna 10.2.1 het "oploste". Maar ik heb er zelf inderdaad alleen in 10.2 last van gehad, dus wellicht dat die diagnostics het juist erger maakte.
Dat is juist van belang, dan kun je zien of dat daadwerkelijk werkt. Men gaat er dan van uit dat het opgelost is, maar zonder te testen weet je het nog niet.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Hier maar even wat linkjes naar nuttig leesvoer, zodat nieuwe lezers weten waar het probleem echt in zit. Wellicht handig voor de topicstart?

https://www.extremetech.c...ttling-iphone-performance

https://www.forbes.com/si...s11-battery/#5be8be99674b

http://bgr.com/2017/12/26...ery-class-action-lawsuit/

http://bgr.com/2017/12/21...on-lawsuit-slower-phones/

• Korvaag
quote:
FF lezen en daarna schiet ik ze de startpost in... :)

Done...

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Omdat de iPhone X 2 gekoppelde accu’s gebruikt:
Kunnen 2 kleine accu’s een hogere piekbelasting aan dan 1 grote?
En als dat zo is, wat betekent dat voor de toekomst van de iPhone 8?

Gelukkig draait mijn iPhone SE op alle uccupercentages op 1848MHz, en is de Geekbench singlecore score (uit m’n hoofd) ~2500, alles voorlopig prima.

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Apple laat er geen gras over groeien.
Waar het bedrijf eerder bekend maakte dat vanaf eind januari 2018 je voor $29 de batterij kan laten vervangen bij een Apple Store,heeft Apple zojuist bekend gemaakt dat vanaf nu dit al meteen mogelijk is.

Geldt voor alle modellen vanaf de iPhone 6.

• Korvaag
quote:
Geert1976 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:57:
Apple laat er geen gras over groeien.
Waar het bedrijf eerder bekend maakte dat vanaf eind januari 2018 je voor $29 de batterij kan laten vervangen bij een Apple Store,heeft Apple zojuist bekend gemaakt dat vanaf nu dit al meteen mogelijk is.

Geldt voor alle modellen vanaf de iPhone 6.
Blijkbaar is er daar toch wel een beetje paniek in de tent.

Ik heb inmiddels alle testen met accu 3 afgerond. Bottom line: deze accu blijft over de hele accuduur stabiel en zorgt ervoor dat de iPhone altijd op 1,85 Ghz. blijft draaien. Gezien de gebrekkige prestaties van met name de 2e accu ben ik echt verbaasd.

Ik hoop dat iemand nog met cijfers kan komen van een verse Apple accu :)
quote:
[...]

Je kan duidelijk merken dat het per accu wisselt wanneer er teruggeclockt wordt. Waar het bij de ene persoon inderdaad al ruim binnen de 500 cycle gebeurt terwijl de slijtage nog beperkt is, heeft de ander er nog geen last van met meer dan 20% slijtage en meer dan 500 cycli.

Ik heb mijn vermoeden in de eerste post al aangegeven, maar de telefoon kijkt imho niet naar harde waardes als slijtage of cycli. Er vindt een continu-meting plaats op interne weerstand en als de accu niet binnen binnen de acceptabele waardes valt wordt er teruggeclockt in stappen.

Je kunt zelf echter niet zien wat de waardes zijn die de iPhone meet, en je weet dus ook niet (tenzij je CPU Dasher installeert dus) wanneer de telefoon begint terug te clocken. Cycli en slijtage zijn slechts een mogelijke indicatie dat het kan zijn dat de telefoon niet meer op maximale snelheid draait.

De test die Apple zelf doet in de shop geeft dit trouwens ook niet aan. Mijn telefoon was aan het throttlen bij het leven, maar de accutest (dat is een mooi gekleurd vierkantje met groene, gele en rode vlakken) plaatste mijn accu bovenin het groene vlak. Ik mag hopen dat Apple hun interne diagnostische test gaat uitbreiden met het uitlezen van de powerd logs (ik neem even aan dat die er zijn).

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 22:24 (80%)

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17-10 19:46
Met welke app kan ik realtime mijn CPU snelheid meten?

Er was hier 2 dagen geleden een link gepost naar een app, maar via de AppStore krijg ik een not found melding.

Antutu en Geekbench heb ik al geprobeerd.

