Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks

Pagina: 1
Acties:

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:40
Een paar dagen geleden heb ik de accu van mijn iPhone 6S vervangen. Dit als het goed is door een origineel exemplaar (zie tweede reactie: het is nog maar de vraag of het een orginele is). Toen ik mijn accu verving kostte het officieel vervangen via Apple nog 89 euro. Dat vond ik het niet (meer) waard waarna ik voor third-party ben gegaan. Dit kostte ongeveer 25 euro.

Zo'n dag na het vervangen kwamen er berichten naar boven dat Apple de 6S bewust vertraagt bij bijvoorbeeld een oude accu. Ook Tweakers heeft hier een berichtje over in elkaar gezet:

nieuws: Apple bevestigt dat update iPhones trager maakt als accu veroudert

Forbes heeft ook nog een uitgebreide uitleg online gezet over het issue en ontkracht daar een aantal argumenten van Apple over het beschermen van de iPhone tegen gedegradeerde accu's:
https://www.forbes.com/si...s11-battery/#f35c56d674be

Wat zo her en der wel de consensus lijkt te zijn is dat het mechanisme feitelijk best slim is. Het is alleen de manier waarop het ingevoerd is en het complete gebrek aan informatie naar de gebruikers. Er zijn dan ook al rechtszaken gestart:
http://bgr.com/2017/12/26...ery-class-action-lawsuit/
http://bgr.com/2017/12/21...on-lawsuit-slower-phones/

Inmiddels heeft Apple aangekondigd dat ze de batterijen tegen een lager tarief zullen vervangen. Dit lijkt echter een beperkte regeling (beperkte tijd). Apple heeft daarbij ook aangegeven niet te zullen stoppen met throttlen:

https://www.extremetech.c...ttling-iphone-performance

Het is dus ook nog maar de vraag of een iPhone met een nieuwe batterij niet na bijvoorbeeld een half jaar of wellicht zelfs eerder weer begint met throttlen. Via Reddit zijn ook reacties te vinden van mensen met een originele vervanging waarbij het throttlen niet weg is.

Momenteel zou mijn persoonlijke advies zijn:
Check je performance op verschillende momenten (zie testen hieronder). Draait je telefoon bij 100% accu al niet op de hoogste snelheid of schakelt hij heel snel terug naar 911 Mhz, wacht dan de start van het Apple-programma af en laat de batterij vervangen in een Apple store. Je kan feitelijk niet meer besparen door een third-party accu te (laten) plaatsen. De vraag zal echter blijven (totdat we iemand hebben die het kan posten) of dit het probleem volledig oplost. Bij accu 3 heb ik in ieder geval in 100% van de gevallen de snelheid weer terug en een andere gebruiker meldt hetzelfde. Aan elke gebruiker de keuze wat hij/zij wil doen.

Wel een kleine waarschuwing: Als je de accu vervangt door een 3rd party accu kan (en zal) Apple toekomstige service weigeren. Het is dan ook niet verstandig dit te doen binnen de garantieperiode.

Tot zover de achtergrond van deze post. Nu verder naar waar het om gaat wat mij betreft:

Met de bovenstaande wetenschap mbt throttling ben ik eens gaan kijken wat mijn iPhone nou doet met een nieuwe accu. Benodigde software:
- CPUDasherX
- Geekbench
- Battery life voor accu statistieken op de telefoon of Coconut via MacBook

In eerste instantie leek alles prima. De CPU draaide op 1848 mhz en de Geekbench scores klopten (2500). In de dagen erna ben ik eens wat vaker de telefoon in de gaten gaan houden en het viel mij op dat hij heel snel op een lagere snelheid gaat draaien met de bijbehorende lagere Geekbench score (deze geef ik hier niet weer overigens, omdat het precies in lijn ligt met de CPU-snelheid. Ik heb het alleen gebruikt ter validatie).

Ik probeer nu uit te vinden:
- Of third party vervangende accu's wel goed zijn
- Wat de logica achter het throttlen is

Momenteel bezig met het updaten van de tabel met wederom een andere accu:
Accu 1: vervangende accu via iPhone accushop. Out of the box 1650 / 1715 mAh
Accu 2: vervangende accu via fixjeiphone (A+ kwaliteit accu). Out of the box 1720 / 1715 mAh
Accu 3: vervangende accu via GSM-Eindhoven. Out of the box 1715 / 1715 mAh

Ik wil bij deze GSM-Eindhoven even bedanken voor het meedenken. Ik ben erheen gereden, de case voorgelegd en ze wilden graag meewerken door hun accu als test te plaatsen. Deze accu deed het meteen dusdanig goed dat ik hem meteen heb meegenomen.

Aangezien we niet weten wat de logica precies is achter het algoritme leek het me daarom handig hier wat ervaringen te posten van gebruikers. Aangezien het nogal wat testwerk is en je continu accu's aan het opladen bent zal ik deze startpost waarschijnlijk nog wel uitbreiden :)

Mijn ervaringen/metingen tot nu toe. Temperaturen zijn indicaties. Mijn slaapkamer is standaard 17 graden. Woonkamer 19 graden. Handwarm is opgewarmd in broekzak. Kachel is even op een radiator gelegd (niet te lang, maar duidelijk warmer dan handwarm).

Case 1: volledig volle accu

Accu 1Accu 2Accu 3
TemperatuurCPU-snelheidCPU-snelheidCPU-snelheid
17 graden911 MHz.911 MHz.1848 MHz.
19 graden1200 of 1512 MHz.911 MHz.1848 MHz.
handwarm1848 MHz.911 MHz.1848 MHz.
kachel1848 MHz.911 MHz.1848 MHz.

Case 2: accu 85% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
17 graden911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
19 graden1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1848 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 3: accu 70% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
19 graden911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 4: accu 55% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
handwarm1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 5: accu 40% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
handwarm911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1200-1512 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Case 6: accu 25% vol

Accu 1Accu 2Accu 3
17 graden600 MHz.600 MHz.1848 MHz.
handwarm911 MHz.600 MHz.1848 MHz.
kachel1200 MHz.600 MHz.1848 MHz.

