Het grote IBM & Lenovo Thinkpad topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tatsu schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:52:
Zojuist weer mijn toetsenbord vervangen van mijn x250 i5.. Had er in maart een nieuwe ingezet van AliExpress, waarvan de coating al snel losliet en wat toetsen begonnen los te laten... doh.

Na een paar maanden uitstel toch maar een originele tobo erin gezet. Het enige nadeel van de x250 is toch echt dat je geheel de onderkant moet loshalen om bij het toetsenbord te kunnen.
...
Een vergelijkbare ervaring voor mijn x240. Door schade en schande is het nu mijn voorkeur om, als het goedkoop moet, het toetsenbord in Duitsland tweedehands aan te schaffen.

Ik heb het vermoeden dat een aantal Duitsers in het (voor hun) buitenland een thinkpad aangeschaft hebben en er toen achter kwamen dat ze liever toch een DE layout gebruiken, met als gevolg een overschot aan bijna nieuw uitziende toetsenborden met US/intenational/UK layout voor zachte prijsjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2020 11:00 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn oude Dell XPS laptop en ik zat al een tijdje te denken om Thinkpad aan te schaffen vanwege kwaliteit, ten minste als ik de verhalen mag geloven. Wat mij echt over de streep trok was de nieuwsbericht in april dat Lenovo en Fedora gaat samenwerken. Nu, 5 maanden verder, ik zie dat de eerste Fedora laptop van Lenovo is sinds begin september al leverbaar in Amerika maar ik zie verder geen mededeling of berichten over wanneer dit naar Nederland komt. Weet iemand in deze forum misschien wanneer die beschikbaar is? Ik kan zelf niks vinden op internet en ik kan niet wachten tot ik zelf ook een 'officieel' Fedora Thinkpad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
ralpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:42:
[...]

Dat mailtje kwam zojuist al. Huidige verwachting 9 oktober.... Dan kan ik wel annuleren, maar iets vergelijkbaars voor dezelfde prijs is natuurlijk onmogelijk te vinden.
Ik heb inmiddels bevestiging dat mijn laptop is verzonden, ligt nu in Shanghai. Met een beetje mazzel dus inderdaad de 29e binnen.

Edit: binnen. Eerste indruk, puik bakkie!

[ Voor 5% gewijzigd door TTHEEBO1 op 29-09-2020 17:58 ]

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26
Gisteravond heb ik ook een Thinkpad T14 aangeschaft via Lenovo zelf. Wat een extreme levertijden. Bij mijn bestelling staat "Verzending over meer dan 6 weken**". Dus nu geduld hebben en hopen dat die levertijd voorruitgeschoven gaat worden :)

Verder is mijn config geworden:

- Ryzen 7 Pro 4750
- Win10 Pro
- 16GB onboard mem (Ik doe later zelf wel het SODIMM bankje erbij prikken want daar rekent Lenovo dubbel de prijs voor praktisch)
- 1TB SSD
- 14" FHD 400 nits scherm

Ben zeer benieuwd naar de bouwkwaliteit. Ik heb vroeger een Lenovo SL500 gehad en voor de budgetlijn is die nog 7.5 jaar meegegaan en daarna zelfs nog verkocht. Daarna 3 jaar een HP Spectre gehad en toch bleef mijn liefde voor IBM/Lenovo hangen :9 .

@TTHEEBO1 Hoe zijn de temperaturen op jouw T14? Schakelt de fan vaak in? :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Bloodhoundje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:28:

@TTHEEBO1 Hoe zijn de temperaturen op jouw T14? Schakelt de fan vaak in? :7
Ik heb de laptop pas een daar dagen echt in gebruik, en heb er nog maar weinig zware taken op uitgevoerd. Het zwaarste was: meerdere kanalen en plugins in Ableton Live actief hebben en een test met twee games (Wasteland 3 en Gears Tactics). Alleen tijdens die laatste was de fan hoorbaar. Qua temperatuur heb ik nog geen merkbare warmteproductie gehad, maar nogmaals, alleen nog maar licht getest tot nu toe. Bovendien heb ik een 4650 processor, dus die zou volgens mij iets minder een beroep doen op de koeling.

Bouwkwaliteit ben ik zeer over te spreken.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:46
Ik heb paar dagen geleden eindelijk mijn thinkpad T14 met ryzen 7 ontvangen :-)

Eerste indrukken zijn heel goed, vooral qua batterij en performance grote vooruitgang tegenover mijn oude laptop.

Enkel is er wel 1 minpunt dat me wel snel opviel is dat het heel snel vuil wordt wegens soort gebruikte materiaal of coating, Zowel behuizing als touchpad.

Ik heb volledige herinstallatie uitgevoerd en speciale Lenovo Vantage gebruikt (Enterprise achtig versie zonder reclame etc, bovendien te tweaken via gpo) .

Review is beschikbaar :)
productreview: Lenovo ThinkPad T14 (20UD001AMB, Azerty toetsenbord) review do...

[ Voor 25% gewijzigd door royalt123 op 18-10-2020 19:09 . Reden: Review geschreven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Zojuist mail gehad van Lenovo dat nieuwe leverdatum is bijgesteld van 31/11 naar 31/10 dus met beetje geluk rolt begin komende maand mijn laptop binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Even nieuwsgierig. Ik heb van Lenovo dus rond de 20e gehoord dat mijn levering vervroegd zou worden naar 31/10. Deze datum is reeds verstreken en ik heb niks meer van Lenovo vernomen. Mijn orderstatus is ook nog op "in behandeling". Is dit bij jullie ook al eens voor gekomen? Ik gok dat ze toch nog meer vertraging hebben het is alleen jammer dat er dan niet gecommuniceerd wordt als de datum verstreken is. ;( .

edit:

Net even telefonisch contact met ze gehad. Leverdatum aangepast naar 7/11/20 en er zit nu een UPS carriernummer aan gekoppeld dus volgens de dame grote kans dat deze datum ook gehaald gaat worden.

We blijven in spanning afwachten :)

[ Voor 23% gewijzigd door Bloodhoundje op 02-11-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik wil al langere tijd een T14 AMD aanschaffen maar de levertijden staan ook nu nog op “meer dan 6 weken”, (het kan dus ook 3 maanden zijn ...). De bovenstaande reactie geeft ook niet veel reden tot optimisme. Is er iemand die de laptop sneller gekregen heeft?