• dieselb0y
Ik ben het eens met bovenstaande conclusie. Ik heb de laatste tijd tussendoor eens gekeken en ik kan niet een duidelijke lijn vinden er in.

Mijn SE wilt sowieso de 1850 mhz niet meer aantikken, max 1500. Dus ik heb inderdaad het vermoeden dat ook met de weerstand of zoiets te maken heeft..

• Miki
quote:
dieselb0y schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:51:
Ik ben het eens met bovenstaande conclusie. Ik heb de laatste tijd tussendoor eens gekeken en ik kan niet een duidelijke lijn vinden er in.

Mijn SE wilt sowieso de 1850 mhz niet meer aantikken, max 1500. Dus ik heb inderdaad het vermoeden dat ook met de weerstand of zoiets te maken heeft..
Leg hem eens voor de grap op de kachel wacht dan even 5 minuten en meet dan nog eens je snelheid. Ik ben benieuwd of je dan ook net zoals in de startpost hoger gaat klokken.

PVOutput

• Banshee
CPU DasherX van GreenGames Studio https://itunes.apple.com/...dasherx/id1168527539?mt=8
quote:
Segafreak83 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:05:
Met welke app kan ik realtime mijn CPU snelheid meten?

Er was hier 2 dagen geleden een link gepost naar een app, maar via de AppStore krijg ik een not found melding.

Antutu en Geekbench heb ik al geprobeerd.

Banshee wijzigde deze reactie 01-01-2018 21:55 (3%)

• Segafreak83
quote:
Dank je wel. Moet dan helaas wel updaten naar iOS 11, en dat wil ik eigenlijk niet... ;(

• Banshee
Als je nog op ios10 zit ervaar je deze issue waarschijnlijk ook nog niet, en zou ik dus lekker nog even wachten met een update :P
quote:
Segafreak83 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:06:
[...]

Dank je wel. Moet dan helaas wel updaten naar iOS 11, en dat wil ik eigenlijk niet... ;(

• Banshee
Ik kom er daarnet tevens achter dat er van de iPhone SE 2 versies zijn. (Nooit geweten eigenlijk, hoewel de 6s dat ook had tenslotte)
Te weten :

N69uAP: Samsung CPU
N69 AP: tsmc CPU.

Ik blijk nu de eerste versie te hebben.
Zou daar nog verschil in zitten aangaande dit probleem?

Banshee wijzigde deze reactie 01-01-2018 22:20 (6%)

• 6129(15)
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11-10 10:43

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

quote:
Banshee schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:16:
Ik kom er daarnet tevens achter dat er van de iPhone SE 2 versies zijn. (Nooit geweten eigenlijk)
Te weten :

N69uAP: Samsung CPU
N69 AP: tsmc CPU.

Ik blijk nu de eerste versie te hebben.
Zou daar nog verschil in zitten aangaande dit probleem?
Dit is - volgens mij - het geval bij elk toestel met de A9 aangezien Apple deze SOC dual sourced bij Samsung en TSMC. Er zal waarschijnlijk geen verschil zijn aangezien deze throttlingzaak softwarematige hardwaremanagement betreft en niet de hardware zelf.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

quote:
6129(15) schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Dit is - volgens mij - het geval bij elk toestel met de A9 aangezien Apple deze SOC dual sourced bij Samsung en TSMC. Er zal waarschijnlijk geen verschil zijn aangezien deze throttlingzaak softwarematige hardwaremanagement betreft en niet de hardware zelf.
Destijds is uit diverse artikelen gebleken dat de tscm-chips zuiniger _zouden kunnen_ zijn in exemplarische voorbeelden.

• Banshee
:-)
iOS 11 is nog zuiniger, die laat je CPU gewoon op 1/3 van de snelheid lopen >:)

• 6129(15)
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11-10 10:43

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

quote:
Michael Knight schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:29:
[...]

Destijds is uit diverse artikelen gebleken dat de tscm-chips zuiniger _zouden kunnen_ zijn in exemplarische voorbeelden.
Da's waar, maar je zegt het zelf: zouden kunnen zijn. Ik geloof dat Anandtech tests had gedaan en dat het verschil uitkwam op 2 - 3%fanta! :+ met als extra probleempje dat ze niet over genoeg toestellen beschikten om de zaak duidelijk uit te klaren. En Apple, tja, die ontkenden het verschil in energieverbruik natuurlijk volledig. In ieder geval, het is ondertussen een beetje een cold case geworden die nog niet 100% is opgelost.