Zoals je kan zien in de tabellen lijkt mijn telefoon echt heel snel terug te schakelen naar een lagere snelheid bij de eerste vervangende accu. Wat ook erg opvallend is dat de telefoon kamertemperatuur blijkbaar al te koud vindt. Pas bij even op de verwarming leggen zie je dat de hogere kloksnelheden worden gehaald.

De tweede accu geeft enorm slechte resultaten ondanks dat hij out of the box meer capaciteit heeft en zelfs een iets hoger voltage. Ik begon toen zelfs te twijfelen aan mijn telefoon zelf. Zou er wellicht meer kapot zijn dan alleen de accu ? Ik besloot nog 1 poging te doen. De derde accu van GSM-Eindhoven doet het tot nu toe gelukkig geweldig.

Na nu drie accu's getest te hebben kan ik denk ik een aantal voorlopige conclusies trekken:
- Throttlen is niet puur afhankelijk van overgebleven capaciteit van de accu. Ook volledig nieuwe accu's kunnen de telefoon laten throttlen
- Throttlen lijkt primair niet voltage afhankelijk. Ook de nieuwe accu's geven vol 4,3 volt of iets daaromheen en toch start de telefoon bij de slechtste accu al op 911 Mhz.
- Throttlen lijkt met name te komen doordat de software kijkt naar interne weerstand van de batterij. Afhankelijk van deze interne weerstand gaat ie terugclocken. Helaas is deze voor mij niet te meten.
- Er zijn een hoop matige accu's op de markt waar de iPhone geen genoegen mee neemt. Je zal dus echt moeten weten wat je koopt als je met een third-party accu je prestaties terug wilt krijgen.

Wat zijn jullie metingen ?

Hier wat ervaringen van mensen in dit topic. Ik moet nog even kijken welke ik precies allemaal plaats omdat sommigen helaas maar 1 meetwaarde hebben.

Tsunami heeft met de originele accu en beperkte slijtage al last van een terugklokkende telefoon:
Tsunami in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Ook Banshee heeft met de originele accu al snel last van een terugklokkende telefoon. Met 14% wear en na 1,5 jaar zijn ook deze ervaringen matig te noemen:
Banshee in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Zelfs bij 3% slijtage kan een originele accu al zorgen voor een terugklokkende telefoon. Slijtagepercentage lijkt dus inderdaad niets te zeggen zoals ik al vermoedde:
sderooij in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Deze reactie van dpritipalsingh is wel een mooi voorbeeld van een vergelijkbaar issue waarbij een 3rd party accu hetzelfde gedrag vertoont als mijn 'accu 1'. Ook hier is het probleem opgelost via een batterij van GSM Eindhoven.
dpritipalsingh in "[iPhone] Accu's, throttling en benchmarks"

Korvaag wijzigde deze reactie 03-01-2018 23:21 (78%)

UNOX: The worst operating system

• Korvaag
quote:
Donstil schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:10:
[...]

Bij het vervangen van een accu zijn er drie scenario’s als het aankomt op een orginele accu.

1. Laten vervangen bij Apple: De accu is orgineel.
2. Laten vervangen bij derde: de accu is imitatie en alleen orgineel als hij niet nieuw is
3. Zelf vervangen: de accu is imitatie en alleen orgineel als hij niet nieuw is

Zit je dus in 2. of 3. dan zou ik even kijken wat je nou precies hebt. Apple levert geen accu’s aan derde dus alles wat nieuwe en orgineel verkocht wordt is voor 99,9% zeker imitatie. Al is er voor de wat oudere modellen zoals de 6S inmiddels wel goeie imitatie en hoeft dat dus niet perse een slecht iets te zijn.
Ik heb een accu gekocht waarbij het Apple logo en nog wat andere Apple gerelateerde meuk waren afgeplakt met stickers. Deze stickers heb ik verwijderd (daarom weet ik ook dat er een Apple-logo op stond :+ ).

Nou zegt een logootje natuurlijk niets, dus het is goed mogelijk dat dit inderdaad geen originele is of een niet volledig nieuwe originele. Feitelijk heb ik met allebei de situaties niet eens zo'n probleem, maar dan moet de accu het wel goed doen en daar heb ik nu m'n twijfels over.

Ik hoop dat er mensen zijn die ook ff wat metingen willen doen zodat ik kan inschatten of ik gewoon alsnog naar de Apple store moet of dat ik nogmaals een poging doe met een andere accu met het risico dat het wederom dezelfde problemen oplevert.

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:37:
Ik zit hier met precies hetzelfde op de 6S plus. Onlangs de batterij laten vervangen (de oude was langzaam minder gaan werken, reguliere slijtage), maar na vervanging heb ik ook direct een update gedaan van IOS 10 naar 11.2. Telefoon blijft haperen zodra de batterij een beetje gebruikt is.. alleen direct na volledig opladen is hij even snel als vroeger. Geekbench scoort erg laag 3’ naarmate de batterij richting de 70-60-50-40 % gaat wordt alles steeds trager. Ongehoord dit.

Schakelen in clockspeed als er wisselende spanning van een batterij afkomt, kan ik me iets bij voorstellen, maar _standaard_ terugklokken kan echt niet bij een telefoon die ik als high end toestel heb gekocht. Dit toetsel draaide een paar weken geleden als een malle (snel) en ik overweeg nu al serieus om over te stappen naar Android. Camera doet er nu regelmatig 5+ seconden (geteld) over bij een snelle switch tussen apps, dat was altijd nagenoeg instant..

En de telefoon heeft een clean install etc gehad via iTunes. Alles is gemeten via diverse apps. :(
Heb jij de accu laten vervangen bij de Apple store of ook mogelijk een no-name accu ? Ik probeer namelijk nog steeds duidelijk te krijgen of dit gedrag hierboven normaal is of dat het komt doordat mijn vervangende accu niet lekker is.