En hoe zit het met de betaling? Wordt het geld nu afgeboekt en dan maar zien of de laptop over 6+ weken geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Mijn werkgever heeft zojuist de 20Y1CTO1WW - ThinkPad P14s Gen 1 met AMD4750U en 16GB dual channel en 400 nits scherm besteld. Die is nu net boven de 1000 euro met BLACKFRIDAY. Ik kan bijna geen reviews van dit chassis vinden. Iemand tips? Ik ben geen echte power user maar het leek voor de specs een hele goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Voor mijn Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20A7 20A8 ben ik op zoek naar de adaptieve functietoetsen.
Ik wil deze vervangen omdat er vloeistof achter de toetsen lijkt te zitten. Dit is een bekend probleem en ik heb een handleiding gevonden hoe een en ander te vervangen. NU alleen het onderdeel (04X6437 00HN399 00HN398) nog zien te vinden!

Werden in het verleden op Alie aangeboden maar lijkt ook daar niet meer te krijgen te zijn.

Iemand nog tips?

Grt Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
Raindeer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:20:
Mijn werkgever heeft zojuist de 20Y1CTO1WW - ThinkPad P14s Gen 1 met AMD4750U en 16GB dual channel en 400 nits scherm besteld. Die is nu net boven de 1000 euro met BLACKFRIDAY. Ik kan bijna geen reviews van dit chassis vinden. Iemand tips? Ik ben geen echte power user maar het leek voor de specs een hele goede optie.
Die had ik ook besteld, maar inmiddels weer geannuleerd. Hier ga ik niet op wachten, ondanks de korting.

De P14(S) is eigenlijk hetzelfde als de T14(S), maar dan met gecertificeerde drivers voor CAD programma’s.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
kramon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:22:
[...]

Die had ik ook besteld, maar inmiddels weer geannuleerd. Hier ga ik niet op wachten, ondanks de korting.
Zojuist kwam een mail binnen dat de Thinkpad morgen bezorgd wordt ;) maar ja, ik vond 6 weken niet erg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

etmnidj1 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:56:
Voor mijn Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20A7 20A8 ben ik op zoek naar de adaptieve functietoetsen.
Ik wil deze vervangen omdat er vloeistof achter de toetsen lijkt te zitten. Dit is een bekend probleem en ik heb een handleiding gevonden hoe een en ander te vervangen. NU alleen het onderdeel (04X6437 00HN399 00HN398) nog zien te vinden!

Werden in het verleden op Alie aangeboden maar lijkt ook daar niet meer te krijgen te zijn.

Iemand nog tips?

Grt Niels
Al op ebay gekeken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Laatst online: 00:25
Raindeer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:37:
[...]

Zojuist kwam een mail binnen dat de Thinkpad morgen bezorgd wordt ;) maar ja, ik vond 6 weken niet erg..
Ik had 'm net wat anders gedaan: meer geheugen, andere HD, etc. Dus ik denk 't bij mij wel degelijk 6+weken zou worden.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
kramon schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:27:
[...]

Ik had 'm net wat anders gedaan: meer geheugen, andere HD, etc. Dus ik denk 't bij mij wel degelijk 6+weken zou worden.
Ik vind dat zo ondoorzichtig bij Lenovo, dat ik me goed kan voorstellen dat je het afgezegd hebt. Ik zie op Reddit ook verhalen over de slechte beschikbaarheid van AMD en vertragingen die daar door ontstaan. Ik heb alleen mezelf gevraagd of ik het vervelend zou vinden als ik nog 2 maanden wachten moest. Het antwoord daarop is nee. Dit is een buitenkansje om een net iets nerderiger apparaat te krijgen, dan ik misschien nodig heb als consultant beleid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
kramon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:22:
[...]

De P14(S) is eigenlijk hetzelfde als de T14(S), maar dan met gecertificeerde drivers voor CAD programma’s.
Ik heb trouwens 1 significant verschil gevonden in de specs. Deze heeft wel een volwaardige RJ45 jack.

Ondertussen is het ding ergens in de krochten van UPS verdwenen en heb ik geen idee wanneer of ie binnenkomt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

M'n dochter heeft m'n x230 laten vallen. :(

De linker fysieke knop van de touchpad werkt nu niet meer. De linkerknop die geintegreerd zit in de touchpad werkt vreemd genoeg wel nog, maar ik kan me ook weer bijna niet voorstellen dat de knop/touchpad combinatie fysiek kapot is. Voornamelijk omdat die zo midden in de computer zit.. het is geen hoekje ofzo.

Heeft iemand een goed idee in welke richting ik moet zoeken? ik heb het overigens over de thinkpad, niet over een weeshuis of asiel of zoiets. We hebben namelijk al een tuinhuisje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:04:
M'n dochter heeft m'n x230 laten vallen. :(

De linker fysieke knop van de touchpad werkt nu niet meer. De linkerknop die geintegreerd zit in de touchpad werkt vreemd genoeg wel nog, maar ik kan me ook weer bijna niet voorstellen dat de knop/touchpad combinatie fysiek kapot is. Voornamelijk omdat die zo midden in de computer zit.. het is geen hoekje ofzo.

Heeft iemand een goed idee in welke richting ik moet zoeken? ik heb het overigens over de thinkpad, niet over een weeshuis of asiel of zoiets. We hebben namelijk al een tuinhuisje
Lol ;) (die kleine tekst)

De knoppen van het touchpad zijn eigenlijk bedoeld voor de touchpoint. En zitten mechanisch ook aan het toetsenbord vast, niet aan het touchpad! Zie hier

Een nieuw toetsenbord van ebay gaat dit dus oplossen.

Voor zover ik weet zijn dit geen microswitches maar van die metalen 'bubbels' die je in kan drukken. Als die een harde klap krijgen dan kunnen die splijten. Maar het is sowieso geen officieel te vervangen onderdeel, in een normaal reparatie geval zou dan het hele toetsenbord gewisseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

GekkePrutser schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:21:
[...]

Lol ;) (die kleine tekst)

De knoppen van het touchpad zijn eigenlijk bedoeld voor de touchpoint. En zitten mechanisch ook aan het toetsenbord vast, niet aan het touchpad! Zie hier

Een nieuw toetsenbord van ebay gaat dit dus oplossen.