Toch, in principe maakt het toch geen verschil hoe de software in deze zaak de hardware managed. Als de batterij de energievraag niet trekt maakt het niet uit of het nu een TSMC of Samsung SOC betreft. Daarvoor moet het bovenstaande verhaal eerst uitgeklaard worden.

BTW, ik heb een Samsung SOC in mijn SE. Als we tot een test kunnen komen wil ik gerust meehelpen :).

EDIT: Ah, ik de artikels gevonden :) .
Zie:
AnandTech over dual sourcing in de 6s en 6s Plus review
AnandTech Test

6129(15) wijzigde deze reactie 01-01-2018 22:43 (14%)

• Segafreak83
quote:
Banshee schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:12:
Als je nog op ios10 zit ervaar je deze issue waarschijnlijk ook nog niet, en zou ik dus lekker nog even wachten met een update :P

[...]
De update zit toch in iOS 10.2.1 voor de SE? :(.

• Banshee
Zou ook goed kunnen hoor, ik merkte zelf echt tragere respons bij geen volle accu vanaf iOS 11.2 maar het valt niet altijd even goed op, totdat je zwart op wit de waardes hebt, en dan ga je er extra op letten.
quote:
Segafreak83 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:58:
[...]

• Korvaag
quote:
Segafreak83 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:58:
[...]

Ik neem aan van wel ja. De meeste artikelen spreken alleen van de 6S, maar aangezien de SE natuurlijk dezelfde hardware heeft neem ik aan dat het ook om de SE gaat met deze update.

• dieselb0y
quote:
Miki schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:20:
[...]

Leg hem eens voor de grap op de kachel wacht dan even 5 minuten en meet dan nog eens je snelheid. Ik ben benieuwd of je dan ook net zoals in de startpost hoger gaat klokken.
Telefoon op 93% met wifi aan, redelijk koel en enkel wat appjes etc. mee beantwoord, klokte op 1200 mhz. Paar minuten op een loeihete kachel, cpudasherx opnieuw geopend en klokte ineens 1512 mhz :+

EDIT: Nu die weer op het bureau ligt teruggeklokt naar 1200 mhz :+

EDIT2: Minuutje tegen de hete kachel en hij klokt weer 1512 mhz

dieselb0y wijzigde deze reactie 02-01-2018 14:00 (11%)

• Miki
quote:
dieselb0y schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:58:
[...]

Telefoon op 93% met wifi aan, redelijk koel en enkel wat appjes etc. mee beantwoord, klokte op 1200 mhz. Paar minuten op een loeihete kachel, cpudasherx opnieuw geopend en klokte ineens 1512 mhz :+

EDIT: Nu die weer op het bureau ligt teruggeklokt naar 1200 mhz :+

EDIT2: Minuutje tegen de hete kachel en hij klokt weer 1512 mhz
Nice dank voor het testen :+

De temperatuur lijkt dus ook van invloed op de prestaties, naast spanning en batterij slijtage. Dit was bij de TS ook het geval namelijk gezien zijn data.

Zou de batterij zelf een temp sensor hebben :? Dat zou immers kunnen verklaren waarom sommige no-name 3rd party batterijen toch geen oplossing zijn voor snelheidsprobleem.

Miki wijzigde deze reactie 02-01-2018 15:14 (11%)

PVOutput

• Korvaag
nieuws: 'Apple vervangt ook iPhone-accu als Genius Bar-test geen defecten vas...

Ah... ze hebben bij Apple nu ook door dat de testen die ze uitvoeren op de accu geen garantie zijn dat de telefoon terugklokt ja/nee. Mijn kritiekpuntje op Apple van een paar posts naar boven komt te vervallen.

Ik krijg wel steeds meer het idee dat er 'niet zo goed over is nagedacht'.
quote:
Miki schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Nice dank voor het testen :+

De temperatuur lijkt dus ook van invloed op de prestaties, naast spanning en batterij slijtage. Dit was bij de TS ook het geval namelijk gezien zijn data.

