Het grote IBM & Lenovo Thinkpad topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het grote IBM & Lenovo Thinkpad topic

De Thinkpad historie
In april 1992 kwam de eerste Thinkpad op de markt.
Dit was de IBM Thinkpad 2521.
Van origine was dit alleen een lancering voor ontwikkelaars, echter kwam de IBM Thinkpad 2521 vanaf oktober hetzelfde jaar ook beschikbaar voor de consument.

De naam Thinkpad is sindsdien in gebruik.
Actuele producten
  • [b]Thinkpad A-serie[/b]
  • [url="#"]ThinkPad A475[/url]
  • [url="#"]ThinkPad A275[/url]
Thinkpad 25

In verband met het 25 jarig bestaan van de Thinkpad heeft Lenovo een speciale anniversary edition gelanceerd. De Thinkpad 25 is een Thinkpad waarbij Lenovo veel van de oude kenmerken heeft teruggehaald, zodat je automatisch terugdenkt aan de Thinkpad heritage.

Specs:

Scherm: 14-inch FHD-touchscreen (1920 x 1080) met ontspiegeling
CPU: Intel® Core™ i7-7500U
GPU: NVIDIA® GeForce® 940MX 2 GB GDDR5
RAM-geheugen: 16 GB DDR4
Opslag: 512 GB PCIe SSD
Gewicht: 1.6 kilogram

Kenmerken:
  • 7 row keyboard
  • Speciaal logo & speciale verpakking
  • Enkele toetsen met blauwe accenten

Eventuele aanvullingen en/of verbeteringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lenovo, je bent er fan van of niet. Zelf tevreden gebruiker van de Lenovo X230, uitgebreid tot 16GB RAM + SSD. Draait nog steeds super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:01:
Lenovo, je bent er fan van of niet. Zelf tevreden gebruiker van de Lenovo X230, uitgebreid tot 16GB RAM + SSD. Draait nog steeds super.
Lijkt mij een erg fijne laptop!

Mwah, in het begin wist ik ook niet wat ik ervan moest denken, maar na slechts een week was ik om.
Al helemaal toen ik van de fiets viel bovenop de laptop _/-\o_

Nu sinds een aantal weken wat upgrades gedaan aan mijn T430.
Zo heb ik de i5-3320M vervangen door een i7-3630QM, de matige hoeveelheid van 4 gigabyte ram-geheugen vervangen door 16 gigabyte ram-geheugen + een ssd geplaatst.

Helaas heeft de laptop sinds gisteren koel issues, dus er komt een andere heatsink in die een Delta koeler + 3 heat pipes bevat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat moeilijk/mogelijk, de CPU vervangen in een Lenovo?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij sommige modellen is het mogelijk en bij sommige modellen niet.
Van de T400, T410, T420, T430 (T430i en T430s niet) en de gelijknummerige T5xx series weet ik dat het mogelijk is.
Bij jouw X230 is het helaas niet mogelijk, deze heeft een gesoldeerde processor.
Ook bij de low voltage processor modellen zit de processor gesoldeerd.

Opzich is het niet zo moeilijk te doen als je 1 keer even een tutorial opzoekt, voorzichtig bent (ook ESD veilig werken!!) & beschikt over het juiste gereedschap, maar je moet wel rekening houden met je chipset, TDP, koeling etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ook nog wat mogelijkheden in de software om te spelen met de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Hier een tevreden gebruiker van een X220 met 8gb en ssd. Loopt nog steeds als een zonnetje. Eigenlijk het enige grote nadeel is dat de fn toets op een rare plaats zit.

Oja. De T440 met knoploze touchpad vond ik ook een aardige miskleun. Die dingen zijn uitgevonden door mensen die geen touchpads gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Hmm ik doe aan collectie bonus, een T23 (pentiumIII met seriele poort altijd handig als serial logger), T42, T61, W510, X220 en T440S.

Die T440S is een beetje een miskoop aangezien de knoppen van de trackpoint geintegreerd zitten in een hele "klik" van het touchpad. Hebben ze bij opvolgende modellen dan ook weer teruggedraaid want het functioneert zwaar matig. (en uiteraard de matige toetsenboord indeling die nu standaard is).

Oja en de W510 is hardwarematig gepatched zodat hij niet onwijs ver terug klokt als er een 90W voeding (die het makkelijk trekt) aanhangt ipv de standaard 135W voeding. Op dat moment klokt bios alles terug tot zelfs ruim onder wat op de accu gebruikelijk is en dat was gewoon totaal onwerkbaar.

Maar het blijft een verademing dat je gewoon een PDF kunt downloaden met hoe en in welke volgorde je het apparaat uit elkaar kunt schroeven.en waar ook nog aardig onderdelen voor te krijgen zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 19-12-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:13:
Zijn er ook nog wat mogelijkheden in de software om te spelen met de CPU?
Zijn niet echt softwarematige aanpassingen die je kunt doen, behalve overclocken.
Sommige modellen worden begrensd op clocksnelheid als er een minder zware adapter achter zit.
Yucon schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:22:
Hier een tevreden gebruiker van een X220 met 8gb en ssd. Loopt nog steeds als een zonnetje. Eigenlijk het enige grote nadeel is dat de fn toets op een rare plaats zit.
Ervaar hetzelfde probleem met miijn T430.
gekkie schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:28:
Hmm ik doe aan collectie bonus, een T23 (pentiumIII met seriele poort altijd handig als serial logger), T42, T61, W510, X220 en T440S.

Maar het blijft een verademing dat je gewoon een PDF kunt downloaden met hoe en in welke volgorde je het apparaat uit elkaar kunt schroeven.en waar ook nog aardig onderdelen voor te krijgen zijn.
Ik moet er ook nog een keer 1 hebben met seriele poort! Erg handig.
Dat van een PDFje downloaden is ook erg makkelijk en handig.

Heb het idee dat het niet de fan is die niet helemaal lekker is bij mijn T430, maar de temperatuur sensor...
Nogal snel wisselende waarden en ook TPFanControl grijpt soms nogal laat in.
Kan dit? Of gebruikt de T430 controller 2 waarden (van 2 sensoren) om de fan snelheid aan te passen?

In maart heb ik trouwens een LAN-party, dus binnenkort ga ik bezig met een leuke eGPU setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Thanks voor de info:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:01:
[...]

Heb het idee dat het niet de fan is die niet helemaal lekker is bij mijn T430, maar de temperatuur sensor...
Nogal snel wisselende waarden en ook TPFanControl grijpt soms nogal laat in.
Kan dit? Of gebruikt de T430 controller 2 waarden (van 2 sensoren) om de fan snelheid aan te passen?
Ik herken het wel, m'n T430 had hetzelfde als ik tenminste goed begrijp wat je bedoelt. De fan ging heel onregelmatig zonder duidelijke reden aan en uit. Tegen m'n verwachting in hebben ze het opgelost door de fan te vervangen. Ik had verwacht dat het in de aansturing zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavius
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik werk zelf op een decked out X220; heerlijk ding. Hij is wel cluncky, dus ik zat rijkhalzend naar de 25th Anniversary te loeren maar die valt behoorlijk tegen; hardware is van de vorige generatie, prijs is echter wel danig en hij is schijnbaar niet in Nederland te koop. Heeft iemand deze machine via grijze import gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Voor mijn werk heb ik een T470 welke erg goed bevalt.
Voor "fun" zit ik te kijken naar een model met het oude toetsenbord-layout en feel.
Klopt het dat ik dan uitkom op T420s?
De Thinkpad 25 is ook erg aanlokkelijk, maar voor dat bedrag is misschien "de fun" al wat minder.
Is deze overigens wel naar NL verzenden inclusief een stroomadapter voor NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:30:
Voor mijn werk heb ik een T470 welke erg goed bevalt.
Voor "fun" zit ik te kijken naar een model met het oude toetsenbord-layout en feel.
Klopt het dat ik dan uitkom op T420s?
De Thinkpad 25 is ook erg aanlokkelijk, maar voor dat bedrag is misschien "de fun" al wat minder.
Is deze overigens wel naar NL verzenden inclusief een stroomadapter voor NL?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De T420 is dan wat je moet hebben.
Met het klassieke "7-row keyboard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:33:
[...]

De T420 is dan wat je moet hebben.
Met het klassieke "7-row keyboard".
En niet de t420s?
Die lijkt wat netter en minder lomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ook, meer wat jezelf prefereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:41:
Kan ook, meer wat jezelf prefereert.
Het is een T420s geworden.
Toetsenbord is superb.