Voor zover ik weet zijn dit geen microswitches maar van die metalen 'bubbels' die je in kan drukken. Als die een harde klap krijgen dan kunnen die splijten. Maar het is sowieso geen officieel te vervangen onderdeel, in een normaal reparatie geval zou dan het hele toetsenbord gewisseld worden.
Hmm. Klopt, had ik even niet bij stilgestaan. Dat scheelt. Ze hebben zelf een L430.. die heeft hetzelfde toetsenbord >:)

Ik zag trouwens dat een hoekje van het chassis verbogen is. Mogelijk zorgt dat ervoor dat de toets mechanisch gewoon niet het allerlaatste stukje ingedrukt kan worden. Als je echt hard erop drukt werkt hij namelijk nog wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het zijn toch ook net kalasjnikovs of lada's.. ik heb hem uit elkaar geschroefd, een paar klappen erop gegeven, weer in elkaar geschroefd en hij doet het weer _O-

Toen ik het keyboard los had werkte de knoppen gewoon. Ik denk dat het polssteun-paneeltje onder spanning stond door die tik op de hoek waardoor de toets fysiek een beetje klemde. Dat voelde je niet, maar dat moet het haast wel geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsmans
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-08 11:39
Recent heb ik een zeer fraaie IBM Thinkpad 570 gekregen. Nieuwstraat, prachtige vintage laptop. 1 ding ontbreekt en dat is het ‘klepje’ voor de harddisk. Wie o wie kan me hier aan helpen?! Bij voorbaat dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik kan je hooguit op weg helpen, op de Lenovo site kan je de parts list van je laptop bekijken, en daar worden ook part nummers gegeven die je vervolgens op Ebay of Amazon wel kan bestellen.

https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gijsmans om achter de officiële naam en FRU getal van het klepje te komen kan een pdf van de hardware maintenance manual helpen, voor de meeste thinkpads gewoon via internet te vinden. Met die zoektermen zou je het toch in ieder geval bij aliexpress moeten kunnen krijgen.

Zo niet, dan is het er gewoon niet meer en zou je wellicht beter een 3d print kunnen (laten) maken/zoeken?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsmans
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-08 11:39
gijsmans schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:51:
Recent heb ik een zeer fraaie IBM Thinkpad 570 gekregen. Nieuwstraat, prachtige vintage laptop. 1 ding ontbreekt en dat is het ‘klepje’ voor de harddisk. Wie o wie kan me hier aan helpen?! Bij voorbaat dank!!
Heb m gevonden, vorige eigenaar vond hem in een 'kist'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Hoe houdt de behuizing zich van een T serie Thinkpad? Ik ben aan het zoeken naar een nieuwe laptop en kwam op de Thinkpads vanwege de goede Ubuntu compatibiliteit en mogelijkheid tot upgraden/vervangen RAM. Zit aan de T14 met een AMD Ryzen 7 PRO 4750U (deze) te denken, maar de (naar het schijnt) rubberachtige coating staat me niet zo aan.
Ik ben bekend met HP Elitebooks en die vind ik degelijk aanvoelen en fijn werken, dat is een beetje het vergelijk wat ik heb. Een HP met een 4750U is bijv. de Probook 635 Aero G7 maar daar is niets over bekend v.w.b. Ubuntu compatibiliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door boyd86 op 15-02-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@boyd86 Mijn T550 heeft het laatste jaar wat last van doorgedraaide schroefgaten, maar hij is dan ook al zo'n keer of zes ofzo open geweest voor upgrades/onderhoud. (2x Nieuw RAM, Nieuwe SSD, nieuwe batterij, losse WiFi, losse beeldschermkabel) Voor een 6 jaar oude laptop is dat redelijk De T61 die ik ervoor had kon echter beter tegen een stootje, dus de trend is neerwaards.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@ocf81 Dank voor je input! De T550 heeft ook zo'n stroeve rubberachtige afwerking, of glad? Foto's van de huidige T-serie die ik online zie doen me vooral denken aan een hoog plasticgehalte met niet altijd even mooi aansluitende kieren/overgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mijn T550 heeft een matte/licht rubberachtige textuur. De kast was op zich wel oké als het om aansluiting van randen/naden gaat.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Inmiddels is mijn x1 carbon 1e genertie echt aan vervanging toe.
Al paar keer uitgesteld maar scharnieren van scherm beginnen echt op te raken.
Wilde eerder al de 7e generatie bestellen maar eigenlijk nooit echt leverbaar in configuratie die ik wilde in Nederland. (had geen zin om model met oude cpu te kopen, terwijl in Armerika wel nieuwe type cpu te koop was)

Alleen deze logica ontgaat mij dan weer :
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jc041KC/x1.jpg
free upload

Op voorraad, maar pas over 6 weken verzenden :?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Om even op mijn eigen post terug te komen, laptop op de 11e besteld en vandaag berichtje dat hij verstuurd is.
Ik heb uiteindelijk wel wat aanpassingen gedaan aan de configuratie, maar ruim binnen de 6 weken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chillierelk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 13:03
O dat is een stuk sneller! Ik zat ook op deze te wachten, maar was een beetje huiverig over de 6+ weken levertijd, misschien toch maar bestellen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Vandaag binnengekomen, mooie laptop.
Even wennen nog aan scherm dat ik nu spiegelend heb, maar wilde graag de hoge resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:36
Zijn ThinkPads tegenwoordig gewoon betrouwbaar? Geen gedoe meer met Lenovo wat een aantal jaren geleden van die Rootkits op hun laptops had gegooid? Geen phone home telemetrie en dat soort ongein meer?

Laatst in een winkel een aantal laptops van diverse merken bekeken en ik vind the ThinkPad X1 Carbon toch wel het fijnst. Prima toetsenbord en super licht, en toch een 14" scherm (meeste concurrenten als je een kleine laptop wil zit je aan een 13" scherm vast). En eventueel de X1 Yoga is dan ook een optie, de 2-in-1 versie van de X1 Carbon (en dan een tikkie zwaarder wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Rootkits zal wel meevallen in de zakelijke lijn.
Maargoed ik heb de x1 carbon zonder os besteld, dus gewoon zelf alles installed.

4k scherm is echt super, draai nu windows met 175% scaling en ziet er allemaal prima uit.
Video kijken is echt super helder/scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:36
DDX schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:40:
Rootkits zal wel meevallen in de zakelijke lijn.
Maargoed ik heb de x1 carbon zonder os besteld, dus gewoon zelf alles installed.

4k scherm is echt super, draai nu windows met 175% scaling en ziet er allemaal prima uit.
Video kijken is echt super helder/scherp :)
Ah, dat kan natuurlijk ook, zonder OS bestellen. En er dan Windows 10 Enterprise erop gooien zodat ik ook alle Microsoft telemetrie kan uitschakelen (zo draai ik 'm ook op m'n desktop).

