Productielaptop - Lenovo Thinkpad, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Gezien mijn Latitude E6540 letterlijk met ductape aan elkaar hangt en een nieuw scherm véél te duur is voor een laptop van die leeftijd ben ik op zoek naar een semiprofessionele thuislaptop. Dit keer heb ik mijn oog laten vallen op de Lenovo Thinkpad T series. Dit ivm. de configureerbaarheid, upgradebaarheid en goede reputatie. De – voor mij – ideale Thinkpad krijg ik helaas niet uit de configurator. Dit zou zijn

- T480
- Intel i5 8250U
- Nvidia MX150
- WQHD scherm
- 3-Cell externe batterij (wegens uitsteken van de 6-cell)

De MX150 heb ik geselecteerd om de 10 keer dat ik de laptop mee neem op een trip ik graag onderweg een (lichtere) game speel, de integrated Intel UHD 620 lijkt daar nog net te slecht voor te zijn.

Ik zou deze bestellen met 8Gb RAM, HDD van 500 Gb en zonder WWAN om vrijwel meteen de upgrade te maken naar 16Gb RAM (latje van 8Gb bijplaatsen), een SATA SSD te plaatsen in de drivebay (~512 Gb) en een PCIe SSD in het WWAN slot (~512 Gb M2.2242 modelletje, zeldzaam maar bestaat blijkbaar).

-> mijn vraag: uit de handleiding zie ik geen specifiek moeilijke stappen voor “mijn” upgrades, wat zijn de ervaringen met zelf upgraden ipv de veel te dure fabrieksopties?

Helaas kan je in de T480 de i5 niet combineren met de MX150 en zit je al meteen een kleine 130 Euro duurder voor de i7. In mijn huidige laptop (Latitude E6540) vind ik dat de i7 veel te veel warmte produceert in vergelijking met mijn oude E6540 met i5 (garantiegevalletje + gratis upgrade) dus wou ik in de eerste plaats geen i7 meer.

-> mijn vraag: ik zie dat de TDP van de i5 8250U en i7 8550U gelijk is, dan is de hitte productie dat in theorie dus ook? Puur qua specs zou ik niet zeggen dat de i7 8550U een 130 euro extra waard is, of toch?

In mijn Dell Latitude E6540 met i7 mis ik niks qua prestaties voor mijn gebruik.
Als ik de i5 + MX150 in een T580 wil configureren gaat dat wél, dus kwam ineens een 15 inch laptop toch in het vizier. Als “bonus” kan ik ook het scherm upgraden naar een 4K scherm.

-> mijn vraag: welk scherm is eigenlijk het “beste”, het WQHD 14” scherm of het UHD scherm? En dan heb ik het over alles behalve de resolutie :)

Maar bij de T580 zie ik dan weer niet de mogelijkheid om een PCIe SSD in het WWAN slot te plaatsen terwijl dit slot er wel is. Tenzij ik een 500 Gb HDD selecteer als primaire schijf.

-> mijn vraag: is er een reden voor het mankeren van deze optie buiten marketing? Met andere woorden, is er iets wat een M.2 2242 PCIe SSD uitsluit in een T580 waar de T480 of T580 met HDD geen “last” van heeft?

Tenslotte kom ik bij bijna sommige gelijkwaardige configuraties zo’n 100 euro duurder uit voor de T480. Mijn zoektocht leverde ook hier niet echt een reden voor. Behalve misschien populariteit van 14” en het off-center toetsenbord van de T580. Ik zou de laptop meestal thuis gebruiken dus op zich is een 15,6” geen probleem al is een 14” handiger die paar keer dat ik wél ergens heen ga met laptop (<10 keer per jaar).

-> mijn vraag: mis ik iets anders in het verschil tussen een T580 en T480 wat het prijsverschil verklaart? Zijn er ervaringen met het off-center toetsenbord?

Ter volledigheid: de T580 die ik momenteel uit de configurator krijg (i5 + MX150 + UHD) kost met coupon van 10% ~1370 euro. De T480 (i7 + MX150 + WQHD) kost dan ~1480 euro. Dat is zo ongeveer meteen mijn hele budget (en het moet niet op, maar dat mag wel), de upgrades (2x SSD + extra RAM) komen daar wel nog bij. Mis ik in mijn zoektocht een stevige laptop (al dan niet van een ander merk) die enige jaren mee kan en een betere koop zou zijn dan de Lenovo? Dat hoor ik ook graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:18

Ravefiend

Carpe diem!

De T580 heeft allezins de mogelijk om als secondary drive een 128GB Solid State Drive PCIe-NVMe M.2 2242 als optie te nemen. Dat is gelijkbaar met de T480, maw. het WWAN slot is een M.2 slot met enkel NVMe support.

Het is inderdaad vreemd dat je enkel bij de T480 de mogelijkheid hebt om 2 NVMe SSDs te kiezen (2242 + 2280). Dat moet volgens mij bij de T580 ook wel werken.

Alle mogelijke onderdelen kan je ook hier terug vinden:
https://thinkpads.org/fru/?t=T580

Edit: Nog wat info op Reddit, zoals https://www.reddit.com/r/...rzy/t580_largest_2nd_hdd/ maar heb niet direct iemand gevonden die daadwerkelijk melding maakt van het gebruik van 2 NVMe SSDs.

[ Voor 29% gewijzigd door Ravefiend op 24-08-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Bedankt @Ravefiend dan is mijn conclusie daar al juist :)

Mijn andere vragen staan na een avondje opzoekwerk nog steeds open helaas, al zie ik dat ik in Duitsland ook een T480s kan bestellen via het campus programma, dat is dan ook weer een interessante optie voor 1500 (i7-8550 + MX150 + 512Gb SSD + 16Gb Ram + QWHD) al moet ik dat QWERTZ toetsenbord dan weer vervangen.

Zijn er ThinkPad gebruikers die hun ervaringen mbt schermen en batterijduur willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik dacht - maar omdat het al even geleden is, niet meer met 100% zekerheid - dat een configuratie aanpassen, bijv. een simpele upgraden of een luxere downgraden niet altijd op dezelfde prijs uitkomt. Ik weet alleen niet meer welke variant het laagste bedrag opleverde.

Die T580 heeft wel gelijk een numpad. Het is aan jou om te bepalen of dat een voordeel of nadeel is. Door het numpad is je toetsenbord niet meer centraal onder het scherm. Dat kun je als nadeel zien. Maar je oude Dell E6540 heeft dat ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
@kdekker dat is een goede tip, ik werk meestal van een top-model naar beneden maar deze keer heb ik dat nog niet gedaan terwijl dat misschien inderdaad goedkoper is.

Mijn E6530 (ik had me vergist in typenummer) heeft dat inderdaad ook, ik zie niet in wat daar het probleem mee zou zijn tenzij je op een klaptafeltje in het vliegtuig werkt misschien maar goed, smaken verschillen zeker :)