Zou de batterij zelf een temp sensor hebben :? Dat zou immers kunnen verklaren waarom sommige no-name 3rd party batterijen toch geen oplossing zijn voor snelheidsprobleem.
Dat is op zich wel logisch want de interne weerstand van accu's gaat enorm omhoog in de kou. Ik verwacht dan ook hiervan wederom dat de temperatuursensor niet als directe input wordt gepakt, maar dat de meting de interne weerstand gewoon meet en de kloksnelheid aanpast.

Kleine uitleg hier:
http://www.intercel.nl/fa...-agm-accu-en-temperatuur/

Is wel niet specifiek voor Li-ion accu's maar voor zover ik weet is dit effect ook aanwezig bij Li-Ion accu's.

Korvaag wijzigde deze reactie 02-01-2018 15:43 (46%)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zojuist bij de Apple store in Amsterdam geweest. Het liep daar vol met mensen die een telefoon uit de 6-serie hebben. Alleen jammer dat er geheel willekeurig ‘batterij niet op voorraad’ werd gezegd. Door de wachttijd merkte ik dat meerdere mensen met hetzelfde toestel ‘nee’ verkocht kregen, en dan opeens weer wel..

Mijn batterijvervanging werd overigens geweigerd, omdat ik geen originele batterij in mijn telefoon heb (afgelopen maand vervangen).. en dat was het dan. Wat een kinderachtig gedoe zeg.

Als ik die originele batterij zelf zou hebben, vervang ik ‘m in 20 minuten met de juiste schroevendraaier.. maar ja, die is enkel bij Apple te verkrijgen.. :(

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:59

Illusion

(the art of)

quote:
Michael Knight schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:14:
Zojuist bij de Apple store in Amsterdam geweest. Het liep daar vol met mensen die een telefoon uit de 6-serie hebben. Alleen jammer dat er geheel willekeurig ‘batterij niet op voorraad’ werd gezegd. Door de wachttijd merkte ik dat meerdere mensen met hetzelfde toestel ‘nee’ verkocht kregen, en dan opeens weer wel..

Mijn batterijvervanging werd overigens geweigerd, omdat ik geen originele batterij in mijn telefoon heb (afgelopen maand vervangen).. en dat was het dan. Wat een kinderachtig gedoe zeg.

Als ik die originele batterij zelf zou hebben, vervang ik ‘m in 20 minuten met de juiste schroevendraaier.. maar ja, die is enkel bij Apple te verkrijgen.. :(
Had je vantevoren een afspraak gemaakt?
Ik heb zonet een afspraak ingeschoten voor morgen (iphone 6, mac store leidseplein). Als ik voor niks kom ben ik "not amused"...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:55
maareh.... dat was toch al wel bekend, dat wanneer je een niet-originele batterij had, dat je dan geen nieuwe zou kunnen krijgen/kopen?

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:52
Korte vraag. Het accu-vervangingsprogramma van Apple, geldt deze alleen voor de iphone6s of ook voor de iphone6?

Ik zit namelijk met 2 iphone6 toestellen waar Geekbench 4 app whopping een single core benchmark van onder de 800 aangeeft ;(. Sinds iOS11 (en niet sinds iOS10 versie waar de throttling feature is geimplementeerd) is de performance echt een drama op deze 2 toestellen.

Kan ik hiermee gewoon naar een Apple store of Apple reseller/dealer stappen en tegen 0,- euro laten vervangen? Of moet ik 30 euro per toestel neerleggen?

De informatie omtrent iphone6 (zonder s) vind ik wat onduidelijk aan het worden aangaande het accuvervang/throttling onderwerp :? :(

Falcon wijzigde deze reactie 03-01-2018 13:48 (10%)

"You never come second by putting other people first"

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Michael Knight schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:14:

Dit is eerder al besproken in dit draadje. onderstaande shop levert origineel
De specialist in accu's iPhone! | Originele producten en 24 maanden garantie! | Geen verzendkosten | 24 uurs levering

• Korvaag
quote:
Lijkt origineel te leveren iig (althans, onder de stickertjes zat vrolijk een Apple logo). Althans, als je refereert naar mijn originele post waarin ik dat aangaf.