Maar jij hebt dus de X1 Carbon Gen9? Ik woon in de VS en hier is tie alleen te bestellen met een 1920x1200 scherm, geen 4K scherm. Vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Sakete op 01-04-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ja X1 Carbon 9e gen.
i7-1165g7 / 16gb / 1tb en met 3840x2400 scherm idd.
Zonder os bestellen kreeg je ook nog leuke korting.

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 01-04-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Weekje verder en even kort wat ervaringen (tov x1 carbon gen 1)

Formaat kleiner/lichter, zal vanavond eens wegen wat verschil is. vermoed 200g ofzo.
Scherm super, echt mega scherp en mooie kleuren bij kijken filmpjes.
Geluid speakers stuk luider en ook beter.
Toetsenbord wat minder, voelt beetje plastic aan. Hoop deels even wennen maar helaas wel duidelijk achteruitgang.
Knoppen van de trackpoint voelen ook iets minder duidelijk aan, vooral middelste knop mis je snel als je die blind wilt indrukken om te scrollen.
Trackpad gebruik ik niet, ook disabled in bios. (blijft jammer dat ze geen model uitbrengen met behuizing zonder trackpad)
Ventilator hoor ik wat vaker blazen, ook al tijdens gewoon wat internetten/mail lezen/filmpjes kijken.
Jammer dat ze aan de rechterkant geen usb-c aansluiting hebben, kleine moeite zou je zeggen en handig als je oplader aan die kant wilt aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 08-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zit er steeds meer na te denken om toch maar mijn Lenovo X230 te voorzien van een ander paneel. Ben nu wel klaar met TN en qua snelheid zeker in Linux is die rap zat. Kan niet gamen maar met 8GB ram en eventueel opschroeven naar 16GB is het ding voor wat ik ermee doe echt meer dan rap zat.

Alleen tering wat zijn die schermen nog duur. Nu zit ik te kijken naar ali-express. Daar zijn de prijzen nog wel te overzien voor de upgrade. Dan ben je beneden de 50 euro uit en thuis. Middagje schroeven en gaan. De rest voldoet echt nog wel. Als ik nog wat wil upgraden ga ik eventuele ook wel een nieuwe SSD erin prakken maar de 250GB is voorlopig voldoende.

Zijn er hier alleen mensen die ervaringen hebben met zo'n soort upgrade of eventueel waar ik verder nog kan kijken waar ik zoiets vandaan kan plukken? :P
Bijvoorbeeld zoiets en dan nog importheffingen bijvoorbeeld.
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het scherm vervangen is een van de meer eenvoudige operaties in thinkpads. Meest voorkomende probleem dat ik ben tegengekomen in andere forums (en reddit) is het gevolg van het vergeten om de laptop van de stroomtap af te halen en/of de batterij(en) uit de laptop te verwijderen voor men begint, met als gevolg een doorgebrande zekering (voor de backlight van de lcd) op het moederbord.

Kopen bij aliexpress kan goed, mits bij een winkel met hoge reputatie (hoger dan 90%), opgebouwd over meerdere jaren. Bovendien koop ik liever als het betreffende artikel meerdere positieve reviews heeft gekregen op de kooppagina.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2021 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dat ziet er goed uit, ik dacht altijd dat het veel meer gepruts was. En dan niet perse het vervangen op zich maar meer om het juiste scherm te vinden en het softwarematig aan de gang te krijgen

heeft iemand toevallig nog wat brokken x230 liggen? M'n chassis is verbogen

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 12-04-2021 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 06:26:
Het scherm vervangen is een van de meer eenvoudige operaties in thinkpads. Meest voorkomende probleem dat ik ben tegengekomen in andere forums (en reddit) is het gevolg van het vergeten om de laptop van de stroomtap af te halen en/of de batterij(en) uit de laptop te verwijderen voor men begint, met als gevolg een doorgebrande zekering (voor de backlight van de lcd) op het moederbord.

Kopen bij aliexpress kan goed, mits bij een winkel met hoge reputatie (hoger dan 90%), opgebouwd over meerdere jaren. Bovendien koop ik liever als het betreffende artikel meerdere positieve reviews heeft gekregen op de kooppagina.
Ja heb hem vorige maand al open gehad om de netwerkkaart te vervangen. Het eerste wat je doet is de accu en stroomkabel eruit halen :P Ongeacht de situatie. Eerst alles eruit halen wat aangesloten is. Een accu is ook aangesloten :P

Scherm vervangen heb ik ook 0 angst voor. Alleen het juiste scherm vinden vooral voor een normale prijs is het issue. :P

Alles aan dit soort voormalige zakelijke laptops is makkelijk te vervangen en als het niet makkelijk is. Dan is het wel goed gedocumenteerd.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Bestaan er recente thinkpads die kleiner dan een t480 zijn maar wel een full size toetsenbord hebben? Vroeger hadden de 12,5" thinkpads zoals de x230 een full size keyboard. Vanaf de x240 of x250 is dat niet meer het geval en zijn de keyboards kleiner. Tegelijkertijd vind ik de buitenmaten van de 14" modellen zoals t480 te groot. Zit er in een van de andere lenovo series iets dat ik over het hoofd gezien heb?

Budget is flexibel. Het is vooral dat ik m'n x230 voor zakelijk gebruik ondertussen wat aftands over vind komen. Wat betreft prestaties is hij verder nog prima. Eerlijk gezegd heb ik met het oog op duurzaamheid zelfs wat tegenzin om een andere te kopen maar ik heb me er bij neergelegd dat ik me soms toch wel eens naar de algemene norm moet schikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 20:55
Ik ben erg benieuwd naar de X1 Extreme G4.
Eindelijk een scherm met 16:10-verhouding.
3:2 of 16:10 zijn voor mij inmiddels de enige verhoudingen welke nog een optie zijn.

Ik ben wel erg benieuwd of het probleem met de fannoise inmiddels is opgelost. Dit was toch echt wel een ellende met alle generaties van de X1 Extreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:32:
Bestaan er recente thinkpads die kleiner dan een t480 zijn maar wel een full size toetsenbord hebben? Vroeger hadden de 12,5" thinkpads zoals de x230 een full size keyboard. Vanaf de x240 of x250 is dat niet meer het geval en zijn de keyboards kleiner. Tegelijkertijd vind ik de buitenmaten van de 14" modellen zoals t480 te groot. Zit er in een van de andere lenovo series iets dat ik over het hoofd gezien heb?
Heb je al eens naar de X13 gekeken? Of het helemaal full size is weet ik helaas niet. Wij hebben dit model helaas niet in de interne catalogus dus ik heb hem nooit in het echt gezien.