En met normaal bedoel ik dan niet dat ik het normaal vind dat het gebeurt, maar normaal alsin: verwacht gedrag gezien het OS.

Korvaag wijzigde deze reactie 25-12-2017 11:49 (9%)

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:05:
[...]

Ik heb hem hier bij de belwinkel laten vervangen. ‘Origineel’ spul van Apple gebruiken ze, maar aangezien die niet buiten Apple om verkocht kunnen worden, is alles in iedere (web)winkel namaak. Nooit problemen mee gehad.

Mijn batterijduur is normaal (misschien zelfs wat langer), maar je merkt dat er overal vertraging in zit. Net als toen de iPhone 4 naar IOS 7 ging (voor de 7.x optimalisatie voor de i4) en je merkte dat het toestel onderbemeten was. Idem voor de iPad 2 op IOS 9 bijvoorbeeld.

Alles voelt alsof je een flink verpuderd toestel hebt, terwijl je enkele weken geleden een premium ervaring had.

Geekbench4
Met de oude batterij op 75% volgeladen:
Single core: 2537
Multi-core: 4448

Nu met de nieuwe batterij op 75% volgeladen:
Single core: 1052
Multi-core: 1746

iPhone 6S Plus op IOS 11.2
Interessant !
We zitten dan helaas nog steeds met incomplete gegevens want jij hebt met je oude batterij nooit de onderclockende IOS-versie gehad. Wat mij wel helpt is dat de scores bij jou ook enorm snel enorm afnemen. De vraag blijft echter: is dit nu 'normaal' voor de 6S of 6S+ of ligt het aan het feit dat de no-name accu's die verkrijgbaar zijn domweg niet aan de specificaties van Apple kunnen voldoen.

Ik ben deze post tegengekomen met een leuke grafiek:
https://www.reddit.com/r/...ormance_with_new_and_old/

Ik heb sterk het vermoeden dat de no-name 'originele' accu's die verkrijgbaar zijn uit het proces zijn gehaald omdat ze niet voldoen aan de kwaliteitsstandaarden. Ik kan dat echter niet hard maken.

Ik heb nu voor overmorgen maar een afspraak gemaakt in de Apple store in Amsterdam en ga ze dit voorleggen. De kans bestaat dat ze hier niets over kunnen / willen zeggen.

Er is ook een kans dat ik voor 90 euro gewoon een nieuwe accu laat monteren als test, al is dat een beetje dure trial/error. Als ik dat inderdaad laat doen zal ik de tabel in de startpost bijwerken met de getallen van de nieuwe accu om zo een vergelijking te kunnen maken.

Ze mogen de reparatie overigens ook nog weigeren omdat de telefoon al is opengeweest. Dat zou helemaal een mooie zijn. Je kan alleen een originele accu halen bij Apple, en die mogen service weigeren. Als ze me voor de vervanging van de accu akkoord laten gaan met het feit dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de interne staat van het ding prima, maar service helemaal weigeren ? Dan zou je dus nooit meer een originele accu kunnen krijgen. We gaan het merken :)

Korvaag wijzigde deze reactie 25-12-2017 12:39 (9%)

• Korvaag
Even een subtiel kickje hoor:
Is er echt verder niemand die geintereseerd is is hoe/waarom de telefoon throttled ?

• Korvaag
quote:
sderooij schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:53:
Wat ik van de apple support heb meegekregen over dit gedoe:

"De manier waarop dit werkt met de nieuwe software is dat een batterij ook op kan raken. Daar anticipeert de software op en zal de performance van de iPhone bijstellen zodat de batterij nog altijd even lang mee gaat."

Dus of het wear is of eventueel temp vd batterij, geen idee...
Dat is inmiddels wel bekend ja, maar mijn telefoon throttled dus ook heel erg met een nieuwe batterij. Dat is het punt waar ik input voor zoek. Via reddit heb ik al wat mensen gevonden die het ook hebben, maar ik probeer er een lijn in te ontdekken.

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 18:01:
[...]

Je hebt de batterij laten vervangen, maar zelf de stickers verwijdert ?
Heb je zelf de batterij los gekocht en aan kennis laten vervangen, of hoe moet ik dit lezen ?
Ik heb de batterij zelf vervangen... en de stickers verwijderd omdat ik nieuwsgierig was wat er onder de stickers op de accu stond. Apple logootje dus :)
quote:
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:56:
Hoeveel van deze topics worden er nog geopend ?
Het lijkt mij handiger 1 centraal topic te onderhouden hier over.
Exact de reden waarom ik dit topic geopend heb. Er is namelijk nog geen overkoepelend topic voor. Zo her en der verdwaald in IOS11 staat er wat, maar het is niet IOS 11 specifiek. Er staan daarnaast wat losse vragen over specifieke gevallen, maar nog geen centraal iets waar ervaringen verzameld kunnen worden.
quote:
WhatsappHack schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:42:
[...]

Dat gaat knap lastig worden als mensen er imitatie accu's in gaan zetten. Al helemaal als dat ook nog eens tig verschillende merken met verschillende capaciteiten (mAh) zijn. Je kan het pas eerlijk en goed meten als iedereen dezelfde accu erin zet, je resultaten zijn waardeloos als het steeds andere accu's zijn tenzij je dat bijhoudt als extra gegeven. (Incl. merk accu en capaciteit.)
Ik was inderdaad van plan de tabel bij te werken als ik een andere accu probeer (zojuist 1 besteld). Punt is wel dat het per type nog enorm kan verschillen. Waarbij de ene persoon het throttlen weg is bij het monteren van een nieuwe originele Apple accu, is het bij een ander persoon juist pas weg bij het monteren van een no-name ding.
Het vervelende is wel dat je voltages niet echt makkelijk kan opnemen in de tabel. Daarvoor zou je een permanente meter moeten hebben die ook de drops meet bij belasting. Die heb ik helaas niet.