Dit is accu 1 in de tabel. De accu van GSM Eindhoven doet het veel beter dus als ik voor dezelfde prijs zou moeten kiezen dan weet ik het wel :)

• gysman11
quote:
Korvaag schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Dit is accu 1 in de tabel. De accu van GSM Eindhoven doet het veel beter dus als ik voor dezelfde prijs zou moeten kiezen dan weet ik het wel :)
Waarbij je je bij dit soort type producten wel moet afvragen of zij volgende week/maand nog steeds exact hetzelfde type product leveren.

• Korvaag
quote:
gysman11 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:21:
[...]

Waarbij je je bij dit soort type producten wel moet afvragen of zij volgende week/maand nog steeds exact hetzelfde type product leveren.
Dat ben ik met je eens. Gezien de shop zelf en de beschrijving van de accu's heb ik zelf niet het idee dat ze random spul hebben. Ze lijken best kritisch te selecteren.
quote:
Falcon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:46:
Kan ik hiermee gewoon naar een Apple store of Apple reseller/dealer stappen en tegen 0,- euro laten vervangen? Of moet ik 30 euro per toestel neerleggen?
Tegen 0 euro kan je simpelweg checken met je serienummer. Voor zover ik weet was dat alleen de 6S range, dus dat zal wel niet. Garantie op de accu van een iPhone 6 zal ook wel niet meer aan de orde zijn gezien de leeftijd gok ik. De rest van de nieuwsberichten spreekt van iPhone 6 of later voor 29 euro, dus dat moet geen probleem zijn.

• Falcon
quote:
Korvaag schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:24:
[...]

Tegen 0 euro kan je simpelweg checken met je serienummer. Voor zover ik weet was dat alleen de 6S range, dus dat zal wel niet. Garantie op de accu van een iPhone 6 zal ook wel niet meer aan de orde zijn gezien de leeftijd gok ik. De rest van de nieuwsberichten spreekt van iPhone 6 of later voor 29 euro, dus dat moet geen probleem zijn.
nieuws: 'Apple vervangt ook iPhone-accu als Genius Bar-test geen defecten vas...

Ik had iets beter moeten lezen, binnenkort maar even langs een zaak met verstand van zaken en accu's op voorraad. ;)

• gysman11
Moet ik voor die vervanging echt naar één van de Apple Stores? Die liggen nou niet echt in de buurt voor me...

• Illusion

Illusion

(the art of)

Laat ik dan ook maar mijn duit in het zakje doen.

Accu eigenschappen volgens coconut:
bouwjaar Iphone 6 : april 2015, 748 cycles.
54% capaciteit (28dec)
66% capaciteit (na calibratie: reset + paar uur aan de lader. 2 jan)
73% capaciteit (1 dag later, 3 jan)

Dit is een iPhone6 (geen S) dus max cpu-speed is 1400MHz

Accu origineel
ladingCPU-snelheid
100%1127 MHz.
93%828 MHz.
68%1108 MHz.(camera aangelaten)
63%839 MHz.
51%839 MHz.
46%600 MHz.
12%600 MHz.

Ik heb morgen een afspraak om de batterij bij Apple te laten vervangen. Zal 's avonds een update posten.

• Falcon
quote:
Illusion schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:43:
Laat ik dan ook maar mijn duit in het zakje doen.

Accu eigenschappen volgens coconut:
bouwjaar Iphone 6 : april 2015, 748 cycles.
54% capaciteit (28dec)
66% capaciteit (na calibratie: reset + paar uur aan de lader. 2 jan)
73% capaciteit (1 dag later, 3 jan)

Dit is een iPhone6 (geen S) dus max cpu-speed is 1400MHz

Accu origineel
ladingCPU-snelheid
100%1127 MHz.
93%828 MHz.
68%1108 MHz.(camera aangelaten)
63%839 MHz.
51%839 MHz.
46%600 MHz.
12%600 MHz.

Ik heb morgen een afspraak om de batterij bij Apple te laten vervangen. Zal 's avonds een update posten.
Ik wacht even jouw bevinding na reparatie af, ben benieuwd :)

@Illusion Nog even een vraag.. ik begrijp vanuit Amac in Leeuwarden dat Apple officieel in Nederland nog geen accu-vervangingsprogramma voor de iphones6 (zonder s) buiten garantie hebben.. met daarbij een lagere prijs. Mag ik jou vragen wat het jou dan kost om de accu te laten vervangen bij Apple zelf?