Er is ook de X1 Nano natuurlijk, die is helemaal klein. Dat toetsenbord zal zeker niet full size zijn en heeft ook minder travel volgens de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

GekkePrutser schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Heb je al eens naar de X13 gekeken? Of het helemaal full size is weet ik helaas niet. Wij hebben dit model helaas niet in de interne catalogus dus ik heb hem nooit in het echt gezien.

Er is ook de X1 Nano natuurlijk, die is helemaal klein. Dat toetsenbord zal zeker niet full size zijn en heeft ook minder travel volgens de reviews.
Die X13 ziet er wel veelbelovend uit. Vooral aangezien hij geen 12.5 maar 13" is en dat zou net het verschil tussen een klein en een normaal toetsenbord kunnen zijn. Zo'n x250 is ook niet mega klein maar toch struikelden m'n vingers er steeds over omdat de toetsen toch net steeds op een iets andere plek zaten.

tot vreugde van mijn dochter. Ze redeneerde dat haar vingers kleiner waren dus dat het geheel logisch was als ik dat ding aan haar zou geven. Eventueel mocht ik haar L430 wel in ruil hebben :+

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik zit in de situatie dat ik mijn voor licht privé gebruik aangeschafte ThinkPad X1 Carbon gen 6 het laatste jaar heel veel zakelijk heb ingezet. Er zit "maar" 8 GB in en dat zou voor mij helemaal prima zijn. Tot je veel in Chrome tabbladen en Teams moet doen. Linux begint het dan toch krap te krijgen.

Anyway, tijd voor iets nieuws! Ik heb ook een dock met zo'n slider die ik graag wil houden. De keuze is om die reden gevallen op een T14 gen 2 of en T14s gen 2. Beide hele mooie apparaten. De T14s heeft als voordeel dat er een grotere accu in zit, de T14 dat er een geheugenslot vrij is. Dilemma :X !

Ik zit te kijken en de T14 wordt geleverd met "ThinkPad Privacy Guard". Als ik de recenties lees dan zijn er mensen die dat een absolute gruwel vinden. Of is er niks aan de hand? Ik zou ook kunnen kiezen voor de T14s, die geleverd kan worden met het 4K scherm met smalle rand (neem aan bezels). Ik lees hier weer dat dat 4K scherm helemaal geweldig is, maar op 14" lijkt me dat wat veel toch? En zijn de bezels echt kleiner of bedoelen ze iets anders?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• DDX
  • Nu online

DDX

Ik ben erg tevreden met 4k scherm op m'n x1 9e gen.
(voorheen x1 1e gen met 1600x900 scherm)

In windows met 200% scaling

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben wel benieuwd hoe veel mensen in dit draadje van plan zijn om over te stappen op een Framework laptop. Het heeft zeker mijn aandacht.

© ocf81 1981-infinity

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:06
Ben benieuwd wie ervaring heeft de met service van Lenovo, ik heb nu de X1 Xtreme gen 3 waarvan de camera slider weggezakt is een stukje in de behuizing. Opsturen voor garantie kost een week zei lenovo. Heb nog de mogelijkheid om aan huis service voor 3 jaar bij te kopen a 280 euro. Is er geen mogelijkheid om langs een service center te gaan oid?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Onsite van Lenovo in NL is best oké. Volgende dag staan ze bij je voor de deur, Geen ervaring met opsturen. Ik heb wel gehoord dat als het probleem niet zo makkelijk op te lossen is, het vaak lang kan duren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

asing schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:27:
Ik zit te kijken en de T14 wordt geleverd met "ThinkPad Privacy Guard". Als ik de recenties lees dan zijn er mensen die dat een absolute gruwel vinden. Of is er niks aan de hand?
Op een thinkpad heb ik er geen ervaring mee, maar op een elitebook was het prut. Erg is het niet; je hoeft hem niet aan te zetten en als hij uitstaat heb je daar iig bij hp geen last van. Als je hem aanzet wordt het scherm donkerder en verandert er verder eigenlijk niets aan het meekijken vanaf de zijkant. Dat kan dan dan namelijk nog steeds. Op basis van het filmpje werkt het lenovo systeem hetzelfde. Doet het leuk in marketingmateriaal zullen we maar zeggen.

edit: ik zie nu pas dat het $200 extra kost, wtf :+ :D

Ik realiseer me trouwens net dat alle thinkpads van de pre-IPS tijd standaard zo'n privacy filter aan boord hebben. En nog gratis ook })

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 17-09-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

asing schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:27:
Ik zit in de situatie dat ik mijn voor licht privé gebruik aangeschafte ThinkPad X1 Carbon gen 6 het laatste jaar heel veel zakelijk heb ingezet. Er zit "maar" 8 GB in en dat zou voor mij helemaal prima zijn. Tot je veel in Chrome tabbladen en Teams moet doen. Linux begint het dan toch krap te krijgen.
Prop er meer RAM in en gaan met die banaan of gaat dat niet :?

Ik gebruik nu zo'n 2 jaar een heerlijke oude T520 en er is eigenlijk maar één ding waar ik me echt aan erg : De WLAN NIC kent alleen 2.4 GHz 802.11n -O-

Dus mocht er iemand een betrouwbare bron weten voor een gemod BIOS voor de T520 zodat ik er een Intel AX200 of zo erin kan proppen dan hoor ik dat graag! :)
Mijn zoektoch tot nu toe heeft me namelijk niks betrouwbaars opgeleverd...

Verder zal ik misschien een keer :
- Een nieuw toetsenbord nodig hebben.
- Een betrouwbare 94 Wh accu van een willekeurig merk moeten zoeken i.p.v. de huidige Lenovo accu :*)
Maar dat zien we dan wel weer een keer...

Het TN paneel vervangen schijnt in ieder geval geen optie te zijn, want LVDS beperkingen en zo, maar hé : Ik kreeg dit prachtig beestje GRATIS en heb tot nu toe alleen de accu moeten kopen! _O- 8) :*) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:21:
[...]

Ik gebruik nu zo'n 2 jaar een heerlijke oude T520 en er is eigenlijk maar één ding waar ik me echt aan erg : De WLAN NIC kent alleen 2.4 GHz 802.11n -O-

Dus mocht er iemand een betrouwbare bron weten voor een gemod BIOS voor de T520 zodat ik er een Intel AX200 of zo erin kan proppen dan hoor ik dat graag! :)
Mijn zoektoch tot nu toe heeft me namelijk niks betrouwbaars opgeleverd...