Als er ooit een optie komt een thinkpad 25 te scoren zou dat nog wel een optie zijn.
Iemand een idee wat de handigste manier is om deze uberhaupt naar NL te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:42
Hier ook een trouwe gebruiker van de oudere generatie IBM/Lenovo.
Heb al sinds 2010 een X201s (waarop ik dit typ) en vind het een fijn systeem. Jammer genoeg is het scherm een beetje blauwig geworden in de tussentijd en ratelt de fan ook vrolijk maar deze volstaat nog steeds! (vooral de SSD upgrade heeft 'm goed gedaan).
Daarnaast nog een x220 met IPS scherm (sinds een jaar of 3), jammer van de resolutie en scherm maat tov van de x201 (die heeft nog 16:10 op 1440x900) maar wel robuust gebouwd. Doet nog fijn dienst op werk en in de trein.
Ben er tevreden mee en heb (gelukkig) geen drang om een nieuwe te kopen vooral omdat de nieuwe generatie mij niet aanstaat in bouwkwaliteit, robuustheid (lees de metalen scharnieren werken nog top!) en keuze toetsenbord. Jammer hoor, Lenovo..

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@pitchdown mooi, wens je er veel plezier mee.

@Methew Toen ik mijn T430 kocht enkele maanden geleden was dat vooral uit financiële keuzes.
Laatste tijd heb ik wel naar een wat nieuwer model gekeken, maar de upgrades zijn te klein en de (bouw)kwaliteit kan niet tippen aan mijn T430. Enige nieuwere model wat mij aanstaat is de P51 met minimaal een 7700HQ, maar het liefst een Xeon.

Edit:

Op dit moment ben ik naar het kijken naar wat kleine upgrades en een vervanging.
Even ter raad vragend.. is het mogelijk om een wwan en een wlan kaartje alle 2 werkend in een T430 te hebben? Of blokkeerd het bios dit?

Ik wil graag mijn wlan kaartje vervangen door een exemplaar met Bluetooth en wil tevens een wwan kaartje plaatsen, zodat ik gps heb.

Ook komt er een nieuwe accu in mijn T430, mijn 6 cell accu is nog wel redelijk, maar kan opzich wel extra accuduur gebruiken dus er komt een 9 cell in.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:15:
@pitchdown mooi, wens je er veel plezier mee.

@Methew Toen ik mijn T430 kocht enkele maanden geleden was dat vooral uit financiële keuzes.
Laatste tijd heb ik wel naar een wat nieuwer model gekeken, maar de upgrades zijn te klein en de (bouw)kwaliteit kan niet tippen aan mijn T430. Enige nieuwere model wat mij aanstaat is de P51 met minimaal een 7700HQ, maar het liefst een Xeon.

Edit:

Op dit moment ben ik naar het kijken naar wat kleine upgrades en een vervanging.
Even ter raad vragend.. is het mogelijk om een wwan en een wlan kaartje alle 2 werkend in een T430 te hebben? Of blokkeerd het bios dit?

Ik wil graag mijn wlan kaartje vervangen door een exemplaar met Bluetooth en wil tevens een wwan kaartje plaatsen, zodat ik gps heb.

Ook komt er een nieuwe accu in mijn T430, mijn 6 cell accu is nog wel redelijk, maar kan opzich wel extra accuduur gebruiken dus er komt een 9 cell in.
Ik heb hier een T420 met 9 cell batterij.
Performance prima, batterijduur ook behoorlijk.
Toetsenbord erg prettig --> de laatste met de oude layout.

Daarnaast ben ik ook in het bezit gekomen van een Thinkpad 25 :-)

Leuk spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Niet online
Ik gebruik sinds een half jaar een T560. In het begin kreeg ik de wifi niet goed aan de praat, dat zal ook de reden zijn geweest dat de verkoper van marktplaats hem voor een 550e heeft verkocht aan mij. Uiteindelijk werkte de laptop goed. Super apparaat.

Mijn macbook gebruik ik nu nog zelden. Die T560 voelt een stuk steviger. Hij heeft niet de blingfactor, want dik, en saai zwart plastic. Maar de fan gaat nooit aan, het toetsenbord typt goed (genoeg travel) en met de connectivity is het dik in orde (genoeg usb poorten, lan-poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mijn zoon gebruikt al een tijd een Lenovo Thinkpad x220, en daarvoor had ik pas een nieuwe accu aangeschaft. Nu zou hij hem weer evt. mee aar school kunnen nemen, met enige bruikbare accutijd.

Blijkt kort daarna dat de voedingsadapter-aansluiting gaar is.

Is zoiets betrekkelijk eenvoudig zelf te herstellen? Ik maak 'm pas open als ik daar zeker van ben... :P

Het is geen onbekend issue... https://forums.lenovo.com...er-port-loose/td-p/815521

Well, er is beeld van, eens kijken of ik dat de moeite waard vind...

[ Voor 26% gewijzigd door Ramzzz op 07-02-2018 18:48 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hah, zie dit topic nu pas. Ik ben inmiddels een overtuigd fan van de Thinkpad series van IBM/Lenovo.

Heb ooit gewerkt met de T42 bij een oude werkgever van me. Die hadden ze in gebruik omdat ze zo robuust waren en dat blijkt.
Ik heb nu in mijn bezit:
  • T61, voorzien van een Linux installatie. Verbazingwekkend hoeveel daar nog voor te vinden is wat betreft Linux ondersteuning.
  • E540, Als rommelbak. Voorzien van Win10 met een WXGA scherm. Resolutie is dus wat minder maar voor in bed een filmpje te kijken of wat Indie-games op te spelen werkt het top.
  • T540p, Voormalig workstation, maar heeft een knipperend full-hd scherm en liep af en toe tegen een bluescreen aan. Heb hem een reïnstall gegeven en hij fungeert nu, zonder dat het beeldscherm gebruikt hoeft te worden, als remote access voor mijn netwerk. Tevens accepteerd deze maar één SODIMM.
  • T540p, recentelijk aangeschaft, een iets luxer uitgevoerd model zonder knipperend scherm (full-hd) en een verlicht keyboard. Deze gebruik ik nu als workstation. 16GB er in geprakt en twee SSD's. Werkt als een malle. Wordt voornamelijk gebruikt voor development en design.
  • X230, Mijn home away from home. Heerlijk klein laptopje met nog voldoende ondersteuning voor Win10, blijkbaar. Kan ik overal mee naar toe slepen en heb daarmee altijd toegang tot mijn netwerk. Er zit zelfs MiFi in.
In het kort: prachtige machines, wellicht niet sexy, maar does the job and more. _/-\o_ O-)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
ElCondor schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:44:
Hah, zie dit topic nu pas. Ik ben inmiddels een overtuigd fan van de Thinkpad series van IBM/Lenovo.

Heb ooit gewerkt met de T42 bij een oude werkgever van me. Die hadden ze in gebruik omdat ze zo robuust waren en dat blijkt.
Ik heb nu in mijn bezit:
  • T61, voorzien van een Linux installatie. Verbazingwekkend hoeveel daar nog voor te vinden is wat betreft Linux ondersteuning.
  • E540, Als rommelbak. Voorzien van Win10 met een WXGA scherm. Resolutie is dus wat minder maar voor in bed een filmpje te kijken of wat Indie-games op te spelen werkt het top.
  • T540p, Voormalig workstation, maar heeft een knipperend full-hd scherm en liep af en toe tegen een bluescreen aan. Heb hem een reïnstall gegeven en hij fungeert nu, zonder dat het beeldscherm gebruikt hoeft te worden, als remote access voor mijn netwerk. Tevens accepteerd deze maar één SODIMM.
  • T540p, recentelijk aangeschaft, een iets luxer uitgevoerd model zonder knipperend scherm (full-hd) en een verlicht keyboard. Deze gebruik ik nu als workstation. 16GB er in geprakt en twee SSD's. Werkt als een malle. Wordt voornamelijk gebruikt voor development en design.
  • X230, Mijn home away from home. Heerlijk klein laptopje met nog voldoende ondersteuning voor Win10, blijkbaar. Kan ik overal mee naar toe slepen en heb daarmee altijd toegang tot mijn netwerk. Er zit zelfs MiFi in.
In het kort: prachtige machines, wellicht niet sexy, maar does the job and more. _/-\o_ O-)
Dat is zeker een leuke serie :-)

Ik moet het met 2 devices doen + nog wat randapparatuur:

T420 : Het laatste type Thinkpad met de oude toetsenbord-indeling en feedback. Wat mij betreft nog steeds het fijnste toetsenbord welke er is.

T25 : De anniversary edition van afgelopen najaar. Wordt niet naar NL verzonden, maar via de duitse ebay kunnen bemachtigen. Vervolgens een US-keyboard aangeschaft.
Tevens voorzien van een extra dikke batterij. Ook deze laptop heeft de oude keyboard-indeling.

Daarnaast een aantal oude en nieuwe externe usb-keyboarden van lenovo i.v.m. wederom de fijne feedback en keyboard-indeling.

Voor mij voorlopig geen andere merken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

pitchdown schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:22:
[...]

Dat is zeker een leuke serie :-)

Ik moet het met 2 devices doen + nog wat randapparatuur:

T420 : Het laatste type Thinkpad met de oude toetsenbord-indeling en feedback. Wat mij betreft nog steeds het fijnste toetsenbord welke er is.

T25 : De anniversary edition van afgelopen najaar. Wordt niet naar NL verzonden, maar via de duitse ebay kunnen bemachtigen. Vervolgens een US-keyboard aangeschaft.
Tevens voorzien van een extra dikke batterij. Ook deze laptop heeft de oude keyboard-indeling.