Falcon wijzigde deze reactie 03-01-2018 15:00 (11%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

quote:
Korvaag schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:13:
[...]

Lijkt origineel te leveren iig (althans, onder de stickertjes zat vrolijk een Apple logo). Althans, als je refereert naar mijn originele post waarin ik dat aangaf.

Ik reageer op iemand anders. Indien jij daar gekocht hebt en niet tevreden bent
reclameer je ongenoegen daar. 24mnd garantie geven ze aan, en origineel is origineel. Mijn aankoop was origineel geen stickers gezien, behalve doorzichtig folie strak om de batterij.

Dit is aan alle lezers gericht: Apple vervangt alleen batterijen die org. geplaatst waren, geen eigen of van 3de party. Mocht dit nog niet duidelijk zijn uit mijn eerdere berichten op GoT in verschillende draadjes

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

quote:
Ik heb vooraf contact gehad met Apple support en zij raadden mij aan om toch naar de winkel te komen. Helaas werd ik daar vervolgens weer geweigerd. Duidelijk geval van partijen die niet duidelijk afgestemd zijn op elkaar.

Over jouw winkel: Zij verkopen absoluut niet origineel. Ik heb daarstraks bij Apple zelf nagevraagd welke partijen origineel gebruiken voor reparatie en deze winkel is geen officiele verkooppartij en gebruikt dus namaak.
quote:
Illusion schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:35:
[...]

Had je vantevoren een afspraak gemaakt?
Ik heb zonet een afspraak ingeschoten voor morgen (iphone 6, mac store leidseplein). Als ik voor niks kom ben ik "not amused"...
In principe zijn alle voorraden 'op'. Je doet er goed aan om een directe vervangingsafspraak te maken, geen refuliere, omdat er dan geen batterij gereserveerd is, geloof ik.
quote:
Falcon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:46:
Korte vraag. Het accu-vervangingsprogramma van Apple, geldt deze alleen voor de iphone6s of ook voor de iphone6?

Ik zit namelijk met 2 iphone6 toestellen waar Geekbench 4 app whopping een single core benchmark van onder de 800 aangeeft ;(. Sinds iOS11 (en niet sinds iOS10 versie waar de throttling feature is geimplementeerd) is de performance echt een drama op deze 2 toestellen.

De informatie omtrent iphone6 (zonder s) vind ik wat onduidelijk aan het worden aangaande het accuvervang/throttling onderwerp :? :(
Staat op de Apple site. Alles vanaf de 6 komt in aanmerking voor vervanging, onder garantie of tegen gereduceerd tarief, afhankelijk van garantie.
quote:
gysman11 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:42:
Moet ik voor die vervanging echt naar één van de Apple Stores? Die liggen nou niet echt in de buurt voor me...
Voor origineel, Ja. Of je geeft je telefoon af bij een certified reseller/repair center (die vaak dan ook weer naar Apple zelf gaan).
quote:
Hackus schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:51:
[...]

reclameer je ongenoegen daar. 24mnd garantie geven ze aan, en origineel is origineel. Mijn aankoop was origineel geen stickers gezien, behalve doorzichtig folie strak om de batterij.

Dit is aan alle lezers gericht: Apple vervangt alleen batterijen die org. geplaatst waren, geen eigen of van 3de party. Mocht dit nog niet duidelijk zijn uit mijn eerdere berichten op GoT in verschillende draadjes
Gelet op het feit, dat wij ons hier bevinden op een publiekelijk toegankelijk forum, staat het vrij aan eenieder om te mogen reageren ergens op. Conform beleid van GoT doen we dat dan wel ontopic, plus die reply heeft gewoon met de situatie (betreffende winkel) te maken.

Jouw batterij was dus niet authentiek origineel, aangezien deze altijd een unieke code moeten hebben, etc.

Ik weet dat je veel ervaring hebt met Apple producten, maar post alleen als je bepaalde dingen echt zeker weet. Mijn informatie komt nu direct bij Apple vandaan. :)

• gysman11
Kan ik de battery cycles ook bekijken met een andere applicatie? Ik heb geen Mac, zoek dus naar een iphone app of pc applicatie.

• Illusion

Illusion

(the art of)

quote:
Falcon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:45:
[...]

Ik wacht even jouw bevinding na reparatie af, ben benieuwd :)

@Illusion Nog even een vraag.. ik begrijp vanuit Amac in Leeuwarden dat Apple officieel in Nederland nog geen accu-vervangingsprogramma voor de iphones6 (zonder s) buiten garantie hebben.. met daarbij een lagere prijs. Mag ik jou vragen wat het jou dan kost om de accu te laten vervangen bij Apple zelf?
Geen idee.. Ik heb de "message to customers" van 28dec uitgeprint.. Daarin staat dat het 29 dollar is.
29 dollar = 24,11 euro ex btw
24,11 * 1,21 (btw) = 29 euro inc btw.
Misschien dat @Michael Knight bedragen gehoord heeft?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Michael Knight een quote is gericht aan degene die ik quote, dat is op alle fora het geval wereldwijd. Een reactie in een topic is niet altijd gericht aan TS omdat hij/zij een topic opent. Dan reageer ik zoals ik nu aan jou doe of quote ik degene. Ik betrek mijn onderdelen normaal via via, maar wou deze eens proberen. Indien het in een ander geval niet origineel is, zou je dat reclameren. Iets aanbieden als origineel en als het in een geval namaak blijkt is niet volgens de wet. Namaak in de zin van replica met Apple logo andere Apple merktekens.

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Het is dat een groep gebruikers op Reddit een aantal weken geleden het hele throttling gebeuren heeft aangekaart en blootgelegd, anders zou Apple gewoon verder zijn gegaan met bussiness as usual.

Eerst moest je perse voldoen aan de voorwaarden van de test uitgevoerd door een Genius van Apple in de Apple Store en gister (of was het eergister?) besloot Apple ineens af te zien aan hun eigen voorwaarden en werden de vereisten voor een vervanging van de batterij plotsklaps vrij minimaal

Uiteraard wordt een accu/batterij minder/zwakker in de loop der tijden, maar dat is niet de kern van dit enigzins geheimzinnige gedoe.
Apple is laatste 2 weken echt bezig met (een chaotische) damage control 2.0

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

quote:
Hackus schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:28:
@Michael Knight een quote is gericht aan degene die ik quote, dat is op alle fora het geval wereldwijd. Een reactie in een topic is niet altijd gericht aan TS omdat hij/zij een topic opent. Dan reageer ik zoals ik nu aan jou doe of quote ik degene. Ik betrek mijn onderdelen normaal via via, maar wou deze eens proberen. Indien het in een ander geval niet origineel is, zou je dat reclameren. Iets aanbieden als origineel en als het in een geval namaak blijkt is niet volgens de wet. Namaak in de zin van replica met Apple logo andere Apple merktekens.
Ik zeg ook enkel dat het vrij staat aan eenieder om te reageren..

Daarnaast blijft ook jouw accu ‘nep’, het is immers geen authentieke met unieke registratiecode van apple, dat is een feit. Dat was het punt, niks anders.

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:51:
[...]

Dit stond gewoon in de startpost en de eerste reactie. Garantie ben ik uiteraard mee bezig.

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:03
quote:
Michael Knight schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:12:
[...]

Over jouw winkel: Zij verkopen absoluut niet origineel. Ik heb daarstraks bij Apple zelf nagevraagd welke partijen origineel gebruiken voor reparatie en deze winkel is geen officiele verkooppartij en gebruikt dus namaak.

Ik weet dat je veel ervaring hebt met Apple producten, maar post alleen als je bepaalde dingen echt zeker weet. Mijn informatie komt nu direct bij Apple vandaan. :)
De conclusie die je trekt is echter incorrect.

Dat Apple geen onderdelen aan handelaren verkoopt, maakt nog niet dat handelaren op geen andere manier aan deze onderdelen kunnen komen. Zelf heb ik iets meer dan een half jaar geleden de batterij van mijn toenmalige Apple iPhone 6s vervangen voor een originele batterij aangeboden door een webwinkel die ook niet bij Apple is aangesloten. Behalve wat uiterlijke verschillen - wat mij is verteld dat dit zou komen doordat de batterij een ander APN heeft en dus geproduceerd door een andere fabrikant - geen verschil in performance.

Na plaatsing van deze batterij nog eens teruggegaan naar Apple voor een mankement. Niets gemeld over het zelf vervangen van de batterij wetende dat Apple voor fabrieksgarantie hier nogal streng mee om gaat. Zowel het apparaat dat gebruikt werd om defecten te constateren en waar ik bij zat, als ook de medewerker na herstellen van het mankement buiten mijn zicht om, hebben niets gemeld over het zelf vervangen van de batterij.

Na terugkrijgen van de iPhone nog gevraagd of zelf vervangen van de batterij problemen met garantie zou kunnen opleveren, waarbij direct gemeld werd dat daarbij de garantie zou vervallen. Kortom: de apparatuur en medewerker(s) van Apple zelf hebben niet kunnen constateren dat er iets anders zou zijn aan de batterij die ik zelf heb geplaatst.

Wat mij betreft voldoende redenen er vanuit te gaan dat het hier wel degelijk een originele batterij betreft.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

quote:
Dimens schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:18:
[...]

De conclusie die je trekt is echter incorrect.

Dat Apple geen onderdelen aan handelaren verkoopt, maakt nog niet dat handelaren op geen andere manier aan deze onderdelen kunnen komen. Zelf heb ik iets meer dan een half jaar geleden de batterij van mijn toenmalige Apple iPhone 6s vervangen voor een originele batterij aangeboden door een webwinkel die ook niet bij Apple is aangesloten. Behalve wat uiterlijke verschillen - wat mij is verteld dat dit zou komen doordat de batterij een ander APN heeft en dus geproduceerd door een andere fabrikant - geen verschil in performance.

Na plaatsing van deze batterij nog eens teruggegaan naar Apple voor een mankement. Niets gemeld over het zelf vervangen van de batterij wetende dat Apple voor fabrieksgarantie hier nogal streng mee om gaat. Zowel het apparaat dat gebruikt werd om defecten te constateren en waar ik bij zat, als ook de medewerker na herstellen van het mankement buiten mijn zicht om, hebben niets gemeld over het zelf vervangen van de batterij.

Na terugkrijgen van de iPhone nog gevraagd of zelf vervangen van de batterij problemen met garantie zou kunnen opleveren, waarbij direct gemeld werd dat daarbij de garantie zou vervallen. Kortom: de apparatuur en medewerker(s) van Apple zelf hebben niet kunnen constateren dat er iets anders zou zijn aan de batterij die ik zelf heb geplaatst.

Wat mij betreft voldoende redenen er vanuit te gaan dat het hier wel degelijk een originele batterij betreft.
Als je de interne draaiboeken leest van Apple dan hebben ze diverse richtlijnen, waardoor ze niet kijken naar je batterij als dat geen directe invloed heeft op het mankement. Een gebarsten display of defecte audioknop is immers niet gerelateerd aan een imitatiebatterij. Je kunt dus niet zomaar alles gelijktrekken in dezen.

Daarnaast zijn de richtlijnen voor reparatie van diverse onderdelen de afgelopen jaren meermaals veranderd en worden ze ook niet overal volledig nageleefd, blijkt uit diverse voorbeelden.

In je voorbeeld spreek je over een originele batterij... die er vervolgens anders uitziet en dan ook nog eens door een andere fabrikant gemaakt zou kunnen zijn. Met andere woorden: niet gecertificeerd door Apple, want diverse zaken ontbreken/kloppen niet.

Je kunt niet simpelweg concluderen dat ze de batterij niet hebben waargenomen als ‘niet authentiek’, omdat ze daar vooraf niet op gewezen zijn aangezien je met een ander defect binnenkomt.

(Als ik mijn auto wegbreng voor een kapotte bougiekabel, kan ik daarna niet ‘kortom’ concluderen dat ze dan ook mijn eigen cold air intake / xenon kit / een ander door mij vervangen onderdeel niet hebben kunnen onderscheiden, aangezien ze daar niet voor ingeschakeld zijn..)

Omdat een onderdeel gelijk/beter presteert, maakt dat het dus nog niet ‘origineel’, gelet op de overige punten.

Ik ga deze discussie staken, aangezien we terug moeten naar het ontopic deel: verschil in prestaties tussen diverse accu’s, gekoppeld aan afkomst batterij/temperatuur/IOS/slijtage etc.. :)

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True