...
Heb je daar echt een ander bios voor nodig dan? Bij veel laptops is (voor zover ik weet) het gewoon een kwestie van kaartje vervangen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocf81 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:34:
Heb je daar echt een ander bios voor nodig dan? Bij veel laptops is (voor zover ik weet) het gewoon een kwestie van kaartje vervangen.
Helaas wel ja :)

Mijn ervaringen tot nu toe en wat ik hier en daar heb gelezen :
- HP/DELL/Lenovo zakelijke modellen : BIOS mod nodig!
- Toshiba consumer modellen : Pinnetjes afplakken. Ik geloof 21 en 51 zo uit het blote hoofd...
- MSI/BTO/Clevo : Allemaal barebones dus kan je lekker mee doen wat je maar wilt! :)
- Lenovo consumer meuk : WiFi NIC kan je in ieder geval gewoon zonder gedoe upgraden/vervangen!
- Medion : Stiekem ook Lenovo consumer meuk en zelfs ook nog eens heel makkelijk te openen! Bijna op Thinkpad niveau :D

Wat trouwens ook nog een optie zou kunnen zijn, maar ik weet niet echt of ik daar aan wil beginnen : Coreboot BIOS erop flashen.
Ik draai toch alleen maar Linux erop dus dan kan het BIOS ook net zo goed Linux based zijn! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• asing
nero355 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:21:
[...]
Het geheugen van een X1 Carbon is gesoldeerd en niet uitbreidbaar. ;(

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• nero355

nero355

asing schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:55:
Het geheugen van een X1 Carbon is gesoldeerd en niet uitbreidbaar. ;(
Crap... ;(

Had ik stiekem moeten weten... balen man! :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:39
Wat zijn jullie ervaringen met de levertijdindicatie bij de Lenovo NL store?

Ik bestelde 12 november een X1 carbon en toen stond de levertijd op 3-6 weken. Het betreft hier een build-to-order configuratie. Inmiddels afgelopen vrijdag een mailtje gehad dat de geschatte levertijd 28-02-2022 is. Dat is dus wel iets meer dan 6 weken... Zijn er hier nog mensen met recente ervaringen met deze lange levertijden? Kloppen de schattingen of valt het allemaal wel mee, of juist tegen?

Ik wil nog proberen contact te zoeken met Lenovo en vragen of het op een bepaald onderdeel in de configuratie zit, zodat ik daar eventueel nog een nieuwe bestelling met iets andere configuratie van kan maken. Ik weet echter niet of klantenservice zulke informatie voor handen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ismael86
  • Laatst online: 21:58
Bram D schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:51:
Wat zijn jullie ervaringen met de levertijdindicatie bij de Lenovo NL store?

Ik bestelde 12 november een X1 carbon en toen stond de levertijd op 3-6 weken. Het betreft hier een build-to-order configuratie. Inmiddels afgelopen vrijdag een mailtje gehad dat de geschatte levertijd 28-02-2022 is. Dat is dus wel iets meer dan 6 weken... Zijn er hier nog mensen met recente ervaringen met deze lange levertijden? Kloppen de schattingen of valt het allemaal wel mee, of juist tegen?

Ik wil nog proberen contact te zoeken met Lenovo en vragen of het op een bepaald onderdeel in de configuratie zit, zodat ik daar eventueel nog een nieuwe bestelling met iets andere configuratie van kan maken. Ik weet echter niet of klantenservice zulke informatie voor handen heeft.
Lenovo heeft sales en alles rondom de verzending uitbesteed aan Digital River en die maken er een enorme puinhoop van.
Chiptekorten maken zaken op dit moment ook niet makkelijk maar de strategie die Digital River gebruikt om mensen te lokken is als volgt:
Geef een enorm optimistische levertijd op en stuur periodiek mailtjes met uitstel van levering die steeds verder weg in de toekomst zijn.

Ik heb een maand geleden een professionele monitor gekocht waarbij verzending 7 dagen stond. Na 7 dagen contact opgenomen met Digital River maar ze kunnen op geen enkele manier aangeven waneer zaken binnenkomen of wat de voorraad is.
Ik kreeg letterlijk te horen dat ze nog niet erg laat waren en ze gingen verzenden wanneer het binnenkwam.
Verder kunnen ze de voorraad niet inzien bij Lenovo.

Na het annuleren van mijn bestelling kreeg ik het bericht dat hij verzonden was. Zelfs nadat ik een track en trace code kreeg, ontving ik nog mail met excuses dat ze alle magazijnen af zijn gegaan en niks konden vinden.
Mijn advies is annuleer je bestelling en probeer een standaard configuratie elders te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik heb een half september een build to order T14s besteld, en daarna kwam er een mail dat wegens chiptekorten mijn machine 7 december zou worden verzonden. Dat is over een week dus ik wacht nog even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:39
Als ik jullie verhalen lees heb ik blijkbaar enorme mazzel gehad. Inmiddels is mijn X1 afgelopen vrijdag verzonden, dus een week na de mail waarin stond dat de datum naar februari 2022 was verschoven. Klantenservice kon inderdaad geen zinnig antwoord geven over de voorraad of de reden van de vertragingen. Het weekend lijkt het pakket te hebben doorgebracht bij de Chinese douane, maar nu staat het op cleared for export bij UPS en lijkt het nog steeds in Shanghai te zijn. Normaal gesproken is UPS vrij snel in mijn ervaring, maar het zal overal wel druk zijn. Er vanuitgaande dat Lenovo dus niet een baksteen in een doos heeft gestopt gaat deze bestelling dus wel goed komen :). Succes voor iedereen die nog wacht. Jammer van Digital River, dat is geen fijne eerste ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Na 2 mailtjes van Digital River/Lenovo is er witte rook. De eerste mail was iets van "wegens chiptekorten is de levering uitgesteld tot 7-12", de tweede "we kunnen uw bestelling eerder leveren en de verzending is op 16-12".

16-12 gebeurde er niets, 17-12 ook niet maar vanmorgen zag ik een tracking nummer en mijn laptop is onderweg uit China. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 01-02-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik ben sinds eergisteren de trotse eigenaar van een X13 Intel gen 2.

De keuze heb ik gemaakt omdat het scherm 1920x1200 is en de laptop mooi compact en niet te zwaar is, ik ben regelmatig onderweg.