Daarnaast een aantal oude en nieuwe externe usb-keyboarden van lenovo i.v.m. wederom de fijne feedback en keyboard-indeling.

Voor mij voorlopig geen andere merken :-)
Je hebt gewoon die 25 Anniversary Edition te pakken!! _/-\o_
Wat heeft dat nu gekost, als ik het vagen mag (pb, eventueel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hiervoor een T440p maar dat was best een lomp ding, dit heb ik aangegeven op mijn werk. Ik heb vervolgens een X250 gekregen, waanzinnig mooi. Nu begrijp ik ook meteen waarom er zoveel mensen met een X serie rond liepen op de uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:52:
Ik had hiervoor een T440p maar dat was best een lomp ding, dit heb ik aangegeven op mijn werk. Ik heb vervolgens een X250 gekregen, waanzinnig mooi. Nu begrijp ik ook meteen waarom er zoveel mensen met een X serie rond liepen op de uni.
Inderdaad leuke apparaten.
Het jammere wat ik wel vind, is dat sinds de X230 de oude keyboards/indeling is vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
ElCondor schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:51:
[...]

Je hebt gewoon die 25 Anniversary Edition te pakken!! _/-\o_
Wat heeft dat nu gekost, als ik het vagen mag (pb, eventueel)?
Ca. 1950.
Geen kattenpis, maar dan heb je wel wat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Hier een tevreden gebruiker van een T470, met extern usb toetsenbord en (ultra)dock. Ideaal op reis en fijn om op te werken. Bij het samenstellen meteen voor 32Gb gegaan nadat ik erachter kwam dat dit goedkoper was dan achteraf zelf doen(!) Rare tijden...
Mocht iemand vragen hebben over de 470 serie, feel free.

[ Voor 10% gewijzigd door _matt_ op 12-02-2018 20:45 . Reden: nut toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Heb zelf diverse thinkpads versleten. De laatste was een t540p. Na een midlife update med 16gb RAM en SSD een prima huis tuin en keuken machine. Grootste nadeel was het slechte TN paneel.

Vorige week een nieuwe machine gekregen. Een Dell Precision 5520. Eerste indruk is prima, absoluut een beest van machine maar uiteraard niet te vergelijken met een t540.

Met een thinkpad koop je in ieder geval een kwalitatief hoogwaardig product. Hoop dat de Dell een waardig opvolger zal zijn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Inmiddels ook in het bezit van een x220.
Leuke systeempjes, en helemaal met het oude toetsenbord.
Als in die x220 nou toch eens een full-hd scherm in zou kunnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:18
Hier ook een X220 bezitter. Heerlijk systeempje!

Zit bij mij een qwerty toetsenbord met Noorse layout, wellicht deze binnenkort eens vervangen voor een standaard qwerty.

Daarnaast begint de accu wat slecht te worden maar ja, wat wil je gezien de leeftijd van dit type.
pitchdown schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:03:
Inmiddels ook in het bezit van een x220.
Leuke systeempjes, en helemaal met het oude toetsenbord.
Als in die x220 nou toch eens een full-hd scherm in zou kunnen :-)
Idd, dat zou het helemaal af maken :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Memphisto schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:37:
Hier ook een X220 bezitter. Heerlijk systeempje!

Zit bij mij een qwerty toetsenbord met Noorse layout, wellicht deze binnenkort eens vervangen voor een standaard qwerty.

Daarnaast begint de accu wat slecht te worden maar ja, wat wil je gezien de leeftijd van dit type.

[...]

Idd, dat zou het helemaal af maken :)
Zeker.
Heb jij met IPS of TN-panel?
Ik kijk ook nog om via Ali een 9-cell batterij te bestellen.
Zou je met die laptopje richting de 8 uur moeten gaan.

De nieuwste van de x-serie zijn ook leuk (x270 en x280).
Je mist dan echter dit fijne toetsenbord.

Full HD is eigenlijk het enige wat volgens mij niet haalbaar is in de x220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

* McKaamos meld

Refurbed X220 (i5-2540M) sinds een jaartje of 2 met de volgende upgrades
Samsung 850 Evo mSATA 256GB SSD
WD Blue 2,5inch SATA 500GB HDD
2x8GB (16GB) DDR3-1600
Bluetooth Module erbij geprikt

Op 't wensenlijstje staat nog een andere WiFi module. Er zijn een paar verschillende geleverd, en ik wil de beste er in hebben.
Misschien ook nog eens een 3G module.
En ook een 9cell accu, zou'm niet mis staan. Plus een Ultrabase III dockingstation.

Hogere resolutie scherm schijnt trouwens ook mogelijk te zijn.
Je moet dan alleen wel wat modden en tweaken, en uberhaupt een passend formaat scherm vinden.
Eitherway, je schijnt een ander scherm er in te kunnen hangen mits de LVDS connector dezelfde signaling gebruikt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
pitchdown schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:41:
Kon de 9 cells zo 123 niet vinden, maar de 6 cells kun je ook relatief goedkoop krijgen bij:
https://outlet.bluelink.nl/product/0A3630602, maar wellicht dat de 9 cells er ook nog ergens tussen staat (heb ik er een tijd geleden zelf ook daar weg voor mijn x220)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:18
pitchdown schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:41:
[...]

Zeker.
Heb jij met IPS of TN-panel?
Zou je met die laptopje richting de 8 uur moeten gaan.

De nieuwste van de x-serie zijn ook leuk (x270 en x280).
Je mist dan echter dit fijne toetsenbord.

Full HD is eigenlijk het enige wat volgens mij niet haalbaar is in de x220.
Werkelijk geen idee of dit een TN of IPS panel is. Ook zo snel geen idee hoe ik dit check.
Maakt me verder ook niet uit, beeld is meer dan prima, voor wat ik er mee doe.

Enige wat ik jammer vind is dat onder Debian niet alle speciale knoppen worden ondersteunt, bv. mute en volume knoppen. Althans een paar jaar geleden was dit iig nog het geval...

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Voor de mensen die een FHD upgrade willen doen in een X220/X230: https://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=122640
Het kan. Er zit een mogelijkheid in om een eDP poort ergens af te takken en te gebruiken voor een 30pin eDP paneel. Je hebt alleen even een adapterboard nodig. (en wat soldeerskills)

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
McKaamos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:21:
Voor de mensen die een FHD upgrade willen doen in een X220/X230: https://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=122640
Het kan. Er zit een mogelijkheid in om een eDP poort ergens af te takken en te gebruiken voor een 30pin eDP paneel. Je hebt alleen even een adapterboard nodig. (en wat soldeerskills)
Ik ben benieuwd wie dit een keer heeft uitgevoerd heeft.
Als iemand zo`n x220 heeft staan of dit kan uitvoeren ben ik bij deze beschikbaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Naja, als je de youtube filmpjes van Louis Rossman even bekijkt (staan gelinkt in dat topic), heb je in ieder geval één persoon die het gedaan heeft.
Da's die gast die Linus van LinusTechTips zo ongeveer de huid vol gescholden heeft wegens een videotje over videokaarten reflowen in een simpel keuken oventje (ok ik overdrijf, maar hij vondt t een misleidende video, en terecht). Die kerel is een professional in het hersolderen van SMT en BGA electronica, dus een printje vastzetten is peanuts voor hem.

Als hij het zonder issues aan het werk krijgt, dan heb ik er wel vertrouwen in dat dat goed zou moeten komen. Uiteraard mits je een beetje een vaste hand hebt met solderen.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2018 20:25 ]

• pitchdown
McKaamos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:16:
Naja, als je de youtube filmpjes van Louis Rossman even bekijkt (staan gelinkt in dat topic), heb je in ieder geval één persoon die het gedaan heeft.
Da's die gast die Linus van LinusTechTips zo ongeveer de huid vol gescholden heeft wegens een videotje over videokaarten reflowen in een simpel keuken oventje (ok ik overdrijf, maar hij vondt t een misleidende video, en terecht). Die kerel is een professional in het hersolderen van SMT en BGA electronica, dus een printje vastzetten is peanuts voor hem.

Als hij het zonder issues aan het werk krijgt, dan heb ik er wel vertrouwen in dat dat goed zou moeten komen. Uiteraard mits je een beetje een vaste hand hebt met solderen.
Heb de filmpjes ook even gekeken, ik durf me er niet aan te wagen.
Voor een paar centen zou ik het best willen laten doen. Ben bang dat er in NL daar niemand voor te vinden is.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb momenteel een X230, ter vervanging van mijn T61. Met 16GB geheugen en een 250GB SSD gaat dit denk ik nog wel wat jaartjes mee. Die T61 was eigenlijk nog ongeveer snel genoeg, maar die had niet zoveel geheugen en geen digitale monitoruitgang.
'k Zit er wel aan te denken om het tn-paneel te vervangen en de palmrest en de cover, maar ik weet niet wat nou het beste adres is voor dat soort onderdelen, zonder dat ze schreeuwend duur zijn. Aliexpress of Ebay staan op zich vol met listings, maar ik vind het lastig om het kaf van het koren te scheiden (is het nou een origineel onderdeel waar je naar kijkt, of niet?)