Vandaag bij de Apple store geweest trouwens. Een originele Apple accu kan ik niet meer krijgen. Ze sleutelen niet aan telefoons met een zelfgemonteerde accu, en je kan ook geen accu los meenemen oid. Enige optie was de oude accu terugplaatsen en dan weer die kant op. Dat zou ik theoretisch nog kunnen doen, maar de oude accu heeft wat verwijder-sporen dus de kans zou dan aanwezig zijn dat ze alsnog weigeren de accu te vervangen. Enige optie zou dan zijn wat @MelvinW aangaf. Vervangen van de telefoon.

Wat interessant was: ze hebben de huidige accu doorgemeten en volgens de diagnose was het ding in perfecte conditie, maar toch blijft de telefoon hoofdzakelijk op de 911 a 1200 Mhz. hangen. Wat ik nog niet duidelijk heb is waarom je bv op Reddit leest dat een aantal mensen hier steevast ook last van hebben, ook met nieuwe originele accu's.
quote:
MsG schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:55:
[...]

Wat me opvalt is dat als de omgevingstemperatuur al heet is de telefoon wèl voluit gaat. Zou het niet zo kunnen zijn dat Apple de telefoon niet onaangenaam warm (in relatie tot de omgevingstemperatuur wil hebben)? Ik heb HTC's gehad die amper aan te raken waren als ik bijv. een zwaar spel er op deed? Het is maar een hypothese op basis van je gepostte waarden hoor, maar kan me best voorstellen gezien Apple vaak ook wel om het comfort denkt.
Ja het zou op zich kunnen. Wat informatie zou geven is als andere gebruikers ook wat meerdere metingen zouden posten. Het internet staat vol met van die losse flodders als: bij 50% accu draait ie op 911 Mhz. Dat is natuurlijk leuk, maar ik ben veel benieuwder naar hoe het afschakelen precies gebeurt en hoe het over de hele lijn eruit ziet.

Ik ben alleen bang dat we moeten wachten totdat een wat grotere site ofzo hier een onderzoek naar gaat beginnen en dan met een gedegen advies komt want het zomaar vervangen van je accu (ook al is het door een originele) blijkt niet per definitie de definitieve oplossing te zijn.

Korvaag wijzigde deze reactie 27-12-2017 18:59 (103%)

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:42:
[...]

Daarom had je ook een centraal topic aan kunnen maken.

' iPhone Benchmarks'
verschil gebruikte v nieuwe batterij

Nu is het weer geen gezamenlijk topic, en gaat iemand vandaag of morgen weer een eigen topic openen.
1 topic houd het overzichtelijk en krijgt meer aandacht als nu. :)
Ik laat het topic wel ff aanpassen met het verzoek de 6S weg te halen. Zit alleen nu op werk, vanavond weg, dus zal morgen even een mod een duw geven met een vriendelijk verzoek :)

• Korvaag
Ik was blij verrast. Helaas wil Apple zoals al voorspeld hier niet meer sleutelen aan mijn iPhone. Door zelf de accu te vervangen heb ik de mogelijkheid om ooit nog een originele accu te krijgen effectief om zeep geholpen :)

Achja, het is veel te leuk om zelf wat te sleutelen en te klieren :+

Waar ik momenteel minder tevreden over ben is dat ik als test nog een accu heb gehaald bij fixjeiphone (je blijft toch tweaker he) en dat ie met die accu uberhaupt nog niet hoger dan 911 Mhz. is gekomen. Nou heeft deze accu nog 0 laadcycli gehad dus wellicht moet ios nog even inleren. Ik wacht het nog even af voordat ik de andere terugzet :)

Korvaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 12:20 (36%)

• Korvaag
quote:
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:15:
[...]

Zou wel bizar zijn als Apple doelbewust toestellen met imitatie accu's gaat downclocken, dan kunnen die reparatiebedrijfjes wel stoppen met accu's verkopen. Beetje hetzelfde idee als dat je een accu van je auto bij de Kwikfit laat vervangen en daarna rijd je met max 25km/h.
Ik weet ook niet of dat gebeurt, maar ik vind het wel apart dat wat ik er ook aan accu in lijk te hangen, ik niet meer terugkom op de normale prestaties. Het zou fijn zijn als dat throttleproces wat minder aggressief zou worden.

• Korvaag
quote:
Wolly schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:19:
[...]

Welke batterij heb je gekocht? Probeer anders eens de telefoon terug te zetten naar fabrieksinstellingen?
Zie start post. Ik heb nu accu 2 erin van fixjeiphone. Fabrieksinstellingen heb ik al gedaan. Per accu heb ik voor de zekerheid een iPhone restore gedaan.

Inmiddels zit op de 600 Mhz. trouwens (ik zal de tabel nog bijwerken als ik een keer de tijd heb om een volledige test te doen vanaf 100% accu). Ik begin er steeds meer naar te neigen dat er iets anders stuk is in m'n telefoon.

Korvaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 13:23 (20%)

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:14:
[...]

Hij denkt dat het aan zijn telefoon ligt en probeert nogmaals een batterij van 3th party. Als zijn afspraak bij Apple gelukt was had ie kunnen testen met nieuwe org batterij. Nu blijft het gissen. Zo lees ik zijn berichten
Exact the other way around. De accu was brak/stuk en nu ik na de tweede accu nog geen normale prestaties heb vermoed ik dat het mogelijk wel eens aan mijn telefoon zou kunnen liggen.

Apple kan niet meer. Als de batterij er duidelijk uitgeweest is servicen ze niet meer. De originele batterij terugplaatsen gaat niet werken. Ik heb aangeboden de telefoon leeg aan te leveren, maar zelfs dat doen ze niet. Beetje bijzonder.
quote:
Tsunami schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:00:
Mijn iPhone 6s lijkt rond de 90% lading terug te klokken naar 600 Mhz, daarboven wisselt het tussen 911 en 1200 Mhz. Dit is met de originele batterij uit september 2015 met 85% health en 285 cycles.
Dat gedrag zie ik nu ook met de tweede accu. Wat bijzonder is, is dat deze qua capaciteit en voltage het beter lijkt te doen dan de eerste accu, maar de CPU-resultaten zijn slechter. Er lijkt geen lijn in te ontdekken :)

Korvaag wijzigde deze reactie 29-12-2017 22:07 (25%)

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:12:
@Korvaag indien de batterij netjes verwijdert is niet. Dan kun je die weer netje terugplaatsen. Ook leeg vervalt het natuurlijk en wil Apple zich nergens aan branden. Logisch
Het is helemaal niet logisch. De reden dat ze niet willen sleutelen is veiligheid (althans, dat werd me verteld). Als ik de telefoon leeg aanlever is er niets wat kan ontploffen, ontbranden of wat dan ook. Vervolgens geef ik een reparatieopdracht voor het plaatsen van een nieuwe accu. Ik hoef geen benchmark van de oude. Voor mij niet relevant. De opdracht is: plaats batterij en ik betaal daarvoor.

De batterij is op zich netjes verwijderd, maar omdat 1 plakstrip helaas scheurde kan je wel zien aan de batterij dat hij een keer verwijderd is geweest (er zit nu een lichte plooi in het accu-omhulsel vanwege het voorzichtig lostrekken van de accu). Dat is al voldoende (ook volgens de aanwezige persoon) om de telefoon dan weer ongerepareerd terug te geven.

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:25:
Zo makkelijk ligt het niet, denk aan aansprakelijkheid als er iets defect is. Een leeg toestel ontvangen, betekend al dat er iemand buite Apple aan heeft gewerkt. Dat risico nemen ze niet en dat is logisch, of het nu in jouw nadeel valt is pech. En heeft te maken met jouw handelen in deze ook qua info naar Apple.
Maar met het terugplaatsen van de originele accu heeft er nog steeds iemand van buiten Apple aan de telefoon gewerkt. Levert exact hetzelfde risico op.

Ik begrijp trouwens niet zo goed wat je precies allemaal wilt bereiken met je reacties. Ik kan het mis hebben, maar ik vind de toon van je posts erg onprettig. Heel aanvallend alsof ik Apple een loer probeer te draaien jij je daar op de 1 of andere manier aangesproken door voelt terwijl er helemaal geen probleem is. Ik probeer te ontdekken wat de logica is achter het throttlen. Met welke accu's en in welke situaties treedt het op en het is nu jammer dat ik het zelf niet meer kan proberen met een originele accu. Oa daarvoor zoek ik nu input.

• Korvaag
Dat lijkt me een goed idee. Er is namelijk niet echt een gedupeerde. Er is niet echt een meningsverschil (althans, jij hebt er 1 geproduceerd door te vinden dat Apple mij terecht geen nieuwe accu wil leveren terwijl dat helemaal niet mijn plan is/was, slechts een bijkomstigheid omdat ik het graag zou willen testen). Daarom snap ik ook totaal niet wat je wilt bereiken en snap ik ook totaal niet waarom je er zo op doorhamert.

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 02:51:
Kleine update: vandaag nogmaals 12.2.1 geinstalleerd en nu haal ik

Single: 1466
Multi: 2510

Bij een accu geladen op 96%
Dat is erg matig :(

Ik ben vandaag verder wezen testen met nogmaals een andere accu (je blijft toch tweaker). Ik heb nu goede resultaten met accu nummer drie :) Ik zal de tabel bijwerken zodra ik over de hele lijn gegevens heb. Hou de post even in de gaten want ik heb denk ik een goede accu gevonden :)
quote:
Banshee schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:46:
Inmiddels weer aan de lader gelegd, en komt de 80% accu weer in zicht, en de snelheid is weer terug op 1848mhz.
Lijkt er dus op dat het downclocken auto gebeurd zodra de accu onder de 80% zakt. Vreemde instelling.
Met mijn ervaringen tot nu toe lijkt het niet zozeer aan percentage lading te liggen (heb de startpost weer ff aangepast). Ik heb het idee dat de software met name naar interne weerstand van de batterij kijkt. Tussen batterijen zie je namelijk duidelijk verschil in schakelen.
quote:
SuBBaSS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:14:
Valt me overigens op dat je daar weinig/niets van hoort: eigenaren die ca. anderhalf jaar terug wel een gratis vervanging van de batterij hebben gehad maar nu het probleem met throttlen hebben..
Ik heb het vermoeden dat ze een slechte serie accu's hebben gehad en slechts het topje van de ijsberg vervangen hebben en de rest met software hebben 'opgelost'. Als je al in mijn tabel ziet hoe nauw het luistert met dat terugclocken. Zelfs een nieuwe accu is niet altijd voldoende om de software 'fix' ongedaan te maken. De 6S lijkt gewoon te ver op het randje ontworpen.

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:23 (57%)

• Korvaag
quote:
aex351 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 04:15:
Deze topic alleen al, wat wordt hiermee aangetoond?
Wat ik hiermee wil bereiken is duidelijk krijgen hoe de telefoon terugschakelt en met welke accu je de prestaties weer terug op niveau kan krijgen.

De overal geposte 'met een nieuwe accu' is niet per definitie waar. Sterker nog: het kan met een nieuwe accu zelfs slechter worden (zie accu 2).

Als je geen 80 euro wilt betalen voor een nieuwe Apple accu (en dat is nu een beetje onder druk komen te staan omdat ze de prijzen verlagen), wat moet je dan halen om je prestaties weer terug te krijgen.

Momenteel zeg ik: een accu van GSM-Eindhoven :)

Edit: en noem me maar gestoord dat ik er drie nieuwe batterijen voor besteld heb, maar ik vind dit soort dingen gewoon leuk om uit te zoeken :+

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:10 (9%)

• Korvaag
quote:
SuBBaSS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:31:
[...]

Gestoord is een heel groot woord maar wat jij precies denkt aan te tonen met 1 toestel (waar je zelf al twijfels bij hebt) en een reeks imitatie-accu's (die je vervolgens wel meeneemt als "oplossing" voor dit probleem)?
En dat is precies waarom ik op zoek ben/was naar meerdere metingen van meerdere mensen. Juist om er een lijn in te kunnen ontdekken omdat n=1 niet zo'n heel breed onderzoek is.
quote:
SuBBaSS schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:31:
[...]
2- Niet-officiële accu's lossen het probleem niet (altijd) op, zijn minder betrouwbaar en geven minder betrouwbare resultaten.
Maar officiële accu's dus ook niet altijd. Dat is het suffe. Helaas heb ik dat zelf met mijn telefoon niet meer kunnen testen, maar ook daar staat het internet inmiddels vol mee.

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 12:35 (29%)

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:33:
[...]

Maar dan moet je testen met org. batterij, die je nu voor €29,- kunt laten vervangen, en geen van Bazaar of Ali of dergelijks. en ook de batterij kalibreren na vervangen.

* Ik ben wel benieuwd wie net zijn batterij heeft laten vervangen bij Apple, en nog steeds dit euvel ervaart.
(ook bij org. toestel zonder eerdere reparatie van derden)
Hoezo moet dat ? Van wie moet dat ? Het is je eigen telefoon en je mag volledig zelf weten wat je met het ding doet. Ik ben het nogmaals met je eens dat een test met een originele batterij meerwaarde zou geven aan deze test maar dat gaat helaas niet meer, maar het was voor mij een hele simpele (originele) casus:
- Of vervangen voor 89 euro wat ik de 6S niet meer waard vond
- Of vervangen voor ongeveer 25 euro wat ik er nog wel in wilde steken1

Zoals ik al wat eerder heb aangegeven is dit verhaal nu een beetje om zeep geholpen doordat Apple de batterijen ineens goedkoper heeft gemaakt, maar dat waren ze nog niet toen ik dit hele feest begon. Zou je nu moeten vervangen: ga naar Apple want het scheelt je nauwelijks geld meer.

Overigens wil ik daarbij nog wel even vermelden dat Apple tegen mij zei, dat als de originele batterij door hun test zou komen, ze geen nieuwe batterij wilden plaatsen, ook al zou je dat perse willen. Saillant detail daarbij is dat mijn eerste vervangende accu gewoon door hun testen heen kwam, maar de telefoon wel deed throttlen. Als dat met de originele accu was gebeurd had ik ook zonder resultaat weer buiten gestaan met een throttlende telefoon.

Wat andere mensen kunnen leren uit deze testen is dat je, als je een third party batterij kiest, je een goede moet kiezen en vanuit deze test weet je nu in ieder geval waar je een goede kunt halen.

1 En het klopt dat ik nu in totaal ook al 70 euro kwijt ben aan batterijen, maar dat was een beetje vervolgschade omdat mijn interesse werd gewerkt door het hele throttle-verhaal wat pas na de vervanging van accu 1 naar boven kwam op internet

Daarnaast kwamen de vervangende accu's niet van Bazaar of Ali. Het zijn nette shops geweest zoals ook in de startpost vermeld. Ik wil je nogmaals vriendelijk vragen je negativiteit voor je te houden. Het voegt he-le-maal niets toe aan het topic en zorgt bij mij in ieder geval voor een hoop irritatie

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 15:36 (20%)

• Korvaag
quote:
Tsunami schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:28:
[...]

De CPU wordt juist teruggeklokt bij een verouderde batterij, dus wat voor nut heeft het om dit te testen met een nieuwe batterij?
Dat is absoluut interessant omdat Reddit ook vol staat met reacties van mensen die de accu hebben laten vervangen door Apple en nog steeds op 911 Mhz. draaien ipv 1,85 Ghz.

Ik kan het helaas niet meer meenemen in de test :(

• Korvaag
quote:
FF lezen en daarna schiet ik ze de startpost in... :)

Done...

• Korvaag
quote:
Geert1976 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:57:
Apple laat er geen gras over groeien.
Waar het bedrijf eerder bekend maakte dat vanaf eind januari 2018 je voor $29 de batterij kan laten vervangen bij een Apple Store,heeft Apple zojuist bekend gemaakt dat vanaf nu dit al meteen mogelijk is.

Geldt voor alle modellen vanaf de iPhone 6.
Blijkbaar is er daar toch wel een beetje paniek in de tent.

Ik heb inmiddels alle testen met accu 3 afgerond. Bottom line: deze accu blijft over de hele accuduur stabiel en zorgt ervoor dat de iPhone altijd op 1,85 Ghz. blijft draaien. Gezien de gebrekkige prestaties van met name de 2e accu ben ik echt verbaasd.

Ik hoop dat iemand nog met cijfers kan komen van een verse Apple accu :)
quote:
Tsunami schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:13:
[...]

Daarom is het wel interessant om meerdere ervaringen te hebben, zeker nu mensen met een SE of 7 (vanaf iOS 11.2) zonder gare batterij hetzelfde merken. Dat geeft namelijk aan dat de CPU al wordt teruggeklokt voordat je aan de beloofde 500 laadcycli zit.
Je kan duidelijk merken dat het per accu wisselt wanneer er teruggeclockt wordt. Waar het bij de ene persoon inderdaad al ruim binnen de 500 cycle gebeurt terwijl de slijtage nog beperkt is, heeft de ander er nog geen last van met meer dan 20% slijtage en meer dan 500 cycli.

Ik heb mijn vermoeden in de eerste post al aangegeven, maar de telefoon kijkt imho niet naar harde waardes als slijtage of cycli. Er vindt een continu-meting plaats op interne weerstand en als de accu niet binnen binnen de acceptabele waardes valt wordt er teruggeclockt in stappen.

Je kunt zelf echter niet zien wat de waardes zijn die de iPhone meet, en je weet dus ook niet (tenzij je CPU Dasher installeert dus) wanneer de telefoon begint terug te clocken. Cycli en slijtage zijn slechts een mogelijke indicatie dat het kan zijn dat de telefoon niet meer op maximale snelheid draait.

De test die Apple zelf doet in de shop geeft dit trouwens ook niet aan. Mijn telefoon was aan het throttlen bij het leven, maar de accutest (dat is een mooi gekleurd vierkantje met groene, gele en rode vlakken) plaatste mijn accu bovenin het groene vlak. Ik mag hopen dat Apple hun interne diagnostische test gaat uitbreiden met het uitlezen van de powerd logs (ik neem even aan dat die er zijn).

Korvaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 22:24 (80%)

• Korvaag
quote:
Segafreak83 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:58:
[...]

De update zit toch in iOS 10.2.1 voor de SE? :(.
Ik neem aan van wel ja. De meeste artikelen spreken alleen van de 6S, maar aangezien de SE natuurlijk dezelfde hardware heeft neem ik aan dat het ook om de SE gaat met deze update.

• Korvaag
nieuws: 'Apple vervangt ook iPhone-accu als Genius Bar-test geen defecten vas...

Ah... ze hebben bij Apple nu ook door dat de testen die ze uitvoeren op de accu geen garantie zijn dat de telefoon terugklokt ja/nee. Mijn kritiekpuntje op Apple van een paar posts naar boven komt te vervallen.

Ik krijg wel steeds meer het idee dat er 'niet zo goed over is nagedacht'.
quote:
Miki schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Nice dank voor het testen :+

De temperatuur lijkt dus ook van invloed op de prestaties, naast spanning en batterij slijtage. Dit was bij de TS ook het geval namelijk gezien zijn data.

Zou de batterij zelf een temp sensor hebben :? Dat zou immers kunnen verklaren waarom sommige no-name 3rd party batterijen toch geen oplossing zijn voor snelheidsprobleem.
Dat is op zich wel logisch want de interne weerstand van accu's gaat enorm omhoog in de kou. Ik verwacht dan ook hiervan wederom dat de temperatuursensor niet als directe input wordt gepakt, maar dat de meting de interne weerstand gewoon meet en de kloksnelheid aanpast.

Kleine uitleg hier:
http://www.intercel.nl/fa...-agm-accu-en-temperatuur/

Is wel niet specifiek voor Li-ion accu's maar voor zover ik weet is dit effect ook aanwezig bij Li-Ion accu's.

Korvaag wijzigde deze reactie 02-01-2018 15:43 (46%)

• Korvaag
quote:
Lijkt origineel te leveren iig (althans, onder de stickertjes zat vrolijk een Apple logo). Althans, als je refereert naar mijn originele post waarin ik dat aangaf.

Dit is accu 1 in de tabel. De accu van GSM Eindhoven doet het veel beter dus als ik voor dezelfde prijs zou moeten kiezen dan weet ik het wel :)

• Korvaag
quote:
gysman11 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:21:
[...]

Waarbij je je bij dit soort type producten wel moet afvragen of zij volgende week/maand nog steeds exact hetzelfde type product leveren.
Dat ben ik met je eens. Gezien de shop zelf en de beschrijving van de accu's heb ik zelf niet het idee dat ze random spul hebben. Ze lijken best kritisch te selecteren.
quote:
Falcon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:46:
Kan ik hiermee gewoon naar een Apple store of Apple reseller/dealer stappen en tegen 0,- euro laten vervangen? Of moet ik 30 euro per toestel neerleggen?
Tegen 0 euro kan je simpelweg checken met je serienummer. Voor zover ik weet was dat alleen de 6S range, dus dat zal wel niet. Garantie op de accu van een iPhone 6 zal ook wel niet meer aan de orde zijn gezien de leeftijd gok ik. De rest van de nieuwsberichten spreekt van iPhone 6 of later voor 29 euro, dus dat moet geen probleem zijn.

• Korvaag
quote:
Hackus schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:51:
[...]

Ik reageer op iemand anders. Indien jij daar gekocht hebt en niet tevreden bent
reclameer je ongenoegen daar. 24mnd garantie geven ze aan, en origineel is origineel. Mijn aankoop was origineel geen stickers gezien, behalve doorzichtig folie strak om de batterij.
Dit stond gewoon in de startpost en de eerste reactie. Garantie ben ik uiteraard mee bezig.

• Korvaag
quote:
Ronwiel schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:05:
Na alle berichten toch nieuwsgierig geworden wat Coconut hier zegt:

iPhone SE - 89,2% capaciteit - 112 cycles - 19.6 graden - september 2016
iPhone 5s - 90,1% capaciteit - 592 cycles - 23.1 graden - december 2013

Ik snap dan niet waarom de SE zo snel in capaciteit is gedaald.
Het is een momentopname. Dit soort metingen blijft een schatting. Na een keer batterij calibreren kan het er al een stuk anders voorstaan. Beetje slijtage moet je overigens niet bang voor zijn bij Li-Ion. Voor hetzelfde geld blijft ie nu een jaar op 89% hangen. Kan zomaar. Zolang de prestaties er niet onder lijden is het allemaal niet zo'n probleem.

• Korvaag
quote:
dpritipalsingh schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:20:
Ik heb speciaal een account aangemaakt bij Tweakers om de topicstarter bij deze te bedanken.
...
In eerste instantie dacht ik dat het nu wel gefixed was, maar het gedrag van deze accu is vergelijkbaar met accu 1 van de topicstarter.
Enfin lang verhaal kort -> deze topic gevonden -> naar Eindhoven gereden en mijn accu vervangen door GSM-Eindhoven.nl. Het was wel druk daar. Mijn iPhone 6S is nu ook bij <50 en <10% batterij nog steeds 1848 Mhz. Dat was voorheen niet het geval (911 Mhz <50%, 1200-1512 Mhz rond 75% en 1848 bij 100%).
Bij deze: graag gedaan :)

• Korvaag
quote:
Michael Knight schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:15:
Aangezien Apple mijn niet-originele accu niet wilde vervangen (en de belwinkel van de niet-originele accu ook helemaal niet meewerkte), heb ik het zelf maar gedaan. Had ik eerder moeten doen, want het stelt eigenlijk niks voor als je een beetje Tweaker bent.

Ik geniet weer van een volledig snelle iPhone 6S Plus. Wat een verademing die volle 1850mhz!
(Ik zat bijna chronisch vast aan de 600mhz :')
Heel goed :)

• Korvaag
quote:
dieselb0y schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Ik heb de update zojuist geïnstalleerd! Zowaar draait mijn iPhone nu voor het allereerst op 1848 Mhz. Weet niet of dit komt doordat die nu zo warm is en 100% opgeladen is maar ik heb het nog niet eerder gezien deze snelheid.

EDIT: Zo te zien kwam het doordat hij zo heet was geworden. Helaas, had nog stiekem gehoopt op een iets minder agressief algoritme of wat tweaks er aan.
Ja vandaar dat ik ook de verwarmingstruuk heb uitgehaald. Je merkt dat dat erg veel kan verschillen.

Wat trouwens erg leuk is om te zien is dat powerd op zich een heel goed idee is. Ben nu op skivakantie met een vriend en die heeft een Motorola telefoon. De telefoon is met 50% accu nu al twee keer uitgevallen bij gebruik omdat de accu het vermogen gewoon niet kan leveren. We zitten nu inmiddels een half uurtje aan een welverdiend biertje, en nu blijft zijn telefoon weer werken.

Maarja.. De communicatie erover he 😊

Korvaag wijzigde deze reactie 10-01-2018 16:24 (26%)

• Korvaag
Zelf heb ik bij de 6S geprobeerd een zuignap te gebruiken maar dat werkte gewoon niet. Heb een hele dunne metalen 'spatel' tussen de behuizing en het scherm geduwd en daarna lichtjes als hefboom gebruikt. Na rustig wat pielen kwam het allemaal voldoende los en heb ik er zo'n plectrum-achtige tussengeduwd. Daarna kan je rustig rondom het scherm loskrijgen.

Bij weer terugplaatsen scherm ook weer netjes een sticker ertussen gedaan voor de (spat)waterdichtheid.

• Korvaag
Gisteren op de piste de telefoon even aan wat vrieskou blootgesteld. Was net wat onder nul en ik heb de telefoon bij de lunch op tafel gelegd (buiten dus).
Het was de eerste keer dat ik met de nieuwe accu de telefoon op 1512 mhz. heb gezien en ook maar heel even. Powerd doet zijn werk dus nog steeds prima :) Dat zijn gewoon zinnige omstandigheden om terug te clocken.

• Korvaag
quote:
BramVanha schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:19:
Ik zit met het probleem dat mijn iPhone 6s extreem snel leegloopt. Vliegtuigmodus, energiespaarstand, helpen niet. In een nacht niet gebruiken gaat de iPhone van 100% naar 10%.

Nieuwe (third party) batterij gestoken, zelfde probleem. Batterij geeft nog 100% (1800\1800mAh) aan via Battery Life.

Reeds complete reset gedaan zonder resultaat. Wat kan ik doen om de oorzaak van deze battery drain te vinden? Kan het dat mijn cpu extreem hoog draait en zo mijn batterij leegzuigt?
Met welke app kan ik (liefst gratis, geekbench is dit niet) dit allemaal bekijken?
Kijk eerst eens via settings/battery of je kan zien wat de grootste gebruikers zijn. Deinstalleer die apps en probeer dan nog eens. Geekbench zal je niets gaan vertellen over het cpu-gebruik van de telefoon/apps zelf.

• Korvaag
quote:
BramVanha schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:16:
[...]

Dit is net onderdeel van het probleem, geen enkele app slorpt alle energie op. Ook gaat de batterij zeer snel leeg als de gsm in stand-by is. Ergens is er dus iets aan de hand met een onderdeel of software die heel veel energie trekt. Gisteren via iTunes een clean install gedaan, ingesteld als nieuwe iPhone en dan pas ingelogd op alle services (iCloud, Facebook downloaden en inloggen etc etc). Terug hetzelfde probleem.

Kan het dat de iPhone ziet dat er een third-party batterij inzit en dat hij dan veel te veel energie laat weglopen zeg maar?
Nouja.. energie kan niet zomaar weglopen natuurlijk. Het vliegt niet spontaan de lucht in. Als de telefoon zo snel leegloopt kunnen er (even heel hoog-over) twee dingen aan de hand zijn:
- Je telefoon wordt erg warm want er is toch iets (en dat kan prima kapotte hardware zijn) wat de energie verstookt
- Of de batterij heeft gewoon totaal geen capaciteit waardoor de telefoon snel leeg lijkt te lopen omdat er gewoon niet veel leeg te lopen is :)

• Korvaag
quote:
Tweez schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:30:
Goedenavond allemaal,

Sinds kort heb ik Geekbench op mijn iPhone gedownload. Wat me nu is opgevallen dat iedere keer als ik geekbench draai er significant verschil is in resultaten. Eerste keer kreeg ik single core 1100 en multicore 2300. De laatste was ongeveer single core 1500 en multi core 3000. Is het normaal dat deze scores zoveel wisselen en waarom vallen ze zoveel lager uit dan de verwachte scores van de iPhone se? (S2400,m4200).
Zal dit de throtthle zijn van Apple zelf of zal er iets aan de hand zijn. De iPhone voelt verder wel vlot aan.

Tweez
Dat kan je zelf simpel nagaan door CPUDasherX te installeren en te kijken hoe snel je telefoon draait. De telefoon kan (zie startpost) op iets van vier verschillende snelheden draaien en daar horen natuurlijk ook verschillende scores bij.

Uiteraard kunnen daarnaast apps ook roet in het eten gooien (als ze bezig zijn) maar check eerst dit even.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True