Heb er direct Windows 11 op gezet en wanneer ik de power settings op gebalanceerd zet dan hoor ik de fan bijna continue blazen terwijl de CPU load ergens tussen 5 en 15% schommelt.

Zet ik de power settings op energie efficiënt, dan staat de fan voornamelijk stil, maar dan voelt de laptop soms traag.

Ik vraag me af of het een hardware of een software issue is, een ben bijna geneigd om terug te gaan naar Windows 10.

Iemand soortgelijke ervaringen? Of een idee voor een oplossing of oorzaak?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Destijds eind 2015 een X250 gekocht, ondertussen vervangen en uitgebreid:
- van 8gb naar 16gb
- extra 512gb SSD erin
- toetsenbord vervangen
- al verscheidene keren de koelpasta
- het toetsenbord
- de accu

Wel irritant om hem helemaal te moeten gutten van onderen om bij het toetsenbord te kunnen. Blij dat ik toen al een SSD erin had.

Ik heb ook een Macbook Air M1, ik blijf alleen terugkomen naar de X250 als daily driver.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Diederik schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:15:
Heb er direct Windows 11 op gezet en wanneer ik de power settings op gebalanceerd zet dan hoor ik de fan bijna continue blazen terwijl de CPU load ergens tussen 5 en 15% schommelt.

Zet ik de power settings op energie efficiënt, dan staat de fan voornamelijk stil, maar dan voelt de laptop soms traag.

Of een idee voor een oplossing of oorzaak?
- Check je BIOS/UEFI instellingen en zoek eens naar Performance/Balanced/Silent achtige opties :)
- Probeer ook eens gewoon een Linux distro vanaf een USB Stick te booten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
nero355 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:01:
[...]
- Probeer ook eens gewoon een Linux distro vanaf een USB Stick te booten :)
Stom toeval dat ik dit topic even bijlees.....

Anyhow, T14s hier, Core I7, 32GB aan RAM, Fedora Workstation 36. Ik heb Sensory Perception (https://extensions.gnome..../1145/sensory-perception/) erop staan en wat opvalt is dat de Composite temp hard oploopt als je video aan het kijken bent. Zo rond de 45 graden gaat de fan flink loeien. Zo rond de 3500RPM.

Op aanraden dat ding eens van Gebalanceerd naar Energie besparen gezet en de fan stopte meteen met loeien en het is nu lekker stil.

Even getest met een 4K film en ik hij trekt het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

asing schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:39:
Anyhow, T14s hier, Core I7, 32GB aan RAM, Fedora Workstation 36.

Wat opvalt is dat de Composite temp hard oploopt als je video aan het kijken bent.

Op aanraden dat ding eens van Gebalanceerd naar Energie besparen gezet en de fan stopte meteen met loeien en het is nu lekker stil.

Hou er rekening mee dat je iGPU mogelijk niet gebruikt wordt voor het decoden van video en je het een en ander moet gaan tweaken om dat mogelijk te maken, maar dan wel het voordeel hebt van een nog stiller en zuiniger systeem! :)

Ik weet de exacte details niet meer, maar het komt een beetje hierop neer :
- Bij voorkeur Wayland i.p.v. X.org
- Het een een ander rommelen aan de about:config in Firefox of chrome://flags als je iets van een Chrome/Chromium variant gebruikt.
- En het liefst een AMD of Intel videokaart, maar dat is geen probleem in dit geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik game er niet op, en het ding hangt meestal aan de stroom. Ik ben er zeer tevreden mee hoe het nu gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
asing schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:39:
[...]

Als ik dat op W11 doe, dan is mijn X13 ook heerlijk stil, maar voelt alles traag aan, zoals programma starten, file openen, spreadsheet bewerking.

Het loopt wel maar het duurt aanmerkelijk langer.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Diederik schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:19:
[...]

Als ik dat op W11 doe, dan is mijn X13 ook heerlijk stil, maar voelt alles traag aan, zoals programma starten, file openen, spreadsheet bewerking.

Het loopt wel maar het duurt aanmerkelijk langer.
Ik merk niets van traagheid hier. Ik werk ook wel eens op Windows 10 (dual boot) maar die laat de fan wat meer draaien dan Fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
asing schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Ik merk niets van traagheid hier. Ik werk ook wel eens op Windows 10 (dual boot) maar die laat de fan wat meer draaien dan Fedora.
Juist, dan is de eerste verdachte voor mijn probleempje: inefficiënte software.

Welke i7 zit er in jouw T14s?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Diederik op 22-05-2022 18:56 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Diederik schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Juist, dan is de eerste verdachte voor mijn probleempje: inefficiënte software.

Welke i7 zit er in jouw T14s?
1165G7 zegt fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hoe zit het tegenwoordig met de beloofde levertijden van Lenovo? Ik lees een hoop ervaringen van >6 maanden terug dat er veel beloftes verbroken werden en slecht gecommuniceerd werd. Ik heb de laptop wel zeker weten vóór kerst nodig. Als Lenovo/Digital River nog steeds onprettige spelletjes speelt m.b.t. levertijd moet ik wat anders verzinnen.

Ik zie ook regelmatig de tip voorbijkomen om de klantenservice (via de chat) om korting te vragen. Heeft één van jullie dit weleens voor elkaar gekregen en hoeveel heb je af weten te dingen?

[ Voor 31% gewijzigd door Sefyu op 21-11-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ismael86
  • Laatst online: 21:58
Sefyu schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:19:
Hoe zit het tegenwoordig met de beloofde levertijden van Lenovo? Ik lees een hoop ervaringen van >6 maanden terug dat er veel beloftes verbroken werden en slecht gecommuniceerd werd. Ik heb de laptop wel zeker weten vóór kerst nodig. Als Lenovo/Digital River nog steeds onprettige spelletjes speelt m.b.t. levertijd moet ik wat anders verzinnen.

Ik zie ook regelmatig de tip voorbijkomen om de klantenservice (via de chat) om korting te vragen. Heeft één van jullie dit weleens voor elkaar gekregen en hoeveel heb je af weten te dingen?
Helaas nog steeds drama. X1 extreme gen 5 besteld met verzenden over 7 dagen. Op de verzenddatum (7-12) bericht ontvangen dat het helaas langer gaat duren en dat ze verwachten dat hij op 27-12 verzonden gaat worden.
Nou heb ik wel geduld en de laptop niet direct nodig maar het is een beetje jammer dat het op deze manier moet.

Via de chat kreeg ik 12% korting maar er was tijdelijk een kortingscode te vinden met 25% korting. De kortingscode had als omschrijving telefonische korting.