Saved by the buoyancy of citrus

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Leuk nieuw topic! _O_

Ik werk bij een groot bedrijf dat intern (Windows) alleen maar thinkpads uitrolt. Heb zelf een P51 en een T470. De P51 heeft 32GB en 512 NVMe SSD (vooral voor VM's), en de T470 (8GB/256 NVMe) gebruik ik voor thuiswerken. Die laatste heeft helaas maar een goedkoop TN scherm van 1366x768. Bij ons is dat helaas nog steeds standaard (ja ik snap het ook niet).

Van de Thinkpads vind ik het toetsenbord fantastisch. Ik heb als architect niet met de PC's te maken maar met onze Mac en Linux endpoints maar ik vind de nieuwe toetsenborden van Apple echt waardeloos, de thinkpads zijn zo fijn om op te typen. Alleen de touchpoints vind ik vervelend, ik haal altijd het rode dopje eraf omdat dat in de weg zit met typen.. Liever zou ik zien dat het een optie zou worden die je weg kon laten. Maar dat is hier misschien vloeken in de kerk :)

Heeft iemand trouwens ervaring met dit toetsenbord? Ik zou graag op mijn desktop computer ook zo'n goed toetsenbord hebben, maar ik lees in reviews op bijv. Amazon dat dit losse toetsenbord lang niet zo goed is als dat van een echte ThinkPad. En gezien de prijs (80 euro) vind ik het te duur om het zomaar te proberen.

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Heeft iemand trouwens ervaring met dit toetsenbord? Ik zou graag op mijn desktop computer ook zo'n goed toetsenbord hebben, maar ik lees in reviews op bijv. Amazon dat dit losse toetsenbord lang niet zo goed is als dat van een echte ThinkPad. En gezien de prijs (80 euro) vind ik het te duur om het zomaar te proberen.
Hier! Staat stevig, werkt en typed prima, ideaal door de integratie van de trackpoint (voor mij dan ;-) ) enige wat verschilt is geen backlight en geen lampje bij de CAPSLOCK tov het laptoptoetsenbord.

• pitchdown
GekkePrutser schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:11:
Leuk nieuw topic! _O_

Ik werk bij een groot bedrijf dat intern (Windows) alleen maar thinkpads uitrolt. Heb zelf een P51 en een T470. De P51 heeft 32GB en 512 NVMe SSD (vooral voor VM's), en de T470 (8GB/256 NVMe) gebruik ik voor thuiswerken. Die laatste heeft helaas maar een goedkoop TN scherm van 1366x768. Bij ons is dat helaas nog steeds standaard (ja ik snap het ook niet).

Van de Thinkpads vind ik het toetsenbord fantastisch. Ik heb als architect niet met de PC's te maken maar met onze Mac en Linux endpoints maar ik vind de nieuwe toetsenborden van Apple echt waardeloos, de thinkpads zijn zo fijn om op te typen. Alleen de touchpoints vind ik vervelend, ik haal altijd het rode dopje eraf omdat dat in de weg zit met typen.. Liever zou ik zien dat het een optie zou worden die je weg kon laten. Maar dat is hier misschien vloeken in de kerk :)

Heeft iemand trouwens ervaring met dit toetsenbord? Ik zou graag op mijn desktop computer ook zo'n goed toetsenbord hebben, maar ik lees in reviews op bijv. AAfbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/171563807750-0-1/s-l1000.jpgmazon dat dit losse toetsenbord lang niet zo goed is als dat van een echte ThinkPad. En gezien de prijs (80 euro) vind ik het te duur om het zomaar te proberen.
Hier ook.
Heb h`m ook gebruikt via Bluetooth.
Werkt prima!

Zelf maak ik er nu een hobby van om veel van de oude stijl toetsenborden te gebruiken :

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/171563807750-0-1/s-l1000.jpg

Deze komt waarschijnlijk binnen een aantal dagen binnen. Ik zal dan naar dit toetsenbord migreren.

• pitchdown
GekkePrutser schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:11:
Leuk nieuw topic! _O_

Overigens onbegrijpelijk dat er gekozen word voor in een HD-scherm in een T470.
Zo`n fijne laptop en dan zo`n 1980-scherm erin.

Ik heb zelf de anniversary edition met Full HD IPS touch.
Loopt en werkt als trein :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
We kregen vandaag net een T580 binnen, kan morgen wel ff wat foto's maken als iemand interesse heeft. We krijgen deze om te testen met onze image (die er overigens al door Lenovo opgezet wordt). Maar wellicht is dit al allemaal gefotografeerd door notebookcheck e.d.

Zelf ben ik vooral benieuwd naar de X280 omdat dit een flinke verandering is ten opzichte van de X270, niet helemaal positief wat mij betreft want de verwisselbare accu is er bijvoorbeeld uitgehaald. Maar die krijgen we voorlopig nog niet om uit te proberen geloof ik.

T480, T480s en X1 Yoga (nieuwe serie) zou ook nog binnen moeten komen.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 20-02-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
GekkePrutser schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:54:
We kregen vandaag net een T580 binnen, kan morgen wel ff wat foto's maken als iemand interesse heeft. We krijgen deze om te testen met onze image (die er overigens al door Lenovo opgezet wordt). Maar wellicht is dit al allemaal gefotografeerd door notebookcheck e.d.

Zelf ben ik vooral benieuwd naar de X280 omdat dit een flinke verandering is ten opzichte van de X270, niet helemaal positief wat mij betreft want de verwisselbare accu is er bijvoorbeeld uitgehaald. Maar die krijgen we voorlopig nog niet om uit te proberen geloof ik.

Heb hier nu even een X260 staan. Daarnaast heb ik ook een x220.
Toch bevalt de x220 beter i.v.m. het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:36:
[...]
Heb hier nu even een X260 staan. Daarnaast heb ik ook een x220.
Toch bevalt de x220 beter i.v.m. het toetsenbord.
Inderdaad, de toetsenborden lijken wel een continu neergaande trend, al zijn ze nog steeds de beste in de computerindustrie wat mij betreft.

Die van de T580 is ook weer wat dunner geworden vergeleken met mijn P51. Net iets minder travel. Toetsen lijken ook iets kleiner hoewel beiden 15" zijn.

Dingen die verder opvallen: Een schuifje voor de webcam (eindelijk geen post-its meer), USB-C opladen. Thunderbolt poort die ook gewoon kan opladen (bijzonder want dit kon op de x70 generatie niet, al maakt het nu juist niets meer uit omdat er ook een dedicated USB-C oplaadpoort naast zit 8)7 ).. Een dun design a la de T470s (taps toelopend). Verder niet zoveel heel bijzonders. De lampjes op het toetsenbord (caps enzo) zijn nu wit in plaats van groen, en de vingerafdrukscanner is wat kleiner (en hopelijk wat beter dan de x70's).

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 21-02-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Heb hier een X1 Carbon 5th gen die affected is door de unfastened screw (https://support.lenovo.com/il/en/solutions/ht504453). Heb zojuist een service request gemaakt, kijken hoe dat in zijn werkt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

@GekkePrutser en de anderen in dit topic. Weten jullie iets van Thinkpad BIOS versie 2.30? Ik heb een T540p met BIOS 2.30 die WHEA-Logger error in het system log geeft met Recoverable CPU errors. De CPU die er in zit is een i5-4300M
Ik heb echter ook een T540p met een i5-4200M maar met BIOS 2.28 en die heeft géén errors.
nu heb ik wat geneusd op de Lenovo fora en zie dat dit mogelijk te maken zou kunnen hebben met een mislukte meltdown patch voor het BIOS en Windows 10. Is update 2.30 teruggetrokken? Ik kan namelijk nergens op de Lenovo support websites een BIOS versie 2.30 terug vinden.

Kan ik de T540p terugflashen naar 2.28 zonder problemen? Ben ik dan nog wel Metldown vulnerable?

[ Voor 7% gewijzigd door ElCondor op 23-02-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPUBasS
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 14:18
McKaamos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:21:
Afgelopen november via nitrocaster's google form een verzoek tot aankoop ingediend. De batch die hij nu verwerkt is al sinds 29 augustus bezig en ik moet wachten op een nieuwe batch. :X
1080p IPS scherm is al binnen, het is de LG LP125WF2-SPB4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CPUBasS schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:27:
[...]

Afgelopen november via nitrocaster's google form een verzoek tot aankoop ingediend. De batch die hij nu verwerkt is al sinds 29 augustus bezig en ik moet wachten op een nieuwe batch. :X
Wat ontzettend cool zeg! Echt respect voor die gast _/-\o_ Dat is het betere tweaken.

@ElCondor Nee, dat van die firmware heb ik nog nooit gezien. Maar ik ga niet over de thinkpads bij ons, dat doen mijn collega's. Maar als er iets gebeurt met Lenovo dan krijg ik dat meestal wel mee want ik zit ernaast :) Mijn thinkpad is dan ook altijd 'vrijwilliger' voor allerlei vage testen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
[...]

Klinkt goed.
Hoe werkt dit in de praktijk? en wat doet niet nitro voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

GekkePrutser schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:50:
[...]

Wat ontzettend cool zeg! Echt respect voor die gast _/-\o_ Dat is het betere tweaken.

@ElCondor Nee, dat van die firmware heb ik nog nooit gezien. Maar ik ga niet over de thinkpads bij ons, dat doen mijn collega's. Maar als er iets gebeurt met Lenovo dan krijg ik dat meestal wel mee want ik zit ernaast :) Mijn thinkpad is dan ook altijd 'vrijwilliger' voor allerlei vage testen :')
Thx for the info man! Zou je wellicht eens na kunnen vragen bij je collega's? Ben nu toch wel benieuwd? Hoe kom ik in 's hemelsnaam aan een BIOS die niet (meer) bestaat? 8)7

-EDIT-
Kleine update, het lijkt inderdaad dat de 2.30 update een teruggetrokken update is. Wellicht dat @GekkePrutser dit alsnog kan bevestigen. Ik heb het BIOS nu teruggeflashed naar 2.28 en voilá, geen WHEA meldingen meer in het eventlog. :?

[ Voor 15% gewijzigd door ElCondor op 25-02-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
[...]

Hoe werkt dit in de praktijk?
Ik heb een x220 waar ik erg tevreden mee ben.
Ik zou het liefst alleen nog een Full HD IPS-scherm erin willen i.p.v. het huidige HD-ips-scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
Voor de liefhebbers van het oude 7 rijen-keyboard : https://item.taobao.com/item.htm?id=43820633263

Hier kan je een omgebouwde x220 kopen met Full HD/WQHD-scherm erin gebouwd.
De andere modellen met het oude 7-rijen keyboard zijn ook verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 19:56
Sinds vorige week donderdag een X1 carbon 6th binnen (i7 8550u, 16gb, WQHD HDR scherm). Op kantoor gebruik ik deze samen met een thinkpad usb-c dock. Het is een fijn, licht & snel werkpaard maarrrr....

De fan slaat naar mijn mening vrij snel aan wanneer de laptop docked is, het fangeluid is hoorbaar en de laptop wordt m.n. aan de kant van de fan vrij warm. Daarnaast ben ik (nog) niet te spreken over het scherm. Het is scherm en de kleuren zijn mooi maar het heeft enorm last van ghosting. Scrollen door text of het bekijken van films/animaties laat dit duidelijk zien. T.o.v. mijn vorige laptop met FHD IPS scherm is dit echt een achteruitgang. Heeft iemand anders ervaring met dit scherm (zit volgens mij ook in de nieuwe X1 Yoga). Ten slotte heb ik al wat vastlopers gehad, m.n. tijdens het afsluiten maar ik neem aan dat dit met software/bios upgrades opgelost gaat worden.

De laptop is besteld via de webwinkel van lenovo. De laptop zou binnen 12 dagen verstuurd worden maar dit is uiteindelijk 5 weken geworden. Hiervoor heb ik een kleine restitutie op het aankoopbedrag gehad wat netjes is. Ik houd jullie op de hoogte van verdere ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
@KinG PopLa Ik heb dit niet gezien op de nieuwe X1 Yoga die een collega aan het installeren was. Maar misschien is er wel een "display loterij", de meeste grote laptopbouwers gebruiken meerdere schermen om niet van een leverancier afhankelijk te zijn.

Ook weet ik niet of dat hetzelfde scherm was, het was wel minstens FHD, niet de 1366x768 zooi die we op de meeste laptops hebben :P

We gaan trouwens bij ons van de T470 naar de T480s als basismodel, en dat is wel een flinke vooruitgang zeg! Echt een knap dun ding. Alleen het toetsenbord leek me wel iets achteruit gegaan. Iets minder ferme klik en iets minder travel, is mijn idee. Al heb ik het niet nagemeten.

Maargoed het is nog altijd vele malen beter dan die troep die Apple nu verkoopt :F Ik doe heel veel met Macs op mijn werk en ik vind het prima dingen, maar die nieuwe "butterfly" toetsenborden... :r Walgelijk.

Als ik een flink document moet typen dan pak ik de Lenovo er bij (en voor mijn bureauwerk heb ik nog een oude-stijl Apple toetsenbord, ook niet zo goed als Lenovo maar het zit er in elk geval een stuk dichter bij).

[ Voor 35% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

https://www.reddit.com/r/...to_be_bios_locked_to_33w/

Misschien helpt deze informatie je wat met het warmte / fan probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KinG PopLa
@_matt_ thanks voor het meezoeken. Dit topic gaat meer over dat de CPU throttlet, iets waar ik met mijn gebruik (office) niet tegenaan loop maar ik ga eens een kijkje nemen op reddit naar andere ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
GekkePrutser schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:54:

Voor de T580 geeft Lenovo aan dat een secundaire opslag alleen compatibel is met HDD als primaire opslag. Waarom zou ik geen M.2 SSD bij kunnen prikken bij een primaire SATA3 SSD?
Foto's van de T580: graag!

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
Kleine update, vandaag een monteur van Lenovo/IBM langsgehad om het probleem te constateren. Hij is het met mij eens dat het scherm 'veegt' / ghosting vertoont en gaat checken met de centrale support of het een bekend probleem is. Daarna laat hij mij weten of hij het scherm kan komen vervangen (en evt het moederbord).

Ik heb alsnog de optie om de laptop DOA te verklaren en om hem terug te sturen om een geheel nieuwe te krijgen. Jammer genoeg zal ik dan weer een tijdje moeten wachten op een nieuwe en ik vind het misschien een beetje zonde als het ook gefixt kan worden. Heeft iemand ervaring met schermvervanging door een monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:25
KinG PopLa schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:12:
Kleine update, vandaag een monteur van Lenovo/IBM langsgehad om het probleem te constateren. Hij is het met mij eens dat het scherm 'veegt' / ghosting vertoont en gaat checken met de centrale support of het een bekend probleem is. Daarna laat hij mij weten of hij het scherm kan komen vervangen (en evt het moederbord).

Ik heb alsnog de optie om de laptop DOA te verklaren en om hem terug te sturen om een geheel nieuwe te krijgen. Jammer genoeg zal ik dan weer een tijdje moeten wachten op een nieuwe en ik vind het misschien een beetje zonde als het ook gefixt kan worden. Heeft iemand ervaring met schermvervanging door een monteur?
Vorige week vrijdag ook een X1C6 besteld, hopelijk zonder problemen. Hopelijk hoef ik geen 5 weken te wachten, maar ik ben bang dat het niet heel veel sneller gaat worden.

Mijn x220 doet z'n werk echter nog prima.

Hoe bevalt het HDR 500 nit scherm KinG PopLa?

[ Voor 58% gewijzigd door arj1o1 op 30-03-2018 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
Ik vind het een erg mooi scherm - los van de ghosting issues die ik eerder beschreef'. Het is superscherp en de kleuren springen er vanaf. Voor office taken zal je de brightness nooit zo hoog zetten maar voor het kijken van een video is het prachtig. De HDR functie wordt nu in windows nog niet herkend dus het is nu niet meer dan een scherm dat heel fel kan. Dit heeft ermee te maken dat het scherm voldoet aan Dolby Vision, een standaard die niet zo standaard is blijkbaar :)

Met de a.s. grote update van windows 10 zou dit erin gepatched worden en zou windows ook moeten snappen dat het een HDR scherm is. Ik vermoed dat het dan pas goed tot zijn recht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 22:40
wiljums schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:43:
[...]

Voor de T580 geeft Lenovo aan dat een secundaire opslag alleen compatibel is met HDD als primaire opslag. Waarom zou ik geen M.2 SSD bij kunnen prikken bij een primaire SATA3 SSD?
Foto's van de T580: graag!
Dit ligt beetje aan of je WWAN hebt.

Check anders de psref of de P52s teardown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Anthraxium-64 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:19:
[...]

Dit ligt beetje aan of je WWAN hebt.

Check anders de psref of de P52s teardown
Ik zag in de review van de T480 dat Lenovo de keuze heeft gemaakt om M2 opslag beschikbaar te maken via een adapter in de diskbay. Je kunt dus niet én een M2 én een 2,5" disk gebruiken. Wellicht dat dit de ook het geval is bij de T580?

Review T480

En ook nog een review van de X280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
ElCondor schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:49:
[...]

Ik zag in de review van de T480 dat Lenovo de keuze heeft gemaakt om M2 opslag beschikbaar te maken via een adapter in de diskbay. Je kunt dus niet én een M2 én een 2,5" disk gebruiken. Wellicht dat dit de ook het geval is bij de T580?

Review T480

En ook nog een review van de X280
System has one HDD slot or one M.2 2280 slot exclusively for storage
Some: HDD / SATA 6.0Gb/s, 2.5" wide, 7mm high, Active Protection System
Some: SSD / SATA 6.0Gb/s, 2.5" wide, 7mm high (e.g. xxxGB SSD)
Some: M.2 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x4, 32Gb/s
Some: 128GB M.2 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 2, 16Gb/s,
in WWAN slot as 2nd Storage, mutually exclusive with WWAN
Some: 16GB Intel Optane memory, PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 2, 16Gb/s,
in WWAN slot as storage cache for HDD, mutually exclusive with WWAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb net de nieuwe X1 gekregen. Hierop het optionele Dolby HDR scherm. Nu lees ik in reviews dat er pas over een half jaar officiele drivers komen voor het HDR gedeelte. Is hier ook officiele communicatie over? Ik kan op de supportpagina niets vinden.

Ik zie ook veel oververzadiging van de kleuren. Het rood bovenaan het scherm hiet spat er werkelijk af. Eens kijken hoe ik dat voor dagelijks gebruik kan verminderen.

EDIT: Dat laatste is makkelijk: Saturation op -5 zetten in Intel tools
KinG PopLa schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:23:
Het is scherm en de kleuren zijn mooi maar het heeft enorm last van ghosting. Scrollen door text of het bekijken van films/animaties laat dit duidelijk zien.
Geen ghosting hier. Als ik nu zou mogen kiezen zou ik denk ik wel voor het 1440p matte scherm gaan. Full HD kan ik echt niet meer zien als ik aan het schrijven ben. Na de 3200x1800 van de Surface Book 2 die ik heb, is 1440p al behelpen.

[ Voor 67% gewijzigd door PWM op 09-04-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
PWM schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:28:
Geen ghosting hier. Als ik nu zou mogen kiezen zou ik denk ik wel voor het 1440p matte scherm gaan. Full HD kan ik echt niet meer zien als ik aan het schrijven ben. Na de 3200x1800 van de Surface Book 2 die ik heb, is 1440p al behelpen.
Maar Windows scaling wordt steeds beter. Ik gebruik het dagelijks op een 4K 24" scherm.

Het is nog niet perfect maar ik kan nu zelfs een window naar het scherm ernaast verplaatsen (17" 1280x1024) en dan gooit hij keurig de DPI omhoog. Alleen soms heb ik nog dat een programma opent en alle letters onscherp zijn, dan doe ik het opnieuw en dan is het wel goed :?

Maar het zal niet lang meer duren voor alle OSen resolutie onafhankelijk zijn, en dat wil je ook eigenlijk want dan kan je optimaal gebruik maken van de scherpte van je scherm terwijl je gewoon met je gekozen UI grootte werkt.

Ik draai mijn Full-HD 15" ThinkPad P51 trouwens ook op 150%, omdat hij een stuk verder weg staat dan mijn 24" hoofdmonitor.

Edit: Ah nu ik je quote zie bedoel je dat precies ook.. Ik dacht dat je de resolutie te hoog vond, maar je vindt hem dus te laag, sorry 8)7 Niet goed gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 09-04-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Inderdaad, 1440p is wat laag bij het lezen van tekst. De scaling werkt inderdaad wel goed.

Wel grappig, mijn laatste Lenovo was een X301 een jaar of 8 geleden, maar ik pak direct de Trackpoint alsof hij nooit is weggeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
Pff, 28/03 T580 besteld, nog steeds niet verzonden :(

Ik word geak.

Vandaag eindelijk verzonden, Lenovo had gezegd uiterlijk vrijdag ligt ie op de stoep, blijkt het a.s Maandag te zijn.....

This wait better be worth it.

[ Voor 54% gewijzigd door Coffee2Code op 10-04-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:27
Mijn X1 is een drama: begon met een soort 'static noise', kwam en ging spontaan, geen peil op te trekken, toen werd m'n batterij niet meer herkend (terwijl ik toch echt zonder stekker werkte), fingerprint reader die kuren kreeg en daarna BSODs, ook totally random. Uiteraard pas na 14 dagen....

Aanmeld proces van een defect is een drama, onduidelijke status updates en niet te bereiken helpdesk. Na 2 weken eindelijk goed contact... 'Nee, valt niet onder DOA, we gaan repareren...' afgelopen vrijdag nieuw moederbord gekregen en..... Nu valt hij gewoon, at random uit....Servicedienst koppelt terug aan Lenovo dat er een nieuwe moet worden gestuurd, maar Lenovo wil dat ik langs een Service center ga, zodat ze er weer naar kunnen kijken.... Klaar mee! 8)7 :w

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
[b][

Ik zie ook veel oververzadiging van de kleuren. Het rood bovenaan het scherm hiet spat er werkelijk af. Eens kijken hoe ik dat voor dagelijks gebruik kan verminderen.
In Lenovo vantage (FN + F11) kan je onder 'hardware instellingen' -> 'Geluid/Beeld' ook de kleurtemperatuur kiezen en/of een andere kleurinstellingen kiezen. Standaard of kantoor is al een stuk rustiger t.o.v. origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Volgens de specs heeft mijn X1 6th Gen een Micro SD slot. Iemand ook enig idee waar die zit :? Hebben er nu met 3 man naar gekeken doch niet gevonden.

EDIT: Lol, Youtube hielp :+ Op de achterkant alleen te zien als hij dicht zit.

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 22-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hebben jullie met de X1 Tablet (i7) ook dat die echt gloeiend heet wordt?

We zijn hem nu aan het testen op het werk, en hoewel het een heel mooi ding is (bijna identiek aan een Surface maar veel beter toetsenbord) wordt hij zo heet dat hij eigenlijk amper aan te raken is. Echt niet normaal meer :/

Ook vind ik het jammer dat ze de kickstand nu net zoals bij de Surface hebben gedaan, bij de vorige lag hij horizontaal (klapte open vanuit de zijkant, niet vanuit het midden zoals nu en zoals bij de Surface), dat was veel prettiger en veiliger op schoot.

[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 23-04-2018 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
Verdomme.

Is het niet de "2" toets die scheef staat omdat deze verkeerd is geproduceerd, dan is het wel de achterlijke lading TIM die ze er in hebben gestouwd :/

De achterlijke lading TIM

De scheve twee

What the hell Lenovo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
iemand die toevallig nog de oude sk 8855 toetsenborden heeft?
Ik zoek er nog een paar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Anthraxium-64 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:06:
Verdomme.

Is het niet de "2" toets die scheef staat omdat deze verkeerd is geproduceerd, dan is het wel de achterlijke lading TIM die ze er in hebben gestouwd :/

De achterlijke lading TIM

What the hell Lenovo...
Er is voor mij inmiddels een nieuwe onderweg. Is het veel werk om hem open te maken en opnieuw (en dan wel goed) van een dun laagje koelpasta te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:21:
[...]

Er is voor mij inmiddels een nieuwe onderweg. Is het veel werk om hem open te maken en opnieuw (en dan wel goed) van een dun laagje koelpasta te voorzien?
Super makkelijk ;-)

Hier het "hele" album

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

Peetman

Tjah....

Ben benieuwd of mijn nieuwe P52s ook een dergelijke hoeveelheid koelpasta bevat. Want dan is het de moeite om dat ook overnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
Peetman schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:27:
[...]

Ben benieuwd of mijn nieuwe P52s ook een dergelijke hoeveelheid koelpasta bevat. Want dan is het de moeite om dat ook overnieuw te doen.
Yep!

Same story! :C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Mijn te vervangen X1 vandaag maar even onderhanden genomen.....TIM lag dik op de CPU, maar.....NIKS op de GPU....
Dun laagje op allebei en.....Geen throttling meer!!! Max temp tijdens P95 85 graden ipv 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
Spring 2018 update geinstalleerd, HDR scherm op X1 carbon 6th herkent nu ook HDR content. HDR afspeelopties in windows zijn nu ook te selecteren. Resultaat is tof!

Had overigens nog wel last van een 'black screen' na update en de fingerprint sensor werkte niet meer na de update. Via device manager een driverupdate gedownload, hierna werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:20:
Mijn te vervangen X1 vandaag maar even onderhanden genomen.....TIM lag dik op de CPU, maar.....NIKS op de GPU....
Dun laagje op allebei en.....Geen throttling meer!!! Max temp tijdens P95 85 graden ipv 100
Niettemin belachelijk dat een kwaliteitsmerk dit zo aflevert :/

Ik snap het ook nooit zo.. Een moederboard kunnen ze met bijna microscopische precisie in elkaar zetten, maar een beetje pasta is elke keer broddelwerk (en niet alleen bij Lenovo maar ook bij veel andere merken).

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 01-05-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 10:59
Ik ga me ook een X1C6 aanschaffen en krijg daarbij de keuze om aanvullende services aan te schaffen, nl. "eersteklas ondersteuning (Premier Support)" en "internationale upgrade (International Service)".

Het is me niet geheel duidelijk of de "accidental damage protection" mee vervat zit in de premier support (wordt niet vermeld in de ondersteunende tekst) of dat deze bij de internationale upgrade hoort. Kan iemand me verduidelijken welke extra's beide opties toevoegen aan de standaard support?

Support aanschaffen is natuurlijk maar 1 zaak, er beroep op doen is een ander. Hoe is jullie ervaring met Lenovo support in NL/BE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Nou, de nieuwe X1C is binnen... Het begon met het lampje van de speaker (F1) die niet brand en na twee dagen wordt de batterij niet meer herkent als je hem aan het opladen bent.... Te triest voor woorden voor die prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 10:59
^^bump^^ => Niemand in deze thread die ervaring heeft met Lenovo support?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Ze zijn bij Lenovo niet zo onder de indruk van Dolby Vision?:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0li1REsl.png

Ik sta overigens op het punt een X1 Carbon te bestellen, maar ik twijfel erg tussen het matte 300 nits WQHD scherm, en het 500 nits Dolby Vision HDR scherm.

Ik begrijp dat de kleuren een stuk mooier uit de verf komen, en 500 nits vs 300 is natuurlijk ook wel fijn, maar het spiegelende effect houdt me nog wat tegen. Is dit vergelijkbaar met een scherm van een Macbook Pro? Of spiegelt het juist meer?

[ Voor 55% gewijzigd door Kaspers op 24-06-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik heb onlangs een Ideapad laten crediteren vanwege iets wat stuk was gegaan door een bios-update. Wat ik daarbij verder vond tegenvallen waren het toetsenbord en het touchpad. De touchpadknoppen waren een ramp om in te drukken, om ze te laten werken moest je goed opletten waar je ze indrukte, anders gebeurde er niks. Ook had ik af en toe rare artifacts in beeld. Niet hinderlijk, wel wat knullig.

Nu wil ik ter vervanging gewoon geen consumentenlaptop meer. Ik overweeg een Dell Latitude, of misschien toch een ThinkPad. Ik zie dat je een L470 nu voor een leuke prijs kan krijgen. Maar wat ik me nu afvraag: ga ik daar qua kwaliteit echt op vooruit en kan ik mijn ervaringen met Lenovo puur afschuiven op de consumentenlijn, of moet ik toch oppassen?

Ik zie dat er in dit topic vooral de T-serie wordt besproken. Ik weet dat de E-serie gewoon rebadged consumentenlaptops zijn, maar wat kan ik van de L-serie verwachten? Ik heb deze review gelezen, maar dat is een maatje groter en een nieuwere iteratie :) .

[ Voor 9% gewijzigd door Bananenplant op 28-06-2018 11:31 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
Kaspers schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:20:
Ze zijn bij Lenovo niet zo onder de indruk van Dolby Vision?:

[afbeelding]

Ik sta overigens op het punt een X1 Carbon te bestellen, maar ik twijfel erg tussen het matte 300 nits WQHD scherm, en het 500 nits Dolby Vision HDR scherm.

Ik begrijp dat de kleuren een stuk mooier uit de verf komen, en 500 nits vs 300 is natuurlijk ook wel fijn, maar het spiegelende effect houdt me nog wat tegen. Is dit vergelijkbaar met een scherm van een Macbook Pro? Of spiegelt het juist meer?
Ik heb het HDR scherm en ben er niet super tevreden over. De responsetijd is erg laag wat merkbaar is met scrollen en snelle actiescenes in films. Daarnaast is er nauwelijks HDR content (toegegeven hetgeen wat er is is erg mooi). Daarnaast spiegelt het scherm wel, als ik buiten werk moet de brightness naar 100%

Zojuist tegen een nieuw probleem aangelopen met mijn X1 6th (met lenovo NVME SSD). Lenovo vantage stelde een SSD firmware update voor die ik heb gedraaid en die succesvol was. Na de reboot komt de laptop niet verder dan het BOOT scherm (rood lenovo logo). Ik kan wel in de BIOS setup komen (megatraag) maar kan vanuit daar niet door.

Laptop was ingeplugd en had de laatste BIOS firmware. :(

Na even gezocht te hebben vind ik meer X1 (carbon en andere uitvoeringen) gebruikers die hier last van hebben. Oplossing is wissel van de SSD via lenovo.

OPLETTEN VOOR IEDEREEN MET EEN X1! Wacht even met het uitvoeren van de SSD firmware upgrade utility - zeker als je een lenovo NVME SSD hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Hmm zuur zeg. Ik heb inmiddels de X1 binnen. Heb wel gekozen voor een HDR scherm en ben eerlijk gezegd erg tevreden. Het scherm spiegeld inderdaad wel behoorlijk (meer dan mijn Macbook Pro Retina-2013), maar dit wordt gecompenseerd met de flinke brightness. Heb onder windows alle beschikbare firmware upgrades gedraaid (onder meer de SSD fw) en daarna Fedora er op gezet. Ging gelukkig bij mij wel goed. Hoop dat je niet al te lang op Lenovo hoeft te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Voor de X1 bezitters hier: hebben jullie ook dat aan de randen (rondom usb poorten en dergelijke) de 'carbon' - laag eraf gaat en het aluminium eronder zichtbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
MasterMaceMichu schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:04:
Voor de X1 bezitters hier: hebben jullie ook dat aan de randen (rondom usb poorten en dergelijke) de 'carbon' - laag eraf gaat en het aluminium eronder zichtbaar wordt?
Ik (nog) niet, heb hem al wel enige tijd in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KinG PopLa
UPDATE

Een lenovo engineer heeft de SSD in mijn X1C6 vervangen (yay ik heb een Samsung EVO gekregen ipv de Lenovo SSD die erin zat). Via de Lenovo support site kon ik de originele image downloaden en vanmiddag heb ik mijn laptop gerestored en geupdate.

Nu werken het HDR scherm en de wide-gamut opties niet meer...

Voorheen kon ik (o.a. in Youtube) HDR video's bekijken. Nu wordt het beeldscherm herkend als een 8-bit SDR scherm en werkt het niet meer.

- Windows is volledig geupdate
- Alle drivers zijn geupdate via Lenovo Vantage, volgens de Lenovo site heb ik de meest recente versies
- Ik heb handmatig de Inteldrive, Monitor driver en Lenovo Chroma Tune applicatie opnieuw geinstalleerd

Dit boodt geen soelaas.

Voorheen kon ik in Lenovo Vantage ook de kleurinstellingen beheersen (door b.v. een leesmodus, of fotomodus te selecteren. Vantage geeft de opties wel maar selectie ervan geeft geen verschil.

Op de lenovo support forums zie ik vergelijkbare berichten maar heeft iemand anders hier ervaring mee?

UPDATE: Via een behulpzame Lenovo forum gebruiker werd ik er op gewezen dat het nodig zou zijn om de Dolby Vision app te installeren via de windows store. Deze had ik niet voor de reinstall maar heb het maar wel geprobeerd en wonder boven wonder werkt de HDR content nu wel.

Nu nog op zoek naar een oplossing voor het aanpassen van de kleurinstellingen

[ Voor 14% gewijzigd door KinG PopLa op 09-08-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik ga mijn vraag uit LAA hier ook eens stellen omdat er wat kenners bijeen zitten. Ik ben op zoek naar een ThinkPad (ik had jaren geleden zo een dikke bak staan, geweldig toestel) maar ik kan niet kiezen :(

Waar ben ik in geïnteresseerd:
- T580 - T480 - T480s - X1 6th gen
- MX150 (voor een zéér uitzonderlijke game)
- i5 8250U (voorkeur) of i7 8550U
- UHD op T580 of WQHD op T480(s) is een must volgens mijn google-fu (FHD schermen zouden niet al te goed zijn?)
- 16Gb RAM (kan ik zelf upgraden dus 8 is ok bij aankoop)
- 512 Gb of meer SSD (kan ik zelf upgraden dus eender welk opslagmedium voldoet)

Of

- A485
- Ryzen 7 pro 2700U + Vega 10
- Goed scherm
- Ram en SSD idem

Andere eisen: Belgisch backlit toetsenbord en smart card reader
Ik werk dagelijks op 14" en regelmatig op 15,6" en die laatste heeft mijn voorkeur, maar slechts nauwelijks.

Per model de pro's/cons
X1
- valt af omdat ik die niet kan vinden met MX150, helaas net het model met de meest interessante academische korting

T580
+ Enige die ik met i5 én MX150 geconfigureerd krijg (i5 voldoet, i7 is niet nodig)
+ 15,6"
+ i7 versie via het campusprogramma in Duitsland te krijgen voor +/- 1500 met alle upgrades al ingebouwd behalve de extra RAM
- UHD scherm zou nefast zijn voor batterijduur
- her en der zie ik klachten dat de afwerking van de T580 het minst goed zou zijn van mijn kandidaten

T480
+ WQHD scherm energiezuiniger dan UHD?
- Komt als duurste uit de lijst omdat er geen interessant campus programma model is

T480s
+ campusprogramma model met alle opties en RAM behalve keyboard voor "slechts" 1500
+ stevigste variant (?)
+ WQHD
+ minst zwaar
- Geen Belgisch keyboard in de webwinkel, zelf te vervangen (prijs onbekend)
- Batterij niet te upgraden (basisconfiguratie wel niet al te slecht) en ram deels gesoldeerd

A485
+ Ryzen! -> Geen discrete GPU nodig
+ aantrekkelijke prijzen
- Waarschijnlijk enkel met crappy scherm
- koeling lijkt slechts 1 heatpipe te hebben -> throtteling?
- Beschikbaarheid / gebrek aan reviews

A word of advice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Volgens mij kan er in de T480s helemaal geen MX150 :)

Qua stevigste variant: Dat kan ik wel beamen. Ik werk bij een groot bedrijf waar we alleen maar Thinkpads doen en ik zit naast het architect team voor de PC's. Dus ik zie alles langskomen. De T480s wordt ons nieuwe standaard kantoormodel en ik baal erg dat ik net een T470 heb :) Het ding is lichter, steviger (voor zover ik zie is alles van metaal ipv plastic bij de T470/T480) en bovendien heb ik een 1366x768 flut TN scherm (het Tweakers rood lijkt wel oranje - echt waardeloos) en onze nieuwe T480s'en hebben een Full HD IPS touchscreen (mat ook nog!). Dit laatste is natuurlijk puur het model wat we bestellen, de T470 kon je ook al met een scherm krijgen dat niet zuigt.

Ook heb ik een P51 maar die gebruik ik niet om mee te nemen (om begrijpelijke redenen :') ). De T580 wordt bij ons niet geleverd dus die ken ik niet.

Wel is dat team helemaal weg van de X1 carbon G6, maar de mensen die er voor in aanmerking komen (de topmensen met name) hebben meer interesse in de Yoga modellen dus dit model zit niet in onze interne catalogus. Dus die heb ik nooit gezien. Ik vind zelf de Yoga X1 eigenlijk een beetje raar compromis. Hij is te zwaar als tablet, en de X1 is gewoon een betere laptop door het extra gewicht van de Yoga constructie en het inklappende toetsenbord.

Let trouwens wel dat ik niet zeker ben dat je het toetsenbord bij alle modellen om kan wisselen voor een Belgisch toetsenbord! Want bij sommige van de toetsenborden zitten de "toetsengaten" in de behuizing zelf. En de VS versie heeft een totaal andere indeling met een horizontale enter, terwijl alle EU modellen een verticale enter hebben.

Bij de T470 kan het zo te zien wel, de X1 Yoga kan het zeker niet. De T480s zal ik even nakijken op mijn werk.

Leuk dat je ook Smartcards gebruikt! Ik gebruik ze zelf voor inloggen op SSH en nog wat dingen (OpenPGP kaarten), waar gebruik jij ze voor? Helaas hebben onze werkmodellen geen van alleen een smartcard reader. Dus daarvoor gebruik ik dan een Yubikey. Ik heb nog wel eens gekeken om zo'n module er zelf in te schroeven maar die kon ik niet voor redelijke prijzen online vinden. Overigens heeft uit jouw lijst de X1 Carbon voor zover ik weet geen smart card optie in de huidige generatie!

Edit: Oh en de A-serie ken ik totaal niet. Die komen uit een heel andere Lenovo fabriek die niet de mogelijkheid heeft om onze image er op te zetten dus die kunnen we niet aanschaffen.
Vnze schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:12:
Ik ga mijn vraag uit LAA hier ook eens stellen omdat er wat kenners bijeen zitten. Ik ben op zoek naar een ThinkPad (ik had jaren geleden zo een dikke bak staan, geweldig toestel) maar ik kan niet kiezen :(

[...]

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 25-08-2018 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
'On the road' speel ik nooit een spelletje.
Met de X1 (2017) heb ik een externe videokaart staan voor thuis. Dat werkt prima.

Edit: kijk goed of die RAM idd later te upgraden is. Met de X1 vziw niet.

[ Voor 13% gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 25-08-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
@GekkePrutser bedankt voor het delen van je ervaringen! Topmensen zal ik nooit snappen, dan mogen ze kiezen tussen het neusje van de zalm en een soort monster van Frankenstein, kiezen ze toch niet voor het tweede zeker :) wel leuk dat ze bij jouw bedrijf wat lijken te experimenteren met wat er binnen komt en wat niet. Bij ons krijgt iedereen - van onthaaldienst en sociaal media team tot ingenieurs en architecten tot CEO - exact hetzelfde toestel: 1366x768 scherm + 4Gb Ram + 128 Gb HDD + i5 van twee generaties terug :(

Voor de T480s maak ik me vooral zorgen om de ietsjes kleinere batterij die ook nog eens niet makkelijk te vervangen is en het gesoldeerde RAM latje. Heb je daar al ergens klachten over gehad? Met de MX150 bestaat trouwens wel maar dan moet ik via mijn partner (academische wereld) bestellen, voor thuisgebruik zie ik er geen graten in gezien we delen. Maar met de MX150 zal de accuduur toch net iets minder zijn.

Dat van de toetsenborden wist ik ook niet, als je dat inderdaad zou kunnen bevestigen zou ik dat tof vinden. Welk toetsenbord typt trouwens het fijnste? Sommige bronnen zeggen dat de T480 net iets meer travel heeft.

De smart card gebruiken wij vooral voor authenticatie bij de overheid (eID), redelijk saai en braaf dus. Ik heb het in het verleden ook gebruikt voor SSH maar de smart card reader van de E6530 is al een tijdje overleden, dat zou ik nu ook terug willen opstarten. Ik vind het een leuke technologie maar heel veel nut ken ik er niet voor, wat zijn de "nog wat dingen" waar je het over hebt? Misschien kan ik wat inspiratie op doen :)

De A-serie zou simpelweg een T-chassis zijn met een AMD chip ipv Intel. De betere iGPU is daar erg interessant voor mijn use-case en ik heb voor nostalgische redenen ook liever AMD dan Intel. Maar ik betwijfel of er in deze lijn wel een high-end laptop uit gaat komen, ik vermoed dat Intel er alles aan doet om Ryzen klein te houden.

edit: op "verstuur" geklikt voor mijn antwoord af was...
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:51:
[...]

'On the road' speel ik nooit een spelletje.
Met de X1 (2017) heb ik een externe videokaart staan voor thuis. Dat werkt prima.
Daar heb ik ook aan gedacht, thuis heb ik een desktop staan en kan ik streamen via Steam. Dat werkt goed genoeg. On the road speel ik misschien een vier keer per jaar een spelletje maar dat is dan wel tijdens layovers van 14 uur in een luchthaven waar niks te beleven valt en je geen kant op kan met een doorreisvisum dus helaas wel een redelijk belangrijke use case.
Edit: kijk goed of die RAM idd later te upgraden is. Met de X1 vziw niet.
Dat is inderdaad waar, de X1 zou ik al meteen met 16Gb moeten kopen, goed dat je het zegt!

[ Voor 18% gewijzigd door Vnze op 26-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
@Vnze De T480s is voor ons nog erg nieuw. Ik heb er nog geen klachten over gehoord. De batterijcapaciteit is inderdaad een stuk minder dan de T470/T480 (plus dat er geen hoge capaciteit batterij in kan maar bij ons heeft niemand die omdat we met vaste modellen werken).

Ik denk alleen niet dat het echt een probleem zal zijn. Wij zijn een bedrijf dat onder andere stopcontacten maakt dus in de meeste vergaderzalen geen gebrek aan stroom. De meeste mensen bij ons zijn geen frequente reizigers en de mensen die echt in het vliegtuig willen werken, kiezen meestal voor de X270/280 (met name de 270 heeft een enorme accuduur, de 280 is een stuk minder door de redesign). Bij ons mag je eigenlijk alleen economy reizen dus zelfs een T480s is al lastig open te klappen op zo'n tafeltje.

Ja, we zijn altijd wel aan het innoveren. Vooral op mobiel gebied. We hebben onder andere serieus naar Samsung DeX gekeken, zijn bezig met VR/AR toepassingen en nog veel meer. Op Windows gebied zijn we vooral bezig met management (Intune ipv SCCM) en BYOD opties.

Ik merkte inderdaad ook dat de T480s minder keytravel heeft dan de T470/P51 die ik heb. De P51 lijkt nog iets meer dan de 470 te hebben maar ik weet het niet zeker. Ze typen beiden inderdaad beter dan de T480s of de Yoga X1. Maar al met al typt het nog steeds prima op de T480s hoor. En het ding heeft zoveel andere voordelen dat ik me daar wel overheen zou kunnen zetten.

Ja die Smartcards gebruik ik ten eerste dus voor inloggen met SSH, ten tweede voor backups van files. Deze encrypt ik met GPG en dan met de public key van de smartcards. Ik gebruik hierbij meerdere smartcards voor het geval ik er een verlies, omdat je de key immers niet kan backuppen (is juist een functie, geen bug, want dit maakt de kaart echt uniek). Ik wil er graag meer over vertellen maar het is hier nogal offtopic - misschien beter voor een ander topic of PM.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste