Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks

Pagina: 1
Acties:

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:28
Een paar dagen geleden heb ik de accu van mijn iPhone 6S vervangen. Dit als het goed is door een origineel exemplaar (zie tweede reactie: het is nog maar de vraag of het een orginele is). Toen ik mijn accu verving kostte het officieel vervangen via Apple nog 89 euro. Dat vond ik het niet (meer) waard waarna ik voor third-party ben gegaan. Dit kostte ongeveer 25 euro.

Zo'n dag na het vervangen kwamen er berichten naar boven dat Apple de 6S bewust vertraagt bij bijvoorbeeld een oude accu. Ook Tweakers heeft hier een berichtje over in elkaar gezet:

nieuws: Apple bevestigt dat update iPhones trager maakt als accu veroudert

Forbes heeft ook nog een uitgebreide uitleg online gezet over het issue en ontkracht daar een aantal argumenten van Apple over het beschermen van de iPhone tegen gedegradeerde accu's:
https://www.forbes.com/si...s11-battery/#f35c56d674be

Wat zo her en der wel de consensus lijkt te zijn is dat het mechanisme feitelijk best slim is. Het is alleen de manier waarop het ingevoerd is en het complete gebrek aan informatie naar de gebruikers. Er zijn dan ook al rechtszaken gestart:
http://bgr.com/2017/12/26...ery-class-action-lawsuit/
http://bgr.com/2017/12/21...on-lawsuit-slower-phones/

Inmiddels heeft Apple aangekondigd dat ze de batterijen tegen een lager tarief zullen vervangen. Dit lijkt echter een beperkte regeling (beperkte tijd). Apple heeft daarbij ook aangegeven niet te zullen stoppen met throttlen:

https://www.extremetech.c...ttling-iphone-performance

Het is dus ook nog maar de vraag of een iPhone met een nieuwe batterij niet na bijvoorbeeld een half jaar of wellicht zelfs eerder weer begint met throttlen. Via Reddit zijn ook reacties te vinden van mensen met een originele vervanging waarbij het throttlen niet weg is.

Momenteel zou mijn persoonlijke advies zijn:
Check je performance op verschillende momenten (zie testen hieronder). Draait je telefoon bij 100% accu al niet op de hoogste snelheid of schakelt hij heel snel terug naar 911 Mhz, wacht dan de start van het Apple-programma af en laat de batterij vervangen in een Apple store. Je kan feitelijk niet meer besparen door een third-party accu te (laten) plaatsen. De vraag zal echter blijven (totdat we iemand hebben die het kan posten) of dit het probleem volledig oplost. Bij accu 3 heb ik in ieder geval in 100% van de gevallen de snelheid weer terug en een andere gebruiker meldt hetzelfde. Aan elke gebruiker de keuze wat hij/zij wil doen.

Wel een kleine waarschuwing: Als je de accu vervangt door een 3rd party accu kan (en zal) Apple toekomstige service weigeren. Het is dan ook niet verstandig dit te doen binnen de garantieperiode.

Tot zover de achtergrond van deze post. Nu verder naar waar het om gaat wat mij betreft:

Met de bovenstaande wetenschap mbt throttling ben ik eens gaan kijken wat mijn iPhone nou doet met een nieuwe accu. Benodigde software:
- CPUDasherX
- Geekbench
- Battery life voor accu statistieken op de telefoon of Coconut via MacBook

In eerste instantie leek alles prima. De CPU draaide op 1848 mhz en de Geekbench scores klopten (2500). In de dagen erna ben ik eens wat vaker de telefoon in de gaten gaan houden en het viel mij op dat hij heel snel op een lagere snelheid gaat draaien met de bijbehorende lagere Geekbench score (deze geef ik hier niet weer overigens, omdat het precies in lijn ligt met de CPU-snelheid. Ik heb het alleen gebruikt ter validatie).

Ik probeer nu uit te vinden:
- Of third party vervangende accu's wel goed zijn
- Wat de logica achter het throttlen is

Momenteel bezig met het updaten van de tabel met wederom een andere accu:
Accu 1: vervangende accu via iPhone accushop. Out of the box 1650 / 1715 mAh
Accu 2: vervangende accu via fixjeiphone (A+ kwaliteit accu). Out of the box 1720 / 1715 mAh
Accu 3: vervangende accu via GSM-Eindhoven. Out of the box 1715 / 1715 mAh

Ik wil bij deze GSM-Eindhoven even bedanken voor het meedenken. Ik ben erheen gereden, de case voorgelegd en ze wilden graag meewerken door hun accu als test te plaatsen. Deze accu deed het meteen dusdanig goed dat ik hem meteen heb meegenomen.

Aangezien we niet weten wat de logica precies is achter het algoritme leek het me daarom handig hier wat ervaringen te posten van gebruikers. Aangezien het nogal wat testwerk is en je continu accu's aan het opladen bent zal ik deze startpost waarschijnlijk nog wel uitbreiden :)

Mijn ervaringen/metingen tot nu toe. Temperaturen zijn indicaties. Mijn slaapkamer is standaard 17 graden. Woonkamer 19 graden. Handwarm is opgewarmd in broekzak. Kachel is even op een radiator gelegd (niet te lang, maar duidelijk warmer dan handwarm).

Case 1: volledig volle accu

Accu 1Accu 2Accu 3
TemperatuurCPU-snelheidCPU-snelheidCPU-snelheid
17 graden911 MHz.911 MHz.1848 MHz.
19 graden1200 of 1512 MHz.911 MHz.1848 MHz.
handwarm1848 MHz.911 MHz.1848 MHz.
kachel1848 MHz.911 MHz.1848 MHz.

Case 2: accu 85% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
17 graden911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
19 graden1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1848 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 3: accu 70% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
19 graden911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 4: accu 55% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
handwarm1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 5: accu 40% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
handwarm911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1200-1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 6: accu 25% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
17 graden600 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Zoals je kan zien in de tabellen lijkt mijn telefoon echt heel snel terug te schakelen naar een lagere snelheid bij de eerste vervangende accu. Wat ook erg opvallend is dat de telefoon kamertemperatuur blijkbaar al te koud vindt. Pas bij even op de verwarming leggen zie je dat de hogere kloksnelheden worden gehaald.

De tweede accu geeft enorm slechte resultaten ondanks dat hij out of the box meer capaciteit heeft en zelfs een iets hoger voltage. Ik begon toen zelfs te twijfelen aan mijn telefoon zelf. Zou er wellicht meer kapot zijn dan alleen de accu ? Ik besloot nog 1 poging te doen. De derde accu van GSM-Eindhoven doet het tot nu toe gelukkig geweldig.

Na nu drie accu's getest te hebben kan ik denk ik een aantal voorlopige conclusies trekken:
- Throttlen is niet puur afhankelijk van overgebleven capaciteit van de accu. Ook volledig nieuwe accu's kunnen de telefoon laten throttlen
- Throttlen lijkt primair niet voltage afhankelijk. Ook de nieuwe accu's geven vol 4,3 volt of iets daaromheen en toch start de telefoon bij de slechtste accu al op 911 Mhz.
- Throttlen lijkt met name te komen doordat de software kijkt naar interne weerstand van de batterij. Afhankelijk van deze interne weerstand gaat ie terugclocken. Helaas is deze voor mij niet te meten.
- Er zijn een hoop matige accu's op de markt waar de iPhone geen genoegen mee neemt. Je zal dus echt moeten weten wat je koopt als je met een third-party accu je prestaties terug wilt krijgen.

Wat zijn jullie metingen ?

Hier wat ervaringen van mensen in dit topic. Ik moet nog even kijken welke ik precies allemaal plaats omdat sommigen helaas maar 1 meetwaarde hebben.

Tsunami heeft met de originele accu en beperkte slijtage al last van een terugklokkende telefoon:
Tsunami in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Ook Banshee heeft met de originele accu al snel last van een terugklokkende telefoon. Met 14% wear en na 1,5 jaar zijn ook deze ervaringen matig te noemen:
Banshee in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Zelfs bij 3% slijtage kan een originele accu al zorgen voor een terugklokkende telefoon. Slijtagepercentage lijkt dus inderdaad niets te zeggen zoals ik al vermoedde:
sderooij in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Deze reactie van dpritipalsingh is wel een mooi voorbeeld van een vergelijkbaar issue waarbij een 3rd party accu hetzelfde gedrag vertoont als mijn 'accu 1'. Ook hier is het probleem opgelost via een batterij van GSM Eindhoven.
dpritipalsingh in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Korvaag wijzigde deze reactie 03-01-2018 23:21 (78%)

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True