Ten opzichte van de VS is een ThinkPad hier ontzettend duur zelfs met de korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wel, het lijkt er op dat het me gelukt is om mijn T14 Gen 1, waar ik zo trots op was, te bricken.. :(
Gisteren gaf ik de laptop per abuis een restart ipv een shutdown omdat we de deur uit moesten. Bij het Lenovo logo dus maar de powerknop ingedrukt houden om een powerdown te forceren in plaats van helemaal de desktop af te wachten... Oh had ik maar.. :F ;w
Bij terugkomst geeft de laptop alleen maar zwart beeld, géén Lenovo logo, en er blinken de Esc-F1-F4-CapsLock status leds. Meer niets.

Alles er uit gehad, reset knop aan de onderzijde gebruikt, batterij los, CMOS batterij los.. allemaal geen soelaas.
Gelukkig nog garantie, dus gister maar een ticket ingediend, want ik vermoed dat het BIOS ergens bij de geforceerde powerdown corrupt is geraakt. Vind ik vreemd, want er stond geen update of wat dan ook te wachten.

Andere mensen hier wellicht ervaring mee? En ervaring met de garantie afhandeling van Lenovo?
Gelukkig heb ik mijn T495 en T25 nog, maar zie toch graag mijn T14 met Mint ook weer actief ;(

We gaan het zien...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik gooi hem hier maar even neer. Ik heb een Thinkpad T14s gen 2 met Intel i7. Deze heeft volgens Lenovo 2 Thunderbolt 4/USB C4 poorten met DisplayPort 1.4a. Het OS is Fedora Workstation 37.

Op het werk hebben ze Dell D6000 dockingstations die het prima doen met Windows en DisplayLink, maar DisplayLink en Linux is een hoop gedoe en werkt ook niet lekker.

Nu ben ik op zoek naar een adapter kabeltje om 1 Thunderbolt 4/USB4 aansluiting om te zetten in 1 DisplayPort aansluitingen. Dit om 2 2K schermen aan te kunnen sluiten. Het zou moeten kunnen maar wat wel en niet werkt is mij niet duidelijk.

Deze (https://www.club-3d.com/e...displayportt_1.2_adapter/) zou kunnen maar ik weet zeker dat TB3 ondersteuning niet verder gaat dan 1 scherm. Voor 2 schermen is niet genoeg bandbreedte.

Deze (https://www.club-3d.com/e...ayportt_1.2_dual_monitor/) zou ook nog kunnen maar ik kan niet vinden of de laptop MST ondersteunt. MST wordt waarschijnlijk wel ondersteund door de Linux kernel.

Iemand ervaring met wat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik heb een beetje algemene vraag.

Ik wil een tweedehands thinkpad kopen, liefst een zo licht en compact mogelijk model. Liefst een redelijk recent model (x80/x90 serie of later, dus een jaar of 3-4 oud). Tot zo ver genoeg keuze natuurlijk. 12"/13" zou mooi zijn, 14" is okee, 15" is eigenlijk een beetje te groot. Liefst ook dun en licht dus geen P-serie bakbeest. GPU is van geen enkel belang, wel graag een redelijke CPU natuurlijk.

Echter, wil ik er ook 64GB op zijn minst in kunnen zetten ivm het draaien van enkele VM's. Hier wordt het echter lastig. Elke keer als ik een nieuw model vind dan heeft het (soms voor de helft) gesoldeerd geheugen of is het een bakbeest (P serie).

Heeft iemand misschien een tip waar ik nog wel kan vinden wat ik wil? Nieuw kopen met het geheugen out of the box is geen optie ivm de prijs en ik heb echt zoveel geheugen nodig. Is er een recent model ergens in het gamma dat ik over het hoofd gezien heb waar je nog wel gewoon geheugen in kan steken?

[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 04-01-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bedankt!

Ik heb hier wel wat 480's gezien maar de meesten hebben een low-res 1366 flutscherm :'( En de 490 heeft al gesoldeerd geheugen geloof ik. Ik had het ff moeten melden van het scherm maar ik wil wel een full HD IPS op zijn minst. Uiteraard heeft elke Thinkpad dit als optie maar T480 (zonder s) worden vaak ingezet voor de minst belangrijke gebruikers, ook bij ons op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Bedankt!

Ik heb hier wel wat 480's gezien maar de meesten hebben een low-res 1366 flutscherm :'( En de 490 heeft al gesoldeerd geheugen geloof ik. Ik had het ff moeten melden van het scherm maar ik wil wel een full HD IPS op zijn minst. Uiteraard heeft elke Thinkpad dit als optie maar T480 (zonder s) worden vaak ingezet voor de minst belangrijke gebruikers, ook bij ons op het werk.
Geen idee wat je Budget is, maar V&A heeft wat je zoekt:
v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad T480 met Intel Core i5-8350U, 16GB, 256GB NVM...

Moet je alleen nog het geheugen scoren.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Diederik schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:06:
[...]

Geen idee wat je Budget is, maar V&A heeft wat je zoekt:
v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad T480 met Intel Core i5-8350U, 16GB, 256GB NVM...

Moet je alleen nog het geheugen scoren.
Dat zou inderdaad precies zijn wat ik zoek! Prijs ook perfect, zit zelfs een 4G kaart in zie ik, wat nog wel eens handig kan zijn. Ik woon helaas in Spanje :'( Ik zoek hier, vandaar. Ik had het niet vermeld omdat V&A vaak verboden is in dit soort topics en ik wou niet dat het gezien werd als een verkapte vraag om een aanbod :)

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 04-01-2023 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Curiouser and curiouser, laptop bij Lenovo aangemeld, opgestuurd en laten checken. En wat blijkt, na een check door Lenovo, er zijn geen problemen gevonden.
Dit terwijl ik hem nog aangezet heb voor versturen en het probleem zich toen nog voordeed.
Hij komt nu terug zonder werkzaamheden. Maar eens kijken of hij hier dan ook gewoon weer wil booten. Wel vervelend, want is de laptop nu betrouwbaar of niet... :/

- UPDATE 11-01-2023 -
Nou, laptop is netjes en snel terug gekomen en hij boot weer zonder probelemen. Vreemd geval. Vooralsnog lijkt hij helemaal zoner problemen zijn ding te doen. Voor nu ben ik er weer helemaal blij mee. :)

[ Voor 17% gewijzigd door ElCondor op 11-01-2023 08:28 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste